//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
:
THESSZALONIKAI GYLEKEZETHEZ IRT MSODIK LEVL Dr. Czegldy Sndor professzor

THESSZALONIKAI GYLEKEZETHEZ IRT MSODIK LEVL Dr. Czegldy Sndor professzor


A THESSALONIKAIAKHOZ RT MSODIK LEVL MAGYARZATA

rta: Dr. Czegldy Sndor professzor

Bevezets  A levl rsnak okai. Hitelessge.

Pl apostolnak elsõ levele megrsa utn sem nylt lehetõsge arra, hogy Thessalonikba visszamenjen, viszont hamarosan rteslnie kellett arrl, hogy a vgsõ dolgokra nzve tovbbi problmk lltak elõ. mind a keresztyn remnysg tartalmt, mind pedig az azoknak megfelelõ keresztyn magatartst illetõen. A nagyobb baj megelõzsre jra rt, hogy egyfelõl a „parousia”-t vilgosabban megmagyarzza, msfelõl a gylekezet tagjait llhatatos, nyugodt, csendes s munks letre buzdtsa. A levl pli szerzõsgt a mlt szzadtl kezdve tbben s tbbfle okbl ktsgbe vontk. A javasolt jabb megoldsok azonban tbb krdst vetnek fel, mint amennyire felelni prblnak. Ha a kt levl kzl csak a msodik maradt volna rnk, taln fel sem vetõdtt volna a hitelessg krdse, mert annyira slyosak s rgiek a pli szerzõsg melletti tanbizonysgok. A ktsgtelenl meglevõ nehzsgek megmagyarzsra van olyan felttelezs is, hogy a msodik levl csak a zsidkeresztyneknek szlna s az õ sajtos eschatolgiai problmikra felelne az õ gondolatformik felhasznlsval. Eszerint az apostol csak az elsõ levelet sznta volna az egsz gylekezet (v. 26–27: „sszes atyafiak”, „minden szent atyafi”) elõtti felolvassra, mg a klnleges tartalm s hangszerelsû levl kizrlag a zsidkbl lett keresztyneknek szlt volna.

Ez azonban ellenttben van azzal, amit a gylekezet tlnyoman pognykeresztyn jellegrõl tudunk. Tekintettel a msodik levl kanonicitsnak s Pltl val szrmazsnak a II. szzadtl kezdve lthat elismersre (Ignatius, Rmai Kelemen, Jusztin mrtr, a Muratori-knon, a Pesitta, Marcion, Tertullianus, Irenaeus, Alexandriai Kelemen, Origenes), a legegyszerûbb s leghelyesebb megolds az, ha elfogadjuk, hogy a msodik levelet is Pl apostol rta, nem sokkal az elsõ utn, Kr. u. 50-ben vagy 51-ben, s hogy a msodik levl mondanivaljt is az egsz gylekezetnek sznta.

A levl tartalma s felosztsa.

Ami a levl tartalmt illeti, klnsen kt tantst kell kiemelnnk. Az egyik helyreigaztja a gylekezetben az elsõ levl ta elterjedt tvedst, mintha itt volna mr a Krisztusnak ama napja” (2:2). Pl emlkezteti a thessaloniakat az ottlte alatt mr elmondott tantsra, hogy a „parousia”-t a bûn sszpontostott kirobbansnak, a „Trvnytapos” megjelensnek kell megelõznie. Ez azonban mg nem kvetkezett be: elõszr annak, aki a Trvnytapost most mg visszatartja, flre kell az tbl tolatnia (2:7). A msodik tantst kivlt problma mr az elsõ levelet megelõzõleg is kezdett jelentkezni, azta azonban slyoss vlt: nmelyek esetben az eltorzult vradalom munkakerlssel s rendetlensggel jrt egytt. Az eltorzult remnysg tnyleg gtolhatja az ember tevkenysgt: ttlen vrakozst, lmodozst, a fldi let krdseitõl vl elfordulst, munkakerlst eredmnyezhet. Pl clja nemcsak az, hogy a thessalonikaiak kisiklott eschatolgijt helyreigaztsa, hanem az is, hogy. a helyes keresztyn remnysgbõl kvetkezõ aktv, felelõssgteljes, munks letet hangslyozza. Az igazi keresztyn remnysg ugyanis erõfokoz, aktivizl rzs; megv attl; hogy „megrestljnk a j cselekvsben” (3:13). E tantsoknak megfelelõen a levl a kvetkezõkppen tagozdik. Az I. rsz a szoksos kszntst, Pl hlaadst s a gylekezetnek kldtt vigasztalst tartalmazza. A II. rszben elõszr a Krisztus eljvetelt megelõzõ „szakadsrl” hallunk (1–5), majd az Antikrisztus eljvetelrõl (6–12). Ez utn az apostol a gylekezet dvtrtnetileg megvilgtott helyzetben llhatatossgra int (13–17). A III. rsz elõszr a gylekezet knyrgsrõl s hûsgrõl szl (1–5), majd az r napjnak helyes vrsrl. Az apostol sajtkezû dvzlete (17–18) zrja a levelet.

Irodalom.

Lsd az elsõ levl bevezetsben felsorolt mûveket.

2 Thess. I. RSZ

2 Thess. 1,1–12. Ksznts, hlaads, vigasztals.

A felirat s a ksznts majdnem ugyanaz, mint az elsõ levlben (1–2), s a kvetkezõ hlaads is nagyon hasonlt az elsõ levl nyitnyhoz (3–4). A 4. vers. azt mutatja, hogy az elsõ levl rsa ta fokozdott az ldzsek heve, amely azonban nem tudta legyõzni a thessalonikai keresztynek kitartst s hitt. A hvõk szenvedst gy tekinti az apostol, mint az Isten orszghoz tartozsuk jelt (5). Az apostol vigasztalsa az tlettevõ Jzus Krisztus eljvetelnek zenete (7). Az, hogy az r igazsgot tesz s megfizet azoknak, akik tudatosan Isten s az evanglium ellen fordulnak (6.8.), az apostoli krygma integrns rsze. Az r eljvetelt Pl apostol a rendelkezsre ll legerõsebb kifejezõ eszkzkkel, a korabeli apokaliptika szneivel brzolja. De ebben a kpben mgsem a flelmes vonsok dominlnak, hanem az az rmzenet, hogy az tlõ Krisztus „megdicsõti magt az õ szenteiben” s „csodltatik mindazokban, akik hisznek” (10). Az apostolnak csak az a gondja s imdsga, hogy a thessalonikaiak mltknak bizonyuljanak elhivatsukra (11). Ami a jelent illeti, Isten gy erõsti meg elhvsukat, hogy a jsgban val gynyrûsgket s hitknek erõben megnyilatkoz munkjt teljessgre viszi (11). gy dicsõttetik meg Jzus Krisztus neve a hvekben, s gy dicsõttetnek meg a hvek Õbenne. Mindez pedig az r Jzus Krisztus kegyelmbõl van! (12)

2 Thess. II. RSZ

2 Thess. 2,1–5. A Krisztus eljvetelt megelõzõ „szakads”.

A msodik rsszel kezdõdõ szakasz felelet egy slyos hitbeli krdsre, amely az apostolnak nyilvn az elsõ levl rsa ta. jutott tudomsra. Voltak ugyanis az atyafiak kztt, taln nem is kevesen, akik arra a tves meggyõzõdsre jutottak, hogy „a Krisztusnak ama napja mr itt van” (1–2). Pl nem tudja, mi vltotta ki ezt a tvelygst: lehet, hogy valamilyen prftai ignnyel fellpõ beszd, lehet, hogy az apostolnak tulajdontott, elõttnk ismeretlen levl (2). A hvõket mindenesetre az a veszly fenyegette, hogy a ’parousia’-ra nzve (1) eltntorodnak az evanglium helyes megrtstõl, beteges nyugtalansg vesz erõt rajtuk, csalrd szndk ldozatai lesznek (2–3). Pl apostol eszkbe juttatja a kzttk hirdetett evangliumot, az lõszban s levlben velk kzlt tantst (14–15), mert azt akarja, hogy megmaradjanak abban, amit Pltl s trsaitl vettek. Klnsen emlkezteti õket szbeli igehirdetsnek egy fontos, de – gy ltszik – azta elfelejtett rszre: az r napja nem jn el addig, „mg be nem kvetkezik elõbb a szakads”, a nagy ’apostasia’, s meg nem jelenik a „trvnytelensg embere, a veszedelem fia” (3). Õ az ellensg, aki flbe emeli magt mindannak, ami Istennek vagy istensgnek neveztetik, gyannyira, hogy maga l be, mint Isten, az Isten templomba, azt lltva, hogy õ Isten (4).

2 Thess. 2,6–12. Az Antikrisztus eljvetele.

m a vgsõ kifejletnek ez az esemnye mg nem kvetkezett be. Sõt a thessalonikaiak Pl apostol szbeli tantsbl „tudjk”, mi az, ami mg „visszatartja” az Ellensget, gyhogy az csak a maga idejben fog megjelenni (6). Titokban ugyan mr mûkdik a trvnyszegs bûne, de csak titokban, mert a Visszatartnak elõszr flre kell az tbl tolatnia (7), hogy akkor aztn megjelenjk a Trvnytapos (8). Ennek ereje a Stn ltal van, a hazugsgnak minden hatalmval, jeleivel s csodival (9). Pusztt hatalma ki fog terjedni azokra, akik elvesznek, akik nem fogadtk be az igazsgnak szeretett, nem hittek az igazsgnak (10–11). Mint Jb esetben a Stnnak, gy most is maga Isten ad mûkdsi teret a Trvnytaposnak: az igazsg ellensgeire Isten bocstja r a tvelygs erejt, hogy higgyenek a hazugsgnak (11). De mindennek hatra az r eljvetele: akkor a Trvnytaposnak is meg kell semmislnie (8).

De ki a Trvnytapos? Mint mr elõbb is, Pl apostol levelnek ebben a szakaszban az apokaliptika gondolatformit alkalmazza, teht „rejtjelezetten” beszl. Annakidejn a thessalonikaiak, amikor Pl apostol egyhzalapt igehirdetst hallgattk, megkaptk ugyan a kulcsot ehhez a rejtjelezett rshoz (5), de gy ltszik, voltak kzttk tbben, akik azta ezt a kulcsot elvesztettk, vagy nem tudtk hasznlni. De vajon mi a jelenben meg tudjuk-e fejteni ezt a „sifrrozott” zenetet? Konkrt vonatkozsaiban bajosan. De ltalnos s rnk tartoz rtelmt megtallhatjuk. Az jszvetsgi dvzenet szmol azzal, hogy Krisztus Urunk vgsõ gyõzelmt, az Õ dicsõsges eljvetelt a Gonosz idõleges hatalmnak utols, koncentrlt gaskodsa elõzi meg (v. Mt 24:10–12; Jel 16:9.11.21). s amikppen az evanglium hatsa szemlyes hats, gy ez az utols ellenlls is valamikppen szemlyes vonsokat visel magn. Mr a vgsõ dolgok elõtt, a mostani vilgkorszak kritikus helyzeteiben is lthat, hogy a Gonosz hatalma trtneti szemlyekben inkarnldik. Pl apostol zsid kortrsai s az elsõ keresztynek olyan szemlyekre gondolhattak, mint amilyen pldul Antiochus volt, aki a templom gõ ldozati oltrra egy Zeusnak szentelt oltrt pttetett, vagy Nagy Herdesre, aki a templom bejrata fl a rmai sas jelvnyt helyeztette, vagy Caligulra, aki megksrelte, hogy a templomban a sajt szobrt llttassa fel. Ezek s az ezekhez hasonl esemnyek azonban csak elõjelek. A Gonosz erejnek utols megtesteslse az Antikrisztus, az ellen-Messis (1Jn 2:18–22; 4:3; 2Jn 7), akinek hatalmt a hitets teszi klnsen veszlyess. Ahogy a Stn t tudja vltoztatni magt vilgossg angyalv (2Kor 11:14), gy erõt adhat a Trvnytaposnak hazug jelek s csodk vghezvitelre (9–10), hogy gy vezesse flre s vesztse el azokat, akik nem hittek az igazsgnak (11).

De ki a visszatart, aki egyelõre megakadlyozza az ’apostasia’-t; a Lzadst, az ellen-Krisztus utols nagy tmadst? Tertullianustl kezdve igen sok rsmagyarz gy vli, hogy Pl apostol a rmai birodalom hatalmban ltta volna a Visszatartt. Ezt altmasztotta volna sajt tapasztalata: a rmai birodalom jogi rendje volt segtsgre abban, hogy misszii munkjt a zsidk elkeseredett ellenllsval szemben is vgezhesse. Msok, mint a rgiek kzl pldul Klvin Jnos, az jabbak kzl O. Cullmann, gy gondoljk, hogy az apostol magt az evangliumhirdetst, illetve nmagt, mint az evanglium hirdetõjt tartotta ilyen fkezõ, a Gonosz hatalmnak vgsõ kirobbanst ksleltetõ erõnek. De a leghelyesebb magyarzatnak az ltszik, ha a Visszatartt, ppen gy, mint a Trvnytapost, apokaliptikus alaknak gondoljuk. William Neil a Thessalonikai Levelekhez rt kommentrjban (London 1950) a Trvnytaposrl szl verseket a Jelensek Knyve 20. fejezetvel lltja prhuzamba, ahol azt olvassuk, hogy egy angyal ktzi meg a Srknyt, a rgi Kgyt, vagyis a Stnt, ezer esztendõre, hogy aztn majd „egy kevs idõre” eloldoztassk az r Jzus Krisztus vgsõ gyõzelme elõtt. Hivatkozik tovbb Neil az Acta Pilati nevû apokrif evanglium egyik helyre, ahol Krisztus ezekkel a szavakkal viteti a Stnt a Hades-be: „Fogd meg s tartsd õt erõsen az n msodik eljvetelemig. A „tartsd” szt az eredeti szveg a ’katechein’ igvel fejezi ki, s ugyanez a sz szerepel a Msodik Thessalonikai Levlben is. A visszatart = ho katechn. Az apokaliptika ktdimenzis (menny-fld; ld. pl.: Jel 18:1) trtnetszemlletnek megfelelõen a Visszatart szemlye a mennyei dimenzihoz tartoznk, vagyis õt Pl apostol nem azonostan a fldi trtnelem egyik tnyezõjvel sem: sem a rmai birodalommal, sem pldul Claudius csszr szemlyvel, sem nmagval. (Cullmann), mint az evanglium hirdetõjvel. Viszont a Visszatart tevkenysge kihat a jelen vilgra, az empirikus trtnelem tnye volna, a vgtrtnet fldi, lthat, megtapasztalhat dimenzijhoz tartoznk. Valban, Pl apostol ppen ezt rja a megzavart thessalonikaiaknak: tudhatjtok, mert lthatjtok, hogy a Vg bevezetõ esemnye, a nagy Lzads mg nem kvetkezett be; az nmagt istentõ Trvnytapos tmadsa mg nem indult meg, mert a Visszatart most mg nyilvn fken tartja õt. Ha azonban az ’apostasia’, a Lzads vagy Szakads mg nem kvetkezett be, akkor nyilvnvalan tvednek azok, akik azt hiszik, hogy mr itt van Krisztusnak ama napja (3). De mi tartozik mindebbõl Krisztus ma lõ egyhzra? Pl apostol Krisztus eljvetelt egszen kzelinek gondolta. Ebben tvedett; ezt nyltan el kell ismernnk. De ebbõl egyltaln nem kvetkezik, hogy a Thessalonikai Levelek egsz eschatolgijt flre kellene tennnk. Ktsgtelen, hogy Pl az apokaliptika fogalmi kszlett s kpanyagt hasznlja; mskppen nem is tudn rzkeltetni kortrsaival azokat a kibeszlhetetlen realitsokat, amelyeket „szem nem ltott, fl nem hallott s embernek szve meg sem gondolt” (1Kor 2:9). Az evangliumok szerint maga Jzus is gyakran az apokaliptika kategriiban tantott a vgsõ dolgokrl (ld. klnsen Mt 20. rszt).

Az jszvetsgi krygma apokaliptikus vonsai mindenesetre figyelmeztetnek arra, hogy a mindensg trtnete nem egysk, immanens esemnysorozat. Az, amit mi „trtneti valsgnak” neveznk, nem a vgsõ realits; a trtnelem vgsõ valsgt most, a jelen vilgkorszakban mg a hit szemvel is csak mintegy „tkr ltal, homlyosan” ltjuk (1Kor 13:12), mint az „Isten nagysgos dolgainak” (ApCsel 2:11) valsgt. Ami kzelebbrõl Pl apostol itteni tantst illeti a Trvnytaposrl s az õ Visszatartjrl, ez felhvja a figyelmet a keresztyn remnysg s a kultroptimizmus klnbzõ fajti kztti klnbsgre s ellenttre. A tretlen fejlõds gondolata, mg ha valamilyen keresztyn evolucionizmus alakjban jelennk is meg elõttnk, idegen az jszvetsgtõl. A jelenval s eljvendõ vilg viszonyban az j szvetsg egyarnt tantja a kontinuitst s a trtst. Az eljvendõ vilg, az j g s j fld is a mi vilgunk lesz. Pl azrt hasznlja a hallra az alvsnak a keresztynsgen kvl is megtallhat kpt, mert tudja, hogy – amikppen a felbredõ ember ugyanaz, aki elõbb aludt – gy a feltmadsban is azok lesznk, akik vagyunk, vagy helyesebben: mint a Krisztusban j teremts mr most azok vagyunk igazn, akik lesznk, hiszen az Isten nvre szl elhvsa az eljvendõ vilgban sem veszti el rvnyt. Hogy munknkbl mi marad meg, most mg nem tudjuk, mert az tlet tze prblja meg (1Kor 3:13). De van, ami megmarad (1Kor 13:4), mert nemcsak a mulandsgnak, hanem az rkkvalsgnak is dolgozunk, s gy munknk „nem hibaval az rban” (1Kor 15:58). Ugyanakkor azonban az jszvetsg nem gri, hogy a jelen vilg fokozatosan tfejlõdik Isten orszgv. Jzus Krisztus eljvetele s tlettarts trst is jelent, mert „test s vr nem rklheti Isten orszgt, sem a romlandsg nem rklheti a romolhatatlansgot (1Kor 15:50). Az evanglium hirdetsvel egytt nõ az ellenlls ereje is. A „jvendõ vilg erõivel” (Zsid 6:6) egy idõben a mysterium iniquitatis (7), a gonoszsg emberfltti, de perszonlis ereje is tevkenykedik, hogy aztn a vgkifejlet elõtt sszpontostottan tmadjon. Ahogy a hangnl sebesebb replõgp gyorsasgnak fokozdsval a levegõ ellenllsa is nvekszik, mg vgre a gp az ellenlls feltorldott falt robbansszerû zajjal ttri s gy ri el a hangnl nagyobb sebessget, gy az Isten orszgnak energiival szemben is – ppen a vgkifejlet elõtt – felhalmozdik az ellenlls, hogy aztn azt vgleg megtrje Jzus Krisztus ’parousia’-ja. Azt is el kell fogadnunk az apostoltl, hogy ez az ’apostasia’ szemlyes vonsokat vesz magra s az nistentsben, Isten helynek bitorlsban tetõzõdik. De mint ahogy az apostol mg nem ltta ennek a klimaxnak a trtneti vonsait, mi sem ltjuk. De nem is az a dolgunk, hogy kvncsi spekulcikba merljnk. Az egyhz trtnete folyamn szmos prblkozs trtnt, hogy az Antikrisztust ezzel vagy azzal a trtneti jelensggel vagy szemllyel azonostsk, de minden ilyen ksrlet eddig tvesnek bizonyult. Neknk most elg tudnunk, hogy a Trvnytapos, „ha lehet, mg a vlasztottakat is” meg akarja a tveszteni (Mt 24:24), de Isten ezt nem engedi meg. A legfontosabb azonban azt tudnunk, hogy mind a Trvnytapos, mind a Visszatart vgsõ fokon Isten ellenõrzse alatt vannak, s ezrt brmilyen alakban jelenjenek is meg a trtnelem sznpadn, „sem angyalok, sem fejedelemsgek, sem hatalmassgok… nem szakaszthatnak el minket az Istennek szerelmtõl, mely vagyon a mi Urunk Jzus Krisztusban” (Rm 8:38–39).

2 Thess. 2,13–17. Ints az llhatatossgra.

Ezrt a vgsõ dolgokrl szl fejtegets is hlaadsba megy t azokrt, akiket szeret az r s kivlasztott az dvssgre a Llek szentelsben s az igazsg hitben (13). A kegyelmi kivlaszts az alapja annak, hogy a „Jzus Krisztus dicsõsgnek elvtelre” (14) llhatatosak maradnak s megtartjk, amit az apostoltl vettek (15). Az elhvshoz az is hozztartozik, hogy Isten rk vigasztalssal s j remnysggel ajndkozta meg a hveket (16). Ezt a szigor hangnemben kezdõdõ szakaszt az apostol Isten szeretetnek ismtelt hangslyozsval (13.16.), majd ldssal zrja: Isten „vigasztalja meg szveteket s erõstsen meg titeket minden j munkban s beszdben” (17).

2 Thess. III. RSZ

2 Thess. 3,1–5. A gylekezet knyrgse s hsge.

A levl befejezõ intsei szoros kapcsolatban llnak a megelõzõ eschatolgiai tantssal. Mint az elsõ levlben, itt is kri az apostol a thessalonikai hveket, hogy imdkozzanak rte. Nem a sajt szemlyre gondol, hanem ahhoz kri a gylekezet knyrgst, hogy az rnak beszde terjedjen s dicsõttessk meg (1). Mivel a jelen vilgkorszak dntõ fontossg esemnye az evanglium hirdetse (v. Mt 24:14), Krisztus anyaszentegyhzbl llandan fel kell szllnia az imdsgnak: „Drga Igdnek ksz szllst, Adj, mindentt szabad folyst”. Ugyancsak az igehirdets rdekben kri a gylekezet imdsgt azrt, hogy megmenekljn a helytelenl cselekvõ s gonosz emberektõl. Ezt a krst azzal indokolja, hogy „nem mindenki a hit” (2). Vannak, akik itt a „hit” sz helyett „hûsget” fordtanak, hivatkozssal arra, hogy a kvetkezõ versben a ’pistos’ szt ktsgtelenl „hû”-vel kell visszaadnunk. Valsznûbb azonban, hogy az apostol a „helytelenl cselekvõ s gonosz embereken” nem a hûtlenn vlt keresztyneket, hanem az evangliummal hitetlenl szembehelyezkedõ s munkjt minden lehetsges mdon akadlyoz zsidkat rti. Jobb teht a ’pistis’ szt „hit”-tel fordtani. m a hitetlensggel szemben ott ll Isten hûsge, aki megerõst s megõriz a gonosztl (3). Mivel pedig Isten a keresztyn let dntõ tnyezõje, az apostol bzik abban, hogy a thessalonikaiak megteszik, amit parancsolt nekik (4). Ehhez kri, hogy az r igazgassa szvket Isten irnt val szeretetre s Krisztus irnt val llhatatossgra (5).

2 Thess. 3,6–16. Az r napjnak helyes vrsa.

Mindez mintegy bevezets az apostol legfontosabb erklcsi intshez: az r napjnak helyes vrsa a munks let. Az a tveds, hogy „mr itt volna a Krisztusnak ama napja” (2:2), a thessalonikaiak kzl nmelyeknek elvette a kedvt a munktl. Voltak kzttk, akik „rendetlenl ltek, semmit sem dolgoztak, hanem nyugtalankodtak” (11). gy „nem a maguk kenyert ettk” (12), hanem nyilvn msokon lõskdtek. Pl a munks letet nemcsak elsõ levelben, hanem mr thessalonikai tartzkodsa alatt is a hvek lelkre kttte (6. v.; v. az elsõ levlben a 4:1–2-vel). De az ezzel kapcsolatos problma, ppen a keresztyn remnysg eltorzulsa miatt, az elsõ levl rsnak ideje ta kilezõdtt. Az apostol ismt sajt pldjnak kvetsre inti a thessalonikaiakat: „…ingyen kenyeret nem ettnk senkinl, hanem munkval s fradsggal, jjel-nappal dolgoztunk, hogy kzletek senkinek ne legynk terhre” (8). A hangsly itt ms; mint az Elsõ Korinthusi Levlben, ahol Pl arra emlkezteti a gylekezetet, hogy az evanglium terjedse rdekben mond le arrl a jogrl, hogy az evangliumbl ljen (9:12.14.18–19). A Msodik Korinthusi Levlben mr arrl is hallunk, hogy az apostol „nem volt terhre senkinek” (11:8). Itt az utbbi motvumot hangslyozza: nemcsak mint az evanglium hirdetõje, hanem egyszerûen mint keresztyn s mint ember is pldt adott trsaival egytt a munks letre, az lõsdi, henye letmd kerlsre. Hivatkozik arra, amit mr thessalonikai tartzkodsa alatt lelkkre kttt: „Ha valaki nem akar dolgozni, ne is egyk” (10). Vagyis a nlklzs nemcsak termszetes kvetkezmnye, hanem mlt bntetse is a dologtalan letnek. De az „akar” sz is fontos: nem a produktivitsrl, hanem a munkhoz val viszonyulsrl van sz. A munkt azonban nem nmagrt kell akarnunk. Ez, amint az angol blcselõ, John Locke helyesen megjegyezte, termszetellenes volna. Az ember ugyanis nem azrt l, hogy dolgozzk, hanem azrt dolgozik, hogy ljen. Mivel azonban a keresztyn nem nmagnak l (Rm 14:7), munkjt sem csak nmagrt, csak magra gondolva vgzi, hanem az „rban”, vagyis szolglatknt, msokrt is, az Isten dicsõsgre (Kol 3:17; 1Kor 10:31). Ha egy munkabr ember nem akar dolgozni s nem a maga kenyert eszi (12), az mst veszi el s gy nem szolglja, hanem kihasznlja embertrsait. Az r eljvetelnek vrsa teht nem jogcm a ttlensgre. ppen ellenkezõleg: az apostol szemlyes pldja azt mutatja, hogy az egszsges remnysg szorgalmas munkra sztnz. „Boldog az a szolga, akit az õ ura, mikor hazajõ, ily munkban tall” – mondta Jzus (Mt 24:46). Nem vletlen, hogy a Filippibeliekhez rott levlben a nagy eschatolgikus biztats, „Az r kzel!” utn ezt a felszltst talljuk: „Amik csak igazak, amik csak tisztessgesek, amik csak igazsgosak, amik csak tisztk; amik csak kedvesek, amik csak jhrûek, ha van valami erny s ha van valami dicsret, ezekrõl gondolkodjatok” (4:5.8). Ugyanezt a Msodik Thessalonikai Levl gy fejezi ki: „Atymfiai, meg ne restljetek a j cselekvsben” (13). Az r eljvetelnek grete nem lefkezõ, hanem felszabadt erõ. Ez a remnysg eloszlatja a csggedst s a pesszimizmust. Ugyanakkor azonban a keresztyn remnysg a prometheusi elbizakodottsg ellentte. A vgsõ megoldst az r eljvetele hozza el. Pl apostol nem gondolja, hogy munknkkal mindent elrhetnk. gy br tudja, hogy a viszonylagos, fldi bkessg a mi feladatunk; amelynek vgzsben Jzus grete rtelmben – „Boldogok a bkessgszerzõk, mert õk az Isten fiainak mondatnak” (Mt 5:9) – szakadatlanul fradoznunk kell, az aktv keresztyn letre val buzdtst mgis ezzel az ldskvnssal vgzi: „Maga pedig a bkessgnek Ura adjon nktek mindenkor s mindenben bkessget” (16).

Amikor az apostol ezt kvnja, a gylekezet bkessgre is gondol. Annyira fontosnak tartja a henye lt botrnynak megszntetst, hogy a rendetlen s lõsdi letmdot folytat atyafiakkal szemben szigor intzkedst rendel el: vonjtok el magatokat az ilyen atyafiaktl s ne trsalogjatok velk! (6.14.) Ez azonban mg nem a teljes kizrs, az excommunicatio maior (v. 1Kor 5),hanem a kzssgrszleges s ideiglenes felfggesztse abbl a clbl, hogy az ilyen atyafiak „megszgyenljenek” (14), vagyis rdbbenjenek nyomorsgukra s visszatrjenek a helyes tra: „De ne tartstok ellensgnek, hanem intstek mint atyafit” – rja az apostol (15). Klvin Jnos, akit ltalban a szigorsg hvnek tartanak, ezt jegyzi meg itt: „A mrtktelen szigorsg megkeseredst okoz. A bûnsnek minden szigorsgon t reznie kell a szeretetet”. A helyes egyhzfegyelem a hvek kztti j viszony, a bkessg helyrelltst clozza.

2 Thess. 3,17–18. Sajtkezû dvzlet.

Az apostol levelt szoksa szerint sajtkezû rsval hitelesti. Majd ldst adja a gylekezetre. Ha az itt kvetkezõ apostoli ldst az egsz levl sszefggsben olvassuk, igazat kell adnunk a rgi theolgusoknak, akik azt tantottk, hogy a hitben adott s fogadott lds nem csupn kvnsg, exoptatio, hanem ajndk kzlse, donatio (v. Lk 10:5–6) Mert benne grete szerint (Lk 10:16) maga az lõ r Jzus Krisztus fordul hozznk. A mai olvashoz is gy szl a Msodik Thessalonikai Levl befejezõ ldsa: „A mi Urunk Jzus Krisztus kegyelme mindnyjatokkal! men” (18).

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!