//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Jn 15 - 17

Jn 15 - 17


Jn. XV. RSZ

Jzus gyakran hasznl szvetsgi kpet tantsa megvilgtshoz. Az szvetsg szerint Izrel a szlthz vagy a szlhegyhez hasonl (zs 5:1–7; Ez 15; Hs 10:1; Zsolt 80:9). Annyira eleven volt ez a kp, hogy a szlt vgl Izrel npnek szimblumv lett. A makkabeusok rmin szlt szerepel. Hres a templom homlokzatn lv nagy arany szl. A szlt elszakthatatlanul Izrel vilghoz tartozott.

Jn. 15,1–10. Az igazi szlt.

gy jelli magt Jzus. Ez az utols eg eimi beszd. Funkcijnak jelentsgt a kijelents korbbi megszokott formjban hangslyozza. Az eg eimi igkhez hasonlan azt hzza al ezzel is, hogy Isten biztostja az ember lett, Isten nlkl az ember nem lhet. Az althinos jelentse „igazi”, „valdi”, „nemes”. Az igazi szlt az isteni vilgot jelenti, az igazsg vilgt. Jzus lte tantvnyai szmra biztostja a valdi letet; az Atya gondoskodsval egytt. A szlt, a szlvessz s a kertsz az a hrom fontos tnyez, amely a termshez szksges. A hrom kp s magyarzata nem rtkelhet mereven. A lnyeg az, hogy a szlvessznek szltre s szlsgazdra van szksge ahhoz, hogy ljen s termst hozzon. Amelyik szlvessz nem hoz termst, azt lemetszi a gazda. Nem elg a hajtsnak kifejldni ahhoz, hogy letben maradjon: tbbre van szksg – gymlcsre. A karpon pherein („gymlcst hozni”) azt jelenti: aktv, tettekben megnyilvnul hitben lni. Isten tl s tisztogat munkt vgez a jobb termsrt. A tisztogats eszkze Jzus beszde. Nem magtl lesz tiszta az ember, nem is klnbz emberi teljestmny, hanem Jzus szava ltal. Az beszde, megtisztt, lv teremt er. A hozz tartozs, a mellette marads a tisztasg garancija. A menein en azt jelenti, hogy hsgesnek lenni ahhoz, akihez odatartozik, akinek hitt: Istenhez, s rszeslni az dvjavakban. A bizalomnak hsggel kell prosulnia ahhoz, hogy az gretes kezdet folytatdsa gymlcsz legyen. A menein azt jelenti ebben az, sszefggsben: vgig megmaradni hitben. A Krisztussal val l kzssg titkrl s jelentsgrl van itt sz. Az a misztikus kzssg, ami Krisztus s a hvk kztt van, racionlis ton nem kvethet, azonban hatsban rzkelhet. Az r szava nem szraz tants, nem dogma, hanem szabadd s lv tev, az ember lett jjteremt er. Az ember csak vele s ltala lhet rtelmes s tartalmas letet. Nla nlkl az jjteremt s teremt er nem rvnyesl. Az rtelmes s tartalmas emberi lt az jjteremthz kttt emberi lt. Az Istentl val fggsg letet, az rtl val fggetlensg, elszakads hallt jelent. A szlvessz sorsa a hall, ha a gazda lemetszi a trl. A Krisztussal val kzssg nlkl nincs let. A tz s a meggets a vgs, a megmsthatatlan tlet szimbluma. Aki nem marad hsges az rhoz, az megsemmisl. Krisztus nlkl nincs dvssg. A vele val kzssg sszekti mindazokat, akik hozz tartoznak. ltala a lehetsgek elkpzelhetetlen gazdagsga trul fel az ember eltt: A krds lehetsge adott. Amit akartok, azt elbb az r el kell trni, egytt krni tle, kzsen. A tbbes szm formula az sszhangot jelzi azok krben, akik krseikkel t keresik. A kzsen feltrt krs szmthat a meghallgatsra, az r segtsgre. Abbl a szndkbl lesz valsg, ami az r el kerl. A j dolgok kezdete az imdsgban van. Az imdsg meghallgatsa jelzi, hogy a hv az r erejvel jr. Az imdsg olyan prbeszd, amely mozgst, jtetteket szl. Az ember aktvv vlik, a helyes ton jcselekedeteket visz vghez. A j gymlcs a szeretet tetteiben nyilvnul meg. A szeretetbl val tettek dicstik az Atyt. Ezek a tettek Jzus tantvnyainak ismertetjelei. Az eszkhatolgikus lt a szeretetben val let. Az eljvend vilg j lgkre a jelenlegi vilgban a szeretet. Az Atynak a Fi irnti szeretete nyilvnval, s tovbb rvnyesl az r tantvnyai irnt val szeretetben. A szeretet az a lthatatlan, de valsgos ktelk, amely nemcsak az Atyt kapcsolja a Fihoz, hanem a Fit is tantvnyaihoz. Az igny rszrl tantvnyai irnt az, hogy ebben a ktelkben maradjanak meg. Az r szeretetben megmaradni azt jelenti: az parancsolatai szerint jrni, ignynek megfelelen lni, tiszteletben tartani, valsgg tenni azt a normt, amit a szeretet parancsa rgzt. Jzus tantvnya nem ntrvny, hanem Krisztus-trvny. A tantvny szmra az engedelmessg modellje Krisztus. az Atya akaratra figyelt, aszerint jrt, a vele val kzssgben maradt.

Jn. 15,11–17. Jzus vlasztottainak lehetsge s felelssge.

Jzus kijelentsnek clja nemcsak az, hogy szabadd tegye kvetit a sttsg erinek negatv, az letet megkesert, megront hatstl, hanem az is, hogy az gretes jv remnyben, annak pozitv hatst mr a jelenben rvnyestse. A chara, „az rm”, a Krisztus rme lehet a tantvnyi kr jellemz, meghatroz alaprzse, akkor is, ha az fizikai jelenltt nlklznik kell. A Mester s tantvnyai kzti kapcsolat nem testi, nincs kitve a testi, anyagi vilg trvnyszersgeinek, az eszkhatolgikus egzisztencia a jelenben a dicssges jvt jelenti meg, annak hatsa alatt l. Minden, amit Krisztus eddig tantott, az ember, tantvnyai boldog letrt trtnt; annak a lehetsgt teremtette meg, hogy a felszabadult, boldog let rszesei legyenek. Az gretes kezdet teljessgre jutst Krisztus biztostja. Az a parancs, amit Jzus a magnak vall az egyms irnti szeretet (v. 13:34). Jzus a szeretet radikalizmusnak rvnyestst vrja kvetitl azzal, hogy nmagt adja modellknt eljk. Az egyik tantvnynak a msikhoz val viszonyban nem az a mrvad, hogy mit tesz , hanem az, hogy mit tett, hogyan jrt el az r. A tbbiekhez val viszonyuk pldja nem a msik ember, hanem Jzus. Az szeretete hatrtalan, az szeretetnl nincs nagyobb. Mindent, az lett adja, az lett ldozza fel rtnk. Ez a legtbb, mi adhat. Jzus szeretett elfogadni azt jelenti: hatrtalan szeretetbl lni, s azt ajndkozni tovbb. Jzus azt ignyli tantvnyaitl, amit nyjtott nekik. ket a tovbbiakban nem szolgknak, hanem bartainak nevezi. Ez a maga korban mg nagyobb jelentsg kifejezsnek szmt mint ma. Igaz, hogy az szvetsgi sszefggst tekintve a szolga kifejezs is mltsgot jelentett, ugyanis a mindenhat Isten szolgjnak lenni nagyobb mltsg, mint ms helyen rnak lenni. gy szerepel Mzes (5Mz 34:5), Jzsu (Jzs 24:29), Dvid (Zsolt 89:21) neve mellett, st az jszvetsgben Pl s munkatrsai neve mellett is (Tit 1:1; Jak 1:1). Az szvetsg s az jszvetsg emberei kivltsgnak tartottk azt, hogy Isten szolgi lehetnek, mint ahogyan az is. Jzus viszont itt mg annl is nagyobb dolgot gr tantvnyainak. brahm Isten bartja volt. Isten bartja az, aki be van avatva az titkaiba (zs 41:8). A keleti kirlyok udvarban a kivlasztott emberek egy csoportja a kirly, az uralkod barti kre volt, akikre szmthatott; hsk, diplomatk, vezrek. A kirly bartjnak lenni a legnagyobb mltsgot, kzvetlen kapcsolatot jelentett az Uralkodval. Jzus tantvnyai, az kzvetlen krnyezetnek tagjai, az r bartai, akik tudnak Uruk dolgairl s arra hivatottak, hogy az intencii szerint jrjanak el. Az Atya titkaiba Jzus beavatta tantvnyait, partneri kapcsolatban van velk. A tantvnyok tbb nem a szolgasg alatt lv vilghoz tartoznak, hanem az r mennyei udvartartsnak megbecslt krhez. A barti viszony alapja Jzus dntse. akarta, hogy npe krbl legyen egy olyan szkebb kr, amely mellette van s munkjt vgzi tovbb. A tizenkett kivlasztsnak clja Krisztus megvlt munkja javainak hirdetse s megjelentse a vilgban. A kapcsolattarts, az sszekttets llandsul az imdsg ltal. Az elhvs kldetsben folytatdik. A kldets tartalma a vilgot Jzushoz vezetni az evanglium hirdetse s a szeretet tettei ltal. Maradand gymlcs az, ami az emberek sebeit nemcsak rzstelenti, bektzi, hanem meg is gygytja. A tantvnyok kivlasztsa nem azrt trtnt, hogy Jzus kivonja ket a vilgbl, hanem azrt, hogy bevesse ket a vilgba az ott l emberek javra, megmentsrt. Jzus barti kre nem azrt van, hogy lvezze Krisztus javait, hanem azrt, hogy kzvettse, megismertesse, elvigye, elrhetv tegye az emberek szmra azokat. A bart blcsessge s szeretete szksges az eredmnyes munkhoz, amit imdsgban lehet krni s kapni. Az imdsg meghallgatst gri az r. Az imdsg a Fi nevben szl az Atyhoz, ami azt jelenti, hogy az r akaratra hangoldva, Krisztus rdemre, szmljra hivatkozva trtnik mindez. Az imdsg a mennyei er ignylse az Atya megvlt terve idszer rszletnek megvalstshoz. A Jzus nevre val hivatkozs lehetsgess teszi mindannak a krst, ami Isten dicssgt s az ember javt szolglja, de kizrja mindannak a krst, ami az nzs jegyben val s msok krt idzn el. A parancs ismtlse megersti az egyms irnti szeretet ktelessgt. Az egyms szeretete Jzus bcsbeszdeinek llandan visszatr motvuma. Az egyms irnti szeretet az Istentl val er jelentkezse az emberi kapcsolatokban, a gylekezetben, az egyhzban. Egymst szeretni azt jelenti, rvnyesteni azt a modellt, amit Krisztus adott, a msik javra, vagyis az egocentrikus letstlus helyett heterocentrikus letmdot megvalstani (v. 13:34).

Jn. 15,18–21. A vilg gyllete.

A 15:18 versvel kezdd rszlet egy nagyobb egysg els szakasza, amely egszen a 16:11-ig tart. Ennek az tfog tmja az egyhz a vilgban. Jnos sajtossgaihoz hozztartozik, hogy minden ttelnek az ellenkezjt is megvilgtja, kedveli az ellenttprokban val fogalmazst, az les kontraszt lttatst. Jnos szmra az egyhz s vilg kt ellenplus, amelyek kztt semmifle kzssg, kontaktus sincs. A vilg itt az istenellenes ltezk sszessgt jelenti, azokat, akik az l Isten ellensgei akr vallsos, akr nem vallsos sznben, akr a tradci leple alatt. Jzus ellen mindazok szervezkedtek, akik klnben egymsnak ellensgei voltak. Az tja jelzi a tantvnyait is. A vilg, az istenellenes rteg egyik ismertetjele, hogy mindenkit maghoz akar ktni; aki nem tartozik hozz, azt nehezen vagy egyltaln nem brja elviselni. A vilg totlis ignnyel lp fel az emberrel szemben. A keresztynek az els szzad vge fel, az evanglium keletkezse korban tapasztaltk Jzus kijelentsnek a valsgt, a vilg gyllett. A gyllet tettekben val megnyilvnulsa az ldzs, amelyre Jzus felksztette tantvnyait mr korbban is (Mk 13:9–13; v. Mt 10:17–22.23–29; Lk 12:2–9.51–53). Jzus tantvnyait vta attl, hogy illziik legyenek a kzeli jvt illeten. A szolga nem nagyobb az urnl, a szolga rszesl ura sorsban. A Mester tja a tantvnyok tja. Krisztus kvetse magban foglalja az ldzs lehetsgt is. Tantvny s Mester sorsa azonos. A Mester s tantvny irnt egyarnt megmutatkozik a negatv s pozitv magatarts. Nemcsak negatv, hanem pozitv tapasztalatra is szmthat Jzus tantvnya. A Jzussal szemben megnyilvnul ellensgeskeds htterben voltakppen tjkozatlansg van. Nem ismertk fel azt, aki t kldte. Jzus ldzi nem ateistk, nem istentelenek, hanem tradicionalistk, tjkozatlanok. Isten nevben szllnak szembe az Istennel. Az ntudatos s a helytelen istenismeretbl ered istenellenessg gyakorlatilag azonos tetteket szl, csak a motivci ms. Aki Jzus mgtt nem ltja Istent, az Isten vdelmben ldzi Istent s kvetit.

Jn. 15,22–25. A tudatlansgra nincs mentsg.

Jzus megismtli azt a gondolatot, ami az egsz negyedik evangliumon t jelentkezik: a rossz dnts vele szemben nem menthet. Az a kijelents, amely benne s ltala megszlalt, nagyobb felelssgre ktelez, mint amilyen az elz genercik felelssge volt. Jzus vilgosan megmondta az embereknek, hogy mi a bn, s azt is megmutatta, melyik az letre vezet t. Bn a hitetlensg, aki hisz benne, annak van lete. A bnbocsnat elnyerhet ltala, az letre vezet t Jzus. Kijelentse elg ismeretet adott ahhoz, hogy az ember Isten mell lljon. Aki Krisztust mellzi, az mellzi az Atyt is. A Fi s az Atya megklnbztethet, de el nem vlaszthat egymstl. Az ember a maga teljesen negatv magatartsrt felels; Jzus arra semmifle alapot nem adott, amint azt az rs elre jelezte. A vele szemben tanstott ellensges magatartsnak nem benne, hanem ellensgeiben keresend az oka. Ok nlkl gylltk t azok, akik elutastottk, ellene dntttek. Krisztus szava s tette hiteles sz az Atya mellett, aki nem veszi figyelembe, az csak sajt magt marasztalhatja el (Zsolt 35:19; 69:5). Isten mindentudsa nem zrja ki, hanem magban foglalja az ember felelssgt. Az ember negatv dntsnek, Isten gylletnek az ember az oka.

Jn. 15,26–27. Az igazsg Lelke s a tantvnyok, a mennyei s fldi bizonysgtev.

Az dvtrtnet esemnyei gretesen haladnak elre. Jzus eltvozsnak pozitv jelentsge van. Elmenetele utn megrkezik a parakltos, akit kld el az Atytl. Mg az elz szakaszban (14:16.26) arrl van sz, hogy a Szentlelket Jzus krsre fogja kldeni az Atya, itt az olvashat, hogy Jzus kldi az Atytl. Az elz helyen a fldi Jzus, itt a megdicslt Krisztus van az esemnyek mgtt. Krisztus, aki elmenetele utn jra isteni ltmdban lesz a tovbbi esemnyek rszesv. A Szentllek az igazsg Lelke, a megdicslt Krisztus ajndka. Tbbnyire a hagion a jelzje, amely ugyangy isteni jellegre utal mint az altheia. A hagios s az altheia Jzussal kapcsolatban is szerepel (Mk 1:24; Jn 14:6). Az igazsg Lelke a tvelygs lelkvel ellenttben (1Jn 4:6) a valsgot teszi nyilvnvalv, szilrd, megbzhat, hiteles ismeretek birtokosa. Az Atytl jn, vagyis az eredete azonos Jzus eredetvel. A hiteles kijelents folytatsrl a dicssg Krisztusa gondoskodik. A Llek kldetse az Atyra s a Fira vezethet vissza. A megdicslt Krisztus funkcija az dvtrtnet tovbbi szakasznak kibontakoztatsa. A kijelents megfogalmazsa ugyan ms, de a lnyegt illeten ugyanaz. A Szenthromsg Isten az dvtrtnet valamennyi fzisban egytt munklkodik egymstl elvlaszthatatlanul, de megklnbztethet mdon. A Szentllek az Atytl jn s Jzust hirdeti. A Jzus ltal adott kijelentst emberi eszkzk, Jzus tantvnyai kzvettik. Azok a tantvnyok a Llek eszkzei, akik Jzus tetteinek szemtani voltak. Jzus kvetsbl Jzus kvetsge kvetkezik, a bizonysgttel a Llek ltal. A bizonysgttel hiteles, trgyszer, mert a szemtank szlaltatjk meg. A Llek munkja nem trtnietlen-mgikus, hanem a trtneti Jzus egyszeri, megismtelhetetlen megvlt munkjnak hirdetse emberi eszkzk ltal. Az bizonysgttelk viszont nem csupn trtneti tnyek, tlt esemnyek felidzse, hanem a Llek ltali helyes megvilgtsa, tanstsa Jzus szabadt tetteinek, munkjnak.

Jn. XVI. RSZ

A tantvnyok sorsa a jelenlegi vilgban nem knny. A vilg gylletvel Krisztus bartainak relisan szmolniuk kell. Ez odig fokozdhat, hogy az letket is veszlyezteti a vallsi fanatizmus. A megfelel ismeret hinya istenellenes s emberellenes tetteket szl. A tantvnyokat erre kszti fel Jzus.

Jn. 16,1–4a. Ezeket mondtam nktek.

A jvendlsnek s intsnek konkrt clja van (ld. 15:18–27): a tantvnyok felksztse arra, hogy a rjuk vr prbk, szenvedsek kztt meg tudjanak llni. A zsinaggkbl kitiltjk ket, s ezzel elvesztik az n. religio licita, a szabad vallsgyakorls jogt. Ez az a korszak, amely Pl apostol kortl Iustinus martyr korig tart. Az igazi gylekezet ettl kezdve a Krisztushoz tartoz egyhz s a benne nem hv Izrel a vilg kategrijhoz tartozik. Ugyanis tudatlansgbl ered hitetlensge az l Istennel szembe lltja (Gal 6:16; v. Fil 3:3). Jzus tantvnyainak nemcsak dicssget, hanem keresztet is grt. A zsinaggbl val kitilts azrt nehezen viselhet el, mert a zsidkeresztynek szmra a zsinaggnak az letben klnleges jelentsge volt. Nhny zsid rabbi azt tantotta, hogy a zsinaggn kvl elmondott imdsg nem hatsos. A zsinaggbl val kitilts a nppel val kzssg, a trsadalmi letbl val kizrst is jelentette, az istentiszteletbl val kirekesztst. A vallsi fanatizmus, az Isten nevre hivatkoz, de voltakppen az l Isten ellen harcol istentelensg Krisztus kvetit nemcsak ldzi, hanem egyenesen megli abban a tudatban, hogy istentiszteletet vgez. A latreia a pap templomi, istentiszteleti szolglata az oltr krl. Mindenki, aki hitetlen vrt oltja ki, olyan mint az, aki ldozatot mutat be. A latreia a vallsos, a szent Isten szolglatnak a jellsre hasznlatos fogalom. Isten nevben ldzte Pl megtrse eltt Krisztus kvetit (ApCsel 26:9–11). Az az t, amit Jzus tantvnyainak mutat, nehz, gytrelmes, de mgis ez az, amely a dicssgbe vezet. Jzus prfcija felkszt a jvre, megerst a jelenben. A szenveds, a kzdelmes t ne legyen csapda, sem botrnkoztatsra indt ok azoknak, akik ezen jrnak, de legyen jele Krisztus szava hitelessgnek. Ez a sz ad ert a szenveds tjnak vllalshoz. Krisztus ltja s lttatja a jvt, szava emlkeztet, erst s kitartsra int.

Jn. 16,4b–11. A tantvnyok helyzete, a Szentllek funkcija.

A bcs pillanata elrkezett. Jzus arrl szl, amirl eddig mg azrt nem beszlt, mert tantvnyai mellett volt. Kijelentse ismtelten istensgnek a jele, a jvt ltja s lttatja. Az id mlsa Krisztus nagysgra, istensgre emlkezteti majd a tantvnyokat. A szituci megvltozik. Ez azt jelenti, hogy gretesen lpnek tovbb az dvtrtnet kvetkez szakaszba. Jzus az Atyhoz megy, vagyis emberi ltmdja helyett jra mint rkkval Fi teljesti kldetst. A tantvnyok szmra az elvls fjdalmas, azonban egyben gretes is. Az elvls ugyanis nem rkre szl, hanem csak egy idre. A trtneti Jzus a tovbbiakban nem emberi ltmdban, hanem mint rkkval Krisztus isteni ltmdban vgzi munkjt. ppen ezrt az elvls nyeresg a tantvnyoknak, mivel a prtfog, a vigasztal Szentllek eljvetelnek felttele. Jzus elmenetele s a Szentllek eljvetele azt jelenti, hogy a Palesztina fldjn, Izrel krben megjelent Krisztus vltsgmunkja kilp Izrel krbl, univerzlis, kozmikus jelentsg esemnny lesz. A Szentllek funkcijt a Szentrs az elegchein fogalmval jelli: „leleplezni”, „feddni”, „inteni”, „megcfolni”, rvekkel meggyzni. A vilggal kapcsolatban a Szentllek gy gyakorolja a maga funkcijt, hogy leleplezi, nyilvnvalv teszi a bnt, az igazsgot s az tletet. A bn a Jzussal szemben tanstott hitetlensg, az igazsg az, hogy az tja az Atyhoz vezet, fldi kldetsnek lezrdst mennyei ltmd kveti, amely a tantvnyok szemei ell rejtett. Az tlet az, hogy a vilg fejedelme elvesztette hatalmt, „megtltetett”. Jzus a fldrl nem tragikus hsknt tvozik, hanem gy, mint aki legyzte azt az ellensget, aki Istennek s embernek, az letnek s minden jnak puszttja. A Szentllek funkcija a vilg bnnek, Krisztus megvlt munkjnak s az ellensg tlet alatti sttusznak a tudatostsa. Ennek az tletnek kvetkezmnye az ellensg megsemmislse. Krisztus minden ellenkez ltszat ellenre legyzte a vilg fejedelmt. A Szentllek funkcija annak tudatostsa, ami Krisztus ltal trtnt a fldn. A vilg szmra a megtrs a hitre juts lehetsgt jelenti, Krisztus uralmnak s a Stn veresgnek elismerst. A Szentllek funkcija az, hogy a vilg Megvltja irnt hitet bresszen, tudatostsa Krisztus istensgt s a Stn uralmnak vgt.

Jn. 16,12–15. A kijelents folytatdik az igazsg Lelke ltal.

Jzusnak mg sok mondanivalja van, azonban kijelentse befogadsnak szubjektv felttelei ekkor mg nincsenek biztostva. A tantvnyok mg nem alkalmasak a kijelents befogadsra. A tantvnyokbl mg hinyzik az a Llek; aki ltal a teljes igazsgot megismerhetik. A kijelents objektv felttele Krisztusban adott, a szubjektv felttele az eljvend Llek ltal biztostott. A Szentllek az igazsg Lelke, aki a tantvnyokat a teljes igazsgra elvezeti, vagyis biztostja a helyes rtkelst annak, amit lttak s hallottak, ami Jzus ltal trtnt a fldn. A Szentllek a Jzusban adott kijelentst folytatja oly mdon, hogy az Atya Krisztus ltal egyszer s mindenkorra adott kijelentst idszerv, korszerv teszi. Nem mst ad, nem fggetlenti magt Krisztustl, hanem amit hallott, azt mondja s az eljvend dolgokat jelenti meg. Azt jelenti ez, hogy a Krisztusban adott kijelentst alkalmazza az egymst kvet nemzedkek letben, tekintettel a klnbz kihvsokra. A jv gretesebb s gazdagabb mint a mlt. Az egymst kvet nemzedkek egyre kzelebb vannak Krisztus dicssges visszajvetelhez. A Szentllek Krisztust dicsti, a tle ered kijelentst kzli. A Llek ltal az jut szhoz, aki maga az igazsg. Biztostja a kijelents kontinuitst. Az dvtrtnetben Isten terve bontakozik ki, az Atya, Fi s Szentllek dvzt munkja folyik. A Szentllek biztostja a Jzustradci megeleventst.

Jn. 16,16–24. Szomorsgotok rmre vltozik.

Ez a szakasz a tantvnyok jelenlegi helyzetbl indul ki. A bcsbeszdeket bevezet rszlet fontos motvumval (13:33) kezddik, azonban j tmval foglalkozik. A szakasz kt legfontosabb fogalma a lyp s a chara. A jelen rendkvl kritikus idszak, ltszlag a teljes remnytelensg jegyben val. A ketts mikron rzkelteti azt, hogy az egymst kvet esemnyek kztt egyrszt alig van idbeli tvolsg, msrszt Jzus tudatosan kszl nemcsak a hallra, hanem a feltmadsra is. A „nem lttok” kijelentst kveti az „jra meglttok” remnysget breszt grete. Jzus szenvedsnek s hallnak az ideje kzel van. Tantvnyai szeme ell eltnik a Mester. Egy kevs ideig nem ltjk. Itt azonban nem ll meg a kijelent r. A mondat folytatsa azt jelenti, hogy a Mester s tantvnyai elvlsa csak egy egszen rvid idre szl, ugyanis nem marad a hallban. Az gretes jv fnye alapjn kerl helyes megvilgtsba a szomornak, remnytelennek ltsz jelen. A megfogalmazs szvetsgi szavakra emlkeztet, elssorban zs 26:16–21-re (LXX). A tantvnyok nem rtik Jzus remnysget breszt kijelentst, s mint ahogyan sokszor kzvetlenl Jzus szenvedse eltt is, egyms kztt tanakodtak. Jzus a tantvnyok helyzete szempontjbl vilgtja meg kijelentst. A kzeli jv szmukra szomorsgot jelent, a vilg viszont rl. Izrelnek az a rsze, amelyik Krisztus ellen dnttt, rl, mivel gy ltszik, sikerlt t vgrvnyesen kiiktatni az orszg letbl. Ez az rm azonban korai, csak tmeneti jelleg, az elvls ugyanis ideiglenes. A tantvnyok szomorsga rmre vltozik. A helyzet megtlse mindkt esetben helytelen. Krisztus ellensgeinek rme nem megalapozott. A tantvnyok szomorsga tmeneti, mint a szl asszony fjdalma, s olyan rmre vltozik, amelynek Krisztus feltmadsa az alapja, teht szilrd alapon nyugszik. Isten ereje nem csak az lettel, hanem a hallbl val lettel ad jelet arrl, hogy az ember sorst gretesen, remnyteljesen, vgrvnyesen oldotta meg. A tle val megolds olyan rmet jelent, amit senki s semmi sem szntethet meg (v. zs 66:14 LXX). Jzus ezzel a kijelentsvel nem csak a hallbl val feltmadsra utal, hanem ezzel egytt az dvkorszak kiteljesedsre s az dicssges visszajvetelre. A tantvnyok szomorsga mr Jzus feltmadsakor rmre fordult, ez az esemny viszont csak jele s kezdete annak, amely az ember szmra is ugyanazt a lehetsget biztostja. Az gretes, remnyteljes jv fnyben vlik rtelmess, rmmel jrhatv a jelen. Krisztus feltmadsa a tantvnyok krdseire egyrtelm vlasz; olyan tny, amely eltt a csupn az emberi lehetsgekkel szmol embernek meg kell hajolnia. A tantvnyok azrt krdeztek sokat; mert nem rtettk Jzus kijelentseit (v. 13:37; 14:5.22). Feltmadsa, a tantvnyok hsvti lmnye tkletes vlasz krdseikre. Termszetesen a teljes s vgrvnyes megoldst az dicssges visszajvetele jelenti. Feltmadsa az eszkhatolgikus kor nyitnya, kezdete. Jzus ehhez a kijelentshez kapcsolva ersti meg az imdsg meghallgatsra vonatkoz korbbi greteit (15:7; v. 14:13). A Jzus nevben megszlal krs az Atynl meghallgatsra tall (v. 14:13). A Jzus nevben val krs felttelezi az megdicslst, az emberknt megjelent Fi visszatrst az rkkval dicssges ltmdjba. Az Atyhoz a Fi ltal nylt meg s van nyitva az t az ember szmra. Jzus felbtortja tantvnyait arra, hogy ljenek azzal a lehetsggel, ami az vltsgmunkja alapjn adatott nekik. Teljes bizalommal fordulhatnak ahhoz az Atyhoz, aki Krisztusrt szeretetbe visszafogadta a vilgot s gyermeknek tekinti az embert. Jzusrt j viszony lehetsges a mindenhat, igaz Isten s az elesett, bns ember kztt. Jzus nevben krni azt jelenti: az rdemre val hivatkozssal, s az gretei alapjn, az Atya akaratval sszhangban, bzva az jsgban, blcsessgben. A tantvnyok az imdsg rvn kerlnek kapcsolatba Isten erejvel, amely tartss teszi azt az rmet, amit Jzus kzelben tapasztalnak akkor is, amikor mr testileg nem lesz velk. A tantvnyok nllsgra nevelse, nagykorstsa Jzus ltal trtnt. Jzus fizikai, testi jelenlte nlkl is teljes lehet az rmk, hiszen a lthatatlan Istennel ltala lland kapcsolatban lehetnek. Jzus nll, de nem tle fggetlen, az Atyval intenzv kapcsolatban lv, rmteljes tantvnysg lehetsgnek felttelt biztostotta, erre buzdt.

Jn. 16,25–28. Nyltan szlok az Atyrl.

Jzus eddig kpes beszdben tantott, mindig a hallgatsghoz s a szitucihoz alkalmazkodva. Tantsban alkalmazkodik hallgatinak kpessgeihez. Tantsnak nem a tartalmn, hanem a mdszern kvn vltoztatni. Amit mond, lnyegben ugyanaz, ahogyan mondja, az viszont ms. A hitben Lv tantvnyok, az j; eszkhatolgikus egzisztencit nyert ember alkalmas arra, hogy megragadja Krisztus kijelentst, megrtse Krisztus titkt, kldetst. Ennek lnyegt foglalja ssze, amikor az Atya szeretetrl szl. Az Atya szereti azokat, akik szeretik t s hisznek benne. Hiszik, hogy Krisztus az Atytl jtt s az Atyhoz megy. Krisztus mennyei eredete, fldi munkja s megdicslse az az esemnysorozat, amelynek tani. A szeretet s a hit az Atya kldtthez val helyes viszony. A bcsbeszd zr mondatai azt bizonytjk, hogy az ember Jzus Isten Fia, aki tudja, ltja s vllalja kldetse teljestst. Tantvnyai eltt nyltan szl arrl, hogy honnan jtt, hov jtt, s arrl is, hogy hov megy. Az Atytl val Fi a vilgban eltlttt ideje, munkja utn hozz tr vissza. Kijelentsvel felkszti tantvnyait a jvre, erstve hitket. A vilgbl az Atyhoz vezet az tja. Tantvnyaiban tudatostja, hogy a kzeljvben is Ura marad az esemnyeknek, tudatosan vllalta az emberr ltelt, az emberi sorsot. Nem knyszersgbl tvozik a vilgbl s tvozsa nem veresg: nem a megsemmisls vr r, hanem az Atya dicssge. Jzus fldi munkjnak elzmnyre s kvetkezmnyre utal. Ami munkjbl lthat volt, az szorosan kapcsoldik ahhoz, ami lthatatlan. Az dvtrtnetnek az idk teljessgben lejtszd rsze a vilgtrtnelem sznpadn jtszdik ugyan le, de nem vilgtrtneti esemny, nem egy nagy ember rendkvli teljestmnye, hanem Istennek a vilgban adott trtneti, pratlan jelentsg kijelentse. A kijelent a vilgba jtt ugyan, de nem lett e vilgi tnyezv. A kijelent elhagyja a vilgot, mivel kldetst teljestette, de nem hagyja magra a vilgot. A kijelents, ami benne adatott, egyszer s mindenkorra rvnyes, s annak megragadsa, megrtse a kzvetlen krnyezete s a ksbbi genercik szmra is mindig indirekt mdon trtnik. Csak fldi, vilgi egzisztencink megtagadsa, legyzse ltal, az eljvend vilg erejvel, szeretet s hit ltal rthet meg. Szeretet s hit ltal rthet meg Krisztus titka, a mindenhat Isten j letet ajndkoz, pratlan jelentsg kijelentse. A szenveds s kereszthall kzvetlen kzelben Jzus tudja s tudatostja, hogy az Atyhoz vezet az tja. Ez az t ltala, rte mindenki szmra nyitva van.

Jn. 16,29–33. Krisztus hatalma s gyzelme.

A tantvnyok vlasza Jzus kijelentsre pozitv. Bizonysgot tesznek rla, hogy mindentud Uruk van. Nincs szksge arra, hogy klnbz ton-mdon informcikhoz jusson, mert minden ismeret birtokban van. Az ember eltte nyitott knyv. nemcsak Istent s az vilgt ismeri gy, hogy hitelesen tantott rla; hanem az embert is. Jzus tbbflekppen adott jelet arrl, hogy nemcsak tkletes ember, hanem tkletes Isten is. A minden ismeret birtokban lv r mellett tesznek bizonysgot tantvnyai: „hisszk, hogy Istentl jttl”. A tantvnyok kijelentse hitvalls, nem magukrl beszlnek, hanem arrl, akihez tartoznak, a Mesterrl, aki nemcsak tuds rabbi, hanem az Istentl val Fi is. Jzus vlasza a kzvetlen eltte ll esemnyeket hirdeti. Jzus relis kpet fest tantvnyairl. Tantvnyait illeten realista volt. A hv tantvny is ember. A hv egzisztencia e vilgban van. A hit ellenre eljn az ra, s mr egsz kzel van, amikor tantvnyai sztszrdnak, ki-ki kzlk az vihez megy. Jzus tudta, hogy a vlsgos szituciban tantvnyai gyengnek bizonyulnak. Az vi tlik a szomorsgot, mieltt az rmben rszeslnnek. A borzalmas esemnyek kztt Jzus egyedl marad. A tantvnyok hite ingadoz, a nehz szituciban ki-ki taln kzvetlen krnyezetben keres menedket, mindenki a maga biztonsgra gondol. Jzus tantvnyait ingadoz hitk, a maguk lett ment akcijuk ellenre szerette. Szereti az embert annak ingatagsga ellenre. Ha az emberre szmtana Jzus, akkor a tipikus kp azt mutatja, amit elre tud (Mk 14:26k.). azonban nem rjuk szmt. Az Atya vele van. A Zsolt 22:2-t Jnos bizonysgttele szerint Jzus nem idzi. „s mgsem vagyok egyedl, mert az Atya velem van.” Benne az Atya munklkodik, akivel egy (Jn 8:16.29; 10:30). A bcsbeszd utols szava szeretetteljes gondoskodsnak s gyzelmnek meghirdetse. Jzus azrt mondta, amit mondott, hogy tantvnyainak benne s ltala bkessgk legyen. A bkessg, amit ad, nem lehet fggvnye semminek. A vilgban nyomorsg az osztlyrszk, a vilg rszrl nem szmthatnak semmi jra. Kldetsk szntere az a vilg, amely keresztre fesztette Krisztust. A tantvnyoknak jzanul kell ltniuk, hogy a vilg nyomorsgos helyzetben van, s k sem szmthatnak msra (Jel 1:9; 2:9kk.; ApCsel 14:22 stb.). Jzus utols mondata azonban btort, remnysget ajndkoz, felszabadt zenet: „de bzzatok, n legyztem a vilgot”, helyesebben: „de bzzatok, enym a gyzelem a vilg fltt”. A tharsei felhvs az Isten megjelense alapjn indokolt bizalomra (Mk 6:50 par.; ApCsel 23:11), gyakran egyenrtk a m pohobou – „Ne flj” kifejezssel. A bizalom alapja Jzus gyzelme a vilg fltt. Jzus gyzelme lehetsget biztost arra, hogy az ereje a rgi keretek kzt rvnyesljn. A hvk bkessge, a vilg negatv eri feletti gyzelem remnyben erstse hitket s szilrd helytllsra indtsa ket helyzetk relis ltst szemk el trva. Felttel nlkli bizalomra, jzan ltsra, szilrd remnysgre indtja tantvnyait a fldi munkjt befejez Jzus, kzvetlenl a kereszt rnykban.

Jn. XVII. RSZ

A fpapi imdsg.

A 17. rszt David Chytraeus (1531–1600) ta nevezik fpapi imdsgnak, ami voltakppen a fejezet csak egy rszletnek tartalmra illik, arra, amely szerint a tantvnyokrt Jzus krsvel az Atya el jrul. Voltakppen a fpap fogalma ebbl a rszletbl, st az egsz evangliumbl hinyzik. Jzus magra vonatkoztatva sehol nem hasznlja ezt a cmet. Ez csak a Zsidkhoz rt levlben szerepel r vonatkoztatva s annak az alapvet jelentsg krisztolgijhoz tartozik. Ezrt jobb s tallbb volna Jzus bcsimdsgrl beszlni. A msodik bcsbeszd vge nagyon szoros kapcsolatban van vele. Az imdsg ngy gondolati egysgre tagoldik:1–5., 6–19., 20–23. s 24–26.

Jn. 17,1–5. Jzus krse: „Dicstsd meg a te Fiadat”.

A tantvnyoknak szl bcsbeszd utn az Atyhoz fordul Jzus. nneplyes imagesztus a szem gre emelse (11:41). A megszlts egyszer, kifejezi azt a benssges kapcsolatot, ami Jzus s az Atya kztt van. Jzus tudatban van annak, hogy lete dnt jelentsg esemnye vr r. Eljtt az az ra, amelyben a vilgot elhagyja, s az Atyhoz megy. Eljtt kereszthallnak az ideje, ami Jzus szerint megdicstsnek az alkalma. Miben? Elszr abban, hogy Jzus teljestette az Atytl nyert kldetst. Vltsgmunkjhoz nemcsak az emberr ltel, a tanti munka, a gygyts tartozott, hanem a kereszthall is. Jzus azrt jtt a vilgba, hogy az embereknek elmondja s csodival jelezze azt, hogy Isten az embert, a vilgot szereti, azrt megy a keresztre, hogy ezzel szemlltesse Isten szeretetnek hatrtalan voltt. Isten maga gondoskodott arrl, hogy az ember szmra az let lehetsge biztostva legyen. Ez a hall azrt dicssg a Fi szmra, mert azt jelenti, hogy a rbzott feladatot tkletesen elvgezte. Msodszor azrt jelent dicssget a kereszthall a Fi szmra, mert felttel nlkli engedelmessgt hirdeti az Atya irnt. A tkletes szeretet tkletes engedelmessgben nyilvnult meg. Ahogyan a gyermek szleit akkor tiszteli, ha engedelmes irntuk, gy minden llampolgr is orszgnak vezeti irnt akkor tanst tiszteletet, ha ktelessgt teljesti. A dik s tanr viszonyra ugyanez jellemz, gy Jzus az Atya akaratt ugyangy, felttel nlkl teljesti. Vgl a kereszthall azrt jelenti Isten megdicstst a Fi ltal, mert az nem a vget jelenti, hanem elgttelt, engesztel ldozatot a bnrt s j let lehetsgt az ember, a vilg szmra. A kereszthallt kveti a feltmads, ami a hallbl val let tvlatt jelzi minden embernek, a korszakvltst, a rgi vilg keretei kztt annak az jnak a kezdett, amelyet a szeretet trvnye hatroz meg. A Fi megdicstse azt jelenti, hogy annak a munknak az alapjn, amit elvgzett a fldn, a mennybe jutva az Atya mellett rvnyesti annak kvetkezmnyt nemzedkrl nemzedkre. rk letet ajndkoz, a testi vilgban rvnyesti a Llek erejt, az emberrel megismerteti a lthatatlan Istent s az vilgt. Istennek s az kldttnek megismerse, vagyis a kzssg, a vele val kapcsolat az rk let. A megismers, a grg ginsk (gignsk att.) fogalma ugyanis nem csupn intellektulis rtelemben jelenti a megismerst, hanem egzisztencilis rtelemben oly mdon, hogy az a legbenssgesebb kapcsolatot is magban foglal letkzssget jelenti. Az rk let kezdete az j letre szlets, az l Istennel s az kldttvel val l kzssg. Jzus megdicstse azzal a dicssggel, amelynek a vilg kezdete eltt rszese volt. jra rszesv lesz a tkletes vilgossgnak, a mindenek fltti hatalomnak, az let kiapadhatatlan forrsnak, vagyis ez isteni, fii ltmdba val emelst jelenti. A dicssg a mennyei vilg, a mennyei lnyek tulajdonsga, elssorban Isten. Az Atya lnyhez elvlaszthatatlanul hozztartozik a doxa. A Fi mennyei ltmdba val emelsnek krsvel zrul bcsimdsgnak els rsze.

Jn. 17,6–19. Jzus krse: „rizd meg ket a te nevedben…, hogy egyek legyenek, mint mi”.

Jzus kzbenjr imdsga a tantvnyairt csak a 9. verssel kezddik. A 6–8. versek rviden sszefoglaljk Jzus kijelent munkjt, s a tantvnyok helyes reflexijrl tjkoztatnak. Jzus megismertette az Atya nevt tantvnyaival, vagyis kijelentette, hogy kicsoda Isten. az, aki mindig volt, van s lesz, az rkkval, az let forrsa, a mindenekfltt lv r (Zsolt 20:8; 22:23; zs 52:6), aki emberr lett, hogy kzvetlen kapcsolatot teremthessen az emberrel (Jn 14:9). Tantvnyai elfogadtk kijelentst. Felismertk benne az Atya kldttt: Jzus munkja nyomn megszletett a vilgban az a kzssg, amely nem a vilghoz tartozik, hanem abbl a vilgbl val, ahonnan Jzus jtt: Istentl. Jzusban meglttk az Istent; aki az emberrt nmagt felldoz r, szeret Atya. Hittek az Istentl val emberi sznak, a Fi mgtt meglttk az Atyt. Hit ltal vlik lthatv az, hogy kicsoda az Isten s mit tett az emberrt. gy jn ltre az a kapcsolat, amely az embert szabadd teszi a bn uralmtl. A 9. versben ezekrt a tantvnyokrt knyrg Jzus. Azt kri, hogy legyen hathats a munkjuk, s legyen rajtuk s ltaluk felismerhet, hogy kicsoda Jzus. A tantvnyok hivatottak arra, hogy a kijelent munka folytati legyenek. Ahogyan Isten Jzust a vilgba kldte, gy kldte ki Jzus is tantvnyait. Ahogyan a beteg, aki egszsges lett, dicssge az orvosnak; ahogyan a j tantvny tantjnak, a kivl sportol edzjnek, gy Krisztus hsges, kldetsket teljest tantvnyai Mesterknek. Minden ember, aki gretesen megvltozott, aki ltal rzkelhet az az er, amely az j letre vezet, Jzust dicsti. A tantvnyok szmra oltalmat kr az r. Ez alkalommal nem a vilgrt, hanem virt jr kzben, azokrt, akik Istenhez tartoznak. A Fi s az Atya kzti egysget a tantvnyok meghatrozsval is rzkelteti. Mindaz, ami az Aty a Finak is tulajdona, s ez fordtva is igaz. A ketts meghatrozs alhzza kijelentse igazsgt, hozzfzve az gretes jvt. Jzus tantvnyai ltal s tantvnyaiban fog dicsttetni, vagyis naggy, hatalmass lenni. A tantvnyok hsges bizonysgttele, kldetse a mennyei er kiradsa ltaluk emberek javra, gygyulsra, a Mestert dicsti (ApCsel 3). mr nem marad a vilgban, hanem visszatr fii ltmdjba. Az Atyhoz megy az, aki tle jtt, s mindezt elre elmondja tantvnyainak. A tantvnyok szmra – akik viszont a vilgban maradnak – kri a szent Atya oltalmaz munkjt, hogy hsgesek maradjanak hozz s egymshoz. A vilgban kzdelmes az let. A keresztynek is az emberek htkznapi gondjaiban osztoznak. E vilgkorszakban nem menteslnek azoktl a krdsektl, ami az lethez tartozik. A kzdelmes letben azonban lehet az Atyhoz hsgesnek maradni, vagyis az ignynek megfelelen bels bkessggel s remnysggel kzdeni s gyzni. Lehet a fradsgos munkhoz ert, a kzdelemhez kitartst nyerni. A vilghoz nem szksgszer hasonulni, a vilgot az Atya szmra kell megnyerni. A tantvnyok ugyan e vilgban lnek, de az Atytl fggenek, hozz tartoznak. A msik fontos krse Jzusnak az, hogy a tantvnyok egyek legyenek, vagyis az sszhang legyen meg kztk, benssges kzssg jellemezze ket. Azt kri Jzus, hogy ne szakadjanak egyedekre, akik kzl ki-ki magnak l. Az evanglium csak az egymssal testvri kzssgben lv gylekezetben hirdettethetik. Az egyms ellen harcol egyhzak szavnak nincs hitele. A gylekezet lte fgg attl, hogy az Atya tisztasgt testesti-e meg, vagyis hogy nem a vilg lnyege hatrozza. meg. A tapasztalati vilgon tl lv er motivlja-e, amelyhez hozztartozik az egysg. A tisztasg s egysg pldja a Mester s az Atya viszonya. Egyeknek kell lennik gondolkodsmdjukban, rzletkben, akaratukban. Jzus testi jelenlte utn az Atytl kri s vrja tantvnyai szmra az oltalmat s vdelmet. Amg velk volt, vigyzott rjuk, nem is veszett el kzlk senki, csak a krhozat fia (zs 57:4 LXX; 2Thessz 2:3). Jds Jzus mellett volt, de Jzus ellen tevkenykedett. Annak lett az eszkzv, aki veszedelmet, pusztulst idzett el a teremtett vilg szntern, akinek az a tragdija, hogy Isten ellen tesz ugyan mindent, de ezzel is az dvzt tervt juttatja elbbre. Isten mindentud s mindenhat. Elre tudta s hirdettette prfti ltal tervt (Zsolt 4:1.10). tudta kire, miben szmthat. Hatalma nagyobb mindenkinl. Jllehet az ellensg tudatosan ellene van, szndka azonban gy ntudatlanul, akarata ellenre mozdtja el Isten dvzt tervt. Korbbi kijelentst ersti meg Jzus (ld. 1. vers, valamint 15:11). A tantvnyoknak szksgk van arra, hogy ez a kijelents akkorra tudatosuljon bennk, amikor a ltszat egszen ms lesz. Jzus kvetivel lttatni akarja az esemnyeket azrt, hogy az igazi rm rszeseiv legyenek. Ahogyan az rme teljessgre jut azzal, hogy visszamegy az Atyhoz, gy szeretn, ha tantvnyai is rszeslnnek ebben. Az elmenetele nem tragdia, hanem gyzelem, nem knyszerplyra lps, hanem clba juts. Ezrt lehet tkletes rmben rszk. Az rm az dvkor ajndka. Isten szavnak meghallsa s befogadsa rm, hiszen az rk let tvlatval ajndkozza meg az letrt aggd, a halltl retteg embert. Isten Igje, az ltet, letre szlt szava volt az, amit Jzus hirdetett. Isten szavt kzvettette, ajndkozta tantvnyainak. A tantvnyok Isten szavnak lettemnyesei, a kijelents birtokosai. Ez a sz nem tallt kell visszhangra a vilgban, sem a sokfle prtra szakadt Izrelben. Jzus korban Izrel nagyon megosztott volt, de abban egy, hogy mellzni, flre kell tenni az tbl Krisztust, s azokat is, akik t hirdetik (ApCsel). A vilg, a Krisztus-ellenes np gyllte ket. A vilg nem szereti, ha vannak, akik nem azonosulnak vele. Ennek ellenre Jzus krse az Atyhoz nem az, hogy egy kln rszt biztostson vinek. Nem azt kri, hogy a vilgbl vegye ki ket, hanem azt, hogy a vilg szntern biztostsa az oltalmat a gonosszal szemben. A tantvnyok kldetsnek szntere a vilg. k hirdetik tovbb az Igt. A tantvnyok jelenlte a vilgban azt jelenti, hogy Isten nem mondott le rla, hanem hvja, vrja maghoz. Az Igje emberek ltal szl, de mennyei ert kzvett azoknak, akik mg a vilg, vagyis Isten ellensgnek hatalma alatt vannak. A tantvnyok nem a vilgbl valk, vagyis nem Isten ellensge hatrozza meg gondolkodsmdjukat, letformjukat. Aki Krisztushoz tartozik, az gazdt cserlt, vagyis kikerlt az ellensg uralmi krbl. Jzus sem a vilgbl val: Istenhez, az Atyhoz tartozik. Az oltalmaz erejnek biztostst kri tantvnyainak hangslyozva azt, hogy sem a tantvnyok, sem nem tartozik ahhoz a krhz, amely szemben ll az l Istennel. Itt a vilg fogalma szinte azonos rtelm a gonosszal s a vilgnak azt a rszt jelenti, amely teljesen a hatsa alatt van. A tantvnyok j letnek – mint ahogyan Jzus egzisztencijnak is – egszen ms az eredete. A tantvnyokrt kzbenjr krs nem egyszeren a 11. vers megismtlse j formban, hanem annak konkretizlsa, hogy Isten oltalmaz kegyelmnek pozitv tartalma van. Jzus nem csak azt kri, hogy a tantvnyok ne kerljenek a gonosz hatsa al, hanem azt, hogy Isten hatsa alatt legyenek, hozz tartozzanak. Ez azt jelenti az eredeti fogalom jelentse szerint (hagiazein), hogy el vannak klntve Isten szmra (Jer 1:5; 2Mz 28:41), az szolglatra. A hagiazein azonban nemcsak a szolglatra val elklnts jelentst foglalja magba, hanem az ezzel sszhangban lv tiszta, igaz, j, egyszval a Jzus ignynek megfelel gondolkodsmdot, rzletet s letformt is. Aki Istennek szolgl, annak az jsgt, igazsgt, blcsessgt kell elnyernie. A tantvnyok megszentelse teht azt jelenti, hogy letket Isten szavnak tforml, j letet teremt ereje teljesen thatja. A megszentels nem azt jelenti, hogy elklnlnek a vilgtl, nem valamilyen ncl rtus rvnyestse. Nem valami statikus dolog ez, hanem Isten igjnek dinamikus hatsa letkben s ltaluk. gy vlnak alkalmass arra a feladatra, amit a vilgban kell megoldaniuk. Az Ige, az Atytl val sz az a hatalom amely a bns embert tisztv, az nz, magnak valt Istenhez kapcsolja nmagtl megszabadtva: a nem igazat igazz teszi. Az Atya szava igazsg, valsg. Az ignynek megfelelv teszi ez a sz a tantvnyokat, kzvettve nekik a mennyei ert. Az j letben val megmarads Isten megjt kegyelmnek mve, az szavnak hatsa a tantvnyokon s a tantvnyok ltal. A tantvnyok megszentelsnek krshez gy logikusan kapcsoldik a kldetskrl szl tma. A Fi kldetshez kapcsoldik a kldetsk. Krisztus kldetse a modellje s alapja a tantvnyi kldetsnek. Krisztus nemcsak egy nemzedk. Elmenetele utn az lett odaszentel, felldoz munkja alapjn tantvnyai folytatjk Isten dvzt kegyelmnek hirdetst, s a szabadt tettrl val jeladst. A tantvnyok lte s kldetsk teljestse jelzi azt az j kezdetet, aminek felttelt Jzus kldetsnek teljestse teremtette meg. Jzus Isten szentje (Jn 6:69), aki rtk nmagt adja az oltrra, nmagt ldozza fel. Jzus az nmagt felldoz fpap. A hyper auton eg hagiaz emauton a kultusz nyelvn azt jelenti, hogy mint ldozat s ldoz fpap nmaga odaadsval szerzi meg a bnbocsnatot. Kijelentse egybecsendl az rvacsora szereztetsnek hyper hymn formulsval (1Kor 11:24; v. Mk 14:24; 10:15; Jn 11:50k.). A megszentels fogalmhoz tartozik az ldozathozatal, kveti esetben az ldozathozatalra val kszsg. Jzus ldozata elg a tantvnyok megszentelshez. A tantvnyok ldozathozatalra azrt van szksg, hogy Krisztus ldozatnak a javaibl minl tbb ember, lehetleg mindenki rszesljn.

Jn. 17,20–23. Jzus krse a gylekezet egysgrt.

Ebben a szakaszban elssorban a kvetinek az egysgrt val knyrgs kerl eltrbe. Az egysg tmja mr a 11. versben is szerepelt, azonban itt egyrszt hangslyosabb vlik, msrszt ott csak Jzus tantvnyairl volt sz, itt mr azokrl is sz van, akik az beszdkre hisznek. Jzus kzbenjr imdsga elszr nmagrt, utna tantvnyairt, vgl minden kor, minden vidk hv nprt szlal meg. A jv valamennyi Krisztust kvet emberrt kzbenjr a hall kzelben jr r. Imdsga jel arrl a hallatlan nagy bizalomrl, amellyel az Atya irnt van. A hallba indul Jzus valsgknt szmol annak az gynek a gyzelmvel, amelyre rtette az lett s vllalja a hallt. Az egyhz egysgrt knyrg, szemly szerint rtnk imdkozik. Az egysg a hvk kzt nem gy jn ltre, hogy emberek megszervezik, hanem gy, hogy az Atynak a Fihoz val viszonyt mintnak tekintve, abban gykerezik. Ahogy az Atya egy a Fival s a Fi egy az Atyval, nincs kztk semmifle olyan dolog, amely elszakthatn ket egymstl, gy a tantvnyok is odakapcsoldhatnak a Fi ltal az Atyhoz. Az egysg titka ez: hina kai autoi en hmin sin „hogy k is bennnk legyenek”. Ahogyan az l Istentl val elszakads kvetkezmnye lett a vilgban az emberi nem megosztottsga, az atomizlds egszen odig, hogy az ember nemcsak a msik ember farkasv lett, hanem nmagnak is ellensgv, gy az l Istennel val kzssg Krisztus ltal ltrehozza az egysget, a Llek ltal a szeretet ktelkt. A hvknek az Atyhoz val ktdse a Fi ltal megteremti az egymshoz s a tbbiekhez val ktds szlait is. Ahogy a Fi kereste az Atya tetszst s mindent akarata szerint tett, gy a hvk tja is ez. A Finak az Atyhoz val viszonyt a felttel nlkli bizalom, a hatrtalan szeretet s a minden ldozatra ksz engedelmessg hatrozta meg. Ez modell minden kor Krisztus-kvetinek. Az egyhz egysge nmagban is bizonysgttel a vilg szmra. Az egyhz egysgnek teolgiai gykere, krisztolgiai alapja, ekklziolgiai vetlete s szoteriolgiai jelentsge van. Ahogy az Atya s a Fi egymshoz val viszonyra az egymsrt l szeretet jellemz, gy ez lehet ismertetjele a tantvnyok egymshoz val viszonynak is. A szeretet gyzi le az ellentteket s teszi thidalhatv a klnbsgeket. Krisztus az Atytl val kldetsnek felismerse attl is fgg, hogy tantvnyai mennyire lttatjk t, vagyis mennyire teszik valsgg a szeretetet krnyezetk szmra. A tantvnyok az letre szlt kijelentst az ltet ervel tehetik hathatss. Az Atya Fi irnti szeretett akkor lttathatja a tantvnyi kr, ha megtantja a vilgi gondolkods embert az Isten szerint val ltsra. Az Atya Fi irnti szeretete nem abban nyilvnult meg, hogy megmentette a kereszttl, hanem abban, hogy ert adott neki a kereszt vllalshoz, megvlt munkja, kldetse teljestshez.

Jn. 17,24–26. Jzus krse: tantvnyai ott legyenek, ahol van.

Ez a vers jra a megszokott imdsg stlust mutatja. Az Atytl az eljvend dicssgben val rszesedst kri Jzus. Az Atya megszltsa jra s az eddigi ert felcserlse a thel fogalmval rzkelteti azt, hogy Jzus imdsgnak utols rszletre erteljes hangslyt tesz. Jzus akarata az, hogy az vi vele egytt legyenek, vagyis lssk meg az dicssgt s rszesljenek benne. A fldi emberi egzisztencijnak megvltozsa utn legyen lthatv szmukra az rkkval Fi, aki az emberi egzisztencival cserlte fel az istenit. Azt akarja, hogy az mennyei ltmdjt is lthassk tantvnyai. Eddig a kijelent fldi ltmdjn ragyogott t mennyei dicssge, a jvben jra a testi ltmdot maga mgtt hagyva, dicssges ltformban lesz (1Jn 3:2). Az imdsg utols megszltsban az Atya neve mellett a dikaie „igazsgos”, „igaz” mellknv szerepel. Isten igaz s igazsgosan cselekszik akkor, ha a mennyei dicssgben azokat rszesti, akik azt a kijelentst, amit Isten Jzus ltal hirdetett, elfogadtk, hittek benne; felismertk azt, hogy az ember Jzus Isten Fia, az Atya kldtte. A vilg bne az, hogy nem ismerte fel a Krisztust, nem hitt Isten kldttnek s nem lt vele neki tetsz mdon. A kijelents tkletes. Jzus megismertette, felismerhetv tette az Atyt s kijelent munkjt a jvben is vgzi, azrt, hogy az a szeretetkzssg, amely Isten vilgt jellemzi, az emberi vilgot is thassa s meghatrozza. Az a szeretetkzssg, ami az Atya s a Fi kztt valsg, valsg legyen a tantvnyi krben, Krisztus s a hvk kztt is. Krisztus kijelentsnek clja nem a gnzis, vagyis az ncl tuds, egy elmleti istenismeret, hanem az ember egsz lnyt meghatroz, that szeretet. A hallra kszl Krisztus az utols egytt tlttt vacsornl imdsggal zrul bcsbeszdben az eljvend vilg erejnek valsgg vlst kri tantvnyai s az utnuk kvetkez nemzedkek szmra.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!