//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Acta 09 - 11

Acta 09 - 11


Csel. IX. RSZ

Csel. 9,1–19a. Pl megtrse.

Hromszor fordul el az ApCsel-ben ez a rszlet (22; 26). Nem ncl ismtlsrl van sz, nem is arrl, hogy tbb forrs is szhoz jut a m keretn bell. Az ismtls clja a pogny misszi htternek megvilgtsa. A szerz ezzel azt hangslyozza, hogy Isten dnttt gy, hogy a npek kztt is hirdettetni kell az evangliumnak. vitte vghez a fordulatot a misszii munka trtnetben, s a munka els szm eszkze letben. A pognymisszi nem emberi vllalkozs, hanem Isten parancsa. Saul megtrse az r munkja. Nem akart sem keresztyn sem apostol lenni, de az r akarata rvnyeslt. A fordulat nem emberi belts, nem emberi fejlds eredmnye, hanem Isten szuvern tette. Tette ltal lett a tarzuszi Saul keresztyn. A trvny buzg kvetje az evanglium hirdetje, a sajt igazsgrl meggyzzdtt farizeus annak az igazsgnak bizonysgtevje, ami Krisztusban adatott. A megtrsben Isten fordtja oda az embert maghoz s oda lltja, ahov rendelte. Pl munkja ltal jut el az evanglium a fld „vgs” hatrig. Ez a rszlet a leghresebb megtrsi trtnetet tartalmazza minden kor egyhz nemzedke szmra. Az egyhz ldzjbl az egyhz ptje lett. Elszr csak Jeruzslemben ldzte a keresztyneket. A kvetkez lpsben mg nagyobb aktivitsra sznta el magt. Meghallotta, hogy az ldztt keresztynek kzl sokan Damaszkusztban telepedtek le, gy a fpaptl megbzlevelet krt, amely t felhatalmazta arra, hogy ott is fellpjen a gylekezeti tagokkal szemben. Damaszkusz 260 km-re volt Jeruzslemtl, ami gyalog kb. egy htig tartott. tja Galilen t vezetett, ahol sok minden Jzusra emlkeztetett. Bels feszltsge egyre jobban fokozdott egszen addig, mg Damaszkusz kzelbe nem rt. Ott trtnt vele az az esemny, amely a sz szoros rtelmben dnt fordulatot jelentett szmra, s dnt jelentsg az egyhz szempontjbl is.

1–2. Az r nevben az r ellen.

Saul a kis-zsiai Cilcia tartomnynak Tarzusz nev vrosbl szrmazik (ApCsel 9:11; 21:39; 22:3). Apjtl rklte a rmai polgrjogot. Msodik nevt, a latin eredet „Paulus”-t, amelynek a jelentse „kicsi”, „jelentktelen”, hasznlta az els misszii tjtl kezdve (ApCsel 13:9). Csaldja Benjmin trzsbl val, si zsid csald (Rm 11:1; Fil 3:5). A tarzuszi elkel grg, mvelt lakossg krnyezetben l ifj maga is kivlan megtanult grgl beszlni, rni s olvasni. Szlei fiatalon Jeruzslembe kldik, ahol a hres trvnytantnak, Gamlielnek a lbainl tanult, mint buzg rabbinvendk, aki bszke hber szrmazsra, farizeus mivoltra, a trvny alapjn lv igazsgra s minden munkjra, amit a zsid kzssg krben vgzett (Fil 3:5.6). A korabeli szoksnak megfelelen a legszigorbb farizeusi neveltetsben rszeslt, amelyhez egy szakma tanulsa is hozztartozott. Pl a kzmvessget, a storponyva ksztst sajttotta el (ApCsel 18:1kk.). gretes jv vrt r a zsinagga kzssgn bell. Gyermekkortl kezdve h volt Mzes trvnyhez, zig-vrig zsid, szerette npt, lethivatsnak tekintette a trvny ismerett s tantst. Mr fiatalon elismert trvnytant. Alig volt 30 ves, amikor olyan megtisztel feladatot bznak r, amit csak egy jl kpzett rstud vgezhetett el. Egy keresztyn, Istvn megkvezsnl kellett jelen lennie azrt, hogy az szablyszeren menjen vgbe (ApCsel 7:67). A zsinagga veszedelmes ellensgeinek tekintette azokat, akik egy megfesztett zsidt tartottak a meggrt Messisnak. A Nzreti gyllt kveti, e „veszedelmes szekta” hvei ellen kegyetlen ldzst szervezett, s teljes megsemmistskre trekedett, nemcsak Jeruzslemben, hanem brhol, ahol csak vannak. Az ltala elindtott ldzs kvetkeztben a keresztynek a szlrzsa minden irnyba sztszrdtak, elmenekltek Jeruzslembl. A damaszkuszi t dnt fordulatot jelentett letben. Damaszkusz kereskedelmi centrum volt, gy zsinaggjuk knnyen „jeruzslemi hats” al kerlhetett. A vros az Antilibnon keleti nylvnynl fekdt. Az szvetsgben mr az satyk trtnetben tallkozunk nevvel. Elizer, brahm szolgja Damaszkuszbl szrmazott (1Mz 15:2). Namn a vizeit hresebbnek tartja a Jordnnl (2Kir 5:22). A Szr Birodalom fvrosa (zs 9:10; 7:3–9). gy ltszik, elg szoros a kapcsolat Pl korban a jeruzslemi, a damaszkuszi zsidsg s a keresztynek kztt, akik szp szmmal lhettek ott. Saul gykeresen fel akarja szmolni az egyhzat. A Jzust kvet frfiakat s asszonyokat megktzve szndkszik Jeruzslembe vinni. A fpapi meghatalmazsa az egsz Rmai Birodalom terletre rvnyes volt.

3–9. A damaszkuszi ton a dicssg Krisztusa megjelenik Saulnak.

