„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
APOSTOLOK CSELEKEDETEIRL IROTT KNYV Dr. Lenkeyn dr. Semsey Klra professzor
APOSTOLOK CSELEKEDETEIRL IROTT KNYV Dr. Lenkeyn dr. Semsey Klra professzor
AZ APOSTOLOK CSELEKEDETEIRL ROTT KNYV MAGYARZATA
rta: Dr. Lenkeyn dr. Semsey Klra professzor
Bevezets
A knyv helye az jszvetsgben, neve, szerzje; az egyhzi atyk bizonysgttele.
Az ApCsel a kanonizls folyamn kt jelents, klnbz mfaj iratcsoport kz kerlt. Az evangliumok s az apostoli levelek fnynek rnykban hzdott meg. Hosszabb idnek kellett eltelnie, amg az egyhz felfedezte jelentsgt. Az els igehirdetk kzl alig van valaki, aki magyarzatot rt hozz. Origenes is csak 17 homlit rt rla. Chrysostomus az els, aki a knyv rtkt felfedezte s azt nagy buzgalommal msokban is igyekezett tudatostani: 55 homlit rt rla. Ha jelentsge nem is, de maga a m mr az 1. szzad vgn ismert, hiteles iratnak szmt. Az egyhzi atyk is gy hivatkoznak r mveikben. Az 1. Kelemen levl, Antiochiai Ignatius, Barnabs levele, a Didache, Hermas Psztora, Polykarpus, a 2. Kelemen-levl, Justinus Martyr ismerik s idzik az ApCsel-t. Az jszvetsgi knon bevett, elismert iratai kz szmt Keleten s Nyugaton egyarnt, a knonalkotsi ksrletek kezdettl fogva. A cmet nem a szerz adta mvnek. Ha volt is a knyvnek eredetileg cme vagy felirata – amirl semmit nem tudunk –, akkor az ms volt, mint a ma ismert cm. A szerz szmra ugyanis az „apostolok” elnevezs a „tizenkettt” jelentette. Ebben a knyvben pedig olyanokrl is sz van – st a knyv nagy rszben olyanokrl van sz –, akik nem tartoztak a „tizenketthz”. A knyv egybknt Lukcs evangliumnak a msodik ktete: jelenlegi cmt akkor kapta, amikor a kanonizls folyamn – mfajra val tekintettel – elszakadt az els ktettl. Ez a cm a 2. szzad elejnek gondolkodst tkrzi: Pter s Pl tekintlyre utal. A knyv szerzje Lukcs, a harmadik evanglium rja. A szlssges kritikai iskolk ugyan Lukcs szerzsgt mg az n. „szemlyes tudsts”/„Wir-Bericht” esetben is megkrdjelezik, azonban felttelezseik nem bizonythatak, s az rveik nem meggyzek. Lukcs Antikhibl szrmaz, rendkvl kpzett szr keresztyn. Szemlyrl csak annyit tudunk meg a rnk maradt iratokbl, amennyi misszii munkssgval sszefgg. Pl munkatrsa, Troszban csatlakozott hozz, az esemnyek egy tekintlyes rsznek szemtanja (ApCsel 16:10–17; 20:5–12; 21:1–18; 27:1–8.16.) Pl a leveleiben szeretettel emlkezik meg rla. Lukcs Rmba is elksrte az apostolt, s mellette maradt (Kol 4:14; Filem 24; 2Tim 4:11).
A knyv szvege, nyelve, stlusa, mfaja.
A Nestle-fle kiadsban az ApCsel az egyiptomi szveg alapjn van elttnk. A szvegkritikai appartus a jelentsebb eltrseket is kzli, elssorban a nyugati szvegvarinsokat. Mivel az egyiptomi s a nyugati szvet kzt terjedelmt s stlust tekintve lnyeges klnbsg van, nmelyek a klnbsgeket azzal prbljk megmagyarzni, hogy maga a szerz hagyomnyozta ktfle vltozatban a mvet. Msok a nyugati szveget az egyiptomi szveg parafrzisnak tekintettk. Voltak azonban olyanok is, akik a nyugati szveget tekintik az ApCsel-szveg eredeti formjnak. Ma ltalban az egyiptomi szveget tekintik a szvegkritikusok az ApCsel alapszvegnek. Ennek egy simbb, javtott, de a lnyeges krdsekben semmi tbbletet nem nyjt formja, egy tuds kztl szrmaz parafrzisa a nyugati szveg. A knyv nyelve igen j koin: az jszvetsgben csak a Zsid nyelve kpvisel magasabb irodalmi szintet. rezhet a knyvn, hogy kornak mvelt embere szlal meg benne. Ismeri s hasznlja kora nyelvnek kifejezskszlett, azonban mindig alrendelve a mondanivalnak. A nyelv Lukcs esetben a hsges bizonysgttel eszkze. Szkincse elg jelents rintkezst mutat Iosephusszal, Plutarchosszal, Lukianosszal. Stlusa a bizonysgttel alzatos eszkze. Nem idealizl, hanem sokkal inkbb dramatizl: az esemnyeket a maguk eredeti znek rzkeltetsvel, minden szpts nlkl igyekszik visszaadni., a feszltsgi pontokra irnytva olvasi figyelmt. Tudatosan gyel arra, hogy ugyanaz az esemny msknt hat klnbz szitucikban, ezrt minden esemnynek azt a jelentsgt igyekszik rzkeltetni, amelyet az az j szituci ltal nyert. Mfaja pratlan az jszvetsgi irodalomban. Az rsmagyarzk egy rsze ugyan Lukcs mindkt mvt evangliumnak tekinti: az ApCsel a Szentllek evangliuma. Msok az els keresztyn egyhztrtnetet ltjk benne. Mindkt llspontnak igaza van. Az ApCsel trtneti esemnyrl szmol be, s ignybe veszi a korabeli trtnetrs eszkzeit, alkalmazkodik a kor irodalmi termkeinek formai kellkeihez (ld. Lk), azonban ebben a keretben egy specilis trtneti-teolgiai szemllet rvnyesl. A knyv bizonysgttel a feltmasztott s megdicslt Krisztusrl, aki a Szentllek ltal, emberi eszkzk ignybevtelvel munklkodik az egyhzban s ltala a vilgban. Az ApCsel bizonysgttelnek megfogalmazsban Lukcs szabadabb mint az evangliumban (ld. Lk). Ami az esemnyek lnyegt illeti, hsges a trtntekhez, egybknt nem ragaszkodik egyetlen esemny sz szerinti ismtlshez sem (9. r; 22:4; 26. r.). Szabadon kezeli anyagt, varil anlkl, hogy a trtnet lnyegt, eredeti rtelmt megvltoztatn. Az ApCsel tvolrl sem leli fel az apostoli kor egyhznak trtnett, csak arrl szmol be, ami a knyv cljnak megfelel. Az evanglium munksai kzl egyiknek sem ksri vgig a munkssgt. Az kerl eltrbe, aki az Isten vilgmret misszii munkja kibontakoztatsnak egy-egy jabb szakaszban az emberi eszkze.
A knyv anyaga, forrsai, szerkezete, clja.
Az ApCsel anyaga hrom nagy csoportba oszthat: a) nagyobb, sszefgg beszdek, melyek szerkezete a kvetkezkppen alakul: 1. Bevezets, amely a szitucihoz kapcsold mondatokat tartalmaz. 2. Igehirdets Jzus letrl, hallrl s feltmadsrl. 3. Az apostolok bizonysgttele, akik Jzus munkjnak szemtani voltak. 4. Az rsidzet, amely Isten kijelentsnek idzse rvn az gretek beteljesedst bizonytja. 5. Felszlts megtrsre; b) az n. summriumok, vagyis az egyhz letnek sszefoglal jellemzsei; c) Lukcs szerkeszt s rtkel munkjnak eredmnyei. Forrsairl semmifle felvilgostst sem ad. Ez az kori historikus esetben egybknt sem feltn. Lukcs anyagnak egy rszt Palesztinban gyjttte ssze szemtank beszmolja alapjn. Itt esetleg rsos feljegyzsekhez is hozzjuthatott. Flp s a jeruzslemi gylekezetek tagjai sok rtkes adattal szolglhattak. Komoly rsos forrsok hasznlata nem mutathat ki az ApCsel-ben, csupn az n. „szemlyes tudsts” („Wir-Bericht”). Azonban ennek maga Lukcs a szerzje, gy csak arrl van, sz, hogy feljegyzseit a kutatmunkja eredmnyeknt nyert anyaggal egytt az egysges mv szerkesztette. A kritikai iskolk llspontja szerint az ApCsel rsos forrsokra vezethet vissza. Ez a stlusbl csupn azrt nem rezhet, mert a m szerzje szabadon tdolgozta forrsait. A kritikai irnyzatok mai llspontja alapjn a knyv anyaga a kvetkez forrsokra vezethet vissza. Els felben szhoz jut egy jeruzslemi-czreai (ApCsel 3:1–5:16; 8:5–40; 9:3–11.18; 12:1–23) legends elemeket tartalmaz (2:5–17:42), s egy antikhiai-jeruzslemi forrs (6:1–8:4; 11:19–30; 12:25–15:35). A knyv msodik felben a „szemlyes tudsts” s az tinapl a szerz forrsa. A knyv szerkezete mvszi. Kt nagy rszre tagoldik. Az els rsz esemnyeinek sznhelye Jeruzslem, Samria s Czrea. A msodik rsz esemnyeinek sznhelye Palesztina mellett a Rmai Birodalom szmos kisebb nagyobb vrosa s Rma. Az els nagy egysg az segyhz lett brzolja, az egyhz letnek azt a szakaszt, amelyet a trvnyhez alkalmazkodva Izrel keretei kztt lt meg. A msodik Pl apostol misszii munkssgt, az egyhz letnek azt a szakaszt tartalmazza, amelyben az elz, elkszt jelleg esemnyek utn kialakult az egyhz letnek j rendje: a jeruzslemi apostoli gyls szellemben szabadd lett a nomizmustl. Az j tartalom j kereteket ignyelt s nyert (Mk 2:21–22). A knyv felptse az egyhz letnek esemnyeit tkrzi Jzus mennybemeneteltl Pl apostol rmai munkssgig. Minden egyes esemny magban hordja a kvetkez csrjt, jelzi s elkszti a kvetkezt. Az ellenttes plusok tallkozsbl kirobban feszltsg az egyhz letnek egy-egy j szakaszt indtotta el. Az Izrel s az sgylekezet, a hberek s hellnistk, a zsidkeresztynek s pognykeresztynek kzt tmadt ellenttek szksgess tettk a problmk mrlegelst s megoldst. Az egyhz lete teolgit szlt, a teolgia alaktotta az lett. Isten gy munklkodik, hogy az emberi tnyezbl add zavar mozzanatok ltal is tervt juttatja elbbre. A knyv clja a Jzus misszii parancsa szerint val misszii munka tjnak szemlltetse. Az ApCsel elbeszli, hogy a Jeruzslembl kiindul misszi Jden s Samrin t az akkor ismert vilg centrumba, Rmba is eljutott. Azt a nagy teolgiai fordulatot is szemllteti – mely az segyhz s misszii munksai szmra egyarnt meglep volt –, hogy Isten kilpett az szvetsgi Izrel keretei kzl, s a pognyokhoz fordult szabadtsa zenetvel, a pognyok be is fogadtk. Istennek ez a tette kszti el Izrel sorsnak megolddst (Rm 9–11). A szerz a m kzponti gondolatnak szem eltt tartsval szelektlja a rendelkezsre ll anyagot, s csak arrl szl, ami clkitzst elbbre viszi. A knyv befejezse szokatlan, de cljnak megfelel. A m eljutott az egyhz lete j, nagy korszaknak brzolsig. A knyv azok eltt tnik befejezetlennek, akik kzponti gondolatt nem ismerik vagy nem vllaljk. Lukcs kt rsa az dv-trtnet hrom nagy korszakt brzolja: Izrel, Jzus s az egyhz kort. Megmutatja, hogy az gret s az gretek beteljesedsnek kora szervesen kapcsoldik egymshoz. A trvnyes gret kort az gretek beteljesedsnek kora kveti: Isten orszgnak hirdetse (Lk 16:16) Jzus ltal, majd az egyhz kora a Llek ajndkozsa, a vilgmisszihoz szksges er kzvettse ltal. Jzus megjelense kapcsolja ssze Izrel s az egyhz korszakt.
