//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
: Fil. 02 - 04

Fil. 02 - 04


Fil. II. RSZ

Fil. 2,1–5. A gylekezet egysge.

Pl a gylekezetet nvizsglatra szltja fel. Meg vannak-e benne azok az ajndkok, melyeket Krisztus ltal magnak szokott mondani? Mi kvetkezik abbl, hogy Krisztus a gylekezet Ura? A kvetkezõkben az apostol felsorolja a gylekezet egysgt szolgl ajndkokat. A gylekezet egysgt elsõsorban az munklja, ha elfogadja ki-ki a testvr rszrõl az intst. A msik testvr szeme jobban ltja, hogy ki miben vtkezett. Ez az ints nem emberi tlkezst jelent, hanem Krisztusban, az Õ jelenltben, az Õ lelkvel val intst. Nem tud a gylekezet egy lenni a Szentllekben val rszeseds nlkl, mert a Llek az egysget munkl erõ. Ha a Llek a gylekezetben lakozst vesz, akkor rszesl ki-ki a msik testvr helyzett megrtõ irgalmassgban s knyrletessgben.

A kzssg hallos ellensge ott lakik az emberi szvben: A magunk hasznnak keresse. Az eritheia jelenti azt az indulatot, amely egyenes, vagy grbe ton a. sajt elõnyhez akar eljutni. Azutn az elfogultsg nmagunk irnt, nmagunk dicsekvõ rvnyestse, msok fl lltsa (kenodoxia). Hogyan harcol a gylekezet e kt gyarlsg ellen? Az egyedl jrhat t az, hogy senki se tartsa magt elsõ szemlynek, hanem a msikat tartsa klnbnek magnl. Mit jelent a msikat magunknl klnbnek tartani? Vajon azt, ahogyan ezt a rszt Klvin rti, hogy keressnk a msikban bizonyos j tulajdonsgokat, melyeknl fogva õt magunknl klnbnek tartjuk? E rsznek nem ez lehet a helyes magyarzata. A vlaszt erre a krdsre a kvetkezõ versek adjk meg, melyek Jzus Krisztus indulatra irnytjk a figyelmnket. Amikor valaki tekintett Jzus Krisztusra, az Õ indulatra irnytja, atyjafihoz egszen msknt kezd viszonyulni. A msik ember szmomra Krisztus „reprezentns”-a lesz, benne Vele tallkozom. „Amennyiben megcselekedttek eggyel az n legkisebb atymfiai kzl; nvelem cselekedttek meg” (Mt 25:40). A kegyelemben hinni azt jelenti: a msikat magam fl lltani. A szveg eredeti szava (hyperechontas!) azonos a Rm 13:1-ben hasznlt kifejezssel, ahol a felsõ hatalomnak val engedelmessgrõl van sz fggetlenl attl, hogy milyen hatalmassg. Mirt lltsam a msikat magam el? Azrt, mert jobb, blcsebb, kegyesebb? Nem ebbõl, vagy abbl az okbl, hanem „ok nlkl”, minden ok ellenre, mert arra az Egyre nzek, aki velem a testvrben tallkozik. Az igny, amit a msik ember elm llt, a Krisztus ignye. Ez az alzat, a Krisztus elõtt val alzat a valdi. „Pl nem egy hazug udvariassgrl beszl, mely a gyengt hõsknt dicsri s azt, aki nem tud kormnyozni, hivatalba lltja. Ezzel ppen a hisg lenne rr a gylekezetben” (Schlatter). s ne nzze senki sem maga hasznt, mely azt szeretn, hogy minden vz az õ malmra folyjk. Leszllni a „trnrl”, a msik hasznt nzni, ez a bkessg tja.

Fil. 2,6–11. Krisztus szolgai formja.

gy rtjk jl ezt a Krisztus-himnuszt, ha gy gondolkozunk, hogy az elõzõ intelmek az itteni hitvallsnak gyakorlati alkalmazst jelentettk. Azt is mondhatjuk, hogy az a nhny vers a pli etiknak a centruma, ahol kevs szval annyit kr: mindenki arra a Krisztusra nzzen, aki a msik javt szolglja. „Az az indulat legyen bennetek…” Ezen a helyen a phronein (2:5) gondolkozst jelent, de nem theoretikus, hanem praktikus gondolkozst. Ezt jelenti: az a gondolat legyen a gylekezetben, mely Krisztust, az Isten Fit a dicsõsg trnjrl a kereszthall gyalzatba vezette. Ennek a „gondolat”-nak az egysgben rejlik a gylekezet egysge.

Ezt a szakaszt az jszvetsg magyarzi egy õskeresztyn Krisztus-himnusznak, s gy nem Pltl valnak tekintik. Pl ismerte ezt a himnuszt s mint a gylekezet „kzkincst” beptette levelbe. Ez a himnusz Krisztus lettjt trja a gylekezet el. Ennek az tnak kt irnya van: a mennybõl a fldre s a fldrõl a mennybe.

Krisztusnak lehetõsge lett volna arra, hogy fldreszllsa elõtt ragaszkodjk isteni formjhoz s ne vllalja az emberr ltelt. Ha csak magra nz, ezt az utat vlasztja. Ha ezt tette volna, a maga hasznt kereste volna. De megrestette magt, emberi (az eredeti szveg szerint rabszolgai) formt vett fel. Nem tekintette zskmnynak azt, hogy az Istennel egyenlõ, pedig Õ is bszke lehetett volna dicsõsgre, sokkal jobban, mint a nyomorult ember szokott ltszat-dicsõsgvel bszklkedni. Dicsõsgt s az ezzel jr lehetõsgeket vdhette volna, mint „gyõztes vdi a zskmnyt”. De engedelmes lett a bûn s hall elleni harcban a legvgsõ, legmlyebb pontig: a keresztig.

