Csel. XII. RSZ
Csel. 12,1–25. Herdes Agrippa kegyetlenkedsei s halla.
A 12. rsz eredetileg hrom nll egysgbl llt. 1–2 v.: Jakab vrtanhalla. 3–19. v.: Pter fogsga s csodlatos szabadulsa. 20–23. v.: Herdes halla. E rsz a knyv keretn bell is egszen egyedlll, csupn a hrom esemny elbeszlse utn kvetkez kt vers (24–25) kapcsoldik az elz rszlethez. Az nll rszletek egy egysgbe val szerkesztshez az adhatta az indtkot, hogy mind a hrom trtnet I. Herdes Agrippa uralkodsba enged bepillantst, a Kr. u. 41–44-es vek esemnyeibe. Voltakppen a 11:27–30 s a 12:24–25 kz, a kt kollektrl szl hradsba iktatja Lk az ApCsel utols tudstst Pterrl. Az antikhiai gylekezet kldttei elvittk az adomnyokat a jeruzslemieknek, ahol ekkor mr Jakab vrtanhallt halt. Lk errl feltnen rvid tudstst ad. Pter csodlatos szabadtsra teszi a hangslyt, s az ldzst szervez I. Herdes Agrippa kirly itletre.
1–12. I. Herdes Agrippa.
I. Herdes Agrippa Aristobulus fia, Nagy Herdes unokja, Caligula bartja gyes politikus. Kr. u. 37-ben kirlyi cmet kapott. elnyerte a csszrtl Flp, majd Antips egykori terleteit. Hogy npszersgt biztostsa, a farizeusi trvnyben alkalmazkodik. Tetszsket akarja megnyerni a keresztynek ldzsvel is. Az ldzs nem terjedt ki az egsz gylekezetre, csak egy tagjaira, gy ltszik, elssorban a kiemelked szemlyisgekre. Jakab, Jzus ngy els tantvnya kzl egy, Jnos testvre, Zebedeus fia (Lk 5:10; 6:14; 8:51; 9:54), Jzus unokatestvre. Mrtrhallt halt (Mk 10:39; Mt 20:23). A beszmol itt is csak a puszta tnyt kzli (ld. 7:60). Tartzkodik Jzus vrtaninak dicststl. Isten trelmes s hallgat, azonban az egyhz ilyenkor is kezben van, akkor is a gazdja, ha gy tnik, hogy egy ember nknynek van kiszolgltatva. A szabadtsi csoda szerkezeti felptse a kvetkez: 1. A szituci jellemzse, az egyhzldz megnevezse. 2. A Jakab mrtrhallrl szl hrads. 3. Pter letartztatsa s a szigor fogsg rajza. 4. A gylekezet imdsga a fogolyrt. 5. A csoda, az ajt megnylsa, Pter eszmlse. 6. Tallkozs az rk kztt, Herdes tlete, a csoda elismerse a kvlvalk rszrl.
3–19. Pter fogsga s szabadulsa.
A valls Herdes Agrippa esetben lpcs az uralkodshoz, a hatalom biztostshoz. Jllehet elssorban a rmai csszr tetszst kereste, npe krben is npszersgre trekedett Pter kivgzst a kovsztalan kenyerek napjai (Niszn 14–21) utn akarta elintzni, Izrelnek arra a szoksra val tekintettel, hogy az nnep alatt nem folytattak le bri gyeket, s nem hajtottak vgre tletet. Herdes Agrippa a pskannep utn egy nagy kirakatpert tervezet az nnepre sszegylekezett sokasg eltt. Addig brtnben riztette Ptert. Herdes palotjnak a mai Jaffa-kapu kzelben lv rszrl van sz. Ngy egymst vlt ngyes katonai rcsoporttal riztette Ptert. A gylekezet – az emberi szmtsok szerint remnytelen helyzetben – kitartan s buzgn imdkozik az apostolrt (Zsolt 50:15). Azt az utat jrjk, amit a Mester, azzal a fegyverrel harcolnak, amivel (Lk 23:33–46). Mikzben Ptert tbb napon t brtnben tartottk, amint erre az imperfektumi igeforma utal, a gylekezet buzgn kzbenjr rte Istennl. Az ektens nemcsak a buzgsgot, hanem az hitatos, Istennek odasznt lelkletet is jelenti, azt a fajta nekifeszlst, amely kinylt Isten utn az emberileg teljesen remnytelen helyzetben. Megfelel intenzitssal s megfelel lelklettel ll a gylekezet Pter mgtt. Isten nem ksik el a szabadtssal. A mennyi vilg kzvetlenl avatkozik be a fldi esemnyekbe s megvltoztatja azokat. Az aggelos kyriou „az r angyala”. A LXX-ban az aggelos sz hasznlatos a hber malak sz fordtsra. A hber s a grg sz jelentse azonos mdon „hrnk, kvet”. Funkcit jell, illetve jelent sz. Isten kvetrl van itt is sz. Ez a kifejezs azok tisztsgt, munkjt hatrozza meg, akiket ezzel a fogalommal illet az jszvetsg. Isten valamilyen megbzatst ad nekik, valamilyen zenet tadst bzza rjuk, esetleg ms feladat elvgzst. Az angyalokat a Biblia „szellemeknek, lelkeknek” is nevezi (Zsid 1:14; Mk 5.13); Isten fiainak (Jb 1:6; 38:7; Dn 3:25). Ez a kifejezs az Istenhez val viszonyukat jelzi, utal a benssges, szoros kapcsolatra, amely ezt a viszonyt jellemzi. Egytt rlnek Isten j munkja sikernek, ami akr a teremtssel, akr a megvltssal kapcsolatos (Jb 38:7; Lk 15:10; Jel 12:7–12). Az szvetsg tbbszr „istenek”-nek nevezi ket (elhim) (Zsolt 8:6; Zsid 2:7; Zsolt 97:6; Zsid 1:6). Isten mellett vannak, szellemi lnyek, azonban Istentl klnbznek: teremtmnyek. A „szentek elnevezs is hasznlatos rjuk. Ez azt fejezi ki, hogy Istenhez tartoz lnyek (Mt 25:31; Mk 8:38; Lk 9:26; Jel 14:10; 1Thessz 3:13; Jd 14). „Vigyzknak, rizknek” is nevezi ket a Szentrs (Dn 4:10kk.); „gi seregek, mennyi seregek” (Zsolt 33:6; zs 6:3; Zsolt 84:2; Lk 2:13–14; Mt 25:52–54; 2Kir 6:17; Jel 12:7; 1Mz 3:2.4; 2Kir 19:31; 2Sm 24:16–17; Jel 19:11–14; Zsid 12:22). „Mennyeiek” elnevezssel illeti ket Pl a Fil 2:10-ben. Ugyancsak nla talljuk a „lthatatlanok” meghatrozst (Kol 1:16) s a „vilgossg angyalai” kifejezst is (2Kor 11:5). Isten angyalaihoz hozztartozik a tlrad fny (Mt 28:3; Mk 16:5; Lk 24:4; Jn 20:21; ApCsel 12:7), a fehr szn. „A vilgossg angyalai” a j angyalok, megklnbztetve azokat a Stntl s az angyalaitl. Ezek mindig a sttsggel vannak kapcsolatban (Ef 6:13; Kol 1:13). Az angyalok szolgatrsai azoknak, akik Isten szolglatban vannak (Jel 22:8). Elnevezskre hasznlja mg a Szentrs a „kerbok” kifejezst, amelynek jelentse nmelyek szerint: „ifj”, msok szerint a tudomnnyal val teljessg (a rabbi szval kzs gyker kherub). Jahve kerbok kztt lakik (2Sm 6:2; zs 37:16; Zsolt 18:11; Ez 1:6; Jel 4:6kk.), a szerfokrl zs 6-bl tudunk (zs 6:1–3). A fogalom jelentse: „tzzel g”, „tzes” (4Mz 21:6). „Fejedelemsg”, „hatalmassg”, „er”, „urasg” (Ef 1:21; Rm 8:38; Kol 1:16; Ef 3:10; Kol 2:10; 1Kor 15:24; 1Pt 3:21). Ritkn nv szerint is megnevez a Biblia az angyalok kzl nhnyat, gy pl. Gbriel (Dn 8:16–18.24; 9:21k.; Lk 1:5–19.26k.); Mihael (Dn 1:13.21; 12:1; Jel 12:7.9; Jd 9). rangyalokat emlt a Zsolt 38:8; Zsid 1:14; 1Mz 24:7. Az angyalok teremtnyek (Jn 1:3; Zsolt 33:6; Kol 1:16–17). A Szentrs a legtermszetesebben beszl rluk, viszont meglehetsen szkszavan, gy tudsvgyunkat minden tekintetben nem elgti ki az, amit elmond rluk. Annyit azonban elmond, hogy az angyalok tborban szakads trtnt (Jd 6; 2Pt 2:4; zs 14:13; Mt 4:9; Jel 12:12; Lk 10:18). Az els fejedelemsgket megtart angyalok „a kivlasztottak”. Az Atya teremtmnyei, akik hdolnak eltte (zs 6:3; Jel 4:8),akaratt teljestik (Zsolt 103:20–21), tletnek vgrehajti (1Mz 19:13; ApCsel 12:23), dicssgnek vinek harcos s ber rei (1Mz 3:24; Jel 21:12; 12:7; Zsolt 91:11k.), rvendeznek az r munkja sikernek, orszga terjedsnek (Jb 38:7; Lk 15:10; Jel 12:12; 19:1kk.). Imdjk a Fit s hdolnak eltte, fldi lete dnt jelentsg esemnyeinek elkszti s hrnkei (Zsid 2:9; Fil 2:9–11; Jn 1:3; Kol 1:16k.; Jel 5:9.11–21; Lk 1:26–38; Mt 2:13.20; 4:11; Jn 1:51; Lk 22:43; Mt 26:53; 28:2–3; ApCsel 1:10k.; Mt 25:31; 1Thessz 4:16; 2Thessz 1:7k.; Mt 13:39–41). Az angyalok feladata az tlet vgrehajtsa is (1Mz 18:2; 19:12–13.27–29 rszek; 2Sm 24; 2Kir 18:35; 19:23; ApCsel 12:2.20–23). Isten kijelentsnek kzvetti (ApCsel 7:35; Jel 1:1–2; Ef 1:17; 1Kor 2:17; 4:2).Az r szolginak ersti (Jzs 5:13–6:5; Br 6:11–14:5; ApCsel 5:17–21; 1Kor 4:9). Figyelemmel ksrik az istentiszteletet (Zsolt 138:1; 1Kor 11:10; Zsid 12:1). Tancsadk (4Mz 30:10–12; ApCsel 10:3–6). Megrzi s megmenti az igaznak (Zsolt 34:8; 2Mz 23:20; 1Mz 19:5–16; Mt 8:13; ApCsel 5:17–21). Erstk a halltusban (Lk 22:44; 2Kir 6:17). A feltmads csodjnak tani lesznek (1Thessz 4:17; Mt 25:31; 24:32; 13:24–30.36–43; Jel 7:2–3; 1Kor 6:3; Jel 22:5) s megbzatsukat teljestik. Az oikma csak itt szerepel az SZ-ben, a desmtrion aufmisztikus meghatrozsa, a fogoly cellja. ltalnos szoks volt azt, hogy a foglyot az rhz lncoltk. A foglyoknak a katonkhoz val lncolsa biztostotta azt, hogy a szks lehetsge ki legyen zrva. Itt az vatossg, illetve az elvigyzatossg rendkvl nagy. A biztonsgi intzkeds kvetkeztben dupla rizet vigyz Pterre, s mg a cella ajtaja eltt is volt r. Az r angyala jelenltre vilgossg tmadt a sttsg helyn Az r jelenlte eloszlatja a sttsget. A mennyi fny az r angyaltl val, belle kisugrz doxa, dicssges, tlrad, ragyog fny.
A csoda elbeszlsnek stlusa azonos a hellnista csodk elbeszlsnek stlusval. Az r szl, s parancsban elg er van brmilyen akadly legyzsre. Az r jelenltben a bilincsek lehullanak, a ktelkek megolddnak, az ajtk megnylnak. Sem az rk, sem Pter nem szmolt a szabaduls lehetsgvel. Mly lmbl breszti fel az angyal s lpsrl lpsre megmondja neki, mit tegyen. Pter megszabadulsa egyltalban nem a maga mve, nem szabadtotta meg magt, kvlrl s fellrl jtt a szabadts. Isten a szabadt. Az elbeszls nem rszletezi, hogy a katonai rsgen hogyan jutott t az angyal s Pter, hanem csak arrl szl, hogy az utols akadly, a vrosba vezet nagy vasajt is kinylt elttk, s gy elhrult tjukbl minden akadly. Az r kvete akkor hagyta magra Ptert, amikor tl volt a veszlyes znn. Nincs az a veszlyes helyzet, amelybl a szabadt r ki ne tudn menteni szolgit (Dn 3; 6:16–27). Jzus egyszer s mindenkorra elvgzett szabadt munkjnak konkrt jele van: Pter szabad. Itt kezddik a msodik elbeszls. Ez ktcscs trtnet. A csoda nagysgt demonstrlja a gylekezet rtetlensge is: hinni sem akarjk, ami trtnt. Miutn Pter tlte a szabadtst, akkor rti meg, hogy az r mentette meg a halltl. vette ki Herdes kezbl. Odamegy, ahol testvrek kzssgre szmthat, Mria hzba. Ez kzponti tallkoz helye a gylekezetnek. Ritka eset, hogy valakit kzelebbrl a gyermeke ltal nevezzenek meg, csak akkor fordul el, ha a gyermek az ismertebb. Itt errl van sz. Jnos-Mrk (az evanglium szerzje), Pl s Pter munkatrsa (ApCsel 12:25; Kol 4:10; Filem 24; 2Tim 4:11; 1Pt 5:14). A hypakou terminus technicus a kapus tevkenysgnek meghatrozsa: „kinyitni”, „nyitni”. A szolglatot ezen az jszakn Rd, „Rzsa”, „Rza” ltta el. Az elbeszlsnek ez a rszlete a csoda nagysgt szemllteti. A main „megrltl”, a „megbolondultl”, vaskos kifejezssel illettk az rmhrvivt. A gylekezet az Izrelben is elgg elterjedt, Irnbl szrmaz npi hiedelemmel prblja az „irrelist” a „realits” talajra lltani. Isten az emberi szmtgatst tnyekkel szereli le. Pter (epimen + part. kroun) „zrget tovbb”. A lehetetlen valsg: Pter ll a kapuban. A csoda itt ri el cscspontjt. Pter a biztos zrak ellenre sem maradt Herdes kezben, pedig az emberi lehetsgeket mrlegelve kptelensg volt szabadulsa. Azonban Istennek semmi sem lehetetlen: nla lehetsges az is, amirl az ember gy gondolja, hogy kptelensg. Isten lehetsgei ott kezddnek, ahol az emberi lehetsgek befejezdnek A kataseisas t cheiri a beszl csendet hajt gesztusa. Nem szabad zajt csapni. Pter szmra nagy veszly Jeruzslemben maradni. A gylekezetnek beszmol az r szabadtsrl (v. Zsolt 107:1kk.). A testvreket megbzza az rmhr tovbbadsval. Rjuk bzza, hogy jelentsk mindezt Jakabnak, az r testvrnek. A jeruzslemi gylekezet ekkor mr meglehetsen nagy, egyetlen hz nem elg ahhoz, hogy valamennyien egytt tudjanak lenni. Jakab, az r testvre llt Pter mellett a gylekezet ln. Pter itt lemond a gylekezet vezetsrl, s a helyre Jakabnak kell llnia. Az apostol elrejtztt I. Herdes Agrippa ell (v. Mt 4:12) – nem flnksgbl, hanem engedelmessgbl. Isten gondviselsvel alzatosan l. Kitr a kirly tjbl. A msik hely mg nem Rma, nem is Antikhia, hanem egyszeren a vndormisszi krlrsa. Pter nem a kzpontban munklkodott tovbb, hanem olyan helyen, amely nem esett Agrippa kirly ltkrbe. Herdes akcija hibaval volt. Az rkn llt bosszt. Az apachthnai terminus technicus a hallbntets jellse. A katonkat a veszthelyre vittk el a kegyetlen parancsnak megfelelen. Herdes Agrippa pedig visszatrt Czreba, a kirlyi rezidenciba. Egybknt tbbnyire is ott tartzkodott, csak az nnepeket tlttte Jeruzslemben
20–23. I. Herdes Agrippa halla.
