Csel. XXV. RSZ
Csel. 25,1–5. Fesztusz Jeruzslemben.
Az j helytart hivatalba lpsvel jra napirendre kerlt Pl gye. Fesztusz ms embertpust testest meg, mint Flix. A zsidk az j helytartt ki akartk hasznlni. ltala szerettk volna elrni azt, amit az elz esetben nem tudtak. Szerettk volna, ha sikerl tle egy olyan gretet nyernik, amelynek rtelmben Pl gyt Jeruzslemben trgyalhatjk. Fesztusz tisztelg ltogatst felhasznljk arra, hogy a maguk oldalra lltsk Rma j helytartjt. A fpapok emltse azrt jogos a szvegben, mert az elz, a hivatalbl lelp fpapok is megtartottk a fpapi cmet. A prtoi a legelkelbb, legtekintlyesebb rsze Izrelnek. Gyilkos szndkuk jra felled. Ugyanazt tervezik Fesztusz hivatalba lpse utn is, mint amit az elz helytart uralkodsa alatt szerettek volna megvalstani. Plt a trvnyes eljrs megkerlsvel akarjk meglni. A gonosz indulatok ellen nem j orvossg az id mlsa, csak a megfelel alkalom kell, s mris jelentkeznek. Megjtjk a Pl ellen szl feljelentst s cselvetst. A politikai hatsg segtsgvel akarjk elrni cljukat. Fesztusz a trvnyessg keretei kztt marad. Udvariasan elutastja, ami krskbl jogtalan, ami azonban jogos, azzal ksz foglalkozni. vatosan fogalmaz, semmifle hamis remnysgre nem ad alapot. Elkpzelhet, hogy Jeruzslemben tudomsra jutott, hogy mirt kerlt el onnan Pl. Minden felelssgteljes j hivatali tisztvisel tjkozdik a hivatal tvtelvel r vr gyekrl. Fesztusz br j ember, de nem naiv. A hivatalba lps alkalma szoks szerint az ajndkozs alkalma is, a kegy gyakorlsa szoksos ilyenkor, hogy az j helytart megnyerje a provincia lakinak jindulatt. Erre Fesztusz is trekszik, azonban nem emberlet felldozsa rn. A tisztelg ltogats alkalmval jzan marad. Meg nem engedett eszkzk ignybevtelvel nem keresi a provincia lakinak kegyeit. Tud igent mondani arra, ami jogos, de tud nemet is mondani arra, amirl gy rzkeli, hogy jogtalan, mg akkor is, ha nagyon szpen van csomagolva. A ltszat nem tveszti meg. A trvnyessg ltszata mgtt ez esetben is gonosz indulat a motivci. A jogosnak ltsz krs jogtalan gaztett vgrehajtshoz segten a krs eladit. Ezt nem teljesti Fesztusz.
Csel. 25,6–12. Pl kihallgatsa Fesztusz eltt: a csszrhoz fellebbez.
A brsgi trgyalst Lukcs rviden summzza. Tartalma mr az elz rszletbl ismert. A jeruzslemiek vdja a rgi, bizonytk nlkl. Pl egyenknt visszautastja a vdakat, sem a trvny (ApCsel 21:21), sem a templom (ApCsel 21:28), sem a csszr ellen nem vtett. Ez j mozzanat az eddigiekhez kpest. Ellenfelei egyre inkbb politikai skra igyekeztek terelni Pl gyt, hogy gy eredmnyes legyen az ellene val szervezkedsk. A kaisara epikaloumai nem fellebbezst jelent egy alacsonyabb bri frumtl egy magasabbhoz, hanem a rmai polgrjog egyik rszletnek rvnyestst, mely szerint a rmai polgr a helyi hatsgok brmelyike eltt bejelenthette azt az ignyt, hogy az illetkes helyi hatsg helyett Rmban, a csszri brsg eltt szeretn folytatni pert. Pl Jeruzslem helyett Rmt vlasztja. Ksz Jzusrt a hallt is vllalni, viszont nem akar igazsgtalan cselvets ldozatv vlni. Elssorban nem az lett vdi, hanem a jogossg, trvnyessg rvnyeslsrt harcol. Tudatban van annak, hogy a helytart hatskre behatrolt. Azt is ltja, hogy Fesztusz – br az gy intzsben lendletes – a trgyals folytatsban nem akar merev lenni s gy felvetette krds formjban Plnak ellenfelei javaslatt is, Pl azonban a helytart kell hatrozottsgrl nincs meggyzdve. Nem tudja biztosan, hogy mire szmthat rszrl, nem kertik-e ellenfelei hatsuk al. Pl mindenesetre jobban ismeri a helyzetet, mint az j, tapasztalatlan helytart, ezrt l azzal a jogval, amely minden rmai polgrnak lehetsge. Fesztusz vgl – tancskozsuk eredmnyeknt – Pl krst hatrozatknt mondja ki.
Csel. 25,13–22. Agrippa kirly ltogatsa Fesztusznl.
Marcus Julius Agrippa (vagy II. Agrippa) I. Agrippa fia, II. Herdes ddunokja. Apja halla utn (ApCsel 12:23) Klaudiusz udvarban nevelkedett. az utols izreli kirly a Herdes-dinasztibl. Palesztinnak csak egy kis rszn uralkodott, Galilea s Prea tartozott hozz. Kirlysgt kizrlag Rmnak ksznhette. A csszr kegyeltje. Jindulat, de gyengekez ember. Testvre, Berenik (Veronika) feslett let n, aki egy ideig a kegyes zsid asszony szerept is jtszani igyekezett. Agrippa hrom lenytestvre kzl volt a legidsebb. Meglep, hogy a kirly keresi fel testvrvel a helytartt, s ez nem fordtva trtnik. Ez a kirlysg Rma kegyeinek fggvnye, gy rthet, hogy a helytart jindulatt igyekszik biztostani. Fesztusz elkel vendgeinek, a kirlyi testvrprnak – miutn mr nhny napig lveztk vendgszeretett – Pl gyrl is beszmol, hangslyozva sajt, a rmai jognak megfelel eljrst s utalva a feljelentk korrupcira csbt ajnlatra. A maga javra szpti a trtnetet. A zsid eljrssal szemben a rmai gyakorlatot tartja korrektnek, mint ahogyan valban az is az. A szemlyisg jognak tiszteletben tartst hangslyozza. Rma jogllam s a trvnyes eljrst vits gyekben minden polgra szmra biztostja. Ez esetben is ezt tette. Az elz rszletek alapjn nyilvnvalv vlt, hogy Rma biztostotta a vdelmet Plnak vdlival szemben, de a vdakat nem tudtk bizonytani. Az apostol vdlit nem a tnyek, hanem az indulatok mozgattk. Fesztusz azt ltja, hogy a politikai vdak Pl ellen nem lljk meg a helyket, a vallsi tmhoz viszont nem rt, gy nem is tud hozzszlni. A vita tmja Jzus, akirl Pl azt lltja, hogy l, jllehet meghalt. Ezrt gondolt voltakppen arra, hogy szakrtk dntsenek az gyben. Pl viszont – ppen azrt, mert tudja, hogy az n. szakrtk rszrl nem vrhatja az igazsg kidertst – nem szmthat trgyilagos tletre, hanem csak erszakos hallra, gy semmikppen nem akar Jeruzslembe menni. Fesztusz tbbszr hangslyozza Agrippa kirly eltt, hogy nem tartotta tletre mltnak Plt. Semmi olyan politikai vd nem bizonyult r, amely alapja lehetett volna az tletnek. Pl krsnek tett eleget, amikor a csszr dntsig rizetben tartotta. Pl viszont tudta, hogy a jelenlegi szituciban egyedl rmai rizetben tudhatja biztonsgban az lett. Isten npe gyilkos szndkval szemben a rmai katonk rizete jelenti szmra az let felttelt. Rmai ember szmra a Pl krli vita, az egsz gy teljesen rthetetlen s idegen. A sebastos „tiszteletre” – „imdatra mlt”, a latin „Augustus”-nak felel meg, a magyar „szentsge” cmmel azonos. A felsg az impertorok cme Augustus Octavianus ta csakgy, mint a kyrios. A trgyals clja csak az, hogy Fesztusz adatot nyerjen, amellyel meg tudja okolni Pl fogsgt: Vlemnye szerint ugyanis Pl gye nem brsgi gy. Intzkedsben Isten gondvisel kegyelme lesz valsgg Pl szmra. Agrippa kirlyt rendkvl rdekli ez a nem mindennapi, klns eset. Isten Krisztus ltal adott kijelentse teljesedik be az apostolok bizonysgttelre vonatkozan, kirlyok s helytartk eltt is meg kell szlalnia az evangliumnak (Mt 10:18k.).
Csel. 25,23–27. Fesztusz dvzli a vendgeket s megnyitja a rendhagy lst.
Ez az utols trgyalsrl szl hrads, amit Lukcs Pl feltn rszletessggel eladott perbl kzl. Voltakppen ez nem brsgi trgyals, jllehet a helytart „kihallgatsnak” nevezi (ApCsel 25:26), a brsgi gyek trgyaltermben vannak jelen (25:23), Pl bilincsben van (26:29), de a kihallgats utn nem hoznak sem felment, sem eltl hatrozatot, az ugyanis mr megszletett korbban, Pl krsnek megfelelen. Ezt az egsz rendezvnyt sokkal inkbb a kirlyi testvrpr kedvrt szerveztk meg, msrszt a helytartnak volt szksge arra, amint emltette is, hogy legalbb egy-kt szempontot nyerjen ahhoz a hradshoz, amit a fogollyal egytt a csszrnak el kellett kldenie. Az eddigi trgyals alapjn elmarasztal, terhel bizonytka ugyanis nincs Pl szemlyrl. Az apostol lehetsget kap a kirly s helytart eltti bizonysgttelre, s vilgoss teszi, hogy annak az gynek, amit kpvisel, vilgra szl jelentsge van, minden ember szmra sorsdnt. A vgn II. Agrippa kirly azonosul a helytart vlemnyvel. Pl ellen nincs terhel bizonytk (v. Lk 23:7kk.). Lukcs rszletes s gondos hradsval megersti, hogy Isten gretei beteljesednek, az evanglium egyre szlesebb krben vlik ismertt. Az dvssg kszen van minden ember szmra. Vannak, akik ezrt mg az letket is kockra teszik. Vannak, akik elutastjk, mert ragaszkodnak a megszokott letstlusukhoz. Vannak, akik vallsi fanatizmusbl mg az evanglium hirdetjt is meg akarjk lni. A vilg egy rsze kznys Krisztussal szemben, mert Isten tetteit bolondsgnak tartja, msik rsze elutastja, mert szmra botrnkoztat az emberben s emberek ltal munklkod Krisztus, a harmadik rsz viszont hisz benne s boldogan l ltala, rmmel, olykor lncok kztt is szabadon. Agrippa kirly, Berenikvel egytt klsleg is kifejezsre juttatja elkel voltt. Katonai s civil hatsgok tagjai tartoznak ksretkhz. Fesztusz parancsra – miutn a kirly s ksrete bevonult a trgyalterembe – elvezetik Plt. Fesztusz ismerteti az eddig trtnteket Pl gyben. 1. A nagytancs krse helyett, hogy ti. tlje el (ApCsel 25:15), Fesztusz itt az egsz np Pl hallt kvetel ignyrl szl (v. ApCsel 22:32; 21:36). 2. Annak megvilgtsra, hogy a zsidk semmi hallra mlt dolgot nem hoztak fel Pl ellen (v. 25:18), arrl beszl, hogy az apostol rtatlan (v. 23:29; 26:31). 3. Ebben az sszefggsben a. csszr megnevezse a sebastos „a Felsg”. A kyrios itt abszolt rtelemben hasznlatos, arra utal, hogy mr Domitianus ta hasznljk az uralkodra vonatkoztatva hivatalos cmknt, amelyhez a theos is trsul. Fesztusz abban. a remnysgben nyitja meg az lst, hogy Agrippa segtsgvel megkapja a ksrlevlhez szksges adatot.
Csel. XXVI. RSZ
Csel. 26,1–32. Pl Agrippa s Fesztusz eltt.
Vdbeszdei kzl, amelyekrl Lukcs gondosan beszmolt, ez az utols. Kisebb eltrsektl eltekintve, ami a lnyeget illeti, Pl vdbeszdeiben ugyanazokat a gondolatokat talljuk. Pl nem egy elre kidolgozott beszdet olvas fel, hanem egy tmrl gy tesz bizonysgot, amint a Llek ltal adatik neki, mindig az adott helyzetre val tekintettel. Ezt rzkelteti a kvetkez beszdben Lukcs.
1–3. rmmel szl Izrel kirlya eltt.
A szlsra Agrippa kirly gy buzdtja Plt, hogy rendkvl vatosan fogalmaz. Az epitrepetai nem teszi egyrtelmv az alanyt. Arrl van sz, hogy Fesztusz tartja kezben a trgyals menett, de a sz megadst udvariasan tengedi Agrippnak. Pl a sznokok megszokott gesztusval kezdi beszdt, bilincsei ellenre szabadon. Jobb kezvel egy katonhoz volt bilincselve, ennek ellenre a karjt szabadon mozgathatja, mert a „custodia militaris” esetben ez a lnc elg hossz s knny, a foglyot nem akadlyozza abban, hogy a kezt hasznlja. Alkalmazkodik a retorika szablyaihoz. Agrippa kirly Izrel trvnyeit, szoksait rendkvl jl ismeri. A Talmudban nhny rla szl trtnet is ezt bizonytja. Pl gy rtkeli helyzett, hogy ez az Izrel kirlya eltt val bizonysgttel alkalma. Nem vdol senkit, pedig igazsgtalansg trtnt vele. Nem trelmetlenkedik, pedig mr kt ve hzdik elintzetlenl az gye.
4–11. Pl letnek els szakasza. Farizeusknt ismert.
Mltja kzs npvel, az atyk Istent tiszteli s szolglja. A bisis a klasszikus grgben nem fordul el, a bio szrmazka: „letfolytats”. A thrskeia elssorban a kultikus kegyessget jelenti. Pl farizeusi, istenfl lete ismert Jeruzslemben. A szent iratokhoz, a trvnyhez ragaszkodott. A zsidk ezt tansthatjk, ha akarjk. Vagyis nem arrl van sz, hogy ezt nem tudjk, hanem arrl, hogy errl nem akarnak tudni. Pl kztudottan a legszigorbb kegyessgi irnyzathoz tartozott. A ddekaphylon: a tizenkt trzs (Jak 1:1). Br Izrel 12 trzse kzl csak kett trt vissza a fogsgbl, Izrelben az a remnysg lt, hogy a 12 trzsbl ll Izrel egyszer helyrell. Pl szntelenl imdkozik nprt s mindent megtesz azrt, hogy Izrellel ne csak a mltja, hanem a jvje is kzs legyen. Az atyknak adott gret (ApCsel 7:2; 3:25; 13:32k.) beteljesedett. A Messisrl szl prfcia, a hallbl val feltmads valsg lett. Isten hatalma elg ahhoz, hogy a hall erejt megtrje. Pl eladsban retorikai tanulmnyait hasznostja. Mondanivaljra, ppen arra, amit a legfontosabbnak tart, egy retorikai krdssel hvja fel hallgati figyelmt: „Mirt tartjtok hihetetlennek, hogy Isten halottakat tmaszt fel?” (8. v.). A halottak feltmasztsnak gretes jele Jzus feltmasztsa. A Messis az els, akit Isten feltmasztott a halottak kzl (ApCsel 2:24). Meg kellett halnia npe s a npek bneirt, de most npe s a npek vilgossga, dvssge, lete (18. v.; v. 13:34). Hirdetni kell az gretes jvt, a halottakat feltmaszt Istent. Pl azt a pontot emeli ki az elz beszdbl, ami a zsidkat megbotrnkoztatta s hallos gylletet bresztett bennk a maga szemlye ellen. Az, hogy a Messisnak meg kell halnia (v. ApCsel 17:3; 1Kor 1:23; Gal 5:11), botrnkoztat, mint ahogyan az is, hogy az dvssg a pognyoknak ugyangy megadatik, mint Izrelnek (ApCsel 2:39; 3:25; 9:15; 10:34k.; 13:47; 15:17; 17:30k.; 20:21; 22:15.21; 26:17k.). Aki ezt hirdeti, azt nmelyek szerint el kell nmtani. Ezt Pl egykor maga is gy gondolta, mint buzg farizeus. Elhatrozta, hogy harcol a nzreti Jzus s mindazok ellen, akik t kvetik. A legszigorbban lpett fel velk szemben, kegyetlenl bnt Krisztus kvetivel. Jzus nevnek kromlsra knyszertette ket. Hallos tletket megszavazta a nagytancs tagjaival egytt. Hivatalos megbzlevllel indult el Damaszkusz fel. Pl olyan szemlyisge volt npnek, akinek a tevkenysgt jl ismertk a vrosban, klnsen azok, akik a nagytancs tagjai voltak. Krisztus kvetinek sok szenvedst okozott vallsi fanatizmusbl, az atyi hitrt val rajongsbl. Pl farizeusi mltja a Jzus ellen val harcban jutott el cscspontjra, illetve a keresztynsg felszmolsra igyekv trekvsben (ApCsel 8:3; 9:1; 22:4–5).
12–18. Pl letnek dnt fordulata. A dicssg Krisztusa apostoll tette.
Pl megtrsnek elbeszlsei kzl ez a legrvidebb, csak lnyegtelen eltrs van kzte s az elzek kztt (v. ApCsel 9:1–18; 22:4–16). Kzs a Napnl is vilgosabb, vaktbb fny megemltse, melynek hatsra mindnyjan a fldre estek (ApCsel 9:4.7k.; 22:7). A dialgus mindhrom elbeszlsben hangslyos az r s Pl kztt, viszont csak itt szl arrl, hogy ez hber, illetve arm nyelven trtnt. A sklron soi pros kentra laktizein jl ismert grg kzmonds. A fldmvelsben jratlan krket sztkvel irnytottk, ha nem a helyes barzdban haladtak, s ez a hegyes, botra erstett szerszm megszrta ket. Ezzel a rszlettel Pl azt hangslyozza, hogy munkssga mgtt a kivlaszt, megtart r ll. Itt nem emlti meg az emberi eszkzt, aki ltal Isten szolglatnak helyt meghatrozta. Az nyilvnval, hogy kldetst, megbzatst vgs soron Istentl kapta. A krlmny rszletezse helyett a kldets tartalmnak ismertetsre teszi Pl bizonysgttelben a hangslyt. A kijelents nagysga miatti emberi gyengesg mutatkozott meg az esetben is, mint Ezkiel prftnl (Ez 2:1). „n jelentem meg neked” (9:17), mint a feltmads utn az apostoloknak (v. 1Kor 15:5kk.; Lk 24:34; ApCsel 13:31). A dicssg Krisztusa azrt jelent meg Plnak, hogy szolgjv tegye, a hsvti esemny, Krisztus feltmadsnak hrnkv (Lk 1:2; 1Kor 4:1). Pl a damaszkuszi ton li t azt, amit a tantvnyok Jzus feltmadsa utn 40 napig tapasztaltak. Az r kijelentst, Krisztus feltmadst kell hirdetnie, Istennek a hall, az ellensg, a Stn feletti gyzelmt. Azt, amit a tovbbiakban is kijelentsknt kap az rtl. Az r irnytsa alatt marad, vezetsre figyelve teljesti szolglatt. Az r oltalmaz erejt gri. Npvel s a npekkel szemben az segtsgre szmthat. Kldetse univerzlis. Megbzatsa nemcsak nphez, hanem a npekhez is szl (zs 42:7.16; 35:5; 61:1). Ahogyan Jzus (Lk 4:18; 7:21k.), gy Pl is arra rendeltetett, hogy a vaksgot megszntesse, vilgossgra juttassa a sttsgben lvket, a Stn hatalma all az rhoz, a vilgossg Atyjhoz juttassa a megktztt embereket (Lk 22:53; Kol 1:13; Ef 6:12; Jak 1:17). Isten fnye, vilgossga az dvssg, mely a bnbocsnat ltal lesz az ember rksgv (Kol 1:12). Az dvssg tja a hit tja. Az ember a Jzus Krisztusban val hit ltal szabadul meg a Stn ereje all (ApCsel 13:39; 10:43; 14:9). Isten a prftai gretet teljesti be munkja ltal. dvzt tervbe a npek is beletartoznak. Elkezddtt a kztk val munklkods ideje. Pl Isten munkjnak, Krisztus erejnek hatsa al kerlt, nem a jeruzslemi templomban, hanem a damaszkuszi ton.
19–23. Nem voltam engedetlen a mennyei ltoms irnt.
A keresztyn misszi alapja Isten munkja (ApCsel 4:19; 5:29–32). Anlkl lehetetlen volt a mennyei parancsnak ellenllni, hogy htlensg ne terhelje, Isten ellensgv ne legyen. A megbz sz annyira vilgos volt, hogy az engedetlensgre nem lenne mentsg. A munkaterletet is az r jellte ki. Izrelnek s a pognyoknak, kicsinyeknek s nagyoknak hirdetnie kellett a megtrst (v. ApCsel 17:30). Ahogyan a Gal 1:15-ben, gy itt is megemlti Pl misszii munkja els lpseit megtrse utn. Az itt kzlt lista szerint Damaszkusz, Jeruzslem, Palesztina s a pognyok vidke szerepel. Ez azt jelenti, hogy az apostol Palesztina terletn is munklkodott, a zsidk krben intenzv misszii munkt vgzett, mieltt a npek krhez fordult. Lukcs brzolsa szerint elszr Pl is zsid misszionrius volt (ApCsel 26:20.17; 22:18; 9:15.20kk.). maga is gy szmol be munkjrl a Rm 15:19-ben, hogy Jeruzslembl kiindulva hirdette az igt. Elkpzelhet, hogy ugyanazt az utat jrta meg, amit Pter is. A zsidknak ugyangy dnt vltozsra, megtrsre van szksgk, mint a pognyoknak, csak a Stn ket mskppen tartja fogsgban. Munkja sorn Isten sokszor megszabadtotta az ellensg kezbl, tapasztalta greteinek beteljesedst (17. v.). Az munkjrl tesz bizonysgot Pl kicsik s nagyok, gyermekek s felnttek, egyszer emberek s nagy tekintly elkelk eltt egyarnt. j letre indtotta azokat, akik megtrtek (v. Lk 3:9). A megtrs az j let els aktusa. Az Istenhez val odafordulst a neki tetsz let kveti. Pl a teljes evangliumot hirdeti. Megtapasztalta s bizonytja, hogy Isten nem a mlt mozdthatatlan blvnya, hanem a jelen munklkod, l Ura, aki az atyknak adott szt valsgg teszi. Igehirdetsnek tartalma az rshoz kttt. A remnysg alapja Krisztus, aki a feltmads hrnke (1Kor 15), visszajvetele pedig a szmads napja mindenki szmra. Itt Pter igehirdetsnek gondolatai jelentkeznek. Pter s Pl ugyanattl az rtl kapta az elhvst s a kijelentst. Krisztus szenvedse, halla s, feltmadsa az igehirdets tartalma. Jzus az els, aki feltmadt a halottak kzl. Isten a hallbl val letet ltala tette lthatv. dvssget gr s jelent minden npnek.
24–32. Pl mellett nyilatkozik Izrel kirlya s a rmai helytart egyarnt.
„…hallra vagy fogsgra mlt dolgot nem tesz ez az ember.” A main hiperbolikus kifejezs. Nem a gny, hanem a megdbbens hangja szlal meg benne. Jelzi, hogy rmai ember szmra Pl teljesen rthetetlen (ApCsel 25:19). Az altheias kai sphrosyns rmata „valsgnak s jzansgnak beszdei” (gen. qual.). Nem a fantzia, hanem a valsg vilgba tartoz dolgokrl van sz. Ezek nem annak az embernek a dolgai, aki belezavarodott a tudomnyba, hanem az, aki vilgossgot nyert a termszeti vilg dolgain tl lv valsgok felfogsra. Nem a zavart, hanem a megvilgosodott rtelem dolgai: tnyek, amelyek ugyan azrt mert hihetetlennek tnnek, valsgok. Palesztina fvrosa, Jeruzslem volt azon esemnyek sznhelye, amelyek Krisztussal kapcsolatosak s amelyekrl Pl szlt. Agrippra hatssal van Pl beszde, de igyekszik fggetlenteni magt tle. Az en olog me peitheis Christianon poisai-t rendkvl nehz pontosan lefordtani. Szmos javaslatot tallunk erre az rsmagyarzatokban: „meggyzni (arrl), hogy (mr) egy kiss keresztynn (is) tettl”. Agrippa beszde homlyos. Elutastani nem akarja Plt, de helyeselni sem kvn neki. Nem tall kivetnivalt benne, de nem hajt a hatsa al sem kerlni. Pl azon a ponton kapcsoldik Agrippa mondathoz, ahol lehet. Teljes szvbl kvnja, hogy ne csak megrintse a keresztynsg, hanem a jelenlevkkel egytt azz legyen, az Izrel tradcii alapjn l kirly lpjen a hit tjra. Pl annak a remnysgnek ad kifejezst, hogy szmukra, mindnyjuk szmra eljn az az ra, amikor hitre jutnak. Pl kiss humoros megjegyzsvel zrja bizonysgttelt: aki a lncok kztt szabad, annak a hallba vezet ton is biztosan olyan Ura van, aki legyzte a hallt s l. Bizonysgttelben nyoma sincs a kesersgnek, a kibrndultsgnak, a csggedsnek. Pl a legnagyobb ellensgen, a hallon diadalmaskod, gyztes r szolgja. Bizonysgttelt thatja a feltmadott rban val hit, a feltmadsrl val meggyzds, az rtelmes letre szl indttats. A zr tancskozson Agrippa, Berenik s Fesztusz kzsen llaptja meg, hogy Pl ok nlkl van fogsgban, nem csinlt semmi trvnybe tkz dolgot. Palesztina kirlya s Rma kpviselje tkletesen egyetrt abban, hogy Pl rtatlan, s ezt kzsen llaptjk meg.
Csel. XXVII. RSZ
Csel. 27,1–44. tban Rma fel.
Lukcs mvnek utols nagy egysge a 27–28. rsz. Pere folytatdik, de a kvetkez trgyals mr Rmban lesz. Pl tbbszr szllt hajra. A 2Kor 11:25 szerint hromszor szenvedett hajtrst. Ezt a hajutat, amely a leghosszabb s a legizgalmasabb, Lukcs azrt ismerteti egszen rszletesen, mert ilyen jelleg hradst mg eddig az ApCsel-ben nem kzlt; msrszt azt szemllteti vele, hogy Isten milyen csodlatosan vezette Plt Rmba. Az apostol szavaiban s tetteiben a hajt sorn s Rmban is nyilvnvalv vlik Isten dicssge s apostolsgnak hitelessge. Hite felttel nlkli Ura irnt, akitl elhvst nyerte. Remnysge a rendkvli krlmnyek kztt is szilrd marad, tudja, hogy Isten a viharos tengernek is ura. Szabadtsa oly mdon is megnyilvnul, hogy a krlmnyek ellenre is megtartja s kimenti bellk az embert. Alzata s szeretete vonzv teszi titrsai krben, jelenlte ldst jelent krnyezetnek. Lukcs szemtanknt szmol be a Rmba vezet letveszlyes trl. Nem knny eljutni a clig. A termszet eri azonban ugyangy nem akadlyozhatjk meg Isten tervnek megvalsulst, mint ahogyan az emberi gyllet sem. Isten ereje nagyobb, mint a fkevesztett elemek hatalma. Nincs olyan er, amely fggetlenthetn magt attl az rtl, akinek Pl a szolglatban ll, a megvlt r Jzustl.
1–8. Az t els szakasza.
Megszletett a helytart dntse: Plt Rmba kldi. Iulius centri veszi t a foglyokat, aki a Czreban lv t cohors egyikhez tartozik. A cohors Augusta tagjai klnleges csszri megbzatsokat teljestettek. A csszri provincikba zeneteket vittek, fellvizsgltk az egyes tisztviselket s foglyokat szlltottak. A foglyok tbbnyire hallra tlt bnzk voltak, akiket azrt kldtek Rmba, hogy a vadllatok el vetve szrakoztassk a cirkusz kznsgt. Egy teher- s szemlyszllt adramittiumi hajn indultak Rmba. Adramittium Trosztl dlkeleti irnyban fekdt: Mzia egyik kiktje. lnk forgalm vros Pergamumtl 65 km-re. szaki irnyban a tenger, msfell a Kaikos-foly hatrolja. Ma az gei-tenger partjn lv vros neve Edirmid. Pl titrsai kztt van a Thesszalonikbl szrmaz Arisztarkhosz is, aki Efzusban veszlyes helyzetbe kerlt (ApCsel 19:29). Troszban msokkal egytt vrt Plra (ApCsel 20:4), vele egytt ment fel Jeruzslembe s gy ltszik, kt vig Palesztinban maradt (ApCsel 24:27). Munkatrsai kzl valaki Pl mellett van majdnem mindig, idnknt tbben is. Rmba Lukcs s Arisztarkhosz ksri el. Filemon levele s a Kol 4:10 a synaichmaltos „fogolytrs”, „rabtrs” meghatrozssal illeti. Szidnban (Mt 11:21) kereskedelmi gyet kellett elintzni. Ez egy rgi fnciai vros Trusztl szakra (35 km-re). Hberl Cidon, egyiptomi nyelven Siduna, azaz halszvros. Nevvel mr az Amarna-levelekben tallkozunk. Az szvetsg legrgebbi irataiban is szerepel. Kr. e. 678-ban az asszr Aszarhadon elpuszttotta, de jra felvirgzott. Jzus korban jelents vros; hallgati kztt voltak szidoniak is (Lk 6:17). A keresztynsg hamar elterjedt lakosai krben. Ma Saida. Mr nem olyan jelents, mint a bibliai korban, azonban mivel a Libnon lbnl fekszik, sksga szp, termkeny, s gy elg sokan ltogatjk. Pl itt tltheti a vrakozsi idt. Megltogathatja bartait egy r ksretben, akihez oda volt bilincselve. A „bart” kifejezsen Lukcs a keresztyneket rti (v. ApCsel 24:23). Krisztus azokat, akik kvettk, egy nagy csald tagjaiknt fogta ssze. A kztk lv benssges kzssg, testvri kapcsolat jellsre azon fogalmakat hasznlja, amelyek e vilgban a legszorosabb emberi ktelkek kifejezsre szolglnak. A centri trvnyes keretek kztt a rbzott fogoly javra rvnyesti hatalmt, embersges (philanthrpos). tjukat az ellenszl miatt nem folytathatjk tervk szerint. A nyr vgn mr szaknyugati irnybl fut a szl, gy nem tudnak kimenni Ciprus alatt a nylt tengerre. A kis-zsiai Cilicia s Pamflia tartomnynak partjai mellett hajznak tovbb, a lykiai Mirig. Mira a tengertl 3 km-re volt. Az jszvetsgi korban igen fontos gabonakereskedelmi kikt. Az Alexandria–Mira–Krta hajt hajzsra alkalmas idben 11–14 napig tartott, az Alexandria–Puteoli pedig 50–70 napig. Egyiptom–Mira s Mira–Rma kztt lnk volt a hajforgalom. Mira a csszrkor ta lendlt fel. Ma Dembra a neve. Itt a haj utasai egy Itliba indul alexandriai hajra szllnak t. Lukcs rzkelteti, hogy tovbbra is ott vannak Pl mellett, s az esemnyekrl a szemtan hitelessgvel szmol be. Maga is tlte Pllal egytt a hajutat. Tovbbra is a partok kzelben maradtak, gy is csak nehezen jutottak el Knidoszig. Knidosz Kria tartomnynak tengerparti vrosa a Ksz s Rodosz kztt lv flszigeten. Kis-zsia legnyugatibb pontja. A bradypleooyntes „kslekedve, lassan hajznak, csekly hajutat tesznek meg” kifejezs jellemz az tra. Normlis idben a haj rnknt nagy terhels esetn is megtett 9 km-t, itt nagy nehezen csak 3 km-t tudott megtenni. Kedvez szl esetn az t Mirbl Rodoszba vezetett volna, s onnan elre dli irnyba, Krta alatt halad el. Ciprusbl mg kedvezbb, kzvetlenebb tvonalon is lehetett haladni Krtig. Itt, a nehezen megkzeltett Knidosz kzelbl, mivel kiktni nem tudtak a szl miatt, elhajztak Krta alatt Szalmne kzelbe. Szalmne Krta szigetnek szaki cscsn tallhat. Nagy fradtsggal, igen nehezen tudtak csak elhaladni mellette. gy jutottak el a sziget dli rszre, a Szpkiktbe, Lzea vrosnak kzelbe. A kikt neve Kololomonia. Lzea helyt csak a rgi romok jelzik, a kikt viszont ma is megvan (Limenes Kali). Az alexandriai tengerszek hresek voltak az korban. Iulius a rbzott foglyokkal egytt nem kln hajval utazik, gy Pl titrsai minden tovbbi nlkl vele egy hajn utazhatnak. Az t kzdelmes, Krta „Szpkikt” nev helysgben szaktjk meg.
9–26. A tengeri viharban.
Pl tancsa ellenre folytatjk a hajutat. A hajzsra alkalmas idnek vge. Pl a zsid naptr szerint hatrozza meg az idt. Az szi nagy engesztel ldozat napja Tisri (szept.–okt.) 10-e, a lombstor nnepe eltti 5. nap (3Mz 16:29; 23:26–32). Az kori hajs szeptember kzeptl kezdve nem szllt tengerre: november 1-jtl mrcius 10-ig sznetelt a hajzs. Pl nem mint meteorolgus, nem is mint a hajzsban jrtas szakember szl hozz a krdshez, hanem mint prfta, a neki adott vilgossg alapjn. Tancsval mint Isten szolgja akar segteni. Plnak itt ez az els tancsa. Isten szolgja az r kijelentse alapjn tbbet lt a bekvetkez esemnyekbl, mint a szakemberek. A prftai kldets alapjn, a neki adott vilgossg birtokban nem hallgathatja el azt a szt, amit az r bzott r. Kzvettenie kell azt az zenetet, amit Istentl kapott. Isten kvetei nemcsak arra kaptak felhatalmazst, hogy megtrsre szltsanak, hanem arra is, hogy az let klnbz esemnyei, olykor letveszlyes krlmnyek kztt konkrt, vilgos tmutatst adjanak, a „legfbb szakrttl” vett tmutatst kzvettsk. A „megigazt” sz mellett az „igazt” sz hirdetsre is felhatalmazst nyertek. Krisztus kveti kldetshez tartozik az tmutatst jelent hiteles zenet kzlse is. Az r szolginak van mondanivalja az let veszlyes szituciit illeten, nem maguktl, hanem az r megvilgost kegyelme ltal. Az r kvetinek kzleti felelssge nyilvnul meg Pl tancsban. Az Ura az a szabadt, aki az ellensg hatalma all gy szabadtotta meg az embert, hogy az lett veszlyeztet csapdk kikerlsre figyelmezteti, az let tjra vezeti. Pl vilgoss teszi, hogy a hajzs, az t folytatsa letveszlyes. A szzados viszont Pl int, figyelmeztet szava helyett inkbb hitt a kormnyosnak s a hajtulajdonosnak. Ez alapjban vve termszetes, hiszen a kormnyos a szakember. Az azonban nyilvnval, hogy az let racionlis tnyezi mellett szmolnia kell minden embernek az irracionlis tnyezkkel is. A szakrtk sem kapcsolhatjk ki az let esemnyeinek alaktsbl a legfbb Szakrtt. A prftai sz a relis veszly elkerlst akarja megakadlyozni, ez azonban csak akkor sikerl, ha figyelnek r, ha hisznek benne. Mg egy dolog befolysolja a haj vezrkart, az, hogy a kikt nem volt telelsre alkalmas. A tbbsg teht gy dnttt; hogy folytatni kell az utat, htha sikerl eljutniuk Fnixbe. Fnix Krta szigetnek dli partvidkn fekv kiktvros volt. A tbbsg dntse alapjn folytatdik teht a tengeri t. A tbbsg hangja azonban nem Isten hangja. A tbbsg Pl tancst elveti, a figyelmeztet szra nem hallgat. A kijelents hitelessgn azonban semmit nem vltoztat, hogy a tbbsgnek mi a vlemnye rla, hogy a tbbsg elfogadja vagy ppen elveti. Jzus keresztre fesztst, Barabbs szabadon bocstst a tbbsg szavazta meg. A prftai sz hitelessge akkor is rvnyes, ha az emberek tbbsge nem hallgat r. Eletet, szabadulst, veszlyes helyzetek elkerlst azonban csak azoknak jelent, akik elfogadjk, rvnyestik, eszerint jrnak el. Isten tmutatst el lehet utastani, azonban amikor az ember ezt teszi, maga ltja krt. Nem a tbbsg vlemnye, hanem Isten tmutatsa a dnt az esemnyek alakulst illeten. A tbbsg dntse alapjn a hajt legkzelebbi llomsra igyekeznek. Mivel dli szl kezdett fjni, gy gondoltk, megvalsthatjk tervket. Fnix mindssze egynapi hajtra volt normlis krlmnyek kztt Krta Szpkiktjtl. Az enyhe dli szl utn hatalmas szakkeleti orkn tmadt. Az eurakylos els fele a grg Euros („dlkeleti szl”), a msik latin (Aquilos) szaki szl”. Az Eurost npies hasznlatban azonban a keleti szljellsre hasznltk. sszettelknt az „Eurakvil” a vihart tmaszt szakkeleti szl neve. Olyan veszedelmes vihart kavar szlrl van sz, mint amilyen Amerikban a tjfun. Ez kivitte a part kzelbl a hajt a nylt tengerre, a tovbbiakban gy mr nem a kormnyos, hanem a vihar irnytotta a hajt. A teljes pusztuls fenyegette az utasokkal egytt. A vihar teljes erbl tombolt. A szembeszllel egyltaln nem tudtak haladni. Ez a helyes irnytl eltrtette ket Klauda szigete fel. Klauda vagy ms olvass szerint Kauda egy kis sziget Krttl dlnyugatra. 40 km-re van Krta nyugati rsztl. Ma Gozzonak nevezik. Mikor Klauda al futottak, csak nehezen tudtk megtartani a mentcsnakokat. Arra aligha gondoltak, hogy itt kssenek ki. Tovbb sodrdtak s nagyon fltek, hogy a Szirtisz-tengerbl ztonyaira futnak. Szirtisz az szak-afrikai partvidk egyetlen risi nagy ble, melynek szlessge a cirnei hegysgtl a numidiai partokig csaknem 1000 km. Partja sehol nem alkalmas a hajzsra, mert sekly viz, homokos s ztonyos. Az kori hajsok, ha csak lehetett, messze elkerltk. A hajsok a horgonyt leeresztettk s gy sodrdtak tovbb. A horgony rzkeli az szak-afrikai Nagy Szirtisz-blben kpzdtt ztonyokat. A hajsok a maguk mdjn igyekeznek minden vintzkedst megtenni. A vdelmi intzkedsek elvgzse utn is teljesen remnytelen a helyzet. Az ember tehetetlen a termszet fktelen erivel. A vihar nem sznik tovbbra sem. A hajterhet gy kidobltk, majd harmadnap a haj felszerelst is. Ezutn sem lett knnyebb a helyzet. Sem a Nap, sem a csillagok nem voltak lthatak a vihar miatt tbb napon t. Mr teljesen remnytelennek lttk azt, hogy letben maradjanak. Az gbolt sttsge a sr sttsgre emlkeztette a haj utasait. Enni sem tudtak a remnytelen helyzet miatt. Miutn sokat heztek, s a helyzet egyltaln nem vltozott, Pl a ktsgbeesett utasokat az r grete alapjn btortja. Az r kijelentse alapjn szl hozzjuk. Emlkezteti ket korbbi tancsra, amelyre ha hallgatnak, elkerlik ezt a sok szenvedst, flelmet jelent utat. Az r azonban nemcsak abban mutatja meg hatalmt, hogy az emberekkel elkerlteti a veszedelem tjt, hanem abban is, hogy a remnytelen helyzetben megtart s kiszabadt abbl. Isten angyala Isten kldtte, a zsid s pogny hallgatknak egyarnt ismert fogalom. Isten rszrl a btort sz ismtldik: „Ne flj, Pl”. Az r, aki egykor tantvnyait a viharos Tiberias-tengeren megmentette, Plt is megmenti azokkal egytt, akik a hajn vannak. Az r szolgjnak jelenlte ldst jelent krnyezete szmra. Isten kijelentse remnysget ajndkoz a remnytelen helyzetben, szabadulst gr a viharz tenger hullmai kzl. Megismtli az apostol kldetsre vonatkoz kijelentst. Az letkrt aggd embereknek letk megtartatst grte. Az r a vihar ellenre megrzi a haj npt. A feleltlen lps kvetkezmnye br keserves, de nem hallos. Isten engedelmes szolgjnak jelenlte lds s oltalom krnyezetnek (Pl), engedetlen szolgja viszont veszedelmet hoz krnyezetre (Jns). Az r megersti Plnak tett rgebbi grett s megmutatja a kvetkez lpst (ApCsel 23:11). Pl hisz Isten szavnak s hitre szlt. Senki nem vsz el, csak a haj. Egy szigetre kell kivetdnik. Az apostol Isten kijelentsre pt. Bizonysgot tesz arrl, hogy az r szavra lehet szmtani.
27–44. Pl s trsai megmeneklnek.
Az elbeszls tovbb folytatdik. Klauda szigete mellett voltak utoljra szrazfld kzelben. Azta 324 ra telt el, azaz 13 s fl nap. Krta s Sziclia kztt az Adriai-tengeren csak Mlta szigete van. A haj j irnyban haladt annak ellenre, hogy a hajsok egyltaln nem tudtak sem tjkozdni, sem irnytani a vihar miatt. A hajsok szlelik, hogy szrazfldhz kzelednek. Isten emberi eszkzk munkjt hasznlja fel szabadtsban: azokat is, akik semmit sem tudnak rla. Adrinak neveztk az egsz Fldkzi-tengert az korban. Euchonto hmeran genesthai: „azon imdkoztak, hogy nappal legyen”; „kvnva kvntk, hogy nappal legyen”. Az letveszlyes helyzetben a hajsok csupn a maguk letnek megmentsre gondolnak. Meg akarnak szkni. Az egsz haj npnek megmeneklshez azonban szksg van a hajsok tovbbi munkjra. Pl megakadlyoztatja nz tervk megvalstst. Tancsval, btort szavval s j pldjval szinte vilgt a haj utasai kztt. A stria „megmenekls”, csak itt s a Zsid 11:7-ben szerepel ilyen rtelemben. A katonk gondoskodnak arrl, hogy a hajsok a hajn maradjanak. Isten a haj utasait egytt segti; az emberi eszkzk aktivitst vrja. Pl – miutn biztos volt abban, hogy senki nem vsz el – tkezsre buzdtja a haj npt. A szomorkod, aggd, hallos veszedelemben lv embereknek nem esik jl az tel sem. Az letkrt azonban mr nem kell aggdniuk. Pl buzdtja ket: azon igyekezzenek, hogy jra sszeszedjk magukat, megersdjenek. Isten elhatrozta, hogy megmenti letket, ezrt nekik is arra kell trekednik, hogy a lehetsggel tudjanak lni. Pl hlaadssal vette a kenyeret, ahogyan szokta. Zsid s keresztyn krkben egyarnt termszetes volt az tkezs eltti hlaads. Pl j pldja pozitv hatssal van trsaira. Nekibtorodtak s k is enni kezdtek. Mintegy 276 ember volt a hajn. Az apostol remnysget breszt a remnytelen emberekben, gy kedvet kapnak az evsre. Mikor jra remnysgk van az letre, megindulnak az letfunkciik. Az ember lelkillapota fizikai llapott is meghatrozza. A flelem lebntja az embert, a remnysg felszabadtja s megsokszorozza leterejt. Miutn ettek s jllaktak, a gabont a tengerbe szrtk. gy knnytettek a hajn. A szrazfldet igyekeztek megkzelteni. Mikor azonban a fldnyelvhez rtek s rfuttattk a hajt, annak orra befrdva mozdthatatlann vlt. A hajsok manvere nem sikerlt. Nem tudjk megmenteni a hajt. A katonk – mikor ezt lttk – a foglyokat meg akartk lni, nehogy megszkjenek. A szzados azonban ezt nem engedlyezi Pl miatt, hiszen is fogolyknt utazott a hajn. A szzados nem ad helyet az embertelen indtvnynak. A haj teht tnkrement, de utasai letben maradtak. Isten grete beteljesedett, sok apr mozzanat ltal juttatja elbbre gretei beteljesedst.
Csel. XXVIII. RSZ
Csel. 28,1–10. Mlta szigetn.
A 28. rsz els fele (1–16) az utols olyan jelleg tudsts, melyben Lukcs a tbbes szm 1. szemly formult hasznlja (Wir-Bericht). Lukcs Mlta szigetn mg szemtanknt vesz rszt az esemnyekben (28:2kk..7kk.). Az ellensges elemekkel szemben a sziget laki rszrl igen bartsgos gesztusokban van rszk. Hrom hnapig tartzkodnak a szigeten. Mlta Sziclitl dlre fekszik, a Fldkzi-tenger egyik kis szigete. Az korban kzigazgatsilag Sziclihoz tartozott. Tbb kiktvel rendelkezett, laki fnciai eredetek voltak, a pun nyelvet beszltk, de sokan rtettek grgl is. Korbban Karthg birtokban volt. Kormnyz llt a sziget ln. Lukcs beszmoljnak eredetisgt kori feliratok is megerstettk.
1–6. Az els epizd. A vipera nem rthat Plnak.
November kzepe lehetett, amikor Plk a szigetre kerltek. A bennszlttek a segtsgre szorul embert ltjk a hajtrs utn a szigetre kerlt emberekben, s embersges krlmnyeket igyekeznek teremteni szmukra. A hideg, ess id meglehetsen lehttte a levegt, 12 fokra sllyedt a hmrsklet. Pl nem nzi ttlenl a tbbieket. Rszt vesz a munkban. Egy j nagy tz melege a legnagyobb jtett a tengerbl megmeneklt emberek szmra, amely mellett megszradhatnak s felmelegedhetnek. Pl a szigeten ppen olyan otthonosan mozog, mint a hajn. Segt a tzraksban, jllehet jelents ember, hiszen Isten kvete. Mlta szigetn hrom szimpatikus emberi vonsa mutatkozik meg: 1. Aktv, vllalja a kzssget azokkal, akik a szksghelyzeten enyhteni akarnak. 2. Az elmleti ember j gyakorlati rzkkel rendelkezik. Azt teszi, amire az adott szituciban szksg van. 3. A vilgmret feladatokkal megbzott ember a legkisebb szolglatokat sem veti meg. A szveg kvetkez rszletnek rtelmezse nem egysges. Nmelyek szerint a vipera csak rtekeredett Pl kezre, msok szerint megmarta. A szvegsszefggs az utbbit igazolja. A bennszlttek a gyors hatst vrjk. A kgy mrge azonnal hat. A sors kezt ltjk a trtntekben, s Pl mltjra kvetkeztetnek ez esemny alapjn. Kvetkeztetsk nem igazoldik. Pl annak ellenre sem lett a mrges vad ldozata, hogy az megmarta. A hagyomny szerint azta nincs a szigeten vipera, mita Pl lerzta kezrl a tzbe. Jzus grete beteljesedett (Mk 16:18). A kgy nem rthat Plnak. Isten ereje oltalom. A bennszlttek tlrtkelik az Isten oltalma alatt lv embert (v. ApCsel 14:11–12). A csoda elbeszlse itt is kveti a mfajnak megfelel keretet. Az 1–2. v. a csoda bevezetse. 3. v. Az expozci, a kgymars. 4. v. A feszltsg fokozsa, az eset magyarzata. Arra vrnak, hogy Pl befejezi az lett. 5. v. Az esemny centruma: Pl a kgyt egy egyszer gesztussal lerzza, s az a tzbe esik. A kgy megsemmisl, mert az megmarta az embert. A kgymarta ember szmra van szabaduls, lehetsg az letre. A csoda mindenki szeme lttra trtnt. Plnak a kgymars nem rtott. 6. v. A csoda zradka, az esemny rtkelse. Mikor semmi baja nem lett az apostolnak, az esemny szemtani megvltoztattk vlemnyket. Az rtkelsk azonban nem llja meg a helyt, mint ahogyan az elz esetben sem. Mivel Pl a mreg ellen vdelmet lvez, gy gondoljk, hogy halhatatlan. Itt nem szl arrl Lukcs, hogy az apostol itt is, mint ahogyan az ApCsel 14:14k.-ben is, szembeszllt a pogny vlekedssel. ppen azrt nem szl, mert az mr ez esetben termszetes. Pl minden bizonnyal itt is eloszlatta a tvhitet. Ez az esemny azt ersti meg, hogy Pl esetben is beteljesedett Jzus grete (Lk 10:19; v. Mk 16:18).
7–10. A msodik epizd. Pl meggygytja Publiusz atyjt s a sziget betegeit.
Az esemny kzppontjba jra Pl kerl. A trtnet sznhelye egy falusi birtok, melyen Plt a sziget elljrja ksrivel egytt vendgl ltta. Pl a szigeten nagy szabadsgot lvezett. Publiusz a sziget legmagasabb rang tisztviselje, els embere. Ez a megnevezs hivatalos cm. Publiusz a Poplios latin, rmai vltozata. Keleten ltalban 3 nap volt a szoksos vendglts bevett idtartama. Az els s msodik esemny kztt az sszefggs nyilvnval. Publiuszban felbredt a remnysg, hogy Pl tud segteni rajta, s csodlatos mdon meggygytja a hall kzelben lv slyos beteg apjt. Lukcs azt nem jelzi, hogy ez lett volna a meghvs oka. Pl itt is, mint ahogyan egykor Mestere Pter hzban a vendglt Pter anyst, meggygytja a sziget els embernek apjt (v. Lk 4:38k.). A gygyts nem orvosi eljrssal, hanem imdsg s kzrttel ltal trtnik. Pl egyedl megy be a beteghez. A beteg llapota slyos. A dysanterion „hasmens, blhurut, vrhas”. A rgebbi grg formja „dysenteria” (att.). A pyretoi, vagyis a fogalom tbbes szma volt az orvosi gyakorlatban hasznlatos, mint ahogyan itt is lthatjuk. A vrhas csak nehezen s lassan gygyul, nagyon slyos betegsg. Isten kegyelme, az ereje azonban slyos esetekben is segthet. Pl imdsg s kzrttel ltal gygyt. Isten erejt veszi s adja t. Orvosolja a bajt, kzvetti a gygyt ert. Nem Pl szerzje, hanem csak kzvettje annak a csodnak, amelynek tani lesznek. Kzrttelvel Istennek ajnlja a beteget, a beteg lett s az r erejt nyeri el az ltala. Miutn ez megtrtnt, a tbbi beteg szigetlak is felbuzdult. Plt felkerestk, s az meggygytotta ket. Lukcs summriumban adja csupn a hrt a tovbbi gygytsokrl, mint ahogyan azt az eddigiek sorn is tbb esetben tette. Nem rszletezi az egyes gygytsi trtneteket. Pl apostoli tisztnek hitelessgt jelzi, hogy Jzus grete, amit a tizenkettnek adott, ltala is beteljesedik (Jn 14:12kk.). A tim a honorrium jellsre szolgl. A sziget laki erklcsi s anyagi megbecslsben rszestettk Plkat. Gondoskodtak arrl, amire szksgk volt az t folytatshoz. – Publiusz a hagyomny szerint Mlta szigetnek els pspke, majd Dionszosz halla utn athni pspk volt, ksbb mrtrhallt halt.
Csel. 28,11–16. Mlttl Rmig.
A tli knyszerpihen utn kora tavasszal indulnak tnak Plk. Ez rmai tjuk utols szakasza, amely minden baj nlkl megy vgbe. Hrom hnapot, a novembert, decembert s janurt tltttk Mlta szigetn. Februrban folytatjk tjukat. jra egy Alexandribl val hajra szlltak, de ez – mint a Fldkzi-tenger kiktvrosainak sok hajja – a dioszkuroszoknak volt szentlve. Ezek Isis, a tengeri utak vdelmezje mellett szintn ilyen funkcit tltttek be. A dioskouroi Zeus ikerfiai, Castor s Pollux. Az llatvben az Ikrek csillagzattal azonosak. Egykor a hajsok gy gondoltk, hogy k azok a tzes jelensgek, amelyek a viharok alkalmval megmutatkoznak. Tengeri isteneknek tartottk s imdtk ket, mint ahogyan nmelyek ma Miklst s Kelement. Egy pr napos szirakzai s egyhetes puteoli tmegszakts utn rkeznek meg Rmba. Szirakza Sziclia keleti partjnak legjelentsebb kiktvrosa, Kr. e. 743-ban a korinthusi grgk alaptottk. A Kr. e.-i 5. szzadban fvros lett. Az athniek 414-ben, ksbb a karthgiak is eredmnytelenl ostromoltk. A rmaiak 212-ben, ktvi ostrom utn tudtk elfoglalni. Lakossga a vros fnykorban 1 000 000 volt. Sziclia legjelentsebb vrosban mindssze hrom napot tltttek, a hajsok ugyanis kedvez szlre vrtak. tjukat ezutn Itlia partvidkn folytatjk tovbb, mintegy 350 km-en t. A kedvez dli szl segtette ket, hogy ne hzdjon el az t. Puteoliban lltak meg legkzelebb, az Itlia nyugati partjn fekv hres kiktvrosban. A vrost szintn grgk alaptottk. A keleti npek szvesen kerestk fel a Npolytl dlre fekv hres kiktt. A grgktl a 2. pun hborban, Kr. e. 194-ben foglaltk el a rmaiak, gy rmai tengeri kolniv lett. Klaudiusz a kiptsre igen nagy gondot fordtott. A zsidsg is kedvelte. Plk megrkezsekor mr vannak keresztynek a vrosban. Krtk is ket – ppen a tavaszi nagy nnepre, a hsvtra val tekintettel –, hogy egy htig maradjanak a kreikben. gy Plk 59-ben a hsvti nnepeket Puteoliban tltttk. Innen a haj utasai rendszerint gyalog folytattk tjukat. Rma kb. 5 napi t, 200 km. Mikor a testvrek meghallottk Plk rkezsnek hrt, megszervezik az illend fogadst. A figyelmessg, a szeretet jele gy is megmutatkozik az apostol irnt: Vannak, akik a hosszabb, vannak, akik a rvidebb utat tudjk vllalni. Az Appius Frum Rmtl 65 km-re; a Tres Tabernae 49 km-re van. Ez a testvri ldozat abban mutatkozott meg, hogy a rmai gylekezet tagjai Pl el mentek. Ez a msodik jelzs arrl, hogy a keresztynsg hamarabb eljutott a vilgnak erre a rszre, mint Pl. Ez jelzs azonban arrl is, hogy az akkor ismert vilg centrumban megjelentek az j vilg hrnkei, ott volt Krisztus egyhza. Az evanglium a vilg centrumban gy jelent meg, hogy hrnkeinek szemlye ismeretlen maradt. A misszii munknak vannak vilgszerte ismert nagy egynisgei, de vannak nvtelen, csendben, egy-egy kis terleten munklkod egynek is. Az evanglium szvtl szvig, barttl bartig, szemlyes beszlgetsekben is terjedhet. A lnyeg az, hogy ki-ki gy vllalja annak terjesztst, ahogyan az r rbzta. Nem is tudjuk pontosan, hogyan alakult meg a rmai gylekezet. Minden bizonnyal Jeruzslemben az nnepi alkalmakon megfordul zsidk, akik keresztynekk lettek, vltak az r hrnkeiv, msrszt a Rmban megfordul egynek, akik mr Krisztus kveti voltak, lettek a hit tjnak bizonysgtevi. Mindenesetre nem a 12 kzl valaki, nem is a hetes kr tagjai, nem a pognyok apostola alaptotta ezt a gylekezetet. Mieltt a pognyok apostola Rmba rkezik, ott mr vannak keresztynek, vannak, akik szeretettel fogadjk a npek apostolt, vrjk t. Az Appius Frumtl, illetve a Tres Tabernae-tl Pl mr a rmai keresztynekkel egytt folytatja tjt. A Frum Appia a Via Appia mentn lev piac. Appius Claudius Caecus alaptotta Kr. e. 312-ben. Jelents kereskedelmi kzpontt fejldtt: A Via Appia Rmtl dl fel vezetett. A Tres Tabernae hrom kocsma, vendgl. Postai megllhely, valamint szllshely Rmtl dlkeletre, a Via Appia mentn. Pl az eltte jr, munklkod Isten tetteinek jeleivel tallkozik, neki hls a testvrek szeretetrt. Rmban az apostol engedlyt kap arra, hogy a praetorium krnykn privt laksban legyen azzal a katonval, aki rizte. A rmai hatsg inkbb bartot lt Plban, mint ellensget. Meggyzdst ugyan nem rtik, de embersgt becslik.
Csel. 28,17–31. Pl Rmban.
Pl eddigi munkamdszere szerint jr el: Izrel gylekezetvel veszi fel elszr a kapcsolatot. Nincs abban a helyzetben, hogy keresse fel a zsinaggt, mint ahogyan zsia s Eurpa ms vrosaiban, gy ht maghoz hvatja npe vezetit (Lk 1:47). Beszmol helyzetrl: nem az apr mozzanatokat ismerteti, hanem a lnyeget mondja el. A to thnos mou Izrelt nem mint Isten npt (17. v.), hanem mint faji kategrit hatrozza meg, amelyhez is tartozik. A rmai zsinagga tagjai nem kaptak rtestst Jeruzslembl Pl dolgairl. Egy elre meghatrozott napon keresik fel Plt. Elg nagy lakst brelt, kltsgeirl fknt a helyi keresztynek gondoskodtak. Ltogatit itt fogadhatta s alkalomadtn el is tudta helyezni. Az esetitcento-tl fgg a kt partcipium (ApCsel 11:4; 18:26). A diamartyromenos a keresztyn igehirdets kifejezje az ApCsel-ben (v. ApCsel 2:40; 8:25; 10:42; 18:5; 20:21.24; 23:11). A peithn (ApCsel 13:43; 18:4; 19:8.26), az igehirdet megismtld fradozsa azrt, hogy hallgati az igehirdets igazsgrl meggyzdjenek. A basileia tou theou az igehirdets tfog, sszefoglal tartalma (v. ApCsel 9:8; 20:25 itt ppen gy, mint a 8:12-ben s 28:31-ben, a Jzus-esemnyt jelenti). Pl szinte odaadssal frad nprt, nem sajnlva idejt s erejt. Izrel szmra az rs alapjn vilgtja meg, hogy Jzus a meggrt Messis. A nzreti Jzus az, akire a zsidk vrtak. A trvny s a prftk egyarnt t hirdetik. Az szvetsg Krisztusbizonysgok sorozata. Ahogyan Pl az Areopagoszon tette, gy itt is alkalmazkodik hallgatihoz. Az rs npnek az rs alapjn hirdeti Krisztust (v. Lk 24:27). Az rs Krisztushoz vezet, r mutat. A nzreti Jzus Isten orszga megteremtje, benne s ltala van jelen a vilgban az r kirlysga. Ez az orszg lelki, s jelen krlmnyek kztt lthatatlanul hat, az letet tforml, megjt erejvel van jelen (ld. Mt 13). Pl bizonysgttele Rmban nem maradt hatstalan, mint ahogyan Athnben a npek fiainak krben sem (ApCsel 17:34). Pl bizonysgttelnek Izrel krben is van eredmnye. Tapasztalata Rmban is az, mint ami brhol Izrel fiai esetben. Az apostol Rmban sem rte el azt, hogy hallgati kzl valamennyien higgyenek Krisztusnak. Az evanglium szavt csak nmelyek fogadjk hittel a jelenlvk kzl. Krisztus szemlye gy nmelyeknek ldst, msoknak tletet jelent. Az let, az dvssg lehetsge mindenki szmra kszen van. Az dvssghez vezet utat Isten kinyitotta, de csak azok rszeslnek benne, akik rlpnek erre az tra (Lk 2:34–35). Pl igehirdetse nyomn az trtnik, ami az dvtrtnet elz korszakban is sorozatosan lejtszdott. Voltak, akik hittel fogadtk Isten kveteinek szavt s ltek ltala, de voltak olyanok is, akik elutastottk, vitatkoztak rajta, s gy tlett lett szmukra. Az elutastott kegyelem kvetkezmnye az tlet. Izrel azonban mint tipikus valsg nem fogadja be Krisztust. A kals jelentse: „helyesen”, „tallan” (Mk 6:7; Mt 15:7) szlt a Szentllek a prfta ltal (zs 6:9 LXX; Mt 13:14.15; Jn 12:40). Az gret npe vakk lett Isten greteinek beteljesedse irnt, visszalt a neki adott lehetsggel, ezrt Isten tlete teljesedik be rajta. Engedetlensge miatt az dvtrtnet vonala nem szakad meg, a pognyok viszik tovbb. Az Ige kzttk hirdettetik s k fogadjk be. Az Izrel rszrl visszautastott zenet a npek fiainak szl (zs 40:5; Lk 3:6). Pl elvi ltalnossgban jelenti be itt a kvetkez idszak programjt a mgtte lv Kijelents s a Kijelentst igazol tapasztalat nyomn. Az ismtldik meg Rmban, amit mr korbban ismtelten tapasztalt Izrel krben: A np nem becslte meg Isten kveteit, elutastotta Isten szavt. Nem azrt nem tudott ez a np az r akaratrl, mert nem volt kijelents, hanem azrt, mert a prftk szavt nem vette figyelembe, elzrkzott elle. Pl rzkelteti s megfogalmazza Rmban azt a nagy teolgiai fordulatot, ami az apostolok munkjnak vge fel nyilvnvalv lett: az dvtrtnet vonalt a trtnelem utols nagy korszakban nem Izrel viszi tovbb, hanem a lelki Izrel, nem az szvetsgi np, hanem az jszvetsges np; nem azok, akiknek a kezben voltak a szent iratok, hanem azok, akiknek a szvk megnylt az r megtrsre szlt szavra: Krisztus egyhza. Pl Izrel megtrst csak a vg, Krisztus dicssges visszajvetele esemnyei „misztriumnak” tartja, s ekkorra vrja (Rm 9–11). Az egyhzhoz a jvben elssorban a npek fiaibl val keresztynek tartoznak. A 29. v. a legrgebbi kziratokban nem tallhat, az elz rszlet gondolatt ismtli. A misthma sajt kltsgn fenntartott laks. A rmai keresztynek s a tbbi gylekezet tagjai segtettk Plt. A per tovbbi alakulsrl nincs sz, mert az ApCsel koncepcija szempontjbl mr nem lnyeges. A m cljnak megfelelen szemlltette azt, hogy az apostolok nsszii munkja nyomn megalakult egyhz hogyan teljestette Jzus parancst. Jeruzslemmel kezdve szemlltette a misszii munkt, Jdea s Samria tartomnyain t a fld vgs hatrig. Krisztus j messisi gylekezete elkezdte s vgezte kldetst Izrel s a npek krben. Pl eljutott Rmba, s az akkor ismert vilg centrumban munklkodik. A parrsia az ApCsel-ben hrom mozzanatot egyest: a beszd nyilvnosan, nyltan, meghatalmazs alapjn szl. Itt az els kettre esik a hangsly. Kls tnyezk nem akadlyozzk Pl igehirdetst. A kt v emltse arra utal, hogy ezutn megsznt ez a helyzet. Pl els rmai fogsga knny volt. A kvetkez id esemnyeirl Lukcs nem szl, gy az nem hozhat sszefggsbe a ksbbi levelek esemnyeivel (ld. Psztori levelek). A knyv teljestette clkitzst. Minden hipotzist, amely a knyvet befejezetlennek tartja, el kell utastanunk. Az evanglium (Krisztus parancsa s tmutatsa szerint) eljutott a Rmai Birodalom centrumba is. A keresztynsg vilgot tfog cljnak megvalstsa biztostva van. Ehhez kpest mr nem az a dnt krds, hogy egy engedelmes szolgnak, Plnak a sorsa a tovbbiakban hogyan alakul. Az Apostolok Cselekedeteirl rott knyv nem sorsregny, hanem dvtrtneti tudsts s zenet. Pl Rmban olyan jelleg munkt vgzett, mint korbban Efzusban. Nem ment vrosrl vrosra – mint ahogyan azt korbban tette –, hanem t keresik fel mindazok, akik az evanglium irnt rdekldnek. Az evanglium terjesztsnek mdja az apostoli korban sem csak az, hogy nagy sokasg eltt tesz bizonysgot az r szolgja, hanem az is (s ez nem kevsb jelents), hogy azokkal foglalkozik, akik t felkeresik. Isten orszgt hirdetni s tantani akkor is lehet, ha kis ltszm a hallgatsg. Pl Rmban nem zsinaggban, hanem sajt brelt laksn hirdeti az igt s tantja az let tudomnyt. A megvlts jogn Krisztus az egsz teremtett vilg. Ahogyan egykor a tengerpart s a hegyoldal, valamint a magnhz lett Jzus tantsnak sznhelyv, gy az hsges kvetnek brelt laksa is az evanglium hirdetsnek sznhelyv, misszii centrumm lett. Az n. szent hely mit sem r, ha nincs jelen benne Krisztus, a brelt szlls misszii kzpontt lesz s az let tudomnynak szkhelyv, ha az r hv szava szlal meg benne: az egszsges, hitre nevel, keresztyn ton eligazt, Isten dicssgt s az emberek javt szolgl tudomny. Pl misszii munkja s tanti mdszere modell a ksbbi nemzedkek elhvott szolgi szmra is. A m zr mondata rmhr: Pl minden akadlyoztats nlkl hirdetheti Isten orszgt s tanthatott Jzus Krisztusrl. Lukcs tudstsa itt ri el cscspontjt, mve pedig a vgt. Arrl a felszabadt s remnysget ajndkoz tnyrl tesz bizonysgot, hogy az egyhz trtnett az az r irnytja, aki minden hatalom mennyen s fldn. Az egyhz hajja ugyan viharz tengeren halad elre, de clba r, mert a kormnyrd mellett az l, aki szeleknek s viharoknak, npnek s npeknek, az egyhznak s a vilgnak egyarnt Ura. Kaput nyit s kaput zr, lehetsget ajndkoz s megfoszt attl. Az evanglium, a megfesztett s feltmasztott nzreti Jzusrl szl hr hangzik a vilg kzppontjban: Rmban.
|