A szolgai forma felvtele a mlysg megjellse, ameddig Jzus a megrestsben leszllt. Ez nem azt jelenti, hogy istensge fl az emberiessg lnyegtelen hvelyt felvette. Ezrt jegyzi meg az ige: amikor olyannak talltatott, mint az ember. A tbbi emberhez hasonl emberr lett. Mint tehetetlen gyermek fekszik a blcsõben, akit be kell plylni. A ksrtsnl hezik. A rabszolgnak nincs kenyere csak akkor ha adnak neki. Nem gy jtt a fldre, mint egy r, akinek szolglnak, hanem gy, mint szolga, hogy õ szolgljon msoknak. s hordta az emberi nyomorsg egsz terht. gy fgg a kereszten, mint akinek ruhjt elraboljk, kezt s lbt tszegeztk, teljesen megrestve, teljesen gy, mint egy rabszolga, aki mg a sajt testvel sem rendelkezhet, teljes tehetetlensgben, a fjdalmaknak s a hallnak a zskmnya. s ezt a ltelt szabadon vlasztotta az, akinek isteni hatalma akaratnak a kivitelezsre rendelkezsre llt volna.

Jzus ebben a megrestsben, ebben az alzatban a legnagyobb. A megrests azt is jelenti, hogy olyan formt vett fel, melyen nem volt lthat, hogy Õ Isten s r. A bûn testnek hasonlatossgban jtt kznk (Rm 8:3). Egy kznsges embernek a kpt mutatta. Fldi letben mint egy fggny fedte el a humilitas carnis (a test alacsonysga) a divina maiestast (isteni mltsg)-ot rja Klvin e helyhez. s mint ember nem egy rnak alakjt mutatta, hanem egy szolgt. Nem lehet jnak sem nevezni (Mk 10:18); hanem a tbbi emberrel egytt kegyelembõl l.

Ezen a fldn nem az emberi lt magassgban l, hanem a legnagyobb mrtkig megalzta magt: a keresztig volt alzatos, mely az Istennel val egyenlõsgt vgkppen krdsess tette az Õt nzõ tekintetek elõtt. „Krisztus megalzta magt, nem megalztatott. Ebben klnbzik vghetetlen klnbsgben minden embertõl, hogy a megalztatsnak nknt vetette al magt” (Kierkegaard).

tjnak msodik szakasza a fldrõl a mennybe vezet, a legnagyobb mlysgbõl, a legnagyobb magassgba emelkedett fel. Megrestette magt s most megkapta a teljessgt, Rabszolgv lett s az Atya rr, Kyrios-sz tette. Lemondott minden dicsõsgrõl s egykor minden trd meg fog elõtte hajolni: mennyeiek, fldiek s a fld alatt valk s minden nyelv fogja dicsõsgt magasztalni. Az egsz vilgmindensg, mint egy risi „gylekezet” fog hdolni az uraknak Ura elõtt. Alzata jutalmul mg tbbet kapott, mint amennyit magnak mondhatott. Jelenleg rejtetten r, de egykor, amidõn az egsz vilg fog elõtte hdolni, uralma mindenekelõtt nyilvnvalv lesz.

Rgi festõk a kereszten kapott sebhelyekkel festettk meg a megdicsõlt Urat. Egy nagy igazsg jut ezekben a kpekben kifejezsre: Az nmagt megrestõ, a kereszthallig engedelmes r a megdicsõtett r. Az egyhz a szolgai formt felvett s az Atya ltal megdicsõtett Krisztust mindig egytt ltja. Az rvacsorban az rnak hallra emlkezik, amg eljvend (1Kor 11:26). Az Õ szolgai, a kereszthallig engedelmes llapotra a megdicsõlt Krisztust magasztal mennyei angyalok is emlkeznek: „Mlt a megletett brny, hogy vegyen tisztessget s dicsõsget” (Jel 5:12).

A szolgai formt felvett r az egyhz feje s az egyhz csak a szolgai forma felvtelben lehet az a egyhza. Barth Kroly Krisztust a msik emberrt val ember”-nek nevezi. A Krisztus kvetsben jr” egyhz az embert szolgl, az emberrt val egyhz. Ekkor rti jl az igt: az az indulat legyen bennetek, mely volt a Jzus Krisztusban (Fil 2:5). Az egyhz a szolgai formban kveti Ura nyomdokait (1Pt 2:21). Fil. 2,12–18. Isten munkja s az ember vlasza a gylekezetben A szakasz szorosan kapcsoldik a 2:5–11-ben lert Krisztus-himnuszhoz. Azrt szeretteim… Krisztus szolglatbl nemcsak az embernek a msik emberrt val szolglata kvetkezik, hanem az embernek a maga fel irnyul szolglata is: munklni kell a sajt dvssgt. A kt szolglat szervesen, elvlaszthatatlanul sszetartozik, nem klnthetõ el egyik a msiktl. Pl ezt rja a filippibeli gylekezetnek: Vigytek vghez a ti dvssgeteket. Olyan komolyan, hogy flelemmel s rettegssel vigytek. Hogy rhat Pl ilyet? s mg hozz fûzi: Azrt vigytek vghez a ti dvssgeteket, mert Isten az, aki munklja bennetek mind az akarst, mind a kivitelezst jkedvbõl.

Hogyan tudjuk a kt igazsgot egyms mell tenni? Nem mond ellen a kettõ egymsnak? Nem mondhatjuk: vagy az elsõ rvnyes, vagy a msodik? Vagy Isten munkl mindent, objektve az dvt, szubjektve az aratst s akkor nem kell tennnk semmit, hiszen minden kegyelem. Vagy magam viszem vghez dvssgemet, mely az n tettem s akkor azoknak van igazuk, akik ezt mondjk: Istenben csak megtlõjt ltjuk annak, amit az ember tesz, vagy nem tesz.

