1 Kor. XIV. RSZ
A fejezet mfaja istentiszteleti rendelkezs, klns tekintettel a nyelveken szls (glossollia) kegyelmi ajndkra. Ez utbbi is a Llek ajndka (12:28), ezt nem vonja ktsgbe az apostol, de olyan ajndknak tartja, melynek gyakorlsa kzben az emberi rtelem kikapcsoldik (14:14), ezrt nem ll a Llektl megvilgtott rtelem kontrollja alatt: extatikus llapotban hat. Extatikus, azaz nkvleti llapotban gyakorolt vallsi jelensgek ismertek voltak a keresztynsg eltt is. Ilyen volt az szvetsgben emltett pogny (1Kir 18:19–40) vagy zsid (1Sm 10:6) prftai rvlet. A dionszoszi kultuszban botrnkoztat, st nha kzveszlyes s tiltott nkvleti jelensgeket tartottak szmon. Platn szerint az „isteni rlet” ngyfle lehet: prftai, kultikus, klti s erotikus. Ezt a gondolatot a hellenista zsidsg tveszi s az SZ-i prftkra alkalmazza. Pl apostol is elismeri az inspirci isteni voltt (Rm 8:26k.), de azt tantja, hogy az ihletettsg tartalma a fontos, nem a megnyilvnulsi formja. Ha pedig llektanilag prblnnk Plt megrteni, nla arra tallunk clzsokat, hogy a nyelveken szls a lelki kiskorsggal fgg ssze, hiszen a gyermekek els prblkozsai a beszddel is hangtani, de nem jelentstani jellegek (v. 1Kor 13:11; 14:20). Nem lehet teht eltlni a Llek ltal munklt nyelveken szlst, de tovbb kell haladni attl a telki nagykorsg fel, ahol az ember mr rtelmesen s msok irnti felelssggel szl.
1 Kor. 14,1–12.
E szakasznak az a summja, hogy a prfcia nagyobb a nyelveken szlsnl, mert pti az egsz gylekezetet. Az 1. v. a 12–13. fejezetek sszefoglalsa: „kvesstek a szeretetet” (13. r.), „trekedjetek a lelki ajndkokra” (12. r.), mg a „de leginkbb, hogy prftljatok” elrejelzi a 14. rsz gondolatmenett. A fejezet sorn megltjuk majd, hogy a prfcia a gylekezet (6. s 13. v.), Isten (14–19) s a kvlllk (20–25) szempontjbl rtkesebb a glossollinl. (Megjegyzs:: aki az albbiakat csak a szzadunk vgnek pnksdi vagy „karizmatikus” mozgalmai szempontjbl olvassa, eltl vagy felment vlaszt vrva arra, az nem fogja trgyilagosan megrteni Pl szavait, mert sajt kategriihoz akarja szabni azokat, holott azokhoz kellene szabnia sajt kategriit. A 2. v. akoujt itt a „megrteni” igvel fordthatjuk: aki nyelveken szl, Istenhez szl, nem emberekhez, ezrt az emberek nem rtik, mert Llek ltal szl titkokat. (A mstrion szhoz ld. 2,6kk.-ben rtakat.) A 3–5. versek tbbszr szembelltjk a prftlt a nyelveken szlval. Aki prftl, az emberek plsre beszl. (A gylekezet egyik metaforja: plet, Isten temploma. A prftl ezt pti.) A parakale ige jelentse = vigasztalni, a paramthe inkbb: inteni, btortani. Mindkett lelkigondozi terminus. Mr az SZ-ben is az ints s vigasztals volt a prftk ketts funkcija. Aki nyelveken szl, az csak nmagt pti. Ez sem rtktelen, de a gylekezet ptse ennl nagyobb rtk. Az 5. v.-bl kiderl, hogy Pl a fentiek ellenre akarja, hogy olvasi mindnyjan szljanak nyelveken, de mg inkbb akarja, hogy prftljanak, mert „nagyobb” (nagyobb hats, nagyobb szolglatot vgz) a prftl, mint aki nyelveken szl. Van egy kivtel a szably all: ha a nyelveken szl meg tudja magyarzni sajt szavait a gylekezetben. A hermeneia (diermeneia) az antik vilgban hrmasjelents: 1. a megformlt beszd, 2. a homlyos dolgok magyarzata, 3. az isteni zenet rtelmezse, tolmcsolsa. A 6. v.-ben sajt, kpzelt pldjn mutatja be a nyelveken szls hatstalansgt a gylekezetben az apostol. Ha a korinthusiakhoz menne, nem a glossollival, hanem az apokalpsis-szel (isteni kijelents egy adott helyzettel kapcsolatban), a gnsis-szal (hitismeret), a prfcival (ld. 12:8–10 magyarzatnl), vgl a tantssal (etikai tmutatsok, a Jzusrl szl hagyomny tadsa) lenne hasznukra. Ezek ui. mind rthet beszdek. A 7–9-ben a hangszerek mkdse pldjval szemllteti mondanivaljt. Dallam s ritmus nlkl, csupn monoton hangokat adva, a hangszerek hangja gymlcstelen. Az aulos (fuvola) les hangot adott, hasznltk klnfle extzist ajnl kultuszok, de a vendgsgek, menyegzk sorn is. A kithara (pengets hangszer, lant) viszont egszen lgy hangokat adott ki, az Apoll-kultusz kedvelt hangszere volt. Ha ezeken nem szlalt meg a dallam, csak hangot adtak, nem voltak hatssal a hallgatkra. Ugyangy a katonai krt sem rte el a cljt, ha nem riadt vagy ppen visszakozt fjtak rajta, csak rthetetlen hangokat csaltak ki belle. A 10–11. versek az idegen nyelvek megrtsbl veszik a pldt. Ha nem tudjuk az idegen nyelvet, akkor a msik np nyelvn megszlal embert nem rtjk. (A barbaros hangutnz sz, az rthetetlen, zagyva beszd kifejezsre, a grgk az idegeneket tekintettk barbroknak.) A pldkbl az rthetetlen beszd gymlcstelensge vlik nyilvnvalv. Ezrt a korinthusiak trekedjenek a gylekezet ptsre s gazdagtsra („…hogy bvlkdjetek”, 12. v.).
1 Kor. 14,13–19.
A nyelveken szlsnak szksge van a magyarzatra – derl ki e szakaszbl. Aki nyelveken szl, ha msokat pteni akar vele, akkor imdkozzk azrt, hogy azt, amit mond, meg is tudja magyarzni msoknak, akik a glossollit nem rtik. Az imdsg nyilvnvalv teszi Istenre utaltsgunkat s elveszi a bekpzeltsg ksrtst. „A nyelveken imdkozni” kifejezs azt sejteti, hogy a glossollinak esetleg ms formi is vannak, mint az nkvletben elmondott imdsg. Ez utbbiban az emberi llek (pnema) mkdik ugyan, de az emberi tudat (nous) kikapcsoldott. Ez „gymlcstelen” (= haszon nlkli) a gylekezetben. A 15. v. szerint mind az imdsgnl, mind az neklsnl szksges a llek s az rtelem aktivizlsa. Ez ellenttes a korinthusi kzvlekedssel, mely szerint minl extravagnsabb, klnlegesebb valamely lelki ajndk, annl rtkesebb. Plnl ezzel szemben a szeretet s a gylekezetpts az rtkmr. Ezenkvl azt kvnja, hogy az imdsg, nekls s majd a hlaads sorn ne csak a „llek”, az ember tudattalan rtegei, de az rtelem is, teht az egsz ember rszt vegyen a lelki hdolsban. A 16–17. versek egy elkpzelt, de mindennap megtrtnhet esettel szemlltetik Pl mondanivaljt. „Ha te…” (ti. a levl cmzettei), a gylekezeti tagok csak a llek ltal – az rtelem kikapcsolsval – mondannak ldst akkor, amikor a gylekezetbe belp egy beavatatlan (idiots, laikus), akkor az nem tud majd szvbl „men”-nel felelni az elhangzott imra, hiszen nem rtette meg azt. (Sz szerint: „az, aki az avatatlan helyt, szerept betlti”, nem rti az elhangzottakat.) Az idiots a grg kultuszokban olyan istentiszteleti rsztvev, aki mg nem tagja a kultuszt vgz egyesletnek. (Itt olyan emberrl van sz, aki a glossollia jelensgvel kapcsolatban tjkozatlan.) Hiba imdkozott „jl” a nyelveken szl, ha a msik ezltal nem tud beplni a gylekezetbe. A 18–19. versekbl kiderl, hogy Pl maga is gyakorolja a glossollit. Mgpedig „inkbb, mint” olvasi. azonban a gylekezetben inkbb t szt szl rtelemmel, mint tzezret glosszollival. Az elbbi esetben ugyanis msokat tud tantani. rdekes, hogy itt arra tallunk utalst, hogy nemcsak imdkozni, de tantani is lehetett a nyelveken szls felhasznlsval, br egyiknek sem volt gymlcse magyarzat nlkl.
1 Kor. 14,20–25.
A prfcia nagyobb, mint a glossollia, nemcsak gylekezeti, de misszii szempontbl is – tantja az apostol. Itt teht a nyelveken szlsnak a kvl valkra tett hatsrl szl. Szellemi nagykorsgra biztatja az ltala „testvreim”-nek nevezett, teht velk kzssget vllal gylekezetet. (A frn = rtelem, mint szellemi funkci, szemben a gondolkods szervhez kttt nous-szal.) Kri, hogy olvasi szellemi rtelemben ne legyenek gyermekek, csak a rosszasgban legyenek kiskorak (naivak, rtatlanok), az rtelemben tkletesek legyenek. Ezzel a tkletessg s az extzis ssze nem ill, de Korinthusban sszeszvdtt, illegitim szlait bontogatja az apostol. Az rtelem itt klnsen a jzan tlkpessgre vonatkozik. Kiderl, hogy a Szentllek amennyire nincs szksgkppen ellenttben a testtel (v. 6:12–20), annyira az rtelemmel sincs ellenttben. Viszont a klnleges irnti gyermekes, kritiktlan rajongssal ellenttben van. A 21. v.-ben LXX-idzet kvetkezik (zs 28:11). Pl a „Trvnyt” emlti, br itt prftai az idzet. A prftkat ui. a Trvny igazi magyarzinak tartottk, a rabbik pedig gyakran „Tr”-nak neveztk az egsz szvetsget. zs 28:11 eredeti (masszorta) szvege az asszr beszd idegensgt utnozta. A prftt ellenfelei azzal vdoljk, hogy beszdvel legfeljebb a gyermekekre tud hatni. Erre feleli: Igaz, „dadog ajakkal s idegen nyelven” beszl. majd Isten a nphez – ti. az asszrok s az ltaluk vgrehajtott tlet ltal –, de „gy sem fognak rm hallgatni”. Pl ezzel azt akarja igazolni, hogy a glossollia rthetetlen beszde sem fogja a hitetleneket meggyzni. De ez esetben nem ket terheli a felelssg, hanem azokat a keresztyneket, akik rthetetlenl beszltek az istentiszteleten a hitetlenek fle hallsra, ahelyett, hogy az azokat megszlt igehirdetst gyakoroltk volna. Mindebbl kvetkezik, hogy a glossollia ismertetjegyl szolgl („jell van”) a hitetleneknek, kizr hatsban. A prfcia viszont az igehirdetsre figyel hvkhz szl. A glossollia olyan ismertetjegy, mely az addig hitetlennek vagy avatatlannak – ha megkapja is ezt az ajndkot – bebizonytja, hogy is a gylekezethez tartozik, a hvknek viszont a prfcia ad jelet a hitetlenekrl, amennyiben leleplezi szvk titkait, s k is leborulva imdjk az Istent. gy bizonyosodik be rluk (s nem nekik), hogy k is hvkk lettek. Ha – feltve, de meg nem engedve – olyan helyzet addnk, hogy az egsz gylekezet nyelveken szlna, akkor az oda belp idegenek joggal vlnk, hogy az ott lvk rjngenek (mainomai = rltknt viselkedni). Viszont – ugyancsak feltve az esetet – ha mindenki prftlna, akkor a kvlllk gondolatai leleplezdnnek s elismernk (trdre hullva) Isten jelenltt a gylekezetben. Nyilvnval teht, hogy a misszi szempontjbl a prfcia rtkesebb, mint a glossollia.
1 Kor. 14,26–40.
Gyakorlati kvetkeztetseket, rendelkezseket s rvid sszefoglalst tallunk a zrszakaszban. A 26–33. versek a gylekezeti let vltozatos gazdagsgt gy prbljk megrizni, hogy mederbe terelik azt. Az sszejveteleken „mindenkinek van”, azaz mindenki hoz magval a lelkben psalmos-t (taln sajt maga ltal alkotott neket), tantst, apokalipsist, glosst (nyelveken szlst) s annak magyarzatt. (Ezekrl a fogalmakrl mr volt sz.) Minderre az pts kvetelmnyt kell felttelknt szabni. Ha glossollia hangzik el, az kett, legfeljebb hrom legyen s meg kell magyarzni a hermnets-nek, magyarznak. Ahol az utbbi kegyelmi ajndk hinyzik, ott a nyelveken szlni tud hallgasson s egyedl magban beszljen a mindent megrt Istennel. De a prftai „felszlalsok” szmt is korltozni kell: ketten-hrman szljanak, „a tbbiek tljk meg” (szljanak hozz az elhangzottakhoz). Ha kzben valaki ms venne kijelentst, akkor a mr rgebben beszlk engedjk az jat is szhoz jutni. Ebben akr mindenki rszt vehet („hozzszls” formjban), tanuls s vigasztals cljbl. A prftai lelkletre jellemz, hogy hallgat a ms szjbl jv prftai szra. Isten nem a rendetlensg ura, hanem a bkessg (az egymssal polt kzssg). Ez „a szentek gylekezeteiben” (vagyis az apostol ltal alaptott egyhzakban) a szoks. Ezt kvessk Korinthusban is. A 34–36. versek az asszonyoknak tiltjk meg a beszdet (lalein, ami fecsegst, csevegst is jelent) az istentiszteleten. Nincsen ez ellenttben a 11:3–16-tal, ahol az asszonyok ruhzatt, hajviselett szabja meg szolglatuk (ima, prfcia) kzben? Nincsen a kett kzt ellentmonds, mert mg a 11. fejezetben a karizmt nyert asszonyok beszd kzbeni viseletrl szlt az apostol, addig itt a szolglatot nem vgz asszonyok „belebeszlst”, krdezskdst tiltja meg az sszejvetelek alkalmval. A kett nem ugyanaz. Itt ugyangy az istentisztelet j rendjt vdi az apostol, mint nhny verssel elbb, amikor a negyedik vagy tdik prfcia eltiltst kvnja, mert elg abbl kett vagy hrom. Megfigyelend, hogy a 11. fejezetben az asszonyok hangos imjrl s prftlsrl volt sz (ez nincs megtiltva, csak a hajviselet szablyozand kzben), itt pedig az asszonyok „beszdjt” tiltja meg, mely sem ima, sem prfcia, inkbb „belebeszls, krdezskds” volt. Ennek otthon van a helye. Pl a 36. v.-ben figyelmezteti a gylekezetet, hogy nem nluk kezddtt az egyhz, teht msok szoksait is vegyk figyelembe. Ez fontos mindig a fiatal gylekezetek esetben. A 37–38. versekbl azt tudjuk meg, hogy ezek mgtt magnak az rnak a parancsa ll. A 39. vers tkletes sszefoglalsa az eddigieknek: trekedjetek a prftlsra, de ne tiltstok a nyelveken szlst a fent vzolt felttelek mellett.
1 Kor. XV. RSZ
A korinthusi gylekezetben olyan rajong (enthuziaszta) nzetek keletkeztek, taln gnosztikus hatsoknak kitve…, melyek szerint a feltmads „llekben” mr megtrtnt (v. 2Tim 2:18), ami pedig a haland test feltmadst illeti, az mr szksgtelen. A rajongk azonban nemcsak a „test” semmibevtelt hirdettk, hanem figyelmen kvl hagytk az id megfordthatatlansgt, azt, hogy nem lehet sszemosni, amit „mr” megcselekedett Isten az letkben (elhvs, bnbocsnat, jjszlets, Llek ajndkai) azzal, amit Isten „mg nem” adott meg (a teljessgre jutst, a test megvltst s a feltmadst). Ezeknek vlaszol Pl a 15. fejezetben.
1 Kor. 15,1–11.
E szakaszban Krisztus feltmadsrl r az apostol. Ebben ellenfelei s vitapartnerei sem ktelkedtek. Ezt tanstja a gylekezet ltal elfogadott s vallott evanglium, ami ltal dvzlnek is olvasi (1–2). A 3–4. versek igen rgi hitvallst idznek, amit maga Pl is gy vett t az skeresztyn tradcibl. Ez pedig az, hogy Krisztus: „meghalt s eltemettetett, feltmasztatott s megjelent”. Az els az tette volt, a msodik az emberek, a harmadik Isten, vgl a negyedik (intranzitv pass.) megint az tette volt. Ezt a srtett hitvallst kt helyen kiegszti az apostol: „a mi bneinkrt” s „az rsok szerint” szavakkal. Ebben a kiindulpontnak sznt hitvallsban senki sem ktelkedett, aki a gylekezet tagja kvnt lenni. Az 5–8. versek a feltmadott Krisztus megjelenseit rjk le. A sorban elszr Kfs, azaz Pter (v. a ngy evanglium hsvti tudstsval), utoljra pedig Pl kvetkezik. A Jakabnak trtnt megjelensrl csak az egyik apokrif evanglium, az 500 testvr eltti megjelensrl azonban ilyen kifejezetten egyik sem tudst. Itt Pl szavainak fontos trtneti rtkk van, hiszen elbb keletkeztek, mint az evangliumok. Feltn mg, hogy Pl hallgat az asszonyok hsvti szereprl (Mk 16:1–8 s par.). Amikor Pl utols tanknt nmagt emlti, ezzel szernysgt mutatja meg (ektrm-nak, hibs szletsnek tekintve nmagt), s egyttal ntudatt is ltjuk, mert bizonytja, hogy is apostol (Krisztus feltmadsnak tanja). Igaz, ez csak kegyelembl lehet az esetben, hiszen nem hsge jutalmaknt jelent meg eltte az r. Ellenkezleg. nem kvette Jzust annak fldi letben, azutn pedig ldzte az Urat annak tantvnyaiban, gylekezeteiben. De ez a kegyelem nem volt hatstalan Pl letben, st tbbet munklkodott a missziban, mint az sszes tbbi apostol egyttvve (9–10). Mindenkppen gy lettek hvv a korinthusiak, akr Pl, akr a tbbiek szolglata nyomn (11).
1 Kor. 15,12–19.
E versekben mr vitba szll Pl azokkal „a nmelyekkel” Korinthusban, akik azt lltjk: „nincs halottak feltmadsa” (anastasis nekrn ouk estin), mely hamis jelszt ngy zben idzi az apostol ellenfelei szjbl (12–13.15–16. versekben). Hirdeti, hogy Krisztus s az vi feltmasztsa elvlaszthatatlan s megfordthatatlan sorrend. Hiszen mindkettnek ugyanaz a forrsa: Isten jjteremt, a hallon is diadalmas ereje (1Kor 6:14). Ha a mi feltmadsunk, ami kvetkezmnye Krisztusnak, nem ltezik, akkor Krisztus feltmadsa (mint elzmny) sem igaz. Aki teht a halottak feltmadst tagadja, az nem hisz igazn – ha vallja is – Krisztus feltmadsban sem. A korinthusiak nem „termszettudomnyos” meggyzdsbl tagadtk a halottak feltmadst, de mg csak nem is egyedl a test megvetse vagy a llek halhatatlansgnak ltalnosan elfogadott hellenista eszmje miatt. „Pnematikus” voltuk kpzelt „befejezettsgnek” clhoz rt tveszmje miatt tartottk a test feltmadst feleslegesnek. Pl ellenrveinek gondolatmenete visszafel halad a vitatott krdsekbl kiindulva az elfogadott kzs meggyzds fel s bebizonytja, hogy ha a kvetkezmnyt tagadjuk, akkor nincs jogunk vallani a kivlt okot sem. Kvetkeztetsei sorn hat esetben hasznlja a „ha” feltteles ktszt s sszetteleit a „feltve, de meg nem engedve” rtelmben. rvei: a halottak feltmadsa nlkl tartalom nlkli (kenos) lesz az igehirdets s a hit, hazugg vlik az igehirdet, bneiben marad a keresztyn, megsemmislnek (elvesznek) a meghalt hvk s „minden embernl nyomorultabb” a mg l hvk helyzete (14–19).
1 Kor. 15,20–28.
Itt Pl a feltmads sorrendjrl (tagma) s vgcljrl (telos) ad tantst. Minden Krisztussal kezddtt, mert a zsenge (aparch) a halottak kzl. E sz a grg kultuszi nyelvben volt ismers, a gymlcs els termst, az llatok els fajzst neveztk gy, amibl ldozatot vittek. Ezrt klnsen szentnek (= Isten szmra elklntettnek) tartottk. Az szvetsgben a zsenge Jahvt illette. Krisztus „az elaludtak” (koima) zsengje, ez a kifejezs a klasszikus grg nyelvben arra utalt, hogy a hall nem vgleges llapot. Plnl specilis rtelme: az rban elaludni, Vele kzssgben halni meg (18). Az dm–Krisztus ellenttpr rtelmt fejti ki a 21. verssel kezdd gondolatsor. Pl ellenttes prhuzamba lltja dmot s Krisztust, s ezt sok rszletre alkalmazza. dmban mindnyjan (az emberisget rtve ezen) meghaltak, Krisztusban mindnyjan megeleventtetnek. rdekes, hogy a 21. v.-ben az „ember ltal van a hall” ttelnek nem az az ellenttele, hogy „ember ltal van az let”, hanem „ember ltal” (ti. Jzus feltmadsa) „van a feltmads”. A 23–28. versek az eszkhatolgikus esemnyek sorrendjt (tagma) mondjk el. E sorrend: 1. Krisztus feltmadsa (ez mr megtrtnt), 2. azok feltmadsa, akik az vi, 3. a telos (a vg) megrkezse, amikor a mindent legyz Feltmadott Krisztus lbai alatt hdolnak ellenfelei (Zsolt 8:7). Ezek kzt az egyik a hall (26), mint a vgs ellensg. Amikor Krisztus mindenen uralkodni fog, akkor – nmagval egytt – a meghdtott kosmos-t Istennek veti al (szp grgsggel: a neki mindent alvet Istennek), s gy Isten lesz minden mindenekben. Pl trinitrius vgkifejletben vetti teht elnk Krisztus gyzelmt.
1 Kor. 15,29–34.
A 29–34. versekben kt rvet tallunk a test feltmadsa mellett. Egyik az skeresztyn gyakorlat, hogy egyesek a halottak srjnl keresztelkedtek meg. A hper prepozci jelentse lehet: a halottakrt (helyett), de lehet: a srjuk felett. A httert ennek nem pontosan rtjk, mindenesetre az apokrif Aktk tbb ilyen esetet rnak le, de majd csak a 2. szzadtl. A msik rv Pl hsies lethall-kzdelme Efzusban (e levelet is onnan rja ppen), ezt nem vllalta volna, ha nem lenne remnysge a halottak feltmadsrl.
1 Kor. 15,35–49.
A 35–49. versek azoknak felelnek, akik nem tudjk elkpzelni, hogy milyen lesz a feltmadott test. A 35–44. v.-ekben a termszetbl vett analgikkal tallkozunk. Lehet, hogy „hogyan?” s a „milyen testben?” krdseit a korinthusi ellenfelek gnyosan tettk fel, azt remlve, hogy az apostol erre nem tud vlaszt adni. Ezeket az okoskodkat viszont szltja (egyes szm 2. szemlyben, vitz flknt) „te ostob”-nak (36). Elszr a mag s a terms, msknt a vets s az arats pldjt emlti. Az „elvettetik – feltmad” ellentt ngy mozzanat szembelltsval lezi ki: romlandsg–romolhatatlansg, gyalzat–dicssg, gyengesg–er, „rzki test”–„lelki test”. A pschikon s pnematikon jelzk megrtshez 1Mz 2:7 segthet (l llek). A szveg 45. v.-tl ismt a ktfle dmrl beszl. Az egyik a psch hordozja volt csupn (az els dm), a msodik a pnema hordozja, azaz Krisztus. Pl nem filozfiai anthropolgit tant, kerli az elvont defincikat, ehelyett Isten tetteire mutat r. A 39. v. az llatok teste klnbsgt emlti, a 40k. v.-ek az gitestek anyagnak, sugrz dicssgnek (doxa) klnbsgeire mutatnak r. Mindez halvny analgia a feltmadsra nzve (outs = gy). Ms lesz a feltmadott test, mint az elhallozott, br a szemlyisg kontinuitsa megmarad. („n” fogok feltmadni – tantja Pl – br megdicslt testben.) Itt lesz fontossga a kt dmnak. Hallunkig az elsnek, feltmadsunktl a msodiknak a kpt hordozzuk (49). k ketten mshonnan „jttek” (fldi az egyik, mennyei a msik), termszetes ht, hogy nem mindegy, melyikhez tartozunk.
1 Kor. 15,50–58.
Az 50–58. versek a feltmadottak teste tvltozsnak (allass) szksgrl tudstanak. Ez isteni szksgszersg (dei = kell). Hiszen a test s vr (azaz a termszeti ember) nem rklheti Isten orszgt. (Pl nem „msvilgrl” beszl, nem trbeli kpzetei vannak a transcendencirl, hanem az eschatonrl, a trtnelem vgrl szl.) Mindez hittitok (mstrion), de Plnak van errl Istentl nyert kijelentse. A vltozsok egy szempillants alatt kvetkeznek be (rip), de egyetemes kihatsak lesznek. Amikor Krisztus visszajn, mg lesznek, akik lnek. Ezek a halhatatlansgba, romolhatatlansgba vltoznak t. Akik pedig mr halottak, azok feltmadnak. Szp hasonlattal lve: a romland (test) romolhatatlansgba ltzik, a haland test pedig halhatatlansgba. Ekkor fog az SZ-i ige beteljesedni: a legyztt hallrl, akitl elvtetett a fullnkja (zs 25:8 s Hs 13:14). Itt Pl himnikus hangvtel diadalneket mond. Egyttal sajt teolgijnak megfelelen egy lpssel tovbbviszi a prftai kpet: a hall fullnkja a bn, ennek ereje pedig a Trvny. (Ha nem volna Trvny, nem ismernnk a bnt, viszont az elkvetett bn kvetkezmnye a hall, v. 1Mz 3.) A diadalnek utn mg egy felemel parainzis (intelem) kvetkezik: aki bizonyos a feltmadsban, az helytll a htkznapok munkiban, tudva, hogy azok nem hibavalk „az rban”, aki feltmadott s minket is feltmaszt. Ezrt biztatja buzg frfias munkra olvasit. Aki a vgs dolgok fell bizonyossgot nyert, annak a vgs dolgok eltti dolgok sem kznysek (D. Bonhoeffer).
1 Kor. XVI. RSZ
A 15. fejezettel befejezte ftmit az apostol, s most a levl zrshoz rkezett el: Voltakppen egyetlen tmja volt: vni akarta a gylekezetet az elbizakodottsgtl. Ez az elbizakodottsg tkrzdtt ugyanis a prtoskodsok (1–4), a cgres bnk (5–6), a szexulis let felli bizonytalansg (7); az rvacsorai (8–11) s az igei istentisztelet (12–14) nz s szeretetlen megnyilvnulsaiban, st a feltmads remnysge lenzsben is (15). Pl szeldebb vagy szigorbb hangnemben vgig ez ellen az elbizakodottsg ellen harcolt levelben, de ez nem jelentette azt, hogy ne szeretn nagyon a gylekezetet. Testvreinek szltja ket, elismeri lelki adomnyaik gazdagsgt, buzgsgukat. Most, a zrfejezetben klnsen is gyengd hangot t meg velk szemben.
1 Kor. 16,1–4.
A jeruzslemi elszegnyedett gylekezetnek sznt pnz gyjtst nevezi itt logeia-nak az apostol. Errl ms leveleiben is rt (Rm 15:25; 2Kor 8–9. r.; Gal 2:10). A sz a szakrlis rtelm adomnyokra vonatkozott, de Plnl nem kultikus, hanem szocilis-diakniai rtelme volt: „a szentek” szksgeit szolglta. gy nevezte az apostol a keresztyneket ltalban (1:2; 6:2), de klnsen is a jeruzslemi sgylekezet tagjait (Rm 15:25; 2Kor 8:4). A nekik sznt pnzadomnyoknak ketts clja volt: segteni akart vele a kirekesztettsg szocilis sttusban lv jeruzslemi zsidkeresztyneken, egyszersmind demonstrlni az sgylekezet s a pognykeresztynek sszetartozst. Az a tancsa, hogy a korinthusiak vasrnaponknt (a ht els napjn) otthonaikban tegyk flre e clra az elz hten megmaradt pnzt, aztn egy id utn a kln-kln tartott adomnyokat gyjtsk ssze s az ltaluk vlasztott, megbzhat emberekkel kldjk Jeruzslembe. Ha „mlt” lesz adakozsuk, azaz megfelel sszeg gylik egybe, akkor maga Pl fogja felvinni azt, a vlasztott frfiak ksretben. Kharis-nak nevezi (3) az adomnyt, ami ebben az sszefggsben minden knyszer ellentte.
1 Kor. 16,5–12.
Az 5–12. versekben titervekkel tallkozunk. Pl ltalban levelei elejn s a vgn szl ezekrl (v. Rm 1:11.15; 15:22). gy tervezi, hogy Korinthusba nem a tengeren, hanem a szrazfldn (Macednin) t fog menni, csak „tmegy” (dierkhomai) a kztes terleteken, kzben nem idz sehol sem, hanem majd nluk. Nluk akr ttelelni (parakheimas), hiszen akkor mr nincs hajzs s a h ftta hgkon is nehz s veszlyes a kzlekeds. Megtudjuk, hogy a levl rsakor Efzusban (Asia rmai provincia fvrosa) van, s ott pnksdig kvn maradni (ez az arats nnepe volt). A levelet teht az v elejn rja. Beszmol arrl, hogy „nagy kapu nylott” meg eltte, azaz szles kr misszii lehetsgek eltt ll Efzusban, azrt nem akarja a vrost mg a korinthusiak kedvrt sem azonnal otthagyni (9). Ellenben elkldte Timtheust hozzjuk. (Timtheus nincs a levl kldi kztt, v. 1:1.) A rvidesen kzjk rkez Timtheust a gylekezet respektusba ajnlja, rezze magt kzttk flelmek s szorongsok nlkl (afobs), megbecslten. Olyan munksa az rnak, mint elkldje: az apostol. Ha pedig majd visszaindul tlk: bocsssk el tisztessggel, addig pedig a vele lvkkel egytt fogadjk be (eltartst belertve). Ami Apollst, a kpzett rtort (ApCsel 18:24) s az egyik korinthusi prt kedvenct (1:12) illeti, megkapta Pl a krsket, hogy prblja rvenni Apollst a Korinthusba utazsra, de ezttal nem sikerlt. Nem volt kedve kzjk menni most Apollsnak, majd el fog menni hozzjuk alkalmas idben (12). Pl itt Apollst testvrnek nevezi, kri s nem parancsol neki, szabad dntsi jogt tiszteletben tartja, s kikerli a prtoskods jvhagysnak mg a ltszatt is (v. 1–4. r.).
1 Kor. 16,13–18.
Intelmek kvetkeznek. Ezek a 13–14. v.-ekben egszen ltalnos jellegek: biztatnak a paruzira figyelsre (v. Mk 13:37; ahol Jzus ugyancsak a grgoreite = vigyzzatok, rkdjetek felszltst hasznlja), a hitben megllsra frfiasan s rsen. Az elz, 15. fejezetben is a remnysgben megllsra biztatta olvasit (15:1–2.11.58). Emellett azt kri, hogy minden szeretetben trtnjk kztk. Mintha a frfias er krsnl a prtoskodsokra s az eksztzisra utalna (egyik sem frfias tulajdonsg), a szeretet ajnlsval pedig a „gyngk” irnti kmletre (8. r.). Ezutn az elljrk megbecslsnek tmja kvetkezik. Ilyen volt Sztefanasz s hznpe. k voltak az els megtrtek az egsz Akhja provinciban (Rm 16:5). Pl maga keresztelte ket (1:16). nknt szp munkt vgeztek a gylekezetben: „a szentek szolglatra rendeltk magukat” (15b). Pl azt tartja, hogy akik ilyen ktelessgtudak a gylekezettel szemben, azokkal szemben a gylekezetnek is vannak ktelessgei, elssorban az engedelmessg (hpotasssthe). Ez mindenkivel szemben fennll, aki frad s dolgozik a gylekezetrt (16).
Ezutn azokrl szl az apostol, akik a gylekezet kldttei s nla tartzkodnak. Az emltett Sztafanaszon kvl Fortuntust s Akhaikost emlti meg. rl, hogy vele vannak (taln k hoztk el neki a gylekezet levelt s most a vlasszal mennek majd vissza), mert a gylekezetben Pl tvolltnek hinyt betltik (ptoljk) vagy pedig ms rtelmezs szerint: hitk hinyt ptoljk ki. Ez esetben a gylekezetbl hinyz hitbeli kincsek nluk megvannak, az apostol ezt gy tekinti, mint ami a gylekezet hitnek rsze. Jelenltk Pl s taln az efzusi keresztynek szmra: dt, pihentet, felfrisst (anapeausan to emon pnema – 18. v.)
1 Kor. 16,19–24.
A levl zrszavai a 19–24. versekben tallhatk. Hromszor olvashatjuk a „kszntenek titeket” kifejezst. A korinthusiakat elssorban az zsiai (rtsd: Asia Minor rmai provincia) gylekezetei kszntik, azutn az ismert hzaspr: Akvila s Priszka (zsidkeresztyn storponyva-kszt iparosok, v: ApCsel 18:2) s a – bizonyra tgas – hzukban lakk. Nhny nyugati szvegvarins hozzteszi: „akiknl n is lakom”. Ez megegyezne az ApCsel 18 adatval. Vgl „minden testvr” kszntst adja t az apostol olvasinak, arra buzdtva ket, hogy egymst „szent cskkal” kszntsk. Ez a testvri rzs kifejezse volt, adatunk van rla, hogy fknt az rvacsora eltt volt szoksban. Az itt kvetkez nhny sz ms tekintetben is az rvacsorai liturgira utal. Egyes magyarzk szerint azrt, mert az apostoli levelet az rvacsoravtel eltt olvastk fel. Elbb arrl rteslnk, hogy a kszntst Pl sajt kezvel rta. Ez lehet hitelest jegye a leveleinek (Gal 6:11; Kol 4:8). Nem tudjuk, hogy a ksznts mely rszeit rta , de taln az egszet.
A 22–24. versek megint tele vannak liturgiai vonatkozsokkal. Az „tkozott” = anathma sz jelentse eredetileg: ami fel van tve az oltrra, teht odaszentelt. (Hberl: khrem). Az egyhzi nyelvben csak negatv a jelentse, az exkommunikcira, tvozsra felszlt kifejezs volt. Ilyen felszlts valban elhangzott az skeresztyn ekharistia eltt, amikor azt krtk, hogy a mg meg nem kereszteltek tvozzanak az istentiszteletrl. Itt Pl az r szeretett szabja meg kritriumknt. Teht mindenki maga dnthet, hogy vonatkozik-e r az tok. A marana tha vagy maranatha kifejezs armul van, az sgylekezet liturgijbl vettk t a grgl beszl pognykeresztynek. Jelentse vagy: Urunk eljtt, vagy: Jvel, Ururik (Jel 22:20). Ez az rvacsora eszkhatolgikus szempontja. Amikor elhangzott a 11:26b alapjn a szereztetsi igk utn: „amg eljvend”, a gylekezet erre a marana tha-val felelt. A bcsvtel utols pillanatban Pl az r Jzus kegyelmt kvnja s a sajt szeretett kldi a gylekezetnek. Ez visszautal a levl elejre (1:3). A levl utols kt szava egy nv, mely gylekezetnek, apostolnak egyarnt drga: Jzus Krisztus.
|