//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
:

1 Kor. 05 - 09

1 Kor. 05 - 09


1 Kor. V. RSZ

1 Kor. 5,1–8.

E verstl kezdve az apostol a gylekezeti let gyakorlati s get krdseit trgyalja, vagy gy, hogy rteslsei alapjn, vagy gy, hogy a tlk kapott rsbeli krdsek alapjn veszi sorra azokat. Az egyik legslyosabb problmakr a szexulis erklcs volt. A pogny krnyezetben a tbbsg a testi kvnsgok gtlstalan kilst tartotta helyesnek. Volt egy trpe kisebbsg a hellenista vilgban, amely nmegtartztatst gyakorolt. Az jonnan alakult korinthusi gylekezet legnagyobb rsze azeltt pogny volt, mint lttuk, inkbb a proletrok kzl jttek, s egy messze fldn rossz hr, jonnan alaptott nagyvrosban ltek. Ami e szakaszban a legrdekesebb, Pl nem az egyes emberek szexulis erklcst (vagy annak hinyt) kezdi trgyalni, hanem a gylekezet ltt ltja veszlyeztetve abban, ha valaki cgres bnben l. Ugyanis ez az egsz gylekezetre nzve veszlyes!

Volt a gylekezetben egy frfi, aki apjnak msodik felesgvel lt egytt, teht mostohaanyjval. Nem tudjuk, hogy lt-e mg az apja, s ha igen, elvlt-e ettl a ntl. A n nyilvn pogny volt, rla nem r Pl. A frfi azonban a gylekezet tagja volt. Mrpedig ez az llapot nemcsak a zsid hzassgjoggal s erklccsel llt les ellenttben (v. 3Mz 18:8; „apd felesgnek a szemrmt fl ne fedd”), de a rmai szoksokkal is. Olyan dolog fordul el kztetek, ami mg a pognyoknl sem szokott elfordulni – fordul kemnyen a gylekezet lelkiismerete fel az apostol. S ti ezt tritek, azt vlvn, hogy ez nagyvonalsg, pedig nem ms, mint ggtkbl ered lelki vaksg. „Gyszolnotok” (penthe) kellene s eltvoltani a krtkbl (aire ek mesou hmn) az illett, mert jelenlte az egsz kzssget megfertzi.

Pl egy szmukra klns exkommunikcis eljrst srget. gy rzi, ha testileg most nincs is Korinthusban, lelkileg (llekben vagy llek ltal) ott van s mr meghozta tlett (perfektum, a mltban trtnt, de hatsa a jelenben is rvnyes). Az tlet szerint az gsz gylekezet jjjn ssze brsgknt, akkor ott lesz velk Pl lelke is s az r Jzus ereje is. Az egsz gylekezet kzstse ki (exkommuniklja) a szban forg bnst s adja t (szolgltassa ki = paradidmi) a Stnnak. Ez teste pusztulsra lesz, de a cl az, hogy lelke megmenekljn az eljvend tlet idejre. Hogyan rtette mindezt az apostol? A mai olvas hrom dolgon is fennakadhat. Elszr: nyoma sincs az egynenknti akarat megnyilvnulsnak szavazs formjban. A gylekezet itt csak arra j, hogy kimondja az apostol mr ksz tlett. Igen, mert itt nem kzvlemny-kutatsra van szksg, hanem gyors sebszi beavatkozsra, egy fertzst okoz tag eltvoltsra a szervezetbl. Msodszor nehz megrteni, hogyan kpzelte Pl a maga jelenltt az exkommunikci sorn „llekben”. Valsznleg gy, hogy jelenlte hatsaknt rvnyeslt. A gylekezet tudja, hogy mit kvnt, hogyan tlt, ez a dntse jelen van a gylekezetben testi tvollte idejn. Harmadszor a mai ember az tlet slyossgt s az tlet-vgrehajts mdjt nehezen rti meg. Azonban az tlet-vgrehajts slyossgt Pl a 6–8. versekben jl megmagyarzza a kovsz, mgpedig a rothadst okoz kovsz eltvoltsa metaforjval. Marad a krds: hogyan? Ez nem egszen vilgos. Vajon mit jelent „a testnek veszedelme”? A gylekezet mg ha akart volna sem hozhatott volna hallos tletet, azaz nem lhette volna meg a bnst, mint a jeruzslemi zsid gylekezetben megkveztk Istvnt (ApCsel 7:54kk.). A rmai hatsgoknak sem adhatta t az gyet tletre, ennek jogi alapja nem volt, erklcsi gondolkodsuk szerint pedig a gylekezet bels gyeit nem volt szabad kivinni a hitetlenek kz (v. 6:1k.). A megolds az ApCsel 5-ben lert Annis s Szafira trtnete. Mihelyt kitasztja a gylekezet a maga krbl a cgres bnst, azaz megsznik krltte a gylekezet ltal adott lelki vdgyr, mris a Stn hatkrbe kerl, aki szvesen lesz „tletvgrehajt”, hiszen a clja az ember romlsa. Az exkommunikci srgssgt illusztrlta a kovsz hasonlata a 6–8. versekben. A zsid vallsban a pska nnepe eltt el kellett tvoltani minden kovszt. A pska utn a kovsztalan kenyerek nnepe kvetkezett. Csak azt kveten lehetett kovszt s gy kovszos kenyeret kszteni. A kovsz kitakartsa Pl hasonlatban „a lelki nagytakartsnak” felelt meg. Ez felttlenl szksges, hiszen a kovsz nemcsak erjeszt, hanem a hasznlt kp szerint megronthatja az egsz kenyeret (v. Mk 8:15). Az id srget, hiszen pskabrnyunk: Krisztus mr megldoztatott. Erre kell felelnnk a kzssg megtiszttsval, ami a gonoszsg s parznasg eltvoltst jelenti.

1 Kor. 5,9–13.

E versekben egy flrertst tisztz a szentr. Eddig olyanokat intett, akik nem vettk komolyan az egyhzfegyelemre vonatkoz gondolatait, most meg olyanokat tant, akik a kikzstst a kvl valkra is alkalmazni akartk. Azt hittk, Pl arrl rt elz levelben (tudjuk, hogy nem az 1Kor az els levl, amit Pl a korinthusi gylekezetnek rt, csak az els fennmaradt levl), hogy ne vegyljenek el, ne rintkezzenek a keresztynek mg a vilgban lv bnskkel sem. Pl tisztzza, hogy ilyet nem lltott, hiszen akkor a gylekezetnek ki kellene mennie ebbl a vilgbl. De akkor hogyan vgeznk a vilgban a misszit? Csak a gylekezeten belli vtkesek megfenytsre gondolt teht az apostol elz levelben, s most ezt bvebben fejti ki. Milyen bnskre gondolt, akiket a gylekezeten bell a kikzsts els fokozatval, a velk val rintkezs korltozsval kell sjtani? Erre egy katalgussal felel. A katalgus (szjegyzk, azonos szerkezetben ll mondatrszekkel) mfaja ismert volt az kori irodalomban, alfajai: az erny-, a bn- s a szenvedskatalgusok. A mfajt az apostol is hasznlja tbbszr (pl. itt, aztn Gal 5:19–21-ben s Rm 1:28–32-ben is), de inkbb a misszii igehirdets egyik elemeknt. Rmutat a bnkatalgusban tbbek kzt arra, hogy milyen az ember Krisztus nlkl. Ezenkvl Pl a bnsket sorolja fl a versekben s nem – elvontan – a bnket.

A 10–11-ben ktszeri felsorolst tallunk, a kt katalgus csaknem azonos. Mindkt lista a parznkrl szl els helyen. A 6:15-ben fogjuk ltni, hogy az ilyen ember egyszer nmaga teste, egyszer pedig Krisztus ellen vtkezik a bnvel. Ezutn a brvggyal kapcsolatosan vtkezk kvetkeznek: a pnzimdk s a pnzrablk. rzletkben s magatartsukban a pnz ll els helyen, megszerzsrt semmitl sem riadnak vissza. Ezutn a blvnyimdk kvetkeznek. Hogyan lehetett a gylekezeten bell blvnyimdkrl beszlni? Nem valamilyen pogny istensg meggyzdsbl val tiszteljrl van itt sz, hanem a kzletben (iparos egyesletek, chek, kereskedelem, vrosvezets) szntelen elfordul kultikus nneplyeken trtn knyszer rszvtelt elvllalrl. Errl majd a 8. s kv. fejezetek rszletesebben fognak tantani. Aztn a szitkozdk (nagyszjak), majd a rszegesek kvetkeznek a listn. Ezeket fegyelmezni lehet s kell. Az intelem azzal zrul, hogy a gylekezetnek a maga soraira kell vigyznia, azt kell megtiszttania (a 13. versidzet erre vonatkozan Deut 17:17 s 24:7-bl), mert a kvl valkat majd Isten fogja megtlni. Pl nem arra biztatja a keresztyneket teht, hogy a vilg erklcscsszei legyenek, de arra igen, hogy nmaguk krben szigor erklcsi mrtket rvnyestsenek.

1 Kor. VI. RSZ

1 Kor. 6,1–11.

E fejezetben a vrosi (llami) brsg eltti pereskedsbl indul el az apostol. Pereskedhetnek ilyen frum eltt egymssal a keresztynek? Nem adja meg a feleletet – hiszen ez a hitetlenek, igaztalanok eltti igazsgszolgltats keresst jelenti, ilyet pedig hogyan vrhatnak a gylekezet tagjai a kvlvalktl. Plnak termszetes volt, hogy a zsidk egymssal nem pereskedtek a rmai hatsgok eltt. Most arra akarja rdbbenteni olvasit, hogy ez a keresztyn gylekezet tagjai rszrl is nellentmonds lenne. Hogyan is kereshetnnek a gylekezeti tagok igazsgot (igazsgszolgltatst) maguknak vits krdsekben a kvlllk (adikoi, igaztalanok, meg nem igazultak) eltt?

A trgyalt versek szerkezete igen rdekes. A 11. versben nem kevesebb, mint 9 krdst tallunk. Az apostol hol nemleges, hol igenl vlaszt vr. Mindkt esetben llsfoglalsra, dntsre, ocsdsra akarja rbrni olvasit. A 9–11. versek „sem… sem…, de… de” szerkezete szintn nagyon hatsos. A 9–11-ben jabb (v. 5:10–11) bnlistt tallunk beptve. Tudni kell a tartalmat illeten, hogy a grg ember nemcsak mrgben vitte a brsg el a vits gyeit, hanem szrakozni, tanulni, trsadalmi letet lni is jrt a brsgra, ahol a sznokok nagy becsben lltak.

Pl szerint „a szentekre” tartozik minden, a gylekezeten belli, az anyagi letre (meglhets, ta bitika) vonatkoz vits gy (pragma). A 2–3. versekben azt olvassuk, hogy a gylekezet tagjai („a szentek”, az SZ-ben emberekre vonatkoztatva csak tbbes szmban fordul el, a „szemlyi kultuszt” megakadlyozand) a vilgot, benne az angyalokat fogjk majd az idk vgn megtlni. Ez a gondolat az SZ-re (Dn 7:22) s bizonyos knonon kvli iratokra megy vissza (SalBl 3:8; nAp 108:2). Ha pedig a gylekezet tagjai egyszer angyalokat tlnek meg, akkor mennyivel inkbb lehetnek dntbrk sajt, a mindennapos lettel kapcsolatos gyeikben? Pl felindultsgt bizonytja gnyos s sznoki krdse: mrt nem a gylekezet legalbbval embereit bzztok meg az tlkezssel? Mg azok is jobbak lennnek erre, mint a pogny brk! De mindjrt mst ajnl a kvetkez, 5. versben: egy kztk lv blcs embert bzzanak meg az egyms kzti peres gyek intzsvel. Nincs ilyen kztetek egy sem? – krdi gnyosan a magukat oly blcseknek tart korinthusiaktl.

Mg kt rve van a gylekezet tves gyakorlata ellen. Az egyik az, hogy mr maga az anyagi gyek miatti pereskeds – brmely frumn lgyen az – megbrlhat. A keresztyn hajland lehetne arra is, hogy zoksz nlkl viselje el a neki okozott krt. Ehhez persze az igazsgoszt Isten irnti bizalom s az anyagiaktl val bels fggetlensg lelkre lenne szksg. De mg nagyobb baj, ha a keresztynek msnak okoznak anyagi krt. Ezzel az apostol mind a felperes, mind az alperes felet elmarasztalja. A msiknak, mgpedig testvrnek igaztalansgot s krt okoz keresztyn maga is igaztalan, hitetlen lett. Mrpedig az igaztalanok nem rklhetik Isten orszgt (9). Kik ezek? Most hossz katalgus (lista) kvetkezik az igaztalan ember bneirl. Az 5:10–11-ben szerepl, elbb felsorolt bnk mellett tallkozhatunk itt a „puhnyokkal” s a homoszexulisokkal, meg a hzassgtrkkel. A felsorolt 10 bn mindegyikben magukra, elz letkre ismerhetnek Pl olvasi. Igen, k is ilyenek voltak rgen. Azonban azta valami nagyon fontos trtnt velk. „Megmosattak” (flrerthetetlen clzs a keresztsgre), megszenteltettek (azaz Isten tulajdonaiv lettek) s „megigazttattak”, azaz bns ltk ellenre Isten Jzus igazsgt tulajdontotta nekik (Jzusra pedig az bnket helyezte a kereszten), s ezt k a Szentllek ltal elfogadtk. Nem illik ht hozzjuk a rgi let maradvnya: a muland anyagiakrt trtn pereskeds egyms ellen, a hitetlenek eltt.

1 Kor. 6,12–20.

E szakaszban az apostol szembeszll a korinthusi szabadossggal (libertinizmussal), ami az igazi szabadsgszeretet fonkja. E libertinizmusnak tbbfle eredje lehetett. Az egyik a jl-rosszul rtett cinikus filozfia. Ennek egyik hres kpviselje, Diogensz ui. Korinthusban lt, s ott is halt meg, szobra is volt a vrosban. Msik eredje a korinthusiak hv ggje. gy vltk, hogy az lelki sznvonalukon mr kzmbs, hogy mi trtnik az ltaluk alacsonyrendnek tlt testtel. Lehet megvetni, de lehet minden vgyt teljesteni. Az apostol valsznleg a korinthusiak kt szlligjt idzi: „Mindent szabad nkem” s „Az eledel a gyomorrt van, a gyomor meg az eledelrt”. De mindketthz hozzfzi a maga helyesbt megjegyzst: „…de nem minden hasznl”, illetve: „az Isten ezt is, amazt is meg fogja semmisteni”.

Pl szerint a keresztyn – ltalban az emberi – szabadsgnak kt felttele van. Az egyik: hasznl-e vagy rt. A msik: szabadnak hagy, vagy akaratunk ellenre valami msnak az uralma al helyez. Cfolja azt a vlekedst, hogy az tel s gyomor egyms mell rendelsbl a test s parznasg egyms mell rendelse kvetkezne (13). Ellenkezleg! A test az rnak rendeltetett Isten ltal. Cfolja az antik hellenista testmegvetst, de a testkultuszt is. Ha Isten Jzust feltmasztotta, akkor Vele egytt a mi testnk is feltmad. Ilyen rtk Isten szemben az ember teste! Testnk, mltsga, hogy Krisztus testnek, az egyhz tagja lehet (15). Aki parznlkodik, kiszaktja testt Krisztus teste kzssgbl s a parzna n tagjv teszi. A korinthusi Aphrodit-szently prostitult papnivel val szexulis kzssg az istennhz vitte kzel annak tisztelit. De a keresztyn embert a bujlkods elszaktja Urtl. Nem lehet a nemi aktust a Krisztussal gyakorolt lelki kzssg szempontjbl kzmbsnek tartani, mondja Pl, s 1Mz 2:24-et, a teremtstrtnetnek a hzassgra vonatkoz rszt idzi. Ha a frfi s a n a testi szerelemben „egy testt lesznek”, akkor az a parznlkod gylekezeti tagok esetben a Krisztus-testtl val elszakadst jelenti. Ettl „meneklnik kell” (fegete, 18), mint Jzsefnek Potifrntl (1Mz 39:12).

Az apostol msik rve, hogy a keresztynek teste (itt a test az egsz szemlyisggel kapcsolatos) a Szentllek temploma (19). Aki parznlkodik, a maga teste ellen vt, ami nem a maga teste, mert „ron” vette meg azt Isten, ti. Jzus vre rn. Ezrt a testnk nem a mink, hiszen egsz egzisztencink Isten. Az a feladatunk, hogy ne csak lelknkben, de testnkben s testnkkel is t dicstsk, mert a templom feladata, hogy a benne lak istensg dicstsre legyen.

1 Kor. VII. RSZ

1 Kor. 7,1–7.

Mg az 5:9 Plnak egy elz levelre utal, addig itt az 1. versbl a gylekezet Plhoz intzett levelrl rteslnk, melyben azok klnfle erklcsi krdsekben krtk a tancst. Ezek kzl az egyik a szexulis let keresztyn etikjra vonatkoz krds, szmukra valsznleg igen fontos volt. Most nem a zaboltlanul lket feddi, mint az 5. fejezetben, inkbb a teljes nmegtartztatsra, aszkzisre hajlknak, legalbbis az errl krdezskdknek felel. Megllaptja, hogy az embernek „j nem rinteni” asszonyt. Az „rinteni” ige itt, mint az SZ-ben s annak grg szvegben (LXX), a nemi rintkezsre vonatkozik. Mivel a szzi llapot j”, ezrt szvesen venn, ha ms is gy lne, mint , azaz nmegtartztat mdon (7a). Azonban ezt nem mindenki teheti meg, ehhez kln kegyelmi ajndkra van az embernek szksge (7b).

A hzassg viszont szksges a parznasg miatt. Itt nem rvel az apostol a gyermeklds fontossgval vagy azzal, hogy a teremtstrtnet szerint emberi voltunk a hzassgban teljesedik ki (1Mz 1:27). rsaiban ms helyeken foglalkozik ezzel. De mgis fontos szmra a hzassg intzmnye, mert tudja, az emberek tbbsge csak „gne” (ti. a beteljestetlen vgyaktl) a hzassgon kvl (9b). Vagyis Pl szerint a szzessg: j, a hzassg: szksges, s a parznasg: bn.

A 2–5. versek a keresztyn hzasfeleknek adnak „kedvezmnyes tancsot” (sngnm). Elszr a hzassg kizrlagossgrl szl. Minden frfinek sajt felesge s minden nnek sajt frje legyen – ne ms. A hzasfelek jogai s ktelessgei azonosak, egyikk sem ura a maga testnek, mindkett tartozik megadni a msiknak azt, amivel „tartozik” neki. Ez a nk megbecslst jelenti egy olyan korban, amikor a kzfelfogs szerint a frj a „knyr” (despotes), a n a „rabszolga” (doul). Voltak azonban, akik a hzasfelek kzti kapcsolatban is nmegtartztatst tartottak szksgesnek. Erre csak klcsns megegyezssel, ideiglenesen s bizonyos cl rdekben (pl. elmlylt imdkozs) kerlhet sor – tantja Pl. Aki ennl tbbet akar megvalstani (ti. a teljes s vgleges nmegtartztatst a hzasfelek kzt), az elbb-utbb a Stn becsapottja lesz (5), aki az egyik szlssgbl a msikba rntja mg a jhiszem keresztyneket is. Pl ismeri az ember nuralmnak korltait (akrasia = az nuralom hinyossga) s erklcsi tancsai sorn ezt is jzanul szmtsba veszi. Van teht keresztyn hzassg, hzaslet, melyben egyms megbecslse s az egyms irnti hsg az irnyad.

1 Kor. 7,8–9.

E kt vers a nem hzas frfiakhoz s az zvegyasszonyokhoz szl. Van nyelvi alapja annak a felttelezsnek, hogy a nem hzas frfiakon itt Pl zvegy frfiakat rt. gy itt azoknak ad tancsot, akik egyszer hzasok voltak, de hzastrsuk halla miatt most egyedl maradtak. Az 1. v.-sel cseng egybe Pl tancsa: j gy maradniuk, ahogy most vannak, azaz zvegyi llapotban, hzassg nlkl. (Ebben finoman a maga pldjra utal.) Ebbl viszont nem szabad arra kvetkeztetni, hogy zvegy lett volna, hanem abban emlti pldaknt magt, hogy is egyedl van. Eljn a tancs sorn az 5. v.-ben mr emltett nuralom (krasia) krdse igei alakban, abban az sszefggsben, hogy ha az zvegy nem tudna vgyain uralkodni, akkor lpjen jabb hzassgra, mert ez jobb, mint „gni” a vgyak tzben. Itt megint rtkrendet ltunk az etikai tancs mgtt: a legjobb a vgyakon uralkodni kpes egyedllt, ezutn jn a tisztes hzassg, vgl legrosszabb a vgyak miatt knld egyedllt. A keresztyn ember etikai dntseinek vezrelve: melyik a „jobb”.

1 Kor. 7,10–16.

E szakasz kt kisebb egysgbl ll. Az els (10–11) a vls krdsvel foglalkozik, feltehetleg fknt abban az esetben, mikor mindkt fl keresztyn. A msik egysg (12–16) a „vegyeshzassg”, azaz keresztyn s nem keresztyn fl kzti hzassg esetben ad tancsot. Ami az els egysgt illeti, Pl hangslyozza a vls tilalmt, a hzassg flbonthatatlansgt, hozztve, hogy ezt nem , hanem maga az r (Jzus) „hirdeti” (paraggell). rdekes a jelen id hasznlata (nem csak a trtneti Jzus mondta ezt, pl. Mk 10:11k.-ben, hanem a megdicslt Krisztus is, mgpedig az apostol szavval s most). A vlst az asszonyoknl passzv szerkezetben talljuk (valsznleg ez a vlshoz szksges jogi eljrsra utal, ami a nk esetben az antik trsadalomban szksges volt), mg a frfiaknl a felesg „elbocstst” emlti, ez inkbb eltaszts, mint vls. Az utbbira inkbb a zsid jogszablyokban volt plda. rdekes a 11. v.-ben a kzbeszrs (parenthsis), ami kizrlag az asszonyok vlsnak tiltsa utn ll: ha elvlt egy asszony, akkor maradjon „gy”, azaz magnosknt s ne menjen frjhez jra. De van mg egy megolds: bkljn meg frjvel. Valsznleg ez a megolds tnik Pl eltt a legjobbnak. Ltjuk, hogy a korai egyhz az let minden terletn kereste Jzus parancsainak rvnyestst, akkor is, ha mr nem a zsid, hanem a sokkal nyitottabb grg-rmai trsadalom kereteiben lt.

A 12. s kv. versek a hv s nem hv (keresztyn s nem keresztyn) felek hzassgrl beszlnek. Nem arrl, hogy kt ilyen fl kthet-e hzassgot, mert a keresztyn embernek „az rban”, azaz msik keresztynnel kell hzassgot ktnie (39b). Hanem arrl beszl, hogy ha a hzasfelek kzl az egyik keresztynn lett, akkor ez mennyiben befolysolja hzastrsi kapcsolatait. Pl hangslyozza, hogy most nem Jzus, hanem csak szl, m benne is Isten Lelke van (40b). Tancsa, hogy a keresztyn fl ne kezdemnyezze a vlst. St, bzza a dntst a msik flre. Ha az egytt akar vele maradni, akkor legyen gy. Kt biztat gondolatot is kzl az apostol az ilyen esetre. Az egyik, hogy „meg van szentelve” a hitetlen frj vagy felesg a maga hv hzasfelben, st gyermekeik is „szentek”, azaz Isten elklntett tulajdonai. A msik biztats, hogy „mit tudod, te?” (hv frj vagy felesg), htha a msik fl vllalsval fogod azt „megmenteni” (azaz dvssgre segteni). A meglv hzassg mindig misszii lehetsg, csak a megktend hzassg nem az, ha az egyik fl hitetlen. Figyeljk meg azt a nagyvonalsgot Pl tancsban, hogy a nem keresztyn flnek szabadsgot ad, hogy az egyttmarads krdsben dntsn! Knyszerrel sem j prkapcsolatot, sem megrtst nem lehet elmozdtani.

1 Kor. 7,17–24.

Az elz gondolathoz, hogy ti. a meglev hzassgi krlmnyekben megmaradva prbljanak a keresztynek Istennek tetsz letet lni, kapcsolja az apostol az ezutn kvetkezket. Kulcsfogalom itt a grg klsis sz, amit hol az Istentl nyert s az dvssgre vonatkoz „elhvssal” lehet fordtani – belertve, hogy erre az elhvsra az embernek engedelmesen „igen”-nel kell felelnie –, hol pedig a „hvats” sz adja vissza a jelentst, ami ebben az sszefggsben az Istentl rendelt letkrlmnyekre vonatkozik. Pl tantsa: ki-ki maradjon meg abban az elhvatsban, letkrlmnyben, melyben Isten a hitre elhvta t. Ezt a fontos ttelt hromszor is kimondja, klnfle rnyalatokkal (17.20. s 24. versekben). Teht azt a helyzetet, melybe a Teremt s Gondvisel Atya helyezett, a Megvlt Istennel trtnt tallkozs nem akarja szttrni, csak j tartalommal kvnja megtlteni. Vagyis teremts s megvlts nem ellenttek, mint pl. a gnzisban, ahol azok voltak.

A fenti ltalnos szablyra Pl kt fontos pldt emlt. Az egyik etnikai jelleg: a zsidk krlmetltsge s a pognyok krlmetletlensge. Ezzel a 18–19. versek foglalkoznak. Volt olyan diaszprban l zsid, aki a krlmetlkedst sebszi ton prblta eltntetni. S volt olyan prozelitv lett pogny, aki krlmetlkedett. Ez mind legyen a mlt, mondja az apostol. Azzal, hogy az rintettek keresztynekk lettek, szmukra j helyzet llt el. Nem megvltoztatniuk kell az etnikai hovatartozsukat kifejez jegyeket, hanem tartalommal, mgpedig Isten parancsai engedelmes megtartsval kell megtlteni etnikai mivoltukat. Ebben kell hitknek megmutatkoznia. A msik plda a rabszolga, illetve szabad ember ellentte (21–23). Az antik jog ismerte a rabszolgai sttustl val megszabadulsnak azt a lehetsgt, hogy a rabszolga – nehezen szerzett vagy kapott – sajt pnzt befizette egy templom kincstrba s gazdja ennek az sszegnek a fejben „eladta” a templomban tisztelt istensgnek. gy nem maradt emberek rabszolgja. Mindezzel szemben Pl azzal rvel, hogy a keresztyn rabszolga az r (Jzus) kivltott s felszabadtott embere, a keresztyn gazda pedig az r rabszolgja. Ezrt elssorban az r Jzushoz fzd kapcsolatuk szabja meg egzisztencijukat s nem kzjogi sttusuk. Megvltsuk ra (tim) olyan rtk, ami megszabadtja ket attl, hogy rabszolgai mdon gondolkodjanak s viselkedjenek. De mi legyen akkor, ha a keresztyn rabszolgnak mdja nylna arra, hogy rabszolgbl trsadalmi rtelemben is szabadd legyen? Erre a 21b felel, amit sajnos nehz egyrtelmen lefordtani. „De, ha szabadd lehetsz, inkbb lj azzal (hasznld ki a lehetsget).” A vlemnyek felsorolsra itt nincs md, annyit emltsnk meg, hogy a reformtorok a rabszolga felszabadtsra gondoltak. Ezt mind a 21. vers ellenttes ktszava (alla), mind pedig a 23. v. tartalma valsznsti. Arrl sem szabad megfeledkezni, hogy a nemzeti s trsadalmi sttus ilyen mdon trtn viszonylagossga, a vltoztats helyett annak elfogadsa, sszhangban ll Pl vgvradalmval. Eljn az r csakhamar, s akkor lesz az igaz „forradalmi” vltozs krlmnyeinkben! Addig elegend, ha krlmnyeinket elfogadva azokban prblunk engedelmesen lni. Pltl ma szmonkrni azt, hogy akkor mirt nem rt a rabszolgasg intzmnye ellen, olyan anakronizmus (megfeledkezs az id tnyezrl), mintha azt krdeznnk, mirt nem adott Jzus kinint Pter apostol anysnak a vltlz ellen (Mk 1:29–30), vagy mirt nem hasznlt Dob Istvn az egri vr vdelmhez gpfegyvert.

1 Kor. 7,25–40.

A hosszabb szakasz legfontosabb tmja a hajadonokkal kapcsolatos, de tallunk benne fontos (s ismtelt) elvi megllaptsokat, valamint nhny szt az zvegyekrl is. A 25–26. versek elejn Pl bevallja, hogy parancsa nincs az rtl a hajadonok jvend hzassgktsvel kapcsolatban, mert sem a „trtneti” Jzustl, sem a megdicslt rtl nem kapott errl biztos kijelentst. Viszont vlemnyt (gnm) olyan emberknt adja, akivel az r azt az irgalmassgot cselekedte, hogy hiteless, hitelre mltv tette t. (A grg pistos mellknv egyarnt jelent hvt s olyat, akinek lehet hinni, mert megbzhat, hitelre mlt.) Szerinte j az embernek gy maradnia, ahogyan van”, azaz a hajadonoknak frjhez nem menni. Ezt klns mdon nem a szzessg magasabbrendsgvel, a test megvetsvel igazolja, hanem azzal, hogy Krisztus kszbn ll (enestsan = mr bellott esemny) visszajvetele miatt (v. 31b „elmlik a vilg formja”) mr nem rdemes j letformt kezdeni. „A htralv id rvidre van szabva”, (29b). A legjobb magatarts e helyzetben az, hogy aki „felesghez kttetett” vagyis ns, az ne keresse az elvlst, aki viszont „feloldatott” ebbl, az ne keressen felesget, akr felesge halla, akr az annak kezdemnyezsre ltrejtt elvls miatt vlt szabadd. Ez a legjobb magatarts, de nem az egyetlen lehetsges legitim magatarts! Mert, aki megnsl, nem vtkezik, aki frjhez megy, az sem (28a), egy azonban biztos, az ilyeneknek sok testi, mindennapi szorongattatsa, gondja lesz, s Pl ezektl megkmlni szeretn ket, azaz kedvezni kvn (feidomai) nekik.

A 29–31. versek elmondjk, hogy a paruziig „rvidre szabott”, sszeszortott, srtett idben minden keresztyn ember csaldi llapotra s egyb tevkenysgre is a „mintha nem” (hs m) magatartsnak kell jellemznek lennie. A hzas keresztyn frfi ljen gy, mintha nem lenne felesge, aki sr, mintha nem srna, s az rvendk is, mintha nem rlnnek, a vsrlk, mintha semmijk sem lenne, ltalban, akik a vilg javait hasznljk, ljenek gy, mintha nem hasznlnk azokat (29–31). Az sszefggsbl lthat, hogy itt nem csak a szerelmi vagy hzaslet keretein bell rvnyes szemlletrl van sz, hanem ez a ltsmd az rzleti s anyagi szfrkra is kiterjed. Ha egyszer „elmlik a vilg formja” (31b), akkor nem ennek a formnak rzse vagy ideiglenes talaktsa a legfbb dolgunk, hanem az eljvend formk vrsa.

A 32–35. versek egszen j szemponttal szolglnak az eddigiekhez kpest. Itt nem a jelen id vges volta a szempont a hzassg nlkl marads elnyeinek ecsetelse kzben, hanem a jelen id teljes s egy clra trtn kihasznlsval rvel a szentr. Aki frjhez megy vagy aki megnsl, az hzastrsnak szenteli elssorban idejt s figyelmt. Ezt joggal elvrhatja tle hzastrsa (v. 3–4). De akkor nem lesz ideje s ereje mindent az r szolglatra fordtani, ahogy Pl szpen rja: „kedveskedni, tetszeni” igyekezni neki. „Gondok kzt fog lni” (merimna = gondok, aggdsok, szttagoldsok kzt lenni) s ezt Pl nem akarja (32).

A 36–38. versek az eddigiekbl foly vgkvetkeztetst adjk. Ma mr az rsmagyarzk tlnyom tbbsgnek az a vlemnye, hogy itt nem a hajadon lnyok apjait szltja meg az apostol, hanem a vlegnyeit. Mgis, ezt a lehetsget is vegyk szmtsba. A msodik lehetsg viszont, hogy itt az n. „Jzsef hzassgban” lkrl van sz, akik nemi rintkezs nlkl vannak egymssal „lelki hzassgban”. Harmadik lehetsg, hogy a formailag hzassgot kttt felek nem lnek hzasletet szabad s klcsns elhatrozsukbl. Brmelyik csoportra is gondolt Pl, tancsa ugyanaz: akinek ereje van megtartani s megtartatni a szzessget, az tegye meg, akinek nincs, lpjen hzassgra vagy engedje hzassgra lpni a tle fgg hajadont, mert ez mg mindig becsletesebb, mintha clibtust hirdet, de nem tartja meg.

A 8kk. versek mr szltak egyszer az zvegyekrl. A 39–40. versekben megint velk foglalkozik Pl, egyttal lezrva a fejezetet. Az zveggy lett asszonynak szabadsgban ll frjhez menni. dntheti el, hogy kihez megy frjhez. Egy csupn a megkts, ha keresztyn zvegyrl van sz: „az rban” kssn hzassgot, vagyis ne menjen hitetlenhez, csak a gylekezet tagjhoz felesgl. Mg ennl is jobban teszi – jegyzi meg Pl –, ha „gy marad”, frj nlkl. Ez a vlemnye a fentiekbl mr szksgszeren kvetkezik.

1 Kor. VIII. RSZ

1 Kor. 8,1–6.

Amint azt a peri elljrsz is jelzi az 1. versben, j tma kvetkezik. A grg knyvek, rtekezsek gy kezddtek: peri s genitivusban a megjellt trgykr. Ez az j tma az asztalkzssg krdse, mely a 8–11. fejezetet leli fel. Elbb a blvnyldozati hs evsrl szl az apostol, majd a szeretetvendgsgekrl s az rvacsorrl. A 8. fejezet teljes egszben a blvnyldozati hs evsnek hitelvi (dogmatikai) s gyakorlati (etikai, magatartsbeli) krdseire tr ki. Az 1–6. versekben a krds elmleti megkzeltst talljuk. Vannak, akik gy vlik, hogy ez a tma azrt kerl most sorra, mert Pl a gylekezettl kapott levlben szerepl krdsekre azok sorrendjben felel. Msok a tartalmi kapcsolatot hangslyozzk az elz rsszel: a 6:12kk.-ben a szexulis szabadsggal val visszalst, itt viszont az tkezsi szabadsggal trtn visszalst tli el az apostol.

A blvnyldozati hs evsnek krdse Pl korban az emberek mindennapi lett rintette. Az egyni blvnyldozat egy rszt elgettk az istensg oltrn (volt, amikor csak az llat srnyt), ms rsze a papok lett, egy rsz azonban az ldozatot bemutatnak jutott, aki ebbl rokonainak vagy bartainak lakomt rendezhetett. A kzssgi ldozatot a vrosi kzigazgats vagy a szakmai egyesletek mutattk be, termszetesen az egyes istensgek tiszteli is. Ilyenkor mindig kimrtk a mszrszkben a hs egy rszt. Vrosban nem ltezett a pogny kultusz kihagysval trtn vgs. A problma klnsen a szegnyebb rtegeket lltotta nehz helyzet el, mert nekik csak az ldozati lakomk adtak lehetsget arra, hogy nha hst ehessenek. Mindennapi tpllkukbl ez majdnem teljesen hinyzott. A gazdagok viszont lakomik eltt ldoztak a blvnyistennek az llatok hsbl. A zsidknak egyrtelmen tilos volt a blvnyldozati hs fogyasztsa. A pognyokbl lett keresztyneknek azonban komoly gondot okozott, hogy elfogadjk-e vagy visszautastsk a rokonok, ismersk meghvst, hiszen a legtbb esetben blvnynak ldozott hsbl ksztettk az telt.

A korinthusi gylekezetben voltak olyan „felvilgosultak”, akik az egsz krdst elintzhetnek vltk, azaz, hogy nincsenek blvnyok (azaz a pogny istensgek nem l szemlyek), ezrt a blvnyldozati hs olyan, akr a tbbi. Voltak viszont mind a pogny-, mind a zsidkeresztynek kztt olyan „gyengk” (ti. a hitben), akiknek komoly lelkiismeretfurdalst okozott volna, ha esznek a blvnyoknak szentelt ldozatbl.

Pl apostol feleletnek els gondolata (1–3) az ismeret (gnsis) krdse. A „mindnyjunknak van ismeretnk” formula valsznleg a gylekezet egyik csoportjnak volt a jelszava, az, amelyik magt blcsebbnek vlte a tbbieknl. Volt azonban egy msik csoport is (7. v. „nem mindenkiben van ismeret”), k voltak a kevsb „felvilgosodottak”, akikre az els csoport nem volt tekintettel. A gnsis sz itt mg nem azonos a ksbbi gnosztikus eretneksg tantsval, de valami „tlagon flli” vlt blcsessgre, tudsra utal. A ggs csoport jelszava utn az apostol a maga ttelt kzli: „az ismeret felfuvalkodott tesz, a szeretet pedig pt”. A gggel prosult tuds hamis nismeretet ad Isten s nmagunk eltt, megalzza azt, akinek nincs ilyen tudsa s fokozva a magunk nrzett, kiszakt a hvk kzssgbl. Vagyis az ismeret szeretet nlkl egyenesen kros! Viszont, ha az ismeret szeretettel prosul, akkor neknk, kzssgnknek is hasznra van, pti azt. Ha valaki azt vli magrl (dokein), hogy valamilyen fontos ismeret birtokosa (erre utal a befejezett mlt hasznlata a ginosk ignl), de nincs benne alzat s szeretet, akkor nem j az ismerete. Az ismeret elengedhetetlen rsze ugyanis az nismeret. Ehhez pedig annak elismerse tartozik, hogy amink van, azt Istentl kaptuk, azonkvl ismeretnk tredkes (13:12b) s felelssggel tartozunk azokrt, akiknek kevesebb ismeretk van. Az igazi s teljes ismeret az, ahogyan Isten ismer bennnket (a passzv szerkezet s a hpo prepositio utal arra; hogy Isten a mondat alanya), v. 13:12.

A 4–6. versek arrl szlnak, hogy ha tudjuk, hogy nincsenek blvnyok (azaz a blvnyok ltal kibrzolt istensgek csak a babons kpzelet trgyai, s valjban nem lnek, nem lteznek), akkor mi ennek a meggyzdsnek a tartalma. Elszr az, hogy a blvny lte csak ltszlagos. (A grg eidlon sz a ltni” igbl ered fnv, jelentse: olyan kpecske, mely ltszik, br csak ltszat.) Msodszor ez a meggyzds az egyistenhit (monoteizmus) alapja: „nincs Isten, hanem csak egy”. A monoteizmus a korai csszrsg korban a zsid vallson kvl is gykeret vert nemcsak az azzal rokonszenvez prozelitusok s istenfl pognyok, de a mveltebb s a zsid vallstl tvol ll grgk s rmaiak kzt is. Pl apostol azonban nem ltelmleti vitt akar folytatni olvasival. Ezrt beszl arrl, hogy „az gynevezett istenek” mgiscsak vannak. „Vannak”, ez itt azt jelenti, hogy dmoni erk llnak a kultuszok mgtt, s gy hatst (negatvot) fejtenek ki (v. 10:20). A keresztynek szmra azonban ezek a nem ltezve rossz hatst kifejt blvnyok azrt nem lehetnek rtalmasak, mert „neknk egy istennk van…”. Ezt az llspontot „monolatreinak” nevezi a vallstrtnet. Nem azon vitzik, hogy hny Isten ltezik, hanem megvallja, hogy csak egyetlen Istennek szolgl. Ezt gyakorlati monoteista llspontnak is nevezhetjk.

Ezt az llspontot a 6. vers egy gynyr, taln mr az apostol eltt megfogalmazott hitvallssal fejezi ki. Eltr ez a hitvalls attl a zsid monoteizmustl, amelyik az egyetlen Istenben csak a Teremtt tiszteli, de nem hozza kapcsolatba t a megvlt Krisztus mennyei Atyjval. Itt „egy Istent” s „egy Urat” nevez meg a hitvalls. Az „Isten” sz eltt nem ll nvel a zsid olvas valsznleg Jahvre gondolt ezt olvasva. gy fordthat: „Egy Isten az Atya” s „egy r: Jzus Krisztus”. A hitvalls azonban nemcsak az Atya s Jzus, de kettjk s a gylekezet kapcsolatval is foglalkozik. Az Atytl van „minden” s mi is „re nzve” (az kedvrt), Krisztus ltal van minden” s mi is ltala.

1 Kor. 8,7–13.

Miutn Pl elmletileg tisztzta a blvnyldozat krdst, most a gyakorlat oldalrl kzelti meg ugyanazt. Azokrl szl, akikben „nincs meg” az eddigiek sorn kifejtett ismeret. Ezek a megszoks (sntheia) miatt (ti. a pogny mltjukbl gykerez beidegzettsg miatt) mg mindmostanig a blvnyt rzik az annak ldozott hs mgtt, a maga dmoni valsgban. Ezrt lelkiismeretkn – lvn az „gyenge” – folt esik megfertztt lesz lelkiismeretk. Pedig az tel nem llt Isten mell (= el), sem elnyt, sem htrnyt nem okoz Istennel gyakorolt kapcsolatunk tekintetben. Arra azonban gyelnnk kell, hogy ez a szabadsgunk (exousia = szabadsg, mg inkbb: hatalom, fggetlensg) ne okozzon msoknak megtkzst, klnsen a „gyengknek” (= agglyoskod lelkiismereteknek) ne legyen botrnkozsra.

A 10–11. versek egy pldt hoznak eshetsgknt, majd szemlyes intst adnak. Ha a monoteizmust s annak minden kvetkezmnyt ismer keresztyn nyugodt lelkiismerettel eszik a blvnynak ldozott hsbl (hiszen tudja, hogy a blvny mgtt nincs l valsg), s ezt ltja egy olyan keresztyn, akiben nincs meg ez az ismeret, akkor az utbbi klns mdon fog „plni” (itt ez gnyos rtelm) az elbbi magatartson. (ppen hogy nem „pl” azon, hanem „lepl” hitben, botrnkozik.) Ha a botrnkozs a hittl eltntorodst eredmnyezi, akkor a nagy ismerettel, de kevs beltssal eljr „felvilgosult” keresztyn lesz ennek az eltntorodsnak, vagyis a gyenge keresztyn „elvesztnek” az oka. Pedig Krisztus meghalt ez utbbi keresztyn megvltsrt. S most egy msik keresztyn feleltlen magatartsa a veszedelembe sodorhatja azt, akirt Krisztus meghalt! Ki vllalhat ilyen magatartsrt felelssget? Pl maga nem vllaln ezt, st inkbb rkre lemondana a hsevsrl (13), mintsem hogy hamisan rtelmezett szabadsga gyakorlsa kzben felebartjt (testvrt) botrnyk vagy kelepce el lltan. Ezzel illusztrlja az egsz fejezet fmondanivaljt: az ismeret akkor hasznos, ha senkinek nem okoz krt, hanem msok ptsre szolgl szeretetbl.

1 Kor. IX. RSZ

1 Kor. 9,1–12.

Ltszlag ez a fejezet nem az asztalkzssg krdsvel foglalkozik, meg sem emlti azt. Mgis szervesen beleillik az elz s a kvetkez rszek sszefggsbe, amely arrl szl, hogy minl elrehaladottabb valaki a keresztynsgben, minl tbb ismerete van Isten dolgai fell, annl jobban tekintettel kell lennie azokra, kik nla hitben gyengbbek. Az apostol a maga pldjval illusztrlja mindezt ebben a fejezetben. Szeretn olvasit e tekintetben beltsra brni, velk kimondatni az igazsgot, ezrt igen sok sznoki krdst tesz fl nekik (14 versben 11 krdst tallunk!). A 8:13-hoz kapcsoldva beszl a maga szabadsgrl s jogrl (eletheria, exousia), de majd arrl is, hogy ezzel nemhogy vissza nem lt, de egyenesen lemondott rla. szabad ember s apostol. Apostolsga – amit ellenfelei ktsgbe vontak – bizonytkai: ltta az Urat (15:8) s apostoli munkjt az r gymlcskkel ldotta meg, ilyen gymlcs a korinthusi gylekezet lte, melyet alaptott. k a pecst, a hitelest jel Pl apostolsgnak lthatatlan okleveln.

Milyen eljogokkal jrna Pl szmra az apostolsg? „Enni s inni” volna joga, azaz teljes s ingyenes elltst kapni a gylekezettl (4). Joga lenne ezenkvl felesge (ha lenne neki) eltartst s kettjk tikltsgt megkrni (5). Joga lenne nem vgezni fizikai munkt – amit pedig vgez! –, neki is, meg munkatrsnak, Barnabsnak is. Kpek sorval igazolja ezt az lltst. A katonnak jr a zsold, a szlt plntlnak a gymlcs a jutalma, a psztor meg a nyj juhai tejt ihatja (7). Ezutn az rsbl vett bizonytkok kvetkeznek. Meg van rva Mzes knyvben (Deut 25:4), hogy a nyomtat kr rszeslhet a gabonbl, amit nyomtat a szrn. Ezt Pl gy rtelmezi, hogy ez rtnk ratott meg (10), azaz rnk vonatkozik. A msik idzet Jzus ben Sirak knyvbl val, ami a Septuagintban tallhat, s arrl szl, hogy a fldmvelnek – akr sznt, akr cspel – szabad remlnie, hogy neki is jut a gabonbl. Kp nlkl szlva: az egyhzi munkrt a gylekezet fizessen azzal, hogy a lelki munkt vgz testi letszksgleteit biztostja (11). Finoman cloz arra az apostol, hogy msok ltek a gylekezettel szemben fennll eljogukkal (elfogadtak a korinthusiaktl anyagi segtsget), de , br neki tbb joga lett volna ehhez, lemondott errl a jogrl. (Kzben a gylekezetnek szre kell vennie, hogy nekik is szabad eljogaikrl lemondani egyms kedvrt.)

1 Kor. 9,13–17.

Az rvelsek sorban most a zsid kultuszbl vett kp kvetkezik. A papok rszeslnek az gldozati adomnyokbl. A pognykeresztyn olvask is visszaemlkezhetnek hasonl pldkra a blvnytisztelet krbl. (Itt jr Pl e fejezetben legkzelebb az elz fejezet tmjhoz.) A 14. versben talljuk a legfbb rvet: maga az r (azaz Jzus) rendelte, hogy az evangliumhirdetk megljenek ebbl a munkbl. Pl ezt pl. a Lk 10:7 rtelmben gondolja, ahol Jzus a vndormisszionriusok befogadst s elltst rendeli el. Ennl nyomsabb rv a gylekezet eltt mr nem ltezhet. S most jn Pl vallomsa: „ezek kzl” (ti. az emltett eljogok kzl) „n eggyel sem ltem” (15). Tisztzza, hogy jogait nem azrt sorolta fl, hogy aztn rvnyestse azokat a gylekezettel szemben. Nem nyjt be nekik „szmlt a vele szembeni tartozsaikrl”, hanem azrt sorolta fl ezeket, hogy megtantsa ket arra: lehet nem rvnyesteni a jogainkat. De mirt teszi mindezt? Dicsekedni akar? Igen, dicsekedni! Csakhogy dicsekvse nem teljestmnyeire vonatkozik (mindent az r vgzett el ltala), nem is az evanglium tartalmval (azt Isten hatrozta meg), egyedl azzal dicsekszik, hogy „ingyenvalv tette Krisztus evangliumt” (18). Maga az evangliumhirdets szmra nem szabad dnts, hanem isteni knyszer (anagk), „jaj nkem”, ha nem hirdetnm – mondja. Ami szabad dntse marad, azzal l: nem fogad el semmi ellenszolgltatst munkjrt. Ezrt „rszestrs” lett a Krisztus evangliumban, nem brmunksknt, hanem sfrknt vgzi az evangelizcit (18). Teht nem hasznlja ki eljogt, szabadsgt, amiben munkja nyomn rszesedhetne.

1 Kor. 9,19–23.

Br szabadsga van s eljogai, nemcsak hogy nem l ezekkel, de szolgjv teszi magt mindenkinek azrt, hogy minl tbbeket megnyerjen az evangliumnak. A kerdain ige a 19. versben arra cloz, hogy Pl nem zleti, hanem misszii rtelemben beszl a nyeresgrl, br az ige eredeti rtelme ms sszefggsben az zleti nyeresgre vonatkozik. Pl minden csoportot, npet, rteget meg akar nyerni Krisztusnak. Az, hogy ennek rdekben „szolgv tette magt”, azt jelenti, hogy minden hallgatjhoz olyan mrtkben alkalmazkodik, amilyen mrtkben ez lehetsges. A hatr: nem akarja senki kedvrt meghamistani az evangliumot. Ott viszont, ahol neki kell ezrt ldozatokat vllalnia, nem ismer hatrt az ldozatvllalsban. A zsidk kedvrt vllalja, hogy a trvny „alatt” van, pedig szv szerint nem ott lenne. A trvny nlkliekkel is szolidaritst vllal, holott nem trvny nlkl l, hiszen Isten trvnye krben l s Krisztus trvnyt (ez a szeretet) teljesti. A gyngknek pedig – itt megint a 8. fejezetre tallunk utalst, is gyngv lett – egyltaln: mindent vllal mindenki kedvrt. Ugyanis megmenteni akarja az embereket. Tudja, hogy a megmeneklsnek egy tja van: az evanglium. Ezrt az evangliumrt vllalja az alkalmazkod. szolglat s a lemondssal egytt jr tbbletmunka terheit. gy vlik az evanglium rszestrsv. Azaz: kevs neki, hogy az evangliumbl megljen, az evangliumrt l.

1 Kor. 9,24–27.

A fejezetet befejez versekben a sportletbl vett hasonlatokat tallunk annak szemlltetsre, hogy az evangliumhirdets nemcsak msokhoz alkalmazkodssal (eddig errl volt sz), de nagy erfesztsekkel is jr. A korinthusiakhoz kzel lltak a sportlet kpei, hiszen kzelkben tartottk az isthmosi jtkokat, mely jelents sportesemny volt az antik vilgban. Pl kifejti, hogy a keresztyn ember tanulhat az igazi sportolktl: nmegtartztat flkszlst, erbedobst, clra irnyul letvitelt. A keresztyneknek gy kell igyekeznik, mint annak a futnak a stadionban, aki tudja: a sok versenyz kzl csak egy fogja megkapni a jutalmat s akkor lesz ez a valaki, ha teljes igyekezetvel kzd. A tushoz (a halltusra is ezt a szt hasznlja a grg) agnidz = nfegyelem, bels er, egkrateia = nuralom kell. Ilyet az igazi sportoltl is el lehet vrni, ht mg a Lelket elnyert keresztynektl. A sportolk mindezt az idvel elszrad vagy elfonnyad rkzld lombbl ksztett koszorrt teszik, de a keresztynek romolhatatlan koszort fognak nyerni Istentl. Pl most (26) tvlt a tbbes szm 2. s 3. szemlyrl az egyes szm 1. szemlyre. Magrl szl. A mondat els felben mg futversenyzknt mutatja be nmagt: nem bizonytalan kimenetelnek tartja futst, hanem biztosnak. Ezutn az klvv kpt mutatja be. A pkte ige az klvvst jelenti. Aki a levegt ti, az nem ltja a clt, de az ellenfelet sem. viszont „a szeme al t” (hppiadz), de nem az ellenflnek, hanem sajt „testnek” (ez ebben az sszefggsben az egsz ember, a maga msokra irnyult voltban), ezltal tudja azt szolgv tenni, mgpedig azrt, hogy mikzben msoknak hirdeti az igt, maga ne vljk ahhoz mltatlann. gy kanyarodik vissza a 8. rsz tmjhoz: az ers erejt a gyngk irnti gyngdsgben mutassa meg!

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!