KORINTHUSI GYLEKEZETHEZ IRT ELS LEVL Dr. Bolyki Jnos professzor
A KORINTHUSIAKHOZ RT ELS LEVL MAGYARZATA
rta: Dr. Bolyki Jnos professzor
Bevezets
A vros.
Az korban a Peloponnsosi-flszigetet keskeny fldszoros (isthmos) vlasztotta el a grg flsziget tbbi rsztl. (Ma ezt a fldszorost csatorna szeli t.) Korinthus vrosa ennek dli rszn, teht a flsziget bejratnl plt, hadaszati szempontbl a nagy kiterjeds flsziget „kulcsa” volt. A fldszoros kt tengert vlasztott el, keletre az gei-, nyugatra pedig a In-tengert, illetve az ahhoz vezet Korinthusi-blt. A vrost ezrt „kttenger”-nek (bimaris) neveztk. Kiktje is kett volt, a keletre nz Lechaion s a nyugatra tekint Kenchreai. Ha valaki meg tudta fizetni a kt kiktt sszekt fasneken trtn hajvontats rt, tbb httel meg tudta rvidteni a flsziget krlhajzsa idejt, mely nemcsak hosszan tart, de veszlyes is volt akkoriban.
A vros trtnete az sidkbe (Kr. e. 2. vezred) nylt vissza. A Kr. e. 8–7. szzadban mr ers, npes, gazdag, gyarmatokat alapt, ipari s kereskedelmi kzpont. Klnsen kermiaiparrl volt nevezetes (korinthusi vzk). Tbbszr elpusztult azonban fldrengs vagy hbork kvetkeztben. Hnyatott sorst jellemezte a kzmonds: „Korinthus egyszer fnt, mskor lent”. Az Akhj Szvetsg kzpontjaknt kihvta maga ellen a rmaiak haragjt, s L. Mummius hadvezr Kr. e. 146-ban a fldig rombolta, lakit kiirtatta. Kb. 100 vvel ksbb Iulius Caesar jraalaptotta, fknt veternokkal s felszabadtott rabszolgkkal teleptette be. Csakhamar ismt nagyvross vlt, sok templommal (Apolln – ez a szenthely az egyetlen, mely a rmai pusztts utn is megmaradt –, Poszeidon, Dionszosz stb. tiszteletre). A vros melletti hegyen (Akrokorinthos) emelkedett Aphrodit istenn kegyhelye.
A vros – s ksbb a keresztyn gylekezet – trsadalma kis rszben jmd, szabad polgrokbl llt. Kzlk Erasztosz nevt (Rm 16:21.23), aki a vros oikonomosa – gazdasgi vezetje – volt, az satsok sorn megtalltk a vrosi sznhz romjai kztt. A latin felirat azt mondja el, hogy kzte volt azoknak, akik sajt kltsgkn kpadlt rakattak a sznhzba. Kriszposz egykor a zsinagga elljrja volt (ApCsel 18:8), Gaiusnak pedig a gylekezetet (vagy annak egy rszt) befogadni kpes hza volt (1:14). Ami igaz a gylekezetre nzve, alighanem az egsz vrosra nzve is igaz volt: nem volt kztk sok a nemes, gazdag s mvelt ember (1:26). Sokkal tbben voltak a kiszolglt katonk, kiktmunksok, hajsok, rabszolgk. Az ilyenek boldogan vettk, hogy a gylekezeti szeretetvendgsgen jllakhattak, illetve csaldtak, ha erre nem kerlt sor (11:20–22). A rabszolgk egy rsze tanult lehetett, pl. rnok, mint Tertius (Rm 16:22; akivel az apostol Korinthusbl ratta levelt Rmba, s akinek a neve: „Harmadik”-at jelentett, ami gyakori rabszolganv volt). A vrosi proletrok jelents rsze viszont rstudatlan maradt, nem tudta forgatni a grg szvetsget, gy kzenfekv volt, hogy a gylekezeti letben inkbb elragadtatott, pneumatikus „nyelveken szlsval” vett rszt. A vros fldrajzi helyzetbl (kiktk), trtnelmbl (gykrtelen telepesek), trsadalmi helyzetbl (hatalmasok s kiszolgltatottak) kvetkezett laza erklcse. Az Aphrodit-templom ezer papnje szolglta az rzki szerelem kultuszt a gazdagabb vendgeknek, de a szegnyebb negyedekben is kaphat volt olcs pnzrt a megvsrolhat szerelmi lmny. A Sztrabn fldrajztuds s utaz ltal idzett monds: „Nem mindenki utazhat Korinthusba” cloz arra, hogy a „korinthusi erklcsk” rossz hre messze fldn ismert volt.
A gylekezet.
A gylekezet alaptsnak trtnett az ApCsel 18:1–17-ben talljuk. Pl apostol msodik misszii tjn rkezett ide. Munkatrsakat tallt egy zsidkeresztyn iparos hzasprban, Akvilban s Priscillban, akik Klaudiusz csszr 49-ben kiadott rendelete alapjn a tbbi zsidval egytt tvoztak Rmbl s Korinthusban telepedtek le. Ksbb hozzjuk csatlakozott a kt rgi, kiprblt munkatrs: Szilsz s Timtheus is (ApCsel 18:2.5). Az apostol, szoksa szerint, a zsinaggban kezdte meg misszii igehirdetst, ksbb azonban az ottani ellenszegls miatt egy pognykeresztyn: Titius Justus hzban folytatta tovbb szolglatt. Isten kln kijelentsben biztatta Plt a munka folytatsra (ApCsel 18:9–11), ezrt msfl vig maradt a vrosban. A zsidk a rmai procurator (Galli, Seneca filozfus testvre) el vittk Pl elleni panaszukat, de a mvelt rmai nem kvnt beavatkozni az ltala „babonnak” minstett vallsi vitkba. Amikor Pl eltvozott, sok lelki ajndkkal kesked, de sok hitbeli erklcsi harccal megprblt, letkpes gylekezettl vett bcst.
A levl rsnak krlmnyei. A levl Efzusban keletkezett (16:5.8), ahol az apostol jabb grgorszgi tjt tervezte (ApCsel 19:21). Korinthusi tartzkodsa els zben elg pontosan meghatrozhat a rgszek ltal megtallt n. Galli-k segtsgvel, amire a proconsul hivatali ideje (Kr. u. 51/52) alapjn kvetkeztethetnk. A gylekezethez tbb vvel ksbb, kb. 54-ben rt levelt nevezzk els korinthusi levlnek. Ezt megelzen azonban mr rt nekik, amire az 1Kor 5:9 cloz. Az a levl elveszett. Ezutn kapott a gylekezettl egy erklcsi krdsekkel teli levelet, amit egy hromtag kldttsg (16:17) vitt el hozz. Erre val vlaszknt szletett meg az els korinthusi levl, mely itt-ott cloz (s vlaszol) a feltett krdsekre („Amirl pedig rtatok…”, 7:1; 8:1.4), a tovbbi levelezsrl a msodik levl bevezetse sorn esik sz.
A levlrs indtkai.
A gylekezetben foly prtoskods (1:10–15; 3:3–7.21–23) s a cgres bnk (5–6. r.) eltlse; a cmzettek ltal feltett krdsekre adott vlaszads szndka (7:1k.; 8:1k.); az istentiszteleti letben tapasztalhat visszssgok gygytsa (10:16–14:40); vgl a test feltmadsnak hirdetse a rajongkkal szemben, akik csak a „lelki” feltmadst vallottk (15. r.).
A levl gondolatmenete.
Mint a tbbi pli levlben, itt is mindjrt a bevezet sorokbl kiderl a m kzponti mondanivalja: „a keresztrl szl beszd… Istennek ereje” (1:18). Az egsz levl e kr a gondolat kr csoportosthat.
Bevezets (1:1–9).
I. A megfesztett Krisztus nem osztatott rszekre, ezrt a prtoskods: bn (1:10–4:21)
1. Az emberi blcselkeds prtoskodst szl – a keresztrl szl beszd egysget (1:18–3:23).
2. Az apostoli tiszt gyalzata: a kereszt gyalzata (4. r.).
II. A keresztrl szl beszdbl szent let kvetkezik (5:1–11:1)
1. Erklcsi visszssgok a gylekezetben (5–6. r.).
a) Vrfertzs s kapcsolat a parznkkal (5. r.).
b) Pereskeds a hitetlenek eltt (6:1–11).
c) A parznasg vtke (6:12–20).
2. Vlasz erklcsi krdsekre (7–10. r.).
a) Hzassg s egyedllt (7–10. r.).
b) Blvnyldozati hs (8:1–11:1).
III. A gylekezeti sszejvetelek a kereszt jegyben (11:2–14:40)
1. Asszonyok az istentiszteleten (11:2–16).
2. Agap s rvacsora (11:17–34).
3. A Krisztus-test lelki ajndkai, a gylekezet ptse a szeretet jegyben (12:1–14:10).
IV. A megfesztett Krisztus s a mi feltmadsunk (15. r.).
Befejezs (16. r.), dvzletek.
Irodalom.
Barrett, C. K.: A Commentary on the First Epistle to the Corinthians, 1971 2, BNTC; Bruce, F. F.: 1 and 2 Corinthians, 1971, NCB. Conzelmann, H.: 1. Corinthians, Philadelphia, 19812; Groscheide, F. W.: De Eerste Brief aan de kerk te Korinthe, Kampen, 1957. u. angolul: The First Epistle to the Corinthians, Grand Rapids, 19833; Hring, J.: La premire pitre de Saint Paul aux Corinthiens, Neuchatel–Paris, 1959; Kiss Sndor: A korinthusiakhoz rt els levl magyarzata, Jubileumi Kommentr, 1. kiads, 200–218., Lietzmann, H.: An die Korinther, Tbingen, 19494, HNT, 7.; Stange, E.: Die Korintherbriefe, Berlin, 1951. Schlatter, A.: Paulus, der Bote Jesu, Stuttgart, 1956; Szab Csaba: Az els korinthusi levl magyarzata W. Barcalay nyomn, Debrecen–Karcag, 1991; Wendland, H. D.: Die Briefe an die Korinther, Gttingen, 1963, NTD; 7.; Fascher, E.: Der erste Brief des Paulus an die Korinther, I., 1–7., ThHK, 1975; Wolff Ch.: Der erste Brief des Paulus an die Korinther, II., 8–16. Berlin, 1982, ThHK; Schrage, W.: Der erste Brief an die Korinther, I. 1–6., EKK, 1991. A 14. fejezethez: Theissen, G.: Psychologische Aspekte paulinischer Theologie (Gttingen, 1982), 271–332. A 15. fejezethez: Bolyki J.: A feltmads remnysge, RE XXXIX (1987. febr. 27–30.).
|