Csel. XVII. RSZ
Csel. 17,1–9. Thesszalonikban.
Pl s trsai a Via Egnatia vonaln folytatjk tjukat, nyugat fel mennek. Amfipoliszon s Apollnin thaladva jutnak el Thesszalonikba. Filippitl Amfipolisz 48, tle Apollnia 47, Apollnitl Thesszalonika 57 km-re van. Thesszalonika a Thermai-bl mellett, a Kissos-hegy lbnl fekszik. A vros helyn eredetileg a meleg gygyforrsairl elnevezett Therme vros llt. Ennek a helyt foglalta el az a vros, amelyet Kr. e. 315-ben a makedniai Philippos veje, Kassandros alaptott. Az j vrost felesgrl, II. Philippos lenyrl, Nagy Sndor testvrrl, Thesszalonikrl nevezte el. A rmaiak Makednia meghdtsa utn, a provincia fvrosv tettk (Kr. e. 146). Mivel a msodik polgrhborban Octavianus s Antonius mellett foglalt llst, szabad vross lett, sajt alkotmnya volt, kzsgi kpviseleti szervvel s nll vrosi vezetsggel (politarchai 5–6). Szmos zsid lt a vrosban, zsinaggjuk is volt. Kr. e. 58-ban itt lt szmzetsben Cicer. A szzad elejn Szaloniki, ma jra Thesszaloniki nven szerepel. A tbbes szm els szemly tudsts itt megszakad, Lukcs ugyanis Filippiben maradt. Lukcs tudstsa s Pl thesszalonikai munkssgrl szl beszmolja kzt klnbsg van. A sajt nzpontjuk szerint rnak ugyanarrl az esemnyrl s gy hangslyeltolds addik: nem ugyanazokat a rszleteket emeli ki a kt bizonysgtev. Pl a zsinagga npnek mindentt lehetv teszi az evanglium meghallst. A dialegomai jelentse „trgyalni”, „beszlgetni valakivel”, „vitatkozni”, „prdiklni”, „igt hirdetni” (v. ApCsel 17:17; 18:4.19; 19:8k.; 20:7.9; 24:12.25). Az apostol az rs alapjn tesz bizonysgot Krisztusrl. Pl a filippibeli esemnyek hatsra nem hagyja abba az evanglium hirdetst. Nem bizonytalanodik el kldetsben. Nem a krlmnyek fggvnyeknt teljesti kldetst. Tudatban van annak, hogy Krisztus kvetnek lenni nem knny. Filippiben megvesszztk s alighogy megszabadult, az evangliumot hirdeti Thesszalonikban. Az evanglium az, hogy Krisztus kereszthalla ltal az j, hallon is gyztes letre teremtett lehetsget minden embernek. – Krisztus tja szenvedsen, hallon t vezetett az letbe. Krisztusnak szenvednie kellett, hogy az ember szmra engesztel ldozatt legyen. A bn kvetkezmnyt, a hallt magra kellett vllalnia azrt, hogy az embernek az rk let kapujt kinyissa. Feltmasztsa jelzi a hallbl val let tvlatt. Krisztus megvlt munkja dnt fordulatot jelent az emberi nem szmra. Jzus az a Krisztus, aki az Atyt kibktette. Jzus az a Krisztus, akinek feltmadsa let a vilgnak. A Jzus szenvedsnek szksgszersgrl szl tants a zsid krkben klnsen fontos (Lk 24:32.46). Pl bizonysgttelnek Krisztus a trgya s alanya. Az rs Krisztust hirdeti az apostol (zs 53:5.6; Dn 9:24), s az rs Krisztusa szl Pl ltal. jelenti be kirlyi ignyt Izrelre Izrelnek. Az rs Krisztusa egyben az let Krisztusa is. Az evangliumot Izrel fiai kzl nhnyan, az istenfl grgk kzl sokan befogadtk, s csatlakoztak Plhoz s Szilszhoz. Az istenfl grgk azok voltak, akik a kzttk l zsidk hatsra megismertk Izrel Istent, s vonzdtak hozz. A blvnyok tisztelete helyett az egy, l, igaz Istenhez fordultak. Isten Izrel npe sztszratsval elksztette a npeket az evanglium szmra. Az elvakult, gondolkodsban teljesen Isten nlkliv lett embernek sokkal nehezebb az evangliumot befogadniuk, mint azoknak, akiknek mr valami sejtelmk van az l Isten dolgairl. A zavaros s homlyos gondolkodst megfelel ismeretek kzlsvel kell megszntetni ahhoz, hogy az nmagba zrt ember nyitott legyen Isten dolgai irnt. A gg, az nteltsg s a babona egyarnt akadlya az evanglium befogadsnak. Az elkel asszonyok kategrijt kln is megemlti Lukcs, mint akik kzl nem kevesen voltak, akik kvettk az evangliumi tantst. Az els krben k klnsen fogkonyak voltak az evangliumi igazsgra. Ez azrt is hangslyos, mert nyilvnvalv teszi, hogy sem a mveltsg, sem a magas trsadalmi pozci nem akadly Krisztus evangliumnak a befogadsban, st lds lehet az evanglium gynek segtsben. Az irigysg s fltkenysg tjt llja Plk munkjnak. Az utca dologtalan, munkanlkli npt, nhny gonosz frfit breltek fel ellenk. A grg vrosok kphez hozztartozik ebben a korban a dologtalanul idz cscselk. Az ochlopoiein csak itt szerepel: „zavargst elidzni”. Akiket az irigysg, fltkenysg mozgat, azok nem vlogatnak cljuk elrse rdekben sem az eszkzkben, sem a mdszerekben. Plkat a np el akartk kivinni. A dmos s ochlos ekkor mr ugyanazt jelenti. A dmos az ochlos szinonimja. A Plk elleni szervezkeds eredmnytelen: nem talltk meg ket. Az apostol nem tragikus hs, hanem az evanglium szolgja, s mivel mg a rbzott munkt nem vgezte el, igyekszik elrejtzni, mint ahogyan Krisztus is tette mindaddig, mg el nem jtt az „rja”. Vannak testvrek, akik segtik az evanglium szolgit, biztostjk szmukra a vdelmet. Jzon neve elg gyakori, Egyiptomban mr Kr. e. 3. szzadban kimutathat, klnben a zsid Josua = Jzus elgrgstett formja. Az evanglium hirdetinek adott szllst. Ksbb a keresztynek is az hzban gylekeztek ssze. A vrosban ismert, tekintlyes frfirl van sz. Vendgei miatt t viszik a hatsg el. Jzon ezt vllalja. A Plk ellen irnyul vd politikai termszet. A tmeg fellztsval s a csszr parancsnak megsrtsvel vdoljk ket. Mindkett nmagban is slyos. Rossz hrbe keverik az apostolokat. A hamis rgalmakat egy idre viselnik kellett, s legblcsebb dolognak ltszott az adott helyzetben csendben kitrni ellk. Jzont a bnsk prtfogolsval vdoljk. Labontes to hikanon: satis facere, „kezessget kaptak”. Jzon s a tbbiek kezessgvllalsa elg volt a hatsgnak ahhoz, hogy ne csinljon gyet a vdbl. Ellensges indulatok zavart keltettek, a testvri szeretet, a szolidarits s a hatsg jzan tlkpessge ltal megsznt a baj.
Csel. 17,10–15. Breban.
Testvri segtsggel jut Pl tovbb, semmi idt sem vesztve. Brea, a mai Verria 80 km-re van Thesszaloniktl dlnyugatra, azonban nem egy tartomnyrszbe esik vele. Brea mr a harmadik kerletben van (ld. ApCsel 16:11). Elg nagy s npes vros. Az esemnyek rszletezsvel Lukcs itt sem foglalkozik. Arrl sem szl, hogy a thesszalonikai zavargsok idejn hol tartzkodtak Plk, arrl sem, hogy hogyan jutottak tudomsukra a trtntek. Nv szerint nem emlti azokat sem, akik megszerveztk jszakai tjukat. Nem az emberi kvncsisgot akarja kielgteni, hanem az emberek ltal munklkod, szabadt rrl kvn bizonysgot tenni. Az evanglium szolgit testvri szeretet oltalmazta s segtette tovbb. Az utazs legalbb kt napot vett ignybe. Brea meglehetsen kiesik a forgalombl, mivel a Via Egnatia vonaltl dlre fekszik; nyugodt s csendes hely. A kzdelem nem bntja meg Plk aktivitst, nem zkkenti ki ket a megszokott, gyakorlatt lett munkamenetbl. Breban is a zsinaggba mentek. Plnak mindentt van ereje jrakezdeni ugyanazt, annak ellenre, hogy a kvetkezmnyeket mr tapasztalatbl j elre ismeri. Tudja, hogy ez az t, ez a mdszer a krisztusi. Munkja ltal Isten Izrelbl s a pognyokbl j npet tmaszt letre. Az elrt eredmnyek jabb kzdelemre indtanak. Megszletett a kt nemzetbl val harmadik np Breban is: az egyhz. Az eugenesteroi itt nem a szrmazsra, hanem az ember lelkletre vonatkozik: „nemes lelk”, „nemes rzlet”, „j rzs”. Az rs minden igehirdets hiteles mrtke. A hit az rs tovbbi kutatsra sztnz. Kath’ hmeran „naponknt”. Pl naponknt tallkozott velk az rsokat krdezve s vizsglva arrl, amit hirdetett. Anakrinein graphas „megkrdezni az rsokat”. Pl az rsok alapjn hirdette Krisztust, az rst tekintette bizonysgttele hitelest mrlegnek. Az rs alapjn igyekezett Krisztushoz vezetni azokat, akik ismertk Isten kijelentst. ltek azzal a lehetsggel, amit az rs jelent az ember kezben, ezrt nem lettek stt emberi indulatok rabjai. Akinek az szvetsg igazn zsinrmrtke, nyitott az evanglium irnt s eljut a megismersre. Kzlk sokan hitre jutottak. A vros zsid lakossga pozitvan vlaszolt a hirdetett evangliumra a grg elkel asszonyokkal s frfiakkal egytt. Megbecslt, kztiszteletben lv llampolgrokrl van sz. Az asszonyok s a frfiak egyarnt tagjaiv lehettek s lettek a gylekezetnek. Pl munkja hrre azonban a thesszalonikai zsidk Breban is szervezkednek ellene. Ott is megmozgattk a tmeget s nyugtalansgot idztek el. Megzavartk a vrosban megindult munkt. A testvrek, a fiatal gylekezet tagjai azonnal Plra gondolnak s nem engedik, hogy az ellensg kezbe kerljn. Szilsz s Timtheus mg a vrosban marad. A szeretet nemcsak szreveszi, hanem el is hrtja a bajt, lehetetlenn teszi az rt szndk megvalstst. Az Istentl val lgkrben tle val tett szletett. Plnak Krisztus s az emberek irnt val szeretete indtotta el az letet Breban; a breai testvrek szeretete megmenti Plt a thesszalonikaiak kellemetlenkedseitl. Az t megvlasztsban is lelemnyesek a testvrek: a tengerhez vezet ton indulnak, az telgazsnl azonban Athn fel trnek el. Okosak, mint a kgyk, mert Krisztusban s Krisztus ltal szeldek. gyesen tnnek el az ellensg szeme ell. Az apostolt egszen Athnig ksrik. Pl mg azzal bzza meg a testvreket, hogy munkatrsait kldjk srgsen utna. Lukcs neve nincs megemltve, gy ltszik, nem volt olyan fontos pillanatnyilag, hogy ott legyen Pl mellett. Nv szerint egybknt csak akkor van sz rla, ha valamilyen fontos gy intzsben vesz rszt. – Apr intzkedsek vgrehajtsa ltal a nagy gy elbbre jut. Ha mindenki hsges a maga rszletmunkja elvgzsben, Krisztus egyhza is pl, nvekszik.
Csel. 17,16–34. Athnben.
A knyv egyik legvitatottabb rszlete a Pl athni napjairl szl beszmol. A szlssges kritika szerint a beszd nem Pl, a perikpa nem Lukcs mve, hanem egy ismeretlen redaktor a knyv keletkezse utn nhny vtized mlva, kb. a 2. szzad elejn dolgozta be a Tyanabeli Apollonis, a nphit szerint csodatev filozfus beszdt ebbe a mbe. A jzanabb kritika szerint Pl beszde Lukcs megfogalmazsban, Lukcs szerkesztsben van elttnk. Nem kzli teljes terjedelmben Pl beszdt, viszont mindazt elmondja, ami lnyeges. Nagyszeren adja vissza az athni beszd eredeti hangulatt. A beszd tmja, nyelve s stlusa ltal kzel hozza az olvashoz az athni lgkrt. A szlssges kritika megfeledkezik arrl, hogy Pl itt egszen ms krlmnyek kztt van, mint eddig – itt rinti meg elszr igazn a pogny vilg levegje –; termszetes, hogy egszen ms mdon, ms stlusban beszl, mint eddig. Pl, ami igehirdetse formai rszt illeti, rendkvl rugalmas, tartalmi tren viszont hsges eddigi meggyzdshez. Igehirdetsnek formja hallgatsghoz alkalmazkodik, tartalma Istenhez igazodik.
