Kol. 02 - 04
Kol. II. RSZ
Kol. 2,1–7. Pl kzdelme a gylekezet llhatatossgrt.
Pl lete hatalmas kzdelem. Ennek alapja az, hagy Krisztus ereje hatalmasan munklkodik benne. Ezzel fejezõdtt be az elsõ rsz. Ez a kzdelem nem valami heroikus magamutogats, hanem ez Krisztus harca azrt, hogy az õ gye ezen a vilgon tisztn s teljesen kibontakozzk. Plra r van bzva az evanglium, a vilg megvltsnak nagy gye s ebben a szolglatban rszestrsak a gylekezetek. Akkor is, ha ezek a gylekezetek nem ltala jttek ltre s õt szemlyesen nem is ismerik. De mgis Pl a Krisztustl kapott megbzs s a benne munklkod isteni erõ rvn minden gylekezetrt rzi a felelõssget. Ezt a vallomst mondja el most Pl a kolossi gylekezetnek. Fontos, hogy e levl rvn egymsra talljanak, mert Pl nekik is tud valamit nyjtani abban a harcban, amiben llnak.
Pl ismeri a gylekezet. harct Kolossban. Amit nekik nyjtani akar, az ebben a kt szban van: szeretet s ismeret. Az igazi kzssg Istennel s egymssal erre a kt tartoszlopra pl. A kiindulpont az, hogy Pl btortani akarja a gylekezetet. A btorts olyan ajndk, melynek nyomn az ember egsz bensõ vilga ingadozs nlkl, ktfle hzs nlkl belsõ egysgre jut. Ha az ember nmagval belsõ azonossgba kerl, a msokkal val kzssgre is alkalmas lesz. A szeretet gy mr valsgos erõt kpvisel, mgtte ll az ember egsz elrendezett bensõ vilga. gy tud adni s elfogadni, vagyis a szeretet hatalmas ktelk lesz, mely sszefogja a kzssget s nem engedi szthullani.
A btortsbl kiindulva a szereteten t az ismeretig rkezik el Pl, mert hiszen a kzttk lvõ szeretet Isten s a Krisztus titkba val belegykerezs ltal lehet valdi erõ. A szeretet gykere ugyanis ez az ismeret. Ismeret azonban ktfle van. Van vallsos s blcseleti ismeret, mely hasonlattal lve olyan, mint a ciszternban sszegyûjttt vz, msok gondolatait tartalmazza, azaz kzvetett. Van azonban hitbeli ismeret is, mely olyan, mint az lõ vz, a forrs nyjtotta vz, mely mindig lõ s ltet kzvetlen mdon A gylekezetben most ppen vlasztani kell: a titkos ismereteket grõ tantk nagy rbeszlssel ajnlott ciszterna-vize, vagy az evanglium ltal grt lõ vz kztt. Pl ebben szeretne segteni. Az igazi ismeret Isten titka, azaz nmaga megnylsa s kzlse Krisztusban, mely valdi letkzssget teremt. Olyan ez az ismeret, melybõl nem sejtett let rad. „Hej, minden elmlet szraz, bartom, csak az let aranyfja zld” – mondja Goethe a Faustban s ez nagy igazsgot rejt. Az let fja az igazi titok, ez Krisztus, akiben a blcsessg s ismeret minden kincse el van rejtve. Õ az Isten lett kzli, vagyis igaz ismeretet nyjt, mely letkzssg s rszeseds Isten szellemi vilgbl. Ahogy a pldzat szerint rejti a szntfld a kincset (Mt 13:44), gy rejti Krisztus az ismeret kincst. Nem knlja gy magt, mint ama ntelt, gnosztikus tantk, hanem elrejti a kincset. Csak aki alzatosan megy hozz, az tallja meg s annak szmra az rm kiapadhatatlan forrsv vlik. Ez az ismeret, melyrõl Pl beszl, Isten s Krisztus kzssgbe von s e kzssg egsz gazdagsgt nyjtja. Ez az ismeret abban mutatkozik lõnek, hogy rmt sugroz, ez pedig jabb szeretetre tesz kssz s kpess. gy l a gylekezet, egy egsz kzssg ebbõl az igazi ismeretbõl, melynek rvn Isten szeretetbe lel s az egymssal val szeretetkzssgben megtart.
Pl ltja, hogy a gylekezet erre a Krisztusra plt, ezrt beszl a kzttk lvõ szp rendrõl s hitk szilrdsgrl. Az j let szp rendje a belsõ let gazdagsgbl gyûrûzik kifel, megteremtve a belsõ s a klsõ vilg egysgt. Mivel pedig ez a Krisztusba rendezõds mr megtrtnik, a hatodik s a hetedik vers felszltst tartalmaz: benne maradni, meggykerezni, felplni, megerõsdni, hlaadsban bõvlkdni. A nvekedsnek nincs vge, mert a Krisztus ismeretnek gazdagsga vgremehetetlen (Fil 3:7–8). Ezt a kt verset (6–7) az rsmagyarzk kzl mr tbben a kvetkezõ szakaszhoz soroljk, mintegy annak bevezetõjl. Mindenesetre e kt vers a kvetkezõ hatalmas vita alapjt villantja fel. E versekben hrom kp fondik ssze: a nvekedõ fa, a jl megalapozott s tovbbfolytatott pts s a biztosan sszetart szerkezet. A beteljesedsnek s nvekedsnek, vagyis a tgul s gazdagod letnek pedig a hlaads a jele.
Kol. 2,8–15. Krisztus maga a teljessg.
A keresztynek lelkileg fogkony emberek lettek, mert egy msik szellemi vilg valsgval Krisztusban tallkoztak. Ezrt figyelmezteti Pl õket, hogy ezt a fogkonysgukat s nyltsgukat ne adjk oda idegen clokra. Tall kifejezs: valakit foglyul ejteni, azaz a benne lvõ vgyat, mely a tanulsra s a teljessgre val jutsra igyekszik, megragadni s ezen t idegen utakra vezetni, sõt labirintusba juttatni, ahol egyenesen eltved. Korunkban klnsen az okkultizmus, tovbb a keleti tanok irnti naiv mulat sok embert ragad meg s hajt ismeretlen clok fel. A mai szinkretista knlat segt megrteni azt a veszlyt, mely Kolossban a fiatal keresztynekre leselkedett. Akik õket blcselkedssel (filozfival) a cltl eltvoltottk, csupn annyit tettek, hogy Krisztus mellett mg ms szellemi valsgokra is felhvtk a figyelmet s a tbb let lehetõsgt az ezekkel val tallkozsban mutattk fel. Pl soha nem tagadja azt, hogy ms szellemi valsgok is vannak: „Mert ha vannak is gynevezett istenek akr az gben, akr a fldn, mint ahogyan van sok isten s sok r, neknk egyetlen Istennk az Atya, akitõl van a mindensg, mi is õrte, s egyetlen Urunk a Jzus Krisztus, aki ltal van a mindensg, mi is õltala” (1Kor 8:5–6). Pl apostol teht megvallja ezeknek az isteneknek a ltt, de messze tvollvõnek mutatja az egyetlen Istentõl s rtl. A Kolossban lvõ gnosztikus filozfusok viszont Krisztus mell szerettk volna helyezni ezeket a ms minõsgû szellemi valsgokat.
Kik voltak ezek a tantk s mit ajnlottak? Nem nevezi meg õket, gy csak ltalnossgban llapthatjuk meg, hogy valsznûleg a zsid trvnyeskedssel s keleti aszketizmussal prosult pogny ismeretrendszerrel, az n. gnzissal van dolgunk a Kolossi heresisben. Ebben, klnsen a nagyon elterjedt vlfajban, a valentinianiban a szellem s az anyag s gy az Isten s a teremtett vilgegyetem kzti ellentt volt a gondolati keret. gy az a veszly fenyegetett, hogy a gnosztikus tan alssa a legalapvetõbb keresztyn dogmkat: a teremtsrõl, az inkarncirl s a Krisztus kzbenjri tisztrõl szlt. Mert ha Isten s az anyagi vilg nem jhetnek egymssal rintkezsbe, akkor az Ige nem lehet testt, s gy nincs lehetõsg Isten s az ember egymssal val tallkozsra, legfeljebb – ahogy õk lltottk – szellemi kzvettõ lnyek vgtelen sorn t. Ezek a kzvettõk a ht gi szfra (Nap, Hold, Merkurius, Venus, Mars, Jupiter s Saturnus) archnjai, fejedelmei voltak, s ezeket nevezi a levl ksõbbiekben „õselemeknek” vagy elemi erõknek.
A „vilg elemei” vagy „elemi erõi” (stoicheia) pontos jelentst nehz megllaptani (8). rthetnk alatta anyagi dolgokat ppen gy, mint szemlyi lnyeket, elvont rtelmi igazsgokat s emberek hagyomnyait, az anyagi vilg sszetevõit s az gitesteket, de szellemi lnyeket, angyalokat, jkat s rosszakat is (v. Gal 4:3.9; Zsid 5:12). Itt is, mint a galatk esetben, valsznûleg a csillaghatalmakat rtette az apostol, melyek meghatroztk a pognyok lett, valsgosan rabszolgjukk tettk õket.
Ezeket szolgltk azok, akik nem jutottak el Krisztusban ilyen szabadsgra. Voltak gondolatrendszerek, melyekben a tûz, vz, levegõ s a fld rszesltek hasonl tiszteletben „õselemek” nven. Pl lltja mindezekkel szemben, hogy a vilg Krisztus ltal teremtetett, s nincs magasabb blcsessg ezekben a lnyekben, mert Krisztusban van a blcsessg s ismeret minden kincse (Jub. Kommentr 1968. 272; a vilg elemeit vizsglja tanulmnyban dr. Bolyki Jnos, Ref. Egyhz, VIII., 87.).
Pl apostol nem elemzi ezeket a tanokat, hiszen nem az a dntõ, hogy mit ajnlanak, minek a tartalma korrl korra vltozhat. Pl vlasza ez: Krisztusban benne lakik az istensg egsz teljessge…, ti is benne vagytok beteljesedve… (9). Krisztus teht fellmlhatatlan abban, amit nyjt s abban, ahogy mindez az emberi letet rinti. Az ember a teljessget keresi (plrma), s ez a teljessg Krisztusban van. Ez azrt fellmlhatatlan, mert Isten az õ vilgnak egsz gazdagsgt egyedl Krisztusban adta az embernek. Minden filozfia egy ltrn igyekszik felfel a teljessg irnyba, de Isten emberileg elrhetetlen. Viszont Isten szeretetbõl megnyitotta magt s tetszett neki, hogy a maga teljessgt Krisztusban az embernek adja. Ez teht nem az ember ltal elrt teljestmny, hanem ajndk. Olyan ajndk, amelyben a teljessg benne van. A smatiks sz fordtsa elg nehz. Rgen gy olvastuk: „testileg”, az j fordts ezt hozza: „oszthatatlan egysgben”. Mg egyszerûbben is lehet ezt mondani: valsggal. Ellenttben mindennel, ami ltszat. Nem valamifle szubsztanciban, hanem Isten tevkenysgben, cselekvsben, Jzus szemlyben, fldi ltben, feltmadott lnyben, megfoghat valsgban (a smatiks sz pontosan erre utal) van jelen a teljessg. Mire van szksgnk fldn vagy gen a feltmadott Jzus szemlyn, jelenltn tl?
Mindennek van egy prbja, s ez a prba az emberi lt (10). Az emberi lt a teljessgre vgyik. Az ember a teljessget akkor nyeri el, ha tbb mr nem hes s nem szomjas, mert betelt. Jzus ezt gri s ezt adja Jn 6:35 szerint, valamint az ApCsel 2:4 szerint. A fldn a teljessg nem rhetõ el emberileg. Az let tredkes, csak egy-egy szelett, egy-egy terlett tudjuk tfogni s birtokba venni, ezrt rkre elgedetlensgre s szomjsgra, vagyis a hibavalsg rzsre volnnk krhoztatva. De Isten Jzusban a tredkes emberi letet az eszkhatolgikus teljessg vilgval ajndkozza meg. Ami Jzusban az rkkvalsgban a mink lehet, azt Isten a Llek ltal mr elõlegknt neknk adja. Ezrt Jzusban az let nem hinyos, hanem teljes. „Nekem az let Krisztus” – ez a valloms az embert bevezeti Isten vilgnak emberileg elrhetetlen, de a Llek ltal mgis elrhetõ teljessgbe. Ezrt, amit Pl mond, az nem elmleti igazsg, hanem a gylekezetben meglt, kiprblt valsg. Nem csak az egyn, hanem egy kzssg hordozhatja ezt az gretet. Krisztus a maga plrmjt az egyhznak adta, s ez az egyhz dicsõsge (Ef 1:23). vja teht az olvaskat Pl attl, hogy ezt a dicsõsget brmivel felcserljk.
Krisztus a feje minden fejedelemsgnek s hatalmassgnak. Azok a szellemi lnyek, melyek olykor nll tevkenysghez jutnak, s egy-egy filozfiai vagy vallsi tanban testet ltenek, ltszatot mutatnak. Krisztusban azonban nem ltszat szerint van a teljessg. Krisztus a feje minden szellemi nagysgnak s hatalomnak, s ez gyõzelmes vlasz a titkos tanok minden ajnlsval s kihvsval szemben. A kulcs Krisztusnl van s ez a kulcs minden zrat kinyit (Jel 1:17). Ez olyan zenet ma, ami millikat tehet szabadd s letkpess a hitben. Krisztus valban a szellemi vilgot nyitja meg, anlkl azonban, hogy ennek a fldi vilgnak s letnek a felldozst kvnn, vagyis egszsges emberi letet nyjt. A jvõ s a jelen, a test s a szellem egysgt s egyenlõsgt hozza, vagyis kiegyenltõdst hoz ltre. Õ a fej, mely mindent egybefog. Pl apostol teht nemcsak a gylekezet megtallt boldogsgt flti, hanem az ember lelki egszsgt, a vilg egyenslyt, bkjt is.
A kvetkezõ versekben Pl azt a teljessget mutatja meg nem elmletben, hanem a hitben meglt, megtapasztalt valsgban. Hrom gondolat fondik ssze, mint valami finom fonatban, elvlaszthatatlanul: a rgit levetni (1), eltemetni (2), az jat fellteni (3), (11–13). Ez trtnik a krlmetls, a keresztsg, az j letre val megeleveneds, a feltmads ltal. Nem lehet bizonytani, hogy Kolossban valami misztriumszerûen vghezvitt krlmetlst lehetett volna, felfedezni, Pl mgis a krlmetls kpt hasznlja, hogy az embernek a testi ltbõl, vagyis a „bûn testbõl” (Rm 6:6) val szabaduls lehetõsgt megmutassa. A testi krlmetls csak a klsõt rinti, a bûnhz val ktttsgbõl azonban az embert kioldani nem tudja. Krisztus ellenben vllalta a trvnynek val alvetettsget, gy õ jelenti szmunkra a bûnnek val elktelezettsgbõl a szabadulst. Ahogy a bõr egy rszt elvettk a krlmetlsben, gy bjhat ki az ember mintegy a bõrbõl, brtnbe bezrt ltbõl, a trvnyhez kttt szûkssgbõl a Krisztus isteni ltnek a tgassgba. Krisztus vllalta rtnk a trvnybe zrt szolgai ltet (Fil 2:5kk.), hogy mi az õ kirlyi ltt lthessk magunkra. Ha Krisztussal egyeslnk, fldi ltnek, ember ltnek haszna rnk rad.
A keresztsgben Pl a Krisztussal val egytt meghalst s egytt megfesztst fejezte ki, vagyis hallba val belpsnket. Ebben a levlben most a vele egytt val eltemetst hangslyozza. A keresztsgben letnket egszen odaadjuk Krisztusnak, akrcsak õ a hallban egsz valjt tadta Istennek. A keresztsg ltal az ember leteszi egsz szemlyisgt, mely az Isten elleni lzadsra van szervezve s irnyozva. Ms szval: lemondunk az lethez s magunkhoz fûzõ tulajdonjogrl s az õ uralmt fogadjuk el magunk felett. Ez pedig egy j ltezs megtallshoz vezet, j letrzst tmaszt, mert ezltal Krisztus a ltezs alaplmnyt kicserli bennnk, hogy a vilg krl forg gondolatok s rzsek helyt a Krisztushoz ktõdõ j gondolatok s rzsek foglaljk el. Ez az a lelki elevensg, vagyis a Krisztussal val „egytt megeleveneds”, egy olyan letnek a megnyerse, melynek ltetõ forrsai ugyangy mennyeiek s szellemiek, mint ahogyan Krisztust a Llek tmasztotta fl (Rm 8:11). A feltmads Krisztusnak az isteni erõkbe s dicsõsgbe val beltzst jelentette (2Kor 13:3–4), szmunkra pedig a feltmads olyan letkzssget jelent Krisztussal, amiben a feltmads eljvendõ erõi jelen letnkbe beradnak. Krisztus mr most neknk adja feltmadsnak dicsõsgt, mintegy elõlegknt. Ezrt lehet „beteljesedsrõl” beszlni a Krisztushoz kapcsold hitben, mert ami a jvendõben lesz valsg, feltmadsa ltal a jelenbe rkezik el. Ez viszont kibkthetetlen ellenttet jelent mindenfle filozfia s vallsos gnzis ltal mutatott ttal.
Az apostol mg egyszer a 14. s a 15. versben ez utbbi gondolatot akarja alhzni. Itt olyan rvels szlal meg, mely Krisztusnak a fejedelmekkel s hatalmassgokkal val diadalt fejezi ki. A 14. vers azt mutatja, hogy az embert vdol adslevelet Krisztus eltette az tbl. Ennek htterben az a gondolat ll, hogy keresztre feszts esetn a vdat minden esetben odaszegeztk a keresztfra, hogy mindenki olvashassa. Jzusnl azonban ilyen vd nem volt, a keresztre teht egy msik vd kerlt: az embert vdol rs. Ezt hordozta el Jzus rtnk s ezt tette flre az tbl. A Stn olyan szellemi hatalom, melynek egyik ereje, Isten gyermekeinek a vdolsa, krhoztatsa. A szgyent s az elvetettsget azonban Krisztus magra vette s minket ettõl megszabadtott. Ki vdolna, ha Krisztus igazz tett, mgpedig a vd okt, a vdiratot is megsemmistette (Rm 8:33–34). Krisztus ugyanakkor ezeket a hatalmakat meg is szgyentette, s mint foglyokat megktzte keresztje ltal. A gyõzelmes hadvezr szoks szerint a legyõztteket ltvnyosan maga mgtt hajtvn semmisnek nyilvntotta. gy Krisztus is feltmadsval ltvnyosan s nyilvnosan szemlre tette s megmutatta a szellemi hatalmassgoknak az alvetettsgt. Ha teht e hatalmak Krisztusnak al vannak vetve legyõzetvn, s Isten õt ezeknek is fejv tette, akkor teht hogyan adhatnnak Krisztusnl gazdagabb letet s hogyan lehetne õket kegyeik s szolgltatsaik miatt keresni, mikor a keresztynek az uraknak Urt s a kirlyoknak Kirlyt ismerik s kvetik. Isten mindent s mindenkit Krisztus lba al vetett (Zsid 2:8) s õt tette ezeknek fejv (Ef 1:21–22).
Kol. 2,16–23. Ahol az rnak Lelke, ott a szabadsg.
Az elõzõ rszben Pl megmutatta a Krisztussal val letkzssgnek azokat az alapjait, amire – mintegy a trtnelemben befektetett isteni fundamentumra – pteni lehet. Ebben van adva a „teljessg” valsgosan, lnyegt tekintve. Ebbõl azonban kvetkezik egy j kegyessg. Ezt a kegyessget a szabadsg hatja t. Nem szabad teht a Krisztusban val szabadsg helyett a trvnyessg szolgasgba lesllyedni. Ami Llekben kezdõdtt, azt nem szabad testben befejezni (Gal 3:3). Pl most ezrt kzd. A szabadsg sokszor olyan mersz ajndk, hogy Isten npe sem meri vllalni. Pl elõzõ leveleiben a Rmai s a Korinthusi elsõ levlben a szeretet mrtkt tartotta fontosabbnak s a gyengbb testvrhez val alkalmazkods rdekben arra krte a gylekezet tagjait, hogy szabadsgukrl is mondjanak le (Rm 14; 1Kor 8–10). Itt azonban ms tancsot ad. Itt nem a gylekezet kt rtege ll szemben egymssal, hanem egy Krisztustl idegen filozfia s a Krisztusban val let megvalsulsa, gyakorlatban val meglse, ezrt Pl engedkenysge teljesen hinyzik. Ha Pl most engedkeny lenne, ez azoknak a hatalmaknak az elismerst jelenten, amelyeket Krisztus legyõztt. Ezek a hatalmak ugyanis kvetõiktõl kiskorsgot, bizonyos elemi parancsoknak val engedelmessget kvnnak. A klns azonban az, hogy akiket Krisztus kirlly tett, milyen knnyen engedik magukat szolgv tenni.
Milyen kegyessgrõl van itt sz? A test aszketikus, emberi erõvel trtnõ megfegyelmezse itt az alaptrvny. Ennek elsõ megnyilatkozsa az tel s az ital fogyasztsnak bizonyos korltozsa, pontosabban ezeknek csak bizonyos tisztasgi elõrsok mellett trtnõ lvezete. Pl azonban ennek hatrozottan nemet mond. Nem azrt teszi ezt, mintha maga nem lne llandan Krisztus kvetsnek fegyelme alatt, azaz nmagval szemben kemny nmegtartztatsban (1Kor 9:24–27), hiszen szolglatnak rdekben a Krisztusrt val szenveds minden terht testben hordozza el (Kol 1:24; 2Kor 12:5–10), s magnak semmi elõnyt s jogot nem vesz ignybe. De itt msrl van sz. Amirõl itt sz van, az nem egyenlõ a Pl ltal vllalt aszkzissel. Itt emberi erõbõl trtnõ, emberi, vallsos clokrt val lemondsrl, megnyomortsrl, az emberi letnek nmagrt val korltozsrl van sz, mintha az dvssgnek ilyen ra lenne. Ez a kegyelem lerombolsa s a jzusi ajndk – mely az rk letet a kegyelem alapjn ingyen nyjtja (Rm 6:23) – semmiss ttele. Pl, aki az evanglium szabadsgrt harcol, itt nem hajland kapitullni. Amg Jzusrt minden nmegtagads dvs, addig Jzus nlkl minden ilyen ksrlet tok alatt van.
Sz van mg a kvetkezõkben az embernek nmagval szembeni aszketikus magatartsn tl az istentiszteletnek olyan gyakorlsrl, mely nem a kegyelem alapjn trtnik. Klnbsget tesznek napok, idõszakok kztt, mintha az egyik dvt, a msik tkot hordozna. Sz van angyalok tiszteletrõl, mintha rajtuk keresztl Isten jindulatt lehetne megszerezni. Pl viszont jl tudja, hogy az istentisztelet nem emberi mdon valsthat meg, hanem Jzusban hajolt al az Isten s nyitotta meg a maga vilgt, hogy Jzusban vigyk egsz letnk odaadst õel. Ha az ember a maga cselekedeteivel akarn az eget megnyitni, vagy angyali lnyek segtsgl hvsval tenn ezt, Isten megtrtnt tettt vonn ktsgbe s ez blvnyimds. Pl ezrt az angyali lnyek segtsgl hvsnak nemet mond. Ha akr mennybõl val angyal hirdetne mst, vagy helyezn magt Jzus el, legyen az tkozott (Gal 1:8), hirdeti merszen. Ezrt tli el azt, aki „angyalok tisztelsben” tetszeleg (18). Hasonlan mond tletet a ltomsokat hajszolkra, vagy az arra hivatkozkra. Ezt ppen õ mondja, aki a ltomsok vilgban otthon van s nagy kitntetsnek veszi azt (2Kor 12:1–4). De ezek a Krisztussal val kzssg alapjra plnek s Krisztus ajndkai szmra. Mindaz teht, ami Krisztusbl nõ ki, Isten ajndka, ahol Krisztus a fõ, ott minden az ember szabadsgt szolglja, de ahol Krisztuson kvl trtnik az ember aszkzise, az angyalok tisztelete s a ltomsok hajszolsa, ott az ember nteltsgrõl s felfuvalkodottsgrl van sz, nem pedig az Isten ajndkainak a kegyelemben val elfogadsrl s azok lvezsrõl (17–19).
De akkor hogyan lehet ezektõl megszabadulni? Pl egyszerûen gy ltja s fogalmazza meg ezt: „meghaltatok a Krisztussal” (20). Krisztusban a vilg vallsos ntrvnyûsge vagy a szellemi vilg ncl keresse mind tlhaladott lett. A vilg elemei nem lehetnek az let s a valls megterhelõi. Ezek az elemek azok az emberi s vallsos letalapok, ahonnan az ember elindul, s isten- s vallsalkot fantzijban megteremti magnak azt a rendet, mely szerinte az letet s a vilgot egybefogja. Ezek az elemek a fld ptõkocki lehetnek, de Krisztusban nzve csak e vilgnak a krbe tartoz hibavalsg, vagyis Krisztusban mr nem brnak szmunkra lektelezõ erõvel, lelkiismeretnket megterhelõ paranccsal.
De ez mg nem a teljes igazsg. Nemcsak megszabadtott Krisztus ettõl, de meg is mutatta ezek veszlyessgt s lelki krtkonysgt. Mindez az ember felfuvalkodottsgt eredmnyezi: az ember olyan akar lenni, mint az Isten: jnak s rossznak a tudja. Ahelyett, hogy az ember Krisztusbl lne, kezbe veszi dvssgnek alaktst, akrcsak az elsõ emberpr az denben. Ezek a parancsok s vallsos gondolatok az embert Krisztustl elviszik s elszaktjk. Isten fltõn szeretõ Isten s nem engedi, hogy vi a maguk vlasztotta istentisztelet tjain elvesztsk az letet s a boldogsgot. Harcol a blvnyok ellen, az ellen, hogy az ember kpet s szobrot csinljon magnak, avagy gondolatrendszereket, amelyekbe istent avagy isteneit megalkotja s bezrja. Az elemekrõl szl tants is idetartozik. A rsz utols mondata jelzi ennek az egsz tnak vgsõ hamissgt s tvedst: ntelt felfuvalkodottsghoz vezet. Odavezet, hogy az ember nmagnak lesz az istene, hogy az ember magnak lesz a trvnye s sajt maga akarja magt trvnyeivel megvltani. Az ntelt felfuvalkodottsg nem ms, mint az nmegvlts gondolatnak kpzete s egyben lehetetlensge. Ennek az tnak a vgsõ eredmnye ott ltszik, amikor Izrel vezetõi ezt mondtk: „Neknk trvnynk van s a mi trvnynk alapjn meg kell halnia…” (Jn 19:7). Az ember a valls trvnye alapjn Krisztust feszti meg. Ezrt harcol Pl szenvedlyesen, az Isten szenvedlyessgvel, hiszen kt lehetõsg van: Vagy Krisztussal meghaltak ezeknek a filozfiai s vallsi gnosztikus ksrleteknek, vagy Krisztus hal meg ezek rvn. Ezek ugyanis a „test” vonaln, az ember nmegvltsnak a krben hatnak, de Krisztussal ellenttesen. Ezrt akik Krisztussal meghaltak, felismerik ezeknek a veszlyt, msok ellenben a csapdba, a ksrtsbe belpnek, hiszen ez a vlogats s ez az ignyes, trvnyes letvitel blcsessgnek ltszik, de azoknak az szvetsgi trvnyeknek a krbe tartozik, melyek mint rnyk elõremutatnak az Eljvendõre. „Hiszen ezek csak rnykai az eljvendõ Krisztusnak, aki a valsg” (17). A valsgtl, a testtõl, mely a Krisztus (sz szerint: sma tou christou s a „test” a grgben a teoretikus eszmkkel val ellenttben a konkrt valsgot jelenti), s ebben benne van a testetltse, halla, feltmadsa, az egyhzban a Llek ltal val jra megtesteslse, a keresztyn ember semmirt nem szakadhat el. A Krisztus teste Krisztus valsga, a kegyelem teljessge, mely az Isten eljvendõ szellemi vilgval val teljes kzssget is magban rejti, ezrt ehhez semmit nem kell tenni. Ez a gondolat vezet t a harmadik rszhez.
Kol. III. RSZ
Kol. 3,1–4. Az j let: Krisztus bennnk – mi Krisztusban.
Pl elõzõleg a Krisztusban val meghalst hangslyozta, mely a, keresztyn let alapja. De ennek a Krisztusban ltnek a msik oldala a pozitv oldala: a Krisztusban val feltmads. Pl megmutatta a 20. verstõl a Krisztusban val meghals kvetkezmnyeit, most pedig a Krisztusban val feltmads tvlatt villantja fel. Ez a ngy vers hallatlan mersz megllaptssal kezdõdik: „Ha teht feltmadtatok a Krisztussal…” (1). Nyilvn ez a megllapts folytatsa s ellenpontja annak, ami a 2:20-ban gy hangzott el: „Ha teht Krisztussal meghaltatok…”. rthetõ teht, hogy ez a ngy vers hallatlan szellemi gazdagsgot tr elnk, hiszen nem kevesebbre vllalkozik az apostol, minthogy ebben az egsz keresztyn let j irnyt, pozitv tltst trja fel. A msodik rsz utols szakaszban a hangsly ezen volt: Nem, azaz ne vegyenek rszt az lkegyessg Krisztussal ellenttes megnyilatkozsaiban. Most pedig a hangsly azon van, ami az Igen, Vagyis az apostol arra vlaszol, hogy miben tallhat a Krisztusban megnyert j let kegyessge.
Az odafelvalkat keresstek” – hangzik a parancs. A msodik rszben a figyelem a „testre” irnyult, vagyis azokra a ksrletekre, amiben az ember prblja magt megvltani. Ezt jelli a „test” szval az apostol. Most ellenben egy j irny jelentkezik s ez felfele mutat. Krisztus egsz mûve ebben a szban ragadhat meg: fellrõl. Jzus ezt mondja magrl: az Emberfia a mennybõl szllott al s a mennyben van (Jn 3:13). A kenyr, mely õ maga, hasonlan a mennybõl szllott al (Jn 6:41). A meglepett Nikodmusnak azt mondja: „Ha valaki fellrõl nem szletik, nem lthatja az Isten orszgt” (Jn 3:3). Majd a zsidkkal val vitban ezt mondja magrl: n onnan fellrõl val vagyok, ti innen alulrl valk vagytok (Jn 8:23). Jzusnak fentrõl val szrmazsa, mely ellenttben ll azzal, ami e vilgbl val, letmûvnek s megvltsnak egsz irnyt, jellegt, minõsgt meghatrozza. Minden valls a fldrõl tr az g fel, Jzus ellenben az eget nyitotta meg s hozta a fldre (Jn 1:51). „…azokat keresstek, akik odafent vannak… Az odafennvalkkal trõdjetek” (1–2), ezek a kifejezsek a mennyei irnyultsgot jelentik. Nem a fldtõl s az embertõl val elfordulst, nem az let s a vilg megvetst fejezik ki ezek, ellenkezõleg: olyan ajndkoknak a fldre jvetelben elktelezett a keresztyn ember, amelyek Krisztus feltmadsban mintegy elindultak a fld fel. De amint elõszr Krisztus volt a hdfõllsa az gi vilgnak s a mennyei javaknak, ma ez a keresztyn ember feladata. Nem parancsokat teljest, hanem ajndkokat kzvett. Krisztus gy ment el, hogy ajndkokat grt tantvnyainak (Ef 4:9) s az egsz vilgnak. Ezrt a keresztyneknek az a mltsga, hogy a Krisztus mennyei erõit s az g szent javait hordozzk s nyjtsk. A kolossi tantk az „let teljessgvel” dicsekedtek, Pl ellenben azt hangoztatja, hogy az let teljessge a Krisztus feltmadsban nylt meg. Nem a mennyei s a fldi, az anyagi s a szellemi, a testi s a lelki dolgokat lltja itt Pl szembe, hanem a kt kegyessget. Az egyik fldi fogsokkal akarja az eget elrni, a msik egy megnylt ajtn t az g javait engedi s segti a fldre rkezni.
Ennek a kegyessgnek csak az egyik fele ragadhat meg ebben: Krisztus bennnk, a msik fele: mi Krisztusban. A menny a fldre jtt, ez az elsõ, amit Pl mond. A msik pedig az, hogy mi a mennyben vagyunk Krisztusnl, Krisztusban. Az gben, ahol Krisztus van, ott vannak a hvõk elrejtve benne. A mennyei lt teht rszben mr az j let valsga, rszben pedig gret. Mg nem kaptunk meg mindent. letnk olyan titkot rejt, melyet kvlllk nem is sejthetnek. Jzus ezt mondja tantvnyainak: „de ne annak rljetek, hogy a lelkek engedelmeskednek nektek, inkbb annak rljetek, hogy a nevetek fel van rva a mennyben” (Lk 10:20). A mennyben nevnk van, tudnak rlunk, vagyis letnk van. Hatalmas gret ez, hiszen azt jelenti, hogy az let, melyet Krisztus adott, elveszthetetlen, mert el van rejtve nla s benne. Msrszt azt is jelenti, hogy mg nem is trult fel egsz gazdagsgban, amit Isten neknk ksztett. Mg nem tudjuk, miv lesznk, mg vr az gret: „Amiket szem nem ltott, fl nem hallott, embernek szve soha meg nem sejtett, azokat ksztette Isten az õt szeretõknek” (1Kor 2:9). A feltmads teht egyszerre ajndk s gret: itt van s lesz (1Jn 3:2; Lk 20:34–36). Lthatv lesz a Krisztusban val dicsõsg, sõt ezt fel is fogjuk lteni. Klvin ezt rja: Mg Krisztus meg nem jelenik dicsõsgben, addig letk elrejtett let marad, azaz: hitben s remnysgben eltelõ let. De „nemcsak a vilg megtlse szerint, hanem sajt rzkeik szmra is, mert ez az elrejtettsg szksges prbja remnysgknek, mely arra serkenti õket, hogy a halltl val fenyegetettsgkben letket msutt keressk, mint a fldi vilgban”. A msodik rszben ismertetett kegyessgnek nincs grete, nincs jvõje, mert az ember vallsos erõlkdsvel a mennyet nem szerezheti meg, pedig enlkl minden hibaval. A Krisztus feltmadsra plõ kegyessg legrtkesebb rsze pontosan ez a jvendõ, ez az eljvendõ dicsõsg. Pl tudja, hogy csak ebben a remnysgben lehet lni s kzdeni (1Kor 15:58; 2Kor 4:16–17). Aki azonban ezt a jvõt, vagyis a vilg megvltst vrja, az mer a vilgrt btran tenni is, mert tudja, hogy ez a munka nem hibaval. A hvõ embernek az j letre val feltmadsa magban hordja az egsz vilg megjulsnak a remnysgt (Rm 8:18–23).
Kol. 3,5–11. Az j let harca.
Ez a Krisztusban bemutatott let az ajndk, de egyttal az ember egsz odaadst is ignyli. Az talakulst Krisztus feltmadsa vgzi el bennnk, de ennek megvalsulsa nem vlaszthat el a hvõ ember hitben vvott harctl. Az j let harcban ll a rgivel, amint Krisztus egsz lete harc volt a vilggal. A Krisztussal val kzssg azt jelenti, hogy Krisztus szvetsgese leszek, gy szmomra is rvnyes, amit Krisztus a kvetõitõl kr s vr: „Ha valaki nutnam akar jnni, tagadja meg magt, vegye fel naponknt a keresztjt s kvessen engem” (Lk 9:23). „Ha valaki hozzm jn s nem gyûlli meg… mg a sajt lelkt is, nem lehet az n tantvnyom” (Lk 14:26). Krisztust nem lehet kvetni anlkl, hogy az ember Krisztussal szvetsgben embere ellen ne fordulna. Az j let nemcsak Krisztusba val beplntls, hanem a rgi fokozatos kiszaggatsa is. Ez azonban semmifle kzssgben sincs azzal az aszkzissel, nsanyargatssal, amit a tvtantk hirdettek. Itt ugyanis semmi sem trtnik nmagrt, nclan, ha nem a megnyert j letrt. Nem azrt harcol a hvõ, hogy valamit megnyerjen, hanem azrt, mert megnyerte. A lemonds, az j let megtallsnak rmben megy vgbe (Mt 13:44–46).
Itt ltjuk jra, hogy Pl mit rt ez alatt: „fldi” (5). Ami fldi – Pl gondolata szerint –, az az jjszlets nlkli ember jelensgvilgbl val, vagyis testi, de nem szellemi. Nem a fldi tagokat kell naponknt ldklni, hanem azt, ami benne fldi. A gylekezet „fenn” l, a fentiek vonzsban, de egy ellenerõ is jelentkezik, mely fldi vonzs s ez a test tagjainak fldi irnyultsga. Krisztus a testet magnak ignyli, de az ember ezt a teljes odaadst ki akarja kerlni, mert a test tagjai ezzel ellenkeznek. Itt van a harcnak az rtelme. Egy bizonyos letirny ellen kzd Pl s kvnja, hogy a gylekezet ezt a kzdelmet folytassa, ki-ki a maga testben. Ezek a bûnk az akkori let s az akkori vilg jellegzetes rkos daganatai, amelyek az leterõt elszvjk s az embert betegg teszik. Parznasg, tiszttalansg, szenvedly, gonosz kvnsg, kapzsisg, ami blvnyimds – a pogny vilg ezekben lte ki az ember s a test nclsgt. Ha magasabb clja nincs az embernek s a testnek, akkor alantas vgyainak l, a lefel hz erõknek enged. A keresztynek azonban Krisztusban mennyei clokat kaptak s testket minden zben s teljes egszben eme clok szolglatba lltjk. Ez a kzdelem folytatdik az ember belsõ rzelemvilgban is. Harag, indulat, gonoszsg, istenkromls, gyalzatos beszd. Krisztusban nemcsak j clokat kap az ember, de a belsõ vilg j lelki tltst is kap, ms szval j szvet s j lelket ad Krisztus a hvõknek. tveszi az uralmat bensõnk felett, s bensõ vilgunkat is alkalmass teszi akaratnak az elfogadsra s kvetsre. Ez a lelki irnyultsg vgsõ fokon a hazugsg s igazsg ellenttben jelentkezik (9). A rgi letet a hazugsg jellemzi, melyet azonban le lehet vetni, mint egy ruht. De ez nem emberi erõlkds, hanem a kegyelem isteni mûve rvn valsul meg, hiszen mg a kgy sem vetheti le rgi bõrt, hacsak el nem jn ennek az ideje. gy rkezett el a levetkõzs s a felltzs isteni kairosza Jzus hallban s feltmadsban, valamint a Llek kzlsben, s ez az igazsg, amirõl az apostol beszl (Ef 4:20–24). Ami az dvtrtnet objektv esemnye (kereszthall s feltmads), az a lelki let szubjektv esemnysorozatban is valsg lesz a Llek ltal (rgi let levetse – j let felltse). De ez nem vallsos erõlkds, mint a kolossi tvtantknl, hanem a kegyelem termszetessge a Llek ltal. A levetkõzst mindig kveti a felltzs, azaz a szellemi let gazdag vilgba, Istenbe magba, az õ megismersbe ltztet be Krisztus. Ez a belsõ talakuls azt is jelenti, hogy az ember alkalmass vlik a msik ember irnti õszinte kzssgre. Ez teht mr nem egyni clokrt trtnik, mint az lkegyessgben, hanem a Krisztus-test megvalsulsrt. Ez vezet tovbb egy j szakaszhoz.
Kol. 3,12–17. Az j let valsga az egyhz kzssgben.
Az j let Krisztusban valsg (1–4) s az ember egsz szemlyisgt ignybe veszi (5–11), de az j let kivltkppen val megjelensi formja az egyhz (12–17). A Llek nemcsak az j embert, de ennek j kzssgt is megteremti. Hiba lenne j kzssg, ha tagjai nem lennnek j emberek, de hiba lennnek j emberek is, ha nem lenne j kzssg, azaz egyhz, mert egyik a msik nlkl csonka. gy azonban a harmadik rsz hrom szakaszban a teljessg van elõttnk.
Pl a felltzs kpnl marad, de amg az tdik vers az emberre s a test tagjaira irnyult, itt most Isten vlasztottaihoz szlt. A keresztynek vlasztottak, vagyis azt a hallatlan kivltsgot, mltsgot, hatalmat kaptk, hogy Isten j kzssgnek, melyrõl Pl az Ef 3-ban szinte himnuszt zeng, tagjai lehetnek. Az egyhz Krisztus dicsõsgt hordozza, hiszen Krisztus jra testetltse ez, ahol Krisztus mint az eljvendõ let dicsõsge van mr most jelen (Kol 1:27). Ezt a dicsõsget csak az egyhz, mint kzssg hordozhatja. Ezt a hvõk egyenknt nem nyerhetik meg. Ha pedig ilyen nagy ajndk Isten vlasztottainak, szentjeinek s szeretteinek a kzssgbe tartozni, akkor ez elktelezettsget is jelent.
Az indikativus mellett az imperativus szlal meg. Az egyms kzti kapcsolatban Krisztusnak kell lthatv lennie. Knyrletes szv, jsg, alzat, szeldsg, trelem – olvassuk a 12. vers felsorolst. Egszen nyilvnval, hogy mindezek a maguk teljessgben Krisztusban voltak meg. Õ volt knyrletes annyira, hogy egsz bensõ vilga megindult a leprs, a vak vagy az egsz np nyomorsgt ltva s tlve (Mk 1:41; Lk 7:13; Mt 9:36). Jsga, melynek nyomn a kicsiket, az elveszetteket kereste meg, azokat, akik utolsk voltak, mg a tantvnyok szmra is alig volt elviselhetõ (Mt 20:1–16). Alzata s szeldsge megszlal a virgvasrnapi bevonuls sorn (Mt 21:5) gy is, mint prftai gret, gy is, mint beteljeseds. Trelme a tantvnyok s az egsz np irnt minden mrtket meghaladott (Lk 13:1–9). Ezt az j lelkletet Pl gy mutatja fel, mintha egy lncot lltana ssze egyes szemekbõl. Majd ennek felmutatsa utn a bocsnatot emlti, mint ami az egyhz kzssgnek az alapja, mint amit Jzus helyezett vinek a lelkbe (Mt 18:21–35). Ezutn kvetkezik a szeretet, melyet Jzus a lbmoss sorn adott t vinek s egyben krte is tõlk (Jn 13:34). A Krisztus bkessge, mellyel mindent megbkltetett, ami fldn s gen van, megszntetve Istentõl elszaktott nllsgukat, uralkodni tud az ellenttek felett. De nemcsak el kell viselni egymst, hanem egymst gazdagtani is kell, s ez akkor valsulhat meg, ha Krisztus beszde bennnk l s egymsnak adni tudunk ebbõl, mert ez pti a kzssget. gy kerlnk vgl egy olyan kzssgbe, hogy – amint egy zenekarban vagy krusban ki-ki a maga szlamt jtssza vagy nekli – de az egsz rdekben – egymsnak szolglva, lelki letnk ajndkait egymsnak nyjtva egytt hordozhatjuk Krisztus dicsõsgt. A vgsõ cl Krisztus magasztalsa, az Istennek õltala. mondott hla, mely egy egysgbe fogja ssze a Llek ltal azokat, akik õt szeretik. gy valsul meg az j let az egyhzban. Van azonban mg egy kzssg, ahol Pl felmutatja Krisztus uralmt, s ez a csald.
Kol. 3,18–21. Az j let szpsge a csaldban.
Az j let a kzssgi letnek egy msik terlett is rinti, s ez a csald. Egszen j lettrvnyeket, illetve evangliumi intseket ad Pl a csald tagjainak. Az asszonynak az engedelmessget ajnlja, mint amiben az elfogads, a vezets irnti nyitottsg s kszsg szlal meg. Erre csak egy indok van: „gy illik az rban”. Az r ad, s az egyhz boldogan kveti Urt – ennek tkrkpe a hzassg. De hogy itt nem egyirny kzlekedsrõl van sz, az engedelmessg sem az, hanem minden klcsnssget jelent, azt ppen ezt a kifejezs jelzi: az rban. Nem ncl, csak kt emberre kitekintõ letkzssg a hzassg, hanem ennl sokkal tbbre tekint. Magasabb clok vezetik, ahogyan Teilhard de Chardin mondta: „Az emberi let boldogsgt s rtelmt az adja meg, hogy magunknl magasabbra tegyk az letnket”. Ez a hzassgra is rvnyes. Ha csak kt ember kzssge a cl, melyben az egyik engedelmeskedik, ez bizonyra elfogadhatatlan, de ha kt ember egytt figyel az rra s lett a vele val kzssgben rendezi be, akkor egszen msrl van sz. Mivel az rban vannak s tõle kapjk az ldst s az letet, gy nem egymshoz igazodnak, felosztva maguk kztt a parancs s engedelmessg terlett, hanem egytt engedelmeskednek az rnak. gy mr nincsenek egymsnak kiszolgltatva, mert nem a maguki.
Ezrt is elvlaszthatatlan ez az engedelmessg attl, ami a frfinak szl: szeresstek felesgeteket, s ne legyetek irntuk mogorvk. Ez a szeretet a Jzus szeretete, melyben lehajlik s megmossa tantvnyai lbt. Ez pedig ldozatos, gondoskod s odaad szeretet. Ilyen szeretet mellett az engedelmessg nem megalz, hanem kt ember teljesen azonos rtkû, mindkt szemlyre egyarnt felplõ kzssgen bell a feladatok megvalstsnak, a Krisztus dicsõtsnek s nem a frfi zsarnoksgnak az eszkze. Ahol a frfi gy szeret, ott az asszony boldogan enged a fellrõl hozott vezetsnek s ppen erre mutat az „rban” kifejezs. A kt magatarts (engedelmessg–szeretet) csak egytt szemllhetõ.
Ezutn a gyermektõl elvrt magatartst mutatja meg Pl. Itt is az engedelmessget talljuk, de itt is az elmondottak rvnyesek. Ez gy kedves az rban. Vagyis ez a szlõ–gyermek kapcsolat az „rban” kapja meg rtelmt. A gyermek ebben a kzssgben az r vezetst li t s ahol az r vezet, az ember erre – legyen ez akr a gyermek is – rmmel figyel. Az engedelmessg fogalmban elõszr is az a motvum szlal meg: figyelni arra, ami a msikban s a msikbl engem megszlthat. E nlkl a figyels nlkl az ifj letek jvõje elkpzelhetetlen. A szlõkben ugyanis Isten ajndka, az j let van jelen. Ki ne kvetn azokat, akik Krisztusban gy szlthatnak meg: „Legyetek az n kvetõim” (1Kor 4:16), „Legyetek az n kvetõim, mint n is a Krisztus” (1Kor 11:1). Ezt ajnlja Pl a gyermekeknek, s ez valban az letre visz. Persze itt sem egyoldalan a gyermekeknek szl a figyelmeztets, hanem az apknak is. A vezetst elfogadni akkor lehet, ha ez tapintattal, a msik let megrtsben s elfogadsban megy vgbe. Ezt a tiszteletet adhatja az apa a gyermeknek, hogy a gyermek is adhassa az apnak – a szlõknek a szvbõl jvõ tiszteletet.
Kol. 3,22–41. Az j let igazsga a trsadalomban.
Az j let nehezebben meglhetõ terletei fel haladunk, s ez most a trsadalomban jelentkezõ szolga–szabad sszefggseire irnyul. Pl mr elõzõleg a 11. versben kimondja a hatalmas igazsgot: Krisztusban nincs se rabszolga, se szabad. Ez a megllapts abban a korban elkpzelhetetlen, hiszen ez azt jelenti, hogy Krisztus a metafizikai alapokra helyezett trsadalmi klnbsgeket, vagyis az rknek s szentnek elfogadott falakat lerombolta. Pl ezt az egysget hirdeti meg Krisztusban, mert Krisztus az emberi letet olyan magasra emelte, az embereket istenfiakk tette, hogy ezen az alapon minden klnbsg relatvv s jelentktelenn lett. Ezt a Krisztusi mûvet nem lehet a trsadalomba direkt tltetni, vagyis lerombolni az ott lvõ szocilis ellentteket, hiszen a fiatal keresztyneknek vigyzniuk kellett arra, hogy a trsadalom klsõ viszonyaiban felforgatknak ne talltassanak. Csak bellrõl hatolhattak be eme rettenetes sziklatmbbe s ott kezdhettk meg azt a lass bomlaszt munkt, mely vgl is eredmnyre vezetett. Amit teht Pl ajnl, az csak hitben rthetõ s ragadhat meg. A keresztynsg becslete s jvõje mlt azokban az idõkben e pli intelmek megfogadsn.
Pl engedelmessget kr minden tekintetben, az r s szolga kztt fennll relci minden sszefggsben. Ezt pedig mg megtoldja ezzel: „ne ltszatra szolgljatok, hanem tiszta szvvel”. Az apostol teht a ktsznûsgre nemet mond, egyrtelmûsget s õszintesget vr a keresztyn szolgktl. Ezt csakis az r flelmben lehet megtenni, abban a tudatban, hogy az r ebben a vilgban minden emberi relci felett ll. Az õ flelmben s õt mindenben ltva lehet elfogadni a keresztyn embernek lzads nlkl a szmra kijellt helyet: lenn a szolgasg emberileg megalz mlysgben. Ezt csakis az rrt lehet megtenni, mgpedig abban a belsõ szabadsgban, amelyben az ember az istenfisg szabadsgt megnyerte s mr nem rzi szolgnak magt, mert az egsz vilg az v (1Kor 3:21–23). Az r nem marad adsa senkinek s a jutalmat nem emberektõl kell vrni, hanem tõle. A fiak rksk, vagyis Krisztusban nemcsak ez az let, hanem az eljvendõ vilg is az vk. Ebben az gretben s ebben a tvlatban kicsiv trpl a szolgasg s a kiszolgltatottsg tudata.
Termszetesen Pl az urakhoz is odafordul, vagyis azokhoz, akik keresztynek, s azt kri tõlk, hogy r voltukat Krisztusban rtelmezzk ppen gy jra, mint a szolgk szolgasgukat. Ez pedig nem kevsb nehz, mint az elõzõ feladat. Mert br õk vilgi mrtkkel mrve urak, de Krisztus szolgi s rabszolgi, akik nem a maguki. Nem lhetik ki teht magukat, r voltukat a trsadalom magas polcain, mert ott is az rban vannak. Megadni azt, ami mltnyos s igazsgos – gy szl az intelem. De tudjuk, hogy Pl ennl jval tbbet vrt. Filemonnak ezt rja: „Engedelmessgedben bzva rok neked, mert tudom, hogy tbbet is megteszel annl, amit mondok” (21.). Pl lelklete ebben a versben tndklik, itt ltszik, hogy szve a rabszolgk mellett van, mg akkor is, ha nem mondhat ki mindent, amit szeretne. De a kor jogi vonatkozsait ismerve mgis teljesen jszerûnek tûnik, amit Pl mond: „Ez meghkkentõ mrtk az urak rabszolgik irnti ktelessgeire nzve, akiktõl mindenjogot megtagadtak. Igavon barmoknak tekintettk õket, nem szemlyeknek. Gazdjuk lnyegileg azt tehetett velk, mint sajt tulajdonval, amit akart; mernyletet kvethetett el testk-lelkk ellen, s senki sem krdezõskdtt vagy tiltakozott. Hogy csodlkoztak volna a rmai trvnyadk, ha hallottk volna, hogy Pl igazsgossgrl s mltnyossgrl beszl rabszolgk esetben! Micsoda j s idegen nyelvjrsknt hangozhatott ez a rabszolgk flben a kolossi gylekezetben! Nem lthattk meg, hogy a gondolat, ami itt csendesen bevezetst nyer, milyen messzire fog vezetni a jvendõ szzadokban. El sem tudtk gondolni, hogy az itt elvetett kis mag milyen hatalmas fv nvekszik majd” (Maclaren).
Kol. IV. RSZ
Kol. 4,2–6. Imdkozs Istenhez – blcsessg emberek kztt.
A levl Pl apostol imdsgval kezdõdtt, melyet a gylekezetrt mondott s most a gylekezetet kri az rtk val imdkozsrt. Az imdkozsba pl bele Plnak a kolossi gylekezettel val kzssge. A gylekezet tudhatja, hogy az apostol, mint lelki atya, Isten elõtti felelõssgben hordozza õket, de kiderl, hogy a nagy apostolnak is szksge van a gylekezet imdsgra. Abban az idõben; abban a trtnelmi helyzetben jval kevesebb tmasza volt az egyhznak a fldn, ezrt elsõsorban Isten gi vilgban keresett biztonsgot, elrejtõzst s erõt. A vilg mg nem volt otthona az egyhznak, de a menny otthona volt. Az imdsg az gi vilggal val sszekttets: a szavak, az egyni vagy kzs ima ennek csak megjelensi formja. Ha ez a kapcsolat ugyanis nincs meg, az ima hibaval. De Jzus elmenetelekor ezt a kapcsolatot mg inkbb biztostotta s tantvnyainak azt mondta: most imdkozzatok, mert ennek itt van a kairosza. Jzus az gben kzbenjr rtk (Jn 14:13–14), a Llek a fldn szl bennk (Rm 8:26–27), gy az ima nem hisulhat meg.
Az imdsgra nzve a kitartst emlti Pl, amire Jzus ugyangy utalt (Lk 18:1–9). Msodjra emlti az bersget: figyelni, vigyzni s szrevenni Isten rjn az idõ elõrehaladst (Mk 13:32–37). Harmadik gondolatknt beszl Pl az igehirdetsrt val imdkozsrl. A misszira Isten nyithatja meg az ajtt, de van egy msik ajt is, melyet ugyancsak Isten nyithat meg s ez a hirdetendõ Ige ajtaja. Az Ige Isten gazdag vilgt hordozza, vagyis olyan, mint egy kincsestr, de a kulcs mindig az rnl van. Õ ad az Ige sfrnak annyit, amennyi kell, s õ adja azt, ami ppen kell. Ezrt az igehirdets mindig kockzat, mert nem magunkat prdikljuk, hanem Krisztust (2Kor 4:5), s Krisztus az Isten titka, s ezt a titkot mindig õ trhatja fel. Hogy a hallgatknak ott s akkor mire van szksgk; s hogy Krisztus titkbl mit kell egy adott helyzetben elmondani, ezt Isten vilgthatja meg. Ezekre kicsoda alkalmas? – joggal krdezi Pl (2Kor 3:4–6). A gylekezetet ezrt is bevonja munkjba, s igehirdetsnek felelõssgt rjuk is terheli.
Ugyanakkor õk maguk is Krisztust szolgljk s szljk (1Pt 3:15). Ehhez azonban a kedvezõ alkalmakat, a kairoszt fel kell ismerni s fel kell hasznlni. Ez feszlt figyelst ignyel. Ha az alkalom megvan, ehhez a megfelelõ beszdet kell megtallni. Szinte szjtk van itt: kegyelmet hirdetnek, de ez a sz azt is hirdeti: kedves. Vagyis a kegyelmet csak kedvesen szabad szlni. Legyen melegsge, vonzsa, s legyen ze. Ezrt teszi a kegyelem mell a szt: „sval fûszerezett”, vagyis legyen tall a beszd s legyen kvnatos, zletes, akrcsak a fûszerezett tel. A kegyelmet sem kegyetlenl s erõszakosan, sem zetlenl s fdan nem szabad szlni. Minden helyzetben az odaillõ szt, igt kell elkrni s meghirdetni. Plt s a gylekezetet ez kti ssze: mindketten az Igt hirdetik. Ezt a kzssget leli t az egymsrt elmondott ima.
Kol. 4,7–18. dvzletek s zenetek.
A 7–9. versekben Pl olyan zenetet kld, melyet szemlyesen visznek a gylekezetbe Tkhiksz s Onzimosz. Ez vonatkozik a most rt levlre s a hozz fûztt szemlyes zenetre. Az elõzõ szolga teht Pl helyzett ismerteti meg, az utbbi viszont indul vissza Rmbl a gylekezetbe, mint j otthonba. A szemlyes kapcsolatok polsa, vagyis az a kzssg, melyet a testvrek lõ hdknt ptenek ki, igen drga. Erre gondot kell fordtani minden idõben s erre ad pldt most Pl. Ezutn a 10–14. versekben felsorolja azokat, akik a gylekezetet kszntik, ez azonban nem csak szavakat jelent. Ezek Isten orszgnak gyt az apostollal egytt hordozzk s gy a kolossi gylekezet gyt is szvkn viselik. Ilyen elsõsorban Epafrsz. Ezeket az dvzleteket teht lõ hitû emberek szemlyestik meg, akik Krisztus szolglatnak a hordozi. Nem csupn szavaik, hanem szemlyk jelenti az ajndkot a gylekezetnek. „Az let tallkozs” – mondja Buber, s valban, az isteni let s kegyelem ajndkaibl is tallkozsokon t kapunk.
A 15–17. versekben a gylekezetet kri dvzletek tovbbadsra. Klnsen a kldtt levl tadst s felolvasst kri, s a Laodiceba rkezõ levl hasonl felolvassra int. A levl akkor nagyobb ajndk volt, mint ma. Klnsen annak a tartalma, melyet Pl kldtt, volt egyedlllan gazdag. Õket ez gazdagtja, teht õk is gazdagtsanak msokat. Milyen kr, hogy ez az utbbi levl elveszett. Az Arkhipposznak kldtt zenet (17) az egsz gylekezet fennmaradsra nzve fontos: hûsgesnek lenni s a szolglatot betlteni, azaz gy elltni, hogy az teljes s hinytalan legyen. A 18. vers magnak Plnak a kszntse. Itt van a kzrs is s ez a bizonysg arrl, hogy a levl hiteles. De ezentl a pecst rajta az, amit gy r: bilincset hordok s gy szolglom Krisztus gyt. Szavainak ez adja meg a hitelt. Urhoz hûsges teste s egsz lete odaadsban. „Kegyelem veletek.” Ez az, ami neki is elg (2Kor 12:9), s elg a gylekezetnek is.
|