//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Jn 18 - 19

Jn 18 - 19


Jn. XVIII. RSZ

Jzus szenvedse.

A szenvedstrtnet a Jzusrl szl hagyomny legrgebbi sszefgg egysge. Jnos s a szinoptikusok kztt a legnagyobb egyezst itt talljuk, br Jnos itt is az egsz evanglium alapvet jelentsg koncepcijnak megfelelen a fldi Jzus emberi, testi mivoltn keresztl teszi lthatv dicssgt. Jnos itt is gy tesz bizonysgot Krisztusrl, mint aki a Szentllek ltal ltja t annak, aki valban volt akkor is, amikor emberknt jelent meg s teljestette kldetst a fldn. Fldi egzisztencijn szenvedse kzben is tragyog mennyei dicssge.

Jn. 18,1–11. Jzus elfogatsa.

Jzus kiment, vagyis elhagyta a vrost, tment a Kidron vlgyn. A Kidron „zavaros”, „fekete” tli patak, amelynek a medrben csak az ess idszakban volt vz. A Gecsemn-kertbe ment ki Jzus, ahol az utbbi idben az jszakit tlttte. Az Olajfk hegynek egy meghatrozott rszrl, lejtjrl van sz. A jmd jeruzslemi polgrok rendelkeztek a hegyoldal lejtjn kertekkel. A „Gecsemn” jelentse: „olajprs”. Az egyik jeruzslemi polgr – aki Jzus kvetihez tartozott, azonban a neve mindig titokban maradt – Jzus rendelkezsre bocstotta a kertjt. Jzus gyakran ignybe vette ezt a lehetsget, gyhogy Jds eltt is ismeretes volt ez a hely (Lk 21:37; 22:39). Jds tudta, hogy Jzus tantvnyaival egytt az jszakt gyakran ott tlttte. Ezt azrt hangslyozza az evanglium, mert vilgoss akarja tenni, hogy Jzus teljesen szabad elhatrozsbl, nknt megy a hallba. A kertben trtnt esemnyekrl rszletesen nem szmol be Jnos, mint ahogyan az evanglium ms rszleteiben is sokkal inkbb kiegszti mint ismtli a szinoptikusokat. Jds nem irnytotta, csak vezette a Jzus letartztatsra kirendelt egysgeket, azt az utat mutatta, amely Jzus tartzkodsi helyhez vezetett. A speira egy csapat katona, nemcsak a kohorsbl llott, amely a legio tizedrsze volt, teht nemcsak 5–600 ember, hanem mg 200 ember, akik katonai szempontbl igen jl felszereltek voltak. A rmai helytart az Antonius-vrat az nnepek alkalmra igen jl megerstette s a templomteret riztette. Az Antoniusvrbl az egsz templomtr jl belthat volt. A rmai katonai csoport a biztonsgot s a np vezeti rszrl a Jzus ellenes akci sikeressgt biztostotta. Akkor kellett volna beavatkozniuk, ha Jzus s kveti rszrl ellenllsba tkznek. A fpapok s farizeusok rszrl kikldtt szolgk akcijhoz a katonk a htteret biztostottk. A np vezetinek szolgi, a lvita templomrsg tagjai fklykkal, lmpsokkal s fegyverekkel voltak felszerelve. Arra szmtottak, hogy – jllehet telehold volt, teht vilgos jszaka – ha Jzus rszrl ellenllsra tallnak, esetleg nylt sszetkzsre kerlhet sor, s ezutn a bokrokat is t kell kutatni. Jnos pontosabb lerst ad Jzus elfogatsnak krlmnyeirl mint a szinoptikusok. – A rmai katonk mr a letartztatsnl is ott voltak, az ms krds, hogy a beavatkozsukra nem volt szksg. Elkpzelhet, hogy a szinoptikusok azrt nem is emltik ket. Jzus tudatban volt mindannak, ami r vrt (v. Jn 13:1.3). Jzus nem vrta meg, hogy megkeressk, hanem eljk lpett (Lk 22:41). Elfogatsa nem gy trtnt, ahogyan azt ellenfelei vrtk. Isten kldtte isteni hatalmval ll a fegyveres emberi hatalmassggal szembe. Kijelentse, az eg eimi – „n vagyok” messisi kinyilatkoztats, valamint sugrz isteni ereje meghtrlsra kszteti a vele szemben ll fegyvereseket, termszetesen nem az egsz tbort, hanem csak az eltte lvket. A szenvedse eltt ll Jzus ellensgei eltt hirdeti s jelzi isteni eredett s mindenekfltti hatalmt. Jelzi, hogy egykor eltte minden trd meghajol majd (Fil 2:1kk.). Megersti kijelentst, vilgoss teszi, hogy a hallt nknt vllalta. Tantvnyait vdi, oltalmazza. Mindenekfeletti hatalmrl tesz bizonysgot. r azok fltt is, akik ellene vonultak ki. Ellenfeleivel rendelkezik gy, hogy az tantvnyainak javt szolglja. Megrzi ket a vlsgos helyzetben is, biztostja a szabadsgot, a lehetsget arra, hogy elmenjenek s gy ne kerljenek olyan nehz helyzetbe, amelyben mg nem tudnnak megllni. Jzus korbbi kijelentse, illetve a prfcia gy teljesedik be (Jn 6:39; 17:12). A kvetkez rszletrl a szinoptikusok is tjkoztatnak bennnket, azonban itt nemcsak ltalnos felvilgostst kapunk az esemnyekrl, hanem az evanglium nevn nevezi Ptert, aki kardot rntott, s fegyverrel akart harcolni a Mesterrt, valamint Malkust, a fpap szolgjt, akit megsebestett. Jzus inti s eszmlteti Ptert. A fegyvert hvelybe kell tennie. Nem engedi, hogy emberi ldozatai legyenek annak az esemnynek, amely az ember letrt val engesztel ldozat bemutatsnak kzvetlen elzmnye. Tantvnynak akcijt lelltja az r, megvilgtva az ellene irnyul emberi akci mennyei httert. A kehely az Atytl val. A szenveds az ember bne kvetkezmnynek vllalsa. Jzus az tlet eszkzein tl lt, s lttatja azt az Atyt, aki a kehely mgtt van. Az Atya akaratnak teljestst a Fi nknt vllalja.

Jn. 18,12–14. Jzus Anns eltt.

Csak Jn evangliuma szmol be arrl, hogy Jzust letartztatsa utn elszr Annshoz, mai kifejezssel lve a nyugdjban lv fpaphoz vittk. Anns Kajafsnak, a hivatalban lv fpapnak az eldje s apsa. Jeruzslemben az egsz fpapi csaldot mindenki jl ismerte. Anns Kr. u. 6–15 volt hivatalban. A fpapi tiszt akkor, amikor Izrel fggetlen volt, letfogytiglan gyakorolt tisztsgnek szmtott. Amikor a rmaiak uralma al kerltek, ez megvltozott. A fpapi tisztrt val harc llandan vitkra, intrikkra, megvesztegetsekre vezetett. Aki a rmaiaknak legjobban hzelgett, a legtbbet nyjtotta s ksz volt velk egy hron pendlni, az kapta meg ezt a tisztsget. A fpapi tisztsg s a rmaiak legfbb kiszolglja szinte azonos fogalom volt akkoriban. A fpap megvsrolta magnak a tekintlyt, a hatalmat, a klnbz fortlyok alkalmazsval. Az orszg uraival szoros kapcsolatban volt, egyttmkdtt velk. Anns csaldja rendkvl gazdag volt, a fpapi tisztet a csald valamelyik tagjnak biztostotta, a httrbl mozgatta a klnbz erket. A templomnak a pognyok rszre fenntartott rszt az ldozati llatokkal val zrkedsre rendeztette be. Jzus ezek ellen lpett fel a templomban. rthet, hogy Anns elszr maga akarta megktzve ltni azt, aki az jl megszervezett zelmeit zavarta. Kajafs, a hivatalban lv fpap az, aki arra eszmltette a nagytancsot, hogy a jzan sz alapjn az a hasznos, ha egy ember hal meg a nprt. Isten zenete, az szava mg egy olyan, a fpapi tisztre mltatlan szemly ltal is megszlalhat mint amilyen Kajafs volt. Isten szava igaz akkor is, ha a tisztsgre mltatlan szemly hirdeti.

Jn. 18,15–18. Simon Pter s egy msik tantvny kvette Jzust a fpapi udvarba.

Pter nv nlkl emltett tantvny segtsgvel jutott be, ugyanis neki ismerse volt a fpap. Elkpzelhet, hogy a fpapi csald hztartst ltta el hallal. Nmelyek viszont arra gondolnak, hogy rokoni szlak fztk a fpapi csaldhoz. Ismeretsg alapjn nylt meg Jzus tantvnyai eltt a fpap udvarnak ajtaja. A bejratot rz szolglleny felismerte t, krdsre Pter megtagadja a Mestert. A hatrozott nem legyzte a szolgl gyanjt. Elkeveredett azok kztt a szolgk (douloi – hypretai) kztt, akik a tz krl melegedtek. Ezek a templomrsg tagjai voltak, klnben szabad izrelitk. Egy fpap nem teszi npe tagjait rabszolgv. Az eredeti szveg alapjn rzkelhet a klnbsg a helyzetnl s a funkcijnl fogva szolga kztt. Hideg jszaka volt. Pter a Gecsemn kertben aludt, a fpap udvarban melegedett. A nehz rkban az ember fizikai szksgletei elementris ervel jnnek el. A lelki, idegi tlterhels testi, fizikai tnetekben mutatkozik meg.

Jn. 18,19–24. A fpap krdsei.

A szinoptikusoknl, ha fpaprl van sz, nem Annsra (Kr. u. 6–15), hanem Kajafsra gondolnak, s rszletesen tudstanak Jzusnak a nagytancs eltt trtnt kihallgatsrl. Jnos errl rszletesen nem tudst, mert nyilvn ismertnek tekintette (Mt 26:59–66; Mk 14:55–64; Lk 22:66–71). Itt az a hangslyos, hogy Jzus messisi munkja, tantsa s jelei nem titokban, hanem a teljes nyilvnossg eltt trtntek (Jn 5:14kk.; 6:27kk.; 7:37kk.; 10:22). Nemcsak a templomban volt jelen ismtelten (Jn 2:14); hanem jelenltnek sznhelye volt szmtalan alkalommal a zsinagga (Mk 1:21), a szabad termszet (Mt 5:1kk.) vagy ppen az utca (Mt 8:1) is. Jzus nem akart egy kis szekta alaptja lenni, kldetse az egsz npnek, az egsz vilgnak szlt (Jn 3:16k.). Jzus tanti munkssga s a korabeli misztriumkultuszok kztt ebben a tekintetben is risi klnbsg van. Azok flnek a nyilvnossgtl, Jzus vilgoss teszi btor fellpsvel s mondataival, hogy arrl, amit tantott, mindenki tudomst szerezhetett. A fpap is tud arrl. Krdsvel nem az igazsgot akarja teht tudni, hanem a trvnyessg ltszatt kvnja megrizni. Jzus ezt a magatartst leplezi le a jogrend hivatsos kpviselje eltt. nem zugprdiktorknt munklkodott. Nem titkosgynk, nem a npe ellen szervezkedik kevesekkel, hanem az egsz npnek, mindenkinek szl zenetet hirdetett. Jzus mondataival elutastja a fpap krdsnek jogossgt. Mondatai miatt a jelenlv fpapi szemlyzet, a templomrsg tagjai kzl valaki arcul ttte, azzal az indoklssal, hogy tiszteletlen volt a fpappal szemben (v. ApCsel 23:1–5). elutastja ezt az eljrst. Az igazsg, a valsg, a jogrend rvnyestst vrja azoktl is, akik a trvnyes rend kpviseletben llnak vele szemben. Az nknyessget, a hatalmi pozcival val visszalst elutastja azok rszrl, akinek az igazsgszolgltats hivatali ktelessgk. Jzus az embertelensget szv teszi akkor is, ha vallat brval ll szemben, bilincsek kztt is szabad, mert az igazsg az oldaln van. Az igazsg kidertst nem lehet igazsgtalan, az emberi szemlyisget megalz s srt testi fenytket nknyesen, trvnytelenl alkalmaz eszkzkkel vgezni. Jzus elutastja az erszak embertelen alkalmazst. – Az emberhez mlt eljrs a vdlott elleni kifogs, a vd eladsa, ha viszont ilyen nincs, akkor az nem ok arra, hogy a megflemlts eszkzt alkalmazza a jog- s igazsgszolgltats appartusnak brmelyik alkalmazottja. „Mirt versz engem?” Az igazsg kpviselje az igazsg s jogossg, az emberhez mlt trvnyes eljrsra eszmlteti Isten npnek legfbb brjt s krnyezett, a templomrsg tagjait. – Anns, a nagy tekintly, tiszteletbeli fpap megktzve – annak ellenre, hogy ez az elzetes kihallgats eredmnytelenl zrult –, Kajafshoz, a hivatalban lv fpaphoz kldte t Jzust. Mikzben Jzus kihallgatsa folyik, Pter ott melegedett a szemlyzet krben llva. Ezek rszrl jabb krdst kap, amelyre ismt megtagadja Mestert. Nem vllalja a Mestert, megtagadja a tantvnysgt. A fpap szolgi kzl azonban egy, aki rokonsgban volt azzal, akit Pter megsebestett, jra krdez, eszmltetve a kerti jelenetre. Pter jra tagadott s ekkor a kakas azonnal megszlalt (Jn 13:38). Pter mg ekkor nem volt elg ers ahhoz, hogy a vlsgos szituciban is hsges maradjon Mesterhez, vllalja a tantvnysgot akkor is, ha annak esetleg belthatatlan kvetkezmnyei lesznek. Pternek mg nem volt elg hite ahhoz, hogy a fogoly Jzusban lssa a szabadt Urat, a szenved Mesterben az nmagt felldoz, rkkval Fit, a Messist. Pter olyan tra lpett, nknyesen, amelynek a vllalshoz mg nem ntt fel. A vlsgos szitucitl Jzus mentette meg tantvnyait. Emberi lelkeseds vagy elszntsg nem elg ahhoz, hogy Krisztus mellett megmaradjon minden krlmny kztt az ember. Az vezetsnek, tmutatsnak kvetse a kudarcok elkerlsnek titka. Az nmaga erejben, hsgben, jszndkban bz tantvny, az, aki nem a Mester tmutatsa szerint jr, elesik, megzavarodik, meghtrl s megtagadja azt a Mestert; akinek a kzelben hsgrl tett bizonysgot. Jzus eszmltet az nknyesen, a maga vlasztotta ton bekvetkez csdre.

Jn. 18,28–32. Jzust Kajafstl Piltushoz viszik (v. Mk 15:1–15; Mt 27:1–2.11–26; Lk 23:1–5.17–25).

A Kajafs vezetse alatt ll nagytancs mr rgen elhatrozta, hogy Jzust meglik (Jn 5:18). Voltakppen ezt a dntsket (Jn 11:46–53) kell megvalstaniuk. A szinoptikusok brzolsa alapjn a gylekezet eltt ismert a Jzus elleni koncepcis per lefolytatsa. Jnos arrl tjkoztat rszletesen, ami a rmai hatsg illetkes tisztviselje eltt trtnt. Ekkor mr csak a rmai hatsg volt arra jogosult, hogy hallos tletet hozzon, ezrt van Piltusnak Jzus perben dnt szerepe. Az jszakai kihallgats utn Jzust igen korn, krlbell 3–6 ra kztt a praetoriumba, a rmai helytart hivatalba vittk. Mg jszaka volt. Jzus gyzelmnek a napja mg nem virradt fel. A rmai helytart rezidencija klnben Czreban volt. Vits gyek intzsre s a jelents zsid nnepekre azonban alkalomrl alkalomra megrkezett Jeruzslembe. A nagy nnepek alkalmval az esetleges lzadsoknak is gy akartk elejt venni. Ilyen alkalmakkor a rmai helytart vagy Herdes palotjban, vagy a templom szaknyugati rszn lv Antonius-vrban tartzkodott. A kirlyi palota mellett volt egy katonai laktanya. A praetorium a rmai prokurtor hivatala. A zsidk ide nem lptek be, nehogy tiszttalann tegyk magukat a pskannep eltt. – Niszn h 14. este, 6 rakor kezddik a pskannep. Ez a nap az elkszlet napja Niszn 15-re, a pska nnepre. Izrel vezeti Jn 11:46–53 szerint Jzus igazi bnssgrl nem voltak meggyzdve, a hallra vonatkoz dntst az sszersg elve alapjn indokolja a fpap. Voltakppen politikai gyilkossg szndkrl van sz. Mikzben arra trekszenek, hogy egy pogny ember hzba val belpssel tiszttalann ne tegyk magukat, Jzus hallos tletnek a kimondst srgetik. Ilyen kpmutatv lehet az istenfl ember is. A nem szinte, elvakult, vezet rteg tagjai nem lpnek be a pogny helytart rezidencijba, mert az trvnyellenes, s k a trvny szerinti elrsoknak megfelelen akarjk a pskabrnyt, a pskavacsort megenni, ugyanakkor nem riadnak vissza semmifle eszkztl, amikor a sajt rossz koncepcijuk megvalstshoz a pogny helytartt kell megnyerni gyknek. A zsidk Isten kldttt hallba viszik, mikzben a ceremonilis elrsokra knosan gyelnek. Piltus, a rmai helytart (Kr. u. 26–36) mr megtanulta, hogy a zsid vallsi ktttsgekre tekintettel kell lennie, ezrt kiment hozzjuk. A vd irnt rdekldik, a vdpontokat akarja hallani. Az ember a rmai jog szerint konkrtan meghatrozott tettek alapjn bntethet – ezt a helytartnak is komolyan kell vennie. A zsid hatsg nem ad semmifle konkrt, trgyilagos vlaszt a prokurtor krdsre, hanem nyersen, Jzust egszen ltalnos meghatrozssal, illetve gonosztevnek nevezik. Vdjukbl a srtdttsg hangja csendl ki: ha nem szolgltatott volna elg okot az tletre, akkor nem adtk volna t t a helytartnak. azonban vissza akarja adni az gy tovbbi intzst az izreli hatsgnak. Nem rti, mirt kell neki foglalkoznia ezzel az emberrel. Ekkor vilgoss teszik eltte, hogy voltakppen k nem az gy kivizsglst, hanem a mr rszkrl meghozott hallos tlet jvhagyst vrjk tle, mivel k a jus gladii jogval nem rendelkeznek, azaz hallos tlet kimondshoz nincs joguk. Piltus rszrl nem j trgyalst, hanem az ltaluk mr kimondott tlet jogossgnak elismerst, szentestst vrtk. A kereszthall vgrehajtshoz Rma tletre volt szksg.

Jn. 18,33–38a. Az els kihallgats.

Piltus elszr nem enged a zsidk nyomsnak. maga akar tletet alkotni az gyben, ezrt bemegy a praetoriumba s maga el kreti Jzust, hogy tank nlkl hallgassa ki. Azzal a krdssel kezdi, ami dnt jelentsgv lett pere sorn: „Te vagy a zsidk kirlya?” Piltus a Jzus elfogatsa alkalmval jelenlv katonai egysg parancsnoktl nyilvn tudott az gyrl. Hallotta, hogy Jzus letartztatsnak az oka az volt, hogy Messisnak tartotta magt a zsidk kirlyaknt, ezrt a megszll hatalomra nzve veszedelmes lzt. A helytart ugyan ezt nem hitte, a Rma elleni lztkrl ms tapasztalata volt. Jzus a krdsre krdssel vlaszol. Piltus krdsben azok vlemnyt szlaltatja meg, akik tadtk neki. nem tartozik a zsid nphez, nem jratos szoksaikban; nem tudja, mi megengedett, mi nem. azonban a jog, a trvnyessg rvnyestst akarja elrni. Ezrt a vdlottat tovbb krdezi a vd okrl. Mit tettl? Jzus flre nem rthet vlaszt ad neki. Megmagyarzza, hogy nincsenek politikai ambcii. Kirlysga nem ebbl a vilgbl val. Sem az eredete, sem a mdszere alapjn, nem a fldi rendszerek kategriihoz tartozik. Ha az lenne, ha a fennll hatalmi viszonyok megvltoztatsa lenne a szndka, akkor most egy sereg szolga kzdene rte, hogy ne adjk t a zsidknak. Jzus azonban minden ellenlls nlkl szolgltatta ki nmagt neki. Vilgoss tette, hogy az kirlysgnak egszen ms ismertetjegyei vannak, mint minden ms fldi orszgnak. Jzus igent mond Piltus krdsre, mert valban kirly, a Dvid hzbl val, de nincsenek nacionalista politikai szndkai. Ugyanakkor ebben az igenben egy nem is benne van, mert nem olyan rtelemben kirly, ahogyan ltalban az ember gondolja. Az jvetelnek clja s munkjnak tartalma az igazsgrl val bizonysgttel a sz szoros rtelmben, s annak rvnyestse. Az igazsg, a valsg az, hogy Isten megkegyelmezett a bns embernek, a vilgnak, mert Jzus a bn miatti jogos tletet magra vllalta. a kirly, aki nmagt ldozza fel nprt. az a kirly, aki szabadt, megment, minden ember ura. Piltus, Jzus kihallgatsa nyomn tltja a fpapi manipulcit s nem akar ezeknek a Jzus elleni intrikjukhoz segtsget nyjtani. Az igazsgbl val , aki ltja, hogy mi az igazsg? Enged az igazsg bizonysgtevjnek, aki ott ll eltte? Meghajlik ez eltt a kirly eltt? Piltus szkeptikus, a krdse elutast. Az kor mvelt embere szlal meg itt, aki olyan sokfle igazsgrl hallott mr letben, hogy egyltaln nem tudja tbb komolyan venni, hogy mi az igazsg. Sokfle filozfia, vilgnzet s valls lltotta nmagrl, hogy az igazsg kpviselje. Jzus mindezek ellenre s ezekkel szemben kpviseli azt az egyet, hogy az l Isten a tle elidegenedett embernek, aki a hall tjra lpett, megbocstott s ltala megnyitotta az letre, a hozz vezet utat.

Jn. 18,38b–40. Ksrlet Jzus megmentsre.

A helytart lemond arrl, hogy Jzussal az igazsgrl beszlgessen. Jzus rtatlansgrl meggyzdtt. semmi olyat nem tett, amely okot szolgltatna arra, hogy a rmai jog alapjn eltlje. Ezt nemcsak megllaptotta, hanem Jzus vdlinak is tudomsukra hozta. Mivel azonban a nagytanccsal nem akar vitzni, egy rtelmes megoldst javasol, amellyel annak is jelt adja, hogy szoksaikat tiszteletben tartja. Milyen szp, nagyvonal gesztus lenne, ha ennek a pskannepnek az emlkre a zsidk kirlyt szabadon bocstan. Ahogyan azonban gyakran megtrtnik, gy itt is, az gyes taktika csdt mondott. A pskannephez fzd szoksjoggal lnek, de nem a Piltus javaslata szerint. Nem Jzus, hanem Barabbs szabadon bocstst krik (Mt 27:15–26; Mk 16:6–15; Lk 23:17–25; ApCsel 3:14). Hogy ki volt Barabbs, arra nzve tbbfle felttelezs van. A legvalsznbb az, hogy nevnek egyik jelentse szerint: „a rabbi fia”, aki a zlta mozgalomhoz tartozott, s gy a rmaiak ellen minden mdon harcolt. – Piltus a jtszmt elvesztette, szmtsa nem vlt valra.

Jn. XIX. RSZ

Az tlet s a kereszthall.

1–7. Jzus megostorozsa, kignyolsa, elvezetse.

Piltus mg egy ksrletet tesz arra, hogy a zsidkra hasson, s Jzus rtatlansgrl meggyzze ket. Megostoroztatja Jzust. A megostorozs rmai szoks szerint kzvetlenl a keresztre feszts eltt trtnt, mint magtl rtetd bntetse annak, akit kereszthallra tltek. Azonban a Lk 23:16 s Jn szerint is Piltus szndka az volt – a szoks ellenre –, hogy a bntetsnek ennl a fzisnl meglltja a folyamatot, Jzust ez, utn szabadon akarta bocstani. A megkorbcsols utn a rmai katonk kignyoltk Jzust, nevetsgess tettk a zsidk kirlyt. Miutn mindez a praetoriumon bell trtnt, Piltus kiment Jzus vdlihoz, s mg egyszer kinyilvntotta, hogy semmifle bnt nem tallt Jzusban, s remli, hogy azok is egyetrtenek vele, ha a sznalomra mlt embert megltjk, akik a hallos tletet srgettk. Egyltaln nem kirly ez, ahogyan a vdli lltjk. Piltus nem sznalmat akar kelteni Jzus irnt a vdliban, hanem tudomsukra szeretn hozni, hogy Jzusra minden mst inkbb joggal lehetne mondani, mint azt, hogy egy ers, a rmaiak ellen lzadst szt politikus. „me, az ember.” Ez azt jelenti, nem kirly ez, hanem egy megalzott, kignyolt, nevetsgess tett ember. Piltus azonban ez alkalommal is elszmtja magt. A vrt hatst nem rte el. Ehelyett a fpapok s a templomrsg tagjainak tkletes sszhangban lv kiltsa hangzik el: „fesztsd meg, fesztsd meg”. Piltus nem akar enged; ni a tmeghangulatnak, a tmeg terrorjnak. Elutastja krsket, s ismtelten kijelenti, hogy semmi okot nem tall Jzus esetben arra, ami indokoltt tenn kereszthallt, s a kereszthallra vonatkoz tlet kimondst. Ha a zsidk gy dntenek, hogy Jzusnak kereszthallt kell halnia, akkor ezt k foganatostsk. ehhez nem nyjt segdkezet. Kell irnival utastja el ket, mint aki tudatban van annak, ezt nem tehetik meg. A zsidk szvssgt Piltus nem mrte fel kellkppen, vagy ppen lebecslte. k arra hivatkoznak, hogy Jzus esetben nem csak politikai termszet bnrl van sz, hanem egy olyan emberrl, aki magrl azt lltja, hogy Isten Fia, a hallbntets teht az trvnyk szerint jogos (3Mz 24:16). A zsidk belttk, hogy politikai termszet vdakkal nem rnek clt Piltusnl, gy vallsi trre terelik az gyet. A helytartt csupn arra knyszertik, hogy mondja ki a hallos tletet.

Jn. 19,8–12a. Jzus msodik kihallgatsa.

A zsidk vdja a rmai helytart eltt kezdettl fogva nem volt vilgos. gy akartk feltntetni Jzust, mint Rma-ellenes forradalmrt. Ez a ksrlet azonban nem sikerlt. Miutn a politikai per tjn nem sikerlt a hallos tletet kierszakolni, vallsi trre terelik a dolgot. Piltus mg inkbb megijed, babons flelem vesz ert rajta. Fl az eltte lv megktztt fogolytl, akinek bels szabadsga s lelki nagysga alapjn arra gondol, hogy Jzusban valban termszetfeletti, isteni er van jelen emberi alakban. Jzus alakjnak titokzatossga nyilvnvalv vlik a helytart eltt. Az jabb kihallgats ltal szemlyisgnek a titkt akarja megrteni. A pothen ei sy krds azt jelenti: embertl szrmazol vagy Istentl? Istentl val vagy? Jzus egyszer mr szlt neki isteni kldetsrl, de akkor nem reflektlt r. Most ms a helyzet, gy egszen biztosat akar tudni Jzusrl. azonban nem tartja szksgesnek, hogy tbbet vagy mst mondjon azon tl, amit elzleg mondott, gy nem szl semmit. Piltus figyelmezteti, hogy a sorsa teljes mrtkben az kezben van. Hatalma van arra, hogy eltlje vagy felmentse. Jzus azonban vilgoss teszi, hogy az hatalmnl nagyobb hatalom is van, az, aki minden lehetsg ura s ajndkozja. A fellrl adatott hatalom megtestestje a vilgi uralkod, akr tudja, akr nem, akr jl l a maga lehetsgeivel, akr nem. Jzus kijelentse vilgoss teszi, hogy a fldi igazsgszolgltatsi szervek ez esetben a nekik adott hatalommal visszaltek, s gy bnt kvettek el. A nagyobb bn azonban nem Piltus, hanem Kajafs ez esetben. A helytart a msodik kihallgats alapjn is rtatlannak tartja Jzust, s ettl kezdve keresi a mdot arra, hogy szabadon bocsssa. Piltus hatalmrl beszlt, ami ktsgtelenl meg is volt neki, azonban nem mert a hatalmval lelkiismeretesen, a trvnyes rendnek megfelelen lni gy, ahogy azt az igazsg megkvnta volna. Az igazsg rvnyestst klnbz manipulcik tjn igyekezett rvnyesteni, ez azonban nem sikerlt. Az igazsg rvnyestshez igaz mdszerekre van szksg. A cl nem szentesti az eszkzket. Az igazsg rvnyestse lehet, hogy kockzatos, de akkor is csak ez az t jrhat a hatalom kpviseli szmra is.

Jn. 19,12b–16a. Az tlet.

Amikor Piltus kiment a praetoriumbl, hogy a zsidk tudomsra hozza vlemnyt – ugyanis az istenkromls bnben is rtatlannak tallta Jzust –, ezek olyan szitucit teremtettek, hogy szhoz sem tudott jutni. A rmai prokurtor kereste a lehetsget arra, hogy szabadon bocsssa Jzust, jllehet kezben volt hivatali beosztsnl fogva a lehetsg, a hatalom ehhez. – Ha a hatalom kpviselje nem meri nyltan, egyenesen kpviselni az igazsgot; a manipulci, a korrupci hlzata, a hangoskods, a tmeghangulat, s az ltala is altmasztott jogtalansg rvnyesl. Ez trtnik itt, ami elbbutbb azt is elsodorja, aki az ilyen motivcibl ered kvetelseknek enged. A np vezeti ekkor jtszk ki az utols, a hatsos tromfjukat; visszatrnek az els, a politikai termszet vdhoz. „Ha ezt szabadon bocstod, nem vagy a csszr bartja.” Azt jelenti ez, hogy k Tiberius csszrt tjkoztatni fogjk arrl, hogy a prokurtor nem Rma rdekeit kpviseli, hanem kedvez egy politikai „bnznek”, s ezrt arra fogjk sztnzni, hogy a „csszr bartja” megtisztel cmet vonja meg tle. Ez viszont nemcsak hivatala, hanem egzisztencija, lete elvesztst is jelentheti. Aki kirlly tette magt, az ellene mond a csszrnak, az lzad a csszri uralom ellen. A vszharang megkondtsa ez. le van fegyverezve. Flelmetes ez a rosszindulat, s semmire nem tekint kemnysg. Piltus lba all ki van hzva a talaj, ellenllsa megtrt. A fenyegets, a megflemlts eszkzvel ugyan, de Izrel vezeti elrtk a cljukat. A rmai helytart meghtrlt, enged a politikai nyomsnak. A hatalom jog szerinti kpviselje nem kpviseli az igazsgot, hanem vdi s menti a pozcijt. Kivezetik Jzust. Piltus bel a bri szkbe, hogy kihirdesse az tletet. Jnos pontosan megnevezi a helyet, nemcsak grgl, hanem armul is. A Herdes palotja eltti tren volt fellltva a bri szk. Az egsz tr k-, illetve mrvnylapokkal volt burkolva. Piltus Niszn hava 14-n, a mi idszmtsunk szerint de. 11–12 kztt mondja ki a hallos tletet. Mg egy utols, ktsgbeesett ksrletet tesz ugyan arra, hogy a zsidkat megfelel irnyban befolysolja azzal, hogy eljk lltva gy szl: „me, a ti kirlyotok”. A gg s keser irnia szlal meg ebben a mondatban, benne van a Rmai Birodalom kpviseljnek mly megvetse a zsid np irnt. me, van egy kirlyotok, de milyen? Ez a szegny, sznalomra mlt alak lenne veszlyes a csszrra? Ez rltsg! A zsidk azonban kitartanak kvetelsk mellett. jra felhangzik a „fesztsd meg” kilts. Piltus mg egy mondat erejig megksrli feltartztatni a kszbn ll szrny esemnyt oly mdon, hogy nemzeti ntudatukra hivatkozik: „a ti kirlyotokat fesztsem meg?” A fpapok annyira elvakultak, hogy hsgnyilatkozatot tesznek a csszr mellett: „nincs kirlyunk, hanem csak csszrunk van”. A csszron kvl nem ismernek el ms uralkodt. Az hsges alattvali, minden fenntarts nlkl elismerik az idegen rmai uralmat, s alrendelik magukat annak. Ebbl az kvetkezik, ha a csszr a trvnyes uralkod, akkor az tlet gyakorlsra az appartusa jogosult, nem a zsidk nagytancsa, hanem a csszr kpviselje illetkes a dnt, jogers tlet kimondsban. Piltus tvedett, amikor gy gondolta, hogy a felelssg all kibjhat. Az a jogi helyzet, amibl a fpapok kiindulnak, veszlyes kvetkezmnyekkel jr. Ez nemcsak a nemzeti nllsgukrl val lemondst jelenti, hanem Izrel messisi ignynek, vradalmainak a felldozst, aminek a beteljeslsre nemzedkrl nemzedkre vrt. Ezzel a zsid np nmagt adta fel, maga magrl mondott le, remnysgket kiszolgltattk a kijelent elleni gylletkben. Az istenellenes vilg megtestestiv lettek, a hitetlensget elindt; hazugsggal operl hatalmassg eszkzei. A hazugsg hatalmval szemben nem segt sem a meggyzs, sem a prbeszd. A stt indulatok megfkezsre rendeltetett ebben a vilgkorszakban a jogrendet biztost uralmi rend, a vilgi felssg az let vdelmben. Ha ez nem mkdik, vagy nem jl mkdik, az igazsgszolgltats a gonosz indulatok eszkzv lesz. Piltus tadja Jzust a zsidknak, miutn lemondott arrl, hogy az llami tekintlynek megfelelen trgyszeren szolgltasson igazsgot. – Aki manipull, maga is a manipulci ldozatv lesz. A zsidk ignyt teljestette, krsknek megfelelen jrt el. Jzus keresztrefesztst azonban rmai katonk vgzik.

Jn. 19,16b–22. Jzus megfesztse, a kereszt felirata.

Jzust – miutn Piltus eltlte – a rmai katonk kivittk a Jeruzslemen kvl fekv, bntets-vgrehajts cljaira kijellt helyre, ahol a kivgzseket hajtottk vgre. Hberl a hely neve Golgota, azaz „koponya helye”. Ez a kiemelked domb nevt valsznleg a formjrl kapta. – Jzussal egytt msik kt embert is megfesztettek, az egyiket jobb, a msikat bal keze fell. Az tlet oknak meghatrozst Piltus rta, s ezt a keresztre kellett helyezni. Jzus fl a kvetkez felirat kerlt arm, latin s grg nyelven: „A nzreti Jzus, a zsidk kirlya”. Az akkor ismert hrom vilgnyelven volt olvashat a kereszt felirata. Azt hirdeti ez, hogy ez a kereszthall az egsz vilgot rinti. Jeruzslembe az nnepre sokan jttek ekkor a vilg minden rszrl, gy nemcsak a vros laki olvashattk a kereszt feliratt. Piltus a kell irnival elksztett feliratot a fpapok krsre sem vltoztatta meg. Krsket hatrozottan visszautastotta. rsa vltozatlan maradt. A rmai helytart anlkl, hogy tudott volna rla, az igazi kirly, a vilg dvzt kirlynak bizonysgtevje lett. Felirata a valsgot hirdette az nnepre rkez zarndokoknak. A keresztre fesztett valban kirly, az egsz vilg megvltja (Jn 4:42).

Jn. 19,23–24. Osztozs Jzus ruhin.

A kivgzsi osztag joga volt az, hogy megkapja a kivgzett ruhit. Ngy katonrl van sz. Ezek – miutn ngy rszre osztottk Jzus ruhit – a kntst nem akartk sztvgni, hanem sorsot vetettek r. Ilyen ruhadarabot a fpapok viseltek, akiknek az volt a hivatsuk, hogy Isten s az emberek kztt kapcsolatot teremtsenek, hidat verjenek. Amikor Jnos Jzus varratlan kntsrl beszl, akkor ezzel nemcsak az ltzetrl tjkoztat, hanem azt is el akarja mondani, hogy a tkletes fpap, aki az embereknek az Istenhez vezet utat megnyitotta. A katonk ntudatlanul ugyan, de Isten kijelentse beteljesedsnek az eszkzei. A kereszten s a kereszt alatt az dvzt Isten kijelentse teljesedik be. nemcsak az ltal munklkodik, aki ksz neki engedni, hanem azok ltal is, akik rla mit sem tudnak, fsultan, kznysen teszik azt, amit szoktak. A mindenhat Isten dvtervnek negatv szerepli is pozitv mdon viszik annak kibontakozst elbbre.

Jn. 19,25–27. Jzus anyjt a szeretett tantvnyra bzza.

A szinoptikusok szerint is elksrik a galileai asszonyok, Jzus kveti Urukat a kereszt tjn (Mk 15:40–41 par.). Nv szerint azonban csak az a ngy asszony van megemltve, akinek jelenlte azrt hangslyos, mert Jzus kzvetlen hozztartozi krbe tartoznak. Anyja, Mria a legkzvetlenebb testi kapcsolat megtestestje. A magdalai Mria a slyos betegsgbl meggygytott n. A Jzussal lelki kzssgben lv asszonyok, a Jzus ltal meggygyultak, megszabadtottak kpviseli. Az asszonyokon kvl ott van Jzus mellett a szeretett tantvny: Jnos. A kereszt esemnyeinek azt a mozzanatt, amelyben Jzus anyjrl, Mrirl gondoskodik, csak Jnos rktette meg. – Jzus, mikzben az egsz teremtett vilg szmra j letlehetsget teremt szenvedse s halla ltal, megoldja anyja egyni letnek, fldi sorsnak krdst is. – Arrl van itt sz, hogy Jzus tantvnyi kzssgben annak a szeretetnek kell megvalsulnia, ami egyrszt a j csaldi lgkrt jellemzi, msrszt Jzus tantvnyainak otthont kell teremtenik a magukra maradt, segtsgre, tmaszra szorul elhagyatottak szmra. A szeretetkzssg nemcsak a testi hozztartozk krben rvnyes, hanem a lelki kzssg, Jzus kvetinek krben is. Ebben a kzssgben otthonra kell tallni minden magra hagyott, gondoskodsra vr embernek. A szeretet tettekben, a gondoskodsra szorul emberek htkznapi lete krdseinek rendezsben realizldik Jzus kereszten megszlal tmutatsa szerint. – Jzus itt azt is kifejezsre juttatja, hogy a tantvnyi krben egytt s egyms mellett kvnja ltni a frfit s a nt. Mria anyai tiszte kiterjed a tantvnyi krt kpvisel Jnosra, Jnos fii tisztelete veszi krl a Mester tmutatsa szerint Mrit, Jzus anyjt. Jzus anyjnak ott van a helye tantvnyai kztt, Jzus tantvnyainak feladata, hogy maguknak tekintsk az anyjt. A kivgzs sznhelyn nemcsak azok voltak jelen, akik a hallos tletet vgrehajtottk, hanem ott volt azoknak a kre is, akikhez a szeretet szlai fztk. Az asszonyok akkor is ott voltak Jzus mellett Jnossal, amikor emberileg teljesen remnytelennek ltszott a helyzete. Jzus a kereszt szenvedsei kztt is az irgalmassg, a vigasztals szavt hirdeti, megoldst ad anyjnak s ezzel jelzi a jv tjt. A szeretetkzssget biztostja szmra azzal, hogy fiknt ajndkozza neki a szeretett tantvnyt. Az „asszony” megszlts Mrit arra emlkezteti, hogy Isten orszgnak keretn bell, j kapcsoldsi rend van rvnyben. Egszen tfog jelleg az a szeretetkzssg, amely Krisztus kveti kztt rvnyesl. Annak a szeretetnek kell meghatroznia Jzus kvetinek egymshoz val viszonyt, amely e fldi keretek kztt a legkzvetlenebb testi kapcsolatok esetben rvnyeslt. Mria fiaknt kapja Jnost, hogy szeretetvel vegye krl. Mria anyai tisztt a tantvnyi krben li meg. Jzus tantvnyaiban fit kell ltnia. Jzus szava Mria hvatst megersti s j perspektvba lltja. Jnost, a szeretett tantvnyt viszont arra indtja, hogy anyjnak tekintse Mrit. Otthont, tmaszt, szeretetkzssget biztostson neki, fii tiszteletvel s megbecslsvel vegye krl. Semmikppen nem vletlen, hogy Jzus szeretett tantvnynak gondjaira bzza anyjt, mg pedig az „anya” s „fi” kategriinak emltsvel.

Jn. 19,28–30. Jzus halla.

Jnos Jzus szenvedseirl sokkal rvidebben r, mint a szinoptikusok: nyilvn tud azokrl s gy nem ismtli a korbbi evangliumok tudstst. Az els szzad vgn a gnosztikusok rszrl jv ksrtssel szemben hangslyozza, hogy Jzus nemcsak valsgos Isten, hanem valsgos ember is volt, aki a kereszten szenvedett. Mivel valsgos Isten, tudja, hogy mindent elvgzett, ami r volt bzva – teljestette kldetst. Mivel valsgos ember, a gytrelmek kztt megszomjazott. Fizikailag kimerlt, szksge volt a felfrisslsre. Mindaz, ami itt trtnik, Isten dvtervnek a rendje szerint megy vgbe (Zsolt 69:22). Az tervnek nincs szksge mdostsra. Isten kijelentse gy lesz valsg, ahogyan megmondta. Jzus szava meghallgatsra tall. Miutn egy kicsit felfrisslt, utols kijelentse elhangzik s fejt lehajtva adta vissza lelkt. Elvgezte a vilg megvltst, bemutatta az engesztel ldozatot. nmagt ldozta fel a vilgrt, mindenkirt. Jzus halla rjban a templom faln megszlalt az esti ldozatra, az esti imra szlt krt hangja. Az igazi pskabrny, aki egyszer s mindenkorra engesztelst szerzett a bns embernek, a pskabrnyok levgsnak rjban halt meg a Golgotn.

Jn. 19,31–37. Lttk, hogy mr halott.

Ennek a nhny versnek nincs megfelelje a szinoptikusokban. A zsidk a nagy nnepre val tekintettel krik Piltust, hogy vtesse le a keresztre fesztetteket. Az akasztott ember teste ugyanis tiszttalann teszi a fldet. A kivgzs sznhelyrl mg az jszaka bekszntse eltt el kellett vinni s elsni a hullkat (los. ant. 4,202. bell. 4,317. 5Mz 21:22k.). Ez nagyon fontos volt, mert a szombatot elkszt nap ez esetben nem egyszeren csak egy szombatot, hanem a „nagy napot”, a pskannepet kszti el. Amint az eddigi idre vonatkoz adatok, gy ez is azt mutatja, hogy ez a szombat Niszn 15-e, a pskannep els napja. A zsidk attl tartottak, hogy a megfesztettek ekkor mg letben voltak, ezrt krik, hogy hajtassa vgre a kivgzetteken a crucifragiumnak nevezett bntetst, azaz vasbotokkal tresse ssze a lbszrcsontokat. Ezt a kegyetlen bntetst klnben ms esetekben szoktk alkalmazni. Itt az a clja, hogy siettesse a hallt, amennyiben az mg nem kvetkezett volna be. Piltus teljestette a zsidk krst. A katonk megtrtk a kivgzettek lbszrcsontjt. Jzus esetben azonban erre nem kerlt sor, ugyanis mire vele foglalkoztak, mr halott volt. A tnymegllapts igazolsra dfte az egyik a drdjt Jzus oldalba. Az evanglium azt hangslyozza ezzel, hogy Jzus valban meghalt s errl nyilvnval bizonysgok vannak. A katonk, akik a hall tnyt megllaptottk, nem vdolhatk elfogultsggal Jzus irnt. Rajtuk kvl a hall tnyrl tesz bizonysgot a drdaszrs kvetkeztben megnyilvnul jelads. Az evangliumban elfordul esemnyeknek – mint ahogy az eddigiekben, gy itt is –, szimbolikus jelentsgre is oda kell figyelnnk. Jzus hallval megtrtnt az az esemny, amely a kt skramentumnak, a keresztsgnek s az rvacsornak az alapja. A keresztsg lthat jegye a vz, az rvacsorra utal a vr. A vz szimbolikusjelentsge tbbfle. Utalhat az jjteremts frdjre, az let vizre, a vztl s Llektl szlets szksgessgre s lehetsgre. Akivel ez megtrtnik, az gy kerl kapcsolatba az l vz forrsval, hogy belsejbl az buzog tovbb. A vr a szvetsg vre, amely ltal Isten kegyelmbe fogadta a bnss lett vilgot. Az j szvetsg vre, amely mindenkirt kiontatott, s megtisztt minden bntl. – Nyilvnval, hogy Jzus halla alkalmval az evanglista magt azt a tnyt kvnja hangslyozni, ami trtnt, teht azt, hogy Jzus valban meghalt a kereszten, s ennek alapjn annak csodlatos jelentsgt vilgtja meg. az, aki szemtanknt ott volt Jzus keresztje alatt, hiteles tanja annak, ami trtnt. Ltta mindazt, ami ott vgbement, s tanstja azt. Igaz, a valsgnak megfelel a bizonysgttele. Az hangslyos, hogy megbzhat, hiteles adatokat kzl, meggyz mdon. Bizonysgttelnek clja a hitbreszts, a hitre juttatsa azoknak, akikrt Krisztus meghalt. Jzus kereszthallval s az utna kvetkez esemnnyel ketts prfcia teljesedett be. Az egyik az, hogy a, pskabrny csontjt nem szabad megtrni (2Mz 12:46; Zsolt 34:21). A msik a Zak 12:10 jvendlsnek valsgg ltele: „nznek majd arra, akit tszrtak”. Az els azt hirdeti, hogy Jzus az igazi pskabrny, aki abban az rban halt meg, amikor a Templom-hegyen a pkabrnyokat levgtk. A kereszt az igazi oltr, amelyen Isten Brnya felldoztatott. r tekint majd a jv igazi Isten-npe, mert ltala s rte van lehetsg a Stn uralma all val szabadulsra, az rk letre.

Jn. 19,38–42. Jzus temetse.

Jnosnak a srba helyezsrl szl hradsa tkletesen sszhangban van a szinoptikusok tudstsval. Arimthiai Jzsef, aki titokban Jzus tantvnya volt, a nyilvnossg el lpett (Jn 3:21), s Piltusnl kzbenjrt azrt, hogy Jzusnak mlt temetse lehessen. Izrel tekintlyes tancsnak tagjai kztt is voltak olyanok, akik kszek Jzusrt a rmai helytarthoz fordulni. Jzsef, aki a Jdban lv kis vidki vrosbl szrmazott, abbl a vrosbl, amelybl egykor Smuel prfta, a rgi Rmbl, amelyet ksbb Ramathaimnak neveztek. A laikus, elkel szrmazsak krhez tartozott, tekintlyes fldbirtokkal rendelkezett. Olyan gazdag, befolysos, tekintlyes frfirl van sz, aki a maga lehetsgvel gy szolgl Jzusnak, ahogyan arra az adott helyzetben szksg van. A keresztre fesztetteket a trvny szerint nem lehetett rendes temetsben rszesteni, csak elkaparni, elsni. Jzus Arimthiai Jzsef krsre megmenekl ettl. Piltus kiadta, pedig elvitte a halottat. A kivgzs helynek kzelben volt egy sziklba vsett j srhelye, amelyet magnak s csaldjnak kszttetett el a kertjben. Oda vitte t Jzust. Gyorsan kellett eljrnia, mivel a pska-szombat kezdetig nem sok id volt. A srnl tallkozott Nikodmusszal, aki elszr jszaka kereste fel Jzust (3:1kk.). Nyilvn maradand nyomot hagyott benne ez a tallkozs. hozta a halott szmra a szksges drga kenetet. Pnzsszegben s az anyag mennyisgben egyarnt nyilvnvalv tette, hogy neki fontos Jzus illend, a zsid szoksoknak megfelel srba helyezse. A halott irnti mly tisztelete s hlja jut kifejezsre Nikodmusnak Jzus halla alkalmval. gondoskodott minden kellkrl, amely kellett a halott illend elltshoz. Amikor kszen voltak Jzus srba helyezsvel, egy nagy kvel zrtk le a srt. gy Jzus nem a bnzknek jr ismeretlen helyre kerlt, hanem egy megklnbztetett tiszteletnek rvend szemlyisg – a mai fogalommal lve – dszsrhelybe. – Mg a 11 tantvny a flelem bnt hatsa alatt ll, s ki sem mernek mozdulni, addig a titkos tantvnyok jnnek, hogy a vgs tisztessget megadjk neki. A titkos tantvnyok a kzelben ismert, tekintlyes szemlyisgek, akikkel szemben a zsid hatsgok tehetetlenek. Arimthiai Jzsef gyors dntst tett kvette, az tja azonnal Piltushoz vezetett, s terve valsgg lett. A Golgotrl Jzus az szp, j srkamrjba kerlt. A Jzus irnti szeretet jelzi az idszer szolglatot, ennek modellje Arimathiai Jzsef s Nikodmus.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.