//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
:

PTER APOSTOL MSODIK LEVELE
Imre Ernõ lelksz

PTER APOSTOL MSODIK LEVELE
Imre Ernõ lelksz


PTER MSODIK LEVELNEK MAGYARZATA

rta: Imre Ernõ lelksz

Bevezets:

A levl szerzõje.

Ha csak azokat az adatokat vennõk figyelembe, amelyeket a 2Pt 1:1; 1:16–18; 3:1 s 3:15 tartalmaz, akkor Pter apostolt kellene e levl szerzõjnek tekintennk. A kvetkezõ meggondolsok azonban tnyszerûen bizonytjk, hogy Pter apostol tekintlyes neve alatt ismeretlen szerzõ alkotsval van dolgunk. a. Pter elsõ levelt a legrgebbi egyhzi atyk is mind ismertk, tekintlyes rsnak tartottk, msik levelrõl azonban emltst sem tettek. A ksõbbi egyhzi atyk sem fogadtk el azt, hogy ezt a levelet Pter apostol rta. A levl kanonizlsra nagyon ksõn kerlt sor.

b. Ma mr senki sem vitatja, hogy nem Jds ksztett a 2Pt-bõl rvid kivonatot, hanem a 2Pt ismeretlen szerzõje alkotott Jds levelnek a szinte teljes felhasznlsval. A helyenknt sz szerinti egyezsek (2Pt 1:2 – Jd 2; 2Pt 2:4 – Jd 6; 2Pt 2:12 – Jd 10; 2Pt 2:15–16 – Jd 11) mellett fõleg egy figyelemre mlt klnbsg bizonytja ezt: Jds levelben olyan szvetsgi knyvekbõl vett idzetek is vannak, amelyeket a Kr. u. 90-ben Jamniban rgztett zsid szvetsgi knonba mr nem vettek fel, a 2Pt szerzõje a Jds levelnek ilyen idzeteit viszont gondosan mellõzte. Pter apostol 64-ben meghalt, sem Jds levelt, sem a jamniai knont nem ismerhette.

c. A 2Pt gondolatvilga s nyelvezete annyira elt az 1Pt-tõl, hogy mg fordtra hivatkozva sem lehetne az lltani, hogy a kt levelet ugyanaz a Pter rta. Pter apostoltl merõben idegenek az effle jellegzetesen ksõbbi, hellnista kifejezsek: „theia dynamis”, „eysebeia” (1:3), „theia physis” (1:4). Az apostolok kzt ismeretlen volt egyms ilyen emlegetse: mi szeretett atynkfia” (3:15). d. Dntõ bizonytkot tartalmaz Pter szerzõsgvel szemben a 2Pt 3:15–16. A szerzõ azt lltja, hogy Pl apostol levelei gyûjtemny formjban ismeretesek a gylekezetekben s knoni tekintlyk van. Ez pedig csakis a II. szzadban volt lehetsges.

Mindezzel kapcsolatban le kell szgeznnk, hogy az lnevek hasznlata az antik vilgban megengedett eljrs volt. A nvtelen szerzõ sem anyagi, sem erklcsi hasznot nem hzott abbl, hogy az rsmûvet, amelynek megalkotsra Isten Lelke indtotta, Pter apostol tekintlyes neve alatt juttatta el a gylekezetekhez, csupn kedvezõbb fogadtatst biztostott a levlben foglaltaknak.

A levl clja.

A levl clja kettõs: megvni a gylekezeteket a nikolaita, gnosztikus tvtantk rontstl s megerõsteni õket abban a hitben, hogy Krisztus megismersnek egyedl biztos s hiteles forrsa a prftknak s apostoloknak adott kijelents, s hogy Krisztus bizonyosan visszajn.

A levl rtke.

A levl rtke egyfelõl abban van, hogy betekintst nyjt egy olyan keresztyn gylekezet problmavilgba, amelyik az elsõ nemzedk kzvetlen Krisztus-lmnyeitõl mr messze lt, tovbb abban a tantsban, hogy Isten megtartja az grett, de vgtelenl trelmes.

A levl keletkezsi ideje.

A levl keletkezsi ideje a 90-ben tartott Jamniai rabbi gyûls utni idõszak, minden bizonnyal a Kr. u. II. szzad elsõ fele.

A levl tartalma..
1:1–2 dvzls.
1:3–11 Az isteni termszet rszeseihez illõ let.
1:12–21 Krisztus megismersnek egyedl hiteles forrsa.
2:1–22 A hamis tants veszlyei.
3:1–13 Krisztus visszajvetelnek a bizonyossga.
3:14–18 Befejezõ buzdtsok.
Irodalom..
Lsd Jakab levele bevezetsnl..

