//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
:

KORINTHUSI GYLEKEZETHEZ IRT MSODIK LEVL 01 - 03 Dr. Herczeg Pl professzor

KORINTHUSI GYLEKEZETHEZ IRT MSODIK LEVL 01 - 03 Dr. Herczeg Pl professzor


A KORINTHUSIAKHOZ RT MSODIK LEVL MAGYARZATA

rta: Dr. Herczeg Pl professzor

Bevezets

A levl keletkezse.

Nehz az esemnyek pontos menett megllaptani, hiszen az elsõ levl is vetett mr fel krdseket. A msodik levl pedig ennek fggvnyben mg tbb gondot okoz.

Az elsõ levelet Pl Timtheussal kldte Korinthusba, vagy taln Timtheus mr korbban elindult, s az elsõ levl gy emlti Timtheus tjt (1Kor 4:17; 16:10). Nemcsak a hozz intzett krdsekre igyekezett az apostol vlaszolni, s rendet teremteni a gylekezetben, hanem kzlt Timtheus rvn a korinthusiakkal egy tervet is, mely szerint rvidesen megltogatta volna õket. Sem a levl nem teremtette meg a kvnt bkessget, sem pedig nem volt szerencss eset, hogy az a tervezett s bejelentett ltogats elmaradt. Ellenfelei azzal vdoltk meg az apostolt, hogy llhatatlan s megbzhatatlan (2Kor 1:5kk.). gy teht nemhogy csitult volna az apostol s a korinthusiak vitja, hanem felerõsdtt.

Innen csak sejteni tudjuk a kvetkezõ esemnyeket. Taln Titusz is jrt kzben a gylekezetben, gyûjteni a szegnyeknek, s kzben prblt bkltetni is – eredmnytelenl. Az azonban bizonyos, hogy maga az apostol is megjelent Korinthusban, teljesen vratlanul; taln szemlyes fellpse slyban bzva. Ezzel azonban ppen az ellenkezõ eredmnyt rte el: a gylekezettel nem sikerlt a krdseket rendezni, sõt szemlyben rte egy rendkvl slyos srts. Megbntdva hagyta el Korinthust, s valsznûleg ekkor szletett a 2Kor 2:4-ben emltett, „knnyhullatssal rt” levl. Ennek Titusz volt a kzbestõje, s ugyanakkor a gyûjts mellett a „bkltets szolglata” is r volt bzva. Pl annyira ktsgek kzt vrta a hreket, hogy Titusz el sietett Troszbl Macedniba. Itt hallotta meg a visszarkezõ Titusztl, hogy a gylekezet jra Pl mell llt; a srtegetõt nyilvnosan megbntettk. Ebben a megbklt hangulatban fogott jra rshoz Pl – s ez a keznkben lvõ 2Kor anyaga, vagy legalbbis annak j rsze.

Mindmig krdses maradt ugyanis, hogy a „knnyhullatssal rt” levl elveszett-e, vagy beplt a 2Kor szvegbe? Mindkt lehetõsggel szmolnunk kell. Az utbbi esetben leginkbb a 2Kor 10–13 lehet az elveszettnek hitt levl, br hasonl jellegû a 2:14–7:4 szakasz is.

Egybknt Plnak legalbb ngy Korinthusba rt levelrõl tudunk. Bultmann szerint az elsõ levl is kt pli levl szvegt tartalmazza, mg a msodik levl esetben gy vli, hogy az n. C levl a 2:14–7:4 s a 10–13. rsz szvege – sõt ehhez tartoznak vli a 9. rsz szvegt is. Az n. D levl pedig az 1:1–2:13 s a 7:5–16 – tovbb a 8. rsz szvege is ennek a levlnek ksrõje vagy tartozka.

A levl keletkezsre s egysgre vonatkoz bõvebb adatok a bevezetstanokban tallhatk.

A levl fõbb egysgei.

Cmzs s dvzls (1:1–11).

I. Az apostol s a gylekezet kapcsolata (1:12–7:16).

1. Civds s megbkls (1:12–2:13).

2. Apolgia az apostoli tisztrõl (2:14–6:13).

3. Egy tredk (6:14–7:1).

4. Titusz visszarkezse s megbkls (7:5–16).

II. Gyûjtsrõl (8. rsz).

III. Gyûjtsrõl (9. rsz).

IV. Az apostoli tisztrõl (10:1–13:10).

Zrsz (13:11–13).

A keletkezs idõpontja.

Miutn a kt levl sorsa szorosan sszefgg, mindenkppen az 1Kor keletkezsnek idõpontjhoz ktõdik. Az emltett esemnyekre (levl, ltogats, megbkls stb.) pr hnapnyi idõt tartanak valsznûnek. ltalnosan elfogadott az, hogy az 1Kor megrsa utn mintegy hrom hnap s fl v kztti idõ telhetett el a 2Kor megrsig (Kr. u. 54–56 krl).

Irodalom.

de Boor, Werner: Der zweite Brief des Paulus an die Korinther (Wuppertaler Studienbibel, 19855), Bultmann, Rudolph: Der zweite Korintherbrief (Gttingen, 1976). Filson, F. V.: The Second Epistle to the Corinthians (The Interpreters Bible). Hring, J.: La seconde pitre de Saint Paul aux Corinthiens (Neuchatel, 1958). Howard, W. F.: First and Second Corinthians (The Abingdon Bible Commentary). Kiss Sndor: A korinthusiakhoz rt msodik levl magyarzata (Jubileumi Kommentr). Lietzmann, H.: An die Korinther I–II. (Tbingen, 1923). (Handbuch zum Neuen Testament.) Pop, F. J.: De tweede brief van Paulus an de Corinthiers (Nijkerk, 1962). Proctor, W. C. G.: The Epistles to the Corinthians (The New Bible Commentary). Schlatter, A.: Paulus, der Bote Jesu (Stuttgart, 1956). Strachan, R. H.: The Second Epistle of Paul to the Corinthians (London, 1949). Wendland, H. D.: Die Briefe an die Korinther (Gttingen, 1948). (Das Neue Testament Deutsch.)

