TITUSHOZ RT LEVL MAGYARZATA Dr. Kocsis Elemr professzor
A TITUSHOZ RT LEVL MAGYARZATA
rta: Dr. Kocsis Elemr professzor
Tit. I. RSZ
Tit. 1,1–4. Pl dvzli Titust.
Pl Isten szolgjnak s Jzus Krisztus apostolnak nevezi magt. Ezzel utal szolglatnak hitelessgre s mltsgra, egyben azonban alzatra is. A bevezetsben megnevezi kldetsnek kettõs feladatt: 1. A gylekezetek hitnek erõstst. 2. Az evanglium megismertetst a vilggal. Az eusebeia sz itt a keresztyn hit s letfolytats foglalata, (v. 1Tim 3:16; 6:3). A gylekezet megtartsa a hitben s az egyhz kldetsnek elvgzse a vilgban egyarnt az „rk let remnysge” alapjn trtnhet. Ez, Isten eschatolgiai greteinek beteljesedst jelenti, Isten kirlyi uralmnak gyõzelmt, bûn, hall s minden emberi nyomorsg felett. Csakis ennek a „remnysg theolgijnak” a bizonyossgban van rtelme az egyhz letnek s szolglatnak. Isten az emberi nem megvltst „rk idõk elõtt” meggrte, s mivel Õ „nem hazudik”, Krisztusban beteljestette. gretnek beteljestst s kinyilatkoztatst az apostoli kerygma ltal tette nyilvnvalv a vilgnak (v. 2Tim 1:9–10). Ms apostolok is hirdettk a Krisztusrl szl zenetet, de „a megvlt Isten akaratbl” Plra bzatott a legnagyobb feladat, az, hogy a pogny npeknek hirdesse az evangliumot. Ez a pognyokra alkalmazott, pognyokhoz szl evanglium az, amit Pl az „n evangliumom”-nak nevez.
Titus megszltsa ppen olyan bizalmas, mint a Timotheus (1Tim 1:2; 2Tim 1:1): „Titusnak, igazi gyermekemnek, a kzs hit szerint!”. A bekszntõ dvzlet a szoksos pli formulval vgzõdik, amelyben kegyelmet s bkessget kvn s kr a levl cmzettjre, ill. cmzettjeire az Atya Istentõl s Jzus Krisztustl, a mi Megvltnktl. Ez az evanglium tartalma s ltala Isten legnagyobb ajndka a fldi letben.
Tit. 1,5–9. Titus megbzatsa Krta szigetn: gylekezeti vezetõk rendelse.
Pl kevs ideig tartzkodhatott Krta szigetn, ezrt Titust teljhatalm megbzottjaknt otthagyta, hogy az ltala elkezdett szervezs munkjt fejezze be s rendelkezzk gylekezeti vezetõk szolglatba lltsrl. A Titushoz rt levl csak presbiterekrõl s pspkkrõl beszl, a diaknusi tisztet nem emlti. Ha az itt vzolt helyzetet a Timotheushoz rt levlben lert gylekezeti viszonyokkal sszehasonltjuk, nyilvnval lesz, hogy Krtn mg kezdetlegesebb helyzettel llunk szemben, ezrt nincs sz a diaknusokrl. Az elsõ lps a presbiterek testletnek a megszervezse (5. v.), ezekbõl vlasztja ki aztn Titus a legalkalmasabbakat pspkknek. A presbiterr s pspkk vlaszts szemlyi felttelei ugyanazok, mint a Timotheushoz rt levelekben (v. 1Tim 5:17–25; 1Tim 3:1–7). Mindkettõnek szemlyben s csaldjban feddhetetlennek s pldaad letûnek kell lennie. A pspkk, a gylekezet vezetõjv vlaszts legfõbb szemlyi kvetelmnye mgis az, hogy ismerje a hiteles evangliumi hagyomnyt, ragaszkodjk hozz, kpes legyen azt hirdetni, tantani s a tvtantk ellen megvdeni (9. v.). Ezek a kvetelmnyek a lelkipsztor szemlyre s feladatra nzve maradand rvnyûek s ma is ktelezõ erejûek.
Tit. 1,10–16. A tvtantk ellen Titusnak hatrozottan fel kell lpnie.
A fiatal krtai gylekezetekre klnsen nagy veszlyt jelentenek a tvtantk, akik mindentt megjelentek az igaz tants nyomban. Ugyanazok a tulajdonsgok jellemzõek rjuk, mint a Tim levelekben mr megismert tvtantkra (v. 1Tim 1:3–11; 4:1–11; 6:3–10). Fõ jellemvonsuk az izggasg, fegyelmezetlensg s haszonless. Ezek a tulajdonsgok prosulnak a krtaiak nemzeti rossz tulajdonsgaival: „A krtaiak mindig hazugok, gonosz vadllatok, lusta falk”. Ezt a kzmondst, amelyet Epimenides (Kr. e. 6. sz.) krtai kltõ fogalmazott meg hexameterben, Pl nem gnybl, hanem azrt idzi, hogy Titus kormnyzi s lelkigondozi munkjt segtse. Az egyhz s a gylekezetek vezetõinek igen mlyen meg kell ismernik a rbzottak j s rossz tulajdonsgait, hogy helyesen tudjk alkalmazni az evanglium vigasztal s fegyelmezõ erejt. A tvtantk hamis tanait egyrszt a „zsid mtoszokkal” val spekulci jellemzi (v. 1Tim 1:3kk.), msrszt trvnyeskedõ ritualizmus, aszketikus tanok, eledelek tiltsa. Pl Jzus nyomn hatrozott szt mond ebben a krdsben: „Minden tiszta a tisztknak” (v. Mk 7:15). Nem az Isten ltal teremtett eledelek, hanem a bûn fertõzteti mg az embert rtelenben s lelkiismeretben. A tvtantk rtelmi gõgjkben azt lltjk, hogy ismerik az Istent, sõt rla hitvallst is tesznek szval (homologousin), de tetteikkel ppen ellenkezõ bizonysgot szolgltatnak magukrl. Hasonltanak azokhoz, akikben a kegyessgnek, teht az igaz hitnek csak a ltszata van meg, de annak ereje hinyzik letkbõl. Inkbb az engedetlensg jellemzõ rjuk – az apostol szerint –, ez azonban nemcsak a j hinya, hanem „utlatossg”, visszataszt Isten s emberek elõtt. A tvtantk Krisztus vltsgmûvnek egyedli rvnyt vonjk ktsgbe, amikor kvetelseikkel, trvnyeskedskkel s elmleteikkel Krisztus ingyen kegyelme s az emberek kz llnak. A gnosztikus tvtants az egyhz trtnete folyamn a legvltozatosabb formban jra s jra megjelent s napjainkban is jelen van ott, ahol olyan trvnyeskedõ vallsi kvetelmnyekkel, vagy theolgiai elmletekkel llanak elõ, amelyekbõl hinyzik a szeretet s szolgl nfelldozs gyakorlata.
Tit. II. RSZ
Tit. 2,1–10. A gylekezet tagjai szent lettel tegyenek bizonysgot.
A rgebbi pli levelekben a csald, a keresztyn hznp kap utastst a megszentelt, hitvall letfolytatsra (v. Kol 3:18k.). A Titushoz rt levlben Pl mr a gylekezet egyes csoportjaira, klnbzõ kor s nemû tagjaira tekintettel ad lelkigondozi tancsokat. A gylekezet minden tagjnak gy kell lnie szent letben, hogy letfolytatsuk egyms erõstse, egyttal az evanglium hirdetse legyen a kvlllknak (v. Mt 5:16kk.).
1. A gylekezetnek az „egszsges tants”-hoz kell alkalmazkodnia (v. 1Tim 1:10), azaz az apostoli hagyomny ltal hirdetett romlatlan tantshoz. Ennek hirdetse s alkalmazsa a Titus feladata.
2. A lehiggadt idõs frfiak magatartsukkal legyenek plda az alapvetõ keresztyn ernyekben, a Szentllek gymlcseiben, mrtkletessgben, a tisztessgben, jzansgban, hitben, szeretetben, llhatatossgban.
Pl msodsorban az reg asszonyokat emlti, akiknek a csaldban elfoglalt helyzetknl fogva nagy erklcsi tekintlyk volt: A hieroprepeis a templomi szolglat, a kultuszi szolglat jelzõje. Az egyhz Isten temploma (v. 1Kor 3:16), benne mindenkinek – az egyetemes papsg bibliai, jszvetsgi gondolata alapjn – gy kell viselkedni, mint aki szent szolglatban van. A rgalmazs, pletyka, ms dolgba avatkozs jellegzetesen az idõs asszonyok ksrtse. A rszegsg, ill. az alkoholizmus rabsga az asszonyoknl a hanyatl s boml kultrkra jellemzõ. Ilyen krnyezetben kellett Titusnak gylekezetet szervezni s megszilrdtani. Pl parancsa teht az, hogy az idõs asszonyok megszabadulva a korukkal s krnyezetkkel jr bûnktõl, vezessk erklcsi tekintlykkel a fiatalabbakat a jra. A fiatal asszonyok helye a Titushoz rt levl szerint is a csald (v. 1Tim 2:15; 5:14), frjket s gyermekket szeretve, csaldjukat, otthonukat rendben tartva, tehetnek bizonysgot hitk gymlcseiben Krisztusrl.
Az ifjak magatartsra a jzan mrtkletessgnek kell jellemzõnek lenni. A fktelensg, mrtktelensg, nfegyelem hinya az ifj s frfi korba lpõ keresztyneknl csõdbe juttathatja az evangliumi szolglatot, s alkalmat ad a szidalmazsra. Titusnak szban s tettben pldaknt kell viselkednie.
A szolgkhoz intzett rendelkezsben, csak gy, mint az 1Tim 6:1–2-ben az evangliumi szolglat szempontjaira figyel elsõ renden. A hûsges s megbzhat keresztyn szolga kedvess vlik, s az dvztõ Isten „tantst” az evangliumot kesti, vonzv teszi ura szmra is. Pl itt nem tr ki rszletesen, mint az 1Kor 7:20kk.-ben a rabszolgasg krdsre, de a rendelkezsbõl kitûnik, hogy minden anarchista s elhamarkodott megoldstl tartzkodva, a szeretet minden klnbsget eltrlõ hatalmban bzik.
Tit. 2,11–15. A megszentelõds alapja Isten dvztõ kegyelme.
A 11–15-ig terjedõ szakasz rtelmt Jzus Krisztus kt epiphaneia-ja hatrozza meg. Isten dvztõ kegyelme Jzus inkarncijban, kereszthallban s feltmasztsban, megjelent. Krisztus vltsgmûvnek a gymlcse, az Isten bkessge az evanglium hirdetse ltal mindenkinek, minden idõkre szl (11). Krisztus msodszor nem szolgai formban,. hanem dicsõsgben fog megjelenni, hogy kinyilvntsa vgsõ gyõzelmt bûn s hall felett (13).
Isten dvztõ szeretetnek megjelense neveli a keresztyn gylekezetet helyes letfolytatsra s helyes bizonysgttelre. Isten pedaggijnak (paideu itt a nevels rtelmben hasznlatos) alapja s mdszere a bûns ember irnt val megelõzõ szeretet. Pedaggijnak terve, hogy megtagadjuk a hitetlensget, azaz a bizalmatlansgot mindenre elgsges szeretete irnt: Ez a bizalmatlansg ugyanis bûns, nzõ kvnsgai sodrba hajtja az embert, s alkalmatlann teszi a szolgl letre. Isten kegyelme ltal arra nevel tovbb, hogy „jzanul” ljnk, hogy rtelmi s rzelmi letnk a Szentllek ltal kiegyenslyozott, csggedstõl s elbizakodottsgtl mentes legyen. Isten rendezi az „igazsgossgra” nevelse ltal a msik emberhez val viszonyunkat is, hogy egsz letnkben a felebart javt keressk. A kegyes let az Istenhez val viszonyunk rendezettsgt jelenti, amely nem formasgokban nyilvnul meg, hanem abban, hogy a kegyelem forrsbl lnk. Erre az letre vltott meg s tiszttott meg bennnket Krisztus, hogy Isten npeknt jt cselekedve, dvztõ kegyelmrõl bizonysgot tehessnk. Az a gylekezet, amely Istennek ebben a nevelõ iskoljban l, vrhatja boldog remnysggel Urnak visszajvetelt. A „megs theos” s a „sotr Cristos” Istennek s Krisztusnak olyan mltsgjelzõi, amelyek egyrszt a csszrkultusz emberistentse, msrszt a gnosztikus filozfia nmegvlt ksrlete ellen irnyultak, ktsgtelen pozitv szoteriolgiai tartalma ellenre is.
Tit. III. RSZ
Tit. 3,1–8. Isten szeretete irntunk az emberek szeretetre ktelez.
Pl pratlan tmrsggel s szemlletessggel foglalja ssze a levl vgn „evangliumnak” az ingyen kegyelembõl, hit ltal val megigazulsnak a tartalmt. Ugyanakkor vilgosan rmutat a megigazulsbl fakadt j let etikai jelentõsgre az egyn s a kzssg letben.
A szakasz slypontja a 4–6 versekben van. Isten jsga s emberszeretete megjelensvel, kinyilatkoztatsval a Krisztusban nemcsak az emberisg, hanem az egyn letben is j korszak kezdõdtt. A chrstots s philanthrpia jra a csszrkultusz terminolgijbl vett szavak. A korabeli hivatalos nyilatkozatokban, vagy a csszrokhoz rt folyamodvnyokban a leggyakrabban hasznlt kifejezsek, mint a csszrra ruhzott tulajdonsgok: „jsg s emberszeretet”. Pl leszgezi, hogy az igazi „jsg s emberszeretet” akkor jelent meg a vilgon, amikor Isten Jzus Krisztus kiengesztelõ vlts mûve folytn, nem a mi rdemeinkbõl, hanem az ingyen irgalmassgbl megszabadtott, megmentett bennnket s j letet adott neknk. Az j let az „jjszlets frdõje” s a „Szentllek megjtsa” ltal jn ltre bennnk A. kt kifejezs egytt a vz ltal val keresztsg s a Szentllek ltal val jjszlets elvlaszthatatlan voltra utal. Ha a kettõ idõrendben nem is esik mindig egybe, tartalmilag egyv tartozik s egytt hozza ltre az j embert, aki Krisztus kpre teremtetett (v. ApCsel 10:44kk.; 19:1kk.). A palingenesia a sztoikus filozfia terminusa, amely a kozmikus mretû vilggs ltal val megjulst jelentette. A zsidsgban a sz j tartalmat nyert, a hallbl val megelevenedst jelenti. Az sz sokszor utal arra, hogy a keresztsg ltal az ember „j teremtmny” lesz (Gal 5:15; 2Kor 5:17), aki Isten jjteremtõ munkja nyomn egy j, Isten elõtt magasabb rtkû letre szletett (Jak 1:18; 1Pt 1:3.23; Jn 3:3–8). Ebben az j letben Krisztus a Szentllek ltal Istennel kzssgben s az rk let remnysgben lnk, mint Isten gretnek vromnyosai.
Ez az j let azonban nem ncl, nem az „dvssg lvezsre”, hanem msok szeretetre s szolglatra berendezett let. Isten minden jsga arra ktelezi a keresztyn embert s az egyhzat, hogy hlbl j, szolgl lettel tegyen bizonysgot Isten szeretetrõl. Az j let gymlcsei mindenek elõtt az egyn megvltozott, tiszta s igaz letben mutatkoznak meg, de nem llnak meg az egyhz hatrnl sem, hanem az emberi kzssg, a trsadalom irnti felelõssgben mutatkoznak meg.
Pl apostol korban a felsõbbsgrt mondott imdsg s a trvnyeknek val engedelmessg, a lojalitson tl a birodalom npei bkjnek s jltnek a munklst is jelentette (v. Rm 13:1kk.; 1Tim 2:1kk.). Az llam, amikor a rendet fenntartja s a trvnyek tisztelett õrzi, a trsadalom jltre vigyz a kzssg javt szolglja. A gyanakvstl, rgalmazstl, durva bûnktõl mentes let, a kszsg minden jnak a cselekvsre j lgkrt teremt a gylekezet krl a trsadalomban is. „Ti vagytok a fldnek savai…” (Mt 5:13) – mondja Jzus. Ezek az igk csengenek vissza Pl intelmeiben a msokrt felelõs letre. A Krisztusban nyert j letnek egyni, trsadalmi sõt vilgmretû kihatsai vannak etikai skon. A keresztyn ember s egyhz trsadalmi felelõssgt hitnek forrsbl a Szentrsbl merti.
Tit. 3,9–15. Egyhzmegyei intzkedsek. dvzletek.
A tvtantk fegyelmezst is Jzus szellemben ajnlj a az apostol (v. Mt 18:15–17). Az egyhzfegyelem nem Krisztus bri munkjnak s az utols tletnek az elõlegezse, hanem a trelem s szeldsgvel vvott harc az evanglium tisztasgrt s az egyhz szolglatnak szavahihetõsgrt. Az a tvtant, aki tbbszri testvri intelem utn sem ll el a hamis tantstl, maga zrja ki nmagt (autokatakritos), a gylekezetbõl, nem a gylekezet vagy a gylekezet vezetõje tl felette, hanem sajt lelkiismerete. Az itt emltett tvtants rszletes ismertetst. 1Tim 1:4kk.; Tit 1:10kk.
Pl a Titushoz rt levelet a gyakorlati keresztynsgre, szeretetre, munkra val buzdtssal s bensõsges kszntssel zrja.
Az apostol az eddig ismeretlen Artemast s a leveleibõl jl ismert munkatrsat Tikhikust kldi Krtra Titus levltsra. Titust Nikopolisba (Adriai tenger partjn fekvõ vros) rendeli maga mell tovbbi, bizonyra Hispnia fel tart misszii tjra munkatrsnak. Az dvzlõ szavakban emltst tesz Pl egy Zns nevû jogszrl s az ismert s szeretett munkatrsrl Apollsrl (ApCsel 18:24kk.; 1Kor 1:12; 3:4kk.; 4:6; 16:12). Ezek is jrtak Krtban, hogy segtsenek Titusnak a gylekezetek szervezsben s megszilrdtsban. Most, amikor tvozban vannak, Pl a krtai keresztynek gondoskod figyelmbe ajnlja õket, hogy semmiben se legyen hinyuk. A bcs szavaiban, a levl zr szakaszban bepillantst nyernk Plnak, a pognyok apostolnak, nagy krltekintssel, tervszerûen, egyben a krisztusi szeretet melegsgvel vgzett egyhzkormnyzi munkjba.
|