Jzus oltalmazza gylekezett. Saul tjba ll s a sz szoros rtelmben keresztlhzza szndkt. A vakt fny hatsra az ellenfl sszeesik. Lk nem sablonosan rja le a rendkvli esemnyt. A fny nem marad titok, a hang megmagyarzza trtnteket. A dicssg Krisztusa kijelenti magt Saulnak. A Jdtl val Dvid Fia ekkor majdnem azt krdezi benjminita Saultl, amit Dvid krdezett az t kld Saul kirlytl (v. 1Sm 26:18a). A maga „kirlysgrt” viaskod ember tallkozik a Kirllyal, aki szmon kri rajta vakbuzgalmt, a radiklis eszkzkkel folytatott misszit. A dicssg Krisztusa ismeri azt, aki ellene harcol. Nem csak meglltja a jl eltervezett s megszervezett ton, hanem j tra indtja. Most csak annyit tud meg, amit kzvetlenl, azonnal meg kell tennie. A dicssg Krisztusa csupn egy lpsrl tjkoztatta. Azokhoz kldi, akik ellen irt hadjratot tervezett. ltaluk kap majd a kzeljvre nzve megoldst s tmutatst. Saul kisri tani a trtnetnek. Objektv esemnyrl van teht sz, nem vzirl, hallucinicrl. Tank tudnak rla, szleltk az esemnyt. szrevettek valamint abbl, ami elttk trtnt. A trtnet msik kt formja (22:6kk.; 26:12) s az itteni kztt a lnyeget nem rint klnbsg van. Mindhrom elbeszls azt vilgtja meg, hogy az ember Krisztussal val tallkozsa mindig titkok. Csak az tudja, hogy mirl van sz, akivel ez megtrtnik, mg ha a keretek, a formk kzl msok is szrevesznek belle valamit. Senkivel nem lhetjk meg egytt a Krisztussal val tallkozst, akkor sem, ha kzel vagyunk hozz vagy egszen kzel ll hozznk. Az r szava Sault egy pillanat alatt ms emberr tette (Mt 8:8). Vak, de lt. Vezetsre szorul, s el is fogadja a vezetst. Teljes odaadssal az rnak szenteli figyelmt, csendben, trelmesen vr a Kijelentsre. Mint kiszolgltatott kisgyermek msok segtsgre szorul. Vaksgt jelzi az a tny, hogy kzen fogva kell bevezetni Damaszkuszba. Lelki vaksga szimblumv lett fizikai vaksga. Msok fltti hatalmaskodsi szndka olyannyira meghisult, hogy msok segtettek rajta. Hrom napig nem ltott, nem evett s nem ivott. Ez a radiklis bjt a mly bnbnat jele. Szmra ez a nhny nap a teljes csend, a bjt a mly bnbnat jele. Szmra ez a nhny nap a teljes csend, a bjt s az imdkozs alkalma volt (ApCsel 9:12). Az ember testi lelki llapota szorosan sszefgg egymssal. Saul a teljes elesettsg llapotban nyitott lett az irnt az Isten irnt, akinek az ldzsre indult. Ksbb ezt az lmnyt gy fogalmazza meg, hogy jllehet a trvny szerinti igazsgot illeten feddhetetlen volt (Rm 7:13), mgis a bnsk kztt az els, a legnagyobb (1Tim 1:15). jra meg jra csodlkozik azon a tnyen, hogy Jzus nem semmistette meg a damaszkuszi ton, nem vetette el. Elhvsban nem a haragja s tlete, hanem szeretete s irgalma mutatkozott meg.

10–19a. Annist kldi el az r Saulhoz.

Annis nem tartozik sem a „tizenkett”-hz, sem a „hetes kr” tagjaihoz. Egy az r kveti kzl. Az egyszer tantvny nagy jelentsg megbzst nyer. Az en horamati: az r kijelentskzlsnek kzvetlen mdja. Kzvett szemlyek vagy trgyak nlkl vlik vilgoss az r rendelkezse. Rendszerint akkor l vele Krisztus, amikor valamilyen rendkvli megbzst vagy zenetet ad szolginak. A kijelents kzvetlen mdja azonban soha nincs ellenttben a kzvetett ton nyert kijelents tartalmval. A prftk megbizatsa rendszerint gy trtnt (zs 6; Jer 1). Annis megtudja, hogy Saul imdkozik, ami megtrst jelzi. A cme lersa is egszen pontos. Annissal az r pontosan kzli, hogy kihez s hov kell mennie. A gondvisel kegyelem klns, egszen kis dolgokra is kiterjed vonsa mutatkozik itt meg. Az Egyenes utca keletrl haladt t nyugat fel Damaszkuszon. Mindkt oldaln oszlopcsarnokok voltak. Az Egyenes utca egy kzismert, jelents, szp utca volt. Saul nyilvn vendgknt tartzkodott ott. t ugyangy kszti fel az r kldtte fogadsra. A dicssg Krisztusa egyrszt felkszti szolgjt az eltte ll feladatra, msrszt elkszti a talajt: annak a szvben is munklkodik, akihez a kldetse szl. – Az r jobban ismeri a fldi viszonyokat, mint szolgja. Annis informcija klnben helyen volt Saulrl, ami azt mutatja, hogy Jeruzslem s Damaszkusz kztt valban szoros kapcsolat volt. Ez az egyik dolog. A msik viszont az, hogy Saul jeruzslemi keresztynldzse s damaszkuszi tja kztt mr eltelt egy bizonyos id. Annis a tegnapi Saulrl helyes adatokat tud, azonban a fldn mg nincsenek lezrt esetek. Az r hradsa nem a tegnapi, nem a „mai” Saulrl beszl. Az ellensgbl is lehet testvr. Krisztus ellensge Krisztus hitvallja, az atyi hagyomnyirt buzg farizeus Krisztus lelkes, fradtsgot nem ismer apostola, misszii munksa lesz. Saul vlasztott edny, eszkz az r kezben, nagy szolglatok vrnak r s a sok szenveds az rrt. Annis nem tiltakozik tovbb, hanem teljesti kldetst. Ura szavt, kijelentst s erejt kzvetti Saulnak. gy jra lt, bekapcsoldik az egyhzba, elnyeri a Szentllek ajndkt. Vezett kap, aki mindig mellette marad, ert nyer az erejt meghalad thoz. A kzrttel s a Szentllek ajndka nincs az egyhz szolginak szemlyhez ktve. Az r brmelyik tantvnya lehet az alkalmas eszkze. Az, hogy a keresztsg milyen formban, milyen kls jelek kztt ment vge, abban a laksban vagy szobban, ahol Sault vendgl lttk, vagy valahol msutt, nincs feljegyezve, de nem is fontos. Az a nyilvnval ugyanis, hogy nem a kls forma, hanem a bels tartalom a fontos. Saul megkeresztelkedse utn ura eledelt vett maghoz s meg is ersdtt. A dnt fordulat utn, mikor Jzus Krisztussal val kapcsolata is rendezdtt, lelki ert nyert. Megjtt az tvgya is. Saul testi-lelki erejvel ksz az r eszkzv lenni.

Csel. 9,19b–31. Pl Damaszkuszban s Jeruzslemben.

Lukcs srti az esemnyeket. Egyms utn mond el itt olyan dolgokat, amelyek nem kzvetlenl egyms utn trtntek. Nem a teljessgre val trekvs, sem a kronolgiai sorrend megtartsa a clja, csupn a legfontosabbakat emeli ki Pl keresztyn letnek els veibl. Damaszkuszba indul Pl Mestere tjn, itt hirdeti az evangliumot. A Jeruzslemben eltlttt idrl szl tudstsval az a clja, hogy megvilgtsa Pl munkjnak httert. A Gal 1. rsz figyelemre mlt az esemnyek sorrendjt illeten. Ott ugyanis Pl rszletesebben foglalkozik a mgtte lv tszakasszal.

19b–21. Saul hirdeti Krisztus.

Az r ellensge volt, de az r bizonysgtevje lett. Ez a fordulat megdbbenti a tantvnyokat. Szmtsaikba nem fl bele Isten titokzatos, erteljes, egyltalban nem sablonos megoldsokat ad tette. Elmletben tudnak Uruk hatalmrl, de csodlkoznak mindig, mikor ez a hatalom a gyakorlatban mutatkozik meg: ha j embert, j helyzetet teremt. Ellensgre szmtottak, testvrt kaptak (Zsolt 118:23; Mt 21:42). Saul megtrse hiteles: Jzusban megltta az Isten Fit, s bizonysgot tesz rla. Aki Jeruzslemben a kzelmltban mg ldzte azokat, akik ezt a nevet segtsgl hvtk (ApCsel 8:3; 9:1), s Damaszkuszba is ezzel a szndkkal indult, kvetv lett, errl ad jelzseket.

22–25. Testvri segtsg menti meg Sault.

Bizonysgttele ellenllst vlt ki a zsinaggban. Az esemnynek ez a rszlete kb. hrom v mlva trtnt. Az elhvst az elmlyls, a tanuls csendes szakasza kvette. Pl megkapta az rs kulcst (2Kor 3). Ellenfelei szervezkednek ellene, mert tehetetlenek vele szemben. A testvri szeretet lelemnyes, megtalljk a segtsg megfelel mdjt. A „tantvny” megjells itt ltalnos rtelemben szerepel: a keresztyneket, Krisztus kvetit jelenti. Az r tantvnyai azon az ton jrnak, amely nincs lezrva (2Kor 11:32–33). Megmentik Plt. Aretas kirly Tiberius s Caligula kortrsa, Kr. u 40-ig uralkodott.

26–30. Az elhvott apostol elismert apostol lett.

Saul gyans a testvrek szemben, mltja miatt flnek tle. Barnabs felkarolja. Mr korbban is ismerhette, mindketten hellnistk voltak. Barnabs Nabas fia. Nevnek jelentse: „Vigasztals fia”, amit minden bizonnyal az apostolok adtak a Ciprusbl szrmaz, grg mveltsggel rendelkez lvita Jzsefnek (ld. ApCsel 4:36). A keresztynsggel egszen korn megismerkedett, vagyont eladta, az rt pedig elvitte Jeruzslembe, s az apostolok lbai el tette. Ez jelenti azt, hogy a javai ra feletti rendelkezsi jogot tadta az apostoloknak a szksgben lv gylekezeti tagok tmogatsra. Csatlakozott azokhoz, akik Jeruzslemben vagyonkzssgben ltek (ApCsel 4:37). Amikor Pl els alkalommal rkezett megtrse utn Jeruzslembe, s megprblt csatlakozni a tantvnyokhoz, de azok mltjra val tekintettel fltek tle (ApCsel 8:1kk.), azonban prtfogsba vette s elvitte az apostolokhoz, j bizonysgot tett mellette. Tjkoztatta ket Pl megtrsrl, amint arrl szvegnk is tjkoztat. Egyengette Saul tjt. gy sikerlt neki kapcsolatban kerlni az egyhz vezetivel. Saul elhvsa utn nem megy ki az egyhzbl, hanem bepl, vllalja az egyhznak ppen azt a konkrt formjt, amely elhvsakor adva van. Az elhvott apostol ily mdon elismert lett a keresztynsg centrumban, gy minden tekintetben „rite vocatus”. Jelene meggyzte a testvreket arrl, hogy teljesen szaktott mltjval. Istvn tjt jrja, a hellnistk Istvn sorsra akartk juttatni (ld. 6. rsz). Saulnak testvri segtsggel sikerl kitrni az tjukbl. Vgl szlvrosban kt ki. Tarzusz akkoriban a tudomnyos let egyik jelents vrosa volt, Cilicia fvrosa. Fellendlst a Szeleukidknak ksznhette. Egyetema az athni s a rmai egyetemmel vetekedett.

31. Az egyhz jellemzse.

A horizont tgul, az egyhz pl. Galilea emltse meglep: gy juthatott el oda is a keresztynsg, ahogyan Damaszkuszba. Az evanglium sok csendben munklkod tantvny ltal terjed. A hrom tartomny megnevezse gyakorlatilag azt jelenti, hogy Palesztina nagy rszn voltak gylekezetek, a keresztynek az orszg minden jelents terletn megjelentek.

Csel. 9,32–43. Pter Liddban s Joppban.

Azon a terleten jr Pter, amelyen eltte Flp munklkodott. Vllalja a galileai s samriai misszit. Gondozza a gylekezeteket s felgyel rjuk. Nemcsak gylekezeti ltogatst vgez, felgyelve a jrendre, hanem maga is vgzi a misszii munkt s a diaknit. Ahol megjelenik, oda ldst visz. Liddban egy beteg ember gygyul meg szavai nyomn, Joppban egy halott tmad letre ltala. Az els csoda elbeszlse azt hangslyozza, hogy akkor is Jzus a csodatv, ha tantvnya van ott a beteg mellett. A msodik azt vilgtja meg, hogy az apostolok nem kisebb eszkzei Istennek, mint a prftk (1Kir 17:17kk.; 2Kir 4:33). A Mester tantvnyai ltal munklkodik. Isten Ptert ezton ksziti fel a kvetkez megbzatsra. Az iskoljban semmi sem trtnik vletlenl.

32–35. nes meggygytsa.

Lelkigondozi, felgyeli krtja sorn Pter Liddba rt. Mai neve Ludd. A csszrkorban Diospolis, Jeruzslemtl 40 km-re szaknyugat fel talljuk. Jeruzslem pusztulsa utn Izrel rstudi szellem letnek kzppontja lett. Bborfestk ksztsrl volt hres. Pter szreveszi a testi nyomorsgban szenved embert, s anlkl segt rajta, hogy figyelmeztetn r. Maga a nyomorsg indtja tette. nes hossz idt tlttt gyban, Krisztus ereje vetett vget szenvedsnek, tehetetlensgnek. Az l Krisztus van mellette s gygytja meg. Pter kedvess, vonzv, j hrv teszi Krisztus evangliumt. Sokan trtek meg munkja nyomn. Szron tengerparti fennsk Czrea s Jopp kztt Az irgalmas tett hirdette Krisztus kzttk s nyitogatta szvket az evanglium eltt.

36–43. Tbita feltmasztsa.

Jopp, a mai Jaffa, fontos kiktvros. Liddtl 17 km-re fekszik Kelet fel. A mattria csak itt fordul el az jszvetsgben. Az jszvetsg egybknt ugyanazokat a kategrikat hasznlja Krisztus ntantvnyainak jellsre, mint amelyekkel a frfiakat illeti. Tbitha vagy Tabea, arm sz, grgl: Dorkas = Gazella. Jellemzse kt gondolatot egyest: 1. Nagyon sok jtett dicsri, bsgesen osztott alamizsnt. 2. Buzgn fradozott a szegnyek felkarolsban, az elhagyott zvegyek tmasza volt. Munkja ldst jelentett a gylekezetnek. A buzg ntantvny meghalt. A halottat megmostk, de nem kentk meg klnbz illatos tartostszerekkel, ahogyan egybknt ez szoks volt. Taln kzeli feltmadsban remnykedtek. A fesl szobba helyeztk, ahol a leveg jobban jrja (v. 1Kir 17:17kk. s 2Kir 4:32kk.). Hallakor a gylekezeti tagok tudomsra jut, hogy Pter a kzelben van, mintegy 3 rnyi gyalogtra. rte kldenek, hvjk, megy egykor Jairus Jzust (Lk 8:41kk.), hogy legyen segtsgkre. Izrel gyakorlatt tvette az els idk egyhza s tovbb is adja (Jak 5:14). Pter enged a krsnek s ksz segteni. Mestere eljrst kveti. Rejtetten tesz jt. Csak azok vannak jelen, akikre az gy tartozik. Az let Urhoz fordul alzattal (Jn 11:41) s letre szltja a halottat. Istennek hatalma van a hall fltt. Errl adott jelt a prftk ltal, ebbl adott zeltt Jzus Krisztus munkssga nyomn, ezt szemllteti az apostolok munkja is. A halottak nem maradnak rkk a hall llapotban, az let Ura letet akar. Isten vgs megoldst hirdetik ezek a trtnetek. A remnytelennek ltsz helyzetben is tud s segt az, aki Isten erejvel jr. Az imdsgt kvet szavai a 2Kir 4:33-mal s a Mk 5:40 mondatval csengenek egybe. Pter szavra Tbita kinyitja a szemt. Pter nem mormolt varzsigket, nem emlegetett titkos nevet, nem hajtott vgre klns cselekmnyt. Ellenben bels kzssgben volt az let forrsval az imdsg ltal, s ezton jelzi a hall felett is gyztes r hatalmt. Az r ama napon az apostolok ltal is jelzi a halottak feltmadst. Szemllteti, hogy a hall llapotbl van feltmads. A hallbl – mint az alvsbl – fel lehet kelni. Az r szavra megelevenednek a halottak. Pter a halottat lve adja vissza a gylekezetnek. A gylekezet tagjait ismtelten (ApCsel 9:13.32) szenteknek nevezi a szerz (ezenkvl mg az ApCsel 26:10-ben szerepel ez a megnevezs). Ksbb a „szent” fogalmt flrertettk s visszaltek vele. A Szentsg nem emberi teljestmny tjn elrt, hanem Krisztus vlsgmunkja ltal ajndkozott llapot. A kegyelem hatereje szvi t a sz eredeti jelentst, semmikppen sem az „ember rdeme”. Pter szabadsgra utal a perikpa utols megjegyzse. Mestere intencija szerint jr el, a tmr ugyanis Izrelben tiszttalannak szmtott abban az idben, mint ahogyan a vmszed vagy ppen az orvos is.

Csel. X. RSZ

Csel. 10,1–48. Kornliusz megtrse.

Lukcs elbeszl stlusa itt ms, mint az elz fejezetekben. Eddig rviden, csaknem tvirati stlusban szmolt be az esemnyekrl, most aprlkosan, rszletesen, tbbszrsen ismtelve adja el a trtnteket (ApCsel 10:22.30–32; v. 11:5–17). Lukcs stlust mondanivaljnak tartalma hatrozza meg. Tud kevs szval is sokat mondani, amikor arra van szksg, de nem sajnlja ismtelten elmondani ugyanazt, ha a helyzet gy kvnja. Mivel ezzel a trtnettel a pognymisszi alapjait vilgtja meg, ezrt clszernek tartja a rszletes beszmolt. Ktsgtelenn teszi, hogy nem emberi halhatrozs alapjn, nem emberi dnts nyomn, hanem emberi elkpzelsek ellenre, az emberi eszkzk meglepdse, csodlkozsa kzben, Isten dntse alapjn indult el a misszii munka a pognyok kztt. A misszitrtnet fordulpontjt szemllteti ez a beszmol. Nem Pl s nem Pter, hanem Isten akarja a npek kzti misszii munkt. Ez a munka a mindenhat Isten kezdemnyezsre gy indult meg, hogy ltomsban nyert tmutats alapjn mennyi lnyek eszmltettk Jzus kvetit annak vgzsre. A mennyi httr mindhrom nagy megtrsi trtnetben nyilvnval (ApCsel 8:26kk.; 9:1kk.; 10:1kk.;.) A fldi misszi mennyei fundamentuma mindhrom trtnetben a mvszi brzolsmd ltal vlik lthatv. Az imdkozs rja az j kijelents elnyersnek alkalmv lesz. Kornliusz trtnete prhuzamba llthat a kapernaumi szzados trtnetvel (Lk 7:1–10). Mindkt trtnetben femberrl van sz, aki a rmai hadseregben teljest szolglatot. Mindkett istenfl (ApCsel 10:2.22; v. Lk 7:3). Mindkett sok jt tett (ApCsel 10:2; v. Lk 7:5). Mindkettnek vannak bartai s szolgi, akik felttel nlkl rendelkezskre llnak (ApCsel 10:7.24; v. Lk 7:6.8). Mindkett pogny ltre nagy tiszteletet tanst a zsidk irnt (ApCsel 10:25k.; v. Lk 7:6k.). Mindkt esetben nagy csodlkozs nyilvnul meg Isten kveti rszrl (ApCsel 10:34k..45k.; v. Lk 7:9), s mindkt trtnet elismerssel adzik a hv pognyoknak (ApCsel 10:47; 11:17k.; v. Lk 7:9; Mt 8:11).

1–8 Kornliusz imdsga kzben kijelentst kap s annak szellemben jr el.

A trtnet sznhelye Czrea. Eredetileg egy kis szidni telepls, amelynek Straton-tornya volt a neve. Nagy Herdes ptette jj s jelents kiktvross fejlesztette. Augustus rmai csszr tiszteletre nevezte el Czrenak, csszri vrosnak. Fekvse is elnys, a Karmel hegynek dli lejtjnl terl el. A Damaszkusz-Egyiptom-i ftvonal egyik jelents llomsa. Lakinak szma 40–50 ezer, voltak kzttk grgk, zsidk s rmaiak is. Herdes gondoskodott a vros ptsekor 2 vzvezetkrl s a vros vd nagy krfalrl. A vrosbl kiemelked, egszen messzirl lthat pletek a templom, a kirlyi palota s a sznhz. A rmai helytartk rezidencija is itt llt (v. ApCsel 23–26). A helytartk csak a nagy nnepek alkalmval tartzkodtak Jeruzslemben (Mt 27:11kk. par.). Itt lakott a 4. szzadban Eusebius is, az egyhztrtnetirs atyja (ApCsel 8:4). Kornliusz szemlyben olyan pogny ember van elttnk, aki formlisan ugyan nem, de kegyessge s letformja szerint Isten nphez, Izrelhez tartozik. Megtrsben az istenfl pognyok megtrse van elttnk. Ez a nv elg gyakori ebben a korban, mivel Cornelius Sulla tzezer rabszolgt szabadtott fel, s ezek mind az csaldi nevt vettk fel. Kornliusz a rmai helyrsg katonai alakulatnak volt az n. Cohors Italicanak a centrija. (Ilyen alakulat 32 volt a Birodalom klnbz rszein, tagjai Itlibl szrmaztak.) Szrmazsa s foglalkozsa ellenre kegyes, istenfl ember. Az adott lehetsgek kztt tartotta a kapcsolatot Izrel vallsval: Izrel Istent tisztelte. Nem metlkedett krl mint a prozelitusok, de a zsinaggai istentiszteleten rszt vett. Jindulat volt a np irnt, rendszeres imaletet lt. Mindezek ellenre pognynak szmtott, s mint ilyen, tiszttalannak. Szrmazsa s beosztsa nem engedte meg, hogy formlisan is csatlakozzk Izrelhez, azonban szvben a trvny mindkt tbljnak parancsolatai ltek. Hzanpe is volt vele kegyes, istenfl letben. Kornliusz kegyessge imdsgban s jcselekedetekben nyilvnult meg (v. Mt 6:2–6; 1Pt 4:7k.). Isten szmon tartja az imdkoz embert s gondol arra, aki nem csak magval trdik. A hsget jutalmazza, az alzatosnak kegyelmet ad. Az imdkozs rjban, du. 3-kor kijelentst ad Kornliusznak. Ltomsban (ld. ApCsel 9:10) szl hozz. Vilgos nappal trtnik ez az esemny. Kornliusz ltta, amint az r angyala bement hozz s halotta, mint nevn szltotta. Ekkor flelem tlttte el Kornliuszt, mint ahogyan az embert ltalban Isten jelenltben. Ha az imdsg nem formlis dolog az ember letben, akkor Isten kijelentsnek eszkze lehet. Az imdkoz ember fogkonny vlik Isten tmutatsnak, akaratnak megrtsre. A kijelents tettekben folytatdik. Kornliusz azonnal teljesti az angyal parancst. nem ismeri Ptert. A gylekezetbe pognyokat lakhelyn eddig mg nem vettek be. Pter vendgltjnak neve az, ami az apostol volt korbban (Lk 6:14): Simon, aki foglalkozsa miatt a tenger mellett lakott. Isten jra ltoms tjn vezeti egymshoz gyermekeit, azokat, akiknek tallkozniuk kell egymssal (ld. ApCsel 9:10–12). Jopp 50 km-re van Czretl. Joppba azok kzl a katoni kzl kldtt a centuri, akik hozz hasonl letmdot folytattak. Az istenfl vezet hatsa krnyezetben is megmutatkozott. Kornliusz katoni, hzi szolgi tbbnyire szintn istenflk voltak.

9–24a. Isten felkszti Ptert a rendkvli, meglep feladatra.

Amikor msnap Kornliusz kvetek kzeledtek Simon tmr hzhoz, mintegy 12 ra volt. Ez nem tartozott az imdsg idejhez, Pter ennek ellenre azrt ment fel a hz tetejre, hogy imdkozzk. ekzben eksztzisba esett. A szent, az Istentl val eksztzis llapot, melyben nem kls krlmnyek s trtnsek adjk az ingereket s rzeteket, hanem bels folyamatok. A hz tetejre, a lapos tetre ment fel Pter imdkozni. Keleten ez az imdkozs megszokott helye. Itt csendben s egyedl lehetett. Br a tizenkt ra, amint emltettem, nem tartozott az imdkozsra kijellt idpontok kz, Pter mgis imdkozik. Ez annak a jele, hogy az rral brmikor lehet beszlgetni, brmikor el lehet eltte csendesedni. Pter hes. A ltoms anyaga testi llapotnak megfelelen alakult, a ltoms ltal nyert kijelents lelkileg formlja. Isten szemlletesen s clszeren tant. Olyan kpet vesz el, amely Pter jelenlegi helyzetben a legmegkapbb, s azt mondja el, amire Pternek jelenlegi helyzetben legnagyobb szksge van. A vzi a megnyit menny ltomsval kezddik. Isten az, aki zen Pternek: a tants fellrl val. Ngy sarknl fogva ereszkedik le a fldre egy nagy leped, vagy ppen egy nagy abrosz, ami azt jelenti, hogy vzinak az egsz fldre kiterjed, vagyis kozmikus jelentsg zenete van. Vgl a teremts valamennyi llata lthat vlik (1Mz 1:24.28.30; 6:20; Rm 1:23). A vzit audici kveti. Miutn Pter eksztzisban azt ltja, hogy az llatvilg pldnyai vlogats nlkl kerlnek el, evsre buzdt hangot hall. A trvny tkezsi parancsra val tekintettel visszautastja ezt a buzdtst, Isten trvnyvel okolva meg (Ez 4:14). Azt hallja azonban, meg kell rtenie, hogy a trvnyad Isten oldja fel a trvny tilalma all. Az j korszakban j rend rvnyes, amely Isten j munkjnak, megvlt tettnek felel meg. Nem a tiszttalan fogyasztsra, hanem az isten ltal megtiszttott fogyasztsra kap parancsot. A parancs vilgoss teszi, hogy Isten Ptert nem trvnyszegsre buzdtja, hanem a megvlts ltal feleslegess vlt parancs mellzsre, az idszertlenn lett ktelkektl val szabadulsra. Isten mindazt megtiszttotta, mi tiszttalan volt. Isten kijelentsnek hitelessgt ersti meg az, hogy hromszor trtnt meg ugyanaz. Az let nem engedi, hogy Pter hossz ideig elmlkedjen a ltomson, szolglatt ignyli. Keresik. Isten Lelke tjkoztatja s vezeti Ptert. Megrti, hogy mit akar Isten. A Llek s angyal Isten hatalmnak a reprezentnsa. Pter az akarata szerint jr el. Elkpzelhetetlen volt, hogy Izrel tagjai pognyokkal egytt egyenek s azoknak a hzlba lpjenek. Isten azonban Krisztus ltal sszetrte azt a vlaszfalat, amely Izrel s a npek kztt volt. Az r tjkoztatsa hatrozza meg Ptert. Meghallgatja s vendgl ltja Kornliusz kveteit. Kijelents ltal helyesen rtelmezi a trtnteket, s a jratlan tra lp. Isten felkszti szolglattevit, alkalmass teszi s elindtja ket a szolglatra. Testvrekkel egytt ment el Czreba. A joppi testvrek ksbb ott szolglnak. Voltak, akik Pterrel egytt szvkn viseltk Jzus Krisztus gyt, az evanglium terjedst.

24b–29. Kornliusz s Pter tallkozsa.

Kornliusz rokoni s barti krvel egytt mr a vros kapuja kzelben vrja az r kvett. Mikor megrkezett, a mennyei kvetnek kijr tiszteletben rszesti. Rmai lampolgrrl van sz, a csszr-kultuszban nem szokatlan, hogy az ember Istent megillet tiszteletet kap. Kornliusz mg egyik lbval pogny talajon ll. Pter udvariasan, tapintatosan utastja el ezt magtl, nem fogadja el az Istennek jr tiszteletet. Az r kvete pldamutatan alzatos. n is csak egy ember vagyok (v. Jel 19:10; 22:8k.; Mk 10:17). Barti beszlgetst folytatva a pognyokkal, a vroson t vezet ton rkezik meg vgl, s lptek be a Kornliusz hzba, ahol a pognyok egszen nagy gylekezete fogadta ket. Nagy misszii alkalom volt ez a Pter szmra (ApCsel 4:9; 13:15.42). A rokonsg s a barti kr jelenltben teljesti kldetst. Azonnal rtr a lnyegre. Isten tmutatsa az alapja annak, hogy tlpte egy pogny ember hznak a kszbt, atyi rendelkezseinek ellenre. Isten tantotta meg arra, hogy a tisztasg-tiszttalansg trvnye rvnytelen. Nem azrt, mert Isten a tovbbiakban a tiszttalan dolgokat is elviseli, hanem azrt, mert Krisztus megtisztt munkjt mindenkire nzve rvnyess tette. Eltte egyetlen ember sem tiszttalan, mindenki szmra lehetv tette a tisztasgot. Pter Kornliusztl szeretn hallani azt, hogy mi van konkrtan a krse mgtt.

30–33. Kornliusz az r szavt akarja hallani az kvettl.

Pter krdsre vlaszolva beszmol arrl az esemnyrl, amely hozz irnytotta s kri, hogy kzlje velk az r rendelkezst. Kornliusz az r tmutatsa nyomn fordult Pterhez. Isten kijelentse alapjn fordult hozz, hogy tle hallja meg az r rendelkezst: itt s most, Isten szne eltt llva. Ahol az r kvete megjelenik, ott az ember az r szne eltt van.

34–43. Isten a nzreti Jzus ltal mindenkire kiterjesztette kegyelmt. Pter Isten nemzeti s vallsi kereteket ttr szeretett hirdeti.

Az anoixas to stoma „miutn megnyitotta szjt”, nneplyes bevezetse az igehirdetsnek. Kifejezi, hogy nnepi alkalom, a dnts rja ez. Ezt hangslyozza az ep’ altheia „igazn”, „valban” formula is. A szitucihoz kapcsoldva az rs szavt idzi (5Mz 10:17). Pter msodik beszde rsidzettel kezddik. Az rs szava vilgtja meg helyesen Isten tetteit. Isten nem rszrehajl. Nem az szmt Isten eltt, hogy ember milyen fajthoz tartozik, hanem az, hogy mennyire jr igaz ton. Sem a faj, sem a nyelv, sem a szrmazs nem akadlya annak, hogy valaki Isten orszgnak polgra, a Krisztust kvetk kzssgnek tagja legyen. Isten nem kls adottsgai alapjn tli meg az embert, hanem lelki minsge szerint. Aki Istent fli, az neki kedves. A bevezet rszlet utn Krisztus mindenkire rvnyes megvlt munkjt hirdeti, semmifle faji korltja nincs az dvssgnek. A nzreti Jzus ltal Isten megteremtette az egsz vilg szmra az j let lehetsgt. Krisztus Isten megbzsa s felhatalmazsa alapjn s erejvel nyltan vgezte gygyt s szabadt munkjt. Npe ellenllsba tkzve harcolt rtk, vllalva a keresztet. A szenved szolgrl szl bizonysgttel Pter igehirdetsnek lland motvuma. A szenvedst s keresztet hordoz Nzreti a dicssg Krisztusa. Mikor legmlyebbre jutott lete, vagyis hallba, az Atya akkor tett mellette legdicssgesebben bizonysgot azzal, hogy feltmasztotta. A dicssg Krisztusa, a feltmadt r azoknak jelent meg, akik hittek a szolgai formban lv nzreti Jzusban, tantvnyainak s megerstette megbzatsukat. Krisztus mgtt az Atya ll, aki a Szentllekkel felkente (zs 61:1; v. Lk 4:28). A tantvnyok mgtt pedig ott van a feltmadt r, aki mindenkinek brja. Jzus tantvnyai szmra az rral val kzssg, az asztalkzssg klnsen fontos, amit a Feltmadott megjelensei utn klnsen megerstett (ApCsel 1:4; Lk 24:30.43; Jn 21:5.9k. 12k.). Ez nemcsak jele annak, hogy milyen az istentisztelet nnepi alkalma (Jn 21:13). Az nnepi vacsora eszmltet Jzus ldozatra s az dicssges visszajvetelnek nnepi asztalra, a nagy vacsorra. Erre kell hvni Krisztus kveteinek, hogy a jhr mindenkihez eljusson, s gy minden ember dvzljn. Az ember sorsa Krisztushoz vagy ktve, mindenki neki tartozik szmadssal. mindenkit megajndkoz az let lehetsgvel s mindenkitl szmon kri, hogyan let azzal. Neki tartozik elszmolni mindenki az letvel. Neve ltal ugyanis mindenki bnbocsnatot nyerhet. Pter beszde Czreban az els igehirdets pognyok kztt az ApCsel-ben, gy parallelje Pl athni beszdnek. Mindkett tipikus pldja a pognyok kzti evangliumhirdetsnek. A pognyoktl a bibliai vilg messze van, ms kapcsoldsi pont keresse clszer. Mindkt beszdben kifejezsre jut a pognyok istenflelmnek elismerse (ApCsel 10:35; 17:22k.), st az is, hogy ennl tbbre lehet s tbbre kell jutni, hitre abban a Jzusban, akit Isten Krisztuss tett, s a benne adott lehetsg letre nyit kaput, elmulasztsa viszont tletre.

44–48. Pter bizonysgttelt Isten pecstje erstette meg: mikzben szlt, a Szentllek ajndkt nyertk el hallgati.

A logos = dabar Jahve. Jnos evangliuma azonostja Jzus szemlyvel, nla a logosz a testet lttt Ige. Abszolt rtelemben hasznlva a „Kijelents” (Jn 1:1) az a beszd, amelynek Jzus a tartalma, a krgma, az igehirdets. letet, vilgossgot s igazsgot tmaszt. Mikzben Pter hirdeti ezeket a dolgokat, a Szentllek leszllt azokra, akik hallgattk az Igt. Nyelveken szlva magasztaltk Istent, vagyis pogny krnyezetben ismtldik meg a pnksdi csoda. Isten lthat jelek formjban is dnt a npek krben elindtott misszi mellett. Az a jel, ami Jeruzslemben hirdette a Szentllek korszaknak kezdett, jelzi Czreben is, hogy az dvssg lehetsge nemcsak Izrelnek, hanem a npek fiainak is adatik a trtnelem utols nagy korszakban. Pter trsai csodlkozva veszik tudomsul a pognyok kztt megmutatkoz kegyelmet. Isten mindig eltte jr npnek. Rgi beidegzdseiktl nehezen tudnak szabadulni, de a jelek arrl beszlnek, hogy Isten szeretetbe fogadta az igehallgat gylekezetet is. Helyeslik teht, hogy Pter kiszolgltatja a kegyelmi szvetsg jelt. A Szentllek ajndknak kzlsben teljesen szabad az r. gy s akkor adja, ahogyan s amikor jnak ltja. Az egyhz szolglatnak brmelyik mozzanata kzvettheti. Nincs meghatrozva, hogy a keresztsg milyen formban trtnt, ugyanis egyltaln nem a kls forma a fontos. ldst kapott a gylekezet az igehirdets kzben, ragaszkodik azokhoz az eszkzkhz, akik ltal elnyerte.

