„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
JNOS APOSTOL MSODIK LEVELE Dr. Vlyi Nagy Ervin lelksz, kutat professzor
JNOS APOSTOL MSODIK LEVELE Dr. Vlyi Nagy Ervin lelksz, kutat professzor
JNOS MSODIK LEVELNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Vlyi Nagy Ervin lelksz
2 Jn. I. RSZ
2 Jn. 1,1–3. A Presbiter s a gylekezet.
A levlr „presbyteros”-ra nzve ld. a Bevezetst. Biztosra vehetjk, hogy a cm mgtt nem helyi tisztsgviselõ ll, hanem a gylekezetek szles krben elismert, azokrt felelõs, apostoli tekintlyû szemlyisg. A bevezetsben emltett feltevs mellett egyesek arra gondolnak, hogy a Gajus–Demeter-kr (v. 3Jn) „az reg”-nek nevezte tantjt, akinek a gylekezetekhez val viszonya hasonl Plhoz. A „kivlasztott rnõ” (kyria): a helyi gylekezet. A szhasznlattal a Presbiter elismeri a helyi gylekezet nllsgt.
A rvid levlben szhoz jutnak a jn-i theolgia legjellegzetesebb tantsai: a testben eljtt Jzus Krisztus, mint igazsg, s az igazsgban jrs, melynek tartalma a szeretet. Az igaz hit s szeretet ktelknek felelõssgben r a hitetõktõl veszlyeztetett gylekezetnek.
2 Jn. 1,4–13. A gylekezet s a tvtantk.
A gylekezet nem egysges; nem mindenki jr igazsgban, az Atya parancsolata szerint. Ez utbbit nem belsõ sugallatbl ismerjk meg, hanem gy vettk (elabomen, aor. 4) – a kezdettõl fogva hirdetett evangliumbl, mely az let megjelent igjrõl tanskodik. A tvtantk szubjektivizmusval Jn szembehelyezi az apostoli igehirdets objektv kritriumt.
A krisztolgiai doketizmus (7) a ker. letfolytats eltorztshoz vezet. Az 5–6. versek nyomatkos figyelmeztetse mutatja a torzuls irnyt: a testben eljtt Krisztuson tlmenõ (proag 9), õt mint tmeneti stdiumot maguk mgtt hagy tvtantk elfeledkeznek a testben lõ felebartrl, a vele szembeni ktelezettsgrõl, az agaprl. A presbiter az etikai kznyt eredmnyezõ hamis tantl s annak terjesztõitõl (10–11) vja a gylekezetet.
Pozitv mondanivalja – az elsõ levlben rottakhoz hasonlan – gy hangzik: az Istenben-megmarads tja „a Krisztus tantsban”, az apostoli didach-ban val megmarads (9). Nem annak van Istene (echei ton theon), Istennel val koinonija, aki a kijelentõ s kzbenjr Krisztuson tlmenve kzvetlen, misztikus istenismeretrõl beszl, hanem aki hisz a testet lttt igben, s a hitnek megfelelõen szeretetben l, ami a parancsolat betltse. Az Istennel val kzssg teht a Krisztus-hit, a hitvallsban val megmarads s az agap dolga.
Aki ms utat hirdet, ms didacht visz hozztok – rja Jn –, azt ne fogadjtok be, ne vllaljatok vele kzssget (10–11). A tvtantk szles e vilgra szertemenõ vndormisszionriusai ugyangy a gylekezetek vendgszeretetre vannak utalva, mint a Krisztus-hit prdiktorai (Mt 10:41), vagy Jn szemlyes kldttei (v. 3Jn 7–8). Ha valaki megtagadja a hitetõk tmogatst, nem a szeretet parancsa ellen vtkezik, hanem az igazsgnak engedelmeskedik. Az igazsgtl elvlasztott szeretet mindent relativizl rzelgõssgg hgul. A msik veszlyre DODD mutat r (152): a tvtantk bojkottlsa, melyet a hit alapjt vdelmezõ, kisebbsgbe szorult „orthodoxia” hirdet, uralmi helyzetben knnyen vlik eretnekldzss.
Jzus s az apostolok tbbre becsltk a szt, mint az rst: az „zenet” (1:5; 3:11) hirdetse elsõsorban lõszval trtnik s nem rsban. Jn – akrcsak Pl –: a szemlyes tallkozsra vgy igehirdetõ, s nem r.
„A kivlasztott nõvr gyermekei” annak a gylekezettnek tagjai, amelyben a Presbiter tartzkodik (Efzus?).
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre