//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Acta 03 - 05

Acta 03 - 05


Csel. III. RSZ

Csel. 3,1–10. Pter meggygytja a sntt.

A csodk elbeszlsnek felptse az ApCsel-ben nem annyira szigoran kttt rend szerint trtnik mint a szinoptikusoknl, azonban itt is felismerhetk a csodaelbeszlsek tipikusan ismtld, jellemz vonsai: a sznhely megjellse, a cselekmny elindtsa, a gygyuls (szval s gesztussal), a kvetkezmny, a szemtankra tett hatsa. Lukcs ezt az elbeszlst gy tallta – rsos formban rgztve; vele a Szentllek kitltsnek a hatst szemllteti. Miutn az els gylekezet jellemzsvel egytt ltalnossgban az apostolok munkjt is jellemezte, most kiemel egyet a csodajelek kzl s ezzel az egy esettel illusztrlja azt, amit munkjukrl ltalnossgban mondott Ez a trtnet azt vilgtja meg, hogy az apostolok nem mennek el rzketlenl az emberi nyomorsg mellett vagy tehetetlenl, hanem orvosoljk, megszntetik Krisztus ereje ltal. gy fordulnak oda az emberhez, hogy nemcsak pillanatnyi segtsget, hanem ltaluk egsz letre szl megoldst kap a nyomorsgban lv ember. Mesterk tette modell szmukra.

1–3. A templom kapujban egy snta ember alamizsnt kr az apostoloktl.

A tantvnyok npk j szoksait megrzik, maguk is poljk. Izrel fiai napjban hromszor, az imdkozsra kijellt idben szoktak imdkozni. Ha csak lehetett, a templomban gylekeztek ssze. A to hieron az egsz szent pletkomplexumot jelenti a Templom-hegyen, mg a naos csak a tulajdonkppeni templompletet, magt a hzat az elcsarnokkal, a szent hellyel s a szentek szentjvel. Mikor mr tz frfi egytt volt, egyikk az elrt imdsgot mondta, a tbbiek vele imdkoztak. Az imdsgra kijellt hrom idpont kzl az egyik egybeesett a tamidldozat idejvel (Dn 6:11; 9:21). Erre igyekszik du. 3-kor az oszlopapostolok kzl kett a templomba (2Mz 29:39). Ezrt is ragaszkodtak a jeruzslemi templomhoz, mert itt npk kzt vgezhettk misszii munkjukat. A templom egyik igen dszes kapujban – kes-kapunak neveztk; valsznleg a keleti fkapurl, a Niknor-kapurl van sz, amely kvlrl, a pognyok udvarbl vezetett az asszonyok udvarba – lt egy szletstl fogva snta ember. Alamizsnt krt. Az alamizsna rdemszerz dolognak szmtott. Ez az ember itt lte az lett, egszen msok segtsgre, knyrletre volt utalva. Kilt az ellentt a szp templomkapu s a snta koldus kztt. Izrel akkori kegyessgt jelezve: a templom inkbb dszes, mint hasznos, inkbb gynyrkdtet, mint ltet volt.

4–10. Pter s Jnos Krisztus ereje ltal sokkal tbbet ad az alamizsnra vr embernek, mint amit kr (zs 65:1; Rm 4:17).

Itt is – mint az ApCsel 13:9-ben – a csodhoz szksg van a bels kontaktus megteremtsre. Pter ezt akarja elrni. A szem a llek tkre. A figyelem felkeltsvel teszi fogkonny a sntt a kvetkez mondatai szmra Pter, Isten erejnek elfogadsra. Az els mondat lehet hogy csaldst jelent, azonban a folytats annl gretesebb, s remnysget breszt. Isten kegyelme gazdagabban ajndkoz, mint ahogyan az ember remli. A snta frfi a segtsgnek nem azt a mdjt kapja, amiben eddig rszslt, nem a ltfenntartshoz szksges pnzt, hanem a nyomorsgos lete megszntetshez szksges letert. Tbb ez, mint az ezst s az arany. A pnz, a sok pnz esetleg megvltoztathatta volna a snta koldus kls krlmnyeit. Jzus, akinek a nevben szlt Pter, s akinek az ereje rradt, megvltoztatta egsz lett. A snta – Pter szavai ltal – a gygyt Krisztussal, a Szentllek erejvel kerlt kapcsolatba. Az apostol beszde nyomn hit tmadt, s a hitbl engedelmessg szletett: olyan engedelmessg, amely nem az adott krlmnyekre, hanem egyedl Isten beszdre tekint. Beteljesedett Jzus szava: „Aki nbennem hisz, azokat a cselekedeteket, amelyeket n teszek, a is megteszi, s ezeknl nagyobbakat is tesz” (Jn 14:12). Jzus neve az hatalmt s erejt jelenti meg. A csoda a megdicslt Krisztus tette. A nzreti Jzus a dicssg Ura. Ez a nv a tovbbiakban is jelents tnyez a gylekezet letben: ert kapunk tle s ltala. A meggygyult ember rme hatrtalan, az j letlehetsggel nem tud betelni. Az elvett jt hlaadssal „nyugtzza” (Lk 17:17–19). Ezzel beteljesedett zs 35:6). Isten ereje hatssal van azokra is, akik a trtnetnek csak szemlli. Ltjk, hogy mi trtnt csak nem rtik. Tudnak a csodrl, de nem ismerik a forrst. A lthat jel a lthatatlan Isten erejrl tanskodik. Az l kvekbl plt templom nem dszes, de hasznos a klnbz emberi nyomorsgok orvoslsra rendeltetett. Krisztus egyhza nemcsak rzstelent, hanem gygyt is. A Jzus nevben hirdetett Ige ltal az embereknek szabadt er adatik.

Csel. 3,11–26. Pter msodik igehirdetse.

Ennek a bizonysgttelnek ugyanaz az alaphangja, mint a pnksdi igehirdetsnek. Itt azonban Pter mg lesebben vilgtja meg azt a bnt, ami elmarasztalja hallgatit, s mg nagyobb szertettel, mg melegebb hangon szltja bnbnatra s megtrsre npt. Itt mg jobban lthat, hogy Jzus neve nemcsak arra val, hogy megtartson, megszabadtson, dvssgre juttasson hit ltal. A Jzus nevben megszlal beszd Jzus erejt kzvetti. Jzus nemcsak a mlt, nem is csak a jv, hanem a jelen is s nemcsak a lelki krdseknek, hanem a testi nyomorsgoknak, a fldi bajoknak is orvosa. A fldi s mennyei, a jelen s jv dolgainak az elintzsre egyarnt illetkes.

11–12. A csoda csodlkozst vlt ki s magyarzatot kvn.

A meggygytott ott maradt az apostolok mellett, s gy annak a tmegnek, amely nem volt a csoda szemtanja, jelzi, hogy kinek ksznheti gygyulst. A hely, ahol sszegylekeztek, Salamon tornca, a keresztynek ltalban ezen a helyen gylekeztek ssze (ApCsel 5:12). Kszen van a bizonysgttel alkalma, s Pter l is vele. Ltja a np csodlkozst, s beszde ehhez kapcsoldik. Akinek a hatalmval gygytott, annak a hatalmval szl a csodlkoz nphez. Beszde bevezetse mvszi, gyesen kszti el bizonysgttelt. A templom Izrel nagy kirlyra emlkeztet rszben elhrtja maguktl a dicssget. A Salamon-csarnok kvl esik a Niknor-kapun. Pter s Jnos kiment a kapun, s velk a gygyult ember is, gy valban a Salamon-csarnokba jutottak. Pter vilgoss teszi, hogy k csak eszkzk. ppen ezrt nem akarnak dicstett hsk lenni. Nem emberi er, nem emberi kegyessg teljestmnye a gygyuls.

13–16. Jzus nevben, a benne val hit ltal trtnt a csoda.

A bizonysgttel ftmja a Jzusba vetett hit jelentsgnek megvilgtsa. A Jzusba vetett hit a szvetsges Istenhez kapcsol. Erre utal neve is: paus theou, a hb. caebaed Jahva „Isten szolgja” (zs 49:53), aki npe helyett, nprt szenved: szabadt. Jzus nem halott, pedig megltk: nem kapcsoldott ki az letbl, pedig kikapcsoltk. Ellene dntttek, de Isten, aki hatalmassgoknak is Ura, mellette dnttt, s miutn a hallbl feltmasztotta, letad hatalmat adott neki. Jzust messisi jelzkkel illeti: „szent” s „igaz”, mivel valban az. A prftk gy jvendltek rla (Mk 1:24; Lk 4:34; Jn 6:69). Izrel bne s Isten tette nyilvnvalv vlik. Jzus megtlsben les az ellentt Isten s npe kztt. Az rs bizonysga helyett itt a szemtank bizonysgttele szlal meg Jzus mellett, az apostolok. Az apostoli bizonysgttel jelzi a kortrsai szmra a szabaduls tjt. A Jzusba vetett hit azt a szabadtst, amit Jzus a Golgotn elvgzett, teht objektv valsg, szubjektv valsgg teszi, emberek tapasztalatv. Az nevben val hit ltal radnak emberi eszkzk ltal az let eri ebbe a vilgba, a beteg, elesett emberek letbe. Ahol a Krisztussal val l kzssg alapjn hangzik el a neve, ott Isten maga van jelen, ott a dicssg Krisztusa munklkodik.

17–21. Pter megtrsre szltja npt s megvilgtja helyes dntsk kvetkezmnyt.

Megszltsval nem ellenttet lezi ki, hanem npe irnt tpllt j remnysgnek adja jelt. Azt szltja meg npben, akiv Krisztus ltal lehet: a testvrt. Isten lehetsget ad arra, hogy a tudatlansgbl szrmaz bnt jvtegyk, mivel a tudatlansgot a Szentllek ltal hirdetett Ige megszntette. Megtrst vr nptl. A metanoein s az epistrephein a hber sub tartalmt foglalja magba. Ha gy egyms mellett fordulnak el, akkor a metanoein rgitl val elfordulst, a gondolkodsmd megvltozst, az epistrephein pedig az jhoz val odafordulst jelenti. Ennek kvetkezmnye az, hogy Isten bneiket eltrli. Az exalephthnia kifejezs kereskedelmi termszet (v. Kol 2:14). A megtrs letet jelent (ApCsel 5:31), bnbocsnatot (3:19; 5:31). A np helyes dntse korszakuk arculatt, az eljvend id tartalmt hatrozza meg. Krisztus megvlt munkjnak tvlatt vetti hallgati el a zr gondolat. Krisztus megvlt munkja teljessgre jut, gretei beteljesednek, a prftk jvendlsei valsgg lesznek. Az apokatastasis pantn minden prftai gret megvalsulst jelenti, a teremti j rend helyrelltst Krisztus ltal. Az igehirdets szerves rsze az etika s az eszkhatolgia.

Csel. 3,22–26. Jzus kldetse elssorban Izrelnek szl (Mt 10:5–8 par; Rm 1:16).

Izrel az rs ltal olyan vilgossghoz jutott, hogy meglthatta volna Jzusban a Krisztust. Mg most sem ks., A szvetsg fiai az lds rszesei s kzvetti lehetnek, ha vllaljk kldetsket. Jzus ugyanis elssorban Izrel (prton), de nem csak Izrel. A prftai sz lds lesz, ha nyitott flekre tall. tletet von maga utn, ha elzrkzunk elle. A szemlyes dnts, a megtrs lehetsges s szksges.

Csel. IV. RSZ

Csel. 4,1–22. Pter s Jnos a nagytancs eltt.

Ez a perikpa hrom dolgot tesz vilgoss. 1. Izrel nem marad semleges Krisztus gyben. Vannak, akik mellette s vannak, akik ellene dntenek. Fleg a sadduceusok ellene dntenek (Lk 2:34). 2. Krisztus nevben jrni, Krisztus kvetjnek lenne nem veszlytelen dolog. 3. Mikor az egyhz Krisztus tjn jr, Krisztus gretei teljesednek be rajta (Mt 10:17–20).

1–4. Ptert s Jnost letartztatjk.

A letartztat hatsgot hrmas meghatrozssal illeti: a hiereis „papok”: a templom rizetre rendelt papokbl s lvitkbl ll templomrsg tagjai, rendri testlet. A stratgos tou hierou: kzvetlenl a fpap utn kvetkezik a papi rangsorban, a kultusz s a templom terletn a rend legfbb re, joga van a letartztatshoz is. a templomrsg parancsnoka. A sadduceusok nem kln hatsg, hanem a fpapsg szilrd tmasza. A sadduceusok minden olyan tantst elutastottak, ami a Trban kifejtetten nem tallhat meg. Nem hittek a feltmadsban sem. A hatalom emberei intzkedseikben erszakot alkalmaztak. Valsgossguk mr inkbb politikum mint istenflelem; gondolkodsuk statikus: minden jtl rtznak, minden mozgoldstl flnek, a rgi konzervlst tekintik hivatsuknak. Erszak alkalmazsval akarnak a templom terletn „rendet” s „csendet” teremteni. Elnmtjk a bizonysgttelt, rizetbe veszik a „rendzavarkat”. Az apostolok fogsgba kerltek, azok pedig, akik hallgattk ket a Krisztus ltal val szabadsgra, hitre jutottak (2Tim 2:9).

Ha az egyhzat ldzik, virgzik; ha elnyomjk, gyz; ha szidalmazzk, nvekszik – jegyzi meg a konstanzai dm Kr. u. 366-bl val felirata, ppen ilyen tapasztalatok alapjn.

5–7. A nagytancs felelssgre vonja az apostolokat.

Msnap a 71 tagbl ll nagytancs el lltjk Ptert s Jnost. A vezet papsg, az elkel laikus rteg kpviseli, az rstudk, a tancs jogi szakrti s a fpapok vannak jelen. Az utbbiakat nv szerint is megemlti Lukcs. A vnek elssorban a sadduceus rteget kpviseltk, az rstudk a farizeusok kzl kerltek ki. A papi arisztokrcia is a sadduceusok prtjhoz tartozott. Anns Kr. u. 6–15-ig volt hivatalban, de mivel nagy a tekintlye, a cmet tovbb is viseli, s dnt hatssal van a szanhedrin trgyalsaira. Kr. u. 16–36-ig Jzsef a fpap, aki a Kajafs „vizsglbr” nevet kapta (Jn. 18:13), egybknt Anns veje. Jnathas, Kajafs utda (Kr. u. 36-ban) Anns fia volt, de 37-ben letettk. Alexandrosrl nem tudunk kzelebbit. Izrel vezet testlete, a kultusz s a templom rendjrt felels, meglehetsen nagy ltszm testlet, az apostolok munkjnak httere irnt rdekldik: az er forrst s a megbz nevt akarja tudni. A templomrsg tagjainak ltszma legalbb 7 volt s legalbb 3 a kincstrnokok szma. A kihallgatson ezek is rszt vettek.

8–12. Pter trgyilagosan megvilgtja tettk httert.

A fellrl val er s blcsessg ltal szl (Lk 12:11–12), a teljes tisztelet s teljes szabadsg jegyben. Tnyekrl beszl leplezetlenl, nyltan. Nem mentegetzik azrt, mert meggygyult egy ember ltaluk. Nem vdol senkit azrt, mert letartztattk s rizetben tartottk ket. Misszii lehetsgnek tekinti ezt az alkalmat, s misszii prdikcit mond. Bizonysgot tesz a megfesztett s feltmasztott, a megfesztett, de feltmasztott, a dicssgben lv s szolgi ltal a fldn munklkod Jzusrl. A nzreti Jzus vgzi emberi eszkzk ltal szabadt munkjt. Beteljesedett rajta az si prfcia (Zsolt 118:22). Annak ellenre, hogy a szakrtk megvetettk, a szeglet feje, az egyhz fundmentuma lett (Mt 21:42 par; 1Pt 2:4k..7k.). Isten a legfontosabb funkcit sznta neki, kulcsfontossg helyet az egyhz letben. lett a legfontosabb a vilg, s benne minden ember szmra. Nincs ms t, nincs ms lehetsg egyetlen embernek sem a szabadulsra. Jzus az er s az let, a bkessg, a szabadsg s az dvssg forrsa. t nem lehet megkerlni, mer aki ezt teszi, elveszti a mindenhat Istent, a teremt Atyt, az letet.

13–18. A nagytancs megtiltja a Jzus nevben val bizonysgttelt.

Zavar s makacssg jellemzi a nagytekintly testletet. Az apostolok bels szabadsga s kls biztonsga megdbbenti ket, hiszen kpzetlen, egyszer, „laikus” emberek. Rluk, nlklk dntenek. A helyzet mrlegelse utn a hatalom szava rvnyesl. Isten npnek, az egyhznak ppen gy, mint Izrelnek ez az ultima ratio-ja: amikor bels eri hinyzanak, intzmnyes fennllsa nclv vlik. A nagytancs menti tekintlyt s elveszti jvjt. A bizonysgttel megtiltsa rendkvl mltsgteljes mdon trtnik, de ressg s tehetetlensg rezhet belle.

19–22. „…nem tehetjk, hogy amit lttunk s hallottunk, azt ne mondjuk el”.

A nagytancs tilalma ellenkezik Jzus parancsval (Mt 28:19kk. ApCsel 1:8). Pter nem kap rdemi vlaszt tiszta s tiszteletremlt rvre. A tnyek ostromoljk a szanhedrin helytelen elmlett, k azonban a tnyekrl akarnak tudni. A templom rei Istenre hivatkozva egy elavult vallsi rend fenntartsn fradoznak. Ezrt tkznek bele az Isten jjteremt munkjnak eszkzeibe: ppen azokba, akik ltal testi-lelki szabadulst ad munkjt vgzi. Az elmlett, vallsos rendszerr tett „isten” egyltaln nem brja az l Isten jelenltt. A tnyeket azonban nem lehet meg nem trtntt tenni. Tbb mint 40 ves az, aki meggygyult, az, aki ilyen hossz ideig snta volt. Pter s Jnos az akadlyok ellenre vllalja az evanglium hirdetst.

Csel. 4,23–31. A gylekezet imdsga.

Az sgylekezet imdsga a zsoltrokra s ltalban az szvetsgi imdsgokra emlkeztet. Kzvetlen se Ezkis kirly imdsga (zs 37:16–20; 2Kir 19:15). Az imdsg si izreli gyakorlat szerint Isten megszltsval kezddik. Ezutn kvetkezik a baj, a nyomorsg feltrsa. Zr mozzanata az r erejnek ignylse. A gylekezet imdsgnak brzolsa bepillantst enged az apostolok s a gylekezet viszonyba.

23. Az apostolok megosztjk rmket s gondjukat a gylekezettel.

Amint a fogsgbl megszabadultak, azonnal a gylekezetbe mentek. Ez a tny mutatja, hogy volt egy hely, ahol rendszeresen egytt voltak azok, akik hitre jutottak. Az apostolok tudjk, hogy hov kell menni ahhoz, hogy testvrekre, az r kvetire talljanak. Azokat keresik meg, akik addig is egyek voltak velk, amg tvol voltak tlk; a gylekezet tagjait. Ahol l gylekezet van, ott a psztor, ott a gylekezet tud a psztor dolgairl. A psztor gye az egsz gylekezet gye.

24–28. Az rhoz fordulnak.

A despota megszltssal Isten hatalmak felett val hatalmassgt, ilyen jelleg mindenhatsgt valljk. Az rs alapjn rtkelik az esemnyeket. Vallst tesznek arrl, hogy Isten Teremt. a trtnelem Ura. Bznak abban, hogy letk a mindenekfelett lv r kezben van. A szorongat helyzetben is megltjk Isten vonalvezetst, merszen sajt helyzetkre is alkalmazzk a 2. zsoltrt, az rst. Prfcia teljesedik be rajtuk. A teljes rs alaphangja csendl meg imdsgukban: minden Isten akarata szerint trtnik. Nla nlkl semmi sem trtnhet. A tantvnyok ellen indtott akci a Krisztus ellen val szervezkeds s hivatalos dnts kvetkezmnye. Herdes s Piltus, Izrel s a pognyok egytt dntttek Isten Felkentje ellen. Dntskben azonban – br ellensges indulatok alapjn –, az trtnt meg, amit az g s fld Ura hatrozott el Krisztusrl. Azok is az l isten szolgi, akik errl nem tudnak, azok is tervt valstjk meg, akik pedig mindenkppen arra igyekeznek, hogy meghistsk azt. A gylekezet imdsga a hv ember nyugalmnak s biztonsgnak jele s gymlcse.

29–31. Jzus tmutatsa szerint imdkoznak, az r grete teljesedik be rajtuk (Lk 11:13).

Jelen helyzetkre nzve krik Isten erejnek megtapasztalst. Imdsguk nem panasz, hiszen elssorban nem a kls krlmnyek megvltoztatst krik, hanem ert, btorsgot: azt, hogy az apostolok az adott krlmnyek kztt vgezhessk munkjukat. Azt krik, hogy teljesthessk kldetsket, vgezhessk az ige hirdetst s az emberi nyomorsgok orvoslst. A logon lalein „igt hirdetni”, a misszii igehirdets terminus technicusa. Isten a Jzus Krisztusba jelenlv uralmrl gy ad jelt, hogy szolgi ltal a klnbz bajokbl megszabadtja az embert. Erejvel elhrtja az embert fenyeget veszedelmeket. Az igehirdets akkor nem res, ha ert kzvett, s az er megmutatkozsa akkor nem rthet flre, ha ert kzvett, s az er megmutatkozsa akkor nem rthet flre, akkor vlik egyrtelmv, ha magyarzat kveti. A tantvnyok hvats- s kldetstudatt Isten megersti, Szentlelkt adja nekik. Lukcs hellnista mveltsg olvasi nyelvn szmol be az esemnyrl; arrl, amit a gylekezet az apostolokkal egytt tapasztalt: Isten Krisztus grete szerint hatalommal van jelen a gylekezetben. A hely megmozdulsa kori kpzetek szerint az imdsg meghallgatst jelenti. Isten flei nyitva vannak a hvk imdsgnak szavai eltt. Az jelenltnek megtapasztalsa az er s munkakedv forrsa.

Csel. 4,32–37. Testvri kzssg a gylekezetben.

Lukcs ismtelten a gylekezet lett brzolja. Ez a beszmol megersti az elz, amit kzvetlenl a pnksdi trtnethez kapcsolt, s egy konkrt eset lersval szemllteti a gylekezet ltalnos jellemzst. Az egyhz a maga krn bell megoldotta a trsadalmi klnbsgek problmjt, felszmolta a nyomort: az anyagi javakat testvrekhez mltan, a szksghez mrten osztottk el (5Mz 15:4). Odafigyeltek egymsra s segtettek egymson.

32–33. A hitre juts a hvk egsz lett meghatrozta.

A rejtetten munklkod Szentllek lteti az egyhzat. Akik hitre jutottak, vllaljk a gylekezet letrendjt. Betagoldnak a testvrek kzssgbe. Lelki, szellemi egysgben, s anyagi kzssgben ltek. Erteljes igehirdets tantja Krisztus feltmadst. A kegyelem jelei mutatkoznak meg a gylekezet letben s igehirdetsben. Bels letk rendezett, teljestik kldetsket, a kvl valk jindulatt tapasztaljk.

34–35. A szklkds felszmolsa.

A szksgben lvk testvri segtsget kaptak a gazdagabb gylekezeti tagok javaibl. Az 5Mz 15:4 grete beteljesedett: Isten a testvri kzssg megvalstsra teremtett lehetsget azok krben, akik hozz tartoznak. A szklkdk helyzetnek megoldsa hozztartozik az egyhz lethez. Krisztus kvetinek szeretetbl ldozat, az ldozatbl a szksg megszntetshez szksges segtsg szletett. Etithoun para tous podas tn apostoln: (v. Zsolt 8:7). Ez a gesztus fejezi ki azt, hogy tadtk a rendelkezsi jogot a fltt, amit eljk tettek. Az anyagi javak felajnlst a javak megfelel elosztsa kvette. A „kzalap” a kz javt szolglta, a szklkdst szmolta fel. A hvk megoldottk a kreikben lv szegnyek gondjt.

36–37. Jzsef pldja.

Lukcs igen pontos Jzsef szemlynek meghatrozsban, mert a plda csak akkor igazolja a gylekezeti gyakorlatrl szl beszmolt, ha ellenrizet. A Barnabs elnevezs evangliumi, azt jelenti: „Vigasztals fia”. Csaldja Ciprusbl val. Lehetsges, hogy keresztsgvel egytt kapta ezt a nevet, vagy a gylekezet gyakorlati okokbl, ppen egynisgt figyelembe vve nevezte el gy. Jzsef vagyona rval a gylekezet javt szolglta. Ksbb Pl munkatrsa lett (9:27k.).

Csel. V. RSZ

Csel. 5,1–11. Annis s Szafira.

Mikor Lukcs az els gylekezetrl s annak tagjairl szmol be, nem idealizl. Nemcsak azt mondja el, ami j s kvetsre mlt, hanem olyan esetrl is szl, amelyet Isten tlete kvet. A gylekezet tagjait is megksrti a Stn, s a gylekezet tagjainak bnt is megtli az Isten. Isten j munkja mellett mindig jelentkezik a Stn konkolyhintse (Mt 13:24–30). A teremts kezdetn ott van bneset, az gret fldje kapujban kn tragdija, az j szvetsges np letnek kezdetn Annis s Szafira trtnete. Ez az els eset a gylekezetben, hogy valaki a vallst nknyestse eszkznek akarja felhasznlni, ltszatkegyessg tjn az igazi helyet szeretn biztostani magnak. A trtnet hitelessgt s eredetisgt a radiklis kritikai iskola vitatja. A jzanabb irnyzatok kpviseli szerint a trtnet magvt a jeruzslemi tradciban kell keresni. Brmennyire megdbbent is ez a trtnet, a realits blyegt viseli magn. „Ha valaki az Isten templomt megrontja, megrontja azt az Isten” (1Kor 3:17).

1–2 Annis („Jahve kegyelmes”) s Szafira („szpsges”) tbbnek akar ltszani, mint ami valjban.

gy szeretnnek feltnni, mint akik vllaljk az anyagi javaik egszrl val lemondst, pedig nem vllaljk. A hazugsg, csals, kpmutats fegyvereihez nylnak. Enosphisata emlkeztet a Jzs 7:1kk.-re. Ktes rtk vllalkozsuk kzben szmtson kvl hagyjk azt, hogy a gylekezetben Isten szeme eltt van az ember. Szafira rosszul rtelmezi a hzassgi hsget s ahelyett, hogy frjt is lebeszln errl a tetszetsnek ltsz de helytelen s rendkvl veszlyes fogsrl, is vllalja, azonosul frje helytelen elgondolsval.

3–4. Pter felfedi a kegyes formban jelentkez bnt.

Pter mint a gylekezet vezetje lp fel itt, aki a Szentllek vezetse nyomn ltja olyannak az embert, amilyen: ismeri tettt anlkl, hogy brki szlna neki rla. A Szentllek jobban tvilgtja az embert, mint Rntgen sugarai. Tudja, mi van az emberben. Pter a Szentllek vilgossgval ismeri fel Annis csalst. Senki sem knyszertette ket vagyonuk eladsra, sem pnzk tadsra. A vagyonkzssg nem volt ktelez az sgylekezetben. Szabadgban lett volna Annisnak az is, hogy javainak csak egy rszt ajnlja fel a gylekezet szksgeire, egyenesen, szintn, becsletesen. Az sgylekezet kzssgi lete egyltaln nem azonosthat a Qumrn vagyonkzssgi rendszervel. A qumrni rendszer szerint ugyanis azok szmra ktelez volt a vagyon felajnlsa, akik a szekta tagjaiv akartak lenni. Itt azonban errl egyltaln nincs sz. Qumrn viszont engedkenyebb a sikkasztsok meg- s eltlsben; csupn a teljes rtk tagsgot vonjk meg attl, akit sikkasztson kapnak: visszakerl a novciusok sorba. Az sgylekezet testvri kzssge szvetsgi gyker, mozgatrugja a szeretet. Isten szentsge s tisztasga nem engedi meg, hogy Annis stni fegyvertrbl klcsnztt harci eszkzkkel beszennyezze. Az r az, aki nem engedi meg Annisnak, hogy a hazugsg s a csals tjt jrva a gylekezet engedelmes, kvetsre mlt tagjnak tntesse fel magt. Leleplezi a szp ltszat mgtt lv valsgot: Pter nevn nevezi a bnt.

5–6. Isten tl Pter ltal.

Mikzben Annis ezeket a szavakat hallotta, mintha villmcsaps rte volna, gy esett ssze. Az ekpsych a jelenet flelmetes nneplyessgt fejezi ki. A fogalom klnben orvosi term. techn. Annist olyan sokkhats rte, ami hirtelen hallt okozta. Az tlet az let lehetsgt vonta meg attl, aki a gylekezetet lett akarta megfertzni. A sz, a hatalommal kimondott sz elhangzst kvette Annis halla. Az ilyen hatalommal kimondott sz a halottnak letet adhat, az ltl megvonhatja az letet (Mt 16:18–19; 18:18). A halott temetst a gylekezethez tartoz fiatalabb tagok intztk – azok, akik ppen kznl voltak.

7–11. Szafira Annis bntrsa lett, Annis tletben rszeslt.

Pter lehetsget adott Szafirnak arra, hogy felfedje csalsukat, megvallja hamissgukat (Pld 28:13; 1Jn 1:9). Az igazsg megvallsra, bnbnatra kap lehetsget az asszony. Blcsen, nagy krltekintssel jr el az apostol. Mieltt tlne, krdez. Szafira azonban kitart kzs hazugsguk, csalsuk mellett, ezrt frjvel azonos tletben rszeslt. A hazugsg elvaktotta. Nem akartk szrevenni, hogy a gylekezetben a kegyelem Istene kegyelmt nem zskmnyknt ajndkozza, nem a bn elleplezsre adja, gy ht megtapasztaltk az tl Isten hatalmt. Szafira ugyangy egy pillanat alatt holtan esett ssze, mintha villmts rte volna. Ugyangy halt meg, mint a frje: Annis. Isten kemny tlete sjt elbb-utbb arra, aki a bnnel azonosul, visszal Isten kegyelmvel. Aki bnt elfedezi, annak nem lesz j dolga; aki megvallja s elhagyja, az irgalmassgot nyer. A gylekezet teljesen megdbbent esemny hatsa al kerlt. Az ekklsia meghatrozs itt szerepel elszr a hvk jellsre. Isten tlete – ha erre van szksg –, a gylekezetben, a gylekezetrt is megmutatkozik. Isten a gylekezet keretn bell elkvetett bn esetben is ksz bnbocsnatot adni annak, aki a bnt megbnja s megvallja; azonban flelmetesen jelzi mr az egyhz letnek kezdetn, hogy aki gy akar a gylekezethez tartozni, hogy kzben azonosul bnvel, nem meneklhet meg Isten tlettl akkor sem, ha az nem kvetkezik be olyan hirtelen, mint ahogyan az megtrtnt Annis s Szafira esetben. A bnnel val azonosuls kvetkezmnye megsemmist tlet. Flelem tmadt mindazokban, akikhez eljutott az esemny hre.

Csel. 5,12–16. Az apostolok gygytsai.

Ez a harmadik sszefoglal brzolsa a gylekezetnek (2:42–47; 4:32–37). Lukcs ezeket az sszefoglal (summrium) jellemzseket gy adja, hogy mindegyikben ms-ms vonst emeli ki letknek. Itt elssorban az apostolok munkssgt jellemzi, a gylekezet letnek egszsges szellemre utal s azt rzkelteti, hogy mennyire ignyli a np az apostolok munkjt, milyen nagyra becsli jelenltket. Vradalmaikban nem csaldnak.

12–13. A csodajelek.

Az 5:1–11-ben szemlltetett tletes csoda utn, amely flelmet idzett el sokakban (mysterium trementum), olyan elbeszls kvetkezik, amely nyilvnvalv teszi, hogy Isten knyrl r. A kpmutatst eltli, de az elesett, klnbz nyomorsgokban szenved embereknek felttel nlkl, csodlatos mdon adja szabadt erejt. Nemcsak Pter, hanem a tbbi apostol ltal is csodajelek trtntek a np krben. Arrl nincs sz, hogy Lukcs Ptert gy igyekezne feltntetni mint a 12 vezetjt. Lukcs szerint Pter a 12 kpviselje s nem a pteri, hanem az apostoli egyhzat brzolja. Az apostolok egyek azzal a gylekezettel, amely velk egytt teljes egyetrtsben van a Salamon torncban. Elindult az a folyamat, amely egyre inkbb nyilvnvalv teszi, hogy a keresztyn gylekezet nem azonos s nem azonosthat a zsinagga, illetve a jeruzslemi templom npvel. Az apostolokrl pedig vilgoss vlik, hogy rajtuk teljesedik be Jzus grete. Kldetsk, apostolsguk jele s pecstje nemcsak az, hogy szemtani voltak a trtneti Jzus fldi munkjnak, hanem az is, hogy rendkvli csodajelek, hatalmi tettek trtnnek ltaluk. Szval s tettekkel tesznek bizonysgot a megbzst ad rrl. Teht egy apostol nemcsak gondolkod ember, nem is csak tant s igehirdet, hanem mindenekeltt hatalmas tettek kivitelezje, mivel erre Urtl felhatalmazst nyert. A gylekezet imdsga meghallgatsra tallt. Az apostolok ltal az irgalmas, ers Isten hajol le nphez. Krisztus megvlt munkja realizldik, az eljvend vilg eri megszntetik a pusztts erinek hatst, gygytanak. Nem akarnak elszakadni Izreltl, nem mondanak le npkrl. A templomban lehetsg nylik arra, hogy hatssal legyenek rjuk, vgezzk kzttk a misszii munkt. Termszetesen nem volt ott llandan mindenki a Salamon torncban, azonban tovbbra is ez maradt mg egy darabig a gylekezet sszejveteli helye. A templom udvara a Salamon torncval egytt a gylekezeti hz funkcijt ltta el. Hzanknt ugyanis csak kisebb csoportokban lehettek egytt. A templomban viszont tallkozhattak npk fiaival is. Ennek eredmnye, hogy Izrel fiai kzl egyre tbben csatlakoznak Krisztushoz, a gylekezethez. A gylekezet egszsges szelleme minden kln rendelkezs nlkl „fegyelmez” s biztostja, hogy csak azok csatlakozzanak hozzjuk, akiknek kztk a helyk, s tvol maradjanak azok, akik nem tartoznak hozzjuk.

Frfiak s nk egyarnt sokan csatlakoztak az rhoz. Lukcs ezt ismtelten hangslyozta, mert abban a korban ez nem volt termszetes. A zsinaggnak nem voltak egyenrtk tagjai a frfiak s a nk. Jzus gylekezetben azonban megklnbztets nlkl ott lehettek az asszonyok is. Az utols id a nagy lehetsgek kora. A Krisztus dicssges visszajvetelvel kezdd korszakot jelzi minden tekintetben. Az ember – a frfi s a n – gy tallhat az l Istenre, hogy egymsra tall. A csaldi let alakulsa szempontjbl ez rendkvl jelents dolog. A frfi s a n a teremtsben kapott kldetst egytt tltheti be az jjteremts rendjhez tartoz gylekezet, az egyhz keretn bell.

14–16. A np annyira ignyli az apostolok munkjt, hogy mindenkppen igyekeznek elrni ket.

A klinarion a klin sz kicsinytse: kisebb, knnyebben mozgathat fekvhelyet jelent. A krabatos valsznleg macedn klcsnsz: szegnyesebb kivitel hordozhat gy. Mindkett megknnyti a tehetetlen betegek hordozst. Pter kzvetlen kzelsge Ura gygyt erejt kzvetti. Akiket bernykoz, nem azrt gygyulnak meg, mert Pternek mg az rnyka is gygyt – ez csupn a dolog kls, lthat oldala –, hanem azrt, mert gy a Pterrel egytt jelenlv (Mt 28:20), szabadt r hatsa al kerltek, erejben rszesltek – ez a dolog lnyege, lthatatlan rsze. A csodahit szinte mindig a babona hatrt srolja. A kett kztt az a klnbsg, hogy a babona a lnyeg megltsa nlkl a csoda ormlis elemt ragadja meg, a csodahit pedig a csoda tartalmt, ezrt nem zavarja a rendkvli forma. Pter s a tbbi apostol annak erejvel jr, akirl a Zsoltrok knyvben olvasunk (Zsolt 17:8; 36:8; 91:1; 121:5). „Isten rnyka” az segt hatalmt jelz kifejezs. Isten kvetei az segtsget nyjt erejnek kzvetti. A gygytsokkal Izrel rgi nagy krdse olddik meg. Az egyhz megtallta npe letnek azt a beteg pontjt, amely srgs segtsget ignyelt. Isten kvetei ltal segtsget, oltalmat jelent npnek; jelzi, hogy a teljes s vgrvnyes megolds kszen van minden ember szmra. Annak a hre, ami Jeruzslemben trtnt, a krnyken is hamar ismertt lett. gy Jdebl sokan hoztk el a betegeket, hogy meggygyuljanak. Akik a gylekezetben kerestk betegeik szmra a gygyt ert, j helyen kerestk, s el is nyertk (v. Mt 4:24). A Jeruzslemen tl lv terletek nphez is szl az rmhr (ApCsel 1:8).

Csel. 5,17–42. Az apostolok 2. fogsga s szabadulsa.

A rgebbi forrskritikai ezt a rszletet a 4. rszben lv hasonl jelenet ms forrsbl ered ismtlsnek tartozza. Vannak, akik a rabbinus joggyakorlat alapjn tartjk szksgesnek az ismtlst. Ki akarjk mutatni, hogy a kt kihallgatsnak kvetnie kellett egymst. Arrl van sz, hogy ismtelten olyan esemny trtnt, amelyet az elzhz hasonl eljrs kvetett. Lukcs brzolsa ktsgtelenl mvszi, brzolst az let realitsa ihleti. Brutlis eszkzk alkalmazsa eredmnytelen az igazi egyhzzal szemben. Ha Isten kveteit tzbe vetik, Isten angyala szll le hozzjuk, hogy megszabadtsa ket (Dn 3:25–33). Ha nagyobb a veszly, dicssgesebb a szabadts. A dicssg Ura megteremti az apostolok munkjnak szubjektv s objektv feltteleit. Vitathatatlan, hogy vannak Lukcs evangliumban is s az Apostolok cselekedeteiben is olyan rszletek, amelyek feltnen hasonltanak egymshoz; nincs nagy klnbsg kzttk. Ez viszont gy van az letben is. Ha az ApCsel eddigi rszleteinek hasonl esemnyeit prhuzamba lltjuk – gy a kvetkez egysgeket –, nyilvn lthatjuk ezt. 1. a pnksdi esemny (2:1–41 = 4:3k.). 2. Az sgylekezet lete (2:42.44–47 = 4:32–5:11). 3. Az apostoli csodk (2:43; 3:1–26 = 5:12–16). 4. Az apostolok letartztatsa s fogsga (4:1–4 = 5:17–27). 5. Kihallgats a nagytancs eltt (4:5–22 = 5:27–40). Pter beszde s egy zrt ajtk mgtti tancskozs (4:15–17 = 5:34–39). 6. A szabadon bocsts (4:21–31 = 5:40–42). Az esemnyek jelentsgt Lukcs brzolsmdjval is alhzza, s rzkelteti azok fontossgt, valamint pozitv zenett. Isten terve szerint, emberi eszkzk ltal bontakoztatja ki azt a misszii munkt, amely az ember javt s dvssgt szolglja, br vannak ppen azok krben, akik nphez vezet rteghez tartoztak, akik a rendelkezskre ll hatalmi eszkzkkel igyekeznek gtolni, st megtiltani azt. A kettzst Lukcs rszrl nem tekinthetjk csupn irodalmi fogsnak. Egyrszt sokkal inkbb az sgylekezet modelljeknt tekintend lete hangslyozsnak, msrszt az apostoli kr, a 12-es kr kldetse szemlltetsnek. Az egyhz lete nem zavartalan: bels s kls ksrtsekkel kell szmolnia; a negatv jelensgeket pedig fel kell szmolnia. A 12-es kr kldetse teljestst akkor is vllalja s vgzi, ha az szenvedssel prosul. A 12 az lett tette r arra az gyre, amit a misszii munka jelent. Hirdetik az igt, mert erre felhatalmazst kaptak s kzvettik az r Jzus gygyt erejt, orvosoljk npk bajait, mert ez is hozztartozik az apostoli munkhoz.

17–18. Hatsgi rizetbe vettk az apostolokat.

A fpap s prtja, a sadduceusok a keresztynsg ellensgei. Eplsthsan zsou (gen. v. ApCsel 13:45). Irigysg, fltkenysg motivlja intzkedsket: az apostolok letartztatst s brtnbe vetsket. Eredmnyes, j munkjuk veszlyezteti a rgi rendet. Nemcsak Pter s Jnos ellen folyik az jabb eljrs, hanem valamennyi tantvny ellen. A fogsg slyosabb, mint az elz esetben. Ez n. „llamfogsg” (v. ApCsel 16:37; 18:28; 20:20).

19–20. Az r kiszabadtja az apostolokat.

Az aggelos kyrou „az r angyala”, „kldtte”, „kvete” (v. 8:26; 12:7.11; 27:23) a szabadt. Ez emberekre s szellemi, mennyei lnyekre egyarnt hasznlt, funkcit meghatroz kifejezs. Az apostolok szabadtsa trtnhetett mennyei lny vagy fldi ember ltal. Nem tudjuk, hogy Isten vilgnak melyik kategrijba tartozott a szabadt. Ha trtnetesen a szabadtst emberi eszkz hajtotta vgre, semmivel nem kisebb jelentsg, ha szellemi lny tette volna. Az emberi eszkz ugyangy mlt az aggelos kyriou meghatrozsra, mint a szellemi vilghoz tartoz lny. Ezen kvl mg ktszer tallkozunk az ApCselben a szabadtsnak ezzel a mdjval (12:6–11 s 16:26k.). A csoda motvumainak vannak vallstrtneti prhuzamai, de zenete egyeddlll. Mindhrom azt hirdeti, hogy az evanglium tjt sem fogsg, sem bilincs nem tartztathatja fel, mert Isten karja elg ers ahhoz, hogy a brtn ajtajnak reteszeit elmozdtsa s az ajtt kinyissa. A csoda az apostolok kldetst igazolja. Isten szellemi lnyeket is ignybe vesz szolgi megszabadtsra. Mindenesetre a szabadt szemlye titok marad, a szabadts azonban mindenki szmra egyrtelm. Az r kldtte, akrki legyen is, az r parancst teljesti. Elmondja az apostoloknak, hogy szabadsgukat tovbbi szolglatra kapjk, az letre vezet s letet teremt beszd hirdetsre (Jn 6:63). A ta hrmata ts zs pants klns, sajtos kifejezs; jelentse ugyanaz, mint a ts strias pants kifejezs, vagyis szabadtst, dvssget jelent beszdrl van sz, amely az embert szabadd, fggetlenn teszi az ellensgtl, a bntl, s elktelezi az r szolglatra. A szabadsg nem azt jelenti, hogy az ember kilheti megromlott emberi termszett, hanem ppen ellenkezleg: azzal szemben tltheti be az rtl kapott kldetst. Istennek tetszen lhet, szkebb s tgabb krnyezetnek javra.

21. Az apostolok teljestik megbzsukat, a fpap s bartai folytatjk akcijukat.

jflkor nyitjk ki a templomot (Ios. Ant. 18:29), mert az imdkoz emberek ott mondjk el a hajnali imt. Az apostolok nekik hirdetik az Igt. Hsgesek a szabadt rhoz, engedelmeskednek parancsnak. Nem az letket mentik, hanem az let beszdt hirdetik. A fpap s krnyezete kzben a trgyals zavartalan folytatshoz szksges rendelkezseket foganatostja. A fpap neve nincs meghatrozva, valsznleg Kajafsrl van sz, mert volt sadduceus. Azt ugyanis nem tudjuk, hogy Anns is sadduceus volt-e. Ismt a nagytancs a tancskoz s brskod szerv, ez az Izrel nneinek testlete.

22–25. Az rizetbe helyezett apostolok nem a brtnben, hanem a templomban vannak.

A szolgk meglep tapasztalata zavart tmaszt a testlet tagjai kztt. Ltszlag minden a legnagyobb rendben volt – s mg sincs rendben, mert a foglyok nincsenek a helykn. A brtnt a szolgk resen talltk. A templom felgyeljt – mint a rend legfbb rt – a foglyok eltnse klnsen kellemetlenl rintette.
Brtn s rsg nem tartztatta fel a szabadt Urat, brmilyen gondos s szigor is az. A nagytancsnak szl ez a jelads, de nem veszik szre. A zavart s feszltsget egy msik hrads oldja fel. Az apostolok elrhetk, a templomban vannak. Nem az letket mentik, hanem az r tmutatsnak engedelmeskedve hirdetik az r zenett, amelyre minden embernek szksge van. Kzlik a j hrt; jelzik a hall llapotbl az letre vezet utat. Szolgival az r rendelkezik, akadlyok legyzse rn teremt lehetsget megbzatsuk teljestsre.

26–28. A nagytancs eltt.

Az rsg parancsnoka s trsai nem akarnak a np igazsgos tletnek ldozataiv esni, ezrt vatosak. Nem alkalmaznak erszakot az apostolokkal szemben. A fpap felelssgre vonja ket. Olyan tekintlyt ignyel magnak, amely egyedl Istent illeti meg. Olyan engedelmessget vr tlk, amely az Isten irnti engedelmessggel azonos; olyan engedetlensget kr szmon rajtuk, amely kizrja az Isten irnti engedelmessget. Attl a hresztelstl fl, aminek alapja van (Mt 27:25).

29–33. „Engedelmeskedni Istennek kell inkbb, mint embereknek”.

Pter s trsai jl tlik meg a helyzetet. A fpap hangja nem az Isten hangja, ignye nem az r ignye. Tetteiben, rendelkezseiben fpap ltre Isten ellensgnek bizonyul. Az igazsgot akarja elnmtani, mert ez gykeres vltozst kvn tle. Isten tette Jzust igazolta. Feltmasztotta azt, akit Izrel hallra adott. Isten s az npe kztt les ellentt van. Az skeresztyn igehirdets kzponti mondanivalja Krisztus feltmasztsa, Istennek az a tette, amely ltal jelzi, hogy legyzte az ellensget, megtrte a hall hatalmt. Az skeresztyn igehirdets azon rmhr kzlsvel kezddik, amely minden embernek rmet jelent. Nem az letet pusztt er az az utols sz az let s hall krdsben. Jzust Isten feltmasztotta. Minden hatalmassg s er fl emelte, fejedelemm, vezetv, szabadtv tette. dvssgnknek, megvltsunknak az alapja nem emberi vlekeds, illetve teolgiai vagy ppen vilgnzeti koncepci, hanem a mindezektl fggetlen isteni tett. Szilrd fundamentuma van hitnknek, Isten minden emberi elgondolst megdbbent tette. Isten nemcsak a nem ltezket tette ltezkk, hanem a halottakat is lv teszi. Isten nemcsak teremt r, hanem jjteremt hatalmassg is. Isten azt a tnyt is meg tudta vltoztatni, amelyet az ember vltozhatatlannak tartott. Isten az, aki jjteremtette a halott Jzust, megsemmistve a hall erit. Jzus trtnete akkor is valsg, ha nem akarnak hallani rla. Jzus szenvedse s megdicslse olyan esemnyt, amelynek tani vannak, szabadt munkjt sokan megtapasztaltk. Az skeresztyn igehirdets msodik helyen nevezi meg azt a bnt, mai hallgatsgnak vtke (v. 5Mz 21:22k. LXX. ApCsel 10:39; Gal 3:13). Jzus feltmasztsa a hallbl nem egyszeren az rgi letnek helyrelltsa, hanem egy egszen j, dicssges test, amellyel a hallbl feltmasztott emberi egzisztencia jellegt jelzi. Majd 40 nap utn thelyezi t Isten az rkkval fii ltmdjba, j, dicssges funkcijba, gy juttatja teljessgre az jjteremts munkjt. A 2–36-ban azt mondta el Pter, hogy rr s Messiss tette Isten a Krisztust. Itt arrl szl, hogy Isten jobbjra emelte mint fejedelmet, vagyis mindenekfltti uralommal ruhzta fel mint megtartt, megmentt. Krisztus a Szabadt, a Megvlt, az dvzt (Zsolt 19:15; zs 41:14; 44:6; 49:7.26; 43:3; 59:20; 63:16; Jer 50:34; Hs 13:4). Izrel lehetsget kap a dntsre. ltala ad Isten Izrelnek letet. ltala juthat kzssgre az l Istennel A szentllek az sszekt kapocs Isten s npe kztt. Az apostolok mellett s ltal a Szentllek tesz bizonysgot, akit Isten ksz mindazoknak ajndkozni, akik engedelmeskednek neki. A nagytancs tagjai kzl a hatalom emberei kptelenek elviselni az igazsgot. Hatalmi eszkzkkel akarnak segteni magukon. Az apostolokat vgrvnyesen el akarjk nmtani. A megtrsre hv szra az ember vagy sszetrik s meghajlik a mindenhat Isten ignye eltt, vagy a gyllet hatsa al kerl. A gyllet gtlstalann teszi az embert, embergyilkossgra kszteti.

34–39. Gamliel tancs.

Gamliel neve a hb. gamli-el: „Isten megfizet rtem”, vagy „Isten megfizetse”. Valsznleg a nagy trvnytant, Hilll unokja. Mkdse 25–50 kz esik. a tarzuszi Saul tantja (ApCsel 22:30). vatossgra inti trsait. Kt trtnelmi pldn szemllteti, hogy felesleges az erszakos eljrs alkalmazsa. Theudas felkelse Iosephus Antiquitatese szerint Cuspius Fadus prokurtor idejre, teht 44 utnra esik. Ez Gamliel beszdnek idejn mg nem trtnhetett meg. Elkpzelhet azonban, hogy kt hasonl nev felkel is volt – ez a nv s a felkels is gyakori volt akkoriban –, s Lukcs egy elbbire cloz. A msodik eset idpontjnak megjellsvel nincs problma (Ios. Ant. 18,1,1.6). Az apograph a Quirinius-fle census (Lk 2:1). Jds a Rmai Birodalom ellen szervez felkelst. Egyik mozgalom sem volt hossz let. Az erszak alkalmazsa az apostolokkal szemben nem clszer. A theomachos a keresztyn grg irodalomban egyedl itt fordul el, a profn irodalomban Euripidsz ta gyakori. Gemliel a trtnelmi vllalkozsok sikert teszi meg mrcnek. Nem a Kijelents, nem az rs alapjn mrlegel, hanem a jzan emberi rtelem, a humnus ember gondolkodsa alapjn. llsfoglalsa trtnetfilozfia. Nem az rs s hit hatrozza meg rtkelst, hanem az esemnyek alakulsa s a jzan sz. – Az rstud Gamliel nem az rsra hivatkozik, ellenttben a „laikus” Pterrel, aki az rs alapjn rzkeli az esemnyeket. Pter az r tmutatsa alapjn az rs fnyben rtkelt. Az rs tekintlye dnt az apostolok szmra.

41. Megvesszzs. Gamlielnek sikerlt megakadlyoznia a hallbntetst, de a testi fenytket nem. A szadduceusok ezzel akarjk foganatostani szigor tilalmukat. A vesszzs brutlis dolog, korbccsal trtnt (Mk 13:9; ApCsel 22:19).

41–42. A tantvnyok tja Krisztus tja.

rmmel vllaljk a szenvedseket, nem panaszkodva, nem keseren (Mt 5:11k.; Lk 6:22–23). A prbk nem riasztjk meg ket: folytatjk munkjukat. A templom mell kerl a hz, a tants melle az evanglium hirdetse. Ez a megjegyzs utal munkssguk kvetkez rszletre. Az evanglium, amit hirdetnek, rviden sszefoglalhat: Jzus a Krisztus. az isteni gretek beteljestje, aki megment a bntl, halltl, krhozattl. Izrel kirlya, a npek Szabadtja.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!