2 Kor. I. RSZ

2 Kor. 1,1–2. Ksznts s „alapozs”.

sszehasonltva ms levelek, klnsen az 1Kor bevezetõ szavaival, sokkal rvidebb ez a ksznts. Lnyeges vonsok hinyoznak: mindenekelõtt az apostol elhvatottsga, ugyancsak a gylekezet elhvott voltra s megszentelsre vonatkoz kijelents. Ennek oka bizonyra az, hogy nem ismtli az apostol az elõzõ levlben mr megrottakat. Megmaradnak azonban a legfontosabb jellemzõ vonsok, melyek egy ilyen levl, illetve az apostol s a cmzettek kztti „kommunikci” alapfelttelei: 1. az apostoli funkci emltse – amely alapja a levl kijelentseinek, intelmeinek. Klnsen hangslyoss teszi ezt az „Isten akaratbl” mellkmondat. A prftai tiszt trsa az apostoli: ahogyan a prftkat Isten emeli ki az arctalan tmegbõl, gy emeli ki az apostolt is Isten elhv akarata az õsegyhz tekintlyei, tanti kzl (v. 1Kor 4:15). 2. Isten akarata adja az apostoli tantsnak az autoritst, mely elõtt a gylekezetnek meg kell hajolnia. 3. Timtheus emltse pedig a consensus ecclesiae kifejezõdse; ahogyan az elsõ levlben Szszthensz, itt Timtheus kpviseli azt a csoportot, mely az apostol krl l s munklkodik. Timtheus valsznûleg korinthusi kikldetsbõl hazatrve ismt tartsan az apostol mellett maradt (1Kor 4:17; 16:10). A levl clja ennek a konszenzusnak a kiptse Korinthusban s Akhjban is, jllehet az Akhjban lõ keresztynekrõl tovbbra sem tudunk meg sokat a levlbõl. 4. Amilyen fontos a levlr apostol funkcija s autoritsa, ugyanolyan fontos a gylekezet sttusza is: szentek s az Isten gylekezete. Az „Isten gylekezete” fogalomban nem egy csoportot szlt meg cmzettknt, hanem mint akik a szvetsges np, az eszkhatolgikus Isten npe rszei. Msknt kell szlni az Areopgoszon a jrkelõkhz s filozfusokhoz, s mskppen az eklzsia tagjaihoz! A jl ismert formulval vgzõdik a ksznts. Fontos ebben a korabeli formulval val egyezs s eltrs: mindkettõ beszdes jel. Prftai rksg ez is: az analgia megteremti a kapcsolatot, ugyanakkor az eltrs hordozza az idõszerû mondanivalt. Azaz: nem egy j bart dvzlete ez; hiszen a kegyelem Istentõl jn, ajndkknt. Nem azt kvnja, hogy „lj jl”, hanem: Isten forduljon hozzd kegyelmesen! A bkessg sz mgtt pedig rezzk az szvetsgi slm fogalmt: az Istennel val „rendezett viszony” ez! Ahol Isten akarata vagy kldtte megjelenik, ott helyrellhat a slm – ezt kvnja Korinthusnak Pl apostol.

2 Kor. 1,3–7. Nyomorsg s vigasztals.

A levl mondanivalja doxolgival indul, egyezõen az szvetsgi s korabeli zsid imdsgokkal. (Klnsen az n. 18-as imra gondolhatunk, ennek refrnje a „bruk Elohim”.) Itt azonban nem Istennek egy-egy ldsrt vagy szabadtsrt ad hlt az apostol, hanem ellenkezõleg: a szenveds s szorongattats, nyomorsg megrtsrt! Szksges ez, hiszen ppen a korinthusiakkal val viszonya, konfliktusa veti fel ezt a krdst klnsen lesen. rdekes azonban a szenveds megrtsnek tja. Kiindulpont: Isten ismerete. Õ az, aki a nyomorsgban vigasztal (Gen 35:3; zs 63:15kk.), Õ az, aki kegyelemmel s irgalommal koronz meg (Zsolt 103:4). Ugyanakkor lehetetlen arra nem gondolni, hogy Jb a bartait nevezi nyomorsgos vigasztalknak (Jb 16:2), akik ugyan ismerik Istent, de nem tudnak bartjukon segteni. Pl azonban nem az igazsgosan bntetõ Isten szemszgbõl nz a szenvedsre, hanem Krisztus felõl, aki nmagt megrestette, szolgai formt vett fel… gy tudja vigasztalni a korinthusiakat is. Hiszen Pl szmra a megkeresztelt ember Krisztus hallba keresztelkedett bele, hogy Vele egytt fel is tmadjon (Rm 6). A keresztyn lt velejrja a Krisztus szenvedseiben val rszeseds is (Fil 3:10; 2Kor 11:23kk.; Kol 1:24). Nem azzal vigasztal teht, hogy megprblja a nyomorsgot tagadni vagy kisebbteni. Hanem istenismeretbõl kvetkezõen azt mondja: jelen letnk, keresztyn voltunk szenvedsei rszei Krisztus szenvedsnek. Nemcsak a mrtriumra gondolunk itt, hanem arra, hogy Pl szerint a keresztynn ltel a vajdshoz hasonlt (Gal 4:19). Az a nyomorsg teht, mely most az apostolt s a korinthusiakat terheli, nem kiltstalan, rthetetlen, elviselhetetlen, hanem termszetes velejrja annak, hogy az embernek meg kell halnia, s meg kell szletnie az jnak. Az apostol ezzel tud vigasztalni!

Ezt a vigasztalst kapta õ maga is Krisztustl, s mint mr megvigasztalt tud igazn msoknak is vigasztalst nyjtani. Õ a sajt letben is tlte, hogy br bõven van rsze Krisztus szenvedseibõl, ppen azrt bõven adatott szmra a vigasztals is. A kaths-houts prost itt a legjobb okhatroz mdjn rtennk: amennyiben bõsggel rsznk van Krisztus szenvedseiben, akkppen Krisztus ltal bõsggel van vigasztalsunk is. Ezrt lesz a nyomorsg is, a vigasztals is a gylekezet vigasztalsnak forrsv. Ez az ismeret, ill. az ebbõl fakad vigasztals mr hatkony mdon jelen van (az „energomenos” nem „erõs”, hanem „hatkony”, „munkban lvõ”) a keresztynek letben.

A 7. vers bizonyos mrtkig mr tmenet a kvetkezõ szakaszhoz, a remnysg trgyalshoz. Ugyanis ez az oksgi sszefggs annyira erõs, hogy minden helyzetben rvnyes, kivtel nlkl. Ismt felbukkan a hs-houts pros, s ami klnsen fontos: a koinnoi sz hasznlata. A keresztyn ember Krisztussal koinoniban l (1Kor 10), s ennek a koinoninak ereje jl ismert a Rm 8:31–39-bõl. Az apostol ltal tantott istenismeret gy ad a szenvedsnek j rtelmet, gy vezet vigasztalshoz, s mindezzel egytt remnysghez.

2 Kor. 1,8–11. letveszly s remnysg.

Ugyanis a mltban trtnt valami – az apostol szmra nem csak egy egyedi eset, hanem alapvetõ lmny –, melybõl a szenveds jabb tanulsga szletik meg. Hallos veszedelmet emlt, amelynek slyossgba mr maga is beletrõdtt. Nem tudni, mire utal pontosan az apostol (v. 1Kor 15:32; 2Kor 4:10; 11:23). De ppen a legmlyebb ponton li t a keresztyn remnysget: nem nmagban bizakodik, hanem Istenben, aki feltmasztja a halottakat. s lm milyen bõsges a vigasztals: mr ebben az letben tli Istennek a hallbl visszahoz kegyelmt! – pedig nem is ebben remnykedett igazbl.

Az alapvetõ lmny pedig remnysget szl: miutn tlt egy szabadulst, bzik abban, hogy Isten ezutn is meg tudja s meg fogja szabadtani. Ha a legnagyobb remnysg, a feltmads bizonyos szmra, mennyivel inkbb remnykedhet „kisebb” hatalmaktl val szabadulsban!

Az apostoli tisztnek is ad egy j vonst ez a kijelents. Ugyanis kiderl belõle, hogy nemcsak a verblis kzvetts az apostoli tiszt, hanem kzvetti Isten szabadtst, a remnysg kzzelfoghat bzist is. Ami az apostollal trtnik, az rajta keresztl msokhoz is elrkezik, bennk sokszorozdik.

A gylekezettel val koinonia is jelentkezik ismt. Ez a korinthusi gylekezet (!) nemcsak „nzõje” az apostol sorsnak, hanem tevkeny rszese is: egytt imdkozik az apostolrt. A „segtsgnkre vagytok” szemlletes kifejezs: egytt llni a teher al! – a kzbenjr imdsg ezt jelenti szmukra.

Az eredmny pedig az, hogy nemcsak a szenveds ismtlõdik, nemcsak a remnysg sokszorozdik, hanem a hlaads is. „Ek polln prospn” – sok Istenhez emelt arc tkrzi ezt a hlt…

2 Kor. 1,12–14. Dicsekvs (apolgia).

A korinthusiak – az elõzõek ellenre is – levelei hangvtele miatt vdoljk az apostolt. (Ennek rszleteit nem ismerjk, csak kvetkeztetni lehet r.) Pl azrt hivatkozik „forgoldsra” (anastreph), egsz letvitelre, mely szerinte nem ll ellenttben leveleivel sem. Lelkiismerete szerint Isten szentsgvel s tisztasgval (nyltsgval) jrta tjt – kegyelembõl – nem pedig emberi blcsessggel. A sarkik sphia a npies filozfusok ravaszsga, egoista „blcsessge” – mg az apostoli letvitel mgtt Isten kegyelme ll. A 13. vers nemcsak az F szerint rtelmezhetõ, hanem az epiginosk alapjn gy is: nem rtunk mst, mint amit megismertetek s el is ismertetek, sõt (…) teljesen el fogtok ismerni. Ezzel ismt az apostoli tekintlyt s szolglatot vdelmezi Pl: Korinthus ebbõl alakult, ennek a bizonysga puszta ltvel is. Az rvels cscsa ismt elõhozza a koinonia gondolatt is: ha a gylekezet elismerte, hogy egy apostol a vezetõje (ez a dicsekvse) – gy az apostolnak is jl esik hivatkozni arra, hogy Korinthus az „õ gylekezete”, alaptsa. Az apolgiban nem nmagt s tekintlyt vdi egyszerûen az apostol, hanem a korinthusi gylekezettel val kzssgt, egyedlll kapcsolatt is.

2 Kor. 1,15–24. titerv (apolgia).

Plnak kt tervrõl tudunk: az 1Kor 16:5 szerint szrazfldn ment volna Macedniba, majd onnan Korinthusba hosszabb tartzkodsra. Ksõbb, gy ltszik, azt is tervezte (16. v.), hogy hajval megy Korinthusba, onnan Macedniba, s vissza Korinthusba. Egyik terv sem sikerlt. (Most ppen Troszbl rkezett Macedniba – 2Kor 2:12.) Ez alapot adott a korinthusiak vdaskodshoz: az apostol megbzhatatlan az greteiben, emberi mdon (kata sarka) tervezget. A 15. vers gy is rtelmezhetõ: ezrt akartam elõbb (korbban) hozztok menni, hogy azutn (ennek kvetkeztben) rszesljetek kegyelemben – sõt egy varins szerint: rmtk legyen. Hogy mennyire komolyan veszi Pl a koinonit, mutatja a 16. v. vge: Korinthusbl a gylekezet kldtteknt akart Jeruzslembe menni (v. 9. rsz). Semmikppen sem a megbzhatatlansg vagy felelõtlensg miatt nem tette ezt.

Itt azonban tovbb nem magyarzkodik, hanem elg indulatosan s hatrozottan lezrja a vitt. Az indulat miatt azonban elg tredezett a szveg; textuskritikailag is az, tbb varinst is tallunk, melyek megprbljk a szveget rthetõbb tenni.

Az apostol azutn formailag is, tartalmilag is Jzus Krisztusra pti mondanivaljt. Formailag az esk szakkifejezst emlti: tanm az Isten, ill. hû az Isten (pistos ho theos = „Isten bizony”). Azonkvl mintegy a Hegyi Beszdre gondolva (v. Jak 5:12) gy fogalmaz: nem volt a szavam egyszerre igen is, meg nem is! Tartalmilag hivatkozva pedig Krisztusra, egyszerûen kijelenti: ahogyan Krisztusban Isten igent mondott sajt tervre, gy Krisztus hrnkei is ezt az igent kpviselik s hirdetik. Azaz az apostoli autoritsra ptve egyszerûen mg a gylekezet ktelkedst is visszautastja.

Ugyanakkor fel kell figyelnnk a nagy kijelentsekre is, melyek ebben az apolgiban megszlalnak. Az egyik krisztolgiai kijelents a 20. vers: „mert valahny grete van az Istennek, azokra Benne van az igen (v. Rm 10:4), s ezrt ltala van az men is”. Az apostol szemllete szerint az egsz szvetsg s annak minden grete Jzus Krisztusra mutat, s Benne teljesedik be. Krisztus ltal mond a gylekezet ment, azaz Õ a kzbenjr, aki az Atya el viszi a gylekezet knyrgst. A gylekezet men szava ugyanakkor mr a liturgira s etikra utal.

A 21–22. vers is tartalmaz fontos krisztolgiai tmpontot. Isten a npt Krisztusban megerõsti – a bebaio jogi szakkifejezs, az adsvteli szerzõds megerõstst jelenti. Krisztussal gy lesz „jogerõss” az j szvetsg megktse. Ennek lpsei pedig: a felkenets, az elpecstels s a Llek zlognak adsa – ahogyan az õsegyhz a keresztels tnyt fogalmazta meg (ApCsel 2:38; 1Kor 6:11; 12:13; Ef 1:13). „A megerõsteni ige a kereskedõ ltal adott garancira cloz, a pecst a tulajdonjog jele, a zlog pedig a vtelr bizonyos hnyada – valamennyi olyan sz, melyek a korinthusi kereskedelmi letben mindennap elõfordultak” (Kiss S.). Itt rezhetõ egybknt, mennyire nem „emberi mdon” tervez, gondolkozik az apostol. Mg gy is amikor szemlyes konfliktust rendezi a gylekezettel, Krisztus van szeme elõtt, aki uralkodik mindkt oldalon: a vdln s a vdekezõn egyarnt…

Mg egyszer egy eskformula a 23. versben, mintegy koronjaknt az apolginak: nem llhatatlansg volt az oka az elmaradt ltogatsnak, hanem az is, hogy az apostol nem akart elsõ indulatban intzkedni. Megtehette volna ugyan apostoli tekintlye teljes slyval, de nem akart uralkodni a gylekezet hitn (a „kyriey” itt mr inkbb a hatalmaskodst jelenti), csak munkatrsknt akar mellettk llni. Ebben plda az apostol minden „lelki vezetõnek”! Hiszen a korinthusiak mindenek ellenre „felnõtt” keresztynek; a „szilrdan lltok” perfektumi igealakja hzza al ezt a tnyt.

Az apolgia, az indulatos vita gy torkollik lassan krisztolgiai s ekkleziolgiai kijelentsekbe, gy csendesedik le az apostol is, a vita hevessge is. Krisztus elõtt ll az apostol is, a gylekezet is – s rvnyesl a kegyelem s a bkessg, a rendezett viszony kialakul jra. A 2. rsz mr sokkal szeldebb hang, ppen emiatt.

2 Kor. II. RSZ

2 Kor. 2,1–4. Fegyelmezs (egyhzfegyelem).

Ebbõl a szakaszbl is lthat az apostol rosszul sikerlt ltogatsa Korinthusban, tovbb annak az elveszett levlnek az gye, melyre a bevezetsben is utaltunk (v. 2Kor 7:8 is). Pl apostoli tekintlye alapjn megtehetn, hogy jra kemnyen lp fel megbntjval szemben, de ahogyan a hitkn nem akar uralkodni (1:24), gy erklcskn sem. Nem akar bottal menni kzjk (1Kor 4:21).

Nagyon emberi az apostol hangja. Neki is szksge van vigasztalsra, s szeretn, ha a benne lvõ rm kzs lenne a gylekezettel. Bevallja azt is, hogy korbbi levele neki magnak is sok gytrelmet okozott. Ebbõl kvetkeztethetnk azrt arra is, hogy ez a „knnyek kztt rt” levl nem egyszerûen „fellrõl lefel”, feljebbval s alattval kapcsolatbl szletett, hanem ahogy a 4. vers mondja: hogy megismerjk az apostolban lvõ szeretetet (agap).

A szakasz azonban tlmutat az emberi kapcsolatokon. Az I. rszben emltett koinonia miatt itt nem emberi szimptirl van sz, nem is emberi sikerlmny keressrõl, nem is mrlegels tjn jutott ide az apostol. Hanem arrl van sz, hogy a korinthusiak gylekezet, akikkel gy akar beszlni! Aki maga is tlte a nyomorsgot s vigasztalst, most ugyangy szolglja a szorongsban a gylekezet vigasztalst. (Itt is thlipsis van, de nem azonos az 1:8-ban emltettel, hanem az elõzõ tallkozsra tekint vissza.) Az agap ugyanis nem mrlegel, hogy mennyi megbns vagy belts van a msik flben, hanem segt. Taln pontosan ezrt volt „hatsa” a knnyek kztt rt levlnek: nem a tekintly, hanem a benne rezhetõ szeretet hatott! sszefoglalva pedig: a fegyelmezsnek – miutn egyhzfegyelemrõl van sz – a clja nem a msik megregulzsa, hanem a bkessg (1:2) kialaktsa. Ennek alapja pedig az Isten kegyelmes fordulsa hozznk, ezrt nem a bossz, hanem a szeretet motivlja a fegyelmezst gyakorl apostolt. 2 Kor. 2,5–11. Bûnbnat (egyhzfegyelem).

A konfliktus vgleges lezrsa van ebben a szakaszban. Ami trtnt, nem csupn az apostol szemlyt srtette, hanem a gylekezetet is, legalbbis annak az apostol mellett ll tbbsgt. Pontosan azonban nem ismerjk az esetet; miben llhatott a srts. Mindenesetre, ahogy a 7:11kk. elmondja, elg nagy volt a felhborods, taln azt is fontolgattk, hogy a bntets mrtkt mg nvelni is kell. A bntets mikntjt sem ismerjk pontosan, az „epitimia” lehet, hogy csak szban elhangz vdat, feddst jelent. Errõl valsznûleg Titusz szmolt be Plnak (2:13), aki gy vlte, hogy ez megfelelt a clnak, tbbre nincsen szksg. Annyival is inkbb erre gondolt, mert a hrek szerint a megfeddett szemly tlsgosan is a szvre vette a dolgot, flõ, hogy felemsztõdik benne. A katapin sznak van kt jellemzõ elõfordulsa ugyanis: 5:4 – a halandt elnyeli az let; s az 1Pt 5:8: az rdg elnyeli ldozatt. Hogy egy ilyen nem kvnt folytatst megakadlyozzon, az apostol azt kri, hogy tanstsanak irnta szeretetet (kyro a jogi hatrozathozatal szakkifejezse).

Ismt visszatr a korbbi levl cljra: mintegy a gylekezet kiprblsra rta azt, s a gylekezet killta a prbt. Miutn pedig a gylekezetben rendezõdtt a helyzet, az apostol sem akar tovbb ezzel foglalkozni. Klnsen azrt nem, mert Krisztus szne elõtt ll õ is, a gylekezet is. Amikor pedig a megbocsts esetleg nem trtnik meg, tr nylik a Stn elõtt, akinek szndka ismert (v. pl. 11:3).

Felvetõdik az 1Kor 5 s e szakasz prhuzama, de ltalban a magyarzk elvetik. Ott ugyanis kifejezetten vrfertõzsrõl van sz, s a Stnnak val kiszolgltatsrl (exkommunikcirl). Itt sokkal kisebb horderejû az gy. Fontos viszont az 1Kor 5–6 annyiban, hogy a gylekezetben lvõ vits krdsek elintzse ott is szba kerl. A keresztyn egyhzban a fegyelem nem jogi krds, a bntets nem ncl, a megbocsts sem egyszerûen valaminek az elfeledse, hanem miutn gylekezetrõl van sz, koinonirl, a megrontott bkessget helyre kell lltani. Ezrt kell a megfeddett embert vigasztalni is, helyrelltani a kzssget vele is! Ezzel ez a tmakr befejezõdik. A lezrs lehetõsge abban van, hogy nem emberileg (kata sarka) gondolkoznak s cselekszenek, hanem Isten szentsgvel s tisztasgval igyekeznek jrni ebben a vilgban (1:13).

2 Kor. 2,12–17. Evanglium s apostolsg.

A bûnbnat-megbocsts gynek lezrsa utn az apostol tmt vlt. Mg pr sor erejig vzolja a trtneti szitucit, de igazbl itt egy j gondolatsort kezd az apostolsg trgyalsval (3–6. rszt). A 3. misszii t sorn az apostol ismt Troszban volt, ahol kapu nyittatott szmra – a 2. ton itt nem folytatott misszit –, ugyanakkor gytrõdtt Korinthus miatt, s annyira vrta vissza Tituszt, hogy elje is ment Macedniba. Engedetlensgnek tekintsk ezt (az ajtnyits miatt), vagy egyszerûen tnynek: egy lezratlan ggyel megterhelve kptelensg teljes szvvel szolglni? Mindkettõ lehetsges, de a kvetkezõ versek inkbb az utbbi rtelmezst felttelezik. Ennek a pr mondatnak igazi folytatsa azutn majd a 7:5-ben kvetkezik. A 2:14–7:4 perikpa az apostoli szolglat mltsgrl, gondjairl, lnyegrõl szl, mg ha kzben nagy kitrseket is tesz az apostol, elmlyedve egy-egy emltett szban vagy gondolatban.

A 14. verstõl kezdõdõen kt kpet emlt. Az egyik a diadalmenet kpe. A gyõztes hadvezr hazarkezse risi esemny s ltvnyossg ebben a korban. Az evanglium tjt ehhez hasonltja Pl. Nagy krds, hogy ebben milyen szerepet tulajdont magnak? A triambey nem hatrozza meg, hogy gyõztesknt vagy fogolyknt vesz rszt ebben a menetben. A Kol 2:15 alapjn gondoltak a fogolyra, ugyanakkor itt az sszefggs inkbb az elsõ lehetõsget kvnja: az apostol a gyõztes Krisztus mellett a diadalmas sereg tagjaknt menetel. Ehhez az is hozztartozik, hogy a gyõztes sereg tagja idõleges veresgeket s srlseket l t (v. 11:23kk.). Itt azonban mr Krisztus ereje hordozza õt is gyõztesknt.

A msik kp az illat. Szokatlan a kifejezs: Krisztus ismeretnek illata (v. Ef 5:2). Mintha tbb gondolat is tvzõdne ebben: egyrszt a rabbinus s intertestamentlis irodalomban gyakori kp, hogy Isten jelenlte mintegy j illatknt betlti krnyezett, a mennyei szfrt (Jzus Sirk fia knyve, syr Bar, aeth Hen) – ugyanakkor a gnosztikus irodalomban is elõfordul: ott az ismeretet tekintik ilykppen. De gondolhatunk az gõldozat „illatra” is. Klnsen ez utbbi ltszik jelentõsnek: a diadalmenetet ksrõ hlaad ldozat a gyõztesnek valban az „let illata”, ugyanakkor a legyõzttnek a „hall illata”. Akr sz szerint is, hiszen nemegyszer tmeges kivgzs volt a diadalmenet vgn. „Isten dicsõsgre” trtnik mindez, azaz hogy kiderljn, minden Isten dicsõsgt szolglja, az let is, a hall is (azaz az elbukottak bûnhõdse is). Az osm s az eudia szinonimk itt is, msutt is elõfordulnak egytt, jelzõs szerkezetben is. A „szvltsnak” nincs rtelmet befolysol jelentõsge.

A diadalmenet pedig az evanglium hatsa (a 2:12 eredeti szvegben nincsen benne a „hirdetsre” sz!). Ahol az evangliumot hirdetik, kpviselik, ott valami hatalom, erõ van jelen, mely azonnal megosztja a vilgot (v. Jn 12:47kk.). Az apostol az evanglium szolglatval ennek a megosztsnak az eszkze. Mltn veti fel azonnal: de ki kpes, ki alkalmas erre? s ki minõsti ebben az embert?

Egyik oldalrl ugyanis arra kell gondolnia, hogy sokak szmra ez a szolglat zlett vlik – a kapley zletelst, hzalst, nyerszkedst jelent. Hasznlatos volt ez a sz a vndorfilozfusok, npies filozfusok munkssga megjellsre. (Van egy szvetsgi prhuzama is: az zs 1:22 fordtsban talljuk ezt a szt, ahol az igehirdets meghamistst jelenti – br valsznûleg nem erre gondol itt Pl.)

A msik – sajt – oldalrl azonban azt kell elmondania: az õ szmra nem ezt jelenti az evanglium szolglata, hanem tiszta szvbõl (v. 1:12), „Istenbõl” szl. Pl szeret szinte szjtkot ûzni a prepozcikkal, azrt nem kell tlrtkelni az „ek tou theou” kifejezst mondjuk a predestinci fel, mgis fontos meghatrozsa ez az igehirdetsnek: igazbl Isten az alanya, s nem az apostol! Ugyanakkor Isten szne elõtt, llandan ebben a felelõssgben s „ellenõrzsben” szlnak. Az egsz folyamat pedig Krisztusban trtnik (nem Krisztus „ltal”, mint az F kzli), azaz Krisztus jelenltben, erõterben, mint az j teremts esemnye (5:17). Az apostol alkalmassga teht nem a tisztsg elfogadsban s gyakorlsban, hanem az elhvatottsg esemnyben van.

Emltsnk itt meg mg egy nzetet, mely szerint az õsegyhzban nem felttlenl az volt a sorrend a hirdetett ige s a skramentum kapcsolatban, mint nlunk, hogy ti. a hit hallsbl van, a skramentum lthat ige, azaz elpecstelse mindannak, amirõl az igehirdets szl. Hanem esetleg ppen fordtott volt a helyzet nha: a koinoniban lõk, a keresztsg ltal betagoltak s az rvacsora ltal tplltak tapasztalata az, hogy az igehirdets hallhat skramentum(?!), azaz hatkony szent cselekmny (v. a dbr jelentsvel!). Ha tlzs is gy fogalmazni, de nincs messze attl, amit az apostol szmra az evanglium sz jelent (v. Gal 1).

2 Kor. III. RSZ 2 Kor. 3,1–3. Pl ajnllevele a gylekezet.

A keresztyn egyhz is tvette a zsidk szokst, hogy az egyik kzssgbõl a msikba rkezõ vndortantk ajnllevelet vittek magukkal (v. 8:18kk.; ApCsel 15:27; 18:27 stb.). Ironikusan visszautalva a korinthusi konfliktusra, azt krdezi Pl: vajon erre neki s munkatrsainak szksgk van – ppen Korinthusban? Ennek szksgtelen voltt kt kppel is szemllteti: az egyik a szvbe rott trvnylevl, a msik pedig a kõszv–hsszv ellentt. Ez a kt kp vgl egybemosdik.

Az szvetsg ismeri a szvbe rt szavakat, s azt is, hogy a kõtblkkal vagy kõszvvel ellenttben Isten vgsõ szndka az, hogy lõ szvek hstblira legyen feljegyezve Isten akarata (Pld 3:3; 7:3; Jer 31:31kk.; Ez 11:19; 36:26).

Problms a 2. vers szvege: „be van rva szvnkbe” helyett logikusabb, s nhny kzirat is javasolja a „szvetekbe” vltozatot; Pl „ajnlsa” a korinthusiak szvbe van felrva!

A szakasz mondanivalja ez: az apostoli szolglat Korinthusban tapasztalati tny: „szolglatunk ltal szerzett levele” vagytok Krisztusnak. Ezt ismeri s megismeri (anaginosk) mindenki. A kldõje-rja sem emberi tekintly, hanem Isten Lelke, azaz Istennek dinamikus hatalma. Ahol nyilvnvalan Isten cselekszik – mit krdezhet mg ember?

2 Kor. 3,4–6. Pl alkalmassga Istentõl van.

Mintha az apostol egy kicsit elgondolkozna az elõzõ szakasz nhny szavn: alkalmassg, rott ajnls, Llekkel rva szvbe stb. – s meglltva a gondolatmenetet, elmlyti ezt a tmt. Az alkalmassg – megismtli itt is – nem bellrõl fakad, hanem kvlrõl adatik; Istentõl van. (Az F nagyon kibõvti a szveget s eltr az eredetitõl.) Isten elõtt (pro tou theou) tltetik meg bizakodsa is, alkalmassga is. Amennyiben pedig ez nmelyek szmra krdses marad, azzal rvel az apostol, hogy õ j szvetsg szolgja. (Az eredetiben nincsen hatrozott nvelõ!) Krds itt elõszr az j sz rtelmezse. A profn grgben valami soha nem volt jat jelent tbbek kztt, Plnl azonban nem ezt, hanem a rgivel szembelltva a rgi megjtst jelenti. Jellemzõ parallelek: j g s j fld, j teremts… Mint j szvetsg, itt aligha tekinthetõ a mi megszokott rtelmezsnk szerint, rszben azrt, mert mint irat mg nem ismert, rszben pedig azrt, mert az j szvetsg teolgiai jelentssel az rvacsorai szvegekben s a Zsid levlben szlal majd meg. Pl itt minden bizonnyal a Jer 31 szerinti j szvetsgre gondol; Isten s a np kztt j tpus, j minõsgû kapcsolatra.

Ezrt is folytatja a betû s Llek szembelltsval. Az rott kõtbla emltse indtja erre a folytatsra az apostolt, de nem arra gondol, hogy az rott betû nmagban l – hiszen õ is zsid, s a Trvny Istentõl rendelt voltt soha nem vonja ktsgbe (Rm 7:7kk.; Gal 3:19k.) –, hanem arrl szl, hogy a betû alapjn, a Trvny alapjn lõ ember szmra a hall tjv vlik a betû. Ugyanis itt nem a megmerevedett szvegre s a Llek dinamizmusra gondol, hanem a betû s Llek kt princpium. s hogy itt mire gondol az apostol, megtalljuk a Rm 7:7kk. s 8:2kk. szvegben. Ugyanis az rsban nemcsak az letre szl utastsok vannak, hanem az engedetleneknek szl tkok is, s ezt is magra veszi az, aki a betû alapjn ll. A Llek ezek utn nem a belsõ szabadsgot jelenti, hanem az Isten Lelke. ltal aktualizlt parancsot, kijelentst, amelynek nem az a jellemzõje, hogy nem betû, hanem hogy a Llek olyasmire teszi kpess az embert, amire a maga erejbõl soha nem lenne kpes. A betû s Llek ellentte teht Plnl nem „tartalom s forma”, nem is „megmereveds s let”, hanem kt t: a Trvny tja s Isten Lelknek tja.

2 Kor. 3,7–11. A szolglat dicsõsge.

Az apostol tovbbviszi a gondolatot: az apostoli szolglatra val alkalmassg utn ennek a szolglatnak a dicsõsgrõl r. Az elõzõ versek nyomn az szvetsg, a betû szolglatt egyszerûen rvidtve a hall szolglatnak nevezi (ld. elõbb). Ugyanakkor magt a szvetsget nem „rtkeli le”, hanem ppen annak dicsõsgrõl beszl az Ex 34:29 alapjn. Igaz, egy magyarz sz nyitnyknt mr jelzi a kvetkezendõket: „ml” dicsõsgrõl van sz (a katarge jelentse nem valaminek a ltt krdõjelezi meg, hanem rvnyt; hatlyon kvl helyezni valamit). Az szvetsg s Mzes szolglata rangjt azonban jl hangslyozza a felidzett trtnet. s ebben jn a „felrtkels”, hiszen kicsitõl a nagy fel gy rvel Pl: mennyivel inkbb dicsõsges az j szvetsg szolglata! Hrom ellenttpr szolglja ezt a fokozst: hall, ill. Llek szolglata, krhoztats vagy megigazuls trtnik ltala (a dikaiosyn inkbb megigazuls, mint igazsg), s elml vagy megmarad dicsõsg.

Az szvetsgbõl jl ismert kbd sz jelentshez fûzzk hozz: a hellnista gondolkozsban szinonimi a dynamis s a pneuma is; Pl lthatan ezt is szem elõtt tartja – klnsen a kvetkezõ szakaszban. 2 Kor. 3,12–17. A szolglat s ismeret leplezetlensge.

Tovbb folytatja az apostol a gondolatmenetet az Ex 34:29kk. alapjn. Olyat is mond, ami nincsen benne a kanonikus szvegben, hanem amit õ rez tmutatsknt ebbõl a szvegbõl. Ugyanis a kanonikus szveg szerint Mzes arca fnylett, emiatt fltek is hozz kzel menni. Azonkvl „szolglaton kvl” lepel volt az arcn, de amikor Istennel beszlt, mindig levette a leplet. Pl hozzfûzi: Mzes fenntartotta ksõbb is a leplet, hogy ne lssk a dicsõsg fnynek elmlst (!). Sõt a „muland vgt” emlti, ami a kvetkezendõkben mr szinte az egsz szvetsget jelenti.

Ez a trtnet az apostolnak pldv lesz: a zsidsg azta is ebben a helyzetben van: lepel van az arcukon, amikor Mzest – az rst meg akarjk rteni (az anagnsis felolvass is, megrts is egyszerre). Ennek kvetkezmnye az, hogy szvk megkemnyedett – szemlletes a pro ige (v. zs 6:9–10; Rm 11:7–8). Errõl az apostol nyltan szl – a parrsia jogi szakkifejezs: a felnõtt polgrjoga nyltan szlni, sõt a filozfusoknl az letvitel szabadsgt is jelenti ez a sz. Az apostol ilyen alapon szl az szvetsg „leplezett” megrtsrõl.

Kemny kifejezs az, hogy „mulandnak” nevezi az apostol az szvetsg dicsõsgt. Mindez azonban gy marad, amg Krisztushoz nem trnek, mert csak ott tûnik el a lepel (v. 18. v.): A megtrs sz itt nem a hagyomnyos rtelmû, hanem az epistreph odafordulst jelent, helyes tra trst; ebben az esetben a betû tjrl a Llek tjra trst. Ti. Jzus ebben az utols (eszkhatolgikus) idõben mr a Llek hatalmban s ltformjban van jelen (v. Jn 3!). Pl nem krisztolgiai vagy pneumatolgiai dogmt r itt, hanem csak az sszefggsben maradva, egszen lervidtve a gondolatmenetet, fogalmazza ezt a mondatot. A parrsia szksgszerû velejrja ugyanis az eleutheria s az exousia a hellenista gondolkozsban – s lm mindegyikre gondol Pl is.

A szabadsg klnben nem a mindentõl val szabadsgot jelenti, hanem az tl, az elmlt aion hatalmaitl, a betû szolgasgtl val szabadsgot.

Az apostoli szolglatban teht Krisztus dicsõsge leplezetlenl tkrzõdik vissza (az arcokon?) – melynek risi eredmnye van: a keresztyn Krisztus kpre formldik. A keresztyn hit s igehirdets, a Llek szolglata teszi ezt a csodt. A dicsõsget (doxa) tkrzi, ugyanakkor Krisztus kpre (eikn) formldik, ugyanis a dicsõsg a megjelens, mg az eikn maga a lnyeg, ami a dicsõsgben megjelenik. Dicsõsgrõl dicsõsgre, mondja az apostol, ami nem azt jelenti, hogy lpsrõl lpsre, hanem kimerthetetlenl, vg nlkl (ill. mindvgig!). Fontos a metamorfzis sz is, ami nem csak klsõ formldst jelent, a morf sz ugyanis a lnyeget, ltmdot is jelenti – ami azutn lthat formt is lthet. (Hasonl az eset a doxa s eikn esetben is.) Teht Krisztus kvetõje Krisztushoz vlik hasonlv: hallban, feltmadsban, eszkhatolgikus erejben stb. rszeslve. A kifejezsekben van valami a misztika nyelvbõl is, ugyanakkor a tartalom nem misztikus: nem azonosul Krisztussal a hvõ, hanem akadlytalanul, teljes dicsõsgben ismerheti Õt, s ennek kvetkeztben formldik az lete. Metamorfzist tallunk Jzus megdicsõlsnl (Mt 17:2; Mk 9:2) – s a Rm 12:2-ben: mindkt esetben arrl van sz, hogy a ltens valsg vlik lthatv. Itt is ez a kijelents rtelme: aki Krisztust ltja-lthatja leplezetlenl, az a Llek ltal maga is ilyenn formldik!

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints