1 Kor. 01 - 04
1 Kor. I. RSZ
1 Kor. 1,1–9. Bevezets.
Pl apostol talaktotta az antik grg-rmai s zsid-kzel-keleti levlformkat. Az antik levl bevezetse (elrat, prescriptum) a felad nevt tartalmazta alanyesetben, ezutn a cmzettt (cmzettekt) rszesesetben. A kezdeti jkvnsg a khairein (rlni, j kedvvel lenni) nla a kharis fnvv lett, ami nem az embernek kvn jkedvet, hanem arra az isteni kedvezsre, kegyelemre utal, amivel Isten az emberek fel fordult. Ehhez jrult a hber slm grg fordtsa: eirn, bkessg-kvnsga, mely a zsid s ltalban a kzel-keleti kszntsre volt jellemz. Pl ri teljestmnye, hogy a ktfle kszntst sszevonta, gy mind a zsidknak, mind a grgknek ismersen csengett az apostoli beksznt sz. – Az apostol azonban ki is bvtette az akkor szoksos levlkezdst. Sajt neve s a cmzettek neve utn is arrl r, hogy milyen kapcsolatban voltak Istennel. A maga neve utn hivatali mltsga, a cmzettek megjellse utn lakhelyk, megtrsk s a velk kapcsolatos isteni terv kvetkezett rvidebb-bvebb formban.
1–3.
nmagt Pl „elhvott apostol”-nak nevezi. Az apostol „kldtt”-et jelentett, akit Kldje felhatalmazott azzal, hogy kpviselje t. Pl Kldje: Krisztus Jzus. Ebben a sorrendben a „Krisztus” mltsgjelz, Isten „Felkentje”, Messisa. Teht Plt az a Jzus kldte a gylekezetbe, aki maga is az Atytl nyert felkenetst, megvlti megbzst. Isten kldte Jzust, Jzus kldte Plt. Ezenkvl „elhvott”-nak tekinti magt az apostol, hiszen t, a Jzust gyll, egyhzat ldz tlbuzg farizeust Jzus elhv szava fordtotta meg lettjn s tette apostoll. Mindez „Isten akaratbl” lett, teht eleve el volt rendelve. Vele van Pllal Szszthensz testvr, aki majdnem biztosan azonos az egykori korinthusi zsinagga vezetjvel (ApCsel 18:17). Nem trsszerzje a pli levlnek, csak tanskodik annak tartalmi hitelessge mellett.
„Isten gylekezete” a cmzett. Az ekklsia szban ppgy benne van az „elhvni” ige, mint a Plra vonatkoz „elhvott” jelzben. Apostol s gylekezet tallkozsa azrt vlt lehetv, mert Isten mindkettjket el- vagy kihvta addigi letkbl s j letet ajndkozott nekik. Isten egyhza klnbz helyeken lv gylekezetekbl ll, itt most a Korinthusban lvt szltja meg a levlr. Milyennek mutatja be a gylekezetet a bevezets? „Szentek”, azaz Isten szmra elklntettek. Az jszvetsgi „szent” -fogalma nem elssorban tlagon felli erklcsi minsg – br nagyon fontosak erklcsi kvetkezmnyei –, hanem Isten munkja az gylekezetn (a „szent”, emberre vonatkozan, az SZ-ben mindig tbbes szmban ll, teht kzssgi jelleg), funkcionlis rtelme van. „Azokkal egytt” szl nekik a levl, akik Jzus Krisztus nevt brhol a vilgon segtsgl hvjk. Jzus nevnek segtsgl hvsa kzssget teremt a keresztynek kzt, brhol lnek a vilgban.
4–9.
Pl majdnem minden levelt hlaadssal kezdi a gylekezetrt (kivtelt a Gal-levl kpez). J remnnyel csak gy lehetnk a jv fell, ha ert mertnk a mltrt mondott hlaadsbl, mely Isten eddigi tetteire emlkezik. A hlaads minden mozzanatt thatja a gylekezet megersdsrt s lelki gazdagsgrt mondott ksznet. Elbbi az Isten irnti, utbbi a msokkal szemben gyakorolt misszis kapcsolatukra cloz. A gylekezetnek elssorban kegyelem adatott Krisztusban. Az egyhz a Krisztusban s ltala kegyelmet nyert bnsk kzssge. benne azonban nemcsak letet, de igen gazdag letet nyert a korinthusi gylekezet: minden igt s ismeretet megkaptak, ami a bvlkd lelki lethez szksges. Az elbbi a naponknti zenet, az utbbi a rendszerezett tants az dvzt hitrl s az Istennek tetsz letrl. Isten megerstette a korinthusi hvk kzt (passzvum, amit passzvum divinumnak szoks nevezni, azok olyan igk, melyeknek megnevezs nlkl is Isten az alanya) a „Krisztus bizonysgttelt”, ami a Krisztusrl mondott bizonysgttelkre utal, ezt tette Isten msok eltt hiteless, hatkonny. A gylekezet nem szklkdik (= bvlkdik) kegyelmi ajndkokban. A logos (isteni beszd), a gnsis (istenismeret) s a kharisma (kegyelmi ajndk) olyan fogalmak, melyek mg sokszor elfordulnak a levlben, mert egyesek ezeket dicsekvsk trgyv tettk, birtokolni vltk, lenztk azokat, akik szerintk ezekbl kevesebbet kaptak. Pl mr itt figyelmezteti ket: mindhrom olyan ajndkot jell, melyet Istentl ingyen kaptunk, s nem a magunk rdeme, ha kaptuk, hanem az kegyelme. A gylekezet mr csak azrt sem lehet bekpzelt, mert mg „flksz” llapotban van, mg nem rt clhoz. Ezrt vrja Krisztus dicssges vgidei apokalpsis-t, kijelentst, megjelenst. az, aki addig megersti a gylekezetet a hitben s a szeretetben. A telos (vg, cl) mg nincs itt, teht a gylekezet mg ton jr, nem dicsekedhet tkletessgvel. A cl az, hogy anegkltos („vdolhatatlan”) legyen, annak a jelzje ez, akit nem lehet a brsg el idzni, mert rtatlansga bizonyos. El fogja valaha is rni ezt a gylekezet? El, mert nem , hanem a hsges (= megbzhat, akinek hinni lehet) Isten, aki elhvta ket Fival val kzssgre, fogja ezt elvgezni bennk.
1 Kor. 1,10–17.
A gylekezet prtokra szakadt. Pl elszr kr s int (parakale). Testvreknek tartja a gylekezet tagjait, akiket Krisztus neve ltal kvn jobb beltsra segteni. Pozitvan fogalmaz elbb: ugyanazt mondjtok (hitelkptelen lesz a gylekezet mondanivalja, ha annak tagjai ugyanarrl klnflekppen nyilatkoztak), ne legyenek kztetek szakadsok (nem az eltr tants, hanem az sszefrhetetlensg miatti elklnlsek), rtelmetek s vlemnyetek (nous s gnm) igazodjk helyre (katartidz = a kificamodott vgtagot helyreigaztani). Az apostol gy rteslt a khl-hoz tartozktl (taln alkalmazottjaitl, taln csaldtagjaitl), hogy skhisma-k, szakadsok vannak e gylekezetben. Ngyfle csoportot nevez meg Pl. Az els r hivatkozik. Valsznleg azt a specilis tantst emeltk ki, ami ppen re volt jellemz: a pognyokbl lett keresztynek szabadsgnak megrzse azltal, hogy nem kell megtartaniok a mzesi kultuszi s egyb trvnyeket. Ezenkvl klnsen ktdtt hozz az a pr csald, akiket keresztelt meg. Az Apolls-prt az ApCsel 18:24–28-ban szerepl alexandriai, rtorsgot (sznoklstant, irodalmi ismereteket) tanult zsid igehirdetre hivatkozott, aki egy zsid iparoshzaspr bizonysgttele ltal jutott el Keresztel Jnostl Jzusig. Ok bizonyra azt hangslyoztk, hogy Apolls jobb sznok, mint Pl. A Kfs-prt zsidkeresztyn vonsokat hangslyozhatott, erre mutat az, hogy Ptert arm nevn neveztk, valamint Pter szerepe, aki Plnl kvetkezetlenebbl kpviselte a pognyokbl lett keresztynek szabadsgt (v. Gal 2:11k.). Tbben azt vlik (Kiss Sndor, Cegldy Istvn, Wendland), hogy a Krisztus-prt volt a legveszlyesebb, mert k: magt Krisztust sajttottk ki maguknak s gy kvntak a tbbiek fl emelkedni. Lehet, hogy gy volt, ez a szvegbl nem bizonythat. Az azonban biztos, hogy az apostol gy rzi: a prtoskods a Krisztus-test (a gylekezet) rszekre szaktsval egyenl. lesen s gnyosan fordul elssorban a r hivatkozk prtja fel: 1. Tn csak nem szaggattatott Krisztus megdicslt teste darabokra? 2. Tn csak nem Plt fesztettk meg rtk? (Ebben, de csakis ebben az esetben volna jogosult Pl-prtrl beszlni.) 3. Tn csak nem Pl nevre kereszteltk meg ket? Mindhrom krdsre nemleges vlaszt vr. Ezutn rtr arra, hogy csak nhny csaldot keresztelt meg Korinthusban, gy kevesekkel kapcsolatban vdolhatjk azzal, hogy tlsgosan maghoz kttte volna ket. Kriszposzt, Gaiust s Sztefanaszt emlti. E szemlyekrl a Bevezetben mr sz volt, Sztefanasz kivtelvel. Valsznleg olyan szemlyekrl van sz, akiknl az apostol szllst kapott Korinthusban, s akik a gylekezeti sszejveteleknek is helyt adtak otthonukban. gy a tbbieknl tbb szl kttte ket az apostol szemlyhez. Pl azonban nem kvnja a maga cljaira kihasznlni ezeket a ktdseket. Krisztushoz, a gylekezethez kvnta ktni a megkeresztelteket. Megfigyelhet, ahogyan eszbe jut az a nhny szemly, akiket a keresztsgben rszestett, vgl kijelenti, „nem tudok rla, hogy ezeken kvl, lett volna valaki mg”, mert akkor sem kvn valtlant lltani ha pillanatnyilag msok mr nem jutnak az eszbe. Azt viszont nagyon jl tudja, hogy kldetse nem a keresztelsre, hanem a gylekezetalapt, misszii igehirdetsre, az evanglizcira szlt. Ennek eleget is tett, de nem blcselkedve, mert ez ress, tartalom nlkliv (kenos) tette volna Krisztus keresztjt.
1 Kor. 1,18–25.
A 17. v.-ben szerepl kt kifejezs: „blcselked beszd”, illetve „Krisztus keresztje” kimondsval az apostol a prtoskods gyakorlati krdseit Isten klns dvakaratnak fnybe helyezi. Ezzel az emberi istenkeress csdjt s az isteni emberkeress: a kereszt evangliuma gyzelmt hirdeti, szemlletes ellenttprokat alkotva. Ktfle emberi istenkeressrl szl: az egyik a blcsessg, a msik a jelek (csodajelek, smia, 22. v.) tjn keresi az Istent, de mindkettnek meg kell szgyenlnie. Az apostol tisztban van azzal, hogy a keresztrl szl beszd, vagyis az az rmhr, hogy a kereszten szenvedett Jzus, ltal van a megtartatsunk, bnbocsnatunk – a kvlll szmra bolondsgnak tnik. Mit segt rajtam az, hogy nhny vtizede Palesztinban valakit keresztre fesztettek? – krdezhettk sokan Korinthusban. De az ilyen krds annak a jele, hogy az illet mg tvol van Istentl. Ha kzel lenne, tudn, hogy Isten ereje, hatalma mutatkozik meg abban, hogy Fia kereszthallval nem befejezdtt az Istenre talls, az dvssg lehetsge, hanem elkezddtt. Ezt a korinthusiak tudjk, hiszen azrt vltak a gylekezet tagjaiv, mert hittek a hozzjuk rkez apostolnak, aki a megfesztett s feltmadott Krisztust prdiklta nekik.
zs 29:14-et idzi, mely tletes prfcia volt a np ellen s kiemelte, hogy az emberi blcsessg s rtelem nem ment meg az isteni bntetstl. Ezt a prfcit Pl a blcselkedk s az evanglium viszonyra alkalmazza. Ha az evanglium az Istenre talls tjt a keresztnl hirdeti, akkor mit sem r a sok emberi okoskods Istenrl, ltrl, a kegyessg vagy elmlkeds tjn elindul istenkeressrl. Lehet, hogy a 20. v.-ben a „blcs” a grg filozfusokra, „az rstud” a zsid teolgusokra, „a vitz” pedig ltalban a vallsfilozfiai sznokokra vonatkozott. Ezek egyttesen „a vilg”, azaz az emberisgnek Istent mg meg nem tallt rsze. Az nzeteiket Isten thzta, rtelmetlenn s ress tette a kereszt jelvel. „Tetszett” (edoksen), azaz jtetszse, szabad dntse az volt Istennek, hogy nem azon a mdon ismerteti meg magt, ahogy a blcsek, rstudk s vitzk prbltk t megtallni. A zsidk inkbb csodajeleket krtek (Jzustl is azt kveteltek), hogy Isten erejt lssk Jzus, ksbb pedig az apostolok letben, mert a csoda legitimlta volna elttk, hogy a Mester s tantvnyai Isten kldttei. Persze gy nem lett volna szksg hitre, bizalomra, hiszen a. csodk mindent „bizonytottak” volna, feleslegess tve a hitet. A grgk viszont Istent gondolataikkal, logikjukkal, kvetkeztetkpessgkkel akartk „megragadni” a termszetben, a trtnelemben vagy sajt bensejkben. Ehelyett legfeljebb egy magasztos isteneszmig juthattak el, egy „kell lenni Valakinek” gondolatig, de ez mg messze volt a mennyei Atytl, akit Jzus hirdetett. Pl felismerte, hogy Isten mindkt ttal szembefordult, s ezek helyett egy harmadikat nyitott meg az evanglium hirdetse ltal: a kereszten rtnk meghalt Jzusban lehet tallkozniuk Istennel mind zsidknak, mind grgknek, ha az errl hangz evangliumot hittel elfogadjk. gy ll el zsidk s grgk (pognyok) utn a „harmadik, az j np”, az egyhz, melynek nem botrnkozs, hogy a Messis keresztet szenvedett, s nem bolondsg, hogy Isten fia meghalt bneikrt, ellenkezleg, ebben Isten erejt s blcsessgt ltjk meg. Ilyenek mind a zsidk, mind a grgk kzl akadnak, mert ket Isten elhvta erre (24). Itt mutatkozik meg, hogy Isten „bolondsga” blcsebb az embereknl s Isten „gyengesge” ersebb az embereknl.
Mindezt a Pl ltal hasznlt ellenttprokkal foglaljuk ssze: a vilg blcsessge – az igehirdets bolondsga, jelkrs s blcsessgkrs – a megfesztett Krisztus prdiklsa, botrnkozs – er, bolondsg – blcsessg, zsidk s grgk – „mi pedig” (az apostol s az egyhz), akik elvesznek – akik megtartatnak.
1 Kor. 1,26–31.
Az oly szksges elvi tisztzs utn az apostol gondolatmenete kezd visszatrni a korinthusi problmkhoz. Mg nem szl a prtoskodsrl, de odafordul a gylekezet tagjaihoz s arra kri ket, hogy vizsgljk meg sajt „elhvsuk” (klsis, keresztynn ltelk eltti trsadalmi llapotuk) milyensgt. Kiderl, hogy „nem sok”, azaz kevs kztk a „blcs” (tanult, iskolzott, mvelt), kevs „a hatalmas” (tehets), ti. nagy vagyonnal, ezltal a vrosban befolyssal rendelkez, s kevs „az elkel (egens, j csaldbl val, nemesi szrmazs). pp ellenkezleg. „Test szerint”, azaz csak testi, kls szempontokat figyelembe vve k bolondok, szegnyek s „aljanp”. Nincs teht okuk vagy joguk semmivel sem dicsekedni, amit maguktl rtek el. Vigasztalsuk viszont van. Elszr az, hogy Isten mindig „gy szokta” tenni: a vilg szemben ostobkat, gyengket s nemteleneket hvja el, mert egyrszt ezek engednek inkbb hvsnak, msrszt ezzel trli el a mveltsggel, vagyonnal vagy elkel szrmazssal val emberi dicsekvst. Msik vigasztalsuk, hogy nekik itt van Krisztus, aki blcsessg a vilg szerint bolondoknak, igazsg vagy megigazuls a bnsknek, s szentsg-vltsgdj a gylekezet tagjainak. Ez csak „Krisztusban” lehetsges, azaz azoknak, akik hit s keresztsg ltal a Krisztus-test, az egyhz tagjaiv lettek. gy magukkal – mg keresztyni llapotukban – sem dicsekedhetnek, egyedl az rban. Idzet kvetkezik Jer 9:22–23-bl, ahol a prfta arra int, hogy ne magunkkal, hanem az rral dicsekedjnk. Ez az r (krios) Pl szmra a feltmadott Krisztus. „Krisztusban” nincs rtelme sem sirnkozni hinyainkon, sem bszklkedni vlt elnyeinken, hanem egyedl annak van rtelme, hogy t dicsrjk mindazrt, amit Tle kaptunk!
1 Kor. II. RSZ
1 Kor. 2,1–5.
Ha az elz versekben a gylekezet alacsony trsadalmi helyzetvel bizonytotta az apostol, hogy Isten blcsessge s ereje egszen ms, mint az ember, akkor ezrt tarthatja azt a nem hv ember bolondsgnak s gyngesgnek: most a sajt Korinthusban vgzett gylekezetalapt munkjra tekint e szempontbl vissza. gy ment oda, hogy hrom dolgot elre elhatrozott. Ezek kzl az volt az els, hogy nem emberi blcsessget (sophia) fog hirdetni. A msodik az, hogy igehirdetse sorn tartzkodni fog a sznoki hatskelts eszkzeitl vagy fogsaitl. A 2. v. hperokh-ja a sznoki virtuozitsra, a 4. v. peithos-a a rbeszls, befolysolni tuds technikjra utal. Ezekrl lemondott. Viszont eltklte, hogy a Megfesztett Jzus Krisztust fogja a korinthusiaknak hirdetni. Nem „mindenrl” akar nekik szlni, hanem „csak egyrl”. gy elrte, hogy a vrosban gylekezet alakult azokbl, akik elhittk: a Megfesztett rtk, miattuk, helyettk szenvedett, s most feltmadva az Isten jobbjn l s onnan lesz eljvend. Ezrt a korinthusiak hite nem emberi blcsessgen vagy pszichikai hatsokon alapult, hanem Istennek azon az erejn, mely az ertlen, st flelmekkel teli apostoli igehirdetsben is megmutatkozott. A gylekezet nem azt ltta, hogy milyen „nagy” igehirdet Pl, hanem azt ltta meg: milyen nagy Megvlt a Megfesztett. Hitk alapja az az isteni er lett (5), mely a kereszt ertlensgben s az igehirdets egyszersgben – vagy azok ellenre – is megmutatkozott.
1 Kor. 2,6–16.
A 6. verstl kezdve Pl megint az isteni blcsessgrl r, ezrt lesz a sznak pozitv csengse. Az isteni blcsessgrl Pl a „tkletesek” kztt akar szlni. Kik ezek? A teleios jelz sz szerint clhoz rkezettet jelent. A szveg sszefggsben gondolhatunk rett keresztynekre (Kiss Sndor), az isteni titkokba beavatottakra, ami a misztriumvallsok ltal is hasznlt terminus volt (Czegldy Istvn), vagy „a fejlds cscst elrt” szemlyekre, mint azt Barclay vli. Mg egyszer hangslyozza az apostol, hogy ez az isteni blcsessg egszen ms tartalm, mint a jelenleg uralkod kzgondolkods „e vilgkorszakban” (6b). Ezt a kzgondolkodst „a vilg muland fejedelmei” befolysoljk. Szellemi vagy politikai hatalmak ezek? A kt szempont elvlaszthatatlan, amit azzal bizonythatunk, hogy a „fejedelmek” (arkhntes) megfesztettk „a dicssg Urt”, vagyis Krisztust. Ezrt, ha mitikus-szellemi rtelmk van is e szavaknak, ugyanakkor a Jzust hallra tl Piltusra vagy Herdesre is flrerthetetlenl utal Pl. Hiszen a Rm 13:3-ban ugyanezzel a szval az llami tisztsgviselket nevezi meg. s mgsem, nem szabad a kifejezs szellemi rtelmtl eltekintennk. Az arkhn lehet gonosz angyali-szellemi hatalom. Erre cloz nagyon finoman a 8. v., mely szerint, ha a gonosz erk tudtk vagy megismertk volna, hogy mi Isten terve Krisztus kereszthallval – ti. a vilg megvltsa, a bns ember megszabadtsa –, akkor inkbb megakadlyoztk volna megfesztst! A politikai hatalom urai teht, ha felismertk volna, hogy ki a nzreti Jzus, akkor nem kldtk volna a keresztre; viszont a szellemi vilg hatalmai, ha felismertk volna Isten megvlt tervt Jzussal, akkor nem engedtk volna a keresztre.
Pl teht Isten blcsessgt, ebben az sszefggsben: dvtervt szlja s ezzel evangliumhirdetse: kijelentss vlik! Ugyanis a szban forg isteni blcs dvterv = mstrion, azaz hittitok. Az emberek ell el van rejtve (apokekrummenn), ami a mltban vgbement, de a jelenben tovbb hat igeidvel (perf.) kifejezett mellknvi igenv. Mgpedig szenved alakban, mivel a cselekv alany: Isten. Isten rejtette el ezt a hittitkot – amirl Pl most evangliumot hirdet –, aminek vgrehajtst „eleve elrendelte” (ti. hogy Krisztus meghal rtnk a kereszten). A hittitok, mstrion nem azrt titok, mert emberek tartjk titokban, hanem mert Isten tartotta titokban, s nem emberi kzls, hanem csak az isteni kijelents tjn vlik nyilvnvalv (v. Ef 3:3–4). Amikor Pl az evangliumot hirdeti, az eddig rejtett isteni titkot jelenti ki, teszi nyilvnvalv. Nagyon fontos az analgia a trtneti Jzus fel nem ismerse (az akkori politikai hatalmassgok rszrl) s Pl keresztrl szl evangliuma blcsessg-jellegnek fel nem ismerse (a hitetlenek rszrl) kztt. Az evanglium a nem lelki embernek ppoly idegen, mint idegen volt kortrsainak az a Jzus, akirl az evanglium szl.
Pl azt szeretn, ha olvasi szaktannak ezzel a vilgias gondolkodssal s rhangoldnnak az isteni blcsessgre. Azonban az elz fejezetben trgyalt prtoskodsk az ellenkezt bizonytja. Hiszen a prtoskods mgtt uralomvgy, nrvnyestsi sztn hzdik meg, aki viszont megrtette az isteni blcsessget, amit Pl hirdet, jobban mondva Akit Pl hirdet (ne feledjk el az 1:30-at, hogy Krisztus a mi blcsessgnk), az nem uralkodni akar, hanem a kereszthallban megmutatkoz szeretet szerint kvn lni.
A 9. v. rdekes plda Pl rsmagyarzatra. Az egyik, a knonba be nem kerlt (az idejben sem az -, sem az jszvetsg nem volt mg kanonikusan lezrva) intertestamentlis helyrl, Ills Apokalipszisbl idz. Ez a mennyei vilgrl szl, amely olyan, hogy az ember el sem tudn kpzelni szpsgt, Isten azonban elksztette az t szeretknek. Ami ebben az Apokalipszisben a jv letre vonatkozik, azt Pl magra s a gylekezetre vonatkoztatja, amivel azt mondja ki, hogy Jzus eljvetelvel megkezddtt az j, az dvid. Az ltala hirdetett evangliumban, annak az dvssget felmutat s felknl tartalmban tallja meg azt az elkpzelhetetlen valsgot, amit Isten az t szeretknek elksztett. Mindezt objektve Pl igehirdetse mondja el, szubjektve viszont csak Isten Lelke tudja kijelenteni az egyes emberi lelkekben.
Pl a 10b-tl kezdve egy sajtosan keresztyn, spiritulis „ismeretelmlet” kifejtsbe fog. Ennek httere az az ltalnosan elterjedt gondolat, hogy valamilyen nehezen felismerhet dolgot csak olyan valami ismerhet meg, ami ahhoz hasonl jelleg. Pl. a vilgossgot csak az ismeri fel, akiben valamilyen formja l a vilgossgnak. Kzrthet pldt hasznl: az emberi llek (pszich) megismerheti az emberi llekre vonatkoz dolgokat. Mivel azonban az isteni Llek egszen ms, ezrt a Szentllek, a pnema dolgait csak az ismerheti meg, aki „pnematikus”, vagyis akiben benne l Isten Lelke. A „pszichikus” s „pnematikus” jelzk itt olyan emberekre vonatkoznak, akikben csak az emberi dolgokra irnyultsg, illetve akikben az isteni dolgokra irnyultsg uralkodik.
A Szentllek, mint a megismers princpiuma, egyrszt Isten „mlysgeit” (10) ismeri meg, vagyis rejtett titkait, msrszt az emberi szv titkait s mlysgeit. Ltja, hogy mi van a szvnkben s azt is, hogy mire van szksgnk (v. Rm 8:27). De gy van ez a pnematikus (itt: az Isten Lelke ltal rintett, st talaktott) emberekkel is: k is fogkonyak az isteni dv titkai, egyszersmind az emberi szv rejtett titkai irnt. Ilyen lelklettel szabad „tlni” (14–15), de nem msok eltlse vagy lertkelse kvetkezik ebbl, hanem annak a feladatnak megltsa, amit msok rdekben elvgezhetnk. Ez az isteni blcsessg. S most, a gondolatsor vgre kiderlhet: a Jzusrl szl s az isteni blcsessgrl szl fejtegetsek nem kt kln tmrl beszltek, hanem ugyanarrl. Jzusrl, aki az isteni blcsessg, a praeexistens isteni Blcsessg. ad helyes istenismeretet s letszentsgt.
1 Kor. III. RSZ
1 Kor. 3,1–4.
A 2:6–16 elvi fejtegetsei utn Pl apostol ismt az egyes szm 1. szemlyt hasznlja, vagyis a maga s a gylekezet kapcsolatrl szl. Megllaptja, hogy a fenti trvnyszersget arrl, hogy a lelki ember megrti a llek ltal Isten s az emberi szv titkait – nem lehetett a korinthusiakra alkalmazni akkor, amikor kztk jrt s a gylekezetet alaptotta. Nem rtettk volna meg akkor a mlyebb ismereteket. Szp hasonlatot alkalmaz a gyermek, illetve felntt tpllkok klnbsge felhasznlsval. A gyermek a tejet tudja jl megemszteni. gy a mg testies gondolkods embernek is csak Isten dolgai alapigazsgait szabad elmondani, klnben „nem tudja megemszteni” azt, amit hall. Viszont az retteknek szilrd tpllkot kell adni (brma), mert mr alkalmasak ennek elfogyasztsra, st tpllkozsukhoz ez szksges. Az ez utni gondolat viszont „hideg zuhanyknt ri, sokkterpiaknt” (Schrage) a korinthusiakat. Pl azt adja tudtukra, kb. 5 vvel a gylekezet alaptsa utn, hogy amit nem tudtak megrteni hitre jutsuk idejn – s ez termszetes llapot volt akkor –, azt mg most sem tudjk megrteni, mert mg kiskorak s testi mdon gondolkodnak. Ez abbl ltszik, hogy viszly s versengs l kztk. Ez pedig a kiskorsg s a testies gondolkods jele. (A szveg hol a sarkinos, hol a sarkikos szt hozza. Az elbbi „testbl valt”, utbbi „testies jellegt” jelent bet szerint, vannak szvegvarinsok is, az sszefggst nzve nincs nagy klnbsg a kt jelz kzt.) Akik gy nyilatkoznak magukrl, hogy „n Pl vagyok” vagy „n Apolls”, azok a hitbeli retlensgkrl s nem Llek szerinti gondolkodsukrl tesznek tansgot.
1 Kor. 3,5–9.
Legfbb ideje Pl szerint ebben a helyzetben tisztzni, hogy ki s ki Apolls a gylekezet letben. „Szolgk”-nak nevezi magt s Apollst, diakonosnak. Isten felhasznlta ket a gylekezet hitre jutsban. A hitet azonban nem k, hanem Isten adta, kinek-kinek, amint akarta. Szolglatuk nem volt teljesen egyforma. Pl volt, aki „plntlta” bennk a hitet – vagyis volt a gylekezet alaptja –, Apolls viszont „ntzte” bennk a hit palntjt, ami szintn nlklzhetetlenl fontos szolglat volt. Van rtelme vitatkozni azon, hogy melyik a fontosabb? Nincs, mr csak azrt sem, mert „Isten adta a nvekedst” (6). Kiss Sndor figyelemre mlt megjegyzse, hogy Pl mindkettjk mltbeli tevkenysgt aoristos-szal fejezi ki (a mltban, egy bizonyos pillanatban trtnt), mg Isten tevkenysge praet. impf., azaz tartsan, hosszan trtnt.
Apollsrl Pl apostol itt is s ms helyeken (pl. Rm 16:7) szeretettel s teljes megrtssel szl, nem engedi, hogy a gylekezeti prtok kijtsszk ket egyms ellen. k egyek (8) a szolglatban, jutalmuk (brk) azonban munkjuk szerint lesz az rtl. Ehhez a jutalomhoz tartozik, hogy k Istennek nemcsak szolgi, de munkatrsai (snergoi) lehetnek. Munkjuk Isten szntfldjn, azaz a gylekezetben van, ahol Isten a gazda. Egy msik, az elst torldva kvet hasonlat szerint a gylekezet Isten plete.
1 Kor. 3,10–15.
Pl, miutn kimondta a 9. versben, hogy a gylekezet Isten plete, most Apolls s a sajt kapcsolatt a gylekezettel az ptkezs gondolatkrvel fejezi ki, azt metaforaknt kiszlestve. Eszerint Jzus a gylekezet egyetlen alapja, fundamentuma, Pl, a blcs ptmester, aki ezt a biztos alapot megadta a gylekezetnek, s mindenki ms, aki pt (pl. Apolls) mr csak a meglev alapra hzhatja a falakat. Az, hogy Pl blcs ptmester lehet, ez nem az rdeme, „az Istentl adott kegyelem szerint” tudta ezt elvgezni. Az mr a tovbbi munksok felelssge, hogy az apostoli alapra mit ptenek, illetve hogyan. A legfontosabb, hogy mindenki Jzus Krisztusra, az egyetlen, teht semmi s senki mssal fel nem cserlhet alapra ptsen. Sem emberek, sem eszmk, sem dogmk nem szolglhatnak alapul s nem ptolhatjk az egyhz egyetlen alapjt: Krisztust. A 12. versben hatfle ptanyag felsorolst talljuk, abbl az els hrom drga, a msodik hrom pedig gylkony. A 13. v. mr az ptkezs „ellenrzst” helyezi kiltsba. Ez id krdse, az biztos, hogy nem marad el. „A nap” (= az tletnap) majd nyilvnvalv teszi kinek-kinek a munkjt az egyhzban. Ez a lnyeg, nem pedig az emberek j vagy rossz vlemnye. Az tlet tzben (rgi kori kp: az tlet, mint tz) megolvad vagy megg az emberi munka. Ami megmarad, az igazn rtk. Pl. a nemesfmbl csak a salak g ki, ami igazn rtk, az megmarad. De mi lesz azzal, akinek a munkja megmrettetik? Ha megmaradt a munkja, az maga nagy jutalom. Maradand, amit Isten kegyelme ltal elvgzett. Ha nem marad a munkja meg, az t is megtli. res kzzel kell megllnia Isten eltt. Teht nem lthat teljestmnyeink mennyisge vagy elismertsge a dnt, hanem az, hogy az isteni tlet mit mutat abbl idtllnak, maradandnak. A jutalom gondolatval is tallkozunk, ami sem Pltl, sem Krisztustl nem volt idegen, csak nem fzdtt hozz az emberi rdem vagy sajt er. A sorok kzt ott van az a megllapts, hogy teljesen felesleges az egyhzban „prtoskodva” sajt kedvenceink munkjt fldicsrni, msokt pedig cseplni, hiszen a vgs szt az egyhzi munka rtkrl Isten fogja kimondani az tletben.
1 Kor. 3,16–17.
plet – amirl eddig sz esett – tbbfle van, de most azt az j gondolatot veti fel Pl, hogy a gylekezet nem akrmilyen plet, hanem Isten temploma (a naos sz a jeruzslemi templom pletei kzl magt a szentlyt jelentette). A szentlyben az istensg lakik. Ezt az ltalnos vallsi kpzetet Pl gy bvti, hogy a gylekezetben Isten Lelke lakik. Teht nemcsak az egyes hvkben, de a hvk kzssgben, az anyaszentegyhzban is ott lakik a Szentllek. Isten fltkenyen vigyz az szentlyre, azaz a gylekezetre. A templom megrontjt, megszentsgtelentjt, gyalzjt Isten megbnteti. Ezrt kell a gylekezetnek nagyon vigyznia arra, hogy sohase vljanak olyan megromlott szentlly, ahol mr nem lakhatik a Szentllek. Mrpedig a viszly, prtoskods megrontja a gylekezetet, a Szentllek lakhelyt. Olyan, mintha egy szp templomot klnfle mestersges vlaszfallal rszekre bontannak. „Nem tudjtok?” – krdi Pl –, hogy ez nem maradhat bntetlenl? A krds, mely a levlben tbbszr elfordul, „sznoki krds”, az n. diatrib mfajra jellemz. A diatrib (az „idt valahol eltlteni, mlatni”, tvitt rtelemben valahol beszlgetssel eltlteni az idt – igbl ered a kifejezs) olyan sznoki mfaj, amelyben a beszl krdseket intz a hallgatkhoz. Itt Pl igenl vlaszt vr a krdsre. A gylekezetnek tudnia kellene ezt. De akkor – krdezi szavak nlkl az apostol – hogyan viselkedhetnek gy, mintha mindezt nem tudnk? „Ti vagytok” a szently, ez a sok loklis templomkultusszal szemben merben j gondolat.
1 Kor. 3,18–23.
A prtoskodsrl szl hossz rszt (1:18–3:23) most befejezi Pl oly mdon, hogy az eddig kln-kln fut gondolatmenetek (blcselkeds s prtoskods veszlyei) szlait most sszekti s egyttal elkti. A vilg szerint blcsessg, ami a korinthusiak letben a prtoskodsban, az egyes tantknak a tbbiekkel szembeni favorizlsban nyilvnul meg: bolondsg az Isten eltt. Meg kell ebbl trnik s az isteni blcsessg rtk- s magatartsrendjt kell elfogadniuk. Klnben mer ncsals a keresztynsgk. Kt szvetsgi idzettel tmasztja al – Isten lesjt vlemnyre hivatkozva a vilgi blcsessgrl – mondanivaljt. Jb 5:12-bl vett idzete erteljesebb, mint a LXX szvege, fordthatnnk gy; hogy Isten meghzza a hurkot, mgpedig sajt ravaszsguk ktelt a vilg blcseinek nyaka krl. Azrt is ostobasg, ha a gylekezet a klnfle tantkhoz tartozssal dicsekszik, mert nem k Pli vagy Apollsi, hanem megfordtva: azok a gylekezetek tulajdonai. Milyen szp lehetsget mutat fel elttk az apostol! Ahelyett, hogy egy-egy vezet „tulajdonaiv” lennnek, k rezzk magukat az rtkes vezetk, tantk haszonlvezinek, hiszen az kedvkrt rendelte legjobb szolgit az Isten. „Himnikus lendlettel” (Kiss Sndor) vagy „diadalnekknt” (Czegldy Istvn) most tovbbfokozza a gondolatot az apostol: nemcsak tantit rezheti magnak a gylekezet, hanem az egsz vilgot, letet s hallt, jelenlevket s jvendket. Ez a keresztyn ember csodlatos istengyermeki szabadsga! „Minden a titek” – hirdeti Pl, de csak azrt, mert ti viszont „a Krisztusi vagytok”. Luther szerint a keresztyn ember szabadsga abban ll, hogy hit ltal mindennek ura, viszont szeretet ltal mindennek szolgja. Pl is folytatja tovbb: Krisztus pedig az Isten. gy, ebben a Szenthromsgra utal vgs mondatban vlik nyilvnvalv a gylekezet eltt felragyogtatott tvlatok nagyszersge.
1 Kor. IV. RSZ
1 Kor. 4,1–5.
A tmavlts fokozatos. Eddig a prtoskods veszlyeirl volt sz, e fejezetben mr az apostol s ms apostolok helyes megtlsnek kritriumaival tallkozunk. Az apostol a maga tisztt a hprets-hez (eredeti rtelme: az az evezsszolga, aki a haj als rszben hzza a laptot, de az irnytst a felette lv rszben tartzkod kormnyos vgzi) s az oikonomos-hoz (sfr, olyan vezet szolga, akire mindent, mindenkit rbzhatnak, de egyszer mindenrl szmot kell adnia a gazdjnak) hasonltja. Az utbbirl elmondja, hogy Isten titkainak sfra. Lttuk, hogy a mstrion olyan hittitok (v. 2. rszt), melyet csak az isteni kijelents kpes megrtetni az emberrel. Isten titkainak sfraitl – mint a sfroktl ltalban – elssorban hsget vrnak. Ez itt azt jelenti, hogy csak Isten titkait adjk tovbb az embereknek, nem a sajt gondolataikat, de ugyanakkor kitart munkavgzsket is jelenti. Az apostol a sfri letforma mindkt elemt komolyan veszi. Azt is, hogy a szmads napjig gy kell gazdlkodnia a rbzottakkal, mintha azok az vi volnnak, gazdjn kvl senkinek nem tartozik id eltti szmadssal. De a msik elemet is komolyan veszi: egyszer meg kell llni a mindent tud Gazda eltt s fogja a sfr munkjt megtlni. A 2. v. hde olvasata a valsznbb: „ez esetben”-nek fordtand, szemben a megszokottabb: „ami pedig”-gel (a ho de szvegvarins szerint). Pl fltt teht nem jogosult tlkezni semmifle emberi frum. St. Sajt lelkiismerett sem tartja vgs frumnak, mint annyi „nagy egynisg” a trtnelem folyamn. Tudatosan nem tall magban kivetnivalt, lelkiismerete nem mond ellene tetteinek. De ez mg nem ad „megigazulst”, ez nem ad felmentst neki. az rra vr, aki a maga idejben tletet fog majd fltte tartani. Az az r Jzus, aki az tlet napjn meg fogja mutatni, ami rejtett az emberi szvben s meg fogja vilgtani az emberi szv legrejtettebb szndkait is. Akkor Istentl lehet epainos-t (dicsretet, politikai vagy eszkhatolgikus elismerst) nyerni.
1 Kor. 4,6–13.
A 6–7. versekben Pl az eddigi elvi fejtegetseket kvnja a maga s Apolls gylekezettel val kapcsolatra alkalmazni. (Metaskh matidz = valamit talaktva egy adott esetre alkalmazni.) vja a korinthusiakat attl, hogy az egyik tantt pajzsukra festve, azt a msikkal szemben maguk el tartva akarjanak a msik csoporttal szemben nagyobbnak lenni vagy annak ltszani. A 6. v. fsio igje, a nevetsges felfuvalkodottsgot fejezi ki s a hallgatknak „A felfuvalkodott bka s az kr” cm mest juttatta eszkbe. A bka mr „majdnem akkorv” fjta fel magt trsai eltt, mint amekkora az kr volt, csak ppen – sztpukkadt. Mellbevg a 7. v. figyelmeztetse: van valami rtk benned, amit nem Istentl kaptl volna? Ha nincs, akkor mirt dicsekszel vele?
A 8–13. versek hangvtele mg a Pltl megszokott kilezettsgnl is kemnyebb. Ez a „felfuvalkodottsg elleni olvasmny” (Schrage) tele van szlssges ellenttprokkal, metsz gny rad belle. Valaki azt mondta, hogy Pl csak egy dologgal szemben nem volt trelmes: a trelmetlensggel szemben. Mrpedig itt a gylekezet nem volt kpes a keresztyn letre annyira jellemz „mr” s „mg” kzt lni, azaz a mr megvalsult s a mg megvalsulsra vr isteni gretek feszltsgben, hanem ehelyett azzal ltatta magt, hogy mr minden megvalsult az letben, ami a keresztyn letben megvalsulhat. Innen rthet Pl kemny hangvtele.
A 8. versben ktszer hasznlja a „mr” szt, azrt, hogy rdbbentse olvasit arra, hogy ennek mg nincs itt az ideje. A gylekezet magt mr uralomra jutottnak s meggazdagodottnak vli. Br gy volna – mondja az apostol –, akkor mi is uralkodnnk veletek egytt. Ha ezt lelki atyjuk irrelisnak tartja, nem kellene a korinthusiaknak szrevennik, hogy korntsem jutottak el mg ebbe az llapotba? Pl ktsgbeejtnek tartja a testies gondolkods embernek azt a balhiedelmt, hogy mr clhoz rt a lelki letben. Hogy rdbbentse ket a valsgra, rajong nmtsukkal szembelltja a maga s trsai helyzetnek stt tnus kpt.
A 9. versben nem kevesebbet llt, mint hogy az apostolokat Isten utolskul, hallra szntakul s nevetsges ltvnyossgul (thetron) lltotta a vilg el. Hogyne lenne az apostol utols a vilgban, ha a gylekezet is annyira lebecsli, hogy „neve, ha van, csak ruvdjegy” (Jzsef Attila) a klnfle ggs egyhzi csoportocskk zszlajn? Ha a korinthusiak sajt keresztyn letket a gyztes hadvezr diadalmenetvel tvesztik ssze, akkor Pl a felels, s a sok szenvedst vllal gylekezeti vezetk lett a legyztt hadifoglyok szgyenmenethez hasonltja (azok is utolsk, hallraszntak s bmsz szemek ltvnyossgv lesznek). A 10. verstl ellenttprokat olvashatunk a korinthusiak megszgyentsre. Ti blcsek vagytok? Akkor mi a bolondsgot vllaljuk! (Pl az emberek szemben hajland bolondnak ltszani, hogy Krisztus eltt blcs lehessen.) Ti ersek vagytok? Akkor mi gyngk. Ti dicssgben sztok? Mi pedig szgyenbe sllyedtnk. Hiszen – folytatja a 11. s kvetkez versekben – „egszen mostanig” (teht az apostolok mg nem rtek el a perfekci llapotba, mint azt a gylekezet tagjai nmagukrl gondoltk) hezs, szomjazs, ruhtlansg s tlegels meg hajlktalansg jutott osztlyrsznkl. Vajon szrevettk-e Pl olvasi, hogy ezt a sok szenvedst az apostolok rtk vllaltk? Vajon hla s megbecsls bredt-e a szvkben irntuk, s magukra tekintve megszgyenltek-e egy keveset, hogy k a keresztyn letbl a szenvedst nem, csak msok megtlst vllaltk? Azt is vllaltk Pl meg munkatrsai, hogy a gylekezettl nem fogadnak el semmit szolglatukrt, hanem nehz fizikai munkval eltartjk magukat. A szidalomra ldsmondssal, az ldzsre kitartssal feleltek. gy lettek a vilg szemetjv s spredkv. A peripsma egy trgy vagy szemly megtiszttsa alkalmval a fldre esett hulladk vagy vakark. Ez mr az nmegalzs mlypontja. Br van a sznak vallstrtneti rtelme is, azokat a megvetett embereket jelentette a grg in kultrban, akikrt „nem kr”, ha nagy veszly esetn nkntesen engesztelsi ldozatul adjk magukat a kzssgrt.
1 Kor. 4,14–21.
Amint a 4:1-ben lttuk: a tmavlts fokozatos, azaz az apostol a gylekezeti viszlyokrl rt mondanivaljt lassan lezrva ms tmra tr t. A tma vgleges lezrsa itt, a 14kk. versekben trtnik. A 14–16-ban Pl felfedi a gylekezet irnti indulatt. Nem az volt a clja, hogy megszgyentse ket, br szre trtsk sorn a gny eszkzt is ignybe vette, de megjobbtsuk szndkval. Mr azrt sem lehetne rosszindulattal irntuk, mert atyaknt szereti ket. Mdszere az ints (nouthet = a szvre helyezni valakinek valamit: nous s tithmi szavakbl, a figyelmeztet lelkigondozs terminusa), mint a test szerint atyknak. Azrt atyja a gylekezetnek, mert ltala jutottak el a keresztyn hithez s lethez. Tantmesterk (paidaggos = a gyermeket iskolba ksr rabszolga) sok lehetett, de lelki apjuk az apostol. Az evanglium hirdetse ltal „nemzette”, „szlte” ket (15b). Termszetesen Pl tudja, hogy az jjszlets a Llek s az Ige ltal trtnik, de hirdette Korinthusban a llek erejvel gy az igt, hogy abbl j let tmadt. Hangslyozza, hogy ez az Ige az evanglium volt. Az atya azonban nemcsak nemzi gyermekt, hanem letvel hatst gyakorol annak letre. Ezrt kri az r a gylekezetet, hogy „legyenek kveti”, utnozzk t. (Itt nem a Jzus ltal hasznlt „nyomban jrni”, akolouthe ige szerepel, hanem a lelki mintt utnz magatarts.) A 11:1 mindezt flrerthetetlenn teszi: a gylekezet az apostolt annak Krisztus-kvetsben utnozza.
Pl gy rzi; minden lehetsget meg kell ragadnia a gylekezet helyes tra trtse rdekben. Ezrt nemcsak imdkozik rtk (1:4), nemcsak levlben inti ket, de legmegbzhatbb munkatrst, Timtheust is elkldi hozzjuk. Az ApCsel 18:5-bl megtudjuk, hogy Timtheus ott volt Pllal a gylekezet alaptsnl. gy jl tudja majd nluk kpviselni a keresztyn „utakat” (17), azaz a minden gylekezetre nzve ktelez kzs letvitel alapszablyait. Ez nem az evanglium, amely hitre hv, hanem a didach, a tants, mely a hvk letmdjra vonatkozik.
Az apostol tudja, hogy vannak olyanok Korinthusban, akik azzal ltatjk magukat s msokat, hogy be nem teszi a lbt tbbet a vrosba. Ezrt felfuvalkodnak, amint ez pl. a 6. versbl is kiderlt. Pedig Pl hamarabb kzjk fog rkezni, mint vlik, ha az r megengedi. Nem ez teht a krds, hanem az: hogyan fog rkezni hozzjuk: bottal (szigoran, pedaggusknt) vagy szeretettel (atyaknt)? Vgs soron ez tlk fgg. Ha gyermekknt fogadjk, atyaknt fog rkezni. Nem az lesz kztk a feladata, mint Timtheusnak. nem a keresztyn letvitel elemeit fogja felsorolni nekik, hanem megvizsglja a felfuvalkodottakat: csak a szavuk (= hangjuk) nagy: vagy az letkbl is rad Isten orszga ereje? Hiszen ez az orszg, vagyis Isten uralma az emberek letben nem res szavakbl ll, hanem a tettek, a magatarts olyan erejbl; melyben a szemll isteni ermegnyilvnulst vehet szre. Ebben legyenek a korinthusiak „nagyok”, ha tudnak!
|