FILIPPI GYLEKEZETHEZ IRT LEVL Bev. - 01 Dr. Sarkadi Nagy Pl professzor
A FILIPPIEKHEZ RT LEVL MAGYARZATA
rta: Dr. Sarkadi Nagy Pl professzor
Bevezets
A filippibeli gylekezet.
A gylekezet alaptsa az ApCsel 16. fejezetben olvashat. Pl 50 tavaszn Sils s Timtheus ksretben rkezett Filippibe. Igehirdetse nyomn egy kicsi, fõknt asszonyokbl ll gylekezet alakulhatott. Az elsõ megtrs Lidia thiatirai bborrusnõ nevhez fûzõdik, akinek a hajlka lett a gylekezet kzppontja. Pl szolglata miatt rvidesen ellentt tmadt, amely Plk megvesszõzshez s bezrshoz vezetett. Pl miutn kiszabadult, Filippibõl elutazott. Mindssze nhny napig tartzkodhatott itt (ApCsel 16:12). Pl tvozsakor Lukcs a gylekezetben maradt, s valsznû, hogy õ lett a gylekezet elsõ vezetõje s gondozja. Br a gylekezethez kezdetben zsid keresztynek tartozhattak, a gylekezet tovbbi fejlõdsben pognykeresztyn jelleget mutat.
„Szerelmes atymfiai, akik utn gy vgyakozom, n rmem s koronm” (4:1) kifejezssel szltja meg Pl a levl olvasit. Ebbõl azt kvetkeztethetjk, hogy a gylekezettel a keresztyn hitnek s szeretetnek klnsen bensõ kapcsolata kttte ssze. Ez a gylekezet Pl szmra szolglatnak drga gymlcseit termette. A levl kezdettõl vgig bizonysg errõl. Nem vet a gylekezet szemre semmi klns vtkez. Hlsan tekint vissza a gylekezet fejlõdsre. Az evangliumot nemcsak befogadtk, hanem belltak annak a szolglatba is.
A gylekezet helyzete a nagy kereskedelmi t mentn (via Egnatia) Eurpa s zsia kztt, kedvezõ lehetõsget nyjtott Plnak s munkatrsainak gyakori visszatrsre (2Kor 2:13; ApCsel 19:22; 20:1.6). A gylekezet tbbszr segtette Plt anyagi tren is (2Kor 11:9; Fil 4:15). Pl nem most r nekik elõszr (3:18; 3:1) Efzusbl a Makedniba indul Timtheussal is kldhetett nekik levelet (ApCsel 19:22; 1Kor 4:17; 16:10). 55 õszn Makednin val tutazsakor ismt hosszabb idõt tlthetett Filippiben (ApCsel 20:2), itt rhatta a 2Kor-t is.
A levl rsnak oka s clja.
Amikor Pl a levelet rja, hosszabb ideje fogsgban van. A gylekezet tudott a fogsgrl s szeretetadomnyt kldtt neki. A levl rsnak egyik clja az, hogy az adomnyt nyugtzza s megksznje. Az adomnyt Epaphroditus vitte el Filippibe. de itt slyosan megbetegedett, llapota vlsgoss vlt. Betegsgnek hre eljutott a filippibeli gylekezethez s Pl a levelben Epaphroditus llapota felõl is megnyugtatja a gylekezetet. A pspkk s diaknusok emltse a levl kezdetn azt jelenti, hogy ezek a szemlyek a szeretetszolglati akciban klnskppen rszt vettek.
A levl rtest Pl helyzetrõl s jvendõ terveirõl. Ezt Epaphroditus szemlyesen is elmondhatta volna, de Pl szksgesnek tartotta, hogy levlben is lerja, mert az utbbi idõben vratlan fordulat kvetkezett be. Eleinte taln azrt volt veszlyes a helyzete, mert nem sikerlt magt tisztznia a vdak all, a levl rsa elõtt azonban valsznûleg alkalom s lehetõsg nylt erre. gy remnykedik szabadulsban s mr tervei is vannak arra az idõre, amikor ez bekvetkezik. Mihelyt szabad lesz, vagy szabadulsnak idejt megtudja, Timtheust nyomban Filippibe kldi.
A gylekezet helyzete is okot adhatott az rsra. Nem annyira a gylekezet belsõ nehzsgei, mint inkbb a kvlrõl fenyegetõ veszedelmek s ksrtsek szksgess teszik, hogy llhatatossgra s a lelki egysg megõrzsre hvja fel a gylekezetet.
A levl keletkezsnek helye s ideje.
A levl a szokottnl bõsgesebben tartalmaz utalsokat keletkezsnek helyre, de ezek az utalsok nem egyrtelmûek. Az bizonyos, hogy Pl fogsgbl rja a levelet. A fogsg helyt illetõleg hrom fogsg jhet szmtsba: a caesareai, a rmai s az efezusi fogsg.
A caesarcai fogsgban val keletkezs tmaszthat al a legkevsb. Ezt a fogsgot emlti az ApCsel 23:35. Pl Herdes palotjban volt fogva, mert ez volt a procurator szkhelye. Viszont pretrianusok Gaesareban nem voltak.
A rmai fogsg mellett az egyhzi hagyomny a levl kt helye alapjn foglal llst. Az elsõ az 1:13-ban emltett praetorium. Ezen a rmai praetorinusokat, a csszri testõrsg tagjait rtettk. A msik adat a 4:22-ben emltett Kaisaros oikia megjells: a hagyomnyos magyarzat ezen a csszri udvartartsban foglalkoztatott rabszolgkat s libertinusokat rti.
A levlnek az efezusi fogsgban val keletkezse sok oknl fogva a legvalsznûbb. Klnsen jelentõs rv az, hogy amg Rma s Filippi kzt a tvolsg 6–8 heti t, addig Efezus s Filippi kztt legfeljebb 8 napi t van. E levl rsa elõtt s utn ezt az utat 4–4 zben kellett megjrniuk a hreknek s a hrvivõknek. Ez Rma esetben kzel 3–4 ves utazst jelentene. Ezt valsznûtlenn teszi egyebek kztt az is, hogy Pl a 2:19-ben s a 2:24-ben a faches (gyorsan, hamar) kifejezst hasznlja. Az is ltszik a levlbõl, hogy a levl keletkezse s a gylekezet alaptsa kztt Pl mg nem volt Filippiben, mr pedig ez a rmai fogsg esetben lehetetlen volna. Ha Rmban keletkezett volna a levl, akkor Plt az 1:30-ban, illetve a 4:15-ben jelzett esemnyektõl legalbb 11–12 v vlasztan el, s ez elkpzelhetetlen. Egybknt Efezus proconsuli szkhely volt, teht volt praetoriuma s nagy szmban ltek itt a csszri oikia-hoz tartoz rabszolgk s libertinusok is.
A keletkezs idejnek a megllaptsnl dntõ szempont az, hogy az efezusi fogsgnak az 55-ben befejezett 1Kor rsa elõtt vget kellett rnie, mert az 1Kor mr nem fogsgban keletkezett levl. gy a levl az 54/55 v telnek a vge fel keletkezhetett. gy a fogsg a Filippi levl megrsa utn nem sokkal valban vget r. A levlben emltett ltogats tervt pedig 55 õszn valsthatta meg Pl, valamivel ksõbben, mint ahogyan tervezte, mert idõkzben Korinthusban is idõztt s efezusi tartzkodst is meghosszabbtotta. Tartalmi tekintetben a Filippi levl Pl legszemlyesebb levelei kz tartozik. A fogsgon s prbatteleken gyõzedelmeskedõ rm egyik levelben sem hangslyos annyira, mint ebben a levlben.
Fil. I. RSZ
Fil. 1,1–2. Ksznts.
A filippibeliekhez rt levl valsgos levl. gy szksgkppen hozztartoznak a levlforma megszokott kellkei. A korabeli profn levelek mintjra hrom elembõl tevõdik ssze: elõszr megnevezi a levl rjt, azutn a cmzettet s vgl dvzlõ jkvnsgokat kzl a cmzettel.
A levl kldõje Pl, aki – br a levlrsban semmi szerepe nincsen – a levl kldõjeknt maga mell veszi Timtheust is. Timtheus Pl munkatrsa, pogny atya s zsidkeresztyn anya gyermeke, aki a filippibeli gylekezet elõtt jl ismert atyafi volt. Az ApCsel 16:1–3-bl tudjuk, hogy Pl elsõ Filippibe vivõ tja alkalmval magval vitte. Milyen klnbsg van a kt nv kztt tekintlyben, korban! Pl szinte hegyris Timtheus mellett, aki fia lehetne Plnak. De mindketten Jzus Krisztus szolgi s ebben a szolglatban leomlanak a klnbsgek. A doulos megjells a szolglatban val egysget, alzatot, a Krisztus szolglata irnti felttlen odaadst jelenti. Kifejezhetn-e jobban, Pl, hogy a szolglat felette ll a szolglattevõnek, mint ezzel a szval?
A gylekezet tagjait a Krisztusban szenteknek nevezi. A szent sz itt Istennek sznt, szmra elklntett letet jelent. A szentek Krisztusban szentek. Benne, a „hibtlan s szeplõtlen Brny”-ban (1Pt 1:19) ltja Isten a gylekezetet szentnek. Krisztuson kvl egyetlen gylekezeti tag, mg a legklnb sem nevezhetõ szentnek.
A levl cmzettjei kztt megemlti Pl a pspkket (episkopoi) s a diaknusokat (diakonoi). Kiket rtsnk a cmzettek kzl kiemelteken? A grg szavak knnyen arra vezethetnek, hogy bizonyos hivatalokra gondoljunk. Ettõl õrizkednnk kell. Azt azonban elfogadhatjuk, hogy mr a filippi gylekezetben a szolglatok bizonyos fok megosztsval kell szmolnunk. Ezek lnyegket tekintve praktikus, a gylekezet gyakorlati letben vgzett feladatok. Ezt a felttelezst a grg letben tapasztalt hasonl tennivalk teszik szmunkra valsznûv. Az llamban, vilgi kzssgekben, klnsen vallsos egyesletekben voltak episkopos-ok s diakonos-ok. gy Pl idejben az adk beszedsvel foglalkoztak az episkoposok s az ldozati hsok sztosztsval foglalkoztak a diakonos-ok. Az jszvetsgben is az apostolok, prftk, tantk mellett (1Kor 12:28) voltak segtõk s intzõk, akiknek a szolglatuk praktikus, gyakorlati volt. gy a kt megjellsen nem valami „lelki” hivatalra kell gondolnunk, az istentisztelet vezetõire, hanem a gylekezet letnek gyakorlati intzõire. Mivel a filippibeliek Plnak adomnyt gyûjtttek, a pspkk s a diaknusok tevkenykedhettek a gyûjtsben. Taln ez lehet az oka annak, hogy Pl a cmzsben kln is megemlti õket. Pl rendelkezett azzal a figyelmessggel, amely senkit sem felejtett el, akinek hlval tartozott. Ksznt minden szentet, mert hitben magt mindegyikkel egynek rzi, de kzlk kiemeli a pspkket s a diaknusokat, mert mûkdsk irnt magt klnskppen lektelezettnek rzi.
Ha az õsegyhz kezdeti szakaszra gondolunk; azt mondhatjuk, hogy a tisztsgviselõk nem klnlnek el „szakterlet” szerint. Nem vltak ki valamifle „mltsg” tekintetben a gylekezettõl. Az episkopos inkbb ltalnosabb szolglatban forgold gylekezeti tisztsgviselõt jelentett, a diakonos pedig a gylekezet anyagi letnek intzõjt.
A 2. versben Pl a gylekezetnek kegyelmet s bkessget kvn. A kegyelem „az irgalmassg, mellyel Isten nagysgnak s szentsgnek titkbl elõlp, az ember fel fordul: Az irgalmassgot munkl ajndka Istennek a bkessg, mellyel az ember letbe lp, hogy ott megvlt akaratt vghez vigye” (Barth). Fil. 1,3–11. Hlaads s knyrgs a gylekezetrt.
Az dvzlsek utn Pl hlt ad a gylekezetrt. Hljnak kt oka van. Az elsõ az, hogy a gylekezet Isten kegyelmbõl lett. Msik az hogy Isten kegyelmbõl van. Minden imdsgban hlt ad. Mindenkirt hlt ad. Jelenlegi helyzetben, a brtn sttjben is, a gylekezet szorongatott helyzetben is. A gylekezet lte a vilgban „csoda”, s ezrt szntelen ok a hlaadsra.
Hlaadsra az apostolnak nemcsak azrt van oka mert a gylekezet hisz, hanem azrt is, mert szolgl, a legutols napig rszt vesz az evanglium gyben. A koinonia itt az evanglium gyben val rszesedst jelenti. Nemcsak az evanglium ajndknak az elfogadst, hanem az r gybe val bellst is. Pl nagyon jl tudja, hogy a megtrs utn a gylekezet gye nem megy csak gy magtl tovbb. Zavarok, veszedelmek akadlyozhatjk a gylekezetet. Nagyon knnyû lelkesen bellni az r szolglatba s azutn kilpni belõle. Ezrt nagy kegyelem, ha az evanglium gynek a szolglata tretlen marad. De Pl hlaadsa nemcsak a mlt, hanem a jvõ fel is fordul. Nemcsak azrt hls, ami trtnt, hanem azrt hls s azrt rl, mert bzik. Nem a filippibeliek keresztynsgben bzik, mely nem rdemel tbb bizalmat, mint brmely emberi gy. Abban bzik, aki nem frad el, aki keznek munkjt nem hagyja cserben. A gylekezet Ura az, aki egyedl hûsges. Benne lehet bzni. Ha olyan gyrõl lenne sz, melyet Pl kezdett el, lenn a gylekezetnek oka. az aggodalomra. A megvlts munkjt azonban az ember, aki halott volt bûneiben, nem tudta volna elkezdeni, de nem tudn folytatni s befejezni sem. A gylekezet nagy vigasztalsa az, hogy olyan munkban ll, melyet az r kezdett el, az r folytat s az r fejez be. Isten nem olyan Isten, aki egy munkt elkezd s azutn flbehagyja. Az Õ munkja nem egy bizonytalan trtns, melynek clja s vge a kdbe vsz. A gylekezet letnek van egy vilgos clja: a Jzus Krisztus napja. A gylekezetben vgzett munka a teljessgre utal. Nem a keresztyn ember hallval vgzõdik be ez a munka, hanem Jzus Krisztus eljvetele, a vilgban val gyõzelme, az ltala val jjteremts ltal. Ekkor lesz minden ksz. Isten munkja az Õ npvel nem sszefggs nlkli trtns, hanem egy folyamatos trtns. Mondhatnnk gy is: pts, melynek van mltja, jelene s jvõje. Ez az igazsg elvesz a gylekezettõl minden dicsekedst, de ugyanakkor elvesz minden csggedst.
Mivel a gylekezet az r szolglatban ll, olyan kzel ll az apostol szvhez, hogy a Jzus Krisztus szerelmvel vgyakozik mindannyiuk utn. Bengel mondja ehhez a helyhez: Plban nem Pl l, hanem Jzus Krisztus. gy Plt nem Pl, hanem Jzus Krisztus szve mozgatja.
A gylekezet lete azonban nem ll, clhoz rt, mozdulatlan, hanem llandan nvekvõ let. Van valami a keresztyn letben, ami hatrtalan nvekedsre kpes: a szeretet. Pl imdkozik a gylekezet szeretetnek a nvekedsrt. Mgpedig azrt imdkozik, hogy a gylekezet szeretete ismeretben (epignsis) s praktikus tlõkpessgben (aisthesis) nvekedjk. A szeretetnek ebben a kt ajndkban azrt kell nvekednie, mert a szeretet szolglata, „clhoz rse” ignyli, hogy a szeretet legyen lesen lt, s ne legyen vak szeretet. Az let nehz helyzeteket teremt s ezekben a szeretetnek tudnia kell, hogy mit tegyen s hogyan tegyen. Nvekednie kell a szeretetnek a „tjkozottsg”-ban. gy a nvekeds a szeretet trgyra vonatkozik. De azrt is nvekednie kell a szeretetnek az ismeretben, hogy megtlhesse a klnbsgeket. Ahhoz, hogy a szeretet szolglni tudjon, clhoz rjen, szksge van a klnbztetni tudsra. Arra, hogy a kicsit kicsinek, a nagyot nagynak lssa. Ne lssa egyformnak, ami nem az s ne lssa klnbzõnek, ami egyforma. gy tud a szeretet betekinteni a msik ember helyzetbe s gy ismeri az eszkzket, melyek ltal a msik emberen klsõleg s belsõleg segthet.
Azrt is imdkozik Pl, hogy a gylekezet legyen tiszta s feddhetetlen. Mit jelent ez? Akkor rtjk jl ezt a krst, ha a 6. versre gondolunk: aki elkezdette bennetek a j dolgot, elvgzi a Krisztus Jzus napjra. A tiszta s feddhetetlen nem jelenthet valamilyen bûntõl val rintetlensget, melyet az ember maga munklna. Ez ppen a tiszttalansgot s a szeplõt jelenten. Tiszta s szeplõtlen az, aki Isten megszentelõ munkjban hisz s annak engedelmeskedik. Ezt igazolja, hogy a gylekezet Jzus Krisztus ltal lesz az igazsg gymlcsvel teljes. Nla nlkl a gylekezet semmit sem cselekedhetik. Krisztus a szõlõtõ, a filippibeliek a szõlõvesszõk. Ez az igazsg az Isten igazsga, a hit igazsga, a Jzus Krisztus ltal val igazsg. Az igazsg gymlcse abban llhat, hogy lpsrõl lpsre Isten igazsgnl maradunk, azt igaznak tartjuk. Meg nem szûnni a kegyelemhez ragaszkodni, a kegyelem vonzst kvetni. Ebben ll az ember tisztasga s feddhetetlensge. Csak ebben.
Fil. 1,12–18a. Krisztus dicsõttetik Pl lete, vagy halla ltal.
E szakaszban kezdõdik a levl tulajdonkppeni trgya. A filippibeliek aggdnak: mi lesz az evanglium gyvel, ha Pl brtnben van. Erre az aggodalomra felel itt Pl. A gylekezet azrt aggdik, hogy mi lesz Pllal, Pl viszont arrl r, hogy mi van az evanglium gy vel. Az gy, amit szolgl, fontosabb, mint õ maga. „Azt krditek, hogy vagyok? Az evanglium gye jl ll, jl vagyok”. „Nincs itt elnyomva az emberire val tekints, de a szem, amelyik nz, a Krisztus szolgjnak szeme, mely az r akarata s terve szerint nz” (Barth).
A filippibeliek gy ltjk, hogy Pl fogsga az evanglium gyre rosszat jelent. A brtn nem teljes akadlya az evangliumrt vgzett szolglatnak? Pl feleletbõl az csendl ki, hogy az evangliumrt vgzett szolglat nem az ember elgondolsa szerint trtnik. Isten megteheti, a lehetetlent: ppen az akadlyok ltal viszi elõre az Õ gyt. Az evanglium gye oly helyzetekben is haladhat elõre, melyekben mi azt el sem tudjuk kpzelni. Ezt a titkot kell a filippibelieknek megismernik. Pl Krisztus gynek a „hasonlatossgra” szolgl. Mi jellemzi ezt az gyet? Isten egyszltt Fia kereszthallban, a legnagyobb „veresgben” aratta a legnagyobb gyõzelmet.
Az evanglium terjed a pretrinusok kztt. Ha Pl a levelet Efzusbl rta, ez a kifejezs jelenthette a helytarti palott, ennek lakit, s esetleg az ott llomsoz pretrinus katonkat. De Pl szenvedst Isten nemcsak gy hasznlja fel, hogy megteszi a lehetetlent: azon a helyen, ahol van, gylekezetet hozott ltre, hanem Pl szenvedse erõforrs lett a gylekezet szmra. Tbben nagy btorsggal merik szlni az igt. Az gyrt odaad let a msokra hat let. Isten beszde nincs bilincsbe verve (2Tim 2:9). Beszlhetnk ige nlkli misszirl (1Pt 3:1). Pl lete nemcsak azltal volt szolglat, hogy az evangliumot hirdette, hanem azltal is, hogy szenvedett az evanglium gyrt.
Hogy az evanglium gye nincs emberekhez ktve, Pl azltal is meg akarja vilgtani, hogy beszl az evanglium tbbi munksrl. Kt tbort klnbztet meg kzttk. Az egyik tbornak nem tisztk a szndkai: irigykednek Plra sikerei miatt, s tl akarjk õt szrnyalni. Plban inkbb az ellenfelet, mint a keresztyn testvrt lttk. Pl ltal magukat vissza szortva rzik, s eddigi hrnevkrt aggdnak. rlnek, hogy Plt a szolglatbl kikapcsoltk azok, akik lezrtk. Nincs tban: rgi tekintlyket jra visszaszerezhetik. Npszerûsgre vgynak, hveket akarnak szerezni maguknak. Belekeveredett munkjukba az az indulat is, hogy magatartsukkal Pl szenvedst megnveljk.
A msik tbor tiszta llekkel, az evangliumhoz val tiszta magatartssal szolgl. Szolglatukban a fõ szempont: az evanglium vdelme, szolglata. Az egyik csoportnak az evanglium eszkz a maga rvnyeslsre, a msik lett adja szolglatrt. De az evanglium gye annyira Isten kezben van, hogy mg a sznbõl val szolglatot is fel tudja hasznlni az evanglium gynek elõbbrevitelre. Pl nem vezre az gynek, hanem a tbbiekkel szolgl munkatrs.
Figyeljk meg jl. Pl nem ezt rja: Az a fontos, hogy Jzusrl valamit mondanak, amit mondanak, nem is olyan fontos. Pl a Gal 1:8–9-ben kifejtette, hogy az zenet tartalmnak milyen jelentõsget tulajdont. A tvtantsoknak nem rlt volna azzal az olcs vigasztalssal: valamikppen a Krisztus gye ezltal is elõre megy. E helyen nem Pl gnosztikus, jdaista ellenfeleirõl van sz. Ezekkel Pl msknt vitzott, ezekrõl nem mondta volna, hogy Krisztust hirdetik. Itt nem az evanglium tartalmrl van sz, hanem az evanglium hirdetsnek motvumrl. gy is mondhatnnk: presztzs krdsrõl. Azon emberek ltal is, akik irigysg s versengs ltal szolglnak, Krisztus hirdettetik. Mivel valdi evangliumot hirdetnek, Pl tlnz a tiszttalan motvumokon. Milyen nagy itt Pl! Ez az nzetlensg, melyet csak a Krisztus lelke munklhatott, minden szemlyes rdeken fell emelkedik. Krisztusnak kell egyedl hirdettetnie. Ahol ez trtnik, ott van ok az rmre. Ha ezek az ellenfelek Plnak szemly szerint fjdalmat okoznak, mit szmt? Õk is segtik, hogy Krisztus gye msok szmra ismertt legyen. A motvum lehet nem j, de az eredmny j. Br a j ellenfelei ltal terjed, de terjed. A sznbõl val szolglat is viszi elõre az r gyt s ennek rl.
Fil. 1,18b–26. A hit bizonyossga a „bizonytalansgban”.
Pl e szakaszban nem gy szmol be gyrõl, mintha annak kimenetelrõl emberileg bizonyos lenne. Egy dolog felõl azonban bizonyos: az r gyre nzve csak j szrmazhatik mindabbl, ami vele trtnhet. A vgsõ eredmny kialakulsban kt eszkzt emlt: az egyik a gylekezet knyrgse, mellyel a gylekezet Pllal egytt elfogadja Isten akaratt. Pl is testben l, s a test tiltakozik a szenveds s a hall ellen. gy erõtlensgnek szksge van a gylekezet imdsgra. A msik a Szentllek hathats segtsge. A Szentlelket Pl a Krisztus lelknek nevezi. Azrt nevezi annak, mert Jzusnak is minden javra szolglt, amit az Atya adott neki. Jzus meggrte, hogy az vi rszre ms vigasztalt (segtõt) kld az Atya. A tantvnyok minden perben, amikor az evangliumrt vonjk õket felelõssgre, a Krisztus Lelke „helyt ll” az virt (Mt 10:20).
Az esengõ vrs (Rm 8:19) nem olyan vrs, melyben az ember megszgyenlhet, hanem „vlasszal teljes krds, beteljesedssel teljes remnykeds”. (Barth)
Plnak egy a fontos: „Krisztus naggy legyen s dicsõttessk az 5 letnek minden krlmnye ltal”. s ez a hite szerint megtrtnik attl fggetlenl, hogy pere hogyan dõl el: akr lete, akr halla ltal. Szmra mind a kettõ nyeresg, mert szmra lni nem azt jelenti csupn, hogy testben van, hanem azt jelenti, hogy Krisztusbn van. A dntõ magyarzat ehhez a helyhez a Gal 2:20. A hall is nyeresg, mert ltala eljut lete vgsõ, teljes megoldshoz. Meghalni azt jelenti, mint elkltzni (2Kor 5:8) s Krisztussal lenni, az rnl otthon lenni. Nem a mulandsgnak s rkkvalsgnak az ellentttõl van itt sz, hanem a hallrl, mint nyeresgrõl, az let beteljesedsrõl.
„Krisztus magasztalni fog az n testemben.” Pl nem volt platnikus, aki csak a lelket rtkelte, a testet megvetette. Tudta, hogy a test halott a bûn miatt (Rm 8:10). De ez nem azt jelentette, hogy a testet az egyedl fontos llek hvelynek tekintette. Pl nagyon jl ltta, hogy letnk mennyire a testhez van ktve s letnknek mennyire szksge van a testre. Ezrt szltja fel a rmabelieket: Sznjtok oda testeteket Istennek kedves ldozatul (Rm 12:1). Ezrt tudja azt is, hogy Jzus felmagasztaltatsa teste ltal is trtnik, A nyomorsgos test Jzus dicsõtsnek az eszkze lehet. Mgpedig akr lete, akr halla ltal. Pl nmaga belsõ vvdst rja le, amikor ezt rja: melyiket vlasszam, meg sem mondhatom. Jobb lenne elkltzni, de a gylekezetnek ez idõ szerint mg szksge van szolglatra. Nem azrt vgyik elkltzni a testbõl, mert csaldott az letben, hanem mert a fldi letet levetve Krisztussal lenni jobb. De amikor a jobb s szksgesebb kztt kell vlasztania, nem azt nzi, hogy mi a jobb, hanem azt, hogy mi a szksgesebb. s a testben megmaradni szksgesebb. A testben val letet aratsnak nevezi. Mirt aratsnak? Nem azrt, mintha nem kellene tovbb szntania s vetnie, csak a megrt gymlcsket betakartana. Hanem azrt mert letnek feladata Krisztus munkjnak betakartsa. Krisztus az õ fldi letnek is lehetõsge. A vgsõ dntst Istenre bzza: a kt lehetõsg kztt vgsõ soron õ dnt. Hiszi, hogy Isten is amellett dnt, ami szksgesebb, s a gylekezet tovbbi szolglatval az rban dicsekedni fog. De brhogy vgzõdjk is gye, megszgyenlni nem fog. Akik az r mellett hûsgesen szolglnak, azok akkor sem szgyenlnek meg, ha a vilg szerint elbuknak. Szgyent vallani Pl szmra nem azt jelenti, mint a pert s az letet elveszteni, hanem azt, ha hûtlen lesz az rhoz.
Fil. 1,27–30. Hit s szenveds.
A gylekezet szmra az elsõrendû feladat, hogy Krisztus evangliumhoz mltan viselje magt, nem az, hogy Pl lete felõl aggdjk. lljanak meg frfiasan, erõsen, hitvallan, egy llekkel viaskodva az evanglium gyrt. A Filippi levl nemcsak egy szenvedõ ember ltal, hanem egy olyan gylekezethez ratott, mely szorongattatsban l, melynek prbattele nem szûnt meg Plnak a filippi fogsgbl trtnõ elbocstsval (ApCsel 16:35–39).
A gylekezet ne valaki ellen kzdjn, hanem az evangliumba vetett hitrt tusakodjk. A gylekezet kzdelme nem harc msok ellen, hanem rendthetetlen kitarts msok tmadsa kztt. Ne fljen az ellensgtõl, ne aggdjk, ne htrljon meg. Megtrtnhetik, hogy klsõleg nzve sohasem gyõzedelmeskedik. Urt a kereszthordozsnak, a szenvedsnek, a „legyõzettets”-nek az tjn kell kvetnie. Ha ezt teszi, akkor jell lesz a vilgban. gy is mondhatjuk: A gylekezet szenvedse jele annak, hogy benne van a Krisztus kvetsben.
A hvõ ember tudatt ltalban ez az igazsg hatrozza meg: Krisztus nrtem. Krisztus kvetsben ez igazsg mell azonban oda kell tennie mg egy msik igazsgot: n a Krisztusrt. Az elsõ igazsg a msodikban teljesedik be. Pl ezt rja a gylekezetnek: gazdagon megvannak ldva, mert Krisztusrt lehetnek. A Krisztusrt val let akkor lesz klnskppen nyilvnvalv, ha szenvednk rte. Mert a hitben val kegyelmet fellmlja a szenvedsben val kegyelem. Isten nagy kegyelme, hogy veresgben s nem gyõzelemben lhetnk rte (1Pt 2:20). Isten kegyelme az, hogy az ember ldozatot hozhat, hogy Isten dicsõtessk. Nagy kegyelem, ha az r valakit nemcsak arra mltat, hogy benne bzzon, hanem arra is, hogy rte mindent felldozzon.
Az rrt val szenveds a legszorosabb kapcsolatban van a Krisztus keresztjvel (1Pt 1:17). A szenveds a „Krisztussal val kzssg konkrt alakja” (Barth). Az Õ keresztje nlkl a tantvnynak sem lenne. keresztje. A keresztyn ember szenvedsvel rszt vesz Krisztus szenvedsben, s az Õ nyomdokait kveti (1Pt 2:21). A Jzusrt val szenveds nem keserû sors, amibõl az ember kivgyik, hanem ajndk, mely a Krisztushoz val tartozst mutatja, s a megvlts ajndka. Ezt a szenvedst lthatja a gylekezet Plon, aki nekelt a brtnben Silssal, mert a szenveds szmra a Krisztusrt val szenveds s gy kegyelem volt.
|