Csel. VI. RSZ
Csel. 6,1–7. Ht frfi belltsa a gylekezeti szolglatra.
A szolglatot megosztjk: j munksok kerlnek az apostolok mell. Perikpnk j korszak kezdett jelzi. A nvekv egyhz lete j problmkat vet fel s j megoldsokra jut. Problmt jelent a gylekezet ktfle rtege kztt keletkezett feszltsg s a „tizenkett” tlterhelse is. A megolds azt, hogy a tlterhelt munksokat meg kell szabadtani a teher egy rsztl: annyi s az maradjon meg nekik, amit s amennyit el tudnak vgezni. Meg kell osztani a szolglatokat. Megfelel mdon, megfelel embereket kell keresni a klnbz munkra. A gylekezeti munka minden ga hittel s Szentllekkel teljes embereket ignyel. Az j munksok abbl a rtegbl kerlnek ki, ahonnan az elgedetlensg hangja hallatszik. Az idejn val segtsg megsznteti a bajt. A psztori blcsessg utat mutat.
Az egyhz megtette az els lpst a gylekezeti tisztsgek s az egyhzjog kialakulshoz.
1. a „hellnistk” zgoldsa a „hberek” ellen.
Izrel tagjai kzl val mindkt csoport. Nem faji, nyelvi klnbsg van kztk. A „hellnistk” grgl beszl terleten ltek s maguk is gy beszltek. Rszben elsajttottk a grg mveltsget is, melynek megismerse lakhelykn magtl rtetdtt. Ksbb visszakltztek Jeruzslembe. A „hberek” Palesztinban ltek s az arm nyelvet beszltk. A gylekezet grgl beszl rtege gy ltja, mltnytalansgot kell elviselnie. Itt nem teljesen egyrtelm a szvet. Arrl lehet sz, hogy az zvegyek elltsa a „bennszlttek” hzaiban, hzi kzssgekben trtnt, s mikzben ezeket a hzakat felkerestk, zvegyeiket ellttk. Voltak olyan hzak is, amelyekrl – minden valsznsg szerint – a nagy sietsg miatt megfeledkeztek. A hellnista zvegyek szma meglehetsen nagy volt, mert lete vge fel sok kegyes izrelita ment haza Jeruzslembe, hogy ott temessk el. Kzlk sokat keresztynek lettek. A ltszm nvekedsvel a gylekezet ttekinthetetlenn lett az apostolok szmra. A megoldst abban ltjk – s gy is javasoljk –, hogy az Ige szolgi mellett legyenek olyanok is, akik az asztalok krli szolglatokat ltjk el.
2–4. Az apostolok szktik szolglatuk krt, de bvtik a munkatrsi krt.
Megkeresik a gylekezeti feszltsg okt s gy segtenek a bajon. A tantvnyok szne eltt javaslatot tesznek a krds rendezsre, teljesen egynek tudjk magukat a gylekezettel. Erre utal az is, hogy a „tantvny” megnevezssel illetik a gylekezet tagjait is. Itt szerepel elszr ilyen rtelemben a mathts sz. Tudjk, hogy az adott helyzetben mi a teend. j munksok szolglatban lltst krik. Aki ket alkalmass tette, munksokat kld az aratsba (Mt 9:38). Az Ige hirdetse, az imdsg szolglata s az zvegyek, gyengk, elesettek gondozsa mint munkakr elvlik egymstl. Ez az elhatrols itt s most inkbb csak elvi jelleg, de szempontokat ad a tovbbiakra nzve is (1Kor 12:4–11; Ef 4:11–12). Karitatv munka vgzsre keresnek munksokat. Az elesettekrl val gondoskods kezdettl fogva hozztartozott a gylekezet lethez. A gylekezet aktv rsze van a krds rendezsben. Kivlasztjk a szolglatra alkalmas frfiakat. Olyanok jhetnek szmtsba, akiken megltszik, hogy Urukkal l kzssgben vannak s kpessgk van arra, hogy a klnbz krlmnyek kztt jl forgoldjanak. A megszlts, elhvs szempontja vilgos a gylekezet eltt: Szentllekkel s blcsessggel teljesfrfiak jhetnek szmtsba (1Tim 5:10; Lk 4:1; ApCsel 6:5.8; 7:55; 11:24). Ht emberre van szksg. A hetes szent szm. Izrel hitkzsgeiben ht a helyi elljrk szma. Htkar gyertyatart van a templomban. Minden fajtbl ht llatot kellett Nnak bevinni a brkba (1Mz 7:3.4). Ht napja van egy htnek. A „ht” Isten szuvern dntsnek s egyben akarata rvnyestsben a vltozatossg szma. A kivlasztott ht frfi ugyan az n. diakniai munkakrt kapta meg feladatknt, azonban a 12-hz hasonlan nemcsak a szegnyek gondozst ltta el, hanem a Jeruzslemben l hellnista gylekezet vezetst is. Az elhvst a szolglatra val felhatalmazs, megersts kveti. A kivlasztott ht frfi neve jelzi, hogy a hellnista zsidsg tagjai kzl valk. Kzlk Istvn s Flp munkjrl szl rszletesebben az ApCsel szerzje, a msik t frfirl nevk jelentsn kvl szinte semmit sem tudunk. Nevk, – mivel ezek beszl nevek –, taln valamit elrulnak szemlyisgkrl. gy Prokhorosz „a krtnc, illetve a krus vezetje”. Niknos „a frfiak legyzje”. Timn „a tisztelt”. Parmensz „a kitart, aki megmarad”. Nikolosz „a np legyzje”, Antikhibl szrmaz prozelitus volt. A hetes kr tagjainak kivlasztsa azonban nemcsak azt jelzi, hogy a gylekezeti szolglatokat vgz munksok szma a gylekezeti ignynek megfelelen egszsgesen nvekedett, hanem azt is, hogy nyits trtnik a npek fiaihoz vezet misszi fel, s annak nyilvnvalv ttele – hogy a tisztsgek betltsnl nem a szrmazs a fontos, hanem a tiszta, becsletes keresztyn let, a Szentllek ajndka, a fellrl val blcsessg. A munkatrsi kr bvlse jelzi, hogy gylekezeti tisztsget nemcsak a palesztinai zsidsg tagjaihoz tartozk tlthetnek be. A hellnista gylekezet vezetse, gondja a hetes kr feladata. E sajtos hetes grmium ln Istvn llt. A ht frfi kzl az els, akit a 12 javaslatra az asztalok krli szolglatra vlasztottak ki. Nevnek jelentse „koszor”, „korona”. Istvn s Flp az ApCsel tovbbi esemnyeinek is rszesei lettek.
