Jn. XII. RSZ
Jn. 12,1–8. Jzus szolglatban.
A trtnet ebben a formjban a Jzusnak szolgl asszonyokat emeli ki, jelezve azt, hogy Jzus nem ritka kivtelknt ignyelte s fogadta el a ni szolglatot a maga krben, hanem ismtelten, sorozatosan elvrta azt. Krnyezethez tartoznak azok az asszonyok, akik az adott helyzetben gy szolglnak neki, ahogyan a Mesternek arra szksge van. – Az rsmagyarzk ezt a trtnetet ugyan tbbnyire a szinoptikus anyag hasonl elbeszlse paraleljnek tekintik (Mk 14:3–9 = Mt 26:6–13; v. Lk 7:36–50), azonban ha tudjuk, hogy Jzus mint vndortant bartai krben tallt otthonra, akkor termszetesnek kell tartanunk, hogy az ily mdon sorra kerlt tkezsi alkalmak kzl nem csupn egyetlen tekinthet hitelesnek. Sokkal inkbb arrl van sz, hogy Jzust szmtalan alkalommal vendgl lttk bartai, s ebbl nhny tipikus esetet rgztettek az evangliumok, ppen azokat, amelyek tmutatst jelentenek, Jzus mrvad tantst tartalmazzk a vendglts alkalmval. – Az evangliumi hagyomny leszktsre val trekvs az egyhzi rsmagyarzatokkal kezddik meg, s folytatdik a ksbbi egyhzi hagyomnyban, klnsen a rmai egyhzban. Nagy Gergelytl kezdve mr nemcsak a „bns asszonyt” azonostjk Mria Magdolnval, hanem Mria Magdolnt is azonosnak tekintik a bethniai Mrival. Ez az azonosts a szveg alapjn nem korrekt. Az jabb rsmagyarzk tbbsge el is veti. Feltn, de nem vletlen Jnos evanglista brzolsban, hogy Lzr az, aki csupn elfogadja Jzus szolglatt, Mrta s Mria viszont az rnak szolgl. Lzr passzv, Mrta s Mria aktv. Mrta az tkezs gazdja, annl az asztalnl szolgl, ahol Jzus jelen volt az asztalkzssgben. Mria szimbolikus gesztusa ltal Krisztus sorst s annak jelentsgt jelzi. Az egyhzi hagyomny magyarzata szerint Mria gesztusa azt hirdeti, hogy a Krisztus hallrl s feltmadsrl szl rmzenet az egsz teremtett vilgot betlti.
1. Lzr feltmasztsnak trtnete nem maradt visszhang nlkl.
Az esemnynek sok szemtanja volt. Ez a trtnet megersti Jzus hall fltti erejt azzal, hogy tudst a hallbl feltmasztott Lzr tovbbi sorsrl. A feltmasztott halott ott van az lk trsasgban. A trtnet idmeghatrozsa szerint hex hmern tou pascha „hat nappal hsvt eltt” rkezett Betniba. Ha Niszn 14-et, a pskannep idpontjt vesszk kiindulsi alapul, akkor attl fggen, hogy a hatrnapot beszmtjuk-e, vagy nem, Niszn 8., illetve 9. napjrl van sz. Niszn 14. pntekre esett abban az vben, amelyrl sz van, gy Niszn 9. szombat volt. – Nem valszn, hogy Jzus szombaton hosszabb tra vllalkozott volna annl, amit a trvny engedlyezett. gy minden valsznsg szerint Niszn 8. pnteki napon rkezett meg Betniba: Lzr s testvrei hzba. Meghatrozsa Lzr neve mellett nem egysges a szvegekben. A szvegek kzl a jelentsebbek s szm szerint is a legtbb a hon geiren ek nekrn formt hozza. Msok a ho tethnks formt rgztettk. Az elz forma flttlenl jobb, ugyanis a szvegek rtelem szerinti jelentstartalmt is magban foglalja, a hangslyt viszont arra teszi, hogy Jzus Lzrt feltmasztotta a hallbl.
2–3. Jzust vendgl lttk a betniai testvrek.
Mrta szolglt. Asszonyok felszolglsa farizeusi krkben nem volt szoksos. Jzus viszont messisi munkja utols idejben is megersti azt, amit messisi munkja kezdetn hirdetett: elfogadja a nk szolglatt. Messisi munkja kezdetn Pter anysa szolgl fel az asztal krl (Mk 1:29–31), messisi munkja utols napjaiban pedig Mrta szolgl annl a vacsorz asztalnl, amely mellett Jzus foglal helyet a barti kzssgben. – Jzus lete utols napjaiban jelt ad arrl, hogy asszony is ellthatja a szolglatot annl az asztalnl, ahol van jelen. Jzus elfogadta a vacsort attl az asszonytl, aki ugyangy tett rla bizonysgot, mint Pter: „Te vagy a Krisztus, az l Isten Fia” (Jn 11:27). Jzus a jv tjt jelzi a betniai vacsorval, s egyltaln nem vletlen, hogy a szemtan Jnos, Jzus szeretett tantvnya rtette legjobban s rktette meg leghsgesebben a Mester intenciit. – A vacsora alatt Mria odalpett Jzushoz. Megkente lbait s megtrlte hajval. Mria 1 font valdi nrdusolajat vett el. Egy font 32,75 dkg, teht igen nagy mennyisgrl van sz. A nrdusolajat a Himaljban term Nardostachys vagy Valeriana Gatamansi gykerbl nyertk, Plinius szerint igen drga olaj volt. Nrdust hasznltak a templomi illatldozathoz. Az udvarias vendgltshoz hozztartozott Keleten a vendg lbnak megmossa s illatos olajjal val megkense is. Ami teht ma neknk szokatlan s ismeretlen, ti. a lbmoss, a lbfrd azonnali biztostsa a vendg szmra, akkoriban gyakori, termszetes, az udvarias vendgfogads egyik jele volt, gy semmi rendkvli nincs e gesztus ismtldsbn. Mria esetben – ha a kor szoksait figyelembe vesszk – nem az a rendkvli, hogy Jzus lbt olajjal megkente, hanem az, hogy rendkvl rtkes, nagy mennyisg olajat hasznlt erre a clra, s hajval trlte le. Ebben az aktusban a szeretetteljes tisztelet, a legmlyebb alzat s hla jelt ltja Jzus szolglatrt, amit testvrk feltmasztsa ltal tett rtk. Mria tbbet tesz, mint amennyi az udvarias vendgltshoz hozztartozott. Ez a tbblet hirdeti Jzus szemlynek pratlan jelentsgt. Mria tette szimbolikus jelentsg. Arra utal, hogy a Krisztus esemny, s a rla szl hrads j illatknt tlti be az egsz vilgot, mint ahogyan a 2Kor 2:14kk. s az Ef 5:2 rtkeli Krisztus evangliumt. Mria szeretetbl fakad gesztusa Krisztus sorsra utal, s annak jelentsgt sztnsen hirdeti. A Mester irnti szinte szeretet pontosan jelzi azt, ami az adott pillanatban helyes, szksges, irnyt mutat tett. – A szeretet nem szmt, nem nzi a maga hasznt. A szeretet szeretni akar. A szeretet veszi fel azokat a jelzseket, amely Jzusban lthatv teszi Isten Fit, s a szeretet adja azokat az impulzusokat, amelybl a szitucinak megfelel tett szletik. Mria az evangliumi hagyomny szerint Jzusra figyelt, beszdt hallgatta messisi munkja sorn. Mria Jzus tantvnya volt, aki nemcsak hallgatta, hanem rtette is a Mestert, jelezte tjt, hirdette a kzeli s tvoli jvt.
4–6. Az les kontraszt Mria s Jds szemlye kztt.
Mg Mk nhny jelenlvrl szl kzelebbi meghatrozs nlkl, Mt a tantvnyokrl beszl ltalban, Jnos konkrtan megnevezi a tantvnyi kr egyik tagjt. Jds teszi szv Mria gesztust. rtelmetlen pazarlsnak minsti tettt, kell indoklssal. Jds Jzus kzvetlen krnyezetnek tagja, de semmi kze nincs a Mesterhez. Teljesen tvol maradt tle, s rtetlen vele szemben. Jdst nem a Krisztus irnti szeretet, hanem a pnz szerelme motivlja. Tetszets rv mg rejti a maga nzst. A „tetszets rv”, az „okos” beszd a hazugsg leplezje, a csalrd, becstelen letmd palstolja. A kpmutatst rejt „okos” beszd nem hat a meggyzs erejvel.
7–8. Jzus Jdssal szemben vdelmbe veszi Mrit, utalva sajt kzeli hallra.
Jzus a temetsre szl gesztusknt rtkeli Mria tettt. Elmarasztalja Jds rvelst. Jzus nem a szegnyeknek szl szolglat ellen szl, az mindig aktulis teend, hanem az ellen a lelklet ellen, amely az nzst tetszets szlam mg rejti, az rtetlensget frzissal leplezi, a humnum ltszatval palstolja a maga bels rendezetlensgt, az igazi krisztinum s az igazi humnum hinyt. Jzus zrmondata a kzeli s tvoli jvrl mondott prfcia.
Jn. 12,9–11. A fpapok gy dntttek, hogy Lzrt is meglik.
A np vezeti megtudtk Jzus tartzkodsi helyt. A sadduceusok, lkn a fpapokkal Jzusban egy kszld felkels vezetjt lttk. k viszont Rmval igen szoros kapcsolatban voltak, mindenben kszek voltak sszedolgozni. Egy felkels hatalmi pozcijukat veszlyeztette volna. A sadduceusok, akik a farizeusokkal ellenttben a halottak feltmadsban nem hittek, jelet kaptak arra nzve, hogy Jzus ereje nagyobb, mint a hall hatalma. Mellette szl bizonysg a hallbl feltmasztott Lzr. Jzus legnagyobb csodja a np krbl sokakat megmozgatott s hitre indtott. A fpapok azonban gy dntttek, hogy azt a nyilvnval, l bizonysgot, ami Jzus mellett szl, vele egytt meg kell semmisteni. A sadduceusok kszek voltak arra, hogy az igazsgot a maguk nz rdekeinek megfelelen elnmtsk. A tnyek ellenk szltak, de llsfoglalsukat nem befolysoltk. Aki fl az igazsgtl, szemlyes rdekeit az igazsg el s fl helyezi, az szomor tra jut s nehz sors lesz osztlyrsze, mert az igazsg minden hatalmi manipulci ellenre gyzelemre jut. Az nigazsg elvakultt teszi az embert, s a hatalommal prosulva flelmetes tetteket szl. Lzr feltmadsnak tnye a fpapokat arra indtja, hogy j tervet ksztsenek, szntessk meg a Jzus mellett szl bizonysgot. A fpapi hatrozat az let, az ember s az igazsg ellen szl. A sok hv, aki ppen a Lzr feltmasztsa nyomn jutott hitre, mg csak fokozza az elvakult fpapok elszntsgt. A stt indulatokat a jtettek nem akadlyozzk meg a gonosz terv kivitelezsben, hiszen flnek annak gyzelmtl.
Jn. 12,12–19. Jzus bevonulsa Jeruzslembe.
Ez a rszlet a szinoptikusokkal azonos esemnyrl szl tudsts. Itt Jnos mg egy Mk eltti tradcit ad elnk. A msnap Niszn 10-e: vasrnap. Az nnepi zarndokok kirlyoknak s hsknek jr nneplsben rszestik Jzust. A baion csak itt fordul el: „plmag”. Ezzel szoktk dvzlni azt, akit klnskppen nnepelnek, ltalban a gyzelmi nnep s az nnepelt kirly szimbluma (v. Jel 7:9). Jeruzslem s krnyke a hrom nagy nnepen (hsvt, pnksd s a lombstrak nnepe) tele volt a vilg klnbz rszein l zsidkkal, akik fontosnak tartottk azt, hogy legalbb venknt egyszer s leginkbb a pskannepen megjelenjenek a szent vrosban. Az nnepi zarndokok egy rsze kiment Jzus el, hogy dvzlje, nnepelje s Jeruzslembe vigye. Kzlk sokan mr a bethniai esemnyeknl is ott voltak, nmelyeket a szenzcikeress vonzott Jzushoz. Sokan viszont gy kszntttk t, mint kztiszteletben ll urat. Eis hypantsin term. technicusa a kirly fogadsnak. Az dvzl mondat els rsze a hber hsija” nak (2Sm 14:4; 2Kir 6:2; v. Zsolt 118:25k.) „segts mr”, illetve LXX sson d „ljen a kirly”. A Halll-zsoltrokat minden zsid ifjnak kvlrl kellett tudnia. Az Istent dicst nek ezekkel a zsoltrokkal hozztartozott a pska nnepi rtushoz. Egyrtelm, hogy Jzust Izrel kirlyaknt nnepelte a sokasg. viszont mdostotta a np rla alkotott kpt. Az onarion csak itt fordul el a plon helyett: fiatal, kis szamarat jelent. E szimblum azt jelenti, hogy Jzus a Messis, a bke kirlya, a prfcia beteljestje (Zak 9:9), aki messisi ignnyel lpett fel. A szamr Keleten nemes llatnak szmtott: az uralkodk, ha harcba indultak, lra, ha bks szndkkal kzeledtek, szamrra ltek (Br 10:4; 2Sm 17:23; 16:1kk.). A tantvnyok eltt csak Uruk mennybemenetele utn vlt vilgoss ennek az esemnynek az rtelme. Jzus fldi lete esemnyeinek tani az megdicslse utn lesznek azok szakrti s hiteles hrnkei. A sokasg Jzus mellett tett bizonysgot, a mellette lvk Lzr feltmasztst tanstottk. A srbl hozta vissza t. Messisi jelei pozitv hatssal voltak a npre. Farizeusi krkben igen nagy aggodalommal figyeltk a Jzus krli nagy mozgst. A maguk tehetetlensgnek adnak hangot ezzel, az r vonzerejt bizonytjk. igen nagy hatssal volt a npre, s ezt nem azok llaptjk meg, akik elfogultak lehetnek irnta, hanem ellenfelei. A maguk tehetetlensge Jzussal szemben olyan tny, amellyel minden id Jzus-ellenes akciinak szmolnia kell. A sokasg vonzalma Jzus irnt olyan tny, amely remnysgre jogost fel. Jzus hatsa a npre egyre nagyobb lett. Kvetinek szma flelmetesen megnvekedett. A vilg utna indult. Olyan szrevtel ez, amely a valsgot rgzti s az gretes jvt hirdeti.
Jn. 12,20–26. Nhny grg keresi Jzust.
Ez a rvid tudsts arrl szmol be, hogy a farizeusoknak a Jzus npszersgre vonatkoz megllaptsa megfelel a tnyeknek. Nem ok nlkl fltettk tle a npet. Az nnepre rkez grgk, akik grgl beszl zsidk vagy a prozelitk lehettek, vagy az n. „istenflk” kategrijba tartozk, tudnak Jzusrl s szeretnnek tallkozni vele. Mindenkppen a hellnista vilg kpviselirl van sz, akik a Jzushoz vezet utat keresik. A tantvnyok segtsgt krik. Flp a galileai Betsaidbl val, a Galileai-t keleti partjnak vidkrl, mely mr voltakppen nem is Galilea, hanem Gaulanitis tartomnyhoz tartozik. Flp Andrshoz fordul, akinek szintn grg eredet neve van. A kt tantvny egytt szerepel mr az 1:44-ben s a 6:8-ban is, ksbb Asia Provinciban volt jelents szerepk. A grgk helyesen rzkeltetik, hogy a tantvnyok hvatsa a Jzushoz vezet t megvilgtsa. A grgk nemcsak lelkes utazk voltak, hanem kvncsi termszetek is, akik az igazsgot kutattk. Jzus indirekt mdon vlaszol a grgk krsre. Kijelentse egyrszt azt hirdeti, hogy elrkezett az az id, amikor mr nem lesz lthat az emberek szmra. Elrkezett megdicslsnek az ideje. Letelt messisi munkjnak azon szakasza, amikor emberi testben munklkodott. Eljtt az ra, amikor az Emberfia a keresztre felemeltetik, majd pedig a mennyei preegzisztens, dicssges ltmdjba visszatr. Jzus megdicslshez tartoznak tekinti kereszthallt, mert az ellensg felett ezzel aratott gyzelmet. A bzaszemrl szl pldzatot a szoksos nyomst formula vezeti be. A kp jl ismert az skeresztyn tradciban (1Kor 15:36k.). A bzaszemnek el kell halni ahhoz, hogy gazdag termst hozzon. Jzus halla az dvtrtnetnek az a pratlan jelentsg esemnye, amely alapjn egy j letfolyamat indul el a rgiben, a rgibl. Megvlt munkja nyomn, megdicslsvel kezddik a tantvnyok gyjtse ebben a vilgban. A fldi let elvesztse, felldozsa az rk let garancija (v. Mk 8:35 par.). Mindenki, aki az lett tadja Jzusnak, j letet nyer. Az letet szeretni ugyanis azt jelenti, hogy az letet a maga nz vgyai szerint kilni, az letet gyllni pedig azt, hogy Krisztus rendelkezsre bocstani. Akik Jzust szeretnk ltni, azokat kvetsre szltja. Ez azt jelenti, vele egytt kzdeni a bn minden formja ellen, szenveds s hall rn. Ahogyan Krisztus nem Krisztus szenveds s hall nlkl, gy az tantvnya sem tantvny a vele val szenveds s hall nlkl. Aki ebben az letben a bn elleni harcot Krisztust kvetve vllalja, az kvetheti t az rk letben is. Az szolgja ott lesz, ahol van. Krisztus szolgjt az Atya megbecsli, vagyis mennyei ltmddal ajndkozza meg. Jzus kvetse a fldn Isten dicssghez vezet a mennyben. Az Atya az ember muland s romland lete helyett rkkvalt ajndkoz.
Jn. 12,27–36. Jzus harca, az Atya vlasza, a jvt hirdet kijelents.
A preegzisztens, teremtst kzvett r remeg, szorong, fl, aggodalommal tekint arra az rra, arra az idre, aminek kzelbe jutott, az eltte lv szenveds s hall vllalsra, az ember bnrt val ldozatra. Az let odaadsa az let megtartsnak, az let megszerzsnek, az letadsnak az tja. Jzus nemcsak valsgos Isten, hanem valsgos ember is, aki fl a halltl. A halltl val flelmt az Atya akaratra val eszmls ltal gyzi le. Az itt rzkelhet harc teszi nyilvnvalv, hogy Jzusnak milyen kzdelembe kerlt az Atya akaratra val rhangolds. Azrt imdkozik, hogy engedelmes Fiknt vgezhesse el azt a munkt, amit az Atya rbzott. Itt vlik nyilvnvalv, hogy a Fi harcban szletett meg az Atya akaratra, vagyis a keresztre mondott igen. Az Atya nevnek megdicstse a legfontosabb neki. Erre az Atya vlasza a Jzus eddigi messisi munkjt megerst sz, amelyet a mennyei szzat els rsze tartalmaz. A mondat els felvel ugyanis az Atya igent mond, a hitelest pecstet rtette arra, amit Jzus eddig szavai s tettei ltal elvgzett. A mondat msodik fele gret a jvre nzve, amely hallt, feltmadst s a mennybemenetelt jelenti. A Fi az Atya erejt kri, az Atya vllalja a Fi munkjnak eddigi s a kvetkezkben megvalstand rszt. Az Atya ott van a Fi mgtt, a Fi rbzza magt az Atyra. Az a benssges kapcsolat s tkletes egysg, amely az eddigiek sorn is megnyilvnult, a dnt esemnyek eltt mindig lthat. Az Atya s a Fi prbeszdbl a np semmit nem rt. Valami rendkvli dolgot mindenki rzkel, de a maguk mdjn igyekeznek megmagyarzni. Nmelyek ismert termszeti jelensgre gondolnak, msok szellemi lny szavra. Az ember a maga ismeretei alapjn igyekszik a szmra rthetetlen jelensgeket megrteni. gy azonban a valsg lnyegi megrtshez nem jut el. A mennybl jv szzat sem a fizikai jelensgekkel, sem a szellemi lnyek kzbelpsvel nem azonosthat. Amikor az Isten szava rendkvli keretek kzt szlal meg, mindig valami nagyon jelents dologra hvja fel annak az embernek a figyelmt, aki klnben nem szmol vele. gy hvja fel figyelmket az kldttre. Ez trtnt megkeresztelkedse (Mk 1:11) s megdicslse alkalmval is (Mk 9:7). Isten szava megersti a Fit kldetsben. Jzus a rendkvli jelensg rtelmt rthet szavakkal vilgtja meg. A vilg tletrl van sz. Isten a krhoztat hatalmat, a vilg fejedelmt kivetette. A vilg tlete teht azt jelenti, hogy Isten lehetsget teremtett a vilgnak a pusztt hatalomtl val megszabadulsra. Jzus biztos abban, hogy a Stn hallos csapst kap azzal, hogy Istenhez mindhallig h marad. A gonosz hatalma halla ltal rkre meg van trve. Az felemeltetse a fldrl mindenek szmra azt jelenti, hogy nem kell fldhz ragadt letet lnik, ltk nincs a fldhz ktve. Jzus a vele val letet, a vilg fejedelmtl fggetlen, a bntl szabad letre nyitott lehetsget mindenkinek hirdeti. Vltsgmunkja univerzlis jelentsg s egyetemes rvny. Jzus felemeltetsvel beteljesednek az szvetsgi prfcik (Dn 7:14; Ez 37:25; zs 9:6; Zsolt 89:5). Kijelentsre krnyezete rszrl a reflexi ugyanaz, mint korbban. Ez az esemny is nyilvnvalv teszi Isten vgtelen kegyelmt s az emberi bn hatrtalan mlysgt. Az ember vakk lett, nem ltja a mellette lv Krisztust. Isten rott kijelentsre hivatkoznak az l kijelentssel szemben. Krisztusrl szl ismereteik alapjn megkrdjelezik kijelentst. A keresztrl szl beszd szmukra botrnkozs. Jzus a vele szemben rtetlenl viselked embernek jra felajnlja a benne s ltala adott lehetsget. Krdskre nem elmleti fejtegetssel vlaszol, hanem szmukra megoldst jelent tmutatst ad, rzkeltetve azt, hogy a lehetsg ideje rvidre szabott. Az dvssgre, az letre vezet utat Jzus mint a vilgossg forrsa vilgtotta meg. Aki vele jr, a fny rszesv lesz, vdett a sttsg hatstl. Az ember Jzus nlkl kiszolgltatott az ellensg hatalmnak. A mellette val dnts, a bel vetett hit nemcsak oltalom az ember szmra, hanem a helyzett s a lnyt meghatroz er kzvettje is. A bizonytalansgot felvltja a biztonsg rzse, a sttsg hatst a vilgossg ereje. A vilgossg fiainak lenni annyit jelent, mint Krisztushoz tartozva Isten akarata szerint lni a jv remnysgvel. Jzus ismtelten dntsre szltja hallgatit, mert ez a dnts szmukra ltfontossg. A bel vetett hit az rtelmes jelen s a remnyteljes jv alapja. Jzus szavainak elhangzsa utn elrejtzik ellk. Messisi munkjnak megszokott ritmusa ltal nemcsak azt rzkelteti, hogy a vele val tallkozs lehetsge idhz kttt s felelssgre indt, hanem azt is, hogy neki van hatalma arra, hogy elrejtzzk ellk, vagyis fggetlentse magt tlk. Jzus hatalma nagy, nem vlik fggvnyv az ember hatalmnak. Jzus elrejtzse eszmltet jel arra nzve, hogy a lehetsgek ideje egyszer lejr.
Jn. 12,37–50. Visszatekints Jzus messisi munkjra.
Jzus nyilvnos munkjnak negatv visszhangjt foglalja ssze ez a rszlet. Jllehet Isten Fia azokat a jeleket vghezvitte npe krben, amelyek tipikus messisi jeleknek szmtottak a prfcik alapjn, Isten npe mgsem jutott hitre. Az ember negatv dntsrl Isten elre tudott s meg is hirdette a prftk ltal. Ami nemzedkrl nemzedkre megismtldtt Isten kveteivel npe krben, az trtnik Jzussal is. A npe rszrl trtnt elutastsban beteljesedett az, amit zsais prfta hirdetett s tapasztalt. A 38. v. zs 53:1-et idzi a LXX szerint. A msodik idzet zs 6:10. A 40. versben lv forma sem a hber szveggel, sem a LXX-val nem egyezik meg pontosan. Ez szabad, taln emlkezetbl val idzet. Az zs 6:10 ms helyein is szerepel az jszvetsgnek (Mk 4:12 par.; ApCsel 28:26k.), minden esetben Izrel hitetlensgnek a magyarzataknt (v. Rm 9–11-gyel). Isten dvtervnek vannak olyan rszletei, amelyeket az ember maradktalanul nem lthat t, nem rthet meg. Az ige, Isten szeretete Jzus Krisztus ltal dvssget s letet jelent, hitre s engedelmessgre szlt. A hitetlensg s engedetlensg az ember bne. Isten nem fabbknt, hanem felelssgre kpes szemlyknt bnik az emberrel. Az Isten szavhoz val viszonynak kvetkezmnye lehet let s hall is. Az Ige hatsa a hozz val emberi viszony nyomn vlik nyilvnvalv. – zsais prfta elhvsa alkalmval nemcsak a kzeli, hanem a tvoli jvt is ltta, amelyben a dicssg Ura hatalmt szeretetvel prostja gy, hogy az embert felelssgteljes dntsre szltja. Az Ige visszautastsa ltalnos tapasztalatt lett az dvtrtnet sorn. A Krisztus-ellenes hatrozat sokakat megflemltett. Az akci ellenre a femberek krben olyanok is voltak, akik hittek Jzusban (Jn 3:1; 7:50; 19:38k.). Nyltan nem vallottk meg ugyan hitket, mert arra a szintre nem jutottak el, hogy kockzatot is merjenek vllalni rte. Viszont elindult bennk az a folyamat, amely a ksbbiek sorn kockzatot vllal hitt lett (Jn 3:7.50; 19:38k.). A rszlet msodik fele, a 44–50. versek tartalma sszefoglalsa Jzus messisi kldetsnek oly mdon, hogy az Atyval val teljes egysgt hirdeti s az ember rszrl annak felismerst ignyli. Tmr sszefoglalst adja annak a kijelentsnek, amit Jzus tett s amirt a vilgba jtt. Mg egyszer elmondja, mi az let alapja s kldetsnek tartalma. Eszerint annyira egy az Atyval, hogy aki r hallgat, az Istenre hallgat; aki t megismeri, az Istent ismeri meg. Jzus ltal Isten tallkozik az emberrel. nem azrt jtt a vilgba, hogy az embereket elpuszttsa, hanem azrt, hogy megszabadtsa; megtartsa, megmentse. Isten Jzust nem haragjbl, hanem szeretetbl kldte a vilgba. a vilgossg, aki t kveti, maga is megvilgosodik. A 8:12 tmjt kiss megvltoztatott formban ismtli meg. Aki Jzusban hisz, az dnt vltozst tapasztal nmagban. Nem marad a bnben, hanem felveszi a harcot ellene. Nem marad tvol Istentl, hanem kzd az istenellenes, stt hatalom ellen. Nem marad a sttsgben, hanem az rk letet ajndkoz fny hatsa al kerl, a vilgossg fiv lesz. Aki viszont Jzus beszdt elutastja, tletet von a fejre. Az utols napon az ige, amely nem tallt nyitott flekre, tlett lesz. Jzus beszdnek forrsa az Atya. Az emberi beszd mgtt isteni tekintly ll. Jzus szavnak a hozz val emberi viszony alapjn ketts hatsa van. Az rk let rszesv tesz, mert az let forrsval kapcsolja ssze azt, aki hallgat r: A Fi az Atytl fgg s neki engedelmeskedik mindvgig, kzvetti az rk letet, teljesti kldetst. Az Atytl szrmaz sz jjteremt er, a tle val parancs az rk let. Az Atya rk letet sznt s ksztett az embernek. – Jzus tkletesen egy az Atyval; azrt jtt a vilgba, hogy megmentse azt.
Jn. XIII. RSZ
Jzus kijelentse tantvnyainak.
A 13–17. rszeknek a szinoptikusokban nincs paralelje. Az evangliumnak az a nagy egysge ez, amelyben Jzus bcst vesz tantvnyaitl. Ez a nagyobb sszefgg rszlet nyilvnos munkja s a szenvedsrl szl bizonysgttel kztt rzkelteti, hogy Jzus tantvnyai nevelst, a szolglatra val felksztsket igen fontos dolognak tartotta. Ezt vgezte egsz messisi munkja sorn, de mg szenvedse eltt is. Amikor a vilg lrmja megsznik, az jszaka csendje ksznt be. Jzus tantvnyaival van egytt, s a nehz id eltt gretes kijelents-sorozattal ajndkozza meg ket. Egy szimbolikus gesztussal kezdve tantst prbeszdet folytat velk s az Atyval. Nemcsak fldi munkja kezdett, hanem szenvedsei kezdett is az Atyval val intenzv kzssg elzte meg. Az Atyra bzza mindazt, amit elvgzett s az segtsgt kri ahhoz, ami eltte ll.
Jn. 13,1–11. A lbmoss.
Az els hrom vers bevezets a lbmoss trtnethez. Ez a rszlet Jzus szolglatnak jellegt, szeretetnek mlysgt hirdeti. Az 1. vers ltalnos idmeghatrozssal kezddik. Ez azonban – ahogyan a kvetkez versek rzkeltetik – kzvetlenl a pskannep eltti nap lehetett, vagyis Niszn 13. Ezen a napon teljesen biztos volt Jzus abban, hogy az az ra, amelyet tbbszr is jelzett tantvnyainak, mr egszen kzel van. Tudta, hogy minden a kezben van. Tudta, hogy kzel van megalztatsnak s megdicslsnek rja. Az a tudat, hogy mindenek felett van hatalma, nem tette ggss. Az a gondolat, hogy a vilgbl val tmenetet az Atyhoz szenveds s hall elzi meg, nem tette keserv. Az gretes, remnyteljes jv bizonyossga s az vi irnti szeretete hatrozza meg vgig tantvnyai kztt vgzett munkjt. A 2. versben sokkal konkrtabb idmeghatrozst tallunk. Arra a vacsorra utal, amit tantvnyaival egytt akart elfogyasztani. A ftkezst este tartottk Izrelben. A Jdsra vonatkoz adat teszi egyrtelmv az idmeghatrozst. Jn evangliuma szerint ez a nap Niszn 13., cstrtk. Nincs sz arrl, hogy pskabrny kszlt volna erre a vacsorra, azonban ennek az alkalomnak mgis nnepi jellege van. Erre utal az is, hogy Jzus s tantvnyai Jeruzslemben ahogy az nnepi alkalomkor szoks volt – az asztal krl kereveteken fekszenek. Jds, az Iskarits mg velk van, de mr az ellensg hatsa alatt. Az ruls inspircija az rdgtl van. Isten ellensge kertette hatalma al az embert. Ez a motvum Lukcs evangliumban is szerepel (Lk 22:3). Jzus kezdettl fogva tudatban volt szenvedsnek, hallnak s Jds rulsnak is (Jn 6:64.70k.). Tudatban volt kldetsnek, az Atytl kapott lehetsgnek, mely a mindenekfltti hatalmat jelentette. A rendelkezsi jogot az Atya a Fira bzta. Tudatban volt azonban annak is, hogy az Atytl val t az Atyhoz vezet. Az Atya a Fi kezbe tette le a vilg sorst, a Fi az Atyhoz viszi a vilgot. Halla az Atyhoz val menetel. Fldi munkjnak lezrdsa a mennyei dicssg nyitnya. Tudta, hogy mindenek Ura, ennek ellenre elvett egy trlkzt, krlkttte magt, hogy megmossa tantvnyai lbt. Jzus teljesen megalzta magt. Nem szlt egy szt sem. Szimbolikus gesztusval jelezte, hogy a lehet legmesszebb megy az emberrt val szolglatban. A zsid vendgltshoz az tkezs eltti lbmoss hozztartozott. A szinoptikus tradci szerint Jzus arrl beszl, hogy olyan tantvnyai kztt, mint aki szolgl; Jnos beszmol Jzus szolglatrl. Pter tiltakozik Jzus tette ellen, el akarja utastani szolglatt. Elkpzelhetetlennek tartja, hogy a nagyon tisztelt Mester eltte gy megalzza magt. A lbmoss ugyanis a nem zsid rabszolga feladata volt. Jzus Ptert arra eszmlteti, hogy belle most mg hinyzik ennek az esemnynek a megrtshez szksges kszsg. Ksbb, vagyis halla s feltmadsa utn, a Szentllek vtele utn vlik majd vilgoss eltte Jzus tetteinek az rtelme (v. 2:22; 12:16). azonban nincs kibklve Jzus vlaszval. Elutast az r szolglatnak elfogadst illeten, st mg egy mondattal meg is ersti viselkedst. Pter tanthatatlannak bizonyul, de Jzus tovbb fradozik rte. Arra eszmlteti, hogy itt tbbrl van sz, mint amire Pter gondol. Aki Jzus szolglatt nem fogadja el, annak nincs kze hozz, nincs rsze az ltala elnyerhet rk letben. Pter – amint megrti a gesztus jelentsgt – a maga hevessgnek megfelelen reagl r. Jzus vlasza azt jelenti, hogy tantvnyai a keresztsg ltal mr alapveten tisztk. A leloumenos term. techn. a megkeresztelteknek (1Kor 6:11). Arra azonban szksgk van, hogy ezt a tisztasgot a Jzussal val kzssg ltal meg is tartsk. Az let megprbltatsai kzepette az ember lbt belepi az t pora, szksg van a lbmossra. Kp nlkl szlva szksg van a mindennapi letben elkvetett bnk bocsnatra, az rvacsorra, a bnbocsnat elfogadsra. A Jds s a tizenegy kzti klnbsget Jzus rzkelteti. Tisztv gy lesz az ember, ha nem csak formlisan tartozik oda Jzushoz, hanem teljes szvvel mellette ll; tkletesen egy vele. Aki Jzus tantvnyi krhez tartozik, de az ellensg szolglatban ll, az nem tiszta. Jzus tudja, hogy ki hova tartozik. ltja; kiben mi lakik. Jzus minstse hiteles. nem ltszat szerint tl. Tudta, hogy Jds rulja el t, ennek ellenre a szeretetbl szrmaz szolglatot hirdet aktusbl nem zrja ki. Jzus a bnst szeretetvel eszmlteti s el akarja vonni a bn hatalma all. mindent tud az emberrl s mindent megtesz rte. Az ember bnnek ismerete nem vltoztatja meg irnta tanstott szeretett. Jds viszont szigoran megrzi titkt, elengedi fle mellett az r bnbnatra, bnvallsra indt szavt. Jzus tudatostja a tiszttalansgot, jelzi a bajt, de Jds nem hallgat r. Az irnta tanstott szeretet nem prosul j dntssel, a neki szl szolglat nem indtja szndka megvltoztatsra. – Jds annak az embernek a tpusa, aki rzketlen az r szavai s tettei irnt, bnvalls helyett a bn titokban tartsnak rvidzrlatos megoldst vlasztja. Sem Jzus szava, sem Jzus tette nem idz el vltozst benne, konok makacssggal ragaszkodik elhatrozshoz, ami Jzus-ellenes, Isten-ellenes, gyilkos szndk kivitelezshez nyjt segtsget. Jzus kijelentse tantvnyai eltt vilgoss teszi, hogy eltte nincs titok, tudja, hogy nem mindnyjan tisztk azok, akik krnyezethez tartoznak. Az ember csak emberek eltt leplezheti tiszttalansgt, Jzus eltt nem. Kijelentse jele isteni kpessgnek, mindentudsnak. Jzus ismeretei nemcsak arra vonatkoznak, hogy mi trtnik vele, hanem arra is, hogy mi van krnyezete tagjainak a bensjben, ki hogyan ll az r szne eltt.
Jn. 13,12–20. A lbmoss magyarzata.
Jzus a paradox kpet, a tantvnyok lbnak megmosst rtelmezi. A tette mgtti misztikus, sakramentlis tartalomnak etikai kvetkezmnyt vilgtja meg. Az j szakaszt retorikai krdssel vezeti be a tants elksztseknt. A szemlltet kphez magyarzatot fz. Hangslyozza, hogy az a kp, amely eljk trult, valban paradox. Az esemny nem azrt trtnt, mert az, aki tantvnyai lbt megmosta, nem r. Azok a mltsgjelzk, amelyekkel illetik, helyesek, a valsgot tkrzik. Az, aki a tantvnyai lbait megmosta, valban a tant s az r. Mlt arra a megszltsra, amivel azokat a rabbikat illettk, akiknek a szemlyt tisztelet vezte: nagy tekintly, megbecslt szemlyisg volt tudomnya alapjn. Jzus kvetkeztetse a maiore ad minus. Tette a tantvnyok szmra ktelez erej pldt jelent. A lbmoss a szeretetszolglat szimbolikus, reprezentatv aktusa. A hypodeigma – paradeigma a tettben s szban eladott kvetend munka, plda. Jzus pldja a tantvnyi krben, tantvnyai ltal kvn objektivizldni. Az emberrt a legnagyobb tettekre ksz r tantvnyi krben ugyanolyan tettek megnyilvnulst vrja egyms irnt, nem emberi teljestmnyknt, hanem az embert tforml erejnek megnyilvnulsaknt. Aki szeretett elfogadta, az tud szeretni, aki szolglatbl l, az tud alzatosan szolglni. – Boldog az, aki ezt teszi. Jzus az Atya kveteknt felttel nlkli bnbocsnatot hirdetett s adott, ezt kell tenni tantvnyainak is. Kreikben ennek kell rvnyeslni. Az objektv lehetsg rvnyeslsnek szubjektv felttele a kivlaszt kegyelemre adott pozitv vlasz. Jds esetben ez maradt el. Durva srtsnek szmtott Keleten az, ha valaki a bartsg s hsg gesztusaira nem akar vagy nem tud helyesen vlaszolni. A bartsg s hsg jele az, ha valaki megosztja valakivel a kenyert (2Sm 9:7.13; Zsolt 55:13–15), ha vendgl ltja. Szomor dolog az – s Jzus ennek ad hangot –, ha valaki a barti gesztusra az ellensg gesztusval vlaszol. Ez a dolog emberi oldala s Jds szemlyes felelssge, amely szemllteti a bn mlysgt. A dolog isteni oldala viszont az, hogy az esemnyek, mg a teljesen negatv tettek is Isten dvzt munkjt viszik elbbre. Jzus azzal, hogy tantvnyi krben jelzi a kzeli jv esemnyeit, hitket ersti. Lttatja velk, hogy ismeri az embert, ismeri a jvt, teht nemcsak ember, hanem Isten is s jogosan ignyli hitket. Helyesen dnttt az, aki mellette dnttt, hiszen egy az Atyval. Jzus vllalja tantvnyaival a kzssget azonosul azokkal, akik kldetsben jrnak, st ennl tbbet is mond: aki t befogadja, azt fogadja be, aki t kldte. Az Atya Krisztusban s az ltala kldtt emberekben kzeledik a vilghoz. Isten emberi mdon kzeledik az emberhez, hogy elrhet legyen, de isteni erejt kzvetti, hogy jelenlte megoldst jelentsen.
Jn. 13,21–30. Jds rulsnak leleplezse.
A kvetkez versek j formban ismtlik meg azt, ami eddig elhangzott. Jzus maga is megborzad attl, amirl bizonysgot kell tennie, a 18–20. versek varicijaknt. Kijelentse megersti azt, hogy az rul a tantvnyi krbl kerl ki. Azoknak a kre, akik Jzus szolglatba kerltek, nem lehet hamis biztonsgrzetk, e kr felelssgteljes magatartsra hvatott. Tantvnyai valamennyien tudjk, hogy mltatlanok hvatsukra. Az emberi adottsg nem garancia arra, hogy az ember hsgesen a Mester mellett maradjon. Zavartsg s dbbenet kveti Jzus kijelentst: senki nem biztos magban. – A korabeli grg-rmai tkezsi szoksoknak megfelelen valami heverszersgen a bal knykkre tmaszkodva fekdtek az tkezasztal mellett, s a jobb kezkkel ettek. A szeretett tantvny, Jnos, Jzus jobbjn volt. Neki intett Simon Pter, hogy tudja meg, kirl van sz. Jzus bal oldaln Jds foglalt helyet. Ez a vendglt rszrl a legfontosabb tisztelethelynek szmtott. Jzus mg az utols pillanatban is jelzi, hogy Jdsnak mellette van a helye, szeretetvel, bartsgval klnsen is kitntetve. Jzus vllalta Jdst, de Jds nem vllalta Jzust. Az rul szemlyt ekkor Jzus ismertt tette. Abbl a prbeszdbl, ami kztk folyt, a tbbi tantvny semmit nem rtett. Valamifle racionlis esemnyre gondolnak. Jds eltvozott Jzus melll, kilpett a stt jszakba. Jds mindenkppen a sttsgben tallta magt, ott, ahov szve szerint tartozott. Azonosult Jzus ellensgvel, a tovbbiakban a Stn eszkzeknt nyltan lp fel Mestere ellen. Tettnek a motivcija nem pszicholgiai, emberi, hanem dmoni, stni. Az cselekszik ltala, aki Istennek s embernek, a kijelent rnak s az egsz vilgnak egyarnt ellensge. – A tantvnyok nem felttelezik, hogy Jds Jzus ellen dolgozik. A tantvnyok nem tudjk, hogy rul. Megnevezse itt egyrtelm (Jn 6:71).
Jn. 13,31–35. Az j parancsolat.
Jzus fldi munkssgnak ideje lezrulban van. jszaka kvetkezik, de a vilgossg a sttsgben fnylik (Jn 1:5). Aki azonban tle elszaktja magt, menthetetlenl elesik. Amikor az rul elment, Jzus az rkkval Atya szempontjbl rzkeli a kzvetlenl eltte ll esemnyeket. Elrkezett megdicsttetsnek az ideje, fldi munkjnak befejez, legfontosabb rszlete (Jn 2:11; 11:4; 17:10). A kereszthall bizonyos, viszont a kereszten Jzus megdicsl. Az Atyt dicsti azzal, hogy hallig engedelmes volt. Isten a kereszten abban dicstette meg nmagt, hogy az istentelen, tle elidegenedett vilghoz lehajolt, hogy a hall llapotbl kiszabadtsa, a sttsg hatalmbl megvltsa, s a jvt Jzus feltmasztsa ltal jelezze szmra. A tviskoront az let koronja kveti. Kijelentse az Atya s Fi tkletes egysgt hirdeti. A kereszthall szmra nem elbuks, nem tragdia, hanem a dicssgbe vezet t kapuja. Mg a bcs alkalmval, az alatt a rvid id alatt, amg velk van, a legfontosabb dolgot szvkre helyezi, r ugyanis olyan t vr, ahov tantvnyai nem kvethetik. Ezzel is jelzi, hogy tudatosan vllalja eljvend sorst. Az egymshoz val rendezett viszony modelljeknt a szeretet parancst helyezi szvkre. A szeretet parancst j parancsknt hatrozza meg (v. 3Mz 19:18), msknt mint 1Jn 2:7. Az „j” jelz hasznlata jogos, mert itt a felebart helyett az egyms irnti szeretetet hangslyozza, a testvreknek az egymshoz val rendezett viszonya kerl a kzppontba. A szeretet modellje Jzus. Jzus szeretete nzetlen. soha nem magra gondolt: rtk tett mindent, amit tett. Jzus szeretete ldozatksz, hatrtalan – az lett ldozta fel, vllalta a keresztet. Jzus szeretete megrt s kitart. Elviseli az emberi gyengesget, nem tnik el az id mlsval. Megtant az emberi egyttls titkra. Kiterjed minden emberre, nem szemlyvlogat. Jzus szeretete megbocstsra ksz. A szeretet a bnbocsnatbl l, s arra indt. A Jzus ignynek megfelel szeretet azrt j, mert annak az j vilgnak a jelzje, amely trtnetileg ugyan mg eljvend a maga teljessgben, de lnyegt illeten mr itt van s rvnyesl e vilg rgi keretei kztt. A krisztusi szeretet felszabadt az egymsrt val let valsgg ttelre, a bnbocsnat gyakorlsra. A megbocstsra ksztet szeretetbl let, j let fakad, az j letbenjr ember ksz a bn megbocstsra. Nem azrt j ez a parancsolat, mert j etikai princpium, hanem azrt, mert a Krisztust kvet tantvnyok letrendjnek ez a trvnye, s a tantvnysg ismertetjele a vilg szmra. Mg vilgosabban lthat ez Jnos els levelben, ahol 14-szer fordul el a testvrek egyms irnti szeretetrl szl tants. Jzus parancsa nem individulis, hanem kzssgi letre szlt. A Krisztussal val kzssg az egyms irnti szeretetben nyilvnul meg. Ezzel termszetesen nem zrja ki a korbbi szeretetre indt parancs rvnyt a felebart, a vilg irnt, csupn hangslyozza, hogy a vilgban az j vilg rendje tantvnyai ltal valsg annak javra. Az j parancsolat az szvetsgi ldozati trvnyek vgt s j emberi magatarts kezdett hirdeti meg. A 36. versben visszatr az evanglista a 33. vershez. Pter nem elgszik meg Jzus kijelentsvel, tbbet akar tudni, hiszen ksz minden ldozatra. Az r azonban ismerte Ptert minden gyengesgvel egytt. Tudta, hogy szkimond tantvny. Azt is tudta, hogy a nagy hsgnyilatkozat mell mg nem prosul a kell hitbeli szilrdsg. Szerette a Mestert, de mg nem volt ereje ahhoz, hogy az lett valban kockra tegye rte. Ennek mg nem is rkezett el az ideje. Pter ekkor mg nem tudta, hogy a szenved Mester nem ertlen, kiszolgltatott ember csupn, hanem az nmagt az ember megmentsrt nknt felldoz Isten. A kereszt titkt, a szenveds rtelmt akkor mg Pter sem ltta. Jzus viszont nemcsak a kzeli jvt ltja s hirdeti meg, hanem a tvolit is. Nemcsak arrl szl, hogy Pter megtagadja, hanem arrl is, hogy kvetni fogja az lete felldozsval. Az let odaadsa a hall vllalst jelenti. Jzus nemcsak azt tudta, hogy Pter termszeti adottsgai alapjn milyen ember, hanem azt is, hogy milyen lesz ltala. Nemcsak azt az embert ltja az r, aki szeme eltt van, hanem azt is, akiv lehet jjteremt szeretete, megvlt tette alapjn. Jzus kereszthalla az ember megvltozsnak a lehetsgt biztostja. Az j magatarts, az istentisztelet j rendjben s az egyms irnti szeretetben vlik lthatv a vilg szmra. A szeretet, amely Istenhez kt, egymshoz kapcsol, bizonysgttel a vilgban, a vilgnak. j volt Istennek a Krisztusban adott szeretete, s ez mindig jra adatik ahhoz, hogy az let ereje valsg legyen a rgi keretek kztt.
Jn. XIV. RSZ
Az els bcsbeszd, Jzus kijelentse megersti, hogy az Atyhoz megy. Jzus a tantvnyai irnt bejelenti a bcs pillanataiban azt az ignyt, amit messisi munkja kezdettl llandan hangslyozott: „higgyetek”. A bcsbeszd formja prbeszd. Jzus kzelben szhoz jut a tantvny. A tantvny szmthat a Mester rszrl a helyesebb s teljesebb ismeret kzlsre. Az els bcsbeszd kt frszre oszlik, az 1–27-re s a 28–31-re. Az els nagy egysget ugyanaz a gondolat fogja t: „Ne nyugtalankodjk a ti szvetek” (14:1.27). A msodik egysg megersti azt a kijelentst, hogy szenvedse gyorsan bekvetkezik. Ez sokkal tbbet jelent annl, mint amennyi abbl ltszik.
Jn. 14,1–4. A tantvnyok vigasztalsa.
Jzus megszabadt a szorongstl, megsznteti a flelmet. A gonosz dmoni hatalma rmletben tartja az embert. Jzus a szabaduls tjt hirdeti. tmutatsa egy szp chiasztikus mondatszerkezetben szlal meg, amely a teremt, hatalmas Istenbe vetett hitre buzdt gy, hogy hozzkapcsolja az emberi testben munklkod Megvlt ignyt. Az Atyba – aki lthatatlan –, a Fiba – aki emberknt jelenlev – vetett hit az, ami a nyugtalan, flelemmel teljes, aggd embert felszabadtja, meggygytja. Az Isten irnti bizalom megsznteti a flelmet. Isten az, aki gondoskodott az ember biztonsgrl, remnyteljes jvjrl. A laks biztonsgot, otthont jelent, Isten jelenlte vdelmet, boldog letet mindennel s mindenkivel szemben. – Jzus a valsgrl, az igazsgrl szl, nem ltatja az embert. A valsg remnyteljes. Az Atyhoz vezet t, amelyre lpett, a tantvnyok szmra is nyitott. Az Atynl mindenki otthont tall. Elmenetele az ember javt szolglja, visszajvetele a vgs s teljes megoldst hozza, a kzvetlen kzssget dicssges ltmdban. – Jzus nem elszr szl tantvnyainak ezekrl a dolgokrl (Jn 7:33).
Jn. 14,5–7. Tams kzbeszlsa mgis tjkozatlansgrl beszl.
Az ember, mg a 12 tagjai is nehezen rtik meg Isten kijelentst. Az szinte szra Jzus kszsgesen vlaszol. az t, vagyis az, aki ltal az Atyhoz lehet jutni. az igazsg, vagyis egyrszt az, aki minden tekintetben hitelesen szl a valsgrl, msrszt az, aki igazz teszi az embert. az let, vagyis az, akitl minden van, ami l. az let forrsa s ajndkozja. Jzus az Atyhoz vezet, kijelentse ltal az let forrsval kt ssze bennnket. A hrmas meghatrozs tantvnyai szempontjbl vilgtja meg messisi munkjt. az egyetlen, aki ltal az ember Istennel kzssgbe kerlhet, tle igazsgot s letet nyerhet. Isten ltala ismerhet meg. Istenrl hiteles kpet Jzus kijelentse alapjn kap az ember. Az beszde az let erit ajndkozza. Mg tovbb megy: arrl is szl; hogy az Atyt jelenti, testesti meg szmunkra. Jzussal egy tantvnyi krben az Atya ismerhet meg, a mennyei valsg rzkelhet: extra ecclesiam nulla salus. Jzus ltal az Atya felismerhet s lthat azok krben, akik vele vannak. Jzus a kijelent, akiben az Atya jelenvalv tette magt.
Jn. 14,8–11. Flp krse.
Ez a krs arrl tanskodik, hogy Flp mg vak annak megltsra, aki Jzusban eltte van. Flp kzvetlenl, a kijelent kzbeiktatst mellzve szeretn az Atyt ltni. Jzus viszont arrl tesz bizonysgot, hogy az Atya csak ltala lthat, de gy lthat, hiszen benne eltte van. A tvoli, lthatatlan Isten Jzusban tette magt kzeliv s lthatv. Aki Jzust ltja, az ltja az Atyt, aki t megismeri, az megismerte, hogy milyen Isten. Benne s ltala vette magra Isten a mi letnket. , a leghatalmasabb, gy jtt a vilgba, hogy nem a kirlyi palotban jelent meg, hanem a legegyszerbb krlmnyek kztt. Egyszer emberek kztt jelent meg, gy tette magt elrhetv minden embernek. Isteni hatalmval nylt bele a nyomorsgos krlmnyek kz jutott emberek, a vilg letbe. Benne felismerhet az emberi bajokat orvosl, a vlsgos helyzetbe jutott emberen, a vilgon segt Isten. Isten tudja, mit jelent a ksrts s kicsoda a ksrt. Jzusban lthat, hogy felvette vele szemben a harcot, kzd ellene. Benne felismerhet az az Isten, aki kzd az igazsgrt, kzd az emberrt, nem engedi, hogy a vilg a sttsg erinek ldozatv legyen. Jzusban felismerhet az az Isten, aki az letrt kzd a hall erivel szemben. Jzusban Isten lthat a kereszten, magra vette a vilg bnt, hogy megmentse az embert. Jzusban az Atya hatalma, ereje s szeretete lthat. Kijelentse hiteles, hitet vr, bizalmat ignyel, mert a lthatatlan Isten e vilgkorszakban emberi keretekben ismerhet meg. A Fiban jelent meg az Atya, az Atyval egy a Fi. Az Atya szl s munklkodik a Fi ltal. A hit lttatja az Atyt, aki Jzus tetteiben jelenval. Jzus – amikor hitre szlt – nemcsak kijelentsre, vagyis szavra, hanem a tettekre is hivatkozik, amelyek ltala trtntek. A hit felttel nlkli bizalom az irnt az r irnt, aki az ember elrontott lett megigaztja, a bne miatti jogos tlett magra vette s hall helyett lettel ajndkozza meg. A hit az a gesztus, amellyel az ember az r ajndkt elfogadja, s hozz ktdik. Jzus hitre szlt szavt tetteire val hivatkozssal ersti meg. A Fi s az Atya egysge nemcsak a kijelentsben, hanem azokban a tettekben is megmutatkozik, amelyek Jzus ltal trtntek. Amikor Jzus hitre szlt, ezt gy teszi, hogy azokra a tnyekre hivatkozik, amelyek egyrtelmen hirdetik, hogy Isten az ember javt s lett munkl r. Isten Jzusban lthat, aki t meg akarja ismerni, benne kell hinnie.
Jn. 14,12–14. Jzus grete annak, aki hisz benne.
Ketts nyomst formula vezeti be Jzus grett, amelynl nagyobb aligha lehetsges. Jzus a benne hv tantvnyok eltt elkpzelhetetlenl nagy lehetsgek kapujt nyitja meg. Az a tantvny, aki Jzusban hisz, rszesv lesz erejnek s munkjnak. nemcsak egy nemzedknek jelent ldst s nemcsak egy np, Izrel krben rzkelteti erejnek gygyt hatst, munkjnak nemcsak egy meghatrozott fldrajzi hely a szntere. Jzus kveti az erejvel lpnek ki Izrel keretei kzl. Az r gygyt ereje nemcsak Palesztinban, hanem vilgszerte hat ltaluk (1Kor 12:9.28.30). A maizona erga („nagyobb tettek”) annak a jelei, hogy Jzus az Atyhoz menve megvlt munkjt a kereszten elvgezte. A fld s annak npei nemcsak a teremts alapjn, hanem a megvlts jogn is az vi. Az szabadt tette alapjn az egsz vilg a tantvnyok kldetsnek szntere. Jzus Lelke ltal munklkodik. A tantvnyok krse, amelyet az nevben trtak el, meghallgatsra tall. Az Atya dicstse folytatdik Jzus fldi munkjnak befejezse utn is. Jzus a tantvnyaira figyel, krseiket meghallgatja s teljesti. Jzus nevben krni azt jelenti, hogy r val hivatkozssal, az rdemrt, vele sszhangban, az akaratnak megfelelen trni el kvnsgainkat. Az apostoli korban s ksbb ez a gylekezeti imdsgok zr formuljv lett. Jzus teljesti, megcselekszi a tantvnyok krst. A tantvnyok krse a Llek indtsra az akaratval sszhangban lev krs.
Jn. 14,15–17. A msik prtfog.
Az elz rszlet kulcsszava a pisteyein „hinni”, ennek a rszletnek kulcsszava az agapan „szeretni”, amely a 15–24. verseit meghatrozza. A szeretet prbja az engedelmessg. A szeretet Jnos irataiban nem csupn rzelmi megnyilvnuls, hanem tettek sorozata, amely sszhangban van az r akaratval. A szeretet a msok javt szolgl tett, a Jzus parancsa irnti engedelmessg s annak megtartsa. Jzus krsre az Atya msik prtfogt kld tantvnyainak, aki engedelmessgre indt s segt megllni a kzdelmekben. A parakltos „segt”, „vigasztal”, „prtfog”, „szszl”, „vdgyvd”. A Szentllek a tantvnyok szmra az a szakrt, aki velk marad rkk. Mindig lehet szmtani vezetsre, btortsra, megerstsre. Az j korszak a Llek korszaka. A Llek az igazsg Lelke, vagyis funkcija a hazugsg leleplezse, a bn feltrsa, a valsg megismertetse. Az, hogy a vilg nem fogadhatja be, nem azt jelenti, hogy a hitetlenbl nem lehet hv, hanem azt, hogy a vilg s az egyhz kzt lnyegkbl addan ellentt van. A vilg mint vilg nem fogadhatja be az Igazsg Lelkt, de egyedeiben a hitre juts lehetsge adva van minden egyes tagjnak. A Jzus irnti bizalom a Szentllek ajndknak elnyersvel prosul.
Jn. 14,18–21. Jzus visszajvetelnek grete.
Jzus grete vigasztalst jelent tantvnyainak. „Nem hagylak titeket rvkul.” Az orphanus fogalma nemcsak az apa vagy anya nlkl maradt gyermekeket jelenti, hanem azokat a tantvnyokat is, akiket a kedvelt tantjuk, szeretet mesterk elhagyott. Jzus itt megjvendli feltmadst. ugyan egy rvid idre el fogja hagyni ket, de azutn visszajn s jelen lesz kztk. l, s az lete az let garancija tantvnyainak is. Jzus a jvt az let jegyben ltja, a jv az rk letet jelenti, a vele egytt val ltet kvetinek. Azt az letet gri a hall rnykban lv Jzus, amelyen nem lesz hatalma a hallnak. Akkor teljesedik ki az a kzssgi let, amelyre minden tekintetben a kzvetlensg jellemz, Isten s ember egymssal val kzssge. Az ember szeretete itt abban mutatkozik meg, hogy az r parancsolatt megtartja. Fontos neki, hogy mit kvn s azt megteszi. A szeretet a legfontosabb dolog. Isten szereti Jzust. Jzus szereti Istent. Isten szereti az embereket, Jzus szereti az embereket. Az emberek szeretik Istent Jzusban, s az emberek szeretik egymst. A szeretet ktelke sszekapcsolja a mennyet a flddel s az embereket egymssal. A szeretet a hit valdisgt mutatja, amely nem marad elmlet, hanem a kldets vllalsban mutatkozik meg, az elesett emberhez val odafordulsban s felemelsben. Az nzetlen szeretet az j vilg, a menny jelenlte a fldn. A szeretet kzssgben adatik – kijelents.
Jn. 14,22–24. Jds krdse.
Ez a krds Jzus kijelentsnek grethez kapcsoldik. Termszetesen nem az rulrl van sz, hanem arrl a tantvnyrl, akik a Mt 10:3 par. Thaddeus, illetve Lebbaeus nven emlt. Az emphanizein az skeresztyn nyelvhasznlatban nem szmt terminus technicusnak. Itt Jzus a kijelentsnek arrl a mdjrl szl, amely csak a tantvnyi krben trtnik meg. Feltmadsa utn mr csak azoknak mutatja meg magt lve, akik szerettk t, vagyis dntttek mellette, kveti krhez tartoznak. Lthatv mr csak azoknak teszi magt, akik a szkebb s tgabb tantvnyi krn bell vannak. Jzust dicssges testben azok lthatjk meg, akik mellette voltak kereszthalla eltt is. A hitben lvk, akik Jzust szeretik, lthatjk azt, hogy milyen lesz a hallbl feltmasztott j emberi ltmd. A vilg eltt val megjelense mg a kegyelem jegyben ksbb trtnik meg. Jzus nem arra vlaszolt, amit tantvnya krdez, hanem arra, amire tantvnynak szksge van. Az irnta val szeretet megtart er, a kzeli s a tvoli gretes jv tvlatt jelenti tantvnyainak. A hallbl val feltmadsa annak a dicssges jvnek a kezdete, ami az egsz teremtett vilg szmra az j let felttelt biztostja. Jzus megersti, alhzza korbbi kijelentst. Az irnta val szeretet akaratnak teljestsben nyilvnul meg. Kijelentse, beszde az Atytl val. A logos, aki testt lett, a hiteles kijelents forrsa. A logos, amit hirdet, annak a beszde, aki elkldte, vagyis az Aty. A testt lett Ige egy az Atyval. A logos az Atya hiteles kijelentje. Aki Jzust hallja, az az Atya kijelentst veszi. Azzal, hogy az Ige hallhat, a vilg megkapja azt a kijelentst, ami elg ahhoz, hogy az let tjra lpjen. Jzus a vilg szmra hallhatv tette s teszi Isten beszdt. A lts felttele a hit.
Jn. 14,25–31. A Szentllek grete, a tantvnyok btortsa.
Jzus megismtli korbbi kijelentst oly mdon, hogy j rszletekkel egszti ki azt. Ezzel egyrszt vilgoss teszi, hogy a hall kzelben is vllalja mindazt, amit korbban mondott. Nem vonja vissza, hanem megersti kijelentst. Msrszt arrl szl, hogy a jv nem a veresg, hanem a gyzelem jegyben bontakozik ki. Az dvtrtneti esemnyek feltartztathatatlanul haladnak elre; Jzus tudja s hirdeti azt, ami rvidesen bekvetkezik, teht ezzel megersti azt, hogy valban nem csupn ember, hanem Isten, akinek a szava megll, s a jvre vonatkoz kijelentse hiteles. A parakltos, akirl itt szl a pneuma hagiou azt jelenti: Istenhez tartoz, akit az Atya kld a Fi nevben. A Szentllek az Atya s a Fi akcija kvetkeztben adatik a tantvnyoknak. Az Atyval s a Fival azonos kategriba tartoz. A Llek kzs munkjuk alapjn kezdi meg munkjt a tantvnyok krben. Funkcija a tants. Jzus tantvnyainak tovbb kell tanulniuk, llandan tanulniuk kell ahhoz, hogy megfeleljenek Krisztus ignynek. A Szentllek emlkeztet arra, amit Jzus tantott. Az ember feledkeny, szksg van arra, hogy megjuljon, felidzdjk az elfelejtett kijelents. Hitbeli krdsekben a Szentllek utal vissza Jzus kijelentsre. Jzus gy megy el, hogy bkessget hagy maga utn: nem gy, mint a vilg. Bkessge ugyanis nem fggvnye a kls krlmnyeknek, hanem annak ellenre is valsg lehet. Megtant fellemelkedni azon, ami mg van, s arra tekinteni, ami mr van. Mg itt van a gonosz ellensgeskedst szt, bktlensghez vezet ereje, de mr itt van Jzus bkltet, az ellensget s az ellensgeskedst legyz, bkessget jelent hatalma. A bkessg – amely a bels s kls rendezettsget egyarnt magban foglalja – Jzus ajndka. Ezt a bkt senki s semmi nem veheti el, mert ajndkozjnak hatalma mindenkinl nagyobb. A nyugtalansg alapjt, a flelem okt szntette meg. Az els vers btort mondathoz gy tr vissza ez a rszlet, hogy annak msodik tagja itt jknt szerepel. A nyugtalansg s flelem bnt hatsa all szabadt fel az r, mert a jv teljes s vgrvnyes megoldst jelent. Jzus ugyan elmegy, de visszajn, s visszajvetele a gyzelem jele. Ha az ember gretesen rhangoldik az r akaratra, ha szereti t, vagyis gy van vele kzssgben, ahogyan ignyli, akkor tvlatot nyer a jvhz, s rlni tud annak, ami pillanatnyilag s emberileg nem ltszik rvendetesnek. A szeretet nemcsak az emberi szvekhez jelent kulcsot, hanem Krisztus tjnak megrtshez is. A kijelent r nem tragikus hs a hall kzelben sem, hanem a tantvnyai eltt a valsgot feltr r, aki ezzel ket is megtantja a lnyegltsra. Az esemnyekben sokkal tbb trtnik annl, mint amennyi azokbl ltszik. Jzus az Atyhoz megy, aki nagyobb nla. Az emberi szfrban lv Jzus a mennyei szfrban lv Atyrl tesz bizonysgot. A kijelent r fldi ltbl a kijelents Urnak mennyei ltformjba kszl. Most megszlal tantsa holnap sem veszti el rvnyt, st a holnap az esetben igazolni fogja a tegnapot. Jzus kijelentst nem rvnytelenti, hanem hitelesti az id. A kijelents ideje lassan lezrul, s jn a vilg fejedelmvel val frontlis megtkzs alkalma. Jzus gyzelmnek titka az, hogy semmi kze nincs a vilg fejedelmhez, semmi rsze nincs benne, semmi nincs, amivel zsarolhatn, illetve eslyesen kzdhetne ellene. Jzus egy pillanatra sem alkudott meg a gonosszal, gy annak nincs hatalma fltte. Egyrtelmv tette minden krlmnyek kztt az Atya irnti hsgt: az egsz vilg eltt. Az Atya irnti engedelmessg lete tartalma s meghatrozja. tjait mindig ahhoz szabta.
|