Pl a kt igazsgot nem egyms mell lltja, hanem egymssal sszekapcsolja: A mi flelemmel s rettegssel vgzett munknknak Isten munkjban van az alapja. Mivel Isten viszi vghez az akarst s a kivitelezst bennnk, azrt vigyk flelemmel s rettegssel vghez a mi dvssgnket. Isten elhatrozta a mi szabadtsunkat, akarja s szntelenl cselekszi is ezt. Lehetetlen, hogy ne kapcsoldjunk bele ebbe a munkba. De lehetetlen az is, hogy ne a legnagyobb megilletõdssel tegyk ezt, amikor a vilgmindensg hatalmas Ura a munka gazdja. Sõt lehetetlen, hogy ne fogjon el bennnket szntelenl a flelem s remegs, hogy ne legynk tele szntelen szorongssal: htha minden tettnk csak ront ezen a munkn, hiszen magunktl a legkevsb sem vagyunk alkalmasak ennek a munknak a vgzsre. Pl erre tantja a filippibelieket, hogy az a szorongs helynval, mert rbreszt bennnket felelõssgnk mlysges trzsre. Ezt jelenti a flelem s remegs.

Mivel Isten vgez mindent, azrt az ember nem passzv, hanem a legnagyobb aktivitsra van ktelezve. Isten munklkodsban minket lõ szemlynek tekint. gy kegyelmez, hogy bennnk lõ akaratot forml. Senki nem vgydik dvssge utn, mg Isten fel nem breszti halott llapotbl. Ebben a tekintetben Jzus a plda: A Fi mindent, amije volt, az Atytl vette, mint az Atya kegyelmnek s szeretetnek ajndkt. Ezltal azonban nem lett ttlen, az adomnyok lvezõ birtokosa, hanem a szolglatnak s engedelmessgnek az tjt jrta.

A flelemmel s remegssel az ember magt teljesen Isten hatalmba lltja, mert beismeri, hogy minden kegyelem, az akars, a vghezvitel, a kezdet, a vg, a hit, a kijelents, a keress s a talls Istentõl jn s csak benne valsg. A mi tettnk azltal, hogy Isten kegyelmbõl ignybe veszi, olyan tett lesz, melyben Isten Szentlelke az alany s melyben Isten nmagt dicsõti meg.

Ezrt neknk zgolds s okoskods nlkl kell belekapcsoldnunk Isten munkjba s cselekvsbe. Erre Izrael az intõ plda: a pusztban tanstott magatartsa alapjn Mzes knytelen „romlott s elfajult nemzetsgnek” nevezni (Deut 32:5) Izraelt, melynek magatartsa intõ plda a keresztyn gylekezetben is azoknak, akik vgtelen bõsggel vettk Isten gazdag ajndkait, mgis mindig ellenkezsben voltak vele, vagy agglyukat fejeztk ki, amikor Isten cselekedeteit kellett volna cselekedni (Mt 17:17; Lk 9:41). Isten npnek tisztnak s feddhetetlennek kell lennie. Nem erklcsi korrektsgre kell itt gondolnunk. Nem egy farizeusi ideljra a jobb ltelnek. Ezt nem lehetne fnynek nevezni a sttsgben. A filippibeliek azrt vilgtanak, mert az let beszdnek ismerõi s birtokosai. Rajtuk van Krisztus vilgossgnak visszfnye, s gy a Nap fnytõl megvilgtott csillagokhoz hasonltanak. Krisztus a nagy, nem õk. Mikzben minden dicsekedsrõl lemondanak, mikzben flelemmel s remegssel kegyelembõl lnek, Krisztus lete rajtuk lthatv vlik s ezrt vilgtanak (2Kor 4:10). gy lesz a gylekezet Pl dicsekedse a Krisztus Jzus napjra. Bizonysg lesz arrl, hogy nem futott s nem fradt hiba. Csak a Krisztus napja tudja ezt a „nem hibavalt” napfnyre hozni.

Az ldozatot az Ex 29:36–41 szerint az italldozatul kinttt bor ksrte. Ha Pl brtnbõl nem szabadul meg, ha meghal, vrnek a kimlse a ksrõ italldozat (Rm 15:16). Nem a mrtrhall a nagy gy, a fõ dolog, az igazi ldozat, amely mellett a filippibeliek hite elhalvnyodik. Mrtrhalla csak hozzads a nagy gyhz, Krisztusrt vgzett szolglathoz: italldozat. Nem fl ettõl az ldozattl, rmmel vllalja. Jzus ldozatra a Pl ldozata lesz a vlasz. Van-e ezen szomorkodni val? gy Pl, mint a filippibeliek rlhetnek ezen, mert a hitk szolglatrt trtnt s ez a szolglat Krisztusrt megdicsõtette. Fil. 2,19–30. Pl gondoskodsa a gylekezetrõl.

Pl legjobb munkatrst, Timtheust Filippibe akarja kldeni. A klds oka, hogy a gylekezetrõl hrt kapjon s gy felviduljon. Timtheus a legjobb munkatrsa. A tbbiek a maguk hasznt keresik, de Timtheus gy szolgl Plnak, mint atyjnak a gyermek. Nem is azon van itt a hangsly, hogy Plrt tett valamit, hanem hogy vele szolglt az evanglium gyrt. Senki nincs hozz hasonlatos, aki gy szvn viseln a szolglatot, mint õ. Remli Pl, hogy hamar elkldheti, de elkldse helyzetnek alakulstl fgg. Amg Pl gye el nem dõl, addig Timtheust nem tudja nlklzni. A szksges utastsokat szmra csak akkor adhatja meg, ha tudja, hogy a munkba visszatrhet. De ha gye eldõl, nyomban kldi. Ezt jelenti: elkldm az rban. Bizonyossga nem hangulati gy, hanem az rban val bizonyossg.

Epafroditosz a levl tadja. A filippibeliek kldtk a fogoly Plhoz, hogy szeretetadomnyukat nekik tadja. Abbl, hogy Pl visszatrst olyan behatan megindokolja, azt kvetkeztethetjk, hogy feladata nemcsak a szeretetadomny tadsa volt, hanem megbztk azzal is, hogy Pl szolglatra lljon. Abbl a viszonybl, amellyel Pl ehhez az egyszerû emberhez viszonyul, nyilvnvalv vlik Pl nagy szeretete Epafroditosz irnt. Elhalmozza jelzõkkel. Munkatrsnak, bajtrsnak, a gylekezet kldttnek, szksgben szolgl leitourgos-nak nevezi azt, aki „csak” adomnyt vitt.

Epafroditosz pldja bizonytja, hogy milyen drga lehet az r gyben vgzett brminõ szolglat, ha az hûsgesen vgzett szolglat. Rhodnek, a szolgllenynak, aki taln Mria hzban takartott (ApCsel 12:13) s Epafroditosznak neve, aki Plnak csomagot vitt, fel van jegyezve az letnek knyvben. Ha Epafroditosz visszatr, visszatrsnek indoklsa nlkl, az a szemrehnys rhette volna, hogy Plt cserben hagyta. Ezrt rja Pl, hogy maga tartotta szksgesnek, hogy visszatrjen. Meg kell mg jegyeznnk, hogy Epafroditosz Pl mellett beteg lett s a filippibeliek aggdva hallottak betegsgrõl. Pl Isten irgalmt ltta abban, hogy Epafroditosz meggygyult, s a meggygyultat nem akarja tovbb ignybe venni. Visszakldi a hûsges szolgt s kri a gylekezetet, hogy fogadjk szeretettel az rban. Az „rban” kifejezs nemcsak dsztse a mondatnak, hanem komoly, rvendetes meghajls az elõtt, aki Epafroditoszt vrakozson fell hamarabb visszakldte a gylekezetbe. Ne keveredjk semmi rejtett szemrehnys a visszatrt fogadsba. Azt rja Pl, hogy az ilyeneket becsljk meg azrt, mert lett tette kockra a Krisztus gyrt. Fil. III. RSZ Fil. 3,1–11. A zsidskods veszlye.

A 3:1 azt a benyomst kelti, mintha az apostol itt zrn e levelt. Annyira ms a hangja a levlnek a 3. rsztõl, hogy tbben ms pli levelet lttak benne. De nem gy van. A 3. rsz a maga egszben egy nagy exkurzusnak tûnik, melyben Pl a misszi let terletn foly harcnak tapasztalatait foglalja ssze (jdaizmus, perfekcionizmus, libertinizmus). Ezek a versek nem a gylekezet konkrt helyzetr utalnak, de olyan veszlyekrõl szlnak, melyek a gylekezetet taln mr holnap elrhetik. A gylekezetet fenyegetõ veszlyek kzl a legnagyobb a jdaizmus veszlye. A hrom jelzõ: ebek, gonosz munksok, krlmetlkedsbõl valk, erre a veszlyre utalnak.

Az eb keleten nem az ember hûsges ksrõje, hanem egy „flvad” llat, mely ide-oda kborol ennival utn. A zsidk szemben tiszttalan llat. Amikor Pl a tvtantkat ebeknek nevezi, arra utal, hogy magukat trvnyeskedskkel tisztknak tartjk, pedig ppen trvnyeskedsk teszi õket tiszttlanokk. Gonosz munksoknak nevezi õket. Tiszttalan eszkzkkel dolgoznak s gy akarjk gtolni az evanglium hirdetst. gy nem ptenek, hanem rombolnak. A krlmetlkedssel dicsekednek. De az Isten Krisztusban elhvott npe jl tudja, hogy õ a „krlmetlkeds” npe: a hit rajta Isten szvetsgi jegye.

Ez a szakasz a Gal 1:10–24 s az 1Tim 1:12–16 mellett Pl egyetlen letrajzi visszapillantsa megtrsre, de az emltett kt helynl mlyebb s bensõsgesebb. Kifejezi azt, hogy Pl megtrsben letnek a legnagyobb fordulatt ltta. A gylekezet tantsa rdekben sajt lett hozza fel pldnak. Meg volt mindene, amivel ellenfelei dicsekednek. Mgpedig a legnagyobb mrtkben. Õ is bizodalmt a testbe helyezte. A szvetsg jegyt a krlmetlkedst testben hordozza nyolc napos kora ta. Benjmin trzsbõl val, melyhez Jeruzslem tartozott s melybõl Izrael elsõ kirlya szrmazott. Beszli ennek a npnek a nyelvt s nem hellnista zsid. Farizeus a legjavbl. A legszigorbb vallsi hagyomnyok ismerõje, tisztelõje, harcosa. Buzgsgt legjobban bizonytja, hogy krlelhetetlenl ldzte a Krisztus egyhzt. Ami a trvny megtartst illeti, elmondhatta a gazdag ifjval: Mindezeket megtartottam ifjsgomtl fogva. Feddhetetlen. Annyira, hogy emberi tlkezs nem tallhat benne kivetni valt sem kultikus, sem erklcsi tekintetben. De mindent, amit eddig nyeresgnek tartott, Krisztusrt krnak s szemtnek tlte. Nem arrl beszl itt Pl, hogy ms vlemnyre jutott, hogy mit jelent neki eddigi kegyessgvel ellenttben a Krisztus. Nem ezt mondja: eddig szmomra nyeresg volt, kznyss, jelentktelenn lett. Ezt mondja: szemtt lett. Annyira j, annyira dicsõsges lett szmra a Jzusban megtallt kegyelem, hogy nemcsak fldi rtkek halvnyodtak el elõtte, hanem legnagyobb belsõ nyeresge, amivel egy zsid ember dicsekedhetett: a krlmetlkeds sakramentuma. Isten szvetsges nphez val odatartozs, az egsz kegyessge, melyen egyszer egsz lete fggtt, szemtt lett.

Bûnbnatot tartani nem ezt jelenti: kznysnek lenni azzal szemben, ami elõbb voltam, amit becsltem, hanem iszonyodni tõle. Nem beltni: az elõbbi semmit nem jelentett, hanem beltni, hogy rosszat jelentett. A farizeus Gamliel nem lesz apostol, de Pl igen.

A vita Pl s ellenfelei kztt arrl folyt, hogy mi ad a dicsekedsre okot. Pl ezt vallja: A keresztyn ember nem dicsekedhet „testben”. Dicsekedse ott kezdõdik, ahol minden emberi dicsekeds vgzõdik: Jzus Krisztusban. A valdi krlmetlkeds nem a test krlmetlse (Rm 2:28), hanem a szvnek llekben val krlmetlse (Rm 2:29). Pl szemtnek tartotta az eddigi letben a legdrgbbat, a legbecsesebbet. Mlysgnek a magassgot, melyen llott, elveszett llapotnak a bizonyossgot, melyben lt, sttsgnek a vilgossgot, mellyel rendelkezett. Szemtnek farizeusi dicsõsgt, melyben jsga ragyogott.

De Pl nemcsak mlt idõben beszl: krnak tltem, hanem jelenben is: krnak tlem. Megtrse nemcsak valamilyen muland hangulat, hanem egyszer s mindenkorra megtrtnt vltozhatatlan trtns. Jzus Krisztus ismeretnek gazdagsga miatt tlt mindent krnak s szemtnek. Ez azt jelenti, hogy a krnak tls oka nem benne van, hanem abban, akit megismert, aki ltal szmra minden szemt lesz. Mivel Jzus lett letben a valsg, akiben a magas alacsonny, a rendthetetlen ingadozv, a biztos bizonytalann lett, mindent krba veszni hagy, hogy Õt megnyerje. Ezzel kifejezi Pl azt, hogy letben nincs visszatrs. Az Õt megnyert ember nem trhet vissza nemcsak az elõbbi gonoszsghoz, hanem elõbbi „jsg”-hoz sem, ez sem lehet „bvhelly” Jzus mellett. Mirt nem? Azrt, mert ez esetben Krisztust nem nyerte meg. Õ csak akkor lehet nyeresgem, ha mellette mr semmi ms nyeresgem nincs. Ezrt ezt mondhatjuk: a Krisztusban vetett hit az emberi igazsgba vetett hitetlensg. Ebben az igazsgban ltja az ember magt, mint elveszettet igaznak s magt ennek az igazsgnak val tadsval vigasztalhatja. Perieram, nisi periissem (elvesznk, ha el nem vesztem volna) – mondja Klvin. A hit ltja meg, hogy Isten az elveszettrt sajt igazsgval munklkodik, mivel ez az igazsg a Krisztus igazsga, az Istenbõl val igazsg. „Hinni ezt jelenti: Istent s mindig csak Istent a sajt igazsgban, mint cselekvõ szemlyt megragadni, magunkat neki tadva egyedl Õt dicsõteni” (Barth).

De Pl Krisztus ismeretnek a gazdagsgt mg nem ragadta meg. A Kol 1:15–2:15-ben tallhatjuk meg Krisztus megismersnek mindent fellml nagysgt. Ez az ismeret kimerthetetlen, nem „trgyi”, hanem szemlyes megismers. Soha nem mondhatjuk, hogy eleget brunk belõle. Krisztus megismerse elsõrendûn feltmadsa erejnek megismersben lesz nyilvnvalv. Nem egy „tant” akar Pl Krisztusrl megismerni, hanem Õt sajt magt. Krisztus feltmadsnak erejvel van munkban ebben a vilgban. Ahol az emberek testben (ApCsel 3:16), vagy llekben megjulnak, ahol a sttsg hatalma a vilgossg elõl kitr, ahol valaki lõ hitre jut, ott Krisztus feltmadsnak ereje van munkban (Ef 1:19; 2:2; 5:6; Kol 2:12). Pl nem fradt bele, hogy ezt az erõt mindjobban megismerje. Mivel ebbõl az ismeretbõl nem akar kiesni, azrt kell mindent krnak s szemtnek tartania. Amit ettõl a megismerstõl vr, nem valami felemeltets, vagy megdicsõls, hanem a Krisztus szenvedsben val rszesls, az Õ hallhoz val hasonlv ltel. A feltmads ereje azrt erõs Plban, mert kpes arra, hogy Krisztus szgyent magra vegye. „A szemtnek tarts nem egy misztikus megreseds, amely utn a beteljeseds, a clhoz rs lvezse kvetkeznk” (Barth). A feltmads ereje az apostol hallt munklja, egy olyan letre pecsteli el, melynek ismertetõ jegye a szenveds, alakt hatalma a hall.

A Krisztus hallhoz val hasonlv ltel Pl szmra nem szerencstlensget jelentett, melyet szeretett volna elhrtani, hanem letnek a cljt. Krisztusrt vllalta a megvetett, s szorongatott letet, rte mindent elvesztett: npt szpnek grkezõ jvendõjt. De ugyanakkor tlte Krisztus drga grett: Aki elveszti az õ lett n rettem, megtallja azt (Mt 16:25). Fil. 3,12–16. A tkletessg igazi rtelme. Az elõzõ szakaszban Pl lerta megtrst, most a gylekezet el akarja trni: milyen a megtrt ember lete? Hasonlt egy versenyfuthoz, aki clegyenest tr a cl fel (1Thessz 5:15; 1Kor 9:14; 1Tim 6:11; 2Tim 4:7). Ez a kp a legszorosabban sszefgg Plnak Isten igazsgrt vvott harcval.

Hogy Pl versenyplyn fut, nem szksges a filippibelieknek mondania. Ebben a tekintetben nem ll a jdaistk mgtt. De futst nem szeretn msokval sszehasonltani. Nem azrt, mert tbbet tart rla hanem azrt, mert kevesebbet tart rla, mint msok. Aki a trvnybõl igazul meg s bizonyossgt magra pti, szksgkppen kvnja, hogy nla a tkletessg jeleit felfedezzk. Nem tkletes volta aggodalmat, zgoldst, ktelkedst okoz neki. Jutalma attl fgg, amit maga cselekszik.

Mivel a hvõ ember igazsgt a Krisztusban vetett hitben helyezi, abba a ksrtsbe eshet, hogy nem kell neki semmi klnset tennie, hiszen a hitben neki minden megadatott. Erre a vlekedsre is nemet mond Pl. Az a tny, hogy Krisztus Pl igazsga, elvesz tõle minden ktelkedst s aggodalmat, de nem veszi el tõle a szolglatot, az elõtte levõ cl irnti odaadst. Mivel meg van szabadtva a trvny ltal val megigazuls nyugtalansgtl, nem meggyengtve, hanem megerõstve rzi magt az Ura irnti szolglatra. Amikor Pl arrl szl, hogy a clt mg nem rte el, nem bûntudata miatt szl, mivel bûns voltnak az

rzse megtiltana neki minden gõgt. Gyakran magyarztk gy ezt a helyet. Nem lefel nz arra, mit vtett, hanem felfel nz arra az rra, aki kegyelembe fogadta s akinek hlbl szolglatra van ktelezve. Futsnak oka nem nyomorsga, hanem az, hogy ltja Jzusban mg mennyi minden nyerhetõ s tallhat meg. Nem a sajt ereje lendti elõre a cl fel, hanem Krisztus, akinek ereje megragadta (katelmphthn). Azrt tud hitben mellette megmaradni, mert ez az erõ tartja. A keresztyn ember tkletessge a cl fel val futsban ll.

Nem mondom, hogy mr elrtem… A keresztyn ember soha nincs annak a tudatban, hogy a clt elrte, mert csak fut s nem a javaival rendelkezõ „birtokos”.

Vannak a gylekezetben keresztynek, akiknek taln nehz magukat a Pl ltal megmutatott mintakphez tartani. Pl nem is teszi ezt ktelezõv. Amit az atyafiak az rban mr eddig kaptak, azt tartsk meg, abban maradjanak meg. A fõ, hogy mindnyjan ugyanannak az elhvsnak engedelmeskedjenek s ugyanazon cl fel tartsanak.

Fil. 3,17–21. Az erklcsi szabadossg ksrlse.

Kikrõl van ebben a szakaszban sz? Tbben a jdaistkra gondolnak. A has emltst az tkezsi tilalmakra, a „gyalzattal val dicsekeds”-t pedig a krlmetlkedsre magyarzzk. Leghelyesebb azonban, ha az erklcsi szabadossg elleni kzdelmet keressk az intelmekben. Az erklcsi szabadossg abban llott, hogy sztvlasztottk a szellemi s anyagi vilgot, a test s a llek lett, s azt tantottk, hogy kzmbs dolog, ami az anyagi vilggal, a hitre jutott ember testvel trtnik. Ezek a tvtantk csak a fldiekre gondolnak. Nem vllaljk a hasonlsgot a Jzus Krisztus hallval. Vgk veszedelem s romls. tlik, amit az r mondott: Aki meg akarja tartani az õ lett, elveszti azt (Mt 16:25).

Pl pldaknt lltja oda magt a gylekezet el. Az õ lete kvetsre mlt plda lehet, abban, hogy nagyon komolyan veszi az emberi let teljessgt. Nem tudja elvlasztani egymstl a testet s a lelket. A szabadts ajndkra gy tekint, hogy ez nem csupn lelki gy, hanem egyformn vonatkozik a testre s a llekre. rthetõ szomorsggal tekint azokra, akik ezen az ton jrnak s joggal llaptja meg rluk, hogy Krisztus keresztjnek ellensgei. Krisztus a kereszten az egsz emberrt halt meg, az egsz embert vltotta meg. Aki azt hiszi, hogy ez a szabadts csak a llek gye s mellette elhanyagolhat, pusztulsra tlt valsg a test s az anyag, az Isten teremtõ s megvlt tervt csfolja meg. Ez az t az Isten ellen val t, gy krhozatba vezet.

A keresztyn embernek polgrjoga (politeuma) a mennyben van. Taln azrt vlasztja Pl ezt a szt, mert Filippi vrosa rmai katonai kolnia volt, s gy kzigazgatsilag Rmval volt sszektve, rmai polgrjoggal rendelkezett. gy a „polgrjog” kifejezs a filippibelieknek klnsen szemlletes volt. Br a gylekezet a fldn l, az rhoz tartozik, mint a filippi katonk a rmai csszrhoz. Akik a fldiekre gondolnak (gy, mint az erklcsi szabadsgot hirdetõ libertinusok), elszaktjk magukat attl, aki igazi Uruk.

A gylekezet vrja Urt vissza a mennybõl, aki tvltoztatja a mi nyomorsgos testnket, hogy hasonl legyen az õ dicsõsges testhez. A test nem a llek brtne, mint a grgk gondoltk. A test Isten teremtmnye. Az ember a testnek s a lleknek az egysge. De a test nyomorsgos test. Sokszor arra ksztet, hogy csak a fldiekre gondoljunk. Milyen hamar elfrad, amikor Isten szolglatban, az imdsgban, vigyzsban meg kell llni! Milyen nagy akadly, amikor a llek akarja Istent s a felebartot szeretni! Mennyi nyomorsgnak oka a test trkenysge ltal (Rm 8:6–7). Ezrt vrjuk testnk megvltst (Rm 8:23). A visszatrõ r tvltoztatja nyomorsgos testnket. A megvlts egsz valnkat tfogja, egsz valnkra rvnyes: nemcsak lelknkre, hanem testnkre is.

Fil. IV. RSZ

Fil. 4,1–9. Zr intelmek a gylekezethez.

A 3. rszben kzlt intelmek nem a gylekezet belsõ problmira vonatkoztak. Ezrt nem is abban foglalja ssze ezeket az apostol, hogy õrizkedjk a gylekezet a sajt krn bell fenyegetõ veszlyektõl. A 4. rszben jra a gylekezethez tr vissza. Elmondja, hogy mennyire vgyakozik az atyafiak utn. A filippibeliek Pl rme, koszorja. A koszor gyõzelmi jel, jutalom, azrt hogy Pl nem futott hiba s nem fradt hiba. Isten elõtt egykor dicsekedni fog velk. Kri az atyafiakat, hogy lljanak meg az rban.

A 2:2-ben elhangzott intsnek ismtlse a 4:2; de specilisan alkalmazva a gylekezet kt asszonyra: Evdira s Szntkhre. Ez a kt asszony valsznûleg jelen volt a gylekezet megalakulsnl, amidõn Pl Filippibe rkezett. Pl szmra nem kzmbs a kt asszony rendezetlen viszonya s meg akarja õket egymssal bkteni. Magunk elõtt ltjuk e nhny versben Pl lelkigondozi mdszert. Mindkettõt meginti. Nem hibztatja egyiket sem jobban, mint a msikat. J mdszer. Ha a kettõ kzl csak az egyik lenne hibs, a hibtlan felet is terheli a felelõssg, amg a bke kzttk helyre nem llt. Nagyon blcs Pl abban is, amikor ezt a tancsot adja: a megbklst nem emberi erõfesztssel rik el, hanem az ltal, ha akaratukat alrendelik az rnak. Ezenkvl a bkltets szolglatba bevon egy harmadik szemlyt. Az intelem Pl szerint taln nem elgsges. Szksg van egy harmadik szemly bkessgszerzõ munkjra (Mt 5:9). A syzygos rtelmezsnl taln akkor jrunk el helyesen, ha itt egy valsgos szemlyre gondolunk. Ez a sz igatrsat jelent. Isten bkltetse sokszor nem kzvetlen, hanem msok bkltetõ szolglatt ignybevevõ kzvetett szolglat.

A bkltets szolglatba bevonja Kelement a tbbi munkatrsakkal egytt, akikrõl azt rja, hogy nevk fel van rva az letnek a knyvbe. Az Igben sz van az let knyvrõl, melybe Isten az vinek nevt berja (Ex 32:32; Zsolt 69:29; Lk 10:20; Jel 3:5).

Pl a gylekezetet a tovbbiakban felhvja, hogy mindenkor rljn. Hogyan rtsk ezt a felhvst? Megelgedhetnk azzal az ltalnos magyarzattal, hogy a keresztyn ember jellemvonsa lete minden helyzetben az rvendezs? Vajon lehetsges az, hogy a keresztyn ember mindenkor rljn? Nem adhatunk a versnek ilyen ltalnos rtelmezst. Pl a 2:27-ben ezt rja: „szomorsg ne jjjn szomorsgra”. E vers szerint Pl letben sokszor szomorkodott. s ez a szomorkod ember hvja fel a gylekezetet: mindenkor rljetek. Akkor jrunk helyes ton, ha a mindenkor val rvendezst gy rtjk: a bnat, a szomorsg az rban mindig legyõzhetõ. Egy paradoxon az rm. Isten kegyelme ltal val legyõzse a szomorsgnak. Ezt jelenti az ige: „Szomorkodk, noha mindig rvendezõk” (2Kor 6:10).

Az rban val rm azt is jelenti, hogy az ember a szomorsgot legyõzõ rmre a maga erejbõl nem kpes. Az r a forrsa ennek az rmnek. A megvlts rme ez az rm. A Llek gymlcse. (Gal 5:22) A kvetkezõkben lerja az apostol az rm kvetkezmnyeit. Az elsõ gymlcse az rmnek a mindenki irnt megnyilvnul szeldsg. Ez az indulat fggetlen a krlttnk lõk magatartstl, nem annak fggvnye, hanem a Krisztus kvetsben az Õ irntunk tanstott szeretetnek a tovbbadsa. Aki telve van rmmel, szvesen okoz msoknak is rmt. Szvesen lemond ignyrõl s jogairl. Bengel mondja e helyhez: Az rban val rm szli az igazi egyenlõsget (Gaudium in Domino parit veram aeqitatem). A gylekezet abban is szolgl kzssg, hogy mindenkire a bkessget rassza. Minl inkbb msok, annl bõvlkdõbben a mag. Nincs rm a szûks nzsben. A szeldsg minden keserûsgtõl s kemnysgtõl szabad megrtõ jsg.

