Csel. XIX. RSZ
Csel. 19,1–22. Efzusban.
Pl harmadik misszii tjnak olyan jelents llomsa Efzus, mint amilyen az els misszii tjnak a pizdiai Antikhia, a msodiknak pedig Korinthus. Efzus nemcsak Kis-zsia, hanem az egsz ismert vilg jelents vrosa. A rmaiak ltal ltrehozott Azsia Provincia terletn fekszik, a mai Kis-zsia nyugati partjn, a Kaystros foly torkolatnl. A fnciaiak alaptottk. Rmbl, Korinthusbl s Alexandribl Efzuson t vezetett az t a Rmai Birodalom keleti rszbe. A vrosban igen sok ember megfordult naponta. Nevezetess tette az risi mret s ragyog szpsg Aretmis-templom, amely a kis-zsiai grgsg nemzeti kultusznak ppen gy kzpontja lett, mint a jeruzslemi templom Izrel fiainak. A pogny vallsok centruma ez a vros. A varzsls, a varzsigk mondsa vilgszerte ismert volt. Az amulettipar s -kereskedelem, a varzsls tudomnyval foglalkoz irodalom jelents a vrosban. Sokan azrt is jttek ide, hogy ezeket a varzslshoz szksges, varzservel rendelkez trgyakat megvsroljk, s ezeket magukkal hordozzk. Pl a pogny npek vilgszerte ismert kzponti kultuszhelyre kerlt, amikor Efzusba utazott. Efzusban eskdtbrsg is volt. Ez azt jelenti, hogy meghatrozott idnknt a rmai helytart megjelent, minden fontos gy elintzsre. A hatalommal jr pompa s fnyjellemz a vrosra. Sznhelye volt az n. „Panin” jtkoknak. Ezekre a jtkokra a vilg minden rszrl znlttek az emberek. A jtkok levezetse, megszervezse roppant felelssggel jrt s minden elismersre, tiszteletre mlt volt az, aki ezeket rendezte. Azok az emberek, akik ezt a magas tisztsget betltttk, az n. „zsiarchk” voltak (ApCsel 19:31). Feladatuk az zsiai csszrkultusz feletti rkds. A bnzk menedkvrosa is Efzus volt, mivel az Artemis-templom menedket biztostott szmukra. Ez azt jelenti, hogy az a bnz, akinek sikerlt a templom terlett elrnie, automatikusan biztonsgban volt. Ez szksgkppen oda vezetett, hogy a vros gy menedkhelyv lett a gyilkosoknak, szlhmosoknak, trvnyszegknek s gonosztevknek. Pl munkjnak jellemzse sszefoglal jelleg. Az itteni munka hattvolsgt s eredmnyt tekintve tlszrnyalja az eddigieket. Pl ugyan Efzusban munklkodik, de az egsztartomny az hatsa al kerl, s aki a Plban munklkod ervel valahogyan kapcsolatba jut, meggygyul. A vros laki hibaval letk pillreit a sz szoros rtelmben felgettk maguk mgtt. A Krisztusban val hit boldogt, tisztt kvetkezmnyei kzzelfoghat mdon megmutatkoznak.
1–7. Hitben lemaradt tantvnyok eljutnak koruk egyhznak hitbeli szintjig.
Lukcs az elz esemnyekhez kapcsolja Pl efzusi munkjnak lerst. Idben gy helyezi el ezt az esemnyt, hogy megemlti azokat, amelyek ugyanabban az idben trtntek. Apolls akkor mr Korinthusban volt, amikor Pl gylekezetltogat krtja utn megrkezett Efzusba. Itt olyan tantvnyokra tallt, akik objektv akadlyok miatt nem tudtak hitben fejldni. Trgyi akadlya volt fejldsknek: nem ismertk kellkppen jelenk esemnyeit s a Krisztus teljessgt. Nem felttlenl Jnos tantvnyairl, hanem csak ilyen tpus tantvnyokrl van sz. Klns csoport ez, olyanok, akik sem a zsinaggval, sem a gylekezettel nem tartottk a kapcsolatot. Honnan valk voltak? Hogy tallt rjuk Pl? Errl nem hallunk semmit. Pl jl krdez, mert krdse nyomn vlik vilgoss a hinyossguk s lemaradsuk. Pl meghirdeti a tovbbjuts lehetsgt. A Jnos keresztsge elkszt jelleg, Krisztus keresztsgre utal s benne nyeri el rtelmt. A bnbnatra Krisztus bnbocsnattal felel (Rm 6:2–5). Csak az apostoli egyhz keresztsge, a Krisztus nevre val hivatkozssal kiszolgltatott keresztsg a teljes s hathats. A Szentllek elnyerse az segyhz ismert keretei kztt, kzrttellel trtnik. Pl az apostoli egyhz legitim kpviselje. ltala a npek vilgnak kzpontjban ugyanaz trtnik meg, mint ami Czreban Pter ltal Kornliusz hzban (ApCsel 10:44–48), Samriban pedig Pter s Jnos ltal trtnt (ApCsel 8:14–18). Ahogyan a samriai keresztynek Pter s Jnos kzrttelvel (8:17), gy az efzusi tantvnyok Pl kzrttele ltal nyerik el a Szentllek ajndkt. Ez a rszlet abbl a szempontbl klnsen fontos, hogy Pl apostolsgnak hiteles voltt szemllteti. Pl ugyanazt gyakorolja, mint a 12-es kr tagjai, s munkjt ugyanolyan eredmnyesen vgzi, mint azok: az apostoli cm teht jogosan megilleti. A trtnet tkletes paralelje az ApCsel 8:15–17-nek. Ahogyan pnksdkor a zsidk s pognyok (ApCsel 2:4kk..17k.; 10:46), gy itt a Jnos-tantvnyok kzl lesznek Jzus tantvnyaiv. Az apostoli tiszt nem formlis, hanem az rtl vett hatalom alapjn arra hivatott, hogy megerstse azokat, akik befogadtk az Igt s megkeresztelkedtek. Az apostolok Krisztus egyetemes egyhzt kpviselik s a klnbz vidkek gylekezeteinek egyv tartozst jelzik. A kzrttel az szvetsgben megld gesztus. Voltakppen Isten ldsnak az tszrmaztatsa. Az jszvetsgben is a megldst jelenti, az lds kzvettst. Az apostolok Mesterktl vettk t ezt a gesztust, mint az lds kzvettsnek lthat jelt (v. ApCsel 5:12; 6:6; 9:12.17; 13:3). A Szentllek nemcsak az apostolok kivltsga, hiszen Krisztus valamennyi tantvnynak adatik: j letre tmaszt; ltet, megtart er. Isten magasztalst munklja. Az embert kpess teszi Isten titkainak megrtsre s hirdetsre, Krisztus kvetsre. Isten magasztalsa itt az n. nyelveken szlsban jelentkezik. A nyelveken szls olyan jelensge az segyhz letnek, melynek megmutatkozsi formja ugyan ismert, de a lnyege titok. Mieltt az ember tudata, rtelme felfogn az Istenre tallt ember lmnyt, kitr belle e rendkvli lmny hatsra az r magasztalsa. Ez a beszd csak azok szmra volt rthet, akik a nyelveken szls magyarzatnak ajndkt kaptk. Nem minden nyelveken szls van a Szentllektl. Az apostol ksbb gy rendelkezik, hogy a gylekezetben, a nyilvnossg eltt csak akkor van helye a nyelveken szlsnak, ha a jelenlvk kzl valaki megmagyarzza. Egybknt az egyni kegyessg terletre utalja. A prftls jelenlevv, elrhetv teszi a teremt s megvlt Istent, utat mutat. rtelmes beszd Isten munkjrl, akaratrl. A prfcia megvilgtja a trtnelmi esemnyek igazi jelentsgt; Isten akaratt s tervt az adott helyzetre nzve hirdeti meg. Azt hirdeti, amire a hallgatk esetben szksg van – kegyelmet vagy tletet. Az efzusi tantvnyok szma mintegy 12. Ez a szm itt nem lnyeges, nem is hangslyos. A hangsly azon van, hogy Jnos tantvnyai kztt is voltak, akik Pl misszii munkja sorn Krisztus egyhznak tagjai lettek.
8–10. Pl a zsinaggbl Tirannus eladtermbe megy t.
Ameddig lehetett, Pl lt az Izrelen bell add lehetsggel. Viszonylag elg hossz ideig a zsinaggban tantott. Efzusban Izrel fiai nagy ltszmban ltek, tbb zsinaggjuk is volt. A tma, amirl az apostol beszlt: Isten kirlyi uralma. Az akkori zsidsg jl ismert s kedvelt tmja (ApCsel 8:12; 20:25; 28:23.31). Pl tantsa szerint Isten orszga Jzus Krisztusban jtt el. Isten kirlyi uralmt ltala valstja meg, az kveti vele s egymssal kzssgben lnek, teljestve kldetsket a vilgban, a vilgrt. Lukcs Plnak a Jzus Krisztusrl szl tantst, igehirdetst gyakran, gy itt is egszen rviden foglalja ssze: szlt, vitzott, igyekezett meggyzni ket az Isten orszgrl. Az apostol az evangliumi igazsgrl igyekezett meggyzni npe fiait. Beszde fajtjt a keresztyn igehirdets jellsre hasznlt hrom tipikus fogalommal illeti: parrsiazomai: „nyltan szl”, „btran, szintn beszl” (ApCsel 17:2); dialegomai: „trsalog”, „prbeszdet folytat”, „vitzik” (ApCsel 28:23; 18:4; v. 19:26; 26:28); peith „rbeszl”, „meggyz”, „megnyer” (ApCsel 4:29.31; 9:27k.; 14:3; 28:31). Amikor Pl nmelyek rszrl ellenllsba tkzik, amikor nmelyek megkemnyedtek (v. 13:45; 14:2; 18:6; 28:24k.), otthagyta ket. Nmelyek nemcsak elutastottk Pl tantst, hanem szidalmaztk, gyalztk az r tjt, vagyis a keresztyn tantst. Pl munkjt lejrattk a np eltt, az evangliumot. Pl igehirdetsvel kapcsolatban a zsidk elutast magatartsa hromfle formban mutatkozik meg. A megkemnyedsnek hrom jele volt: 1. Passzv elutasts, amelyik azrt mg nem teljesen biztos a dolgban, gy mg nem szmt teljesen remnytelen esetnek. 2. Hitetlensg, amely mr biztos, tudatos dnts az evangliumi igazsg ellen. 3. Aktv elutasts, mely tmadsba megy t, szidalmazza a gylekezet eltt a keresztyn tantst. Plt azonban a npe irnt val szeretet jra meg jra kssz tette az rtk val fradozsra. Rvid id mlva azonban ugyanaz ismtldik meg, ami Korinthusban trtnt, gy teht Pl kitr a zsinagga tjbl s a gylekezetet is fggetlenti tlk. Az aforiso tina apo tinos: „elklnt”, „elvlaszt valakit valakitl vagy valamitl” (zs 56:3; Mt 25:32). Az j np nll lethez kezd. Tirannus a filozfia s retorika tantja. Pl azt az eladtermet brelte ki az evanglium hirdetsre, amelyet Tirannus eladsra hasznlt. Hajnali t rtl tzig Tirannus, tizenegytl dlutn ngyig Pl rendelkezsre llt a terem. Pl a kereskedelem, a munka ideje utn, a dli s a dlutni pihens riban tant, amikor hallgati rrnek. Az evanglium hirdetse nincs semmifle „szent helyhez” ktve. Ahol az Ige hirdettetik, ott Isten jelenik meg, viszont ahol nem a Krisztusrl szl bizonysgttel hangzik, hiba van megfelel plet. Isten nem a dszes templomok, hanem az Ige hirdetse ltal van jelen npe krben. Ezrt mondja Luther: a templom csak akkor rtkes, ha benne Isten igje hirdettetik. Isten igjnek l hirdetse teremt gylekezetet. Az evanglium hirdetse nincs n. szent idhz sem ktve. Pl akkor hirdeti Efzusban az Igt, amikor azt az adott krlmnyek lehetv teszik. Az efzusi munka nyomn szletett meg a kolossi, hierapoliszi, laodiceai s sok ms krnykbeli gylekezet. A tartomny laki kzl sokan megfordultak Efzusban s felkerestk Plt. Munkssgnak ebben a szakaszban nem megy vrosrl vrosra, hanem a klnbz vrosok laki mennek hozz. Efzus a krnyk misszii centruma lett. Az ervel hirdetett Ige megmozdtja az embert, a helyes tartalma megteremti magnak a megfelel formt. Kt ven t hirdette itt az Igt. Efzusi munkja hossz ideig tartott. A ksbbiek sorn hrom vrl beszl. Elzleg ugyanis mr a zsinaggban is munklkodott. Mivel a megkezdett v egsznek szmt, ezrt Pl efzusi munkja, ahogyan a 20:31-ben emlti, hrom vnek veend. Akik itt Pl munkssga nyomn megtr tek, kzlk tbben is misszii munksok lettek. Filemon gy munklkodott Kolossban. Epafrszrl szintn tudjuk, hogy Kolossbl val (Kol 4:12). Pl indttatst adott az evanglium terjesztsre. Zsidk mentek a zsidkhoz, grgk a grgkhz. Mindenki rokonsgba, illetve barti krbe vitte a Krisztust. Pl szmra azonban ez a hossz idszak nemcsak az eredmnyes munka, hanem a szenvedsek ideje is (ApCsel 20:19; 2Kor 1:8–11; 1Kor 15:32). Errl a tnyrl Lukcs csak rviden, utals formjban szl. Efzusban nagy kapu nylt meg eltte, de munkja nem volt kzdelemtl mentes (1Kor 16:9.19; Rm 16:5; 2Kor 1:8). Tbb levelet kldtt azoknak a gylekezeteknek, akik krben korbban munklkodott (Gal, 2Thessz, Fil, Ef, Kol, Filem s az 1Kor).
11–12. Isten Pl ltal kivteles csodkat tesz.
Ez a rszlet is sszefoglal ismertets, konkrt adatot nem emlt. Az rsmagyarzatok egy rsze a ksbbi kor Plrl alkotott kpnek tkrzdst ltja benne. A ou tas tychousas – „szokatlan”, „kivteles”, „rendkvli” – grg szlsmd. Az apostol szemlyes jelenlte nlkl is trtntek gygyulsok. A soudaria s a simikinthia latin klcsnszavak. A sudrium az izzadsg letrlsre szolgl kend, zsebkend. A simicinctium „vkony v”. Mindkt ruhadarab kzvetlenl rintkezett Pl brvel. Isten ereje mindentt gygyt, ahol ignylik s hittel veszik azt. A gygyulsok Pl ltal ahhoz hasonlan is vgbementek, mint Pter ltal (ApCsel 5:14–15). Isten gygyt ereje olyan mrtkben s olyan mdon lds is lehet, mint amilyen mrtkben s amilyen mdon a bn kvetkezmnyeknt jelentkez klnbz fertz betegsg tok. A megdicslt Krisztus teljesen szabad abban, hogy milyen ton adja gygyt erejt. A formlis szempontbl kifogsolhat dolgok is kzvetthetik Isten gygyt erejt, s a formlis szempontbl tkletes formrl is kiderlhet, hogy csals vagy babona. Krisztus rendkvli jelek ltal ersti meg Pl bizonysgttelt, gy is hirdeti, hogy az apostol az vlasztott ednye. Aki vele kapcsolatba kerlt, az Isten ereje gygyt hatsban rszeslt. Lukcs anlkl kzli a tnyeket, hogy a maga vlemnyt hozzfzn. Jzus gygyt ereje az apostolok ltal is rendhagy mdon adatik, ugyangy, mint ahogy ltala adatott (Lk 6:19; 8:44; 5:17). Isten Pl ltal jelet ad az gygyt hatalmrl. A dicssg Krisztusnak ereje ppen olyan hatalmas tetteket visz vghez, mint a nzreti Jzus fldi letnek idejn. Isten Lelknek ereje akkor is s Pl ltal is a gygyuls forrsa. A Stn ereje knytelen meghtrlni Krisztus erejnek hatsra.
13–16. Szkva fiai.
A Jzus Krisztusban val hit nlkl, a vele val szemlyes kapcsolat nlkl hibaval a formlis szempontbl tkletes eljrs. Kt ltszlag egyforma dolog sem ugyanaz, ha az azonos formk ms tartalmat hordoznak. Isten gygythat szolgi szemlyes jelenlte nlkl is, ha erejvel kapcsolatba kerl a gygyulsra vr ember, mint ahogyan Jzus Krisztus ltal gygytott is. Viszont az ember jelenlte Jzus nevvel az ajkn is hatstalan, ha ltala nincs ott Krisztus ereje. Az ember nem rendelkezik Istennel akkor sem, ha a nevt ismeri s emlti. Mgira, varzslsra nem hasznlhat Jzus neve. A Lk 9:49–50 s 11:19-bl tudunk arrl, hogy a farizeusok prtjhoz tartozk kzl voltak, akik a megszllottakat gygytottk. Voltak azonban olyanok is, elssorban a diaszpra-zsidsg tagjai kztt, akik az l Istennel val mly kzssg nlkl Izrel s a klnbz pogny vallsok elemeit keverve vrsrl vrosra jrva „zik ezt a mestersget”. Egy hres varzsl formula: „Knyszertlek tged Jzusra, a hberek Istenre”. A varzsl nincs szemlyes kapcsolatban a „megidzett” hatalommal. Efzusban is fellptek ilyen kbor exorcistk. Szkva fpap nem ismert: neve, a latin Scaeva „gijel”, „jsjel”. Egy efzusi „papi” csald rokonairl van sz. A dmonok ismerik Jzust s a misszionriust is szmon tartjk. Pl a misszii munka sorn olyan nagy tekintlyt szerzett, hogy az exorcistk t emltik Jzus kveteknt. A dmont a Jzus-formula nem tudja legyzni, csak Jzus hatalma. Ez a hatalom a vele val szemlyes kzssg nlkl nem adatik. Szkva fiai megfelel fegyverzet nlkl szlltak szembe a dmonnal, ezrt lettek ldozatv. Amphoteroi: eredetileg „mindkett”, a ksbbi grgsgben: mind. A megszllott, emberfeletti erk lelknek hatalma alatt van (v. Mk 5:3kk.). A sttsg szellemi eri felett az ember nem lehet r. A sajt ereje kevs ahhoz, hogy legyzze az ellensg erejt. Minden embernek Jzus erejre van szksge ahhoz, hogy az emberi letet pusztt erk hatsa all felszabaduljon. Az ereje nlkl alulmarad az ember a dmonok elleni kzdelemben. A zsid fpap ht fival egytt hiba prblkozott a megszllott gygytsval. Az szvetsgi Isten npe tagjainak is tudomsul kell vennik, hogy nincs ms er, csak a Jzus, amely ltal a sttsg ereje legyzhet, de csak gy, hogy az ember nemcsak a nevt emlegeti, hanem kzvetlen, szemlyes kapcsolatban is van vele.
17. Jzus nevnek magasztalsa.
Szkva fpap s fiainak esete ismertt vlt Efzusban (v. ApCsel 1:19; 9:42), mint ahogyan ltalban nemcsak annak a hre terjed el, ha valamilyen j dolog rendkvli mdon trtnik az emberekkel, hanem az is, ha valamilyen tragdia, tletes dolog kvetkezik be. Itt nyilvnvalv lett, hogy a dmoni erkkel szemben az ember tehetetlen. Jzus neve varzslsra nem hasznlhat fel. Az tletes esemny elindtott viszont egy gretes esemnysorozatot is. A dmoni erktl val flelembl lehet istenflelem, lehet az r Jzusba vetett hit. A csoda az ApCsel-ben igen nagy szerepet jtszik (v. ApCsel 2:43; 3:10; 4:16.21; 5:12.15; 6:8; 8:6; 9:35.42; 13:12; 15:12; 16:30; 19:11; 20:12; 28:6). A phobos az epepesen-nel kapcsolva: „megszllta a flelem” – flelem tlttte be azokat akikhez eljutott a flelmetes esemny hre. A flelem itt Jzus hatalmnak elismershez, dicstshez vezet.
18–20. A varzslssal foglalkoz knyvek elgetse.
A gylekezet felszmolja pogny mltja maradvnyait. Az r Jzus tekintlye egyre nagyobb kztk, s egyre jobban ragaszkodnak hozz. A bnvalls, a bnbnat azok lethez is hozztartozik, akik hitben jrtak. A keresztyn istentisztelethez alkalomrl alkalomra hozztartozik a bn megvallsa s a bnbocsnat elfogadsa. A bn rendezsnek Krisztus szerinti mdja a bnbnat, bnvalls; a bnbocsnat elfogadsa utn az jrakezds. A praxeis ebben az sszefggsben a varzslssal kapcsolatos eljrsokat jelenti. Elssorban ez a bnvalls tartalma. A ta perierga parassein jelentse: „haszontalan dolgokkal foglalkozni”. Ez eufmizmus a varzsls jellsre. Nyilvnos knyvgetsre kerl sor. A pusztulsra tlt mgikus knyvek rtke rendkvl nagy: 50 000 ezst drahma, kb. 36 000 arany mrka. Nhny szzezer forintot r knyvrl van sz. Megsemmistik pogny mltjuk vallsos nyomait, sem magukat, sem a jvend nemzedket nem akarjk kitenni a varzslssal foglalkoz knyvek ksrtsnek. A gylekezet nagy lpsekkel jut elbbre, szellemi tisztasgrt anyagi ldozatot is hajland volt hozni. A dmoni hats ksrtstl megtisztultak. A keresztynsg megersdtt. Az r igje nvekedett, a keresztynsg terjedt, az egyhz plt.
21–22. Pl terve.
A titesthai en pneumati jelentse: „elhatrozta”, „gy dnttt”. Pl kzelebbi s tvolabbi terve szerint elbcszik Efzustl. Az 1Kor 16:5kk. szerint Pl pnksdig Efzusban akart maradni s azutn szeretett volna Makednin t Korinthusba menni. gy gondolta, hogy ott tlti a telet s csak a kvetkez v tavaszn utazik tovbb Jeruzslembe. A 2Kor 1:15 azonban egy megvltoztatott titervet kzl (2Kor 2:12; ApCsel 20:1kk.). Elszr Korinthusba megy, azutn Makedniba, majd jra Korinthusba. A dei Isten akaratra utal: „kell”. Terveit neki rendeli al. Korinthusbl mg visszament Makedniba, s onnan indult el Jeruzslembe. Munkssga kvetkez szakasznak terve szerint Rma lesz a centruma. Timtheus s Erasztosz Makednin t ment Korinthusba (1Kor 4:17). Erasztosz Pl apostol bartja, munkatrsa. Nem azonos a korinthusi vrosi szmvevvel (Rm 16:23), hiszen ez a nv elg gyakori. Pl Timtheussal levelet kldtt Filippibe. Mivel Korinthusbl rossz hrekkel trt vissza Timtheus, Pl rsznta magt a hibaval korinthusi tra. A rendezetlen helyzetet Titusz hozta rendbe, akit Pl (vgrvnyes efzusi elutazsa eltt) nhny testvrrel egytt ismt elkldtt Korinthusba (2Kor 2:12k.; 7:6). Mikor Makedniban tallkoznak, ismtelten elkldi Korinthusba (2Kor 8:16kk.). Munkatrsai odaadan segtenek Plnak a gylekezetek gondozsban. Pl Makednia s Akhja tartomnyainak gylekezeti ltogatsa utn zsiban maradt. Nagyra becslt munkatrsai kzl kettt, Timtheust s Erasztoszt elkldte Makedniba. mg ezutn krlbell 3 hnapig munklkodott zsiban. Miutn Pl Kis-zsiban egy rvid krutat tett, Efzusban dolgozott tovbb.
Csel. 19,23–40. Efzusi tntets Demetriusz lztsa nyomn.
Azok tiltakoznak a babona felszmolsa ellen, akik a np babons hajlamaibl zletet csinlnak. A hodos abszolt rtelemben szerepel itt, mint a 9. v.-ben: „az r tja” = keresztyn tants. Azrt tmadt zavargs Efzusban, mert az tvsk anyagi rdekeit srtette a babona felszmolsa, a keresztynsg terjedse. Demetriusz aggodalommal tekintett Pl munkssgra, mert fltette jl jvedelmez zletket. Az ergasia „zlet”, itt „haszon”, „nyeresg”. Demetriusz ezstmves: egy nagyobb mhely ln llt. Az efzusi Artemisz-szently kicsinytett mst ksztettk ezstbl s ezt rustottk kegytrgyknt. Mivel Pl misszii munkja vllalkozsukat fenyegette, tntetst szervezett ellene, azonban gy, hogy a tntets az efzusi Artemisz mellett val killsnak tnjk: nemes tiltakozsnak ltsszk. Az efzusi Artemisz-templom vilghr volt, a ht vilgcsoda egyiknek tartottk. Alapterlete nagyobb volt a klni dmnl: 150 m hossz, 70 m szles s 157 db 20 m magas oszlopon nyugszik. Lenygz a kzpen lv oltr, Artemisz fekete fbl ksztett kpvel. Artemisz grg istenn, a rmaiak tveszik imdatt s Diannak nevezik. Az istenn tiszteletnek hatalmas tbora volt. Kindyneyei: „veszly fenyeget”; a tovbbi hrom infinitvusz tle fgg; meros: „zletg”; eis apelegmon elthein „csdbe jutni”. Miutn Demetriuszk Pl titrsait magukkal hurcoltk, a sznhzba mentek. Arisztarkhosz Thesszalonikbl (ApCsel 20:4), Gaius Derbbl szrmazik. Arisztarkhosz = „kitn uralkod” nevnek jelentse szerint. Pl hsges titrsa s munkatrsa. lete forgott kockn. Pl mellett marad efzusi munkja utn is. Elksri Troszbl Jeruzslembe (ApCsel 20:4). Vele volt a tengeri ton (ApCsel 27:2), osztozik vele a fogsgban is (Kol 4:10; Filem 24). A hagyomny szerint thesszalonikai vagy apamaeai pspk volt, s Nr kegyetlenkedse miatt szenvedett mrtrhallt Rmban. A sznhz volt a, npgylsek helye. Az efzusi sznhz 26 000 lhelyes, hatalmas plet. Pl lett a tantvnyok s magas rang vilgi bartai vdelmezik: Jzan tancsukkal mellette vannak. A tmeg jelenlegi helyzetben nem trgyalkpes fl. Nem engedtk, hogy Pl a tmeghangulat ldozatv legyen. A tantvnyok fltik s vdik Pl lett. Az asiarchs zsia Provincia tartomnyi gylsnek egy vre vlasztott elnke, a csszrkultusz legfbb re. Cmt hivatali idejnek letelte utn is megtartotta, ismt meg lehetett vlasztani. Demetriusz a tovbbiakban nem ura a helyzetnek. A tntet tmeg zsid tagjai a maguk hasznra akarjk felhasznlni a zavaros helyzetet, gy kerl unszolsukra Alexandrosz a npgyls lre. A tmegnek azonban nincs rzke az Izrel s keresztynsg kzt lv klnbsgttelhez, szhoz sem hagyjk jutni. Az antiszemitizmus meglehetsen ers. A jzan politikusok egy ideig hagyjk a tmeget, hogy indulatait az ordtozsban vezesse le, aztn a vrosi tisztvisel rendet teremt. A grammateus a kis-zsiai vrosok igen jelents alakja, kiemelked beoszts vrosi funkcionrius: „vrosi titkr”. A nekoros eredetileg templomszolga, aki a takartst vgzi, ksbb a templomr cme, majd a vros cme s mindazok a vrosok, amelyek a csszrkultusz sznhelyei. A diopets „gbl leszllt” „mennybl jtt”, Zeustl lehullott istenkp. Nhny istenkpet gy tartottak nyilvn, hogy a mennybl szrmazik. Ezek kztt van a tauri Artemisz is, az efzusi Artemiszrl csak itt talljuk ezt az adatot. Artemisz kpt egyrszt a sok eml jellemzi – mint tpll, ltet, termkenyt istennt –, msrszt a sok llatfej, melyek als testt fedi (az llatvilg rnjnek szimblumaknt). Fekete fbl kszlt mmiaszer kpe arannyal van bevonva. A vros vezetsge nem igazolja s nem tmogatja a tmeg Pl misszii munkja ellen irnyul akcijt. Demetriusz s trsai egyni srelmeit nem sikerlt kzsrelemnek feltntetni, sem llamellenes bnnek kikiltani. A tmeghangulat nem ptolja az igazsg hinyt ott, ahol a hatsg hivatsa magaslatn ll s a valsgot trgyilagosan kutatja. A vdlottak nem raboltak templomot, mint ahogy az akkoriban gyakran megtrtnt, sem nem szidalmaztk Artemiszt, a tnyek alapjn teht nem lehet vdat emelni ellenk. A trvnyes t srelmeik elintzsnek az tja. Az illetkes hatsg feloszlatja az rtelmetlen npgylst. Komolyabb ok nlkl nem lehet megbolygatni a vrost. A vros tisztviseliben a maga feladatkrben lelkiismeretes, igazsgos, rszrehajls nlkl tl, az adott esetben a szksges intzkedsre kpes hatsg van elttnk.
Csel. XX. RSZ
Csel. 20,1–6. Grgorszgban.
Pl Antikhin kvl Efzusban tlttt legtbb idt. Az akadlyokat lekzdve dolgozik a gylekezetrt, hatssal van Efzus krnykre, tartja a kapcsolatot azokkal, akik kztt rgebben munklkodott. Efzusbl rta a Filippi, az 1. Korinthusi levelet, az Efzusi levl nven ismert krlevelet, a Kolossi levelet s Filemon levelt, st ha az szak-galciai elmletet fogadjuk el, akkor a Galciai levelet is (ld. 19. rsz). A filippi s a korinthusi gylekezetek tagjai meg is ltogattk hosszabb munkssga alatt. Timtheus s Erasztosz korinthusi tja utn Pl is megjrta Korinthust, mieltt Efzusbl vgrvnyesen elment volna (2Kor 2:1). Ezutn rt mg egy msik levelet is Korinthusba, amely azonban nem maradt rnk egszben, csak a tredkei. Az efzusi tantvnyoktl btort mondataival bcszik. A bcszs pillanataiban klnsen fogkony az ember. Az apostol biztatsra hasznlja fel a lelki megrendltsg alkalmt. Kzdelmes lete kzben nem vesztette el az rban val remnysgt, mindig tud btortani, vigasztalni. A clt vilgosan ltja maga eltt, gy az t nehz szakaszaiban is tmasza a rbzottaknak. Makedniba ment t, a filippibeli, thesszalonikai s breai gylekezeteket ltogatta meg. A parakalesas nem csupn „inteni”, hanem „meggyzni”, „vigasztalni” is: gazdag tartalm sz, a keresztyn igehirdets tartalmt magban foglal kifejezs. Pl gylekezeti ltogatsait igehirdetsi alkalomnak tekinti. Makedniai tartzkodsa alatt rja meg a 2. Korinthusi levelet. A gylekezetrl megnyugtat hreket kap, s ezutn megltogatja ket. Az eis ten Hellada: „Grgorszgba”. A hivatalos Achaiai provincia mellett ez a vidk npszer neve, az egsz jszvetsgben ilyen formban csak itt szerepel. Egy negyedvig marad az apostol Korinthusban, kzben megrja a Rmai levelet. A levl megrsval rmai tjt kszti el. – Izrel fiai jra szervezkednek ellene, cselszvsk miatt nem folytathatja tovbb tjt terve szerint. Kinyomoztk, hogy melyik hajval akar utazni Szria fel s azt terveztk, hogy a hajn meglik. Eredeti tervt gy megvltoztatva Makednin t Troszba megy. Enged a figyelmeztet sznak: megelzi, elkerli a bajt. Isten sok nvtelen tantvny ltal oltalmazza Pl lett. Az apostol odafigyel azokra a jelzsekre, amelyek kzlik vele az ellene irnyul terveket. Kikerli a csapdt, amit ellenfelei fellltottak. Nem szll fel arra a hajra, amelyen a mernylk utaztak. Pl gy megvta ket az emberls bntl. Az apostol lete drga azoknak, akik Jzus Krisztusban hisznek. Pl ksretben tbben utaznak kzvetlen munkatrsai kzl. Szpatr, apja megmentje” Brebl val keresztyn, Pirosz fia. Arisztarkhosz s Szekundusz, Gaius, aki Derbbl val; Timtheus s Tikhikosz, Pl kis-zsiai munkatrsa. Nevnek jelentse szerint „szerencss”, „szerencse fia”. Pl fogsgbl juttatja el Onzimosszal a gylekezetekhez az Ef s Kol levelet, valamint Filemonhoz a neki szl levelet (Kol 4:7.8; Ef 6:21.22). Ksbb Pl Krtba kldte. Szerette volna, ha vagy Armensz tudja Tituszt helyettesteni (Tit 3:12). A 2Tim 4:12 szerint Pl Efzusba irnytotta. Trofimosz van mg Pl ksretben. Nevnek jelentse „tpll”, Efzusbl val pognykeresztyn. Elksrte Plt Jeruzslembe, vele egytt lttk az apostolt. Az zsiai zsidk fellztottk ellene a tmeget: tbbek kztt azzal vdoltk, hogy grgket vitt be a templomba (ApCsel 21:29). Ksbb is Pl ksrethez tartozik, a 2Tim 4:20 szerint vgl Miltoszban kellett elvlniuk Trofimosz betegsge miatt. Trosz a mai nven Eskistambul, Mzia kiktje, a Nyugat-zsia s Makednia kzti forgalom fontos pontja. Nagy s viharos mlt vros. Az satsok tuds irnyti itt skori, kkorszakbeli teleplsek romjaira bukkantak. Kr. u. 1000-ig pspki szk hely volt. 1305-ben a trkk elpuszttottk. Plt npes ksrete Troszban vrja meg, ugyanis mg a filippieket is megltogatja. Lukcs a 2. misszii t sorn Filippiben maradt (ApCsel 16:40), most a 3. misszii t vgn itt csatlakozik Plhoz. Filippibl Plk a kovsztalan kenyerek napjai utn indulnak el. Lukccsal 5 nap mlva rkeztek meg Troszba, ahol azok, akik elrementek, mr vrtak az apostolra. Troszban 5 napig maradtak. Az apostol a rendelkezsre ll rvid idt is mindig kihasznlja a gylekezetek tagjai hitnek erstsre, a szemlyes tallkozsra.
Csel. 20,7–12. A troszi istentiszteleten.
Az en t mia tn sabbatn „a ht els napjn”, „vasrnap” (1Kor 16:2; Jel 1:10). A Rmai Birodalomban a hivatalos munkasznet napja. Ez az els nyoma az egyhz trtnetben a vasrnap megnneplsnek. A pognykeresztyn gylekezetekben a ht els napjt, mint Jzus Krisztus feltmadsnak napjt kezdtk nnepelni a szombati nap helyett. A szombat, a 7. nap a teremtsre tekint nnep. A vasrnap, a ht els napja az r jjteremt munkjra eszmltet, Krisztus hall felett aratott diadalra. A gylekezeti sszejvetelhez, az istentisztelethez hozztartozik a kenyr megtrse. Az nnepls kzppontjban az rvacsora van. E rvid perikpa keretn bell ktszer is megemlti Lukcs a kenyr megtrst. A korai keresztynsg letben a szeretetvendgsg s az rvacsora szorosan egyv tartozott. A szeretetvendgsg esetben valdi tkezsrl van sz, amikor a gylekezet tagjai egy asztal mell leltek s megosztottk egymssal azt, amit hoztak, s elbeszlgettek egymssal. A gylekezet szegnyeinek, a rabszolgknak klnsen sokat jelentett ez az alkalom, mert a tertett asztal mellett egy hten legalbb egyszer igazn jllakhattak. Sokat jelentett azonban a testvri beszlgets is, amely ltal osztozhattak egyms rmeiben s gondjaiban. A gylekezeti kzssgben otthon reztk magukat a gylekezet tagjai, benssges, csaldias hangulat jellemzi ezeket az esti alkalmakat. Minden bizonnyal azrt tartottk az istentiszteletet a keresztynek este, mert tekintettel voltak a gylekezet rabszolga tagjaira, akik csak ekkor rtek r. A dialegomai jelentse: „Igt hirdetni”, „prdiklni”, „prbeszdet folytatni”. Itt most az igehirdets rtelmben szerepel a fogalom: Pl igyekszik jl kihasznlni a rendelkezsre ll rvid idt arra, hogy elmondja mindazt, amit fontosnak tart a gylekezet fejldse szempontjbl. A kvetkez nap mr indul tovbb, most viszont minden lnyeges zenetet tovbbtani akar, gy ht jszakba nylik a tants. Lmpval vilgtjk meg a termet. Ez a lnyegtelennek ltsz megjegyzs tbb szempontbl is rtkes. Visszautastja azt a vdat, hogy a keresztynek rvacsorzsa sttben folyik s kzben termszetellenes fajtalankodst visznek vghez. Plkat menti. Az ifj annak ellenre aludt el; hogy a teremben vilgos volt. Megokolja azt, hogy Eutikhusz az ablakban lt: a vilgts folytn elfogyott a j leveg, ezrt az ablakban akart hozzjutni. Mskor viszont ebben az idben mr aludni szokott. Egyrszt akarata fl kerekedett a szoks, a beidegzds, msrszt elkpzelhet, hogy igen fradt volt a napi munka utn. Ez az oka, hogy szerencstlensg trtnt istentisztelet kzben. Pl azonnal utnanz, ksz segteni. Az szvetsgbl ismert eljrst kveti (1Kir 17:21; 2Kir 4:34). A halottsiratst megtiltja (Mk 5:39). A csoda Tbita feltmasztsra emlkeztet (ApCsel 9:36–43). Isten kegyelme megrizte ket attl, hogy a szerencstlensgbl tragdia legyen. A tragdia nem kvetkezett be, akr amellett foglalunk llst, hogy az ifj zuhansa kvetkeztben csak az eszmlett vesztette, akr amellett, hogy meghalt. Mindkt eset Isten erejnek nagysgt tkrzi. A megtart r jelen van a gylekezetben. Klasas ton arton: termszetesen Pl nem egyedl rvacsorzik, azonban mivel van az esemny kzppontjban, azrt emlti egyedl t Lukcs. Ezutn mg prdikl tovbb (homilsas: „beszlni”, „prdiklni”) hajnalig. Az utols pillanatig kihasznlja a rendelkezsre ll idt, troszi tartzkodsa utols jszakjt. Az istentisztelet inkbb egy barti trsasg sszejvetelre emlkeztet, mint a mi mai rtelemben vett istentiszteletnkre. Leginkbb az n. hzi istentiszteletek hangulatt idzi emlkezetnkbe ez a trtnet. Mindenesetre arra eszmltet, hogy az egyms irnti szeretetnek s felelssgnek sokkal jobban t kell hatnia istentiszteleti alkalmainkat, s az n. hzi istentiszteleti keret feleleventend, a gylekezeti terem szeretetvendgsge pedig kvetend modellje az segyhz letnek. Ez nem jelenti azt, hogy a mai nagy istentiszteleti rend ne maradjon meg, viszont emellett szksg van olyan alkalmakra is, ahol a gylekezet testvri kzssgknt lehet egytt.
Csel. 20,13–16. Troszbl Miltoszba.
Munkatrsai hajn, Pl gyalog indul tnak. Egyedl akar lenni Urval, aki nemcsak ltala, hanem vele is szntelenl rezteti szeretett, segtsgt. Krisztus szolginak szksgk van a csendre, az rral val zavartalan kzssgre. Asszusz Trosztl 25 km-re fekszik dlkelet irnyban, az adramithiumi bltl 1 km-re zsia Provinciban; kzelebbrl meghatrozva; a mzisi rszben. Ma Edremitnek hvjk. Pl itt csatlakozik munkatrsaihoz s egytt folytatjk tjukat Miltoszig. Miltosz 70 km-re van Asszusztl. Rgi hres vros, ngy kiktvel, valamikor Jnia fvrosa, a Maeander folytl nyugatra, Kis-zsia nyugati partjn fekszik. Hres kori filozfusok, Thales, Anaximenos hazja. A perzsk puszttottk el, gy a rmaiak korban nem volt nagyobb jelentsge. Ma csak egy falu rzi emlkt. Isten hrnkei Trosz ta csak itt llnak meg egy pr napra. Igyekeznek, mert Pl pnksd napjt mr Jeruzslemben szeretn tlteni, ezrt nem ejtette tba Efzust sem. Efzus elkerlsnek taln mg ennl is nyomsabb oka volt az, hogy Pl nem akarta kockztatni biztonsgt a jeruzslemi t eltt. Jeruzslembe ugyanis nemcsak azrt igyekszik, mert a kegyes zsid – ha csak tehette – igyekezett a hrom jelents zarndoknnepet ott tlteni, hanem azrt is, mert a kollektt, a jeruzslemi gylekezet szmra gyjttt adomnyt szerette volna tadni. Pl egybknt minden misszii tja vgn ksretvel, munkatrsaival egytt ment fel Jeruzslembe. Az egyhz egysgnek dokumentlsa mindvgig fontos volt szmra.
Csel. 20,17–38. Elbcszik az efzusi vnektl.
Miltosz lgvonalban 50 km-re van Efzustl, szrazfldi ton 60 km-re. Pl mr nem akar bemenni Efzusba, viszont a gylekezetnek mg szeretne nhny dolgot a lelkre ktni, ezrt Miltoszban tallkozik a gylekezet kpviselivel. A gylekezet vneinek beiktatsrl Lukcs ugyan nem szl elzleg semmit, azonban termszetesnek veszi, hogy minden gylekezet ln a zsid minta szerint voltak vnek, akik a gylekezet vezetst, irnytst vgeztk. Plnak a vnek megrkezsre legalbb 4 napot kellett vrnia. A vnek ms gylekezetbl is jttek, s Pl az egsz zsiai rszen lv gylekezetek vezet testlettl el akart bcszni. Az apostoli tekintlyt rzkelteti ez a rszlet (v. 28. v.; 14:23), de mindenekeltt maga a beszd. Lukcs ezzel a mly, tartalmas, gazdag anyagot magban foglal beszddel, az ApCsel magval ragad beszdeinek tartalmt s stlust szemllteti (v. 37. v.). Ez az egyetlen beszde Plnak, amelyet a keresztynek eltt tartott igehirdetseibl Lukcs hagyomnyozott, jllehet tbbszr is emltst tesz ilyen jelleg beszdekrl (v. ApCsel 14:22.27). Ezek nyomait leveleiben talljuk. Pl a felelssgteljes frfiaknak, a kis-zsiai gylekezetek vezetinek apostoli munkjrl szmol be (18–21.26k.31.33–35.); prftai elreltsa alapjn szl a gylekezet jvjrl (22–25.29k.). Bcsbeszde levelei egy-egy rszletre emlkeztet. Egszen ms, mint az eddigiek, viszont a szituci is ms. Pl beszdei ppen abban sajtosan pli beszdek, hogy mindig az adott helyzetre, hallgatira vannak tekintettel. Sokfle szituciban mindig azzal a hangvtellel szl, amellyel az adott esetben szlnia kell. Lukcs ri mvszete a pratlan, meg nem ismtld helyzetek sajtossgainak megfelel beszdeket kitnen adja vissza. Ebben az esetben Pl beszde a fltan tolmcsolsban van elttnk. Az ApCsel knyvnek ez az egyetlen helye, ahol a hvk kzl kifejezetten csak a frfiakhoz, a gylekezet szk krhez szl az apostol. A beszd felptse logikus: hrom gondolati egysg utn ldskvnssal fejezdik be.
18–21. Visszatekints.
Pl emlkezik s emlkeztet. Efzusi munkssga nem volt mentes a kzdelemtl, st levelei alapjn az ltszik, hogy lete is kockn forgott. Konkrt dolgokat ugyan nem emlt, de erre nincs is szksg, mert olyanokhoz szl, akik tudnak a trtnelemrl. Elg, ha csak ltalnossgban utal a mgttk lv esemnyekre. Az apostol nemcsak a megfelel krlmnyek kvetkeztben, hanem a rendkvl nehz krlmnyek ellenre is munklkodott Efzusban. A ps… egenomn az apostol letstlusra utal. Szemlyes lete evangliumi, magatartsa Krisztus szerint val. Minden tekintetben plda. A szolglatt akadlyoz tevkenysgek, cselszvsek, ksrtsek miatt a gylekezet nem rvidlt meg. Szemlyes lete kzdelmeinek a gylekezet nem ltta krt. Teljes energival vett rszt a szolglatban s a teljes evangliumot hirdette. Jzus Krisztus szmra a szolglat modellje, az tmutatst kvette (Gal 1:10; Fil 1:1; 2:22). Szolglatt teljes alzattal vgezte (v. 2Kor 11:7; Fil 4:12), a lelkigondoz emptijval. Srt a srkkal, bntotta a gylekezeti tagok visszaesse, tvelygse (2Kor 2:4; Gal 4:19). Sok szenvedst, nehz krlmnyt vllalt magra (1Kor 4:9kk.; 2Kor 4:8kk.; 6:4kk.; 11:23kk.). A Krisztusrt val szenvedst remnysggel vllalta (v. 2Kor 1:5kk.; Kol 1:24; 2Tim 3:11). A zsidk cselszvseirl konkrtan nem szl Lukcs. Nem emltette azokat az eseteket, amelyek Efzusban trtntek. Ezt sok ms helyen megtette, de taln ppen ezrt nem tartotta szksgesnek rszletezni (v. ApCsel 9:23; 25:3): olvasi lthattk, milyen volt a Pl ellen szervezett akci. Az apostol leveleiben is szl arrl, hogy ez sorozatosan bekvetkezett, amikor tbb-kevesebb ideig dolgozott egy-egy helyen (1Thessz 2:15; 2Kor 11:24.26). A hypostellomai azok kz a fogalmak kz tartozik, amelyeket csak Lukcs hasznl: „visszahzni”, „meghtrlni”, „visszariadni”, „elhallgatni”, „eltitkolni”. Pl az egyhz apostoli tradcijhoz tartotta magt az evanglium hirdetsben. Azt adta tovbb, amit kapott (1Kor 7:35; 10:33; 12:7). Dmosia kai kat’ oikous: „nyilvnosan”, egy ideig a zsinaggban, utna Tirannus eladtermben hirdette az evangliumot, „hzanknt”, csaldi krben, vagy egy-kt csald kzssgben: azok kztt, akiket az apostol megltogatott. A szemlyes lelkigondozs mlytette el igehirdeti munkjt. Akik otthonukban ltjk a psztort, azokat a psztor a templomban ltja. Izrel s a pognyok kzt vgezte munkjt. A diamartyromai: „nyomatkosan megmagyarzni”; a hatrozott s alapos rsmagyarzat. A metanoia s pistis (11:18; 17:30k.) rviden utal Pl igehirdetsnek tartalmra s hallgati irnt tmasztott ignyre. sszefoglal meghatrozs. Az Apostoli Hitvalls els kt artikulusra emlkeztet. Az igehirdets s tants egyformn fontos s hasznos. A gylekezeti tagok hitbeli nvekedsnek felttele az, hogy az igehirdetsben s tantsban rendszeresen rszesljenek. A hit ismeretek nlkl elsorvad, az ismeret hit nlkl halott. Az ismeret korszersti a hitet; a hit megeleventi, rtelmess teszi, hatsoss vltoztatja az ismeretet. Az apostol a gylekezetek hitt erstette s ismereteit gyaraptotta igehirdet s tant munkjval.
22–27. A jv esemnyei.
Pl elre tekint. A mlt elemzse utn a jelenrl s a jvrl szl. A dedemenos t pneumati rtelmezse nem egysges. Nmelyek szerint ez a kifejezs arra vonatkozik, hogy Pl Llek ltal ltja nmagt megktzve, vagyis Llek ltal tud a r vr fogsgrl. Msok rtelmezse szerint a Llek knyszertsre megy Jeruzslembe. Ez az t el nem hrthat ktelessge, nem tehet msknt. A magt kijelent Isten bzta meg vele, nem lehet kitrni elle. A Llek indtsra, bels parancsra indul Pl a jeruzslemi tra. Vgl arrl van sz, hogy lelki szorongsok kztt megy Jeruzslembe (ebben az esetben a pneumati hatroz az emberi lelket jelenti: szorong llekkel gondol a jeruzslemi tra). Eszerint Pl bels kzdelmt vilgtja meg a szveg. Bels harc elzi meg Isten tjnak vllalst, emlkeztet Krisztus bels vvdsra. Isten tjt azonnal kszsgesen vllalja, ez azonban nem zrja ki azt, hogy van az tnak olyan pontja, amely ellen minden idegszlval tiltakozik. Vllalja a hallt, de megvvja a halltust. Pl egszen Isten szolgja, vllalja s teljesti a megbzatst, de egszen ember, gy szorongssal gondol a r vr szenvedsre. Pl lete keresztynn ttele utn folyamatosan szenvedssel prosult (ApCsel 9:16; v. 14:22). Ismert eltte, hogy ezen az ton ez mg fokozdni fog (v. Rm 15:30k.). Ahogyan Jzus Krisztus egykor nem az eltte ll nyomorsgokra tekintett, hanem munkja rtelmre s cljra, gy most Pl is ezt teszi (v. Lk 9:51kk.; 19:28). A szolglat a vilg letrt, az ember megmentsrt val munka (Mk 10:45; Fil 3:14; 2Tim 4:7). Az apostol szvesen hasznlja s alkalmazza a sport terletri klcsnztt kpet (1Kor 9:25; Fil 1:30; 1Thessz 2:2; 1Tim 6:12; Kol 1:29; 2:1; 4:12), taln gyermekkori lmnyeinek hatsra. gy tekinti magt, mint egy orszg hrnkt, aki meghirdette a rbzott hrt, tadta az zenetet, teljestette ktelessgt. Megismtli s ezzel megersti az elz rszlet (20. v.) gondolatt. A keresztyn igehirdets tartalmt nem szktette le s nem ferdtette el. Felelssgteljes rll volt az efzusiak kztt (Ez 3:17–19). Hirdette Isten dvzt akaratt, megismertette dvtervt, amely szerint az dvssg, az let minden ember szmra kszen van, ennek felismersre s elfogadsra szlt az evanglium. Az dvssg tja a hit tja. Pl ezt az utat vilgtotta meg az ember szmra.
28–31. „Viseljetek gondot magatokra s az egsz nyjra…”
Sajt felelssgnek tudatban Pl a gylekezetekrt elssorban felels testlethez fordul: azokhoz a vnekhez, akiket minden gylekezetbe azrt lltott, hogy legyenek olyanok, akik trdnek a hitre jutott, Krisztust kvet testvrekkel. Az segyhz vezetit vnek, episzkoposzok s psztorok neveken emlti (v. Ef 4:11; 1Pt 2:25). Beszdnek ez a rszlete a psztori levelek programjt veti fel (1Tim 4:16). Az episkopos nem specilisan bibliai sz, Homrosz ta kimutathat. Legjobban a „felgyel”, „felvigyz”, „r” szavak adjk vissza jelentst. si jelentst megtartva kt irnyban fejldtt tovbb. A politikai, gazdasgi s vallsos let terletn hdtott teret s a „vd”, „prtfog”, „oltalmaz” jelentst hordozza magban a tovbbiakban. gy hasznljk minden olyan tisztsg jellsre, amely a felgyelet gyakorlsra van hivatva, brmilyen tren. De hasznljk olyan tisztsgek jellsre is, amely a felgyelet gyakorlsa mellett a prtfogs, oltalmazs funkcijt is elltja. Az isteneket funkcijuk alapjn jellik az episkopos kifejezssel. Pallasz Athn episkoposknt tartja kezt vrosn. Az istenek megbzatsval felruhzott emberekre is hasznltk Athnben mr Kr. e. az 5–4. szzadban. Az szvetsgben ltalban azt a gazdag jelentskrt tartja meg, amely a profn grgsgbl ismert: Isten s emberek jelziknt egyarnt hasznlatos. A LXX 14 szvetsgi helyet fordt ezzel a fogalommal. Az jszvetsgben mindssze tszr fordul el: ngyszer Pl, egyszer Pter hasznlja. Krisztus s a Krisztus ltal megbzott ember a gylekezet vezetinek jelzje. Pl a gylekezet hitben rett tagjait illeti ezzel a kifejezssel, azokat, akik az Ige tmutatsa, a Szentllek vezetse ltal alkalmasak a tbbiek gondozsra, a gylekezet felgyeletre, rzsre. Nemcsak a likaoniai (ApCsel 14:13) s jeruzslemi gylekezetben lltak vnek a gylekezet ln, hanem a tbbiekben is. A presbiteri egyhzvezets Lukcs korban lpett letbe. A gylekezet vezetsnek tartalma szvetsgi gyker (zs 40:11; Jer 2:8; Ez 34:2; Jn 10:14; 21:15; 1Pt 5:2). A poimanein: „legeltetni”, „rizni”, „polni” – tfog rtelm sz. A gylekezet vezetse, gondozsa – mindaz a tevkenysg, amelyet a gylekezet rendezett lete ignyel, a psztor munkjhoz tartozik. Az r szemben drga kincs az egyhz, lett adta rte. Az a gondolat, hogy a Messis vrn vsrolja meg az egyhzat Isten szmra, Plnl tbbszr ismtld gondolat (1Kor 6:20; 7:23; Gal 3:13; 4:5; Rm 5:9), s Pternl is szerepel (1Pt 1:18–19). A gylekezet, az egyhz teht Isten, hozz tartozik. Krisztus megbzottja a psztor, aki t kpviseli az egyhzban. Az egyhz vezetinek nem uralmi terlete, hanem szolglati tere s lehetsge. Az r szemben rtk minden egyes gylekezet s annak minden egyes tagja, hiszen Krisztus lete felldozsval szerezte meg, vltotta meg (v. Jn 1:14; 3:16). Az Atya azonosul, benne van a Krisztus szenvedsben (v. Ef 1:7; 1Pt 1:19; Jel 1:5; v. ApCsel 2:21; 3:18; 8:32k..35; 4:12; 5:30k.; 26:18.23). Arrl van itt sz, amit mr az szvetsg is vilgoss tett, hogy Isten az dvtervt Krisztus ltal valstotta meg (Jel 5:9). A megvltott npet Pl azokra a vnekre, episzkoposzokra, illetve psztorokra bzza, akik a Szentllek vezetse ltal erre alkalmasok s gy vgzik a maguk felelssgteljes munkjt. A Szenthromsg Isten egyarnt ott van az egyhz szletse, jelene s jvje mgtt (ApCsel 2:38; 8:37). Az afixis nem csupn Pl Efzusbl vagy Keletrl val elutazsra utal, hanem ebbl a vilgbl val eltvozsra, hallra (eufmizmus). A „dhs farkas” a tvtantkra vonatkozik (Mt 7:15), akik felemsztik a nyjat, prdv teszik a gylekezetet. Kls s bels ellensg tmadsaival kell szmolniuk. Az elvilgiasods s a szektssg az a kt front, amely klnbz keretek kztt ugyan, de llandan ksrti az egyhz lett. Ketts irny kzdelemre kell felkszlni. Egyrszt a zsidk rszrl jn a tmads (v. Jn 8:44), msrszt az egyhzon bellrl. A tvtants igen korn jelentkezett az egyhz letben (Gal 1:7; 2Kor 11:13kk.). A gylekezet vezeti el Pl nmagt lltja pldaknt. Pl jjel-nappal – a maga kzmvesi munkja mellett – (1Thessz 2:9; 2Thessz 3:8) lelkigondozi beszlgetseket folytatott. E lelkigondozi beszlgetsek mellett az imdsg „forr drtjt” sem hagyta kihasznlatlanul. Rendkvl buzgn knyrgtt a gylekezetekrt (1Thessz 3:10; 2Tim 1:3). Az apostol beszdnek termszetbl addik, hogy az idmeghatrozs nem precz, nem trekszik nap s hnap szerinti pontossgra. Abban a remnysgben szl, hogy Isten Igjnek ereje megmarad s hatsos akkor is, ha nem kzvetti. bersget, nzetlensget, ldozatvllalst kvn a gylekezet gondozsa (Rm 16:17k.; Fil 3:2.18k.; 1Thessz 5:6; 1Kor 16:13; Kol 4:2). Aki ber, a veszedelmek klnbz formit mr csrjukban megltja, akkor, amikor mg knnyen lehet segteni a dolgon. Aki nzetlen, annak munkjt nem a kiltsban lv haszon hatrozza meg: nem a gylekezet javait, hanem a gylekezetet szereti. Aki ldozatot is ksz vllalni, az nem kerli ki az n. nehz eseteket, a gyengket, az elesetteket, azokat, akik az ember idejt, figyelmt, kzzelfoghat segtsgt ignylik. A farkas–brny kp hozztartozik ahhoz a kpes beszdhez, amelyet Jzus hasznlt kveti jellsre s az ellensg meghatrozsra (Jn 10:12; Lk 10:3; Mt 7:15), mlyen szvetsgi gyker (Zsolt 23). Ehhez a kpanyaghoz tartozik, ami az ellensget illeti, az oroszln (1Pt 5:8; 2Tim 4:17), a kutya (v. Fil 3:2; Jel 22:15), a kgy (Jel 12:9; Lk 10:19; Mt 23:33) s a srkny (Jel 12:3kk.) is.
32–38. ldskvns.
Az r gretben bzva, imdsgos llekkel bcszik Pl az efzusi gylekezet kpviselitl. Isten kegyelmnek Igje a gylekezet tovbbi letnek garancija. A fldi jelen s mennyei jv Ura a gylekezet gazdja. Pl nagyon jl tudja, hogy minden krsnl s intelemnl fontosabb s hathatsabb Jzus Krisztus kzbenjr munkja. vdi, oltalmazza s megtartja az egyhzat, knyrg rte. Isten nagy kegyelme, amely nyilvnvalv lett Krisztusban az egyhznak s minden egyes embernek, a jelenben s a jvben egyarnt biztos remnysg. A mennyei rksg s az rksg itt a fldn egyarnt biztos kezekben van (Lk 20:14; Zsid 1:2). az, aki fldi keretek kztt pti egyhzt, mennyei keretek kztt ad rksget npnek. Pl beszde utols rszben nmagrl szl. Elutast minden igazsgtalan vdat, sohasem hzott hasznot fldi munkjbl (v. Jn 7:21kk.; Br 14:12k.; 2Kir 5:22kk.; 7:8; Lk 12:33; Jak 5:2k.). Ez a motvum tbbszr szerepel leveleiben is (1Thessz 2:9; 2Thessz 3:8; 1Kor 9:4–18; 2Kor 11:7–11). Beszde vgn annak kezdetre utal (18. v.). Nemcsak arra vigyzott, hogy sajt maga ne legyen a gylekezet terhre, hanem arra igyekezett, hogy minden tekintetben javukra, hasznukra legyen. Nemcsak magrl, hanem munkatrsairl is igyekezett gondoskodni. Pl nem kvnt szolglatrt ellenszolgltatst. Lemond a jogrl (1Kor 9:4–18), ha a szolglat szempontja gy kvnja, ha a hitben gyengket botrnkoztatja, vagy ha a tvtantk kezbe ezzel fegyvert adna. Nem kvnja a gylekezet anyagi javait, de szvesen veszi hitbl val ldozatukat. Az apostol nmagt pldaknt lltja (2Thessz 3:9; 1Kor 4:16; 11:1; Gal 4:12; Ef 4:28). A gylekezet elesett tagjairl val gondoskodst elsrend feladatnak tartja, a szeretetnek kzzelfoghat tettekben kell megmutatkoznia (Ef 4:28). Pl az ertlenekrt val fradozsban fradhatatlan. Az r szavval fejezi be beszdt. Ez a logion ismeretlen a Jzus szavaiknt hagyomnyozott anyagban, de egszen Jzus tantsa szerint val. Az utols sz, amit Lukcs a misszionrius Pltl idz Jzus szava. Az r szava a dnt. Annak az tlszke eltt fog megllni, akinek itt szolglt (1Kor 7:10; 9:14; 11:23; 1Thessz 4:15). Nagyon fontos dolog ennek tudatostsa, az r szavra s az rtkrendjre val emlkeztets (ApCsel 11:16; Jn 14:26; 2:22; Lk 22:61; 24:6–8.44; valamint 2Pt 3:1k.). Jzus idzett szava annak bizonysga, hogy sokkal tbb jzusi logion lt az els idk keresztyn gylekezeteiben, mint amennyit abbl rsban is megrktettek az evangliumok. Ez a mondat klnben tkletesen megfelel Jzus szemlletnek s tantsnak (v. Lk 14:12kk.; 18:14; Mk 9:43kk.). Az az igazn boldog, aki ad. Sokkal boldogabb az, aki ad, mint az, aki kap. Ahogyan Jzusnak minden boldogmondsa eszkhatolgikus rtelm kijelents, gy ez is az. Boldog az, aki megszabadult az nzstl, felszabadult az igazi szeretetre, amely ltal az eljvend vilg rendjt, a felttel nlkli szeretetet mr itt s most rvnyesteni tudja. Ez a mondat s az 1Thessz 4:15 is mutatja, hogy Pl ismerte Jzus olyan mondatait is, melyeket az evangliumok nem kzltek. Az evangliumok egybknt maguk is jelzik, hogy nem kzltek mindent Jzus mondataibl. Jzus idzett mondata azt hangslyozza, hogy kapni is boldogsg, azonban adni egyltaln nem knyszersg s valami szomor dolog, hanem mg nagyobb boldogsg, de csak akkor, ha annak a lelklete van az emberben, akinek ajndkoz kedve nyilvnul meg az adakozsban, az egyms javt szolgl adomnyokban. A gylekezet, ahogyan Efzusban mr ez megtrtnt, lehet Krisztus szeretetnek realizlja. Igehirdetst imdsg kveti. Teljes alzattal s teljes bizalommal Isten kezbe teszi azt a gylekezetet, ahol veken t munklkodott. Isten erejt kri s vrja mindnyjuk szmra. Pl munkjnak j gymlcst jelzi az, hogy vele egytt boruljanak le imdkozni azok, akikhez szlt: az egsz sereg, akik megjelentek hv szavra Miltoszban. A lelkigondozi beszlgets imdsgban folytatdik. Ahogyan Pl korbban gylekezeti munkja sorn tette, gy jr el most itt is, a beszdt imdsggal fejezi be. A trdre borulst imdsg alkalmval a keresztynek olykor-olykor gyakoroltk (ApCsel 7:60; 9:40; 21:5; Ef 3:14), mint ahogyan az szvetsgi kegyesek is (v. 1Kor 8:54; Ezsd 9:5; Dn 6:10). Jzus maga is imdkozott trdre borulva (Lk 22:41), a npek fiai szintn (Ez 44:15.19; 46:6; 1Kir 19:18; v. Mk 15:19). A trdre boruls az alzat s hdolat jele. Az gre emelt tekintet s kz annak szimbluma, hogy az ember fellrl, Istentl vrja az ldst s segtsget; ksz az r ajndkainak elfogadsra. Ez utn a bcs-istentisztelet utn a kis-zsiai vezet emberek Plt tlelik s knnyezve vesznek bcst tle szent cskkal a testvri kzssg jeleknt (Rm 16:16a). Klnsen azrt nehz a bcs, mert tudjk, hogy e fldi ltben mr nem tallkoznak. Kzvetlenl ezutn Plt kiksrik a hajhoz. A szeretet gesztusai sokflekppen megmutatkoznak az irnt, aki odaadan munklkodik Isten egyhzban.
|