1 Kor. X. RSZ
1 Kor. 10,1–13.
A 10. fejezet visszatr a 8. fejezetben elkezdett tmhoz, a blvnyldozati hs fogyasztsnak erklcsi krdseihez. (Lttuk, hogy a 9. fejezet mondanivalja az apostol szabadsgrl s arrl, hogy ez mire ktelezi t, ugyancsak ehhez a tmhoz tartozott mintegy exkurzusknt.) A 10. fejezetben az 1–13. versek az exodus-motvumot, Izrel pusztai vndorlst hozzk fel pldnak. Az 1–5-bl kiderl, hogy a pusztban vndorl „atykat” (1) az apostol a kortrs keresztynek tpusnak ltja, az akkoriban ismert, n. tipolgiai rsmagyarzati elv szerint. A grg tpos sz olyan formt jelent (pl. pecstnl), melybe a kialaktand nyersanyagot betltik, hogy az flvegye a tpos formjt. Ez volt az antitpos. (V. Zsid 9:24; 1Pt 3:21.) A tipolgiai rsmagyarzatnl azonban nemcsak puszta analgirl (megfelelsrl) volt sz egy rgi trtnet vagy prfcia s a jelen kztt, hanem eszkhatolgikus megfelelsrl, beteljesedsrl is beszltek a szentrk. Plda erre az SZ-bl Dn 9:24kk.; melyben a Jer 25:11-ben megjvendlt 70 vet, ami a babiloni fogsg ideje, Dniel mr az eszkhatolgikus messisi idre alkalmazza. Pl apostol ismerte az SZ-i s a rabbinisztikus tipolgit, azonban Krisztus szemlyben s mvben tallta meg a vgidk kezdett, ezrt krisztolgiai rvelsre hasznlta ezt az rsmagyarzati mdszert.
Az apostol int pldaknt hozza fel a korinthusi keresztyneknek a pusztai vndorls trtnett. Kt alapos oka van erre. Egyik, hogy a pusztban vndorl np is beleesett a blvnyldozat bnbe, akrcsak a korinthusiak, mikor ettek a blvnyldozati hsbl, felvilgosult ismeretkre hivatkozva. A msik ok, hogy az exodus nemzedknek is hibja volt az elbizakodottsg (ppen azrt, mert k mr megszabadult s elindult np voltak), ez a veszly fenyegeti a korinthusiakat is.
Az 1–5. versek a pusztban vndorl zsidk trtnett magyarzzk tipolgiailag. Ngy zben hasznlja a szentr a „mindnyjan” kifejezst, jelezve, hogy itt nem egynekrl, ha, nem a np egszrl beszl. A felh alatt (voltakppen: utn) s a tengeren tkelt npnek ez az rintkezse a vzzel nem volt ms, mint Mzesre trtn „keresztsg”. Az rvacsora elkpt is megtallja Pl az exodus trtnetben: ez a „pnematikus” tel s ital (manna, frjek, sziklbl fakasztott vz), amit a pusztban vndorlk ettek s ittak. „Pnematikuss” nem az anyaga tette ezt az telt s italt, hanem az eredete: csodakppen kaptk Istentl. rdekes a nppel egytt vndorl szikla kpe, mely folyamatosan szolgltatta a vizet (4), ez mr Pl eltt is megvolt a zsid rsmagyarzatban. Az j Plnl, hogy e sziklban magt Krisztust ltja. A praeexistens Krisztus egytt vndorolt Mzes npvel, mert volt a tpllkforrsuk. A megdbbent az, hogy az ilyen gazdagon megldott, csodk sort tapasztalt np tbbsgnek mgis meg kellett halnia a pusztban, mert engedetlensgk miatt „nem kedvelte ket Isten” (5). Holttesteik sznyegknt terltek el a pusztban (katestrthsan).
A 6–13-ban mindezt a gylekezetre alkalmazta az apostol. Hiszen ezek „tpusknt” estek meg a rgieken, hogy a maiaknak int pldt adjanak. Ngyszer hasznlja a „mi ne…” formult. „Mi”, azaz a korinthusiak s Pl, ne tegyk, amit a pusztai vndorlk tettek. t bnt sorol fel: gonosz kvnsg, blvnyimds, parznasg, istenksrts, zgolds. Mindegyik utn hosszabb-rvidebb magyarzat is kvetkezik. Az exodus nemzedknek bnt az egyiptomi hsosfazekak visszakvnsval kezdte. Ez vajon nem hasonlthat a pognyokbl lett korinthusi keresztynek blvnyldozati lakomhoz trtnt visszatrshez? Ezutn kvetkezett a nylt blvnyimds (aranyborj). A blvnyldozati hs – akr a „felvilgosult” elvek hangoztatsval, mely szerint nincs is blvny – fogyasztsa nem vezet-e a blvny tudatos vagy ntudatlan imdshoz? A harmadik bn, a parznasg az exodus-nemzedkben a blvnykultuszt kvette (Ex 32:6; paidzo ige jelentse = jtszani, kultikus tncot lejteni a szerelem papnivel). Mindez istenksrts, a negyedik bn. A szvegvltozatok egy rsze „az r” megksrtst, ms rsze Krisztus megksrtst hozza. Az elz hrom bn elkvetje Istent ksrti: vajon tri-e s meddig a bnket, van-e ereje megakadlyozni vagy megbntetni mindezt. Ez a „szellemi” bn nem kisebb, mint az elz, durvn testi bnk! Vgl az tdik bn a zgolds (morgs, goggsmos). Itt mr a np megbnta, hogy Isten szavra elindult a szabadsg tjn s visszakvnkozik az egyiptomi rabszolgasgba. Bntetsk: sok ezer ember halla, majd az egsz np elhullsa a pusztban. A 11. v. rsmagyarzati elv: mindezek tpusknt figyelmeztetnek minket. Hozznk rt el ui. „a korszakok telos-a”, clja vagy vge. Ezt Krisztus eljvetele s megvlt tettei hatrozzk meg. A 12. v. azokat figyelmezteti, akik Korinthusban „biztosan llottak a lbukon”: el ne essetek, ti magabiztos nhittek! Az mg, hogy tudjtok, hogy a blvny nem l, nem biztost az ellen, hogy a blvnykultusz ne kssn ssze dmoni erkkel benneteket. A 13. v. viszont azoknak ad biztatst, akik esetleg megijednek az eddigi intelmektl. „Ami megesett veletek” (ti. a tlzott magabiztonsgbl ered ksrts), „emberi” jelleg volt, teht rthet. Isten azonban „kiutat” (ekbasis) ad nektek mindebbl, ha engedelmeskedtek neki.
1 Kor. 10,14–22.
E szakaszban arra tantja olvasit a szerz, hogy hiba „nincsenek” (objektve) blvnyistenek, mgis dmoni erkkel kerl kapcsolatba, aki a blvny oltrnak vendge (akr mert rszt vesz a pogny kultuszban, akr mert eszik a blvnynak ldozott hsbl), hiszen a megszemlyestett termszeti erk mgtt dmonok llnak, s az oltr maga, asztalkzssg s letkzssg velk. E szakasz elejn az addig elmondottakbl kvetkez ints ll: „Menekljetek a blvnyimdstl!” (14). Ezutn jn a biztats: rtelmesek vagytok, ht tljtek meg szavaimat: igazak-e! A „szeretteim” (14) s az „rtelmesek” kifejezsek kedvez hrokat pendtenek meg az olvaskban. A gylekezet nmagt „rtelmesnek” (4:10) tekintette, mg Pllal szemben is flnyt reztek. Most Pl erre hivatkozik. Egyttgondolkodsra hvja ket. Vallstrtnetileg visszafel haladva, fordtott sorrendben szl elbb arrl, hogy az rvacsorban rsztvevk a Krisztus vrvel s testvel kerlnek kzssgbe. rdekes a sorrend: 1. kehely, 2. kenyr. Mind az rvacsora szereztetsnek lersban, mind a zsid pskaliturgiban fordtott sorrend volt. Taln a pogny kultuszban volt elbb az italldozat, azrt van itt is gy. A „hlaads kelyhe” az nnepi tkezs vgn volt, a pskaliturgiban ez volt a 3. pohr. A szveg kzelebb ll Mt/Mk vltozathoz, mint a pli szereztetsi igkhez (1Kor 11:23), valsznleg mg Plnl is rgebbi gylekezeti hagyomnyra megy vissza. A rszvtel az rvacsorban letkzssget teremt a hv s Krisztus kzt, a koinnia rszesedst jelent valamiben. Az rvacsorzk kzssge s egysge Krisztussal mg nyilvnvalbb a 17. v.-ben. Az egy kenyrbl rszeseds megteremti az egy Krisztussal s egymssal gyakorolhat kzssget. A 18. v. – eggyel visszafel lpve – rmutat, hogy a jeruzslemi ldozati oltr is asztal, s gy letkzssget adott a zsid npnek.
Sem a blvny, sem a blvnyldozat nem „ltelmleti valsgok”. De akik a pogny oltrnl ldoznak, azok mgis dmonoknak ldoznak taln akaratukon kvl. Hiszen a „semminek” is bn ldozni, azaz isteni tiszteletben rszesteni azt. Egyszerre nem lehet valaki az r asztalnak vendge s ugyanakkor a blvnyoltr. Nem vagyunk olyan ersek, hogy Istent „ingereljk”, azaz prbra tegyk, hogy meddig tri ezt. Az „ersek” sz finom irnival cloz a korinthusi vlekedsre: „ersek vagyunk” (4:10).
1 Kor. 10,10:23–11:1.
Ebben a szakaszban Pl befejezi a blvnyldozati hs evsrl s az azzal kapcsolatos erklcsi problmkrl rt szakaszt (8:1–11:1). A 23. v.-ben megismtli a 6:12-ben mr idzett nz, libertinus-felvilgosult jelszt: „minden jogomban ll”. Klnbztessk meg az eletheria (szabadsg) s az exousia (jog, teljhatalom) grg szavakat. Az eletheria-szabadsg szt Pl mindig pozitv rtelemben hasznlja, pl. a 6:19-ben gy, hogy minden anyagi fggsgtl szabad, a 10:29-ben a ritulis parancsoktl val szabadsgrl szl. Viszont az exousia kifejezs (jog, teljhatalom, lehetsg) nla inkbb negatv rtelm, visszalst jelent a szabadsggal. Ez utbbi kifejezst a korabeli cinikus filozfusok szerettk, akik azt tantottk, hogy nem kell tekintettel lenni msok elvrsra, s szerettk klnc viselkedskkel a trsadalmat bosszantani. Az elbbi sz viszont (eletheria) a sztoikus filozfiban volt ismers, s az emberektl val fggetlensg mellett, jelentsnek nem volt az embereket semmibe vev tartalma. A korinthusiak jelszava teht nem a nemes rtelemben vett szabadsgra vonatkozott, mert azt Pl is helyeselte volna, hanem ilyesmit jelentett: „nekem minden lehetsges, mert mindenre jogom van”. Ezt az apostol a sztoikus „hasznl” (snferei) s a zsid „pt” (oikodomei) fogalmakkal szembesti. Vagyis a keresztyn embernek minden hasznos s pt tevkenysgre szabadsga van. A kros s rombol dolgokra viszont nincs. A 24. v. egy nagyon szp keresztyn elvet llapt meg: ki-ki a msikra legyen tekintettel, ne csupn nmagra. Jzus egszen gy tett: csak msok rdekt nzte, s nem a magt (Fil 2:4).
A 25–30. versekben az eddigieket „aprpnzre felvltva” talljuk, azaz szitucis etikt olvasunk a mindenkor rvnyes normk utn. Az egyik a mszrszkben rustott hsokra vonatkozik, amit legtbbszr a blvnynak ldozott hsbl mrtek ki. „Minden” ilyet meg lehet enni, s nem kell agglyoskodni emiatt. A szabadsg tlzsba vitele (szabadossg) a szeretet hinyra, mg az agglyoskods, a tlzott lelkiismeretessg a hit hinyra mutat (Czegldy Istvn). Az apostol ezt a ttelt zsoltridzetekre alaptja (24:1; 50:12; 89:12) arrl, hogy az egsz Fld az r, teht az elfogyaszthat llatok is. A msik szituci az, ha a keresztyn ember hitetlenek (a gylekezeten kvliek) otthonban vendg. A meghvst el szabad fogadni s az tkezs sorn brmit, amit elnk tesznek, meg szabad enni. Egyetlen esetben szksges az nkorltozs, ti. akkor, ha a jelenlevk kzl valakit ez megbotrnkoztatna. Ha azt mondjk: ez az tel isteneknek szentelt (hierothton = szent ldozat, ezt csak pognyok neveztk gy, a zsidk blvnyldozatnak mondtk volna), akkor az illet lelkiismerete (ne a magunk) miatt ne egynk abbl, nehogy szabadsgunk s j lelkiismeretnk nz rvnyestse msokat tasztson. Ha n hlt tudok mondani valamilyen telrt, nem szolglhatok azzal ms botrnkozsra.
A 31–33. versek hrom szp elvet tartalmaznak. Evs-ivs vagy az attl trtn tartzkods mind Isten dicssgre legyen az letnkben. Se a zsidkat, de a grgket, se a gylekezetet se botrnkoztassuk meg magatartsunkkal, ellenkezleg, magatartsunkkal msok megnyersre trekedjnk. Ebben Pl pldnk lehet, mert mindenkinek kedvt keresi, kivve nmagt. Ezrt rdemes t „utnozni” (mimts = valakinek kvetje, utnzja), hiszen meg Krisztust kveti (utnozza az r indulatt, lettjt).
1 Kor. XI. RSZ
1 Kor. 11,2–16.
A szakasz els versben (2) Pl megdicsri a gylekezetet a tle tvett dolgok megtartsrt. A kvetkez verstl (3) viszont a szakasz vgig a nk hajviseletrl van sz az istentiszteleten. Valsznleg a korinthusiak azt a pli tantst rtettk rosszul, ami Gal 3:27k.-ben van megrva arrl, hogy Krisztusban nincs sem frfi, sem n. Ezt biztosan Korinthusban is elmondta az apostol. Most azonban ezt az Isten szne eltti igaz ttelt, ami arrl szl, hogy az Istentl nyert dvssg szempontjbl nem szmtanak az emberek kzti klnbsgek, gy a nemek sem; gy alkalmazza a korinthusiak rszre, hogy mindez nem jelenti, hogy a nemek egyms kzt adjk fel klnbsgeiket. A hajviselet s ms szoksok megcserlse a frfiak homoszexualitsnak s az asszonyok prostituldsnak jele volna a kor megtlsben, ettl vnak Pl szavai.
A fej (kefal) itt a kzvetlen fggsg jelkpe. A frfiak Krisztustl fggnek kzvetlenl, az asszonyok ellenben a frfiaktl. A fedetlen fej a kzvetlen kapcsolatjele Istennel, v. 2Kor 3-mal, ahol (7:12) arrl olvasunk, hogy Mzes fejn a lepel mutatta, hogy nem ll kzvetlen kapcsolatban Istennel, vagyis lefedett fejjel jelenhetett meg Eltte. A frfiak viszont fedetlen fejjel llhatnak Isten eltt. Pl a teremtsi rendre vagy sorrendre hivatkozik: Gen 3:27k. Ez nem a frfi s a n egyenrtksgt vonja ktsgbe, de egyformasguknak igenis ellene mond.
A ftyolviseletet sok rnk maradt kori srkvn tallt brzols bizonytja a nknl. A himation (kend) szabadon hagyta a nk arct, de fejt fent s htul bebortotta. Voltak persze, akik nem viseltek ftylt. Pl nem valamilyen konzervatv divat nevben szl. Nem ltalban beszl a ftyolviselsrl, hanem konkrtan az istentisztelet idejn a prftls vagy imdsg kzben viselt ni ftyolviselsrl vagy annak hinyrl szl. Kiderl, hogy ezt a szokst a korinthusiak csak jabban vettk fel, amg Pl msfl vig kztk volt, nem volt ilyen szoksuk. Ezenkvl a tbbi keresztyn gylekezetben ismeretlen ez a szoks (16).
Mirt fontos az apostolnak, hogy ftylat hordjanak a nk az istentiszteleten? 1. Nem akarja, hogy az Isten eltti egyenlsget egyesek trsadalmi lzadsra hasznljk fel. 2. Nem akarja, hogy a levett ftyol miatt ksrtsbe essenek a jelen lv frfiak, hiszen mg az angyalok is ksrtsbe eshetnek, ha a nk nem viselik az Istenhez s frjkhz tartozs „hatalmi jelt” (exousia). 3. Nem akarja a nemek klnbsgnek egybemosst. A ftyol levteltl csak egy lps volt a hossz haj levgsa (5). Ez pedig a hivatsos parzna nk jele volt, tisztes asszonyoknl pedig csak a teljes kiszolgltatottsg (pl. rabszolgasorsra juts) eredmnye lehetett. Ennek ellenttes prhuzama az volt, ha a frfi hossz hajt viselt vagy befedte a fejt ftyollal. Ezt csak a selyemfik s homoszexulisok tettk meg. Mindkt magatarts ellenttes a teremtsi renddel, st a termszet rendjvel is (7:14).
A 11–12. versekben megint az Isten eltti egyenlsg gondolatt talljuk, itt a Gal 3:27k. teolgija rvnyesl ismt: frfiak s asszonyok klcsns fggsge s nllsga a Teremt s Megvlt Isten eltt. Pl fentebb trgyalt gondolatai teht nem „korhoz ktttek” – ez kibv lenne a megrts helyett rsznkrl –, hanem a 11–12. versekhez ktttek, s azoknak egszen specilis esetrl szlnak, amit j ma is komolyan vennnk. Hiszen lnyegben ugyanazt mondjk, mint az elz fejezetek, melyekben a blvnyhs evse a tma. Azt mondjk ui., hogy legynk tekintettel egymsra a gylekezetben, s ne botrnkoztassuk meg sem egymst, sem a kvlllkat!
1 Kor. 11,17–22.
A 16. versig terjed szakasz a frfiak s nk magatartsval foglalkozott a gylekezeti sszejveteleken. Tovbbra is a gylekezeti sszejvetel a tma (snerchesthe = sszejttk), de most a szocilis feszltsgekrl szl az apostol, amelyek a gylekezeti szeretetvendgsgeket (agap), st az rvacsort is megronthatjk. Tudnunk kell, hogy egyrszt nagyon sok kzs tkezs volt ismeretes az antik vilgban (kultikus s szakmai, valamint temetkezsi egyesletekben gyakorolt), de egyetlenszer volt, hogy a keresztynek kzs tkezsein a legklnbzbb trsadalmi rtegekhez tartozk (heterogn sszettel) vettek rszt. Ez, ha a Llek szerint mentek a dolgok, nagy bizonysgttel volt a kvl levk eltt arrl, hogy a keresztynek szeretik egymst s kztk a trsadalmi klnbsgek nem thidalhatatlanok. Csakhogy Korinthusban megromlott ennek lehetsge.
Pl megllaptja, hogy krral s nem haszonnal gylnek egybe a korinthusiak. Emiatt „nem dicsri”, hanem korholja ket. Hallott arrl, hogy kztk sok a szakads (schisma) s az elklnls (hairesis). E szavak rtelme itt kicsit ms, mint az 1. fejezetben, ahol prtokat, vlemnyeltrseket fejeztek ki. Itt inkbb a vagyoni klnbsgek megoszt hatsrl van sz. nellentmonds a hasads az ekklsiban, hiszen annak ppen az emberek kzti ellenttek thidal helynek kellene lennie, szocilis tekintetben, de a szeretet s felelssg gyakorlsa kvetkeztben. Pl csak „rszben” ad hitelt a rossz hreknek (18b). nmagban mg nem is volna baj, hogy a gylekezetben elklnlsek tmadnak, legalbb kiderl, hogy kik azok, akik ilyenben nem vesznek rszt, teht kiprbltak (19). A baj az egszen rossz gyakorlatban van. A kzs tkezsek csak ltszatra mkdnek. Valjban a gazdagok elbb rkeznek, tbbet s jobbat esznek, mint a ksn jvk (estig dolgoz szegnyek: kikti munksok, tengerszek, rabszolgk). Annyira nem gondolnak azokkal, akik mg nincsenek ott, hogy mire azok megrkeznek, k mr „megittasodtak” (21b) s az ltaluk hozott vacsora maradvnynak tn falat kenyrrel s korty borral vrjk az utnuk rkezket.
A korinthusi gazdagok nem tesznek klnbsget sajt vacsorjuk s az r vacsorja (deipnon idion s deipnon kriakon) kztt. Nem tudjk, hogy az r asztalnl nem lehet „ki-ki alapon” valamilyen szent „pikniket rendezni”. Amit az r hzba elvisznk s az asztalra helyeznk: az az v, nem a mink. Nekik is vendgnek kellett volna magukat tekintenik, de k a vacsort (deipnon) maguknak hoztk, msokkal legfeljebb a vacsora utni csemegzst s ivst (smposion) akartk megosztani a rmai s grg szoks szerint. Pedig itt Jzus asztalnl vannak, ahol csak egy Hzigazda van: az r. Ezt Pl a gylekezet s a szegnyek megvetsnek (lenzsnek) minsti. Akkor mg az is jobb lenne, ha otthonaikban laknnak jl s aztn jnnnek a kzs sszejvetelre. Itt megint szerepel a pli sajtos szemrehnys: „nem dicsrlek” emiatt benneteket.
1 Kor. 11,23–26.
Az rvacsora szereztetst Pl azrt adja el, hogy a gylekezet ezen mrje le a sajt gyakorlatt. Nla tallhat errl a legrgibb lers, mely mg antikhiai tartzkodsa idejre, a 40-es vek elejre megy vissza. A 23. v. kifejezi, hogy Pl egy olyan hagyomnylncolat egyik lncszemnek tartja magt, melynek elejn maga a trtneti Jzus ll. Az „tvettem” (paralamban) s „tadtam” (paradidmi) szavak a rabbinista hagyomnyozs (tradci tads) kifejezsei. Azzal, hogy az apostol megjelli Jzus szavai elhangzsnak idejt, egyttal a liturgiai szveget teszi trtnetiv. rdekes, hogy a „hagyomnyos” kifejezs mellett ugyanabban a versben ugyanaz a grg sz Jzusnak a hatsgok kezbe trtn „tadst”, elrulst is jelli. Vgl azonban a liturgiai s trtneti kzlnivaln tl az apostol rsnak ez a rsze parenetikus (int) mfaj, mert az egszet azrt trja a gylekezet el, hogy az eladottak fnyben javtsk ki sajt rvacsorai gyakorlatukat s gondolkodsmdjukat, de indulataikat is ahhoz szabjk.
A 23b s a 24a mg Jzus rvacsorai gesztusait rjk le. Pl nem emlti, hogy ez a pskavacsora alkalmval trtnt, ezt az evangliumokbl tudjuk. De Pl szavai jl beleillenek a pskavacsora rendjbe: az tkezs eltt a hzigazda hlt adva Istennek, megtri a kenyeret s egy-egy darabot ad a jelenlvknek, az tkezs utn (meta to deipnsai = miutn megvolt a vacsora) pedig a hlaads kelyht adta krbe. A kt cselekmny kzt folyik le a pskavacsora, amit Pl nem emlt, valsznleg azrt, mert a szereztets szavai a vacsora elejre s vgre esnek.
A 24b–26 Jzus szavait idzi. Az „ez az n testem” kifejezs mindhrom szinoptikus evangliumban s Plnl sz szerint megegyezik. Apr (szrendi s ms nyelvtani) eltrs van csak a msik formula ngy feljegyzett vltozata kzt: „szvetsg az n vremben (vrem ltal)”, klnben e ngy vltozat szvege is azonos. Jzus fknt e szavakkal vltoztatta a pskavacsort rvacsorv, echaristiv (gy neveztk el a hlaads motvumrl, amellyel a szertarts elkezddtt). Mit mond ki e kt formulval Jzus? A „kenyr-szavak” a szabadtsra vonatkoznak. Ahogyan a pskaliturgia az Egyiptombl val megmeneklsre emlkeztette a zsidkat, gy szl most Jzus tantvnyaihoz, gylekezethez arrl, hogy az teste „rtetek” (hper hmn) meg fog tretni az zs 53:5 rtelmben. A szabadts alapja teht az ldozat. A „kehely-szavak” viszont az j szvetsgrl szlnak. A krbejr kehelybl rszeslk lesznek ennek az j szvetsgnek tagjai. „Az n vrem ltal” vagy „az n vremben” kifejezs itt azt jelenti, hogy a szvetsg akkor lp hatlyba, mikor Jzus vre ki fog omlani, vagyis halla pillanatban.
Fontos azonban az rvacsora szereztetsnl az idtnyez is. A jelen: a szent jegyek valsga. A mlt: ezt ismteljtek meg az n emlkezetemre. Az anamnsis itt nem csupn a gondolatok vilgban szletik, hanem az „ezt cselekedjtek” vgrehajtsa kzben Jzus valsggal jelen lesz az rvacsorz tantvnyokkal. Nem mi „idzzk” t a mi asztalunkhoz, hanem mi lesznk az asztala vendgei. A jv: „amg eljvend”. Akkor a Mennyei Vendgsg, a Brny Menyegzje vltja fel az rvacsort. A 26. v. mr az apostol utastsa: minden rvacsora alkalmval hirdesstek az r hallt. Ha a gylekezet ezt teszi, nem fordulhatnak el olyan, Jzustl idegen anomlik, mint a korinthusi agapn hez szegnyek s dskld gazdagok ellentte.
1 Kor. 11,27–34.
A zrversekben az eddigiekbl levonhat kvetkezmnyeket talljuk. Aki nem megfelel mdon (an-aksis) veszi a szent jegyeket, az vtkess lesz, mgpedig az r teste s vre ellen. A nem megfelel mdon trtn rvacsoravtel az, amikor nem klnbztetjk meg (diakrin = elvlaszt, megklnbztet, helyesen tl meg valamit) az r testt (sma) ms teltl, ms testtl. Kt dologra gondolhatunk. Az egyik: az rvacsorai jegyek s az agap teleinek, italainak megklnbztetse. Msknt: a skramentum s a jllaks cljbl fogyasztott evs sztvlasztsa. A msik: az egyhznak, a gylekezetnek, mint Krisztus testnek megklnbztetse ms emberi kzssgektl, akr a barti asztaltrsasgoktl. Mindkt rtelmezsnek megvan a jogosultsga e versek sszefggsben. Mindkt tekintetben baj volt a korinthusiaknl, amikor a 17–22. versek bizonysga szerint nem htattal s nem testvri indulattal rvacsorztak. A vtkes gyakorlatnak megvannak a szomor kvetkezmnyei a gylekezetben. Sokan vannak gyenglkedk s betegek s nem kevesen „elaludtak” (meghaltak). Jobb lenne, ha a gylekezet tagjai e dologban megprblnk (dokimadz), st helyesen megtlnk nmagukat: hittel veszik-e magukhoz a kenyeret s a bort, szeretettel osztjk-e szt maguk kztt a rendelkezsre ll telt. Ha gy lenne, nem esnnek Isten tlete al (Pl szjtka a diakrin, krin s katakrin igkkel a 29.30–31. versekben). A gylekezetben a megbetegedsek s hallesetek Pl szerint teht Isten tletnek kvetkezmnyei, aki azonban „pedaggiai cllal” (paideometha, hina…) bntet, hogy ne kelljen minket a vgtletben a vilggal egytt elkrhoztatnia (kata-krin). Ennek megelzsre elg annyi, hogy mi magunk tudjunk klnbsget tenni (megint: diakrin) j s rossz rvacsorzs kztt s az utbbit megszntetni.
A 33–34. versek gyakorlati rendelkezseket adnak. Ebben olvasit megint „testvreknek” mondja az apostol, mint pl. 10:1-ben. Az egyik fontos kvetelmny, hogy vrjk meg egymst a gylekezeti sszejvetelen a kzs tkezssel, nehogy elfogyjon az ennival addigra, amikor a legszegnyebbek, az hesek megrkeznek. A msik rendelkezs, hogy aki lakomzni hajt, az tegye ezt meg otthon. Isten gylekezete nem erre val. Ha e kt felttelt biztostjk s megrtik a mgtte lv krisztusi lelkletet, akkor elmlik fejk fll az tlet. A tovbbi rszleteket Pl majd akkor fogja elmondani, ha kztk lesz ismt.
1 Kor. XII. RSZ
1 Kor. 12,1–3.
A 12–14. fejezetek a lelki ajndkokrl s azok szereprl szlnak a gylekezeti istentiszteleten. A problma az volt, hogy a klnleges, extatikus ajndkokat egyesek tbbre becsltk, mint az igehirdetst vagy a szeretetszolglatot, ami kls megnyilvnulsaiban nem volt olyan „mutats”, de a gylekezetet jobban ptette, mint a ltvnyos formk.
Mr az els szavakbl ltszik a tmavlts, a „peri tn” kifejezs, ami knyv vagy fejezetcm szokott lenni a grgben (v. 8:1.4). Mivel a „pnematikn” kifejezsrl nem lehet megllaptani a nemt: jelentheti az ajndkokat, de magukat a pnematikus embereket is. Voltak Korinthusban olyanok, akik a gylekezeten bell klnbsget akartak tenni „lelki” s nem lelki tagok kzt, magukat termszetesen az elbbiek kz szmtva. Megint „testvreinek” nevezi a cmzetteket, mint mr az elzkben is (10:1). Amikor viszont azt mondja, hogy „nem akarja, hogy tudatlanok legyenek” a trgyalt tmban az olvasi, akkor arra cloz, hogy mg tudatlanok s van mit tanulniok tle. Lttuk, hogy az 1–3. fejezetekben az ismeret s blcsessg tlrtkelse, illetve azok ellen szlt az apostol, akik ezt a kt tulajdonsgot nmagukban tl sokra becsltk. Most viszont azokat szeretn jzantani, akik a pnematikus (lelki) jelensgeknek tulajdontanak a kelletnl nagyobb fontossgot. Itt is olyanokrl volt sz, akik magukban fedeztk fel a pnematikus ajndkok bsgt. A 2. v.-ben pogny mltjukra figyelmezteti ket. Amikor abban az idben „nma” (azaz az l Istennel ellenttben nem beszl, halott) blvnyokhoz hajtotta ket valamilyen lthatatlan er, akkor is pnematikus jelensget ltek t. Csakhogy van pogny, st dmoni pnematizmus is. Nem a kls forma: elragadottsg, tszellemltsg, nkvlet, testi ksrjelensgek (hanyattess, futs, sodrds) szmt, hanem az, hogy milyen tartalmuk van a lelki jelensgeknek. Ez egyttal azt mutatja meg, hogy a Szentllek van ott valamilyen lelki jelensg mgtt vagy tiszttalan llek. A 3. v.-ben elmondja, hogy a Szentlelket gy, illetve arrl lehet felismerni, hogy sszhangban ll Jzussal. Nem lehet Jzust tkozni (anathema) a Llek ltal, csak rnak (krios) mondani. Az utbbi a legrgibb s legrvidebb keresztyn hitvalls, az elbbi lehetett: a zsidk exkommunikcis formulja, lehetett a pogny hatsgok kvetelse a keresztynekkel szemben, amire azonban csak a hitehagyottak voltak hajlandk, s lehetett a keresztyn gylekezeten bell egy olyan szomor jelensg, hogy nkvleti llapotban kiltott valaki ilyet. Mindhrom esetben biztos volt, hogy nem a Szentllek ihlette ezt a kiltst. rdekes, hogy mindktszer a „Jzus” s nem a „Krisztus” nv szerepel a formulban. A Krios Khristos-t (Krisztus: r) knnyebb volt kimondani, mint az inkbb embersget kifejez Jzus nv utn az isteni-uralkodi mltsgjelz „Krisztus” nevet.
1 Kor. 12,4–11.
E szakaszban az egyetlen Llek sokfle ajndkrl szl az apostol. Amint a prizmn megtrve a fehr fny a szivrvny szneire bomlik, gy mutatkozik az egy Llek jelenlte az egyes keresztynek letben ms s ms sznknt. A diairesis szt nemcsak „klnbsg”-nek, hanem tervszer elosztsnak is lehet fordtani, a 11. v.-ben bibliafordtsunk mr gy adja vissza. Teht a lelki ajndkokban a Llek tervszeren adta mindenkinek az ajndkokat gy, hogy minden ajndk jelen legyen a gylekezet letben, amire annak szksge van. Senki ne birtokoljon tl sok ajndkot a tbbiek rovsra, de senki se legyen, akinek egy ajndk sem jutott volna. rdekes Pl szhasznlata. Eddig a „ta pnematika”-rl, azaz a lelki megnyilvnulsokrl rt, kvetve a korinthusiak szhasznlatt. Most alkot egy szt: kharisma (tbbese: ta kharismata), ami viszont kegyelmi ajndkot jelent. Teht a gylekezet vegye szre, hogy mr csak azrt sem lenne szabad dicsekednie a lelki megnyilvnulsokkal, mert azok egytl egyig kegyelembl adattak nekik. A 4–6. versek szp trinitrius hitvallsnak is beillennek, de fordtott sorrendben, hiszen a pnema megnyilvnulsairl van sz. Klnbsg van magukban az ajndkokban, de ugyanaz a Llek. Klnbsg a szolglatokban, de ugyanaz az r. (Mindig az, aki szolgl.) Klnbsg van az er-megnyilvnulsokban, de ugyanaz az Isten (az Atya), aki hatst fejt ki mindezekben. A 7. v.-bl megtudjuk, hogy mi a cljuk a kharismknak: haszonra (snferon) adattak. sszefoglalva: gazdagsg s vltozatossg van a kegyelmi ajndkokban, akr a teremtsben. Hiszen mindkettben a teremt Szentllek munklkodott. Ugyanakkor ez nem vlik zrzavarr, mert a Llek tervszeren gondoskodott az ajndkok sztosztsrl.
A 8–10. versekben egyenknt talljuk a kegyelmi ajndkokat. Az „egyiknek…, msiknak” szerkezet ktszer, a „msnak…” szerkezet ngyszer fordul el a felsorolsban. Els kt karizma: blcsessg s ismeret. Az elbbi az Istennel polt kapcsolatbl fakad ajndk, utbbi pedig a mindennapi letben az elbbinek az alkalmazsa. Mindkett meghatrozza az ember magatartst, irnyultsgt, hozzllst az let feladataihoz, a gylekezet szolglathoz. A „hit” itt nem az dvzt hit, nem ismeret, nem igaznak tarts, mg csak nem is a bizalom, hanem a „teljes” hit, amely hegyeket mozgat. Minden gylekezetben szksg van ilyen „mersz” hvkre! A kvetkez kt ajndk: a gygyts s az er-megnyilvnulsok (energmata dnamen). Elbbi a testi gygytsban, utbbi a gonosz erk elzsben nyilvnul meg. Ennek lehet ltvnyosan csods s lehet szrevtlenl s csndesen hat megjelensi formja. A gylekezet nem mondhat le arrl, hogy a gygyts eszkze legyen, akr az orvosi-llektani szakrtelem, akr a szeretetbl fakad s egszsget munkl hatsok sugrzsa ltal: Ezutn emlti Pl a prfcit. Az jszvetsgi prfcia olyan igehirdets volt, mely a gylekezetnek Isten eltti helyzett trta fel. Ezt „a lelkek megtls”-nek kpessge kveti. Nem ms ez, mint a j s rossz, igaz s hamis kzti megklnbztets ajndka, mely klnsen fontos a plurlis trsadalomban, a sok vallsos „knlat” kzepette. Ezutn jnnek a nyelvek „nemei”. A glosszollia = nyelveken val szls jelensge ismert volt az antik vilgban, a keresztynsg eltt s azon kvl. Tbb pogny kultuszban a szertarts clja valamilyen nkvleti llapot elidzse volt, melyben nmelyek gy adtak ki hangokat, hogy maguk sem tudtk, mit beszlnek. A keresztyn gylekezetben viszont azrt van a „nyelvek magyarzata” nev ajndk, hogy tolmcsa legyen a Llek ltal adott, de az rtelemnek els hallsra flfoghatatlan szavaknak. A 11. v. ismt hangslyozza, hogy minden ajndk a Llektl van, aki ezeket tetszse szerint adja a hvknek.
1 Kor. 12,12–31.
Milyen szerepk van a karizmknak s a tisztsgeknek Krisztus testben, a gylekezetben? E versekben erre a krdsre felel az apostol. A 12–13. verseket Krisztus testrl szl hitvallsknt tekinthetjk. Igaz, hogy kpet, metafort hasznl a sok tagbl ll egy testrl, de amikor alkalmazza az egyhzra, elhagyja a hasonlatot s kimondja: a Krisztus is egy test, sok taggal. Teht Krisztus nem olyan, mint egy test, melynek sok tagja van, hanem egy test, sok taggal. Nem olyan, hanem: az. Ebbe a testbe csak j egzisztencival lehet betagoldni: egy Llek ltal belkereszteltettnk (ez nem a mi nkntes csatlakozsunk), egy Llekkel itattattunk meg. (Taln itt a msik skramentumra, az rvacsorra gondol, de lehet, hogy az azonos lelkletre.) Etnikai (zsidk s grgk) vagy trsadalmi (rabszolgk s szabad emberek) ellenttek ebben a lelki testben nem akadlyai az eggyvlsnak. Tudnunk kell, hogy a „test” hasonlatot az antik vilgban hasznltk a grgk, legtbbszr egy birodalmat azonostottak az egysget ad testtel. A zsidknl pedig a test egy korporatv szemlyisg volt (pl. satyk), aki a sok tagbl ll kzssget megszemlyestette, kpviselte esetleg mr azok megszletse eltt.
A 14–26. versek a metafora kifejtst s annak tanulsgait tartalmazzk, alkalmazs nlkl mg a gylekezetre nzve, de gy, hogy abbl mr tanulni lehet. Megvan bennk az zenet mind a kisebbrendsg, mind az elbizakodottsg ellen. Aki nmagt nem meri a test rsznek tekinteni, mert nem olyan, mint a tbbi, annak a kzre irigyked lb s a szemre irigyked fl pldjt mondja. Aki viszont msokat megvet, azokat figyelmezteti „a pozitv diszkriminci” szksgre, azaz arra, hogy a gyengbb, kevsb szp tagokkal gyengden s szpen kell bnni. (Azokat ruhzzuk leggondosabban pldul: 22–24.) A szakaszban 5 krdst tallunk, mely sznoki krdsekre igenl vlaszt vr a szveg, gy: „dehogyisnem”. Dehogyisnem rsze x tagunk a testnek, ha nem is olyan, mint y. A 19–20-ban is sznoki krdsek vannak: ha csak egy tagbl llna a test, hol volna a test? Az olvastl azt a feleletet vrja az apostol, hogy: milyen j, hogy nem egy, hanem tbb tagbl ll a test, hiszen csak gy lehet test igazn? A 21. v.-tl pedig annak lehetetlensgt bizonytja, hogy valamelyik tagra ne lenne szksg a testben. Ha pedig minden tagra szksg van Krisztus testben, ki meri a msiknak azt mondani: rd nincs szksg? A tagok egymsrautaltsga ltszdjk meg az egyttszenveds s egyttes rm indulatban. Hiszen maga Isten a test egybeillesztje (a snkerannmi ige egybeillesztst, sszevegytst, egyv formlst jelent).
Ismeretes, hogy Kr. e. 494-ben – Livius trtnetr fljegyzse szerint –, amikor a rmai szegny np (plebs) kivonult a szent hegyre a vezet rtegek ellen lzadozva, akkor Menenius Agrippa a nyomor ellen fllzadt tagok mesjvel csillaptotta le ket. Seneca pedig, a korai csszrsg korban, az uralkod testnek nevezte az llamot. Plnl a test azonban tbb, mint az azt alkot tagok kzssge. Elbb volt Krisztus dicssges testnek fltmasztsa, flmagasztalsa, azutn vltak az testnek tagjaiv a nevre megkeresztelkedk, akik a Llek keresztsge ltal j termszetet nyertek.
A 28–31. versekben a gylekezeti tisztsgeket talljuk. Az jszvetsg arrl tant, hogy a keresztynek mindegyiknek ad a Llek valamilyen karizmt. Ha ezek kzl valamilyen klnsen is kzssgpt s szksges karizmt a gylekezet valakiben felismer, gy azt intzmnyesti (ti. a karizma segtsgvel vgzett szolglatot) s azt gylekezeti tisztsgnek ismeri el (pl. kzrttel, beiktatssal). n. egyhzi „hivatalokrl” Pl mg nem tud, de a psztori levelek tudnak, s – ha nem is luthernus hangsllyal – de a reformtus egyhz is tud. Elszr az apostoli tisztet emlti Pl. k voltak Krisztus feltmadsnak tani, tisztk teht egyetlenszer, nem ismtld. Egy ideig a gylekezetalapt tevkenysget hvtk apostoli munknak az egyhzban. Kvetkez a prftai tiszt. A prfta, mint lttuk, a gylekezet Isten eltti llapott mondta el igehirdetsben. Kijelentst kaptak Isten dvtervrl (Ef 3:5), az emberi szv titkairl (14:24–25) s a jvrl (ApCsel 11:27–28). Ezutn jnnek a tantk. k a grg szvetsg, a LXX keresztyn szellem magyarzi voltak, megtallva abban a messisi s Krisztusra alkalmazhat jvendlseket. Ezenkvl tantottak a keresztyn erklcsrl, letvitelrl a Tzparancsolat s Jzus trvnymagyarzatai szellemben. Az „erk” (v. 10a) nehezebben azonosthat szolglat, taln a dmonzssel llt kapcsolatban. A gygyts ajndkrl mr volt sz (9), voltak, akik erre klns ajndkot nyertek. A „gymol” (Kroli), „gymolt” (F) az eredeti szvegben olyan valaki, aki egy ltalam az egyik oldaln felemelt asztal msik oldalt emeli fel, teht segtsg a fizikai munkban (Czegldy Istvn). A kormnyzs az egyhz irnytst jelentette. A felsorolsban itt (is) a nyelveken val szls az utols. Nem veti el ezt sem az apostol, de „a helyre teszi”. Neki ugyanis nem a klnlegessg, hanem a hasznossg a szempontja a sorrendbe lltsnl. Vgl arra biztatja a korinthusiakat, hogy a „nagyobb” kegyelmi ajndkok utn trekedjenek. Ezutn egy minden ms feletti utat mutat nekik a kvetkez fejezetben.
|