//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
:

JELENSEK KNYVE Bevezets
Dr.Kocsis Elemr professzor

JELENSEK KNYVE Bevezets
Dr.Kocsis Elemr professzor


JNOS JELENSEINEK MAGYARZATA

rta: Dr. Kocsis Elemr professzor

Bevezets: - A knyv cme.

Az Apokalypsis Ioannou sz szerint Jnos „kijelentst”, „kinyilatkoztatst” jelenti. De mr a 1. v.-bõl kitûnik, hogy nem Jnos, hanem Jzus kijelentseirõl van sz, amelyet szolgjnak, Jnosnak adott. Az apokalypsis sz ltalban az igazsg kijelentst, nyilvnossgra hozatalt jelenti. Vallsi gondolatkrben isteni titkok kinyilatkoztatsa visio vagy auditio, ltomsok vagy halls tjn. A bibliai kijelents vilgban Isten terveinek, akaratnak kinyilatkoztatsa. A sz egyrszt a kijelents aktust, msrszt a tartalmt jelzi. Eschatologiai tartalm szvegekben az elõbbi vonsaihoz egy j, specilis vons jrul: „a vgsõ idõk esemnyeinek a leleplezse.” A zsid apokaliptikban a sz egyrtelmûen az utols idõkrõl val ltomsokat jelenti.

A Jel knyvben az apokalypsis klnbzõ jelentsei egyeslnek, sõt egy jabb vonssal gazdagodnak. A sz trtnett kutatva azt talljuk, hogy a LXX-ben az apokalypsis sz szinonimja a prophteia. A Jel 1:3 szerint a knyv tartalma: logoi ts prophteias (v. 22:7.10.18). A sz, mint knyvcm, kollektv egyes szm, a knyvben feljegyzett kijelentsek s ltomsok sszessgt jelenti. Ez a szhasznlat ksõbb a keresztyn apokaliptikban is rvnyre jutott a Pter, Pl, Tams apokalipszise elnevezsekben. Az apokalypsis a Jel cmben Jnos nevvel egybekapcsolva ezt jelenti: A Jnos ltal feljegyzett kijelentsek, ill. ltomsok knyve. Jnos azokat a prftai igket s ltomsokat jegyzi fel, amelyeket a megdicsõlt rtl kapott.

A szerzõsg krdse.

A knyv helye a knonban. A Jel knyvnek szerzõje knyvben ngy helyen nevezi meg nmagt: 1:1.4.9; 22:8. Mind a ngy helyen a Ianns nv ll, az egyhzi tisztsg kzelebbi megnevezse nlkl. Jnos, Jzus Krisztus „szolgja” (1:1), aki angyal ltal kinyilatkoztatst nyer Urtl Patmosz szigetn, hogy azt „az zsia tartomnyban levõ ht gylekezetnek” krlevl formjban adja tovbb (1:4). A szerzõ, mint a cmzett gylekezetek tagjainak „testvre s rszestrsa a szenvedsben s kirlysgban s llhatatossgban”, kvn meghallgatst (1:9). A 22:8–9. versekbõl azt tudjuk meg, hogy Jnos, a ltomsok szemlyes tlõje „prfta”. A szerzõ szemlyrõl ezen kvl csak az az adat maradt rnk, hogy a kijelents elnyerse idejn „az Isten igjrt, Jzus bizonysgttelrt” szmûzetsben volt egy szigeten, Patmoszon. A szerzõ feleslegesnek tartja nmaga kzelebbi megnevezst. Ez arra mutat, hogy a kiszsiai gylekezet krben kzismert szemly lehetett, aki magtl rtetõdõen lpett fel azzal az ignnyel s tekintllyel, hogy Jzus Krisztus kijelentst kzli a gylekezetekkel.

Tekintlyes egyhzrk (Justinus Martyr, Papias, Sardesi Melito) mr a msodik szzadtl kezdve Jzus tantvnyt, a Zebedeus-fia Jnost tartjk a knyv szerzõjnek. A Jel knyve nyugaton a 2. szzad vgtõl, keleten a 3. szzad kzeptõl ltalban apostoli s kanonikus iratnak szmt.

