RMAI GYLEKEZETHEZ IRT LEVL Bevezets Dr Varga Zsigmond professzor
A RMAIAKHOZ RT LEVL MAGYARZATA
rta: Dr. Varga Zsigmond professzor
Bevezets
A rmai gylekezet keletkezse s helyzete.
A rmai gylekezetet nem Pl alaptotta: nem is jrt Rmban a levl rsa eltt. A levlen kvl az ApCsel 28:13k.-bl rteslnk a gylekezetrl, de keletkezsnek krlmnyeirl itt sincsen sz. A Rm egszbl ktsgtelen, hogy a levl keletkezsekor mr nem jelentktelen mlt van a gylekezet mgtt. Itt kell felfigyelnnk az ApCsel 18:2-ben olvashat adatra, amely arrl szmol be, hogy Aquila s Priscilla Korinthusban hzba fogadja Plt: ez a hzaspr nemrgiben hagyta el Rmt Claudius (41–54) rendelkezse alapjn, gy kerltek Korinthusba. Hogy zsidkeresztynek, ahhoz nem fr ktsg: klnben aligha viselkedtek volna gy a keresztyn Pllal. Ti. a Claudius-edictumrl a profn trtnetirodalombl is rteslnk, ha egy kiss klns formban is. Suetonius, aki Kr. u. 120 krl rja meg a rmai csszrokrl kszlt letrajzait, az egybknt tolernsnak ismert Claudiusrl ezt a megjegyzst teszi: Iudaeos impulsore Chresto assidue tumultuantes Roma expulit (a Chrestus bujtogatsra llandan zavarg zsidkat eltvolttatta Rmbl). A feljegyzst az esemnytl mintegy 70 v vlasztja el, gy nem csoda, ha az brzols torzt.
A valsgos helyzet az lehetett Rmban, hogy a harminc-negyvenezer fnyi zsidsg krben egyre lesed vlsgot idzett el „Krisztus neve”. A keresztynn lett zsidsgot a zsinagga vezetsge s tbbi tagja olyan mdokon kezdte llspontjrt felelssgre vonni, hogy ez Claudius figyelmt is magra vonta. Mivel pedig a fvros nyugalmt nagyon fontosnak tartotta, korbbi rendelkezseihez hven gy intzkedett, hogy minden zsid hagyja el a vrost. Lehet, hogy maga Claudius sem tjkozdott pontosabban a zavargsok lnyegrl, csak annyit tudott, hogy zsidk felelsk rte, ezrt summsan minden zsid eltvoltst rendelte el: ppen Aquilk pldja mutatja, hogy keresztyn s nem keresztyn zsidk kztt klnbsgttelre gondolni sem lehet. A mondottak utn mg kevsb csodlkozhatunk Suetonius adatnak megfogalmazsn: Chrestus egybknt is igen gyakori rabszolganv volt a Birodalomban (a Chrestus – Christus alakvltakozs az akkori grg kiejtsbl is tkletesen rthet, az sem bizonyos, hogy nincsen-e benne gnyold-gyalzkod szndk, ti. a gr. chrstos mellknv jelentse a mi „jmbor” szavunkhoz hasonlan toldott el: „hasznos, derk, jsgos” – majd: „egygy, balga”). Pl s Aquilk tallkozsa Korinthusban a 49/50. vben trtnt, ebben az idben teht Rmban mr kellett gylekezetnek lennie.
Sehol nem esik sz viszont arrl, hogy a gylekezet keletkezse egyetlen szemly szolglathoz fzdnek. gy arra kell gondolnunk, hogy a gylekezet keletkezse nem tervszer misszii munka eredmnye, hanem a diaszpora s Palesztina kztt fennll kapcsolatok gymlcse. gy a gylekezet eleinte flttlenl zsidkeresztyn jelleg, a pognyokbl lett keresztynek a prozelitus-fokon t kerlnek bele ebben a kezdeti idben. Viszont a Claudius-edictum utn a gylekezet lete egszen ms irnyban fejldik, mintha tovbbra is a zsinagghoz lett volna ktve. A zsidkeresztyn tradci folyamatossga megszakad, a folyamatossgot a pognykeresztynek rzik, amg csak a Claudius-edictum hatlyt nem veszti Nero (54–68) els veiben. Amikor bizonyra jelents szm egykori zsidkeresztyn tagja tr vissza a gylekezetnek Rmba, itt a gylekezetben megvltozott helyzet fogadja ket. A pognykeresztynek hltlan mdon, az „idk jeleinek” helytelen megtlsvel, Isten olyan tletnek tartjk a trtneteket Izrel fltt, amelynek alapjn feljogostva rzik magukat arra, hogy ellenk forduljanak, mintha nem nekik kellene a legjobban tudniuk, hogy „az dvssg a zsidktl van”; hiszen k a trvny alatt s a krlmetlkeds szvetsgnek tagjaiknt talltk meg a Krisztust, teht Izrel sajtos tjn jutottak el az dvssgre, noha testi szrmazsuk szerint pognyok voltak.
gy rthet helyesen a levl szmos rszlete, s mindehhez hozz kell vennnk azt, hogy Pl nem ismerte szemlyesen a gylekezetet. Rluk kapott hrek s ltalnos misszii tapasztalatai alapjn alkot kpet rluk magnak, s ez a kp az alapja a gylekezethez intzett konkrt tantsainak is. Ezrt a helyzetre val utalsai nem is olyan vilgosak, mint ms leveleiben. Ehhez jrul az is, hogy a levlnek egy jelents rsze azt a clt szolglja, hogy a Pl szemlyvel s apostoli szolglatval kapcsolatban a gylekezetben l helytelen elkpzelseket helyreigaztsa, mert Pl tudja, hogy a gylekezethez is jutottak el hrek rla, s ezek nem is mindig a legkedvezbb sznben tntetik fel.
A levl rsnak clja.
Rma fontos Plnak azrt, mert ha gylekezete pillanatnyilag kicsiny is, maga a vros mgis a vilg fvrosa, s Pl jl tudja, hogy ez milyen tvlatokat nyithat meg munkja eltt. De a Rm 15:23-bl azt is megtudjuk, hogy Pl a maga sajtos misszi-rtelmezse alapjn Keleten vgzett misszii munkjt lezrtnak tartja, gy vli, hogy nincs alkalma (topos) tovbb a szolglatra. Azok a gylekezetek, amelyeket egy-egy vidk centrumban alaptott most mr folytatjk az ltala megkezdett munkt, pedig azt nzi, hogy mi van mg eltte. gy fordul Nyugat fel, ahol Hispania valban a „fld vgs hatra” szmra. Az j munka egszen ms termszet, mint eddigi munkja volt, de az bizonyos, hogy ennek a kulcsa is Rma. Mindez persze nem mond ellene annak, hogy Pl a Rm-ben a gylekezetet ltja maga eltt in concreto minden krdsvel, s ezekre igyekszik vlaszolni. A levl semmikppen nem theolgiai monolg, hanem a gylekezettel folytatott valsgos prbeszd. Tmakrnek gazdagsga is onnan rthet, hogy a gylekezet valsgos krdseinek trgyalsa kzben rintenie kell a keresztyn hit s igehirdets kzpponti krdseit, de flrertjk a levelet, ha a pli theolgia elmleti teljessgre trekv szisztematikus foglalatt keressk benne, s fejezeteibl kzvetlenl akarunk kiolvasni valamifle dogmatikt.
A levl eredetisge s egysge.
A levl emltse az egyhz letben egszen korai (1Kel 35,6), hasznlatval is hamar tallkozunk (Ign ad Polycarpum 6:2). Szvegllomnya vet fel egy-kt krdst. Sokak szerint a 16. rsz a maga egszben nem tartozik a Rm-hoz, azonban ppen a szveghagyomnyozs vall arra, hogy a 16:1–23 a levlhez tartoz, eredeti pli egysg. Markion ti. a 14:23-nl befejezettnek tekinti a levelet, majd nmely szveg ehhez csatlakozan adja a 16:25–27 doxolgijt. Ezt a kisebb egysget aztn fknt elt stlusa miatt mg tbben tartjk ksbbi eredet, nem pli rszletnek. Viszont ppen Markion magatartsa szl ez ellen a feltevs ellen, egybknt ilyen s hasonl stlustrsek az kori levl elkszlsnek technikjt ismerve sokszor nagyon is rthetk.
A levl keletkezsnek helye s ideje.
A Rm egsz szitucija (Pl indul Jeruzslembe a kollekta tadsra 15:25; jelenleg Achaiban lehet, mert ezt emlti Makednia mellett 15:26) arra utal, hogy a levl Korinthusban keletkezett, Pl utols, hrom hnapos ottani idzsekor, 56-ban vagy 57-ben. Ezt altmasztja az is, hogy a levl elvitelvel megbzott Phoib (16:1) Kenkhreai-bl, Korinthus egyik kikt vrosbl szrmazik.
A levl tartalmi sajtossgai.
A Rm mr emltett mfaji jellegzetessgvel nem ll ellenttben, ha azt mondjuk, hogy Pl „az evangliumt” (2:16; 16:25) fejti ki benne lehet teljessggel, mg pedig egy olyan igehirdets formjban, amelynek textusa a Hab 2:4-beli mondat: ho dikaios ek pistes zsetai. Zsidkbl s pognyokbl lett keresztyneknek egyarnt arrl szl alapveten az igehirdets, hogy kegyessgnkben Istenre kell esnie minden hangslynak, s el kell nmulnia minden oldalrl jv, brmily vlt alapra tmaszkod dicsekvsnek (3:19k.). A levl fbb gondolatkrei ezek:
a) a kegyelemrl gy tant a levl, mint amely elzmnye a hit ltal val megigazulsnak, mrtke minden elkpzelst meghalad; s ahogyan egynek engedetlensge folytn mindenkire kihatott a krhozat, gy egynek engedelmessge ltal kihat mindenkire a kegyelem;
b) a trvnyrl azt mondja el a levl, hogy pneumatikus valsg, s Isten tervben az a sajtos funkcija, hogy tudatoss tegye az ember eltt a bnt;
c) a „hit trvnye” az ember letnek egyedli megoldsa: a hit magban foglalja az engedelmessg mozzanatt is: a vltsg tnyeinek indicativus-t mindig kveti az erklcsi imperativus;
d) a remnysg ad ert az embernek az engedelmessgre, s ez lltja az embert a jvre nzve sajtos szolidaritsba az egsz teremtett vilggal;
e) a privilgiumok hallrl tant a levl abban az rtelemben, hogy a kivltsgok nem sznnek meg, hanem j rtelmet kapnak a nagyobb felelssg irnyban;
f) a vilgi hatalom irnti engedelmessgrl a rmai gylekezethez a maga konkrt lethelyzetben szl, gy mutat r Isten akaratra, amelyet minden idszakban minden egyhznak a maga sajtos lethelyzetben kell jra megrtenie;
g) Izrel s a pognyok viszonyrl szlva Isten dvzt tervnek sszefggsben ismerteti ezt elszr, azzal az ignnyel, hogy a rmai – gylekezet nkrn bell is ennek megfelelen rendezze ezt a krdst.
A levl gondolatmenete.
A bevezets, a gylekezet dvzlse (1:1–7) s a levelekben szinte ktelezen szoksos hlaads (1:8–17) utn. a kvetkez nagyobb egysgeket talljuk: „Nincsen igaz egy sem” 1:18–3:20; „Isten igazsga a Krisztusban val hit ltal mindazoknak, akik hisznek” 3:21–8:39; Izrel s a pognyok 9:1–11:36; intelmek a gylekezethez 12:1–15:13; szemlyes kzlsek 15:14–33; ajnls, dvzlsek, zr intelmek 16:1–24; doxolgia 16:25–27.
Irodalom.
Heim, Karl: Der Rmerbrief. Nachschrift der Vorlesung im Winter-Samester 1924/25 (sokszorostott kzirat). Schlatter, Adolf: Der Brief an die Rmer. Erluterungen zum Neuen Testament 5. ktet, 8. kiads 1928. Schlatter, Adolf: Gottes Gerechtigkeit. 1931. Lietzmann, Hans: An die Rmer. Handbuch zum Neuen Testament, 8. ktet, 4. kiads 1933. Barth, Karl: Der Rmerbrief. (j, tdolgozott kiads, 8. lenyomat) 1947. Brunner, Emil: Der Rmerbrief. Bibelhilfe fr die Gemeinde Neutestamentliche Reihe, 6. ktet 1951. Gaugler, Ernst: Der Rmerbrief. Prophezei – Schweizerisches Bibelwerk fr die Gemeinde. 1–2. ktet, 1959. Althaus, Paul: Der Brief an die Rmer. Das Neue Testament Deutsch – Neues Gttinger Bibelwerk, 6. ktet, 8. kiads 1954. Michel, Otto: Der Brief an die Rmer. Kritisch-exegetischer Kommentar ber das Neue Testament (Meyer), 11. kiads 1957. Schmidt, Hans Wilhelm: Der Brief des Paulus an die Rmer. Theologischer Handkommentar zum Neuen Testament (Fascher), 6. ktet 1962.
|