2 Pt. I. RSZ

2 Pt. 1,1–2. „dvzls.”

A theolgia tisztasgt s a gylekezetek egszsges kegyessgt fenyegetõ veszllyel szemben teljes erõvel fel kell lpni. Ezt teszi a szerzõ, amikor Jzus Krisztus nevvel s Pter apostoli tekintlyvel ll a gylekezetek el, amelyekben a pogny eredetû hvek a zsidbl lett keresztynekkel egyenlõ hitet nyertek. Ez a hit abban egyenlõ, hogy ugyanazt az igazsgot tartalmazza, amelyet Krisztus a trvny betltsvel megvlt hallval s dicsõsges feltmadsval szerzett s ugyanarra az dvssgre tart meg (Mt 5:17; Jn 1:17; 14:6; 1Kor 1:30; Rm 10:4; Gal 3:13). A gylekezetekre olyan idõk vrnak; amikor fokozott mrtkben lesz szksg arra a kegyelemre s bkessgre, amelynek a forrsa Jzus Krisztus megismerse. Olyan forrs ez, amelybõl mindig lehet merteni. Ez az egyetlen forrs, amelybõl kegyelem s bkessg szrmazik. A megismersnek msik forrsa s mdja, amelyet a majd fellpõ tvtantk knlnak, nem kegyelmet s bkessget, hanem veszedelmet hoz (2:1.9–10.17).

2 Pt. 1,3–11. „Az isteni termszet rszeseihez illõ let.”

Az olvask elsõ feladata megemlkezni azokrl az ldsokrl, amelyekkel Isten Jzus Krisztus megismersben ajndkozta meg õket. Krisztus ereje meg szabadtotta õket a bûn uralma all (1Pt 4:1), biztostotta szmukra az rklet elnyersnek minden felttelt s lehetõv tette, hogy e vilgban Istennek tetszõ letet ljenek. Sajt erejkbõl minderre kptelenek lettek volna, Krisztus megismerse rvn kaptk ajndkkppen. Krisztus maga akarta, hogy az olvask megismerjk õt s elnyerjk ezeket az ldsokat, amelyeket isteni erejvel megszerzett: õ hvta el õket. Isten ajndkai kztt csodlatos gretek (4.) vannak: akik Krisztust megismerik, azok megszabadulnak a halltl, a rothadandsg bilincseibõl (Rm 8:21), a test bûns vgyainak az uralma all (Rm 8:12), mert Krisztus rk isteni termszetnek lesznek a rszesei (Rm 6:16–18). Akik isteni termszet rszesei lettek, azoknak be is kell bizonytaniuk azt (5.). Az apostol 7 bizonytkot sorol fel: Mindegyiknek a hit a gykere, ez az elsõ bizonytk. Hittel vettk birtokba az gretet. A msodik az erny, aret (1:5; Fil 4:8; 1Pt 2:9), olyan lelklet, amelyik mindig ksz minden jra, de csak a jra, tovbb erõs, egszsges s tiszta. Hitbõl van a msodik bizonytk, az ismeret is: Isten akaratnak a gyakorlati megrtse, annak felismerse, hogy mit akar Isten itt, most. Az olvask igyekezete nyomn jelenik mg az isteni termszet elnyersnek a harmadik bizonytka: mrtkletessg, ami nmegtartztats. Minl inkbb megrti valaki Isten ajndkainak az rtkt s a Krisztussal val letkzssg rmeit, annl szvesebben alkalmazkodik Isten akarathoz s annl nagyobb elszntsggal tanst ellenllst a kisrtsekkel szemben (Jak 1:12; 4:7), nem az sztnknek enged, hanem Krisztusnak. A negyedik bizonyt

k az llhatatossg. Az olvask nehz helyzet elõtt llnak: tvtantk csbtjk majd õket hamis theologival istentelen letre. Ha akkor erõsen megllnak a hitben s kitartanak a Krisztusban megismert igazsg mellett, az isteni termszetrõl tanskodik bennk. Az llhatatossg olyan feladat, amelyet csak teljes igyekezettel lehet megoldani (1:5), ugyanakkor kegyelmi ajndk is amelyrt knyrgni kell (1Kor 10:13). Az tdik bizonytk a kegyessg: igazi istenflelmet jelent s abban valsul meg, hogy akik isteni termszet rszesei, azok Istenre nznek, õr figyelnek s akaratnak mindenben engedelmeskednek. A hatodik s hetedik bizonytk a gylekezet tbbi tagjai s ltalban minden ember irnt gyakorolt szeretet. E nlkl a kegyessg csonka, rvnytelen (Jn 13:35; 1Thessz 3:12; 1Pt 1:22; 1Jn 2:9). Istenflelem s emberiessg, istentisztelet s emberszeretet elvlaszthatatlanul egyek. Aki Krisztust megismerte, annak a hite nem ttlen; ellenkezõleg teljes igyekezettel azon van, hogy a hite minl tbb gymlcst teremjen (Jn 15:2–8). Akiben viszont nincs meg ez az igyekezet s nem mutatkozik a felsorolt 7 erny, az hiba jutott el Krisztus megismersre. Kegyes keresztynek is megrekedhetnek a hitben, elveszthetik hitbeli ltsukat s elfelejtkezhetnek mindarrl, amit Krisztus rvn ajndkba kaptak (1:3–5). Ez a vaksg s elfelejtkezs akkor kvetkezik be, amikor nem trekszenek arra, hogy hitk a szeretet sok gymlcst teremje. A kivlasztst s elhvst mindenkinek meg kell erõstenie. A kivlaszts s elhvs nmagban rvnyes, de mindaddig, amg a 7 erny gyakorlsa rvn bizonyoss nem vlik, addig el van rejtve. A gylekezet tagjai, amikor kivlasztsukat s elhvsukat megerõstik, tulajdonkppen nem a kivlasztst s elhvst teszik rvnyess, hanem nmagukat erõstik meg abban a hitben, hogy Isten vlasztottai s elhvottjai. Ha ezt igyekeznek megtenni, annak kt gyakorlati haszna lesz rjuk nzve: a. megmaradnak s megerõsdnek a hitben, nem fognak bukdcsolni, ingadozni; b. a clt el fogjk rni: Jzus Krisztus orszgba bejutnak. A kivlaszts s elhvs bizonyossgbl tpllkoz erõ vgigviszi õket a nehz ton s tsegti a legnagyobb ksrtseken is. A bejuts termszetesen nem az igyekezet jutalma, hanem ajndk, amelyet Krisztus szerzett meg. Az igyekezet haszna: gymlcsei a hit erejt fokozzk.

2 Pt. 1,12–21. „Krisztus megismersnek egyedl hiteles forrsa.”

Akik mindent tudnak, azok is rszorulnak az lland emlkeztetsre. Az olvask ismerik az evanglium igazsgt, egszsges hitk van, mgis j, ha jra tgondoljk mindazt, amit Krisztussal kapcsolatban a prftk s apostolok tantsaibl tanultk. Az igehirdetõ feladata emlkeztetni a gylekezetet a Krisztus fell kapott kijelentsre, a fellrõl kapott ajndkokra (1:3–4) s a feladatokra, amikre nzve azokat kaptk. A j igehirdets nyomn a gylekezet erõsen ll s tisztn ltja tennivalit. A gylekezet emlkeztetse lland igehirdetõi s psztori feladat, mert a meglankads, elalvs olyan kisrts, amelynek a legklnbek is ldozatul eshetnek (Mt 26:40.43.46). A gylekezet ttlensge hallhoz hasonl llapot, amelytõl fel kell tmadnia. Az igehirdets Isten bresztõ eszkze. Az apostol, amg l, erre fordtja minden erejt. Aki megismerte a feltmadott, megdicsõlt Urat, azt nem csggeszti el a kzeli hall gondolata, sõt halogats nlkli, lland szolglatra serkenti. Az apostol tisztban volt azzal, hogy egszsgi llapottl fggetlenl, brmikor meghalhat. A meghals azonban szmra nem megsemmisls, hanem a porstorbl mennyei pletbe val tkltzs (2Kor 5:1; Jn 14:2–3). Isten szolglatban mindig azokra kell gondolni, akikre nzve Isten a szolglatot adta. Isten embert ne az foglalkoztassa, hogy mi lesz õ vele, hanem az, hogy mi van a rbzottakkal. Mg a hallra is ennek a krdsnek a jegyben kell gondolnia: mi lesz a rbzottakkal, amikor õ mr nem szolglhat nekik? Az apostol arra igyekszik, hogy az utna kvetkezõ nemzedkeknek is hasznuk legyen az õ munkjbl. Nem tudni pontosan, hogy a sajt leveleinek a ksõbbi hasznra gondolt-e, vagy Mrk evangliumnak a megrst grte. Az apostoli bizonysgttel lnyeges rsze Krisztus hatalmnak s dicsõsges visszajvetelnek a hirdetse. Ennek kt tart pillre az apostol ltal szemlyesen szerzett trtneti tapasztalat s a prftk egybehangz jvendlse. A gnyold tvtantk mesinek semmi kzk sincs az igazsghoz, de nem is vltoztatnak azon az igazsgon, hogy Krisztus hatalommal s dicsõsggel visszajn a fldre. Pter, kt apostoltrsval egytt, szemlyesen gyõzõdtt meg arrl, hogy Krisztus hatalmas s dicsõsges Isten (Mt 17:1–8). Nem ktsges, hogy a visszajvetelekor ppengy ragyog majd isteni dicsõsge, mint a hegyen, s amit akkor csak hrman lttak, azt minden szem ltni fogja (Jel 1:7). Mint szem- s fltan egyarnt bizonytja az apostol Jzus Krisztus dicsõsges voltt, Isten ugyanis szlt a hegyen: amit mondott, hallhat, rthetõ beszd volt. Isten igje, annak zenete mindig rthetõ. Az elhangzott kinyilatkoztatsban az lett ktsgtelenn, hogy Jzus Krisztus Isten Fia. A hegyen teht nem egyszeri kivteles megdicsõls trtnt, hanem Krisztus rk isteni dicsõsgnek a kihirdetse. A szbeli bizonysgttel, azzal egytt, amit lttak, tkletesen meggyõzte Ptert arrl, hogy Krisztus a maga idejben eljn majd dicsõsgben az g felhõin, hogy maga el gyûjtse a npeket (Mt 25:37).

A gylekezet Isten kijelentst gy fogadja el hitelesnek, ahogy azt a prftk s az apostolok egybehangzan tantjk. Pter apostol harmadmagval szerzett szemlyes tapasztalata (Mt 17:1–8) csak megerõsti azt, hogy a prftk minden jvendlse Jzus Krisztus fell igaz beszd. A prftai beszdre gy kell teht figyelni, mint a sttben gõ lmpra, mert vilgos, rthetõ, biztos eligaztst kzl. Aki majd tisztn akar ltni az igazi s hamis tants kzdelmben, annak erre a megbzhat kijelentsre kell figyelnie. Vilgossg csak abbl a tantsbl rad amelyet az apostolok a prftk nyomn hirdetnek. Egyszer majd eljn a nap, amikor nem lesz tbb szksg az ige vilgossgra, prftai, apostoli tantsra, mert Krisztus, a hajnalcsillag mindenki szvben felragyog (Ez 37:27; 48:35).
Az igt nem az igehirdetõ magyarzza, hanem a Szentllek Isten. Egyedl Õ rti az igt, mert eredetileg Õ gondolta el, mielõtt kijelentette, kivlasztott emberekkel elmondatta vagy leratta. Az ige a Szentllektõl van: nem a prftk akartak szlni vagy rni, hanem a Szentllek indtotta õket cselekvsre. Engedelmesen szltak s rtak, gy, hogy a sajt szvk gondolatbl semmit sem tettek hozz, de el sem vettek belõle. A tvtantk ugyanakkor maguk magyarzzk az igt, mert azt tartjk, hogy emberi tudssal, erõfesztssel, megoldhat feladat. Az igehirdets a Szentllek megvilgost munkja, vezetse nlkl kptelen vllalkozs, ami szksgszerûen tvelygshez vezet (1Kor 2:10–14).

2 Pt. II. RSZ

2 Pt. 2,1–22. „A hamis tants veszlyei.”

Az egyhzra a gylekezetekben hat rossz theologia jelent veszedelmet Ahogy az szvetsgben akadtak prftk, akik nem a Szentllek vezetse alatt lltak, gyakran akadnak olyan tantk, igehirdetõk, akik eltrnek az egyhz kzssgnek adott hittõl (1:1; Jd 3). Az olvask gylekezeteiben olyan tvtantk lpnek majd fel, akik azt tantjk, hogy Krisztus meghalt a bûnskrt, megvltotta õket, azrt szabadok: brmit cselekedhetnek, nem szmt bûnnek, ne tagadjanak ht meg maguktl semmifle testi gynyrûsget! Az ilyen theologia istentelen lethez vezet, vgl pedig krhozatba visz.
Minden theologiai tvelygs veszedelmes mert kvetõkre tall. A lthatron megjelent tvtantk klnsen sok kvetõre tallnak, mert az rzki lvezetek korltlan szabadsgt knljk majd. Azt hirdetik, hogy amit a test csinl, a lleknek nem rt (Jd 8). Tvelygsk a gylekezeteken kvl is ront: a kvlllk a gylekezet tvelygõ tagjainak bûneit ltva, ltalnostanak s Krisztust fogjk gyalzni, mintha Õ tantan s engedn a kicsapong letmdot. Krisztus igazi szolgi a gylekezet hasznt keresik, a tvtantkat viszont a kapzsisg hajtja. A gylekezet csak arra kell nekik, hogy õk maguk jl ljenek. Kiszmtjk, mivel lehet hatni a hallgatkra s aszerint beszlgetnek nekik nem trõdve azzal, hogy abban mennyi igazsg s mennyi kitalls van. Becsapjk a jhiszemû hvõket, mint a hamis prftk, akik mzzal mzoltak, varrtak ktst minden csuklra, csakhogy lelkeket vadsszanak el Isten nptõl s megszentsgtelentettk Istent nhny mark rprt (Ez 13:10.18–19). Aki nem szolglni, hanem nyerszkedni akar, annak tlete kszen van. Isten tlete igazsgos s ellenllhatatlan, azrt elkerlhetetlen. A tvtantk tehetetlenl llnak majd Isten tletvel szemben. Ha az emberfeletti erõvel s hatalommal rendelkezõ gi lnyek sem llhattak ellene Isten tletnek, mennyivel kevsb tehetik meg azt majd a tvtantk, akik kznsges fldi halandk! A bukott angyalok bntetse mr meg is kezdõdtt: stt tmlcben megktzve vrjk az tlet napjt. Sorsuk fogsg, sttsg, fjdalom, vagyis ellentte a szabadsgnak, vilgossgnak s boldogsgnak, amelyeket Isten ad azoknak, akik isteni termszet rszeseiknt teljes igyekezettel szolglnak neki (1:3–5).
Isten tletnek ellenllhatatlan voltt a rgi vilg elpusztulsa is bizonytja. Volt hatalma r, hogy elõre kihirdetett tlett vgrehajtsa, pedig az egsz akkori vilggal llt szemben: az istenteleneket, akik hallottk, de hibavalv tettk az õ szavt, elvesztette. Nagy hatalmt bizonytja az, hogy az ltalnos pusztulsban meg tudta menteni Not s csaldjt. Aki szban s cselekedetben az igazsg hirdetõje mint No, az biztosan szmthat Isten megtart kegyelmre a legnagyobb veszedelemben is. A tvtantk azonban menthetetlenl elvesznek, mert jllehet megvan bennk Isten ismerete, de nincs meg a kellõ tisztelete: olyanok mint No kortrsai, istentelenek. Krisztust valljk, ugyan szjjal, de letkkel megtagadjk. Kicsapong letet lnek s a gylekezetet is hasonl letmdra btortjk, helytelen tletet alkotnak, Szentllek nlkl magyarzzk az rsokat s ezzel a gylekezetre mrhetetlen veszedelmet hoznak. Isten klnbsget tesz az tletben. Egyrszt az znvz, msrszt Sodoma s Gomora tlete is ezt bizonytja: az istentelenek mind elvesztek, de a kegyesek megtartattak. Az tletben Istennek nemcsak a haragja, hanem a kegyelme is rvnyre jut. A kegyelmt azok tapasztaljk meg, akik ismerik, szolgljk s az õ igazsga mellett mg a megprbltatsok, ksrtsek idejben is megmaradnak. No s Lt pldja igazolja ezt. Lt nemcsak megvetette az istentelenek bûneit, hanem fjt is neki mindaz, amit azok elkvettek. Gytrõdtt amiatt, hogy krltte az egsz vros belemerlt a bûnbe. Õ maga azonban tisztn megõrizte magt. Egytt lt a vros lakosaival, megmaradt a pogny krnyezetben, de nem vett rszt a tiszttalansgban. Minl tbbet ltott belõle, annl inkbb vgyott tiszta s szent let utn. Nem a bûnsket, hanem a bûneiket tagadta meg.

Ebben a versben (9.) summzza az apostol azt, amit a felsorolt hrom bibliai pldbl le kell vonni: Istennek lesz hatalma arra, hogy a legslyosabb ksrtsek kztt is megtartsa az igazakat, akik hitbeli engedelmessgben lnek, s arra is lesz hatalma, hogy az istenteleneknek megfizessen. Az olvask elõre mertsenek erõt ebbõl: Istennek kln gondja lesz rjuk nemcsak az tlet napjn, hanem addig is, letk minden napjn, a kisrtsek idejn (1Kor 10:13). Erre nagy szksgûk lesz, mert a tvtantk mindent elkvetnek majd, hogy magukkal rntsk õket a krhozatba. Istennek nemcsak az igazakra, hanem a gonoszokra is kln gondja lesz: õrzi õket az tlet napjra bntets vgett (2:3). Isten klns irgalma nyilvnul meg abban, hogy a gonoszok bûneit nem azzal torolja meg, hanem csak letk vgn, az tlet napjn. Ha meg nem trnek, nem kerlik el az tletet. A tvelygssel idejben szembe kell nzni s idejben le kell leplezni. Az apostol nven nevezi a tvtantk tvedseit, bûneit, rszben azrt, mert azok rendkvl slyosak, rszben azrt, mert az idejben val leleplezs lehetõv teszi azt, hogy a gylekezet elõre is jl felkszlhessen a tvtanok kivdsre. Bûneik kzt szerepel a termszetellenes, tiszttalan nemi sztnk kielgtse gy, ahogy azt Sodoma s Gomora frfi lakosai gyakoroltk (Gen 19; Jd 7), azonkvl minden tekintly megvetse: Istent, az angyalokat, Jzus Krisztust, mint lõ Urat, egyarnt semmibe veszik, de nem fogadjk el az apostolok s ms egyhzi elljrk tekintlyt sem. A gnosztikus pneumatikusok kevlysgvel lenznek mindenkit, aki a megismersnek bibliai, szerintk alacsony fokn llnak (Jd 8).

Isten hatalmt csak azok merik gyalzni, akik valjba nem ismerik. A hatalmas angyalok sem merik megtenni azt, amire a tvtantk vetemednek majd: nemhogy Isten ellen, de mg a bukott angyalok ellen sem mondanak tletet. Mihly fõangyal mg az rdgt sem szidalmazta (Jd 9). A tvtantk, brmit mondjanak is, nem ismerik Isten s az gi hatalmak erejt. Az oktalan llatokhoz hasonltanak: nincs rzkk a mennyei vilg irnt s egyltaln nem szmolnak az ott lõ hatalmakkal. Nem is valk egybre, mint, hogy elpusztuljanak. Magatartsuk s vgsõ sorsuk egyarnt azokhoz hasonl: teljes pusztuls vr rjuk. A rossz theologia nyomn megromlik a gylekezet j erklcsi lete. A tvtantk nemcsak rosszul teolgizlnak s prdiklnak, hanem romlott letet is lnek, amivel msok lett is megrontjk. Az rzki lvezetek szabadsgt hirdetik s lik: kevs nekik az jszaka, mg a nappalt is arra fordtjk. Az anyagi haszon is bûns letmdjuk biztostsra kell nekik. Amit tesznek, szgyen mindazokra, akik kvetik õket, de szgyen az egsz gylekezetre is. Egyben sem jr az eszk, mint a kjelgsen. Klnsen nagy veszlyt jelentenek a gylekezet hitben erõtelen tagjaira: azok agglyait eloszlatjk, gtlsaikat feloldjk. Gyakorlottak a bûn megkvntatsban s abban, hogyan kell rvenni a bûnre a vonakodkat. Isten tka rad belõlk. Prfta is cselekedhet esztelenl, ha elragadja a pnz szeretete. A vtekrt azonban megfizet. A tvtantk Blmhoz hasonltanak abban, hogy telhetetlen anyagiassgukban mindenre kszek, mg csalsra is s akrcsak Blmnak, nekik sem szmit az, hogy Istennek ms az akarata, vlemnye azzal kapcsolatban, amit cselekszenek. De, amint Blmot megszgyentette az r, amikor az engedetlenn vlt, s megmutatta az esztelen prftknak, hogy egy igavon jszg is alkalmasabb eszkz lehet Isten kezben, mint az igaz utat elhagy prfta, ugyangy meg fogja majd szgyenteni a tvtantkat is. Aki nem a teljes Szentrsbl merti egyhzi tantsait, az semmit sem ad. Aki Krisztustl, az let s az igazsg. forrstl elszakad, semmit sem cselekedhet (Jn 15:5). Mivel a tvtantk a sajt szvkbõl s gondolataikbl mertenek, tantsuk kibrndtan res s semmit sem hasznl. Mint tantk, mindenkit elhitetnek, megcsalnak, akrcsak azok a felhõk amelyek esõt grnek, de csak kd van bennk, amit a szl sztfj. A vgk: krhozat.

A legveszedelmesebb tvelygs Krisztus nevben szabadd tenni a bûnt. A tvtantk, ahol mr fel lptek, azt tantjk, hogy Krisztus a benne hvõket rkre megszabadtotta a bûnk kvetkezmnyeitõl azzal, hogy meghalt helyettk, a bûnk tlett elszenvedte. Tbb tlet teht nem lesz. Akik hisznek, azok szabadok, azt tehetnek, amit akarnak. Mikzben a tvelygõk magukat ilyen rtelemben szabadnak valljk, valjban tehetetlen rabszolgi a bûnnek. Hasonl tantst a gylekezet tagjai senkinek sem hinnnek el, de miutn a tvtantk Krisztus nevben beszlnek, keresztyn tantknak szmtanak, sokakat elcsbtanak. Klnsen az ingadozkkal hitetik el, hogy a nikolaitk bûne, a blvnyldozati lakomkon s az azt kvetõ orgikon val rszvtel keresztyneknek is szabad (Jel 2:6; 14:15). Aki igazn eljutott Jzus Krisztus megismersre s utna ismt visszatr a megtrs elõtti bûns letbe, a lelkileg halott llapotba, (Ef 2:1; 5:14), az mg egyszer nem szlethetik jj, sõt mg sokkal rosszabb llapotba jut, mint amibõl megtrt (Mt 12:45; Zsid 6:4–6; 10:26; Mt 11:20–24). A bûn az elesetteken mg gonoszabbul uralkodik. jabb megvltsban nem remnykedhetnek. Pter nem ok nlkl rja azt, hogy a tvtantknak s az ltaluk flrevezetett tvelygõknek jobb lett volna Krisztust meg sem ismerni, mert, ha mg mindig pognyok volnnak, akkor remnykedhetnnek a megvlts ldsaiban s megszabadulhatnnak. De miutn az igazsg tjt elhagytk, Istennek a szent letre adott parancst megtagadtk, remnytelen llapotba kerltek: nem gy, hogy hiba remnykednnek, hanem gy, hogy nem lesz bennk tbb remnysg, nem is akarnak tbb megjulni. Ahogy az oktalan llat jl rzi magt abban az llapotban, amiben van s nem akar ms lenni, mint ami s amilyen, gy lesznek az elesettek is. A megfrdtt diszn srban hempergse a megtrs rdgi vltozata: az egyszer mr megkeresztelkedett s a keresztsg vzben megmosott ember visszatr rgi, megmosatlan llapotba, rgi lete bûneinek a szennybe s megmarad abban (Pld 26:11). Attl kezdve rzketlen marad mindenfle lelki rhatssal szemben.

2 Pt. III. RSZ

2 Pt. 3,1–13. „Krisztus visszajvetelnek a bizonyossga.”

A tanbeli kisrtsek idejn tiszta gondolkozsra van szksg. Az apostol az emlkeztets eszkzvel igyekszik felbreszteni, felfrissteni a gylekezetben a minden megtvesztstõl, kitallsoktl mesktõl megtiszttott gondolkozst. Kln figyelmet rdemel az, hogy Pter mennyire ms lelklettel kzeledik a gylekezetekhez, mint a tvtantk: a segtõ szeretet mr a msodik levelet ratja vele. Nem a maga hasznt keresi, mint a tvtantk, hanem mindazokt, akikrt szeretetbõl felelõssget rez. A tiszta gondolkozs a teljes Szentrsbl mert. Azrt emlkezteti Pter a gylekezetet azokra, amiket a prftk jvendltek s az apostolok hirdettek Jzus Krisztusrl, mint rrl s Megtartrl. A teljes evangliumra kell emlkezni szntelenl, ami egyfelõl a vltsgot tartalmazza, msfelõl szent letre tant. „A ti apostolaitok” kifejezs azokat jelenti, akiknek a rvn az olvaskhoz is eljutott az evanglium. Amiket tõlk tanultak, azokra kell mindig emlkeznik. Aki visszaemlkezik mindarra, amit a prftk s az apostolok hirdettek, az nem lepõdik meg, ha gnyoldk lpnek fel a gylekezetben (Mt 24:11–12; Lk 17:26; 2Thessz 2:3; 1Tim 4:1; 2Tim 3:1–9). A gnyoldkat nemcsak a csfolkods jellemzi, hanem az is, hogy nem az ignek, az evanglium szent letre ktelezõ trvnynek engednek, hanem a test rzki kvnsgainak (1:4; 2:10). Nem a Szentllek s az ige uralma alatt llnak, azrt amit hirdetnek s tesznek, kizrlag rontsra alkalmas.

A gnyolds clpontja ppen az, amire minden keresztyn hitnek a legerõsebben kell tmaszkodnia: Krisztus visszajvetele. Gnyoldsukat kt tnyre alapozzk: a. az elsõ keresztyn nemzedk ta hnyan meghaltak mr anlkl, hogy a paruzia bekvetkezett volna; b. a termszet rendes menetben nincs vltozs a vilg teremtse ta. Levonjk a kvetkeztetst: Krisztus sohasem jn vissza, grete hazugsg volt vagy a keresztynek flrertettk. Jellemzõ rjuk, hogy nem sajnljk ennek az gretnek vlt meghisulst, sõt rlnek, mert gy, szerintk, nem lesz tlet sem. A kijelentett ige igazsgn azonban sem a gnyolds, sem az nem vltoztat, ha egy keresztyn nemzedk tved egy isteni gret beteljesedse idõpontjnak a megtlsben. Minden tvtants tele van szndkos ferdtsekkel. Ha az eretnek tantk tiszta meggyõzõdsbõl beszlnnek, az a tvedsek ellenre is ms megtls al esnk. Az apostol azonban azzal vdolja õket, joggal, hogy szndkosan elfelejtkeznek bizonyos dolgokrl. Magyarn: tudatosan hazudnak. Hrom tnyrõl „felejtkeznek el”: a. Arrl, hogy a termszet rendje nem magtl van, hanem Isten szavra jtt ltre s, ha fennll, kizrlag Isten szavra ll fen (Gen 1:6; ApCsel 17:25; Rm 11:26; Zsid 11:3; Jel 4:11). b. Arrl is tudatosan hallgatnak, hogy a termszet rendjben trtnt mr olyan vltozs, amilyent Krisztus visszajvetele okoz majd: az znvz alkalmval. Ugyanaz az isteni ige, ami a vzbõl ltrehozta, ugyanaz az ige bortotta el a fldet vzzel. c. Arrl is hallgatnak, hogy Jzus Krisztus visszajvetelekor tûz, puszttja el a fld felsznn levõ alkotsokat (Mt 3:10; 13:40; Jel 18:8).

Most Isten szava kmli az eget s a fldet. A tûz nyomban azonban j g s j fld lesz a mostani helyn (3:13; zs 51:16; 65:17; 66:15; Jel 21:1–2). Jzus Krisztus megjelensnek a napja a gnyoldknak cfolatot s rk bntetst hoz a hozzjuk hasonl istentelenekkel egytt (2:13). Isten idõszmtsa ms, mint az emberek. A tvtantk taln nem is tudjk, mindenesetre figyelmen kvl hagyjk, az olvask azonban ne felejtkezzenek el errõl. Akik ugyanis ezt figyelmen kvl hagyjk, azok valjban Istent vdoljk hamis grettel. Krisztus visszajvetelnek az idõpontjt sem az elsõ keresztynek, sem az utnuk kvetkezõ nemzedkek nem llapthattk meg, mert azt egyedl az Atya tudja (Mt 24:36). Hogy a „kzel” (Jak 5:8), „hamar” (Jel 22:20) idõben mennyit jelent, mg megkzeltõleg sem lehet kiszmtani. Ha ugyanis kiszmthat volna, akkor senkit sem rne vratlanul az a nap (Mt 25:13; Lk 21:35; 1Thessz 5:2) Isten nem az emberek idõmrtkvel mr (Zsolt 90:4; zs 55:9). Krisztus visszajvetelnek a tnyt s idõpontjt Isten vgtelen irgalmassgnak a fnyben kell szmon tartani s vrni. Az a nap nem azrt nem jtt el, mert Isten ksedelmes, vagy meggondolta magt, hanem azrt, mert irgalmas, teht trelmes is: idõt ad mindenkinek a megtrsre (Rm 2:4; 1Tim 2:4). Azt akarja, hogy a bûnsk megtrjenek s rkletet nyerjenek. A paruzia elmaradsa nem rnykot, sõt inkbb dicsõsges fnyt vet Istenre; aki irgalmas a vlasztottakhoz s rtk a vilghoz is. Az r napjra mindig kszen kell llni, mert vratlanul jn el. Az apostol nem tlet napjnak, hanem az r napjnak nevezi ezt a napot, mert nem az tlettarts tnye, hanem Krisztus r volta ll majd a kzppontba. Ami most lthat a fldn, az tûzben megsemmisl: nem a fld, az anyag semmisl meg, csak a rajta levõ emberi dolgok (1Kor 3:13). Az tlet teht a fld felsznn levõ dolgokat rinti, tovbb az gen lthat csillagokat. Az gitestek nmelyike sztrobban s annak kvetkeztben forrsg tmad a fldn, amiben minden emberi alkots megolvad.

Alapvetõen tves az a feltevs, hogy az r napjnak a tze a fldn keletkezik s valamikppen az ember okozza majd a „vilg vgt”. Az r napjt nem az emberek hozzk ltre tudomnyos tvedsbõl vagy gonosztettel. A veszendõ, elml fldi rtkeknl sokkal inkbb kell trõdni az Istentõl kapott kldets betltsvel. Mindennl fontosabb, hogy a htralevõ rvid idõt Istennek tetszõ, szent, kegyes letben tltse el a gylekezet (Jn 6:27; 2Kor 5:10; Jel 14:13). Minden erõvel cselekedni kell Isten akaratt, kzdeni a bûn s hall erõi ellen s Krisztussal szolglni az egsz vilg javra, dvssgre. Az a helyes theolgia, amelynek a nyomban ilyen cselekedetekben gymlcszõ szent let tmad. Erre mondja Isten igje azt, hogy „kell”. Nem az idõpont vizsglata, nem a flelem s flelemkelts, hanem a j theolgia s a keresztyn gylekezetk j lete „kell. A gylekezet erre fordtsa minden erejt s igyekezett.

Aki a helyes, tants nyomban tudja, hogy az r napja nem a vilg vgt, hanem az r dicsõsgt s az õ igazsgos tlett hozza el a fldre, az nem flelemmel gondol r, hanem svrogva vrja azt a napot. Siettetni semmivel sem lehet, kvnni azonban szabad, hogy mielõbb bekvetkezzk. Addig is llandan tekintetbe kell venni, azt, hogy az idõ telik s minden nappal kzelebb van a paruzia napja s nem fenyegetõ beszdekkel, hanem a svrg vrakozsbl tpllkoz buzg kegyessg cselekedeteivel kell bizonysgot tenni arrl a naprl. A svrg vrakozst az a remnysg tpllja, hogy az r napja teljes megjulst hoz a vilgba. Nem a kozmosz vlik semmiv, hanem a megromlott, a rgi vilg helyn j g s j fld lesz s abban nem lesz tbb bûn, csak igazsg. Mindenki tkletesen meg fog felelni isteni rendeltetsnek.

2 Pt. 3,14–18. „Befejezõ buzdtsok.”

Aki Krisztus visszajvetelt vrja, annak hibtlan keresztyn magatartst kell tanstania mindenkivel szemben. Az olvasknak bkessgben kell lnik egymssal. Arra azonban minden erõvel trekednik kell, mert a bkessg a teljes igyekezet gymlcse (Mt 5:9; Zsid 12:14). Ne vesztsk el a trelmket. Gondoljanak arra, hogy Isten azokat is dvzteni akarja, akik mg nem trtek, vagy nem szlettek meg. Hivatkozik az apostol Pl leveleire (Rm 2:4; 3:24–25; 9:22–23). Figyelmeztet arra, hogy a tvtantk meghamistjk Pl leveleinek bizonyos rszeit (Rm 5:20; 8:1; 1Kor 2:15; Rm 6:15; Gal 3–4). A helytelen igertelmezs bûnbe s krhozatba visz, a j viszont hasznos kegyessgre, hibtlan magatartsra nevel. A gylekezet nagy kivltsga, hogy mindezt elõre tudhatja. Elõre tudhatjk, hogy tvtantk jnnek majd, miket tantanak s mi lesz azoknak a sorsa, akik rjuk hallgatnak. Elõre tudhatjk, hogy Jzus Krisztus visszajn s mit kell addig tennik. lljanak meg teht Krisztus igazsgban, õrizkedjenek attl, hogy a tvtantk letrtsk õket a Szentrs biztos alapjairl. Maradjanak meg a hitben, nvekedjenek kegyelemben, Krisztus mg mlyebb megismersben. gy ljenek, hogy letk cselekedeteibõl Jzus Krisztusnak most s mindenkor dicsõsge legyen.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!