Jel. 04 - 09
Jel. IV. RSZ
Jel. 4,1–11. Isten mennyei trnterme.
A negyedik rsznek kettõs szerepe van a Jel szerkezetben. 1. Bevezets a knyv szigorbb rtelmben vett apokaliptikus rszhez. 2. Az tdik rsszel egytt a ht pecst-vzi kezdett alkotja (6–8). Jnos a ht levlben kora egyhznak jelent rja le. A kvetkezõ rszekben (4–22) arrl kell rnia a kapott vzik alapjn, „amik trtnni fognak” (v. 1:19). A negyedik rsz kettõs szerepe ellenre is nll egysg. A ltnok elõtt feltrul Isten mennyei trnterme, amely a benne foly istentiszteleti szertartst nzve Isten mennyei templomnak is tekinthetõ. A mennyei trnterem valban apokaliptikus mretû s jellegû kpe (amely a kpzõmûvszetet is annyiszor megihlette) egyes vonsait rszben az szvetsgbõl, rszben a zsid apokaliptikbl, rszben a keleti vallsokbl s az uralkod kultuszokbl mertette. Jnos, mint az egsz Jel knyvben, itt is a legklnbzõbb elemeket szabadon hasznlja s j tartalommal tlti meg.
A meta tauta (1 v.) az egyes vzik kztt eltelt meghatrozhatatlan idõt s egy j vzi kezdett jelzi (v. 7:1.9; 15:5; 18:1; 19:1). Jnos egy nyitott ajtt lt a mennyben, amelyiken keresztl feltrul elõtte az emberi szemek elõtt lthatatlan vilg (v. Ez 1:1; Henoch 14:13). Ekkor lp mell a mr az 1:10-bõl ismert ksrõ angyal (angelus interpres), aki megmagyarzza a jelensek rtelmt s jabb s jabb jelenssorozatokat tr elbe. A trombithoz hasonl hatalmas, flelmetes s nneplyes hang szlal meg: „Jjj fel ide” – hvssal, mintegy elragadja Jnost a mennyei vilgba. Jnos az elragadtats, a „koncentrl eksztzis”, a prftai rvlet llapotba kerl. A prftai eksztzis abban klnbzik az kori pogny vallsokbl ismert eksztzisoktl, hogy a prfta, br megszûnik a fldi vilg szmra ltezni, de emberi ntudata nem kapcsoldik ki, nem lp helybe ms szemly, dmonikus erõ, sõt az rtelme klnleges koncentrl, feszlt llapotba kerl Isten lthatatlan vilga megltsra, emberi fl szmra rthetetlen zenete meghallsra. Az egenomn en pneymati annak a kifejezse, hogy a ltnok a trben elragadtatott. Az en pneymati annak a jelzse is, hogy az elragadtats nem emberi-pszichikai lehetõsg, hanem a Llek segtsgvel trtnt (v. 17:3). A deix soi az apokaliptikus ltoms sztereotip bevezetse (v. Dn 2:28; Ez 3:12; 2Kor 12:2; Hermas 1:1–3).
Jnos elsõ tekintete egy uralkodi trnra esett, amelyen egy uralkod-alak lt, akinek a kegyes zsid szoks szerint a ltnok nem mondja ki a nevt, csak hasonlatokkal rja krl szemlyt, tulajdonsgait pedig az õt szolgl mennyei lnyekre ruhzza. A „trnon lõ” kifejezs a keleti uralkodkultuszban a legmagasabb fensg jelzse. Isten az, aki „l” s kormnyoz, mindenki ms mozog s az õ akaratt teljesti. A keleten ismert drgakvek szneivel az antik hellenista kultuszban a fny istennek szneivel jellemzi a trnon lõt. A jspis vrses fnyû, srga sznbe jtsz drgakõ. A szardion, nevt lelõhelyrõl, Szrdiszrl kapta. Vrsen csillog kõ. A smaragd, amellyel Plinius szerint egy egsz sor kvet neveztek el, az tltsz akvamarintl a sttzld sznû kvekig. Az risz a mennyei sugrkoszort jelenti, amely a szivrvny szneiben vette krl a trnt. Ezek a sznek, amelyek Ez 1:26–28 lershoz hasonltanak, arra utalnak, hogy Isten vilgossg, aki hozzfrhetetlen fnyessgben lakik (1Jn 1:5).
A trnrl a trn krl ll lnyekre esik a ltnok tekintete. A huszonngy vn (presbyteroi) fehr ruhban, fehr koronval, fõpapi s kirlyi funkcira utal (4. v. v. 10:11). Ezek nem megdicsõlt emberi lnyek. A ltnok kyrie megszltssal hdol kzlk egynek (7:14). A huszonngy vn, istentiszteleti szerepbõl tlve (4:11; 5:8–9; 11:17; 19:4), Izrel huszonngy papi rendjnek megfelelõen Isten trnja krl papi tisztet tlt be. Ezek a mennyei lnyek msfelõl Isten mennyei tancshoz tartoznak, akik Isten titkos tancsvgzseinek, terveinek ismerõi, kijelentõi s magyarzi (v. zs 24:3; 1Kir 22:19; Zsolt 89:9; Jb 1:6; Dn 7:9). Egyes magyarzk szerint a babiloni istenpantheon huszonngy csillagistennek az alakja ll a kp mgtt. Brmint legyen is, Jnos mitologitlantotta a vallstrtneti kpet. A huszonngy vn hatalmas angyali lnyeknek, Isten szolgl teremtmnyeinek a gylekezete.
A villmlsok s mennydrgsek Isten flelmetes megjelenst ksrõ jelensgek (Ex 19:16; Ez 1:13; Zsolt 77:18kk.; Jb 37:4). Annak a jelei, hogy Isten szent s hatalmas, Isten a mindensg flelmes erõinek az Ura.
Isten trnja elõtt ht lmps g (5b), amelyik „az Isten ht lelke” (ta hepta pneumata tou theou). Az egsz vallstrtneti httrbõl csak a hetes szm hasznlhat a hely megrtshez. A ht az isteni teljessg jelkpe, Isten ht lelke nem ht angyal, amint ltalban az exegtk lltjk, hanem az Isten szntelen gõ, azaz brenlvõ Lelknek teljessge, amely ltal a vilgot szntelen maga elõtt ltja, thatja s kormnyozza. Feltûnõ lenne, ha Jnos az elsõ pnksd utn, az apostoli korszak vgn, amikor pnksd olyan csodlatosan meghozta termst a fiatal egyhzban, ppen Isten Szentlelkt ne emlten mennyei ltomsaiban (v. 1:4).
Isten trnja magasan a megzabolzott, kristlynak tûnõ tenger felett ll, a maga fensgben hbortatlanul (v. Gen 1:7; Zsolt 104:3; 148:4). A hborg vilgegyetemnek, vele a npek hborg tengernek viharai az tletre elcsitulnak, s csendben llanak Isten trnja elõtt. A ngy „lõlny” tele szemekkel Isten trnja elõtt ngy hatalmas angyali lny (6 v.). Ezkiel knyvben (1:10) ngy egymshoz hasonl lnyt lt a prfta egyenknt ngy arccal, itt Jnos egymstl klnbzõ ngy lnyt r le, amelyek oroszlnhoz, bikhoz, emberhez, illetve sashoz hasonltanak (7 v.) Az egyhzi atyk tvesen az evanglistkkal azonostottk ezeket a lnyeket. Ennek az azonostsnak semmi trgyi alapja nincsen. A kp mgtt a babiloni asztrlis valls ngy llatkre ll, amely a ngy vszakot vezeti be: a bika a tavaszt, az oroszln a nyarat, a skorpiember az õszt, a sas kzelben ll vzntõ a telet. Klsejkben a szerfokhoz hasonltanak (zs 6:2kk.). Isten mindent tud, mindenhat, mltat, jelent s jvendõt tfog, a termszetet s a trtnelmet irnyt hatalmnak a jelkpei s kvetei (8 v.).
A ngy lõlny magasztal nekbe kezd. A doxa, a tim s eucharistia a dicsõts, tisztessgads s hlaads, a hdolat olyan megnyilvnulsai, amelyek csak Istent illetik meg. Isten nevt tovbbra sem ejti ki a ltnok. A trnon lõ mell most egy msik mltsgjelzõ is jrul, amit az szvetsg s a kegyes zsidsg is csak Isten nevvel kapcsolatban hasznlt: „az rkk lõ” (v. Zsolt 42:3; Hs 2:1; 1Thessz 1:9; 1Tim 6:16). A ngy „lõlny” magasztal nekre a huszonngy vn lerakja koronit a trn el imdata jell. A rmai trtnetrk jegyzik fel, hogy a vazallus fejedelmek hdolatuk jell leraktk kirlyi jelvnyeiket a rmai csszr szobra el (Tacitus, Annales XV, 29). gy dicsõtik az angyali fejedelmek is a Kirlyok Kirlyt. Az axios az nneplyes hdolat kifejezse. Valsznû, hogy eredetileg az olimpiai gyõztesek koszorzsakor mondottk. Ksõbb az egyhz a pspkk beiktatsakor hasznlta. Az „Urunk s Istennk” kifejezs csszrkultusz elleni polemia is. Domitianus volt az elsõ csszr, aki elrendelte, hogy hivatalos megszltsa ez legyen: „Dominus et Deus noster.” Egyedl az rkk lõ Isten a mlt, hogy gy szltsk, mert õ teremtett mindent s az õ szuvern akaratbl lett minden. A vilg teremtsnek vgsõ rtelme s clja Isten akarata. Emg fldi ember mr nem lthat be.
Jel. V. RSZ
Jel. 5,1–10. A Brny tveszi a htpecstes knyvet.
A kvetkezõ ltomsban a Brny alakja ll a kzppontban. De a ltnok szemlye is elõtrbe lp. Aktvabban vesz rszt a mennyei jelensben, mint eddig. Ezt jelzik az eidon (1.2.6.11), eklaion (4), kousa (11.13) szavak. Ez a magatarts rthetõ, hiszen az emberisg sorsrl van sz.
Jnos a trnon lõnek a kezben egy knyvet lt, ami bell s kvl tele volt rva s ht pecsttel le volt pecstelve. Az kori keleten õsi idõkbõl szrmaz szoks, hogy a dokumentumok szvegt a dokumentumot vdõ tok klsejre is rrtk. gy vlt hiteless s hamisthatatlann az okirat. A ht pecst arra mutat, hogy az okmny Isten tkletes s elrejtett, titkos vgzse. Hogy mi van a knyvbe rva, arrl nem beszl kln a ltnok, de a ksõbbi kpbõl nyilvnval lesz, hogy Istennek az utols idõkre vonatkoz dvtrtneti terve van benne. A 7. pecst feltrsvel (8:1) ui. nem zrul le a vgidõk esemnysorozata, sõt jabb esemnyek indulnak el. A knyv tartalma teht tfogja az utols idõk minden esemnyt.
Az erõs angyal hatalmas hangja jelzi, hogy dntõ jelentõsgû esemnyrõl van sz. Elhangzik a dntõ sz: „Ki mlt arra, hogy felnyissa a knyvet, s feltûrje pecstjeit?” (2). Az axios vallsi-etikai rtelemben evendõ. Nem valami varzshatalom, hanem az Istenhez val viszony a dntõ a „mlt” cm elnyershez. Az egsz mindensgben nem volt senki, aki „mlt” lett volna a knyv felnyitsra, sõt arra sem, hogy beletekintsen (3. v. v. Fil 2:10). Erre a szomor tnyre a ltnok keserves srsra fakad (4. v.). Srsnak oka az a szomor felismers, hogy a teremtmnyek kztt nincsen senki, aki megoldja az emberisg sorskrdseit, s Istennek a sorsunkra vonatkoz vgsõ tervt diadalra vigye.
Ekkor egy angyali fejedelem, a huszonngy vn egyike odalpett Jnoshoz s megvigasztalta. A vigasztals tartalma az, hogy az szvetsg ltal meggrt Messis gyõztt, s elvgzi a megoldhatatlannak ltsz feladatot. A „Jda trzsbõl val oroszln” (Gen 49:9) s „Dvid gykere” (zs 11:10), mindkettõ az szvetsg ltal megjvendlt Messis jelzõje. A Gen 49:9kk.-et Jzus kornak zsidsga messisi jvendlsknt rtelmezte. A 6. versbõl azonban vilgosan kitûnik, hogy ez a messis nem a korabeli zsid nacionalista mozgalmak politikai messis alakja. A ltnok kzpen, a trn s a ngy lõlny kztt egy Brnyt ltott llni. A ht szarv az uralkodi hatalom teljessgnek jele (Deut 33:17; Zsolt 22:22; v. Henoch 89:42kk.). A ht szem, „Isten ht Lelke”, a Brny Isten mindentt jelenval, mindent lt s tud, s mindentt hat Lelke teljessgnek birtokosa. (Elkpzelhetetlen, hogy amikor Isten s a Brny ilyen sorsdntõ mdon jelen vannak a ltomsban, Isten Lelke ne legyen jelen s a ht llek kifejezs csupn a ht plantra utaljon:) Teht a Brny brja az isteni hatalom teljessgt. De ez a brny emberi vonsokat is visel: „mintha meg lett volna lve”. A Brny ldozati brny jeleit viseli. A keresztyn olvas tudja, hogy nem ms, mint a keresztrefesztett Krisztus, aki helyettes elgttelt szenvedett a vilgrt (Jn 1:29–36; 19:36; 1Kor 5:7; 1Pt 1:18). Ez a Brny azonban gyõztt, teht nem maradt a hallban. Az eniksen utals a feltmadsra. A „Brny” jellegzetesen keresztyn messisi mltsgjelzõ, a Jzsef testamentuma nevû zsid irat a keresztynsgtõl vette t.
A megletett s feltmadott Krisztus tvette a knyvet a trnon lõ jobb kezbõl. Ez az aktus az kori keleten az intronizci, az uralkodi tisztbe val beiktats aktusa. A keleti uralkodk brzoltattk gy magukat, amint tveszik istenktõl a kirlyi megbzatsukrl szl dokumentumot. A 7. vers az õskeresztynsg hitvallsnak tmr sszefoglalsa: a megletett s feltmadott Jzus Krisztus az r (v. Fil 2:11; Mt 28:18–20). Ez az uralom mg nem nyilvnval az egsz vilg elõtt, csak a sorsknyv pecsteinek feltrse utn s a vgsõ idõk esemnyeinek lezrdsa utn vlik azz, de az egyhz a mennyei lnyekkel, az Isten elõtt szolgl angyalokkal egytt mr tudja ezt, ezrt szmra kimerthetetlen vigasztals s erõ forrsa.
Jel. 5,11–14. Az angyalok s a teremtmnyek j neke.
A megfesztett s feltmadott Krisztus intronizcija utn a ngy lõlny s a huszonngy vn, teht az angyali fejedelmek kezkben hrfval (kithara a tradicionlis istentiszteleti hangszer) s az italldozat cljaira szolgl arany csszvel „j neket” kezdtek a Brny magasztalsra.
Az aranycsszben italldozatknt a „szentek imdsgai” voltak. A huszonngy vn, Isten mennyei templomban s trntermben kzbenjr, fõpapi szerepet is vgzett, amikor Isten npnek imdsgait vitte Isten trnja el. Az „j nek” a Zsoltrok knyvnek gyakori kifejezse (v. 33:3; 40:3; 98:1 stb.). Fõknt olyankor nevezi a zsoltrr gy az nekt, amikor Isten j szabadt tetteit dicsri. A Jel knyvben ez a megjells egy j dvtrtneti korszak kezdett jelzi. Krisztus vltsgmûve elvgzsvel j vilgkorszak vette kezdett, s j vilg van kialakulban. Isten legnagyobb szabadt tette mlt arra, hogy „j nekkel” dicsõtsk az angyalok s emberek, az egsz mindensg.
Az j nek elsõ rszben csak az angyali fejedelmek nekelnek. Azrt dicsõtik a Brnyt, mert vltsghallval minden npbõl egy npet „vsrolt meg” (agorazein a vltsghall kifejezse v. 1Kor 6:20; 7:23; Gal 3:13; 4:5) Istennek, amely Isten kirlysga s papsgaknt rszt nyer Krisztus uralmban (v. Jel 1:5; 1Pt 2:9). Az angyali fejedelmek imja egyesl a szentek magasztalsval, amelyet, mint italldozatot Isten trnja el ntenek. Az egyhz ltrejttnek csodjrt dicsõtik a Brnyt.
Ez a dicsõtõ nek azonban csak jelads ahhoz a hatalmas, mennyet s fldet betltõ doxolgihoz, amit a Jnos szmra hirtelen lthatv lett megszmllhatatlan mennyei lny nekel (v. Dn 7:10; Henoch 14:22; 40:1) s vele egytt minden teremtmny a mindensg minden dimenzijban (mennyben, fldn, fldalatt, tengerben). A hatalmas „krusmû” a Krisztusnak adott uralom teljes gazdagsgt igyekszik felsorolni. Az erõ, gazdagsg, blcsessg s hatalom az, ami az uralkodst hatkonny teszi, a tisztessg, dicsõsg s hlaads pedig a hdolat kifejezse az igazsgos s ldst hoz uralkodsrt (12 v.).
A zrrsz a „trnon lõt” s a Brnyt egytt magasztalja. Isten nemcsak teremtõ (4. r.), hanem megvlt, szabadt Isten is (5. v.). Õt illeti Krisztussal egytt minden hdolat rkkn-rkk, azaz vg nlkl. A csszrkultusz minden magasztal jelzõjt Istenre s Krisztusra alkalmazza a mindensg neke. Ez a mersz „j nek” az õskeresztynsg ntudatos hitnek s hitvall btorsgnak legszebb kifejezse.
A ngy angyali fejedelem „ment” mond az nekre (14. v.), ezzel mintegy megpecsteli annak valsgt s bizonyossgt.
Jel. VI. RSZ
Jel. 6,1–8. A vszthoz apokaliptikus lovasok.
Az egyes pecstek felnyitsa utni ltomsokban fokozdnak a katasztrfk egszen Krisztus visszajvetelig. Az elsõ ngy vzi esemnyei prhuzamosan futnak egyms mellett (1–8), az tdik (9–11) s a hatodik (12–17) vzi klnll esemnyeket brzol. A hetedik pecst feltrse (8–1) elõtt van egy kzbevetett ltoms (7. r.), amelyben a figyelem nem a vilgon vgbemenõ tletekre, hanem Isten vlasztottaira, az egyhzra sszpontosul.
Amint a Brny feltri az elsõ pecstet, a ngy lõ lny kzl az elsõ hatalmas hangon elõszlt egy fehr lovon lõ lovast, akinek a kezben j volt, fejn korona s gyõztes hatalom adatott neki. Mivel a ngy l ltomsa vszthoz jelensg s prhuzamosan fut, nem rtelmezhetõ az elsõ lovas sem Krisztusnak, sem az evangliumnak, amint erre tbb exegeta prbl a Jel 19:11kk. s a Mk 13:10 alapjn kvetkeztetni. A jelensg jellegzetesen egy prthus lovas kpe. A prthusnak a csszrok korban tbbszr betrtek a rmai birodalomba s fennllt a veszly, hogy elfoglaljk a birodalom keleti rszt. A vzi jelentse: a megerõsdtt prthus birodalom gyõzelmei Rma felett a vg kezdett jelentik (1–2).
A msodik pecst felnyitsakor egy tûzvrs l jtt elõ. A vrs szn a vr jele. Lovasnak megadatott, hogy elvegye a bkessget a fldrõl. Ennek a lovasnak nincsenek olyan jellegzetes vonsai, amelyek alapjn alakjt elhelyezhessk a kor trtnetben. A kard a hbor jele (Mt 10:34; Mk 13:7). Azt jelenti a vzi, hogy a vgsõ idõkben soha nem ltott mretû hbork trnek ki, amelyek az egsz lakott terletet sjtjk. Az emberek esztelen dhkben egymst gyilkoljk (3–4).
A harmadik pecst felnyitsakor megjelent fekete l s lovasnak kezben a mrleg az hnsg jele (v. Mk 13:8). kori asztrolgiai kalendriumokban a csillagkp mrleggel rossz aratst, szegny esztendõt jelentett. Ha egy mrce bza egy dnr, ez azt jelenti, hogy egy munks napi keresetrt csak annyit vehet, amit aznap fell. Keztõl a szjig l. Ez az r a normlishoz kpest kb. tzszeres drgulst jelentett. A kevsb rtkes rpbl hromszor annyit lehetett kapni egy dnrrt. Az olaj s a bor luxuscikkek. A csaps teht a legszlesebb nprtegek eledelt, a bzt s az rpt rinti. De a gazdagok sem rezhetik magukat biztonsgban, ha a np szles rtegei heznek.
A negyedik fak l s rajta a hall s az alvilg letaroljk, amit az elsõ hrom meghagyott. A hborval s az hsggel egytt jrnak a jrvnyok. Az elõzõ trtnelmi korok rme a pestis, a dghall, amelyet a temetetlen hullk tetemei terjesztettek, s a hbor utn legyenglt emberek kzt szedte ldozatait.
A ngy l, sznvel egytt emlkeztet a Zak 1:1–7; 6:1–8 vzijra. Ott ngy szekeret lt a prfta, amelyikbe klnbzõ sznû lovak vannak fogva s a ngy gtj fel igyekeznek, hogy elvigyk Isten parancst. Itt a ngy l kln kln jrja be a fldet.
Az apokaliptikus hagyomnyban (v. Mk 13) megvan az utols idõk csapsainak a sorrendje: hbork, ltalnos khosz, hsg, pestis, hvõk ldzse, az g s a fld megrendlse. A hbork, a khosz, az hsg s a pestis bekvetkezett. A kvetkezõ kpben mr a mrtr-egyhzzal tallkozunk.
Jel. 6,9–11. A mrtrok lelkei a mennyei oltrnl.
Az tdik pecst felnyitsakor a ltnok a mennyben egy oltrt pillant meg, amelynek a lbnl azoknak a lelkei vannak, akik vrtanhallt haltak Isten igjrt (dia ton logon tou theou – a mrtrhall felttele s kritriuma). A vrtank halla ldozatnak szmt Isten elõtt (v. Fil 2:17; 2Tim 4:6). Ez az ldozat nem Krisztus hallval egyenlõ, vagy hozz hasonl, hanem ahhoz csatlakoz ldozat az evanglium gye rdekben (v. Kol 1:24).
A mennyei templomban az oltr az a hely, ahol az dvzlt lelkek Isten klns kzelben vannak. Amg a testk a feltmadst vrja, lelkk Istennl van (v. 7:15).
A vrtank lelkeinek aggd kiltsa kzvetlenl Istenhez jut. A kilts tartalma az, hogy Isten gyakorolja bri hatalmt a gonoszokon, kztk az ldzõkn. Nem egyni bosszlls hangja ez, hanem Isten igazsgos tletnek srgetse (10 v.).
Jnos most sem emlti Isten nevt, de a passzvum arra utal (az apokaliptika jellegzetes igemdja), hogy Isten meghallotta krsket s felelt r. A mrtrok megkapjk a mennyei lnyek ltzett, a fehr ruht (3:4), egyben Isten „megnyugtatja” õket, trelemre inti „egy kis ideig”, amg a mrtrok szma betelik. Az apokaliptikus tradci szerint akkor jn el a teljes megvlts hajtott napja, amikor a mrtrok meghatrozott szma betelik (Henoch 47:1–4; 4Ezsd 4:35kk.; Baruch 30:2). Az egyhznak, Krisztus gylekezetnek az evanglium szolglatban mg el kell hordoznia azokat a szenvedseket, amelyeket Isten elbe szabott. De ez az idõ nem hossz. „Mg egy rvid idõ” – mondja Isten az õt tletre srgetõ vrtanknak. Isten trelmes, mert nem akarja, hogy nmelyek elpusztuljanak, hanem, hogy mindenki megtrsre jusson (2Pt 3:9).
Jel. 6,12–17. A mindensg megrendlse.
Az apokaliptikus drma bevezetsnek a cscspontja a menny s a fld megrendlse. Az apokaliptikus tradci szerint az utols idõk esemnyeihez tartozik a fldrengs s a fix-firmamentum szthullsa (v. Mk 13:24; 4Ezsd 6:14kk.; Baruch Ap 70:8; Sibyllink 3, 80kk. 669kk.).
Jnos ebben a kpekkel zsfolt vziban szabadon hasznlja az szvetsgbõl vett mozaikokat. A nap elsttedik, nem bocstja ki ltetõ fnyt, de mintegy gyszruhba ltzik; a hold ezsts, bartsgos fnyt. ad szne ijesztõ vrvrss lesz. A csillagok, amelyek az antik nzet szerint a mennyboltozatra vannak erõstve, most lehullanak, mint az rett fge (13). Az g, amelyet stor formjnak kpzeltek el, most feltekeredik, mint egy knyvtekercs. A hegyek s szigetek elmozdulnak helykrõl, a vilg rendje felbomlott (14).
A rettenetes esemnyek ell egyetlen ember sem meneklhet el. Mintegy ht rendben sorolja fel az embereket a leghatalmasabbaktl a legalacsonyabb sorsakig, rabszolgkig. Az utols tlet elõrevetti rnykt, amikor mindenkinek egyenknt tletre kell llnia (2Kor 5:10). Az tlettõl val flelem jele, hogy kvnjk inkbb, hogy a hegyek rjuk essenek, mint a bûnt bntetõ Isten s az tletet tart Brny tlõ szke el kerljenek. Ilyen iszony bûntudat terheli õket (16 v.). A nagy krds: „Ki llhat meg?” amikor eljn Isten haragjnak napja. A 7. rsz felelet erre a knz krdsre.
Jel. VII. RSZ
Jel. 7,1–8. A tizenkt trzsbõl elpecsteltek.
A 7. rsz a Jel katasztrfa-sorozatban olyan, mint a vihar elõtti csend. Az utols idõk drmja egy idõre megllt, amg Isten angyalai elpecstelik Isten szolgit.
Jnos (az kori szemllet szerint ngyszg alak fld ngy sarkn) ngy angyalt ltott, aki a ngy szelet tartotta vissza (1. v.). Az apokaliptika jelkprendszerben a vilg ngy tja felõl jvõ hatalmas, pusztt szelek egyszerre trtnõ elszabadtsa a kzelgõ vg jele (Dn 7:2; v. Sibyllink 8:204kk.). A ngy angyal parancsot kap egy hatalmas angyali fejedelemtõl, hogy tartsa vissza a szrazfld s a tenger elpuszttsra ksz erõket, mg el nem pecstelik Isten szolgit. Az angyal kelet felõl jn, ahol (az apokaliptikus tradci szerint) a paradicsom volt (Henoch Ap 32:2) s ahonnan a Messist vrtk (Sibyllink 3:652).
Az kori keleten pecsttel jelltk meg a rabszolgkat (s az llatokat), hogy visszavonhatatlanul ktsgtelenn tegyk hovatartozsukat. Az Isten ltal val elpecstels nemcsak Isten tulajdonjognak, hanem az Istentõl nyjtott vdelemnek is a jele a vgidõk prbi kztt (Ez 9:4; v. 2Kor 1:20; Gal 6:17; Ef 1:15; 4:30). Ez a pecst az õskeresztynsg hite szerint a keresztsg. Ez az elpecstels azonban nem jelenti egyben a szenvedstõl val mentessget, hanem azt; hogy a vgsõ idõk minden ksrtsben s nyomorsgban sem ragadhatja ki a stn õket Isten kezbõl.
Az elpecstels mdjrl nem r semmit a ltnok. Ellenben az elpecsteltek szmt kzli. A 144 000 legkzenfekvõbb jelentse az, amit maga Jnos is kzl. Izrel tizenkt trzsbõl egyenknt tizenktezer reprezentlja a vlasztottakat. Mivel az angyal „Isten szolgi” (douloi tou theou) nvvel illeti az elpecstelteket, feltehetõ, hogy itt azokrl van sz, akik a prftkhoz s apostolokhoz hasonlan letk egsz hitvallsval klns mdon Isten szolgi voltak. De ez a szm annak a remnysgnek is a jele, hogy Izrel elveszett szaki trzsei az utols idõkben jra egybegyûjtetnek (zs 49:6; 4Ezsd 19:39kk.; Mt 19:28; Jel 21:12).
A tizenkt trzsbõl elpecsteltek listjban feltûnõ, hogy az nem az elsõszltt Rubennel kezdõdik (v. Gen 35:22.26; Lev 13:4–13; Deut 33:6–25; Ez 48). Jda az elsõ, mert belõle szrmazott az lõ Isten tisztelete mellett megmaradt Dvid kirlyi trzse, s belõle szrmazik a prftai jvendlsek szerint a Messis (Rm 1:3; 2Tim 2:8; Mt 1:1–17; Lk 2:23–28). A lista msik feltûnõ vonsa, hogy Dn trzse nem szerepel benne. Erre a rejtlyre az a bibliai s zsid tradci ad vlaszt, amely szerint Dn trzse blvnyimd lett (Br 17kk.) s Dn fejedelme a stn (Dn Testamentuma 5:6kk.). Az egyhzi atyk gy fejlesztettk tovbb ezt a hagyomnyt, hogy Dn trzsbõl szrmazik az Antikrisztus (Irenaeus, Adversus Haereses V. 31:2).
Az elpecsteltekhez azonban nemcsak az Izrelbl, hanem a „minden npbõl, trzsbõl, nemzetbõl s nyelvbõl” elhvottak is hozztartoznak (9. v.). Az egyhz Istennek zsidkbl s pognyokbl elhvott tulajdona (Gal 6:16; Ef 2:14; 1Pt 1:1; Jel 1:1).
Jel. 7,9–17. A vlasztottak neke Isten trnjnl.
Jnos ezutn egy megszmllhatatlan sokasgot ltott, amelynek a szmt csak Isten tudhatja. Ezek a pognyok kzl elhvott szentek. Az egsz sokasg Isten trnja s a Brny elõtt llt: Ez a sokasg mr nem a fldn kzdõ, szenvedõ, hitvall egyhz, hanem a mennyei, Krisztus ltal dvzlt, gyõzelmes egyhz. Jllehet a ltoms mg gret, de a prftai bizonysg Isten greteit beteljesedett valsgnak ltja. A sugrz fehr ruha a mennyei lnyek ltzete, az dvssg jele (v. 3:5; 4:4), a plmag a kzben gyõzteseket megilletõ jelvny (1Makk 13:51; 2Makk 10:7).
A nagy sokasg Istent s a Brnyt dicsõti. Az nek a srkny legyõzse (12:10) s Babilon buksa utn (19:1) ismt elhangzik. Az nek mr most Isten s a Brny gyõzelmt dicsõti. Az dvzltek nekre angyalok felelnek egy kttag nekkel, amelyben az a hitvalls fejezõdik ki, hogy minden dicsõsg Istent illet (10:12; v. 5:14).
Az utols idõk drmai esemnyeit jra s jra rvid sznetek szaktjk meg, amelyekben felhangzik Isten dicsõtse. A mennyei istentiszteleten az angyali karok s az dvzltek ugyanazokkal a himnuszokkal dicsõtik Istent s a Brnyt, amelyeket a fldn lõ egyhz istentiszteletein is nekelnek (1Kor 14:26; Kol 3:16; Ef 5:19 utal ezekre a himnuszokra s zsoltrokra). Ezek szkincseiket fõleg az szvetsg nekkltszetbõl s a zsinaggai liturgibl mertik. Innen veszi t az õsegyhz a „halleluja” (= magasztaljtok az Urat) flszltst, amely arra hvja fel a gylekezetet, hogy Istent nekkel dicsõtse (19:1.3–4.6.). Hasonlan az „amn” (= igaz ez) is a zsinaggai istentisztelet rsze, amelynek kimondsval a gylekezet minden tagja magv tette Isten igjt (1:7; 5:14; 7:12; 19:4; 21:20). A mennyei istentiszteleten elhangzanak az õsegyhz kikristlyosodott hitvallsi formuli is. Krisztus mltsgjelzõi „a hû tan”, „elsõszltt a halottak kzl”, „a fld kirlyainak a fejedelme” (1:5), „aki halott volt s l”, aki „vre ltal megvltott” (1:18) formulk, mind az õsegyhz hitvallsaibl valk, amelyek a keresztre fesztett, feltmadt s megdicsõlt Krisztust dicsõtik. Isten teremtõ s vilgkormnyz hatalmnak s a Brny megvlt, szabadt munkjnak, uralkodsnak s igaz bri tletnek dicsõtsben egy a fldi egyhz Isten angyalaival s megdicsõlt szolgival (4:8; 5:13; 12:10; 19:1–10). A Jel knyvnek liturgiai bettjei rtkes adatokat szolgltatnak az õsegyhz istentiszteletrõl s benne az õskeresztynsg nekkincsrõl.
A 9–12-ben (ill. 1–12-ben) kzlt jelenshez magyarzatot is kap Jnos egy angyali fejedelemtõl. „Egy a vnek kzl” megkrdezi a ltnokot: „Kik ezek s honnan jttek”. A ltnok alzatos feleletre: „Te tudod uram” – a krdezõ felel. A fehrruhs sereg Isten trnja krl, a gyõzelmes egyhz „nagy szorongattatsbl” (thlipsis megat), (Dn 12:1; Mk 13:19) jtt, prbkon, ksrtseken, vrtansgon t jutott el a gyõzelemig. De nem magnak ksznheti, hogy dvzlt, mennyei boldogsgot nyert, hanem a Brnynak, akinek vrben megmosta „ruhit”. Ezrt lehetnek szntelen Isten trnja elõtt s szolglhatnak neki klns s dvssget ad jelenltben. Igen fontos az, amit a Brny vrnek bûntrlõ s dvztõ erejrõl mond a 14. s 15. vers. Krisztus vre fehrre mos – paradox formula jelzi, hogy a Jelensek knyvbõl sem hinyzik a kegyelembõl val megigazuls evangliuma, akkor sem, ha Jnos Pltl eltrõen ms szavakkal fejezi ki az Isten felttel nlkli dvztõ szeretetrõl szl rmhrt. Ezt Luther is figyelmen kvl hagyta.
A szenvedsek s prbk mlyrõl jvõ egyhzt Krisztus, a j psztor vezeti az rk let forrsaira (Jn 4:10–15). Az emberi lttel s a hitvall lettel jr szenvedseknek emlke sem marad, mert Isten minden knnyet eltrl szemkrõl (zs 25:8; Jel 21:3).
Jel. VIII. RSZ
Jel. 8,1–6. A hetedik pecst felnyitsa. A szentek imdsga a mennyei oltron.
A hetedik pecst felnyitst a mennyben csend kveti „mintegy fl rig”. Az apokaliptika jelkprendszerben a csend Isten teremtst megelõzõ llapot, teht az j teremtst megelõzõ feszlt vrakozs jele. Egyben az az ra, amikor Izrel imdsga eljut Isten elbe, teht meghallgattatsra tall. A 3. v.-ben a szentek imdsgairl van sz, amelyek az jszvetsgi kijelents bizonysga szerint ebben az eschatolgiai krsben foglalhatk ssze: „Jjjn el a te orszgod!” A „fl ra” a „fl idõ” vszthoz szma, az Isten nagy eschatolgiai rjnak, idejnek a vszthoz elsõ felt, az j teremtst megelõzõ tleteket s katasztrfkat jelzi. Az j teremtsre vr mennyei istentisztelet rsztvevõi feszlt, fensges s flelmetes csendben vrjk Isten j teremtst bevezetõ tettei kezdett.
Tbis knyve (12:12) szerint a ht arkangyal feladata, hogy a kegyesek imdsgait Isten el vigye. Ezek az õ „orcjnak angyalai” (zs 63:9), akik parancsai teljestsre kszen, elõtte llanak. A ht angyalnak ht trombita „adatott”. Az apokaliptika stlushoz hven nem mondja, hogy ki adta a trombitt, de nyilvnvalan Isten vagy Krisztus. A trombita, salpigx harsona alak, fvs hangszer, amelyet istentiszteleti hangszerknt s harci krtknt hasznltak. Tiszta s les hangja alkalmass tette mindkt szolglatra. Itt az utols idõk jeleknt szlal meg (v. 1Kor 15:52; 1Thessz 4:16).
A figyelem most a fstlõ (nem az gõldozati) oltr fel fordul (3. v.). Az oltron ott vannak a szentek imdsgai. Az angyal arany tmjntartbl sok tmjnt, fstlõ ldozathoz hasznlt fstlõszert tesz a szentek imdsghoz. A tmjn s az imdsg hasonlata a Zsoltrok knyvbõl ered (141:2). Az imdsg lehet j illat ldozat, illat-ldozat Isten elõtt, de szksg van arra, hogy a mennyei oltron megtisztuljon minden fldi szennytõl. Ezrt szll fel a tmjn fstje a „Szentek imdsgairt az Isten el” (4. v.). A fldn lõ, a trtnelmi utat jr, a fldn kzdõ s szolgl egyhz imdsgai ltal van jelen a mennyben, Isten trnjnl, s vesz rszt a mennyei istentiszteleten. A Jel knyve ismtelten rmutat az imdsg nlklzhetetlen szerepre s pratlan lehetõsgeire az egyhz letben. Ez a rsz kzvetlen kapcsolatban ll a 6:9–11. versekkel, ahol Isten vlaszol a vrtank knyrgsre.
Isten vlasza az imdsgra, hogy elkezdi az tletet. Ennek jele az oltrrl a fldre dobott tûz. Az elõbbi csenddel ellenttben mennydrgsek, fldrengsek hatalmas hangja hirdeti, hogy Isten fensgben s dicsõsgben, igazsgban cselekedni fog (5. v.). A megadott jelre a ht angyal is felkszlt a harsona-krtk megfvsra, amelyeknek hangjval j apokaliptikus esemnyek sorozata indul el.
Jel. 8,7–12. A ngy elsõ trombitasz.
Az elsõ ngy vzi a 6:1–8-hoz hasonlan szorosan egybekapcsoldik,.s rvid sszefoglalsban jelenik meg. Ezzel szemben a hrom utols trombitaszt kvetõ esemnyeket Jnos rszletesen lerja. A ngy elsõ trombitaszt kvetõ esemnyekben az egyiptomi csapsok ismtlõdse figyelhetõ meg, kozmikus mretekre kivettve. Emellett megfigyelhetõ a katasztrfk slyossgnak fokozdsa is. Az tlet kiterjed az egsz mindensgre, tfogja a fldet, a tengert, az des-vizeket s az gitesteket.
Az elsõ angyal trombitjnak szavra a hetedik egyiptomi csapshoz hasonl tlet zdul a fldre (Ex 9:23–26). A vrrel kevert tûzesõ kpnek alaplmnyt a Szahara felõl jvõ pusztt viharok adtk, amelyeket vrsre festett a sivatag vrs sznû, finom homokja. Vrvrs, pusztt jgesõ, tzes villmokkal puszttja el a fldn a fk s nvnyek harmadt. Vszesen sszezsugorodik mindaz, ami az embernek eledelt ad, ami kedvess teszi lett. A fld, amelyiket az ember, mint kertet mûvel, a „felgetett fldd” lesz, a pusztt bûn visszatkrzseknt. Ez az elsõ, a vgsõ idõk elõjele (v. Jel 3:3kk.; Oracula Sibyllina 5,377).
A msodik angyal trombitjnak szavra egy tûzben gõ nagy hegyhez hasonl tmeg vettetett a tengerbe, s a tenger harmada vrr lett. Az elsõ egyiptomi csaps: a vizek vrr vltoztatsa (Ex 7:20kk.) ismtlõdik meg, a tengerek egszre kiterjedve. A Vezv Kr. u. 79-ben trtnt kitrse csak htterl szolglhatott a kpnek. A jelens nem szortkozik a Vezv kitrsnek lersra. A halak tmeges pusztulsa, amelyek a tengerpartok lakossgnak fõ eledell szolgltak, valamint a tengeri flottk s legnysgk pusztulsa mutatja, hogy a termszet ellensgv lett az embernek, aki kilpett a teremts rendjbõl s ellensge lett a teremtõ Istennek (8–9. v.).
A harmadik vzi nem kapcsoldik egyiptomi csapshoz. A csaps egy nagy csillag kpben a menny fell jn, jele Isten tletnek. A csillag neve apsintos – rm, szabadon kpzett nv, a lezuhant stks hatsra utal. Az rm, amely az „arthemisia absinthium” nvny keserû zû kivonata, nem mrges. Mint vallsi szimblum azonban mregnek szmit. Az Istentõl val elszakads, a fjdalom, az tlet s keserûsg szimbluma (v. Deut 29:18; Jer 9:15; JSir 3:5; m 5:7; 6:12; Pld 5:4). Az des vizek keserûv vltozsa apokaliptikus vradalom (4Ezsd 5,9). Az let helyett hallt ad vizek szintn a termszet rendjnek a visszjra fordulst jelentik. Isten tlete folytn a tpll termszet hallthozv vlik. A negyedik csaps megfelel a kilencedik egyiptomi csapsnak (Ex 10:21kk.), univerzlis mretekben. Az gitestek elvesztik fnyk egyharmadt. Nap s holdfogyatkozs az korban rmletet vltott ki s hbork, termszeti katasztrfk jelzsnek szmtott (v. zs 13:10; Ez 32:7; m 8:9; Zof 1:15; Jb 3:9; Lk 21:25–26). A nap fnye nemcsak a vegetci s az emberi let felttele, hanem Isten kegyelmnek a jele is (v. Mt 5:45). Az ember lete s egyltaln az let nem termszetes a fldn, Isten kegyelmbõl van, aki szuvern szeretetbõl gazdagon adja, vagy igazsga szerint elvonja annak feltteleit. Az elsõ ngy csaps tartalmi magyarzata Jzusnak Lk 21:25–26-ban kzlt szavaiban tallhat. Mindezek a jelek az Emberfia eljvetelnek kzelsgt mutatjk, egyben az Isten orszga kzelgõ rvnyrejutsra utalnak.
Jel. 8,13. A zeniten replõ sas.
A sas, mint Isten kvete ismerõs az apokaliptikban (Baruch Ap. 77,99kk.), de az emberekhez beszlõ, az emberisg szmra tletet hirdetõ sas egyedl a Jel knyvben fordul elõ. A sas valjban angyali lnyhez hasonlt. Azrt repl magasan az „g kzepn”, hogy mindenki hallja hangjt. A hrom jaj-kilts az tlet fokozdsnak a jele. Eddig termszeti katasztrfk sjtottk az embereket, ezutn a csapsok dmonikuss fokozdnak, az alvilg szabadul r az emberre.
Jel. IX. RSZ
Jel. 9,1–12. Az tdik trombitasz.
Az tdik trombitasz ltal kivltott esemnyek rszben a nyolcadik egyiptomi csapshoz (Ex 10:1kk.), rszben a Jel 1–2. r-ben lert sskacsapshoz hasonltanak. A kpet az eschatolgiai helyzet s az apokaliptikus kifejezsi md dmonikus vonsokkal sznezi, s kozmikus mretûv fokozza. A csillag, amely a mennybõl a fldre hull, mennyei lnyt brzol (v. Henoch 86:3; 88:1; v. Jel 20:1). Az angyalnak „adatott” az „alvilg mlysgnek kulcsa”. Az abyssos (amelyet a bibliai hagyomny hol elvlaszt a seoltl, hol egyv helyez vele v. Jb 41:22kk.; Rm 10:7), az apokaliptikus irodalom szerint a gonosz lelkek tmlce (v. Henoch 10:4kk.; 18:11kk.; 19:1; 4Ezsd 7:36; v. Lk 8:31). Ennek a kulcsa Krisztus kezben van (v. Jel 1:18). Most egy angyal kapta meg, hogy nyissa fel s szabadtsa r a dmonokat az embervilgra. Az kori vilgkp szerint a mindensg hrom rtegben helyezkedik el: fent a menny, Isten s a mennyei lnyek lakhelye, kzpen a fld, az emberek s a fldi let, nvnyek s llatok vilga, lenn, a fld alatt pedig a halottak s a gonosz lelkek vilga. A mlysgben tûz van. Ez a vilgkp, amelyet a bibliai emberek is magtl rtetõdõen tvesznek az kor szellemi rksgbõl, nem ktelez bennnket. Neknk, ppen gy, mint a bibliai kijelents kzvettõinek, nem a kifejezsi forma, hanem annak theolgiai tartalma a fontos. Isten az utols idõkben a bûn bntetsl engedi, hogy a gonosz kitombolja magt a vilgban.
Az apokaliptikus kp szerint a mlysgbõl elõbb fst tr elõ, amely elhomlyostja a napot s a levegõt. Az ltetõ napfny eltûnik az tlet jeleknt. A fstbõl sskhoz hasonl lnyek jnnek elõ. Ezek nem sskk, hanem, amint a 7kk. versekben olvashat lersbl kitûnik, fantasztikus apokaliptikus, dmoni szrnyek. Az alapvetõ kp a sskajrs s a sskafelhõ, amely a keleti ember szmra a maga pusztt, flelmetes s ellenllhatatlan valsgban, apokaliptikus jelensg volt. Ezek a dmonikus szrnyek azrt sem igazi sskk, mert a nvnyzetnek nem rtanak, csak az embereknek. Csak azoknak az embereknek rtanak, akiknek „nincs az Isten pecstje a homlokukon” (4. v.). A gonoszsgnak engedelmeskedõ emberekre rszabadul a dmoni vilg, j, eddig ismeretlen kn formjban. A dmoni szrnyek ltal okozott kn olyan, „mint a skorpi okozta kn” (5. v.). A skorpi cspse Palesztinban legfeljebb gyermekekre nzve hallos. Felnõtteknek csak knt okoz. A dmonok okozta kn ehhez hasonl, de mgis egszen ms. Valsznûleg lelki gytrelmeket okoz. Lehet, hogy a ltnok ma az idegbetegsgek klnbzõ terminusaival rn le ezt a gytrelmet. Az emberek a gytrelem miatt „keresik a hallt”, szeretnnek hallba meneklni, de a hall „elfut elõlk”. Isten tlete elõl nem meneklhet az ember a hallba. Vannak krdsek, amelyeket nem old meg a hall. A 6. versben kidomborodik a Jel parainetikus jellege.
A sskaszerû dmoni lnyek hatalma t hnapig tart (5. v.). Az t hnap a sska letideje, msrszt egy meghatrozott kerek szm (v. Gen 7:24; v. Mt 25:15; Lk 12:6; 14:19; 1Kor 14:19). A dmonok tombolsnak hatra van. Elszabadtsuk nem jelenti vgleges uralmukat. Istennek van hatalma visszaparancsolni õket. A vilgban õ marad az r.
A ltnok rszletesen lerja a dmoni lnyek klsejt. Hasonlak a harci lovakhoz, fejkn korona, arcuk emberarc, a srnyk olyan, mint az asszonyi haj, foguk oroszlnfog, ltzetk vaspnclhoz hasonl, hangjuk, mint a harcba rohan hadiszekerek hangja. Tetszetõs klsõ, emberarc, s mgtte oroszlnfog, dmoni torz, amely azonban a bûn s gonoszsg lnyegi vonsaira is rtapint.
A dmoni seregeknek kirlya is van, neve Abaddn. Ez a nv megfelel a seol s az abyssos jelentsnek. Jb 28:22 perszonifiklja. A rabbiknl s a mandeus irodalomban a pokol legalsbb rsze. A hber nv ennek a kirlyi formban megjelenõ angyali lnynek a titkt rejti. Ezrt van mellette nyomban a magyarzat. Grgben az Apollyn nevet viseli. Ennek a jelentse: „pusztt”. A sz az Apollo nvre cloz, amelyet a grgk is az apollymi igbõl vezetnek le. Apoll a pestissel pusztt isten, kedves llata a sska. Mivel Augustus Apollt vdõistenknt tisztelte, s ksõbb is, mint a csszrok vdõistene klns tiszteletben rszeslt, nmely exegeta a rmai csszrral azonostja Abaddnt. Az egsz kp azonban annyira apokaliptikus-mitolgiai jellegû, hogy minden kortrtneti kapcsolatot nlklz. Legfeljebb egy csszrkultusz elleni clzst lthatunk benne, de ezen tl a szveg elleni erõszak lenne a jelenst valamely trtneti dtumhoz, vagy alakhoz ktni. A jelensnek az utols idõkre vonatkoz eschatolgiai jelentse van.
Az „t hnap” letelte utn elmlik a csaps, de az tlet tovbb folytatdik. A ltnok jelzi, hogy mg nem rte el az tlet a cscspontjt. Egy „jaj”, azaz a fjdalomnak s rmletnek egy hullma elmlt, de mg kettõ htra van.
Jel. 9,13–21. A hatodik trombitasz.
A hatodik angyalt trombitaszavnak az elhangzsa utn a mennyei ldozati oltr ngy szarva felõl parancs hangzik el, amelyben a trombitl angyal parancsot kap az Eufratesnl megktztt ngy angyal eloldozsra. Az oltr az a hely, ahov a szentek imdsgai felszlltak (6:8; 8:3). A kvetkezõ esemnyek is gy tekinthetõk teht, mint a szentek imdsgaira adott felelet, amelyek kzelebb hozzk Isten orszgt. A 7:1-ben mr tallkoztunk ngy angyali lnnyel, akik a fld ngy sarkn llottak. Ott visszatartottk a csapst, itt pedig viszik a csapst a ngy gtj fel. A kt jelensben csak a ngyes szm kzs. Ott Isten angyalairl, itt dmoni lelkekrõl van sz, akik dmoni seregeket vezetnek puszttsra. Rendeltetsk az emberisg egyharmadnak elpuszttsa. Mg az utols idõk apokaliptikus esemnyei kztt sem pusztul el mindenki. Az elpusztultak sorsa a megmaradknak intelml szolgl. A ngy angyal a hbor hihetetlen puszttst bocstja a vilgra. A pusztt angyalok ltal vezetett sereg lovasainak apokaliptikus szma hszezerszer tzezer, azaz 200 milli. Ez a szm csak a seregek ellenllhatatlan voltt jelzi. Ennek a ltomsnak sincs semmi kortrtneti tmpontja. Htterben az Ezkiel 38 s Henoch 56:5 prfcija, illetve apokaliptikus vzija ll Ggrl s Maggrl. Ezekben a vzikban a lovasok Palesztint rasztjk el. Itt minden kortrtneti utals hinyzik, ezrt a jelens csak az utols idõkre vonatkoztathat.
A lovasok pncljnak a szne s a lovak feje nincs kapcsolatban a csaps lnyegvel, az emberisg egyharmada meglsvel. Lersuk dmonikus mivoltuk hangslyozsra szolgl (17. v.). A tûzokd szrnyek kpzete az kori keleten elterjedt vallstrtneti motvum (v. Jb 41:19kk.). Az embereket a tûz, fst s a kn lte meg, amely a lovak szjbl kijtt (v. 14:10; 19:20; 21:8). A kn a pokol knjnak a szimbluma. Ezek a dmoni lovasok apokaliplikus mretû hbork okozi, amelyekben az emberisg nagy hnyada elpusztul. Az emberi gonoszsg s dmonikus visszahatsa az, ami pusztulssal fenyegeti az emberisget.
Tûzokd lovak, oroszlnfejjel, kgyfarokkal a teremts felforgatott rendjnek dmonikus szimblumai. Vannak magyarzk, akik ezekben az apokaliptikus lnyekben modern harci eszkzket vlnek felfedezni (v. Brtsch I. 378). Ezek szerint a lovak modern harci replõgpeket jelkpeznek, a fejkben s farkukban lvõ fegyverek a replõgpek fedlzeti fegyverei s bombaterhk. A fst a gpek ltal hzott kondenzcskok, a tûz s a kn az atombomba puszttst jelezn. Akik azonban gy prbljk magyarzni a Jelensek knyvt, azok elruljk, hogy a zsid s keresztyn apokaliptika legelemibb ismerett nlklzik, s megoldsainak szablyaival nincsenek tisztban.
Ez a csaps figyelmeztets tlet volt azok szmra, akik megmenekltek a halltl, hogy trjenek meg a blvnyozstl, a gonoszsgbl. De ezek elzrkznak, kemnysgkben Isten megtrsre hv zenettõl, s tovbbra is a teremtmnyeket imdjk a Teremtõ helyett (v. Rm 1:21kk.). A blvnyistenek, br ismert fmekbõl s fbl vannak, mgis a bibliai kijelents embereinek a szemben dmonikus, rdgi hatalmak megszemlyestõi voltak, amelyek igzetkben s rabsgukban tartottk az embereket (v. 1Kor 10:20). Ha az emberldozatokra, vagy a kultusz-parznasgra gondolunk, ltjuk, hogy a blvnyimds nem veszlytelen s neutrlis vallsi magatarts volt. Br tudjk a prftk is, hogy a blvnyok emberi kz csinlmnyai s nmagukban semmi hatalmuk nincs (zs 44:8kk.; Dn 5:23), de azltal, hogy a tiszttalan emberi vgyak megtestestõi, dmoni erõt nyernek. Ezrt hadakoztak a prftk, apostolok s a bibliai emberek a blvnyimds ellen, amely nem szksgszerûen szobor s kpkultusz. lthet egszen kifinomult formkat, amikor az ember „keze alkotsait” imdja s ezt tartja vgsõ valsgnak letben, amirt ksz „gyilkossgra”, „parznasgra”, „lopsra” s „varzslsra”, azaz stt mgira, okkult cselekmnyekre. A pogny babonval egytt jr a gonosz letfolytats (Rm 1:25kk.). A 21. versben felsorolt bûnk megegyeznek az 5–7. parancsolatban tiltott bûnkkel. A pharmakeia a varzsls, amelyben bizonyos rtusokkal knyszerteni akarjk az istensget az emberi akarat teljestsre, jellegzetes pogny babona, az nzõ ember maga alkotta vallsnak legjellegzetesebb vallstrtneti kifejezõdse.
Az apokaliptikus tletek gomolygsban sem szabad elfelejtennk, hogy az egsz emberi trtneten t, annak utols fejezetig mindentt Isten kegyelmi szvetsge s megtrsre hv szava kisri az emberisget. A Jel knyve megtant bennnket arra, hogy ezt a szvetsget s az evanglium szntelen szl szavt fontosabbnak tartsuk, mint a trtnelmi tleteket. Ennek a kegyelmi szvetsgnek a meghirdetsben van az egyhz felelõssge s szolglata.
|