16–21. A zsinaggban s a ftren.
Athn az attikai kultra kzppontjaknt vlt hress. A tudomny, a mvszet fellegvra. A rmai korban lass hanyatlsnak indult. Kereskedelmi tren Korinthus lett veszlyes versenytrsa, tudomnyos tren pedig Alexandria veszi fel vele a versenyt. A vros filozfiai rdekldse mg mindig nagy. A csszrkor elejn jra virgzsnak indul, azonban ez nem sokig tart. Hadrianus korban rte el cscspontjt, utna hanyatlik. Az athniakat minden rdekli, csak semmit sem vesznek komolyan. Klnsen rdekli ket az j szellemi irnyzatok, j filozfiai tantsok megjelense, feltnse. A vitaalkalmakat igen szeretik, a vitt magrt a vitrt folytatjk. Az abszolt igazsg irnt nincs rzkk. Annak van sikere kzttk, akik a legfrissebb szellemi szenzcival jelentkezik. Amikor Pl Athnbe rkezik, akkor az mr alapjban vve egy csendes kis vros, kb. 5000 lakossal. Athn ekkor mr a nagy mltjbl lt. A paroxyn a LXX-ban tbbszr elfordul olyan helyeken, ahol Isten emberek bne miatt gerjedt haragra. Plt leveri, felhbortja athni tapasztalata, a blvnyokkal tele lv vros. A kateidlos csak itt fordul el az egsz grgsgben, „teljesen tele, tmve van blvnyokkal”. Kpzse szablyszer, olyan, mint a katadendros vagy katalithos. Plt felhbortja az a sok ttlen ember, aki a nagy mlt rksgbl akar lskdni. Munkjnak ketts sznhelye van. Tant Izrel kreiben s a pognyok kztt is. A zsinaggban szombatonknt a zsidkkal s istenflkkel tallkozik. A dialegomai „beszlget, prbeszdet folytat, vitzik”, ez a tantsnak az a mdja, amelyben az a hangslyos, hogy a vitapartner is szhoz juthat. A tant rzkeli, hogy tantvnyai tudjk-e kvetni eladst. A prbeszdes forma kedvelt tantsi mdszer volt, amelybl nyilvnvalv vlt a beszlget felek kztt meglv kapcsolat. Ez a tantsi md a megnyer s meggyz beszddel akarta a maga oldalra lltani azokat, akik ms nzeten voltak. A beszlgets kzvetlensget felttelez, ami az evanglium trgybl add kvetelmny. Az agorn htkznaponknt Pl mindazokkal tallkozott, akik ppen jelen voltak. Mindenkihez szl, aki ksz meghallgatni. Az evanglium minden embernek szl. Lukcs csak a 14:8kk.-ben s itt tudst arrl, hogy Pl kzvetlenl a pognyokhoz szlt, kztk hirdette Krisztust. Az agora a kereskedelmi, kzigazgatsi s kulturlis let sznhelye. A legtbb grg vrosban volt, Athnben a vros kzepn tallhat. Hallgatsgt nem szervezi, azokhoz szl, akik ppen ott vannak. Epikureista s sztoikus filozfusok sztnztk tantsa kifejtsre. Lukcs ezeket nevezi meg mint a legismertebb filozfiai iskolk kpviselit. Az epikureistk a maguk materializmusval s praktikus ateizmusval egszen tvol lltak Pl tantstl. Plt fecseg embernek, szsztyrnak minstik. Szerintk az ember fjdalom s flelem nlkli letet akkor lhet, ha legyzi az letet gzsba kt kt f eltletet, a hallflelmet s az istenektl val flelmet. A politiktl val elfordulst tantottk. Az iskola megalaptja Epikuros, akinek jelszava: „lj elrejtzkdve”. Ezzel szemben a sztoikusok a boldogsgot csak a bels erny rvnyestsben lttk, s az embereknek a sorsba val belenyugvst hirdettk. Az let clja a boldogsg, a boldogsg eszkze az erny, teht ernyre kell tantani. Az erny azonos a helyes cselekvssel. Blcs az, aki nem rabja a szenvedlynek, hanem az sztnket legyzi. Az iskola tantsa szerint minden, ami van, pusztn test. Kt princpiumot azonban mgis elismernek, a mozgatott anyag s a mozgat er dualizmust. A logos s a nous mozgatjk a vilgot. Az egysges leter sajt trvnyszersgei szerint alakul t vilgg. Az sanyag a tz. A tz nemzette a levegt, a vizet s a fldet. A tz s leveg a mozgat elemek, a vz s fld a passzvak. A tz a vilgfolys rendjn jra fel fogja szvni a tbbi elemet, s a vilggs katasztrfja az sllapotba fogja terelni a mindensget. Tudomnyos igazsgnak csak azt fogadtk el, ami kzvetlenl meggyz, ktsget nem tr megfigyelsen alapul. A kt klnbz filozfiai irny kpviseli lenztk Plt. A filozfusok azon kpviselivel van dolga, akiket nem az szinte tanulsvgy mozgat, hanem az res kvncsisg. Nem reznek semmifle tiszteletet az Isten beszde irnt, de azrt meg akarjk hallgatni. Msok nem tartjk arra sem rdemesnek az apostolt, hogy meghallgassk. Nyltan ellenllnak mindenkinek, aki vallsrl, Istenrl akar beszlni nekik, jllehet ez az egsz vilg teljesen ismeretlen szmukra. Flnyesen elutastjk Plt: gy ltszik, idegen istensgek hirdetje. A spermologos athni gnyos kifejezs, nagyon elterjedt ebben a korban. Elssorban a magvakat felkapdos madr (cska, vetsi varj), tgabb s tvitt rtelemben mindenki, aki szajk mdjra sajtjaknt adja tovbb az innen-onnan sszeszedett s t nem gondolt tantsokat. Pl Jzust s a feltmadst hirdette. Krisztus az, aki az embernek j, rtelmes letet ad a jelenben s a jvben. Valamit a filozfusok is mondanak az rk letrl s a Llek halhatatlansgrl, de a Krisztusban adott bnbocsnatrl, az ingyen kegyelemrl, amely hit ltal ragadhat meg, semmit nem tudnak. A Llek ltali jjszletsrl, amely megvltoztatja az ember bn ltal megromlott njt, jj alaktja az lett, s vgl a feltmads ltal romolhatatlan, halhatatlan dicssges testtel ajndkozza meg az embert, mg semmit sem hallottak. A filozfusok megjegyzse emlkeztet arra a vdra, amivel 450 vvel elbb Szkratszt illettk. Areios pagos: 1. rsz, a harci istensg dombja, Athn legrgebbi hagyomnyokkal megszentelt helye, az Akropolisztl nyugatra. 2. Bri testlet. A rgi Athn legrgebbi s legtekintlyesebb bri szerve, ksbb leszkl a hatskre. Plt az Areopagoszra vittk. Nagyszabs vitt kezdemnyeznek ily mdon azon a helyen, ahol nagyobb nptmeg szokott sszegylni. Plt ugyan a trvnyszk el vittk, de nem adtk t a brknak, hanem biztostottk szmra a nagy nyilvnossgot. gy szabadon kifejthette tantst azok eltt az athniek eltt, akik rszben a vros slaki kzl valk voltak, msrszt bevndorlk. Kzs vonsuk volt, hogy semmi mssal nem tltttk idejket, csak azzal, hogy valami jat halljanak, illetve mondjanak. Ennl a npnl kvncsibb, knnyelmbb s vakmerbb egy np sem volt. Ezrt volt az, hogy – jllehet az sszes tudomny magas szint mvelje volt – biztos uralmt nem tudta megvalstani. Hatalma cscspontjn sem volt szabadsga hossz idej. Soha nem mrskeltk nyugtalansgukat, gy vgl magukat s Grgorszgot is tnkretettk. Pl ilyen krnyezetben szlal meg.
22–31. Pl beszde.
Hrom nagy tmt vet fel: 1. Isten a teremt. 2. Az emberisg kzs eredete, rendeltetse s clja. 3. Az dvzt s az dvssg, a bnbnat s a hit. Bevezetsben igyekszik megnyerni hallgatsgt. A deisidaimn a klasszikusoknl pejoratv rtelemben szerepel („babons”)., azonban j rtelemben is hasznlatos: „vallsos”. Az athniekre – ms grg vros lakival sszehasonltva – rvnyes Pl megllaptsa. Az athni vallsossg ppen annyira ismert, mint az athni kvncsisg. Rvid bevezets utn Pl gyes fordulattal jut el beszde tmjhoz. Az agnst the csak tbbes szmban fordul el oltrfeliratknt. gy azonban a tyanai Apolloniusra vonatkoz adaton kvl tbb kori feljegyzs is emltst tesz rla.
Isten egy, teremt, r. A vilgot alkotta (poiein = br, mint a LXX-ban zs 42:5) s differencilta. A vilg tle fgg, az ura s gazdja. Nem azokban a pompsan feldsztett templomokban lakik, amelyekre az athniek olyan bszkk, nem tisztelhet ldozati kultuszuk ltal. Semmire sem szorul r, ad mindent. a nagy ajndkoz, aki mindenkinek letet ad, annak felttelt s mindazt, amire szksg van. Az let tle szrmazik, tle van az let tovbbplntlsa s megmaradsa is. l s ltet. az g s fld Ura, mindenek fltt val a hatalma. az egsz teremtett vilg, az egsz univerzum ura.
Isten az emberisg valamennyi npnek Ura. Egy egysgbl, Istentl val az egsz emberisg. Az epoisentl fgg az egsz mondat, nemcsak a pan ethnos. Pan ethnos… katoikein (acc. cum inf.): „gy rendelkezett, hogy az emberisg egytl val sszes npe lakjk…”. Az athniek s minden ms np ggs, lenz, ms nemzetet semmibe sem vev vrsgi ntudata hazug. Hamis minden ksrlet, amely ltal egy fajta a maga eredett termszeti valls tjn a tbbi fajttl fggetlenl akarja levezetni. Az emberisg – ami az eredett illeti – egy, megoszlsa s klnbzsge ezen a tnyen nem vltoztat. Isten a fld egsz felsznt (pan prospon ts gs, a LXX-beli 1Mz 8:9-bl szrmaz kifejezs) az embernek sznta. A fld egsz felsznt alkalmass tette az emberi let szmra. A npek fldrajzi hatrt s trtnelmi kldetst hatrozta meg. Hazt s megbzatst adott a npeknek. Npek tmadnak s npek tnnek el a trtnelem sznpadrl. Npek tmadnak s velk egy j korszak kezddik, npek tnnek el s velk lezrul egy-egy korszak.
Isten hozztartozik az emberi lethez. Az ember Isten ltal l akkor is, ha ezt nem tudja. Az emberi lt eredete s letlehetsge akkor is az ajndka, ha ezt valaki vitatja. A kltk, ezek a szekulris prftk valamivel tbbet tudnak Istenrl, mint az tlagember, akkor is, ha klnben a npek fiai kz tartoznak. Az ember az a faj, aki Isten csaldjhoz tartozik. A npek (sajtos kldetsk mellett) valamennyien kzs feladatul s lehetsgknt kapjk, hogy keressk Istent. Valamennyien prbltak is ennek eleget tenni. Istenkeressk jegyben szlettek meg a klnbz vallsok. Az Istent keres ember azonban legfeljebb csak megsejtett valamit Istenbl, de legtbb esetben csak nmagig vagy blvnyokig jutott el. Isten nem brzolhat ki. Sem a mvszet, sem a tudomny, sem a filozfia, egyltaln semmifle emberi erfeszts nem elg ahhoz, hogy Istent megragadja. Sem a grg npi vallsossg, sem a felvilgosult grgk filozfija ltal nem rhet el. Isten elrhet azonban az ember szmra, csak nem gy, ahogyan az ember gondolja s prblja. Semmifle emberi mhz nem hasonlthat. Nem lettelen, hanem l, nincs az ember hatalmban; az ember, a npek vannak a mindenhat Isten hatalmban. Az ember Istent nem brzolhatja ki; Isten formlja, alaktja az embert. A mvszet, a tudomny csak utal Istenre, de semmifle formjban nem azonosthat vele. Az id fordulponthoz rt. A fordulat Isten megismerst mindenki szmra lehetv teszi. A tudatlansg idejt Isten elnzi, most azonban lehetv teszi megismerst s mindentt, minden np megtrst vrja.
A megtrs az Istennel val kapcsolat nyitja. A megtrs az ember egsz letirnynak megfordtsa, az rtelem megvilgosodsa az emberi rtelemmel meg nem rthet felfogsra; az rzlet fogkonysga a j, a helyes, az embersges megltsra, az akarat kszsge annak megvalstsra. A megtrs olyan fordulat, amelynek kvetkeztben az ember lete kzppontjban mr nem nmaga, hanem az let Ura s a msik ember kerl. Az igehirdets vezet el Isten megismersre. Megvilgostja az l Istenhez vezet utat. Isten megismersnek elmulasztst szmon kri majd a feltmasztott Jzus ltal, az tlet napjn. Isten eltt minden ember meg fog jelenni egykor, akr tudomst vesz rla, akr nem, akr hisz benne, akr nem. Az igehirdet ktelessge, hogy az emberben tudatostsa az Istennel szembeni ktelessgt. Akitl az ember lett kapta, annak kteles elszmolni vele. Pl vilgoss teszi, hogy az ember nltatsval semmire sem jut. Isten ell nem trhet ki, az igazsgos br eltt meg kell llnia mindenkinek. Az utols tlet tudata nem maradhat kvl az ember tudatn, mert klnben nmt; feleltlen letet l. Aki nem szmol az Isten kijelentse alapjn megismerhet valsggal, az nmagt csapja be. Az „isteneket” alkot athnieknek az embereket alkot s jjteremt Istenrl szl Pl. Amikor igehirdetse Jzus hallbl val feltmasztsrl tett bizonysgot, nmelyek kinevettk. A feltmads kezdettl fogva botrnkoztatja az embert. Egyrszt, mert teljes egszben tl van a rci hatrain, msrszt az egsz emberisg szmra csak a jvben kvetkezik be. Jzus feltmadsnak tnye mr messze van, az ember feltmadsa mg messze van az embertl. Nemcsak trben s idben, hanem elssorban gondolkozsmdban van tvol az ember a feltmads tmjtl. Ahol az emberi rtelem, az ember ltal elkpzelhet lehetsg minden dolog mrtke, ott az ember nem lpheti tl a maga korltait. Az ember ggje megakadlyozza Isten megismerst. A szenzcihajszols tjt llja az elmlylsnek. Krisztus azonban az Isten Fia, akrhogyan vlekedik is rla az nmagval eltelt s a maga ismereteinek hatsa alatt l ember. Uralma az egsz fldre kiterjed, tlete ell, amely igazsgos, senki sem vonhatja ki magt. Pl beszde nem volt eredmnytelen. Voltak, akik ignyeltk, hogy legyen folytatsa. Nem gyzdtek ugyan meg annak igazsgrl, amit az apostol hirdetett, de nem zrkznak el mereven elle, szeretnnek mg hallani rla. – Pl beszdt nmelyek flbeszaktottk, az egyik csoport gnyoldva – ezek nyilvn az epikureus filozfiai irnyzathoz tartoznak. Msok udvariasan s nmi rdekldst mutatva az elhangzottak irnt. Mindenesetre Pl a nem egszen veszlymentes szitucibl, a meglehetsen nehz helyzetbl szerencssen megszabadult. A velk val prbeszdnek nem vetett vget, hanem hallgatsga. Pl teljesen pogny krnyezetben elhangzott igehirdetse tisztn, vilgosan hirdette Istennek a npek szmra szl let, rk let lehetsgt, felttelt, s felhvta arra a felelssgre figyelmket, amely ebbl rjuk hrul. Az dvssgre a megtrs tja vezet, amely Krisztus ltal nylt meg minden np eltt, s ltala megy vgbe az tlet az egsz lakott fld emberein az mrcje szerint. Voltak az athniak kztt azonban olyanok is, akik csatlakoztak hozz. Voltak, akik hitre jutottak. Kzlk kiemeli az areopgita Dionszoszt s egy Damarisz nev asszonyt. Dioniziosz a grg isten nevbl igen gyakori szemlynv lett. Az Areopgosz 30 fbl ll tancsnak egyik tagja. Athn szellemi elitjhez tartozott. Damarisz asszonynak az addigi letmdja nem mondhat dicsrendnek, megtrse ltal lpett az let tjra. Az athni nk meglehetsen visszafogottan ltek. Ezrt egyltaln nem valszn, hogy egy tekintlyes, tisztessges, j hr n az agorn tartzkodott volna. A hitre jutott emberek megkeresztelsrl nem szl Lukcs, mint ahogyan a 13:12-ben sem. A lnyeg az, hogy a hanyatlsnak indult Athnben is lettek keresztynek. Megjelent az j let irnyba mutat, az j letet jelz keresztyn ember, ltrejtt a Krisztus vltsgmunkjt hirdet egyhz az r gykeresen j munkjt hirdet jjteremtsnek jeleknt.
Csel. XVIII. RSZ
Csel. 18,1–17. Korinthusban.
Az akkori Grgorszg fvrosa Pl munkssgnak jabb llomsa.
1–4. A vros jellemzse.
Athnbl rkezett az apostol Korinthusba. A tvolsg nem nagy, a klnbsg ellenben risi volt a kt vros kztt. A rgi Korinthust, amely Homrosznl mg prhuzamosan szerepel az Ephyra nvvel, Kr. e. 146-ban C. Mumius elpuszttotta, ezutn szz vig halott volt. Iulus Caesarhoz fzdik a vros jjptse, rla neveztk el Laus Iulia Corinthusnak. Gazdag, forgalmas kereskedvros, kt kiktje van: Lekhaibn s Kenkhreai. Kr. e. 27-ben lett Achaia fvrosa. Laki zsidk s grgk, fnyz letet l gazdagok s nyomorg szegnyek. A vilgvrosok fny- s rnyoldalait egyarnt bemutatja Korinthus. Grgorszg piacnak is tekintettk. Azonban nemcsak hres kereskedelmi centrum, hanem a ngy nagy grg nemzeti jtk kzl a harmadiknak, az n. isthmia-jtkoknak is sznhelye volt. Akropolis dombja kiemelkedett a vrosbl, amely rszben erdtmnyknt szolglt, rszben Aphrodit templomnak sznhelye. Aphrodit kultusza virgkort lte ekkor, vagy ezer papnje volt. Ezek szent prostitultakknt estrl estre a vros utcin stltak, hogy ott folytassk mestersgket. Az erklcstelen s fnyz letstlus rzkeltetse kifejezsre szolgl a vele kapcsolatban szletett szllige: „nem mindenki engedhet meg magnak egy korinthusi utat”. Ilyen krlmnyek kz rkezett Pl, amikor Athnbl tment Korinthusba. Hamarosan egy pontuszi szrmazs zsid frfival ismerkedett meg, Akvilval s felesgvel, Priszcillval. Pontsz a rmai provincik egyike, a Fekete-tenger partjn fekszik. Akvilk Rmbl rkeztek, nem sokkal Pl eltt, a Klaudiusz-fle edictum miatt (49–50). Suetoniusnl gy talljuk ezt a hres mondatot, amellyel szmzettek a zsidk Rmbl: „Iudaeos impulsore Chresto assidue tumultuantes Roma expulit” (Klaudiusz 25). A zsid rabbik szoksa szerint Plnak is volt mestersge. gybettkszttl kezdve sznyeg- s nemezksztnek is gondoltk kilikiai szrmazsa miatt, mivel Kilikia a nemezkszts hazja. Pl azonban nem Kilikiban nevelkedett. A storksztshez rtett, ugyanaz a mestersge, mint Akvilk. Trstalanul megy Korinthusba, de trsakra tall, munkalehetsget kap, meglhetse itt gy van biztostva. Megtallja a jrhat utat. Isten sokflekppen gondoskodik az evanglium hirdetirl. Korinthusban egy ideig a fizikai munka lett Pl meglhetsnek forrsa. Az evanglium hirdetst nem foglalkozsnak, hanem hvatsnak tekinti: meglhetst ms ton is biztostani tudja. ldozatok vllalsa rn is vllalja hvatst. Ebben a korban mg egyetlen zsinagga van a vrosban. A Ioudaious s Hellnas meghatrozs itt egszen ltalnos rtelemben hasznlatos: nemcsak nyelv, hanem np; nemcsak vallst, hanem letstlust jelent (Ioudaioi = Izrel, Hellnes = ethn). Szombatonknt a zsinagga npnek mindkt rszvel prbeszdet folytatott. Munkja eredmnye hamar jelentkezik. Nmelyeket a vita sorn sikerlt jobb beltsra brnia, meggyznie, megnyernie az evangliumnak.
5–8. A valls a hit tjban ll.
Munkatrsai megrkezse (17:14kk.; 1Thessz 3:1.6) utn a meglhetsrt folytatott munkt lemondta, s naponknt (nemcsak szombaton) tantott a zsinaggban. Makednibl pnzadomnyt kapott (2Kor 11:9; Fil 4:15k.). Ez a gylekezeti adomny lehetv tette, hogy teljes erejt s idejt az evanglium hirdetsre fordtsa. Bizonysgot tett a lehet leghatrozottabban arrl, hogy Mria fia Isten Fia. Jzus a Krisztus, a meggrt Messis. az ember egyetlen kzbenjrja. vja meg a vilgot a pusztulstl, az j let ajndkozja. A zsinagga npnek egy rsze Isten nevben elzrja magt Istentl. Ellenllnak Pl bizonysgttelnek, st szidalmazzk is, gy Pl jelkpes gesztusval s szavaival sorsukrt sajt magukat teszi felelss. Az apostol tudatostja a zsinagga npben, hogy a maga rszrl mindent megtett npe megtrsrt; ha nem hallgatnak r, akkor a sajt nfejsgk miatt vesznek el. A jelkpes gesztus azt jelenti, hogy a kzssget megtagadta azoktl, akik az evangliumot elutastottk s nem vllal felelssget rtk. Hallod miatt egyedl te vagy bns. Krisztus vltsgmunkjnak visszautastsa tletet jelent. Az tletet az ember idzi el, a felels rte. A zsinaggn kvl, a szomszd hzban folyik tovbb az igehirdets. A Justus csaldnv a Titius nemzetsgnv mellett. A Titius eredetileg elkel katonai s hivatali tisztsgeket ellt nemzetsg neve. A nemzetsg neve az ismert szably szerint tszrmazott a felszabadtott rabszolgkra is. Itt Justus csaldjnak rmai eredetre utal. A pogny ember istenflelmrl ismert. Az igehirdetsi helyrl (s az igehirdetkrl) gondoskodik. Kriszpusz azon kevesek kz tartozik, akiket Pl keresztelt meg Gaiusszal s Stephanas hzanpvel egytt (1Kor 1:14). A zsinagga vezetje tekintlyes ember, sokan figyelnek r, dntsnek nagy hatsa van a tbbiekre. Msok is hitre jutottak a korinthusiak kzl s megkeresztelkedtek. Pl azonban csak az emltettek esetben gyakorolta a keresztsget. (A keresztsgben rszeslnek a csaldtagok is.) A korinthusi gylekezet tagjai elszr zsid eredetek, ksbb azonban elenysz kisebbsgg lett ez a rteg, a pogny eredet keresztynek lettek tlslyban.
9–11. „…nekem sok npem van ebben a vrasban”.
Isten btort szava sztnzi Plt tovbbi munkra Korinthusban. A kijelents formja s tartalma egyarnt emlkeztet a prftknak adott kijelentsekre (zs 43:5). A kijelents mdja titokzatos (ApCsel 9:10; 10:13), tartalma vilgos. Btort, munkra serkent, biztat. Az r biztos oltalom s menedk. Az r grete szerint Pl j remnysggel tekinthet munkjra. Az r ltja azokat, akiket Pl mg nem lt s tud azokrl, akikrl Pl mg nem tud. Ura kijelentse alapjn msfl vig munklkodott Korinthusban. Az r tmutatsra, vezetsre figyelve Pl addig munklkodik egy-egy helyen, amg a tovbblpsre parancsot nem kap. Az r Korinthusban msfajta letstlust kvn meghonostani, mint ami addig jellemz volt a vros lakira. A gylekezetnek itt klnsen nagy szksge volt arra, hogy hatrozott vezetje legyen, a gylekezet ne maradjon megalakulsa utn 2–3 ht utn magra. A pogny krnyezet s a zsidk ellensgeskedse kzdelmess tette a keresztyn letet a vrosban.
12–17. Az engedetlen Izrel a politikai hatsg megnyerse ltal prbl akadlyt grdteni Plk munkja el.
Gallio L. Annaeus L. Annaeus Seneca testvre, spanyol rtor fia – miutn L. Junius Gallio adoptlta – felvette a Junius Annaeus Gallio nevet. Egy delphi felirat szerint 51/52-ben mr hosszabb id ta hivatalnokoskodott, amikor a zsinagga npnek egy rsze igyekszik gynek megnyerni. A to bma „lps”, „emelvny”, „bri szk”, „tlszk”. Pl munkjt a vilgi hatsg ltal akartk megakadlyozni. Az apostol 50-ben mehetett Korinthusba. Gallit gy akarjk a zsidk megnyerni, hogy arra a klnbsgre prbljk meg felhvni a figyelmt, amely kztk s Plk „illeglis mozgalma” kztt van. Elhatroljk magukat a keresztynsgtl. Tudatostani akarjk a hatsgban, hogy Plk nem tartoznak hozzjuk, teht nincs joguk munklkodni a Birodalom terletn. Arra igyekeznek sztnzni a hatsgot, hogy indtson ellenk eljrst. A jzan politikus azonban anlkl utastja el ket, hogy Pl is hozzszlna a dologhoz. Nem tartja magt illetkesnek abban, hogy az el adott ggyel foglalkozzk. Az adikma a „privt jog” kategrijba tartoz kihgs, bntett; a radiourgma ponron a „kzjogot” srt, nagymrtk szlhmossg, gonosztett. A ztma a vallsi vagy tudomnyos let krbe tartoz dolgok terminus technicusa. A szban forg gy teht termszetnl fogva nem brsgi gy, nem tartozik az llam hivatalos szervre. Galli a szitucit azonnal tltja s nem vllalja, hogy szemlyes bossz eszkzv legyen; az aplasen csak itt szerepel az SZ-ben, ers kifejezs az ekballein-hez hasonlan (Lk 19:45; 20:12.15; ApCsel 7:58; 13:50; 16:37): „kidobta”, „kizte”, „kiutastotta” – ha mskppen nem ment, liktorok segtsgvel. A zsinagga akcija visszjra fordult. A kvncsiskod pognyok, akik a vdaskod zsidk szervezkedsre gyltek ssze, a zsinaggafn tltik ki bosszjukat. Az antiszemitizmus ekkor igen ers. Szszthensz ksbb keresztynn lett (1Kor 1:1), Pl mellett talljuk. Az 1Kor 1:1-ben szerepel a neve, teht Efzusban ott van az apostollal, amikor a gylekezetnek levelet kldtt.
Csel. 18,18–22. Bcs a korinthusi gylekezettl, Pl krtja.
A korinthusi gylekezet vezetsvel Pl valsznleg Szilszt bzta meg, amikor elbcszott tlk. Az nevt ugyanis az ApCsel 18:5 emlti utoljra. Ez azt jelenti, hogy a tovbbi tjain mr nincs jelen az apostol krnyezetben. Pl megltogatja azokat a gylekezeteket, amelyekben korbban munklkodott. Nemcsak gylekezetbreszt, hanem gylekezetpt munkt is vgez. Ha tbbre nincs lehetsge, akkor nhny napot, esetleg csak nhny rt tlt velk, de az is j arra, hogy megerstse ket hitkben. ti clja ez alkalommal Szria volt. Szria Provincira kell gondolnunk, amelyhez akkor Palesztina tartozott. Plnak megtrse utn ez a harmadik tja Jeruzslembe. Elszr Damaszkuszbl ment fel a szent vrosba, hogy megismerkedjk az apostolokkal (ApCsel 9:26kk.), azutn az antikhiai gylekezet megbzsbl a jdaistk zavart kelt tantsa miatt (ApCsel 15), a vits gylekezeti krdsek tisztzsra, a trvny miatt tmadt vita rendezsre. A npek fiaibl lett keresztynek helyzetnek tisztzsa volt ti clja az els misszii t utn. Lukcs itt nem emlti az jabb, a harmadik jeruzslemi t okt. Nem tudjuk, hogy konkrtan mirt vllalja az apostol ezt a hossz utat. Minden bizonnyal arrl van sz, hogy Pl ezzel akarja jelezni az egyhz egysgt. Munkja nem fggetlen az apostoloktl. A gylekezetek kztti kapcsolat erstst fontosnak tartja. Ezt bizonytja az is, hogy intenzv gylekezeti ltogatst vgez. A korinthusi gylekezet pl, nvekv. Innen rendezett krlmnyek kztt tvozik az apostol. Bcsjban a testvreket a jvre kszti fel. Priszcillval s Akvilval indul tnak, miutn megnyratta a fejt Kenkreban, mert fogadalma volt. A fogadalom lnyege, hogy az, aki fogadst tesz valamilyen veszlybl val megmeneklsrt vagy betegsgbl val meggygyulsrt, 30 napon t nem nyratja le a hajt, hst nem eszik, szeszes italt nem iszik s tartzkodik minden tiszttalansgtl. Utna megnyiratkozik s ldozatot mutat be a jeruzslemi templomban. Pl nyilvn hls volt Istennek a korinthusi eredmnyes munkrt, a megtapasztalt kegyelemrt s szabadtsrt. Fogadalma valsznleg ezzel fggtt ssze. Akvila s Priszcilla Efzusba helyezi t zlett, gy az apostollal egytt mentek el Korinthusbl. Pl Efzusban csak annyi ideig tartzkodott, amg arra a hajra vrnia kellett, amivel tovbb utazhatott. Megrkezse utn szombat kvetkezett. Idejt a zsinaggban hasznostja – prdikl. E rvid id alatt is j benyomst szerzett, krsket nem utastja el, csak elhalasztja teljestst („ha az r akarja”). Ez Jakab levelbl ismert kifejezs, a 4:15-ben talljuk. Pl ismert formulaknt hasznlja. Eredett pogny krkben kell keresnnk. Mr Szkratsz is tantotta. A lezrdban lv msodik misszii t vgn mutatkozik meg a harmadik misszii t nagy llomsa, centruma. Pl munkssgnak egy-egy szakasza gy zrdik le, hogy a befejezs j kezdetet gr. Efzusbl gyorsan elhajzott. tja nevezetesebb llomsa Czrea, innen ment Jeruzslembe. Igaz, hogy Lukcs ezt gy nem emlti meg, azonban „a gylekezet” kszntsrl van sz, s ezzel Jeruzslemre utal. Ebben a korban termszetes volt az, hogy e melll a meghatrozs melll elmaradt a jelz. Pl Jeruzslembe trt vissza mindhrom misszii tja utn. Az j gylekezetek letre keltst a rgebbiek ltogatsval, ptsvel folytatja.,
Csel. 18,23. Antikhiban.
Pl a jeruzslemi gylekezetbl Antikhiba ment. Egy darabig ott is idzik. Meghatrozatlan idrl van sz. Mindenesetre Pl fontosnak tartja az antikhiai gylekezet erstst s a sajt maga pihenst, feldlst olyan krnyezetben, ahol ennek a felttele adott. Misszii tja sorn minden egyes t utn ide tr vissza s innen indul el jra. Pl az antikhiai gylekezettel klnsen szoros kapcsolatban van, hiszen a pogny misszi bzisgylekezetrl van sz. Innen indul el jra az apostol gylekezeti ltogatsaira. Ezzel a rszlettel kezddik el a harmadik misszii t. Pl gy trdik a gylekezetekkel, hogy kzben llandan az l vz forrsbl mert. A knyrgs s hlaads, a megersds egytt jr a gylekezetek megerstsvel. Kegyessgi letvel is trdik, hogy a gylekezetek megerstsvel is trdhessk. Jeruzslemben hlt ad Istennek, hogy pthesse a gylekezeteket a klnbz tartomnyokban. Aki az r szolglatban ll, annak az rral s a gylekezettel lland kapcsolatban kell lnie. Aki „csak” az rral akar kapcsolatban lenni, az nz, magnak val, rtelmetlen letet l, meglopja a gylekezetet. Aki a gylekezettel akar kapcsolatban lenni anlkl, hogy Istennel kzssgben lenne, megcsalja a gylekezetet. Az rral val kzssg megtermkenyti a gylekezeti munkt. A gylekezettel val kzssg rtelmess teszi a psztor Istennel val kapcsolatt. A j psztor az l vz forrsbl mert s az l vzzel Isten vetemnyeskertjt ntzi. Az a tny, hogy Pl vgigltogatta Galcia vidkt s Frgit, azt jelenti, hogy 2000 km utat tett meg. E hossz t esemnyeirl Lukcs semmit nem mond. Ez a tmr, rvid megjegyzs azonban sokat mond abbl a szempontbl, hogy rzkelteti az egyhz els ideje munksainak a mr meglv gylekezetekrt vgzett odaad munkjnak jelentsgt. Pl a gylekezetek megtartsrt ppen olyan szvs munkt vgez, mint a ltrehozsukrt. A gylekezetek gondozsa semmivel sem kisebb jelentsg feladat, mint a megszervezse, ltrehozsa. Ez a rszlet azonban azt is rzkelteti, hogy nem minden esemnyt kzl a m, amelyek ebben az idben trtntek, mert nem ez a m clja. Ezt pedig nagyon fontos tudni Pl lete esemnyeinek a megtlse szempontjbl. Sokkal tbb trtnt annl, mint amennyirl tudst.
Csel. 18,24–28. Apolls Efzusban.
Apolls tant, tanul: buzg llekkel szolgl az rnak. Nevt a kziratok tbbflekppen kzlik, azonban megfontolt mrlegels alapjn eredetinek az „Apolls” rvid forma bizonyul. Alexandribl szrmazik, mely a tudomny centrumnak szmt az korban. Hres knyvtrnak a zsidk s grgk egyarnt sokat ksznhettek. A korai keresztynsgnek ksbb Alexandria ajndkozott nhny jelents tantt, gy Alexandriai Kelement, Origenszt, Athanasiust s Cyrillt. Alexandriban tanult a hres zsid gondolkod, Phil is. A vros lgkre hatssal volt fiaira. Apolls nem hozott szgyent a tudomnyok centrumaknt ismert szlfldjre. Mvelt ember, jrtas az rsokban. Az szvetsg grg fordtsrl van sz. (A dynatos en tini jelentse: „ers valamiben”, „jrtas”, „hozzrt”.) Mr a keresztynsgrl is hallott. A h hodos tou kyriou „a keresztyn tants”. Apolls nyitott kre tudomnyos vilga s j szellemi ramlatai irnt. Igyekszik haladni korval. Benne azonban nem a mvelt, de megkzelthetetlen szobatuds van elttnk, aki csak a maga kpzsre s hasznra rdekldik a tudomny irnt, hanem a lelkes tant, aki azt, amire eljutott, ksz megosztani msokkal. A zen t pneumati nemcsak temperamentumra utal, hanem arra is, hogy Isten Lelknek ajndkt kapta. Tehetsge s mveltsge alzattal prosul. A lelkes tant lelkes tantvny is. Szemlyben j ember jelenik meg Pl misszii munkjnak terletn. Nem olyan szemlyisgrl van sz, aki az apostoltl nyert elhvst s egy ideig mellette dolgozott a munkban. Apolls n. „szabad misszionrius”, sajtos jelleggel. Pl s tantvnyai fontosnak tartjk a munka megosztst, az j munksok megjelenst hasznosnak, de gy, hogy az ne ossza meg az egyhzat. Az egyhz egysgnek meg kell maradni a klnbz egyhzi munksok munkba llsa utn is. Pl munkatrsai is ezen dolgoznak (1Kor 3:5–10; 4:6k.; 16:12; 1Kor 1:11k.; 3:4.21). A gylekezeti tagok is nevelhetik a gylekezet tantjt, ha megtalljk erre a megfelel alkalmat. Apolls ismerte Jzus lett, igehirdetst, de nem ismerte az j hitet, a Jzus irnt val bizalom megpecstelseknt kiszolgltatott keresztsget. Jzus tantsrl tudott, de a jzusi gylekezet megalaptsrl mg nem. A zsinaggt mr elhagyta, de az j gylekezetig mg nem jutott el. Akvila s Priszcilla tantsa kiegszti Apolls hitbeli tudsnak hinyait. A testvrek segtkszsgkkel veszik krl a hsges munkst: megerstik szndkban s elksztik munkja kvetkez rszlett. Az ajnl sorok a bizalom s kzvetlensg ksbb jelentkez atmoszfrjt azonnal megteremtik. Kevs figyelmessg is sok jt eredmnyez. Apolls nem akart sokig Efzusban maradni, tovbb kszlt Akhjba. Mieltt Pl azon gylekezetek megltogatsa utn Efzusba rkezett, melyeket a 2. misszii tja sorn alaptott, Apolls mr eltvozott a testvrek btort szavaival, melyek megerstettk a tovbbi munkra. Akhjban Apolls egyrszt azoknak van segtsgkre, akik mr hitben vannak, msrszt azok kztt munklkodik, akik mg nem jutottak hitre. A korinthusi zsinagga j lehetsget kapott. A diakatlegchete csak itt szerepel, jelentse: csattans bizonytkkal cfol, nyoms rvekkel cfolja ellenfelei llspontjt. Nem sajt lmnye, nem is nagy tekintly tantk tantsai, hanem az rs alapjn tant. Az rs minden hiteles bizonysgttel alapja. Apolls pt s breszt munkt vgez Korinthusban. A gylekezet olyan munkst kapott szemlyben, aki a zsinaggval, a pogny szellemmel szemben is kpes a helyes ton megtartani a gylekezetet. Korinthusban eredmnyes munkt vgzett (1Kor 1:12).
|