//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
: Jel. 01 - 03

Jel. 01 - 03


Jel. I. RSZ

Jel. 1,1–3. nneplyes elõsz.

A ltnok nneplyes szavakkal utal a knyv eredetre, tartalmra, megnevezi nmagt s a cmzetteket vgl Isten grett kzli a prfcik engedelmes olvasival s hallgatival.

Az apokalypsis sznak kettõs rtelme van. Jelenti mindenek elõtt az isteni kijelents aktust, azt a tnyt, hogy Isten titkos megvlt tervt kinyilatkoztatja szolginak. Jzus Krisztus kiengesztelõ munkjnak elvgzse utn ez a kijelents nem ms, mint az eschaton leleplezse, Krisztus paruzijval kapcsolatos esemnyek kinyilatkoztatsa (1Kor 1:7; 2Thessz 1:7; 1Pt 1:7.13; Rm 2:5; 8:19). A sz msodik jelentse a kinyilatkoztats tartalmra utal, a ltomsokban kijelentett igre, Isten zenetre (1Kor 4:6.26; 2Kor 12:1–7; Gal 2:2; Ef 1:17; 3:3). Az apokalypsis a Jel knyve rtelmben teljes eschatolgiai valsg, de egyben pneumatikus valsg is, teht a Szentllek ltal, minden idõk egyhzhoz szl aktulis zenet. A Jel nem emberi kpzelet szlemnye. Hitelessgt, tekintlyt s rvnyt az adja meg, hogy Jzus Krisztus kijelentse. A kijelentst Krisztus Istentõl kapta, teht Isten elrejtett terve s tancsvgzse lesz nyilvnvalv benne. A kijelents az Isten szolgihoz szl, teht az egyhzhoz, viszont a kijelents rszleteit, az egyes jelenseket Krisztus Jnosnak, „szolgjnak” adta, hogy bizonysgot tve adja tovbb a gylekezeteknek.

A doulos ebben az sszefggsben a „prfta” sz jelentst is magba foglalja. Isten elõszr az õ szolginak, a prftknak jelenti ki akaratt (v. m 3:7; Rm 1:1; Jel 10:7; 11:8; 22:6). A deixai s a smainein az isteni titok kinyilatkoztatst jelzõ kedvelt terminus, ennek megfelelõ emberi cselekvs a horasis (LXX), idein, amely nem egyszerû ltst jelent, hanem a szavakban s kpekben kzlt isteni kijelents megrtsnek, ill. megltsnak ajndkt.

A dei genesthai Dniel-idzet, annak a prftai bizonyossgnak a kifejezse, hogy Isten tervei szksgszerûen s ellenllhatatlanul beteljesednek (Dn 2:28).

Jnos a prftkhoz hasonlan nyltan vllalja a rbzott kijelentsrõl szl bizonysgttelt. A martyria s a martyrein Jn evangliuma s a Jel ltal kedvelt. sz. A martyria gondolati httert Deutero-sais theolgija alkotja (43:9–12; 44:8). A bizonysgttel szorosan kapcsoldik a kivlaszts bibliai gondolathoz. Isten kivlasztja szolgjt, npt, hogy szval s tettel tanskodjk a rbzott igazsg mellett. Isten legfõbb bizonysgtevõ tanja letvel, szenvedsvel, hallval s feltmadsval maga Jzus Krisztus (1:5 v. 1Tim 6:13). Mindenki, aki õt kveti, rszese az Isten igazsgrl s megvlt szeretetrõl szl bizonysgttelnek. Jnos feladata; hogy bizonysgot tegyen „Jzus Krisztus bizonysgttelrõl”. Martyria Iesou Christou – Jzus Krisztus teljes valsgt jelenti. Jnosnak a testet lttt igrõl, a megfesztett s feltmadott s eljvendõ Jzusrl kell bizonysgot tennie. A Jel nem titkos tanok gyûjtemnye, hanem rsze az jszvetsgben megszlal apostoli krygmanak, Krisztusrl szl zenetnek.

A 3. v.-ben az elõsz az olvaskhoz fordul. A Jel elsõ boldogmondsban Jzus szavai tkrzõdnek (Lk 11:28), amelyeknek szvetsgi httere van (Zsolt 1:1–3). A knyv az istentiszteletre egybegyûlt gylekezethez szl, „aki olvassa”, a gylekezet felvigyzja, tisztsgviselõje, „akik hallgatjk”, a gylekezet tagjai. A trein a szent szveg megrzsnek, tanulmnyozsnak s az letben val alkalmazsnak terminusa. Amiket meg kell õriznie s tartania a gylekezetnek, azok a „prfcia igi”. A Jel prftai igi egyenrangak az szvetsgi prfcikkal, tekintlyket s rvnyket illetõen. A Jnos apokalipszisnek tartalma teht nyilvnvalan prfcia s nem apokaliptikus spekulci.

A knyvben leirt prfcik beteljesedsnek ideje kzel van. A kairos sz hasznlata arra mutat, hogy a levl cmzettjei olyan korban lnek, amely az Isten gretei beteljesedsvel telitett korszaknak kzvetlenl elõtte ll. A jelent a jvendõ vilgossgban kell megrteni. Boldog az, aki meghallja s elfogadja ennek az ignek a vigasztal erejt. A Jel knyvnek zenete evanglium.

Jel. 1,4–6. Jnos apostoli kszntse a ht kiszsiai gylekezetnek.

A 4–6 v. tartalma mutatja, hogy a Jel az jszvetsgi, apostoli levelek jellegzetessgeit viseli magn. Az jszvetsgi levelek stlusnak minden jellegzetessge megtallhat ebben a kszntsben: a levl rjnak a neve, a cmzettek megnevezse, a kegyelem s bkessg kvnsa s a hlaads. Jllehet ez a ksznts formailag megegyezik a pli levelek bekszntsvel, mgis a Jel sajtos jellegnek megfelelõen az egyes formai elemek eschatolgiai s liturgiai hangslyt kapnak.

Jnos neve, miutn mr az 1:1-ben jelezte tisztt, most minden kzelebbi megnevezs nlkl szerepel. A ht gylekezet elsõ renden a gylekezeteknek azt a krt jelenti, amelyek Jnoshoz legkzelebb llottak, amelyeknek felttlen tekintllyel rhatott. A hetes szm azonban arra utal, hogy az itt kivlasztott gylekezetek csak reprezentnsai a gylekezetek teljessgnek. gy az dvzlet az egsz egyhznak szl. Az Asia fldrajzi elnevezs, a rmai birodalom Asia Proconsularis tartomnyt, a mai Kis-zsit jelenti. A kegyelem s bkessg kvnsa az eredeti apostoli dvzlet „Istentõl, a mi Atynktl s Jzus Krisztustl”, szokatlanul nneplyes mltsgjelzõkkel egszl ki. A ltnok ltal tlt mennyei istentisztelet s a kzelgõ eschaton vilgossga rvetti fnyt a Jel prolgusra s az egyszerû apostoli kszntst az istentiszteleti nneplyessg krbe vonja s monumentliss fokozza. A szerzõ zsid szrmazsra vall, hogy nem mondja ki Isten nevt, helyette egy olyan formult alkalmaz, amely az Ex 3:14-re utal, amelyben Isten maga nevezte meg sajt lnyt. Jnos az Ex 3:14-et azonban szabadon idzi, gy hogy egyben magyarzza is. Isten az aki van, aki volt s aki jn. Isten nemcsak a mltnak, jelennek, hanem a jvendõnek is Ura. A ho erchomenos szilrd eschatolgiai terminus.

A „ht llek” a zsid apokaliptikban a ht arkangyal, amely szntelen Isten trnja elõtt ll s parancsaira figyel (Tob 12:15). Itt azonban Isten Lelknek a teljessgt jelenti, aki ltal vgzi munkjt az egsz teremtett vilgban. Isten hrmas megjellshez hasonlan Jzus Krisztusnak is hrom mltsgjelzõje van. Az elsõ: pistos martys. A martys sz olyan tant jelent, aki bizonysgttelt letvel pecstelte meg (v. 1:2). Az „elsõszltt” (prtotokos) a Messis egyik felsgjelzõje. A 89. zsoltr 28. verst a zsinagga a, Messisra alkalmazta: elsõszlttemm teszem õt, fellebbvalv a fld kirlyainl” (v. Ex Rabba 19 v. Kol 1:18). A Messis uralmrl a npek felett tbb szvetsgi hely beszl (zs 55:4; 14:12; 14:21). Jnos a Messis dicsõsgrõl szl szvetsgi helyeket gy foglalja ssze, hogy kzben bepti õket az jszvetsg Krisztusrl szl hitvallsba: megfeszttetett, feltmasztatott, megdicsõttetett. Krisztus elsõszltt a halottak kzl, mert az õ feltmadsa a halottak feltmasztst jelenti (1Kor 15:20). A feltmasztott s megdicsõlt Krisztus kezbe adatott minden hatalom mennyen s fldn (Mt 28:19; Fil 2:11; Ef 1:20). Ezzel a hromtag hitvallssl zrul az dvzlet. Jnos a teremtõ, megvlt, megszentelõ Szenthromsg Isten nevben szltja meg az olvaskat. Annak az Istennek a nevben, akinek hatalma s szeretete tfogja a teremtett vilg egsz valsgt s az emberi trtnet egsz menett. Ez az Isten fogja kinyilatkoztatni tikos tervt a vilg jjteremtsre, az emberisg hazavezetsre.

A ksznts hlaimval fejezõdik be, amely doxolgiv fokozdik. A Krisztusrl szl hitvalls hrmas tagoltsgt altmasztja megvlti mûvnek hrmas jellemzse: Az agapnti praesense utal Krisztus llandan velnk marad szeretetre, a lysanti aoristosa a megvlts vghezvitelt, befejezettsgt hirdeti, a „kirlysgg”, „papokk” ttel pedig a Krisztus kvetõinek a tisztessgt s mltsgt. Mindhrom formula jszvetsgi gondolatot fejez ki j, szembetûnõbb nyelvhasznlatban (v. Jn 14:21; Rm 8:37; Gal 2:20; Gal 3:18; Rm 3:24; 8:23; 1Pt 2:9). Az a gondolat, hogy Isten npe Isten kirlysga, az szvetsgi kijelentsen alapul (v. Ex 19:6). Az j szvetsgnek a rgit fellhalad dicsõsgt mutatja, hogy itt minden hvõ kirly s pap (v. 22:3–5), rszese Krisztus tisztnek s mltsgnak. A Jel knyve Jn evangliumhoz hasonlan Istent soha nem nevezi a hvõk, csak Jzus Krisztus Atyjnak. Ezzel akar hitvallst tenni az Atya s Krisztus pratlan kapcsolatrl. Az kor kumenikus hitvallsai s a reformci hitvallsai is ezrt tesznek Jzus Krisztusrl gy bizonysgot, mint Isten rkkval, egyszltt firl. Nknk nem kzvetlenl, csak Jzus Krisztusbn Atynk az Isten.

A doxolgia azokat a mltsgjelzõket, amelyeket az szvetsg s ltalban az jszvetsg is Isten nevvel kapcsolatban emlt, a Jel Krisztusra alkalmazza (v. 5:13; 7:10). A doxa sz Isten fellmlhatatlan fensgt, nagysgt s mltsgt, a kratos pedig mindenhat erejt jelenti. Ez a fensg s ez az erõ a megvlt Jzus Krisztus „rkkn-rkk”, azaz sznet s vg nlkl. A doxolgiba torkollott dvzlst a hber eredetû liturgiai formula, a hvõ bizonyossg kifejezse, az amn (bizony, igaz) zrja le.

Jel. 1,7–8. A knyv mottja.

Az dvzls utn a szerzõ tmren sszefoglalja a knyv tartalmt a fõ motvum megszlaltatsval: Krisztus vissza fog jnni tletre. A 7. v. kt szvetsgi helyet tvz ssze ennek a ttelnek a kifejezsre s szuvern mdon Krisztus paruzijra alkalmazza. Dn 7:13-ban a mennybõl, felhõkn eljvõ Emberfirl, az utols idõk istentõl kldtt uralkodjrl, a Zak 12:10kk.-ban pedig az rtatlanul meglt igaz miatt tmadt bûnbnatrl szl a prfcia. Azt a Krisztust, akit megfesztettek, knytelenek lesznek megltni dicsõsgben azok is, akik egykor meggyalztk s kivgeztk. De nemcsak õk a vdlottak s a bûnbnatra szorulk, hanem a „fld minden nemzetsge”, minden nemzet s minden nemzedk, amelyik folyamatosan megvetette szabadt mûvt s zenett. Mindnyjunknak meg kell jelennnk Krisztus tlõszke elõtt (2Kor 5:10). A kopt annak az aktusnak a kifejezse, amikor az ember fjdalmban vagy bûnbnatban a mellt veri. A nai s az amn br hasonl jelentsû, de nem egszen szinonim szavak (v. 22:20). A grg nai itt az isteni gret bizonyossgt, a hber amn erre a bizonyossgra felelõ, ezt a bizonyossgot elismerõ hvõ meghajlst jelenti. Az alfa s az mega a grg bc elsõ s utols betûi, jelkpesen Isten teljessgt, teljhatalmt, mindenhatsgt jelentik, aki a teremtõ s egyben minden termszeti s trtneti folyamat vghezvivõje. Õ ll mindennek a kezdetn s a vgn. A tallkozst vele egyetlen teremtmny sem kerlheti el. De Õ nemcsak a kezdetben volt, hanem „van”, azaz Õ rkk lõ Isten, a mindenkori jelen Ura is, s Õ az, aki „eljn”, a jvõ Ura is. A pantokratr kifejezs megfelel az szvetsgi Jahve Zebaoth mltsgjelzõnek (Hs 12:5; m 4:13; 9:5) s mintegy sszefoglalja az Isten lnyrõl mondottakat. Aki ebben a knyvben szl, kijelenti terveit az ember megvltsrl s hazavezetsrõl, az a mindenhat Isten, aki mindent megtehet, amit eltervezett s amit kijelent.

Jel. 1,9–20. Jnos elhvsa Patmosz szigetn s megbzatsa.

Az elhvs trtnetnek elsõ szakaszban a ltnok lerja az elhvs krlmnyeit (8–12). Jnos elsõ ltomsnak a krlmnyeibõl is kitûnik, hogy az jszvetsgi prfcia milyen szorosan kapcsoldik az szvetsgi elõdjhez. A prftkhoz hasonlan Jnos is lerja prftai elhvsnak ltomst (v. zs 6; Jer 1:1; Ez 1:1–3). A klnbsg mindenekelõtt az, hogy az szvetsg prftinak Isten (Jahve), Jnosnak pedig a megdicsõlt Krisztus adja a megbzatst. A msik lnyeges klnbsg, hogy az szvetsg prfti a npbõl kihvott, mintegy a nppel szembelltott szemlyek, klnleges tisztsggel megbzva. Az jszvetsgi prfta adelphos, a Krisztus egyhznak egy tagja. Az jszvetsgi gylekezet prftk kzssge (ApCsel 2:17). Ezrt kezdõdik gy a knyv: „Jzus Krisztus kijelentse” s nem „Jnos ltomsa”, mert a kijelentst a gylekezet kzssge kapja s a megbzats is az egyhz kapja a neki adott kijelents hirdetsre. Ezrt helytelen az jszvetsgi prfcia krdst pusztn az 1Kor 14 alapjn vizsglni. Az jszvetsgi prfcia kpe csak a Jel knyvnek a prfcirl szl tantsval lesz teljess. Az szvetsgi prfcihoz hasonlan le kell rnia Jnosnak a ltottakat s a hallottakat. Ez a megbzats magba foglalja a ltomsok tudatos rendezst, megfogalmazst, az irodalmi kompozci lehetõsgt. Az szvetsgi prfcihoz hasonlan a Jel ltomsainak a lersa is ritmikus jellegû, amelyet nem a rmek, hanem a gondolatok ritmikus vltakozsa jellemez (Lohmeyer, 186kk.).

Jnos nemcsak testvre, hanem a rszestrsa is a gylekezeteknek a szenvedsben, a kirlysgban (v. 1:6) s a Krisztusban val trelmes vrakozsban. A szenveds a hit szksges prbja, a keresztyn let termszetes velejrja ebben a vilgban. A feszltsget a hypomon a bketûrs, az llhatatossg oldja fel, amellyel Krisztusban, Krisztus visszajvetelben remnykedve li bizonysgtevõ lett az egyhz. Jnos a ltomsok idejn Patmosz szigetn volt (a sziget fldrajzi lerst ld. a Bevezetsben). Patmoszt a rmaiak szmûzetsi helyknt hasznltk (Eusebius, Egyhztrtnet, III. 18. 1). Ez a szmûzets inkbb vdõõrizet (relegatio), mint deportatio lehetett. A hatsgok az ilyen intzkedsekkel a tmeges nyugtalansgnak akartk elejt venni (v. ApCsel 19:23kk.). Jnos szmûzetsnek nyilvnval oka: Isten igje s a Jzusrl szl bizonysgttel (dia + acc. v. 6:9; 20:4 az okot jelzi).

Jnos az szvetsgi prftkhoz hasonlan „koncentrl eksztzisban” kapja a kijelentst. Br testi szemei elõtt a fldi vilg bezrul, tudata nem kapcsoldik ki, sõt erõsen koncentrl a kijelentett valsgra, A prftai eksztzis klnbzik a misztikus eksztzistl, amelyben kikapcsoldik a tudat s elmosdik a hatr Isten s ember kztt. Az egenomn en pneumati (9. v.) az idõleges elragadtatst jelzi az jszvetsg einai en pneumati (2Kor 12:1) kifejezsvel szemben, ez utbbi ui. a keresztyn let lland jellemzõje, az Isten Lelke ltal vezetett s betlttt letet jelenti. Az „r napja” emltsnek tartalmi okai vannak. A ltomsok ideje a keresztyn egyhz Istennek szentelt napja. Taln ppen az istentisztelet ideje az, amikor a ltnok bekapcsoldik a mennyei istentiszteletbe. A kyriakos, mint a keresztyn nnepnapnak, a hetedik napnak a jelzõje, itt fordul elõ egyedl az sz-ben. A sz hivatalos jelentse: „csszri”. Itt nyilvnvalan csszr-kultusz ellenes hangslyt kap.

A ltnok mielõtt betekintst nyerne a mennyei vilgba, egy hangot hall (v. Ez 3:12). A hang a 4:1 szerint egy angyal hangja, aki a jelensek kzvettõje. A hang olyan mint a trombit. A hs ilyen jellegû hasznlata gyakori a prftai stlusban, utal a ltottak, ill. hallottak emberi nyelven val kifejezhetetlensgre (v. Dn 7:4.13kk.). A trombita vagy krt az szvetsgben istentiszteleti hangszer, de Isten jvetelt, megjelenst is jelzi (Ex 19:16), az jszvetsgben Isten eschatolgiai jvetelt (v. Mt 24:31; 1Kor 15:32; 1Thessz 4:16). A hang felszltja a ltnokot hegy a ltottakat rja le knyvbe. A knyv itt nem papirusztekercs, hanem pergament-kdex. A zsidsgban a szent szvegeket a tartsabb, bõrbõl kszlt anyagra, pergamentre rtk. A ltomsok sszessgre vonatkozik mind a lers, mind az elklds parancsa. Krds, hogy mirt az itt felsorolt ht gylekezet neve szerepel, amikor voltak nagyobbak s tekintlyesebbek is a kiszsiai gylekezetek kztt (mint pl. Magnesia, Tralles, Koloss). Az itt felsorolt ht gylekezet minden valsznûsg szerint azrt lett a gylekezetek sszessgnek reprezentnsa, mert vrosaik az Efzustl szak fel vezetõ rmai fõtvonal mentn fekdtek, amelyek postai csompontok s brsgi kzpontok voltak, ennek kvetkeztben a csszrkultusz kzpontjai is. Ezekben a gylekezetekben volt a legfenyegetõbb az ldzs kitrse.

A halls tjn kzvettett kijelents (auditio) utn jn a ltoms (a visio). A 12–16 versekben a kijelentst, kinyilatkoztatst ad, megdicsõlt r lerst olvassuk. Amint Jnos a hang fel fordul, egy mindent fell ml s egsz lnyt lenyûgzõ ltoms trul el. A kp magasztossgbl s fensgbõl magyarzhat a rendkvl emelkedett s nneplyes stlus. A kp rszletei mgtt szvetsgi s apokaliptikus kpvilg ll, amelybõl azonban a szerzõ, mint az egsz knyvben mindig, szuvern mdon jat alkot. Jnos elõszr ht arany gyertyatartt lt s a ht gyertyatart kztt az Emberfihoz hasonlt”. A homoios a hs rtelmben hasznlatos (v. 10 v.). Az szvetsg a jeruzslemi templom egy arany gyertyatartjt ismeri, ht karral (Ex 25:31kk.). (A LXX a gyertyatartt lychnia-nak, a ht kart lychnoi-nak nevezi.) A kp Zak 4:2-hz ll gondolatban a legkzelebb, ahol a ht szvtnek nll hangslyt kap. Lehet, hogy planetaris csillagkp ll a ltoms ilyen lersa mgtt. Az eredeti asztrlis tartalom azonban mr elmosdott. Jnos szabadon formlja a kpet s alkalmazza a ht gylekezetre (ld. 20. v.). Az Emberfia nv Dn 7:13-bl szrmazik, Jzusnak olyan mltsgjelzõje, amely eljvendõ, eschatolgiai mûvre vonatkozik (Mt 24:30 par). A jelensg lersra Jnos jra szvetsgi kpeket hasznl fel (v. Dn 10:5k.). A hossz fehr ruha a fõpapi mltsg jele (Ex 28:4.27). Az arany v kirlyi s fõpapi dsz, ill. mltsgjelvny (1Makk 10:89). Fejt fldntli fny vezi, a 14. v.-ben az Emberfia Dn 7:9-ben lert „regkor” (az Isten) vonsait veszi fel, aki a mennyei trnon tletre kszl (v. Henoch knyve 71:10). Szeme mint a tûz lngja, azaz mindent that tekintete elõl semmi sem marad elrejtve (Dn 10:6). A chalkolibanos sz pontos jelentse nem llapthat meg tbb. kori bizonysgok szerint „minden rcnl rtkesebb”. Az Emberfia dicsõsgnek jellemzsre szolgl, hogy lbait kohban izz aranyrchez hasonltja. Szava a tengerek fensges s flelmetes zgshoz hasonlt, amely fellml minden fldi hangot (Dn 10:6; Ez 43:2). Az Emberfia jobb kezben a ht csillag a vilgmindensg feletti hatalom jele. Eredetileg a Kis-Medve csillagkp Mithras Isten, vagy a rmai csszrok kezben. A kpnek polemikus le van: a vilghatalom elvtetett a pogny istenektõl s a rmai csszroktl s Krisztus kezbe adatott. A szjbl kijvõ ktlû les kard pedig a bri hatalom jele (v. 19:15; zs 11:4; 49:2). Tekintetnek ereje olyan ellenllhatatlan, mint a nap fnynek s hevnek ereje plyja tetõpontjn (v. Br 5:31). A szakasz utols verse (17) a ltomsnak a ltnokra gyakorolt hatst rja le. Mint ahogyan Isten dicsõsgt a maga teljessgben lõ ember nem lthatja meg, azonkppen az Emberfia isteni dicsõsgt sem brta elviselni Jnos: lbaihoz rogyott, mint egy halott (v. Gen 32:31; Ex 33:20; Br 6:22k.; 13:22; zs 6:5; Dn 10:9–11). Az Emberfia ekkor jobbjval, amelyben az elõbb mg a vilghatalom jelvnye volt, megrinti a ltnokot, s azok a szavak, amelyeket hozz intz, jra letre keltik. Az Emberfia ebben a mozdulatban a gygyt s halottakat feltmaszt Nzreti Jzusra emlkeztet (Mk 5:23 par.; Lk 5:17; 6:19). Az Emberfia nmaga megnevezsben az Isten legfõbb mltsgjelzõit veszi ignybe. Az elsõ s utols (v. 8. v.) jelzõhz hozzfûzi: „az lõ”, azaz a pognyok halott isteneivel szemben egyedl lõ Isten (Zsolt 42:3; Hs 2:1; v. 4:9–10; 10:6). Azutn utal hallra, feltmadsra s megdicsõlsre. Az „rkkn-rkk” az jelenti, hogy a Nzreti Jzus, a mi Megvltnk felvette Isten rkkvalsgt. Az apokaliptikus irodalomban a hall s a pokol megszemlyestett hatalmat, vagy helyet jelentenek (Zsolt 48:15; Hs 13:14; Zsolt 9:14; 106,18; Pld 5:5; SalZsolt 16:2 stb). A hall s a halottak birodalma (hads) felett a kulcsok hatalma egyedl Istent illeti meg (Jeruzslemi Targum Deut 38:12-hz). Az apokaliptikus irodalomban a Messis neve Jinnon, azaz a hall felett gyõztes. Jzus hdeszjrsnak nem mikntjrõl, hanem horderejrõl van itt sz. Az Apostoli Hitvalls „szlla al poklokra” ttelnek legfontosabb bibliai alapjt s tartalmt a Jel 1:18 adja meg. Jzus hatalma kiterjed a halottakra s a halottak birodalmra is. Neki, aki halott volt s feltmadt s rkk l, hatalma van a mi hallunk felett is. A hall rettenetessge a Krisztus testben lõ ember szmra elvesztette erejt. A ltoms utols szakaszban (19–20) parancsot kap a ltnok a megtrtnt ltoms lersra, a ht gylekezetnek kldtt levl lersra (amik vannak: 2–3) s az eljvendõ dolgok lersra (amik trtnni fognak ezek utn: 4:22). Az Emberfia egyben kzli a ht gyertyatart s a ht csillag titkt. A ht gyertyatart a ht gylekezet jelkpe, a ht csillag a ht gylekezet angyala. A titoknak ez a feloldsa szmunkra jabb titkot takar, amely csak az apokaliptika klns kpvilgban rthetõ. A levelek a gylekezetek angyalhoz s egyben a gylekezetekhez szlnak. Az apokaliptika azonostja az n. vdõ angyalokat a vdett emberekkel vagy kzssgekkel (Sir 17:17; Deut 32:8; LXX; Targ Jer Gen 33:10-hez; 48:16-hoz; v. Mt 18:10; ApCsel 12:15). Ez a megolds valsznûbb, mint az a felttelezs, hogy a gylekezet angyala a gylekezet elljrja. Ennek a felttelezsnek nincs hivatkozsi alapja sem a prfciban, sem az apokaliptikban. A ht angyalhoz intzett zenet egyben a ht gylekezethez is szl. Az angyal egyben a perszonifiklt gylekezet.

Jel. II. RSZ

Jel. 2,1–7. Levl az efzusi gylekezethez.

A ht gylekezet kzl a legjelentõsebb az efzusi. Ez az elsõsg a gylekezet klsõ s belsõ helyzetbõl egyarnt kvetkezik. Efzus Kis-zsia legfontosabb vrosa, a provincia szkhelye, gazdag kereskedõ vros, Artemis hres templomnak tulajdonosa s a csszrkultusz lettemnyese. Az satsok sorn napfnyre kerlt egy Domitianus tiszteletre ptett templom is. A gylekezet is gazdag mltra tekintett vissza. Az efzusi gylekezetet Pl alaptotta (2Kor 1:3kk. ApCsel 19:1kk.). Jeruzslem eleste utn (Kr. u. 71) Papias feljegyzsei szerint ide teleplt t az r apostolai kzl Jnos s Flp, a keresztyn tradci szerint itt mûkdtt Timotheus, sõt Jzus anyja Mria is, akinek srjt sokig megõriztk. Itt folytak az elsõ harcok a jdaizl s gnosztikus eretnek tvtantk ellen (1Tim 1:7). Efzus vezetõ szerepet tlttt be Kis-zsia keresztyn gylekezetei kztt. A hagyomny szerint az agg Jnos sokig volt pspke a gylekezetnek. Efzusban halt meg. Srja fl templomot emeltek.

A levl a gylekezet angyalnak, de nyilvnvalan egyben a gylekezetnek szl. Az zenetet kldõ Emberfia mltsgjelzõit az egyes gylekezetek helyzete s a nekik kldtt zenet tartalma szerint vlasztja meg. Az „ezt mondja” megszlts szvetsgi prftai tradci, amelyet az jszvetsg is tvett (ApCsel 21:11). Krisztus mltsgjelzõi a levl mozgalmasabb stlusnak megfelelõen dinamikusak s erõteljesek. Az szl itt a gylekezethez, aki a ht gyertyatart kztt jr, azaz mindentt jelenlvõ, mindenhat s mindentud lnyvel tfogja a gylekezetek letnek teljessgt. Az szl itt, aki jobbjban tartja a ht csillagot, azaz a mindensg feletti hatalmat, az angyali hatalmassgokat s a gylekezeteket egyarnt. Az efzusi gylekezet rangjhoz s helyzethez illõ ez a megszlts.

A levl tartalmi rsze dicsrettel kezdõdik (2–3 v.). Az efzusi gylekezet dicsretet kap Krisztustl cselekedetei, (erga), egsz letfolytatsa miatt. A cselekedetek tartalma a fradozs s llhatatossg, azaz helytlls s kitarts a prbk kztt (v. Jn 16:12). A gylekezet a hamis apostolok, tvtantk elleni kzdelemben llta meg a helyt s tartotta meg hitt. Az õskeresztyn irodalomban gyakran tallkozunk a hamis apostoloktl val vsokkal (1Tim 5:20; 1Jn 4:1; Ignatius, Efzusiakhoz 9:1; Didache 11:8.10). Az apostol sz eredetileg Krisztus 12 apostolt jelentette, ksõbb tgabb jelentst nyer, gy neveztk az õskeresztyn misszionriusokat is. Az igaz s a hamis. apostoloknak a megklnbztetse ltkrds volt a gylekezeteknek. Erre a clra kaptk „a lelkek megtlsnek” ajndkt (1Kor 12:10). A gylekezet felismerte a hamis apostolokat s kikzstette magbl. Ezenkvl klsõ nehzsgek s prbk kztt – amelyeket nem nevez nven a levl – llhatatosnak s erõsnek bizonyult, nem fradt bele a Krisztus nevrõl szl bizonysgttelbe.

Eddig a gylekezet helytllsrl volt sz, a kvetkezõkben a gylekezet csõdjrõl a szeretet krdsben (4–5. v.). A szeretet, az agap Plnl s Jnos leveleiben a keresztyn let teljessge. Jzus vdja, ti. az efzusi gylekezet elhagyta az „elsõ szeretett”, nem azt jelenti, hogy a Krisztus irnti kezdeti rajongsa s lelkesedse elmlt, hanem azt, hogy meghideglt az atyafii szeretetben (v. Mt 24:12). Szeretet nlkl pedig a keresztyn let „semmi” (v. 1Kor 13). Az efzusi gylekezet olyan gylekezeti tpust brzol, amely ksz Jzus nevrt fradni, ksz misszionlni, ksz ldozatot vllalni hitrt, ksz harcolni a tvtantkkal szemben az igaz hitrt, csak ppen a legfontosabbrl, a szeretet gyakorlsrl feledkezett meg. A vilgmisszit folytat, a theolgiai tudomnyt magas szintre emelõ trtneti egyhzak slyos trsadalmi-diakoniai mulasztsa felett, egy igazhitû, individualista s intellektualista keresztynsg felett is hangzik Krisztus tlete. A hromszoros imperativus a megtrsre val felhvs is. A fenyegets (a gyertyatartk kimozdtsa egyenlõ a megsemmislssel) feltrja azt a mlysget, amelybe a szeretetrõl elfelejtkezett gylekezet jutott, s nemcsak az rzlet, hanem az egsz magatarts megvltoztatsnak szksgt, s ennek tettekben val megnyilatkozst kveteli.

A dorgls utn a gylekezet jabb dicsretet kap. A dcsret oka a nikolaitk cselekedeteinek gyûllse. Hogy kik voltak a nikolaitk, ma mr nem tudjuk teljes biztonsggal megllaptani. A 2:14-bõl arra kvetkeztethetnk, hogy egy gnosztikus szekta tagjairl van sz, amelyik szinkretista tanokat hirdetett, rszt vett a blvnyldozati szertartsokon s szabadosan, libertinista mdon lt. A gnsis egy olyan hellenista filozfiai ramlat, amelyik a tudst elõnyben rszestette a pistis-szel szemben s a tudst elegendõnek tartotta a helyes letre. A gnosztikus, a magasabb rendû isteni ismeretekbe beavatott kzmbsnek tartotta a cselekedeteket, a helyes ismeretnek a helyes ethos-ban val megnyilvnulst. Innen ered a gnzis rtelmi gõgje, s a vele szoros kapcsolatban ll erklcsi szabadossga. Helynval, ha a keresztyn gylekezet az ilyen jelensgek ellen hatrozottan fellp. Minden levlben felhangzik a szemlyhez szl felhvs a Llek szavnak a meghallsra. A megdicsõlt Krisztus a Szentllek ltal szl a gylekezetnek (2:11.17.29; v. 14:13; 19:19; 22:17). A Szentllek munkjnak ez a lersa megegyezik Jn evangliumnak a parakltos-rl szl szavaival (v. Jn 14:26). Minden levl a gyõztesnek tett grettel vgzõdik. A gyõztes maga Isten, aki rszt ad kvetõinek a gyõzelmbõl. Az let fjnak gymlcse az rklet. A paradicsom visszatrse apokaliptikus gondolat (Testamentum Levi 18; Henoch 24:4; 25:4k.). Az jszvetsg hirdeti, hogy az j teremts sszehasonlthatatlanul fellmlja a rgit.

Jel. 2,8–11. Levl a szmirnai gylekezethez.

Szmirna, Lidia neves kiktõ s kereskedõ vrosa a Kr. u. 1. szzadban nagy jelentõsgre tett szert. Jelentõsgt a rmai csszrok korban annak ksznhette, hogy a kelet fel vezetõ kereskedelmi t mentn fekdt. Jeruzslem eleste utn a zsidsg szmszerûen s befolysban is megnvekedett. A gylekezetet ksõbbi keresztyn hagyomnyok szerint Pl alaptotta. A gylekezet ksõbbi neves pspke Polykarpos, aki 155-ben, 86 ves korban szenvedett vrtanhallt. Ignatius szerint a keresztyn gylekezet zmben zsid eredetû. rthetõ, hogy a vrosban lõ zsidsg nehezen nyugodott bele a zsidkeresztyn gylekezet kivlsba. Az ebbõl a helyzetbõl add nehzsgek, sõt ldzsek fenyegetõ rnykban l a kicsiny s szegny szmirnai gylekezet. Erre a helyzetre alkalmazza a megdicsõlt r a mltsgjelzõit btortsknt (v. 1:17). Az „elsõ s utols” – Krisztus hatalmnak kifejezse, „aki halott volt s letre kelt” – Krisztus hallon gyõztes erejnek a jele. A levl az let s hall mezsgyjn ll, szenvedsek kzt lõ gylekezetnek kvn vigasztalst adni.

A gylekezet nincs egyedl, a gyõztes r ltja, ismeri a gylekezet kzdelmeit s szenvedseit. Az anyagi szegnysg s a hitben val gazdagsg az elsõ keresztyn gylekezetek gyakori dicsekedse (2Kor 6:10; Lk 12:21; 1Tim 6:18; Jak 2:5). Ennek a helyzetnek a fordtottja a keresztyn let megromlst jelenti (3:17). A gylekezetet s az evangliumot blasphmia veszi krl. A sz emberekre vonatkoztatva gyalzkodst, rgalmazst, Istenre vonatkoztatva istenkromlst jelent, az jszvetsgben pedig Krisztus nevnek a gyalzsa. A rgalmazs s gyalzkods azok rszrõl jn, akik „zsidknak” nevezik magukat, de nem azok, hanem a „stn zsinaggja”. A zsid (ioudaios) nevet sohasem hasznlja gnynvknt az jszvetsg, sõt az egyhz a maga szmra veszi ignybe (Rm 2:18; Gal 6:15k.).

A 10. v. szerint a szenveds ezutn kvetkezik a gylekezetre. A diabolos sz jelzi, hogy az emberek mgtt a gonosz emberfeletti hatalma ll. Ezrt imdkozik Jzus ldzõirt (Lk 23:34). Az ldzs brtn formjban jelentkezik. Az ldzs kzvetlen vgrehajti a rmai hatsgok. A „tz nap” Dniel 1:14-bõl vett clzs, megszabott, rvid idõtartamot jelent. A szenvedsnek ez a rvid tartama nem hasonlthat ahhoz az rk bkessghez s dicsõsghez, amely a vrtanra vr. Ezrt hangzik a „ne flj” s utna a „lgy hû mindhallig” felszlts. A pistos sz jelentse: megbzhat, hûsges. Ez a sz mindenekelõtt Isten s Krisztus jelzõje, de Isten hûszolgi is (1Kor 1:9; 1Thessz 5:24; 2Thessz 3:3; Zsid 2:17; Jel 1:5; 19:11; v. Mt 24:25; ApCsel 16:15; Ef 6:21; 2Tim 2:2; Jel 17:14). A pistos azonban „hvõt” is jelent (v. Jn 20:27; ApCsel 10:45; 16:1; 1Kor 4:2). A Jel ezzel a szval a hitnek s a hvõ exisztencinak a hûsgben s megbzhatsgban val megnyilvnulst hangslyozza. Az „let koronja”-nak grete az rk let. A stephanos az atltikai versenyeken a gyõzteseket megilletõ koszor (v. 1Kor 9:24; Fil 3:14), egyben az istenek dsze a grg vilgban, a halhatatlansg, az rklet jele. A hallig hû krisztuskvetõnek nem rt hat a „msodik hall”, azaz a feltmadottak krbõl val kizrs, az rk krhozat bntets tvol marad tõlk (v. 20:6.14; 21:8). A ksrtsek, prbk, szenvedsek terhe alat t ll szegny szmirnai gylekezet nem kap szemrehnyst, csak btortst s gretet. A hitben mindhallig megbzhatnak, hûsgesnek bizonyult kzdõre Isten rkkvalsgban val rszeseds vr (v. 1Tim 6:16; 1Kor 15:53–54).

Jel. 2,12–17. Levl a pergamoni gylekezethez.

Az Emberfia itt hasznlt mltsgjelzõje: „ktlû les kard”, Krisztus bri hatalmt jelzi, amellyel elvlasztja az igazat a hamistl s gonosztl (v. 1:16; 2:16). Krisztus, az igaz br, ismeri azokat a krlmnyeket, amelyekbõl a gylekezet prbattele szrmazik. Pergamon Attlia fõvrosa, Efzushoz hasonl jelentõsgû vros. Tall jellemzs szerint az korban Kis-zsia Lourdes-ja, ahova a korabeli trtnetr szerint „egsz zsia sszesereglett” (Philostrates). A vros felett, 300 mteres magaslaton llott Zeus str gigantikus oltra, amelyet Jnos a stn trnjnak nevez. A vrosban Asklepiosnak, a gygyts istennek is volt szentlye, ami rthetõ mdon vonzotta a zarndokok tmegeit. A csszrkultusz is virgzott Pergamonban: Kr. u. 29-ben Augustusnak s Rma istennõjnek templom pl a vrosban.

A pergamoni gylekezetet risi mrtkben fenyegette a pogny kultusszal val kevereds, ill. a pogny kultuszba val beolvads. A gylekezet ilyen krlmnyek kztt is megtartotta Krisztus nevt, azaz hûmaradt Krisztushoz (v. Mt 10:33), sõt az elsõ ldzsi hullm idejn is megtartotta hitt, nem htrlt meg a pogny fanatizmus nyomsa alatt sem. Antipas a gylekezet elsõ vrtanja, aki valsznûleg a felizgatott vallsos tmeg lincselsi vgynak az ldozata lett (v. 13/b).

Krisztus, az igaz br azonban ltja ennek a klnben dicsretre mlt gylekezetnek a hibjt is, amelynek megtûrse s elhatalmasodsa alapjban fenyegeti a gylekezet ltt (14:15). A gylekezetben vannak olyanok, akik „Blm” tantshoz ragaszkodnak. A zsid theolgiban Blm a hamis prfta s a tvtant õskpe, aki Isten npt blvnyozsra, a pogny istentiszteleti kultuszon val rszvtelre (blvnyldozati hsevs, kultikus parznasg) s a pognyokkal val keveredsre akarta csbtani (v. Num 22–24; 31–36 v. 1Kor 8:10; Gal 6:12–20; 2Pt 2). A nikolaitk s Blm tantsnak kvetõi ugyanazok. Ha a gylekezet megtûri, hogy a tiszta hit pogny tantssal vegyljn, hogy a Krisztusban val tiszta let s szabadsg szabadossgg fajuljon, akkor hibavalv vlik az eddigi helytlls. A kvlrõl tmad pognysg nem tudta megrendteni a gylekezetet, ha nem vigyz, most a bellrõl tmad pognysg fogja sztzlleszteni. A belsõ pognysgot, a tvtantst s erklcsi lazasgot megtûrõ gylekezet ellen Krisztus, a br harcol igje tisztasgval.

Isten szl Lelke ltal, õ adja a „flet”, a kszsget zenetnek meghallsra. Az ember feladata a hvõ engedelmessg. A gyõztes gretet kap az rk letre val tplltatsra. Az gret mgtt az az apokaliptikus remnysg ll, hogy a szvetsg ldja az utols mannval egytt elõkerl (2Makk 2:4–8). A gyõztesnek adott gret msodik rsze az kori amulett s nvkultusz htterbõl rthetõ. A fehr kõ egyfajta drgakõ, rajta a titkos nv, egy istennv, amely srtetlensget biztost s erõt klcsnz a kõ tulajdonosnak. Az „j nv”, amit a hvõ kap, amelyet csak a hvõ ismer, Krisztus neve, õ a gylekezet egyetlen vdelmezõje minden dmoni tmads ellen, a fldi vndorls veszedelmei kztt. Krisztus segtsge azonban hathatsabb minden amulettnl.

Jel. 2,18–29. Levl a tiatirai gylekezethez.

Tiatira Kis-zsinak kevsb jelentõs vrosa volt. Laki tlnyoman iparosok s kereskedõk. Plinius szerint „Inhonora civitas” jelzõjt kapta, ami a vros rossz hrre vall. Azon az tvonalon fekdt, amely Pergamonbl Szardiszen s Filadelfin t Laodceba vezetett. A jelentktelen gylekezet akkor lesz hress, amikor a montanista, apokaliptikus jellegû herezis szkhelyv vlik. Feltûnõ, hogy ennek a gylekezetnek szl a leghosszabb levl.

Az „Isten Fia” mltsgjelzõ csak itt fordul elõ a Jel-ben. Az elnevezs a Zsolt 2 messisi magyarzatnak visszatkrzõdse, egyben utals a 25. v.-ben olvashat idzetre, amelyik Salamon Zsoltraibl val (14:24). Ez a jelzõ Krisztusnak Istenhez val pratlan viszonyra, isteni mltsgra utal. A megdicsõlt r szemeinek a tûz lngjhoz hasonltsa bri hatalmt jelzi (1:14). Istenfia, a mindentud, az igaz br ismeri a gylekezetet. Ez a gylekezet kapja a legtfogbb dicsretet. A cselekedetei (erga), szeretete (agap), hite (pistis) s szolglata (diakonia) s bketûrse (hypomon) egyarnt dicsretet rdemel. Sõt mindenben elõhalads mutatkozik, mert a legutbbi cselekedetek tbbek az elsõknl. A gylekezet letnek teljessge egysges bizonysgttel. Feltûnõ, hogy Jnos – ppen gy, mint leveleiben – a szeretetet elbehelyezi a hitnek (1Jn). A diakonia a keresztynekkel, a hypomon a nemkeresztynekkel szemben tanstott magatarts jelzse.

A veszlyt a gylekezetre egy, a nikolaitkhoz hasonl csoport jelenti. A vd az, hogy a gylekezet engedi, megtûri ezeknek a mûkdst (apheis!). A tvtantst hirdetõ csoport vezetõje egy nõ, aki prftai ignnyel lp fel. Neve jelkpesen Jzabel, annak a tiruszi szrmazs izraeli kirlynõnek a neve, aki pogny kultuszt honostott meg az szaki orszgrszben (1Kir 16:31kk.; 21:25; 2Kir 9:22). „Jzabel” valjban hamis prfta, aki bûnre csbtja Isten npt, a gylekezetet. A „parznasg s blvnyimds” a pogny kultusz sszefoglal neve. Az szvetsg a szvetsgszegst s az idegen istenekkel val kzssget is parznasgnak nevezi. De lehet itt a pogny enyszet-tenyszet-kultusszal egyttjr kultuszi parznasgra, az n. hieros gamos-ra s a vele jr kicsapongsokra is gondolni. A hamis prfta s csoportja az eddigi figyelmeztets hatsra s a kegyelmi idõ lttn sem trt meg, illetve nem akart megtrni. Most eljtt a bntets ideje, a feklyt ki kell vgni, hogy fel ne emssze az egszsges test leterejt. A ballein eis klinn a betegsggel val bntetst jelenti, thlipsis megal szinonim kifejezs (22 v.). A tekna auts jelkpes kifejezs, amelyik a hamis prfta kvetõit jelzi. Ezeknek a bntetse hall. Azrt trtnik mindez, hogy a gylekezet s az egsz egyhz megismerje Krisztus bri hatalmt, aki elõtt a legtitkosabb gondolatok is nyilvnvalak s aki a cselekedetek szerint tl. A pasai hai ekklsiai vilgos utals arra, hogy a levelek zenete nemcsak a ht gylekezetnek, hanem az egsz egyhznak szl.

Krisztus leleplezi a tvtant, ami nem ms, mint knnyelmû jtk a dmoni erõkkel. A stn mlysgeinek megismerse az Isten mlysgei megismersnek az ellentte (v. 1Kor 2:10). A gnosztikus tvtan egyik lltsa az volt, hogy meg kell ismerni a stn mlysgeit, azrt, hogy az ember fggetlen lehessen tõle. Ebbõl a clbl a gnosztikus csoport tagjai a blvnyistenek templomaiba jrtak, a blvnyldozatokon rsztvettek s a kultuszi parznkkal rintkeztek. A keresztyn szabadsgbl gy lett szabadossg s vallsi kevereds, szinkretizmus. Az egyhz Ura nem helyez egyb terhet a szolgl s tvtanoktl megksrtett gylekezetre. A baros eredetileg katonai kifejezs, a katona titerht jelenti, tvitt rtelemben az let terht (ApCsel 15:28-ban elõrs, trvny jelentssel). A gylekezet nem kap erõn feletti megterhelst, az apostoli tants tisztasgt s az ebbõl fakad tiszta letet kell megõriznie az r visszajvetelig. A gyõztes jutalma az uralom, rszeseds Krisztus kirlysgban. A Salamon Zsoltraibl vett idzet elsõ renden a Messisra vonatkozik (26. v.). A trein ta erga egyenlõ a trein fas entolas jelentsvel (v. Jn 8:11). Az achri telous a hallig tart idõre vonatkozik.

A gyõztes jutalma a hajnalcsillag. A Vnusz a rmai csszrkultuszban a npek feletti uralom jele. (A Jel 22:16 rtelme itt nem alkalmazhat.) Az gretnek polemikus le van. A vilghatalom nem a csszr, hanem Krisztus s az vi lesz.

Jel. III. RSZ

Jel. 3,1–6. Levl a szrdiszi gylekezethez.

Szrdisz Ldia fõvrosa. Egykor Krzus alaptotta. A Kr. u.-i 1. szzadban mr csak a mltjval dicsekedhetett. Az 1b-ben tallhat jellemzs az egsz vrosra is rvnyes. A vros a ldiai s a keleti gyapjkereskedelem egyik jelentõs kzpontja volt. Az 5. v.-ben a fehr ruhkra clzsnak ez a tny a kapcsolpontja.

Krisztus mltsgjelzõje hasonl az efzusi gylekezethez rt levlben tallhat jelzõkkel (v. 2:1), Isten ht lelke, a mindensget kormnyz isteni llek teljessge (v. 1:4). Krisztus ismeri a gylekezet lett (v 2:2). Abban nincs semmi, amit dicsrni lehetne. tlete kemny: a gylekezet csak ltezik, de nem l. Az õskeresztyn kegyessgben az brenlt = let, alvs = hall. Az brenlt az jszvetsg szerint vigyzsban, remnysgben, az engedelmessgben, jcselekvsben folytatott let, a hall pedig a kznyssgben, remnytelensgben, bûnben val elmerls (Mk 13:33; 14:38; 1Tim 5:6). A felszlts a gylekezet angyalhoz, teht maghoz a gylekezethez szl. A gylekezetnek az „bren” lvõ tagjai szltsk bersgre, letre azokat, akik halflben vannak, a bûn s kznyssg hallos lmba merltek. Krisztus a br, nem tallta a gylekezet lett teljesnek Isten elõtt. Hogy mi a mrtke az Isten bri szke elõtti teljessgnek, nem mondja ki vilgosan az rs. A Biblia egysges bizonysgttele szerint a hit s az letgyakorlat megegyezsrõl van sz, a hvõ engedelmessg gyakorlsrl. A peplrmena a teljessgre juts kedvelt kifejezse Jnos irataiban (Jn 16:24; 17:13; 1Jn 1:4; 2Jn 12; v. Kol 2:10). Mivel Jzus az Isten szeretetnek a teljessgt hozza el neknk, a mi letnknek is teljessgre kell jutni minden tekintetben.

Az „n Istenem” kifejezs az apostolnak a kijelentõ Istenhez val pratlan viszonyra utal s ezzel apostoli tekintlyre. A megtrs, a hallrl az letre visszatrs tja az, hogy a gylekezet visszamegy az egyhzat ltrehoz tiszta apostoli zenethez (3 v.). Ha a gylekezet nem bred fel hallos lmbl, Krisztus vratlanul fogja meglepni s megtlni, mint ahogyan a tolvaj a gyantlan alvt kifosztja (v. Mt 24:43k. par.; Lk 19:39k.; 1Thessz 5:24; 2Pt 3:10). A szinoptikus pldzatot Jnos itt az tletre visszatrõ Jzusra alkalmazza. A beszennyezett ruha, a bûnkkel beszennyezett test (Jd 23). Akik letket a bûn szennytõl megtiszttottk, megtiszttani engedtk, azoknak Krisztus mennyei dicsõsgben rszk lesz. A vilgtan fehr ruha a mennyei lnyek jellemzõje a Jel jelkprendszerben (4:4; 6:11; 7:9.13). A gyõztes jutalma a fehr ruha, az dvssg, Krisztussal val rk kzssg mellett a mennyei polgrsg, Istenhez, nphez s orszghoz rk tartozs (v. Ex 32:32k.; Jel 4:3; Dn 2:1). Az let knyvbe rtakrl Krisztus bizonysgot tesz Isten tlõszke elõtt, ezek megmeneklnek az tlettõl, az rk krhozattl s bemennek az rk letre (13:8; 17:8; 20:12; 21:27). Jzusnak ez a bizonysgttele felelet vinek mindvgig megbizonytott hitvall hûsgre (v. Mt 10:32; Lk 12:8).

A szrdiszi gylekezethez rt levl zenete intelem a hit s a keresztyn engedelmessg brentartsra. A gylekezetnek kznys s bûnbe merlt tagjait bresztve, a hit bersgvel s a keresztyn let tisztasgval lehet csak olyan bizonysgtevõ letet lni, amely megrdemli az let nevet, amely tbb, mint puszta ltezs, vegetls.

Jel. 3,7–13. Levl a filadelfiai gylekezethez.

Filadelfia alaptjrl III. Attalos Philadelphos kirlyrl (159–138 Kr. e.) kapta nevt. A vros Szrdisztl dlkeletre kb. 45 km tvolsgban fekdt. Filadelfiban kicsiny keresztyn gylekezet volt, amelyrõl nhny vvel a levl kelte utn j bizonysgot tesz Ignatius, az antiochiai gylekezet mrtr pspke. A gylekezet, hasonlan a szmirnaiakhoz csak dicsretet kap.

Krisztus Isten mltsgjelzõit veszi fel: hagios a bûn nlkli tisztasgot, bûnt megtlõ tisztasgot jelenti, az althinos az nmaghoz val hûsget, a szavak s a tettek megegyezst, azonossgt az igazsggal (Ex 34:6; zs 65:16; Zsolt 85:15). A Dvid kulcsa itt bõvebb rtelemben, mint az 1:18-ban, a Messis eschatologiai hatalmt, az utols idõk esemnyei elindtsra s vghezvitelre kapott hatalmat jelenti (v. zs 22:22). A nyitott ajt itt nem a misszi lehetõsgt (mint 1Kor 16:9; 2Kor 12:13-ban), hanem a messisi lakomra, az rkletre val bemenetelt jelkpezi. Ezt semmilyen hatalom nem kpes megakadlyozni, ezt a lehetõsget senki nem veheti el a prbk alatt ll gylekezettõl.

Jllehet a gylekezet kicsiny s kevs erõvel (dynamis), kevs fldi lehetõsggel rendelkezik, de kicsiny s szegny volta ellenre erõs a hitben, megõrizte a rbzott igt s az ldzs ellenre sem tagadta meg Krisztus nevt (8 v.). (A „stn zsinaggja” kifejezs magyarzatt ld. a 2:9-ben.) A kicsiny gylekezet meg fogja tapasztalni Krisztus hatalmt, s az ldzõk is megtudjk majd, hogy Krisztus szereti s nem hagyja megszgyenlni azokat, akik nevrõl bizonysgot tesznek a vilgban. A prfta szavai be fognak teljesedni, az ldzõk egykor knytelenek lesznek megalzkodni (v. zs 43:4; 45:14; 49:23; 60:14; v. Zsolt 86:9).

Mivel a gylekezet megõrizte a rbzott evangliumot, Krisztus is megõrzi a gylekezeteket az utols idõk egyetemes prbi s tletei kztt (trein v. Jn 17:15; Jel 6:10; v. 8:13; 11:10; 13:8; 17:2.8). A gylekezetnek Krisztus visszajvetelig kell helytllnia. Ha megtorpan, elvsz a meggrt s kszen tartott gyõzelmi koszor (v. 2:10). A Mt 25:28 pldzata illusztrcija annak, hogy a jutalmat el lehet veszteni. A gyõztes gazdag gretet kap. Oszlopp lesz az Isten templomban (12 v.). Az oszlop a megrendthetetlen hit jelkpe. A Biblia oszlopnak nevezi brahmot (Pld 9:1). Izrel kegyeseit s Krisztus apostolait (Gal 2:9; Ef 2:19–22; 1Pt 2:5). Az Isten nevnek a felrsa egy trgyra Isten tulajdonjogt jelenti. Az j Jeruzslem nevnek a felrsa pedig a vrosban val polgrjogot jelkpezi. A kp mgtt az a rmai hellenista szoks ll, hogy a csszrkultusz fõpapjnak egy-egy provinciban a hivatali ideje letelte utn joga volt sajt szobrt a csszr templomban fellltani s rrni arra a sajt nevt, apja nevt s szlõvrosnak nevt. Isten a teremtsben nevet adott mindennek (Gen 1:5k.). Az j nv adsa az j vilgrendet jelzi (v. zs 56:5; 62:2; 65:15). Krisztus j neve, amely eddig ismeretlen a rgi vilg elõtt: „Kirlyok Kirlya Uraknak Ura” (Jel 19:12.16). A kicsiny, emberi mrtkkel mrve erõtlen gylekezetet, ha megõrzi a rbzott evangliumot, elvgzi a bizonysgttelt, Isten hatalma õrzi az dvssgre, amelyben Krisztus gyõzelmnek rszestrsa lesz. Ennek a vilgnak megtûrt s megvetett polgra, Isten orszgnak azonban megbecslt oszlopa lesz.

Jel. 3,14–22. Levl a laodiceai gylekezethez.

Laodicet a Kr. e.-i III. sz.-ban II. Antiochos alaptotta, s felesgrõl, Laodike-rõl nevezte el. Hierapolis s Koloss kztt fontos kereskedelmi utak csompontjban fekdt. Laodicea Frigia leggazdagabb vrosa nevezetes volt bankjairl, orvosi iskoljrl. A laodiceai gylekezet trtnete az apostoli misszi korszakba nylik vissza (Kol 2:1; 4:13–17). Krisztus isteni teljhatalmban szl a gylekezethez. Õ az „amn” (zs 65:16 Symmachos fordtsa szerint: theos ho amn; LXX: theos althinos). Krisztus igaz s valsgos Isten (v. 3:7), a hû bizonysg (v. 1:5), Isten teremtsnek alapja (Kol 1:15k.; Jn 1:1k.; Zsid 1:3; s az j teremts kezdete Kol 1:18). Az arch, kezdet s Principium, alapelv, amely szerint teremts megtrtnt s az j teremts vgbe fog menni.

Krisztus vdja a gylekezet ellen az nelgltsg s a kznyssg (15 v.). A gylekezetben nincs meg az izz (zestos) hit, amit az idõk komolysga megkvn. Nem is hideg (psychros), ami nyilvnvalv tenn hitetlensgt, ti. azt, hogy nincs kze Krisztushoz. Langyos, undort s „ivsra” alkalmatlan, mint a Laodiceval szemben fekvõ sziklbl fakad gygyforrsok vize (16 v.). Mivel ivsra, szimbolikusan az let viznek tovbbadsra, az ige hirdetsre, az emberek feldtsre alkalmatlan, Jzus fenyegetõ grete, hogy kikpi szjbl, azaz elveti magtl a gylekezetet.

A legnagyobb veszedelem, hogy a gylekezet nincs tudatban helyzetnek. Gazdagnak tartja magt, minden tekintetben tkletesnek, rendezett s kiegyenslyozott anyagi helyzete s krlmnyei kvetkeztben. Jzus a gylekezetet az Isten rtkelse szerint mgis gy jellemzi: nyomorult, sznalmas, szegny, vak s meztelen. A gylekezet nem vgezte el az evanglium mrtkvel az rtkek jrartkelst. A vilg szerint val gazdagsg, a bankvros arany a helyett tûzben megprblt aranyat, igaz hitet, izz hitet knl Krisztus gylekezetnek (v. 1Pt 1:7). A fehr ruha az dvssg, az Istennel val kzssg szimbluma (v. Mt 22:11; Jel 3:5). A meztelensg, szgyenrzet, a gyalzat az elfedezetlen, megbocstatlan bûnk jele, az dvssg hinya (2Kor 5:2k.). A kollyrion hres laodiceai szemfestk, amely kozmetikai clokat szolgl. Krisztus gygyt rt ajnl, amely a vaksgot, nismeret hinyt gygytja, s megnyitja a gylekezet szemt az Isten szerint lnyeges s rtkes dolgok megltsra.

A fedds utn a megtrsre hv sz kvetkezik. A hangnem meghitt, belõle az egyhzt szeretõ, ha kell, feddssel s tlettel nevelõ Jzus szlal meg. Krisztus feddse a szeretet jele (v. Zsid 12:6). Jzus felhvsa: „igyekezz s trj meg!” Az igyekvs fontos, mert Krisztus az ajt elõtt ll, eljvetele brmelyik pillanatban megtrtnhet. Aki ajtt nyit, azaz aki engedelmeskedik neki, azzal õ is vllalja az letkzssget, a messisi lakomt, az Isten orszgban (v. Mk 14:25 par.; Lk 22:29; Mt 8:11). A gyõztes jutalma az, hogy Krisztussal egytt rszt kap a bri hatalomban s az uralkodsban (v. 1:6). A vgsõ felhvs ismtli a tbbi gylekezethez szl intelmet: bernek lenni, meghallani Krisztus szavt s ksznek lenni az engedelmessgre (22 v.).

A kiszsiai gylekezetekhez rt ht levl zenete. A ht levlbõl elnk trul az õskeresztyn gylekezetek valsgos helyzete. A Kr. u.-i I. szzad vgn voltak gylekezetek, amelyek anyagiakban, trsadalmi befolysban megerõsdtek. A krgma, azaz a Krisztusrl szl zenet ismeretben, az apostoli tradciban jrtasak voltak. Komoly ldozatot hoztak a misszi rdekben s a tvtants elleni harcban, viszont a szeretetben meghidegltek: Ezzel szemben voltak olyan gylekezetek, amelyek anyagiakban szegnyek, a kor mrtke szerint mûveletlenek, az apostoli kor theolgijban jratlanok, de szeretetben gazdagok voltak. A gylekezetek egy rsze a kvlrõl fenyegetõ ldzssel kzdtt, ms rszk pedig a bellrõl tmad s a keresztyn kzssget sztzllesztõ tvtantk s tvtanok ellen harcolt. Voltak gylekezetek, amelyek a hitben kznysekk vltak, voltak olyanok, akik ltszatkeresztynekk lettek. Ltjuk teht, hogy az õskeresztyn egyhznak ez a helyzetrajza a ksõbbi egyhztrtneti korszakok szmra is mintegy õskpl szolglhat. A kiszsiai gylekezeteken keresztl az õskeresztyn egyhzhoz szl zenet ilyen mdon minden kor egyhzhoz s gylekezeteihez elr. Az egyhztrtnet minden korszakban fenyegetnek azok a veszlyek, amelyek a Jel knyvben megnevezett gylekezetekben felbukkannak. Viszont a megdicsõlt Krisztusnak ezekhez a gylekezetekhez intzett vigasztalsa, btortsa, intelme a ksõbbi korok gylekezeteinek is szl, akik hasonl ksrtsek s prbk elõtt llanak. Ezekben a levelekben igen nagy hangsly esik az egsz let magatartsval val bizonysgttelre, a hitben val hûsgre s a hirdetett ige irnti engedelmessgre. Igen fontos hangslyt kap a keresztyn letben a remnysg, kzelebbrõl Krisztus eljvetelnek a remnysge. Ez a remnysg azrt rvendezõ remnysg, mert akit a gylekezetek vrnak, az, eljvendõ r, nem ms, mint a keresztre fesztett feltmadt s megdicsõlt Krisztus. Az õ eljvetele az Isten trtnelmi mrtke szerint kszbn ll, kzel van, a Krisztus eljvetelt megelõzõ idõ legfontosabb parancsa az, hogy a gylekezetek bketûrssel s a prbk kzt kitartssal bizonysgot tve s remnykedve vrjk a gyõztes Urat, aki vinek, mindazoknak, akik mindvgig hûek maradtak, rszt ad let s hall feletti gyõztes hatalmban.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!