//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Acta 21 - 24

Acta 21 - 24


Csel. XXI. RSZ

Csel. 21,1–14. Miltosztl Czreig.

Pl a legrvidebb ton igyekszik trsaival egytt Jeruzslembe. Lukcs arrl nem szl, hogy rajta kvl, illetve Trofimosz s Arisztarkhosz mellett kik vannak mg Pl ksretben. Lukcs jra szemtanknt szmol be az esemnyekrl. tjuk Kis-zsia dli partjn Ciprustl balra vezetett. Igen jl haladtak, az els nap eljutottak Kszba, a Kis-zsia dlnyugati partjn lv szigetre, mely Knidosztl szaknyugatra fekszik. Ksz hres volt Aszklpiosznak, az orvosok istensgnek lltott szenthelyrl. Hippokratsznek, a neves kori orvosnak ez volt a szlfldje. Ma Koo a neve. Innen a msodik nap jutottak el Rodoszba. A sziget terlete 1448 km2. Terlete helyenknt szikls, tbbnyire azonban termkeny fld. Legmagasabb hegysge az Atabyrium (1240 m), partviszonyai kedvezek, ezrt lnk kereskedelem sznhelyv lett. ghajlata egszsges, bartsgos. Nincs olyan nap, hogy a Nap sugarai ne lennnek lthatak. Hajptsre alkalmas faanyaga, bor, fge s zletes hal a legnevezetesebb termkei. Vespasianus rmai csszr szabadsgtl megfosztotta, de sznoki iskolja s szobrszati iskolja mg ezutn is virgzott. Innen a kvetkez nap Patarba, Lcia jelents tengeri vrosba rkeztek, amely a tartomny legdlibb rszn fekdt. A haj eddig a part mentn haladt. A meglehetsen nagy tvolsgot egszen rvid id alatt tettk meg. Ciprus mellett gy hajztak el, hogy a szigetet csak a hajbl lttk. Truszig sehol sem idztek. Trusz, a grg tyros, a hber zor nven ismeretes, jelentse „szikla”. Fncia legnevezetesebb vrsa. Kr. e. a 14. szzadban mr a Tel-el Amarna-levelekben is emltik. Kr. e. 1100 ta a fnciai vrosszvetsg fvrosa. A Fldkzi-tenger fontos kereskedelmi kzpontja. Ma Sur a helysg neve. A haj rut szlltott Truszba. Nem megy tovbb, gy vrniuk kell addig, amg tirnyuknak megfelel hajt kapnak. Trszban Istvn vrtanhalla utn hamarosan gylekezet tmadt (ApCsel 11:19). Valsznleg Plk mr tallkoztak velk. Ez a gylekezet az Istvn vrtanhalla miatt tmadt ldzs kvetkeztben, a hellnista testvrek evangliumi munkja eredmnyeknt alakult: Plk gylekezeti ltogatsaik sorn tallkozhattak velk (ApCsel 11:19; 15:3). A Szentllek vilgossga ltal nyilvnval elttk Pl tovbbi tja, nehz sorsa. ppen ezrt vjk Plt Jeruzslemtl. A kijelentst nem jl alkalmazzk, helytelen kvetkeztetst vonnak le abbl. Pl tudatosan vllalja az r tjt, akkor sem riad vissza, ha az fogsgra vezet. Nem az n. „jzan sz” diktlja Pl letnek menett. Ht nap utn a szeretet s ragaszkods jeleknt leksrik a hajhoz. A bcszs imdsgg, a hajlloms istentiszteleti helly lesz. A bcs pillanatban mr nem „rtelmes” tancsval, hanem imdsgval ll a truszi gylekezet Pl mellett. A gylekezet megrti, hogy a nehz, de elkerlhetetlen t eltt az az egyetlen lehetsg, hogy az ember ert kr, mint Krisztus a kereszt eltt. A gylekezet tagjai kztt gyermekek is vannak. A gylekezet az r grete szerint j remnysggel van irntuk, kreibe fogadja s itt tartja ket. A gylekezetben benssges, csaldias lgkrben neveldnek. Ptolemaiszban kevs idt tltenek, mindssze egy napot. Pl azonban ezt is a testvrek kszntsre hasznlja fel. Sehol nem kerli el azokat – ahol csak erre lehetsg nylik –, akikkel kzs hit kapcsolja egybe. Ismeretlen helyen is ismers, ha lnek ott keresztynek. gy li meg az egyhz egysgt. Innen Czreba mennek. Czrea Ptoilemaisztl kb. 40–50 km-re van. Flp lland jelzjv lett az „evanglista” meghatrozs, gy klnbztettk meg az apostoltl. Nem a tizenketthz, hanem a hetes kr tagjaihoz tartozott (ApCsel 6:5; 8:40). Ngy lnyval egytt szolglta az Urat. gy ltszik, Flp hza a czreai misszi kzppontjv lett. Csaldjval egytt az r szolglatba llt. Lukcs az evangliumban is rja, hogy Jzus krnyezethez nhny olyan asszony is tartozott, akik neki szolgltak (Lk 8:1–3). Az szvetsg bizonysgttele szerint is nemzedkrl nemzedkre voltak prftank (Mirjam 2Mz 15:20kk.; Debra Br 5; Hulda 2Kir 22:14kk.; Anna Lk 2:36). Az r beteljestette Jel prfcijt, kitlttte Lelkt minden emberre. Az jszvetsgi kor rendje szerint az npe krben az a rend, hogy mindenki a Llek ajndknak jellege s mrtke szerint teljestse kldetst: azt a szolglatot vgezze az egyhzban, amelyre kegyelmi ajndkot kapott, attl fggetlenl, hogy melyik nemhez tartozik. Flp lenyai a prftls kegyelmi ajndkt kaptk, teht ennek megfelelen vgeztk a bizonysgttel szolglatt. Az szvetsgi prfcia szerint Isten nknek is adta a prftasg lelkt, a szolglatra hv s ktelez ert. Plk olyan csaldban voltak, melynek tagjai nemcsak testvreik, hanem szolgatrsaik. Flp lenyainak munkssgrl Eusebius, a nagy historikus is tud s szl. Krisztusban nemcsak az r s a szolga kztt lv klnbsg sznt meg, hanem a nemek kztt rvnyben lv rtkbeli klnbsg is. A teremtsbeli, alkati klnbsg Krisztus j rendje szerint nem jelent rtkrendi klnbsget. A szolglatra val alkalmassg krdst nem az dnti el, hogy valaki frfi-e vagy n, hanem az, hogy Isten prftasgra, szolglatra elktelez lelkt megkapta-e vagy sem. Flp lenyai az segyhz szolglatban lltak, mert megbzst kaptak r. Flp otthona nyitva van Krisztus kveti eltt. A vendgszeretetet az segyhzban is gyakoroltk. Flp ksbb Czrebl Kis-zsiba telepedett t lenyaival egytt. Kzlk kett a hagyomny szerint Hierapoliszban van eltemetve. Mikzben Flp Plt csaldjval egytt vendgl ltta, Agabosz, mg az elz esemnyekbl ismert prfta (ApCsel 11:28) megrkezett Jdebl. volt az, aki a Kiaudiusz csszr korban bekvetkezett hsget megjvendlte. Az szvetsgi prftkhoz hasonl a megbzatsa (1Kir 22:11; zs 20:2; Jer 13:1; 27:1; 32:7). Itt prftai jel ltal jvendli meg Pl jeruzslemi fogsgt. A prftai jel magyarzata is az szvetsgbl ismert mdon trtnik. Az nneplyes mondatok a Jzus szenvedst jvendl prfcikra emlkeztetnek (Mk 10:33 par.). Az jszvetsgben a fgefa megtkozsa tletes prftai jelknt szerepel (Mt 21:19), s ennek ellentteknt Jzus bethniai megkenetse (Mk 14:8). Klnben Jzus a kpes beszdet, a pldzatos tantst kedvelte. Prftai jelt adott npnek messisi munkja kezdetn a templom megtiszttsval (Jn 2:13kk.). A ktelk a bilincs szimbluma (Jn 21:18). Agabosz rtelmezi a prftai jelet, megmagyarzza annak jelentst. Nemcsak tette, hanem szavai ltal is hirdeti Pl jvjt, a jeruzslemi esemnyeket. Plt – ppen gy, mint Jzust – Izrel fiai szolgltattk ki a pognyoknak. Pl eltt nem titok az, hogy nehz helyzet eltt ll, azonban mint egykor Mestere (Lk 9:51) is cltudatosan vllalja, mert biztos abban, hogy ez az r akarata. Krnyezete el akarja trteni a nehz ttl (Mt 16:22). A testvrek fltik az apostolt. Tudjk, hogy szksge van a gylekezeteknek, az egyhznak a hsges, j munksokra. Tudjk, hogy kulcsfontossg egy tehetsges s elhvott szolga szemlye az egyhz lete szempontjbl. Szeretik az apostolt, fltik az egyhzat, meg akarjk menteni az lett. Szeretnk, ha a szenveds tjt kikerln. Gondolkodsuk tiszteletre mlt, azonban az Isten gondolata ez esetben ms. A testvrek ezt nem vettk szmtsba. Pl azonban nemcsak tud az r akaratrl, hanem akkor is kszsggel vllalja, ha az lete odaadsval jr (Lk 22:42). Amikor a nehz t Isten tja, nem lehet ms utn nzni. Pl lete sorn volt olyan eset is, amikor Isten vezetsre figyelve ki kellett trnie az ellensg csapdjbl (ApCsel 9:23–30). Az apostol az r akarata szerint vllalja lpseit, akr szenveds, akr a bizonysgttel tovbbi folytatst jelentse az. Az egyhz hsges szolgi nemcsak szavaikkal, hanem a szenveds tjnak kszsges vllalsval is bizonysgot tesznek az r Jzusrl. A krds teht nem az, hogyan kerlhetjk el a szenvedst – br emberileg gondolkodva ez a termszetes –, hanem az, hogy mi az r akarata. Ha az r akarata az, hogy az szolgja gy tegyen bizonysgot Urrl, hogy ksz rte mg a szenveds tjt is vllalni, akkor ezt az utat kell vllalni, mert az adott helyzetben ez az r ignye s az engedelmessg tja. Ezt persze nem knny sem megrteni, sem megtenni. Az embertl magtl ez nem is telik ki, azonban a Szentllek kssz tesz r. A gylekezet tagjai nem akarjk a gyakorlatban rvnyesteni azt, amit elmletben tudnak. Pl ksz tovbb tantani a testvreket. A nehz leckt is meg kell tanulni Krisztus iskoljban. Az kvetinek letkkel s hallukkal is az Urat kell szolglniuk. Erre kszt fl, tant meg. Ez Pl esetben is gy trtnt. Errl ad szmot, s erre neveli a testvreket. Bizonysgttele utn megbklve egytt vllaljk az r akaratt.

Csel. 21,15–26. Pl Jeruzslemben.

A knyv utols nagy egysge kezddik el ezzel a perikpval, amely aztn a knyv vgig tart. E nagy egysg esemnyei kzsen hirdetik: „Isten igje nincs bilincsbe verve” (2Tim 2:10). Czrebl gyalog megy t Pl trsaival s nhny czreai tantvnnyal Jeruzslembe. Ez az utols olyan tja, amit szabad emberknt tesz meg – legalbbis a rmai fogsg eltt. A kt vros kztti tvolsg kb. 100 km. Jeruzslemben az egyik rgi tantvny, a hellnista krhz tartoz Mnason ltja vendgl ket. Ciprusi szrmazs, mint Barnabs (ApCsel 4:36; 11:20; 15:39), neve gyakori grg nv. Az, hogy rgi tantvny, azt jelenti, hogy a keresztynsg terjedsnek kezdetn mr csatlakozott az r kvetinek tborhoz. Arrl nem szl Lukcs, hogy Istvn krhez tartozott-e, azonban minden tovbbi nlkl befogadja a Pl ksretben lv krlmetletlen testvreket, gy ez nagyon valszn. Mindenesetre nem kti az a tradci, amelytl minden embert megszabadtott Krisztus. Mnason gondolkodsmdja korszer, halad. A hzban sszegylt hellnistkkal fogadja Plt. Az apostolt krnyezetvel egytt vendgl ltjk. A tizenkettrl sz sincs. A gylekezet vezetst Jakab vgzi (ApCsel 12:17). Az apostoli korszak utn Jeruzslemben az apostolok utni kor kezddtt el, amelynek vezet egynisge Jakab. Pl a npek vilgban ugyanezt a funkcit tlttte be. Pter az apostoli zsinat utn mr nem tartzkodik Jeruzslemben. Jnos mr a zsinaton sem volt jelen (a 15. rsz t nem emlti). Jakabbal s a vnekkel nneplyes, hivatalos keretek kztt tallkozik Pl. A testvreket az nneplyes fogads utn ksznttte s beszmolt arrl a szolglatrl is, amelyet Isten ltaluk a pognyok kztt vgzett. A gylekezetek adomnyainak tadsrl nem esik sz. Ez valsznleg elbb s minden feltns nlkl trtnhetett meg (Mt 6:2–5). A diakonia tfog jelentst kap Pl szhasznlatban: a Krisztus kvetsgben jr s munklkod let tartalmt jelenti. Tnyekrl szmol be. A gylekezet rmmel veszi tudomsul, hogy Isten kezben sok hasznos eszkz van, akikkel az evangliumot hirdetteti. Istent magasztaljk az evanglium hirdetirt s az eredmnyes munkrt. A jeruzslemi gylekezet is gyarapodsrl szmol be. Valsznleg Jakab beszl, de Lukcs nem nevezi meg. Izrelben is terjed a keresztynsg. Ers a zsidkeresztyn gylekezet. Izrel hv tagjai tovbbra is Izrel vallsos rendje szerint lnek s ezt vrjk el Izrel minden tagjtl is. Plt ezrt kedveztlen sznben tntetik fel a rla Jeruzslembe rkezett hrek (a trvnyhez val viszonyt illeten). A hresztelsek szerint Pl a diaszprban l zsidkat pogny letmdra sztnzi. A hresztelsek alapja az, hogy a keresztynn lett pognyokat s zsidkat egyarnt szabadd tette a trvnytl. Arrl sz sincs, hogy Izrel gyermekeinek a krlmetlst megtiltotta volna. Mi a helyzet teht? Mivel Pl gyans lett a jeruzslemi zsidkeresztynek szemben, Jakab olyan javaslattal ll el, amely alkalmasnak ltszik arra, hogy a hresztelseket megcfolja. Azt ajnljk, hogy azzal a ngy frfival egytt tisztuljon meg a templomban, akiknek ugyangy nazireusi fogadalma volt, mint neki (ld. ApCsel 18:18). Minden klfldrl jtt zsid tiszttalannak szmtott. A fogadalmat a templomban kellett teljesteni. gldozat: egyves hm brnybl; bnrt val ldozat: ugyancsak egyves juh felldozsval, majd egy kost s egy kosr finomlisztbl kszlt kalcsot, egy olajos lepnyt a hozzval tel- s italldozattal egytt kellett bemutatni. Az ldozat bemutatsa utn a pap megnyrta azokat, akik a fogadalmat tettk. A zsidkbl lett keresztynek a trvny elrsaihoz a jeruzslemi apostoli zsinat hatrozata utn is ragaszkodtak s azt csak a pognyokbl lett keresztynekre tartottk rvnyesnek. Pl a jeruzslemi testvrek tancsa szerint vllalja ezt a megtisztulst a templomban. Az apostol ksz zsidknak zsidv lenni. Nem akarja botrnkoztatni a hitben gyengbb testvreket. A krisztusi szabadsg tartalma a szeretet. Pl ezt rvnyesti Jeruzslemben. Ksz a kompromisszumra a gylekezet bkjrt, egysgrt, a tvhit megszntetsrt. Az apostol ugyan jogosan emlkeztethette volna ket a jeruzslemi apostoli gyls hatrozatra, azonban nem ezt teszi, hanem elfogadja Jakab ajnlatt. A jeruzslemi gylekezeti vezets el akarta kerlni a konfliktust a pli misszii egyhzzal. A palesztinai zsidkeresztynek egy rsze nem tudott megbklni Pl tantsval. Jakab a maga javaslatval azt akarja elrni, hogy az ellensges tbor lecsillapodjk. Javaslatnak teljeststl azt vrja, hogy kifogjk a szelet az ellensg hajjnak vitorljbl, vagyis elnmtjk Pl ellenfeleit. A tradci ktelkbl nehz kiszabadulni, pedig Krisztus szabadsgra hvja el mindkt np tagjait. A trvny korszaka Izrel szmra ppen gy lezrult, mint ahogyan a npek fiai szmra. Az dvssg tja mindkt npfaj szmra ugyanaz: a Krisztusba vetett hit.

Csel. 21,27–40. Pl elfogatsa.

Pl ellen a diaszpra-zsidsg tagjai kzl val hellnistk indtjk el a nylt tmadst. Fknt az efzusiak Pl ellenfelei. Nem zsidkeresztynek: a knyv sem ket, sem Jakabot nem emlti. De nem is Izrel bennszltt tagjairl van sz. Az efzusiak igyekeznek a tmeget koholt vd alapjn Pl ellen hangolni, ami – tekintettel a Plrl alkotott jeruzslemi kzvlemnyre – egyltaln nem nehz. Trofimoszt ismerik. A templomba nem szabad pognyoknak bemenni, mg rmaiaknak sem. Aki pognyokat visz be, arra hallbntets vr. A templomban trnek Plra, de a templomon kvl akarjk meglni (2Krn 24:20k.; Mt 23:35). A fanatizlt tmeget nem rdekli az igazsg. A rmai hatsg azonban kzbeszl. A templomteret lpcs kttte ssze az Arx Antonival, amely a templom szaknyugati sarkn fekdt. Ebben tartzkodik egy tribunus cohorsval s lovas szakaszval. Az llami hatsg megakadlyozta a fanatikus vallsi rletbl fakad gyilkossgot. Isten csodlatosan kzbelp. Akiket sem az Isten mltsga, sem a templom szentsge nem volt kpes megfkezni a dhngstl, lecsillaptja a pogny hatalomtl val flelem. Megmenti Plt. Igaz, hogy megktzteti az apostolt, de ez ahhoz kpest, hogy a zsidk azonnal meg akartk lni, humnus dolognak szmt. Bilincsbe vereti; de az gy kivizsglsa nlkl semmifle slyos tletet nem hoz. A np dhngsnek lecsillaptsra is ez volt a leghatsosabb mdszer. Plnak a rmai hatalom bilincsbe kellett kerlnie ahhoz, hogy megszabaduljon npe tlegelstl azeltt, mieltt agyonvertk volna. A szndkuk ugyanis az volt, hogy meglik, mellzve mindenfle trvnyes eljrst. Isten npt stni indulatok motivljk. Elg nhny hangad, lzt, s a np a tmegpszichzis hatsa al kerlve elveszti jzan tlkpessgt. A rmai hatsg az ellensges indulat lrmbl nem tudta megrteni, hogy voltakppen mirl is van sz. Annyit rtettek meg az esztelen tmeg kiltozsbl, hogy azok meg akartk lni Plt. k viszont ezt azzal akadlyoztk meg, hogy az apostolt kimentettk a kezeik kzl. Kzben vilgoss vlik elttk, hogy nem azzal a lztval van dolguk, aki a napokban szktt meg. A tmegrlet szmukra teljesen rthetetlen. Az ezredes arra a felkelsre utal, amelyrl Iosephus Bellum Iudaicum a II 13:4-ben szmol be. Egy egyiptomi lprfta fegyveres felkelst szervezett. Az volt a clja, hogy a rmaiak uralmt megdntse s maga vegye t a hatalmat, Palesztina fltt. Flix a felkelst leverte, vezrk azonban elmeneklt. Pl, helyzete tisztzsa utn, engedlyt kap a szlsra. Nem sajt letnek mentse a legfbb gondja, hanem a np. Azokat szeretn az let tjra vezetni, akik a hallt akartk. Hiszen a templomban s a templomon kvl megmutatkoz tetteikbl egyarnt az ltszik, hogy szksgk van a Szabadtra. Aki az ember letre tr, akrmilyen szp vallsos jelszval is, elveszett ember. Pl ismert gesztussal jelzi a npnek, hogy hozzjuk szl: nyelvkn szlalt meg. Az igazsg megvilgtsa igen fontos dolog. Nem szabad hagyni, hogy a hazugsg vakt fnynek hatsa alatt maradjon a megtvesztett np.

Csel. XXII. RSZ

Csel. 22,1–30. Pl beszde Jeruzslem nphez.

A kzs nyelv, amelyen megszlal, s mltja, amelyet megvilgt, kapcsolatot teremt kzte s hallgati kztt. Hallgatinak megszltsa a 7:2-vel azonos, br itt nincs jelen a nagytancs. Pl beszdnek megszltsa azt a mltsgot hangslyozza, amit npe Istentl kapott, s arra a lehetsgre tekint, ami nyitott elttk. Isten rkbe fogadta ezt a npet, felemelte ket maghoz, vrja, hogy ez tudatosuljon bennk. Beszde ennek az eszkze. Az, hogy Pl zsid nyelven szlalt meg, fokozta az irnta tanstott figyelmet, s biztostotta a nyugalmat.

1–5. Pl mltja.

Gyermekveit Jeruzslemben tlttte, itt ntt fel. A szigor farizeusi irnyzat kpviselje lett. Mltja ppen olyan, mint brmelyik zsid rabbi. Kivl rstudk neveltk (ApCsel 5:34). Neveltetse hatrozta meg lett. letnek konkrt adatai bizonytjk, hogy a keresztynsg eskdt ellensge volt. Isten azonban tjba llt s lezrta letnek ezt a szakaszt. Pl beszde els egysgben hangslyozta, hogy azzal a nppel, akikhez beszl, egy, velk azonos. is zsid, mint ahogyan k, s ezt soha nem is felejtette el (v. 2Kor 11:22; Fil 3:4–5). Nem hallgatja el azonban azt sem, ami klnbsget jelent kzte s npe kztt.

6–21. Jelene.

A klnbsg kzte s npe fiai kztt: megtrse. Megtrse ismert, azonban a szituci j, s j a hallgatsga is. Megtrse vratlanul, kiszmthatatlanul, kvlrl s fellrl jv hatsra trtnt. A dicssg Krisztusa megjelent neki s megszltotta. Az elbeszls els verzijbl hinyzik az id meghatrozs, itt a trtnet valsgjellegt hzza al megemltsvel Lukcs. Pl felsorolja azokat a jelensgeket, amelyek bizonytjk, hogy t isteni er vltoztatta meg. Tbb csodt megemlt, amik megerstik, hogy megtrse Isten munkja volt. Nem jszakai lomrl van sz, hanem trtneti esemnyrl: Pl rzki szrevtele kls inger hatsra trtnt, vilgos nappal. jszaka gyakran megtrtnik, hogy fnyessgek villannak fel, amelyek a fld melegsgnek kigzlgsbl keletkeznek, de itt nappalrl van sz. Dltjban trtnt a dolog, s nemcsak egy hirtelen fnysugr villant fel eltte, hanem „nagy vilgossg sugrozta krl”, gyhogy a fldre esett. A msik csoda az, hogy az gbl szzat hallatszott. Jzus megszltja azt, aki kvetit ldzi, azonostva nmagt velk. Jzus nevt a nazraios jelzvel illeti, amelyet sem a 9:5-ben, sem a 26:15-ben nem tallunk. Tekintettel azonban arra, hogy itt Izrel meg nem trt tagjaihoz szl, akik mr fldi letben is gy emlegettk Jzust, ezzel a meghatrozssal viszi kzelebb hozzjuk. A 9. rsztl eltren itt arrl van sz, hogy ksri a fnyt ugyan lttk, de a szzatot nem hallottk. A harmadik csoda ppen az, hogy krnyezetnek tagjai nem rszeslnek abban az lmnyben, amelyben Saul rszeslt. Az elbeszls mindhrom formja arra utal, hogy vannak tani az esemnynek, de a Krisztussal val tallkozs mindenki ms szmra megkzelthetetlen titok. Pl a vakt fny hatsra elveszti ltst, vezetsre szorul. A tovbbiakban nem a maga ltsa, hanem az r vezetse szerint kell jrnia. Isten tmutatst rszben kzvetlenl, rszben emberi eszkz ltal kapta. „Mit cselekedjem, Uram?” Ez a krds annak a jele, hogy Saul felismerte a mennyei hangban annak a szavt, aki a meggrt Messis, az r Krisztus. Az az r szl hozz, akinek kvetit Jeruzslemben brtnbe vetette, s Damaszkuszban is ez volt a clja velk. Azonban Jzusban felismerte a Krisztust. Az r irnti tisztelet s alzat engedelmessg re ksz lelklettel prosul a damaszkuszi ton. Az r tmutatsa vilgos, konkrt parancs. Damaszkuszba kell mennie, de nem azrt, amirt oda kszlt. A tantvnyok felszmolsra kszl Saul Jzus tantvnytl kapja meg a tovbbi tmutatst. Jzus emberi eszkzket hasznl fel kijelentse kzvettsben. Sault kzvetlenl szltja meg a dicssg Krisztusa, de jelzi, hogy kzvetve fogja vele kzlni tovbbi akaratt. Isten Szentlelke a Krisztus megvlt munkja utni korszkban emberi eszkzk ltal ad kijelentst. Saul egyik kulcsfigurja lesz a Krisztus ltal egyszer s mindenkorra rvnyes zenet hirdetsnek. Isten az embert nem kikapcsolja tervbl, hanem bekapcsolja az dvzt akarata kivitelez munkjba. Pl a dicssg Krisztusnak rendhagy mdon lett apostola: az elhv sz kzvetlenl tle jtt, tartalmt Annis konkretizlta. Az r megbzatst Annis gy teljestette, hogy Saul ltst visszanyerte s kldetsre nzve tmutatst kapott. Eszerint kldetse minden emberhez szl. Megkeresztelkedse Isten parancsra trtnt. A keresztsg a legrgebbi kortl kezdve hozztartozik a keresztyn egyhzba val felvtelhez. Nem tudunk olyan korszakrl az egyhznak, amelyben a keresztsget mint felvteli aktust ne gyakoroltk volna. Pl Damaszkuszbl egy rvid idre felment Jeruzslembe (ApCsel 9:26kk.), ahol Jzustl kzvetlenl is megkapja kldetse tartalmnak megerstst (Gal 1:17). A jeruzslemi templomban Pl az istentiszteleten rszt vett s a dicssg Krisztusa tmutatst nyerte el. Jzus elkld szava arrl tjkoztatja, hogy Jeruzslemet srgsen hagyja el. Az r messze, a npekhez kldi. Plnak az elhv s elkld r szavval szemben van ellenrve. gy gondolja, hogy azok krben kell bizonysgot tennie, akik ismertk korbbi felfogst a nzreti Jzusrl. Az r azonban mskppen ltja a dolgot: tudja igazn felmrni a helyzetet, ismeri az emberi szveket. tudja azt, mikor s meddig van rtelme a rla szl bizonysgttelnek, kinek meddig tart mg a kegyelmi id; hol van rtelme s hol nincs hirdetni az evangliumot. ltja, hogy mi a kvetkezmnye a jhr kzlsnek. Az r vdelmezi kveteit a hallgatk rszrl megnyilvnul ellensges indulatoktl. Az rtelmetlen munktl megkmlte Plt. Nem Jeruzslem, hanem a npek vilga kldetsnek szntere. Plnak meg kellett tanulnia sajt koncepcijt az r akaratnak alrendelni. Isten akaratnak felismerse a vele val prbeszdben, az imdsgban trtnik, a vele val kzssgben. Az apostol eltt vilgoss vlt, hogy a dicssg Krisztusa a npek fiaihoz kldte.

22–30. A fogsg.

Plt a vrba viszik. Mint ahogyan az eddigiek sorn tbbszr (ld. ApCsel 7:53; 17:32), gy itt is a hallgatk szaktjk meg Pl beszdt. Ez esetben addig csendben hallgattk az apostolt, amg a npekhez szl kldetst nem emltette. A pognyokhoz szl kldets vltotta ki bellk a felhborodst. Megismtldik a 21:21-ben megrajzolt szituci: Pl letveszlyes helyzetbe kerlt. A vad indulat s trelmetlensg jelei mutatkoznak. Az ordtoz, dhng tmeg az apostol megkvezsre kszl. A katonktl val flelem miatt kvek helyett port szrnak a levegbe. Pl kldetsn botrnkoznak meg azok, akik az elz nemzedkek kitaposott tjt akarjk jrni. Csupn neveltetsk alapjn tartoznak Isten nphez, nem rtik annak az tjt, aki a kijelents alapjn ll. A rmai hatsg Plt rizetbe veszi. Az ezredes tiszta kpet akar, elrendeli vallatst. Ezzel jra feszlt helyzet addik. Az ilyen vallats korbccsal trtnt. Az elkszletek elvgzse utn Pl rmai jogra hivatkozik. Nem azrt, mert rvnyeslni akar, hanem azrt, mert szolglni szeretne. Tovbb kell mg hirdetnie az evangliumot. Kldetse szempontjait tartja szeme eltt, vja az lett, egybknt sem ers fizikumt. Az egsz szituci mutatja, hogy milyen sokat jelentett a rmai polgrjog. Az ezredes azonnal felfggeszti rendelkezst. Klaudiusz uralkodsa idejn nagy zrkeds folyt a rmai polgrjog adomnyozsval. Az zrkedst Klaudiusz felesge folytatta. Pl szleitl rklte jogi helyzett. Trzusz lakinak volt ilyen kivltsga. Pl szlei mint trzuszi lakosok rszesltek benne. Pl kihallgatsnak mdjt megvltoztatja jogi helyzete. A rmai hatsg tisztn akar ltni az apostol gyben. Annyit ltnak mr, hogy vallsi gyrl van sz, de az titok elttk, hogy mirt dhngenek ennyire ellene. Kihallgatst a nagytancs jelenltben folytatjk. Lukcs vzlatosan, a lnyegre trekedve rktette meg Pl letnek ezt a jelenett, ahogy – nyilvn magtl Pltl – megtudta.

Csel. XXIII. RSZ

Csel. 23,1–11. Pl a nagytancs eltt.

Az apostol is az el a testlet el kerlt, amely eltt a Megvlt llt kereszthalla eltti jszakjn, s amely ksbb a Mester apostolait is maga el idzte (4:7kk.; 5:27kk.). Plt jelen esetben a rmai hatsg lltotta eljk s meg is mentette t tlk. A rmai hatsg az igazsgot akarja tudni, errl szeretne a fpapok s az egsz nagytancs jelenltben tiszta kpet alkotni. A kihallgatst gy rendezik meg, hogy szembestik egymssal az ellenfeleket. Pl btran, flelem nlkl ll bri el, mert Isten eltt j lelkiismerettel l. A „j lelkiismeret” az apostoli kor utni irodalom kedvelt kifejezse (1Tim 1:5.19; 3:9; 2Tim 1:3; 1Pt 3:16.21; Zsid 9:14; 13:18). A keresztyn embert nem terheli lete hitetlen idejben elkvetett vtke. A fpap akkor Annis (Nedebaios fia, akit a szikriusok ltek meg Kr. u. 66-ban), mellette lltak a jelen lv szolgk. A fpap kpmutatsnak tartja Pl beszdt s szolgi ltal azonnal intzkedik. Hogy a fpap tlti be az elnki tisztet a trgyalson, azt Pl termszetesnek tartotta s itt is ezt felttelezte. Annis elvileg 47/48 ta fpap volt, azonban 52-ben a Jdeban kirobbant zavargsok miatt a szriai helytart Rmba kldte, helyesebben a lzongs miatt megktzve oda vitette. Innen csak ksbb kerlt vissza. Az ifjabb Agrippa kzbenjrsra sikerlt az gyt Rmban kedvezen elintzni. gy viszont Rmval kerlt szoros kapcsolatba. Ez a tovbbiakban rnyomta a blyeget fpapi tevkenysgre, gy rthet a szikriusok ellenszenve, amelyet irnta tanstottak. Annis viszont gy lett elbb Klaudiusz, majd Nr kegyeltje. ltalban hatalmi ton intzkedett. Plt – ahogyan Jzust is – a szolgk, a templomrsg tagjai kzl ttte meg valaki (Jn 18:22k.; v. ApCsel 5:22.26). A fpap nem a jogrend, hanem az nknyeskeds jegyben jr el. Sem az isteni, sem a humnus rendre nincs tekintettel. Isten npnek vezetje barbr mdon jr el hivatali tisztben. Az apostol nem hagyja sz nlkl ezt a jogilag is kptelen eljrst. A typtein… ho theos: tokformula Izrelben (5Mz 28:22; Bill II. 766). Pl a nagytancs tagjait arra eszmlteti, hogy az ilyen eljrst, amit ebben az esetben a parancsot ad szemly elkvetett, Isten tlete kveti. A „kimeszelt fal” ersen elmarasztal kifejezs: szpnek ltszik, de utlatos, a kpmutats jellsre hasznlatos (Mt 23:27). Pl rgen elkerlt Jeruzslembl. A fpap intzkedse pedig egyltaln nem fpapi lelkletrl beszl. Annis pnzen szerezte meg magnak a fpapi tisztet: Albinus helytartt megvesztegetssel sikerlt az gynek megnyernie. A kihallgatst a rmai hatsg vgzi, gy az elnki szk a rmai tisztviselt illeti meg. A fpap nincs kiemelt helyen, ltzett pedig csak liturgikus alkalmakon hasznlja. Pl nem gondolta, hogy a fpaptl ilyen intzkeds szrmazhat. Mikor megtudja, hogy vele kerlt szembe, bocsnatot kr. A fpap szemlyt Isten trvnye vdi (2Mz 22:27), Pl eszerint jr el. Amit mondott, jogos s helyes. Az apostol rzkelteti, hogy azt, aki gy jr el, nem lehet Isten fpapjnak tekinteni mg akkor sem, ha egybknt az. Beszde nem sokig tart, mert hirtelen egy gyes fordulattal rtapint arra a pontra, amely a nagytancs farizeusi s sadduceusi tbort egymssal szembelltja (Mt 10:16). Alkalmazza a divide et impera elvt. Szrmazst s neveltetst illeten a farizeusok kz tartozik. Hitnek tartalma is kzelebb van a farizeusokhoz, mint a farizeusok s a sadduceusok egymshoz – annak ellenre, hogy egy tbor tagjaiknt, egytt lptek fel vele szemben. Azt a remnysget hirdette, melynek beteljesedsre nzve jelt adott Isten Jzus feltmasztsa ltal (1Kor 15:23). A feltmads elvi lehetsge is a botrnkozs kve volt a sadduceusok szemben (ApCsel 4:1). A farizeusok azt vallottk, hogy a halottakra feltmads vr: Tudnak a szellemi lnyekrl, az angyalokrl s a dmonokrl egyarnt. A sadduceusok ezeket tagadtk. Azt elismerik viszont, hogy a vilgot Isten kormnyozza, s gy mindenkinek meglesz a megrdemelt jutalma. Persze az krds marad, hogy ez mikor s hogyan kvetkezik be. Ha a remnysgnk csak erre a vilgra korltozdik, igen nyomorult, sznalmas emberek vagyunk. Isten kitgtja elttnk a fldi horizontot. A feltmads krdsnek rintse utn nem is Pl s a nagytancs ll szemben egymssal, hanem a nagytancs tagjainak kt csoportja. A farizeusok egyre kevsb biztosak abban, hogy Pl tletre mlt. Pl mell llnak s a sadduceusokkal a tovbbiakban mr nem az apostol, hanem k vitatkoznak. Tmadjk a sadduceusok szk ltkr, racionalista szemllett. A nagy kavarodsbl az ezredes parancsra kiviszik Plt, mert mint a Rmai Birodalom kpviselje felels a fogoly biztonsgrt. Az ezredes az isteni gondvisels eszkze, aki katoni ltal jra kivtette Plt a hall torkbl. Parancsra a katonk megakadlyozzk a slyosabb zavargst s a Pl gylletbl ered gyilkossgot. Az r megment, szabadt munkjt nemcsak azok ltal vgzi, akik neki tudatosan engedelmeskednek, hanem azok ltal is, akik rla semmit sem tudnak. A vilgi hatalom rendeltetse a jog, az igazsgos rend biztostsa, a gonoszok megfkezse. Az ezredes hivatst teljesti, amikor katonival kivteti Plt az ellene tmadk kezei kzl. Az r jelt adja annak, hogy Pl mellett van s clja van mg itt e fldi letben az apostollal. Megersti a kiltstalannak ltsz helyzetben, a nehz krlmnyek kztt, amikor a kzelmltban msodszor is tlte, hogy szinte egy hajszlon mlt az lete. Az r mell ll s szl hozz. Szava megersti Plt. Tharsei: „lgy btor, bzzl”. Krisztus megjelense j lendletet, bkessget s biztonsgot ad az apostolnak. Az r szava nemcsak arrl nyugtatja meg, hogy helyes az az t, amelyre lpett, hanem arrl is, hogy biztos kezekben van az lete akkor is, ha ez most a brtnt jelenti. Pl tvlatot kap a btort sz mell. Az r grete szerint nemcsak azt biztostja neki, hogy letben maradjon, hanem azt is, hogy Rmba jusson az evangliummal. Rmban is bizonysgot kell tennie. Az r nehz helyzetben nem hagyta bizonytalansgban az evanglium hsges munkst. Az jszaka csendje a kijelents alkalma, mint ahogyan korbban is (ApCsel 16:9; 18:9; 27:23). Azt az gretet, amit mr korbban kapott Pl, az r megismtli v. ApCsel 9:16; 19:21). Pl tja Isten akarata szerint alakul. lett az a „kell” hatrozza meg, amely fltte van minden emberi elhatrozsnak, akr Izrel hivatalosai, akr Rma legyen az. Izrel hivatalosai s Rma kpviseli nem tudatosan, Pl felismerve s engedelmessgre ksz llekkel hangoldik Isten dvzt akaratra, az r dntsre. Isten akarata az esemnyek mozgatrugja. Az grete szerint Izrel vallsi centruma utn az akkor ismert vilg politikai centrumban is bizonysgot fog tenni az apostol. Isten tervt senki sem akadlyozhatja meg. Az letveszlyes helyzetben lv Pl jvbeli gretet, tmutatst kap. Azt mondja az r, ami szksges, hasznos: annyit mond, amennyi elg. Az rstl fggetlen kijelentse nem teszi feleslegess a hitet. Megmutatja a clt, de nem szl a clhoz vezet t lehetsgeirl. A clhoz vezet ton az Isten irnt val felttlen bizalomra van szksg. Isten szava Plnak nemcsak letet jelent, hanem remnysget is tovbbi munkjra nzve.

Csel. 23,12–15. sszeeskvs Pl ellen.

A systroph „zendls”, „csoportosuls”, „csdlet”. Itt az „sszeeskvs” rtelmben szerepel (a synmosia s az enedra szinonmja). Izrel ultrapietista, a trvny betjhez mereven ragaszkod fanatikus tagjai az apostol ellen szervezkednek. A bjt legszigorbb formjt vllaljk magukra addig, amg tervket vgre nem hajtjk. Szndkuk sziklaszilrd s gyors intzkedst kvn. A szikriusok kzl vllalkozik valaki a gyilkossgra. Tervk vgrehajtshoz arra volt szksg, hogy valamikppen a vrbl kihozassk Plt. Ehhez krnek fpapi segtsget. A pro tou eggisai „mieltt ider”. Az sszeeskvk szndka tett lesz, gy a nagytancs nem vonhat felelssgre, a gyilkossg nem t terheli. Tbb mint negyven frfi slyos eskvel ktelezi magt, hogy Plt mindenfle trvnyes eljrs kikerlsvel elteszi lb all. Nyilvn a sadduceusok teszik az ajnlatot, azonban az klns, hogy a nagytancs tagjai nem tiltakoznak ez ellen. A farizeusok mgiscsak kpesek szvetkezni azzal az irnyzattal, amellyel egybknt egyltaln nem vllaltak semmifle kzssget. A gyilkossgra vllalkozk nyilvn a zlta szikriusok krbl kerltek ki. Ezek nem szimpatizltak ugyan a Rma-bart sadduceusokkal, azonban a Pl elleni gyllet sszehozta ket (v. Lk 23:12). Tervkkel a fpaphoz s a vnekhez fordulnak (ApCsel 4:23). Tjkoztatjk ket tervkrl s segtsgket krik. A cl az, hogy Plt sikerljn kihozni a vrbl, a katonai rsg vdelme all. Hazugsg, kpmutats leple al rejtik gyilkos szndkukat. Isten npe s annak legfbb testlete stni mdszerrel dolgozik. Ez a np szjval rnak mondja az Istent, de terve, szndka azonos az ellensggel, azzal, aki a hazugsg fegyvereivel dolgozik s embergyilkos (Jn 8:44). A nagytancs tekintlyre van szksg ahhoz, hogy Pl kzelbe tudjanak kerlni. A gyilkos terv kszen van. Arra szmtanak, hogy ha a rmaiak kiengedik az apostolt az Antonius-vrbl, ksretl csak nhny katont adnak. A nagy ltszm sszeeskv grda gy vgre tudja hajtani tervt. A fpap s a testlet tagjainak letbl az istenflelem s a humnum egyarnt hinyzik. Minden emberi rzsbl kivetkztek, akik egy ember alattomos meggyilkolshoz segtsget nyjtanak. Az istentelensg akkor is az, ha kzben az r nevt emlegetik. Az embertelensg az istentelensg gymlcse. A kegyes ltszat megtartsval leplezett gyilkos terv azonban leleplezdik.

Csel. 23,16–22. Pl unokaccse jelenti az sszeeskvk tervt.

„Ember tervez, Isten vgez.” zs 8:10-ben talljuk ennek a gondolatnak a gykert. Isten emberi eszkzk ltal menti meg Plt, gy vgzi gondvisel munkjt. Az istentelen kegyesek tervt keresztezi az r. Megmutatja, hogy hsges szolgjnak lete az gondvisel hatalma alatt van. Az emberek minden gyilkos trekvse hibaval. Neki drga szolginak az lete (Lk 21:18). A titkos terv egy ifj ltal leplezdik le. – Pl nvre jval idsebb volt, mint . Nla nevelkedett Pl 8–9 ves kortl kezdve Jeruzslemben. Rokonsga ismers a farizeusi krkben. Pl fogsga egszen knny, minden tovbbi nlkl fogadhatja ltogatjt (Mt 11:2; 25:36). Nincs katonhoz bilincselve, unokaccse kzlheti vele a titkos hrt. Arra is van lehetsge, hogy az ifjt az ezredeshez eljuttassa. A cselvets hre teht eljutott az illetkesekhez. A gyilkos terv nem maradt titok azok eltt, akik megakadlyozhatjk vgrehajtst. Isten munkja nem zrja ki, hanem egyenesen ignyli az ember aktivitst. A knlkoz emberi segtsg mgtt Isten ment szeretete van. Jzus Krisztus Atyja nem fatalistv, hanem lelemnyes munkatrss teszi a r figyel embert. Az ezredes figyelembe veszi az ifj hradst s titoktartst kr tle. Ltja, hogy Pl semmi hallra mlt dolgot nem tett, mindent elkvet teht, hogy ne legyen a vallsi fanatizmus ldozatv: a Birodalom becsletes polgrnak lett vdi. Azonnal intzkedik, megakadlyozza a gyilkos terv vgrehajtst.

Csel. 23,23–35. Plt Czreba ksrik.

Az ezredes idejben s clszeren intzkedik: jszaka, Pl biztonsgt rz, ksrettel kldi a legkzelebbi felettes hatsghoz. Olyan ksretrl gondoskodik, amely garantlja, hogy az apostolnak az ton semmi bntdsa nem lesz. Antonius Flix 52/53-ban lpett Klaudiusz kegyenceknt hivatalba. Uralkodsa idejre esett a szikriusok s zltk fegyveres felkelse Palesztinban. A lzadst leverte. A ksr levl, amit Flixnek kld, ismerteti a helytartval Pl gyt. Ebbl kiderlt, hogy a fogoly nzete szerint llami, jogi szempontbl egyltaln nem vtkes (ApCsel 18:15), az ellene szl vd vallsi termszet. Lizisz ezredes levelvel Pl helyzett igyekezett megknnyteni, s a helytart tisztnltst elsegteni. Trgyilagosan tjkoztatta hivatali fnkt. Arra trekedett, hogy biztostsa Pl szmra a jindulat bnsmdot. Jeruzslembl a legkzelebbi t Czreba hegyes vidken t vezet. Este 9 krl a ksret kszen volt az indulsra. Isten gondoskodik Pl biztonsgrl s vdelmrl. Rmai katonk vdik az apostol lett. Az r a hadsereget, az llamrendet polgrai vdelmre, a jogossg s igazsg biztostsra rendelte. Isten kvett npvel szemben a rmai hatsg ltal kell megvdenie. Isten npe a tradcit tette az l Isten helyre, s a maga nknyes koncepcijtl nem tudott szabadulni, gy Isten nevre hivatkozva lett Isten ellensgv. A szabadt Urat elutastotta, kveteit pedig el akarta nmtani. Nem az rdekelte, hogy kicsoda Jzus, hanem az, hogy hogyan lehet megakadlyozni a Jzusrl szl bizonysgttelt, sem az eszkzkben, sem a mdszerekben nem vlogatva. Isten npe, ha elveszti az l Istennel val kzssget, veszedelmes s flelmetes ellensgv lesz Krisztus kvetinek. Isten azonban azok ltal hzza keresztl az ilyen terveket, akik t ugyan nem ismerik, de a nekik adott kldetst betltik. Antipatrisz 60 km-re van Jeruzslemtl, Lidda s Czrea kztt fekszik (40 km-re Czretl). A Sron-fennsk dlkeleti rszn, a rgi Jeruzslem s Czrea kzti hadi tvonalon plt. Nagy Herdes pttette Afek helyre s apja tiszteletre nevezte el Antipatrisznak. A gyalogosok innen fordultak vissza, tovbb nem volt szksg a ksretkre. Flix a szoksnak megfelelen tveszi a foglyot s Herdes palotjba zratja. A palott Nagy Herdesrl neveztk el. A ksrlevlben lv tjkoztats rtelmben nem kznsges brtnbe, nyilvnos fogdba (custodia publica), hanem katonai fogsgba (custodia militaris), knny fogsgba kerlt Pl. Ugyanabban a palotban riztk, ahol a prokurtor lakott. A kihallgatst elhalasztja Pl esetben, ugyanis vdli jelenltben akarja lefolytatni. Pl nem gy tervezte, de Isten gy indtotta el Rma fel. Az r grete teljestst a politikai hatsgok rendeltetsszer intzkedsei ltal kezdte meg.

Csel. XXIV. RSZ

Csel. 24,1–9. Pl Flix eltt.

A nagytancs gyorsan intzkedik. Pl Czreba val megrkezse utn 5 nap mlva a zsid delegci is ott van. A delegci tagjai Annis fpap vezetsvel Czreba folytatjk a Pl ellen indtott akcit. A szanhedrin laikus rsze kzl a helytarthoz mennek a np elkeli. Nekik igen nagy a politikai befolysuk. A vdat Flix eltt grg nyelven kell elmondani. A fpap akkor sem beszlne grgl, ha egybknt ismern ezt a nyelvet. Tertullusz neve itliai szrmazsra utal, a rmaiaknl is gyakori ez a nv. A rtr a rmai s izreli jog szerint az gyvd cme, aki a trvnyszk eltt gyfelt kpviseli. Tertullusz pnzen vett gyvd. Emphanizein tini kata tinos: „feljelentst tenni valaki ellen”. Tertullusz beszdre jellemz, hogy Flixet meg akarja nyerni, csak gy lehet remnyk arra, hogy gyket tetszsk szerint intzi el. Flixet olyan dicsretekkel illeti, amelyek a legnagyobb elismerst jelentik egy helytart szmra. A helytart elsrend ktelessge volt, hogy provincijban a bkt biztostsa. Uralkodsa idejn Izrelben a szikriusok mozgalma miatt sok zavargs tmadt (ApCsel 21:38) s sok „rablt” – gy nevezi a felkelsben rsztvevket – keresztre feszttetett Izrel fiai kzl. A diorthmata „a helyzet javtsa”, „jtsok”, „dvs vltozs”, „rendezett krlmny”. Izrel szempontjbl ez nem mondhat el (Tacitus Hit 5:9): a zsidk egyltaln nem voltak hlsak intzkedseirt (Ios. Antiq. XX, 8, 10). A t s epieikeia a hzelgs folytatsa: „a tled megszokott mltnyossg szerint”. Flixnek nem volt ers oldala a humanits. Tertullusz beszdben nem az a feltn, hogy captatio benevolentiae-val kezddik, hiszen ebben a kor szokst kveti, hanem az, hogy ezt tlsgosan hosszra nyjtja, mintha gy akarn ptolni vdpontjai hitelessgnek hinyait. A vd eladsban olyan kifejezseket hasznl, amelyek Pl ellen hangolhatjk a helytartt. A loimos („pestis”) sznoki metafora (v. 1Sm 25:25 LXX). Csfnv a romlst, puszttst, kros tevkenysget folytat ember jellsre. A prtostats „fcinkos”, „bandavezr”, a nyugtalansg, bktlensg szervezje, elidzje. Politikusokra szoktk alkalmazni. Csak itt fordul el az jszvetsgben. Nazraios: itt szerepel egyedl gy, hogy nem Jzusra, hanem a keresztynekre vonatkozik. Irnyzat, szekta – negatv csengs fogalom. Ez a keresztynek legrgibb neve a zsidk krben. Lehet a nacar-bl kpzett sz: ncr jelentse: „prfta, himnusznekl”. Felfoghat gentiliciumnak, helysgnvbl kpzett s valahonnan val szrmazst jelent mellknvnek. Akik Jzust ezzel a nvvel illetik, azok tudjk, hogy Nzretben nevelkedett. Rla nevezik gy, mint kvetit, a keresztyneket is. Pl ellen a vd lzts s templomgyalzs. A 7–8. verset a legrgebbi kziratok nem tartalmazzk. Tertullusz gy lltja be a dolgot, hogy Lizisz ezredes beavatkozsa miatt vlt az egybknt Izrelre tartoz gybl rmai brsgi gy. Azt vrja, hogy Flix megrti a clzst s visszaadja Plt a nagytancsnak. Kpviseljk arra trekszik, hogy az gyet mindenkpp adjk vissza a zsidknak, hiszen az tlkezs joga szerinte ket illeti meg. Azonban arra is gondol, hogy ha ez mgsem trtnne meg, akkor szolgltasson Pl ellen elg politikailag terhel vdat. A rmaiak szemben nincs ellenszenvesebb s gylletesebb bn, mintha valakire rstik a lzt blyegt. Pl meghasonlst tmaszt, szakadst idz el mondsaival a fldkereksgn lv valamennyi zsid kztt. Igyekszik gy feltntetni az apostolt, mintha a zltk soraihoz tartozna, akik krbl az utbbi idk politikai vezregynisgei kerltek ki. Ezek szabadsgukrt harcoltak Rma ellen, s elg sok gondot okoztak a helytartknak. Tertullusz kzben nemcsak Plt feketti be kellkppen a helytart eltt, hanem Lizisz ezredest is egy bizonyos mrtkig. Hiszen, ha Lizisz nem avatkozik be, akkor nem kerlt volna a helytart el az gy. Ravaszul azon mesterkedik, hogy Lizisz hitelt, megbzhatsgt rontsa felettes hatsga eltt. Nyltan nem meri vdolni, csak gy, hogy ne legyen feltn.

Csel. 24,10–23. Pl vdbeszde Flix eltt.

Pl is a szoksnak megfelelen kezdi beszdt, amikor a helytart megadja neki a szt. A vdlott nem szlhat kln engedly nlkl. Beszdt a trgyilagossg jellemzi. Az igazsg dekorci nlkl is vonz. A helytartkat 2–3 v utn ltalban levltottk, Flix pedig ekkor mr kb. 5–6 vet tlttt el tisztben. Kr. u. 52/53-ban kapta megbzatst, gy mr igen jrtas a r tartoz gyekben, ismeri a helyzetet. Pl az ellene felhozott vdakat hamisnak nyilvntja. Visszautastja a lzts vdjt. Rvid idt tlttt Jeruzslemben, ennyi id alatt kptelensg lett volna felkelst szervezni. Mint kegyes zsid zarndok rkezett a szent vrosba, ahogyan azt korbban is megtette. A tizenkt napba a Jeruzslembe val megrkezs s a vdbeszd napja nincs beleszmtva: 1. Tallkozs Jakabbal (21:18kk.). 2–6. A nazireusi ldozs napjai (21:27). 7. A nagytancs eltt (22:30–23:1kk.). 8. Az sszeeskvs, Plt tnak indtjk Czreba (23:12kk.; 23:31). 9. Megrkezs Czreba (23:32). 13. A trgyals napja. Visszautastja a szektssg vdjt. Nem j, nem „religio licita” hirdetje, hanem csak a helyesen rtelmezett prftai zenet kpviselje. A prftai zenet egy rsze eljutott a beteljeseds stdiumba – erre figyelmeztet, gy szolglja az atyk Istent. Hisz a Szentrsban adott kijelentsnek. A Biblit trvnyre s prftkra bontva emlti. Miutn megvallotta a Szentrs irnti tisztelett, mint amely a hit forrsa s ltetje, tmutatst ad a jelenre nzve. Megvallja azt a remnysgt is, amely a halottak feltmadsra vonatkozik. Ennek szintn Isten kijelentse a forrsa. Az atyk hagyomnyait azokkal egytt tiszteli, akik vele egytt hisznek a feltmadsban. Krisztus szava mindenkit letre szlt a hallbl, nmelyeket krhozatra, msokat letre, attl fggen, hogy hittek vagy nem hittek az Isten Fiban (Jn 5:29). A helyes s szent let folytatsra semmi sem sarkall jobban, mint hogy Isten eltt egykor minden ember meg fog llni, mgpedig akkor, amikor Krisztus a halottakat feltmasztja. Pl arra trekedett, hogy ebben a tudatban Istennek tetsz letet ljen s az igazsgot szolglja az emberek kztt. Visszautastja a templom megszentsgtelentsnek a vdjt. Tbbvi tvollte utn az istenflelem s a npe irnt val szeretet hozta vissza Jeruzslembe. Errl tnyek szlnak (Rm 15:25; 1Kor 16:1–4; 2Kor 8–9). Jeruzslemi napjai a templom s trvny irnti tiszteletrl beszlnek. Miutn nneplyesen megtisztult a trvny elrsainak megfelelen, a templomban talltk. A templomot nem fertzte meg, ennek ppen megtisztulsa a bizonysga. Mivel templomi megtisztulsnak intzse kttte le az idejt, emberekkel alig tallkozott a vrosban. Kptelensg az ellene felhozott politikai vd is. Azok, akik alaptalanul vdoltk, a trgyalson mr nem is jelentek meg. Azok, akik hresztelsek alapjn vdoljk, nem ismerik a tnyeket. Azok, akik ezen a trgyalson jelen vannak, akkor zdultak fel ellene, amikor a halottak feltmadsrl kezdett el beszlni. Nhny kis-zsiai zsid bosszja indtotta el azt a folyamatot, amelyet a nagytancs ellene folytat. A helytart nem tli el Plt, de szabadon sem bocstja. Az anaballesthai „elhalaszt”, a jogi nyelvben pedig „elnapol” jelentssel br. Az elnapolsi hatrozatot jelzi a helytart. A Lizisz elleni sanda clzssal sem sikerlt a helytartt az ezredes ellen hangolni s a bizalmatlansg magvt elhinteni. Az gy elnapolshoz ugyanis hozzfzi a helytart, hogy legkzelebb Lizisz jelenltben hallgatja meg ket. Pl ugyan rizetben marad, de mg jobb krlmnyek kztt: az anesis – custodia liberior, „knny vdrizet”. Az vi elssorban nem rokonsgt, hanem hittestvreit, a keresztyneket jelenti. A gylekezet tagjai tarthatjk vele a kapcsolatot. Lukcs is rintkezett vele. Flix – jllehet Plrl s az gyrl keveset tudott – tltta, hogy az apostolt nem terhelik azok a slyos vdak, amelyeket vdli ellene felhoztak. Volt mr tapasztalata azokrl, akik viszont a foglyot vdoljk. Ismerte a papok viselkedst s jellemt. Gyakorlatilag a helytart ezen a trgyalson Pl mellett s vdlival szemben dnttt akkor is, ha nem engedte szabadon. Elgondolkodtat, hogy a trtnet – elzmnyeit ismerve – hogyan folytatdott volna akkor, ha az apostolt szabadon bocstja.

Csel. 24,24–27. Pl s Flix.

Flix kzben ms tartomnyban volt. Amikor hazarkezett, barti beszlgetsre hvta Plt. Flix harmadik felesge, Drusilla is jelen volt. Iosephus (Ant. XX 141kk.) ismerteti felesgl vtele botrnyos trtnett. Drusilla, I. Agrippa (ApCsel 12:1kk.) lenya, II. Agrippa s Berenik testvre Kr. u. 37-ben szletett. Els jegyessge Antiochus Epiphanes kommagenei fejedelemmel felbomlott. Els frjtl, az emezai Aziros kirlytl elvlt s ezutn ment hozz Flixhez. Az apostoli kor utni tematika Pl igehirdetsnek tartalma. Az evanglium hirdetshez, a Krisztus megvlt munkjrl szl bizonysgttelhez hozztartozik annak kvetkezmnye is: a tiszta letre val felhvs s annak tudatostsa, hogy az eljvend tletben mindenkinek szmot kell adni arrl, hogy hogyan lt, mit tett fldi letben. Az let Isten ajndka, akr tudomsul veszi az ember, akr nem. Neki tartozunk vele elszmolni. Az j let lehetsgt Krisztus ksztette el. A Krisztussal val tallkozst el lehet halasztani, de nem lehet kikerlni. Aki elutastja felttel nlkli bocsnatt, annak el kell fogadnia mulasztsnak kvetkezmnyt, az tletet. Az ember szabadon vlaszthat a krisztusi letstlus s a bns letmd kztt, de mindkettnek vllalnia kell a kvetkezmnyt. Minden ember jelenlegi letformja meghatrozza jvjt is. Krisztusnl ksz a kegyelem mindenkinek. A mellette val dnts az tlet elkerlsnek mdja. Flix s felesge lett tekintve rthet az igehirdets hatsa. Az letstluson pedig lehetne vltoztatni akkor is, ha az let egy rsze mr az ember mgtt van. Persze nem knny, de nem lehetetlen s felttlenl szksges, ha az ember el akarja kerlni az tletet, nem veti meg a Krisztusban adott lehetsget. Flix s Pl trtnete emlkeztet Herdes Antips s Keresztel Jnos trtnetre (Mk 6:20). A foglyok pnz ellenben val szabadon bocstst a Lex Iulia megtiltotta, azonban mgis elfordult. Flix a „kollekt”-rl hallhatott, vagy Pl j krlmnyek kztt lv csaldjtl vrt ilyen ajnlatot. Az apostol azonban megvesztegets tjn nem akar szabadulni. Ksz mindent megtenni szabadulsrt, ami leglis, de semmi olyat nem tesz, amit a trvny tilt. A cl nem szentesti az evangliumhoz nem mlt eszkzk hasznlatt. Tud aktv s passzv is lenni, ha arra van szksg. Trelmesen vr Isten gretnek teljesedsre. Flix Plt a „custodia militaris”-ban, szigorbb fogsgban adja t hivatali utdjnak. „Nagylelk”, de nem nagyjelentsg gesztussal bcszott Izreltl. Pl rtatlansgrl ugyan meg volt gyzdve, azonban korrupt mdon pnzt vrt volna azrt, hogy azt kihirdesse s az apostolt szabadon bocsssa. Hivatali ideje vgn a zsidk kedvben akart jrni, gy fogsgban hagyta Plt. Az igazsgszolgltatsban ez esetben a pnz s az emberek kegyeinek keresse hatrozta meg. Mindkett nagy ksrts, melyek veszlyeztetik az igazsgszolgltatst. Porciusz Fesztusz 55/56-ban vette t tisztsgt (Ios. Ant. XX 182kk.) s 62-ben halt meg. Nr idejben lett Palesztina prokurtora.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!