„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- ÚJSZÖVETSÉG Apostolok levelei - Jelenések könyve
JÁNOS APOSTOL HARMADIK LEVELE Dr. Vályi Nagy Ervin lelkész, kutató professzor
JÁNOS APOSTOL HARMADIK LEVELE Dr. Vályi Nagy Ervin lelkész, kutató professzor
JÁNOS HARMADIK LEVELÉNEK MAGYARÁZATA
Írta: Dr. Vályi Nagy Ervin lelkész
A Presbiter Gajushoz írt magánlevele rendkívül értékes bepillantást enged az apostolok utáni korszak gyülekezeteinek életébe. Aligha akad még egy úsz-i írás, amely ilyen közvetlenül és elevenen tükrözné a mindennapi élet által felvetett kérdésekkel való viaskodást.
3 Ján. I. RÉSZ
3 Ján. 1,1–8. Gajus és a Presbiter követei.
Abban a gyülekezetben, ahol Diotrefes korlátlan elsõbbségre tõr (9) Gajus – esetleg a helyi presbiterium tagjaként – a Presbiter embere: „gyermeke” (4; vö. 1Jn 2:12–17), „barátja” (16), aki igazságban jár (3). A „lelkednek jól van dolga” kifejezés (2) bibliai tartalma éppen ez az igazságban-járás. „Az öreg” a Krisztus egy testének, s így az apostoli missziónak képviselõje, aki küldöttei (5–8) és levelei (9) útján õrzi a gyülekezetek egymáshoz-tartozását és a kezdettõl fogva hirdetett evangélium tisztaságát.
Gajus befogadta és ellátta a Presbiter követeit. Demeter (12) esetleg ezek vezetõje s a levél átadója: azoknak vezetõje, akik „Isten nevéért mentek ki”, a Jézus parancsa szerint (Mk 6:8–11) semmit sem vittek magukkal az útra, sem pedig ajándékot nem fogadtak el az evangélium visszautasítóitól. Érdemes megemlíteni, hogy egy szír felirat szerint Dea Syria valamelyik vándor papja azzal büszkélkedett, hogy minden útjáról hetven zsák ajándékkal tért haza. Jn szerint az evangélium szolgáinak Istenhez méltó támogatásával az igazság munkatársaivá válunk, ahogyan a tévtanítók befogadása azonos a gonosz cselekedeteiben részesedéssel (8 és 2Jn 11).
3 Ján. 1,9–15. Emberi ellentétek, szervezeti problémák.
Az elsõbbségre törõ Diotrefes szembefordult a Presbiterrel, rágalmakat szórt rá (9–10). Ellene szegült a gyülekezetbe érkezõ követeinek és azoknak is, akik a helybeliek közül ezekkel szimpatizáltak: kiközösítette (ekballo) õket a gyülekezetbõl.
Hogyan merészeli ezt tenni? Hogyan veszi a bátorságot, hogy szembeforduljon az apostoli tekintélyû Presbiterrel? Ki ez a Diotrefes? „Eretnek”, tévtanító nemigen lehet, mert Jn ezt föltétlenül megemlítené; inkább az 1 és 2Jn-ban említett tévtanok ellen védekezõ szervezeti „orthodoxia” képviselõje. A vándormisszionáriusok, „hamis próféták” (1Jn 4:1) által rákfeneként (2Tim 2:17) terjedõ tévelygéssel szemben a 2. szd elsõ felének egyháza a helyi gyülekezetek erõsítésével védekezett. Diotrefes a késõbbi „püspöki egyházszervezet” elsõ képviselõje az Úsz-ben.
A Presbiter és Diotrefes ellentéte nem a világosság és sötétség, a jó és a rossz harca, hanem az egyház útját keresõ emberi szemléletek összeütközése szervezeti kérdésekben. Diotrefest szükség kényszeríti (vö. 2Jn 10) a „korai katholicizmus” útjára, amely a maga szervezetével, hagyomány-tiszteletével és a kánon megalkotásával a keresztyénséget megóvta a szinkretizmusba beolvadástól, ugyanakkor viszont az õsi hit lényeges elemeit deformálta. Ezzel szemben Jn a szervezettel és tradícióval sohasem azonosuló igazság: a testté lett és a Lelke által jelenlevõ Krisztus nevében mond nemet a diotrefesi-episzkopális szemléletre.
A jó és rossz megkülönböztetése, ebben a kérdésben, tehát az egyház történelmi útjára vonatkozóan, nem olyan egyszerû, mint a 11. v. sejteti. A kiközösítéssel – ugyanúgy mint a bojkottal (2Jn 10–11) – óvatosan kell bánnunk, nemcsak a diotrefesi püspöki-, hanem a jn-i chairsmatikus egyház-koncepció talaján is.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére