//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
: Ef. 04 - 06

Ef. 04 - 06


Efz. IV. RSZ

Efz. 4,1–16. A titok ismerete szeretetben val egysgre int.

Ez a fejezet hatrvonalat jelent a levl szerkezetben, kt fõrszre osztva azt. Az elsõben a hit ltsrl beszlt az apostol, megismersrõl, blcsessgrõl, s mindezt a nagy titokra val mutatssal. A most kvetkezõ fõrszben – ezzel szemben – az letrõl, annak megjulsrl, alaktsrl, fegyelemben s j rendben val folysrl van sz. Kitûnik, hogy Isten akaratnak megismerse, ami egy az evangliummal, praktikus megismers, aminek lthat kvetkezmnyei vannak (4:1–3). Isten megismersbõl egy meghatrozott „jrs” kvetkezik, sõt kihangslyozottabban: Isten igazi ismerete ott tallhat meg, ahol az ember Isten letnek rszesv lesz, teht j letben jr.

Ott a Krisztusban val egysg volt a kvetelmny, itt viszont a Tõle val elhvs s az ajndkok sokflesge, az ezekben kitkzõ bûnk s ernyek trulnak elnk. Az „elhvs” Plnl mindig Isten „elhvsa” (klsis) arra, hogy „mint szeretett gyermekek, szeretetben jrjanak” (5:1–2). Ms „hivats” nincs, sehol sem beszl „vilgi hivatsokrl”, gy hivatsetikrl sem. Az egyetlen hivats, ami egyformn szl mindenkinek, az evanglium ltal val elhvs, hogy kiki ott, ahol van, brmely foglalkozsban Isten dicsõsgre ljen. A Szentllek ajndkai is csak „profilrozzk” az embereket Krisztus szolglatban. gy lesznek egyesek apostolok, msok prftk. Az elsõ rsz itt is, ppen gy, mint a rmai levlben, inkbb elmleti jellegû, mg ez, a msodik gyakorlati. Ott az ltalnos rdeklõdsre sznt tants volt elõtrben (didaskalia), itt az egyni esetekre szabott ints (nouthesia). Mit jelent az ints? Mennyiben ms ez, mint a korabeli zsidsg krben, vagy a pogny vilgban is ismert morltants? Elõszr is, nyilvnvalan a gylekezetrt rzett felelõssg, a lelkigondozi indulat szli ezeket. Ahol megrekedsek, fogyatkozsok, hibk mutatkoznak, ott nlklzhetetlen az ints. Ha ez elmarad, ott mindjrt az tlet kvetkezhet, mint li fiai esetben.

Klnsen figyelemre mlt itt az a sajtosan pli, majd utna reformtori eljrs, ahogy a kt fõrszt sszekapcsolja, valsgos egysgben tartja. A msodik rszben nem kezd jat, hanem az elsõbõl hzza meg ide a vonalakat, az ott elhangzott tantst alkalmazza az letre. Ott a nagy titok: Isten dvakarata trult fel elõttnk. Itt. reszmlnk, hogy nem elg azt pusztn tudomsul venni, vagy ttlenl szemllni, hanem azt vllalni is kell, sõt magunkat kiszolgltatni, tadni hatalmnak. A komolyan vett titok megismerse nem marad hatstalan az letre: hanem thatja annak egszt, megjtja, trendezi. Tuds s let gy jelentkeznek elvlhatatlan egysgben. Isten rk akaratnak megismerse: elhvss lesz a hvõk szmra. Megrtik, hogy a roppant mretû dvtervbe õk is, munkjuk, egsz letk mûve bele van szerkesztve, gy az arrl val bizonysgttel egyben felszltss is lesz szmukra: jrjatok mltan elhivatstokhoz. Mltnak lenni pedig mi mst jelenthetne itt, mint engedni az igazsgot megvalsulni, lett lenni? Mltkppen jrni annyi, mint nem pogny mdra, hanem hvõ mdra, amint msutt mondja: „ahogy szentekhez illik”. Kitûnik az is, hogy a keresztyn let nem nmagban ttetik mrtk al, hanem az rhoz s az vihez val viszonyban. Nem az a krds, mi az rtke nmagban, hanem az, hogyan simul bele abba az sszhangba, amit Isten lete, akarata, gye jelent. A „jrni” ige is a viszonyuls aktv jellegt dombortja ki. Nem egy bezrkz, lgres trben elfoly letre gondol az apostol, hanem a msik emberhez val viszonyban figyelt s mrtkre tett letre. Amikor az apostol „az elhivatshoz mlt” letre intette az efzusiakat, akkor hrom ksrtst ltott, amely fenyegette õket: a. hogy nelgltsgben tvolsgot tartanak krnyezetktõl; b. gondtalan nfeledsgben kiteszik magukat a pogny hatsoknak s gy visszaesnek a rgi letmdba; c. rks kisebbrendûsgi rzsben jrnak, hogy egy maroknyi kisebbsg, egy gyertynyi fny nem hathatja t a sûrû sttsget. Brmelyikbe esnek e ksrtsek kzl, a Szentlelket szomortjk meg. Egyedl Õ adhat erõt mskp jrni, elhivatsukhoz mltan.

Hogy Isten dvterve, a mindent tfog titok valsg-e a keresztynek letben, az megltszik a msokkal val viszonyukban, a velk egytt lt letben. Ennek fõismertetõje: az „egysg”, mgpedig „a Llek munklta” egysg. A „Llek egysge” tbb mint a „lelki egysg”. Az az egysg ez, melyet a Szentllek hoz ltre az egyhz tagjainak letben. Isten ajndka ez, de ugyanakkor feladat is, amit vllalni s szntelen munklni kell, nehogy a ksrtõ egyenetlensget, zûrzavart tmasszon s gy elvesszen a gylekezet bkessge. A „mltkppen val jrs”, a szent let fontos mozzanataknt emlti: az alzatossgot. Ennek a gykere annyit jelent, mint: alacsony, kicsi. Magt a szt (tapeinofrosyn) gy fordthatjuk: kicsisg-tudat, alacsonyvoltunk trzse. Amikor Isten el jrulunk, ez kell, hogy eltltsn bennnket. De ugyanezt kell felmutatnunk a msokhoz val viszonyunkban is. Ha tbbnek, nagyobbnak tartjuk magunkat: gõgsk, nteltek vagyunk, ha viszont kicsinek, mintegy idtlennek, akkor vagyunk alzatosak. Ennek tudatos vllalsa, lland, egsz magatartsunkat meghatroz gyakorlsa lesz alzatossgunk. Aztn a szeldsget (prauts) emeli ki. A szeldsg jzusi vons, ami szintn illik a szentekhez. Nem egyfajta magatartsa, mg kevsb veleszletett adottsga ez az embernek. A szeldsg elsõsorban az Isten irnti magatartsunkban jelentkezik, gy mint: hajlandsg, kszsg elismerni az Õ jsgt s engedelmeskedni Neki ellenkezs nlkl. A szeldsg kegyelem az emberben. s mint a kegyelem minden ajndknak, a szeldsgnek is megvan az emberek fel fordul oldala s gymlcse. Aki Isten elõtt szeld, teht: hdol s engedelmes, az az emberek fel is tud engedkeny, elnzõ, nyjas lenni. Az alzatos embert arrl lehet megismerni, hogy nem hangoztatja egyni rdemeit, a szeldet pedig arrl, hogy nem tmaszt ignyt, kvetelst msokkal szemben. Nem vr mltnylst, elismerst se, õ viszont mindig ksz adni, szolglni. A szeldsg nem ismer szemlyvlogatst, egyformn sugrzik mindenki fel. A hossztûrs (makrothymia) szszerint: hossz indulat, ami nyilvn arra mutat, hogy az embernek nem szabad elhirtelenkednie a dolgokat. Ellentte a harag, a hirtelen indulat. A hossztûrs elsõrendûn Isten tulajdonsga, amit Biblink: „ksedelmes a haragra” kifejezssel fordt. Mindig egytt emlttetik az irgalmassggal. Csak akkor lehetnk hossztûrõk, ha bennnk is, mint Istenben, az irgalommal, elnzssel, pontosabban: a bocsnattal prosul. A hossztûrs forrsa: a megbocsts. Csak szeretetben lehetsges, mely ksz a msik embert „elszenvedni”, pontosabban: vllalni, magra venni mint egy terhet, keresztet.

Ha a gylekezet tagjai ezekben jrva tekintik Isten nagy titkt, akkor megadatik nekik, hogy mindig jra egysgre jussanak. Szmukra mindennek rtelmet s irnyt az egy r adhat. A fel fordul hit nem ms, mint visszhang, felelet hvsra. Tevkenysgk elsõrendû tert, tmaszpontjt nyilvn a gylekezetben talljk meg, amelyben az egy keresztsg ltal llttattak be. Mivel hitk abbl a bizonyossgbl l, hogy Istent atynak nevezhetik, ezt tenn krdsess s elhivatsukban rendten meg õket, ha ugyanezt – szeretetlenl – megtagadnk msoktl. Nem nzhetnek csak magukra. Aki msokat sajt nje kis mrtkn mr; az trelmetlen lesz hozzjuk. Az rra nzs naggy, tgg teszi szvnket, hogy sokan, mindenki belefrjen. A gylekezetben egy a kegyelem, de a kegyelem ajndkai sokflk. A zrjelben mondottakkal (7–10) a zsoltr idzetet magyarzza (68:19) Egyesek szerint a „pokolra szllsra” utal, amirõl a hitforma beszl, msok szerint viszont az inkarnci maga volt a leszlls a mennyei helyekrõl a fldre. A „mindeneket betltsn” (10) kifejezs Krisztusnak a vilgegyetemben val immanencijt jelenti, ami szintn rsze az „egybeszerkesztsnek”. Ennek a betltsnek a cljra adott szolglatokat az egyhzban, a Krisztus test felptsre (12), amg elri a Krisztus teljessgt, azaz tkletesen megvalstja s kifejezi azt, ami Krisztus. A „tkletessg”-et, az „rett frfisgot” (13. v.) valsznûleg nem az egyn ri el, hanem a kzssg, az egyhz, de hangslyt kap az is, amivel az egyn hozzjrul az egsz nvekedshez (16. v.). Krisztus teht, az aki alszllt, testet lttt, ajndkokat osztogatni jtt. Aki gy tekint r, mint magassgban trnol rra, az a fldi, kicsi dolgokban is kpes lesz felfedezni s kvetni az Õ nyomdokait. A gylekezetben az egy ige s egy szolglat valsul meg sokfle alakban: az apostolok, prftk, evanglistk, psztorok s tantk. egyet munklnak. Mit? Az igazi cl tbb, nagyobb mint az egyni letszentsg kimunklsa, tkletessgre juttatsa. Az nem ms, mint az Isten dvtervnek szolglata a vilgban. A klnbzõ szolglatok azrt vannak, hogy a hvõket felksztsk, alkalmass tegyk a mindent tfog diaknira. Az egyik rsmagyarz szerint: õk mutatjk meg, mi a hvõk munkja, feladata, elhrtjk elõlk az akadlyokat, vidmm teszik engedelmessgket s friss, elevenn szeretetket. gy pl, nvekszik a Krisztus test s gy lesz rendeltetsre egyre alkalmasabb a vilgban.

Efz. 4,17–24. A titok ismerete segti az j letben jrst.