Az rm msik kvetkezmnye az, hogy nem aggodalmaskodik: imdsgban az letet, annak minden dolgval egytt rbzza Istenre. Amire a gylekezetnek szksge van, azt Isten szmra gazdagon elksztette s az elksztett ajndkot imdsgban mindig elkrheti. s amikor ezt teszi, mindig hlval gondoljon azokra az ajndkokra, melyeket Isten szmra mr megadott. Aggodalmaskodni ezt jelenti: az embernek magban szenvedni, magrl gondoskodni akarni. Hlt adni ezt jelenti: a dicsõsget mindenben Istennek adni, gondjainkat Re vetni.

Az rvendezõ letnek adja Isten a maga bkessgt, mely minden rtelmet fell halad, s megõrzi a szveket s gondolatokat a Krisztus Jzusban. Isten bkessge megõrzõ hatalom. Azt munklja, hogy a mi nyugtalan, ingadoz szvnk, mely knnyen megrml, Krisztus Jzusban marad, az õ vilgossgban, szeretetben. Isten bkessge vigyz a mi gondolatainkra. A sz itt nem elmleti gondolkozst jelent, hanem gyakorlatit. Jelenti terveinket, elgondolsainkat. letnkre nzve milyen fontos, hogy terveink s elgondolsaink Krisztusban maradjanak s benne Isten gondolatai szerint irnyuljanak. Az Õ bkessge fell halad minden rtelmet. Az ember lett annyiszor csak azon esemnyek ltal hajland irnyttatni, melyeket megrtett, pedig Isten gondoskodsa fell van azon, amit rtnk.

A 8–9 versekben olyan ernyeket sorol fel az apostol, melyek nem tipikusan egyhzi, hanem vilgi ernyek. Azt tantja, hogy a keresztyn ember is cselekedje ezeket, neki is respektlnia kell azt, ami ebben a vilgban igaz s j. A vilg tudja, hogy mi a j s a keresztyn embernek ezt nem kevsb kell tudnia, hanem mg jobban. Ezt tanultk, hallottk Pltl. A vilg az Isten npe elõtt nem hullik szt profn s nem profn letkrre. Isten gyermeke mindabban, ami a vilgban j s igaz, Krisztus ajndkt ltja s a j cselekvsben Krisztusnak engedelmeskedik. A gylekezet szolglathoz az is hozztartozik, hogy a vilgban minden j irnt nyitott legyen. A bkessgnek Istene neknk nem gy ad bkessget, hogy kivesz a vilgbl, hanem gy, hogy benne szolglni enged. (Jn 17:15).

Fil. 4,10–23. Ksznet a gylekezet adomnyrt.

E szakaszban arrl r az apostol, hogy a neki sznt adomnyt tvette. Azt is mondhatnnk: itt nyugtzza a filippibeliek adomnyt. A nyugtzsnl az zleti let szakkifejezseit hasznlja. Kitûnik Pl nagysga abbl is, hogyan tud megksznni. gy kszni meg, hogy a „hla” szt ki sem mondja. Az adomny nem a fõ tmja a levlnek. Szndkosan nem emltette eddig, de a levl vgn nem hallgathat rla.

Nem annak rl elsõsorban, hogy a gylekezet adomnyt kldtt neki. Pl nem engedte, hogy a gylekezetek tartsk el. Azt a keveset, amire szksge volt, sajt kezvel kereste meg. A nlklzs, a szegnysg elvlaszthatatlanul hozztartoztak az apostol szolglathoz. A filippibeliektõl el merte fogadni a segtsget. Tudta, hogy nem lnek vissza vele.

Pl szabad ember, ura minden helyzetnek, anyagi vonatkozsban nincs szksge senkire, elg nmagnak (autarks). Õ mr megtanulta, hogy helyzetvel mindenkor megelgedett legyen. Tud bõvlkdni s szûklkdni. Nem knnyû dolog egyik sem, de be van avatva ebbe a titokba: Krisztus avatta be, ez adott hozz erõt (memymai akkor a misztrium vallsokba val beavatst jelentette). Nemcsak ahhoz adott erõt, hogy amije van, elg legyen, hanem ahhoz is, hogy amije van, dvssgre legyen.

A hangslyt nem az adomnyra helyezni, hanem a gymlcsre. Annak rl, hogy az adakozsban a gylekezet meggazdagodott (az eredeti sz szerint: kivirgzott). Az adomnynak ldozati jellege van. Istennek adtk. Benne van ebben az ldozatban a kedves, j illat (Ef 5:2). Az ilyen ldozatokban gynyrkdik az Isten (Zsid 13:16).

Amikor Pl az adomnyt Istennek tetszõ ldozatnak tekintette; kifejezte azt is, hogy nem õ a megajndkozott szemly szerint, hanem az evangliumrt hozott ldozatrl van sz, s ezrt istentiszteleti cselekmnyrõl. Pl tudja, hogy amint Isten a gylekezet felhasznlsval gondoskodott szksgeirõl, gy fog gondoskodni a gylekezetrõl is, ha szksgbe jut.

A levl vgn az egsz gylekezethez intz ltalnos kszntst. Nem csupn nmaga kszntst adja t, hanem azoknak az atyafiaknak az dvzlett is, akik a levl rsnak idejn egytt vannak vele. A vrosban levõ keresztyn gylekezet dvzlett is csatolja a magukhoz. Ezek kztt klnsen is emlti a csszri hzbl valkat. A csszri birtokon dolgoz rabszolgk s libertinusok kzl is tbben csatlakoztak a gylekezethez. Az evanglium ereje elrt olyan szemlyeket is, akik a csszri hatalommal hivatalos kapcsolatban lltak. Hdtott olyan helyeken is, ahol az evanglium gynek brminõ elõrehaladsa emberileg lehetetlennek ltszott. Hlra indthatta ez a tny a filippibelieket, amikor Pl tadta neki a csszri hzbl valk kszntst.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!