Rmai V. RSZ
Rm. 5,1–11. A megigazuls Istennel val megbkls.
Az elzkben az 1:17 gondolatt rszletezte Pl: az evangliumban Isten. igazsga vlik nyilvnvalv annak, aki hisz. Most az 1:16 gondolathoz kapcsoldik vissza az 5–8. rszek nagyobb egysge, s azt fejti ki, hogy az evanglium valban Istennk dvssgre – szabadsgra s letre – viv ereje.
A gondolatmenet kzvetlenl folytatdik annak a megllaptsval, hogy aki az Istentl ajndkozott valsgos igazsgban l, az bkessgben l Istennel (1; eirnn echomen bizonyul helyes formnak az sszefggsben, az egybknt igen jl hagyomnyozott echmen coniunctivus helyett). Mg a bn hatalma alatt l az ember, addig Istennel ellensges hatalmak szolglatban ll. De Isten ezeket az ellene lzad erket megfosztotta hatalmuktl Krisztusban, gy a bn all felszabadult ember els rvendez tapasztalata az, hogy Istenhez val viszonya rendezdtt.
Jzus Krisztus nemcsak kzvettje ennek a bkessgnek, hanem maga adja meg a szabad utat s vezet oda a kegyelemnek ehhez az llapothoz, gy is mondhatjuk: az j let sttushoz (2). Ezrt mindaz, amit Isten Krisztus ltal. rtnk tett, nem csupn a jelennket tlti be boldog rmmel, hanem rendezi jvnk krdst is. Teljess teszi bizonyossgunkat abban, hogy amikor majd meg kell llnunk az tletben Isten eltt; az mennyei tisztasgnak, fnyes dicssgnek a rszesei lesznk. Ez a dicssg beragyogja fnyvel mr fldi letnket is.
gy – br tudjuk, hogy fldi letnkn t nehz t vezet e vgs cl fel – mgis a teljes bizonyossg jegyben tudunk rtekinteni s rmutatni fldi sorsunk olyan mozzanataira is, amelyekre azeltt csak negatv minstseink voltak (3–5). A fldi nyomorsgokrl tudjuk, hogy ezekkel iskolz, nevel bennnket Isten az j letre, ezrt ltaluk a prbk alatt val megmaradst, trelmet tanulunk, prbink trelmes vllalsbl pedig egyre nagyobb kiprbltsgot: egyre hamarabb rtjk meg s tanuljuk meg az let leckibl, amit meg kell tanulnunk. Kiprbltsgunk vezet el a remnysgig, ez pedig nem hagy cserben bennnket az tletben. Erre abban kaptunk „garancit” Istentl fldi letnkben, hogy Isten szeretete tlrad bsgben tlti el szvnket a neknk adott, minkk lett Szentllek ajndkaknt.
dvssgnk bizonyossgt pedig az adja meg, hogy Istent a bnsket szeret Istenknt ismerjk fel (6–8). Krisztus akkor halt meg rtnk, amikor mg fldi testi letnk ertlensgben a bn szolglatban lltunk. Akrhogy szmtgatjuk, brhogyan tprengnk, az ember „nfelldozsbl” mg arra is nehezen telik, hogy olyanrt adn oda lett, aki pedig szmtsa szerint is megrdemli ezt. De a kereszten, Krisztus hallban az az Isten mutatta meg irntunk szeretett, akinek a szeretete elbb volt mindennl, nem msok szeretetre vagy kivlsgra vlaszol szeretet, hanem elzmnyek nlkl val, s forrsa minden igazi szeretetnek.
Ha mrmost ez gy igaz, akkor mennyivel inkbb igaz az, hogy mint igazak az dvssgnek is rszeseiv lesznk ltala (9–11). Amikor azt hinn az ember, hogy tbbet, nagyobbat mr nem is mondhat az evanglium, Isten kegyelmnek akkor mg mindig nincs vge. A fokozs abban van az elzkhz kpest, hogy miutn Krisztus lete rn igazakk lettnk mint igazak ltala szabadokk vlunk Isten tletnek haragjtl. Az els lps az volt, hogy amikor ellensgei voltunk Istennek, megvltoztatta hozz val viszonyunkat Finak vltsghalla ltal (katllagmen „megbkltettnk” – pontosabban: „hozz val viszonyunkban megvltoztattattunk”). Amikor pedig ebbe az llapotba jutottunk, az j letben l Krisztus a biztostkunk arra, hogy nem kell elpusztulnunk az tletben Isten haragjnak slya alatt. A holtpontrl a megbkltetssel mozdtotta ki letnket Jzus Krisztus, de nem vgzett s nem vgez flmunkt: mindannak eredmnyeknt, amit rtnk tett, teljes bizonyossgunk lehet Istenhez val viszonyunk tkletes rendezdsben.
Rm. 5,12–21. dm s Krisztus: a bn s a kegyelem kiradsa.
Az jabb tant rszlet, eltr formja ellenre sem kezd nll egysget az elzhz viszonytva, hanem annak szerves folytatsa. A 10. vers tartalmhoz kapcsoldva azt a krdst tisztzza: hogyan lehetsges az, hogy egyetlen ember – a Krisztus – feltmadsa minden ember lett megvltoztatja. Erre a krdsre nem rendszerez termszet vlaszt ad, hanem kifejezskszletben ersen a mitikusra emlkeztet formban fejti ki mondanivaljt; vgs fokon tipolgiai mdszerrel, mgpedig kt ellenttes tpusnak egymssal val kifejez szembelltsval: az egyik tpus megszemlyestje dm, a msik Krisztus; a szembelltsbl az is kitetszik, hogy a kt tpus nem egyszer megfelelsben, egyenslyi viszonyban van egymssal, hanem Krisztus jelentsgnek csak egy rsze az, amirl a szembelltsban sz van, ami a bneset jelentsgnek ellentteknt elmondhat rla.
Egy ember ltal lpett be a bn s ltala a hall az embervilg letbe (12): ez az alapmondanivalja a folytats nlkl maradt mellkmondatnak, amely gy fmondati lltss vlik. Pl a bibliai gondolkozs egszsges szellemben tudja azt, hogy az ember szemlyisge nem egyni, hanem kzssgi meghatrozottsg. Ezrt lehetsges az, hogy egyetlen ember tipikusan brzoljon egy egsz csoportot, ebben az esetben az egsz emberisget. Ennek az emberisgnek ugyanis kzs meghatrozja az, hogy a bn szolglatba, ennek nyomn pedig a hall uralma al kerlt. Nem elvont fogalmakrl beszl Pl, amikor bnrl s hallrl szl, hanem dmoni hatalmakrl. Ismt az szvetsgi gondolkozs szellemben maradva, msrszt nem egyszeren a testi elmlst rti hallon, hanem az Istentl val tvolsg llapott, amelytl termszetesen nem fggetlenthet a testi-fizikai hall tnye (ms az sszefggs itt, mint a biolgiai let s a bibliai let – z – fogalma kztt!). Az is kitnik, hogy a bn s kvetkezmnyeknt a hall nem csupn az embervilgot, hanem az egsz kosmos-t hatalmba kerti, s ezrt a helyzetrt az ember a felels, aki a teremtett vilg kpviseletben tudatosan s szemlyesen fogalmazza meg Istentl val elszakadst. Vgl azonban azzal is tisztban kell lennnk, hogy az ember kzssgi meghatrozottsga soha sem veszi le rla a tetteirt val felelssget. Hiszen ez a meghatrozottsg ppen abban valsul, hogy az ember szemly szerinti dntse alapjn ismeri el rvnyesnek magra mindazt, ami az t meghatroz kzssgnek jellemzje. Nem dm vtknek mechanikus kvetkezmnye, nem valami vgzetszer eredend bn” automatikus hatsa folytn kerl az „ember a hall hatalma al vilgval egytt, hanem azrt, mert (eph’ h) a bn s hall kiradsnak kvetkeztben mindenki „elkvette a bnt” (hmarton).
dmtl Mzesig az dvssg trtnetnek sajtos korszaka ll elttnk (13–14). Kezdetn dm ll: az bne trvnyszegsben mutatkozik meg, mert egy konkrt isteni rendelkezs ellen vtkezik. Az utna kvetkez emberisg msknt bns, mert nincsen eltte trvny (nomos ismt ltalnos fogalom, de vgskppen itt is a Trra utal), amelyhez mrve felszmthat volna a bne. A trvny csak Mzessel jelentkezik a trtnelemben, de azrt a kt hatrpont kz es idszak maga is mindenestl a hall uralma alatt ll. Mgis sajtos mdon dmnak az emberisg letben betlttt-negatv funkcija elre utal tpusv lesz annak, ami Krisztusban adatik az embernek s vilgnak, mg ha az utals nem is teljes rtk, csak rszleges.
A kegyelem ajndknak ereje messze fellmlja a bn hatalmt, kiradsuk termszetnek minden hasonlsga ellenre is (15–17). A bnnel ellenttben a Krisztus ltal hathatss vl isteni kegyelem elzmnyek nlkli ajndka bsgesen rad ki a teremtett vilgra. Az tletben Isten minden egyes esetet kln elbrlssal juttat el a krhozatig. A kegyelem ajndka viszont az emberisg mrhetetlenl sok bnt egytt hrtja el az let tja ell, s ezek all egyetemes rvnnyel ad szabadtst. Vgl: mg a bn kvetkeztben a hall jutott uralomra, most a Krisztusban bekvetkezett fordulat gymlcseknt szemly szerint a kegyelem bsgre s az igazsg ajndkra eljutott emberek jutnak uralomra, az ltala megszerzett let rszeseiknt.
A klnbsgek ellenre a kt folyamat feltnen prhuzamos (18–19). Amott egy ember vtkbl mindenkire krhozat, itt egyetlen ember tkletes trvny betltsbl mindenkire szabaduls a bnbl, az letre. A mlt tja egy ember engedetlensgbl mindenki bnssgre vezet, a jv amaz egynek, Krisztusnak az engedelmessgbl mindenki megigazulsra.
Vgl a trvny rendeltetsvel ismertet meg bennnket Pl (20–21): aki azt hiszi, hogy Krisztusnak a bn all szabadt hatalma helybe a trvnyt kell tennnk, az nzzen szembe a krlelhetetlen valsggal. Isten a trvnynek sohasem sznt ilyen jelentsget az emberisg letben. A Trt tmeneti idre iktatta be Izrel letbe (pareislthen): ltala szinte elmrgesedett, vgs vlsgig fokozdott a bns emberisg helyzete. De vgl is ebben a negatv szerepben – kizrlag Isten irgalmassgbl, nem a Trvny hatalmbl – a Tra a kegyelem, a Krisztusban adott igazsg elksztjv lett. A gyzelem nem a Trvny, hanem a kegyelem, amelynek az eszkze az igazsg, clja pedig az rklet. Kzvettje Jzus, a Krisztus, az r.
Rm. VI. RSZ
Rm. 6,1–11. Keresztsg s j let.
Az ember letnek elesettsge vgl is arra lett alkalomm, hogy Isten kegyelme annl nagyobb bsgben bontakozzk ki, minl nagyobb a nyomorsg. Az emberi logika gy folytatn: ha teht alkalmat akarunk adni Istennek arra, hogy kegyelmt minl nagyobb bsgben rassza ki, akkor ragaszkodjunk a bnhz. A krdsfelvets annyira kptelen, hogy sztnsen tiltakoznk ellene az ember. De Plnak komolyan kell vennie, mert trvnyesked ellenfelei azzal vdoljk, hogy ide vezet „az evangliuma”, antinomista „hvei” pedig ezzel a logikval akarjk llspontjukat Pl tantsbl levezetni.
Ezrt nyomatkos a krds: akkor ht megmaradjunk a bn szolglatban, mert ezzel bsgesebb tesszk Isten kegyelmnek radst? A vlasz hatrozottan elutast: ez kptelensg, mert mi a hall hatalma szmra „nem lteznk”, s gy az is megsznt rvnyes valsg lenni szmunkra (1–2). Neki nem lehet kvetelse rajtunk, neknk nem lehet szavunk hozz, mg kevsb lehet brmifle kapcsolatunk vagy kzssgnk egymssal.
Ennek szilrd alapja van: „bemerttettnk” Jzus Krisztusba, s ezzel az hallba „merttettnk be” (3–7). A keresztsg skramentumnak megjellsben itt vissza kell trnnk a sz alapjelentshez, a bemertshez, mert msknt nem rtjk meg, hogyan magyarzza meg Pl, hogy mit jelent „meghalni a hallnak”. Pl felfogsa a keresztsgre nzve teljesen trtneti, elhatrolja magt a misztriumok felfogstl, amelynek lnyege a stria vonatkozsban let s hall ciklikus vltakozsa. Jzus halla gy ll elttnk, mint egyszeri s megismtelhetetlen trtneti tny: az dvssg trtnetnek kzppontja. A skramentum az embert is trtneti mdon vonja bele ebbe az esemnybe. A rmai gylekezet tagjai is tudjk, hogy ilyen mdon kerltek dntsk rvn sorskzssgbe Krisztussal: ahogyan hallban, gy feltmadsban s az j letben is. A keresztsg gy az ember temetse s az j ember feltmadsa az letre, amely ppen annyira dvzt valsg, mint amennyire kvetel parancs. Az sszefggst kt oldalrl mutatja be Pl: az egyik az, hogy Krisztus ennek a trtnsnek a tipikus pldja (homoima), s ez velnk annak a mintjra trtnik, ami vele trtnt; a msik az, hogy a sorskzssg eltphetetlenl szoros s szerves, valsgos sszenvsrl lehet beszlni (symphytoi). A bns test (sma ts hamartias) megsemmislse vgrvnyesen az ember testi hallban jelentkezik, de rvnyszeren itt a fldi letnkben abban, hogy el sem tudjuk magunkra nzve gondolni mg egyszer a hall szolglatnak a lehetsgt. Itt mutatkozik meg vilgosan, hogy ez a hall mennyire nem az utols sz, csupn az utols eltti lps a vgs megolds fel: azrt van r szksg, mert csak ilyen mdon „menttetik fel”, nyilvnttatik szabadnak (mert igaznak) az ember a bntl.
Krisztus feltmadsa vgrvnyes, a hallnak nincsen hatalma rajta tbb: ez hatrozza meg azokat is, akik a vele val sorskzssgre eljutottak (8–11). Jzus hallnak oka a bn, de nemcsak oka, hanem „ldozata” is. Vagyis Jzus az ember bne miatt vllalta a hallt; de gy halt meg, hogy ezzel semmiv tette a bnt, kivette alla s kvetkezmnye all az embert (t hamartia leginkbb dat. separationis-nak nevezhet). Ezrt van az, hogy halla egyszeri, megismtelhetetlen: nincs is szksg a megismtlsre, mert egyszersmindenkorra is trtnt (ephapax). gy az ezt kvet let az Istennel val zavartalan kzssg jegyben ll, ez hatrozza meg. Ez legyen a keresztyn ember szmtsi alapja is (logizesthe). Aki Krisztussal egytt meghalt a bnnek, az fggetlenn vlt a bntl: lett nem kell a bntl s halltl val rettegsnek, az dvssgrt val aggodalmas szorongsnak eltltenie. Ezektl vlt szabadd, arra, hogy egszen Istennek ljen, vagyis felszabadult lett egszen felebartai javra, az ember s vilga „dvre” sznhassa oda, szmts, szorongs, klnbsgttel s korltok nlkl.
Rm. 6,12–23. A kegyelem alatt lve szolgljunk az igazsgnak.
Az elz versben sszefoglalan mutatott r Pl a Krisztussal sorskzssgre jutott ember „szmtsi alapjra”. Most ennek gyakorlati kvetkezmnyre utal: az dvtrtneti indicativust kveti az etikai imperativus.
Ha a hallbl az letre jutottunk, tudnunk kell, hogy Istennek s ellensgnek harcban melyik oldalon van a helynk, s nmagunk teljes odasznsval ezen az oldalon kell harcolnunk (12–14). Pl taln ppen a Korinthusban oly slyos problmt jelent gnzis miatt fogalmaz gy, hogy az uralomvltozsnak az ember haland testben kell gyakorlati kvetkezmnyeiben rvnyeslnie. A gnzis a fldi testet mindenestl alkalmatlannak tartotta Isten gynek szolglatra: gy jutott arra a tvelygsre, hogy az ember dvssge szemszgbl kzmbs is, ami az ember testvel trtnik, az dvssg lnyege gyis a lleknek az anyagi testtl val szabadulsa. De Pl evangliuma szerint az j let nagy harcnak lnyege ppen az, hogy a haland testet kell jfajta engedelmessgre „befognunk”. Ez a test, megszoksbl ered fogkonysgval a bns vgyak, az emberi nzs kiszolglsra ksz llandan s minden tovbbi nlkl. A mi nagy gondunk az, hogy emberi letmegnyilvnulsaink ne legyenek, ne maradjanak az elhagyott bns let harci eszkzei (paristanete tarts folyamatot kifejez imperfectum), hanem amikor dntsre kerl a sor, akkor bocsssuk magunkat rendelkezsre Istennek (parastsate punktulis, a kezdmozzanatot hangslyoz aoristos), letmegnyilvnulsainkat pedig harci eszkzeil az uralkodsa rendjnek. A Krisztussal val sorskzssg gymlcseknt ti. felszabadultunk a trvny all, a kegyelem alatt lnk, a bnnek nincs kvetelse rajtunk, nem lehet ignye az letnkre. Az jabb indicativus az imperativus tartalmnak lehetsgt tmasztja al: Isten csak olyasmit parancsol neknk, aminek az megvlt mve megteremtette a relis alapjt.
Aki a bnnek rabszolgja, az nem szolgl az igazsgnak, de az igazi szabadsg az igazsg szolglata (15–16). Az 1. v. krdse vetdik fel jra, de jl kivehet hangslyeltoldssal. A krds kivltja ezttal a 14. v. megllaptsa: „nem vagyunk a trvny alatt”. Ez a kijelents nem egyrtelm: zsid logika szerint rendkvl ktes rtk egy olyan „bntelensg”, amelynek a trvnytl val fggetlenls az alapja. Mg nagyobb veszlyt jelent a rszlet tansga szerint Pl szemben a rmai gylekezetre a libertinus llspont. Mr emltettk, hogy Korinthusban a gylekezet letben ez az llspont minden kros kvetkezmnyvel egytt jelentkezett. Rmban nem pli alapts gylekezet l, de a levlbl az ltszik, hogy a gylekezet gondolkozsmdja erteljes pli hatsuk alatt is formldott. gy rthet, ha a rszleteken tvonul Plnak az az aggodalma, hogy a rmai gylekezetet is hatalmba kertheti a korinthusi tvelygs, annyival is inkbb, mert a krnyezet hatsa Rmban legalbb annyira veszlyes, mint Korinthusban. A krds ppen ezrt fogalmazdik gy: igaz-e az, hogy a trvny rvnye all val kikerls az embert a bn szolglatra teszi szabadd? A vlasz lnyege pedig az az elvi megllapts, hogy ilyen krdsekben a lehetsgekkel val kacrkodsrl azrt nem lehet sz, mert az a vilg, amelyben benne lnk, Isten s a stn harcnak szntere, s aki szabad dntse alapjn valamelyik fl, mell odall, az rabszolgjv lett annak, mg mieltt szrevenn. A kp nagyon ers, de Pl azrt tartja meg az Isten irnti engedelmessg szemlltetsre is a rabszolgaviszonyt, mert egyrszt ez az „egyenslyi helyzet” a kifejez, msrszt egyb megnyilatkozsai, pl. a cmirat utn ez a kp mr nem szorul kln magyarzatra vagy mentegetsre.
A folytats is kvetkezetesen megtartja a prhuzamot: Pl hlt ad azrt, hogy a rmai gylekezet nem lett ldozatv a szabadsg helytelen rtelmezsnek (17–18). A mr emltett krlmnyek: Rma, a vros erklcsi befolysa, fenyegetv tettk a veszlyt. De sajtos ksrtsekkel jrt a tantsnak az a formja is, amely teht Rmra is, Korinthusra is jellemz volt: a trvny pli rtelmezsre kell gondolnunk. Mg azonban Korinthusban komoly veszlyeket okozott a gnzis erklcsi szabadossga, addig a rmai testvrek valahogyan tljutottak a ksrtsn. k vgl is helyesen rtettk a „trvny nlkli igazsg” evangliumt: kivettk belle azt a parancsot, hogy ha az ember a Krisztussal val sorskzssg ltal szabadd lett a bntl, vllalnia kell azt a kockzatot, hogy „rabszolgjv” legyen Isten igazsgnak.
Ktsgtelen, hogy a rmai gylekezet sem knnyen jutott el idig: elszr kevss tudtak komolyan szmolni a Krisztusban kapott kegyelem minden emberi kpzeletet meghalad erejvel (19–20). Ezrt tartja ht fenn Pl szinte knos pontossggal a ktfle rabszolgasg prhuzamt. Ha a Krisztus vltsgbl jl vonjuk le a kvetkeztetst, akkor a bn szolglatban folyt letnk keserves valsga adja a keznkbe a kulcsot arra nzve, hogy mennyire valsgos az j „rabszolgasg”: szolglunk a tiszttalansg s a trvnyszegs helyett az igazsgnak gy, hogy a vgs cl a trvnyszegs helyett Isten rendjnek cselekv elfogadsa legyen. Az elz esetben teht a cl maga az volt, aminek szolgltunk: a trvnyszegs. Most a cl annak tovbbviv kvetkezmnye, aminek szolglunk: a szentsg, – mint adott llapot s mint ebbl ered kvetkezmny.
Szabadsg s rabsg az emberi let nagy szavai: Krisztus evangliuma viszonylagoss feszi rtelmket (21–22). Az ember mindig valakinek vagy valaminek a rabja, valakitl vagy valamitl szabad. Meg kell szoknunk ezt a gondolkozsmdot: aki rabja a bnnek, az „szabad” az igazsgtl, a vilgnak Isten akarta rendjtl. Ktes rtk ez a szabadsg, mert az egszsges gondolkozsmd minden emberi magatartst gymlcseibl tl meg. A bn szolglatnak gymlcseit itt most Pl nem a rszeredmnyek felsorolsval szemllteti, mint az 1:29kk. bnkatalgusban, hanem ennl sokkal rvidebben s hatsosabban: azzal a lelkillapottal, amelyben most vannak azok, akik egykor a bn rabjai voltak, most a msik letforma mellett dntttek, s ebbl tekintenek vissza amarra: a szgyenkezssel. Hogy ez nem szubjektv mozzanat, hanem a valsgra val hsges reagls, azt az tmasztja al, hogy az elz letnk gymlcsei valban szgyellnivalk, mert vgs kvetkezmnyk a hall. A rmai gylekezet mg idejben vllalta a radiklis vltozst minden kvetkezmnyvel egytt, ezrt juthatott el egy teljesen j letsszefggsre. Isten „rabszolgi” letnek gymlcse a megszenteltets, ennek az letformnak, a szentsgnek vgs clja pedig az rk let.
Kt hadvisel fl ll szemben egymssal mindezekben, de ezek magatartsa – s szolglatuk – ppen nem mrhet ssze „egy az egyhez” arnyban (23). Az egyik hadvezr, a bn, a szolglatban llkat szks zsolddal jutalmazza (opsnion), amely mg azt is elrulja, hogy „nem adhat mst, csak mi lnyege”: ez a zsold a hall, az Istentl val fggetlensg, a sz legkeservesebb rtelmben. Isten viszont nem szkmark hadvezr, gyzelme, oly mrtkben rendkvli esemnye az emberisg trtnetnek, hogy akik vele harcolnak, azokat a triumphator rendkvli jutalmazsban (charisma) rszesti, ma azt mondank: prmiumot oszt. Ez a jutalom az rklet, amely Urunk, a Krisztus Jzus ltal vlik osztlyrsznkk. Az evanglium hirdetsnek feladata az, hogy a ktfle brt, illetve jutalmat a maguk valsgos sznben tntesse fel, tegye vilgoss, illetve leplezze le az emberek eltt.
Rm. VII. RSZ
Rm. 7,1–6. Krisztus halla felszabadt a trvny all.
A bn alli felszabadulsunk legitim kvetkezmnye Krisztus hallnak: ez nem szorul bizonytsra (6. r.). De akarhat-e Isten hasonlan felszabadtani bennnket a trvny all is, hiszen a Trt adta. Erre vlaszolva kvnja Pl a 7. rszben bizonytani azt, hogy Krisztus hallnak a trvny alli felszabaduls is legitim kvetkezmnye. Ezrt a 6. s 7. r. kztt prhuzamossguk ellenre is jelents klnbsgek vannak.
A trvny az emberre csak fldi letben rvnyes (1): az emberi egyttlsnek ez vitathatatlan s ltalnos szablya. Pl a Trrl szl, de amikor a rmai testvreket a trvny ismeriknt szltja meg, arra utal, hogy a jogalkot Birodalom valamennyi alattvalja mintegy „szakember” a trvny krdseiben.
Minden trvnyes ktttsg szemlltetjv a hzassgi trvny vlik itt (2–3): zsid vons lehet az, hogy az asszonynak frjhez val ktttsge kap egyoldalan hangslyt. Mg a frfi l, addig az asszony ktve van hozz: e ktttsg megszegse a trvny rtelmben parznasgnak minsl. De ha a frj meghal, s az asszony egy msik frfihoz kti az lett, senki sem vdolhatja parznasggal. Mirt? Mert a frj hallval az asszony szabadd lett elbbi trvnyes ktttsgtl.
Krisztus hallval val kzssgnk minket is szabadokk tesz a Feltmadottal val j kapcsolatra (4), s ez a kapcsolat gy legitim. Az ltalnos elv (1) s az illusztrci (2–3) kztt eltolds van, ez itt mg folytatdik is: a keresztyn letre alkalmazva csak a hasonlat legfbb vonsait tartja meg Pl. Az fejezdik ki ebben, hogy az emberi viszonylatok krben nincs adekvt kp annak szemlltetsre, amit Krisztus ltal tett Isten az emberrel. Fldi letben Krisztus is a trvny alatt l, vgigjrja a trvny tjt a hallig, de hallval szabadd vlik a trvny all. Ez ll az egsz Krisztus eltti emberisgre: a skramentumban vele vllalt sorskzssg szabadtja fel a trvny all, a vele ilyen alapon kttt j kapcsolat a trvny szemszgbl nem illethet a parznasg vdjval. A hall ltal jn ltre ez a kapcsolat, a hall helyett – az letre.
A kt fle kapcsolat kizrja egymst: ezt szemllteti a test (sarx) s a Llek (pneuma) jegyben foly emberi let ellentte (5–6). A trvny felgerjesztette azokat a szenvedlyeket, amelyek bneinkben lettek nyilvnvalkk, s a hall gymlcst termettk meg bennnk. Miutn szabadokk lettnk a trvnytl, nem llunk tbb a hatalma alatt, nem rendelkezik flttnk mindaz, ami eddig fogva tartott, nem kt a trvny betjnek rabsga, amelyben csak nmagunkkal trdtnk, s dvssgnk krdsvel bajldtunk. j letlehetsget kaptunk, amely a sz korszakos rtelmben is j: a Krisztusban l ember a Szentllek munkiban munkatrsa Istennek, boldog rabszolgasgban.
Rm. 7,7–13. A trvny a bn eszkzv vlik a hallra.
Lttuk, hogy a bn s a trvny nem eshetik egyenl elbrls al. De kapcsolatuk olyan szoros, hogy a trvny lnyege mg mindig flrerthet. Ezrt mutat r Pl a tovbbiakban arra, hogy a Tra Isten kinyilatkoztatsa, isteni rendeltetse s tartalma csak hitben ragadhat meg; hit nlkl viszont a „cselekedetek trvnyv” lesz, a bn gyt segti el, s a hallt szolglja. Isten mg gy is felhasznlja sajt megvlt munkjnak cljra: a trvny a kptelensgig kilezi a bn rombol hatalmt, s ezzel segt leleplezni a bnt. – Minderrl sajtosan egyes szm els szemly formban beszl Pl. Ez azt jelenti., hogy nmaga letnek Krisztus eltti szakaszrl vall gy, ahogyan Krisztussal val tallkozsa. utn ltja. De ezzel Izrel vele egy utat jrt fiainak diagnzist is adja, amg a trvny alatt lnek, st: az egsz Krisztus eltti emberisg kpt is rajzolja annak a szemszgbl, aki mr Krisztusban van. Ezrt van a rszletben szmos rokon vons a bnbeess elbeszlsvel. Az emberisg s az egyn letnek els idszakrl gy szl itt Pl, hogy akkor mg „van lete”: ennek vet vget az emberisg trtnetben az j korszakot jell mzesi trvny, az egyn letben a trvny parancsolatval val szemlyes tallkozsa. Hogy ez milyen mdon kvetkezik be, arrl nem esik sz: nincsen r ltalnos szably.
Bn-e a trvny tartalma, bnkijelents-e Isten trvnye? (7–8). A bn s trvny viszonyrl eddig mondottak nem zrjk ki a krdst, de a vlasz hatrozottan elutast. Megvdi a trvnyt, de ugyanakkor rmutat arra a szerepre, amelyet az ember letben betlt. Ha nem is forrsa a trvny a bnnek, mgis kivltja belle a bnnel val kzssgvllalst (tn hamartian egnn „megismerkedtem a bnnel = elkvettem a bnt”); a bn forrsnak, a vgynak a tiltsval felkelti az ember ellenkezst (az epithymia a hypako ellentte itt); elindtja az ember letben a bnt, s ezzel nyakra szabadt minden bns vgyat. Egyszval az eddig halott, azaz inaktv bnt mozgstja, aktvv teszi az emberben.
A trvny, amelyet Isten letre vezet tnak rendelt, gy hallra vezet tt vlik (9–12). „A trvny nlkl letem volt”: akr az emberisg paradicsomi llapotrl, akr a mzesi trvny eltti idrl szl gy Pl, az bizonyos, hogy az „let” jelentse itt viszonylagos. Annyit jelez csak, hogy amg az ember nem jut kapcsolatba a trvnnyel s parancsolataival, addig nem zavarja bnnek keserves valsga. A kvetkez mozzanat mutatja, hogy ez mennyire tmeneti llapot: a trvny fellpse ltszlag nmagban elegend arra, hogy vget vessen neki. Amint a trvny erre kap az ember letben, let helyett a hallba viszi. Az ember elfeledkezik arrl, hogy a trvny mint Isten kijelentse, tartalma szerint Istenhez s embertrsaihoz val viszonyt van hivatva rendezni. De ebbl az sszefggsbl kiesve a parancsolatok egymstl fggetlen szablyokk, „betv” vlnak, s mr csak arra jk, hogy az ember az rklet megszerzse eszkzeinek tekintse ezeket, miutn a teljesthetsg brndjba ringatja teljesen emberiv vlt rtelmezsk. Az letre adott trvny gy becsapja s megli az embert, aki gy prbl lni vele. Pedig vltozatlanul igaz az, hogy ez a trvny Istentl val, tartalma s lnyeg szerint szent, igaz s j.
A bn teht visszalt ugyan Isten j adomnyval, de ez nem jelenti azt, hogy meghistotta Isten megvlt akaratt (13). A hall gykere, forrsa a bn, semmikppen nem a trvny, mg ha a bn, ez a stt hatalom, fel is hasznlta eszkzl a trvnyt. Viszont ami gy trtnt, azt szinte „a bn ngyilkossgnak” is nevezhetjk: a bn nem lhet vissza bntetlenl Isten j adomnyval, a trvnnyel: e lpsvel nmagra mr hallos csapst. Ez az eddig rejtve, tbb-kevsb leplezetten mkd s az embert sikeresen flrevezet hatalom most elrulja tulajdon hadllsait. Amikor a Tra tjn hallra juttatja az embert, akkor kitnik, hogy a bn mennyire valsgosan, minden mrtken fell pusztt hatalma a trvny alatt l ember letnek: ezzel megnyitja az ember szemt, de ezzel el is veszti minden eslyt arra, hogy tovbb rthasson az embernek.
Rm. 7,14–25. A trvny alatt l ember ki van szolgltatva a bnnek.
Pl „nvallomsa” tovbbra is a trvny alatt l zsidt, majd ltalban a Krisztus eltti emberisget lltja elnk tipikusan. Mindegy, hogy az ember tisztban van-e ebben az llapotban helyzetnek tarthatatlansgval. De azt meg kell jegyeznnk, hogy Pl nem gy rajzolja meg ezt a kpet, ahogyan ez a tpus maga ltja nmagt, hanem ahogyan csak a Krisztusra tallt ember tudja jellemezni. A reformtori exegzis a rszletet a keresztyn ember bels harcra vonatkoztatta, de a 14. v. vilgoss teszi, hogy itt a bn hatalma alatt l emberrl van sz, a keresztyn letrl pedig a Rm elszr mindig azt mondja el, hogy nincsen tbb a bn alatt (v. 8:2). A reformtori llspontot az teszi rthetv, hogy a jellemzs itt a Krisztusban l ember rszrl hangzik el, s ha nem is jelent „elrajzolst”, a megelz llapotrl mgis a Krisztusban val hit sajtos nyelvn szl. Msrszt a keresztyn let lland ksrtse a trvnyeskeds, mr pedig ha a keresztyn ember (vagy az egyhz) az evangliumbl brmily formban vagy mrtkben trvnyt csinl, akkor letben szksgkppen jelentkeznek a Krisztus eltti let tnetei.
A bn uralma alatt l ember letnek vlsgt akaratnak s cselekvsnek feloldhatatlan kettssge leplezi le (14–15). A jelenid mg szemlyesebb teszi Pl szavait: most tnik ki, hogyan lhetett vissza a bn a trvnnyel isteni eredete s jellege ellenre gy, ahogyan az elbb hallottuk. A trvny lelki, az ember testi, „jogos vsr” alapjn rabszolgja a bnnek (pepramenos). Kt kln vilgbl valk, ezrt a trvny nyelvt az ember nem rtheti meg, csak flrertheti. Az apostol itt arra az idre emlkezik, amikor atyi trvnynek rajongjaknt Krisztus egyhzt ldzte. Isten dicstsnek szndka tlttte el egszen, csak azt nem rthette, hogy a trvny fanatikus hvt csak Isten ellen harcolv teheti az, ahogyan e szndk vgrehajtsnak mdjt a trvnybl rtetlen szvvel kiolvasta. Megdbbent ennek az llapotnak a visszatekint rajza: az ember akarata s cselekvse teljesen klnvlik, s magt az embert is kt nre bontja. A dnt mindig az, amit tesz az ember, a trvny embernek viszont egyszeren megfoghatatlan a tulajdon cselekvse (ou ginsk). Azt mg rti, hogy a trvny Isten akarata, de amikor ennek az akaratnak az emberek kztt rvnyt kellene szereznie, akkor csdt mond. Ahogyan cselekedni akarja Isten akaratt, teht amit tesz, – az ellenkezik azzal, amit a trvnybl helyesnek ismer fel, s egyezik azzal, amit a trvny rtelme szerint Isten akaratval ellenkeznek tart. gy vgl csak egy fjdalmas negatvumban vall arrl, hogy jnak tartja a trvnyt: ti. amit cselekszik, az ppen az, amit nem akar.
Ebben az llapotban az ember nem maga az alanya a cselekvsnek, hanem a benne lak bn (17–20). Ez a mondottak egyetlen magyarzata: hiba tud az ember elvben egyetrteni a trvnnyel, hiba tudja gyllni a bnt, mgis foglya a bnnek. Ez veszi ki a kezbl annak a lehetsgt, hogy helyesen vgre is hajtsa azt, amit jnak ismert fel. Szemlyisgben testi, Istentl tvoli nje vlik dnt tnyezv, ez pedig egsz szemlyisgt kezre jtssza a bnnek (v. 25b).
A bn teljes trhdtsa folytn az ember szemlyisgn bell ellenttbe kerl a „bels ember” s a „tagok trvnye” (21–23). Leleplezdtt a bn vgzetes szerepe a trvny alatt l ember letben, s most egyre vilgosabban tnnek el ennek az letnek a trvnyszersgei (nomos, ltalnos rtelemben). A jt akarja, de csak a rossz cselekvse „megy neki”. Meghasonlott szemlyisgnek egyik fele (ho es anthrpos) gynyrkdik a trvnyben, a trvnyre reflektl tudata sszhangban ll vele. De amikor a megvalsts llektani terlete fel toldik el a dolog, egy msfajta trvnyszersg ti fel a fejt az emberben. Az sztnk aktv ellenkezse meggtolja az akarati dnts valra vltst, mert ersebb az rtelem trvnynl, s a teljes emberi szemlyisget a bn rabsgba tasztja.
A trvny embernek utols szava a szabadts utni kilts, s ezt Isten nem hagyja vlasz nlkl (24–25). A bn gylletes szolglatnak gytr llapotban csak gy vallhat az ember: „Nyomorult ember vagyok n!” (talaipros eg anthrpos). Nem metafora, hanem a lnyeg megllaptsa az, hogy az ilyen letforma hallos. De Isten kiszabadtja, s j letre juttatja Krisztusban az embert: csak ez tette utlag lehetv azt, hogy az apostol most mr gy tudja ltni elz lett. Ez a bizonysgttel a bevezets tovbbi fejtegetseihez, de elbb egy kitrben mg helyes megvilgtsba helyezi az elbb mondottakat. Tved, aki azt hiszi, hogy Pl az elbbi kettosztssal le akarja venni a felelssget az emberrl, s tle idegen hatalmakat akar felelss tenni sorsrt. Akr rtelmrl van sz, amely sszhangban van a trvnnyel, akr a bn eszkzeiv aljasul sztneirl: mindkt magatarts a teljes emberi szemlyisg dntse, mindkettrt az egsz ember mint erklcsi lny felels.
Rm. VIII. RSZ
Rm. 8,1–17. Akik Krisztusban vannak, azok a Llek szerint jrnak.
A tma kzvetlen bevezetst tbbszri elzetes utals utn a 7:25-ben kaptuk. A Llek ajndka, ennek kvetkezmnyeknt Krisztussal val letkzssgnk, fiv fogadtatsunk, majd a Llek munkjnak vgs kiteljesedseknt mennyei rksgnk elnyerse a rszlet tartalma.
A bn uralma alatt l emberre Isten tlet nehezedik: az j letben minden elmarasztal tlet megsznik (1–2). Az ember letben bekvetkezett hatalomvltozs folytn letnek meghatroz kzppontja Krisztus Jzus lett. Ezzel egytt Isten eltt val megllsnak mdja is megvltozott: nincsen helye vele szemben, de nem is rvnyesl ellene semmifle elmarasztal, hallos tlet (ouden katakrima). Ennek htterben az ll, hogy a helyzet ilyen megvltozsval a Tra lnyege is annyira megvltozott az ember szmra, mintha nem is ugyanaz a trvny volna (a nomos itt ismt a Trt jelenti, nem ltalnos trvnyszersget, szjtkrl sincs sz a prhuzamos mondat felekben). A Krisztusban kapott letet a Llek tlti el, s ez a Llek visszaadja a trvnynek Istentl rendelt, szerinte val rtelmt, amelyben a trvny Krisztusrl tesz bizonysgot, s ismt lehet az let tja. Ez a trvny (nomos pneumatos) annyira ms, mint a trvny rgi rtelme (nomos hamartias), amely a bn eszkzv vlva hallba vitte az embert, hogy amaz nem csupn helybe lp ennek mint korrekci, hanem felszabadt alla mint hallos veszedelem all, a Llek erejvel.
A trvny ugyan ertlenn vlt a test miatt, de a Llek elvezet a trvny isteni rendeltetsnek betltsre (3–4). Az emltett vltozst a trvny nem idzhette el, mert az ember rgi-testi nje (dia ts sarkos) megfosztotta erejtl. Isten azonban tallt ms utat a bn legyzsre (peri hamartias „a bnt illeten”, ebben az rtelemben) Finak elkldsben. t, aki Llek, aki mennyei lnynl fogva egszen ms, mint mi, belehelyezte a mi letformnkba. Jzus felvette a mi bns testnket, s ennek vgs kvetkezmnyeknt elszenvedte testben a mi bneink bntetsl a hallt a kereszten. De ppen ez idzte el a dnt fordulatot. Jzus „nem ismerte a bnt”, gy az halla nem a bns, hanem a bn hallos tletnek vgrehajtsa: trdre knyszerti hall hatalmt, s megnyitja annak a lehetsgt, hogy Istennek a trvnyben kijelentett akarata teljesthet legyen – neknk, akik a test vilgbl a Llek hatalma al kerltnk.
A test s llek ellentte ki fejezdik a ktfle emberi letforma klnbzsgben is (5–8). Az letnkben vgbement uralomvltozs azt is meghatrozza, hogy merre tartunk. Ez tudatos formban gondolatainkat s trekvseinket, nem tudatos formban pedig letnk vgs eredmnyt, cljt rinti (phronein, phronma mindkettt jelenti). A testi ember gondolatai s trekvsei nem lehetnek lelkiek: a lelkiek megragadsra kptelen is. A lelki ember viszont nem eshetik vissza mr egyszer meghaladott letformjba. A testi ember letnek vgeredmnye az Istentl val eltvolods, a Llek kzssget s bkessget biztost Istennel. Ezt a testi letforma nem adhatja meg, mert aktv ellensgeskeds Istennel. A testi ember klnben sem tud Isten trvnye igazi rtelmnek engedelmeskedni, mert erre el sem jut. Brmennyire igyekszik knos pontossggal alkalmazkodni a trvnyhez, nem jut tl ennek hamis rtelmezsn, gy kptelen annak megcselekvsre, ami igazn kedves Isten eltt.
Aki Krisztusban van, annak a Llek ajndka mltjnak bizonyos fnye, jelenjt meghatrozza, de erejnek hatsa csak a jvben bontakozik ki teljessgben (9–11). Az j letet teht nem a test hatrozza meg, hanem a Llek, ppen azrt, mert ennek az letnek bels valsga a Llek. Krisztus s a Llek egysge teljes: csak a Llek (aki az Lelke is) helyezhet bennnket az hatalma al. De itt nem llhatunk meg: j letnknek is kemny valsga az, hogy testnk benne l a mostani vilgkorszakban, s tkrzi kettssgt: ami benne fldi, az llandan a bn sodrsban l, ezrt halott. Viszont a bennnk lak Llek az igazsg ltal az let forrsa, s az a Llek nem ll meg a fl ton. Isten, akinek Lelke bennnk lakik, az j vilg els kpviseljeknt a hallbl letre keltette Jzust: ezt fogja megtenni velnk is a maga idejben. De az az er, amely ltal ez be fog kvetkezni, mr most is bennnk lakik, s ez hatrozza meg jelennket a jvbeli teljessg fell.
Akik teht a Llek ltal Krisztussal kzssgben lnek, azoknak let felfogsukban is meg kell tagadniuk a kzssget a testtel (12–13). Az indicativust ismt az imperativus kveti: letnk megvltozsnak tnye naponknt harcba szlt bennnket a test kvetelz ignye ellen. Ez a harc szmunkra valban lethallharc: ezrt kell naponknt megtagadnunk nmagunkban a test cselekedeteit (sma itt a 7:23-beli mel sszefoglalsa).
A Llek ltal Isten fiai, gy az rksei vagyunk, Krisztusnak pedig rkstrsai, szenvedsei utn dicssgben is (14–17). Istentl val fggsnk felttlensgnek szemlltetsre Pl eddig megtartotta a rabszolgasg kpt. De e fggs bels tartalmnak megrtse tjbl csak akkor hrul el minden akadly, ha feltrja a teljes valsgot: a Llek nem az Isten jogos haragjtl val flelem llapotba akar visszavezetni bennnket, nem rabszolgkk akar tenni, hanem Krisztus fisgnak rszeseiv. Ennek mdja az, hogy minket, akik nem vagyunk termszet szerinti fiak, Isten a Krisztusrt rkbefogad (hyiothesia, lat. adoptio). A Llek ltal hatalmaz fel arra, hogy imdsgainkban Atynknak szltsuk (arm’ abb’ nem kultikus, hanem bizalmas-csaldi megszlts), de a Llek ezen tlmenen prftai kzvetlensg bizonysgttellel is tanskodik Isten fiv fogad intzkedsnek valsgrl. j „sttusunk” szerint teht Isten gyermekei vagyunk, gy Isten teljes atyai gazdagsgnak rksei az Egyszlttel egytt. Az tja lesz a mi utunkk is: akik egytt hordozzuk vele az kvetsvel szksgszeren egytt jr terheket gy, ahogyan beszlt ezekrl, egytt jutunk el vele Isten dicssgre is.
Rm. 8,18–30. Isten fiainak remnysge nmagukra s a teremtett vilgra nzve.
A dicssges jv s a nyomorsgos jelen ellentte, remnysgnk s jelenbeli tapasztalataink feszltsge vltja ki az dvbizonyossg krdst (v. 5. r.), s ez adja keznkbe az j rszlet tartalmt. A 28. v. krl csoportostva mondanivaljt, nemcsak btort s trelemre int Pl a szenvedsek kzepette, hanem az egsz teremtett vilgra nzve az j vilg szletst megelz vajds jeleit ismeri fel ezekben. Az ember s vilga, Krisztus egyhza s a hv ember bels lete krbl vett bizonytkokkal tmasztja al ujjong bizonysgttelt: a mostani kor szenvedsei a vgs szabadts kzelsgre utalnak.
A jelen szenvedseinek nagysga nem ll arnyban az eljvend dicssg mreteivel (18). Ez a megllapts nem magtl rtetd, hanem a hit „logikjbl” addik. A legtfogbban beszl szenvedsekrl, de azonnal eszmltet arra, hogy ezek tartamt egy szk hatrok kz foglalt idszak (kairos) szabja meg. Negatv jelentsgk ssze sem mrhet Isten ama dicssgnek pozitv jelentsgvel, amely majd ama napon letnk megkoronzsaknt trul fel elttnk.
A megvlts teljessge az egsz teremtett vilg lett megoldja (19–21). A teremtett vilg szemlytelen rszt (ktisis) ntudatlanul ugyan, de feszlt vrakozs hatja t: a hv ember megrti s megfejti ezt a vrakozst. A teremtett vilg letben ugyanis a vlsg jelei mutatkoznak, pusztuls, bomls, mulandsg; de a vilg nem felels ezrt az llapotrt. Az ember bnnek kvetkezmnye ez, de Isten gy rendelkezett, hogy az ember sorsban osztozzk vilga is: hibavalsg s romlandsg al vettetsben ppen gy, mint dicssges felemeltetsben. Ezrt vr a teremtett vilg arra, hogy a megvltottak fisga, amelyet itt a fldn mg eltakar „testisgk”, nyilvnvalv legyen, s dicssgkben osztozhassk velk. Innen rti a hv ember a teremtett vilg svrgst, s gy ismeri fel benne a vgs beteljeseds kzeledtre utal jelt.
A vajd vilg kzepette shajtozva vr a megvlts teljessgre a megvltottak serege is (22–25). A megvltottak mr zeltt kaptak a Llek rvn a jvend vilgbl. Fiv fogadtatsk is szilrd valsga letknek, de a vilgkorszak kettssge mg rnyomj a blyegt letkre. Ezrt vrnak k is a fisgnak s a test rabsga megsznsnek teljessgre. – Megvltsunk megtrtnt, de a fldi let lthat jelensgei ezt nem kinyilatkoztatjk, hanem elrejtik. Ezrt esik nagy hangsly a remnysg mozzanatra, ellenttben a ltssal: ez teszi szksgess a trelmes, kitart vrakozs magatartst.
A teljessgre val egyetemes vrakozs idejn maga a Llek is vllalja a kzssget az emberrel s vilgval (26–27). A hv ember letnek legbels valsga, a Llek sem lpi t a remnysg hatrait: bennnk lakoz Lelke ltal Isten bizonyos rtelemben hozzkti magt emberi termszetnk kereteihez, mert nem nlklnk, hanem ltalunk akar cselekedni. gy ertlensgnkben szntelenl segtsgnkre van viszi tovbb imdsgainkat, amikor ezek emberi gyarlsgunk miatt holtpontra jutnak, mert nem talljuk meg az Istenhez val kzeleds helyes mdjt. De a Llek maga is csak „shajtozik”. Emberi szavakig nem jut el a knyrgs a hv letnek ebben a benssgessgben (v. a glsszollia jelensgvel), de a szveket kutat Isten megrti a Llek szndkt, mert kzbenjrsa az akarata szerint val.
Az gy hajtott teljessg bizonyossgnak alapja Isten rk, vltozhatatlan dvzt akarata (28–30). Elszr a jelenre irnytja figyelmnket Pl: fldi letnk s sorsunk egszt, de minden mozzanatt is egy nagy pozitv eljellel ltja el: Isten szerettei tudjk, hogy minden az letkben, brmit akarnak velk emberek vagy. dmoni hatalmak, javukat szolglja. Mindez nem valamifle evilgi vigasz akar lenni, hanem az ember lete teljessgnek legtgabb sszefggsre tekint. Alapja Isten rk elhatrozsa (prothesis), amellyel rendelkezik az emberrl, mieltt ltezsre brki gondolhatott volna. Ennek az elhatrozsnak szerez rvnyt az egsz emberi leten t: idknek eltte „elismeri” az embert, mellje ll, vllalja vele a kzssget (proegn, nem intellektulis, hanem akarati rtelemben). Ugyancsak ltnket megelzen rendelkezik is rlunk (prorisen), abban az rtelemben, hogy szemlyisgnk Krisztus igaz embersgnek mintjhoz igazodjk. , a termszet szerint val Fi, elsszltt Isten gyermekeinek csaldjban. Ez a rendelkezse gy vlik fldi letnk valsgv, hogy elhv Krisztus kvetsre, megigazt halla s feltmadsa ltal, majd vele val sorskzssgnk jegyben rszesv tesz dicssgnek. gy hirdeti meg Pl „az evangliumban” a rlunk eleve rendelkez Isten dvzt akaratt, s gy vlik vilgoss Krisztusrl s az dvssgrl vallott hitnk, a krisztolgia s a sztriolgia teljes egysge.
Rm. 8,31–39. Isten vlasztottait semmi sem szakthatja el az szeretettl.
Az dvbizonyossg krdsre kapott vlasz mellett arra is vlaszt kapunk a rszletben, hogy mit jelent a vlasztottakra nzve Isten lpsrl lpsre valsul dvzt terve, s mit jelent mindaz, amit Isten igazsgnak ajndkozsrl hallottunk (3:21-tl kezdve). A levl els fele zrdik itt, emelkedett s a szemlyes tls mlysgtl thatott szavakban.
Vlasztottairt maga Isten szll skra: ki rthatna akkor nekik? (31–32). A dnt vlasz mr elhangzott, a kvetkezk ezt csak nneplyesen megerstik. Isten hatalma ellennk val hatalombl rettnk valv lett. a maga legfbb gyv tette dvssgnk krdst. Ha ez gy van, akkor minden vele ellensges hatalom, amely minket tmad, vele tallja magt szemben. Hogy ez gy van, annak bizonysga Krisztus rtnk hozott ldozata: ha egyszlttjt nem kmlte az Atya, amikor megmentsnkrl volt sz, akkor mr megtette a legnagyobbat. Ehhez kpest csak rads, ha most ezek utn az egsz rksget neknk adj a: hiszen ppen azrt mentette meg letnket, hogy dicssgnek rksei lehessnk.
letnk els nagy veszlye a bn: ezt Isten megigazt kegyelme s Krisztus vltsga hrtja el fejnk fell (33–34). Az Istennel ellensges hatalmaknak kihvs a vlasztottak lete, ezrt szntelenl vdolnak minket, hogy ktsgbeessbe s bizonytalansgba kergessenek. letnk lthat s ltsz jelensgei alapjn hallra akarnak tlni bennnket. De hiba: ha sok minden el is takarja letnkben Krisztus hallnak s feltmadsnak valsgt, meg nem semmistheti semmi. Vltsgnak gymlcse az erforrsa letnknek: ( felment az Atyhoz, gy kzdelmeinkben nem llunk egyedl, mert helytll rtnk az Atya eltt, s hathatsan kpviseli eltte gynket.
letnk msik nagy veszlye nyomorsgaink, de ezek sem veszlyeztethetik dvssgnket, mert Krisztusrt val szenvedsnk jelei, gy az szeretete segt bennnket helytllni ezekben (36–37). A vlasztottak fldi lete ppen az Istennel ellensges hatalmakkal val aktv harc miatt telve van olyan nyomorsgokkal, amelyek szorongssal tltik el Isten gyermekeit. Krdsess teszik bennk az dvssg teljessgnek valsgt, mert trzik, hogy ezek ltal a stni erk akarjk ket elszaktani Krisztustl. Pl itt azokbl a viszontagsgokbl ad zeltt, amelyeket misszii munkja sorn kellett naprl napra elszenvednie. Azt nem gri Isten, hogy ezekbl kiszabadt minket, de azt annl inkbb, hogy ezek kztt megszabadt. Ktsgeinkbl mr a Zsolt 44:23 igje is felemel: a hallbl kapott minden elleg (thanatoumetha), de letnk elvesztse is (sphag), amelyekben emberek akarjk tudomsunkra hozni, hogy nem vesznek bennnket emberszmba, Krisztusrt trtnik, s letre szl magvets. Nem a gonoszsg diadalt hirdeti, hanem gyzelmnket Krisztus ltal, aki lete rn szeretett minket. gy a mi letnk is csak az az r lehet, amelyet hajlandk vagyunk „lefizetni” embertrsaink s a vilg javrt, dvrt.
Krisztus szeretetben Isten szeretete lett nyilvnvalv irntunk: ettl a szeretettl semmi nem vlaszthat el (38–39). A felsorols nem szabatossgra, hanem „plroforira” trekszik, ezrt egyes tagjainak rtelme sejtelmes, nem Fejthet meg teljes biztonsggal. – Fldi letnket a vltozandsg s a kiszolgltatottsg jellemzi. Az els nagy feszltsget az let s hall ellentte jelenti benne: mindkett elemi erej megrzkdtatsokkal jr szmunkra. De rintkezsben vannak letnkkel mennyei hatalmak is (aggeloi, archai, dynameis: taln j s gonosz angyalok), de sem ezek, sem a kosmos idbeli (enestta, mellonta: taln a trtnelem esemnyei), sem a kosmos (= vilgr) trbeli jelensgei (hypsma, bathos a csillagok vilgra utal: zenit s nadir) nem llhatnak oda kznk s Istennek Krisztus Jzusban, a mi Urunkban megbizonytott szeretet kz.
|