Csel. XV. RSZ
Csel. 15,1–35. A jeruzslemi apostoli gyls.
A jeruzslemi apostoli gylsrl szl bizonysgttel, a 15. rsz a knyv szve. Lukcs msodik knyvnek kzepn arrl az esemnyrl tudst, amit „apostoli zsinat” nven emlt a szakirodalom. Az apostolok, a vnek a gylekezettel egytt vannak. Az segyhz letnek az egyetemes egyhz tovbbi letre nzve dnt, rendkvl fontos krdse tisztzdik itt. A krds gy fogalmazhat meg: egyedl Jzus Krisztus vltsgmunkja-e a keresztyn let alapja, vagy Krisztus vltsga mellett szksg van mg az szvetsgi trvny megtartsra is? A 15. rsz esemnye azonos azzal amirl Pl a Gal 2-ben r. A lnyegi azonossg mellett azonban jelents eltrseket tallunk a kt elbeszls kztt. Az eltrsek azzal magyarzhatk, hogy:
1. Pl a Gal 2-ben egy sajtos vita keretn bell emlti meg ezt az esemnysorozatot s gy nem tr ki minden mozzanatra; 2. Lukcs nem modern rtelemben vett trtnetr, trtnetrsa bizonysgttel, forrsait szabadon hasznlja – a lnyeg kiemelsnek megfelelen – az aprbb mozzanatok alapjn: hosszabb folyamat utn szintzist ad. Krisztus ltal a trvny korszaka lezrult. Zsid s pogny egyarnt Isten gyermekeinek dicssges szabadsgra jut. A pognykeresztynek szmra azt a minimlis trvnytartsi ktelezettsget hatrozta el a zsinat, aminek megtartsa biztostja a pogny- s zsidkeresztynek asztalkzssgt. A npek fiaibl s Izrel fiaibl lv vegyes gylekezetek kzs tkezse, rvacsorai kzssge s szeretet-vendgsge ily mdon lehetsges. A zsidkeresztynek s a pognykeresztynek kzeledst s kzssgt segtette el az apostoli gyls hatrozata. Az egyhz misszii centrumaknt Jeruzslem mell kerl Antikhia is. A misszii munka slypontja egyre inkbb ttevdik a pogny vidkekre, s a munka tovbbi szakasznak vezet egynisge Pl. Az egyhz segtsgt skerlt megrizni a Szentllek vezetsre figyel testletnek. A zsidkeresztynek vezeti odafigyeltek azokra az esemnyekre, amelyek a npek fiai krben trtntek; a npek fiainak a kpviseli vllaltk, hogy azt a minimumot, amit a zsinat hatrozata megllaptott, megtartjk. Lukcs ez esetben nyilvn az antikhiai tradcibl mertett, amely nemcsak a gylekezet alaptsra vonatkoz rszleteket rktette meg (ApCsel 11:19–26.27–30; 12:25), hanem a gylekezet letvel sszefggsben lv egyb adatokat is (ApCsel 15:1–4), s a npek fiai kztt elkezddtt misszirl szl adatokat (ApCsel 10:1–11:18; 15:5–12a.13–33). A zsinati hatrozat alapjn nyilvnval a kontinuits a jeruzslemi gylekezet s a pogny-misszi kztt. A krlmetlkeds nlkli keresztynsg kapujt Pter nyitotta meg Jzus kijelentse alapjn (ApCsel 10:15k.). Itt vgl egyetrts szletett a ktfle tpus misszii munksok kztt. Nem egymstl fggetlenl s nem egyms ellenre munklkodtak tovbb, hanem a kzsen vllalt koncepci alapjn.
1–5. A gyls elzmnye.
Jdeai testvrek tantsa Antikhiban. Jdea nem csupn fldrajzi helymeghatrozs, hanem gondolkodsmd jellse is. Olyan testvrekrl van sz, akik mltjuk rksgt ltalnos s ktelez rvny trvnny akartk tenni a pognykeresztynsg kztt is. Nem vletlen s alkalomszer ltogatsrl van itt sz, hanem tudatos s tervszer jdaizl tevkenysgrl (az edidasken imperf. tarts cselekvst jell). Nyugtalansg, zavar s vita tmadt tantsuk miatt (1Tim 6:4; 2Tim 2:23; Tit 3:9). A szemlyek megnevezst mellzi Lukcs. Annyi nyilvnval, hogy nem hivatalos delegcirl van sz. A jdaista testvrek olyan llspontot kpviselnek, amelyen mr tllpett az id, mert elrkezet Krisztus. A Krisztus eltti kor szvetsgjegyt akarjk rvnyess tenni az j szvetsgkts utn, a mzesi trvnyt a Krisztus utni korban. Az a dolog, amit kpviselnek, ellenkezik Pter misszii gyakorlatval. St Pl s Barnabs misszii munkjval is. Pl s Barnabs a Krisztusban val szabadsgot hirdette a trvnyeskedkkel szemben. Mivel Pl s Barnabs vitja a jdebl rkez testvrekkel nem volt clravezet, a gylekezet – valsznleg az egsz gylekezetrl van sz – gy dnttt, hogy egy delegcit kld Jeruzslembe az apostolokhoz s a vnekhez a krds tisztzsa (ApCsel 10:1–11:18). A nagy jelentsg trgyalsra nhny testvrrel egytt ment fel Pl Jeruzslembe, valsznleg Titusz is velk volt (Gal 2:1.3). tjuk Fnicin s Samrin t vezetett. Br ezeken a rszeken eddig mg csak zsidkbl lett keresztynek volt, a pognyok megtrsrl szl hrt rmmel fogadtk. Eszerint a zavarkelt jdeaiak csak egy elenysz kisebbsg nzett terjesztettk. Az nneplyes kikldst nneplyes fogadtats kveti. Az apostolok s a vnyek kt kategria. Az apostolok szakrtknek szmtanak az egsz egyhzat rint krdsekben. A jeruzslemi sgylekezet vezetse viszont az apostolok kezbl – rszben megnvekedett munkjuk miatt, msrszt mert elmentek Jeruzslembl – tkerlt a vnek kezbe (ld. ApCsel 12). Nyilvn arrl van sz, hogy ez a testlet llandan Jeruzslemben tartzkodik, mg az apostolok csak alkalmanknt. A gylekezet tekintlyes tagjai vannak jelen. A misszii eredmnyekrl szlnak Antikhia kldttei. Isten a pognyok kzt vgzett munka gazdja. munklkodott hatalmasan ltaluk. A farizeusok kzl val hvk azonban ragaszkodnak a krlmetlkedshez, az ideig valt rkrvnyv, a korszakhoz ktttek korszakflttiv akarjk tenni. A farizeusok krbl val hvk nem veszik tudomsul, hogy a gyertya fnyre nincs szksg, ha mr st a Nap.
6–21. Trgyals s hatrozat.
Az apostolok s a vnek jelenltben folyik a tancskozs, vagyis az apostolok s a jeruzslemi gylekezet helyi vezeti egyarnt fontosnak tartjk azt a dolgot (logos = dabar), amellyel Pl s Barnabs az antikhiai gylekezet kveteknt Jeruzslembe rkezett. Figyelemre mlt viszont, hogy Lukcs nem azt mondja, hogy sszegylt az egsz gylekezet, hanem arrl tjkoztat, hogy azok voltak egytt, akik a krdst illeten szakrtnek szmtottak, akik illetkesek voltak arra, hogy trgyszer, szakszer dntst hozzanak a dologban, vagyis a gylekezet hivatalos tanti s vezeti. Mg a krdsben jrtas, megfelel felkszltsggel rendelkez emberek kztt sem jn ltre azonnal egyetrts. Vita, mgpedig les vita tmadt kzttk. Pter s Jakab blcs vezetsre s alzatra vall, hogy van elg trelmk s szeretetk azok irnt, akik hozz akarnak szlni az gyhz. A maga meggyzdse mindenkinek fontos s a prbeszd az ja annak, hogy a tves nzetbl helyes nzet legyen; aki mskppen lt, annak a ltsa megvltozzk. A trelem s szeretet lgkrben vlik nyilvnvalv az ellentt. Amikor mr minden szakrtnek szmt szhoz jutott, akkor ll fel Pter. A vita anyagbl Lukcs voltakppen csak azt kzli, ami vgl a megoldshoz vezetett: Pter javaslatt. Isten kijelentse s ennek alapjn sajt tapasztalatnak ismertetsvel szl a krdshez. Hozzszlsa nagy jelentsg, mert a jeruzslemi gylekezet egyik tekintlyes vezetje. A zsidkeresztyn gylekezet apostola mondja ki a dnt szt a pognymisszi krdsben. Isten a pognyoknak ugyangy adta a vele val kzssg lehetsgt, mint Izrelnek. A trvny alkalmazsa nlkl bels tisztasgot teremt a pognyokban. Mondataiban a hellnistal pognykeresztyneknek a trvnyrl val rtktlete, a kor szemllete jut szhoz. Isten kijelentse sajt lettapasztalatv lett, gy mg inkbb tisztzdott benne a npek fel irnyul misszi krdse. Isten npnek llsfoglalsa akkor helyes, ah Isten tetteihez igazodik, nem ragaszkodik a maga elveihez; azokhoz sem, amelyek elz nemzetkek letben rvnyesek voltak. Az az j korszak, amely a Szentllek eljvetelvel kezddtt meg, egyms mell lltotta Izrelt s a npeket, tekintet nlkl arra, hogy letk elzmnye ms. Mindkett szmra megnyitotta az dvssg kapujt. Kegyelme felttlen s nem szemlyvlogat. A megtartats tja nem Izrel trvnyn t, hanem Krisztusban val hit ltal nylik meg a npek szmra. Tnyekrl szl, amelyek Isten indttatsra jttek ltre. Nem hatalmi szval nmtja el az ellenfelet, hanem a meggyzs fegyvervel. A tettek, Isten tettei mindig megelzik az ember elveit. R kell figyelni, hogy aki erre figyelmeztet, felkszt, vezet. Pter nem rejtette el a neki adott vilgossgot, idejben elmondta a szksges eligazt szt. A beszd kvetkez rszlete npe fiait eszmlteti arra, hogy veszedelmes dolgot mvelnek, ha a pognyokbl lett keresztynekre a trvny igjt akarjk rtenni. A trvny igja atyik szmra is elhordozhatatlan tehernek bizonyult, mert a bn ltal megromlott ember kptelen annak hordozsra. A trvny j, de az emberi szv romlott: az ember ertlen a bn miatt. Krisztus vette magra a trvny igjt, azt elhordozva az ember bne miatti adssgt lete felldozsval fizette ki. Az ember szmra az igjt ajndkozza, ami azt jelenti, hogy az rdemrt Isten felttel nlkli szeretett, amellyel Atyaknt maghoz leli a bn miatt tle elidegenedett embert, s a tovbbiakban a bnbnat, bnbocsnat, vagyis a kegyelem rendjt teszi a bn rendezsi mdjv. Krisztus ltal Isten dnt fordulatot hozott az emberisg trtnetbe. Ezrt nem azzal kell foglalkozni, hogy mi volt a mltban, az atyk idejn az rvnyes rend, hanem azzal, hogy mit ajndkozott az r a jelenben s mi a jv tja. Az r Jzus kegyelme ltal hisznk, hogy dvzlnk, megszabadulunk, megtartatunk mi is – vagyis a zsid szrmazsak – s k is –, vagyis a npek fiai kzl val keresztynek. Krisztus keresztje mellett nincs szksg mankra. Az dvssg tja a felttel nlkli kegyelem elfogadsa felttel nlkli bizalommal, amelyet Krisztus nyitott ki minden ember eltt. Az ellenfl, a tradcihoz ragaszkod rteg Istentl ihletett szval nevelhet, ltkre szlesthet. A gylsen Isten Szentlelke vagy jelen. A Llek ltal megszlal tants nyomn vget r a vita. Ahol Isten igazsga nyilvnvalv, akarata ismerett vlik, ott a vita befejezdik. – Pter javaslata utn Barnabst s Plt hallgattk meg. Pl s Barnabs ugyanis az elzek sorn nyilvn nem ltek csendben. A vita hevessge miatt nem lett vilgoss mindenki eltt az a munka, amit vgeztek s azok a csodk, amelyek ltaluk trtntek. Tnyek szlnak arrl, hogy Isten eltrlte npe s npek kztt lv vlaszfalat, kzli a npek kztt munklkod szolgin t megtart erejt (13–14. r.). Isten csodkkal is szentestette Plk kldetst, a npek krben vgzett misszit. A csodk – ezek a tapasztalatok, amelyekben Isten akarata lett lthatv – megerstik Pter tantst. Isten tnyekkel alaktja npe „elveit”. Ezutn szl Jakab, aki Pter beszdhez kapcsoldik. A Symen a Simon armosabb formja; csak itt s 2Pt 1:1-ben fordul el. Az r testvre armul beszlt. szvetsgi idzetekkel ersti meg Pter beszdt. Az rsidzet a LXX-t kveti, de egszen szabadon. Keveredik benne m 9:11k.; Jer 12:15 s zs 45:21; v. Lk 1:68.78. Az rs ltal vilgtja meg, hogy ami kztnk trtnik, azt Isten elre megmondta, ezzel tancsvgzsnek hatrozata valsul meg. A npek is benne vannak Isten „restaurcis” tervben. Jakab ugyanolyan erteljesen hirdeti a trvnytl val szabadsgot mint Pter. Beszde megersti a pognyok elhvst az rs szava ltal, azutn gyakorlati javaslatt terjeszti el a jelenlegi konfliktus megoldsra nzve. A prftk ltal Isten Lelke hirdettette azt a jvt, mikor Isten a pognyokat a zsidkkal egytt ugyanarra a mltsgra emeli, vagyis az nevrl nevezteti. Eszerint mindkt np szmra lehetv teszi, hogy az tulajdona legyenek, hozz tartozzanak. Isten a leomlott falakat jjpti, st tovbblp, s megkeresi azokat is, akik nem tartoztak Isten szvetsges nphez. Isten tervben kezdettl fogva ott volt a npek megmentse. A ngyes intelem, amely – ha a szvegvarinsokra is tekintettel vagyunk – hrom egyszersdik, lnyegt tekintve csak egy: a blvnyimdst s kisr jelensgeit tiltja meg a gylekezetnek. Ugyanis a blvnyimdst a kultikus parznasg s a blvnyldozati hs evse kvette. v attl, hogy brmilyen formjban is idegen szellem hatsa al kerljn a gylekezet (3Mz 17:7–14; 1Mz 9:4). A pogny letformt is megsznteti az ember lett jjteremt er, Isten kegyelme. Jakab arra utal, hogy a zsinagga npe irnt trelemre van szksg ahhoz, hogy a rgi gyakorlatot elhagyjk. Az egyhz ktfle tradcibl jv tagjai kztt biztostani kell az egyetrtst. Az egysg rdekben biztostani kell azt a trelmi idt, amg a zsinagga npe jobban megismeri s l a Krisztusban adott szabadsggal. A klnbz tradcibl szrmaz hvknek szksg vagy egy a Krisztusban adott lehetsgek kzti kompromisszumkszsgre ahhoz, hogy egymssal bkessgben ljenek.
22–35. A hatrozat ismertetse.
Az edoxe nem privt dnts (mint Lk 1:3-ban), hanem nyilvnos hatrozathozatal, amelyben az egyhzi vezetkkel egytt a gylekezet is rszt vett. Az apostolok s vnek mellett jelen van a gylekezet. Az apostolok s vnek nem akarjk kizrni a gylekezetet a dnts lehetsgbl s felelssgbl. Az egyhzkormnyzs felels rei az rs alapjn gy vilgtjk meg a vits krdst, hogy a helyes dntssel egyetrt a gylekezet. A hivatalos hatrozatot gylekezeti tagok bizonysgttele kzvetti s ersti meg. Jds s Szilsz a vezetk krhez tartozott. Jds, akit Barsabbsnak hvtak, Szabsz fia. Vezet szerepe volt a jeruzslemi gylekezetben. lett is ksz volt kockra tenni az rrt. A jeruzslemi apostoli gyls kedvez hatrozatt a zsinat megbzsbl Pl Barnabs mellett Szilsszal egytt hirdetik ki a pognykeresztyn gylekezetekben. Antikhiban lszval is btortottk s erstettk a testvreket. Kldetse teljestse utn visszament Jeruzslembe (ApCsel 15:30–34). Szilsz a jeruzslemi gylekezet vezet krhez tartozik, annak tekintlyes tagja, rmai llampolgr (ApCsel 16:37kk.). Olyan keresztyn a prftai s tanti karizmval megldva, aki meggyzdsrt lett is kockra teszi. A jeruzslemi apostoli zsinat kpviseletben Jdssal egytt Pl s Barnabs mellett btortja s ersti Antilkhiban a testvreket. Mikor Jds egy id utn visszatr Jeruzslembe, nem tartott vele (ApCsel 15:22–34): tovbbra is Antikhiban maradt. Pl maga mell veszi, s a 2. misszii tjra egytt indultak el (ApCsel 15:40). A 2. misszii t utn nincs Pl mellett, de nincs Jeruzslemben vagy Antikhiban sem. Valsznleg nllan munklkodott. Ksbb Pter titkra (1Pt 5:12). letnek egyes rszleteirl nincsenek adataink. Csendes, hsges munks, ott dolgozik, ahol szksg van r. Pl a 2Kor 1:19-ben s az 1Thessz 1:1-ben is emlti. Jds s Szilsz maguk is prftk voltak, vagyis lelki ajndkot kaptak arra – Plkhoz hasonlan –, hogy Isten akaratt, kijelentst a jelen szitucira nzve hitelesen hirdessk: vigasztaljanak, intsenek, eligaztsk a vits krdsben a gylekezeteket. Jds s Szilsz rtette Isten titkait s helyesen is magyarzta azokat. Az apostoli gyls hatrozatt a Plk mell lltott tekintlyes, hiteles szemlye kikldse ersti meg. A jeruzslemi apostoli gyls nemcsak hatrozatval, hanem elhvott, j munksok kikldsvel is elismeri s magnak vllalja a npek kztt foly „pogny” misszit. A levl kezdete s befejezse alkalmazkodik a cmzettekhez: eredeti pogny levlkezdet, Jak 1:1-ben fordul el gy a chairein ksznts. Ez az egyetlen gylekezeti krlevl az apostoli korbl. Bizonysga annak, hogy a klnbz vidkeken l s klnbz nemzetisg gylekezetek kztt az egysg megmaradt. Bizonysga annak, hogy Krisztus ltal a rgi korszak lezrult, j kezddtt el. Idejtmlt a trvny, de nem jrhat a blvnyimds tja sem. Az j tpus istenfl letforma hivatalosan is kezdett veszi. Amit Isten a gyakorlatban mr tbb helyen megvalstott, azt trvnyes hatrozatt emeli a jeruzslemi apostoli gyls. Az egyhz egysgt veszlyeztet erket sikerlt legyzni. A prftai szemlyisgek jelenlte, beszlgetse ersti a gylekezetet. A gylekezet megtartsa s gondozsa nem kisebb ldozatot ignyel mint letre keltse. Lelkiismeretes psztorok fradozsnak eredmnye a zavart tmaszt tants tisztzsa, a gylekezet bkessge. A klnbz nzetekbl egy lehet, ha az ellenfelek kszek egymssal igazsgot, s egysget keresve vitzni, beszlgetni, trgyalni. Plk fradsga nem volt hibaval. Olyan szinten foglalkoztak a gylekezet egysgt, tantsuk tisztasgt fenyeget tantssal, hogy abbl nemcsak sajt munkaterletkn lv gylekezeteik bkessge szletett meg, hanem egysgk is.
Csel. 15,36–41. Pl s Barnabs elvlsa.
jabb nagy egysg kezdete ez a rszlet. A 15:36-tal kezddik az n. msodik misszii t, amely a 18:22-vel fejezdik be. Pl felelssgtudatbl szolglat szletik. A gylekezetek gondozsa legalbb annyira szvgye, mint letre keltse. Ltogatsukat tervezi, tervt Isten jabb misszii tt bontakoztatja ki. Aki hsgesen l az adott keretek kztt, tovbbi megbzatsokat nyer. A paroxysmos orvosoknl gyakori sz, a lzgrbe tetpontjt jelenti; itt „elkesereds, rvid ideig tart heves vita, sszecsaps” a jelentse. Pl s Barnabs kztt Mrk szemlye miatt tmadt nzeteltrs. Barnabs ugyanis azt akarta, hogy Mrkot is vigyk magukkal az jabb munkra. Pl viszont ellene volt ennek. Nem tartotta helyesnek, mivel Mrk nem tartott ki mellettk az elz tjuk sorn. Pl s Barnabs mskppen tli meg Mrk szerept s szemlyt, s mivel nem jutnak egyetrtsre e dolgokban, elvlnak egymstl. Barnabs Mrkkal indult szlfldjre, Pl pedig Szilsszal Szria s Kilikia fel. Kt nagy egynisgnek nem knny egytt dolgozni. Pl levelei a bizonysgai annak, hogy a ksbbiek sorn nyoma veszett bennk ennek az ellenttnek (v. Kol 4:10; 1Kor 9:6). Ugyan kln, de mindketten hasznosan munklkodtak. Krisztus gynek szeretete nem engedi elmrgesedni a szemlyi ellentteket. Az egyhz Ura szolginak emberi gyngesgei alapjn hozott dntseibl is tud jt kihozni. Pl s Barnabs kt nagy tehetsg, a tovbbiakban nllan dolgoznak, gy pitik Krisztus egyhzt.
Csel. XVI. RSZ
Csel. 16,1–10. Gylekezeti ltogatsok s j munkra szl megbzats.
Pl gylekezeti ltogatsa nemcsak a gylekezetnek jelent megersdst, hanem rgtn, munkja kezdetn maga is nem vlt ldsban rszesl. Olyan munkatrsat kap Lisztrban, akirl leveleiben ksbb meghat szavakkal emlkezik meg (Fil 2:20kk.; 1Kor 4:17; 16:10; Rm 16:21; 1Thessz 1:1; 3:2). Mivel ms irnybl, Kilikia fell rkeznek, a vrosokat fordtott sorrendben rik el. Elszr jutnak Derbbe. Lisztrban egy hv zsid n, Eunik (2Tim 1:5) s egy pogny pap fia, Timtheus szemlyes nyer hsges, odaad munkatrsakat. A „Timtheus” (istenfl) jl ismert, gyakori grg tulajdonnv. Timtheus Pl mellett van 2. s 3. misszii tja sorn. Megbzhat, jl hasznlhat munkatrs. Klnse Thesszalonikban s Korinthusban dolgozott sokat. A filippibeli gylekezet szeretetadomnyt is valsznleg viszi el Plnak Egy ideig megosztja vele a rmai fogsgot. Ksbb Efzusban munklkodott, Pl tancsa szerint. Az egyhzi hagyomny is tud rla (Eusebius Hist. eccl. II 45), st beszmolja szerint Timtheus Efzus pspke lett. Pl lete utols idszakban is ersen ragaszkodott hozz. Isten – mikzben az ember hsges a rbzott munka vgzsben – jobban megoldja lete krdseit, mint ahogyan sajt maga akarta. Mivel az anya vallsi llapota ktelez a fira nzve (v. Cicero de natura deorum III 18:45), Pl Timtheust krlmetltette (1Kor 9:19k.). Az apa ekkor valsznleg mr nem let. Az apostol Timtheus krlmetlsvel a felesleges botrnkozst s vitkat akarta megelzni. Plnak teht ezzel az volt a clja, hogy Timtheus szmra szabadd tegye a zsidkhoz vezet utat a misszii munka sorn. Eunik, Temtheus anyja hitetlen frfivel kttt ugyan hzassgot, fit azonban hitben nevelte, br az a krlmetlkedsben nem rszeslt. Ezt ptolta Pl, mivel a misszii munka szempontjbl szksgesnek tartotta. Pl trdik azokkal a gylekezetekkel, akik akkor hitre jutottak, amikor kztk hirdette az evangliumot. Nem hagyta magukra ket, hanem ismtelten megltogatja ket, ersti hitket s a hitben jrsra tantja ket. ppen idszer krdseikkel kapcsolatban ismerteti velk a helyes vlaszt, a Szentllek vezetse nyomn megszletett apostoli tantst. Az egyhz egysgn munklkodik. Fontos a kapcsolat, az egysg a jeruzslemi s a npek fiaibl alakult egyhz kztt, ezrt kompromisszumok rn is ksz arra, hogy ezt elsegtse. A tbb ismeretet a nagyobb szeretet trvnynek rendeli al, azaz a krisztusi szabadsgot annak a szeretetnek, amely minden ldozatra ksz, hogy minden embert Krisztus szmra ne csak megnyerje, hanem meg is tartsa. Az egyhz egysge Krisztusban s ltala olyan adottsg, melyrt az egyhz els szzadban l vezet rtege kzdtt, akr a 12-es krhz, a heteshez vagy az tshz tartozott. Az let tnyeire gy figyeltek oda, hogy a Szentllek vilgossgt elkrve s elnyerve hoztak j dntst ezekkel kapcsolatban s gondoskodtak arrl, hogy ez el is jusson a gylekezetekhez. Az apostoli zsinat dntse gy lett gylekezetnevel er, hogy errl tjkozattk ket. Az apostoli zsinat hatrozata eljutott a Jeruzslemtl tvol l gylekezetbe is. A tants s a tovbbtants folyik. Pl Frigia s Galcia vrosait ltogatja meg: azokrl van sz, melyeket mr elzleg emltett. A jeruzslemi apostoli dekrtumot a gylekezetek kzkincsv tettk. A dogma eredetileg csszri ediktum, ksbb hasznlatos apostoli rendelkezsek jellsre is. Ez dokumentlta a jdistkkal szemben a jeruzslemi s antikhiai gylekezet egysgt. A summrium a gylekezetek megersdsrl szmol be, Isten ldst hirdeti. Lukcs brzolsa szerint az apostoli korban a gylekezetek gyarapodnak, fejldnek, elbbre jutnak azon az ton, amelyre hit ltal rlptek. A kvetkez tszakasz elg sok idt vett ignybe, mivel azonban az eddigiekhez viszonytva nem jelent jat, ezt nagyvonalan kezeli Lukcs. A helyszint is csak elmosd foltokban jelli meg. Frigia Kis-zsia belsejben fekszik, pontosan nem is hatrolhat krl. A tartomny vrosai kzl jelentsebb gylekezet Hierapolisban s Laodiceban van. Frigia a keleti orgiasztikus kultuszok fszke, a montanizmus hazja. Galcia Frigia szomszdsgban, tle keletre terl el Kis-zsia belsejben. Mizinak hvjk zsia Provincia szaki rszt. Bithinia szakkeletre fekszik tle. Nevt lakirl kapta. Kr. e. 25-ben rmai provincia lett. Jzus Lelke ugyanaz a hatalom, akit Szentlleknek nevez az rs. Az Apostolok Cselekedetei hasonlan a harmadik evangliumhoz s a pli levelekhez a Llekrl abszolt rtelemben szl, azonban az esetek tbbsgben Pllal ellenttben a „Szent” jelzvel illeti, megklnbztetve a tiszttalan llektl (v. Lk 6:18; ApCsel 5:16; 8:7). Abszolt rtelemben szerepel viszont a 8:18.29; 11:12 s 28-ban. A tiszta llekrl van sz a 6:3.10; 20:22-ben s a 21:4-ben – jelz nlkl: az r ritkn szerepel a Llek meghatrozsaknt, ily mdon: „az r Lelke” vagy „az n lelkem” (ApCsel 5:9; 8:39; 2:17) – ez utbbi szvetsgi idzet. A Szentllek Lukcs bizonysgttele szerint ugyangy creator et auctor ecclesiai, „az egyhz teremtje s szervezje” pnksdkor (ApCsel 1:5.8; 2:4.17.33.38), mint a „pognyok pnksdje” alkalmval (ApCsel 10:44kk.; 11:15k.; 15:8). Mindenkinek meggrte Jzus, aki engedelmeskedik Istennek (ApCsel 5:32; v. Lk 11:13), aki kri tle a Szentlelket. Kzrttellel adja azoknak, akik a keresztsgben mr korbban rszesltek (ApCsel 8:17–19; 9:17; 19:6). A keresztsg a Llek elnyerse nlkl rtktelenn vlik (ApCsel 8:15kk.; 19:2), mert befejezetlen, hinyos dolog marad – ahogyan a szlets is –, ha a csecsem szletst nem kveti a fejlds, nvekeds. A Llek ajndkozsa az segyhz gyakorlata szerint sem esik egybe minden alkalommal a keresztsggel, viszont az olyan kezdet j, melynek a folytatdsbl fgg, hogy kvetkezmnye gretes lesz-e vagy sem. – Ahol a Llek megjelenik, az rm (ApCsel 13:52), a blcsessg (ApCsel 6:3.10) s a hit (ApCsel 6:5; 11:24) mellett a Llek ajndknak teljessghez tartozik a klnbz kegyelmi ajndkok sora (ApCsel 4:31; v. Lk 12:12; ApCsel 2:3k.; 10:46; 19:6). A Szentllek az egyhz szervezett ltrehozza s alaktja. A Llek az igehirdets mellett az egyhzvezets s -szervezs, az egyhzi rend munklja. Nveli, lteti az egyhzat, gondoskodik rla (ApCsel 9:31). A misszii munka mindenekeltt a Llek munkja. Ezrt megfelel, alkalmas kvetek kivlasztsrl gondoskodik (ApCsel 1:2; 8:29; 10:19; 11:12; 20:22), s megakadlyozza kveteit abban, hogy sajt tervket kvessk. Aki ellenll a Lleknek, azon Isten tlete kvetkezik be (ApCsel 5:3.9; 8:18k.; v. Lk 12:10). Pl a Szentllek vezetse nyomn halad. Itt tilt erknt jelentkezik a Llek, de hogy milyen formban, arrl nem szl Lukcs. Plk megrtettk, hogy Isten akadlyozza kis-zsiai munkjukat. Jzus kveteinek vrni kell. Ahol Isten nem nyit ajtt, ott hibaval minden emberi igyekezet. Amg Isten tmutatst nem ad, csak botladozik az ember. Isten azrt hagyja olykor munksait sttben botorklni, hogy ne felejtsk el azt, hogy az evanglium szolglata az munkja. Mindazok kegyelmnek eszkzei, akik ebben fradoznak. Vgl Troszba, az gei-tenger partjn fekv kiktvrosba rkeznek meg. Trosz a haj-sszekttetst biztostja Kis-zsia Mzia tengerpartja s Neapolisz Filippi kiktje kztt. Trosznak ma Eskistambul a neve. Pl tjai sorn tbbszr is rintette (2Kor 2:12; ApCsel 20:5–12; 2Tim 4:13). Pl ltoms (ld. 9:10) tjn itt kapott tmutatst. A szolglati hely kijellse Isten szuvern joga. A rszlet utols mozzanattl kezdve a beszmol tbbes szm els szemly. Pl munkatrsi grdja bvl: Lukcs a kvetkezkben mr mint titrs szlal meg. Valsznleg azrt lpett fel hirtelen s vratlanul, mert Plnak orvosi segtsgre volt szksge. Elkpzelhet, hogy betegsge akadlyozta meg a munkavgzsben. A ltoms tjn nyert kijelentsnek engedelmeskedve halad tovbb: nem arra, amerre gondolta, hanem arra, amerre az r irnytotta.
Csel. 16,11–40. Filippiben.
Hrom esemny sznhelye Filippi. Lukcs az esemnyek lnyegt kzli. Mindhrom – amely Eurpa fldjn az els hrom – hirdeti az j kontinens npnek: „Az evanglium Isten ereje” (Rm 1:16).
11–15. Ldia hitre jut s szolglatot vllal.
Plk Troszbl egyenesen, vagyis Szamotrak szigetn t, Neapoliszba rkeznek, Szamotrak a Trosz-Neapolisz-i t felnl van. Filippi kiktvros, Neapolisztl 13 km-re dlnyugatra a Strymoni-blben – ma Kawallnak hvjk. Filippi teljes neve a rmai korban Eolonia Augusta Iula Philippi. Keletrl nyugat fel haladva a hres via Egnetia els llomsa. A rgi gazdag bnyavros, Krnides helyn alaptotta Flp makedn kirly, aki a trkokkal szemben vdelmet nyjtott a vrosnak, s magrl nevezte el. Arany- s ezstkincse a makedn kirlyok hatalmnak megalapozja s s forrsa volt. A rmaiak Kr. e. 168-ban a pydani csata utn Makednit ngy rszre osztottk. Az els a Strymon s Nestos kztti rsz Amphipolis fvrossal. Erre a rszre esik Filippi is. Brutus itt elszenvedett veresge utn (Kr. e. 42) lett Filippi jelentsebb vross. Az actiumi csata utn (Kr. e. 31) mg nagyobb mrtkben fejldik. Octavius ekkor a gyarmati sorban l s a prtjn ll veternokat jutalomknt visszateleptette Itliba, s a helykre Antonius-prti veternokat teleptett Filippibe. A vros laki bszkk voltak itliai eredetkre s rmai polgrsgukra. Izrel fiaitl ersen elzrkztak, ezrt a vrosban csak kevs zsid lt. Augustus csszr a vros magatartst a ius Italicum megadsval jutalmazta, ami azt jelenti, hogy egyenrang alkotmnya volt az itliai terleten lv rmai kolnikval. ln a stratgoi llottak. Kzigazgatsi hatsg messzemen brskodsi joggal, de pallosjog nlkl; lictorokat (hatsgi szolga) is tartanak. Mivel Filippiben nem volt zsinagga, Plk szombaton a foly partjra mentek ki. A foly neve Angites vagy Gangites, 2 km-re van a vrostl, ma Bunartasi. A parton lehetett egy egszen jelentktelen plet. Kevesen s fleg asszonyok jttek ssze. Plk leltek kztk: Izrel tantja lve tant. A bborfests s a bborszin kelmkkel val kereskeds j zleti lehetsgeket knlt. Keresett cikk a bborcsigbl nyert festkanyaggal megfestett, gyapjfonalbl ksztett kelme. Nemcsak a rmai csszorok, hanem az elkel gazdagok is vsroltk. A „Ldia” nv az „onomati” hatroz miatt tulajdonnvnek tekintend, egybknt tartomnynv. Thiatira a bborkereskeds centruma (Jel 1:11; 2:18.24.). Ebbl a Ldia tartomnyban fekv vrosbl kerlt Ldia Filippibe. Ldia gazdag asszony volt, nagykeresked, vagyis a legmagasabb trsadalmi rteghez tartozott. A j anyagi krlmnyek kztt l, nll munkakrrel rendelkez, fggetlen asszony tpust kpviseli. Istenfl asszony, aki Filippiben is rszt vett az istentiszteleten. Ragaszkodott Izrel Istenhez, ott volt az istenflk kzssgben. Isten megnyitotta szvt az Ige eltt (Lk 24:45). Isten beszde szrevtlenl hatol be az ember letbe. A hitre juts Isten titka. Az evanglium ereje utat nyit magnak, megragadja az embert. Frfiak ltal jutott el az evanglium Eurpba s egy n lesz els eurpai keresztyn. A keresztsgben valsznleg pr nap mlva csaldjval egytt rszeslt. Hznak tagjai vele tartottak. Miutn Ldia szve megnylt az evanglium eltt, megnyitja otthont az evanglium szolgi eltt. Nagyon alzatosan, de igen hatrozattan kri, hogy vegyk ignybe szolglatt. A parebiasato, mint az 1Mz 33:11 s Lk 24:29-ben, a keleti udvariassghoz hozztartozik. A vendgszeretet klnben az l hit egyik jele. Ldia hza az j gylekezet kzpontja lett. Hzban megalakult az els eurpai misszi s gylekezeti centrum. Ldia szorgalmas s energikus n volt, akinek jl jvedelmez munkakre volt. Isten egy nagy gy, a vilgmret misszii munka szolglatba lltotta. Megkeresztelkedse utn szllst s elltst biztostott az igehirdetknek. Megtallta a megfelel mdjt annak, ahogy az adott krlmnyek kztt elsegtheti az evanglium terjedst, vllalhatja Krisztus szolglatt. Nem hagyta ott a munkjt, hanem az ebbl nyert anyagi javakkal segtette az evanglium szolgit. Isten szolginak gondja az evanglium erteljes hirdetse; a gylekezet gondja az evanglium szolgirl val gondoskods, mgpedig j szvvel, rmmel: az els eurpai keresztyn tmutatsa szerint. Mikor Pl a keresztynsg lnyegrl tant, az ismertetjelek sorba a vendgszeretetet is besorolja (Rm 12:13). Pter is arra buzdtja a gylekezet tagjait, hogy zgolds nlkl legyenek vendgszeretk (1Pt 4:9). A keresztynek hznak nyitva kell lennie azok eltt, akik lemondtak az otthonrl az evanglium szolglatrt.
16–18. Az evanglium ereje gyz a stt szellemi lnyek fltt: a megszllott leny meggygyul.
Plk nhny hetet tltttek Filippiben. A pneuma pythona ltalban „jsllek”, majd „hasbeszlk” megjellsre szolgl. Eredetileg pythonnak neveztk azt a srknyt, amely a delfibeli jshely re; ksbb ez egy jvendmond dmon neve. A jslsra felhasznlt rabszolgalnnyal Plk az utcn tallkoztak. Amit mond, helytll (v. Mk 5:7; 1:24). A sttsg szellemi eri ismerik Istent s harcolnak ellene. A valsgot hirdetik, Pl azonban nem rl a dmoni eredet reklmozsnak. Nem akarja, hogy nmelyek esetleg azonostsk ket a dmoni hats alatt lv beteggel. Elutastja az ilyen bizonysgttelt. Jzus gye nem agitci trgya: nem mindegy, honnan fakad a rla szl beszd. A stt szellemi lnyek is rendkvli ervel rendelkeznek, azonban ezek leigzzk az ember szemlyisgt s gy fejtik ki hatsukat ltala. Hatsuk all a maga erejbl nem szabadulhat meg az ember. Pl a dmoni jelensg hatsra nemcsak ezrt hborodik fel, mert flti az evanglium tisztasgt, hanem azrt is, mert flti az embert, akit hatalmban tart a dmon. A lny urai j zletnek tekintettk betegsgt. Pl Jzus erejvel meggygytotta. A nv kimondsa annak jelenltt hirdeti, akit megnevez. A gygyts Jzus segtsgvel trtnt. Jzus jelenltt, segtsgt grte tantvnyainak. Ez valsgg lett az apostolok ltal. Pl a leigzott embert ltja a dmoni tevkenysg mgtt. Nem a rabszolgalnyt szidja, hanem a dmonnak parancsol. Felszabadtja az ember szemlyisgt. Mg Ldia pldja azt mutatja, hogy a trsadalom fels szintjnek tagjai kzl is lettek keresztynek, a hasbeszl rabszolgalny meggygytsa azt jelzi, hogy a szabadt Krisztus ereje a kiszolgltatott, a trsadalom als rtegeihez tartoz embereknek is szl. Szl azoknak is, akik nem rendelkeznek megfelel anyagi bzissal ahhoz, hogy fggetlen, nll letet ljenek. A beteg, dmoni erk ktelkeiben vergd ember szmra is van szabaduls. Pl a baj gykert fedi fel s azt orvosolja. Jzus kveteinek van hatalma szembeszllni a dmoni erk klnbz megnyilvnulsaival. Jzus vllalja a kzssget azokkal, akik nevre az szellemben hivatkoznak. Szava tantvnyainak Isten erejt kzvetti. Az ereje gygytja meg az idegileg tnkrement embert. Slyos tehertl egyetlen pillanat alatt meg lehet szabadulni, ha van, aki ksz Isten erejt kzvetteni. A gygytsi trtnet nem r vget azzal, hogy a beteg lny megszabadult. Az exorcizmus bevezetse a kvetkez esemnyeknek.
19–24. Pl s Szilsz brtnbe kerl.
Azoknak, akik szeretnek hasznot hzni a nyomorsgos helyzetben lv ember bajbl, nem jelent rmet a baj megszntetse, az ember megszabadulsa. A lny urai (az r s az rn) csak annyit vettek szre, csak annyit vettek tudomsul az egsz trtnetbl, hogy elvesztettk kereseti forrsukat. Anyagi rdekeiket srtette a lny gygyulsa. Mindent elkvettek ht, hogy bosszt lljanak Plon. Olyan lokot keresnek, amely eredmnnyel jr. Politikai trre terelik Plk gyt. ltalban azok, akiket a kapzsisg, a puszta anyagi haszon hatroz meg, az evangliumot s annak szolgit gyllik, st ellensgnek tekintik. Megkeresik a mdjt, hogy szp sznben tntessk fel nmagukat, s az evanglium kveteit lejrassk, a kzhangulatot ellenk fordtva. A hazugsg fegyvereivel dolgoznak. Itt a trvny reinek tntetik fel magukat, mint akik a kzrendet s a vros bkjt vdik Pllal szemben. A „rmai” nevet lltjk szembe velk. A rmaiak minden ms nphez kzelebb voltak, mint a zsidkhoz. Rma-ellenes s vrosellenes tevkenysggel vdoljk az apostolt s trsait, tmeghangulatot sztanak ellenk. A vros bkjnek megzavarsa Plk ellen olyan vd, amelyet Krisztus ellen is hangoztattak. Az a cljuk, hogy az tletet a tmeg fellztsval elzzk meg, s ne kerljn sor trgyalsra, az gy trvnyes rendezsre. A cljuk sikerlt. Az utcai jelenetre, a nagy lrmra a tmeg sszeszaladt s ellenk fordult. Szinte minden npnek kzs bne a tudatlansg s felsznessg. Ltszat szerint tlik meg a helyzetet anlkl, hogy igyekeznnek azt megismerni. Az ismeretek hinya knnyelm, elhamarkodott vlemnyalkotshoz vezet az igazsg, a tnyek rovsra. Ily mdon befolysoljk a trvnyes rend reit. Sikerlt is nekik a hatsg intzkedst kiknyszerteni (ld. 12. v.). Ez ugyan a trvnyes rend reire nzve nem mentsg, de ez a valsg. A tmeghangulat olyan pszicholgiai tny, amelyet a Stn jl kamatoztat az igazsg rovsra. A trvnyes rend rei sokszor kerlnek a hazug vdak hatsa al, esetleg a bns emberi indulatok, az anyagi vagy egyb manipulci kiszolgliv lesznek. A tmegdemonstrci hatsra trvnytelenl jrnak el a hivatal kpviseli, a trvnyes rend rei. A megvers eltt meztelenre vetkztettk az embert, rendszerint letptk a ruhjt. Szigortott bntetsknt a bels brtnbe zrtk ket. Ez a fld alatt volt, nyirkos, nedves, stt lyuk. A kaloda rmai bntet eszkz, nehz faalkotmny lyukakkal. A lbakat sztterpesztettk, a kaloda nylsaiba beledugtk, s a nylst sszeszortottk. A bntets teht igen slyos volt. Biztostani akartk, hogy Plk a brtnbl ne tudjanak kiszabadulni. Isten szolgi valban nagyon nehz helyzetbe kerltek, azonban az evanglium a nehz helyzetben, a remnytelennek tn krlmnyek kztt is Isten ereje. Pl s Szilsz a Mester tjt jrja.
25–34. Az r szabadt.
Foglyok kz, brtnbe vittk Plk az evangliumot. A kls fogsg bels s valsgos szabadsggal prosul. A fjdalmak kztt imdkoznak, hlazsoltrt nekelnek. Istent dicstik (Mt 26:30; Mk 14:26; Zsid 2:12; Kol 3:16). Tretlen hittel viselik a szenvedst, a szabadt r irnti bizalmuk nem rendl meg. Az igen szigor fogsgot zgolds nlkl viselik. Ennek jele az imdsg s az Istent magasztal nlkl viselik. Ennek jele az imdsg s az Istent magasztal nek. A mindenhat Istennel val kzssg lehetsgt nem szntetheti meg sem a bilincs, sem az rsg. Az r szolgit brtnbe lehet zrni, de az Urat a brtnbl nem lehet kizrni. Lelke ltal ad ert az emberi ert meghalad szenveds elviselshez. Jelen van, nem ksik szabadtsval. Hirtelen nagy fldrengs tmadt, mg a brtn alapjai is megrendltek, az ajtk pedig kinyitlak. Hirtelen, vratlanul lp kzbe az r. Jllehet a nagy fldrengs hatsra a brtn ajtaja elmozdult, itt nemcsak azt trtnt, hogy kinylt a brtnajt, hanem az is, hogy a foglyok megszabadultak bilincseiktl. Az elbeszls lersa rzkelteti a termszetfeletti isteni er kzbelpst. Isten a szabadt. A vros ms rszn nem is volt fldrengs. A termszet eri Isten rendelkezsre llnak, a maga cljaira hasznlja fel ket. Az r beavatkozsa rvn a foglyok szmra megnylt a szabaduls tja. Az r kvetei ldst jelentenek a tbbieknek is (1Mz 18:22–33). A csoda egyik rsze az, hogy a foglyok lehetsget nyertek a szabadulsra, msik rsze pedig az, hogy ott maradtak a helykn – errl Pl is tud. Az r felelssge igen nagy, letvel fizet a rbzott foglyokrt. A sttben, flelmben nem vette szre, hogy a rbzottak mind a helykn maradtak. Pl figyeli a brtnrt. Idejben val kiltsval akadlyozta meg a ktsgbeessbl fakad ngyilkossgot. Az r megrti, hogy a csoda a kt keresztyn misszionriussal van kapcsolatban s gy mint egy magasabb rend vilg kpviselihez fordul hozzjuk. Az r kvetei eltt flelemmel s tisztelettel borul le (ApCsel 10:26.30.) Megkrdezi a foglyoktl, hogy mikppen juthat el is arra a szabadsgra, amellyel a foglyok rendelkeznek. Kiviszi ket a brtnbl s tmutatst kr tlk. Megdbbent a jel s vonz az r szolginak magatartsa. Pl minden krlmnyeskeds nlkl hirdeti neki a szabadt dvssg tjt. Az r Jzus Krisztusba vetett hit szabadt, dvzt. Hit ltal rszeslhet az ember az dvzt r kegyelmben. Az dvssg tjra a hit ajtajn t lphet az ember. Az r Jzus irnti bizalom gy segt az emberen, hogy nemcsak egy konkrt bajbl emeli ki, hanem azokat a bilincseket is lepattintja rla, melyekkel a sttsg szellemi ereje ktzte meg. Kivesz abbl a fogsgbl, ahonnan sajt erejbl soha nem tudna kijnni az ember. A Krisztusba vetett hit felszabadt a Stn ereje all. Ahol Krisztus jelen van, ott a szabadt van jelen, aki vilgossgot teremt a sttsgben, kivesz a ellensg erejnek ktelkeibl. Pl hirdette az evangliumot s a brtnr ktttsgei all felszabadult. Az evanglium gy szltja meg az embert, hogy dvssget jelent a csaldtagoknak is. Krisztus minden ember szabadtja.: a szabadtsban gy rszesti az embert, hogy vele egytt azt csaldja tagjaihoz is eljuttatja. Istennek gy fontos az egyn, a csaldf, hogy ltala szeretteinek is felknlja az dvssget. Pl hirdette neki s egsz hzanpnek az Igt. Az evanglium hirdetse s a hitre juts lehetsge nincs sem helyhez, sem idhz ktve. A brtn nemcsak az imdkozs s nekls, hanem az igehirdets helyv is lett. A igehirdetsre a krlmnyek s elksztettk Pl hallgatit. A brtnr hls Isten eszkzeinek. Azt teszi, amire az adott krlmnyek kztt szksg van. Maghoz vette Plkat, s kimosta a sebeiket. A hv ember Isten irnti hlja szeretetbl fakad nlklzhetetlen tett lesz. A brtnr s hozztartozi azonnal rszesltek a keresztsgben. Nyilvn nem volt fontos szmukra a kls forma. A krlmnyek adta lehetsgekkel lve s arra figyelve, ami az dvssg tja Krisztus egyhzba, az ignynek megfelelen nyertek felvtelt. Elkpzelhet, hogy a megkeresztelkeds a brtn udvarn trtnt. Ez utn van sz ugyanis arrl, hogy a hitre jutott r felvitte ket a laksba, amely egy emelettel feljebb lv szolglati laks volt. Az asztal tertse az rvacsorra hasznlt kifejezs (Did 11:9). Az elz esemnyekhez szervesen kapcsolik. Minden bizonnyal arrl van sz, hogy az r vacsorja egybekapcsoldott egy szeretetvendgsggel. A tertett asztal mellett gy voltak jelen, hogy a szabadt Urat magasztalva fogyasztottk az eledelt. A hit tettekben nyilvnul meg. Ha a keresztyn hit nem mutatkozik meg segtkszsgben, az emberek javt jelent tettekben, akkor az nem igazi hit. Ha a szv megvltozst nem ersti meg a magatarts megvltozsa, akkor sem valdi. A hit nem res kpzelds, hanem az dvssg bizonyossgt ksr rmben konkretizldik, s a krnyezetben lv emberek javt szolgl tettekben.
35–40. Pl s Szilsz szabadon bocstsa.
A hatsg rendelkezse rtelmben Plk szabadok s csendben akarnak szabadulni tlk. A hatsgi cscselk lecsillapodsa utn, amikor kikerltek a tmeghangulat all, esetleg hrt is hallhattak Plk dolgairl. Emiatt rdbbentek, hogy helytelenl jrtak el: zennek, hogy Plk szabadok, elhagyhatjk a brtnt s a vros. Vilgos az intzkedskbl, hogy nem akarjk folytatni az gyet, amihez knnyelmen kezdtek hozz. Reggelre a racionalits rr lett a tmegpszichzis hatsa al kerlt hatsgi szemlyeken. Magukban mr lezrtk a dolgot, st azt is tudjk, hogy trvnytelenl jrtak el. A sajt hibjuk fltt azonban minden tovbbi nlkl szeretnnek napirendre trni. Igazsgtanul jrtak el, kegyetlenkedtek az emperekkel, s ezt azzal akarjk elintzni, hogy nem folytatjk tovbb, hanem elkldik ket. Pl azonban, rmai polgrjogra hivatkozva, ragaszkodik a trvnyes rendhez. Jogtalanul vertk meg, ugyanis rmai polgrt bri eljrs nlkl nem volt szabad bntalmazni. Egy rmai polgr szabadsgt erszakos mdon megsrteni fbenjr bn volt. A hatsg irnt tmasztott ignyvel emlkezteti az apostol ket trvnytelen eljrsukra, a trvny kpviselit a trvny megtartsra. Egyrszt a hatsg okulsra, msrszt a filippibeli hvk vdelmre val tekintettel nem vllalja, hogy titkon bocsssk el ket. A hatsg emberei megijedtek, amikor megtudtk, hogy rmai polgrok azok, akikkel szemben trvnytelensget kvettek el. A hibt knytelenek flelembl valamelyest jv tenni. Bocsnatot krnek Plktl, ami azrt jelents, mert gy dokumentltk, hogy Plk semmi okot sem szolgltattak arra, hogy brtnbe vessk ket. Nem Plk vtke, hanem a tmeghangulat s a hatsg mulasztsnak kvetkezmnye volt a brtn. A hatsg vdelme alatt kerlnek ki Plk a brtnbl. A vros nyilvnossga eltt gy vilgoss vlik, hogy azok a vdak, amelyek alapjn a letartztatsuk trtnt, teljesen alaptalanok voltak. A misszii munka s munksai szempontjbl lnyeges az, hogy tiszta kpet lltsanak azok el, akik a vrosban nem keresztynek, de ugyangy fontos ez az ppen csak megalakult gylekezet szempontjbl el. A hatsgi embereket – ez ktelessge is Krisztus kvetinek – eszmltetni lehet arra, hogy hivatsuk az llam rendjnek, a trvnyes rendnek az rzse s az llampolgrok jogainak, letnek vdelme. Ldit s a testvreket nem hagyjk el bcs nlkl. Szksg van arra, hogy ket is tjkoztassk az esemnyekrl. A trgyilagos beszmol, a hiteles informci rendkvl fontos dolog a gylekezet letben. A testvreket vigasztaltk s btortottk, majd tovbb mentek az embereken, dmonokon gyztes, nehz krlmnyek kztt is megtart, szabadt evanglium erejvel.
|