Jllehet a 2. s 3. szzadban nincs jelentõsebb ellentmonds a Jel kanonicitsval szemben, a szerzõ szemlyt illetõen mgsem teljes az egysg. Markion rthetõen zsid iratnak nyilvntja s elveti. Markion nknyessgt ismerve, ez a tny nem jelent helytll rvet Jnos szerzõsge ellen. Az antimontanista Gaius (210 krl) – polemikus okokbl – egy Kerinth nevû gnosztikus szerzõnek tulajdontja a Jel knyvt. Az apokaliptikus tvelygsek ellen kzdõ Alexandriai Dionysios pspk a 3. szzad kzepn nem az apostoltl, hanem egy msik Jnostl szrmaztatta a knyvet. Õ volt, aki elsõnek mutatott r arra a jelentõs nyelvi s stilris klnbsgre, amely a Jel s Jnos evangliuma, ill. Jnos levelei kztt fennll. Az egyhz nagy trtnetrja Eusebius a 4. szzad elejn mg ingadozik a knyv kanonikus voltnak elismersben. A keleti egyhzban sokig vitattk a Jel apostoli eredett. Vgl is keleten Athanasius, nyugaton Augustinus hatsra kanonizljk. A nyugati egyhz a 4. szzad vgn felveszi a knoni listra, keleten azonban csak a 9. s 10. szzadtl tallhat meg egyntetûen a kanonikus knyvek listjn.

Az jkorban Erasmus vonta elõszr ktsgbe a Jel apostoli eredett. Luther szerint „sem nem apostoli, sem nem prftai” (Vorrede auf die offenbarung Sankt Johannis, 1522). Zwinglinek, Klvinnak fenntartsai vannak a knyvvel szemben. Amikor Klvin egyik kortrsa meghallotta, hogy a nagy reformtor lemond a Jel magyarzatrl, gy kiltott fel: „O sapientissimus vir!” Ez a megnyilatkozs ltalban jellemzõ a reformtori kor nzeteire a Jel knyvrõl. Az idegenkedsnek az az oka, hogy a Jel knyvben nem talltk a kegyelembõl hit ltal val megigazuls tantst abban a kristlytiszta formban, ahogyan azt a pli levelek elnk trjk. Az idegenkeds msik oka, hogy az apokaliptika kpvilga mgtt nem tudtk felfedezni az jszvetsgi prfcit.

A modern bibliai kritika kpviselõi rszrõl J. S. Semler volt az elsõ, aki theolgiai s vallstrtneti indoklssal elvitatta Jnos szerzõsgt. A modern protestns theolgiai irodalomban erõsen megoszlanak a vlemnyek. A kutatk egy rsze vitatja, hogy a Jel knyve s Jnos evangliuma ugyanattl a szerzõtõl szrmazik (Bousset, Lohse, Jlicher – Fascher, Kmmel). Viszont annak a nzetnek is jelentõs tmogati vannak, amely szerint Jnos evangliuma, levelei s a Jel knyve is Jnos apostoltl szrmaznak (Michaelis, Albertz, Feine–Behm, Stauffer s ltalban a katholikus szerzõk). A Jel egyik legjelentõsebb kommenttora, Lohmeyer szerint az n. Corpus Johanneum egy szerzõtõl szrmazik, de ez nem Jnos apostol.

Vizsgljuk meg Jnos apostol szerzõsge ellen s mellett felsorakoztatott rveket: Jnos apostol szerzõsge ellen szl:

1. A Jel s Jn evangliuma, ill. leveleinek nyelve kztt nagy klnbsg van. Nhny plda: Jn: amnos – Jel: arnion, Jn: Hierosolyma – Jel: Ierousalm, Jn: ethnos (zsidk) – Jel: ethnos (pognyok). A Jel bizonyos theolgiai kulcsfogalmakat ms szavakkal jell. Ezenkvl tny, hogy a Jel nyelve nem olyan j grg nyelv, mint a Jn evanglium, ill. levelei, erõsen semitizl, nyelvtani hibk is vannak benne.

2. A Jel eschatolgiai jellegû knyv, futurikus, apokaliptikus tartalommal. Jnos tbbi irata ezzel szemben rintetlen ettõl a gondolatvilgtl, ahogyan tudomnyosan kifejezik: eschatologitlanok. 3. A Jel tele van szvetsgi cittumokkal s clzsokkal a zsid apokrifus s apokaliptikus irodalomra. Jnos tbbi irata szinte cittumtl mentes.

4. A Jnos nv mg nem bizonytk a Jel apostoli eredete mellett. Annl is inkbb, mert Jnos nem nevezi meg nmagt sem evangliumban, sem leveleiben.

5. A legslyosabb rv a Corpus Johanneum egyttes hatsnak eredmnye: Ilyen klnbzõ stlus s gondolatvilg knyveket olyan rvid idõtartamon bell egy szerzõ nem rhat – lltja az izaggusok egy rsze. rvek Jnos szerzõsge mellett:

1. A Jel s Jnos tbbi iratainak nyelve s stlusa kztt vannak ugyan klnbsgek, de a Jel mgis a jnosi iratokhoz ll a legkzelebb. Egyben az egsz Corpus Johanneum stlusa s gondolatvilga rokon az az n. papi tradcival (a Dt-tõl Ezkiel knyvn t Hnchig s a qumrni iratokig nyl jellegzetes papi theolgival tszõtt tradci). Ez a tny viszont a szerzõ lvita szrmazsra utal. Jnos apostol pedig a hagyomny szerint lvita szrmazs.

2. Jnos evangliumnak s iratainak az exchatolgitlansga s a Jel eschatolgiai gondolkozsa nem zrja ki, sõt kiegsztik egymst.

3. Jllehet Jn evangliumban kevs a cittum, de gondolatvilga ppgy felttelezi az szvetsget s a papi tradcit, mint a Jel knyve.

4. A Jnos nv lehet dntõ bizonytk is a szerzõsg mellett, ui. az egyhzi tradci nem ismer ms, Jnos nevû s nagy tekintlyû evanglistt vagy egyhzi frfit az apostoli korszakban Jnoson, Jzus tantvnyn kvl.

5. Az utols ellenrv sem elhrthatatlan. Az az eshetõsg, hogy – egy s ugyanazon szemly kt olyan klnbzõ mûfajt kpvisel, mint az evanglium s az apokalipszis nem kizrt lehetõsg. Erre tallunk pldt a vilgirodalomban is. Jnos esetben pedig ez annl inkbb valsznû, mert az apostol patmoszi ltomsaiban j feladatot kapott. Eddig a testt lett igrõl kellett bizonysgot tennie, most a testt lett ige jvendõjrõl, Isten greteinek beteljesedsrõl kell szlnia.

Ha figyelembe vesszk, hogy a Jel szerzõje zsidkeresztyn s palesztinai szrmazs, valamint azt is, hogy a kiszsiai gylekezetek krben egyetemes tekintlynek rvendõ egyhzi vezetõ szemly, akkor a vitban a hagyomny s a tudomnyos vizsglat egyarnt Jnos apostol szerzõsge javra billenti a mrleget. A Jel kanonicitsa elsõrenden a knyv tartalmtl az nem a szerzõjnek szemlytõl fgg. Ettõl a krdstõl fggetlenl is alapos indokok ksztetnek arra, hogy a Jel knyve szerzõjnek Jnos apostolt tekintsk. A knyv keletkezsi helye s ideje.

Irenaeus egyhzi atya a 2. szzad vgn a rgi hagyomnyokra hivatkozva feljegyzi, hogy a Jel ltomsait Jnos a Domitianus uralkodsa idejn (81–96) kapta (Adversus Haereses V, 30, 3).

Keletkezse helyt maga a knyv nevezi meg: Patmosz szigete (1:9). A sziget Kis-zsia dlnyugati partjainl fekszik, Miletosz vrosval szemben.

A knyvben tallhat utalsok s kortrtneti adatok egyarnt valsznûv teszik a knyv keletkezsi idejrõl szl legrgibb hagyomnyt.

Domitianus volt az elsõ rmai csszr, aki vallsi okokbl ldzte a keresztynsget. A Nr idejn vgbement ldzseknek nem a csszrkultusszal val ellenkezs volt az oka. Domitianus volt az elsõ csszr, aki isteni tiszteletet kvetelt magnak. Hivatalos cme ez volt: „Dominus ac deus noster” (Suetonius, Domitianus 13). Az uralkod kultusza Kis-zsiban rgtõl fogva virgzott. Efezusban Domitianus uralkodsa alatt az j csszrnak szentelt templom pl. Kis-zsiban teht klnskppen megvoltak a rmai llamvalls s a keresztynsg, csszrkultusz s Krisztus-kultusz sszetkzsnek felttelei. A Jel olyan jellegû ldzsekrõl szmol be, amelyek a csszrkultusz elutastsa miatt tmadtak. A ltnok a 17:6-ban a parzna Babilon–Rmrl r, amelyik megittasodott a szentek s Jzus bizonysgtevõinek vrtõl. A vadllat, amely a birodalom szimbluma, isteni tiszteletet kvetel (13:4.12kk.; 14:9.11; 16:2). A kiszsiai gylekezeteknek mr mrtrjai is vannak (2:13; 6:9). Az egyhzat nagy veszly fenyegeti (3:10). A gylekezetek egy ltalnos ldzs elõtt llnak.

A Jel ugyan kzvetlenl nem nevezi meg Domitianus nevt, a kortrtneti ismereteink s a keresztyn hagyomny alapjn azonban megllapthatjuk, hogy a knyvben vzolt helyzet legjobban Domitianus korra alkalmazhat. Felttelezhetjk teht, hogy a Jel az 1. szzad kilencvenes veinek elejn keletkezett, amikor a fiatal keresztyn egyhzat a csszrkultusz rszrõl megsemmistõ tmads fenyegette. Ebben a helyzetben szl a knyv zenete, bketûrsre, llhatatossgra buzdt, s Krisztus gyõzelmnek gretvel vigasztalja a gylekezeteket.

A Jelensek knyve keresztyn apokalipszis.

A keresztyn apokalipszis sajtos mûfajnak megrtshez ismernnk kell a zsid apokaliptika vilgt, amely trtnetileg megelõzte keresztyn rokont. A zsid apokaliptikus irodalomban nemcsak egy irodalmi mûfaj, hanem egy klns kpzetkr s gondolatvilg is kifejezõdik. A zsid apokaliptika fõtmja az õsidõk, de mg inkbb a vgsõ idõk isteni titkainak leleplezse. Az apokaliptika ezenkvl rendkvli rdeklõdst mutat az emberi let s trtnelem vgsõ krdsei irnt. Az apokaliptika titkos tudomny, mûvelõi ltomsokra hivatkoznak, amelyekben az isteni blcsessg leplezi le nmagt. Ez a mûfaj s a benne foglalt gondolatvilg rstudi munka, amely ugyan sok formai rokonsgot mutat az szvetsg prftai igehirdetsvel, de nlklzi annak hitelessgt, nem isteni kijelents, hanem theolgia s olykor trtnetfilozfiai spekulci.

A zsid apokaliptika jellemzõ vonsai az szvetsgi prfcival val sszehasonltsban rajzoldnak ki a leglesebben:

1. Az apokaliptikus irodalom nvtelenl vagy pszeudonim mdon jelenik meg, a rgi idõk istenes embereinek a neve alatt (Mzes, Ills, Ezsdrs). A prfcia megszûnsvel (Zsolt 74:9) s a Tra kizrlagos rvnyre jutsval a szerzõk ilyen mdon remlnek hitelessget biztostani rsuknak. A prftk ezzel szemben teljes emberi exisztencijuk latbavetsvel nyltan vllaljk a felelõssget a rjuk bzott zenetrt.

2. Az apokaliptika jellemvonsa a „vaticinia ex eventu”; azaz a mr megtrtnt esemnyek jvendlsszerû elbeszlse. Az szvetsg prftinak nem volt szksgk ilyen mestersgbeli fogsra. Bizonyosak voltak az Istentõl kapott igk s ltomsok kzeli vagy tvoli beteljesedsben.

3. Az apokaliptika s a prfcia kzs vonsa a trtneti rdeklõds. H. Gunkel merszen, de minden szempontbl indokoltan llaptja meg: „A modern vilg Dniel knyvbõl tanulta meg a vilgtrtnet fogalmt” (Was bleibt vom Alten Testament, 1916). Dvid 7 vzija az egymst vlt vilgbirodalmakrl, klasszikus pldja annak a trtnetszemlletnek, amely az apokaliptiknak is sajtjv lett, hogy ti. az egsz emberi trtnet Isten szne elõtt ll. A trtneti korszakoknak Istentõl rendelt ideje, az egsz trtnetnek Istentõl rendelt clja van.
A trtneti rdeklõds mdjt illetõen azonban lnyeges klnbsg van a prfcia s az apokaliptika kztt. A prftk mindig konkrtak s idõszerûek voltak, Izrel aktulis trtneti problmival foglalkoztak. A trtnetet a Jahve s Izrel kzt fennll szvetsg szempontjbl magyarztk. Ezzel szemben az apokaliptikusokat a vilgkorszakok vltozsa rdekli. A jelen vilgkorszak htralevõ idejnek s a jvõ vilgkorszaknak titkai. Kzben allegorikus kpek sokasgt alkotjk, a vilgtrtnet eljvendõ korszakairl s esemnyeirõl „menetrendet” ksztenek, s szmspekulcikba, szmmisztikba tvednek.

4. Jellegzetes az apokaliptika determinista vilgkpe. Isten tervben a legaprbb rszletekig minden elõ van rva. Ez a terv mechanikus s knyrtelen vltozhatatlansggal valsul meg. Az apokaliptika szereti a passivummal kpzett szerkezeteket. A prfcia ezzel szemben Isten szuvern szeretetrõl tesz bizonysgot, aki nem kapcsolja ki az ember akaratt s felelõssgt, aki knyrletbõl s isteni pedaggijbl olykor megvltoztatja vgzseit.

5. Az apokaliptika egyfajta dualizmust kpvisel. Br a stn Isten hatalmas teremtmnye, de hatalmas harc folyik Isten s a stn, Isten angyalai s a stn angyalai kztt. A prfciban az embernek egyedl az lõ Istennel van dolga.

6. Az apokaliptika nomista. A Mzes trvnyt farizeusi rtelemben tartja tiszteletben. A prfcia tlmegy a trvny formlis betltsn, amikor kimondja: „Szeretetet kvnok s nem ldozatot” (Hs 6:6; v. 1Sm 15:22; m 5:21–24).

7. Az apokaliptika nacionalista. A kegyes Izrelt szembelltja a npekkel. Izrel gy ahogy van, a Messis segtsgvel legyõzi a npeket. A prfcia univerzalista. A prftk elsõsorban a vlasztott nppel pereltek annak engedetlensge miatt. Viszont a npeket sem zrtk ki az eschatolgikus dvjavakbl (zs 25:7k.; 49:6; Mik 4:1). Az apokaliptikban leegyszerûsdik a kp: Az utols idõben Isten megdicsõti Izrelt s megtli a pognyokat.

8. Az apokaliptika kt jelentõs ponton tovbb ptette az szvetsgi prfcia eschatolgiai zenett azltal, hogy Isten orszga eljvetelt s a feltmadst hangslyozta. Az szvetsg az utols idõkre a Messis orszga megjelenst vrta. Az apokaliptika szerint azonban ez csak az emberi trtnet utols llomsa lesz, amelyet felvlt Isten rkkval orszga. Mivel az szvetsg prfti nem kaptak kijelentst a feltmadsrl, hallgatnak errõl a krdsrõl. Csak ksõn, Dniel knyvnek apokalipszisben jelenik meg a feltmads grete. Az apokaliptikus irodalomban aztn annl tbbet olvasunk a feltmads remnysgrõl.
A prfcia s az apokaliptika sszehasonltsbl kitûnik, hogy az apokaliptikban kt ramlat tallkozik. Az egyik az szvetsgi prfcia eschatolgiai zenetnek interpretlsa s kiptse a prftk lelkletvel, a msik a partikulrizmus s trtnetspekulci.

A zsid apokaliptika tvedsei ellenre is jelentõs kijelents-trtneti szerepet vgzett el: egyrszt az szvetsgi kijelents monotheizmusnak kvetkezetes hirdetsvel s erklcsi mondanivaljval a zsidsg megmaradsnak fontos eszkzv vlt a hellenista szinkretizmus mindent beolvaszt szellemi ramlatval szemben, msrszt az szvetsgi eschatologia tovbbptsvel hdknt szolglt az - s jszvetsgi prfcia kztt, amelynek jelentõs sztnzseket adott. Az jszvetsgi apokaliptika formailag a zsid apokaliptika jegyeit viseli, vzikban, allegrikus kpekben vzolja az eschatolgiai esemnyeket, tartalmilag viszont az szvetsgi eschatolgia vonsait fejlesztette tovbb.

Az jszvetsgi apokaliptika legfontosabb vonsa a krisztolgiai jelleg. A trtneti Jzus s az apokaliptikus esemnyek kztt tletre visszatrõ Krisztus szemlye azonos (Mt 24; Mk 13; Lk 21:5–36; Jel 5:5–6; 19:13.16). Az jszvetsgi apokaliptika aktulis prfcia (Jel 1:3), nem lnv alatt jelenik meg. A ltnok vllalja a prftai zenetet (Jel 1:1). Nem vaticinia ex eventu. Az ezutn bekvetkezõ dolgokrl szl s bizonyos az gretek beteljesedsben. Antinomista, mert a megtartats nem a trvny betûjhez val hûsgtõl, hanem Jzus Krisztus ldozattl s a Krisztushitben nyert hitvall hûsgtõl fgg.(Jel 7:14). A keresztyn apokaliptika univerzlis, az egsz vilg megvltsra tekint (Jel 21). Az embervilg a bûn miatt rszakadt nyomorsgokbl megszabadulva, krziseken t eljut Isten orszgnak teljes bkessgre. A Jelensek knyve teht keresztyn prfcia apokaliptikus formban. Krisztolgiai jellegbõl s jszvetsgi elõzmnyeibõl kvetkezõen nem idegen test a Szentrsban, sõt mlt zrfejezete a knonnak.

A knyv tartalma s zenete.

A knyv egyrszt a megdicsõlt rnak a ht kiszsiai gylekezethez kldtt zenett (2–3), msrszt az utols idõkrõl, Krisztus visszajvetelrõl s az j teremtsrõl szl ltomsokat tartalmazza (4–22). A knyvnek ez a msodik fõ rsze, amely az anyag hromnegyed rszt leli fel, a sz igazi rtelmben apokaliptikus jellegû. De az elsõ nagy egysget, a ht gylekezetnek kldtt levelet is thatja az apokaliptikus vezrmotvum, a kzeli vgnek s Krisztus visszajvetelnek zenete.

A gylekezetekhez intzett levelekben vigasztals, intelem, buzdts, fenyts olvashat aszerint, amint arra az egyes gylekezeteknek szksge van.

