//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Jn 09 - 11

Jn 09 - 11


Jn. IX. RSZ

Jn. 9,1–12. A vakon szletett meggygytsa.

A csoda bevezetse pontosabb idmeghatrozst nem tartalmaz. Tipikus tvezet, bevezet formulval kezddik az esemny elbeszlse (Mk 2:14; 1:16; 2:23; Mt 9:27). Minden lnyegtelen krlmnyt mellzve arra irnytja figyelmnket, ami fontos. Ez az egyetlen olyan csoda az evangliumban, amelynek a szereplje szletstl fogva hordozta nyomorsgt. Az ApCsel-ben mg kt esetrl tudunk (ApCsel 3:2; 14:8). A vak megpillantsa indtja el a prbeszdet Jzus s tantvnyai kztt. Krdsk koruk ltalnos felfogst tkrzi, amely szerint a betegsg egy sajtos bn bntetse (2Mz 20:5; 5Mz 5:9). Jzus elutastja a bn s betegsg krdsnek a korban elterjedt megtlst. Egyltaln nem megy bele a bn s betegsg sszefggse bonyolult krdsnek megvilgtsba. Mindenesetre azt vilgoss teszi, hogy van rtatlanul vllalt s viselt szenveds is. A szenveds s a bn sszefggsnek a szimplifikl megtlse nem jrhat t. Mr az szvetsg emberei is tudtk, hogy ms az elmlet s az let. A szenveds, az emberi nyomorsg nyilvnvalv teheti Isten munkjt. Jzus, amikor a klnbz nyomorsgokban szenved embert ltta, megknyrlt rajta s orvosolta bajt. Amikor az hez sokasgot ltta, megelgtette ket (Jn 6), amikor a leprssal tallkozott, megtiszttotta (Mk 1:41). Npe olyan volt, mint a psztor nlkli juhok (Mk 6:34): Minden emberi nyomorsg kihvs annak a megszntetsrt tett lpsekre. A csoda az irgalmas Isten szeretetnek jele, aki megvltoztatja a segtsgre szorul ember helyzett. Kldetskrl szl, feladatukrl beszl, amelyet az Atya megbzsa alapjn kell teljesteni addig, amg az arra kiszabott id tart. Jzus kldetsnek tartalma s ideje egyarnt annak hatalmban van, akitl megbzatst kapta. A nappal a munklkodsra sznt id, a lehetsgek alkalma. Az jszaka, amely kveti a nappalt, hatrt szab a munklkodsra adott alkalomnak. Jzus a kldetse teljestsre adott alkalmat rtkeli s hasznlja ki. Jelenlte letet jelent lds a vilg szmra. Kldetse sokkal nagyobb krnek szl, mint amennyi abbl lthat. A gygyts az kori szoksnak megfelelen trtnik. Jzus a nylat gygyt munkja sorn mg egy esetben alkalmazza (Mk 7:33) az evangliumi bizonysgttel szerint. A nylnak az korban gygyt ert tulajdontottak. A rmai trtnetr, Tacitus, Vespasianus (Kr. u. 9–79.) csszrrl jegyzett fel kt hasonl esetet. Egy vak s egy beteg kez ember gygyult meg ily mdon (Tacitus, Hist. 4:81). Jzus gygytsi eljrsval megszegi a szombatot, mert sarat kszt, ami tiltott a trvny szerint. A vak szemre helyezte, s elkldte a Silom tavhoz, hogy mosakodjon meg. Ez voltakppen egy tbb tbl ll vzgyjt, amelyet Gihon forrsa (Mria-forrs) tpll. A vak szmra az elklds volt a hit prbja (2Kir 5:10–14). A Silom neve eredetileg: „vzvezetk”, „kimls”. Az evanglista a sz (slh) passzvumi participiumnak a jelentst veszi, ami azt jelenti: „kldtt”, ezzel utalva Jzus messisi kldetsre, aki gy van ott npe krben s gy munklkodik, mint Isten kldtte. Az kldetse nyomn gygyul meg a beteg. A vakon szletett engedelmeskedett Jzus szavnak, s gy trt vissza az elkld szavnak teljestse utn, mint aki ltott. Jzus tmutatsnak teljestse gygyulst jelent. rthetetlen csoda trtnt. Jzus gygyt ereje isteni kldetsnek jeleknt a vakon szletett ember szemeit megnyitotta annak bizonysgul, hogy a vilg vilgossga, az irgalmas Isten kldtte. A hirtelen bekvetkezett gygyuls nagy csodlkozst szl. Szomszdok, ismersk hinni sem akarjk a dolgot. A csoda a vak ismersei krben hihetetlennek tnik. Nmelyek mindenkppen racionlis skra terelve a dolgot, megprbljk ktsgbe vonni, hogy a vak szemlye azonos a meggygytott ember szemlyvel. azonban nemcsak azt teszi egyrtelmv, hogy volt az ltaluk ismert vak, hanem azt is, hogy Jzus hogyan gygytotta meg. A meggygyult ember hitelesen szl Jzus tettrl, arrl azonban nem tud felvilgostst adni, hogy hol van a csodlatos orvos.

Jn. 9,13–23. A meggygyult ember s szlei kihallgatsa.

A helyzet azonnal kilezdik, amint a farizeusok tudomsra jut a gygyts. ket elssorban nem Jzus gygytsi csodja rdekli, hanem sokkal inkbb a szombattrvny megszegse. A gygyts trtnetrl ezrt azt krdezik meg, aki vak volt, s most lt. Az ktsgtelen, hogy a korabeli szombattrvnyt Jzus megsrtette, mert sarat ksztett, s ezzel munkt vgzett. Gygytott, s ezt csak letments alkalmval lehetett megtenni. A vak szemt megkente, az ltala nyllal elksztett masszval, ami szintn srtette elrsukat. Jzus mint a trvny Ura azonban szuvern r, s az elrsaikat ms esetben is flretette azrt; hogy valban az embereknek szolgljon. A meggygytott bizonysgttele ketts hatst r el a farizeusok krben. Vannak, akik kitartanak amellett, hogy Jzus bns, mert megszegte a trvnyt: csak ennyit ltnak meg abbl, ami trtnt. Vannak, akik szmra a gygyts Jzus isteni eredetnek, kldetsnek legitimitst bizonytja. Bns ember nem kpes a vakok szemeit meggygytani. Vannak, akik helyes kvetkeztetsre jutnak Jzus tette, Jzus munkja nyomn. A meggygytott prftnak tartja t, vagyis pozitvan rtkeli, Isten kldtteinek a sorba tartoznak tartja. A prftk gyakran adtak csodlatos jelt arrl, hogy Isten ereje nyilvnul meg ltaluk (2Mz 4:1–17; 1Kir 18). A hittapasztalat alapjn megfogalmazott bizonysgttel Isten munkjrl szl akkor is, ha nem a szakrtk pontos teolgiai tziseit alkalmazza. Jzus szemlyt megbecsli akkor is, ha nincs kell ismerete ahhoz, hogy pontos, teolgiailag helyes meghatrozst adjon rla. A zsidk hitetlensge megdbbent: nem hiszik, hogy vak volt az, aki most lt s gygyulsnak trtnetrl szmolt be elttk. Ezrt elhvattk a vak szleit is, hogy kihallgassk ket. A szv kemnysge, a tradcihoz val merev ragaszkods, a kell rugalmassg hinya akadly az l Isten felismersben s j munkja helyes rtkelsben. A rosszindulat vakk tesz, a szeretet lttatja meg a valsgot. A vak szlei nem a farizeusok oldaln llnak, azonban k nem voltak szemtani fiuk gygytsnak, gy csak azt tudjk k is, amit elmondott. Mindenesetre azt tanstjk, hogy az fiukrl van sz, s azt is, hogy vak volt, most pedig lt, de hogy ez hogyan trtnt, arrl nem tudnak. A szlk a fira mutatnak, mint aki elg rett mr ahhoz, hogy hitelesnek szmtson a beszmolja. A szlk vallomst a farizeusoktl val flelem motivlja, br az igazsgot gy sem hallgattk el. Fltek attl, hogy kizrjk ket a zsinaggbl, vagyis elzrjk az Isten tiszteletnek lehetsgeitl (Ezsd 10:8). Ezrt trnek ki a tovbbi krdsek ell, br a tnyeket nem hallgattk el. Ezek a tnyek nem igazoljk a farizeusok felttelezseit, a valsg Jzus mellett szl.

Jn. 9,24–34. A meggygytott ember jabb kihallgatsa s kikzstse.

A farizeusok az jabb kihallgatssal valamilyen terhel adatot igyekeznek nyerni, aminek segtsgvel az igazsgot el lehetne hallgattatni. A lelki, szellemi terror eszkzvel igyekeznek nyomst gyakorolni a meggygyult emberre. Megesketik, hogy lljon az igazsg oldalra (Jzs 7:19), ami termszetesen nem lehet ms, mint az, hogy egyetrt az vlemnykkel, amely Jzust elmarasztalja. A maguk oldalra akarjk lltani t, hiszen meggyzdsk szerint egyedl k vannak a helyes ismeret birtokban. Jzus, mivel a szombattrvnyt megszegte, bns: ki van zrva, hogy egy bnsnek legyen hatalma ahhoz, hogy csodt tegyen. Az szvetsgi gondolkods szerint Isten a bns imdsgt nem hallgatja meg (Jb 27:9; Zsolt 27:9; zs 1:15; Ez 8:18), viszont az igazak knyrgst meghallgatja (Zsolt 34:16; 145:19; Pld 15:29). A meggygyult ember felelete rendkvl gyes. nincs abban a helyzetben, hogy a trvny kazuisztikus bonyolult magyarzatnak valamennyi rszlett ismerje, tlssa, e tekintetben ppen ezrt nem tud nyilatkozni Jzus bns voltt illeten. Egyet azonban tud, s ez szmra dnt dolog, a legfontosabb ismeret: „vak voltam s most ltok”. Ez a letagadhatatlan tny s az egyetlen igazsg. A vak ember a sajt maga egzisztencijban lte t azt a mlyre hat vltozst, amit a Jzussal val tallkozs jelent. Ezzel a nyilatkozatval, amellyel szilrdan llst foglalt az igazsg mellett, teljestette a farizeusok krst: dicssget adott az Istennek. A gygyuls tny. Ennek alapjn a farizeusi llspontnak is el kellene mozdulni a holtpontrl. k azonban tovbb krdeznek. Ugyanazt krdezik. Isten npnek tagjai nem az igazsgot keresik, hanem tmpontokat a maguk igazolsra. Ez az egyszer ember elg okos ahhoz, hogy nem ismtli meg korbbi elbeszlst, nehogy belekthessenek, ha valamit esetleg nem pontosan ismtel, csupn hivatkozik, utal arra, amit korbban mr hallottak. Krdez is. A krdse eszmltet, s megersti az pozitv llsfoglalst Jzus mellett. A farizeusokat felhbortja krdse. Tiltakoznak s rzkeltetik a klnbsget, ami kztk van. A meggygyult Jzus tantvnya, k Mzes. Mzes tekintlyt elismerik, Jzust nem. Az ismereteiket tekintik Isten kvetei abszolt mrcjnek, pedig az meglehetsen hinyos. A hinyos ismeretek abszolutizlsa akadlya a helyes s teljes ismeret megszerzsnek. Jzus szemlyrl val hinyos ismereteik nem arra indtjk a farizeusokat, hogy kiegsztsk azokat, hanem arra, hogy elzrkzzanak tle. A kihallgats sorn egyre vilgosabb vlik, hogy a meggygytott ember nemcsak lt, hanem t is lt rosszindulat, Jzust mindenron elmarasztalni igyekv, a maguk helytelen koncepcijt vd krdseiken. Ismereteik hinyossga miatt elmarasztalja ket, s a kihallgats kezdetn eladott ttelkre eszmltetve ismtli meg azt a tnyt, ami csodlatos, ami Isten rendkvli tette Jzus ltal, amellyel t igazolja: Egy szletstl fogva vak ember szemt megnyitotta. Isten van vele, azrt kpes rendkvli tettekre, a remnytelen helyzetben lv ember sorsnak megvltoztatsra. – A vak ember Jzus tette nyomn lt s lttatni igyekszik a valsgot, az igazsgot. – Nem bns az, akit k annak tartanak; valsg az, amit ktsgbe vonnak: az igazsg az, ami s aki ellen tiltakoznak. – Mivel a kihallgats nem azt az eredmnyt hozta, amit vrtak; mivel koncepcijukat a megidzett tan nem igazolta, st ket marasztalta el jogosan, bnsnek nyilvntva t, srtve rezve magukat, kirekesztettk, kizrtk t a vallsi kzssgbl. – Megsrtdni az igaz sz miatt, a hatalom eszkzvel elnmtani az igazsgot, s lehetetlen, nehz helyzetbe hozni azt, aki annak hangot ad, ez az, ami itt trtnt Mzesre s a trvnyre val hivatkozs alapjn. Isten npnek vezeti kivetettk a gylekezetbl azt, aki bizonysgot tett Jzus cselekedetrl.

Jn. 9,35–38. Jzus prtfogsba veszi a kitasztott embert.

Krysostomos (meghalt 407), a hres konstantinpolyi ptrirka ezt mondta: „A zsidk kitasztottk t a templombl, de a templom Ura megkereste s megtallta.” Jzus soha nem hagy senkit cserben, aki rla bizonysgot tesz, aki az igazsgot minden krlmny kztt, ha kell, mindenkivel szemben vllalja. A meggygyult ember nem maradt egyedl. Jzus krdssel indtja a beszlgetst. Egyenes, szemlyes, lnyeget rint a krds. Ugyanilyen a vlasz. szinte, vilgos, tiszta beszd, amely az ismeret hinyt nem leplezi. Ez a prbeszd annak a jele, hogy a Jzus szemlyre vonatkoz hinyos ismeret teljess lehet, s a munkja nyomn megszletett benyoms ntudatos, szilrd hitt lehet, ha az emberben megvan a kszsg arra, hogy figyeljen a kijelent rra s bizalommal fogadja szavt. Jzus nem az Emberfira vonatkoz elmleteket kzli, hanem nmagra mutat. az, aki beteljestette Isten greteit s hitelesen szl rla. az, aki emberi mdon az l Istent hozza kzel az emberhez. A meggygyult ember hittel vlaszol a vele beszl r kijelentsre, s Istenknt tiszteli t. Jzus csodja ketts. A vak szeme ugyanis nemcsak annyit lt az letbl s Jzusbl, amit egy egszsges szemmel rendelkez ember lthat, hanem annl lnyegesen tbbet. Ltja Jzusban a Messist, az emberben az Istent. Jzus a mgtte lv tapasztalatot tmren sszegzi. Azrt jtt a vilgba, hogy az tlet vgbemenjen: akik nem ltnak, ltst nyerjenek, akik ltnak, vakok legyenek. Hogy ki melyik csoportba tartozik, attl fgg, hogy mit vlaszol Jzus kijelentsre, megszlt szavra. A vak is csak akkor lt, ha Jzus kijelentst hittel fogadja, a lt pedig csak akkor lesz vakk, ha a szeme lttra s fle hallatra zajl esemnyekre, a kijelent Jzus hitre szlt szavra elutastssal vlaszol. – A kegyelem tlett vlik, ha az ember nem l vele. Jzus hitre szlt, hogy ltst adjon. A farizeusok tallva rzik magukat Jzus szava nyomn. Jzus a krdskre adott vlaszban rzkelteti velk, hogy a gygyuls az esetkben is azzal kezddne, ha felismernk tnyleges helyzetket, s kszek lennnek vltoztatni azon. ltatjk magukat, gy mozdthatatlanok, gygythatatlanok, azaz a bnk megmarad. – Bnbocsnatot az nyerhet, aki elfogadja. Az nteltsg, a gg vakk tesz, akadlyozza a tiszta ltst. Jzus a krdez farizeusok konkrt tapasztalatt sszegzi, s annak rtkelst adja az esetkre nzve.

Jn. X. RSZ

A 10. rsz egszen j tmt vet fel s gy kapcsoldik a 9. rszhez. A j psztorrl s a vele kapcsolatos krdsekrl szl tantst foglalja magban. A Kr. u. 31. v oktber 18-n tartztattk le s ki is vgeztk Rmban Seianust. Ennek a hre hamar eljutott Jeruzslembe, hiszen minden bizonnyal a leggyorsabb titkos futr igyekezett eljuttatni megbzjnak. Jeruzslemben ugyanis tbb olyan ember is volt, akinek ltkrds volt az, hogy ekkor politikai tren irnyt vltson, s bizonyos aktkat megsemmistsen. Piltus, Kajafs s Herdes Agrippa lzasan igyekezett menteni pozcijt. Sikerlt mind a hromnak. Jzus valsznleg ezekben a napokban mondta el a psztor-igket. Rszben az adott szitucira val tekintettel, msrszt az szvetsgi tradci (Zak 11:4–17) alapjn joggal szmthatott arra, hogy hallgati akkor is megrtik, ha nem beszl egszen nyltan (Ez 34:1kk.; Jer 23:1–4; Zsolt 78:70–72; Mik 5:4). A psztorrl s a nyjrl szl kp az szvetsgben gyakori Istennek Izrelhez vagy a vezet embereknek, elssorban kirlyoknak s fpapoknak a nphez val viszonya szemlltetsre. Jzus arra hasznlja ezt a kpet, hogy az igazi s hamis vezetkrl szl tantst szemlletess tegye, szembelltva egymssal a ktfle tpus vezett. Ez az utols nagy beszd, amelyet Jzus ellenfeleivel folytat.

Jn. 10,1–6. A pldzat.

nneplyes ketts „men” vezeti be a j psztorrl szl tantst. Jzus ezzel hangslyozza beszde jelentsgt. A pldzat a palesztinai viszonyokat tkrzi. Az akol a hzat kkertssel bekertett udvar, ahov jszakra a juhokat betereltk. A tolvaj nem frhetett hozz knnyen a juhokhoz. A psztor naponta kivitte a legelre a nyjat. szabadon jr ki-be az ajtn – ez is mutatja, hogy psztor. Az r is ismeri. A psztor a nyj eltt ment, nem maga eltt hajtotta. A juhok kvettk t, mert ismertk a hangjt. Idegen utn nem mentek. Jzus rejtett beszd formjban tantott, a farizeusok nem rtettk meg, amit mondani akart. A paroimia (= logos apokryphos) rejtett beszd, pldzat. Jzus a pldzat ltal megvilgtja nphez val viszonyt s szl ellenfeleinek a nppel val kapcsolatrl. A tiszta szndk s a npe javt szolgl tettek alapjn ragaszkods, bizalom jellemzi ezt a viszonyt. Ennek az ellenkezje rvnyes ellenfeleire. Elvakultsguk azonban akadlyozza ket abban, hogy megrtsk a pldzatot. A flnyessg s hamis ntudat akadlya Jzus kijelentse megrtsnek.

Jn. 10,7–15. A j psztor lett adja a juhokrt.

jra ketts „men” vezeti be Jzus beszdt, amelyben megvilgtja a pldzat kpes kifejezseit. Az ajt s a psztor kpt egyarnt a maga szemlyr vonatkoztatja. nneplyes formban tant kldetsrl s annak jelentsgrl npe szmra. Arrl szl, hogy npe javt jelent szolglathoz ltala vezet az t. Aki nem a vele val kapcsolat s felhatalmazs alapjn akar a nphez kzelteni, az rtalmra van annak, s eredmnytelen az akcija. Jzus azonban nemcsak a juhokhoz vezet lehetsget biztostja, hanem az Atyval val kapcsolatot, az lethez vezet lehetsget is. az, aki nemcsak valdi szolgkat ad npnek, hanem az let felttelt, lehetsgt ajndkozza nekik. szvetsgi kpekkel fejezi ki kldetse jelentsgt s cljt (Zsolt 118:20). a np megtartja, aki vdelmet, biztonsgot, szabadsgot jelent szmukra. A gylekezetnek Krisztus biztostja az dvssget, az let erinek kzvettje. Ellenfelei clja a np letnek puszttsa, megsemmistse. Az ellensg nemcsak krt okoz, hanem az letet is veszlyezteti. Jzus eljvetelnek clja az let ajndka, ami nem csupn a puszta ltet jelenti, hanem ezzel egytt mindazt, ami azt boldogg s kellemess teszi. , aki t a juhokhoz, t a juhok szmra is az rtelmes, tartalmas, boldog, rk lethez. A 11. verssel vltozik a kp. Itt ri el Jzus kijelentse a cscspontjt, s a kpes beszd valsgrl szl beszdd lesz. ugyanis az a psztor, a j psztor, aki modellje mindazoknak, akik erre a tisztre nyernek elhvst. A legnagyobb ldozatra is ksz a juhokrt: lett adja rtk. Ebben teljesedik ki az Atytl kapott kldetse (m 3:12; 2Mz 22:12; 1Sm 17:34–36; zs 31:4). A bres s minden ms szolga, aki gy dolgozik a nyj krl, hogy nem tartoznak hozz a juhok, amikor veszlyt lt, nem rtk kzd, hanem a maga lett menti. A bres nem hoz ldozatot azrt, hogy a juhokat megmentse, nem veszi fel a harcot az ellensggel, hanem csak magra gondol, a nyj pedig prdv lesz (Zak 11:6). A bres nem a juhokkal trdik, hanem magval s a haszonnal. Hinyzik belle az, ami a psztort psztorr teszi: a minden ldozatra ksz szeretet. Dolgozik brrt, de semmit nem kockztat a juhokrt. Mieltt Jzus tantsnak ezt a gondolati egysgt lezrn, megismtli s ezzel hangslyoss teszi azt a kijelentst, amely az pratlanjelentsgt tolmcsolja npe szmra. Az agathos fogalma helyett a psztor jelzjeknt a kalos fogalmt hasznlja. Ez azt jelenti, hogy az a psztor, aki nemcsak olyan rtelemben j, hogy erklcsileg feddhetetlen, hanem azzal a tulajdonsggal is rendelkezik, ami t vonzv, megnyerv teszi. A j psztor nem riasztja, hanem vonzza a maga szemlyi adottsgaival a juhokat. Egzisztencilis kzssgben, szemlyes kapcsolatban van velk. Egytt l velk. Azt a kapcsolatot li meg a fldn az emberekkel, amelyet a mennyei Atyval l t. Az Atya egzisztencilis kzssgben van a kijelent rral s ugyangy az Atyval. Az ismeret tartalma benssges letkzssget, elszakthatatlan kapcsolatot jelent, melyben mindkt fl klcsnsen megtallja rmt s boldogsgt. Jzus kijelenti, hogy a legnagyobb ldozatra ksz nprt. – A nyjat kt veszedelem fenyegeti. Az egyik a kls ellensg: a ragadoz farkasok; a msik a bels ellensg: azok, akik krlte vannak, de nem psztori lelklettel forgoldnak – a bresek.

Jn. 10,16. s lesz egy nyj s egy psztor.

Jzus meghirdeti az gretes, remnyteljes jvt minden np szmra. Akkor, amikor mg npe tagjaival is vitban van, ltja s lttatja azt a jvt, amikor nemcsak npe, hanem a npek is, s nemcsak a npek fiai, hanem npe tagjai is egymsra tallnak s vele egytt lesznek. Jzus a npek krben megszlal evangliumi munkrl s annak gretes kiteljesedsrl s beteljesedsrl, a prfcik valra vlsrl (zs 42:6; 49:6; 58:8) rendkvl rviden, tmren, de nagyon nagy tvlatot mutatva szl. Munkja, amelyet kldetse szerint Izrel krben vgez (Mt 10:5–6; 15:24), a npek krben folytatdik (Mk 16:15; Mt 28:19), s eredmnyes lesz (Mt 8:11; Lk 13:28). Jzus Krisztus fsge alatt vgl az egsz vilg minden npnek klnbz fajti egyeslnek. Nyilvnvalv vlik, hogy – jllehet az dvssg Izrelbl tmad – az dvzt nemcsak Izrel, hanem minden np. Jzus a vilg megvltja (Jn 4:42; Ez 37:22–24; 34:23; Hs 1:11; Mik 2:12; Ef 2:14–22; 4:4–6; Jn 17:11.21–23).

Jn. 10,17–18. Az Atya szeretete s a Fi engedelmessge.

Jzus egsz lete az Atya tmutatsa szerint alakult. Kszsgesen magv tette az Atya tervt, s nknt vllalta annak teljestst akkor is, ha ez az letbe kerlt. Hatalma van arra, hogy rendelkezzk nmagval. Ezt a lehetsget azonban nem arra hasznlja, hogy elszaktsa magt tle, hanem arra, hogy teljestse akaratt. Jzus nknt vllalja lete felldozst a vilgrt, s megjvendli, hogy a hatalma kiterjed az letre s hallra egyarnt. Az let eri s a hall eri felett egyarnt rendelkezik. Az let szabad dntsn alapul felldozst jra az lete felvtele kveti. Jzus hatalmval nem gy l, ahogy neki tetszik; hanem gy, ahogy az sszhangban van az Atya tetszsvel. Hatalmval gy l, ahogy az Atya kvnja. Isten Finak lenni hallatlan nagy lehetsg s vgtelen nagy felelssg. A legnagyobb kivltsg Jzus esetben a legnagyobb ldozat vllalsval prosul: nkntes engedelmessg az Atya irnt a teljes bizalom jegyben. Jzus ismtelten hangslyozza, hogy a hallt nknt vllalta. Szmra ez nem a veresg jele, hanem a gyzelem, nem olyan hl, amelybl nem tudott kiszabadulni, nem olyan zskutca, amelybl nincs kit, hanem olyan ldozat, amely alapjn szabadok lehetnek azok, akiket egsz letkben a hallflelem gytr, jel a hallon t vezet letre. Jzus nem elvesztette a maga lett, hanem nknt adta oda. nknt vette magra a keresztet, hogy annak tktl megszabadtsa az embert. Ez volt az Atya akarata a Fi szmra. Ezt a Fi teljestette, mert hatalmt az Isten s az emberek irnti szeretet motivlta. Az igazi engedelmessg, amely a teremtett vilg javt szolglja, szeretetbl szletik. A szeretet indtsra mkd hatalom letet jelent minden embernek.

Jn. 10,19–21. Megszllott vagy Isten Fia?

Azok az emberek, akik Jzus krl voltak – mint ahogyan az ember ltalban –, mindig ktflekppen vlaszoltak Jzus kijelentsre. Az egyik rsz gy gondolja: megszllott, elment az esze. A msik rsz Isten Finak tartja. Jzus jelet s kijelentst ad. A szemlyt illet dntst senki nem kerlheti ki. Akik ellene dntenek, elzrjk magukat tettei, szavai mrlegelse s hatsa all, akik mellette dntenek, tetteire hivatkoznak. Jzus tettei jelzik mennyei eredett, igazoljk azokat, akik mellette dntttek. Isten jelekkel tett bizonysgot az egyszltt Fi mellett.

Jn. 10,22–30. A templomszentels nnepn (hb. chanukka).

A lombstrak nnepe utn hrom hnappal nnepeltk Izrelben ezt az nnepet, kb. a mi decembernknek megfelel Kiszlv hnap 25-tl nyolc napon t, rmmel s hlaadssal annak emlkre, hogy Makkabeus Jds az Antiochus Epiphanes (Kr. e. 175–163) ltal megszentsgtelentett templomot megtiszttotta s Kr. e. 165. Kiszlv (dec.) 25-n jbl felszentelte (1Makk 4:47–58). Az evanglista az vszakot is meghatrozta, gy pontostva az esemny idpontjt. A tli napfordul utn nhny nappal Jzus a templom egyik jl ismert rszn stlt. Salamon oszlopcsarnoka a templom keleti oldaln fekdt szemben az oltrral, mint fedett plet tlen vdelmet jelentett a hideg keleti szl ellen. Csupn ezt a rszt nem ptettk jra, fel. Iosephus szerint (Ios. ant. XX 9,7) mg Salamon korbl szrmazik. Ksbb ez lett a keresztynek „gylekezeti” terme (ApCsel 3:11; 5:12). Az nnepet egybknt gyakran mint a fnynek vagy vilgossgnak az nnept is emltettk, ugyanis nemcsak a templomot vilgtottk ki ekkor, hanem minden zsid hzat is, s ezt a szokst mind a mai napig megtartottk. A fny ketts jelents. Emlkeztet arra, hogy Izrel visszanyerte szabadsgt, s emlkeztet egy nagyon rgi legendra, amely szerint csak egyetlen kis edny maradt meg tiszta olajjal a lmpk szmra. Ez a kors srtetlen volt s mg mindig a fpapi pecsttel volt lezrva. Az olaj csak annyi volt, hogy rendes krlmnyek kztt egy napig ghettek vele a lmpk, mgis kitartott ekkor nyolc napig, egszen addig, amg az j olajat az elrs szerint elksztettk s felszenteltk. A visszanyert szabadsgra val emlkezs a csodlatosan nyert vilgossgra val emlkezssel prosult, amikor Jzus kijelenti, hogy a vilg vilgossga. Ezzel azt mondja, hogy egyedl kpes az embereket gy megvilgostani, hogy felismerjk Istent, azt, aki jelen van kztk. – Jzust egyenes, nylt, vilgos vlaszadsra szltjk fel krnyezetnek tagjai. A parrsia ellentte a paroiminak. A Messis-krdst illeten azrt vdolja Jzust ez a felszlts, mert mg mindig bizonytalansgban vannak. Nem nmagukban, hanem a kijelentben van a hiba. Jzus elhrtja magtl ezt a vdat s arra emlkezteti ket, ami korbban trtnt. Eddig sem a kijelents hinyzott, hanem a kijelents befogadsra val kszsg. Ennek elmulasztsa az oka a bizonytalansgnak. A mulaszts nem Jzus, hanem ellenfelei rszrl trtnt. Nem a kijelents hinya, hanem a hit hinya a bizonytalansg oka. Jzus emellett rmutat a szavakon tl a mellette szl tettekre (Jn 4:26; 9:37). Az rst ismer npnek a tettek alapjn (zs 35:5.6) tudnia kellett, hogy a vakok szemeinek megnylsa, a sketek fleinek megnyitsa, a sntk meggygytsa a Messisrl tesznek bizonysgot, az dvssg kornak eljvetelrl. Jzusnak az Atya nevben vghezvitt tettei egyrtelmen hirdetik, hogy benne a meggrt Messis jelent meg. Jzustl krnyezetnek tagjait a hitetlensg zrja el, az idegen szellemisg hatsa. Az ellensg elvakt, megbnt hatalma csak a Jzus irnt val felttlen bizalom hatsra semmisl meg. A gazdacsere jelenti azt a dnt esemnyt, amely alapjn az ember annak ltja Krisztust, aki valjban: a Messisnak. Jzus a diagnzist azrt llaptja meg mg egyszer, hogy a terpit alkalmazza. Ellenfelei ktelkedsnek az az oka, hogy mg mindig amellett vannak, aki Istennek s embernek egyarnt ellensge. A Jzussal szemben tanstott bizalmatlansg elzr a benne adott ldsoktl. Az ellensg tborhoz s a hozz val tartozsnak jelei s kvetkezmnyei vannak. Aki Jzushoz tartozik, az figyel r, hallgat r, kzssgben van vele, kveti t. nekik gri az rk letet, az Istennel val letkzssget, egy rtelmes, tartalmas letet, vdelmet mindenfle ellensggel szemben. Soha el nem vesznek, vg nlkli letben rszeslnek s oltalmat, biztonsgot nyernek. Aki Krisztus kezbe tette az lett, az mindennel s mindenkivel szemben biztonsgban van. Ez nem jelenti azt, hogy menteslne a fldi lthez hozztartoz nyomorsgoktl, amelyek a betegsg, szenveds, hall, azonban az let rnyoldalait s a fldi lt vgt is abban a remnysgben lheti t az ember, hogy Krisztus vele van, s az Atya ers karjai kzl senki sem veheti ki: vdelemben, oltalomban rszesl. Krisztus mgtt s Krisztusban az Atya van jelen. Kijelentse itt is – mint ahogyan egsz fldi munkja sorn – tlmutat nmagn. Krisztus az Atya mindenre kiterjed hatalmt s mindenek fltti nagysgt hirdeti. Senki sincs, aki kpes lenne flbe kerekedni. A Fi s az Atya tkletes egysgben, teljes harmniban van, semmi s senki nem vlasztja el ket egymstl. Kztk a szeretetkzssg zavartalan. Az egysg titka a szeretet rvnyeslse. A szeretet az a ktelk, amely egyest, sszhangot teremt, egyetrtst munkl. Ez a szeretet a tkletes engedelmessg motorja. Jzus egysge az Atyval a tkletes szereteten s tkletes engedelmessgen alapul. Egy volt az Atyval, mert szerette, engedelmeskedett neki, s eljtt a vilgba, hogy bennnket a magv tegyen, azz, ami kezdetben voltunk s ltala lehetnk: Isten gyermekeiv. Az Atya s Fi egysge hrmas egysg: az akarat, a munka s a lnyeg egysge, amely alapjv lett az Isten s ember egysgre jutsnak.

Jn. 10,31–39. Isten Fia s Isten npe vitjnak zr rszlete.