Az elhvs (klsis) nem lgres trben, hanem eddigi krnyezetben, a vilgban ri az embert. Az let, amit addig lt, megfelelt annak a vilgnak, a vilg igazsgnak, ignynek, most azonban, ahogy megismert egy msikat, Isten kegyelmnk vilgt, erre kell alkalmass lennie, ennek megfelelõen talakulnia. A vltozsnak kt irnyban kell megnyilvnulnia: a krnyezet fel, hogy milyen helyet foglaljon el abban, egyfajta elvlasztottsgban, de nem elklnlsben s azutn nmaga egsz lete irnyvtelben. Az apostol a pogny vilg letfolytatst – Krisztus fell nzve – cltvesztettnek, hibavalnak s resjratnak nyilvntja. Nincs benne biztos cllts, nincs fegyelem, az sztnk zaboltlan uralma alatt lnek tagjai, mert nincs ott Krisztus, akinek kzelben minden ressg leleplezõdik. A gylekezet tagjai azonban nem gy tanultk a Krisztust. Egsz magatartsukban mss, jj kellett lennik. Hatrozott llsfoglalsnak, dntsnek kellett vgbemenni letkben. s ez vgbe is ment, amikor hitre jutottak. Ennek a felttelezse nlkl rtelmetlen lenne azt kvnni tõlk, hogy mskppen jrjanak, alzatossgra s szeldsgre trekedve. Igen, de akkor mirt mondja most mgis a gylekezetnek, hogy vetkõzzk le az embert s ltzzk fel az jat? Azt kell tisztn ltnunk, elõszr is, hogy itt mr nem a „megtrs” egyszeri aktusrl, hanem a megszentelõds folyamatrl van sz. Aztn a levetkõzs befejezett mozzanatt is el kell vlasztani a megjulstl, ami mg folyamatban van. Valjban nem is mondja az apostol, hogy vetkõzzk le a rgit s ltzzk fel az jat. Az eredeti szvegben ugyanis kt mlt idõ van, melyek helyes fordtsa gy hangzik: „De ti nem gy tanulttok a Krisztust, ha ugyan valban õt hallotttok s benne megtanttattatok…, hogy le kell vetkõzni az embert… meg kell julni s fel kell ltzni az jat”. Mg pontosabban, mlt idõbe tve, ami az eredetiben is ott van: le kellett vetni s fel kellett lteni. A feltteles mondat, s benne az idõalakok azt is kifejezik, hogy a felttelezs igaz, vgbement, teht nemcsak megrtettk, hogy meg kell trni, hanem meg is trtek. Ez mr a mlt. Az igealak a „megjulni” sznl viszont azt mutatja, hogy az mg nincs befejezve. Azrt a megjulsnak – amit mi megszentelõdsnek neveznk – folytatdnia kell, llandan s naponknt. A megjuls (ananeusthai) alatt itt – ktsgtelenl – visszalltst, restaurlst kell rtennk. Egy llapotnak, egy kpnek – az imago Dei-nek – a visszalltsra kell gondolnunk, amit a bûn eltorztott, sõt egszen lerombolt az emberben. Az emberi erõt fellhalad feladat ez, s nem megy mrl holnapra. Istenkpûsgnket elveszteni elg volt egy pillanat, visszalltsra egy egsz let kell.

Efz. 4,25–32. Megjult viszonyban a felebarttal.

„Azrt” – gy kezdi az apostol s felsorolja a bûnket, melyeket a levl olvasinak el kell hagyniuk. Mirt? Azrt, mert ezek nem frnek tbb ssze megvltozott letkkel, a Krisztussal val kzssggel. Vannak kztk rzelemben, aztn szban s cselekedetben vgbemenõ bûnk. Elsõ a hazugsg (pseudos). Erklcsi fogyatkozs ez, az igazmonds ellentte. A hazugsg, benne az larc, a ltszat s a csals, megrontja a kzssg lett. Akinek kzssge van Krisztussal, annak szavai az let minden vonatkozsban az igazsgot kell, hogy tkrzzk. A „hazug hvõ” a legnagyobb ellentmonds. A harag (org), pontosabban a haragtarts megszomortja a Szentlelket, azt azonban nem lehet mondani, hogy minden haragv mltatlankods bûn volna. Csak knnyen bûnre vihet. A „szent harag”-gal is vigyzni kell, mert hamar nzs s bosszlls keveredik bele. sszefoglalva: az „m haragudjatok” (26), azt jelenti, hogy a harag sztns fellobbansa termszetes. Ha azonban sokig foglalkozik vele, idõzik nla, akkor eslyt ad az rdgnek, hogy benne nvelje. A tancs, hogy ne tartogassuk a haragot naplemente utn, rgi, lltlag Pithagoreusra megy vissza. A „rgalmazs” kzssgrombol bûnt az rdg kezdemnyezi elõszeretettel a gylekezetben, amikor rosszat, igaztalant llt msokrl. A lops (klop) a legmeglepõbb bûn a gylekezetben. Szmtalan rejtett formja van. Itt a munka motvumt is rinti (28). Haladst jelent ez a korbban mondottakhoz kpest (2Thessz 3:6–12), amikor mg erõsebben sznezte az apostol gondolkodst a kzeli vradalom. Kezdettõl fogva megvolt a lts a gylekezetben, hogy mindenkinek joga van szksg szerint rszesedni a javakban. Most a tapasztalatok arra ksztetik, hogy a becsletes munka vgzsnek a ktelessgt is kihangslyozza. Rothadt beszd (logos sapros). Mr Jzus is alkalmazta ezt a jelzõt a beszdre, rmutatva a felelõtlen gonosz szvbõl jvõ s tiszttalan szjbl szrmaz beszd tkra. Mennyire ms az igtõl thatott, ptõ beszd. Jt ad s jobb tesz, kegyelmet kzl, azaz ldss lesz msok szmra, dvssgket munklja. Gonosz indulat –, ebbe foglalhat bele mindaz, amit az apostol a tovbbiakban ht szval fejez ki. Mindezek az emberi indulatok kitrsei. Kt jellemzõjk van: az engesztelhetetlensg s gonoszsg, ami cscspontjt a dh szenvedlyes kitrsben ri el. Ne legyenek ilyenek, hanem kedvesek, udvariasak, irgalmasok, vagyis a msik emberhez val viszonyuk ne klsõsges, hideg legyen, hanem bellrõl, szvbõl jvõ, õszintn egyttrzõ, szolidris. Szolidarits s kzssg belsõ s klsõ kzelsg azokhoz, akik velk vannak s azokkal, akik mg tvol vannak, ezek az ismertetõ jegyei a szent egyhznak s tagjainak, akik nem szgyellik az evangliumot, hanem „elhivatsukhoz mltan” lnek a vilgban.

Efz. V. RSZ

Efz. 5,1–21. Ints szent s gymlcszõ letre.

Ha azt krdezzk, milyen alapon lehetsges „levetni” a bûnket, az imnt felsoroltakat s az itt kvetkezõket, akkor a fejezet elsõ verseiben megtalljuk a krdsre a feleletet. Hrom dolgot emlt s ezzel ugyanannyi alapkvet jell meg, melyen a gylekezet megszentelõdse nyugszik. A pli etika teolgiai alapvetse trul fel ezekben, de klnsen akkor, amikor a „kiengesztels” nagy tnyt gy foglalja szavakba: „Krisztus szeretett minket s magt mirettnk ajndkul (prosphora) s ldozatul (thysia), Istennek kedves jindulatul adta.” Az embert megszentelõdse tjn vgigksri a kereszt. A Finak a kereszten trtnt legyõzetse az ember szmra a bûnei felett aratott gyõzelem biztos zloga. A megszentelõds msodik alapja: az Isten atya volta. Ez az elõbbibõl folyik. Isten Jzus Krisztusban lett atynkk, s ez a kereszten lett nyilvnvalv. Õbenne kaptuk a fisg Lelkt. Addig lzadk voltunk, most „szeretett gyermekek” (tekna agapta). s mint gyermekek atyjuknak: kvetõi, pontosabban utnzi. (mimtai) lehetnk Istennek. ppen abban, amirõl itt sz van: a szeretetben, megbocstsban, tisztasgban. Abban az erõtrben, amelybe belehelyeztettnk, ez lehetsges. A harmadik alapkõ: a jvendõ let remnysge. Kivilglik ez, amikor arrl beszl az apostol, hogy a Szentllek a „teljes vltsg napjra” pecstel el, s hogy a tiszttalanok kizratnak Isten orszgbl (5:5). Az Eljvendõ vrsa meghatrozza jelenben folytatott letket. Tudjk, hogy gy kell lnik, mint akiknek „rksgk van Isten s Krisztus orszgban”. Ezrt van az, hogy htkznapi kis dolgokat is nagy nzõpontbl (sub specie aeternitatis) szabad s kell szemllnik.

Figyelemre mlt, hogy a hvõk j letrõl szlva nem ad j trvnyt, nem szerkeszt erklcsi kziknyvet. Nem terheli letket kazuisztikus elõrsokkal, mert a keresztyn let a szabad fiak felelõs lete. A szemlyes dnts terht nem veszi le rluk. Intelmeket ad nekik, tbbszr „imperativus”-ban, parancsol mdban. Azt mutatjk ezek a parancsok, hogy Isten valban j letre hv, komolyan veszi szndkt. De nem hagyja magukra õket a parancsokkal, nehogy felfuvalkodjanak vagy ktsgbeessenek. Maga adja nekik a Llek ltal az erõt, hogy tbb nem mint pognyok, hanem mint szeretett gyermekek… szeretetben” ljenek (1) s gy minden gondolatuk, lpsk „Isten dicsõsge magasztalsra” lehessen.

A bûnkrõl szlva – ebben a szakaszban (3–5) – legelõszr is: az emberi let rtkre mutat r, amelyrt Krisztus odaadta magt, azutn egy bûncsomt idz fel, amely valsggal lealjastja az embert, akit Isten olyan nagyra rtkelt. Azt mondhatjuk, hogy tulajdonkppen kt bûnt emlt, a pogny vilg kt jellegzetes bûnt: a parznasgot (porneia) s a fsvnysget, illetve kapzsisgot (pleonexia). A tbbi, a gyalzatossg, pontosabban a „szgyenletes letfolytats”, vagy az olcs szellemeskeds (eutrapelia) rve alatt folytatott mocskos beszd, mind csak e kt bûnnek a kvetkezmnye, vagy ksrõje. Ehhez csatlakozik mg a rszegsg (meth). Azt mondhatjuk, hogy klnbzõ fedõnevek alatt egy dologrl van sz: a testisgrõl. A kapzsisg itt valjban „brvgyat” jelent. Annak az indulatoktl hajtott embernek ismertetõjele ez, aki mindent meg akar szerezni, ami a testi gynyrket szolglja. Az lethajhsz frfi s nõi megfelelõje a zlltt rmai vilg megszokott alakja volt. Õk voltak az igazi „mammon-imdk”. Ilyen bûnk miatt jn az Isten haragja az engedetlensg fiaira. A Krisztus kvetõi ne legyenek rszestrsak ezekben a bûnkben, hogy az ezekre jvõ tletben se kelljen majd osztozniuk.

Amint az elõzõ bûnknl, itt is feltrja az apostol a pozitv oldalt is. A Krisztushoz tartozknak mskpp kell lnik. A klnbsget egy hasonlattal mutatja fel: a sttsg s vilgossg hasonlatval. Egsz eddigi letket sttsgnek nevezi, a mostanit; az jat pedig vilgossgnak. Ehhez a vilgossghoz mltan, mint a vilgossg fiai (tekna ftos) gy jrjanak. Elõszr is nmagukra nzve teremjk meg a bennk levõ vilgossg gymlcseit: a jsgot, igazsgot s valsgot. Legalbb mint szent igyekezet mutatkozzk ez meg, amikor ezek mellett dntenek. Azutn az Istenhez val viszonyukban hozzanak gymlcst. Ezt a viszonyt nem lezrtnak, statikusnak ltja, hanem szntelen folyamatban levõ igyekezetnek annak megltsra, hogy mi kedves az rnak. Vgl a vilghoz val viszonyban gy jelentkezik a gymlcs, hogy amint a vilgossg felfedi, napvilgra hozza a. sttsg dolgait, gy a hvõk letbõl kirad vilgossg fnynl is leleplezõdnek az engedetlensg fiainak, „gymlcstelen cselekedetei”. Ezt nem szavukkal nem rbizonytssal rik el, hanem msfajta, tiszta letkkel. „Minden, ami nyilvnvalv lesz, vilgossg” (13). Nehz mondat, de rthetõv vlik, ha Isten kegyelmes tletre vonatkoztatva rtelmezzk. Vilgossgnak nemcsak az mondhat, ami megvilgost, hanem az is, ami megvilgosodik. A bûn maga sttsg; de a bûn felismerse egy rsze Isten orszga vilgossgnak. A „megfedd”-nek itt is, s fentebb is, inkbb „fnynek kitesz” „felmutat” jelentse van. Amikor a sttsg cselekedeteit a hvõk msfajta letkkel „vilgossgnak teszik ki”, akkor azok a vilgossgtl „nyilvnvalk”, „lthatk”, s nyilvn elkvetõik szmra dntsre indtk. Ez azt jelenti, hogy Isten tlete nem a kegyelem alternatvja. Isten tlete kegyelmes tlet. Mert Isten tletben is felismerhetõv vlik a sttsgben lõ ember szmra a vilgossg, a hallbn levõnek az let, a tkozl finak – a messzesgben is – az atyai hz kpe.

Az apostol, miutn megmutatta a vilgossg fiai kldetst, mg egyszer figyelmezteti õket, hogy nagyon gyeljenek, miknt lnek (15). Azrt, mert rajtuk van a vilg szeme. gy kell lnik, mondja Klvin, mintha egy emberekkel zsfolt arnba volnnak lltva, Isten s angyalok szeme el. Vigyzniuk kell elõszr is, mert nehz, sõt gonosz (ponrai) napok jnnek, tele prbattelekkel. Azutn azrt kell gyelnik, mert az idõ mindig vissza nem trõ alkalom (kairos) a hvõk szmra, amit meg kell ragadni, ki kell hasznlni, ron is megvenni. De mire alkalom az idõ? Az r akarata megrtsre. Kzelebbrõl arra, hogy istent megismerjk õk maguk, aztn felhasznljk az idõt arra, hogy megismertessk Õt a vilggal. Ez nem knnyû dolog. Isten maga ajndkozza ugyan a blcsessget, de figyelmket felfokozva nekik kell trekedni erre, ldozatot hozva idõben, fradsgban, hogy az igbõl egyre vilgosabb legyen elõttk Isten akarata. Az igvel val foglalkozs mindig: megelevent, erõt ad, lelkesltt s rvendezõv tesz. Ez eszbe juttatja az apostolnak, hogy sokan ezt msutt, a borban keresik, amiben kicsapongs van, s ami csak akadly az r akarata kutatsban. Az orgikkal egybekttt s Dionysosszal kapcsolatos pogny kultuszokban a rszgsg llapott alkalmasnak tartottk ihletettsg nyersre. Az apostol kifejezetten eltli az gy nyert ihletettsget.

Az igvel val tallkozs mindig alkalom arra, hogy feltruljon szmunkra az erõnek s rmnek a forrsa: Ebbõl a forrsbl val mertsre buzdtja a hvõket, amikor ezt rja: Teljesedjetek be Szentllekkel! (18). Ha ezt elnyerik, akkor bkessg s rm rad szvkbe, Isten magasztalsra nylnak ajkaik. Ahogy egyik rsmagyarz mondja: „Mly megrendls, ugyanakkor feldls s olyan rm, mely minden rtelmet fellhalad, van abban az llapotban, melyben Isten szeretete kitltetik a szvekbe a gylekezetben, a Szentllek ltal. Kzds s gond elfelejtõdnek, betegsg s baj semminek tûnnek, dicsekedni tudnak a nyomorsgokban, szembe tudnak nzni mg a hallnak is, amikor Isten vigasztalsnak erõs bora kitltetik lelkkbe.” A Szentllek eljvetele annak bizonysga egyfelõl, hogy Isten Krisztus ltal „regnl”, uralkodik s megvlt munkja tovbb folytatdik a vilgban, msfelõl pedig annak, hogy Jzus Krisztus maga munklkodik a hvõk szvben (3:17) s ezrt kpesek egyms kzt s a vilgban „Isten dicsõsge magasztalsra” lni. A Szentllek az Isten s az egyhz kzti „communicatio” eszkzlõje s. a hvõk kzti „koinonia” megvalstja. A Szentllek jelenlte megtapasztalhat az igehirdets tnyben s a skramentumokkal val lsben is, (ubi et quando visum est Deo), ott s amikor Isten akarja, teht anlkl, hogy al lenne rendelve ezeknek. De a hangsly soha nem lehet az elragadtatson, az rzelem tltengsn, mert me – a tovbbiakbl ltjuk –, hogy a gylekezet tagjai igkben beszlgetnek, mindenrt hlt adnak s egymsnak engedelmeskednek. Egyedl a „lelki nekek” kifejezsnek van nmi eksztatikus jellege, ppen azrt annak a „szvben” kell elhangzania s nem nyilvnosan (v. Kol 3:16).

Az „engedelmeskedni” (hypotass) sz katonai hasznlatbl val s annyit jelent, mint: besoroz, alrendel valakinek, a kzp s szenvedõ alakban: alvetem, alrendelem magam valakinek, engedelmeskedem neki. Ez adja meg a Krisztus test tagjainak, a Szentlelket nyert emberek j lelkisgnek alapsznt. A „keresztyn hzirend” gondolatmenett s a krltte kialakult etikt akkor rthetjk meg, ha benne kt sz rtelmt kielemezzk. Az egyik a bevezetõ 21. versben a „rendeljtek al magatokat egymsnak”, a msik pedig az „rban” (en Kyrio). Amit az apostol itt a hzi rend hrom rszre nzve mond, nem ms, mint a Filippi levl 2:5–11-ben tallhat krisztolgia etikai alkalmazsa. Az itt ignyelt alrendels, engedelmessg nem ms, mint annak kifejtse, hogy „az az indulat legyen bennetek, ami volt a Jzus Krisztusban”. Ms szval a. „szolgai forma” nkntes vllalsa ez. Ezt emberek elutasthatjk, emberhez mltatlannak tekinthetik, de nem ktsges, hogy Isten ezt az utat jellte a hvõk s az Egyhz szmra egyarnt. Isten, aki hatalom s fensg, amikor Jzus Krisztusban megalzza magt, szolgai formt vve fel, ezzel nem veszt semmit mltsgbl. Az alzatossgban jr szolgl ember, mint maga Krisztus is annak idejn, gyõzelem fel halad s gretekben remnykedhet (Fil 2:10–11; Ef 6:8).

Ebben az sszefggsben lesz nyilvnvalv, hogy a szolgai formt csak „az rban” lehet vllalni. Ez azt jelenti, hogy az Õ titknak ismeretben, az irnta val tiszteletben s visszajvetelnek vrsban. Az rban val let valsga a msokkal: val viszonyban tkrzõdik legtisztbban. Azok jrnak az rban; akik megvltsukrt hlbl a msik embert Isten ajndkaknt vllalva lnek.

Efz. 5,22–33. j kapcsolat a hzastrsak kzt, az rban.

A hzastrsakrl szlva kimondja az elsõ pillanatra meglepõ megllaptst, hogy a hzassgban akkor teljes az egyetrts, akkor van bkessg s sszhang, ha a felesg a maga akaratt fenntarts nlkl alrendeli a frjnek. Ennek megokolsa az, hogy „a frj feje a felesgnek”. Hogy mit rt ez alatt, vilgoss teszi, amikor a frj s felesg viszonyt azzal a viszonnyal azonostja, amiben Krisztus van az egyhzzal. Ezzel azt akarja kifejezni, hogy gy lehet s kell, hogy feje legyen a felesgnek, ahogyan Krisztus feje a maga npnek, az egyhznak. Krisztus pedig egsz klnleges mdon Fõ: odaadja, tnylegesen felldozza magt vlasztott trsrt, megtesz mindent, hogy az a megkttt s megpecstelt szvetsgben dicsõsgesen llhasson elõtte. Ahogy az gy szerzett menyasszony, az egyhz nem lhet Krisztus ellen, hanem csak rte, gy kell a felesgnek is frjrt lnie, kormnyzsa al adva magt.

A felesgnek mondottak, ahogy az albbiakbl kitûnik, a frjnek mondottakban talljk meg kiegsztsket, s az ltaluk tmasztott feszltsg feloldst is. Mert Krisztus pldjn nemcsak azt lthatja meg a frfi, hogy milyen jog s hatalom adatott neki a felesg felett, hanem azt is, hogy milyen parancsot kap a felesgre vonatkozan. Nem is parancs ez, hanem az egsz lnyt meghatroz szeretet, mg pedig az ldozatos, szolglni s szenvedni ksz, megszentelõ szeretet. A felesget gy vllalni csak az rban, azaz Isten elõtti felelõssgben lehet. A Llek ltal megjtott felelõssg – az j szv – megakadlyozza õt abban, hogy a felesget cljai eszkzv, szenvedlyei jtkszerv tegye, de abban is, hogy rksen mint legyõzendõ fllel harcoljon vele.

A msodik hasonlatban, mely a testet emlti, arra figyelmezteti a frjet, hogy gy kell tekintenie a felesget, mint a maga testt, melyrõl minden tekintetben gondoskodik, tpllja; vdi azt. Mivel ezzel a szeretettel nem megy tl nmagn, knnyû lesz ez neki. Itt is Krisztus pldja lesz a õ szmra. Õ az egyetlen, aki megmutatta az egyhz esetben, hogy mit jelent a nagy parancsolat betltse: „Szeresd felebartodat, mint magadat”. A hzastrsak kztti ktelk az gy rtelmezett szeretet lgkrben olyan erõss vlik, hogy sszetartozsuk a szlõkhz val tartozsukat is fellmlja. Tiszteletet, flelmet is emlt. A megkvnt flelemnek azonban nem szabad meggyngteni az egyms irnti bizalmat, mint ahogy az Isten irnti flelmnk, engedelmessgre ksztetve, sem rontja le a gyermeki bizalmunkat. Az apostol, amikor itt „titokrl” beszl (32), akkor azt nem a hzassgra rti, mintegy sakramentlis jelleget tulajdontva neki, hanem egyfelõl az idzett szvetsgi igre, msfelõl pedig a Krisztusnak az egyhz irnti szeretetre s a vele val misztikus egyeslsre. „A lesznek ketten egy testt” kifejezs is erre vonatkozik. „Felette nagy titok ez; de n a Krisztusra s az egyhzra rtem”.

Efz. VI. RSZ

Efz. 6,1–4. j kapcsolat szlõk s gyermekeik kztt az rban.

A keresztyn csaldnl maradva, a szlõk s gyermekeik kapcsolatt lltja az apostol az ige that fnybe. Figyelemre mlt, hogy a gyermekek egszen kiskoruktl kezdve szenteknek, teht Isten nphez tartozknak szmtanak (1Kor 7:14).

Jellemzõ, hogy a szlõk s a gyermekek kapcsolatt is „az rban” oldja meg. gy magtl rtõdõ, hogy nem kvn mst a gyermekektõl a szlõk irnt, mint amit a szlõktõl kvnt: az r irnti engedelmessget (hypako), szfogadst. Kitûnik itt is, hogy a szlõi tekintly nem a vrsgi kapcsolatbl, nem is a rjuk vr ktelessgekbõl folyik, hanem kizrlag az igre van alapozva. A szlõ, kzelebbrõl az apa: az ige szolgja a csaldban (Deut 32:7), akinek a tiszte bizonysgot tenni a gyermek elõtt Isten nagy tetteirõl. Az engedelmessgen s tiszteleten alapul viszony a bûnben szletett, gyermekek esetben nem magtl rtõdõ. Erre nevelssel, illetve „fegyelmezssel” (paideia) s intssel (nuthesia) kell rnevelni õket. Az ints sz eredeti rtelme szerint jelenthet feddst, a mltban elkvetett hibk miatt, de ppengy figyelmeztetst s vst a veszedelmek ellen, melyek a jvõben leselkednek rjuk. Az rban itt azt jelenti: az r szavval, az r elõtt. Nemcsak a gyermekeknek kell azonban vigyzniuk szavaikra, cselekedeteikre, viszonyulsukra, hanem a szlõknek is. Hogy ne „ingereljk”, azaz ne provokljk gyermekeiket rossz pldjukkal, ostoba parancsolgatsaikkal vagy igazsgtalan fenytskkel s gy õk maguk le ne romboljk tekintlyket s el ne jtsszk hitelket gyermekeik elõtt. Az apknak adott figyelmeztets gy tekintendõ, mint az elsõ lps a gyermek szemlyisgnek tiszteletben tartsra, ami Jzus tantsban kiemelten benne van. Nem lehet akaratukat mindenkppen rjuk knyszerteni, sajt akaratukat megtrve, hanem meg kell reztetni velk, hogy szlõk s gyermekek egyknt az r fegyelme alatt llnak. De ugyanakkor emlkezteti a gyermekeket arra, hogy a szlõk Isten ajndka szmukra. Meg kell ltniuk, hogy a szlõk mgtt maga az irgalmas Isten munklkodik. Nem vlaszthatnak Isten s a szlõk kztt. Meg kell tanulniuk, hogy nem szerethetik Istent anlkl, hogy a felebartot ne szeretnk. Az apa s anya pedig ppen az a felebart, akiket mindenki msnl inkbb mint Isten kpviselõit s helyetteseit kell tekintenik.

Efz. 6,5–9. j kapcsolat rabszolgk s uraik kztt az rban.

Amikor a rabszolgk (douloi) s uraik kapcsolatrl r az apostol, gy trgyalja azt, mint nagyhorderejû problmt, de vgleges megolds helyett csak utat mutat, melyen elindulva – a belsõ szabadsgon t – megtallja majd a krds a vgsõ megoldst is.

Az alapproblma megvilgtsra visszamegy a gykerekig. A keresztyn kzssgben lnyegileg nincs klnbsg rabszolgk s szabadok kzt (Gal 3:2). A keresztyn ember, akr szolga, akr szabad, egykppen a mennyei rnak a rabszolgja. A fldi uraknak szintn Uruk van a mennyben. A rabszolga esetben ez azt jelenti, hogy teljes erklcsi felelõssget nyer, mivel vgsõ soron egyedl Krisztusnak felelõs. Ez kihat munkjukra. gy kell vgeznik szolglatukat, mint amit Krisztusnak vgeznek, õszinte lelkiismeretessggel s a szv egyszerûsgben. Ha valaki gonoszt cselekszik kzlk, azzal Krisztust srti meg, Õ pedig rszrehajls nlkl tl. Ugyangy az uraiknak is igazsgosan s mltnyossggal kell bnniuk szolgikkal. sszegezve az apostol tantst: a rabszolga, aki Isten kpt hordja, nem lehet tbb igavon llat, sem beszlõ „szerszm”. hanem szabad s felelõs szemly, akinek szemlyvoltval s emberi mltsgval nem szabad visszalni azrt, mert alacsonyabb munkakrt tlt be a trsadalomban.

Plnak ezekben az intelmeiben konzervatv s forradalmi elemek egytt fordulnak elõ. A rabszolgasg intzmnyt illetõen nem mondja ki, hogy el kell trlni erõszakkal, de azt sem, hogy fatalisztikusan bele kell trõdnie megltbe. A Krisztus szellemt kell mindenkppen belevetteni a fennll viszonyokba. Ahol r s rabszolga egyknt keresztynek voltak, ott knnyebb volt a Krisztus urasgnak s a szeretetben munklkod hitnek a kvetkezmnyeit levonni. Meggyõzõdse, hogy a keresztyn szolgnak magatartsval a nem keresztynek kztt is Krisztus urasgrl s szeretetrõl kell tanskodnia.

A fentiekben a munka rtelmt is meghatrozza. Nem a termels rmben ltja azt elsõsorban, hanem egy ms szinten keresi: a Krisztusrt s az embertrsakrt vgzett felelõs szolglatban (4:28; Kol 3:23). A munka mindig a tiszta lelkiismeret krdse kell, hogy legyen a keresztynek szmra, mert nekik minden munkt a Krisztus tekintete elõtt kell vgeznik. Nem hanyagolhatjk el a vilgi teendõiket, egy ms vilgba tekintgetve, hanem ugyanazzal a flelemmel s rettegssel, teht felelõs gonddal kell vgeznik azt, amivel dvssgket is munkljk. A kettõt nem lehet elvlasztani egymstl. Fldi ellenrtket fogadnak el ugyan munkjukrt, de annak igazi jutalmazsa a mennyben, az rnl van. Ez fokozott felelõssgre indtja õket, de ugyanakkor nagy megnyugvsnak s rmnek a forrsv is lesz letkben. Efz. 6,10–20. Lelki harc, lelki fegyverzetben. Vgre rt a roppant ignybevtelt jelentõ munknak. tfog, mlysgeket s magassgokat megjr szellemi munkt vgzett az apostol. Kzdtt, imdsgban tusakodott, hogy olvasival valamikppen megrtethesse az Isten minden rtelmet fellhalad titkt. s most, a vgn – mintegy megjelentskppen – mindaz, amirõl eddig sz volt: egyetlen kpben, egy testet lttt alakban, az Isten ltal felfegyverzett harcos kpben lp elnk. Felszerelse egyes darabjait ismerjk az szvetsgbõl s az jszvetsg egyb helyeirõl, de gy egytt, egy szemlyen mgis jak s olyan szemlletesek, mintha az apostolt õrzõ katona llna elnk.

Tusakodsnak (pal), szszerint: birkzsnak mondja a hvõk lett, a harc szemlyes voltt akarva ezzel rzkeltetni. s mint minden igazi harc, ez is kemny, vres, nagyon valsgos kzdelem, amelyben minden pillanatban a legtbb forog kockn: mindaz, amirõl eddig sz volt, Isten dvterve s abban elhivatsuk, jj lett letk. Megnevezi mindjrt az ellensget is. Nem emberek, hsbl s vrbõl val lnyek ezek, hanem termszetfeletti szellemi lnyek: fejedelemsgek, hatalmassgok, vilgkormnyzk. Amikor hromflekppen – msutt mg ktflekppen – nevezi ezeket, nem felsorolni, hanem csak bemutatni akarja õket, megjelensk s hatalmi krk szerint. Lnyket a „gonoszsg”, az Isten ellen val „lzads” teszi. A harchoz nagyon rtenek, valsgos „metodikjuk” van a hvõk megejtsre. Ezrt kell fellteni a teljes fegyverzetet, hogy megllhassanak az õ sokfle alakban mutatkoz, de vgeredmnyben egyetlen ellensgkkel: az rdggel s annak ravaszsgval szemben. Ennek eleme a sttsg, ami az Istentõl val elforduls nyomn keletkezik benne s viben. Vigyz bersgre s llhatatos kitartsra van szksgk a gylekezet tagjainak, s mindenek felett erõre. „Legyetek erõsek az rban s az Õ erejnek hatalmban!” A hvõ let azzal a felismerssel kezdõdik hogy magban semmi, megrepedezett ndszl s azzal a biztos hittel folytatdik, hogy az rnak mindenre elgsges ereje van, amivel csodkat tehet.

Szmolva a veszedelmekkel, ltva a mindenre elgsges erõt s a nagy szvetsgest, Krisztust, most a hvõk szmra elksztett fegyverekre fordtja a tekintett. Mit kell felvenni? Az elsõ fegyver: az igazsg (altheia). A rmai katona elsõ kellke: az v (cingulum) volt, a hvõ ember az igazsg, a Krisztus igazsga, amit fel kell ltenie, hogy kszen lljon a harcra mindenfle hazugsg ellen. A msodik fegyver: az igazsgossg (dikaiosyn), pontosabban a megigazultsg, amit mint mellvrtet (lorica) kell felltenie, s ez nem ms, mint Isten bûnbocsnatban neki ajndkozott igazsga. A harmadik lelki fegyver: a bkessg evangliumnak kszsge (hetoimasia). Ez utbbin van a hangsly, ezt hasonltja a saruhoz (caliga), mellyel btran, kemnyen kilphetett, minden akadlyon t mehetett elõre a legionrius. A kvetkezõ fegyver: a hit (pistis), amit mint pajzsot (scutum) hasznl a hvõ ember, hogy magt fedezze, vdje vele. Ismt msik fegyver: az dvssg (strion), melyet mint sisakot (galea) kell felvenni, hogy a fejt vdje vele, egyben kiemelkedve ragyogjon az, btorsgot sugrozva. Ms szval: hogy legyen dvtudatuk s dvbizonyossguk, ami erõst a megprbl helyzetekben. A hatodik s utols fegyver: Isten beszde (rma theou). Az igt, mint az egyetlen tmad fegyvert, helyesebben kardot (gladius) kell elfogadniuk s megtanulniuk, hogy lehet hatsosan forgatni azt. Nem az õ kardjuk ez, hanem a Szentllek, aki mindig lõv s hatkonny teszi az igt s annak hirdetst. Isten fegyverzett is, ppengy mint a lelki ajndkokat kell kvnni s el kell krni. Buzg knyrgssel kell krnik, mert a lelki fegyverek hasznlathoz lelki erõk is kellenek, amelyeket Isten a knyrgs nyomn ajndkoz nekik. Ezt teszi az apostol is, s erre buzdtja a gylekezet tagjait is. Imdkozzanak, kri õrte is, hogy meg legyen benne a kszsg tovbbra is, hogy „btran ismertesse az evanglium titkt”. Megismerje s megismertesse. Hivatsa az igehirdets, de lehetnek ennek akadlyai, klsõk s belsõk, kell ht az imdsg segtsge, hogy megtallja a megfelelõ szavakat, amikor megnyitja szjt. Neki, a „nagy” apostolnak is szksge van erre. Az „bersg”, vigyzs (18. v.) a fegyverzetet viselõ katona alapllsa. Ehhez kapcsoldik az imdkozs, ahogy azt Jzus is parancsolta (Mk 14:38). A minden idõben s mindenekrt val imdkozsra a Szentllek segt s v meg a megerõtlenedstõl s elalvstl. Minden ember letnek s bkessgnek krdse az egyhznak sajt krdse. Az egyhz nyitottsga ezek irnt, kszsge az idõben val szlsra ppengy, mint ereje a hathats segtsre szorosan sszefgg a Szentllek ltal kitart imdkozssal. Efz. 6,21–24. Befejezs.

Tichikust, a „szeretett testvrt s hû szolgt”, a levl vivõjt meleg szavakkal ajnlja a gylekezet szeretetbe. Nemcsak hreket visz majd az apostoltl, hanem a szvket is megvigasztalja. A zr ldskvnsban isteni erõtõl rad bkessget kr hallgatira. A bke, bkessg sz hallatra visszapillantunk a megtett tra s mintegy sszegezst talljuk benne az elmondottaknak, s – gy rezzk – felszltst nyernk annak munklsra. Isten munkja valban a bkessgben sszegezõdik szmunkra, a mltra is, a jelenre is. Isten munkja nlkl, ahogy a levl egyik magyarzja (M. Barth) rja, a Llek nlkl; aki elvezet a Krisztus igazsgra (4:21; 1:13), nem tudunk semmilyen megvltsrl, semmifle j letrõl. Isten kijelentsbõl azonban tudjuk, hogyan jrhatunk elhivatsunkhoz mltan, s hogy kitõl kell krnnk az erõt ahhoz. Isten kegyelme ltal mindentt, minden hivatsban, mg a szenvedsekben: a bkessg evangliumnak kvetei vagyunk, az a bkessg, amely minden ember szmra elkszttetett. Ez a bkessg, amit Krisztus prdiklt (2:13), hallatlanul nagyhorderejû politikai s szocilis esemny. A mai embernek ppengy szksge van r, mert ppengy megfelel neki, mint az antik kor embernek. Ez a bkessg mindenfle hborskods, ellensgeskeds megszntetst parancsolja. A keresztynek, akik arra vgynak, hogy minl tbb tapasztalatuk legyen errõl a bkessgrõl, olyan mrtkben fogjk azt megragadni s benne rmket tallni, amilyen mrtkben az Istenben val hitben lnek s az Isten gyt mindennapi letkben szolgljk. Erre, a bkessgre irnyul cselekedeteikbõl nyerhetnek bizonysgot hitkrõl. Brcsak btorsg adatnk nekik, hogy elhirdessk ennek a cselekedetnek s rmzenetnek rvnyessgt! A Llekrt kell imdkozniuk, aki megerõstheti s a hitben szilrdakk teheti õket. Isten s az evanglium mindentt s minden idõben minden emberrt van. Isten maga rontott le minden vlaszfalat s minden ellensgeskedst. A hûsges keresztyneknek szilrd talaj van lbuk alatt, s lbukon saruk: a bkessg evangliumnak sarui, melyek biztos utakon viszik õket elõre. A befejezõ sorokban (23–24) a bkessggel egytt hitet kr s szeretetet, ami a hitet tevkenny teszi a Szentllek ltal (Gal 4:6; 5:6). A szeretet a megbklsbõl szletik s szntelen segti, szolglatra aktivizlja a hitet, hogy Krisztus, akire irnyul, revelns lehessen a vilgban. gy rthetõ, hogy a legvgn odatr vissza, ahonnan kiindult, a kegyelemhez. „Kegyelem mindazokkal, akik szeretik a mi Urunk Jzus Krisztust romolhatatlansgban”. Ez a kegyelem mr az vk, most azt kri, hogy maradjon velk. A kegyelem magban foglalja mindazokat a javakat, amiket Isten rk tancsban szmukra elksztett s megvlt szeretetben felknlt, odaajndkozott s ajndkoz nekik egsz letk folyamn, feljebb, mint ahogy krni tudnk vagy rdemelnk. A kegyelmet sszekapcsolja a Krisztus „el nem hal” (romolhatatlan) szeretsvel. Azoknak, akik gy szeretik az Urat, ezutn is minden kegyelmrõl tanskodik majd, kegyelmet kegyelemre vesznek tõle. Ennek az lesz a jele, hogy mlyl s kiszlesedik szeretetk. Ha gy szeretik az Urat, szeretni fogjk az õ menyasszonyt is, az egyhzat, a rbzott igt, a skramentumokat, dicsõsges kldetst, s azokat, akikrt nmagt adta s egyhzt is sszegyûjttte: az embereket, az egsz vilgot.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints