//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
:

Rm 09 - 12

Rm 09 - 12


Rm. IX. RSZ

Rm. 9,1–5. Pl fjdalma npe miatt.

A Krisztusban hvk dvbizonyossga lesen veti fel a krdst: mi lesz a sorsa Izrelnek, Isten vlasztott npnek, amely nem fogadta el a Krisztust, gy kirekesztette magt a hit ltal val megigazulsbl. Vajon ki van-e zrva ezzel az dvssg jvend teljessgbl is? Egyarnt krdse ez Plnak, a zsidkbl lett keresztyneknek s a pognykeresztynsgnek is. Rmban klnskppen tisztzatlan ez a krds a gylekezet letnek elzmnyei utn, mr csak ezrt is kell szlnia rla Plnak. De azrt is, mert e nlkl nem ismern meg a rmai gylekezet „az evangliumt” a maga egszben. Ezrt a 9–11 r. nagyobb egysgt ennek a krdsnek szenteli.

Pl nneplyesen hozza a gylekezet tudomsra, hogy szntelen fjdalom s gysz tlti el a szvt (1–2). Az elzkhz kpest kilt az ellentt: rm, ujjongs utn gysz, fjdalom. A hang szenvedlyes, mindenre hivatkozik, ami szent: a Krisztussal val kapcsolatra, Pl tulajdon lelkiismeretre, amelynek meghatrozja nem emberi gondolat vagy rzelem (ez is lehetne!), hanem Isten Lelke. A nagy fny mgtt gy rajzoldik ki ez a mly rnyk, hogy elszr meg sem mondja Pl, mirt gyszol ennyire, mi fj neki ilyen mrtkben.

Test szerinti npe miatt gytrdik ennyire Pl, Isten vlasztott npe miatt, amelynek olyan sok ponton van kapcsolata mindazzal, ami a Krisztusban kapott dvssg lnyege (3–5). Izrel fiai, a sz ms rtelmben ugyan, mint a keresztynek, testvrei Plnak. De Pl a klnbzsg ellenre sem jelentktelenti el ezt a kapcsolatot. St, inkbb megdbbenten mutat r npvel val sszetartozsnak mlysgre. Ha megvlthatn vele npt, inkbb magra venn mostani tkt, krisztustalansgt, csak k megtallnk a Krisztust. Mzes lelkletre ismernk (Ex 32:32), s megrtjk Plt, ha sorra vesszk, hogy milyn lehetsgekkel ldotta meg Isten ezt a npet. Izrel nevt viseli, Isten elsszltte (Ex 4:22), a szvetsgldban nla lakozik Isten dicssge (Ex 40:34kk.; Lev 9:6–23: a zsid theolgia a eknh fogalomkrben fejezi ki ezt), szvetsg, trvnyads, istentisztelet, gretek, – nem csupa olyan dolog-e ez mind, amely elkpe a Krisztusban kapott j let tartalmnak. De a tetpontot ott ri el Pl, hogy maga az dvzt is ennek a npnek a fia. Elfelejthetjk-e ezt valaha is? A befejez doxolgia ppen azt ersti meg, hogy nem: a Krisztusnak kijr dicstsnek (ho n theos Krisztusra vonatkozik) egyhza szmra mindig megvannak a sajtos konzekvencii Izrelre nzve.

Rm. 9,6–13. Az gret gyermekei brahm igazi utdai.

Krisztus elutastst Izrel termszetesen azzal magyarzza, hogy nem a meggrt Messis Pl ezt a krdst fel sem veti: ez neki nem vita-tma. gy marad a msik lehetsg: akkor az Izrelre vonatkoz gretek vesztettk rvnyket. Csakhogy Pl szilrdan hisz abban, hogy az szvetsgi kijelents Isten tulajdon szava, pedig nem szegi meg greteit. gy ez az t sem jrhat. Tbb helyen tbb formban ksrli meg Pl a megoldst: ezek kztt ellentmondst keresni ppen gy elhibzott dolog, mint Pl „theologiai fejldsnek” a fzisait ltni bennk. Az egsz krds Isten titka (11:33kk.), Pl vlaszai pedig csupn a konkrt helyzetben idszer vonatkozsra tekint rszmegoldsok.

Az greteket ad Isten nem hagyja cserben az embert: ez ll Izrelnek adott greteire is. Azt kell teht megvizsglnunk, hogy kiket rt Isten az gretekben Izrelen (6–8). Helyes vlaszt csak jl feltett krdsre kaphatunk. gy kitnik, hogy Izrel fiv s ezzel egytt Isten egyhznak tagjv senki nem lehet a nphez val testi hozztartozsa, brahmtl val testi leszrmazsa alapjn. Isten akarata marad a dnt a krdsben, gy brahm igazi utdai azok, akik az gretek hordozi. Ezt jelenti Izsk emltse, nem a testi szrmazsnak egy szkebb rtelm folytatst (sem Hgr, sem Ketura fiai nem rksei az greteknek, csak Izskban folytatdik „az gret vonala”).

A testi leszrmazs felttelnek flrettelvel Istennek az igazi Izrellel foly trtnetben minden hangsly az gretekre s Isten kivlaszt akaratra esik (9–13). greten alapszik Sra szlse, minden emberi lehetsg kizrsval, ezek ellenre. greten alapszik Izsk fiainak sorsa is: zsau s Jkb Rebeknak egy atytl szrmaz gyermekei, egyikk letben sincsen semmifle olyan emberi elzmny, amely ksbbi sorsukat magyarzn: mindennek vgs gykere egyedl Isten kivlaszt vgzse. Ez nemcsak hogy nem alapszik emberi teljestmnyen vagy minsgen, de annyira csak magnak az elhv Istennek a szemlyben van megalapozva, hogy halomra dnt minden emberi szmtst, s megtilt minden emberi krdezskdst. Isten akarata az, hogy Izrel csaldjogi rendjvel ellenttben a kisebbik megelzze a nagyobbikat. Isten akarata az, hogy Jkbot kivlasztja, zsaut elejti (hb. sn’, gr. misein’ kevsb szeret, vki mg helyez).

Rm. 9,14–29. Isten kegyelmnek szabadsga.

Finnys emberi erklcsi megtls tallhat kivetnivalt abban, ahogyan Isten, Pl elz szavaibl. kiveheten cselekszik. Ezzel a vlekedssel Pl nem olyan rtelemben szll vitba, hogy Isten szuvern cselekvsnek most mgis igyekszik valamilyen megokolst adni. Csak arra mutat r, hogy az dvzts trtnetben Isten mindig gy cselekedett; majd kiveszi az ember tletnek rvny all Isten cselekvsnek mdjt, azzal a jogos megokolssal, hogy a teremt s teremtmnye kztt ilyen, emberi meggondolsokbl kiindul „prbeszdnek” nincsen helye, Isten s cselekvse nem mrhet emberi mrtkkel.

Aki Istent szuvern cselekvse miatt igazsgtalansggal prblja vdolni, az erre alkalmatlan emberi kategrikat alkalmaz Isten cselekvsnek megtlsre (14–15). Ember s ember egymshoz val viszonyban az igazsg kt felet egyformn ktelez viszony. Brmelyik fl sznja el magt „nhatalm” lpsre, vt az igazsg ellen, igazsgtalann lesz. Isten s ember viszonyra ez nem ll. A Mzesnek adott kijelents vilgoss teszi, hogy Isten igazsga az szmon nem krhet, szabad dntsben van. Ha mlyebben akarunk beletekinteni akaratba, akkor kt sz jelzi az utat: irgalmassga s knyrlete. Ez azt is vilgoss teszi, hogy az ember mr csak azrt sem trgyalhat egyenrang flknt Istennel, mert helyzetnl fogva r van utalva irgalmra s knyrletre.

Irgalmassgnak indtkait egyedl Isten ismeri: az ember szmra nincs helye tovbbi krdezskdsnek (16–18). Az szvetsgi idzetet magyarzza sajt szavaival Pl: ahol Isten a maga akaratnak szerez rvnyt, ott ennek egyetlen alapja az irgalma. Emberi akaratnak vagy igyekezetnek nincsen ebbe beleszlsa. Ezzel az embernek kt irnyban is szmolnia kell. Mzes Isten irgalmnak pozitv pldja, rszese ennek az irgalomnak. A fra a negatv plda: Istennek arra is megvan a szabadsga, hogy int pldv tegyen valakit a trtnelemben, annak szemlltetsre, hogy mi a sorsa annak, aki az ki hatalmnak ellene szegl. Mindez riaszt annak, aki nem tudja, hogy Isten nevnek dicssge teremtmnyeinek legfbb javval van sszektve. De aki ezzel a bizalommal hallgatja Istennek teljesen szabad vgzsrl adott kinyilatkoztatst, annak ez a legbiztatbb zenet. Isten akaratnak szabadsga azonban nem menti fel az embert felelssge utal, mert teremt s teremtmnye nem egyenrang felekknt llnak szemben egymssal (19–24). Az emltett finnys emberi megtls vitathatn el Istentl azt a jogot, hogy haragja az ellen az ember ellen forduljon, aki fellzadt ellene: vajon nem Isten-e a felels azrt, hogy az elvetett, ki nem vlasztott ember erre a dntsre jutott? Ha akarata annyira abszolt rvny, akkor az ember nyilvn tehetetlen vele szemben. A vlasz egyelre csak arra utal, hogy az ember Istentl olyan formban fgg, mint az alkots alkotjtl. Az alkotnak jogban ll alkotst olyan cllal megalkotni, amilyennel jnak ltja: az alkotsnak nincsen semmi alapja arra, hogy gy kapott rendeltetse ellen rugdozzk. Mondanunk sem kell, hogy ez az llspont a teremtmnynek a Teremt irnti flttlen szemlyes bizalma nlkl valban kegyetlen s kptelen: az les megfogalmazs hitnk prbja. A teljes bizalom jegyben viszont rthetv s elfogadhatv vlik az, hogy Isten dicssgnek szemlltetst szolgljk irgalmnak trgyai (skeuos ppen ebben a tg rtelemben szerepel itt), ppen gy, mint stt httrknt azok, akiken haragv tlett hajtja vgre. Ki nem mondva ott van a gondolat mgtt az a tny is, hogy a „harag ednyein” semmifle mltnytalansg nem esik, mert Isten szuvern akaratval egyidejleg, de ppen nem ez irnti engedelmessgbl, hanem sajt dntsk alapjn vlasztjk az Istennel val ellensgeskeds tjt.

A Szentrsbl vett bizonytkok teszik vilgoss, hogy Isten irgalmassga mindig a nem-ltbl hv a ltbe, s ahol az emberi lehetsgek bsgben vannak, ott ezek flrettelvel vgzi el dvzt akaratt (25–29). Hs 2:25 prfcija Izrelnek szl, de Pl joggal alkalmazza egyetemes rvny zenetknt: Isten munkja mindig teremt munka, nincsen szksge elzmnyekre, ezrt a nem-npbl teremt npet, az elvetetteket vlasztja ki, abban az rtelemben is, hogy a „berkezetteknek” t kell mennik a kiess llapotn, hogy visszatalljanak az Istennel val kzssgbe. zs 10:22k. Izrel hamis nbizalmt tri le ebben az rtelemben. Ha fiainak nagy szmban bizakodik, akkor t kell mennie a legkeservesebb prbn. A sokbl elenyszen, emberileg remnytelenl kevs marad, s ez a maradk most mr minden emberi szmts megcsfolsval jut el Isten dvztsre. Az embernek mindig azzal kell szmolnia Isten cselekvse kzben, hogy Isten tkletesen s halogats nlkl intzi a dolgt: igjt s ennek megfelel cselekvst (logos, hb. dbr). zs 1:9 mutatja meg „az dvtrtneti redukci elvnek” a pozitv oldalt: az emberi szmts ugyan szgyent vall, de a e’r jb grete Sodoma s Gomorra tletes pusztulstl menti meg Isten npt.

Rm. 9,30–33. Jzus Krisztus a megtkzs kve Izrelnek.

Mindaz, amit az elzkben elmondott Pl Izrel sorsra nzve, joggal vet fel egy jabb gondolatsort megnyit krdst, amely most a maga egsz hallatlan paradoxijban lltja prhuzamba a vlasztott np s a pognyok sorsait az dvssg szemszgbl.

Izrel azrt nem nyerte el Isten igazsgt, mert nem hit ltal kereste, hanem cselekedetek ltal (30–31). Elszr is az feltn abban, ahogyan Izrelt s a pognyokat minsti itt Pl, hogy amazok egsz letnek tartalmt gy tnteti fel a versenyek krbl vett kppel (dikein – katalambanein – phthanein), mint akik minden erejket ennek a clratr magatartsnak szenteltk, a pognyokrl viszont e ponton az ellenkezjt mondja el. Azutn az is vilgos, hogy Izrelrl szlva az egsz npre kiterjeszti jellemzst, fknt azt a konzekvencit, hogy „nem rte el a trvnyt”, mg a pognyok kzl nyilvn csak azokra utal, akik Isten elhvsnak rszeseiv lettek, s gy eljutottak a hitbl val igazsgra (ethn, nvel nlkl, mg egy ilyen magyarzatot is kibrna: „ezzel ellenttben vannak olyan pognyok, akik…”). Vgl feltn az is, hogy Izrel „futsnak” cljt a pognyok elrte cllal ellenttben nem az igazsgban, hanem a trvnyben jelli meg. Izrel a maga kegyessgben az igazsg egyedli tjt a trvnyben ltja, gy voltakppen a trvnyt mintegy nclan „hajszolja”, de soha nem jut el Isten trvnynek igazi rtelmre.

Mindennek egyetlen magyarzata van: Izrel nem ismerte fel a trtnelmi pillanatot, amely az dvssg egyedli tjt nyitotta meg eltte (32–33). Csak az egyik oldala volt a dolognak az, amirl eddig szlt Pl: Istennek a np szvt megkemnyt vgzse. Mr emltettk, hogy emberi oldalrl nzve ez teljessggel Izrel maga vlasztotta tja volt, amely miatt a felelssget nem veheti le rla senki. Vges gondolkozsunk termszetesen dbbenten ll meg a titok eltt, de e teljes gondolat kt fele kzl egyiket sem szabad szemnk ell sem tvesztennk, egyms ellen sem kijtszanunk. A „megtkzs kvt” s a „botrnkozs szikljt” (zs 28:16; 8:14 mindkett szabadon idzve) Isten helyezte el a np letben, de sohasem csinlt titkot abbl, hogy a Messist ilyen valsgknt „rendeli” (tithmi!) npe szmra: megtkzsrl s botrnkozsrl szl az gret kezdete, tletesen, de azzal fejezdik be, hogy aki hisz Izrel Krisztusban, az nem szgyenl meg. Csakhogy hinni – ppen az az ellentte lett volna Izrel magatartsnak, amelyet trvnyes kegyessgbl annyira vgzetes mdon kizrt. Nos: ez vlt szmra sorsszerv.

Rm. X. RSZ

Rm. 10,1–13. A hitbl val igazsg az dvssg egyedli tja.

Rvid bevezet szavak utn, amelyekben mg egyszer nyomatkosan mutat r npe tjnak helytelensgre, azt bizonytja Pl, hogy az Izrelnek adott trvny is a kegyelembl, hit ltal val megigazulst tartja az dvssg egyedli tjnak, s nem hagy ktsget afell, hogy ez nem egyeztethet ssze a cselekedetekbl val megigazuls tjval. Bizonytsnak alapja Tra-hely, magyarzatt a rabbinusoknl megszokott lncszer kifejtssel adja.

Pl nmaga Krisztus eltti letnek kpt ltja Izrel fiainak letben, de ismt hangslyozza, hogy nem az elutasts, hanem a kzssgvllals lelkletvel tud csak gondolni rjuk (1–3). Npre nzve az a h haja (eudokia, hb. rcn, a zsid s keresztyn irodalom „nagy szava”, msfajta grg nyelv iratokban alig fordul el) s imdsga, hogy dvzljn. Jzus Krisztus nem elszaktotta nptl, amikor elhvta, hanem mg szorosabb kzssgbe fzte vele. Izrelrl mondott korbbi szavainak helyes megrtst akarja mg inkbb biztostani itteni szavaival, s ezek hitelt klnsen az nveli, hogy Pl nvallomst tartalmazzk. Istenrt rajong ez a np, de rajongsa elvakultt teszi: nincs hite, csak nmagban bzik, ezrt nem rszesl Isten Lelknek ajndkban s ltala a helyes ismeretben sem (v. 7:14kk.). Izrel fiai tves kegyessgkben annyira elteltek nmaguk fontossgnak tudatval, hogy nem maradt hely az letkben Isten igazsga, a Krisztus szmra.

Egyedl Krisztus vezeti el az igazsgra azokat, akik benne hisznek, s ezzel kizrja a megigazuls minden ms tjt (4). Cm s bevezets ez a vers a kvetkezendkhz. Csak gy rthet, hogy Krisztus dvzt tette vget vet (telos teht nem „teleolgikus” rtelm itt) a trvnynek mint dvssgre vezet lehetsgnek (v. Gal 3:12). Persze, ez nem azt jelenti, hogy a trvnnyel egytt „vge” az igazsgnak is: Isten igazsga az nmagban val bizakods helyett a Krisztusra val teljes rhagyatkozst vrja az embertl.

Az szvetsgi kijelents is ismeri a megigazuls ktfle formjt, szembe is lltja egymssal, s rmutat arra, hogy az ember szmra csak a hit ltal val megigazuls tja jrhat, de ez klnbsg nlkl jrhat mindenki szmra (5–13). A trvnybl val megigazuls egyszeren lehetetlen az ember szmra, mert a benne foglalt felttelnek nem tud eleget tenni (Lev 18:5). A hitbl val igazsgot viszont gy jellemzi itt Pl, hogy megszemlyesti, megszlaltatja. A Deut 30:11–14 idzse rendkvl szabad (inkbb csak „kifejezstrnak” hasznlja Pl a rszletet, mint bizonyt eszkznek): az eredetiben itt is a parancsolat az alany, Pl azonban az egsz gondolati lnc tartalmt annyira jellemznek rzi a hitbl val megigazulsra, hogy minden szavt Krisztusra vonatkoztatja. A Krisztusban adott dvssg lnyege ppen az, hogy a trvny tjn jr ember nmaga dvssgnek hajszolsban kimerl; msokra gymlcstelen, nmagra medd letformjtl szabadt meg, – egyszeren azzal, hogy Krisztus itt van, nem neknk kellett a hallbl kihoznunk, mert Isten tmasztotta fel. Evangliuma pedig meghirdetse s megvallsa ltal olyan kzeli valsga az letnknek, hogy titokzatos mdon teljessggel egy vele. Egy egyszer hitvalls az dvssgre vezet t: r a Jzus (Kyrios Isous a grgl beszl gylekezetek hitvallsa, akik szmra a kyrios jelentette azt, amit a zsidk a Messis cmmel fejeztek ki), s feltmadt a hallbl. Lehet, hogy ez a formula si keresztelsi hitvalls, de kt mondata mindenesetre Pl theologijnak kt alappillre. zs 28:16 szava vlik Pl szmra bizonyossgg kt dologban, amelyeket egy llegzetre emlt, a bizonysgot megersti Jel 3:5 (LXX: 2:32). A hit magasztalsa az egyik: ez az egyetlen „ltalap”, amely nem hagyja cserben az embert, ha re helyezkedik. A Krisztusban (kyrios) megmutatkoz kegyelem gazdagsga a msik: mindenkinek egyformn Ura, zsidnak s grgnek (rdekes a megllapts antittikus parallelizmusa a 3:29k.-hoz kpest); aki hozz fordul segtsgrt, az dvzl.

Rm. 10,14–21. A hit Izrelnek is nyitott kapu az dvssgre.

Az dvssg egyedli tjrl mondottak utn nagyjban a korbbi theologiai gondolatmenetben azzal a krdssel foglalkozik Pl, hogy nem volt-e s nincsen-e Izrel ell elzrva a hit ltal val megigazuls tja. A vlasz az „elvi” megllaptsok helyett itt nagyobb figyelmet szentel Izrel trtneti helyzetnek a mltra, de a jelenre nzve is, ahogyan az szvetsgi idzetek is jl mutatjk.

Az dvssg kzvetlen kapcsolatban ll az r nevnek segtsgl hvsval, de ennek szksgszer elzmnyei vannak. Megvoltak s megvannak-e ezek Izrel letben? (14–15) A krds a maga ttag logikai lncolatval a 13. vershez kapcsoldik, s azt krdezi meg rszleteiben, hogy az dvssgre vezet t elzmnyei nem hinyoztak-e Izrel letbl. A krds megfogalmazsa ltalnos, de gy is vilgos, hogy Izrelre vonatkozik. A segtsgl hvs felttele a hit; ez viszont az, hogy halljk azt, akiben hinni kell; ennek felttele az, hogy legyen, aki hirdeti az igt arrl s annak a nevben, akire hallgatni kell; vgl az igehirdetshez. kldets kell – attl, akirl az egsz lncolatban sz van: az rtl. A prftai idzet mr sejteti a vlaszt (zs 52:7 szabadon, nmi rvidtssel a LXX szerint): Izrel hallotta az igt, prftja tlrad szavakban zengi az igehirdet kldetsnek dicsrett.

Isten Izrelrl egsz trtnelme sorn meghatan gondoskodik, de a np legjobbjai mindig azt panaszoljk, hogy Istennek vi kemnysge miatt ms npekhez kell folyamodnia, vit pedig kemny tlettel kell fegyelmeznie (16–21). Elszr ltalnossgban mutat r Pl arra, hogy Isten minden ajndka hibaval annak, aki nem teszi meg a hit dnt lpst: pedig egyedl ennek a megttelt vrja Isten az embertl. zs 53:1 idzsvel tmasztja al Pl ezt a ttelt, amely Izrel letnek nem mai kelet jelensge. Majd a 14. vershez visszatrve megismtli a hit krdsben dnt ttelt: a hit forrsa csak a Krisztus beszdbl fakad igehirdets lehet (ako „amit hallunk, kzls, hrads”, itt az apostoli igehirdets szava). Ha valaki arra gondolna, hogy ez ppen csak Izrelhez nem jutott el, annak felel a Zsolt 19:5 zenete (az rtelmezs szabad, mert ott a teremtett vilg kinyilatkoztat erejrl van sz, itt pedig a vilgon mindentt hangz keresztyn igehirdetsrl, egybknt a szvegforma a Zsolt 18:5 LXX-hoz igazodik). Ha pedig azzal rvelne valaki, hogy Izrel nem rtette jl az igehirdetst, nem ragadta meg gy, mint Isten tulajdon szavt, az figyeljen Isten Mzesnek adott kijelentsre (Deut 32:21): ha Isten a npnek nem is nevezhet rtelmetlen npet emelt maghoz Izrel felingerlsre, akkor ez az rtelmetlen np nyilvn megrtette t. Mennyivel inkbb akkor vlasztott npe! Mg lesebb vilgossgot teremt a krdsben zsais prftai szava (65:1k.), amelyben flelem nlkl hirdeti meg kemnysge miatt npnek az t kld Isten tletes szavt, s ebben az tlet oka is vilgosan benne van: a np engedetlensge s ellenszeglse ez. Mindez igaz volt zsais idejben, igaz Pl korban is. De ahogyan nem vezetett Izrel „kitagadsra” zsais idejben, gy nem fosztja meg az dvssg lehetsgtl Izrelt Pl korban sem, ma sem. Csak ebben a feszltsgben rtjk jl a levlnek ezt a fejezett; klnben is, amikor Pl ezeket a szavakat tollbamondja, az evanglium mindenfel a Birodalomban hirdettetik a zsidknak is.

Rm. XI. RSZ

Rm. 11,1–10. Izrel megtartsra Isten maradkot vlaszt ki.

A 9–10. r. megfogalmazsa arra vall, hogy a gylekezet zsidkeresztyn tagjainak szl: Izrel ggje ellen harcol. Most a pognykeresztynekhez fordul Pl, s annak akarja tjt llni, hogy ezek felfuvalkodjanak amazok ellen: a gylekezet elletben voltak olyan mozzanatok, amelyek ezt a ksrtst felvetettk (ld. a bevezetst). gy mr csak pedaggiai rzkbl sem von le az elz fejezetekbl olyan kvetkeztetst az apostol, hogy Izrelt Isten kemnysge miatt elvetette. De nem teszi (nem is teheti) ezt azrt sem, mert mr elzetesen szlt Isten greteinek vltozhatatlansgrl; mert nem akar feloldani egy feloldhatatlan feszltsget (ti. amely Isten szuvern akarata s Izrel felelssge kztt van); mert vilgoss akarja tenni, hogy Isten nem megfizet, megtorl, hanem eleve elrendel Isten, – s vgl: mert rszletesen kvn szlni egy rviden mr szintn rintett tmrl, az dvtrtneti maradk krdsrl.

Isten nem vetette el Izrelt: erre Pl a maga szemlyben is bizonytk (1–2a). Izrel helyzete joggal vetett s vet fel egy olyan krdst, hogy vajon nem Isten jogos haragjnak szemlltet eszkze- ez a np, s elesse nem Isten dvzt tervbl. val vgleges kirekesztst jelenti-e (v. Zsolt 94:14). Csak azt ne feledjk el, hogy itt sem mindegy: ki beszl errl a krdsrl. Ha az elbizakodott Izrel lltja, hogy nem vetheti el t Isten, akkor ez istenkroml krkeds. Ha Isten maga hirdeti meg, akkor hsgnek meghat kijelentse: evanglium Izrelnek. Csak gy lehet (termszetesen egyedlll voltban sem egyedl) plda ezen a ponton Pl: amit e tekintetben emlt, abban neki a legcseklyebb rsze sincs, az mindenestl Isten kinyilatkoztatsa az lete ltal. De azt vilgoss akarja tenni, hogy elhvsa, megtrse, apostoli kldetse rvn nem sznt meg zsid lenni. Nem azt jelenti ez, hogy testi szrmazsa miatt cselekedett vele gy az r, de tudatosan vallj a: nem is kellett pognny lennie azrt, hogy Krisztusv lehessen. Sokatmond feszltsgben ll elttnk az elzmnyek utn a termszeti s a pneumatikus tnyez. Az teht bizonyos, hogy Isten kivlaszt akarata (proegn) Izrelre nzve rvnyben marad, Izrel elesse nem az utols sz a np trtnetben.

gy trtnetnek nagy vlsgaiban mr azt az utat is elre megmutatta Isten, amelyen a htlenn vlt Izrelt visszavezeti nmaghoz (2–4). Ills trtnetre utal az szvetsgi bizonytk (1Kir 19:10–14). Ills egyedl marad a blvnyimds utlatossgnak remnytelen radsban, s mr tulajdon letrl is le kell mondania, amikor kptelennek hat, emberi elzmnyek nlkli isteni zenetet kap: a jv tja mr meg van ksztve a npnek azzal, hogy htezer llekbl ll maradk ll kszen Isten gynek tovbbvitelre Izrelben. Ki tudhatott volna errl?

Ami Ills alatt trtnt, az ugyanannak az isteni munkamdszernek a jelentkezse, amellyel Izrel Istene ma is intzi npe sorst (5–6). Amikor rad a htlensg s a szvetsgszegs, akkor szabad kivlaszt kegyelmvel mr elksztette Isten a hsgben megll maradkot (leimma), – de most sem az emberi teljestmny vagy az erklcsi minsg az alap, csak a kegyelem. A kegyelem pedig addig kegyelem, ameddig csak az. Izrel teljessge teht nem jutott el az dvssgre, csak a kivlasztott maradk: a tbbin vgbemegy Isten megkemnyt tlete (7–10). Mi a vgeredmny? Amit Izrel mint np nem rt el, azt elrtk azok, akiket kivlasztott kzlk Isten (h eklog). A tbbi – s ez korrl-korra nem szmbeli krds – vakk, rzketlenn, kemnny lett (eporthsan passivum cselekv alanya Isten): Izrel vtkrl ebben az sszefggsben egy sz sem esik. Az szvetsgi idzetek kemnysgn semmit nem enyht Pl (Deut 29:3 a LXX utn szabadon, a pneuma katanyxes zs 29:10-bl; azutn a Zsolt 69:23): itt csak Isten oldalrl nzzk a krdst, az rendelkez akaratnak felttlensgt pedig semmivel nem ll jogunkban enyhteni. Akaratnak clja az (tou m blepein, tou m akouein flrerthetetlenl clhatroz a zsoltridzetben), hogy minden, ami lds lehetne Izrel letben, csapdv, trr, veszedelemm, bukss, megtorlss, gygythatatlan betegsgg vljk. Ijeszt mlysge az tletnek, de mr a 11kk.-bl vilgos, hogy sem Plnak, sem Istennek nem ez az utols szava ebben a krdsben.

Rm. 11,11–16. Izrel elesse dvssg a pognyoknak.

A maradk kivlasztsrl s megtrsrl mondottak itt bontakoznak ki kt irnyban is teljes szlessgkben. Izrel idleges elvetse elszr a tbbi npnek nyitja meg az utat az dvssgre, ezek pldja fltkenny teszi a vlasztott npet, s gy ennek fiai is megtalljk az utat Krisztushoz. Pl sehol sem szmbeli teljessgre gondol itt, hanem tipikus teljessgre: az dvtrtnet vgs eredmnye az, hogy a tipikus pogny a Krisztusban hv pogny, a tipikus zsid a Krisztusra tallt zsid lesz. Ez veti fel a ma egyhznak is a leggetbb krdst: milyen pognykeresztyn tpust „termelt ki” az egyhz formalizmusa, uralomvgya, intzmnyessge s a trtnelemben pusztulsra tlt tendencikat kiszolgl legyhzi fanatizmusa a mgttnk lev idkben.

Izrel eltntorodsa nyit utat a pognyoknak az dvssgre, ez pedig Isten kimerthetetlenl gazdag kegyelmnek jegyben visszahat amazok letnek teljes megoldsra (11–12). Pl nagyon szabatosan fogalmaz: Izrel megbotlott, s ez csak tmeneti trtneti esemny, de nem azonos a „vgtrtneti” elesssel. A 10:16kk.-beli szvetsgi idzetek jelenbeli rvnynek s rtelmnek feltrsval vlik vilgoss: mi a clja ezzel Istennek. Egy csodlatos fokozsban; kt nagy dvtrtneti lpsben oldja meg az Izrelen kvli npek dvssgt, s ennek eszkze Izrel; majd egy sokkal magasabb szinten megoldja Izrel dvssgt, s ennek eszkze a Krisztusra tallt pognysg. Nagyszer ltoms s risi felelssg a ma egyhznak is!

Pl, a pognyok apostola vall arrl, hogy ezt a kldetst vrei irnti felelssge hatrozza meg a legmlyn: ezt a szemlletet vrja el a gylekezet pognyokbl lett tagjaitl is (13–16). Pl annyira egy az t kld rral, hogy a pognymisszi igazi dicssgt is teljesen Isten tervnek sszefggsben ltja. Nem szubjektv vonzalom, hanem annak a kegyelemnek az objektv valsga indtja ebben, amellyel Isten Izrel elvetsvel az embervilg megbklst, felemelsvel pedig az dvtrtnet vgs clbajutst munklja (z ek nekrn Krisztus vgs gyzelmrl, nem valami „lelki megjulsrl”). Pl hitben s remnysgben a np oszthatatlan egysg: gy marad rkre Isten megszentelt npe. Kt kppel fejezi ki Izrelnek ezt a titokzatos szentsgt, gy vsi bele a rmai pognykeresztynek lelkbe. Az ldozat cljaira az egsz tsztbl kiszaktott „els zsenge” (aparch) az oltrra, Isten tulajdonba kerlve szentt teszi az egsz tsztt (v. Num 15:20k.). Ha egy nvny gykere Isten, mert „kisajttotta magnak”, megszentelte, akkor lehetetlen hogy ne legyen szent ez egsz nvny, kvetkezskppen az gak is. Kp nlkl szlva: ha Izrel ptrirki, fknt brahm, szentek, akkor senkinek nincsen joga arra, hogy ne tekintse szentnek az Egszet, amelybl vtettek, az egszet, amely mindenestl e gykrbl sarjad. A szentsgnek ezt a gondolatt kpviseli Pl msutt (1Kor 7:14; 11:11) a hzassg krdsben is: a kegyelem nem szaktja szt a termszeti viszonylatokat, hanem titokzatosan s potencilisan megszenteli. Ez a sakramentlis gondolkozs lnyege: nem valami theurgikusmgikus szemllet fejezdik ki benne, hanem az ember felelssge a kegyelem rintette relciban.

Rm. 11,17–24. A szeld s a vad olajfa hasonlata.

A rszlet az tvezet 16. v. kpt folytatja: egy olyan gondolatsor bontakozik gy ki, amelyben Pl ppen olyan lesen utastja vissza a pognykeresztynek ggjt, mint korbban Izrel fiait. Neki ui. egyedl Isten kegyelmnek hit ltal megigazt ereje a fontos, ezrt mer szksg esetn akr kt egymssal ellenttes llspont ellen is ugyanolyan erllyel harcolni, ha egyszer vilgos, hogy egyiknek sincsen igaza.

A pognykeresztynek csak gy rtkelhetik helyzetket, hogy mintegy Izrel elvetett fiai helyett vltak rszeseiv Izrel letad erinek, semmikppen nem dicsekedhetnek teht Izrellel szemben, mintegy a rovsra (17–18). Az olajfa hasonlatnak ellene vetik, hogy az olts folyamata ppen fordtva trtnik: vad trzs be oltanak szeld gakat (az ifjtsra val hivatkozs sem j, mert ott meg nem az gak nyerik az letet ad ert a trzsbl). De a zsid pldzat-hasznlat ismeretben tudjuk, hogy a kphasznlat mennyire szuvern, a kp hasznlja sokszor ppen a szoksostl elt mozzanattal akarja kiemelni mondanivaljnak rendkvlisgt. Ez trtnik itt is. A lnyeg az, hogy a pognykeresztyneknek tudniuk kell: k lnek Izrel leterejbl, nem megfordtva (ei de katakauchasai hinyos, de kiegsztse magtl addik).

Ha Izrel fiai kzl nmelyeket hitetlensgk miatt elvetett Isten, a pognykeresztynnek tudnia kell, hogy a gg neki mg kevsb jrhat t (19–22). Izrel kzl „nmelyeknek” (Pl pontosan rzkelteti, mennyire nem szm krdse az egsz!) az a magatartsa vltotta ki ellenk Isten elvet tlett, hogy az kegyelmre vlaszul nem r, hanem nmagukra hagyatkoztak. Ha a termszet szerinti fiakkal ez trtnt, akkor a pognykeresztyn is bizonyos lehet abban, hogy annak is csak ez lehet a vge, ha egyszerre csak is kezdi termszetesnek venni Isten kivlasztst nmagra nzve, s Isten (Izrel nmely fiait elvet) cselekvsbe kezd olyasmit belemagyarzni, hogy mindez „csupn rte jtt ltre”. Mindenki csak hit ltal maradhat meg abban, amire eljutott.

Ha Izrel fiai nem maradnak meg hitetlensgkben, akkor Isten visszaveszi ket oda, ahonnan kiestek (23–24). Itt ri el tetpontjt a gondolatmenet, de itt ltszik nagyon jl, hogy a valsg mennyire szuvern mdon formlja a kpanyagot. Ha valakinek kedve volna a hasonlat fonksgrl elmlkedni, a 24. versbeli „kisebbrl nagyobbra” halad kvetkeztetsben ehhez j anyagot kapna. De lttuk, hogy a hasonlatban eleve msrl van sz, s Pl itt a kpen bell akarva maradni, mintegy figyelmeztet zradkban szltja meg a pognykeresztyneket. Ha k „a termszet ellenre” befogadtathattak Izrel kzssgbe, akkor mennyivel „termszetesebb” az, hogy Isten – ha akarja, mert tudni tudja! – visszafogadja ebbe a kzssgbe azokat, akik „termszet szerint” beletartoznak. A kegyelem s a termszet feszltsge egszen sajtos, ttteles formban ll elttnk ebben a zradkban.

Rm. 11,25–32. Egsz Izrel dvzlni fog.

A pognykeresztynek ggje ellen irnyul jabb rszlet hangslyozottan Isten titka: a Llek ltal jelentetett ki Plnak, s grfti kijelentsknt adja tovbb. Izrel megvltsnak eszkhatolgikus tnyn kvl beletekintnk abba az sszefggsbe, amelyben ez a tny a pognyok teljessgnek dvssgre jutsval ll: Isten vgzse szerint az dvssgre az elvetsen t vezet az t, s ezt a mondanivalt zradkul egyetemes rvnyv szlesti ki.

A megkemnyt tlet teht Izrelre rszben terjed ki, amg a pognyok teljessge bemegy az dvssgre: ezt kveten az si s vltozhatatlan gretek szerint egsz Izrel is dvssgre jut (25–27). Az isteni titok nneplyes kzlsnek clja is prftai: nem akarja a gylekezet tagjait emberi meggondolsaiknak kiszolgltatni. Azt rezzk ki ebbl, hogy szvesen jrtak s messzire is merszkedtek ezen az ton mr eddig is. Itt teht a kinyilatkoztat Isten szl, prftjnak szavval. gy vlik teljesen vilgoss az, amirl lehetsg formjban mr volt sz: Isten nemcsak megteheti, hanem az dvtrtnet vgs szakaszban meg is teszi azt, hogy Izrelt rszleges megkemnytse utn, amelynek cljt ebben az sszefggsben ismt halljuk, visszafogadja a megrontott, de helyrelltott szvetsgi viszonyba, bnbocsnata ltal, amelynek kieszkzlje a meggrt Szabadt (ho ryomenos a zsid exegzis szerint is a Messis; az idzet zs 59:20k.; nagyjban a LXX szerint, ek Sin a Zsolt 14:7-bl; a zradk, zs 27:9 ismt (nyomsts; a plrma rtelmre nzve ld. a 11–16. magyarzatnak bevezetst).

A mostani dvtrtneti korszakban Izrel gy az evanglium miatt ellensges viszonyban van Istennel rtnk, de kivlasztsa alapjn Isten szeretettje az atyk kedvrt (28). Az evanglium miatt, mert az evanglium Izrel egsz helytelen kegyessgt visszjra fordtja. rtnk, mert mi ezen az ton jutunk el az dvssgre. Szeretett a kivlaszts alapjn, az satyk, a szent gykr kedvrt (a kt mondatfl prhuzama formai, a prhuzamos elemek tartalmi funkcija eltr: echthroi rtelmi alanya Izrel, agaptoi- Isten; kata s dia jelentse is ms-ms).

Isten kegyelmes ajndkozsa s elhvsa vltozhatatlan (29–31). Ezrt van az, hogy Izrel s a pognyok trtnete vgl is fzis-eltoldssal ugyan, de prhuzamos. A pognyok egykori engedetlensge most „vltott t” Isten irgalmassgbl gy, hogy ennek megvan a sajtos sszefggse Izrel engedetlensgvel (t hymeter eleei az peithsan-hoz, dativus modi), amelyre nzve viszont most mr szintn idszer a „fzisvlts” (hina nyn elethsin).

Mindennek egyetlen clja s rtelme az, hogy pognyok s zsidk klnbsg nlkl talljanak egymsra az engedetlensgben s ebbl folyan Isten irgalmassgnak meglsben (32). Persze, az „ebbl folyan” ppen az, ami nem termszetes. Termszetes az engedetlensg, meg az, hogy ebben zsid s pogny klnbsg nlkl egy legyen. Nem termszetes, hanem az isteni irgalom munkja viszont az, hogy zsidk s pognyok trtnete az engedetlensgbl egyarnt az dvssgre vezessen. Rm. 11,33–36. Isten blcsessgnek dicstse.

A 9–11. rszben a vgs sz Isten titknak kinyilatkoztatsa. Ezt csak Isten dicstse kvetheti: ppen blcsessgnek kimerthetetlen gazdagsgrt. Az ember sokszor nem tallja az utat a trtnelem esemnyei kztt. A legnagyobb dolog az, hogy ilyenkor is mindig tudhatja: ezek az blcsessgnek vannak alrendelve, gy dicssgt s ember-gyermekeinek javt szolgljk.

Az elmondottak imdsgra indtjk az embert: emberi rtelmnknek megfoghatatlanok lsten vgzsei, de hatalmt s szentsgt gy ismertk meg, mint rtnk val hatalmat s szentsget (33–36). Isten gazdagsga letet ad kegyelmben, blcsessge a trtnelem clszer irnytsban, ismerete mindenen val tltsban trult fl elttnk: intzkedseibl valamennyi kimerthetetlennek bizonyult. rthet ht, ha az ember rtelme sem kikutatni, sem megragadni nem kpes ezt a mlysget. zs 40:13 LXX s Jb 41:3 (a LXX-tl ersen eltr formban) idzse bizonytja az szvetsgi kijelents szavval, hogy Isten rtelme mindenekeltt val s megelzhetetlen. A Plnl gyakori „prepozci-jtk” itt sem tekinthet pusztn formlis elemnek, de hrmas tagolsval (tle, ltala, r nzve) vgl mgis egyetlen dologrl beszl: Isten kegyelmnek egyedlll, mindenekfltti s abszollute szabad voltrl.

Rm. XII. RSZ

Rm. 12,1–2. Az rtelmes istentisztelet.

A 12–14. rszek parainzise ugyanazt a tartalmat fejezi ki ms oldalrl, mint a levl 1–11. rszei. Egyik sem fggetlenthet a msiktl, de nem is az a viszonyuk, mint az elmleti alapvets s a re pl gyakorlati tancsads. A paraintikus rsz a keresztyn istentiszteletnek mint az elz rszekben trgyalt j dikaiosyn-nek a megbizonytsrl szl rszletesen, minden mesterklt feloszts nlkl, ahogyan a krdsek ppen a gylekezet gyakorlati letben jelentkeznek, a kor erklcsi tantsi formjhoz alkalmazkodva. A lnyeg az, hogy az j, l istentisztelet „temploma” a vilg, vgzsnek „szent ideje” a gylekezet htkznapjai, Istennek bemutatand „ldozata” pedig a hv ember teljes szemlyisge.

A kegyelembl, hit ltal megigazult gylekezetnek rtelmes istentiszteletvel kell Ura eltt megllnia, mikzben figyelmt az t krnyez bns en helyett Isten akaratra irnytja (1–2). Az intelmek szoksos bevezetse utn Isten irgalmassgra mutat r Pl: ez nemcsak indtka, de formja, mintja, kzege, forrsa is az j tpus istentiszteletnek. Ennek lnyege ezrt csak az lehet, hogy teljes szemlyisgnket odasznjuk az ember s vilga irnt irgalmas Isten cselekvsnek eszkzl, l s szent mdon. Ez hrtja el azt a veszlyt, hogy hasztalan vitkkal vagy gymlcstelen vallsos cselekedetekkel fecsreljk el erinket. Ez azrt hangslyos, mert a rgi vilgkorszak, amely letnt s megtlt kategriival – ppen vallsos kategrival elssorban! – krttnk l, szntelen kisrtst jelent kegyessgnkre nzve, hogy a lnyeges helybe az rtelmetlent, a hasznos helybe a gymlcstelent tegyk, ppen egy magasabbrendnek hirdetett kegyessg jegyben. Ezrt kell az j letben megjulnia eszmlked rtelmnknek is, hogy e ksrtsek helyett egyedl Isten akaratra legyen rzkeny, mert csak ez az igazn j, helynval s tkletes.

Rm. 12,3–8. A kegyelmi ajndkok sokflk, a gylekezet egy.

A gylekezet lelki ajndkokkal megajndkozott tagjaihoz fordul Pl: maradjanak meg jzanul a nekik adott ajndkok keretein bell, de ezen a mdon szolgljanak teljes buzgsggal. A lelki ajndk knnyen teszi az embert elbizakodott, fegyelmezetlen s fkezhetetlen rajongv. A gylekezet lete csak akkor lehet rendezett, ha a karizmatikusok soha nem tvesztik szemk ell az let s a szolglat centrumt, jzansggal szolglnak a rjuk bzott feladatban, nem nmaguk mutogatsra, hanem msok javra.

A gylekezet lelki gazdagsga tagjainak lelki gazdagsgban nyilvnul meg, de ha a tagok eltlozzk nmaguk jelentsgt, akkor a gylekezet lete sem lehet egszsges (3). Mivel eddig nem volt szemlyes kapcsolata a gylekezettel, ezrt intelmt Pl szksgesnek tartja apostoli elhvsval s meghatalmazsval megalapozni (charis ebben az rtelemben, v. 1:5). A jzansg parancst alig visszaadhat szjtkban fogalmazza meg. Mindenki hitnek Isten szabta meg a mrtkt, ezrt nmagunk tlbecslse nlkl (hyperphronein) annak az igyekezetnek kell eltltenie bennnket (phronein), hogy jzanul (sphronein) mrjk fel erinket s gyngesgeinket, lehetsgeinket s korltainkat, feladatainkat s ezekre val rettsgnket.

A test s tagjai mdjn l Krisztus egyhza s minden gylekezete: minden tagnak megvan a testben a maga sajtos s alkatbl foly feladata; ezt kell vgeznie, szervesen beleilleszkedve az egszbe, az egsz javra (4–8). A test s tagjai trvnyt az 1Kor 12-bl ismerjk: az egyhz s gylekezetei Krisztus teste, egyenknt valamennyien szervesen sszefgg tagjai vagyunk a testnek (to kath’ heis allln mel disztributiv, mint az 1Kor 12:27-ben a mel ek merous). A termszeti adottsg s a pneumatikus adomny itt is sajtos sszefggsben jelentkezik, az utbbit itt is az eddig tgabb rtelemben hasznlt charisma jelli. Pl a karizmk klnbzsgt s sszefggst emeli ki: ezek feszltsgben olddik meg a pneumatikusok szolglata ltal l gylekezet szerves egysge. A karizmatikus szolglatok ln ll a prfcia: ez Isten akaratnak meghirdetse a gylekezet idszer krdseire nzve: ebben az a dnt, hogy az igehirdet hitnek mrtke szerint, ezzel helyes arnyban trtnjk (analogia pistes, mint a metron pistes 3. v., nem pedig valami hivatalos dogmatikus „regula fidei”). A szegnyek, elesettek, rutaltak gondozsnak (diakonia: itt mg nem az intzmnyes „szeretetszolglat” szava) a szolglat lelkvel, a gylekezeti tantsnak s lelkigondoz btortsnak a lnyegkbl foly formk kztt kell trtnnik. Vgl a gylekezet minden tagjhoz fordul int szavval Pl: ahol csak a Krisztus szeretetbl fakad szolglat folyik, ott mindentt ll az, hogy az adakozsnak (metadidonai, mint Lk 3:11; Ef 4:28) hts gondolatok nlkl s tiszta szvvel, a gylekezet gondozsban vllalt szolglatnak odaad igyekezettel, az irgalmassg cselekvsnek pedig ders, rvendez lgkrt teremt mdon kell trtnnie.

Rm. 12,9–21. A keresztyn szeretet gymlcsei.

A keresztyn let szeretetbl foly tartalmnak mozzanataival zrult az elz rsz: ezen a nyomon halad tovbb Pl. Etikjt sszegezi, de tveds volna ennek szisztmatikus foglalatt keresni a rszletben. A szeretet kt irny megnyilvnulsrl szl, de az nem ll, hogy a 9–16 csak a testvri szeretetrl, a 17–21 pedig csak az ltalnos emberszeretetrl szl. A keresztyn let teljes erklcsi tartalmt a szeretet krl csoportostja mint kzppont krl (mg a hit – remny – szeretet hrmassgnak rovsra is), s szembetl rokonsgot mutat itteni intelmeiben Jzus tantsval (klnsen a Hegyi Beszddel). Vgl figyelnnk kell arra, hogy ezeknek az intelmeknek a meghatroz ereje nemcsak az egyhz s gylekezetei letre terjedt ki, hanem a mgttnk lev kzel kt vezredben letagadhatatlanul reztette ihlet s erklcsforml hatst az egyetemes emberisg krben is, az emberi egyttlsnek, a trsadalom-etiknak, egyszval ember s kzssg, ember s ember viszonynak krdseiben.

A keresztyn let valamennyi ajndka kzl a legdrgbb a szeretet, de ez sem erklcsi szemlyisgnk kikapcsolsval munklkod er. Ezrt van szksg arra, hogy a keresztyn ints eszmltesse a gylekezetet: az emberi magatarts milyen vonsai jelzik az igazi krisztusi szeretet jelenltt (9–13). Legelszr is azt kell tudnunk, hogy a sznlels, ktsznsg nem fr ssze a szeretettel. Ez elszr trgyi tekintetben kvn hatrozott dntst: aki szeret, az iszonyodva fordul el a gonosztl, s ragaszkodik a jhoz. De szemlyi ignyekkel is fellp: a gylekezeten bell a testvri szeretetben egsz szvet, a megbecslsben egymst megelz tiszteletadst kvn. Ignyei kiterjednek a gylekezet egszhez val viszonyunkra is: a szolglat buzgalmban lankadatlan kitartst, lelki megnyilatkozsainkban msokat is lngra lobbant tzet vr tlnk, mert szolglatunk az rnak szl. gy rendezdik jvnk, mert rmnk van a remnysgben. gy tudunk helytllni nmagunk letviszonyaira nzve: trssel a prbkban, kitartssal az imdsgban. gy nylik meg szemnk s szvnk azok krdseinek felismersre s megoldsra, akik trben tlnk tvol lnek, vagy idegenbl jnnek hozznk testvrekknt: szksgeikkel vllaljuk a kzssget a tvolbl is (kollekta!), ha pedig megjelennek nlunk, vendgszeret hzunk nyitva ll elttk.

A szeretet hatrtalansgt az ellensg szeretetnek parancsa szemllteti; hatsnak lnyege az, hogy az ember gondjt – gondolatt nmagrl msokra irnytja; erejnek nagysga pedig abban mutatkozik meg, hogy egyedli fegyver a gonosz legyzsre (14–21). Jzus tantsa visszhangzik az ldzink megldsra vonatkoz parancsban: a zsinagga erklcse az tokmonds, Krisztus szeretete elhatrol ettl. Az emberekkel val kzssgvllalsban a szeretet nemcsak a gylekezeten bell, hanem rajta kvl is benssges egyttrzst, ennek nyomn rzleteinkben s trekvseinkben egysget teremt, megtant nagyratrstl s emberi szmtsoktl szabadon odallni jelentktelennek ltsz emberek vagy gyek mell (tois tapeinois szemlyt s trgyat egyformn jellhet) a j szolglatban (4–10).

Ezen az ton a bosszvgyat a nemeslelksg, a megtorlst a bntalmaz fl javnak akarsa (Pld 3:4 LXX) vltja fel, s mindenek fltt ott ll a bkre val kszsg, de nem minden felttel nlkl (ei dynaton, to ex hymn ersen hangslyos), mert megalkuvsba bklkenysg cmn sem mehet bele pl. az ember. Mindezekbl vilgos, hogy nem a trvnyes rend jogosultsgt vonja ktsgbe Pl, csak a szeretet hatalmnak nagysgt jellemzi, amikor arrl szl, hogy az Isten irnti teljes bizalom jegyben jogunkrl is le tudunk mondani, tengedjk az tletet az tlet Urnak (Pld 25:21k.), mert a vgs tletben ellensgeink helyzett csak slyosbtja a mi irntuk tntorthatatlanul megmaradt jsgunk (17–20).

Aki trvnykezik, az eslyes ellenfelnek ismerte el a gonoszt, ezen az ton pedig csak veresget szenvedhet tle. Legyzni a gonoszt egyedl a jval lehet: ebben van a szeretet fellmlhatatlan ereje, annak a Krisztusnak az ereje, aki a kereszten is azok javrt s dvrt „trte magt” imdsgban, akik keresztre szegeztk (21).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!