1 Kor. XIII. RSZ
A „szeretethimnusz” magyarzata nehezebb, mint amilyennek ltszik. Annyi bizonyos, hogy nem mstl vett t Pl sszefgg hagyomnyanyagot, amikor ezt a szrnyal kltemnyt alkotta, hanem az adott korinthusi helyzetben szksges mondanival ihlette meg. Nevezetesen az, hogy semmifle kegyelmi ajndk sem hasznos szeretet nlkl. Ha valakitl rs kzben tvett valamilyen gondolatot, az csak maga Jzus lehetett (v. a 2. v.-et Mk 11:23k.-vel, ahol Jzus a hegyeket mozgat hitrl tantott). St, azt mondhatjuk, Jzus szeretetparancst fejti ki Pl e fejezetben. A fejezet mfaja n. „enkomion”, ami valakinek a dicsrete volt az antik korban gy, hogy elbb szemlyrl, aztn tevkenysgrl, vgl megbecslsrl szltak. gy, a szeretetrl szlva Pl lerja az 1–3-ban: ki a szeretet? (felelete: aki nlkl semmilyen karizma sem r semmit), aztn lerja: mit tesz a szeretet (4–7), vgl mi a szeretet dicssge: az, hogy sohasem mlik el, mindig szksg van s lesz r (8. s 13. versek). A 9–12. versek exkurzust adnak metaforaknt.
1 Kor. 13,1–3.
E hrom versben t zben talljuk a „ha” ktszt egy-egy feltteles mondat elejn. Hromszor fordul el a „szeretetem pedig nincs” kifejezs. Ktszer pedig a „semmi vagyok”, illetve „semmi hasznom abbl” vgkvetkeztets szolglja a mondanival dbbenetes hatst. Az itt szerepl „n” nemcsak az apostol, hanem egy tpus, aki szeretet nlkl prblna naggy lenni a gylekezetben vagy Isten eltt.
Mintha a 12. fejezet sorrendjhez kpest fordtottan szlna nhny kiemelt lelki ajndkrl azrt, hogy bebizonytsa: mg, ezek is rtktelenek szeretet nlkl. Els a nyelv, akr emberi, akr angyali (2Kor 12:4 szl az angyali beszdrl). Szeretet nlkl a nyelveken szls, de minden ms beszd is csupn hang, zaj, tartalom nlkl. Pldaknt a pogny, st extzist gyakorl szertartsoknl hasznlt tompa hang fmdarabra (chalkos) s a kt darabbl ll, sszethet gongra (cintnyr) utal, amit a harcban is hasznltak (az alaladz ige harci kilts volt). Ezek csupn hangulatot teremtenek, esetleg bdulatot, extzist produklnak, de nincs zenetk, mondanivaljuk. A msik lehetsg a prfcia valamilyen magas foka volna. Lttuk az elz fejezetben, hogy a prftk a titkokat rtettk meg. De mit rne minden titokba beleltni szeretet nlkl? Megkrdezhetjk: a szeretet titkba betekinthetnk-e, ha bennnk nincs szeretet? Ez lehetetlen – adja meg az apostol a vlaszt. Ht az a hit, mely hegyeket kpes „thelyezni” (methistanai)? Ha van bennem ilyen, szeretet pedig nincs, akkor „semmi vagyok”. A 3. vers olyan embert mutat be, aki vagyont (hparchonta) aprnknt, morzsnknt adja oda msoknak eledell (psmis). Olyanra gondoljunk, akinl nemcsak a sajtjrl val lemonds kpessge tallhat, hanem mg egy letet odaad szegnygondozsa is. Semmit sem fog rni ez szeretet nlkl. Az utols plda szvege vitatott. Lehet kachsomai-t olvasni, akkor jelentse: dicsekedni. „Ha testemet odaadom (ti. ldozatul), hogy dicsekedjem…”, akkor abbl semmi hasznom nincs. Ha a helyes olvasat: „ha tzre adom testemet”, ez akkor is tbbrtelm. Lehet ugyanis mrtrium vllalsa (v. Dn 3; mg keresztyn vrtank elgetse akkor nem volt), de lehet nkntes megengedse annak, hogy testnkbe a rabszolgasg blyegt sssk. Szerintnk Pl erre gondolt, ugyanis ez illik legjobban a szvegsszefggsbe: valaki aprnknt jtkonysgi cllal felleti a szegnyekkel a vagyont, vgl nmagt is eladja rabszolgnak (rabszolgablyeget sttet magba), hogy sajt testnek rval is jtkonykodjk. De ez sem r semmit szeretet nlkl!
1 Kor. 13,4–7.
Miutn hromszor, egyes olvasatok szerint ktszer, emlti az apostol az agap-szeretet szt, felsorolja annak 15 (!) ismrvt. Elszr kt pozitvat emlt, ezt 8 negatv jellemzs kveti (milyen „nem” a szeretet), majd ngy pozitv tulajdonsga kvetkezik a szeretetnek „mindent” trgyesettel, vgl egy pozitvan negatv zrs: „sohasem” van a vgn. A 4. v.-ben a szeretet kt pozitv tulajdonsga, hogy hosszan tr s jsgos. Az elbbi sz (makrothme) alig fordult el a profn grg nyelvben, annl tbbet a LXX-ban, ahol Istennek azt a tulajdonsgt jelezte, hogy visszatartja jogos haragjt az emberek irnt. A jsgossg Plnak egy msik levele szerint a Llek gymlcse (Gal 5:22). A nyolc negatv tulajdonsg kzl (persze ezek erklcsileg mind pozitv jellegek) az els, hogy a szeretet nem verseng. Ltjuk, hogy most a korinthusi viszonyokra alkalmazott finom clzsok kvetkeznek: k voltak egymssal verseng prtokra szakadva. A kvetkez rdekes sz: perpere-dicsekv retorikai teljestmny, kevs tartalommal, hangutnz jelleggel. Az res, de fennhjz beszd kignyolsa. Ezutn a felfuvalkodottsg s a szeretet egymst kizr voltval tallkozunk. A szeretet nem fuvalkodik fel. Az 5. v.-ben az askhmone az illetlen, a jmodorral ellenkez (ktelen) magatartst jelli. Ilyennek tekintette Pl a gylekezetben az illetlen ltzk viselst, az egymssal szembeni per indtst. Aztn azt is megtudjuk, hogy a szeretet nem keresi a maga hasznt. Nem gy, mint a most trgyalt nyelveken szls, mely inkbb csak nmagt pti. A kvetkez kifejezs (ou paroksnetai) az ingerlkeny magatarts kifejezsre szolgl. Ha valaki mindig ideges reakcikkal felel a msik fl kzeledsre, ott nincs jelen a szeretet mindent megvltoztatni tud ereje. Az is idegen a szeretettl, hogy felrja a rosszat. Nem vezet „tartozik – kvetel” rovatot az elszenvedett srelmekrl. Semmilyen igazsgtalansgnak nem rl – hiszen azt szeretn megszntetni minl szlesebb krben –, de tud rlni, ha a valsg s igazsg jut rvnyre (6). A 7. versbl megtudjuk, hogy a szeretet elhordoz (9:12; 1Thessz 3:1.5), illetve elfedez mindent, bizalmat ad az emberek kzti kapcsolatban (teht itt az egyms irnti bizalomrl, nem az Isten irnti hitrl van sz), remnykedik a msik elnys vltozsban, s megmarad a teher alatt (hpomonia).
1 Kor. 13,8–13.
Pl a himnuszt a szeretet llandsgnak, megmaradsnak hirdetsvel fejezi be. A piptei ige sz szerint elesst jelent, itt a megbuks, rvnyt veszts jelentsvel br. De ilyen a szeretettel nem trtnhetik meg, mert az rkk rvnyes. Ezzel szemben a prfcia egyszer rvnytelenn vlik, hiszen mindig az idnek csak egy rszletre vonatkozik. Mire betelik, addigra mr letelt a tovbbi rvnye. A nyelvek megsznnek, hiszen az a bn kvetkezmnye volt (1Mz 11). Az ismeret is rvnyt fogja veszteni, hiszen csak egy rszt tartalmazza az igazsgnak s nem annak teljessgt. Ismereteink s prftlsunk rsz szerinti, hiszen a vges nem fogadhatja be a vgtelent (Klvin), s mi vges emberek vagyunk. Istenrl alkotott fogalmainkba az teljessge nem fr bele. De el fog jnni a teljessg. A vilgtrtnelem a vghez fog rni s eljn a teljessg az istenismeret szempontjbl is, s akkor rszletismereteinknek sem lesz mr rtelme. A 11. v. a kiskorsg s nagykorsg pldjval vilgtja meg ezt. A kiskor beszde, trekvsei s gondolkodsa a kiskor letkori sajtossgainak megfelel. Ezt a normlis fejlds sorn a felntt elhagyja, „kinvi”. Ez a termszetes. Gyengd clzs ez arra, hogy a korinthusi prtoskodk, elbizakodottak, rendetlen letek, kegyelmi ajndkaikon versengk mg kiskorak a keresztynsgben, brmennyire is tl j vlemnnyel vannak nmagukrl. A 12. v. az kori, fmbl csiszolt, csak homlyos (enigmatikus = talnyszer) ltvnyt ad tkrrl beszl: gy, tkr ltal ltunk most, ha Isten dolgait vizsgljuk. De egyszer eljn a teljessg. Akkor gy ismernk majd, ahogy minket ismer Isten: vagyis tkletesen. Ez a keresztyn „ismeretelmlet”, vagy inkbb ilyen a keresztyn remnysg.
Befejezsl az apostol a „most”-rl, a jelenrl szl. Hrom nagy rtket sorol fel, ezek: hit, remny s szeretet. Mindegyik nagyobb brmely eddig felsorolt karizmnl. A Llek gymlcse mindegyik. De a szeretet kivlik a hrom legnagyobb rtk kzl, mert „odat” mr sem hitre, sem remnysgre nem lesz szksg, ha majd sznrl sznre, kzvetlenl ltjuk Istent. A szeretetnek viszont ott is s akkor is meglesz a szerepe. Azrt nem fogy el, mert mindig szksg lesz r.
|