Csel. I. RSZ
Csel. 1,1–8. Visszapillants, s bcszs.
A szerz visszatekint elz munkjra: Jzus Krisztus bcszik tantvnyaitl. Lukcs mve msodik ktett az els rsz rvid tartalmi sszefoglalsval vezeti be. Ez az sszefoglals bemutatja azt a szerves kapcsolatot, amely az egsz jszvetsg tbb mint negyedrszt kitev kt mve, Lukcs evangliuma s az Apostolok Cselekedetei kztt van. Az apostolok tetteinek Jzus Krisztus munkja az elzmnye s alapja. Jzus Krisztus munkjt – rendelkezse szerint – az apostolok tettei kvetik. A megdicslt Krisztus tantvnyai ltal munklkodik.
1–3. Bevezets.
A szerz mve msodik ktett – ppen gy, mint az elst – Theophilosnak (Istenszeret) ajnlja. Az kori rk szoksaihoz alkalmazkodik mve bevezetsnek megszerkesztsben. A „Theophilos”-t tbbnyire „fednvnek” tartjk, s Flavius Clemens-t, az elkel rmai konzult sejtik mgtte. Theophilos a kor ignyeinek megfelel formban kapja kezbe a Krisztus munkjval foglalkoz kt mvet. A kortrs forma tkszts az evangliumi tartalom szmra.
Az els m rvid tartalmi sszefoglalsa a msodik tartalmra utal. A rszlet kzppontjban a jv munksai llnak: az apostolok. Isten dntse, Jzus vlasztsa alapjn lettek Isten orszga munksai. Isten elhatrozsa lltotta Izrel lre Mzest (2Mz 3), vlasztotta ki Dvidot (1Sm 16:12), az dntse elzte meg a prftk szolglatt (Jer 1:5). Tantvnyai sem azok lettek, akik maguk ajnlottk magukat (Lk 9:57–62), hanem azok, akiket Jzus hvott el (Lk 6:12). Maga mellett neveli ket. Szemlyes kapcsolatra van szksg ahhoz, hogy a tantvnyok Krisztus szerint val szemlyisge kialakuljon; taniv lehessenek fldi lete esemnyeinek, vltsgot szerzett hallnak, a hallon diadalmaskod letnek s a feltmadst kvet jeleknek. Az „apostol” megnevezs, az apostoli cm a 12-t illeti meg. Kzlk esett ki Jds, akinek a tisztt ms veszi t (ApCsel 1:13–26). Az „apostol” meghatrozs az egyhz letvel kezdd idszakban hasznlatos (ApCsel 6:5; 9:15; 13:7). A feltmasztott Jzus negyven napot fordtott tantvnyai nevelsre. is negyven napig kszlt messisi munkjnak megkezdsre a pusztban (Mt 4:2 par.). A negyven Izrel trtnetben tbbszr elfordul szent szm: Mzes negyven napig volt a Snai-hegyen Izrel negyven vig vndorolt a pusztban. A negyvenes szm azonban arrl is beszl, hogy Jzus feltmadsa utn pontosan meghatrozhat ideig volt tantvnyaival egytt. Ez a tny leleplezi s lehetetlenn teszi azokat a tvtantkat, akik arra hivatkoztak, hogy kzvetlenl Jzustl nyertk tantsukat. Krisztus nem veket, hanem napokat tlttt feltmadsa utn a fldn. A tantvnyok nagykorsgra nevelsnek ideje ez a nhny nap. Arra tantja ket, hogy ha nincs lthat mdon kztk, akkor is velk van, velk l. Feltmadsa tnyt azzal ersti meg, hogy tbbszr megjelenik kztk. Mikor egytt van velk, kldetskrl szl. Azzal ersti hitket, hogy l rknt jelenik meg kztk, s gy szilrdtja meg remnysgket, hogy dicssges testben vlik lthatv. A tantvnyok eltt evett s ivott (Lk 24:31–43). Testi formban val megjelenseinek sorozata bizonysga annak, hogy Jzus feltmadsa valsg. A tantvnyok tapasztalatnak objektv alapja van. Jzus megjelenseit nem rja le egyenknt a m szerzje: tmren sszefoglalja ezeket. Ilyen sszefoglalsok – szaknyelven summriumok – sorozatosan fordulnak el a mben, mint ahogyan arrl a knyv bevezetsben is sz van. Lukcs gy rzkelteti, hogy nem mindenrl szmol be. Sokkal tbb esemny trtnt annl, amennyit kzl. Ez az idszak – amelyben Jzus kereszthalla utn mint feltmadott van jelen a tantvnyi krben – mg hozztartozik Jzus fldi idejhez, fldi munkssghoz. Isten orszgnak dolgai, tartalma, az, amit Jzus meghirdetett s megjelentett, mindaz, amirl Lk evangliuma tudst, alapja s elksztse annak ami a tantvnyokra vr. Az Isten orszgrl szl evanglium hirdetse sszekapcsolja Jzus s az apostolok kort, kontinuitst jelent a Jzus fellpsvel kezdd s az apostolok munkjval folytatd id, az egyhz kora kztt.
4–5. Jzus tmutatsa s a Szentllek grete.
Utols alkalommal van egytt Jzus tantvnyaival (Synalizomenos: a synalizesthai-bl „egytt eszik st” – „egy asztalnl l”, vagy „egybegyl”.) gy van velk akkor is, mint eddig brmikor: kszti ket a jvre. Isten Jeruzslemben kezdi minden npre kiterjed dvzt munkjt. Itt kell megvrni a munkra szlt jelet s ert. Az szvetsg npnek szent vrosa lett az jszvetsg npnek a blcsje. Jzus atyja grett ersti meg. Mr kereszthalla eltt szlt a msik Vigasztalrl, az Igazsg Lelknek eljvetelrl (Jn 14:16–17), most Keresztel Jnos mondatval hirdeti meg az gret beteljesedst. Sajtjaknt vllalja Keresztel Jnos prfcijt. A tantvnyoknak ugyanarra az erre van szksgk, amivel Jzus fldi letben jrt. Munkjuk felttele a Szentllek elnyerse. Emberi buzgsg, lelkeseds, mg a Jzus kzelben eltlttt nhny v sem elg ahhoz, hogy a rjuk bzott munkt elvgezhessk. Mennyi erre van szksgk. Keresztel Jnos a szolgai formban megjelent Krisztus szmra ksztette fel Izrelt, a tantvnyok a dicssgben eljvend Krisztus szmra ksztik fel a messisi gylekezetet. Lukcs jra egy summrium jelleg sszefoglals utn kapcsolja ssze a kisebb egysgeket.
Jzus messisi munkjnak kezdethez tartozott Jnos keresztsge (v. ApCsel 1:22; 10:37; 13:24; 19:4; v. Lk 3:23; 16:16), amely vzzel trtnt (Lk 3:16). E korszak vgt jelenti a mennybemenetel napja (ApCsel 1:2.22). Az egyhz letnek kezdett az apostolok s az els gylekezet Llek ltal val keresztsge jelenti (ApCsel 2:1–4; 11:15k.). A kt korszak kzti klnbsget az rzkelteti, hogy az elsben egyedl Jzus rszeslt a Szentllekben, a msodikban a Llek kitltetett minden testre (ApCsel 2:17c = Jel 2:18). Elszr az apostolokra s a mellettk ll npre, ksbb a pognyokra is (ApCsel 10:44k.; 11:15). Jnos csak vzzel keresztelt, gy Jzus tantvnyai is csak vzzel keresztelkedtek meg (Lk 3:21; 7:29), Jzus viszont Jnos ltal mr nemcsak a vzkeresztsgben rszeslt, hanem magtl az Atytl kapta a Szentlelket (Lk 3:22; 4:1; 14:18; ApCsel 10:38). Jnos gy hirdette Jzust, gy tett bizonysgot rla, mint aki Llekkel s tzzel keresztel (Lk 3:16). A Llek grete – mit mr Jnos is meghirdetett – most Jzus rszrl ismtldik meg. j korszak a kszbn: a Llek kitltetse a kzeli napok esemnye.
6–8. A tantvnyok flrertik Jzus beszdt, ezrt jra foglalkozik a krdssel.
A tantvnyok arra gondolnak, hogy elrkezett az izreli kirlysg helyrelltsnak ideje. Politikai hatalomra gondolnak, krlmnyeik megvltoztatsra szmtanak. Gondolkodsmdjuk testi, szkltkr, nz s mg mindig nacionalista. k csak Izrelre gondolnak, pedig az r dvtervben a npek is benne vannak, s ezt a prftk mr vszzadokkal Jzus megjelense eltt igyekeztek tudatostani npk tagjaiban (zs 49:6). Az orszg helyrelltsa megtrtnik, Isten orszga azonban nemcsak Izrel, hanem a npek is. Az dvssgben Izrel s a npek fiai egytt rszeslnek. Az „r” megszlts Lk evangliumban is gyakran szerepel, de klnsen a hsvti bizonysgttelben gyakori (Lk 24:3.34). Jzus tantvnyai szk ltkr nzeteit igyekszik kijavtani. Illziikat eloszlatja, s a realits talajra lltja ket. jra gy beszl feladatukrl, hogy elbb arrl szl, ami nem az dolguk. Isten, az Atya az id ura. Kijelentst adott az egsz korszak s a klnbz alkalmak tartalmrl (Mt 10; 2Tim 3:1–9), de magnak tartja fenn az dvtrtnet mg htralv esemnyei megvalsulsnak az idpontjt (Mt 24:36): vannak titkok, amelyek az ri. Isten dicssges uralkodsa kezdetnek s az r visszajvetelnek idpontja is ezek sorba tartozik. Semmifle konkrt idpontot nem jelentett ki, nem hatrozott meg. Errl nem tjkoztatta tantvnyait, ppen ezrt clt tvesztett minden szmtgats. Csdt mond minden olyan vllalkozs, amely olyan dologrl akar ismereteket kzlni, amirl az r nem tjkoztatta tantvnyait, st kifejezetten tiltotta a velk val foglalkozst. A tantvnyok feladata nem az, hogy az Atya hatskrbe tartoz idpontokat kutassk, hanem az, hogy jl ljenek azzal az alkalommal, amit az Atya mr elhozott. Felismerjk, vllaljk s vgezzk a maguk sajtos munkjt. Munkjuk tartalma a feltmadt Jzusrl val bizonysgttel. Munkaterletk az egsz lakott fld Jeruzslembl kiindulva. A munka felttele a Szentllek elnyerse. Jzus vlasznak pozitv rsze elszr ismtli meg a Szentllek grett. A Szentllek elnyerse felhatalmazst jelent az apostoli tiszt gyakorlsra. Az apostoli bizonysgttel tartama nem az dvtrtnet vgs nagy esemnynek az elrejelzse, hanem annak az ernek, amit a Llek ltal nyernek, tovbbtsa minden np szmra, hogy gy szabadulst, gygyulst, dvssget nyerjenek (Lk 24:47). A Llek klcsnzi az apostoli szolglathoz szksges ert, gy szll le rjuk (Lk 1:35; 21:35; 24:48k.), hogy munkjukra felfegyverezze ket, mint ahogyan Jzust is felfegyverezte messisi munkja kezdetn (Lk 3:22; 4:1.14). Jelentsgben s mreteiben egyarnt rendkvli ez a munka, azrt ad Isten rendkvli ert hozz. Az Izrelbl elindul bizonysgttelnek a npekhez kell eljutnia. Isten a npek Ura. A knyv ftmjt veti fel a nyolcadik vers msodik fele. Jzus vilgmret munkatervnek megvalstst szemllteti az egsz knyv. Elszr Jeruzslemben s Jdeban (1–7), utna Samriban (8k.), majd a npek kzt folyik a misszii munka (10–28).
Csel. 1,9–14 Jzus mennybemenetele.
Jzus mennybemenetele tank eltt trtnt. Az epifnik sort lezr, negatv epifnia. Ez az egyetlen hely az jszvetsgben, amely rszletesen beszmol rla. Lk 24:50k. tudstst itt kifejtve talljuk. Az sgylekezetben szilrdan lt az a bizonyossg, hogy Krisztus az Atya jobbjra emeltetett, az r mennyen s fldn; r mindenekfelett, Isten eltt kzbenjr rtnk (ApCsel 2:33–36; 5:31; 10:42; 1Kor 15:25; Fil 2:9–11; 1Thessz 4:16k.; 2Thessz 1:7k.; 1Tim 3:16; Zsid 1:3k..7–9; 1Pt 3:22). Teht a mennybemenetel Lk 24:51–53 parallelje, megismtelt varicija olyan mdon, hogy a Lk eltti megragad hagyomnyanyaggal kiegszti (ld. 9b). Ahogyan Jzus utols egyttlte tantvnyaival grettel zrult, gy a mennyi kvetek szava is azzal fejezdik be: a Krisztus dicssges visszajvetelre val emlkezssel.
9–11. Szemk lttra eltvozott tlk.
Amikor Jzus elmondta mindazt, amire tantvnyainak az adott helyzetben szksgk volt, felemeltetett. Ezzel a negatv formja trtnt meg annak, amit eddig tapasztaltak. Az eddigiek sorn ugyanis – szmtalan esetben – Jzus nem volt kztk, de megjelent kreikben, itt fordtva trtnt a dolog: a kztk lv Jzust nem lttk tbb, mikzben jelt adta annak, hogy eltvozsa Isten munkja. Ez egyben azt is jelzi hogy Isten dvterve egy lpssel elbbre jutott: Jzus lthatatlann lett tantvnyai eltt, mert megvltozott a ltformja, mennyei ltformba kerlt. Eljvetelekor a fldi vilg trvnyszersgeihez, az emberekhez alkalmazkodott. Mikor Ebbe a vilgba jtt: megszletett, lthatv, azaz testt lett. Eltvozsa a mennyi vilg trvnyszersgeinek jegyben trtnik, a mennyi vilgra nzve emeltetett fel, lett lthatatlann a fldi emberek szmra. Jzus mennybemenetele azt jelenti, hogy Isten Fia isteni ltformjt vette fel, a tovbbiakban isteni ltformban l s munklkodik. A tantvnyok Jzus mennybemenetelnek tani. A rendkvli lmny hatsa alatt vannak: mennyei kvetek (a fehr ruha utal mennyi eredetkre). A felh teolgia szimblum, Isten megjelensnek egyik lthat jele az szvetsgben. Jzus vgl isteni ltmdban tnt el tantvnyai szeme ell. A Megvlt tja a mennybe, isteni ltmdba vezetett, dicssges visszajvetelig ott teljesti feladatt (ApCsel 3:21). A Messis tja szenvedsen t dicssgbe vezetett (Lk 24:26; v. ApCsel 3:13). Az nneplyes megszlts eszmlteti ket. A mltrl a jvre irnytja figyelmket: arrl a Krisztusrl, aki elment, arra, aki dicssges, isteni ltformban fog majd megjelenni. Krisztus ignyt tart a fldre, eltvozsa a Szentllek eljvetelt, majd dicssges visszatrst kszti el. A beteljesedett gret tovbbi gretek beteljesedst kszti el. A mlt nagy esemnyei nem kthetnek le minket. Aki a mlton mereng, az elmulasztja a jelen feladatt, s azt kszletlenl tallja a jv. Rendkvli lmnyeknek ugyan mindig megvan az a kisrtsk, hogy lekssk az embert, azonban Isten gondoskodik arrl, hogy a mlton elmlked tantvnyait elbbre vigye.
12–14. A tantvnyok megrtettk Isten kldtteinek beszdt.
Ennek jele az, hogy az Olajfk hegyrl visszamennek Jeruzslemhez, mindssze egy szombatnapi tra. (Ennyi a pusztai tbor tmrje: 2000 lps, kb 880 m. Ennyi volt az, amit a zsid ember szombaton Jeruzslem hatrn tl megtehetett.) A fldszinti helyisgek fltt lv emeleti terembe mennek, valsznleg Mrk anyjnak, Mrinak a hzba. Az emeleti nagy terem ltalban tudsok gylekez helye, dolgozszoba s az imdkozs helye (Dn 6). A tizenegy apostol s az asszonyok egytt vannak, kztk Mria s Jzus testvrei. Jzus testi rokonsga is csatlakozott a tantvnyi krhz. Az asszonyok jelenlte annak a jele, hogy Krisztus egyhzban megsznik a klnbsg frfi s n kztt, amely Izrelben megvolt. A kibvtett tantvnyi kr egyttltnek tartalma az imdkozs. A Jzus nlkl maradt tantvnyok Jzus szellemben vannak egytt. Ez a rszlet tvezet szakasz. Jzus mennybemenetele s Mtys apostoll vlasztsa kztt: szintn summrium. A szveg megfogalmazsa nem Lukcs munkja, hiszen korbbi anyagot tartalmaz. Az apostoli lista a Mk 3:16–19-tl fggetlenl viszont Lk redakcis munkjt tkrzi. Lk hangslyozni kvnja, hogy a pnksdi esemnyre vr kzssghez az asszonyok is hozztartoztak, st a D kzirat szerint a gyermekek is. Ahogyan az res srnak is asszonyok voltak az els szemtani s bizonysgtevi, gy a kvetkez idben a 11 tantvny krhez is hozztartoznak. Itt egyrszt azokrl az asszonyokrl lehet sz, akik Jzussal s a 12-vel egytt voltak fldi munkssga idejn is (ld. Lk 8:3), msrszt Jzus anyja s rokonsga, azaz tbb csald jhet szba, hiszen Jzus testvrei ekkor mr csaldosok voltak.
Csel. 1,15–26. Az apostoli kr kiegsztse, Jds helynek betltse.
Ez az egyetlen olyan rszlet, megbzhat, j hagyomnyanyag, amely Jds helynek betltsrl, a 12. apostol jravlasztsrl szl. Jzus tizenkettt vlasztott ki kveti kzl, akiket maga mellett nevelt, s Isten orszga munksainak sznt. A 12-es szmnak mly rtelme van, Izrel tizenkt trzsre emlkeztet. Jzus tizenkt tantvnyra szmt az eljvend Isten orszgban (Lk 22:30). Szksg van a tantvnyi kr kiegsztsre. Lukcs gy szmol be a Krisztus mennybemenetele s a Szentllek eljvetele kz es napok esemnyeirl, hogy tekintettel van azokra, akiknek r (ld. 18–19. v.). Az elz summriumhoz (14. v.) kapcsolja az j elbeszlst (1:15–26), amely hrom rvid elbeszl rszletet tartalmaz (15:23–24a.26): ennek keretben egy hosszabb beszdet Ptertl (16–22) s a gylekezet rvid imdsgt (24b–25). Az anyag mr Lk rsa eltt gy rgztdtt. A bevezet rszlet idmeghatrozst ad s a krlmnyekrl tjkoztat. A msodik egysg a beszdrsz. Az imdsg szintn Lukcs eltti: Az rs fnyben rtkeli Jds tettt s annak kvetkezmnyt. A kivlasztsval visszal tantvny tettnek kvetkezmnye tlet, helyt msnak kell betlteni. A 11 szmt azzal kell kiegszteni, aki kezdettl fogva tanja volt Jzus fldi munkjnak. Ami Jds sorst illeti, Papiasz a prns helyett prstheis formt hasznlja, s a 4Mz 5:21–27-re emlkeztet. Szerinte Jds vzkros lett, szrny mdon felpuffadt, vgl sztpukkadt. A tbbfle beszmol a lnyeget egyformn mondja el. Jdst utolrte Isten tlete, kidlt a tantvnyok kzl. Egyarnt Jda trzsbl szrmazott az oltron megldozott s az Azazelnak adott bak is. A pusztai sziklk kz vetett bak – hsglznak ugrlst elidz hatsra – egy kiugr sziklahegy ldozata lesz: kzpen felhastja, belei kiomlanak. Ez a kp lehetett Jds vgnek szemlltetse mgtt is.
A 120 szemly meghatrozsa szintn a Lukcs eltti tradcibl szrmazik. A szm a 12-es krrel van sszefggsben (120 = 1012). Az arm httr nyilvnval; az onoma = szemly. Tz szemly alkothatott egy istentiszteleti csoportot. Izrel jjszletse szmra szksgesek a szemlyi felttelek is, ezrt a 12-es kr ltszmt ki kell egszteni. Ugyanazon a helyen vannak egytt: nyilvn Mria hzrl lehet sz. Pter beszde jellegzetes megszltssal kezddik.
20–26. Az j apostol jellse s vlasztsa.
Pter az rs alapjn nemcsak a helyes diagnzist llaptotta meg, hanem a megoldst is megmutatja. Jds helyre mst kell lltani. Isten orszga nem egyetlen tantvnyon ll vagy bukik. Elrehaladst egyetlen tantvny htlensge sem tartztathatja fel, ellenben az sajt magt kizrhatja belle. Az j apostol jellsnek feltteleit Pter hatrozza meg. Szemlyt illeten trgyi felttelekrl szl. Szemtanra van szksg, olyanra, aki hitelesen tud szlni Krisztusrl, mert volt alkalma megfelel trgyi ismereteket szerezni rla. A Krisztussal val let a Krisztusrl szl bizonysgttel felttele. A kt jellt Jzsef s Mtys. A vlaszts sorsvets ltal trtnik. A dntst a szveket ismer rra bzzk. A sorsvets Izrelben (1Sm 10:20kk.) s a pognyok kreiben is ismert (Jn 1:7), az jszvetsgben ez az egyetlen elfordulsa. Az imdkoz tantvnyok j munkst nyernek (Mt 9:36 par), Mtys kerl az apostolok sorba. Mtys apostol az egyetlen, aki fldi plyja befejezse utn a hagyomny szerint Nmetorszgba kerlt, s ott temettk el.
Az Atya gondoskodik arrl, hogy teljes legyen a munkra kszl tantvnyok szma. Ahogyan Jzus a tantvnyokat a Szentllek vezetse nyomn vlasztotta ki, gy Mtys vlasztsa is imdsg kisretben trtnt. A szveket ismer Urat hvja segtsgl a tantvnyok kre. Az vlasztsnak, dntsnek nyilvnvalv ttele ltal ismt kiegszlt a tantvnyi kr, amely az eszkhatolgikus Isten npnek, az egsz Izrelnek a reprezentnsa.
Az imdsgos lelklet tantvnyi krben a gylekezet aktulis krdse megolddik. Isten tmutatsa vilgoss vlik.
Csel. II. RSZ
Csel. 2,1–13. Szentllek kitltetse.
A Szentllek elnyersnek brzolsa ngy mozzanatot foglal magba. 1. A szituci ismertetse. 2. Az id s hely meghatrozsval egytt egy hallslmnyrl szl tudsts. 3. Egylts-lmny (vzi) rszesei, mely a mennybl elindtott esemny kls jele. 4. Teolgiai rtkels. Eszerint a hallhatatlan hallhatv, a lthatatlan lthatv tette nmagt. A mennybl val hang, a megjelen nyelvek a tantvnyokat egyenknt az esemnyek rszeseiv teszik.
Az esemny lersa mgtt tbb hagyomnyelemet sejtenek az rsmagyarzk. A trtnet megfogalmazsa azt rzkelteti, hogy olyan esemny lersrl van sz, melynek kzlshez nem elg az ember fogalomkszlete. A szerz a kifejezhetetlen kifejezsre vllalkozik, amikor a pnksdi esemnyrl szmol be. A termszeti jelensgektl klcsnztt kpekkel hozza kzel a pratlan jelentsg dvtrtneti valsgot: Isten kitlttte a meggrt Szentlelket. A prftai sz beteljesedett (Jel 3:1–5), Jzus grete valsgg lett (Jn 14:16; 16:7). j korszak kezddtt el, s az j korszak nyitnya a pnksdi esemny. A pnksdi trtnet ebben a formban egyszeri s megismtelhetetlen dvtrtneti tny, jelszeren mutatja az j korszak jellemz sajtossgait.
1–3. A szentllek hallhat s lthat jelensgek keretben jtt el.
A symplrousthai jelentse „beteljesteni”, „betlteni”, egy idszak, korszak idtartam befejezdse, lezrsa. A nyelvi fejlds e fogalom esetben azt a jelentstani mdosulst hozta, melynek rtelmben a plrousthai magnak a zrnapnak az elrkezst jelenti. Ugyangy szerepel az 1Mz 25:24-ben (LXX), Lk 1:57; 2:6.21k. s a 9:51 verseiben. A pentkost kiegsztend rtelem szerint a hmer-val. A zsid hag sbut a 3Mz 23:15k.-nek megfelelen a ht ht utni nap. Teht a pentkost hmera az nnep napja: a psktl szmtott 50-dik nap. A hetek nnepe nven is ismert: a bzaarats vge, amely istentiszteleti alkalom. A tantvnyok teht az aratsrt val hlaads napjn vannak egytt, amely ekkor mr a Snei-hegyen kttt szvetsg emlknnepv is lett. Az nnepnek ketts tartalma van. Ekkor lesz rszk a klns lmnyben. A 2. vers roppant rejtlyesen rja le az esemnyt. A hanghats az els, amely a mennybl jn, vagyis Istentl. Isten nevt a zsid ember krlrta. Itt is errl van sz. A hang olyan, mint egy ersen zg szl hangja. A hber ruah „szl” s „llek” ketts jelents fogalom, ugyangy a grg pno s pneyma. Olyan esemny vlik hallhatv, melynek lthat kvetkezmnye van. Az esemny krlmnyeirl a kvetkezket mondja mg el a szveg. Egy hzrl beszl, teht az sszegylekezs nem a szabadban trtnt, hanem nyilvn egy ismert, erre a clra szolgl helyen. Az istentiszteleten ez esetben lnek, mint ahogyan az a zsinaggban is szoks volt. A templomban ez msknt trtnt, ott ugyanis llva imdkoztak. Krds marad, hogy vajon az oikos kifejezs vonatkoztathat-e egyltaln a templomra, hiszen Lk azt ltalban a to hieron kifejezssel illeti. Arrl a hzrl lehet minden bizonnyal sz, amelyben mr az elzek sorn is egytt voltak.
Mindenesetre Lk tudstst nem szabad gy felfognunk, mint egy dokumentumfilmet. Nem lenne clszer, ha az apr rszletek zavarnnak bennnket a lnyek megrtsben. Arrl van teht itt sz, hogy a tantvnyok Jzus parancsra s e parancs szellemben egytt vannak, s Isten olyan erteljesen szlalt meg Krisztus feltmasztsa utn az 50. napon, hogy arra lehetetlen nem odafigyelni. A titokzatos hanghats a 3. vers szerint lthat esemnybe megy t. Tzes, megosztott lngnyelvekhez hasonl jelensget lttak, amelybl minden jelenlv ember rszeslt. Az phthsan az epifnik rzkeltetsre hasznlt kifejezs (1Kor 15). A vihar s a tz a teofnik ksr jelensge. A fellrl jv, Istentl val ajndk szemly szerint minden egyes embernek adatik. A Szentllek eljvetele ugyangy lthat formk kztt, de rejtetten trtnik, mint ahogyan az dvtrtnet tbbi esemnye. A lthat forma kijelenti, de egyttal el is rejti Istent. A Szentllek eljvetelnek lthat formja a sztoszl tzes nyelvekhez hasonl jelensg, mint ahogyan Isten Fia eljvetelnek lthat formja a betlehemi kisgyermek. Isten ezzel az esemnnyel a tantvnyokra hvta fel a jelenlvk figyelmt, mgpedig ahhoz hasonlan, ahogyan Jzus Krisztusra a Jordn partjn megkeresztelkedsekor, munkba indulsa eltt.
4. A Szentllek a tantvnyokban s ltaluk munklkodik.
A 4. versben a kls jelek kztt vgbemen esemny rtkelse kvetkezik. A 4. vers fejti meg a titkot, megvilgtja a klns jelensgeket. A hallhat s lthat titkot egyszer szavakkal vilgtja meg: mindnyjan megteltek Szentllekkel. Isten, aki nmagt adta az emberrt Jzus Krisztus ltal, nmagt adja az embernek a Szentllek ltal. A tantvnyok kapcsolatban kerltek a Szenthromsg-istennel, megkaptk a kldetskhz szksgek ert s blcsessget. Isten nagy tetteit – az dvtrtnet dnt jelentsg esemnyeit – hallgatik nyelvn hirdetik. gy szlnak, ahogyan emberi kpessgeik szerint nem tudtak volna szlni: a Llek szl ltaluk. A Szentllek hatalma alatt lv ember Istent elrhetv teszi krnyezete szmra. Ennek a nyelv az els szm eszkze. A tantvnyok „ms nyelveken” szlsa az emberben botrnkozst kelt. Az rsmagyarzk szmos racionalizl magyarzattal prbltk a termszeti ember szmra rthetv tenni ezt a pratlan, rendkvli jelensget. Isten a ms nyelvek szlsban arrl adott jelt, hogy a hatalmas tetteirl szl beszdet minden np a maga nyelvn fogja hallani, mert az evanglium hirdeti minden npnek a maga nyelvn fogjk hirdetni. A tantvnyok ms nyelven szlsa annak a jele, hogy Isten minden nyelv emberre bejelentette kirlyi ignyt, s ezt emberi beszd ltal hirdeti meg. Isten Szentlelke gy is felkszti az evanglium hirdetit a szlsra, hogy kpesek a kztk s hallgatik kzt lv nyelvi klnbsget legyzni, tudnak hallgatik nyelvn szlni.
Ami itt pillanatok alatt trtnt meg, ahhoz a tovbbiakban hosszabb idre van szksg. Az evanglium hirdeti el vannak ktelezve arra, hogy legyzzk a kztk s hallgatik kztt lv nyelvi akadlyt, nyelvi klnbsgeket. A tantvnyok „ms nyelveken” szlst nem szabad azonostani a gylekezetek letben ksbb jelentkez „nyelveken szlssal”. Itt ugyanis ez az ajndk rthetv teszi bizonysgttelket a hallgatsg szmra, ott pedig az az ajndk kizrja a gylekezetet Isten kijelentsbl, hacsak a nyelveken szl, vagy valaki ms a gylekezet tagjai kzl meg nem tudja magyarzni a nyelveken szlst (1Kor 14). Az apophthengesthai klnben nem az eksztatikus beszd, hanem az nneplyes, lelkes elads. Itt nem ellenrizhetetlen, rthetetlen, eksztatikus hanghatsrl van sz, hanem magval ragad, rendezett, lelkes megnyilatkozsrl.
5–13. Az nnepl np csodlkozva keresi a rendkvli esemny rtelmt.
A katoikein fogalma egyrtelmen azt fejezi ki, hogy lland lakhelyen lkrl van sz., azokkal szemben, akik csak tmenetileg, az nnep alkalmval tartzkodtak Jeruzslemben. Azt kvnja rzkeltetni, hogy a Jeruzslemben lak zsidk kzl azokrl van sz, akik istenflek voltak s maradtak, brhol is ltk le letk nagyobb rszt. Sz van ezek mellett a diaszprban lv zsidkrl s prozelitusokrl is, akiket a kvetkezkben a np vagy orszg megemltsvel sorol fel. Sokan ltek a vilg minden rszre visszateleplt zsidk kzl Jeruzslemben, akik ott akartk letk utols szakaszt lelni, mert ott akartak meghalni a Jeruzslemhez fzd gretekre szmtva. Ugyanezek kzl a mg diaszpra-sorban lvk kzl nagyon sokat jttek el az nnepekre, gy az aratsrt val hlads nnepre is. Az vszakok kzl ez volt a legkedvezbb az nneplsre. Az akkor ismert vilg minden rsze kpviseltette magt ezen az nnepen is. Kis-zsia, szak-Afrika s Eurpa klnfle nyelveket beszl zsid s Izrel egy Istent imd nem zsid (prozelitus) tagjai voltak egytt. A felsorols keletrl nyugat fel halad. A Iudaioi-t a szvegek egy rsze trlsre javasolja, ami klnben evidens. Ha ezt azzal egytt figyelembe vesszk, hogy a krtaiakat s arabokat is leszmtjuk (mivel e kt meghatrozs a felsorolsbl kiesik) akkor ppen 12 marad. Ez a 12 trzshz fzd greteket eleventen fel. Nem tartom viszont vletlennek, hogy ez a lista mr tlmutat a 12-n. Az j korszak ugyanis gy szl Izrelnek, hogy vele egytt mr nyitott a npek fel. Az j korszak mr nemcsak Izrelnek, hanem a npeknek is hirdeti azt az j lehetsget, ami a Krisztus vlsgmunkja alapjn a Llek ltal megragadhat. Az rsmagyarzk egy rsze a felsorolt listban egy vulgris-asztrolgiai vilgnzet tkrzdst ltja. Ez a 12 llatvhz tartoz npeket oly mdon osztlyozva ltja itt egytt, hogy egynek veszi azokat, akik ugyanahhoz az llatvhz tartoznak tudjk magukat. Ennek megfelelen a kvetkez felosztst nyerjk:
1. Kos Perzsia prtusok, mdek, elmitk
2. Bika Babilon = Mezopotmia Mezopotmia
Szria
3. Ikrek Kappadcia Kappadcia
4. Rk Armnia Pontus
5. Oroszln zsia zsia
6. Szz Hellas = Grgorszg Frgia s Pamfilia
7. Mrleg Lbia s Cyrn a Cirn melletti Lbia
8. Skorpi Itlia a Rmbl valk
9. Nyilas Cilcia, Krta krtaiak
10. Kecskebak Szria Jdea
11. Vznt Egyiptom Egyiptom
12. Hal Vrs-tenger s India arabok
Ez a lista mg a rmai kor eltti meghatrozsokat tartalmazza: azt szemllteti, hogy a npek kztt l zsidsg a npek krbl val prozelitusokkal egytt volt ott az nnepen. Voltak teht olyanok, akiknek anyanyelve a hber, illetve az arm volt, s emellett tudtk azt a nyelvet, amelyre lakhelykn szksg volt, de voltak olyanok is, akiknek az anyanyelve a megnevezett vidken beszlt nyelv volt, st valamelyest tudtk azt a nyelvet is, amely az istentisztelet nyelve volt. Ez a lista tovbb azt hirdeti, hogy Izrel tbb-kevesebb sikerrel a npek kz vitte Istent, s a npek fiai kztt voltak olyanok, akik kerestk az l Istent. A jelenlvket teht a vilg valamennyi npnek kpviseljeknt tekinthetjk. Az akkor ismert vilg sztszrtsgban l zsidsg a keleti rszen Jeruzslemtl Perzsiig ltalban az arm nyelvet beszlte, a nyugati rszen pedig Jeruzslemtl Rmig a grgt. A csoda az, hogy a megszlal galileai tantvnyokat valamennyien megrtik.
Az nnepl np csodlkozva keresi a rendkvli esemny rtelmt. Az dvtrtnet esemnyei csodlkozst, mulatot vltanak ki az emberbl, mert azok megrts meghaladja az ember kpessgeit. Itt is ez trtnt. A pnksdi trtnetnek ez a rszlete annak jele, hogy a nyelvi akadly lekzdse utn is csak azok rtik meg Isten dolgait, akikben a Szentllek munklkodik. A Szentllek ltal hirdetett Ige csak akkor lesz megrtett, elfogadott Ige, ha a Szentllek a hallgatknak is adatik.
Nhnyan a jelensg lthat rsze, a tantvnyok felszabadult, kitr rme alapjn prbltk flnyesen megmagyarzni a trtnteket, a gny eszkzhez folyamodva. Ezen az ton azonban nem lehet Isten munkinak lnyegt megrteni. Aki ezeknek az esemnyeknek csak a lthat rszt veszi figyelembe, ltszateredmnyhez jut. A gg s gny felszness teszi az embert, olyan hamis biztonsgot jelent, amely tjt llja az elmlylt gondolkodsnak s a jelensgek igazi megismersnek. Isten dolgait a felsznes, nmagval eltelt ember nem rtheti meg. Az nteltsg, az nimdat veszedelmes, nagyon nehezen elhrthat akadly az l Istenhez vezet ton.
Isten a rgi keretek kzt gy kezdi jjteremt munkjt. hogy az egykor tle elidegenedett, eltvolodott embert maghoz kapcsolja a Llek ltal, s az jjteremts objektv adottsgnak meghirdetsben hasznlja fel eszkzknt. Azok, akik Jzus mellett a megfelel ismereteket a Llek ltal elsajttottk, megkaptk a felhatalmazst annak a szolglatnak a megkezdsre, amelyre a Mester felksztette ket. Az Atya dntse alapjn megtrtnt elhvs a felkszlsben folytatdott a Fi mellett, s a meggrt Szentllek elnyersvel teljesedett. A tantvnyok kldetse mgtt a Szenthromsg-isten munkja van, az emberi eszkzk Isten munkja alapjn lesznek az eszkzeiv.
Csel. 2,14–41. Pter igehirdetse.
Lukcs a kutatmunkja nyomn megtallt anyagot gy adja el, hogy a pnksdi esemny jelentsgre erteljes hangsly kerljn. A Szentllek ajndkban rszeslt ember alkalmass lett arra, hogy megrtse s megmagyarzza Isten tettt. Az dvtrtnet elz esemnyeit angyalok, mennyei kvetek magyarztk meg, a pnksdi esemnyt azonban a Szentllek ajndkban rszeslt ember. Az emberi beszd, az igehirdets hivatott arra, hogy Isten megvlt munkjt helyes megvilgtsba helyezze. Pter pnksdi beszdvel elkezddtt az igehirdets dvtrtneti funkcijnak betltse. A pnksdi prdikci ugyan Pter msodik beszde, de ez az els misszii igehirdetse a zsidk eltt. A beszd ngy egysgbl ll. Minden nagyobb egysget a hallgatsg megszltsa vezet be (14b; 22a; 29a). Az els egysg a 14b–21. Ez a pnksdi csoda megvilgtsa, az esemny jelentsgnek felmutatsa. A msodik egysg 22–28. versek: Jzus feltmadsnak hirdetse. A harmadik rszlet a 29–36. versek: rsbizonytk alapjn a pnksdi csoda htternek megvilgtsa. A feltmadt s megdicslt Krisztus, az r Jzus van a Szentllek kitltse mgtt. A negyedik rszlet a 38b–40. versek: megtrsre szl felhvs. A misszii igehirdetsek a zsidk szmra ltalban ezt a tipikus igehirdetsi szerkezetet kvetik, ilyen felptsek. 1. A szitucihoz kapcsold bevezets (14b–21). 2. Igehirdets Jzus letrl, szenvedse, halla s feltmadsa (22–24. v. 32a–36.). 3. Az apostolok szemtansgnak hangslyozsa (32). 4. Az rs bizonytkainak felsorolsa (25–31; 34–35). 5. Megtrsre szl felhvs (38b–40). Feltn, hogy minden rszlet rsidzettel zrul. 2:14b–21-bl a 17–21 = Jel 3:1–5a. A 2:22–28-bl a 25–28 a Zsolt 16:8–11b-vel egyenl. A 2:29–36; a 34–35; a Zsolt 110:1. A 2:38–40 a 40c Jel 3:5a gondolatt idzi, visszautals a beszd kezdetre, emlkeztetve 5Mz 32:5 s a Zsolt 77:8-ra a LXX szerint.
14–21. Pter az rs szava ltal ad vlaszt hallgati krdsre.
A „tizenkett” eltrbe kerl (ApCsel 1:8). Pter a szszl. Megnyilatkozsa ugyanattl a Llektl val, aki elzleg (4. v.) szlsra indtotta ket. Arrl beszl, ami lekttte az nnepl npet, megmagyarzza azt az esemnyt, amelyet Isten vitt vgbe kztk. A mdszert Mestertl tanulta (Lk 4:18–21; 24:27). Megszltsa nneplyes, mlt az igehirdetshez. Beszde bevezetseknt hallgatsga egy rsznek vdjra utal, s rviden, de hatrozottan elutastja az alaptalan gyanstst. Nem valamilyen helytelen emberi akcirl, hanem Isten munkjrl van itt sz. A klsejkben hasonl jelensgek lnyegket illeten merben klnbzhetnek, mint ahogyan itt is. – Isten tettei az rs fnyben rthet meg, az rs alapjn kerlnek helyes megvilgtsba. Isten az id, a trtnelem ura, a prftk ltal hirdette meg azt a jvt, amely az els pnksddel jelenn lett. Elkezddtt az a korszak, amely mindenki szmra lehetv teszi, hogy Istennel kzssgben, l kapcsolatban legyen; ismerje s kvesse, rtse s magyarzza tetteit. Isten ebben a korszakban a Szentllek ajndkt faj, kor, nem s trsadalmi klnbsgre val tekintet nlkl adja mindenkinek. A korszak zr esemnye Krisztus dicssges visszajvetele, amelyet a termszeti vilg rendkvli esemnyei elznek meg (v. Lk 21:8–36). Krisztus a rendkvli termszeti jelensgek kztt is megtartja azokat, akik hozz fordulnak, akik segtsgl hvjk a nevt. A rszlet zr mondata Plnl mr terminus technicusnak szmt. A Szentllek ltal munklkod megdicslt Krisztus az egsz korszakon t megtart r, szabadtst mindazok elnyerik, akik ignylik. Minden korltozs nlkl adatik a megtart er azoknak, akik az rhoz, a szabadt Jzushoz fordulnak. Az egyhz s zsidkbl s pognyokbl egybegylekezettek seregv lehet, mert az dvssg, a megtart er gret szerint minden np, minden ember.
22–28. Pter igehirdetse a Szentllek eljvetelt, jelenk esemnyt helyes sszefggsben szemllteti.
A Llek eljvetelnek a nzreti Jzus lete, munkja, szenvedse, halla, feltmasztsa s mennybemenetele a kzvetlen elzmnye s felttele. Pter megvilgtja Jzus fldi letnek s hallnak isteni s emberi oldalt. Jzus fldi letnek minden fzisban megmutatkozott, hogy Isten van vele. cselekszik ltala (Jn 5:36; 10:25). Jzus egyedl az Atytl fgg. Isten bizonysgot tett a nzreti jzus mellett, hatalmt bizonyt tettek szlnak mellett (Lk 10:13; 19:37). Izrel egy rsze azonban ellene szl (Lk 22:2; ApCsel 10:39). Ez termszetesen nem vltoztat azon a tnyen, hogy Isten kldtte volt a fldn. A mindenhat r a gonosz emberi indulatokbl szrmaz tettek ltal is tervt vitte s viszi elbbre. A Golgotn nem valami felhbortan rtelmetlen dolog trtnt, hanem Isten megvlt akarata ment vgbe (zs 53:10; Lk 24:26). Termszetesen ez nem menti azokat, akik Isten Fit keresztre adtk. Krisztus feltmadsa annak a jele, hogy Isten nemcsak az emberi gonoszsgot, hanem annak kvetkezmnyt, a hallt is legyzte, hatalmban tartja. Ereje tmasztotta letre Krisztust a hallbl, aki elsszltt a halottak kzl (Kol 1:18). Az szvetsgi iratok szavai szerint – amelyek Krisztus tjnak klnbz szakaszait vilgtottk meg., aki az rban bzik, az boldogan l fldi krlmnyei kztt, s abban a remnysgben tekint a hallra, hogy Isten uralmnak a hall sem korltja (Mt 17:23; 1Thessz 4:13–18).
29–36. Pter az atyk bizonysgt szemlyes bizonysgttelvel megerstve foglalkozik – jelenk esemnyvel – a Szentllek kitltsvel.
Dvid a csaldjbl szrmaz eljvend nagy kirlyrl prftlt: Krisztusrl. Rajta teljesedett be elszr Dvid prfcija. A szenvedsen t Isten jobbjra, azaz dicssgbe vezetett tja. Krisztus a dicssges formban val munklkods lehetsghez, az er forrshoz jutott. A dicssgben lv Krisztus nyit utat az Atya ajndka, a Szentllek szmra. A Szentllek az Atynak s a Finak a Lelke (Jn 7:39). A megdicslt Krisztus munkja az, aminek valamennyien tani voltak. Az atyk bizonysga szerint Krisztus hatalommal rendelkez r. Ura Dvidnak is, amint azt maga Dvid is meghirdette, mert a Messis, ugyankkor fia is m ert az gykbl szrmazott (Mt 22:44 par). Izrel minden tagja eltt nyilvnvalv kell vlnia annak, hogy a nzreti Jzus lete nem zrult le a kereszttel. Isten rejtetten munklkod ereje tovbbjuttatta, letre tmasztotta s olyan hatalommal ruhzta fel, amely mindenekfelett val: rvnyes a mennyben s rvnyes a fldn (Mt 16:17; 28:19; Fil 2:10). a Messis, a Szabadt. Hibaval dolog msra vrni mert az, akit a prftk hirdettek. Nem szabad msra vrni, mert az, aki a Seregek Ura nevt viseli, vele egy. Neve lnyt jelenti ki. r = lehetsgeinek nincs korltja. Lehetsgeit Atyja akarata szerint a teremtett vilg megvltsra hasznlja. Az igehirdets a tudatlansgot oszlatja el, hogy a hit tjt egyengesse. Az rs bizonysgttele s a szemtank vallomsa ersti meg azt a kijelentst, hogy a megfesztett Jzus Krisztus, aki az Atya jobbjn l, vagyis dicssges ltmdban van. az, aki grete szerint a Szentllek ajndkt kitlttte. Isten Jzus mell llt; t igazolta, akit npe keresztre fesztett. Jzus s Izrel vitjban Isten Jzust igazolta. A kereszt Krisztusa a dicssg Ura. A np tlete hallt mondott Jzusra, Isten viszont a hallbl val let lehetsgt biztostja ltala.
37–41. Az igehirdets hatsa, tmutatsa s eredmnye.
Pter igehirdetse megrinti hallgatsgt, tettre sztnzi az nnepl embereket. Szemlyes gykk vlik az Ige. A szvket thast fjdalom nem a hall jele, hanem az j let. Az Igt hallgat s az Ige ltal elmarasztalt np nem akar megmaradni jelenlegi helyzetben, keresi a kivezet utat, a megoldst. Pter tmutatsa konkrt, rthet beszd. Lpjetek a megtrs tjra: rzleti, rtelmi s akarati valtokat, egsz lnyeteket bocssstok Isten rendelkezsre, amint azt a meghirdetett Ige ignyli. A szolgai formban megjelent nzreti Jzus a megvlt Krisztus. Ezt a meggyzdst fejezi ki a nevre val hivatkozssal vllalt s kiszolgltatott keresztsg. A keresztsgnek, a Szenthromsg-istennel val kzssgnek elzmnye a bnbnat, kisrje a bnbocsnat Jzus rdemrt. ltala Isten elfogadja s ignybe veszi az embert, neki adja Szentlelkt. A lthat jelben a lthatatlan Isten adja magt. A keresztsg azt fejezi ki, hogy a termszeti ember meghalt, s letre tmadt az Istentl val j ember, aki a Szentllek vezetse szerint l. A keresztsg betagol az egyhzba, Krisztus testbe. A megkeresztelt Jzus hatalma al kerlt, a bnei meg vannak bocstva, a Szentllek ajndknak az elnyershez nem tartozik szksgkppen hozz az eksztatikus megnyilatkozs. A Llek elssorban az ember belsejt alaktja t, amelynek jele az Isten akaratra hangold let. Krisztus megvlt munkja azonban nemcsak minden npnek, hanem minden nemzedknek is szl. Az eljvend nemzedkekre is szmtott s szmt Isten. A jv npre is rvnyes a Krisztusban megmutatkoz kegyelem: sem trben, sem idben nincs korltja. Isten utdainkra is gondol, ez a garancija az egyhz megjul s folytatd letnek. A kvetkez nemzedkek s a npek, a „messze lvk” is bele vannak kalkullva Isten dvzt tervbe. Az gret mindenki. Megszabadul mindenki, aki az r nevt segtsgl hvja. A zsidk s pognyok szmra egyarnt ksz a szabadts, az dvssg, az rk let lehetsge. Mindkt fajta szmra azonos mdon rhet el. Isten a mi Istennk, csak hozz kell fordulni, mert erre megvan a lehetsgnk ahhoz, hogy ez tapasztalatt legyen szmunkra. Ha valaki megszltja a mi Istennket, az gretei beteljesedsnek rszesv lesz. A 40. vers summrium, rvid sszefoglalsa Pter tancsainak. Pter tmutatsnak clja hallgatsgnak megmentse. Engedetlen nemzedkek (v. 5Mz 32:5; Zsolt 78:8) kztt is van lehetsg a megmaradsra, de csak azoknak, akik elfogadjk az Ige tmutatst (v. 1Mz 6–8; Jzs 6:25). Pter hallgatsga gylekezett vlik. Az Ignek nemcsak hallgati voltak, hanem befogadiv is lettek (Rm 10:17). Pter prdikcijval Isten megmutatta az igehirdets helyt s jelentsgt az egyhz letben. Az els keresztyn prdikcinak az eredmnye az Ige befogadsa, a megkeresztelkeds, a csatlakozs, betagolds az egyhzba. Krds, hogy a keresztsg milyen kls formk kztt trtnt az els pnksd alkalmval, illetve az apostoli korban. Nyilvn az ApCsel szerzje nem a kls formt, hanem a keresztsg tartalmt tartja fontosnak, azrt kzli csak magt a tnyt, anlkl, hogy annak kls formjt ismertetn.
Csel. 2,42–47. Az els gylekezet lete.
A jeruzslemi gylekezetrl szl beszmolban az els idk egyhznak kpe van elttnk. A helyes kezdetet j folytats kvette: az egyhz megszletst az egyhz lete. Nem szalmalng volt a megtrsk, ami utn semmi nem marad, hanem a Krisztus testbe val betagolds, amit fejlds nvekeds kvet. Isten van jelen kztk s ltaluk a vilgban. A gylekezet lete ebben a formjban az ember egyni s kzssgi letnek tkletes megoldsrl beszl, az ember lete megoldsnak tkletes, pratlan zsengje s jele (Jel 21:3). A kvetkez nemzedkeknek azt hirdeti, hogy Krisztus megvlt munkja az let minden rszlett, egsz terlett tisztv teszi, a htkznapi dolgokat megszenteli, lehetsget ad a bajok orvoslsra; mgpedig az adott helyzetben s az adott helyzetnek megfelelen gykeres megoldsra.
42. A gylekezet aktv.
Az apostolok tantsa nemcsak a hzi alkalmakon, hanem a templomban is folyt. Krisztus parancsnak szellemben a hvk nevelsre van szksg (Mt 28:19kk.). Az szvetsg s a Krisztusra vonatkoz dolgok az apostolok tantsnak tmi. A kzssg meglse, a Krisztus javaibl val kzs rszeseds testvrknt lltja egyms mell a gylekezet tagjait: adomnyok ajndkozsra s elfogadsra indtja ket. A kenyr megtrse ltalban a kzs tkezseket jelenti. Izrelben a „kenyr megtrse” az tkezs jellsre hasznlt kifejezs. ltalban minden tkezs a feltmadott rral val kzssgre emlkeztette a gylekezetet: rvacsorv szenteldtt. Ez az rvacsora legsibb formja. Az imdkozs a naponknt Isten el vitt hlaldozat. Az imdsg a fegyver nlkliek fegyvere. A Llek az imdsg ltal a menny erit kzvetti. Ez a vers, amely az jonnan megtrtekrl szl, tvezet a hvk, a gylekezet letstlusnak ismertetshez. A tants, az adakozs, a kenyr megtrse s az imdsg gy az skeresztyn istentisztelet eleme, hogy azok kzl egy sem korltozdik csupn az istentiszteleti alkalmakra. Az apostoli tants mellett a koinnit is gy gyakoroltk a gylekezet tagjai, ahogyan arra szksg volt. A gylekezet tagjai segtgettk egymst nemcsak pnz-, hanem termszetbeli adomnyokkal is. A kenyr megtrshez hozztartozott a kehely kitltse (Lk 22:19) s a hzanknti tkezs is. Mindenekeltt az imdsg volt az, amely a zsid gylekezettel kzs. Termszetesen az imdsg sem maradt csak az istentiszteleti alkalom esemnye.
43–47. A gylekezet megbecslt, letformja bizonysgttel.
Itt kezddik az els rszletesebb „summrium”, vagyis sszefoglals s jellemzs a gylekezet letrl. A kvl lk (pas psych a hb. cl nefes) tiszteletteljes flelemmel tekintenek a gylekezetre, mint ahogyan a pogny ember tekint arra helyre, ahol Isten jelenltt sejti. A rendezett gylekezet nem megkveteli, hanem kivltja a tiszteletet. Az ilyen tisztelet nem kls knyszer hatsra tmad, hanem bels indttatsbl fakad. A Szentllek erejvel felruhzott apostolok emberi kepssgeket meghalad tettekre kpesek. A megdicslt Krisztus munkban van: Isten lehajolt nphez s kzttk van. Az apostolok Isten erejvel orvosoljk a fldi nyomorsgokat (ApCsel 3:1–10; 5:1–11.15; 9:32; 11:18). A hvk meggyzdse htkznapi letkben, letformjukban mutatkozik meg. Az let anyagi termszet dolgait sem a fldi trvnyszersgek szerint intztk, hanem a Llek megszentel munkjnak hatsa alatt. Javaikkal egyms javt segtettk el (eichon hopanta koina: „mindenket kzsen birtokoltk” vagy „mindenket kzsnek tekintettk”). Ebben a kzssgben mindaz beteljesedett, amit Isten az szvetsg npnek mondott a fld, az anyagi javak kzssgrl. Mg ott az ember nzse gyztt az Isten kijelentse felett, addig itt a Llek legyzte az emberi szv nzst. letkzssgket kt jelzvel illeti az rs: „rmmel” s „tiszta szvvel”. A gylekezet istentisztelete s lete egyarnt Istent dicsti (v. Lk 2:13.20; 9:27; ApCsel 3:8), s tapasztalja az jsgos, segt megment hatalmt. A hzakban ott van Isten, a templomban ott van a gylekezet s a tantsban nyert ldsok az letben gymlcsznek. Az egsz np kedveli, szereti, becsli ket (ApCsel 5:13). A megtart r tovbbosztja kegyelmt, nveli az egyhzat.
|