A szorosabb rtelemben vett apokaliptikus rszben a ltnok, Isten mennyei templomban, trntermben, egy mennyei istentisztelet keretben ltomsokban kinyilatkoztatst, kijelentst kap arrl, hogy az emberi trtnet s benne az egyhz trtnete milyen krziseken keresztl jut el a teljes vltsg napjra, az j teremtsig. A Jel knyvben adott kijelents elõkszti a fiatal keresztyn egyhzat az elõtte ll prbkra, a vrtansgra. Valban, a kvetkezõ kt vszzad ldzsei kzepette, ez a knyv a vigasztals kiapadhatatlan forrsv lett. Ezrt idõszerû prfcia a Jel knyve, flrerthetetlen parainetikus s parakletikus tartalommal.

Msfelõl a knyvnek egyetemes rvnyû s minden idõkre szl zenete is van. A Jel knyve bizonysgot ad az egyhznak arrl, hogy a Szenthromsg Isten, a teremtõ s megvlt r, Jzus Krisztus ltal a trtnetnek is Ura, aki biztos kzzel vezeti a vilgot tervei megvalstsa, orszga teljes rvnyre jutsa fel. A trtnet folyamn jra s jra kitkzik s slyos krziseket okoz az igazsg s hamissg, sttsg s vilgossg, szeretet s gyûllet kztt a klnbsg. Ez a klnbsg olykor les ellenttekben s harcokban lt testet. Ezek a harcok az egyhznak, a Krisztus kvetõinek hitt, szeretett, remnysgt s bketûrst a legvgsõkig prbra teszik. A harc kimenetele azonban nem ktsges. Isten a feltmadott Krisztus ltal vgleges diadalt fog aratni a stn, az antikrisztus, a bûn, hall s emberi lt s trtnet minden nyomorsga felett, amely a teremtett vilg rendjt s bkjt, Istennel val kzssgt zavarja. Isten tjainak vgsõ clja az j teremts, az Isten kzssgben s dvztõ jelenltben lõ megvltott emberisg, az j Jeruzslem, a templom nlkli vros, ahol Isten lesz minden mindenekben.

A knyv szerkezeti felptse.

A knyv felptse azt mutatja, hogy egyetlen szerzõ tudatos szerkesztsnek eredmnye. A szerkezet jl tagolt s egyes rszek vilgosan felismerhetõk. Az egyes vzik tlnyoman hetes csoportokba tagolva jelennek meg. A ht gylekezethez rt ht levl (1–3) s egy elõjtk (4–5) utn jnnek a ht pecst feltrst (6:1–8:1) s a ht trombita hangjt (8:1–11:19) kvetõ ltomsok. A 12–14. rszekben (amelyek a Brny s a srkny harcrl szlnak) egyelõre flbeszakad a hetes vzik sorozata, de a 15–16. rszekben a ht haragpohr kitltsvel jra folytatdik. A hetes sorozatokban megjelenõ ltomsok tartalma: katasztrfk, termszeti s trtneti tletek. Ezek utn jn Krisztus visszajvetele, az utols tlet s az j teremts (17–22).

A hetes felosztsnak a knyv legkisebb rszleteire val alkalmazsa nem rvnyesthetõ erõszak nlkl. A knyv felosztsnak ttekintsre helyesebb a theolgiai tartalmuknl fogva egybetartoz rszek megklnbztetse s a tartalmukra jellemzõ cmsz alatt trtnõ sszefoglalsa.

I. zenet a ht gylekezetnek (1–3)

1. A cmfelirat magyarzata (1:1–3).

2. dvzlet az olvasknak (1:4–8).

3. Jnos ltnoki megbzatsa (1:9–20).

4. Ht levl a ht kiszsiai gylekezethez (2–3).

II. Ltomsok a Krisztus visszajvetele elõtti idõkrõl (4–19).

1. Isten mennyei trntermben (4).

2. A Brny tveszi a sorsknyvet (5).

3. A ht pecst felbontsa (6:1–8:1).

4. A ht trombitasz (8:2–11:19).

5. A srkny, a fenevad s a Brny (12–14).

6. A ht haragpohr kitltse (15:1–16:21).

7. Babilon s a fenevad buksa (17:1–19:10).

III. Ltomsok Krisztus visszajvetelrõl s vgsõ gyõzelmrõl (19–20).

1. Krisztus paruzija (19:11–16).

2. Meghvs a „nagy vacsorra” (19:17–18).

3. A vilgbirodalmak buksa (19:19–21).

4. A stn megktzse (20:1–3).

5. Krisztus ezerves orszglsa (20:4–6).

6. Gg s Magg (20:7–10).

7. Az utols tlet (20:11–15).

IV. Az j teremts (21–22)

1. Az j Jeruzslem (21:1–27).

2. Az j vilg (22:1–5).

3. Epilgus 22:6–22).

A knyv magyarzatnak mdja.

A Jel knyvt az rsmagyarzat trtnete folyamn sokflekppen prbltk magyarzni. Az korban s a kzpkorban tbbnyire az n. egyhztrtneti s vilgtrtneti magyarzatot rszestettk elõnyben. Ennek a magyarzati mdszernek az volt a fltevse, hogy a Jel knyve az egyhz- s vilgtrtnet esemnyeit jvendlte meg. Ezzel a feltevssel sokan megprbltk a Jel apokaliptikus kpeit s alakjait a trtnelem bizonyos esemnyeivel s szemlyeivel azonostani. (A Jel ilyesfajta magyarzatval manapsg csak az apokaliptikus tanokat hirdetõ szektk foglalkoznak.) Ez a mdszer nmagt cfolta meg, ui. idõrõl idõre vltoztatnia kellett eredmnyein, mert a trtnelmi esemnyek nem alkalmazkodtak ahhoz a „menetrendhez”, amit a magyarzk a Jel-ben felfedezni vltek. Ezeknek a prblkozsoknak a csõdje volt az egyik oka annak, hogy a reformci egyhzai szinte a legutbbi idõkig fenntartsokkal nyltak a knyvhz, s elhanyagoltk magyarzatt. Ennek azonban az lett a kvetkezmnye, hogy a Jel knyvt tengedtk a kegyes fantzinak. Sõt egy idõben gy ltszott, hogy a Jel az apokaliptikus tanokkal fellpõ szektk szabad prdja lesz. Napjainkban lnyegesen vltozott a helyzet. Nagyszm tudomnyos magyarzat foglalkozik a Jelensek knyvvel s kutatja rtelmt s zenett a bibliai kijelents sszefggsben. A mûfaj krsnek trgyalsnl (4. pont) lttuk, hogy a Jel aktulis jszvetsgi prfcia s eschatolgiai zenet apokaliptikus formban. Meg kell tallnia az exegzisnek a mdot arra, hogy megklnbztesse a Jel-nek a maga korhoz, teht az elsõ olvaskhoz szl zenett, az utols idõkre szl eschatolgiai tantstl. Ugyanakkor kutatnunk kell, hogy a Jel mindkt mûfaji formjbl milyen idõszerû zenet, vigasztals, btorts, ints, felelõssgre val felhvs szlalhat meg napjaink egyhznak, a mi nemzedknknek.

A Jel knyvnek magyarzatt nem lehet egyoldal mdszerekkel megoldani. A knyv sajtos jellege ellenll minden sematizlsnak. A megfelelõ magyarzati mdot gy tallhatjuk meg, ha a knyv tudomnyosan megllaptott mûfajt s sajtossgt komolyan vesszk, alkalmazkodunk ahhoz s tudomnyos pontossggal feltrjuk jelkprendszert, valamint a mgtte rejlõ mondanivalt.

Mivel a Jel mindenekelõtt jszvetsgi prfcia, a prfcia pedig sohasem absztrakt s idõtlen, hanem mindig sajt kortrsaihoz szl zenet, hasznlnunk kell a kortrtneti mdszert annak feltrsra, hogy kik voltak a knyv elsõ olvasi s milyen trtneti helyzetben hangzott el a prfcia.

Mivel a Jel az utols idõkre vonatkoz tantst is tartalmaz, alkalmaznunk kell az eschatolgiai magyarzsi mdot, azaz fel kell hasznlnunk az egsz bibliai kijelents-trtnetbõl nyert eschatolgiai ismereteinket, a knyv eschatolgiai zenetnek megrtshez.

Igen fontos tekintetbe venni, hogy a Jel zenete s tartalma az apokaliptika kpeibe s formiba van ltztetve. Ezrt szksges a hagyomnytrtneti s vallstrtneti mdszer alkalmazsa is az apokaliptikus kpanyag eredetnek s jelentsnek megllaptsra. Erre azrt is szksg van, hogy a kpanyag rgi s j tartalmt megklnbztessk egymstl.

Ezeknek az exegetikai mdszereknek az alkalmazsa kzben nem szabad sohasem megfeledkeznnk arrl, hogy ezek nem vlhatnak tvedhetetlen principiumokk, minden rejtlyt mechanikusan felold kulcsokk. Ezek a magyarzati mdok csak eszkzk, n. heurisztikai szempontok, amelyeket azonban nem nknyesen alkotott az „egszsges” bibliai tudomny (v. 1Tim 1:10; Tit 1:9), hanem a Szentrs termszetnek megfelelõen alkalmaz. A reformtori-evangliumi alapokon nyugv theolginak nincs ms mdja s tja a Jel knyve tartalmnak, tantsnak, zenetnek megllaptsra, mint ez, a nemzedkek odaad munkjn alapul komplex tudomnyos mdszer.

Mindazok, akik szenzcihsgk vagy kegyes kvncsisguk, vagy vilgtl meneklõ misztikus hajlamaik kielgtst vrjk a Jel-tõl, csaldni fognak a knyvben s annak evangliumi tudomnyos magyarzatban. A Jel knyve s evangliumi magyarzata azoknl szolgl plsre, akik benne a Szentrs tbbi knyvhez hasonlan vigasztalst, tmutatst, Krisztus idõszerû parancsait, kvetsre val felhvst keresik.

Irodalom.

Kommentrok: Alle, B. M.: Saint Jean l’Apocalypse, 3. kiad. Paris, 1933; Behm, J.: Die Offenbarung des Johannes (Das Neue Testament Deutsch), Gttingen, 1935; Bonsirven, J.: L’Apocalypse de saint Jean (Verbum salutis XVI.) Paris 1951; Bousset, W.: Die Offenbarung Johannes, 2. kiad. (Kritisch-exegetischer Kommentar) Gttingen, 1906; Charles, R. H.: A critical and exegetical commentary of the Revelation of St. John, I–II. Edinburg, 1920; Echternach, H.: Der Kommende, Die Offenbarung St. Johannes fr die Gegenwart ausgelegt. Gtersloh, 1950; Hadorn, W.: Die Offenbarung des Johannes (Theol. Handkommentar) Leipzig, 1928; Holtzmann–Bauer: Briefe und Offenbarung des Johannes, 3. kiad. 1908; Lohmeyer, E.: Die Offenbarung des Johannes, 2. kiad. (Handbuch zum Neuen Testament) Tbingen, 1953; Lohse, E.: Die Offenbarung des Johannes (Das Neue Testament Deutsch), Gttingen, 1960; Rissi, M.: Alpha und Omega, eine Deutung der Johannesoffenbarung, Basel, 1966; Rist-Linn, M.: The Revelation of St. John the Divine (The Interpreters Bible XII) New York, 1957; Schlatter, A.: Die Offenbarung des Johannes (Erleuterungen zum Neuen Testament 13.) Stuttgart, 1913; Torrey, Ch.: The Apocalypse of John, New Ware United Press, 1958; Zahn, Th.: Die Offenbarung des Johannes, 2. kiad. Leipzig, 1924–26.

A Jelensek knyvrõl megjelent kommentrok teljes bibliogrfijt kzli Brtsch, Charles, Die Offenbarung Jesu Christi, Johannes-Apokalypse (Zricher Bibelkommentare) 2. kiad. Zrich, 1970, III. k. 342–346 lapjain. Bevezetsek, tanulmnyok: Feine–Behm–Kmmel: Einleitung in das Neue Testament, Berlin, 1965. 13. kiad. 329–348; Michaelis, W.: Einleitung in das Neue Testament, Bern, 1954. 303–319; G. Bornkamm, Die Komposition der apokalyptischen Visionen in der Offenbarung Johannis ZNW 36, 1937. 132kk., Rissi, M.: Zeit und Geschichte in der Offenbarung des Johannes, Zrich, 1952; Was ist und was geschehen soll danach. Die Zeit und Geschichtsauffassung der Offenbarung des Johannes, Zrich, 1965; Stauffer, E.: Christus und die Csaren, 1952. 3. kiad.; Bowman, J. W.: The Revelation to John: Its Dramatic Structure and Message, Interpretation 9. 1955. 436kk.; Delling, G.: Zum gottesdienstlichen Stil des Johannes-Apokalypse, Novum Testamentum 3, 1959. 107kk.; Lohse, E.: Die alt. Sprache des Sehers Johannes, ZNW 52, 1961. 122 ff; Holtz, T.: Die Christologie der Apokalypse Johannes, Texte und Untersuchungen 85, 1962. Kritikai szvegkiadsok az apokaliptikus irodalomhoz: Charles, R. M.: The Apocrypha and Pseudepigrapha of the Old Testament. I–II. 1913; Kautzsch, E.: Die Apokryphen und Pseudepigraphen des Alten Testaments, I–II. 2. kiad. 1921; Riessler, P.: Altjdisches Schrifttum ausserhalb der Bibel, 1928; Bardtke, H.: Die Handschriftenfunde am Toten Meer, I2 1953., II2 1961; Maier, J.: Die Texte vom Teten Meer, I–II. 1960; Lohse E.: Die Texte aus Qumran, 1964; Dupont-Sommer: Les crits essniens dcouverts près de la Mer Morte, Paris, 1969; Gaster, Th. The Scriptures of the Dead Sea Sect, 1957.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!