Csel. XI. RSZ

Csel. 11,1–18. Pter beszmol a pognyok kztt vgzett munkjrl, megvilgtja munkja httert.

Megdbbent hr jutott el Jdeba. Elkpzelhetetlen volt az ott l keresztynek szmra, hogy a pognyok befogadtk Isten Igjt. A porikpa anyagnak nagy rsze az elz rszlet ismtlse, az anyag rgztse valsznleg a czreai gylekezetre vezethet vissza. Kornliusszal egytt rokonsga s barti kre is keresztyn lett A czreai esemnyek hre hamar elterjedt Jdeban s a meglepdtt jeruzslemi testvrek vitba szlltak Pterrel (diakrinomai pros tina „vitatkozni”), amint erre lehetsgk nylik (anabainein: „felmenni”; korabeli szakkifejezs, mivel Jeruzslem magasan fekdt). Szerintk Pter ktszeresen megszegte a trvnyt. Pter nem magt vdi, hanem a tnyeket kzli. Elmondja, mi trtnt vele Joppban, ismerteti ltomst. Ez vilgoss teszi, hogy Isten indtotta el azon az ton, amelyen jr. Az r akarata a misszii munka minden np krben. – Beszmolja megsznteti a mg trvnyesked, npi-vallsi eltletektl terhes testvrek aggodalmt. Nem elmleti felismers tjn jutott el az egyhz a pogny misszi elismershez, nem a trtneti tnyek eltt hajolt meg, amelyek Isten pecstjt viseltk magukon. Isten megszntette a vallsi, faji klnbsgek tkt ember s ember kztt. vllal minden npet, tekintet nlkl letk elzmnyeire. Kornliusznak az r ugyangy kijelentst adott, mint neki. Az r indtsra hvta Ptert. Az r szntette meg a vlaszfalat a pogny katona s a zsid kvet kztt. Az igehirdetst a Szentllek pecstelte meg, az igehallgatst a Llek ajndknak elnyerse ksrte. Isten dnttt a npek mellett; Pter ezt szrevette, elfogadta s legjobb meggyzdse szerint hirdette. Ez a helyes elvi felismers nem jelenti azt, hogy a tovbbiakban a gyakorlatban ne lennnek problmk. Isten kzvetlen krnyezett llandan ksrti a dogmatizmus s a bezrkzs, pedig az r munkja dinamikus s mindenkire kiterjed. A dnt fordulat megtrtnt a keresztyn misszi trtnetben, ami ezutn kvetkezik, az a felismert feladat megvalstsa.

Csel. 11,19–26. Az antikhiai gylekezet alaptsa.

Az elbeszls visszakanyarodik az Istvn-fle ldzs esemnyhez A sztszrdott gylekezeti tagok egy rsznek tvonalt s munkjt ltjuk. Voltak, akik szak fel a fnciai parton vagy szaknyugati irnyban, Ciprus szigete fel haladtak; voltak, akik Antikhiban ktttek ki. Antikhia szak-Szria fvrosa, a Rmai Birodalom 3. legnagyobb vrosa, flmilli lakossal. Csak Rma s Alexandria volt nagyobb nla. A fldkzi-tenger partjtl 35 km-re fekszik. Kr. e. 301-ben a Szelekukidk alaptottk s trzsatyjukrl, Antiochusrl neveztk el. Lakosainak tekintlyes rsze rmai polgrjoggal felruhzott zsid s prozelitus. A keresztyn korszakban Ignatius alatt pspki szkhely lett, s klnsen Chrysostomus munkssga tette hress. Mikor az els keresztynek megjelentek falai kztt, arrl volt hres, hogy klnbz fajtj s mveltsg emberek tallkoztak benne. Frumn megfordultak a rmai kzigazgatsi tisztviselk, a zsid kereskedk, az arab karavnosok s a grg tudsok is. j szellemi irnyzatok irnt fogkonyak; ha itt egyszer valami megvetette a lbt, az messze fldn, szles krben reztette hatst. Cheir kyriou (2Sm 3:12 LXX) „az r keze” a hatalmat s ert jelenti. Bibliai stlusban szmol be a szerz a misszii munka eredmnyrl. Isten egyetrt a pognyok kztt foly munkval, elismeri a antikhiai pognymisszit. A gylekezet nvekedse Isten munkja (1Kor 3:7). A jeruzslemi gylekezet Barnabst (ld. ApCsel 4:36; 9:26–30) kldi Antikhiba. Jellemzse egyrszt az arimthiai Jzsefre emlkeztet (Lk 23:50), msrszt az Istvnra (ApCsel 6:5). nemcsak megllaptja s rmmel veszi tudomsul Isten munkjt, hanem maga is bekapcsoldik a gylekezet ptsbe. breszt s pt munkt vgez. Az antikhiai gylekezet fejldse mgtt ngy fontos dolog van: 1. A gylekezet megalaptsa a Jeruzslembl elztt hellnistk aktivitshoz fzdik, klnsen a ciprusi s cirniai emberek munkjhoz, akik Antikhiban a pognyok kztt is vgeztk a misszii munkt (20. v.). 2. A gylekezet rendezett, nveked lete sszefggtt azzal, hogy amikor az eredmnyes misszii munka hre eljutott Jeruzslembe, Barnabs szemlyben a gylekezet olyan munkst kapott, aki alkalmas volt a szr fvrosban a gylekezet vezetsre (22k.; 13:1). 3. Barnabs, amikor mg inkbb nvekedett a gylekezet, kszt volt a megfelel lps megttelre. Megnyerte az aintikhiai munka vgzsre Plt, s vele egytt vgezte egy ven t az antikhiai gylekezet ptst. j munkssal ajndkozta meg a gylekezetet. Megkeresi a nvekv gylekezeti munkhoz alkalmas munkatrsat. Isten nem engedi ttlensgben lni azt, akinek munkt sznt. Barnabs s Pl tantotta a gylekezetet. A tants elmlyti s megaclozza a hitet. Ha a hitre jutottak tantsa elmarad, a hit knnyen elseklyesedik, a hvk pedig szektk zskmnyv lesznek. Elg hossz idt tltttek a gylekezetben. 4. Munkssguk nyomn vilgoss vlik, hogy az j hit kveti nem egy zsid szekta tagjai. A christianoi nyelvtani kpzse szerint ugyanolyan, mint az asinoi vagy herodianoi. A christos mltsgnv tartalmt a pognyok nem rtettk, tulajdonnvnek tekintettk, hogy ebbl a tovbbkpzett forma milyen indttatsra szletett meg, nem tudjuk. Ksbb a gylekezet tagjai is alkalmazzk magukra, vllaljk a Messis emberei elnevezst (1Pt 4:16). Az j elnevezs kt szempontbl jelents. A gylekezet a „religio licita” vdelmt, amit Izrel lvezett, elvesztheti. Vilgoss vlik a gylekezet dvtrtneti helye s szerepe. Ezek fontos adatok az antikhiai gylekezet letnek kezdeti idszakbl. A Jeruzslembl elztt hellnistk eljutottak Fniciba s Ciprusra is. Az intikhiai gylekezet letnek s trtnetnek kezdetn egyms utn ott vannak a ciprusi s cirneai emberek, Barnabs s Saul. A zsidsg centrumbl, Jeruzslembl kizttek Antikhiban Barnabs s Pl szemlyben olyan vezett kaptak, akik az sgylekezettel tartjk a kapcsolatot (ApCsel 11:27–30). A misszii munka grgk kz, a npek kz Isten akaratbl kerlt, maga annak a gazdja. Az a heves ldzs, ami Istvn vrtan halla utn bekvetkezett, tbb irnyban is elindtotta az evanglium terjedst. A 8:1c–4 summriumszeren sszefoglalja ezt, s ezutn egy-egy jelents rszletet kiemelve, rszletesen is beszmol arrl, jra eszmltetve arra, ami tbbfel elindtotta a misszii munkt. Flp ltal jutott el az evanglium Samrin t a tengerparti vrosokba, Asddtl egszen Czreig (ApCsel 8:40), gy Fniciba is. Fnicia mintegy 120 km hosszak fekszik a tengerparton. A fontosabb fniciai vrosokban, Tiruszba, Ptolemlioszban s Szidnban keresztyn gylekezetek alakultak (ApCsel 21:3k.; 27:3). Ciprus szigetn – amely Kr. e. 22-tl rmai provincija a Birodalomnak – ksbb Barnabs s Saul (ApCsel 13:4–12), majd Barnabs s Mrk (ApCsel 15:39) vgezte a misszii munkt.

Csel. 11,27–30. Klnbz helyeken, de egymsrt.

Ez a rvid hrads jelzi a jeruzslemi sgylekezet s az antikhiai gylekezet, a zsid s hellnista krnyezetben, a npek krben lv gylekezet j kapcsolatt. A gylekezetben ersen lt az egyv tartozs tudata. Lelki ajndkaikkal, anyagi javaikkal segtettk egymst. Az „ezekben a napokban” ltalnos meghatrozs, ami ebben a kontextusban azt jelenti, hogy Barnabs s Saul mr egy ve egytt munklkodott Antikhiban, vagyis a 40-es vek kezdetn. Az apostolok mellett megjelennek kreikben a „prftk” s a „tantk” (ApCsel 13:1; Rm 12:1kk.; 1Kor 12:14–24; Ef 4:11k.) is. Itt prftkrl van sz. A prftk a gylekezet szolglatra elhvott, kegyelmi ajndkot nyert keresztynek az jszvetsgben. Megbzatsuk szerint azt az zenetet hirdetik a Llek ltal, amelyre a gylekezetnek az adott helyzetben ppen szksge van, irnyt mutatnak, tancsot adnak, kzlik az r kijelentst. Kijelentst vesznek s kijelentst adnak. A kijelents tvtele klnbz mdon trtnhet. A kijelents tadsnak mdja az rtelmes bizonysgttel, esetleg prftai jel. A vndorprftk mkdst az segyhzban Lk 11:49 is felttelezi. A vndorprftk az 1. szzad vgig voltak jelent az egyhz letben, ksbb ms jelleg tisztsgekben folytatdik a prftai szolglat. Pl szerint munkjukhoz tartozik a gylekezet ptse, intse s vigasztalsa (1Kor 14:3). Isten alkalomrl alkalomra megadhatja a jvbe val bepillantst is, ha szksgesnek s jnak ltja (Jel 1). A jv leleplezse az munkja. Agabusz tbb trsval egytt rkezett meg Antikhiba. Megjvendlte azt az hsget, amely Klaudiusz csszr idejben be is kvetkezett (Kr. u. 41–54). Profn forrsok szerint Palesztinban klnsen 46/47-ben volt nagy az nsg. Ksbb az ApCsel 21:10k.-ben tallkozunk vele. Ott prftai jel ltal hirdeti azokat a szenvedseket, amelyek Plra Jeruzslemben vrnak. A hagyomny szerint Jzus 70 tantvnya kzl val, aki a ksbbiekben Antikhiban szenvedett vrtanhallt. A keresztynek helyzete Jeruzslemben egyre slyosabb lett, egyre kevsb nztk ket j szemmel. Kzlk sokaknak lland munkahelye sem volt. Jdet nagy hnsg sjtotta a folytonos szrazsgok kvetkeztben. (Suetonius s Iosephus is megemlkezik errl az hnsgrl.) Az antikhiai gylekezet tehetsge szerint segt az „anyaegyhzon”. A prfcia nem emberi kivncsisg kielgtsre szolgl, hanem helyes dntst ignyel, segtsgre szlt, a baj orvoslsra. A gylekezetek egy „egy test” trvnyszersge szerint ltek (1Kor 12). A Gal 2:1 adata nem zrja ki azt, hogy Pl kt jeruzslemi tja kztt az antikhiai gylekezet megbzsbl ne jrhatott volna Jeruzslemben. Az a tny, hogy a gylekezet Barnabst s Saul a vnekhez kldi s nem az apostolokhoz, akik addig a jeruzslemi gylekezet vezet testletnek szmtottak, arra utal, hogy arrl az idrl van sz, amikor Jakab, Zebedeus fia mr vrtanhallt halt, Pter pedig elmeneklt Jeruzslembl (ApCsel 12:1–17), s az r testvre, Jakab a vnek tancsval vette t az sgylekezet vezetst. Ez a vnekbl ll vezettestlet a klnbz regionlis gylekezetek fltt is gyakorolta a felgyeletet (v. ApCsel 5:2; 6:23). A kollekta modell a keresztynek szmra arra nzve, hogy a klnbz vidken l gylekezetek felelsek egymsrt minden tekintetben (Gal 2:10; 1Kor 16:1–4; 2Kor 8–9; Rm 15:15–27). Jzus diaknija minden egyhzi tiszt szmra mrce az egyms irnti felelssg s szolglat gyakorlst illeten s modell az egyhz tagjai szmra minden korban (Lk 22:24–27).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!