//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
:

KOLOSSBELIEKHEZ IRT LEVL Bev. - 01
Dr. Szathmry Sndor professzor

KOLOSSBELIEKHEZ IRT LEVL Bev. - 01
Dr. Szathmry Sndor professzor


A KOLOSSBELIEKHEZ RT LEVL MAGYARZATA

rta: Dr. Szathmry Sndor professzor

Bevezets

A levl elõzmnyei.

A levl megrsra az adta az alkalmat, hogy Epafrsz, „Krisztus hû szolgja” (1:7) Kolossbl felkereste Plt fogsgban, beszmolt neki a gylekezet letrõl s az azt fenyegetõ veszlyrõl (4:12–13), majd krte, hogy legyen segtsgre a hamis tantk elleni kzdelmben.

Koloss Frgiban – Laodiceval s Hierapolisszal egytt – a Kilikibl Efzusba vezetõ t mentn, a Lycus vlgyben fekdt. Ma mr csak romjai vannak, Kr. e. 60-ban fldrengs puszttotta el.

Pl nem jrt mg Kolossban, de tudott az ottani gylekezetrõl. Jl ismerte Filemont, annak felesgt, Appit s fiukat, Archippust, s mindenekelõtt Epafrszt, aki valsznûleg egyike volt azoknak, akik Kolossbl efzusi tartzkodsa alatt tjrtak Plt hallgatni, majd hitre jutva hirdettk otthon a megismert Krisztus evangliumt. gy keletkezett a gylekezet Kolossban s a szomszdos vrosokban is.

A levl rst kivlt ok.

Kis-zsia a titokzatosra ptõ misztriumvallsok s a mindent „ismerni”, megmagyarzni akar gnosztikus tanok tptalaja volt. Ezek terjesztõi, amint Epafrsz hrl adta, befrkõztek a kolossi gylekezetbe, veszedelmes szinkretista nzeteket terjesztve a gylekezet tagjai kztt, fõknt a teremtsre s Krisztus megvlti tisztre vonatkozan. Pl trezve a tvtanoktl fenyegetett gylekezetek helyzett, levelet kld Tkhikosszal, s ebben jra fogalmazva az evanglium zenett, kifejti, miben fenyegetik azt a tvtantsok. Meggyõzõdse, hogy a tvtanok ott tallnak meghallgatsra, ahol Krisztus nagy volta, vilgegyetemet tfog fensge homlyban marad. Ezrt lltja most oda Krisztust az olvask el teljes kozmikus nagysgban, dicsõsgben s minden ajndknak fnyben.

A levl clja.

Vilgosan kitûnik a vitz szakaszbl, mint a 2:8–25. A tvtantk azt lltottk, hogy õk „magasabb rendû gondolkodst” kpviselnek (2:8.18), „beavatsra” csbtottak, nnepnapok tartst s aszketikus gyakorlatok vgzst akartk ktelezõv tenni (2:16) s olyan szellemi lnyek (a vilg elemei, trnok, fejedelemsgek, hatalmassgok) imdst ajnlottk, melyek elfogadsa krdsess tette volna Krisztus mindenekfelett val uralkodst. A „gnoszticizmus” jelentkezse volt ez, erõsen jdaista sznezõdssel. Pl szrevette, hogy ezek be akarjk sorolni Krisztust a szellemi lnyek hierarchijba s gy a keresztynsget a mit sem hasznl szinkretista vallsok egyikv tenni. Mindezt hibaval filozoflsnak, „res csals”-nak tlte az apostol s harcolt ellene ebben a „krlevlnek” sznt rsban is, melyet a Lycus-vlgy gylekezeteinek kldtt.

A levl hitelessge s kelte.

Vannak szakemberek, akik a kolossi levl hitelessgt is ktsgbe vonjk, mivel: 1. a gnoszticizmus olyan fajtja ellen harcolt, amely csak a msodik szzadbl ismeretes; 2. a levl fejlett krisztolgija elt Pl egyb leveleibõl ismerttõl; 3. ms a levl szkincse s stlusa. Ezekkel az lltsokkal szemben hivatkozhatunk arra, hogy: 1. a gnoszticizmus egyes elemeiben mr jval elõbb, a zsid szellemi ramlatokban is megtallhat; 2. a fejlett krisztolgia az 1Kor s a Fil-hez rott levlben is ott van krvonalaiban; 3. az j szkincs az j ellenfllel sajt terletn trtnõ szembenllsbl magyarzhat; 4. az apostol lete vge fel rja ezt a levelet, vltozik stlusa is.

Pl, amikor a levelet rja, fogsgban van (4:3). Ennl is, mint a tbbi fogsgban rt levlnl, minden helyet megvizsgltak, ahol az apostol fogsgban volt. gy Rma mellett Czret s jabban Efzust. (Termszetesen teljes bizonyossggal nem dnthetõ el a levl rsnak helye s ideje, E. Schweizer, Varga Zs., Cserhti S. is inkbb Efzus mellett dnt. Jllehet ezzel az idõpont is megvltozik.) Mi Rmnl maradunk. Valsznûleg innen rta az apostol a levelet, a Filemonnak kldtt s az Efzusi levllel egy idõben, 59 krl.

A levl tartalma.

Krisztus kozmikus vltsgra vonatkoz fejtegetsei miatt nagy a levl teolgiai jelentõsge. Nemcsak a Krisztusban megjelent dvssg trtnett mondja el, hanem rmutat annak az egsz teremts trtnetvel val sszefggseire is. A gnoszticizmussal vitzva, a keresztyn lthatrt az egsz vilgegyetemre kiterjeszti anlkl, hogy a keresztynsg lnyegt filozfiai elõnykrt felldozn. Tantsnak hrom slypontja van. Azokkal szemben, akik az gynevezett „ismeret” filozfiai spekulciival akarjk az evangliumot elegyteni, Krisztusnak a vilgegyetemben elfoglalt helyt, a termszetfltti lnyekhez val viszonyt igyekszik meghatrozni. Ezt lltja: „Mert benne lakik az istensg egsz teljessge testileg, s benne jutottatok el ti is ehhez a teljessghez… (2:9–10). A jdaistkkal szemben, akik az szvetsgi szertartsok megtartst kveteltk, mint valami tbbletet, az apostol a „lelki krlmetlkedst”, a keresztsget, a benne kibrzold jjszletst hangslyozza (2:11). A tvtantk ama trekvst pedig, hogy aszketikus gyakorlatokat vezessenek be a lleknek a testbõl val kiszabadtsra, megblyegzi, s mint az igazi keresztyn szabadsggal ellenkezõt elveti (2:16–23), szembelltva azzal a Krisztusban elrejtett let hitben vgbemenõ megszenteltetst (3:1–4:6).

A gnoszticizmus.

Harnack szerint „a keresztynsg megrgztt hellenizlsa”. Az is, de tbb annl. A gnoszticizmus kzponti gondolata ugyanis, szemben a filozfival, mindig a megvlts marad. A nagy rendszerek alkoti, Karpokratsz, Cerinthus vagy a msodik szzadban lt Valentinus, rsaikban a megvlts szksgessgt s vgbemenetelt mondjk el elsõsorban, teljesen mitikus formban. A megvltsra azrt van szksg, mert a „plrma” egyik tagja, sophia kiesett eredeti helybõl. Ennek a „balesetnek” a kvetkezmnye lett az anyagi vilg teremtse. Eddig a „vilgossg” birodalma szemben llt a „sttsg” teljesen formtlan vilgval, de most a magasabb princpium beesse s sszekeveredse az alacsonyabbal „kosz”-bl kozmoszt” hozott ltre. A teremts kivitelezõjeknt Sofia fit, Demiurgos-t jellik meg. Mirt volt szksg megvltsra? Azrt, mert Sofia leestvel megbomlott a tkletes harmnia a „plrmban” s ezt nem lehetett helyrelltani, mg az elveszett vilgossgot a sttsgbõl valaki vissza nem szerzi. Egy felsõ rang lny – a Str vagy Christus – vllalja a vilgossg kiszabadtst s egyben az emberi llek megmentst, kimentst az anyagi megktzttsgbõl. – Nos, a tvtantk szerint ezeknek a hasonl spekulciknak az ismerete (gnsis) az Isten tulajdon kijelentsbõl tpllkoz hiten (pistis) tlmenõen megismerst nyjt!

Irodalom.

Ld. az Efzusi levlhez rt bevezets vgn. Tovbb Eduard Schweizer: Der Brief and die Kolosser, Benziger Verlag 1976 c. mûvben a Kolossi levlhez eddig megjelent sszes irodalom megtallhat a 11–18. oldalakon.

Kol. I. RSZ

Kol. 1,1–2. Cmzs, dvzls.

A levelet, ahogyan erre 4:16 mutat, a gylekezeti istentiszteleten felolvastk, ezrt az 1–2. vers nem egyszerûen cmzs, hanem Isten jelenltnek az grete. Ez a bevezets a zsid s helln levlformulktl klnbzik s helyt inkbb az szvetsgi ldst mond igk kzelben lehet megtallni. A kegyelem s bkessg sszefoglalja a Krisztusban eljtt dvssget. A megszokott bkekvnsg hagyomnyos kszntsbõl valdi ldskvns lesz.

Pl, amikor bemutatkozik egy olyan gylekezetnek, melyet szemlyesen nem ismer, azt hangslyozza, hogy Jzus Krisztus apostola, vagyis kzvetlenl Krisztustl kapta a felhatalmazst, kldetst (Gal 1:15–16; 1Kor 15:8–10). Elhvsa pedig mg messzebb vezethetõ vissza, vagyis magnak Istennek a kivlasztsra s akaratra. Pl letnek s szolglatnak teht sziklaszilrd alapja van (1Kor 3:11), gy ez teszi levelt hiteless s elfogadsra mltv. Ez a bizonyossg az Isten Lelke ltal megszentelt tudata annak, amit Plban Jzus, az r vgzett. Pl azonban sohasem egyedl vgzi a munkt, hanem munkatrsa van. Ez a munkatrs mind az õ s mind a gylekezet szmra nagy ajndk, ezrt õt nem a levl vgn, vagy kzben, hanem mr az elejn bemutatja. Ugyanakkor Plnak a szemlyrõl is sokat elrul Timtheussal meglvõ kzssge, hiszen Pl, az apostol, maga is testvr a testvrek kztt. Timtheus teht Pl s a gylekezet kztt nemcsak a kapcsolatot tartja az apostol kldtteknt, hanem kifejezi a hitben val kzssg nlklzhetetlensgt Pl szmra is. Pl, Timtheus s a gylekezet gy kpeznek egy oszthatatlan lelki egysget.

A gylekezetrõl kt megllaptst tesz: lelki otthonuk Krisztusban van, lakhelyk Kolossban. Mind a kettõ igen jelentõs. Az elsõ a kegyelem hatalmas mûvre utal: Isten az emberi letet Krisztusba helyezi, vagyis termszeti lett lelkiv formlja. A kzel 180-szor elõfordul kifejezs: Krisztusban, az jszvetsg legjellegzetesebb fogalma az ember megvltsra, a gylekezetben lvõ j letre nzve. „Aki Krisztusban van, j teremts az” (2Kor 5:17); vagyis ebben a vilgban mr most megjelenik az eljvendõ vilg valsga. Ennek lnyege az, hogy Krisztusban eltûnik a hibavalsg s a rothadandsg ereje (Rm 8:19–20) s e vilgnak j arca mindenki szmra lthatv vlik. Ezt az j letet itt ez a kt sz minõsti: szentsg s hit, mely arra mutat, hogy Isten a vilgbl elhvta õket s j kapcsolatot teremtett velk Krisztusban a hit ltal. Ez a kt sz azt mutatja, hogy a Krisztusban val let az gi kzssgen tl egy j fldi kzssget is jelent. Mind az elhvs (szentsg), mind a Krisztussal val kapcsolat (hit) a gylekezetben mint kzssgben rhetõ meg relisan. A Krisztusban val lt egyttal a gylekezetben val ltet is jelenti, ezrt a „Krisztusban” kifejezs mell odakerl ez a sz: Kolossban. Krisztusban gy lnek, hogy a kolossi gylekezetben mint testvrek kapcsoldnak ssze. gy vlik elszakthatatlann ez a kt sz: megszenteltek (Krisztusban) s hvõ testvrek (Kolossban). Pl gy beszl velk, mint akik Krisztusban vannak, s a lelki letnek ezt a kzssgt akarja szmukra mg gazdagabban kibontani, de gy beszl velk, mint akik Kolossban vannak, ezrt az ottani gylekezet krdseit hozza elõ, hogy megoldst mutasson ezekben szmukra. Pl egyszerre mutatja nekik a lelki let isteni tvlatait (Krisztusban) s a gylekezeti let kzssgi krdseit (Kolossban). Ez a bevezets teht arra figyelmeztet, hogy a hitletnek ez a kt aspektusa kezdettõl fogva a levl rjnak a szeme elõtt van.

Amit nekik kvn, azt minden pli levl tartalmazza, ezrt elg rviden arra utalni, hogy a kegyelem s a bkessg azt az isteni jelenltet ragadja meg, amelyet kapnak s arra utl, ahogyan ez a fldi letben egyms kztt s a vilgban realizldik. Azt kvnja teht Pl, hogy az isteni kzelsg Krisztusban tlhetõ s megtapasztalhat maradjon az emberi let valamennyi relcijban.

Kol. 1,3–8. Hlaads a gylekezet hitrt.

Pl elsõ mondata a hlaads. A cmzett: Jzus Krisztus Atyja. Isten Jzus Krisztusban jelenn lett, s fordtva: Jzus Krisztusban Isten maga tallkozik velnk. Istennek ez a hatalmas tette hozta ltre a gylekezetet, s a gylekezetben ezt kell megksznni. A gylekezet maga teht egy gi mûnek, a kijelentsnek a testet ltse, megfoghatv vlsa, ezrt amikor a gylekezetet ltjuk, Istennek adunk rte hlt.

Pl, amikor a gylekezetrt hlt ad, nem ltalban teszi ezt, hanem azt kszni meg, hogy ez a gylekezet ppen Kolossban jtt ltre. Minden gylekezet ugyanis egyetlen s egyszeri, benne valami sajtosat ltunk a kegyelembõl. Ezrt ad hlt Pl a kolossbeli gylekezetrt, mert benne valami egyetlent, a kegyelemnek hlra indt nagyszerûsgt pillantja meg.

Pl imdkozik a gylekezetrt s imja a hlra pl, azaz megkszni azt, amit ez a gylekezet Krisztusban kapott. Pl gy beszlhet a gylekezettel s gy adhat nekik tancsot, hogy õket Isten elõtt ltja s Isten el viszi. A gylekezethez rott levelet ez minõsti, ez teszi hiteles levll Isten mrtke szerint.

Mi jellemzi a gylekezetet, vagyis mi a jellemzõ a kolossi gylekezet lelki arcra nzve? Hrom lelki ajndkot kapott a gylekezet a Llektõl s ez a hitben, a szeretetben s a remnysgben ragadhat meg, ez utbbi a msik kettõ megalapozst jelenti. A hit a Jzus Krisztushoz val kapcsoldst fejezi ki, a vele val kzssget jelenti, hiszen a hit benne s vele jtt el (Gal 3:23–25). Ez a hit a lehetõsg arra, hogy a Krisztus lete letnkbe radjon, s amint a szõlõtõ s szõlõvesszõ kztt egymsba fonds s egymsba hatols, sõt egymsban ltezs van, ppen gy a hit Krisztus megvlt munkjnak letnkre val alkalmazst, jttemnynek renk radst jelenti. A hit azt jelenti, hogy belõle lnk s benne vagyunk: Krisztus gy hatol a ltnkbe, hogy ne legynk fldiek tbb, hanem mennyeiek, mi pedig gy vagyunk az õ isteni ltbe beiktatva, hogy ne legynk csupn a jelen, hanem a jvõ gyermekei is. ppen azrt ez a hit a remnysgre pl, ott ri el a teljessgt.

A msik ajndk a szeretet. Ha a hit Jzus Krisztushoz kapcsol, a szeretet Isten lnynek letnkbe val beradst jelenti (Rm 5:5). De ez a szeretet ppen azrt, mivel rad s terjed, nemcsak Istennel, de egymssal is sszekt. A szeretet itt azt fejezi ki, hogy a Krisztusban val hit msik oldala a gylekezet kzssgben lõ hvõket sszektõ hatalmas erõ: rszeseds egyms letben. A hit a Krisztusban, a szeretet pedig az egyms letben val rszvtel isteni lehetõsge. Ahogyan nyitva van letnk Krisztus fel, ppen gy nyitva van egyms fel is, hogy egymssal kzssgnk legyen. A Llek mûve mind a kt ajndk. Tvlata van mind a hitnek, mind a szeretetnek, ez pedig a remnysg. Ebbe pl bele, ez hordozza mint gykrzet mind a kettõt, hiszen a mennyben teljesedik be, ami a hitben s szeretetben itt mr most valsg. A remnysg nlkl gykrtelen lenne a hit, de a szeretet is. Viszont a remnysg nem csak erõ, amelybõl lnk, hanem a remny maga a Llek hatalmas ajndka. Ha a hit Krisztushoz, a szeretet Istenhez, a remnysg a Llekhez kapcsoldik, akkor gy is ki lehet ezt fejezni, hogy a hit Krisztushoz, a szeretet egymshoz, a remnysg az eljvendõ vilghoz kapcsol. Hrmas ktelkben, boldog rabsgban l a gylekezet: Krisztusban – egymsban – az gretekben. A fa gykere a remnysg, innen kapja hordoz erejt. A fban lvõ celet ez maga a hit, vagyis a Krisztus titka, lete a hvõkben. A gymlcs pedig az, amely msokat feldt, megelgt s ez a szeretet.

A gylekezet az igazsg beszdbõl szletett. Az j letnek forrsa van, ami egyttal az Ige hatalmt s erejt is kifejezi: kpes szlni, teremteni. A gylekezet teht Istennek jonnan megjelent Igjbõl szletik. De az Ige nemcsak a szletst munklja, hanem a nvekedst s a gymlcstermst is. A gylekezet letnek teht van kiterjedse, nvekedse s ez a belsõ s klsõ vilgot egyarnt magban foglalja. A gylekezet az Igrt van, melybõl szletett, s ennek az Ignek az gyt bzta r Krisztus. A belsõ let, melyrõl az apostol az elõbbi, a hit–szeretet–remnysg hrmassgban beszlt, egy j gondolatban folytatdik tovbb. Az evanglium az egsz vilg megvltsnak s megjulsnak gye s a gylekezetnek ebben a nyitottsgban kell lnie. Az apostolt ez foglalkoztatja: Istennek terve, evangliuma, ereje, mely a vilgot tfogja. Szeretn a gylekezetet ebben munkatrsnak megnyerni. Szektv lesz az a gylekezet, mely csak a belsõ let nvekedst ismeri, mely errõl a kitekintsrõl, kiterjedsrõl lemond. A belsõ let az egyik sk, a msik sk ellenben az Ignek, az egsz vilg megvltsnak erejrt, lehetõsgrt val felelõssg. Ezek egytt egymstl elszakthatatlanul vannak jelen a gylekezetben.

A gylekezet ezt gy tanulta (7. v.), fontos, hogy a kezdetnl mr a teljes evanglium szljon s ne csak annak egy rsze. A kegyelem igaz ismerete a vilgot Isten szeretetben ltja. Nem vilgidegen evangliumot hozott nekik Epafrsz, hanem az egsz vilgra szl evangliumi nyitottsg szellemt. Pl ebbe kapcsoldik bele s ezt folytatja tovbb, mert szeretn, ha a gylekezet munkba lendlne s trtnelmet forml, hat tnyezõv lenne a maga krben.

De ahhoz, hogy errõl az gyrõl beszlni lehessen, szksges a szeretet, mely az apostol s a gylekezet vilga kztt a hd. Ezt a hidat a Llek megteremtette s ezen lehet jrni (8. v.).

Kol. 1,9–14. Krs a gylekezet nvekedsrt.

A gylekezet megszletett s minden lelki szlets vgtelen boldogsg, mert rszeseds egy magasabb ltben, ugyanakkor vgtelen felelõssg, mert az j let mg tovbbi talakulsra s nvekedsre vr. Pl ismeri a gylekezet letnek mind a kt aspektust. Ezrt, amikor a gylekezetet azzal ajndkozza meg, hogy rl nekik s rl velk, szeretn õket a nvekeds boldogsgval is megajndkozni. Csak a tgul s gazdagod let lehet boldog s a gylekezet elsõszlttsgi joga ppen ebben a boldogsgban van. Viszont ez a nvekeds mgsem magtl rtõdõ, ezrt ahhoz kell knyrgni, aki a nvekedst adja (1Kor 3:7). A nvekeds elsõ lpse Isten akaratnak megismerse. spedig Pl itt tkletes ismeretrõl beszl (9. v.). Aki egyszer az Isten titkba beletekintett s Krisztus ismeretnek vgremehetetlen gazdagsgbl zeltõt kapott (Fil 3:7), az tbb nem tud meg elgedni azzal, amit mr megkapott, vagyis, ami mr mgtte van, hanem arra tekint, ami elõtte van. Mivel Pl ezt tlte (Fil 3:7–14), most egy gylekezetet akar ebbe az irnyba vezetni. Az ismeret rmhez akar teht elvezetni, hiszen az Istennel val kzssg nem csak az elmlylõ lmny skjn, hanem a mindig gazdagod ismeret skjn jelenthet mindig j s j ajndkot (9. v.). Lelki blcsessgrõl s ismeretrõl van sz. Ez az ismeret (epignzis) tulajdonkppen bepillantst jelent a titokba (Ef 1:9), amely Isten tervnek egsz vilgot tfog gazdagsgt s szlessgt jelenti. Azt a tgassgot, amiben a hit l s mozog. Ez teht nem olyan parancs, ami az emberi tuds mlysgeibe vezet, nem valami intellektulis, elmleti t, hanem olyan ismeret, amelyet a Llek ad, mert a Llek mindeneket vizsgl, mg az Istennek mlysgeit is (1Kor 2:10). Sõt, ez az ismeret mg ennl is tbb. Ez a szeretet ntadsa, letkzssg, a msikkal val teljes eggy ltel, itt pedig magval az Istennel val teljes eggy ltelt fejezi ki. (Ide vezet az ismeret szvetsgi gykrzete is.)

Ez az ismeret, mivel nem marad elmleti skon, az Isten tetszsnek megfelelõ let ajtajt nyitja meg egyre teljesebb mrtkben (10. v.). Aki Istent ltja s Benne gynyrkdik, az egyre teljesebben Benne l. Aki az ismeretben – szeretetben vele eggy lesz – ahogy Pl kifejezi: Aki pedig az rral egyesl, egy Llek vele” (1Kor 6:17), az nem marad szemllõdõ, hanem annak letben Isten ki tudja fejezni magt sokfle lelki megnyilvnulsban. Ezt nevezi az Ige gymlcsnek. Ez pedig annyit jelent, hogy a belsõ lelki gazdagsg megjelenik a beszd, az let, a cselekedetek, a msokkal val kzssg mindennapi s sokfle sszefggsben. gy szoktuk mondani: ez az etika. Itt azonban az etika nem parancsokat jelent, hanem az j szvetsg sajtos termszete szerint: az isteni akaratnak a szvbe val bersa ez, mely Isten akaratnak cselekvst teszi lehetõv s termszetess.

Ha ilyen gazdag az Isten, amilyennek a Llek mutatja, s amilyennek a Llek kzli, akkor ez a gazdag Isten jsgnak s irgalmnak ajndkozst jelenti, ahogyan errõl Jzus a Hegyi Beszdben tantott (Mt 5:7). Ez pedig a gymlcsterms. Az j let zt msok kell hogy kstoljk, hogy megszeressk. Az ismeret ltal mi rszesednk Istenben (ismeret–szeretet–letkzssg, a gymlcstermsben pedig msok rszesednek megfoghat mdon Isten ajndkban, letet ad szeretetben. Ez a kettõ elvlaszthatatlan, ezrt tartja Pl ezt egytt a nvekeds tjnak (10. v.).

Pl mg egy harmadik terlett is megpillantja a nvekedsnek, a gymlcsterms s az ismeret mellett, s ez a kzdelemre val megerõsds (11. v.). A gylekezet lete terhek hordozst is jelenti, s a terhek alatt val megmaradsra llhatatossgra van szksg. Akik kegyesen lnek, azok ldztetni fognak, mondja Pl, vagy ahogy trtõ tjn megfogalmazza: „Sok hborsgon t kell neknk az Isten orszgba bejutni” (ApCsel 14:22). Vllalni a szenveds terht, mely sokszor a megalztats, s tovbbmenni az gretek bizonyossgban. Ezt tette Pl, amikor megkvezse utn felkelt s bement oda, ahonnan elûztk (ApCsel 14:21). s ehhez a trelemhez Pl mg azt teszi hozz: legyen rmmel teljes: nem knyszerknt, nem kelletlenl vghezvitt cselekedet, hanem rmmel vllalt t, mivel kegyelem van abban, hogy az Isten bennnket erre mltatott. „Õk pedig rmmel tvoztak a nagytancs szne elõl, mert mltnak bizonyultak arra, hogy gyalzatot szenvedjenek az Õ nevrt” (ApCsel 5:41). Az let megprbltatsaiban val kitartst sok filozfiai iskola nagyra rtkelte. De azt a magatartst, mely sugrz rvendezs kzben hordja a nagy terhet, mely az elsõ keresztyneket jellemezte, ezt a blcsek nem ismertk. Ez ugyanis a 11. vers szerint Isten dicsõsgnek a nagy ajndka, vagyis csak ott lehetsges, ahol az ember õt ltja s tudja azt, hogy a jvendõ dicsõsge olyan gazdag, mely mellett a jelen szenvedse kicsiv s jelentktelenn trpl (ApCsel 7:55–56; 2Kor 4:17).

Ennek a dicsõsgnek a megpillantsa hlt tmaszt a szvben (12. v.). A hla most azrt hangzik el, mert Isten az vinek klns rksget adott. Ez az rksg, mely a szentek, vagyis a vilgtl elvlasztott, olykor a mrtrok tjt is jr hvõk: a vilgossgban val rszeseds. Ez a vilgossg Isten ltst jelenti a jelenben s a jvõben. Krisztus feltmadsban ragyogott fel hatalmasan s hirdeti, hogy Isten az elmlhatatlan ltet ajndkozta hveinek (2Tim 2:10–11). Ezrt nem fltik a hvõk letket, mert a vilgossg, vagyis az eljvendõ vilg dicsõsge vonzbb, mint e vilg minden ajndka s grete. Jzus maga is ezt a vilgossgot lttatta tantvnyaival a megdicsõls hegyn, hogy aztn legyen erejk vele menni a kereszt tjn (Mt 17:1–9). Pl is ebbe a vilgossgba pillantott bele tbbszr (2Kor 12:1–4), s gy volt ereje a szenveds minden mrtkt meghalad terheit hordozni (2Kor 11:16–12:10). Ilyen volt Jnos ltsa is, amikor Jzus dicsõsgt ltta s e ltoms rvn a szmûzets minden keserûsgt tudta vllalni (Jel 1:9–18), s a szenvedõ egyhzat kpes volt vigasztalni. Ez a rszeseds Isten rk fnyvilgban a jelen s a jvõ egyttes ltst jelenti, a kettõt egymstl el nem vlasztva.

Ha ez a vilgossg, amely Jzusban van, ilyen becses, akkor ltni kell az ellenttet, hiszen „a vilgossg a sttsgben fnylik” (Jn 1:5). A sttsg az emberi llek termszetes llapota, sõt ennl tbb: a stni hatalom ereje, mely a hallba torkollik. Ez csak Jzusban gyõzetett le. Isten teht a maga hatalma ltal emelt t a sttsgbõl s hallbl a Krisztus ragyog vilgossgba. Ezt vallja meg Pl itt diadalmasan (13. v.). Istennek errõl a hatalmas cselekedetrõl beszl a keresztelsi himnusz: „bredj fel, aki alszol, tmadj fel a hallbl s felragyog neked a Krisztus” (Ef 5:14), s ez volt az j let alaplmnye s megtapasztalsa. Az emberi llek hallbl, a vilg sttsgbõl szabadtott meg Isten, hogy Jzusban az j let ragyog vilgossgval ajndkozzon meg. Zakaris hatalmas himnuszban ezt gy fogalmazta meg: „Istennk knyrlõ irgalmrt, amellyel megltogat minket a felkelõ fny a magassgbl” (Lk 1:78). Ez a vilgossg gy tmad fel a szvben, mint egy j teremtõi mû legelsõ ajndka, ott, ahol az Isten Jzusban cselekszik (2Kor 4:6).

A 13. v. msodik fele ehhez mg egy j gondolatot kapcsol: Õ vitt t minket szeretett Finak orszgba. Isten nem csak kivett a sttsgbõl, hanem thelyezett Jzusba. Amikor Isten megbocst, nemcsak a mltat trli el, hanem egy olyan j kzssget teremt nmagval Jzusban, mely soha az ember nem volt. Ide valban illik Pl apostol szava: „Amiket szem nem ltott, fl nem hallott s embernek szve soha meg nem sejtett, azokat ksztette Isten az Õt szeretõknek” (1Kor 2:9). A megvlts teht ppen azt jelenti, hogy Isten nem egyszerûen oda vezet vissza, ahol az ember az elbukskor llott, hanem oda, ahol az ember nmagban soha sem volt. thelyez egy msik vilgba. Az elsõ dm ltbõl a msodik dm szellemi ltbe. Ez a bûn s kegyelem ssze nem mrhetõsge, vagyis a kegyelem hasonlthatatlan tbblete, mely a megvlts legsajtosabb vonsa (Rm 5:12–21; 1Kor 15:45–48). Ez a hatalmas szellemi gazdagsg van elrejtve ebben a fl mondatbn. A sttsg vilgbl szeretett Finak orszgba helyezett t. A 14. v. ezt az uralomvltst fogalmazza meg ebben a kt szban: megvlts, bûneink bocsnata. Az a hatalomvlts, mely Jzus gyõzelmben a kereszt ltal vgbement, amikor a sttsg hatalma legyõzetett, most az emberben is szemlyesen vgbemegy. Egy j vilg szletett s az ember ennek lehet rszese Isten ajndkaknt (Jn 3:5). gy a megvlts nem egyszerûen bocsnat a mltra, hanem j teremts a jvõre nzve.

Kol. 1,15–20. Himnusz Krisztus dicsõsgrõl.

Mivel ennek az j vilgnak a kzppontjban Jzus ll s Isten kirlysgnak a titkt az õ szemlye foglalja magban, ezrt a kvetkezõkben formjban s tartalmban lenyûgzõ Krisztus-himnusz szlal meg, mely ezt a titkot rja krl. A 12–14. versek elõksztst jelentenek e himnuszhoz. Ha Jzusban gyõzetett le a Stn szellemi vilga s Jzusban szletett meg Isten j vilga, akkor az Õ szemlyt kell teljesebben megismerni. Isten titokzatos – megfoghatatlan lnytõl indul el ez a hatalmas gondolatsor, majd a teremtst rtelmezi a Jzus-kzpontsg megmutatsval. Utna a msodik teremts esemnyt elemzi, mely a Jzus feltmadsban veszi kezdett mint trtneti s szellemi hatalom, s gy szletik meg az egyhz. Vgl eljut oda, hogy Jzusban nemcsak a teremts s az j teremts tallja meg helyt, hanem a mindensg, a Teljessg lakozik benne s Jzus gy kti ssze az eget s a fldet megbktõ hatalmval. Ezt a ngy gondolatot elemezzk most vgig a kifejts teljessgrõl mindentt lemondva, hiszen errõl knyveket rtak mr s jra lehetne rni.

Az elsõ gondolat (Jzus s Isten). Jzus a lthatatlan Isten kpe, minden teremtst megelõzõ elsõszltt. Isten megismerhetõsge, Isten kpnek a megpillantstl fgg. Krisztusnak a dicsõsgt ppen az jelenti, hogy õ az Isten kpe (2Kor 4:4). Benne az Isten, aki elrhetetlen, mivel lthatatlan, lthatv lesz. De ez dinamikus fogalom, mert nem egyszerûen a kp megltsra utal, hanem ez a kp Isten lnyt, azaz jsgt, hatkonysgt s gazdagsgt reprezentlja. A kp teht nem egyszerûen Istenre mutat, hanem Istent kzli. Tovbbmenõen ez a kp a 2Kor 3:18 szerint a tbbieket talaktja s tformlja erre a mintra. Jzusban az Isten kpe, azaz lnye teht gy van jelen, hogy magt az embert alaktja t s benne az Isten kpt formlja ki. Ez jra azt akarja mondani, hogy Isten lnye nemcsak lthat Jzusban, ahogyan egy kpre az ember rpillant, hanem ez a kp ltala az emberben is megvalsul s maga az ember vlhat Isten lnynek a hordozjv a Llek ltal, gy, hogy Isten rk letben rszesl. Ez teht a kpnek a dicsõsges s gazdag rtelme, mely Jzusban a 15. v. szerint jelen van.

A kp az elõzõeket ltva nyomban tvezet a teremts gondolathoz. Az szvetsg a blcsessgrõl azt rja, hogy Isten ltala teremtette a vilgot. Vagyis a blcsessg a teremtst mintegy elkezdi s kzvetti. A teremts s a Teremtõ kztt teht klnbsg van s ezt a kt vilgot Jzus kapcsolja ssze. Jzus a Teremtõ oldaln ll, mert rsze annak, akit reprezentl. A kpben jelen van az, akit meg akar jelenteni. Jzus klnbzik a teremtstõl, mert kijelentõje a Teremtõnek. Jzus nlkl ugyanis a teremtst, mint a Teremtõ mûvt, megismerni nem lehet. Jzus Isten kpe, az Isten kpe szerinti j ember, vagyis a teremts vgsõ clja s rtelme. Csak ltala lesz vilgos, hogy mi a clja Isten egsz teremtett mûvnek.

A msodik gondolat (Jzus s az elsõ teremts): Jzust gy mutatja be, mint aki a teremts egsz mûvnek a kzppontjban ll (16b). Minden „benne”, „ltala” s r nzve” teremtetett. E hrom kifejezs azt jelenti, hogy Jzusban trtnik a teremts, de nemcsak gy, mint aki kezdete Isten teremtõi mûvnek (ltala), hanem gy, mint aki az egsznek az rtelmt megadja. Van rtelme ennek a hatalmas mûnek, mert ott van benne Jzus. Ez a mû gy foglal helyet benne, mint aki egy vgtelenl nagy krnek a kzppontjban ll. Van kzppontja teht a teremtsnek, mert minden vonal meghzhat oda, s minden, ami benne van a teremtsben, az õ szemlyvel val kapcsolatban kapja meg sajtos helyt s jelentõsgt. Ez azonban elvlaszthatatlan egy msik mondattl: „r nzve” trtnt a teremts, azaz a teljessg csak benne rkezik el s valsul meg. Amikor pldul az emberrõl azt olvassuk, hogy Isten a maga kpre teremtette, akkor ez azt jelenti, hogy Jzusban, az Isten kpben tallja meg az ember teremtsnek az rtelmt s az elkezdett teremts csak benne rkezik el a clhoz, az istenkpûsg megvalsulshoz. Vagyis Isten kpre: Krisztusra trtnt a teremts finlis rtelemben. nmagban nincs ksz sem a vilg, sem az ember, Jzusban jut el cljhoz. A teremts csak az j teremts felõl kap vilgossgot: nmagban hervadsba hull, Jzusban dicsõsghez, jut (Rm 8:18–22). A 17. vers mg egyszer megerõsti ezt a gondolatot: „Õ elõbb volt mindennl s minden õbenne ll fenn”. Ez azt jelenti, hogy Jzus volt mindennek a kezdete s azta is minden õbenne kapja meg a tartst, az sszetartst. Õ fogja ssze az egszet, mint abroncs a hordt, hogy rszeire ne hulljon. Hatalmas erõvel tartja fenn a mindensget s a benne mûkdõ rombol erõket, melyek az letet, az embert s a vilgot a szthulls irnyba sodornk, nem engedi rvnyeslni. Igje s mûve jelenti a vilg megmaradst, s ez ms szval a szeretet s irgalmassg gyõzelmt jelenti minden gonosszal szemben. Ezt erõsti meg a 18. vers elsõ fele, ahol ezt olvassuk: „Õ a feje a testnek”. Jzusrl itt gy van sz, mint a fejrõl, s ez nemcsak az egyhzra vonatkozik, hanem a „vilgtestre”, melynek õ az Ura, azaz Feje. A Fej fogja ssze a mindensget egy egssz, a nagy egsz organikus kzssgt, clra igyekezõ mûvt gy Õ, a „vilgtest” feje reprezentlja. (Vannak azonban magyarzk, akik a 18a verset mr a harmadik gondolathoz veszik s itt az egyhzrl beszlnek.)

A harmadik gondolat (Jzus s az j teremts): Jzus nagysgt abban ragadja meg, hogy õ az Elsõszltt a halottak kzl. Jel 1:5 beszl gy Jzusrl, mint akiben egy j kzssgnek egy j tagja jelent meg a sznen. A vilgon egy j teremts kezdõdtt s ez vele, a Feltmadottal indult el tjra. Isten kirlysga a hall htalmnak a legyõzst jelenti, hall alatt rtve az ember megalzst, meggyalzst, testi-lelki sszetrst, letnek, dicsõsgnek az elvtelt. Ezt gyõzte le Jzus s az ember nem sejtett mltsgt s dicsõsgt, valamint a teremts megjulst, feltmadsban felragyogtatta. Jzus Isten teremtsnek az elsõszltte, mert feltmadsban a msodik teremts elsõszltteknt mutatkozik be: Õ bkti meg a mindensget Istennel s ezltal a msodik teremts egsz mûve feltmadsban jelenik meg (18b). A negyedik gondolat (Jzus s a Teljessg): azzal veszi kezdett, hogy a Teljessgrõl megszemlyestve szl, mely gy tallta jnak, hogy benne lakozzk (19. v.). Elõzõleg a kr kzppontjrl beszltnk, mely a teremts sszefggsben Jzus. Most nem mint kzpontrl van sz, hanem olyan teljessgrõl, mely a megvlts folytn az embert s az egsz teremtst tjrja s dicsõsgbe emeli. Jzus azrt jtt, hogy letnk legyen s bõvelkedjnk (Jn 10:10). Vagyis magnak a ltezsnek hozta el a teljessgt, mely benne lakozik. A tredkes lttel szemben, a tkletes s teljes lt az, mellyel õ ajndkozta meg a vilgot. A Jn 1:16 utal erre felsgesen.

A kegyelemben eljtt teljessg azonban csak akkor valsul meg, ha Jzus megbktõ, sszektõ mûve, mely a kereszten vgbement, rvnyre jut. Ezrt szlal meg a kvetkezõ versben ez a gondolat: „s hogy ltala bkltessen meg nmagval mindent a fldn s a mennyben, gy, hogy bkessget szerzett a keresztfn kiontott vre ltal” (20. v.). Õ kttte ssze bkjvel mindazt, ami a bûn miatt szthullott, a vilgot s az embert, hogy Teremtõjvel s nmagval belsõ identitshoz jusson. A fldet az ghez emelte, az eget megnyitotta (Jn 1:51), s a kettõ tallkozsval, mely feltmadsval, megdicsõlsvel s a Llek kzlsvel jtt ltre, olyan egysget teremtett, ami a teremts vgleges megmaradst, lelki-szellemi szintre val eljutst jelentette. Ugyanakkor azonban ez a megllapts a kolossi gylekezetet segti abban, hogy ne keresse ms szellemi hatalmassgoknl a teljessget, mintha ezek Krisztus mûvt kiegszthetnk, hiszen a teljessg egyedl Krisztusban van, melyhez senki nem tehet hozz semmit.

Kol. 1,21–23. A himnusz zenete az olvaskhoz.

Ez a szakasz tvezet oda, amelyben Pl elmondhatja vallomst arrl, hogy mit tett õ a gylekezetrt. Kzben azonban e hrom versben a megszlaltatott gynyrû himnusz gondolatait alkalmazza a gylekezetre s megmutatja, hogy mindaz, amit Krisztus vilgot tfog s megbktõ munkjrl mondott, az szmukra nem elmlet, hanem let s tapasztalat. A legmlyebb teolgiai gondolatok is termketlenek maradnak, ha nem vlnak megtapasztalhatv a hitben s nem ltetik a gylekezetet. De Pl ppen ennek az ellenkezõjt bizonytja: Ti is tlttek Krisztus megbkltetõ mûvt. A hatalmas Krisztus-himnusz minden zenete szmotokra megnylt s lett vlt. Az Istentõl elidegenedett letbõl, vagyis a gonosztettek hatalma al bezrt rabsgbl Krisztus megbkltette a gylekezet tagjait s õket hatalmasan tformlta. A fldi s testi letbe bezrt emberek egyszerre a mennyei vilg kivlasztottai s rszesei lettek. Ezt a vltozst az a Krisztus szerezte meg, akirõl a himnusz szlt. Az ltalnosan elmondott dicsõsges gondolatokat Pl a gylekezet letben megvalsulni ltja, ezrt a gylekezet szmra ezek a dicsõsges gondolatok rthetõk s meglhetõk. Krisztus alkalmass tette õket Isten orszgra. Ezrt dicsõsges test a Krisztus teste, mert Krisztus a maga mûvt ezen a fldn ebben a testben brzolja ki. Az egyhz transzcendens valsg, nem ebbõl a vilgbl val, ezrt boldog az, aki elmondhatja: Hiszem, hogy annak n is lõ tagja vagyok s rkk az is maradok (Heid. Kt 54).

A 21. s 22. versben elmondott gondolat folytatdik a 23. vers intelmvel: „Ha ugyan megmaradtok a hitben szilrdan s egyenesen…”. Pl flti a gylekezetet, mert az evanglium remnysge nem ms, mint annak bizonyossga, hogy egyetlen az az zenet s az az let, melyet Krisztus ad s ez nemcsak a gylekezetnek, de az egsz teremtsnek, benne minden embernek egyetlen lehetõsge, hogy a hibavalsgbl az elmlhatatlan letre jusson. Ezt a hitvallst mondja Pter a nagytancs elõtt, amikor gy szl: „mert nincsen senkiben msban dvssg, nem is adatott az emberek kztt, az g alatt ms nv, mely ltal kellene neknk dvzlnnk” (ApCsel 4:12). Ebben akarja Pl a gylekezetet megerõsteni.

Kol. 1,24–29. Krisztus kzttetek van, mint a dicsõsg remnysge.

A gylekezet abba a boldog llapotba, amiben l, azltal jutott el, hogy Krisztus meghalt s õket „testben” letodaadsban, szenvedsben megbkltette Istennel, Isten egsz szellemi vilgval (22. v.). De ennek van egy msik tnyezõje is s ez a Krisztus szenvedse mellett Pl szenvedse. Klnsen hangzik ez a mondat s valban klns jelentõsge van a 24. versnek, hiszen arra utal, mintha a Krisztus szenvedseinek mg hja lenne, melyet be kell tlteni. Finom klnbsgttelre van itt szksg, hogy Plnak ezt a vallomst megrthessk. Krisztus szenvedse, melyet rettnk vllalt, nem szorul folytatsra. Pl ebben az egsz levlben azt hzza al, hogy Krisztus halla s ldozata semmi kiegsztst nem tûr el s nem is ignyelhet. Az egsz levelet ennek az rdekben rja. De Krisztus szenvedsnek van egy msik rtelme. Tanskodni kell arrl, hogy Krisztus az egyetlen, aki a megvltst hozza s ez a tanskods (mrtrium) ldozattal s szenvedssel jr. Krisztus ezt elõre megmondta tantvnyainak (Jn 15:18–21) s megmondta kln Plnak is (ApCsel 9:16). Ez a szenveds valban a Krisztus mûvnek a folytatsa s Pl vgydik erre (Fil 3:10), sõt kimondottan rl ennek a szenvedsnek (2Kor 12:10). Hogy fr ssze a szenveds s az rm, krdezhetnnk? Nem a szenvedsben gynyrkdik, hanem eljut arra a beltsra, hogy a neki kijutott szenveds Isten kirlysgnak elõrehaladsban az egyhz Istentõl val kivlasztsnak s kibontakozsnak egy olyan j szakaszt nyitja meg, mely elkpzelhetetlen volt. ppen ltala, sõt szenvedsei ltal szletik meg az egyhznak egy j formja, mly Isten tervnek egy jabb szakaszt trja fel. Pl egy msik levlben, az Efzusi levl harmadik rszben elmondja, hogy egy j kijelentsnek lett rszese s egy eddig fel nem trt titkot rtett meg. Ennek vllalsval van sszefggsben az õ szenvedse. Ez a titok (mysterion) az, amire Pl itt nagyon bszke. Ezt a szt a misztrium-vallsok beavatottjai is emlegettk s Pl ppen ennek ellenpontjaknt fejti ki, hogy ez a titok nem ott van jelen, hanem neki adatott s ltala a kolossi gylekezetnek is. Mi ht ez a titok? Jzus, tantvnyainak gy jellte meg a misszi tjt: Jeruzslemben, Jdeban, Samriban, egszen a fld vgsõ hatrig (ApCsel 1:8). Pter hirdeti az Igt Jeruzslemben (ApCsel 2–3). Filep prdikl Samriban (ApCsel 8). De ki prdikl a fld vgsõ hatrig elmenõen. Ezt Isten Plnak sznta. Neki nyilatkoztatta ki Krisztus gylekezetnek a titkt (Ef 3:1–9). Az szvetsg egyetlen prftja sem ismerte ennek a titoknak, Krisztusnak s gylekezetnek az rtelmt. Ez pedig azt jelenti: Izrel buksbl szrmazik az dvssg a pognyok szmra. Ez a nagy fordulat, hogy Istennek Izrellel val kzvetlen dvtrtneti cselekvse idõlegesen vget rt. Most teljesedik be zsais hatalmas ltsa, amit a 49:6-ban lert arrl, hogy npe ltal az dvssget a fld vgsõ hatrig akarja eljuttatni. Ennek az gretnek a beteljesedst hirdeti meg Pl az ApCsel 13:46–47-ben. Kezdett veszi teht egy j dvtrtneti korszak s ez a titkok titka: a npek vilgba, az egsz vilgtrtnelembe elindul az dvssg. Ezrt a titokrt szenved Pl, mert ennek a titoknak a hirdetse az dvssg tjt nyitja meg a vilg npei elõtt, tbbek kztt Kolossban is. Kezdõdik teht az egyhz szletse: Izrelbõl s a fld minden npbõl. Ez Pl szolglatnak s szenvedsnek a kvetkezmnye. Az evanglium ltala indul el a pognyokhoz, a npekhez. Ilyen rtelemben tlti be Pl Krisztus szenvedsnek hjt, Krisztusnak minden emberhez, az egsz vilghoz fordul szeretetnek a vllalsban.

A titok mellett Pl mg egy msik szt hasznl: dicsõsg. Isten Igjt betlti s teljessgre juttatja Pl Isten konmijban a neki juttatott klnleges szolglat rvn. Most jut teljessgre az Ige, vagyis Krisztus szava s mûve, most egy minden eddigi mrtket meghalad mdon. Az Ige a npek vilgban j csodkat teremt: annak az ldsnak a teljessge jelenik meg a npek kztt, melyet Isten brahmnak grt az egsz vilgra vonatkozan (1Mz 12:3; Rm 15:29). Az lds eddig ilyen szles mederben nem radt, ilyen gazdagsgban nem mutatkozott meg az evanglium ereje (Rm 1:16; 15:7–13). Ez a dicsõsg, hogy Krisztus jelenltnek s a krisztusi mû ldsnak minden eddigit meghalad mrtke rvnyesl Pl szolglata nyomn. Ezt fogalmazza meg a 27. versben: „akinek Isten tudtul akarta adni, hogy milyen ennek a titoknak dicsõsge a pogny npek kztt. Ez a titok az, hogy Krisztus kzttetek van, remnysge az eljvendõ dicsõsgnek.” Krisztus kzttetek van, mondja Pl s ez alatt azt rti: eddig Isten dicsõsge s felsges jelenlte a jeruzslemi templomban volt, most ellenben egy j jelenlt, Krisztus dicsõsgnek j gazdagsga lhetõ t: Krisztus a pognyok kztt van. Az az isteni teljessg van jelen, amely egyszer a Jelensek knyve szerint az egsz vilgot betlti (Jel 21:3–4). Ennek az isteni dicsõsgnek az elõlege most mr nem Izrelben, hanem a pogny npek kztt van. Eddig Izrel kivltsga volt ennek az isteni jelenltnek s dicsõsgnek a npek kztt hordozsa (sekina), most ezt a pogny npek kaptk meg rksgl s ez ppen Pl igehirdetse ltal nylik meg. Ezrt ltja Pl a maga szenvedst ehhez a dicsõsghez kpest, mely itt van s egykor mg fensgesebben beteljesedik parnyinak s jelentktelennek (2Kor 4:16–17). A 28. versben Pl hromszor hasznlja ezt a szt: minden ember. Ezzel ads Pl minden embernek, hogy kzlje velk Krisztust, mert Krisztus most mr az vk lehet. Ezt vgzi teljes odaadssal gy, hogy Krisztus erejhez hozzteszi letnek teljes odaadst s gy kerl Krisztus szenvedse mell az õ szenvedse. Krisztus gy hatja t szenvedst s gy hatja t erejt is. Pontosan ez a kettõ elvlaszthatatlan egymstl. ppen Pl szenvedsei kztt jelenik meg Krisztus nagy ereje (2Kor 12:1–10). Stanley Jones mondta egyszer: „Nem tudom, hol kezdõdik az letemben Krisztus s hol vgzõdõm n, s nem tudom, hol kezdõdm n s hol vgzõdik Krisztus.” Pl ebben a kis szakaszban ezt li t, elnk pldzva a Krisztusban val szolglat szenvedst s minden mrtket meghalad szpsgt.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!