„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
JNOS APOSTOL HARMADIK LEVELE Dr. Vlyi Nagy Ervin lelksz, kutat professzor
JNOS APOSTOL HARMADIK LEVELE Dr. Vlyi Nagy Ervin lelksz, kutat professzor
JNOS HARMADIK LEVELNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Vlyi Nagy Ervin lelksz
A Presbiter Gajushoz rt magnlevele rendkvl rtkes bepillantst enged az apostolok utni korszak gylekezeteinek letbe. Aligha akad mg egy sz-i rs, amely ilyen kzvetlenl s elevenen tkrzn a mindennapi let ltal felvetett krdsekkel val viaskodst.
3 Jn. I. RSZ
3 Jn. 1,1–8. Gajus s a Presbiter kvetei.
Abban a gylekezetben, ahol Diotrefes korltlan elsõbbsgre tõr (9) Gajus – esetleg a helyi presbiterium tagjaknt – a Presbiter embere: „gyermeke” (4; v. 1Jn 2:12–17), „bartja” (16), aki igazsgban jr (3). A „lelkednek jl van dolga” kifejezs (2) bibliai tartalma ppen ez az igazsgban-jrs. „Az reg” a Krisztus egy testnek, s gy az apostoli misszinak kpviselõje, aki kldttei (5–8) s levelei (9) tjn õrzi a gylekezetek egymshoz-tartozst s a kezdettõl fogva hirdetett evanglium tisztasgt.
Gajus befogadta s elltta a Presbiter kveteit. Demeter (12) esetleg ezek vezetõje s a levl tadja: azoknak vezetõje, akik „Isten nevrt mentek ki”, a Jzus parancsa szerint (Mk 6:8–11) semmit sem vittek magukkal az tra, sem pedig ajndkot nem fogadtak el az evanglium visszautastitl. rdemes megemlteni, hogy egy szr felirat szerint Dea Syria valamelyik vndor papja azzal bszklkedett, hogy minden tjrl hetven zsk ajndkkal trt haza. Jn szerint az evanglium szolginak Istenhez mlt tmogatsval az igazsg munkatrsaiv vlunk, ahogyan a tvtantk befogadsa azonos a gonosz cselekedeteiben rszesedssel (8 s 2Jn 11).
3 Jn. 1,9–15. Emberi ellenttek, szervezeti problmk.
Az elsõbbsgre trõ Diotrefes szembefordult a Presbiterrel, rgalmakat szrt r (9–10). Ellene szeglt a gylekezetbe rkezõ kveteinek s azoknak is, akik a helybeliek kzl ezekkel szimpatizltak: kikzstette (ekballo) õket a gylekezetbõl.
Hogyan merszeli ezt tenni? Hogyan veszi a btorsgot, hogy szembeforduljon az apostoli tekintlyû Presbiterrel? Ki ez a Diotrefes? „Eretnek”, tvtant nemigen lehet, mert Jn ezt flttlenl megemlten; inkbb az 1 s 2Jn-ban emltett tvtanok ellen vdekezõ szervezeti „orthodoxia” kpviselõje. A vndormisszionriusok, „hamis prftk” (1Jn 4:1) ltal rkfeneknt (2Tim 2:17) terjedõ tvelygssel szemben a 2. szd elsõ felnek egyhza a helyi gylekezetek erõstsvel vdekezett. Diotrefes a ksõbbi „pspki egyhzszervezet” elsõ kpviselõje az sz-ben.
A Presbiter s Diotrefes ellentte nem a vilgossg s sttsg, a j s a rossz harca, hanem az egyhz tjt keresõ emberi szemlletek sszetkzse szervezeti krdsekben. Diotrefest szksg knyszerti (v. 2Jn 10) a „korai katholicizmus” tjra, amely a maga szervezetvel, hagyomny-tiszteletvel s a knon megalkotsval a keresztynsget megvta a szinkretizmusba beolvadstl, ugyanakkor viszont az õsi hit lnyeges elemeit deformlta. Ezzel szemben Jn a szervezettel s tradcival sohasem azonosul igazsg: a testt lett s a Lelke ltal jelenlevõ Krisztus nevben mond nemet a diotrefesi-episzkoplis szemlletre.
A j s rossz megklnbztetse, ebben a krdsben, teht az egyhz trtnelmi tjra vonatkozan, nem olyan egyszerû, mint a 11. v. sejteti. A kikzstssel – ugyangy mint a bojkottal (2Jn 10–11) – vatosan kell bnnunk, nemcsak a diotrefesi pspki-, hanem a jn-i chairsmatikus egyhz-koncepci talajn is.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre