//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
:

TITUSHOZ RT LEVL MAGYARZATA
Dr. Kocsis Elemr professzor

TITUSHOZ RT LEVL MAGYARZATA
Dr. Kocsis Elemr professzor


A TITUSHOZ RT LEVL MAGYARZATA

rta: Dr. Kocsis Elemr professzor

Tit. I. RSZ

Tit. 1,1–4. Pl dvzli Titust.

Pl Isten szolgjnak s Jzus Krisztus apostolnak nevezi magt. Ezzel utal szolglatnak hitelessgre s mltsgra, egyben azonban alzatra is. A bevezetsben megnevezi kldetsnek kettõs feladatt: 1. A gylekezetek hitnek erõstst. 2. Az evanglium megismertetst a vilggal. Az eusebeia sz itt a keresztyn hit s letfolytats foglalata, (v. 1Tim 3:16; 6:3). A gylekezet megtartsa a hitben s az egyhz kldetsnek elvgzse a vilgban egyarnt az „rk let remnysge” alapjn trtnhet. Ez, Isten eschatolgiai greteinek beteljesedst jelenti, Isten kirlyi uralmnak gyõzelmt, bûn, hall s minden emberi nyomorsg felett. Csakis ennek a „remnysg theolgijnak” a bizonyossgban van rtelme az egyhz letnek s szolglatnak. Isten az emberi nem megvltst „rk idõk elõtt” meggrte, s mivel Õ „nem hazudik”, Krisztusban beteljestette. gretnek beteljestst s kinyilatkoztatst az apostoli kerygma ltal tette nyilvnvalv a vilgnak (v. 2Tim 1:9–10). Ms apostolok is hirdettk a Krisztusrl szl zenetet, de „a megvlt Isten akaratbl” Plra bzatott a legnagyobb feladat, az, hogy a pogny npeknek hirdesse az evangliumot. Ez a pognyokra alkalmazott, pognyokhoz szl evanglium az, amit Pl az „n evangliumom”-nak nevez.

Titus megszltsa ppen olyan bizalmas, mint a Timotheus (1Tim 1:2; 2Tim 1:1): „Titusnak, igazi gyermekemnek, a kzs hit szerint!”. A bekszntõ dvzlet a szoksos pli formulval vgzõdik, amelyben kegyelmet s bkessget kvn s kr a levl cmzettjre, ill. cmzettjeire az Atya Istentõl s Jzus Krisztustl, a mi Megvltnktl. Ez az evanglium tartalma s ltala Isten legnagyobb ajndka a fldi letben. Tit. 1,5–9. Titus megbzatsa Krta szigetn: gylekezeti vezetõk rendelse.

Pl kevs ideig tartzkodhatott Krta szigetn, ezrt Titust teljhatalm megbzottjaknt otthagyta, hogy az ltala elkezdett szervezs munkjt fejezze be s rendelkezzk gylekezeti vezetõk szolglatba lltsrl. A Titushoz rt levl csak presbiterekrõl s pspkkrõl beszl, a diaknusi tisztet nem emlti. Ha az itt vzolt helyzetet a Timotheushoz rt levlben lert gylekezeti viszonyokkal sszehasonltjuk, nyilvnval lesz, hogy Krtn mg kezdetlegesebb helyzettel llunk szemben, ezrt nincs sz a diaknusokrl. Az elsõ lps a presbiterek testletnek a megszervezse (5. v.), ezekbõl vlasztja ki aztn Titus a legalkalmasabbakat pspkknek. A presbiterr s pspkk vlaszts szemlyi felttelei ugyanazok, mint a Timotheushoz rt levelekben (v. 1Tim 5:17–25; 1Tim 3:1–7). Mindkettõnek szemlyben s csaldjban feddhetetlennek s pldaad letûnek kell lennie. A pspkk, a gylekezet vezetõjv vlaszts legfõbb szemlyi kvetelmnye mgis az, hogy ismerje a hiteles evangliumi hagyomnyt, ragaszkodjk hozz, kpes legyen azt hirdetni, tantani s a tvtantk ellen megvdeni (9. v.). Ezek a kvetelmnyek a lelkipsztor szemlyre s feladatra nzve maradand rvnyûek s ma is ktelezõ erejûek.

Tit. 1,10–16. A tvtantk ellen Titusnak hatrozottan fel kell lpnie.

A fiatal krtai gylekezetekre klnsen nagy veszlyt jelentenek a tvtantk, akik mindentt megjelentek az igaz tants nyomban. Ugyanazok a tulajdonsgok jellemzõek rjuk, mint a Tim levelekben mr megismert tvtantkra (v. 1Tim 1:3–11; 4:1–11; 6:3–10). Fõ jellemvonsuk az izggasg, fegyelmezetlensg s haszonless. Ezek a tulajdonsgok prosulnak a krtaiak nemzeti rossz tulajdonsgaival: „A krtaiak mindig hazugok, gonosz vadllatok, lusta falk”. Ezt a kzmondst, amelyet Epimenides (Kr. e. 6. sz.) krtai kltõ fogalmazott meg hexameterben, Pl nem gnybl, hanem azrt idzi, hogy Titus kormnyzi s lelkigondozi munkjt segtse. Az egyhz s a gylekezetek vezetõinek igen mlyen meg kell ismernik a rbzottak j s rossz tulajdonsgait, hogy helyesen tudjk alkalmazni az evanglium vigasztal s fegyelmezõ erejt. A tvtantk hamis tanait egyrszt a „zsid mtoszokkal” val spekulci jellemzi (v. 1Tim 1:3kk.), msrszt trvnyeskedõ ritualizmus, aszketikus tanok, eledelek tiltsa. Pl Jzus nyomn hatrozott szt mond ebben a krdsben: „Minden tiszta a tisztknak” (v. Mk 7:15). Nem az Isten ltal teremtett eledelek, hanem a bûn fertõzteti mg az embert rtelenben s lelkiismeretben. A tvtantk rtelmi gõgjkben azt lltjk, hogy ismerik az Istent, sõt rla hitvallst is tesznek szval (homologousin), de tetteikkel ppen ellenkezõ bizonysgot szolgltatnak magukrl. Hasonltanak azokhoz, akikben a kegyessgnek, teht az igaz hitnek csak a ltszata van meg, de annak ereje hinyzik letkbõl. Inkbb az engedetlensg jellemzõ rjuk – az apostol szerint –, ez azonban nemcsak a j hinya, hanem „utlatossg”, visszataszt Isten s emberek elõtt. A tvtantk Krisztus vltsgmûvnek egyedli rvnyt vonjk ktsgbe, amikor kvetelseikkel, trvnyeskedskkel s elmleteikkel Krisztus ingyen kegyelme s az emberek kz llnak. A gnosztikus tvtants az egyhz trtnete folyamn a legvltozatosabb formban jra s jra megjelent s napjainkban is jelen van ott, ahol olyan trvnyeskedõ vallsi kvetelmnyekkel, vagy theolgiai elmletekkel llanak elõ, amelyekbõl hinyzik a szeretet s szolgl nfelldozs gyakorlata.

Tit. II. RSZ

Tit. 2,1–10. A gylekezet tagjai szent lettel tegyenek bizonysgot.

A rgebbi pli levelekben a csald, a keresztyn hznp kap utastst a megszentelt, hitvall letfolytatsra (v. Kol 3:18k.). A Titushoz rt levlben Pl mr a gylekezet egyes csoportjaira, klnbzõ kor s nemû tagjaira tekintettel ad lelkigondozi tancsokat. A gylekezet minden tagjnak gy kell lnie szent letben, hogy letfolytatsuk egyms erõstse, egyttal az evanglium hirdetse legyen a kvlllknak (v. Mt 5:16kk.).

1. A gylekezetnek az „egszsges tants”-hoz kell alkalmazkodnia (v. 1Tim 1:10), azaz az apostoli hagyomny ltal hirdetett romlatlan tantshoz. Ennek hirdetse s alkalmazsa a Titus feladata. 2. A lehiggadt idõs frfiak magatartsukkal legyenek plda az alapvetõ keresztyn ernyekben, a Szentllek gymlcseiben, mrtkletessgben, a tisztessgben, jzansgban, hitben, szeretetben, llhatatossgban. Pl msodsorban az reg asszonyokat emlti, akiknek a csaldban elfoglalt helyzetknl fogva nagy erklcsi tekintlyk volt: A hieroprepeis a templomi szolglat, a kultuszi szolglat jelzõje. Az egyhz Isten temploma (v. 1Kor 3:16), benne mindenkinek – az egyetemes papsg bibliai, jszvetsgi gondolata alapjn – gy kell viselkedni, mint aki szent szolglatban van. A rgalmazs, pletyka, ms dolgba avatkozs jellegzetesen az idõs asszonyok ksrtse. A rszegsg, ill. az alkoholizmus rabsga az asszonyoknl a hanyatl s boml kultrkra jellemzõ. Ilyen krnyezetben kellett Titusnak gylekezetet szervezni s megszilrdtani. Pl parancsa teht az, hogy az idõs asszonyok megszabadulva a korukkal s krnyezetkkel jr bûnktõl, vezessk erklcsi tekintlykkel a fiatalabbakat a jra. A fiatal asszonyok helye a Titushoz rt levl szerint is a csald (v. 1Tim 2:15; 5:14), frjket s gyermekket szeretve, csaldjukat, otthonukat rendben tartva, tehetnek bizonysgot hitk gymlcseiben Krisztusrl.

Az ifjak magatartsra a jzan mrtkletessgnek kell jellemzõnek lenni. A fktelensg, mrtktelensg, nfegyelem hinya az ifj s frfi korba lpõ keresztyneknl csõdbe juttathatja az evangliumi szolglatot, s alkalmat ad a szidalmazsra. Titusnak szban s tettben pldaknt kell viselkednie. A szolgkhoz intzett rendelkezsben, csak gy, mint az 1Tim 6:1–2-ben az evangliumi szolglat szempontjaira figyel elsõ renden. A hûsges s megbzhat keresztyn szolga kedvess vlik, s az dvztõ Isten „tantst” az evangliumot kesti, vonzv teszi ura szmra is. Pl itt nem tr ki rszletesen, mint az 1Kor 7:20kk.-ben a rabszolgasg krdsre, de a rendelkezsbõl kitûnik, hogy minden anarchista s elhamarkodott megoldstl tartzkodva, a szeretet minden klnbsget eltrlõ hatalmban bzik. Tit. 2,11–15. A megszentelõds alapja Isten dvztõ kegyelme.

A 11–15-ig terjedõ szakasz rtelmt Jzus Krisztus kt epiphaneia-ja hatrozza meg. Isten dvztõ kegyelme Jzus inkarncijban, kereszthallban s feltmasztsban, megjelent. Krisztus vltsgmûvnek a gymlcse, az Isten bkessge az evanglium hirdetse ltal mindenkinek, minden idõkre szl (11). Krisztus msodszor nem szolgai formban,. hanem dicsõsgben fog megjelenni, hogy kinyilvntsa vgsõ gyõzelmt bûn s hall felett (13).

Isten dvztõ szeretetnek megjelense neveli a keresztyn gylekezetet helyes letfolytatsra s helyes bizonysgttelre. Isten pedaggijnak (paideu itt a nevels rtelmben hasznlatos) alapja s mdszere a bûns ember irnt val megelõzõ szeretet. Pedaggijnak terve, hogy megtagadjuk a hitetlensget, azaz a bizalmatlansgot mindenre elgsges szeretete irnt: Ez a bizalmatlansg ugyanis bûns, nzõ kvnsgai sodrba hajtja az embert, s alkalmatlann teszi a szolgl letre. Isten kegyelme ltal arra nevel tovbb, hogy „jzanul” ljnk, hogy rtelmi s rzelmi letnk a Szentllek ltal kiegyenslyozott, csggedstõl s elbizakodottsgtl mentes legyen. Isten rendezi az „igazsgossgra” nevelse ltal a msik emberhez val viszonyunkat is, hogy egsz letnkben a felebart javt keressk. A kegyes let az Istenhez val viszonyunk rendezettsgt jelenti, amely nem formasgokban nyilvnul meg, hanem abban, hogy a kegyelem forrsbl lnk. Erre az letre vltott meg s tiszttott meg bennnket Krisztus, hogy Isten npeknt jt cselekedve, dvztõ kegyelmrõl bizonysgot tehessnk. Az a gylekezet, amely Istennek ebben a nevelõ iskoljban l, vrhatja boldog remnysggel Urnak visszajvetelt. A „megs theos” s a „sotr Cristos” Istennek s Krisztusnak olyan mltsgjelzõi, amelyek egyrszt a csszrkultusz emberistentse, msrszt a gnosztikus filozfia nmegvlt ksrlete ellen irnyultak, ktsgtelen pozitv szoteriolgiai tartalma ellenre is.

Tit. III. RSZ

Tit. 3,1–8. Isten szeretete irntunk az emberek szeretetre ktelez.

Pl pratlan tmrsggel s szemlletessggel foglalja ssze a levl vgn „evangliumnak” az ingyen kegyelembõl, hit ltal val megigazulsnak a tartalmt. Ugyanakkor vilgosan rmutat a megigazulsbl fakadt j let etikai jelentõsgre az egyn s a kzssg letben. A szakasz slypontja a 4–6 versekben van. Isten jsga s emberszeretete megjelensvel, kinyilatkoztatsval a Krisztusban nemcsak az emberisg, hanem az egyn letben is j korszak kezdõdtt. A chrstots s philanthrpia jra a csszrkultusz terminolgijbl vett szavak. A korabeli hivatalos nyilatkozatokban, vagy a csszrokhoz rt folyamodvnyokban a leggyakrabban hasznlt kifejezsek, mint a csszrra ruhzott tulajdonsgok: „jsg s emberszeretet”. Pl leszgezi, hogy az igazi „jsg s emberszeretet” akkor jelent meg a vilgon, amikor Isten Jzus Krisztus kiengesztelõ vlts mûve folytn, nem a mi rdemeinkbõl, hanem az ingyen irgalmassgbl megszabadtott, megmentett bennnket s j letet adott neknk. Az j let az „jjszlets frdõje” s a „Szentllek megjtsa” ltal jn ltre bennnk A. kt kifejezs egytt a vz ltal val keresztsg s a Szentllek ltal val jjszlets elvlaszthatatlan voltra utal. Ha a kettõ idõrendben nem is esik mindig egybe, tartalmilag egyv tartozik s egytt hozza ltre az j embert, aki Krisztus kpre teremtetett (v. ApCsel 10:44kk.; 19:1kk.). A palingenesia a sztoikus filozfia terminusa, amely a kozmikus mretû vilggs ltal val megjulst jelentette. A zsidsgban a sz j tartalmat nyert, a hallbl val megelevenedst jelenti. Az sz sokszor utal arra, hogy a keresztsg ltal az ember „j teremtmny” lesz (Gal 5:15; 2Kor 5:17), aki Isten jjteremtõ munkja nyomn egy j, Isten elõtt magasabb rtkû letre szletett (Jak 1:18; 1Pt 1:3.23; Jn 3:3–8). Ebben az j letben Krisztus a Szentllek ltal Istennel kzssgben s az rk let remnysgben lnk, mint Isten gretnek vromnyosai. Ez az j let azonban nem ncl, nem az „dvssg lvezsre”, hanem msok szeretetre s szolglatra berendezett let. Isten minden jsga arra ktelezi a keresztyn embert s az egyhzat, hogy hlbl j, szolgl lettel tegyen bizonysgot Isten szeretetrõl. Az j let gymlcsei mindenek elõtt az egyn megvltozott, tiszta s igaz letben mutatkoznak meg, de nem llnak meg az egyhz hatrnl sem, hanem az emberi kzssg, a trsadalom irnti felelõssgben mutatkoznak meg.

Pl apostol korban a felsõbbsgrt mondott imdsg s a trvnyeknek val engedelmessg, a lojalitson tl a birodalom npei bkjnek s jltnek a munklst is jelentette (v. Rm 13:1kk.; 1Tim 2:1kk.). Az llam, amikor a rendet fenntartja s a trvnyek tisztelett õrzi, a trsadalom jltre vigyz a kzssg javt szolglja. A gyanakvstl, rgalmazstl, durva bûnktõl mentes let, a kszsg minden jnak a cselekvsre j lgkrt teremt a gylekezet krl a trsadalomban is. „Ti vagytok a fldnek savai…” (Mt 5:13) – mondja Jzus. Ezek az igk csengenek vissza Pl intelmeiben a msokrt felelõs letre. A Krisztusban nyert j letnek egyni, trsadalmi sõt vilgmretû kihatsai vannak etikai skon. A keresztyn ember s egyhz trsadalmi felelõssgt hitnek forrsbl a Szentrsbl merti.

Tit. 3,9–15. Egyhzmegyei intzkedsek. dvzletek.

A tvtantk fegyelmezst is Jzus szellemben ajnlj a az apostol (v. Mt 18:15–17). Az egyhzfegyelem nem Krisztus bri munkjnak s az utols tletnek az elõlegezse, hanem a trelem s szeldsgvel vvott harc az evanglium tisztasgrt s az egyhz szolglatnak szavahihetõsgrt. Az a tvtant, aki tbbszri testvri intelem utn sem ll el a hamis tantstl, maga zrja ki nmagt (autokatakritos), a gylekezetbõl, nem a gylekezet vagy a gylekezet vezetõje tl felette, hanem sajt lelkiismerete. Az itt emltett tvtants rszletes ismertetst. 1Tim 1:4kk.; Tit 1:10kk.

Pl a Titushoz rt levelet a gyakorlati keresztynsgre, szeretetre, munkra val buzdtssal s bensõsges kszntssel zrja.

Az apostol az eddig ismeretlen Artemast s a leveleibõl jl ismert munkatrsat Tikhikust kldi Krtra Titus levltsra. Titust Nikopolisba (Adriai tenger partjn fekvõ vros) rendeli maga mell tovbbi, bizonyra Hispnia fel tart misszii tjra munkatrsnak. Az dvzlõ szavakban emltst tesz Pl egy Zns nevû jogszrl s az ismert s szeretett munkatrsrl Apollsrl (ApCsel 18:24kk.; 1Kor 1:12; 3:4kk.; 4:6; 16:12). Ezek is jrtak Krtban, hogy segtsenek Titusnak a gylekezetek szervezsben s megszilrdtsban. Most, amikor tvozban vannak, Pl a krtai keresztynek gondoskod figyelmbe ajnlja õket, hogy semmiben se legyen hinyuk. A bcs szavaiban, a levl zr szakaszban bepillantst nyernk Plnak, a pognyok apostolnak, nagy krltekintssel, tervszerûen, egyben a krisztusi szeretet melegsgvel vgzett egyhzkormnyzi munkjba.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!