Lukcs itt nagyon lervidtve adja el az esemnyeket, mivel ez nem tartozik szorosan mve clkitzseihez. Annyiban tartozik az esemnyhez, hogy Lukcs Herdes hallt Isten tleteknt szemllteti. Ez az elbeszls mg Pter szabadulsi trtnethez kapcsoldik. Herdes halla jelzs a gylekezetnek arrl, hogy az kvetit nem ldzheti bntetlenl senki. Isten elteheti az tbl azt, aki a misszii munka tjba ll. Ez a dolog egyik oldala. A msik viszont azt, hogy a gg, az nistents kvetkezmnye minden esetben Isten tlete. Ugyan a hellnista korban gyakori azt, hogy az uralkod isteni hdolatot vrt el a maga szmra alattvalitl, Isten npe uralkodja esetben azonban ez megengedhetetlen. A hirtelen tmadt hallos betegsg Isten tletnek szmtott. Az r angyala nem csak a szabadts, hanem az tlet eszkzeknt is beavatkozhat a trtnelembe s az emberek egyni letbe. Az j elbeszls ezrt minden klnsebb bevezet nlkl kapcsoldik az elz trtnethez. A trusziakkal s szidniakkal megsznt az ellensges viszony. Bltusszal, a kirly pnzgyminisztervel val eredmnyes trgyals utn a bkekts nyilvnos s nneplyes aktusa kvetkezett. Megsznt a kereskedelmi embarg. Trusz s Szidn azrt is kezdemnyezte a bkt, mert rszorult a palesztinai exportgabonra. Palesztinnak viszont j piacot jelentett Fncia, gy az gyes szakembert nem volt nehz megnyerni a bkekts gynek. Egy elre meghatrozott napon rendkvl nneplyes keretek kztt fogadta Herdes a fnciai kveteket. Kirlyi ltzetben, teljes pompval lpett az emelvnyre (bma: a npgyls sznoknak vagy brjnak az emelvnye). A bkektst nyilvnos nnepi lssel nnepeltk meg. Mikor Herdes beszdre a np gy reflektlt, hogy a hangja Isten hangja, nem ember, s ezt , aki tudott Izrel l Istenrl, nem hrtja el magtl, Isten tletben rszesl. A kirly ignye nem lehet ellenttben Isten ignyvel, sohasem kerlhet annak a helyre. Mivel I. Agrippa ezt tette, az tl Isten hatalmt tapasztalja meg. Flavius Iosephus szerint heves hasfjs vetett vget letnek. A npies meghatrozs szerint „frgek rgtk meg”. Ez az istenkromlk tipikus bntetse az kori felfogs szerint. – Isten nem tri, hogy npe vezetje elfogadja azt a tiszteletet, amely egyedl t illeti meg.
24–25. Isten Igje nvekedett…
Lukcs egy rvid sszefoglalssal utal vissza arra, hogy az egyhz nvekedett, Isten Igje egyre szlesebb krben rvnyestette az j letet szl s megtart, gyarapt hatst. Isten Igjnek terjedst nem akadlyozta az ellene s az apostolok ellen szervezett akci, sem a kard s a brtn. Msrszt azt szemllteti, hogy az antikhiai gylekezet kldttei, miutn Jeruzslemben teljestettk szolglatukat, egy j munkatrssal trtek vissza. Isten gondoskodik az igeszolglat szemlyi feltteleinek biztostsrl. Az Ige szolginak ltszma is nvekszik. Az j munks Mrk. Jzus letnek esemnyeit szemtanknt ismerte (Mk 14:51k.). Barnabs unokaccseknt lvita s egyike a 70 tantvnynak. Az els misszii ton Pl s Barnabs segttrsa (ApCsel 13:5), Pergbl azonban visszatrt Jeruzselmbe (ApCsel 13:13), gy Pl a 2. misszii tra nem akarja magval vinni. Barnabs azonban ragaszkodik hozz, ezrt egytt indulnak Ciprusba, Pl viszont Szilszt vlasztotta munkatrsul Barnabs helyett. Ksbb jra j kapcsolatban van Mrkkal. Fogsgban is az apostol mellett volt (Kol 4:10; Filem 24). Pl arra kri Timtheust, hogy Mrkkal egytt ltogassa meg, mert szmra hasznos a jelenlte. Pter is bizonysgot tesz rla, finak nevezi, ami azt jelenti, hogy minden bizonnyal ltala jutott hitre. Mrk ketts neve arra utal, hogy smi s grg nyelvterleten nllan is folytatott misszii munkt. A hagyomny szerint az alexandriai gylekezet alaptja. Rmban mint a Jzus-tradci ismerje s Pter munkatrsa megrta a nevvel fmjelzett evangliumot. Mrk az a misszii munks, aki rnk hagyott rsval rzkeltette, hogy amit r, az formja szerint ugyan besorolhat az irodalmi alkotsok sorba, mfajt illeten azonban egszen ms. Az euaggelion evangliumot jelent. Ezt a mfajt Mk rsa eltt nem ismertk mint irodalmi alkotst. Mfajteremt alkotsa rzkelteti mvnek tartalmi sajtossgt s pratlan jelentsgt.
Csel. XIII. RSZ
A 13. rsszel az ApCsel-nek egy j nagy egysge kezddik el, az a rszlet, mely szemllteti, hogy az a munka, amely Isten indtsra kezddtt el – s gy a npek kz vitte az evangliumot –, egyre intenzvebben s egyre szervezettebben tovbb folytatdik. Pter apostol volt az els a tizenkettes kr tagjai kzl, aki elszr hirdette az evangliumot a npek fiai kzl val npes gylekezetnek. Ezzel krlbell egy idben Flp evanglista, a hetes kr tagja s msok – fknt a Jeruzslembl menekl hellnista keresztynek – vittk az evangliumot egyre szlesebb krben. Ennek a szervezett munknak, amelyrl a 13. rsztl kezdve ad hrt az ApCsel, a centruma a szriai Antikhia. Amint Lukcs mvnek elz nagy egysgeit azzal kezdte, hogy bemutatta a munkatrsi krt, illetve annak tagjait (ld. ApCsel 1:13k.; 6:5), itt is ezt teszi. Ahogyan ott imdsg keretben trtnt a misszii munksok krnek bvtse, gy itt is. – Az imdsg nem formlis dolog Jzus kvetinek letben, hanem az Istennel val kzssg megmutatkozsi formja, melyben a gylekezet tmutatst s ert nyer kldetse teljestshez, Isten vezetse nyomn tudja, hogy mi az, amit tennie kell, s vllalja annak teljestst. Az antikhiai gylekezet misszii munksainak listja azt mutatja, hogy egyre szlesebb azok kre, akik kszek az r szolglatra s felelssget reznek ezrt, hogy az evanglium minl szlesebb krben ismert legyen.
Csel. 13,1–12. Barnabs s Pl kldetse: a ciprusi t.
A 13. rsszel kezddik el „az els misszii t”, amely a 15:35-tel r vget. Az evanglium hirdetse nem emberi elhatrozs alapjn indult meg vrosrl vrosra a npek kztt, hanem az r tmutatsa nyomn. Az emberi eszkzk kivlasztsa, a misszii munksok krnek bvtse Isten munkja.
1–3. A Llek tmutatst kapja s kvet a gylekezet.
Vilgvrosbl indul el a vilgmisszi. A gylekezetben tbben vannak prftk (ld. ApCsel 11:27) s tantk. A didaskalos eredetileg az a szolga, a Trbl Isten tjt megmutatja. A didaskein jelentst a LXX-ban s az SZ-ben is a hber limmd hatrozza meg, jelentse: „kitart munkval elsajttsa a szent tudomnya”. A didaskalos munkja nagy trelmet s odaadst ignyel: tbbszr is el kell mondania ugyanazt, amg az a rbzottak krben ismertt vlik. A didaskalos az SZ-ben 58-szor fordul el, 48-szor az evangliumokban, elssorban Jzus megszltsaknt. Az sgylekezetben ez a meghatrozs azokat jelli, akik Isten elhvsa ltal vilgos, rtelmes tantssal oktatjk s nevelik a gylekezetet. Mg az „evanglista” elssorban hitbreszt munkt vgez, addig a „tant” fknt hitpt: a hit gyakorlati konzekvenciit mutatja meg. A tantnak istentiszteleti funkcija is van. Pldamutat letben kell tantsnak kibrzoldnia. A gylekezeti munksok ts krt Barnabs nyitja (ld. 4:36; 11:30). Simeon gr. Symen, ho kaloumenos Niger = „meghallgats”. A latin mellknv jelentse „fekete”. Barnabs utn kvetkezik az antikhiai gylekezet prftinak s tantinak felsorolsban. Az antikhiai gylekezet karizmatikus vezetje, aki a dicssges Krisztus akaratt a Llek erejvel a jelenre nzve hirdette, valamint a r vonatkoz tradcit helyesen rtelmezte s tantotta. Mellkneve szerint afrikai prozelita csald tagja, aki antikhiai lakoss lett. Luciusszal egytt azok kztt volt, akik az evangliumot a npek fiainak hirdettk (ld. ApCsel 11:20). Cirnei keresztyn, elkpzelhet, hogy azonos a Rm 16:21-ben emltett szemllyel. Nevnek jelentse „nappal szletett”. Manan a hber menachm: „Vigasztal”. Elkel szrmazs, egytt nevelkedett Herdes Antipssal. A hagyomny szerint Antipas jtsztrsa, taln lehetett a Jn 4:46–53-ban emltett kirlyi ember. Saul Barnabs hvsra kerlt Antikhiba. – Ez a lista, amely a 12 utn szolglatba llk listjt kzli az ApCsel-ben, mr a harmadik (ApCsel 1:26; 6:5). Az t nv kzl az els Barnabs, az utols Saul. Valsznleg Barnabs volt a legidsebb s Saul a legfiatalabb. A 12-es krt kvette a 7-es kr, itt pedig egy 5-s krrl van sz, gy mint a gylekezet vezet csoportjrl. Ez a vezet csoport gy szolgl az rnak, hogy a helyi gylekezet ptse mellet az evanglium terjesztsnek krdse is foglalkoztatja. A helyi gylekezetben vgzett j munka mellett az egyhz kldetshez hozztartozik a mg nem keresztynknt rzett felelssg, az pt munka mellett az breszts szolglata is. Az segyhz lete nyomn ez nyilvnval. Istentisztelet kzben kapjk meg a Llek tmutatst a kldetst teljest szemlyekre nzve. A leitourgein: eredetileg a felssg llami funkcija teljestst jelenti. A LXX-ban s a Zsid 10:11-ben az r a templomban a papi szolglat elltst jelenti, a ksbbiek sorn is ilyen rtelemben szerepel. A bjt az els idben nem lland, hanem alkalomhoz kttt gyakorlata az egyhz letnek Jzus tantsa s az szvetsg tmutatsa szerint (Mk 2:18–22; 3Mz 23:27). A kvetkez nemzedkek korban farizeusi hatsra llandsul. Rendkvli alkalmakon az istentisztelet benssgessgt igyekeztek elsegteni azzal, hogy minden olyan dolgot kikapcsoltak, amely az ember testi mivoltbl addan az Istennel val kzssget zavarn. Az ember magt megtagadva fogkonyabb vlik Isten zenete szmra. Az istentiszteleten az ember nem nmagval folytat monolgot, hanem a kvlrl s fellrl jv hatalommal kerl kapcsolatba, aki megvilgostja eltte akaratt s ignyli szolglatt. A bjtrl Jzus azt tantotta, hogy vannak alkalmak s helyzetek, amikor kveti lni fognak vele (Mk 3:13k.; 6:7). Imdsg s bjt kzben a megdicslt Krisztus indtsra Barnabst s Sault vlasztjk ki a misszii munkra. Azt a kt frfit, aki mr korbban egytt szolglt (ApCsel 9:28; 11:26.30). Isten vlasztsa mutatkozik meg a gylekezet Szentllekre figyel vlasztsban. Voltakppen a gylekezet felelssge a szolglatra val alkalmas emberek kivlasztsban az, hogy nmagt megtagadva, imdsg s bjtls ltal azt, illetve azokat vlassza, akirl, illetve akikrl a Szentllek ltal elnyerte a kijelentst. A gylekezet feladata minden vlaszts alkalmval az r vlasztottjnak megkeresse; annak kivlasztsa, akit az r egy-egy munkakrbe elhvott. Az r elhvott szolginak felismerse imdsg s bjt kzben a Llek ltal adatik. Az antikhiai gylekezet a Llek ltal az r elhvott szolgit nevezte meg, vagyis a gylekezet sszhangban volt a dicssg Krisztusval. Barnabst s Sault nneplyes keretek kztt bjt, imdsg, kzrttel ltal indtja a munkra, szenteli fel a szolglatra. Ez nemcsak egyszeri aktus volt a szolglatra val felhatalmazs utn (ld. ApCsel 9), hanem akkor is megismtldik, amikor egy j munkra indulnak az elhvott s addig, illetve az azeltt ms terleten munklkod elhvott szolgk. A gylekezet a misszii munksok mgtt ll. A maga gynek tekinti munkjukat, imdsgval velk van. Gylekezeti munksok imdkoz gylekezetek nlkl olyanokk vlnak, mint a harangok harangnyelv nlkl, vagy mint a testtl elszaktott tagok.
4–12. Az els misszii t els llomsa.
Szeleukia, Antikhia kiktvrosa, 25 km-re van tle. A Szeleukidk alaptottk Kr. e. 300 krl, ma mr csak a romjai vannak meg. Ciprus a Fldkzi-tenger egszen keleti rszre es sziget, Antikhitl dlnyugatra fekszik. Barnabs szlfldje, rendkvl termkeny, erds-hegyes sziget. rcbnyi vannak, klnsen sok a reze, amelyrl a nevt is kapta. Kypros a nmet Kupfer szbl szrmazik. A kereskedelmi letben rendkvl jelents szerepe volt. Kr. e. 58 ta rmai birtok. Kr. e. 22-tl szentori provincia, ln egy konzullal. Lakossga: grg, fnciai s zsid. A zsidsg volt tlslyban, Ciprus voltakppen zsid kolnia. Zsidk nemcsak a nagyvrosokban, hanem a kis teleplseken is laktak. A sziget fvrosa a keleti rszen fekv Szalamisz, amelyben tbb zsinagga is volt. Ide rkeztek meg elszr Barnabsk. A zsinaggban hirdetik Krisztust. Misszii tjuk sorn elszr a zsinaggt keresik fel mindentt. Ez a munkamdszerk. Itt tallkozhatnak a npek fiai kzl szrmaz istenflkkel is. Mrt segtsge hasznos, mivel Jzus lete esemnyeinek tanja, s kzeli kapcsolata van Pterrel is. Mrk a Jzusrl szl tradci „hivatalos” s hiteles kpviselje, amelynek rsba foglalsa elg korn elkezddtt. Nemcsak azrt, mert Krisztus visszajvetele ksett, hanem azrt is, hogy a npek fiaihoz az evanglium hiteles formban jusson el. tjuk tovbbi llomsai nincsenek nv szerint meghatrozva. Az egsz szigeten thaladtak dlnyugati irnyban s Pfoszban fejezik be a ciprusi munkt. Szalamisztl Pfoszig mintegy 160 km-t tettek meg az apostolok. Munkjuknak errl a rszrl Lukcs nem ad semmifle tudstst. Nem tjkoztat munkjuk esemnyeirl, sem eredmnyrl. Ez is egyik bizonysga, hogy Lukcs szigoran szelektl az esemnyek kztt: csak arrl szl, ami tipikus s beleillik munkja clkitzsbe. Azrt fontos ezt tudni, mert ily mdon nem lehet rv egy esemny trtneti hitelessge ellen, hogy az ApCsel nem tesz rla emltst. Sokkal tbb esemny trtnt az segyhzban annl, mint amennyirl Lukcs beszmol. Munkjnak ugyanis nem az a clja, hogy mindenrl tjkoztasson, hanem azt, hogy szemlltesse Jzus misszii parancsnak teljestst, megvilgtsa azt, hogyan indult el a tizenkett kldetse s hogyan jutott el a misszii munka Jeruzslembl kiindulva, Jden s Samrin thaladva a fld vgs hatrig. Pfosz a sziget nyugati partjn fekv hres kiktvros, prokonzuli szkhely. Lukcs csak a pfoszi trtnetet ismerteti rszletesen a ciprusi misszii munkbl. Ez a trtnet emlkeztet Flp s Pter Simon mgussal val esetre (ApCsel 8:9–24). A magos eredetileg a md papi trzs tagjainak jellsre hasznlatos perzsa klcsnsz, ksbbi jelentse „csillagjs”, „varzsl”: termszetfeletti hatalommal s tudssal rendelkez ember. A hamis prfta nevt illeten a szveg nem egysgesen hagyomnyozott. A magyarzatok is szmos megoldsi ksrlethez folyamodnak; mg tovbb bonyoltja a krdst az „Elims” megnevezs s szvegvarinsa. Izrel olyan tagjrl van sz, aki pogny vallsos elemekkel keverte atyi hitt. Az evanglium irnt lnken rdekldik a sziget rmai szrmazs helytartja is. Rgi feliratok rzik az emlkt. Az idsebb Plinius is hivatkozik r, forrsknt hasznlta munkjt. Pl (itt nevezi elszr gy a szerz az eddigi Saul nv helyett) leleplezi Barjzust. Nem Jzussal, hanem Stnnal val kapcsolatban. Tevkenysge az r egyenes tjt rontja meg, ldsos munkjt akadlyozza. Barjzus = Jzus fia. Pl Isten Szentlelknek erejvel leleplezi valdi njt s lnyt, amely szerint nem Jzus fia, hanem az rdg fia. Nem Jzussal, hanem az ellensggel van szoros kapcsolatban. Az erejt nem Jzusrt s az emberrt, hanem ellenk hasznlta. Nem akarta engedni, hogy a prokonzul, akinek nagy volt a hatskre s hatalma, kikerljn az hatsa all. Saul, akit teht ettl kezdve Lukcs Pl nven emlt, szembeszll vele. Ideiglenes tletet hirdet neki. Isten ereje tlet az ellen, aki ellene tevkenykedik. A pogny helytart szmra az letet, a zsid hamis prfta szmra tletet jelent. A pogny vilg kpviselje fogkony az evanglium irnt s hitre jut. Izrel fia akadlyozza s tletben rszesl. Nem azonostjuk magunkat azokkal, akik ktsgbe vonjk ennek az esemnynek a trtnetisgt. Ez egyrszt jl szemllteti a pogny vilg rdekldst, fogkonysgt az evanglium irnt, msrszt Izrel lassan babonv sllyed vallsossgt s az evanglium irnt val rzketlensgt. Ezenkvl azt mutatja ez az esemny, hogy az igazi valls is babonv lesz, ha kveti elvesztik az l Istennel val kzssget. Ez a kzssg az dvtrtnet jelenlegi szakaszban mr csak Jzus Krisztus ltal lehetsges. Nincs ms t az l Istenhez sem Izrel, sem a npek fiai szmra. Barjzus testi vaksga csak szemlltette lelki tompasgt, szellemi vaksgt, babonv lett vallsossgt. Mg Simon mgus a szinkretista veszlyt jelzi az egyhz letnek kezdeti idszakban, amely a pognyok krbl jv ksrts az egyhz szmra, Barjzus a zsidsg, illetve az Isten npe krben jelentkez veszly prototpusa. A „Jzus fia” nevet visel egyneknek semmi kzk nincs Jzus lelklethez, st akadlyozzk – itt Barjzus akadlyozza – azokat, akik Jzus evangliumt hirdetik. Igyekeznek hatsuk alatt tartani a ksbbi kor Barjzus-tpus egynei a nagy hatalommal rendelkez vilgi tisztsgviselket. Jzus nevt viselik, de az ellensg, az rdg munkjt vgzik. A nv Jzusrl beszl, a tett az ellensg gesztusa (v. 2Kor 11:14k.). Jzus ereje leleplezi a Stn munkjt. Sttsgben rszesl az, aki a sttsg hatalmnak szolglatba ll. Krisztus legyzte a sttsg fejedelmt, megszabadtja tle az embert. Nlkle azonban nincs vilgossg, nincs lts. Az tletes jelek nemcsak azt hirdetik, hogy az evanglium tja feltartztathatatlanul halad elre, legyzve az akadlyokat, hanem azt is, hogy az evanglium terjesztst gtolja, az szemben tallja magt az tl Istennel. jelzi azt a vgs tletet, ami az ellensgre s azokra vr, kik az cinkosaiv lettek. Isten Krisztus ltal felszabadtja a bnst, de megtli a bn szerzjt s azt, aki vele azonosul. Szergius Paulusz annak az embernek a tpusa, aki nemcsak szreveszi a jobbat, a tbbet, hanem ignyli is s elfogadja. Szergius rmai csaldnv, a Paulusz latin eredet nv. Az hitre jutsa annak a jele, hogy a magas vilgi pozciban lv ember is lehet Krisztus kvetje.
Csel. 13,13–43. A pizdiai Antikhiban.
Az els misszii trl szl tudsts kzppontja Pl nagy horderej igehirdetse a pizdiai Antikhiban, illetve az annak zsinaggjban elmondott beszde. A misszii munksok megnevezsre sorrendje is megvltozik ettl kezdve. A munka legfontosabb szemlye Pl. A tbbiekrl gy van sz, mint az krnyezethez, az munkatrsi krhez tartozkrl (ApCsel 13:2.7.43b). Barnabs szlfldjrl az tmenet Pl szlfldjnek terletre vezet, s ez egyttal azt is jelenti, hogy Barnabsrl Plra hrul t a vezeti tiszt. Ettl kezdve Pl „a szviv”. Pl s trsai a nylt tengerre szllnak s Pfoszbl szaknyugati irnyban haladva az attliai blbe rkeztek. Els llomshelykknt Lukcs a pamfiliai Pergt emlti meg. A grg kultrra jellemz sznhza s stadionja van. Perge Pamfilia fvrosa. A pfoszi trtnet ta a munka vezetje s rnyitja Pl. Perge klnsebben nem jelents llomsa Plk munkjnak, valsznleg csak azrt emlti meg Lukcs, mert itt vlt el tlk Jnos-Mrk. Mrk nem tudta mg vllalni azt a kockzatos munkt, amit Plk vgeztek. A kitaposott t vonzbb, mint a jratlan. Lukcs klnben nem nevezi meg azt az okot, amirt Mrk elszakadt Plktl s visszament Jeruzslembe. Csupn a tnyt kzli. Plk mintegy 160 km-nyi t utn jutottak el munkjuk j sznhelyre, a pizdiai Antikhiba, mely Pizdia s Frgia hatrn fekv hres vros, Seleuku I. Nikator alaptotta. Nevt a nagy Antiochusrl kapja. Nagy jelentsg vros, mely krnyknek lett is meghatrozta. Ahogyan egsz Pamfliban s Likaniban, gy itt is nagyon sok zsid bevndorl lt. Kr. e. 25 ta a vros rmai kolnia, gyhogy rmai jogokat lvezett. Antikhia hres s lnk kereskedelmi centrum, az Efzusbl Kilikba vezet hres tvonal kapuja civilek s katonk szmra. A provincia dli rsznek kormnyz szkhelye. A Taurus-hegysg (1200 m) magas fennskjn fekszik. Pl munkssgnak itt kt jellemz vonsa lthat: 1. A vidk centrumait keresi fel, mert gy az egy helyen vgzett munka sokfel hat. 2. A zsinaggba mennek elszr. A zsinaggai istentisztelet az els vszzadban mindentt azonos rend szerint trtnik: imdsg, papi lds, egy trvnybl val rsz felolvassa s fordtsa a vidk nyelvre, s – ha nem is minden istentiszteleten – tbbnyire felolvass a prftkbl. Ezek utn kvetkezett egy szabad beszd, ltalban int tartalm, amire a zsinaggavezet brkit felkrhetett, aki kpes volt a beszd megtartsra. A zsinaggnak csak egy vezetje van, aki az istentisztelet rendjrl gondoskodik. A tbbes szm itt a zsinaggai elljrsg tagjaira utal, megtisztel jelz. Pl beszde Istvnra emlkezte, csak rvidebb s nem annyira let. Megszltsa tfogja Izrel s a pognyok istenfl tagjait. A megszlts hrom egysgre tagolja az igehirdetst. (16b; 26a; 38a). Az els egysg 16b–25. Izrel npe dvtrtneti mltjnak felidzse az atyk kivlasztstl kezdve. A np megszltsa az els egysgben: „Izrelita frfiak”. Minden jelents esemnyt megemlt. Az egyiptomi tartzkods, a 40 ves pusztai vndorls, Knan fldjnek elfoglalsa, a kivlaszts utn 450 vre kvetkezett a fogsg. Ezt kzbevetett megjegyzsknt emlti meg. A brkat a kirlysg kora kvette. Ez a kor nemcsak azt jelzi, hogy Isten kirlysgt htlensg miatt, engedetlensg kvetkeztben el is lehet jtszani, hanem azt is, hogy a hsges kirly magvbl tmaszt Isten szabadtt, akinek kirlysga rk. Jzus az dvzt eljvetele trtneti tny. Az szmra ksztette fel Keresztel Jnos a npet megtrst hirdet beszdvel. Pl igehirdetsnek kiindulpontja az a mlt, mely rtkelsben egy a npvel. Ez a mlt Isten kivlaszt kegyelmt, gondvisel szeretet, bnt megtl igazsgt, a meggrt szabadt tjnak elksztst tkrzi. Isten nagy tetteit, kegyelmes hatalmt hirdeti Izrel npnek trtnete. Kzs mltjuk utols nagy alakja Keresztel Jnos Hsges volt ahhoz, aki eltt eljtt. R irnytotta npe figyelmt. Jzus a meggrt, Izrelnek kldtt Szabadt. A msodik egysg 26–37 mr a megszlts ltal is tgtja a krt: Testvreim! Frfiak! brahm nemzetsgnek fiai s a hozztok csatlakozott istenflk! Az dvssg lehetsge a tietek. Pl igehirdets itt ri el a cscspontjt. Arrl az esemnyrl szl, amely jelents vita trgya ekkor. Az igehirdets krisztolgiai rsze a 2. egysg. Pl magt a diaszpra-zsidsg tagjai kz sorolja s hallgatival egytt elklnti a jeruzslemiek dntstl, akik tudatlansgbl adtk hallra Jzust, Piltus ment akcija ellenre. Krisztus rtatlanul szenvedett. Az rs teljesedett be rajta. A hall realitst szemllteti a srba helyezs (ApCsel 2:29). Isten ereje nagyobb, mint a sr, a hall hatalma. letre tmasztotta a halottak kz helyezett Krisztust. Feltmadsa utn mg a fldn maradt (40 napig) s megjelent tantvnyainak (1Kor 15:3kk.). A feltmadt krisztusnak vannak tani. Ezektl Pl egyrszt elhatrolja magukat, msrszt egynek tudja magt velk. Ms elzmny utn, de k is Krisztus tani. Pter bizonysgttelvel rokon Pl igehirdetsnek kvetkez rszlete. Az rs alapjn prblja elrni, hogy hallgati egyek lehessenek vele, felismerjk Jzusban a Szabadtt. A Krisztus-esemny trgyilagos ismertetst az rs szavval vilgostja meg. A krisztolgiai rsz fontos rsze a rs bizonysgnak felsorolsa amellett, hogy a krisztus-esemnyben az rs szava teljesedett be. Jzus mellett Isten szava szl. A feltmadt Jzus bnbocsnatot ad, megigazt. Mindenki, aki hisz, np, faji, vallsi klnbsgre val tekintet nlkl megigazul. Istennel val kzssgre alkalmas emberr lesz: megszabadul attl az lettl, amelyet a bn diktl. Krisztus jelentsge pratlan, st tbbet s egszen mst ad, mint a trvny: j letet, j letformt s a hozz szksges ert. A Krisztusba vetett hit s a Krisztus ltal val megigazuls Pl igehirdetsnek a vezrmotvuma. Az igehirdets harmadik egysgnek, 38–42 megszltsa: Atymfiai! Frfiak! Ez a rszlet felszlts bnbnatra, megtrsre, az Isten rszrl Krisztus ltal adott bnbocsnat elfogadsra. Hirdeti a hit ltali megigazulst. Az evanglium befogadsa letet jelent, elutastsnak viszont tlet a kvetkezmnye. Prftai szval inti hallgatit az zenet meghallgatsra, aki ugyanis nem hallgat a kegyelmes Isten szavra, azon bekvetkezik az tlet. Igehirdetse nyitott szvekre tallt: ignylik a szolglatt.
Csel. 13,44–52. A msodik szombat Antikhiban.
Plk munkjnak nagy hatsa volt a vros lakira. Lukcs megfogalmazsa a misszii munka sikert hirdeti. Zsidk s pognyok, Izrel s a npek fiai intenzven rdekldnek az evanglium irnt. A zsidk, vagyis a zsinagga gylekezetnek magva s a prozelitusok, az Izrel Istent fl pognyok szeretnk hallani Isten igjt, az r szavt, az evangliumot. A zsidk vezet krei azonban az eredmnye misszii munka lttn megteltek irigysggel. Antikhiban meglehetsen nagy ltszmban voltak, s elutastottk az evanglium hirdetit. Irigysg s fltkenysg ellenllsuk mozgatrugja. Plk nem erszakoskodnak, hanem azon az ton jrnak, ami mg jrhat. Hirdetik az Igt a pognyok kztt, Izrelben tudatostva, hogy nem isten hagyta el a npet, hanem a np hagyta el Istent: Izrel az els, de nem a kizrlagos rkse Isten orszgnak. A Messis szolgi a pognyok kztt eredmnyesen munklkodnak. A zsinagga vezeti akadlyozzk munkjukat. A vros vezetsgt s az elkel asszonyokat nyerik meg gyknek. Befolysos embereket keresnek, olyanokat, akiknek lehetsgk van a megfelel intzkedsre. Plk tudomsul veszik, hogy az antikhiai lehetsgek lezrultak s tovbbmennek Ikniumba, amely 125 km-re van lgvonalban Antikhitl. Jelkpes gesztus ltal tletet hirdetnek Izrel felett. Plk viszik tovbb azt a szikrt, amely – ha megrinti a lelkeket – nlklk is tovbb g. A tantvnyok rmmel s Szentllekkel telve vgzik tovbb azt, amit Plk elkezdtek. Antikhiban megalakult a keresztyn gylekezet.
Csel. XIV. RSZ
Csel. 14,1–7. Ikniumban
A nagy orszgton, amely Antikhibl keletre meg, rt el Pl s Barnabs a hegyes vidkrl egy termkeny sksg kzepn fekv vrosba, Ikniumba, a mai Koniba. Iknium npessg szempontjbl Frgihoz, politikailag a galcai provincihoz tartozik. Kereskedelmi csompont (ApCsel 14:19,21; 16:2; 2Tim 3:11). Klaudiusz utn rmai veternok kerltek a vrosba. Hres a gyapjipara. Itt is a zsinaggban kezdik Plk a munkt. Az egyik vros zsinaggavezetinek kemnysge miatt nem tagadjk meg a msik vros lakitl azt a lehetsget, amelyet igehirdetsk ltal knl fel Isten Izrelnek. Kockzatvllals nlkl nincs eredmny. Ikniumban szinte szrl szra megismtldik az antikhiai trtnet. Plk lekzdik az akadlyokat, amg ez lehetsges. Amg tudnak, a pognyok kztt munklkodnak. Mikzben Isten engedetlen npe ellenk szervezkedik, Isten mellettk tesz bizonysgot. Jzus beteljesti a tantvnyoknak adott grett (Mk 16:17–20). Azok a csodk s jelek, amelyek Izrel fldjn trtntek Pter ltal, Izrel hatrain kvl, a npek krben is megtrtnnek Pl ltal. A csodk s jelek nem istent akarjk bizonytani, hanem csupn jelzik, hogy neki van ereje jv tenni a bnnek az emberi letekben jelentkez rontst. Isten emberi eszkzk ltal adja ldst jelent hatalmt. Az j letet teremt sz s a testi nyomorsgokat megszntet tett egytt jelentkezik ltaluk. A bn s a betegsg bajban lv embernek szabadulst, megoldst adnak Jzus erejvel. Mikzben az embernek egsz letre szl megoldst hirdetnek, abbl a bajbl is megmutattk a kivezet utat, amely az lett fenyegeti. Krisztus egyhza az ember e vilgi s eljvend letrt egyarnt felels. Isten erejvel az adott krlmnyek kztt teljes rtk szolglatot vgezhet. Ahol Isten munklkodik, ott az rdg, az ellensg sem alszik. Azok a zsidk, akik nem hittek, felingereltk a pognyokat, szervezkedtek apostol ellen. A zsidkbl s pognyokbl lett hvk egymsra talltak, testvrekk lettek, azok viszont, akik nem hittek, ezt nem nztk j szemmel. A vros npnek egyik rsze az apostolok mell llt, msik rsze viszont az ellenflhez csatlakozott. Plk nem szllnak szembe a stt sztnk ltal elindtott s motivlt mozgalommal (horm), hanem kitrnek tjukbl. Dl fel mennek tovbb. Lisztra 40 km-re van Ikniumtl. A vros akkor kezd jelents lenni, amikor Kr. e. 6-ban Augustus a kis-zsiai hadi utak biztostsra katonai kolnikat alaptott. Ezek kz tartozik Lisztra is. A rmaiak mereven elklnltek a vros lakitl. Mai neve: Zoldre. Derbe Ikniumtl dlkeletre fekszik, Lisztrtl kb 56 km-re van, a mai Zostrval azonos. Itt huzamosabb ideig nyugodtan munklkodhattak. Az evanglium jra egyszerre gyzedelmes s szenvedsekkel jr t. Plk a nehz krlmnyek miatt nem zgoldnak, a lehetetlenn vlt helyzet miatt nem sirnkoznak, hanem jabb lehetsg utn nznek.
Csel. 14,8–21a. Lisztrban.
Itt hrom jelents esemny trtnik: 1. Pl gygytsa. 2. Az Istennek jr ldozatbemutats megakadlyozsa. 3. Pl megkvezse. Az apostol nhny hetet tlttt a vrosban. Munkja nyomn gylekezet alakult. Ez az a hely, ahol – els alkalommal Pl misszii munkja sorn – csak pognyokrl van sz (v. ApCsel 3:1kk.; 9:32kk.; 10:25). A snta meggygytsnak sznhelye Zeusz templomnak bejrata. Itt koldult szletse ta a snta ember. A csoda szerkezeti felptse a kvetkez: 1. Az ember nyomorsgnak ismertetse, a baj nagysgnak lersa (8bc). 2. A csodatev fellpse (9a). 3. Kapcsolatteremts. A csoda szubjektv s objektv felttele (9bc). 4. A gygyt sz (10ab). 5. A csoda megllaptsa s a gygyuls demonstrlsa (10c). 6. A gygyts hitelestse (11ab). 7. A csoda rtkelse (11–12). Plk Isten erejnek ugyanazzal a mrtkvel vannak felruhzva, mint Pterk (ApCsel 3:1kk.): Isten a pognyok kzt lv nyomorsgokat is gy orvosolja, mint a npt. Egsz letre szl megoldst ad az embernek. Az elbeszls formja magn viseli a korabeli csodaelbeszlsek jellemz vonsait (ld. ApCsel 3:1–11): a csoda kt egysgre tagoldik. Pl gygytsa a lisztraiakat annyira megdbbenti, hogy nemcsak az ert tartjk Istentl valnak, hanem egyenesen isteneknek tekintik a gygytkat. Likaniai nyelven, vagyis si, npi nyelvkn fejezik ki ezt. A likaniai nyelvet mg Kr. u. 6. szzadban is beszltk. Eredetrl biztosan nem tudunk, lehet a likai nyelv leszrmazottja, eredete akkor az asszrra vezethet vissza. Barnabs mltsgteljes klsej, Pl ignytelen megjelens apostol. Barnabs jval idsebb, mint Pl. Pl a szszl. Valsznleg ezek a szempontok rvnyeslhettek minstskben is. Az esemny trtnetisge mellett szl Philemon s Baucis Ovdiusznl megrktett mondja, amely szintn errl a vidkrl val. Zeusz s Hermsz itt is mint elvlaszthatatlan trsak, apa s fia jelennek meg. Van teht a vidknek valami ilyesfle mitikus hagyomnya. A np hite hajland arra gondolni, hogy istenek emberi formban jelennek meg kzttk. A pogny lakossg nemcsak tiszteletvel, hanem ldozatval is hdolni akar Plknak. A koszorkat az ldozs pillanatban teszik az llatok fejre. Az apostolok jelzik, hogy elutastjk a tiszteletnek ezt a formjt. A ruha megszaggatsa szomorsg, a fjdalom s a tiltakozs jele (1Mz 37:29). A kp ellenprja I. Herdes Agrippa trtnetnek (ApCsel 12:22). Az egyetlen, l, igaz Isten tiszteletre buzdtjk a vallsos pogny npet. Pl itt olyanokhoz szl, akikhez nem knny megtallni a hallgatsg lelki-szellemi szintjn a kapcsoldsi pontot. Elutastja a nekik tulajdontott mltsgot, egy szintre lltva magukat hallgatikkal (ApCsel 10:26). A homoiopatheis „hasonl”, „ugyanolyan termszet”, az ugyanabba a kategriba tartoz jellsre szolgl (Jak 5:17). Pl Istennek arrl a munkjrl szl, amelyet minden ember, minden korban lvezett s lvez. Isten a pognyok kztt sem hagyta magt bizonysg nlkl. A pogny misszii munka nem kis gondot okoz ksrtse jelentkezik itt: az igehirdet istentse. Az igehallgatk a maguk vallsos kpzeteit emberekre ruhzzk. Sajt vallsos felfogsuknak megfelelen gondolkoztak Plkrl. Eddigi vallsos kpzeteik szerint akartk megrteni azt, ami kztk trtnt. Erre azonban a pognyok vallsossga ugyangy alkalmatlan, mint az engedetlen Izrel. Mindkett az emberi megismers lehetsgei tjn akarja megismerni Istent. Az ember, sajt vallsos mltjbl kiindulva, nem juthat el az l Isten megismersig, munkja megrtsig. Plk ezrt szlnak. Az ige hirdetse, az Ige hallgatsa ltal nyeri el az ember a hitet, amely az l Istenhez kti lett. Ez a megismers egyetlen legitim mdja. A megtrs lehetsge s ignye egytt jelentkezik Pl beszdben. Az Isten erejvel vgzett munkt az erejvel elmondott beszd vilgtja meg (ApCsel 3:11–26). A hls npet eltrtettk a hla kifejezsnek helytelen mdjtl. Plk munkja nem zavartalan. Antikhiai s ikniumi ellenfeleik ellenk hangoljk a npet. A megkvezs itt termszetesen nem a Misnban elrt rtust kveti (2Kor 11:25). Pl a megkvezs miatt csak az eszmlett vesztette el, de nem az lett. A gylekezet tagjai felkaroljk. Nemcsak a gylekezetnek van szksge psztorra, hanem a psztornak is egy t felkarol gylekezetre. Derbe Gaius szlhelye az ApCsel 20:1 szerint. Eredetileg nem tartozott a Rmai Birodalomhoz. Akkor kapcsoltk hozz, amikor N. Antiochus s J. Philadelphos Kr. u. 39–41 tjn kegyvesztett lett. Hatrlloms. Az apostol s trsai itt hosszabb ideig munklkodhatnak nyugodtan s eredmnyesen. Jelents gylekezet alakult, sokan lettek hvkk.
Csel. 14,21b–28. Visszatrs Antikhiba.
Megltogatjk s erstik azokat a gylekezeteket, akiket egyik naprl a msikra magukra hagytak, s elvgzik a szksges tennivalkat kzttk. Visszatrtek Lisztrba, Ikniumba s Antikhiba. Pl relis kpet rajzol a gylekezetre vr jvrl. A szorongattats, nyomorsg nemcsak a gylekezeti munksok lethez tartozik, hanem ltalban a keresztyn lethez. Krisztus tja szenvedsen t vezet dicssgbe. A sok nyomorsg nem tart rkk, hanem igen nagy rmre vltozik. Isten orszgrt rdemes vllalni a grngys utat. Az igazsg feltrsa a jrhat t s szksges dolog minden krlmny kztt. Erstik s intik a gylekezeteket. Az apostoli sz vigasztals, btorts; felvrtez az elttk ll feladatok vgzsre. Az apostoli vizitci sorn elintzik azt, ami az adott gylekezeti szituciban szksges. Pl vgzi az egyhzszervez munkt. A cheirotenein eredeti jelentse szerint „kzfeltartssal vlasztani”, majd ltalban „megvlasztani”, itt mr egszen ltalnos rtelemben „vlasztani”. Pl s Barnabs vlaszt vneket. A „vn” a „presbiter” a gylekezet felels felgyelje s lelkigondozja. Eredetileg Izrel nagytancsa egyik alkotrsznek neve (Lk 22:66), a gylekezetben az elljrk cme. Plk Istennel tancskozzk meg, hogy kiket lltsanak a gylekezet lre. A psztor szolglatnak egyik rsze az Istenrl val bizonysgttel a gylekezet eltt, msik rsze a gylekezetrl val beszlgets Isten szne eltt, az nmegtagad imdsg. A prftai tants, a Jzus tmutatsa szerint val bjt (ld. 13:1–5) s imdsg szervesen hozztartozik az apostolok lethez. Ez a bjt s imdsg klnbzik a farizeusi gyakorlattl. Annak az volt a clja, hogy az emberek elismerst kivvja, ennek az, hogy emberek megtartst munklja. Az formliss vlt kegyessgi aktus, ez viszont Isten ereje elnyersnek eszkze. Plk Istenhez fordultak, hogy Isten forduljon oda a gylekezethez. Jelenlte akkor is megtart er, amikor munksai tovbbmennek. Pizdin thaladva eljutottak Pamfiliba s munklkodtak Pergben is. Miutn Pergben is hirdettk az Igt, Pizdin (hegyes vidk) s Pamfilin (Pizditl dlre) t lementek Attliba. Ez kiktvros Perge mellett, neve ma Adalia. Innen hajztak el Antikhiba. Az letet munkl eszkzk mennek tovbb, de az let forrsa a gylekezetekben marad. Pl ksz megosztani gondjukat s rmket a gylekezettel, a gylekezet pedig ksz rszt venni ezekben. A hit itt egyszeren a „keresztyn”-nel azonos jelents sz. Isten a pognyokat is eljuttatta az igazi kegyessghez: kinyitotta a hozz vezet t ajtajt.
|