5–6. A gylekezet vlasztottait az apostolok „beiktatjk”.
Flp a jeruzslemi ldzs miatt Samriba kerlt (ApCsel 8:5–40). Ksbb Czreban telepedett le csaldjval egytt (ApCsel 21:8–9). A hagyomny szerint egykor neki mondta Jzus: „Hadd temessk el a halottak halottaikat. Te pedig menj s hirdesd az Isten orszgt” (Lk 9:60). A hetes kr hetedik tagja Nikolaosz, az egyetlen pogny szrmazs. A hagyomny szerint ksbb visszaesett, elhajlott a jzan keresztyn tantstl s szektaalapt lett (Jel 2:6.15). Az apostolok – mint ahogyan egykor Mzes Jzsut (4Mz 27:15–23; 5Mz 34:9) – imdsg s kzrttel ltal lltjk munkba szolgatrsaikat (ApCsel 8:5.17; 13:3; 14:23; v. 1:14; 1Tim 4:14; 5:22; 2Tim 1:6). Az ordincis, helyesebben felszentel rtus, a szolglatra val felhatalmazs rendje szvetsgi eredet. Az apostoli gesztus Isten erejt ignyli s kzvetti. Vllaljk s tjra indtjk az j munkatrsi krt.
7. Isten igje n.
Mg ktszer szerepel ez a kifejezs az ApCsel-ben (12:24 s 19:20). A tantvnyok igehirdetse egyre mlyebben hatol be az emberek letbe s egyre szlesebb krben rvnyesl. Ez mutatkozik meg abban is, hogy a „hivatalosak”, a papok is megmozdulnak, vllaljk a hit tjt. A megtrs azrt olyan nehz a papoknak minden korban, mert a llek nlkli kegyessg, az ress lett forma, a hivatall lett hivats ersen fogva tart. Ebben az esetben a hit azt jelenti, hogy biztos anyagi alapjukat s trsadalmi ltket bizonytalannal cserlik fel.
Csel. 6,8–15. Istvn munklkodsa s letartztatsa.
A szerz megismtli az sszegez megllaptst – megjtva Istvn szemlyvel kapcsolatban. A kegyelem s az er, amit Istvn elnyert, visszautal Jzusra (Lk 4:22), jellemz a gylekezetre (ApCsel 2:41; 4:33), Mzesre (ApCsel 7:10) s Dvidra (ApCsel 7:46). Isten elhvott szolgi kegyelmi ajndk elnyerse ltal vlnak a szolglatra alkalmass. Istvn Mzest, Jzust s az apostolokat kveti Isten szolginak sorban. A hetes kr tagjai kzl kerl az esemnyek kzppontjba, mint a csoport vezetje. A szolglatok sztvlasztsa nem merev, nem mechanikus dolog. Az egyik munkakr nem zrja ki a msikat. Az adott krlmnyek s lehetsgek keretei kztt azt vgzik, amire szksg van. Isten Lelke vezeti ket. Az apostolok mell j munkatrsi kr kerlt, az j nemzedk az r erejvel jr. Megllja a helyt a munka mezejn s a vdlottak padjn egyarnt.
8–10. Istvn munkja s vitja.
Istvn nagy csodkat s jeleket tett np krben az r Jzus Krisztus neve ltal. Munkja ldst jelent, Krisztust hirdeti. Ugyanaz az er nyilvnul meg ltala, mint ami az apostolok ltal megmutatkozott. A szolglat „mindkt” terletn hsgesen, erteljesen forgoldik. Krisztus nemcsak azokkal vllalja a kzssget, akiket fldi, teszti munkssga idejn elhvott magnak, hanem azokkal is, akik ksbb kapcsoldtak be munkjba (Jn 17:20). ldst oszt jelenlte nincs egy-kt nemzedkhez ktve (Mt 28:19–20; Zsid 13:8). Istvnra felfigyel npe. Elssorban azok, akik kz tartozott: a hellnista zsidsg tagjai. A libertinusok, „szabadon bocstottak”, a „rabszolgasgbl felszabadultak” Izrelnek azon fiai, akik Palesztinban szlettek ugyan, de fogolyknt Rmba hurcoltk el ket Kr. e. 63-ban. Onnan k vagy utdaik ksbb hazakerltek, s a hellnizmus hatst termszetszerleg magukkal hoztk. Tulajdonkppen a hellnista zsinagga tagjai Istvn vitz partnerei. A benne lv blcsessgnek, a Szentllek erejnek azonban nem tudtak ellenllni. ezek nem az igazsg ismeretre szeretnnek eljutni, hanem a sajt igazukat akarjk rvnyesteni. Isten fellrl val vilgossggal s ervel szlt kztk (Mt 22:15–46). A helynval, trgyi igazsgot megfelel formban kzlte, ellenfelei veresget szenvedtek. Nem tudtk legyzni, mert a fellrl val blcsessggel rendelkezett (ApCsel 6:3). Annak a szentlleknek az ereje nyilvnult meg ltala, amelyet Jzus grt kvetinek (Lk 21:15; 12:11k.).
11–15. Istvnt a nagytancs el lltjk.
Akik nem tudtak gyzni rvekkel, gyzni akarnak a hamissg fegyvereivel. A gg s az irigysg motivlja tetteiket. Az Istvn ellen indtott eljrs emlkeztet a Jzus elleni akcira. Hamis tankat lltottak ellene (v. Mk 14:58). Beszerveztek olyan embereket, akik hathats mdon azzal vdoltk, hogy Mzest s Istent kromolta. Ezzel fellztottk a npet, a vneket s az rstudkat. Letartztattk majd a nagytancs el hurcoltk. A trvnyes eljrs ltszatt akarjk kelteni, azonban tudatosan trvnytelenl jrnak el, hiszen hamis tankat lltanak ellene. A vd slyos: a zsidsg tantsnak alappillreit, tartoszlopait tmadta meg. Az ellene szl vd szerint ugyanis istenellenes a tantsa. Mzes kromlst, a templom s a trvny megszntetst hozzk fel vdknt Istvn ellen. Aki Isten nevt kromolja, arra hallbntets vrt. (3Mz 24:16). A nagytancs tagjai ersen figyeltk Istvnt. Szoks volt ez a szanhedrinben. A vdlott arct nztk vdekezs kzben: htha jelt ad isten nekik a vdlott arcn A vdlottak padjn lv hsges szolgnak Isten a vdje.
Csel. VII. RSZ
Csel. 7,1–53. Istvn beszde.
Istvn beszde a fpap krdsre adott vlasz. A szituci azonban teljesen ms, mint az apostolok esetben. A vdat nem egy mondattal hrtja el, hanem rszletesen fejti ki a maga llspontjt. Ily mdon a np helyes megvilgtsban hall Istenrl, Mzesrl, a templomrl s a trvnyrl. Az ApCsel pratlanul jelents darabja Istvn beszde. Formjban s tartalmban ms, mint az eltte lv s az utna kvetkez beszdek. A hetes kr hagyomnyanyagbl szrmazik. Olyan teolgiai gondolatok vetdnek fel benne, amelyek tlszrnyaljk az apostoli kr koncepcijt. Izrel az l Istenbe vetett hitt idegen fldn, templom nlkl kapta. Isten nincs templomhoz ktve. Az igazi Izrel tja Mzestl a prftkon t a keresztynsghez vezet. Ltja s szemllteti az l, a trtneti kapcsolatot Izrel s a gylekezet kzt. Felgngylti azt a trvnyt, amely Isten Finak hallhoz vezetett. Olyan ember szl itt, aki elszr gondolta tovbb Jzus gondolatait, azrt kvette t elsknt a hallba. Istvn beszde bizonysgttel Isten s hsges szolgi mellett s az Isten nevre hivatkozk, de lnyegben vele szemben rtetlenl llk ellen. Izrel trtnetben kezdettl fogva kimutathat ez a kettssg. Mindig voltak – ha kevesen is –, akik rtettk Istent, s vllaltk az ppen rjuk bzott sajtos feladatot. Mindig voltak azonban olyanok is, akik az elz nemzedkek tjt akartk jrni a helyes t helyett. Voltak, akik kzssgben ltek Istennel s voltak, akik ennek a ltszatt igyekeztek kelteni klssges, formliss lett dolgok knosan pontos cselekvsvel. Istvn a jelenlegi szituci elemzse eltt trtneti ttekintst ad, megvilgtja a mlt s a jelen sszefggst. Beszdben az rsidzeteket ltalban a LXX-bl veszi, s mondanivalja cljnak megfelelen egszti ki rtkel megjegyzseivel, illetve az Izrel krben ismert rabbinus magyarzattal, hagyomnnyal.
1–19. Az satyk trtnete az r megtart kegyelmt hirdeti.
Istvn a fpap krdsre indirekt vlaszt ad. Az r tsegt a bajokon, megoldst ad nyomorsgok idejn. Mzesre hivatkozott a vd (6:14), Istvn brahmmal kezdi bizonysgttelt. Isten trvnyt megelzte grete. Isten gretnek tartalma Jzus, benne s ltala vlik valra valamennyi gret (2Kor 1:20). Istvn vele kezdi beszdt, amikor brahm trtnetrl szl, csak ppen nem ejti ki a nevt. A dicssg Istennek megjelense jelenti a np szmra az let kezdett. brahm gretet s tmutatst kapott. Mezopotmia r-Khaszdim jellse. Kharan: si szak-mezopotmiai vros. brahm hitt az r beszdnek s engedelmeskedett tmutatsnak. (A trtnet elbeszlse eltr az testamentumi elbeszls formjtl, azonban egyezik a Philnl tallhat hagyomnnyal. De Abrah., II, 11, 16. Az eltrs valsznleg onnan eredhet, hogy az 1Mz 11:31 megjelli a kivndorls vgz cljt, knant, s csak azutn rszletezi az oda vezet utat.)
2–3. A beszd bevezetse.
A beszd bevezetst ketts megszlts elzi meg (v. ApCsel 21:37; 22:27), ahogyan Pl vdbeszdnek kezdetn is. Hallgati kztt nyilvn vannak olyanok, akik a „testvr” kategrijba tartoznak (v. ApCsel 1:16), az „atyk megnevezs pedig a nagytancs tagjainak tiszteletteljes megszltsa. Istvn figyelemre szltja fel hallgatit, mint ahogyan a beszl ezt ltalban ms esetben is megtette (ApCsel 1:22; 13:16; 15:13; 21:1). Beszdt a megszlts utn trtneti ttekintssel kezdi. Isten a dicssg Istene (Zsolt 18:3), aki brahmnak megjelent, s az atyk trtnetn t hirdeti oltalmaz kegyelmt. Amikor brahmmal kapcsolatot kezdemnyezett, azaz megszltotta Isten, mr 60 ves volt. Hite s engedelmessge plda a kvetkez nemzedkek szmra akkor is, ha voltak letnek olyan rszletei, amelyek azt jelzik, hogy mg azoknak az embereknek az letben is elfordulnak mlypontok, akik az l Isten szava nyomn indultak el az tjn. Hitnek prbja volt a gyermektelensg, mikzben Isten az utdai sokasgrl szl.
4–8. A krlmetlkeds szvetsge az gretek kora.
A krlmetlkeds szvetsge olyan kezdet, amely az atyk trtnetnek tovbbi szakaszban is kihagysok nlkl folytatdik. A krlmetlkeds szvetsgnek jegyben lt Izsk, Jkob s a ptrirkk. A ptrirkk kora Izrel trtnetnek els nagy szakasza. Ez az gretek kora. Izrel kivlasztatott arra, hogy a szvetsget megtartsa s az igazi, a helyes istentiszteletet szemlltesse (v. Rm 9:4).
9–10. Jzsef a szenved igaz prototpusa.
Mr voltakppen Jkob fiaival, a ptrirkkkal elkezddik Isten npnek az a korszaka, amely azt jelzi, hogy Isten vlasztott npe krben az irigysg motivlja a tetteket (1Mz 37:11). Jzsef ellen tmadnak a testvrei, s eladjk t Egyiptomba. Jzsef sorsa Krisztus tjt jelzi. Testvrei Jzsefet kitasztottk maguk kzl, Jzust az vi nem fogadtk be (Jn 1:11). Jzseffel ott van Isten, kimenti a nyomorsgos helyzetbl, s ltala az idegen np javt, valamint azoknak a testvreknek is az letben maradst munklja, akik az letre trtek. Isten kegyelme ltal Jzsef egsz Egyiptom uralkodja lesz, s egsz hzanpe ura. Jzsef tja a nyomorsg klnbz fokain t uralkodshoz vezetett. Jzsef a gonosztett ellenre egyiptomi lehetsgeivel csaldja javt szolglja. Megmenti ket az hhalltl. Nem fizet rosszal a rosszrt (1Pt 3:9). Az let esemnyei Isten tervt viszik elbbre. Az hsg volt az a mozgat er, amely Jkob nemzetsgt Jzsef el knyszertette Egyiptomba. Itt Jzsefre val tekintettel nyugodtan lhettek, gyarapodhattak. Isten gretnek Jzsef lmainak valra vlst tapasztalhattk a testvrei is.
11–18. Isten grete valsgg lett.
brahm utdai az idegen krnyezetben formldnak npp. Jzsef kora jelentette az egyiptomi tartzkods fnykort, a cscspontot. A kvetkez nemzedkek helyzete fokozatosan romlott.
19–45. Mzes.
Mzes szletse idejn a np kirtsra trekv intzkedseket foganatostottak Egyiptomban. Szletse utn hallra tltnek szmtott, Isten eltt azonban kedves volt (asteiatos „szp” 2Mz 2:2b; Zsid 11:23), az Ige ezzel fejezi ki az klns jelentsgt. Isten oltalma alatt nevelkedik. Mzes nemcsak beszdben, hanem tetteiben is kiemelked jelentsg volt (v. Lk 24:19). Ez azt jelenti egyrszt, hogy Mzes neveltetsnek megfelelen tudott forgoldni, msrszt Isten grete szerint klcsnzte neki az elhvsa teljestshez szksges ert. Kldetse nyomn szava tettekben nyilvnult meg. A tettben s beszdben megnyilvnul er Isten vlasztottainak tulajdonsga (theios anr). Mzes, Isten szabadt szolgja npe ellen kzd nprt. lete szletstl kezdve az r hatalmt hirdeti. A fra rendelkezse ugyan hallra sznta, Isten elhatrozsa viszont a fra udvart vlasztotta ki Mzes neveltetsi helyl. A hallra sznt izrelita a fra udvarnak megbecslt tagja. Isten megteremtette Mzesnek az letre val felkszls legjobb feltteleit. Az r uralkodi udvarban nevelteti npe eljvend vezetjt. Kpessgeinek megfelel lehetsget kapott. Mikor rett frfiv lett, Isten ltala adott jelt npnek arrl, hogy megszabadtja ket. letnek 40. vben szvben elhatrozta, hogy megltogatja testvreit. lete a hagyomny szerint hromszor 40 vre tagoldik. Mzes igazsgot szolgltat npe krben, azonban npe tagjai nem veszik szre benne az Istentl kldtt szabadtt. Csaldik, amikor visszautastjk. Nem rtik meg, hogy Isten ltala, az keze ltal ad Izrelnek szabadtst (Zsolt 28:5; 82,5; 106:7). A meg nem rtett Mzes a meg nem rtett, az elutastott Jzus prototpusa (Lk 18:34). Mivel Mzes npe krben nem tallt megrtsre, s a tovbbiakban az egyiptomi tartzkods veszlyess vlt szmra, elmeneklt Midin fldjre. Itt csaldot alaptott, csendben, visszavonultan lt. A visszautastott szabadtt az r mgis szabadtv tette. Megknyrlt keserves helyzetben l npn s rtk kldte szolgjt. Mzest elhvja npe szabadtsra. Az elhv Isten az idegen fldn is r. Az atyk Istene szltotta meg, s megbzza npe szabadtsval. Isten nemzedkeken t ugyanaz. Szabadt munkjt greteinek szellemben viszi elbbre. A kontinuits az atyk trtnete s Mzes genercija kztt nyilvnval. Isten hallja s meghallgatja a hozz szl kiltst. Mzes kldetse Midinbl, ahol 40 vig tartzkodott, Egyiptomba szltotta, ahonnan elmeneklt. Uralkodv s szabadtv tette az r (Lk 1:68; 2:38; 24:21). Mzes kzbenjr nprt, az r jelek ltal tesz bizonysgot mellette. Mzes csodatettei hrom helyen lettek nyilvnvalv. Elszr Egyiptom fldjn (2Mz 11:17–15:28). Msodszor a Vrs-tengernl (2Mz 11:17–15:21). Harmadszor a pusztban 40 ven t (2Mz 15:22kk.; Neh 9:12–15.) A 35. verssel a trtneti tudsts megtrik. A 36. vers lenne a 34. folytatsa. A kzbevetett monda a Mzes kldetsnek elutastshoz fztt rtkels himnikus formban, felmutatva annak krisztolgiai vetlett. Mzes amellett, hogy a np szabadtja, prfta is volt (5Mz 18:15; v. ApCsel 3:22). Mzes a tra kzvettje, Isten tmutatst jelent l szavt tolmcsolta npnek. t azonban, a np vezetjt s brjt, Isten kldttt azzal vetette meg a np, hogy visszafel tekintett s az l Isten tisztelett, blvnyimdssal cserlte fel. A bikaborj imdata a pusztban a kezdete annak a blvnyimdsnak, amely a menny seregeinek tiszteletvel folytatdott (Hs 13:4 LXX), a klnbz idegen istenek imdatval. Izrel maga akar istent teremteni magnak. Olyan istenre vgyik, akivel l rendelkezik. A blvnyimds ettl kezdve Izrel legnagyobb ksrtse. A velk s mellettk l npek blvnyai kerltek az l Isten helybe. Molochnak, a knanita istennek a tisztelete emberldozattal volt egybektve. Rompha, Saturnus csillagistenek. Nem Isten npe alaktotta a npeket, hanem Isten npe alakult a npekhez. Nem a npeket fordtotta oda Istenhez, hanem fordult oda azok blvnyaihoz.
46–50. A Magassgos nem emberi kz alkotsaiban lakik.
A szvetsg stra Isten parancsra kszlt, a templom emberi kezdemnyezs alapjn szletett meg. Salamon az 1Kir 8:27 szerint maga is tudta, hogy az a hz, amit ptett, nem fogadhatja be azt, akinek a menny az otthona. A magassgos nem kzzel csinlt hzakban lakik (Lk 1:32.35.76; 6:35). A menny az kirlyi szke, a fld lbainak zsmolya (zs 66:1; Zsolt 132:14). Istvn a templomot a maga helyre lltja. Isten nagyobb, mint a templom: az r nem zrhat be a templom falai kz. A templom nem az utols, nem a vgs megoldsa Istennek. a vilgban van, a mennyben s a fldn, a szellemi lnyek s emberek kztt (Jn 4:21–24; Jel 21:22). Isten nem zrhat ki az letbl. Istvn nem mond j dolgot voltakppen csak ppen az elfelejtett igazsgot, a prftt idzi (zs 61:1k.). A prftai sz azonban sket flekre tall.
51–53. Az alkalmazs.
A np kezdettl fogva kemnynyak, nehezen kezelhet np (2Mz 33:3.5; 34:9; 5Mz 9:6; Neh 9:29). A prftkat ldztk, megltk (Lk 11:47; Mt 11:49; 13:13). Istvn beszde mersz, kvetkezetes. Nevn nevezi a bnt, leleplezi a bnst. Engedetlen nemzedkek engedetlen utdai, Krisztus gyilkosai, akiknek kezben van a trvny, de semmi kzk sincs hozz. Olyan az letkn a kegyessg, mint egy pncl, amely megakadlyozza, hogy Isten ktl kardja, Igje a szvkbe jusson. Vilgossgot nyertek, de nem jrnak a fnyben; a Llek munklkodik kztk, de ellene szeglnek. A szvetsg jegyt viselik magukon, de htlen szvetsgesek. Isten nevre hivatkozva kiltanak hallt a kztk munklkod Istenre.
Csel. 7,54–60. Istvn megkvezse.
Az egyhz els vrtanja Istvn. Lukcs szigor trgyilagossggal szmol be hallrl, a tnyeket kzli. A hivatalosok s az elhvottak kzt lv feszltsg kirobban. A dhngs gyilkossgot szl. Aki azonban letben az r szolgja volt, azt a hall sem vlaszthatja el Tle (Rm 8:38). Boldog az, aki Krisztusba vetett hitben hal meg (Jel 14:13), de mg boldogabb az – mondja Luther –, aki Krisztusba vetett hitrt hal meg. les a kontraszt Istvn s ellenfelei kztt.
54–55. A feszltsg fokozdik az egyik oldalon, a hit ltss lesz a msikon.
Ugyanaz a kp van elttnk, mint az 5:33-ban. Izrel vezet rtege elbbre jut a megkemnyeds tjn. Dhngnek, mert a maguk teremtette mtosz semmiv lett. les a kontraszt Istvn s ellenfelei kztt. A nagytancs tagjai dhngnek, teljesen felhborodtak, forrt bennk a mreg, de mg „a vihar nem trt ki”. Bibliai kifejezssel egszti ki a jellemzst (v. Zsolt 35:16; 37:12; 112:10; Jb 16:9). Istvn ltja azt, ami emberi szemek szmra lthatatlan: Isten dicssgt, a vakt fnyben lv Urat s Jzust az jobbjn (Zsolt 110:1). A mrtrok olyan ltssal rendelkeznek, amellyel az ember nem rendelkezik. Ltjk a klnben lthatatlan Istent (1Tim 6:16). Szentllekkel teljes (v. ApCsel 6:8), a Llek tlti be akkor is, amikor ellenfelei acsarkodnak r. Tekintete a mennyre irnyul.
56–60. „…ltom az eget megnylva s az Emberfit llni az Isten jobbja fell”.
Jzustl szrmaz megnevezssel illeti a dicssg Krisztust – ezt Jzuson kvl csak Istvn hasznlja –, a prfcia beteljesedsre utalva (Dn 7:13). Ltomsa szerint Krisztus kveti jrnak az igaz ton. A nagytancs tagjai vget vetnek Istvn bizonysgttelnek. Hallra szntk, meg kell kvezni, mert istenkroml (3Mz 24:16). Az elrs szerint a brk felkiltanak, hogy a tovbbi „istenkromlst” ne halljk. Elzrkznak elle, rrohannak. A nagytancs vak indulata az esemnyek mozgatja. Anlkl rohannak Istvnra, hogy az tlett kimondtk volna. Istvn mg ennek a vilgnak a levegjt szvja, de mr az eljvendben van. A vroson kvl kveztk meg, a tboron kvl kell az istenkromlnak meghalnia (3Mz 24:11kk.; 4Mz 15:35). A megkvezs helye ktembernyi magassgban (kb. 3 m) llt. Kt tan kzl az egyik ledobta, akit megkvezsre tltek, s ha nem halt meg, akkor a msik egy kvet dobott a szvre. Ha mg szksg volt r, akkor a tbbiek is kveket dobltak r. A tank a ruhit egy Saul nev ifj lbaihoz helyeztk (v. ApCsel 20:9; 23:22). A szanhedrin fktelen dhben cselekszik, Istvn a Szentllek vezetse szerint. Bizonysgot tett beszdvel, letvel, vgl hallval is. Ura nyomdokait kvette. Imdkozik magrt s imdkozik rtk. A hamarosan bekvetkez hallra val tekintettel kri az r irgalmt egy si esti imdsg szavaival (Zsolt 31:6). Isten nevnek emltse helyett itt Jzus szerepel (v. Lk 23:46), vagyis egy jabb jelzse annak, hogy az Atya s a Fi az egy imdand Isten. Ezutn trdre esve hangosan kiltott ellensgeirt. Jzus tmutatsa szellemben cselekszik (Mt 5:44). Nem bosszrt kilt, hanem bnbocsnatrt. Knyrg ellensgeirt, gyilkosairt. Istvn halla az let remnysgt hirdeti. A hall tmeneti jelleg az ember szmra. A mrtrhall a Jzus kirlyi szkhez vezet t ajtaja.
Csel. VIII. RSZ
Csel. 8,1–3. A jeruzslemi gylekezet ldzse.
Istvn megkvezse j esemnysorozatot indt el az egyhz letben. Elkezddik a hvk ldzse, s ezzel egytt megindul a gylekezet sztszrdsa Jdeba s Samriba (ApCsel 8:4kk.; 11:19). A nagytancs leghsgesebb tagjai a gylekezet felszmolsn fradoznak, Isten viszont ppen ezzel a tevkenysgkkel Jeruzslemtl szakra s dlre az evanglium terjedst, az j gylekezetek szletst munklja. A gylekezet az ldzs miatt nem pusztult el, st mg nagyobb temben nvekedett. Akik sztszrdtak, misszii munksokk, egy-egy j gylekezet magjv lettek.
1. Isten kimozdtotta az egyhzat Jeruzslembl.
Saul Izrel hivatalos vezetrtegnek oldaln ll, kszsgesen vesz rszt munkjukban. Az ldzs – minden valsznsg szerint – a hetes krre s a hellnista gylekezeti tagokra terjedt ki. Az apostolokra s kvetikre mg inkbb csak gy tekintenek, mint Izrel krn bell l szektsokra. k hsgesek voltak a templomhoz, a trvnyhez, gy nem kerltek szembe a zsidkkal. Ez a dolog egyik oldala. A msik viszont az, hogy az apostolok kszek voltak a rjuk vr veszllyel szembenzni s addig ott maradni Jeruzslemben, amg az r msfel nem vezeti ket. Az apostolok Jeruzslemben igyekeznek npk fiait megnyerni a hitnek.
2. Istvn temetse.
A temets arra utal, hogy nem szablyszer, trvnyes megkvezs trtnt. Ilyen esetben a halottsiratst ugyanis nem engedtk meg. Istvnt azonban nem a nagytancs tlte el, hanem csak annak egy rsze – hangulatot keltve ellene –, gy elsirathatjk. Ez a jogrendbe nehezen ill „brsg” nknyesen jrt el. gy ltszik, a sirats ltal akartk kifrkszni, kik helytelentik tletket. Aki Istvn temetsn a rszvt jeleit mutatta, az arrl tesz bizonysgot, hogy a megkvezs nem volt jogos.
3. Saul zaklatja a hvket.
az ellenpldja azoknak, akik Istvnnal szimpatizltak, s elsiratsval jeleztk, hogy nem rtettek egyet a jogtalan lincselssel, a brsgi tlet nlkli megkvezssel. Saul hzrl hzra jrva igyekezett Krisztus kvetit, frfiakat s asszonyokat brtnbe juttatni. A vrost meg akarta tiszttani a keresztynektl (Lk 21:12; Mk 13:9). Mint ahogyan Jzus kzvetlen krnyezethez s tantvnyai szlesebb krhez, gy a jeruzslemi gylekezet tagjaihoz is kezdettl fogva hozztartoztak a frfiak mellett az asszonyok is. Krisztus kvetit Saul nem meggyzni akarja, hanem megbntetni. Saul „trt” fegyvere az erszak s a brtn. Azonban az a buzgalom nem Isten szerint val, melynek nyomban knny s vr folyik, akkor sem, ha ez Isten nevre val hivatkozssal trtnik.
Csel. 8,4–25. A samriaiak megtrse.
A jeruzslemi keresztnyldzs ppen ellenkez hatst rt el, mint amire Saul s segttrsai szmtottak. Az evanglium felszmolsra szervezett akci az evanglium terjedst szolglta (ApCsel 2:8b). Az egyhz lete Isten terve szerint halad elbbre.
4–8. Flp Samriban hirdeti Krisztust.
Akik sztszrdtak, j krlmnyekben szreveszik az j lehetsget s lnek is vele. Nem a zrt kapukat dngetik, hanem a megnylt ajtkon lpnek be. A keresztyn misszii munka Jeruzslem hatrain kvl is megindult: nem emberi elhatrozsbl, hanem Isten klns intzkedsre. A gylekezet tagjainak Jeruzslemben nincs tovbb letlehetsgk, ezrt elmeneklnek. A menekls tja misszii tt lesz. Az egyhz j korszaknak ltalnos jellemzse utn egy konkrt eset lersval szemllteti Lukcs az j krlmnyek kz kerlt egyhz munkjt. Flp Samria vrosba kerlt. a msodik a hetes kr tagjai kzl. A hellnista kr tagjai kzl nmelyek ugyangy munklkodnak, mint az apostolok. A hely meghatrozsa alapjn nem Sebastre, hanem Sikemre, kell gondolnunk. Ez a Garizim-hegy lbnl fekszik, a samriai Jahve-hv gylekezet kzpontja. Samria lakossga gy alakult ki az szaki orszgrsz lakinak Asszriba val elhurcolsa utn, hogy az ott maradt izrelita tredk mindenfle nppel keveredett. Magukat tartjk az igazi Izrel tagjainak. Izrel s Samria vitban ll egymssal. Jzus ezen a vidken beszlgetett a „samriai asszonnyal”. Rvid munkssgra megmozdult Samria npe (Jn 4). Flp olyan helyen jr, melyen a megtart r jrt eltte. Jzus „munkamdszervel” munklkodik: hirdeti s kzvetti a szabadt r erejt. A misszii munkhoz hozztartozik az ember klnbz bajainak orvoslsa is. Testi-lelki szabadulst jelent Flp munkja, rmet az egsz vrosnak (Lk 2:14). Az evanglium szolgja ltal az let szebb, jobb s boldogabb. Az evanglium hatsa a gylekezet keretein kvl is rvnyesl (Mt 5:13).
9–13. Simon mgus tevkenysge.
Simon titkos tudomnnyal foglalkozott, mint kortrsai kzl sokan msok. Ktes rtk tettei ltal nmagt reklmozta, magra hvta fel az Istent keres np figyelmt. A hamis messisok azzal a jelzvel illettk magukat, amire egyedl Isten mlt. Amint az egyhz Izrel centrumbl kilp, megfertzdtt terletre kerl. Izrelt a trvny vdte a mgia s a varzsls minden formjtl. Samriban szabadabban felthette a fejt ilyesmi: kapcsolatuk lazbb az rssal, knnyebben ldozatv esnek a babonnak, az rdgi mesterkedsnek. Krisztus lerontja az rdg munkit. Simon egy bizonyos mrtkig maga is az evanglium hatsa al kerlt. Vilgos eltte, hogy tevkenysge csak halvny msa, silny utnzata annak, ami Flp ltal trtnt. Simon mreggel etette Samria fogkony npt, Flp az let kenyert vitte nekik (Jn 6:35). Igehirdetsnek tartalma, az Isten orszgt hirdet evanglium, hitet bresztett. A misszii munknak dnt rsze az igehirdets. Erre a helyes reflexi a hit s a keresztsg. A frfiak s az asszonyok egyarnt felvtelt nyertek a gylekezetbe. Ez a megllapts azrt jelents, mert rzkelteti, hogy Samriban ugyangy Jzus szellemben folyik a misszii munka, mint Jeruzslemben, s a gylekeznek ugyangy tagjai lehettek az asszonyok, mint a frfiak. A vros tagjaival egytt Simon felveszi az l Isten szvetsgnek, helyesebben az j szvetsges gylekezetbe val felvtel jegyt. Flp mellett marad llandan, mint aki el akarja lesni a „mestersget”. Simon gy ltja, hogy Flppel nem veheti fel a versenyt. mulatba ejtettk azok az er-megnyilvnulsok, azok a csodk, amelyek ltala trtntek.
14–17. A jeruzslemi apostolok ltogatsa Samriba.
Az apostolok felismerik, hogy Jeruzslem s Samria hatrait az Ige ereje eltrlte: a rgi vlaszfal leomlott, az atyk engedetlensgbl szrmaz ellensgeskedst Krisztus megszntette s bkessgt szerzett (Kol 1:20). Megjelensk annak bizonysga, hogy a klnbz vidkek gylekezeti egy egyhz tagjai. Itt tnik fel elszr gy Jeruzslem, hogy az egyhznak, a klnbz helyeken ltrejtt gylekezeteknek a centruma, s termszetesen ezzel egytt a misszii munknak is a kzpontja. Samriba Ptert s Jnost kldtk az apostolok. Az apostoli delegciban teht a legjelentsebb szemlyek szerepelnek. Az apostolok elmlytik a gylekezet hitt, meggazdagtjk lett. Egy Llek kapcsolja ssze a tekintlyes s ifj, izreli s samriai keresztyneket. A Llek ajndknak kzlse nincs ktve az egyhz egyetlen formlis aktushoz sem. Isten teljesen szuvern r a Llek ajndkozsban. Szabad a tekintetben is, hogy egy hosszabb folyamat vagy egy pillanat eredmnyeknt hvja letre az j embert. A didach s Iustinus martyr a keresztsg alkalmval a kzrttelt nem emlti. A kzrttel a keresztsgtl elszakadt s a konfirmcihoz ktdtt. Itt a jeruzslemi apostolok hitelestik azt, amit Flp munkja elindtott. Az apostolok ltal jut teljessgre az, ami Flp ltal trtnt. A samriai misszit hiteles, helyes, legitim dolognak tartjk a jeruzslemi kldttek s hivatalosan elismerik. A Llek ajndka imdsg s kzrttel ltal adatik. A hivatalos egyhzi tiszthez s rtushoz kapcsoldik a Llek ajndka. Ez a rszlet azt jelzi, hogy a hetes kr tagjai az apostoloknak al vannak rendelve. Kialakult az egyhzi let rendje. Isten azonban szuvern, ezrt nem ktdik szolgai mdon egyikhez sem. A gondolkodsbeli klnbsgek s szemlyi ellenttek az evanglium magval ragad erejnek hatsra megsznnek. A kzrttel aktusa Izrelben az ertvitel jelkpes gesztusaknt nagyon elterjedt volt. Az apostolok kzrttele itt a Szentllek ajndknak kzvettje. Ezek a versek bepillantst engednek a keresztynsg olyan jelleg gyakorlatba, amely szerint a keresztsg felvteli aktusnak tekinthet a gylekezetbe, s ezt majd ksbb kveti a Szentllek ajndknak elnyerse.
18–24. Simon zleti vllalkozs ltal akar eljutni oda, ahov csak bnbnat tjn lehet.
Pnzen akarja megszerezni azt, amint nincs hatalma a pnznek. Mdszert az egyhz trtnetben a ksbbiek sorn szimoninak nevezik. Pter elutastja ajnlatt, leleplezi lelklett. Formlisan csatlakozott a gylekezethez, mert elnysnek tartotta azt, de lelklete szerint mg mindig a rgi: babons. Pter beszde kemny, de a megtrs lehetsgt nem zrja el elle. Simon azonban nem akarja kiszolgltatni magt az rnak, fl az Istennel val szemlyes kapcsolattl. Az l Isten jelenltben babonnak nincs helye.
25. Az apostolok Samria falvaiban hirdetik az evangliumot.
Nemcsak ldsukat adtk erre a munkra, hanem maguk is bekapcsoldtak a Jeruzslem hatrain kvl es misszii munkba. tjuk igehirdeti krtt lett.
Csel. 8,26–40. Az etipiai fember megtrse.
Lukcs az eddigiek sorn olyan esetekrl szmolt be, amelyek szerint az apostolok tbb embernek, nagy sokasgnak hirdetik az Igt. Itt az evanglium egy embernek szl. Idegen, tvoli np fia – Izrel szemllete szerint a fld vgs hatrrl jtt –, pogny, fekete br eunuch. Egy kiemelked llami tisztvisel lesz ltala keresztynn. g vgy lt benne az l Isten utn, hossz utat vllalt azrt, hogy rla Jeruzslemben halljon. Izrel kzssgbe val felvtelt a trvny nem engedlyezi (5Mz 23:1). Az evanglium azonban nemcsak azt a klnbsget sznteti meg, ami Izrel s Samria kzt van, hanem azt is, ami az eunuch s a krlmetlt kztt van. Isten szmon tartja az ember buzgsgt, s lehetv teszi a lehetetlent, elrhetv az elrhetetlent. Kikutathatatlan titok Isten vezetse: ami kvlrl s tvolrl, „vletlen”-nek ltszik, arrl kiderl, hogy tervszer (Zsolt 33:13–15).
26–27a. Flp klns parancsot kap.
Az r kvete szl hozz. A gtermszetfltti vezetst, Isten Lelknek vezetst Lukcs tbbfle mdon fogalmazza meg. Elkpzelhet, hogy ez a hagyomnyanyag korbbi fzisban megtrtnt. Flpben a vndorprdiktor van elttnk, aki az r vezetse nyomn vgzi a misszii munkt. Eszerint ott kell hagynia a npes gylekezetet, s olyan helyre kell mennie, ahol alig jrt valaki. El kell hagynia a kilencvenkilencet az egy miatt (Lk 15:4–7). Az r lpsrl lpsre vezet, irnyt mutat. Gzt Nagy Sndor alaptotta Kr. e. 332-ben, a truszi s damaszkuszi kereskedelmi t tallkozsi helye. Ez az utols lloms a nagy pusztasgon t Egyiptomba vezet t eltt.
27b–28. Az eunuch.
Magas beoszts llamfrfi, Eitpia pnzgyminisztere megy Jeruzslembe a Gzba vezet ton. Az etipiai uralkod hivatali neve „kandak”, mint ahogyan a „fra” az egyiptomiaknak, vagy a „czr” a rmaiknak. A kirlyn fembere gazdag volt, kocsin tette meg az utat. Mvelt volt, olvasta az szvetsget (valsznleg grg nyelven). Istenfl volt, 4000 kilomteres tra vllalkozott egy istentiszteletrt. Mint megcsonktott nem lehetett teljes rtk prozelitus, csak sebomenos.
29–30. Isten egymshoz vezeti azokat, akiknek tallkozniuk kell.
Minden egyes ember letet az terve szerint folyik. Magtl nem mert volna Flp egy gazdag, elkel embert a kocsijn megszltani, zavarni. A kocsi lassan haladt, gy az ember nyugodtan olvashatott rajta. Keleten ebben a korban hangosan olvastak, gy Flp hallotta a szveget s beszlgetsk tmja ebbl addott.
31–40. Az r kssz teszi az Ige hallgatjt az evanglium befogadsra.
Az rs rtelme mindaddig rejtve marad az ember telme eltt, amg a Llek meg nem vilgtja az (2Kor 3:14). Az rs megrtshez tbbre van szksg, mint amennyire az ember termszeti adottsgaibl telik: vezetre, magyarzra, Szentllekre (1Kor 2:11). rsmagyarzt ignyel a kincstart. Egyms mellett l a fehr ember s a fekete; a fehr magyarzni kezdi az rst, mint egykor az emmausi tantvnyoknak az r (Lk 24:27). Flp rsmagyarzata ltal megvilgosodik a felolvasott rszlet, megrleldik a dnts. A keresztsg kiszolgltatsra megrett a helyzet. Nhny kzirat szerint a fember krse utn Flp rmutat az egyetlen felttelre (tanult a samriai Simon mgus esetbl) s ezutn iktatja be a keresztsg kiszolgltatsval Krisztus kveti sorba a tvoli np fit. A szavakat tett kveti. A keresztsgnek klnbz formi vannak gyakorlatban az egyhz els idejn. A lnyeg azonban azonos. A keresztsg a megtisztulst, a rgi lettel val gykeres szaktst, a Krisztussal val egytt meghalst s a vele val feltmadst, az j letre val elpecstelst s annak kezdett jelenti. A keresztsg vize hallt jelent a bnnek s letet az j embernek. Az ember kivtetik a bn uralma all s Krisztus uralma al kerl. Miutn Flp kldetst elvgezte, az r msfel irnytotta. A fember szles kapcsolatba kerlt azzal az Istennel, akirl csak sejtelmei voltak: megtallta lete Urt s Megtartjt. rmmel folytatja tjt tovbb, j emberknt rgi krlmnyei kztt marad. Isten szeretett s hatalmt egyszerre tapasztalta meg. Flp vrosrl vrosra hirdeti az Igt, folytatta misszii munkjt ott, ahov az r vezette, majd Czreban telepedett le. Nem nevezi meg Lukcs a vrosokat, ahol misszii munkjt vgezte, de elkpzelhet, hogy Liddban s Joppben az munkja nyomn alakult meg a gylekezet. Mikor ksbb Pter gylekezetltogat krtra indult, ezen a vidken is tall gylekezetet. A korai misszi trtnetbl kevs adatunk van. Sok esemnyrl az ApCsel nem szmol be, tartva magt a m cljhoz: csak a tipikus eseteket emlti, ami fontos s elbbre viszi clja megvalsulst. Czrea Aratos Pyrgos helyn plt. Herdes ptette jra; kiktje miatt Palesztina egyik legjelentsebb vrosa. Kr. e. 6-tl a rmai prokurtor szkhelye, laki tbbnyire pognyok. Kr. u. 231 ta Origens lakhelye volt, ekkor a tudomnyos let kzpontja. Ma egszen gyren lakott helysg, nevt azonban megtartotta.