A knyv keletkezsi helye s ideje.
A kutatsok eredmnyeinek mrlegelse utn az ltszik elfogadhatnak, hogy az ApCsel Rmban keletkezett Kr. u. 80-ban.
A knyv tartalmai felosztsa:
I. A SZENTLLEK ELJVETELNEK ELZMNYEI
1. Visszapillants s bcszs (1:1–8). 2. Jzus mennybemenetele (1:9–14). 3. Az apostoli kr kiegsztse, Jds helynek betltse (1:15–26).
II. A SZENTLLEK ELJVETELE S MUNKJNAK KVETKEZMNYEI
1. A szentllek kitltse (2:1–13). 2. Pter igehirdetse (2:14–41). 3. Az els gylekezet lete (2:42–47). 4. Pter meggygytja a sntt (3:1–10). 5. Pter msodik igehirdetse (3:11–26). 6. Pter s Jnos a Nagytancs eltt (4:1–22). 7. A gylekezet imdsga (4:23–31). 8. Testvri kzssg a gylekezetben (4:32–37). 9. Annis s Szafira (5:1–11). 10. Az apostolok gygytsai (5:12–16). 11. Az apostolok fogsga s szabadulsa (5:17–42). 12. A szolglat megosztsa; j munksok kerlnek az apostolok mell (6:1–7). 13. Istvn munklkodsa s letartztatsa (6:8–15). 14. Istvn beszde (7:1–53). 15. Istvn megkvezse (7:54–60). 16. A jeruzslemi gylekezet ldzse (8:1–3). 17. A samriaiak megtrse (8:4–25). 18. Az etipiai fember megtrse (8:26–40). 19. Pl megtrse (9:1–19a). 20. Pl Damaszkuszban s Jeruzslemben (9:19b–31). 21. Pter Liddban s Joppben (9:32–43). 22. Kornliusz megtrse (10:1–48). 23. Pter beszmol a pognyok kzt vgzett munkjrl, bemutatja munkja httert (11:1–19). 24. Az antikhiai gylekezet alaptsa (11:19–26). 25. Klnbz helyeken, de egymsrt gyjtenek adomnyokat (11:27–30). 26. Herdes Agrippa kegyetlenkedse s halla (12:1–25).
III. AZ EVANGLIUM TJA A FLD VGS HATRIG
a) Az els misszii t (13:1–15:35).
1. Barnabs s Pl kikldse: a ciprusi t (13:1–12). 2. A pizdiai Antikhiban (13:13–52). 3. Ikniumban (14:1–7). 4. Lisztrban (14:8–21a). 5. Visszatrs Antikhiba (14:21b–28). 6. A jeruzslemi apostoli gyls (15:1–35).
b) A msodik misszii t (15:36–18:22).
1. Pl s Barnabs tjai elvlnak (15:36–41). 2. Gylekezeti ltogatsok s j munkra szl megbzats (16:1–10). 3. Filippiben (16:11–40). 4. Thesszalonikban (17:1–9). 5. Breban (17:10–15). 6. Athnben (17:16–34). 7. Korinthusban (18:1–17). 8. Pl krtja, a gylekezet ptse (18:18–22).
c) A harmadik misszii t (18:23–21:14).
1. Pl gylekezeti ltogatsai; Apolls Efzusban (18:23–28). 2. Pl Efzusban (19:1–22). 3. Efzusi tntets Demetriusz lztsa nyomn (19:23–40). 4. Grgorszgban (20:1–6). 5. Troszi istentisztelet (20:7–12). 6. Troszbl Miltoszba (20:13–16). 7. Pl elbcszik az efzusi vnektl (20:17–38). 8. Miltosztl Czreig (21:1–14).
d) Isten igje nincs bilincsbe verve (21:15–28:31).
1. Jeruzslemben (21:15–26). 2. Pl elfogatsa (21:27–40). 3. Pl beszde Jeruzslem nphez s ennek kvetkezmnyei (22:1–30). 4. Pl a Nagytancs eltt (23:1–11). 5. A zsidk sszeeskvse Pl ellen (23:11–15). 6. Pl unokaccse jelenti az sszeeskvk tervt (23:16–22). 7. Plt Czrba ksrik (23:23–35). 8. Plt Flix eltt vdoljk (24:1–9). 9. Pl vdbeszde (24:10–21). 10. Pl s Flix (24:24–27). 11. Fesztus Jeruzslemben (25:1–5). 12. Pl a csszrra hivatkozik (25:6–12). 13. Agrippa kirly ltogatsa Fesztusznl (25:13–22). 14. Fesztus dvzli a vendgeket s megnyitja a gylst (25:23–27). 15. Pl Agrippa s Fesztus eltt (26:1–32). 16. tban Rma fel (27:1–44). 17. Mlta szigetn (28:1–10). 18. Mlttl Rmig (28:11–16). 19. Pl Rmban (28:17–31).
Irodalom.
W. Bauer: Wrterbuch zum N. T. 5. Aufl. – Berlin 1958. Feine-Behm-Kmmel: Einleitung in das N. T. 13. durchges. Aufl. Berlin 1965. W. Michaelis: Einleitung in das N. T. 2. umgearbeite Aufl. – Berlin 1954. Varga Zs.: jszvetsgi bevezets (teolgiai akadmiai hallgatk hasznlatra ksztett stencilezett jegyzet) Debrecen 1956. O. Bauernfeind: Kommentar und Studien zur Apostelgeschichte. Tbingen 1980. W. Barclay: Apostelgeschichte. – Wuppertal 1986. H. W. Bayer: Die Apostelgeschichte (Das N. T. D. 5. Bd). 8. Aufl. – Berlin 1959. W. de Boor: Die Apostelgeschichte. – Wuppertal 1982. H. Bruns: Das Neue Testament 5. Aufl. Basel 1961. H. Conzelmann: Die Apostelgeschichte (Handbuch zum N. T. 7.) – Tbingen 1963. H. Haenchen: Die Apostelgeschichte (Kritischexegetischer Kommentar ber das N. T. 10. Aufl.) – Gttingen 1956. H. J. Holtzmenn: Die Synoptiker – Die Apostelgeschichte (Handbuch zum T. 1.). 2. Aufl. – Freiburg 1892. C. V. Lechler: Die Apostelgeschicte (Lange, Bibelwerk N. T. 5.) 4. Aufl. – Leipzig 1881. R. Pesch: Die Apostelgeschichte. 1–2. Zrich 1986. G. Schille: Die Apostelgeschichte das Lukas. – Berlin 1984. Evangelische Verlagsanstalt. Theol. Handkommentar z. N. T. 5. U. Smidt: Die Apostelgeschichte. Bibelhilfe fr die gemeinde. – Berlin 1951. G. Staehlin: Die Apostelgeschichte. – Gttingen 1975. Vandenhoeck-Ruprecht. NTD. 5. Varga Zs.: Az Apostolok Cselekedeteirl rott knyv magyarzata (teolgiai akadmiai hallgatk hasznlatra ksztet jegyzet) – Debrecen 1953.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre