//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
: Jel. 14 - 18

Jel. 14 - 18


Jel. XIV. RSZ

A Jel knyve a 14. rsszel ri el cscspontjt. Hromszor ht ltoms vezet hozz (6–13:18), s hromszor ht ltoms kvetkezik utna az j g s j fld eljvetelig (15–21:5). A 14. rsz tartalma a keresztyn eschatolgiai remnysg legfõbb vradalma, az Emberfia eljvetele.

Jel. 14,1–5. A Brny s ksrete a Sion hegyn.

A 13. rszben olvashat rettenetes ksrtsek s prbk lttn felvetõdik a krds: Ki llhat meg a hitben (v. 6:17; 7:1–8)? A ki nem mondott, de jelenlevõ s nmn szorongat krdsre a ltnok egy j ltomsban kap feleletet. Jnos hirtelen a Brnyt ltja a Sionon, az dvzltek sokasgnak krben. A Sion hegye, amelyen Jeruzslem plt, a hagyomnyos zsid vradalom szerint az a hely, ahol a Messis meg fog jelenni npe megmentsre az tlet tartsra (Jel 3:4; 4Ezsd 13:35). Ez a hely, a Sion hegye az dvzltek megõrzsnek a helye. Nyilvnvalan nem a fldrajzi rtelemben vett Jeruzslemrõl, hanem a mennyeirõl van sz. Az dvzltek szma szznegyvenngyezer. Ezek, az igaz Izrel tizenkt trzsbõl elpecsteltek (v. 7:4kk.); akik nem vettk fel a fenevad blyegt, hanem a Brnynak s az õ „Atyjnak neve volt felrva homlokukra” (1. v.). Ez azt jelenti, hogy elidegenthetetlenl, rkre az Isteni lettek. Isten s a Brny s istennpe elvlaszthatatlanul egyv tartoznak.

A nagy vizek hangja s a mennydrgs a Brny mltsgt s fensgt jelzi (v. 1:15; 19:6; v. 4:5; 8:5; 11:19). Jnos ezzel egyidõben hrfk hangjt hallja. A kithara a zsoltrr hagyomnyos hangszere, istentiszteleti. hangszer (v. 5:8). Ezen a mennyei istentiszteleten nekelt himnuszokat csak Krisztus vlasztottai rthetik meg. Isten trnjnak emltse, amely elõtt az istentisztelet folyik, utal arra, hogy az nek tartalma hasonl lehet az 5. rszben olvashat himnuszokhoz, amelyeket az angyalok nekeltek. Csak a 19:1–10-ben olvashatunk jra olyan himnikus szvegeket, amelyek kzlik az dvzltek gyõzelmi nekt. A manthanein Jnos irataiban az akouein korrelatv fogalma v. Jn 6:54. Aki Isten beszdt hallja s megtanulja, megrti, elfogadja, az a Krisztus. Ezek azok, „akik megvsroltattak a fldrõl”, akiket a Brny ldozata ltal megvltott a bûnbõl s magv tett (v. 5:9). A Brny gyõzelme mr hitben lthat, az dvzltek neke hitben hallhat, akkor is, ha a fldi egyhz teljes mlysgben nem tudja azt megrteni.

A 4–5. versekben a szznegyvenngyezer jellemzsben a 7:1–8-hoz kpest j vonsok jelentkeznek. Ktsg nlkl mindkt helyen ugyanarrl az dvzlt, vlasztott seregrõl van sz, amelyik el van pecstelve Istennek. Itt azonban azt olvassuk, hogy „ezek azok, akik nõkkel nem szennyeztk be magukat” (4. v.). Ltszlag bizonyos aszketikus irnyzatok rvnyeslsrõl van sz ebben a jellemzsben (v. 1Kor 7:1.8). Az ouk emolynthsan annak a jellegzetes kifejezse, hogy a jelzettek szexulis kicsapongsoktl mentesek, a parthenoi sz pedig a teljes nemi megtartztatsra utal. A Jel knyve s az jszvetsg egszbe azonban nem illeszthetõ be az a nzet, hogy az dvzltek eschatolgikus gylekezete csak nõtlen frfiakbl llhat. Ennek a helynek a megrtshez segtsgl kell hvnunk az egsz bibliai kijelents-trtnetet. A prftknl gyakran olvashat, hogy ezek az Istentõl val elfordulst s blvnyozst parznasgnak, fajtalansgnak nevezik (v. Hs 2:14–21; Jer 2:2–6). Maga a Jel knyve is ismeri ezt a fordulatot (14:8; 17:2.4; 18:3.9; 19:2). Ennek az ellenttvel is tallkozunk a Szentrsban: az egyhz, Krisztus jegyese, tiszta szûz (2Kor 11:2). Mivel a Jel 13-ban ppen a blvnyozs kisrtsrõl s a hamis istentiszteletben val rszvtel prbjrl van sz, kzenfekvõ dvtrtneti magyarzat, hogy a szznegyvenngyezer nem aszktk egy kis csoportja, hanem azok az dvzltek, akik nem estek ldozatul a blvnyozs, a knyv rsa idejn a csszrkultusz ksrtsnek. Mg jellemzõbb a kvetkezõ mondat az dvzltek seregre: „Ezek azok, akik kvettk a Brnyt, ahova csak megy”. Az akolouthein a Krisztus kvetsnek, a tantvnyi mivoltnak jellegzetes kifejezse (v. Mk 8:34; Mt 10:38). A szznegyvenngyezer nem kvetett mst, hanem egyedl Krisztus kvetõje volt. Krisztus kvetse, az irnta val engedelmessg a kereszten, szenvedseken s hallon t vezet a dicsõsgbe (v. Fil 2:5kk.).

A szznegyvenngyezer msik jellemzõje, hogy aparch. Az aparch, a zsenge, az elsõ terms, a termsbõl vett elsõ ldozat, egyben a teljes arats grete (v. Lev 23:9kk.; Num 28:26kk.). Az emberek kzl kivlasztott, a megvltott hvõk serege csak elsõ zsenge, elõleg abbl a teljessgbõl, amit Isten szn az emberisgnek, mert az egsz vilg Isten, az egsz terms õt illeti. Az ldozati terminolgia tovbb kisr az 5. versben. A vlasztottak, ppen gy, mint a mennyei lnyek hazugsgtl, csalrdsgtl mentesek. A hazugsg az rdg lnyege (v. Jn 8:44). Az dvzltek egyben ammoi, azaz olyan hiba nlkliek, amely alkalmatlann tenn õket az Istennek val odaszentelsre. Az ldozatnak, az Istennek szentelt ajndknak hiba nlklinek kellett lennie (v. Zsid 9:14; 1Pt 1:19; v. Ex 12:5; Lev 23:12k.). Az Istennek szentelt ldozat s Isten tulajdonv tett npnek gondolata az dvzts trtnetbõl szokott mdon tvzõdik ezekben a sorokban. Jel. 14,6–13. Az tlet meghirdetse s elõksztse. A mennybõl most jra a fldre irnyul Jnos tekintete. A ltnok jra lt egy angyalt (az allon azt jelzi, hogy folytatdnak azok a ltomsok, amelyeknek fõszereplõi az isteni tletek meghirdetsre s vgrehajtsra elkldtt angyalok voltak). Az „g kzepe”, a zenit az kori vilgszemllet szerint (amelyben a fld lapos koronghoz hasonl) az a hely, amelyet mindennnen ltni lehet: Az tlet meghirdetst hrom angyal vgzi el. A kzpen replõ s az evangliumot hirdetõ elsõ angyalt teht minden np lthatja s hallhatja. Az euaggelion itt nem a jellegzetes rmhr, hanem az isteni zenet rtelmben szerepel (v. 10:7). Az utols tlet elõtt mg egy isteni zenetet kzl az angyal az emberekkel: „Fljtek az Istent, s adjatok neki dicsõsget”. Ez a tradicionlis zsid s az õskeresztyn misszii prdikci lnyege: Felhvs az egyedli Istenhez, az lõ Istenhez val megtrsre (ApCsel 14:15kk.; 17:24k.; 1Thessz 1:9). Termszetesen ez, a keresztyn krygma szerint, csak Jzus Krisztus ltal lehetsges. Ezrt ez a hely prhuzamba llthat Mt 24:14-ben tallhat vradalommal, hogy ti. mielõtt jn a vg, az Isten orszgnak evangliuma elõbb minden npnek hirdettetik.

Az tletet hirdetõ msodik angyal az szvetsgi prfcia szavaival hirdeti meg az tletet: „Elesett, elesett a nagy Babilon…” (zs 21:9; Jer 51:7k.; Dn 4:27). Babilon az szvetsgben s az apokaliptikban sokszor gy jelenik meg, mint a gonoszsg megtestestõje. A zsid apokaliptika pedig Rma fedõneveknt hasznlja (Baruch Ap 67:7; Sibyllink 5:143.159; v. 1Pt 5:3). A Jel knyve is Rmt rti, valahnyszor Babilont mond (v. 17:9). A prftai igehirdetsbõl ismert szoks szerint az eljvendõ tletet, mint megtrtnt tnyt hirdeti meg az angyal. Isten greteinek beteljesedse olyan bizonyos, hogy mr akkor megtrtnteknek vehetõ, amikor elhangzanak. Babilonnak s Rmnak egyarnt az a bûne, hogy minden npet itatott „parznasga indulatnak borval”, azaz a blvnyimdssal (v. zs 51:7). Rma a csszrkultusz erõszakos terjesztõje az elsõ olyan vilghatalom, amely egy pogny vallsi kultusz elfogadst teljes hatalmval erõszakolta a hatskrben lõ npekre. A harmadik angyal mondja ki azt az tletet, amely azokat sjtja majd, akik a fenevadat imdtk s blyegt felvettk. Ezek inni fognak Isten haragjnak borbl, amely akratos, azaz vzzel nem elegytett, tmny, sõt radsul bdtan fûszerezett (a kerannymi fûszerrel val vegytsre s annak hatsra vonatkozik). Teht Isten legslyosabb haragja zdul a fenevad imdira, inniuk kell Isten haragjnak poharbl (Jer 25:15kk.), s tûzben s knben knoztatnak, a Brny s az angyalok elõtt. A tûz s kn Sodoma s Gomora pusztulsnak kpbõl vett hasonlat, amelyet az apokaliptika az utols tlet borzalmnak az ecsetelsre hasznl. Az apokaliptikban sokszor hasznlt kp szerint az tlet az angyalok elõtt trtnik (Hen 48:9; 4Ezsd 7:36; v. Lk 12:9; 15:10). A Brny itt tlõ brknt van jelen. A bntetsnek nincs hatra. Jllehet az eis ainas ainn egy ms rkkvalsg fogalmat rejt magban, mint a hagyomnyos egyhzi, mert kb. ennyit jelent: vilgkorszakokon keresztl – mgis, a bntets al rekeszts emberileg belthatatlan idõre trtnik. A bntetsk lnyege, hogy nincs nyugalmuk (ouk echousin anapaousin), bkessgk, amit csak az Istennel val kzssg adhat. Itt emlti utoljra a Jel knyve a szentek llhatatossgt. A fenevad ignye ellen val llhatatos bizonysgttelben, az lõ Istenhez val hûsgben prbltatik meg vgsõkig a levl olvasinak a hite. Ez az intelem a Krisztus vltsgmûve s visszajvetele kztti egsz idõre rvnyes, mert a blvnyimds sokflekppen ksrts marad (v. 1:3; 12:7).

Egy mennyei hang megerõsti ezt az intelmet. A ltnok jra parancsot kap az rsra. Csak a knyv elejn, kzepn s vgn kap ilyen felhvst (1:11; 19:9; 21:5). Ezek a felszltsok jelzik a ltnok koncentrl eksztzisban val jelenltt az apokaliptikus esemnyeknl. Egy „boldog-monds” kvetkezik, amely elsõ a knyv apokaliptikus rszben: „Boldogok a halottak, akik az rban halnak meg mostantl fogva”. Az en Christ a kifejezs pli rtelmben veendõ, a Krisztusban jjszletett, a Krisztusban hvõkrõl van sz, nemcsak a Krisztusrt meghaltakrl, azaz a mrtrokrl. „Mostantl fogva” a ltnok korra, nemzedkre vonatkozik. Attl kezdve az utols idõk, az eschaton egsz idejre. A boldogsg oka az, hogy megnyugosznak (anapasontai), olyasmiben van rszk, amiben a fenevad kvetõinek; a blvnyozknak nem lehet. Az let terhtõl, szenvedstõl, szorongattatstl, „cselekedeteik pedig kvetik õket”. Ez a fordulat abbl a Jzus korabeli zsid elkpzelsbõl ered, hogy az ember cselekedetei az tletben fellpnek, mint vdõk vagy vdlk (v. 4Ezsd 7:35). Ez a hely azt jelenti, hogy a keresztyn letben a hit s a cselekedetek elvlaszthatatlanul egyv tartoznak (v. Jak 2:14–26). Br mindnyjunknak meg kell jelennnk Krisztus tlõszke elõtt (v. 2Kor 5:10), mgis, azok, akik valban Krisztusban ltek; s a bel vetett hitben haltak meg, bizonyosak lehetnek, hogy hitk s Krisztus engesztelõ ldozatrt megszentelt letk, cselekedeteik nem vdolhatjk õket. Jel. 14,14–20. Az Emberfia megjelense tletre.

Az tlet hromszoros meghirdetse utn megjelenik az Emberfia, a Dniel knyvbõl s az evangliumokbl ismert szemly, aki megvalstja Isten orszgt, diadalra juttatja Isten akaratt (v. Dn 7:13; Mk 13:26; 14:22 par. helyek). Kirlyknt, homlokn arany koszorval jelenik meg, kezben sarl, az tlet jele, a fehr felhõ fnyessge mennyei mltsgnak jele, egyben annak a vradalomnak a beteljesedse, hogy az Emberfia, az g felhõin” jelenik meg, Istentõl jn s Istent kpviseli. Az Emberfia eljvetelvel beteljesednek a Dniel jvendlsei s Jzus gretei (Mt 24; Mk 13). Az Emberfia megjelense s az tlet elkezdse hrom angyal szzata keretben trtnik. Az egyik angyal a mennyei szentlybõl, Isten trnjtl jn, s tudtul adja, hogy elrkezett az az idõ, amit eddig senki nem tudott (v. Mk 13:32). Az arats a prftai jelkprendszerben az tletet jelenti (v. Jel 4:13; Mk 4:29). Az tletet az Emberfia kezdi el, de az angyalok hajtjk vgre. Az Emberfia leveti sarljt a fldre, mert az aratni val berett, azaz megrett a fld az tletre. Egy msik angyal jtt ki a mennyei templombl, szintn les sarlval. Ez van kiszemelve az tlet vgrehajtsra. Egy harmadik angyal pedig a mennyei oltrtl jtt ki, amely alatt a mrtrok lelkei vannak (6:9), amelyikre az angyal a szentek imdsgait helyezi (8:3). Mind a vrtank, mind az imdsgok Isten igazsgos tlett krik. Most elrkezett az imdsgok meghallgatsnak ideje. Az arats utn kvetkezik a szret. A szõlõprs kozmikus nagysgra vettett kpe szintn az tletet jelenti. „Isten haragjnak borsajtja” az tlet rettenetessgre utal. A vros, amelyikrõl a 20. vers szl, Jeruzslem, ui. az eschatolgiai vradalmak szerint Isten Jeruzslemnl hajtja vgre az tletet, Josafat vlgyben (Jel 4:2.12; Henoch 53:1), mialatt Izrel a szent helyen srtetlen marad. A folyamknt kimlõ vr radatnak ez a meghatrozsa: „a lovak zabljig ezerhatszz futamnyira” – szintn az tlet borzalmnak a lershoz tartozik. Az ezerhatszz stadion (1 stadion 192 m) a csatamezõ nagysga, de jelkpes szm, a ngyes szmnak (amely a vilg egszt jelzi: ngy szl, ngy gtj) sokszorosa. Az tlet az egsz vilgra kiterjed. Nyilvnvalan a „vros” is jelkpesen rtendõ, az a hely, ahol a vlasztottak az tlettõl mentesek maradnak:

Jel. XV. RSZ

Jel. 15,1–4. A gyõztesek neke az vegtenger mellett.

A 15. rsz a ht haragpohr kitltsnek az elõjtka. Az 1. vers megemlti a fõtmt, amely az 5–8. versekben folytatdik. Kzben a gyõztesek mennyei nekt halljuk (2–4. v.). Az allo smeion, a msik jel, amit most lt Jnos, az elsõre, a napba ltztt asszonyra emlkezteti. A 15. rsz a 12:1kk.-hz kapcsoldik, s majd a 19:11-ben folytatdik. Ezek a jelek Isten gyõzelmnek a klnbzõ fokozatait jelzik. A jel azrt nagy s csodlatos, mert a ht utols csapst (eschatas plgas) hoz angyalokat mutatja, akik teljessgre viszik, befejezik az Isten bûnt bntetõ haragja miatt tmadt tletet. Ezutn kvetkezik egy jabb ltoms. Mielõtt az Isten ht haragpohara kitltetnk, mg egyszer felhangzik az dvzltek dicsõtõ neke, amely az elkvetkezõ stt kpnek mintegy vilgos htterl szolgl. Azok, akik gyõztek a fenevadon, lekzdttk a blvnyimds ksrtst s hûek maradtak Istenhez s a Brnyhoz, az vegtengernl llanak s istentiszteleti hangszeren, most mr „az Isten hrfi” ksretvel magasztal neket nekelnek. Az vegtenger a 4:6-bl mr ismert, Isten trnja alatt elterlõ mennyei tenger (kori elkpzels szerint a mennyezet feletti vizek v. Gen 1:7), amely most tûzzel, az tlet villmaival vegytett. A himnusz „Mzesnek, Isten szolgjnak neke”. Valjban tbb szvetsgi igbõl vett idzet (v. Zsolt 111:2.4; 139:14; m 4:13; Deut 32:4; Jer 10:7.10; Zsolt 86:9). Mint ahogyan egykor a Vrs-tengeren t megmentett Izrel dicsõtette Istent (Ex 15), gy dicsõtik Isten szabadt munkjt, hatalmt, trtnelmi igazsgos tleteit a szenvedseken t gyõzelemre jutott dvzlt szentek. Az nek tartalma cloz Isten rvidesen bekvetkezõ vgsõ gyõzelmre is, amikor mindenek meghdolnak elõtte (v. Fil 2:11). A dikaima Isten igazsgos tetteit s egyben trtnelmi tleteit is jelenti. Itt, az eljvendõ esemnyekben a kettõ egybe esik.

Jel. 15,5–8. Ht angyal ht arany pohrral.

A sznet s az ezek utn lttam” bevezets a kvetkezõk nneplyessgt akarja hangslyozni. A naos ts skns tou martgriou (v. Ex 40:34; ApCsel 7:44) hebraizmus, sz szerint: a bizonysg strnak temploma, vagyis a templom s benne a stor, a szently megnylt a mennyben s ht angyal jtt ki belõle, akik fehr ruhba voltak ltzve, s arany vvel dsztve. Isten elõtt szolgl angyalok fõpapi s kirlyi dszben. A 4:6–8-bl ismert ngy lõlny kzl egyik ht arany poharat adott t a ht angyalnak. A phial ldozati cssze, ldozati pohr, italldozati eszkz. A ht angyalnak Istentõl kapott fõpapi s kirlyi megbzatsval kell vgrehajtani az tletet. A ht pohrban „Isten indulatnak” (thymos), Isten felindult haragjnak „bora”, kbt, fldresjt tlete van. Isten jelzõje: az rkkn rkk lõ. Õ az rkk lõ Isten. A srkny, a fenevad, brmennyire is dhng, veszni indult, s el fog veszni. Mivel Isten haragja nyilvnval lett, megtelt a mennyei szently a szent Isten dicsõsgvel, mint amikor a tmjnfst betlti a templomot. Amg a bûnt gyûllõ szent Isten tlete be nem teljesedik, senki nem mehet be a templomba (v. zs 6:4; 65:6; Ez 10:4; 44:4; v. Zsid 10:31).

Jel. XVI. RSZ

A 16. rsz bevezets a Bbel megsemmistsrõl szl vzihoz. A ht n. kehelyvzi, de klnsen az utols hrom nemcsak bevezets, hanem magnak az tletnek a szemlltetse is. A ht ltomsban egyre fokozdnak a csapsok, a fenevad kvetõinek a fjdalmtl, egszen a vilg megrendlsig s a vrosok pusztulsig. Vgl a fld pusztasgg lesz. Az emberektõl elvtetik az let minden lehetõsge. Ezrt nevezi ezeket a csapsokat a 15:1 „ht utols csaps”-nak, ezrt mondja a szentlybõl elõtrõ hatalmas hang: „megtrtnt” (17. v.). A ht kehelyvziban sok hasonlsg van a 8–9. rszekben olvashat ht trombitasz-vzihoz s az egyiptomi tz csapshoz (v. Ex 7–10).

Jel. 16,1–9. Az elsõ ngy csaps a fldre s az emberekre.

A szentlybõl hatalmas hang, bizonnyal Isten hangja (a szemlytelen krlrs erre mutat) az tlet vgrehajtsra szltja fel a 15:1.5-ben emltett ht angyali fejedelmet. Feladatuk, hogy Isten haragjnak ht pohart, kelyht kitltsk a fldre.

Az elsõ (1. v.) kehely kitltse kvetkezmnyeknt „csnya s rosszindulat” feklyek keletkeznek azokon, akik felvettk a fenevad blyegt. Ami ezeknek az embereknek egykor vdelemnek ltszott, most a nyomorsg s tlet forrsv lett. Az elsõ trombitaszt kvetõ ltomsban tûz s jgesõ zdul a fldre, s a nvnyzet egyharmadt felgeti (8:7). Az Egyiptombl val szabaduls alkalmval a hatodik csapssal tmadnak feklyek (Ex 9:8–12).

A msodik kehely kitltse (3. v.) annyiban klnbzik az elsõtõl, hogy azt az angyal nem a fldre, hanem a tengerre tlti ki. Ennek kvetkeztben a tenger olyann lesz, mint a halott vre, s minden lõlny elpusztul benne. Ez a kp a vrtengerben sz hullk borzalmas ltomsval ecseteli a tengereken s a tengerekben tallhat let pusztulst. A tenger, amely egykor az embernek eledelt s a hajzs tjn gazdagsgot adott, most maga is elpusztul s pusztuls forrsv lesz. Ez a csaps a msodik trombitasz utni csaps kozmikus mretû msa. A 8:8k. ltomsa szerint csak a tenger egyharmada vlik vrr, s a benne lvõ lõlnyek egyharmada pusztul el. Itt az egsz tenger vrr vlik, s minden lõlny elpusztul benne. Teht valban ez az utols csaps. A tenger a Jel knyvben a fldi vilg, az ember ltal lakott s birtokba vett terlet egyik lnyeges rszt jelenti. A fld s a tenger az egsz fldi vilgot jelkpezi. A vizek vrr vltoztatsa az elsõ egyiptomi csaps (v. Ex 7:14).

A harmadik angyal a kelyht a folyk s vizek forrsaiba tlti ki (4–7. v.). Ezek is vrr vlnak. letad, dtõ szerepk hallthozv vltozik. A harmadik trombitasz utn (8:10k.) a folyk s a forrsok egyharmada vltozik vrr, most teljessgk. A harmadik csaps utn a „vizek angyala”, a vizek felett rendelkezõ angyal (az apokaliptika szerint a termszeti erõk fl angyalok rendeltettek Henoch 66:2) doxolgit mond Isten igazsgrl. Az tlõ Isten igazsgt hirdetõ doxolgiknak nagy hagyomnya volt a zsidsgban. Az angyal s az „oltr”, azaz az oltrnl lvõ mrtrok lelkei bizonysgot tesznek, hogy Isten tletei igazsgosak: akik a szentek s a prftk vrt kiontottk, mltk az tletre. A vrszomjas embereknek most pusztulsukig vrt kell inniuk. Az tlõ Istent az angyal s a vrtank legszentebb jelzõivel illetik: igaz, szent, mindenhat s elhangzik a Jahve nv legõsibb magyarzata, amely az Ex 3:14-re emlkeztet: aki vagy s aki voltl. Az igaz, szent, mindenhat s rkkn lõ Isten nem hagyja bntetlenl a gonoszsgot, hanem ideigval s rk tlettel bnteti, jllehet irgalmbl hossztûrõ s vr a megtrsre.

A fld s a vizek utn a negyedik kehely kitltsvel a nap megverse kvetkezik (8–9. v.). A negyedik trombitasz utn a nap s a csillagok harmad rszben elsttednek (8:12). Most a nap tûzereje megnvekszik, kibrhatatlan tûzzel perzseli az embereket. Ezek azonban nem trnek meg. Mr letelt a trelmi idõ, a megkemnyedsbõl nincs lehetõsg megtrsre (10:6). Ahelyett, hogy dicsõsget adnnak az Istennek, megalznk magukat igazsgos tletei miatt; s megtrnnek, kromoljk õt, aki rjuk bocstotta az tletet (v. 11:13). Az egyiptomi csapsok kzl a kilencedik a sttsg (Ex 10:21k.).

Jel. 16,10–21. A hrom utols kehely kitltse a fenevadra s orszgra.

Az tdik angyal a fenevad trnjra nttte ki kelyhbõl Isten haragjnak tlett. A fenevad trnja, a csszrkultusz szkhelye (v. 13:1kk.). A fenevad orszga, mint egykor a fra, elsttlt (v. Ex 10:21kk.). Hogy mirt rgjk az emberek knjukban nyelvket a fenevad orszgban, arrl nem r a ltnok. Vagy azrt, mert felttelezi, hogy az ok a prhuzamos tdik trombitasz-vzibl ismert (9:1–12), ahol a sska s a skorpi csaps okoz knokat az embereknek, vagy azrt, mert maga a sttsg olyan flelmetes, hogy knt okoz. Lohmeyer hvja fel a figyelmet arra, hogy a mandeus irodalom szerint tarts sttsg a „legrosszabb csaps” (Ginza 169:21), amely megfosztja az ltetõ naptl az embereket. A ltnok jra hangslyozza, mint az elõzõ csaps lersakor, hogy az emberek nem trtek meg cselekedeteikbõl, sõt kromoltk Istent. Ezzel jra a 10:6 kijelentst akarja alhzni, hogy lezrult a kegyelem ideje. Mint ahogyan az engedetlen fra szvt vgl is Isten kemnyti meg, hasonlan trtnik azzal a nemzedkkel, amely nem tr meg sem az evanglium hirdetsre, sem Isten tleteinek hatsra (11–12. v.).

A hatodik kehely kitltse utn kiszrad az Eufrates, hogy a „napkeletrõl jvõ kirlyoknak” t kszljn (12. v.). Az Eufrates kiszrtsa rgi szvetsgi kp (zs 11:15; Jer 51:36; Zak 10:11). Ott a hazatrõ Izrel elõtt szrad ki a folyam; Jer 51:36 szerint Bbel bntetseknt. Az Eufrates az korban mindig hatrvonalnak szmtott az ismert kultrterlet s az ismeretlen vad hegyi npek kztt; amelyek lland veszedelmet jelen tettek a rmai birodalomra is. Mivel az apokaliptikus vradalom szerint Nr a prthusokhoz meneklt, s onnan fog visszatrni pusztt seregek ln Rma ellen, valsznû, hogy a hatodik csaps azt jelzi, hogy szabad az t egy olyan npvndorlsszerû vihar elõtt, amely elpuszttja Rmt, a fenevad szkhelyt. A hatodik kehely kitltse utn kvetkezõ ltomshoz tartozik az a kp, hogy a srkny-fenevad-hamisprfta trisz szjbl hrom dmoni llek jn ki (13–14. v.), amelyek az Emberfia elõtt megjelenõ angyalok ellenttes alakjai (v. 14:6kk.). Ezek bkkhoz hasonlak. A parszizmusban a bkk a sttsg fejedelmnek, Ahrimnnak szolgl lnyek (Vendidad 14:5; v. Ex 8:1kk.). A hrom dmoni llek szerepe, hogy sszegyûjtsk a fldkereksg kirlyait „Isten nagy napjnak harcra”. Isten napja, az „r napja” a prftk szhasznlatban az tlet napja. A 16. vers megnevezi azt a helyet, ahol a fenevad s szvetsgesei sszegyûlnek, hogy ki ellen, arrl egyelõre nem szl a ltoms, csak majd a 19:11kk.-ben. A hely neve Harmagedn. A szveg megjegyzi: hebraisti, azaz hberl. A sz pontos hber neve Hr Megidd, azaz Megidd hegye. Megidd. hegye a zsid hagyomny szerint Krmel, amelynek. dlkeleti nylvnyainl volt Megidd erõdtmnye. Krmel hegye Ills s Bal-papok trtnetben gy szerepel, mint a gonoszsg hegye (v. 1Kir 18:21kk.).

Megiddnl trtnt egykor Izrel dntõ gyõzelme a kananitk flelmetes vezre, Sisera felett (Br 4:4kk.). Ide gyûlnek egybe a fenevad s szvetsgesei, hogy vgsõ csapst mrjenek Isten Igjre (v. 19:11kk.), de ez a hely lesz a vesztk. Harmagednrl sok tallgats folyt az exegzis trtnete folyamn (v. Brtsch II. 215kk.). De nem mondhatunk tbbet a rendelkezsnkre ll bibliai-apokaliptikus kpanyag birtokban, mint hogy Harmagedn Isten utols tletnek s Krisztus gyõzelmnek a jelkpes ki fejezse. A fenevadnak s szvetsges erõinek felsorakozsa kzben jra felhangzik a figyelmeztetõ intelem a vigyzsra (v. Mk 13:33kk.; 1Thessz 5:2kk.).

A hetedik kehely kitltst jra az a hatalmas hang kvette, amely az tletsorozatot elindtotta. Mivel a hang a szentlybõl jtt s nincs megnevezve, hogy kitõl, a lers jellegzetesen Istenre mutat. Isten szl a hetedik csapssal: „megtrtnt”, vge az emberisgre bocstott tletek sorozatnak. Az angyal a levegõbe nttte kelyhnek tartalmt. Ezltal a termszeti erõk, az atmoszfra s a fld mlyben lvõ erõk eddig soha nem tapasztalt pusztt mozgsba lendltek. A szigetek s hegyek eltûntek. Az apokaliptika kpzetei szerint ez a rgi vilg elmlst s az j vilg kezdett jelenti. Megindul Babilon-Rma ellen is az utols tlet. Isten elõtt az angyalok „megemlkeznek”, azaz emltst tesznek bûneirõl s tletet krnek r (19. v.). A hetedik kelyhet kvetõ csaps alatt csak hrom rszre szakad, de ez csak az tlet kezdete. A 21. vers a csapsok kztt megemlt egy olyan jgesõt, amelyben talentum nagysg jegek hulltak. Ez kb. negyven kg slyt jelent. Itt sem marad el a megkemnyedett s megkemnytett szvû emberek kromlsa.

Jel. XVII. RSZ

Jel. 17,1–6. A fenevadon lõ parzna nõ.

A harag ht kelyhnek kitltsvel megbzott egyik angyal kzvettsvel Jnos j ltomsnak lesz rszesv. Az 1–6. versekben megmutatja az angyal a ltnoknak a „nagy Babilont” (5. v.), amelyen nemsokra vgrehajtjk az tletet. A nagy Babilon elsõ jelzõje: „a nagy parzna, aki a nagy vzen l” (1. v.). szvetsgi kifejezsi md egy-egy gonosz s blvnyimd vros „parzna” nvvel val illetse (zs 1:21; 23:16k.; Nh 3:4; Hs 4:12; 5:3; Ez 16:15kk.; 23:1kk.). A rgi Babilon a sz szoros rtelmben sok vzen „lt”, az Eufratesbõl vezetõ ntzõ csatornk felett plt (v. Jer 51:13). Rma nem fekdt a tenger mellett, nem is volt az Eufrateshez hasonlthat folyja. De amint a 15. versbõl ltjuk, „aki a nagy vzen l” kifejezs nem fldrajzilag, hanem allegorikusan rtelmezendõ. Rma vallsi rtelemben vett parznasga az egsz vilgra kiterjedt a csszrkultusz blvnyimd s antikrisztusi jellege rvn (v. 14:8). „Parznasgnak bora”, amit minden leigzott s vele szvetsges npnek knl az „isteni csszr”, haland ember imdata az lõ Isten helyett. Megrszegti a npeket a csszrkultusszal, mert annak illzijt kelti bennk, hogy a csszrok valsgos segtsget tudnak nekik adni letk s sorsuk vgsõ krdseinek megoldsra.

Az angyal Jnost a „pusztba” viszi „llekben”. A puszta itt nem ugyanazt jelenti, mint a 12:6-ban, a napba ltztt asszony esetben. Az egyhznak a „puszta” menedket jelent. A parzna Babilonnak a pusztuls jele, ui. zs 21:1 szerint Babilonra a puszta felõl jtt az tlet. A pusztban megjelenik a napba ltztt asszonynak, az egyhznak ellenttes alakja, egy vrs fenevadon lõ asszony. A fenevad a 13. rszbõl ismert jelensg, amelyiknek ht feje s tz szarva van (v. 13:1). A vrs szn (v. 12:3) az alvilgi gonosz dmonok jelkpes szne a babiloni mitolgiban. Az kori keletrõl rnk maradt brzolsok szerint az istennek gyakran valamely llaton, rend szerint vadllaton llva, vagy lovagolva jelennek meg. Amint a ksõbbiekben ltni fogjuk, ez a jelensg Rma jelkpes megtestestõjre, Rma istennõjre utal. Az istenkromls nevei a fenevadon ugyanazok, mint amelyekkel a 13:1-ben tallkozunk, a csszr isteni mltsgjelzõi, szent, felsges, isteni, isten, r. A fenevadon lõ asszony fl volt kestve gazdagon s kszerekkel megrakva. A bbor s a skarlt a rmai csszr s a rmai lovagok szne. Kezben az arany pohr, amely tele „utlatossggal s parznasgnak tiszttalansgaival”. A pohr tartalma ugyanaz, mint a msodik versben jelzett bor, a csszrkultusz szdtõ bora; amelytõl megrszegedtek a npek. Az asszony homlokn ott llott a neve, amely felfedte lnynek titkt. Ez a mozzanat, jra a jelensg Rmval val kapcsolatra utal, ugyanis a rmai parzna nõk homlokszalagukon viseltk nevket. A fenevadon lõ nõ neve: „a nagy Babilon, anyja a fld parzninak s utlatossgainak (szrnyetegeinek)”. Ez az elnevezs mar gnnyal Rma anyaistennõje nevnek visszjra fordtsa, s egyben tlete. Valjban, ez az istenknt tisztelt Rma s csszra nem ms, mint a blvnyozs forrsa, az lõ Isten ellensge, az antikrisztusi szellem megtestestõje s szrnyetegknt Isten npnek a puszttja. Klnsen figyelnnk kell a fenevadon lõ nõ nevben a bdelygma kifejezsre. A sz Dniel-knyvbõl ered (9:27; 11:13; 12:11). Innen vette t a Makkabeusok 1. knyve (1:54), majd Jzus (Mt 24:15; Mk 13:14). A bdelygma eredetileg Jeruzslemet s Isten npt pusztt, a Jahve-vallst-ldzõ, a templomot megszentsgtelentõ szrnyetegre, IV. Antiochos Epiphanes, szeleukida uralkodra vonatkozik. Ksõbb az antikrisztus apokaliptikus elnevezse. A fenevadon lõ nõ szrnyeteg volta kitûnik a kvetkezõ megllaptsbl: „s lttam, hogy az asszony rszeg a szentek s vrtank vrtõl” (v. 18:20.24). Ezrt jn r az tlet (v. 6:10; 19:2).

Jel. 17,7–18. A fenevad paruzija.

Amikor a ltnok az elõzõ jelensg lttn megdbben s csodlkozik, az angyal megmagyarzza neki a ltoms rtelmt. Klns, hogy az angyal magyarzatban a hangsly nem a fenevadon lõ nõ alakjra esik, hanem a fenevadra. Az angyal elõszr azt magyarzza meg, hogy mi a fenevad (8. v.), aztn a ht fõ (9–11), majd a tz szarv (12–14) magyarzata kvetkezik. Csak a vgn lesz jra sz az asszony sorsrl (15–18. v.). A fenevadrl egy klns meghatrozst olvasunk a 8. versben: „…volt s nincs, s fel fog jnni az alvilgbl, s pusztulsra megy”. Nyilvnvalan itt a fenevad antikrisztusi jtkrl, paruzijrl, visszajvetelrõl van sz. Mint ahogy egykor utnozta Jzus Krisztus hallt s feltmadst (v. 13:3), most utnozza Jzus Krisztus visszajvetelt (v. 19:11). A fenevad egyszer megjelent (13. r.), majd hatalmt tadta a hamisprftnak s eltûnt, most pedig jra megjelent. Ezzel csodlatot kelt mindazokban, akik nincsenek berva az let knyvbe. A nous s a sophia emltse jra arra utal, hogy itt olyan isteni titokrl van sz, amelyet csak az Isten Lelktõl megvilgostott, pneumatikus ember rthet s fejthet meg. Ezutn kvetkezik a ht fej magyarzata: „A ht fej a ht hegy, amelyeken az asszony l”. Ez a magyarzat ismt Rmra vonatkoztatja a jelenst, ugyanis kzismert s az kori rk s trtnetrk ltal sokat idzett fordulat, amelyik Rmt ht hegyen plt vrosknt emlti. A ht fej azonban ht kirlyt is jelent. Itt ltszik, hogy az apokaliptika logikja ms, mint a kauzlis kvetkeztetssel dolgoz grg filozfi. Az apokaliptika mitologikusan s prelogikusan gondolkodik, amely szerint egyszerre lehetsges, hogy Rma a fenevadon lõ asszony, a nagy vzen lõ parzna s a ht fejen lõ asszony legyen. E gondolkods szerint lehetsges, hogy a fenevad ht feje ht hegyet s egyben ht kirlyt is jelentsen. A kirly sz itt a csszrra vonatkozik, ugyanis keleten a rmai csszrokat basileus-nak neveztk.

A vadllat, amely ismt a Nero redivivus jeleit viseli, az emberisg osztatlan csodlatt s imdatt vvja ki magnak s ellenllhatatlanul tr elõre. A ht fõ ht csszrt jelent. Ha a csszrok sort ellrõl kezdjk, akkor a kvetkezõ sorrend alakul ki: Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius s Nr. A 68-as v interregnumnak csszrai, Galba, Otlio s Vitellius nem jhetnek szmba. A hatodik csszr Vespasianus (69–79) lenne. Õ a hatodik, akinek uralkodsa alatt legendk tmadtak Nr visszatrsrõl. Egy msik magyarzati md szerint a Jel szerzõje csak az egyhz kezdettõl szmtja a csszrokat: Caligula, Claudius, Nr, Vespasianus, Titus, Domitianus a hatodik, aki utn jn mg egy, aki kevs ideig uralkodik, majd a fenevad kvetkezik, amely a ht csszr kzl val, s õ lesz a nyolcadik. Nyilvnval, hogy itt csak Nero redivivus-rl, a visszatrõ Nrrl lehet sz, ui. csak rla maradtak fenn olyan vradalmak, amelyek szerint a prthusok seregei ln visszatr s elpuszttja Rmt. Ami azonban a legvalsznûbb, az, hogy a Jel szerzõje nem fordtott elg gondot arra, hogy pontosan lerja a rmai csszrok uralkodsnak rendjt. Elõtte egy ismert apokaliptikus sma llt, amely szerint a jelenlegi vilgkorszak ht peridusra oszlik, minden peridus egy-egy nagy uralkod gisze alatt ll. A ltnok figyelme kizrlag a nyolcadik uralkodra sszpontosul, amely a ht kzl val, teht egy a rgiek kzl visszatrõ csszr. Ez Krisztus paruzijt utnozza, s ezzel kimutatja antikrisztusi lnyt. A nyolcas szm magyarzathoz ld. a 13:18 exegzist. Az angyal, az angelus interpres azonban megjegyzi, hogy brmilyen hatalmas is a fenevad, pusztulsra megy, kzel a vg.

Ezutn kvetkezik a tz szarv magyarzata. Dn 7:24 ez tz kirlyt jelent, amelyek a fenevaddal szvetkeztek. Mivel Nrt a prthus seregek ln vrtk vissza, az exegetk tbbsge a prthus birodalom helytartira, a satrapkra gondol. Mivel a 16:12.14. szerint a „keleti kirlyok” rszrõl fenyegeti veszly Rmt, ez az azonosts valsznû.

A 14. vers megjegyzi, hogy ezek a Brny ellen fognak harcolni, de a Brny legyõzi õket, mert „uraknak Ura s kirlyok Kirlya”. Ezt a cmet viseltk az kor nagy kirlyai, de klnskppen a perzsa uralkodk. A cm azonban egyedl Krisztust illeti meg (v. 19:16). A fenevad s a Brny harcrl most csak jvendlsszerûen trtnik emlts. Majd a 19. rszben vlik valra. Az angyal folytatja az eredeti ltoms magyarzatt. A „vizek”, amelyeken a nagy parzna l (v. 17:1) a npeket jelentik, amelyeken Rma uralkodik. Ltjuk, hogy a vizek itt j szimbolikus jelentsben fordulnak elõ (v. 4:6; 15:2). A fenevad s a tz kirly, mielõtt a Brny ellen tmadnnak, Babilont, azaz Rmt, a nagy parznt megsemmistik. Itt jra felbukkan a keleti seregek ln visszatrõ, s Rmt elpusztt Nr-motivum. A pusztts ilyen jellegû szimbolizlst ld. Ez 23:25–29-ben. A fenevad s szvetsgesei akarva-akaratlanul Isten tlett hajtjk vgre. Isten bepti terveibe a gonosz munkjt is, fõkppen tletei vgrehajtsban. gy marad Isten r a fenevad stni s antikrisztusi erõi felett is, amelyek a parzna Babilont megsemmistik. A gonosz meghasonlott nmagval s kzel van a pusztulsa (v. Mt 12:25kk.).

Jel. XVIII. RSZ

A 18. rsz a 17. rszben meghirdetett tlet s a 19. rszben tallhat hlaad nek kztt ll. A hlaad nek Babilon tlett mr befejezett esemnynek tekinti. A 18. rszben azonban nem kzvetlenl Babilon pusztulsrl olvasunk, hanem arrl, hogy szvetsgesei miknt ltjk a nagy vros tlett Fõleg az. angyal meghirdetett nekbõl, rszben Babilon egykori szvetsgeseinek a gysznekbõl tudjuk meg, hogy mi lett a vros tlete. A babiloni tletet a 18. rsz egy egsz sor szvetsgi hely idzsvel ecseteli, ezeket az idzeteket s clzsokat egy egszen j egysgbe s j sszefggsbe lltja. Az esemnyek drmai mdon kvetik egymst. Elõszr egy vilgossgba ltztt angyal meghirdeti a vros tlett (1–3. v.), majd egy hang felszltja Isten npt, hogy menekljn ki belõle (4–8. v.), ezutn kvetkezik egy hossz panaszdal s gysznek Babilon pusztulsrl (9–19. v.), vgl egy angyal jelkpes megsemmistõ cselekmnye, amely jelzi Babilon sorsnak vgleges megpecstelst (21–24. v.).

Jel. 18,1–8. Babilon tletnek meghirdetse s a hvõk felszltsa a meneklsre.

Az „ezek utn” kifejezs jelzi, hogy j ltoms kvetkezik. Egy mennybõl, teht Isten meghatalmazsval jvõ angyal, az isteni dicsõsg (doxa) fnyvel megvilgostotta a fldet. Az zenetnek tartalma azonban annl sttebb volt. Prftai mlt idõben hirdeti meg Babilon kszbn ll pusztulst: „Elesett, elesett a nagy Babilon…” zs 13:21k. (v. 27:39) prfcijval rja le a romvros sorst, amely ezentl nem emberek, hanem dmonok s tiszttalan llatok tanyja lesz. A phylak itt nem tmlct, hanem menedket (refugium) jelent (v. Hab 2:1; Baruch 3:34). A tiszttalan llatok szemlletes felsorolst ld. zs 43:11kk.-ben. A tiszttalan madarak, mint a dmoni lelkek szimblumai a midrsirodalombl ismertek (Genesis rabba 31:1; Sifre Deuteronomium 306). Az angyal mg egyszer megindokolja az tletet (v. 14:18; 17:2.4). Ennek oka Babilon parznasga, blvnyozsa: borval rszegtette a npeket, s dõzslsnek erejbõl gazdagodtak meg a fld kereskedõi. A dõzsls emltse j motvum. Nyilvnval, hogy Babilon-Rma dõzslsnek nagy ra volt, a npek kifosztsa s sanyargatsa, sokak rabszolga sorban tartsa. A rmai lgik nyomn pusztuls s nsg jrt. A meghdolt npeket pedig az adztatssal vgletekig kizskmnyoltk. Az tlet meghirdetse utn egy msik hang hallatszott az gbõl. Bizonyosan az Emberfinak, a Brnynak a hangja, mert a hvõket „n npem”-nek nevezi, viszont Istenrõl harmadik szemlyben beszl. jra az szvetsgi prfcia szavaival szl, meneklsre hvja Isten npt Babilonbl (zs 48:20; 52:11; Jer 51:5.45). Ez a felhvs az apokaliptika ltalnoss lett motvuma (v. Baruch 2:1; Mk 13:14), amely Isten npt a gonoszsgtl s a gonoszoktl val elszakadsra szltja fel. Augustinus is ebben az rtelemben magyarzza (Civitas Dei XV III, 18). Az elszakads rtelme, hogy ne essenek Babilon vtkbe s vele egytt ne tltessenek meg.

A bntets angyalok, akiknek Babilon elpuszttst vgre kell hajtaniuk (17:16kk.-ben a fenevad s szvetsgesei ltal), parancsot kapnak, hogy kettõs mrtkkel fizessenek meg a vrosnak, teht ktszeresen toroljk meg bûneit, knnal, s gysszal, mert nemcsak gonosz, hanem felfuvalkodott s gõgs is volt, mert dicsõtette nmagt az egyedl Istennek jr dicsõtssel (edoxasen autn), azt hirdette nmagrl, hogy hatalma van arra, hogy soha ne rje baj s nyomorsg. A chra az antik vilgban a szegnysg, a jogfosztottsg jellegzetes szimbluma. Ezrt „egy napon”, azaz egyszerre zdul r minden nyomorsg, hall, gysz, nsg s felgetik (v. 17:16).

Jel. 18,9–19. Gysznek Babilon pusztulsa felett.

A ltnok Babilon pusztulst azoknak a szavaival beszli el, akik valamilyen formban kapcsolatban lltak a vrossal, tmogatst. lveztk, vagy belõle ltek. A gysznek mindenekelõtt ismt szvetsgi motvumokra tmaszkodik, arra a gyszdalra, amit Ezkiel mondott Tirusz pusztulsrl (v. Ez 26–27. rszek).

Az elsõ gyszneket a „fld kirlyai” mondjk, akik „vele parznlkodtak”, akik rszesei voltak a blvnyozsban s a dõzsls gonoszsgban. Rma bõkezûen bnt a szvetsges kirlyokkal, akik segtettek neki sajt npeik megadztatsban s a csszrkultusz terjesztsben. (Szembeszkõ pldja ennek Nagy Herdes.) Most, amikor tvolrl nzik gse fstjt, gy szlnak: „Jaj, jaj, te nagy vros, Babilon, te erõs vros, hogy egy ra alatt jtt el a te tleted!” (10. v.). A jellegzetes kori siratdal stlusban gyszoljk, emltve rgi nagysgt s megdbbennek a vratlan s feltartztathatatlan pusztuls miatt. A msodik gyszneket „a fld kereskedõi” neklik (11–16. v.), akik Rma dõzslsn gazdagodtak meg, s vele ruik korltlan vsrljt vesztettk el. Tbb nem adhatjk el neki ruikat, s megszûnt knnyû jvedelmi forrsuk. Rma pusztulsa tlet a mrtktelen fnyûzs hasznbl lõk felett is. Kicseng a sorokbl a trtnelmi bûntetteket s trsadalmi igazsgtalansgot megtlõ isteni igazsg.

A „fld kereskedõi” gysznekkben hossz listn soroljk fel azokat az rukat, amelyeket Babilonba szlltottak, s ott eladtak. Az aranyon, ezstn, drgakveken, igazgyngyn, gyolcson s bboron kvl megtalljuk a knai selymet (srikos), Iosephus tudsit arrl, hogy Vespasianus diadalmenete alkalmval az egsz hadsereg selyem ltzetben vonult fel (Bellum Judaicum VII, 5, 4). Az elefntcsont, a mrvny s klnbzõ nemes fk kztt feltûnõ a tujafa (tyinon) emltse. Ez a nemes fa szak-Afrikban honos. rtkes ednyeket s beraksokat ksztenek belõle. Az ammos keleten ismert nvnyfajta, amelyikbõl illatos hajkenõcst ksztenek. A semidalis, amely az jszvetsgben csak itt, de a LXX-ban gyakran elõfordul, finom bzalisztet jelent. A katn mindenfle llat, de klnskppen igavon barom, a redai – kelta eredetû sz – dszhintt jelent. Az ruk kztt azonban nemcsak trgyak s llatok, hanem emberek is voltak. Rmnak a rabszolgk hatalmas tmegre volt llandan szksge, a hatalmas ptkezsek, az tfenntarts, csatorna-pts s bnyamunkk elvgzsre risi mretû rabszolga-kereskedelem folyt a birodalomban. A smata s a psychai antrpn egyarnt rabszolgkat jelent. Rma bûnlajstromn teht nemcsak a blvnyimds, gonoszsg, esztelen fnyûzs, hanem a mrhetetlen emberi szenveds s kn is ott van, amit a rabszolgatart s emberi letekkel kereskedõ trsadalmi berendezse jelentett.

A harmadik gyszneket a hajsok neklik. Gyszoljk azt a vrost, amelyiknek kiktõjbe a hajk gazdag rakomnyaikkal befuthattak, s ahol nagy haszon vrt rjuk. A hajsok neke is megismtli az importruknak gazdag vlasztkt, amelyikrõl a kereskedõk gyszneke szlt. Babilon-Rma pusztulsa utn a hajsok is elesnek jvedelmktõl s szegnysg vr rjuk. Gyszuk jell fejkre port hintenek. Jllehet Rma elsõ renden politikai jelentõsge miatt volt az kori vilg fõvrosa, de laki nagy szma s gazdagsga miatt hatalmas arny tengeri kereskedelmet bonyoltott le kora minden npvel. ppen ezrt nem lehet tlzottnak mondani a kereskedõk s hajsok gysznekben ecsetelt kereskedelmi forgalmat s gazdagsgot. Jel. 18,20–24. Jelkpes cselekmny Babilon vgleges pusztulsrl.

Amikor az egsz lakott fld gyszol Babilon pusztulsa miatt, ugyanakkor angyali szzat szltja fel a menny lakit, az apostolokat s prftkat s a mg fldn lak szenteket, hogy vigadjanak, rljenek a vros pusztulsn, mert vgrehajtotta Isten azt az tletet, amit a vrtank krtek tõle (6:9–11). Erre a felhvsra a 19:1–5-ben olvashat hlaad s gyõzelmi nek vlaszol. Elõzõleg azonban egy angyal jelkpes cselekmnnyel jelzi Babilon pusztulst. Egy malomkõhz hasonl, hatalmas kvet dob a tengerbe s gy szl: „gy, egy lendlettel vettetik le Babilon, a nagy vros s nem lesz tallhat tbb.” Ez a jelkpes cselekmny a Jer 51:63kk.-ben tallhat prfcia idzse s tovbbptse. A 22–23. versekben azt rja le a ltnok, hogy az let minden jele megszûnik a vrosban, megszûnik az rm hangja, megszûnik a munka, megszûnik a malmok hangja, teht nem lesz tpllk, kihal a fny, megszûnik a võlegny s menyasszony hangja, azaz lezrul minden let, csak romok maradnak, vadllatok s dmonok tanyjul (v. 2. v.). Ennek a slyos tletnek az az oka, hogy antikrisztusi csszrkultuszval eltvelytette a npeket s „prftk s szentek vre talltatott benne”, azaz ldzte, meglette azokat, akiket Isten hozz kldtt az evangliummal.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!