Jzus kijelentsre ellenfelei nem rvekkel, hanem megkvezsvel akarnak vlaszolni, mivel azt istenkromlsnak tartjk (3Mz 24:16). Nem elszr teszik ezt. Jzus szavnak ugyanaz a hatsa, mint a 8:58-ban. azonban nyugodtan folytatja kijelentst. A megkvezsi szndkot, a gyilkos indulatokat megfkezte, mg jabb lehetsget teremtett krnyezete tagjainak a megtrsre. Ahogyan a 8:13–20-ban, gy itt is vita kvetkezik. Jzus els mondata vilgoss teszi a szitucit. Hrmas rvvel igyekszik ellenfelei llspontjt megvltoztatni. Az Atytl val sok jtettre hivatkozik elszr, amely kztudott volt. A kala fogalmt tettekkel sszefggsben csak itt hasznlja az evanglium szerzje, klnben gyakori (Mt 5:16; 1Pt 2:12; 1Tim 5:10; 6:18 stb.). A jtettek esetben Jzus egyrtelmv tette, hogy azok mgtt az van, aki egyedl j, vagyis az Isten (Lk 18:19). Ellenfelei kitartanak a maguk elgondolsai mellett. A msodik rv az rsra, az szvetsgre hivatkozik (Zsolt 82:6), amely szerint azok az emberek, akik Istentl egy specilis, tle val feladatra nyertek felhatalmazst, isteni tekintllyel rendelkeznek, pl. a bri tisztben lvk Istent kpviselik az emberek kztt, az igazsgot rvnyestve (2Mz 21:1–6; 22:9–10). Aki az rral kapcsolatba kerlt, az szentnek szmt (2Mz 20:11; 3Mz 16:19; 2Krn 26:18; Jer 1:5). Jzus – mint szolglatra felszentelt – egy az Atyval, vagyis az tekintlynek slya van munkja mgtt… Kldetse nyomn nemcsak az trtnik, hogy Isten szava hitelesen szlal meg a vilgban, hanem az is, hogy a vilg Isten hatsa al kerl. Ellenfelei jra hallhatjk, hogy helytelen az Isten Fihoz val viszonyuk. Jzus ugyanis nem maga teszi Isten Fiv magt, hanem eleve az, amint tettei jelzik, kijelentse megvilgtja s szentsge megersti. A Fi kldetse az, amely az Atya rendelkezse alapjn val harmadik rvknt szlal meg. Ha mr egy emberre is rvnyes bizonyos megszortsokkal s egy bizonyos funkci gyakorlsa kzben az Isten meghatrozs (Zsolt 82:6), akkor a minore ad maius mennyivel inkbb rvnyes Jzus esetben, akinek a funkcija teljesen az Atya akaratn alapszik, szemlye vele egy, tettei vele sszhangban vannak: A ltvnyos csodk, a meggyz sz s Jzus egsz fldi munkja tlmutat nmagn; bizonysg arrl, hogy ltala Isten Fia jelent meg emberknt a fldn. Itt a tettekre val hivatkozssal Jzus egsz kijelent munkjra hivatkozik, amely az Atyval val teljes egysgnek bizonysga. Az tettei ugyanis nem szenzcis ritkasgok, hanem Isten orszgnak a jelei, amelyek magra Istenre mutatnak. Ellenfelei letartztatsi szndka azonban – amely jra ismtldtt – nem jrt sikerrel. Jzustl senki nem veheti el az lett. Kiment ellenfelei kezbl, vagyis rtalmatlann tette az ellene irnyul akcit (Jn 12:23). A veszlyes helyzetnek ura. Csendben elvonult, hogy felkszljn a vgs harcra. Isten jelenltbl Jzus messisi munkja sorn rendszeresen az emberek kz ment, hogy t megjelentse kztk, s az emberek trsasgbl Isten kzelsgbe, hogy ert mertsen a tovbbi kzdelemhez. Az a hely, amit felkeresett, nagyon jelents, ugyanis ez az, ahol Keresztel Jnos s maga is keresztelt. Ezen a helyen nyerte el a megerstst kldetshez. A vgs nagy harc eltt csendben akart lenni, visszavonultan kszlve arra, ami r vr. Mint ahogyan egykor Jkb (1Mz 35:1–5), gy Jzus is oda megy vissza, ahol Isten megerstst jelent szava egykor elhangzott (Jn 1:29). Jnos a Jzusra vonatkoz kijelentst megvilgtotta, jelezve az gret beteljesedst (Jn 1:15.16). Sokan adtak hangot annak, hogy Jnos ugyan csodt nem tett, de mindaz, amit Jzusrl mondott, beteljesedett. A hiteles sz nyomn hittek. abban, akirl bizonysgot tett.

Jn. XI. RSZ

Lzr feltmasztsa az evanglium szerint Jzus utols s egyttal legnagyobb csodja. A negyedik evanglium Lzr feltmasztsnak trtnetvel ri el cscspontjt. Ez a csoda rendkvli jelentsg Jzus szemlyes sorsra nzve is, mert ennek alapjn dnt a Nagytancs Jzus kivgzsrl: elhatroztk, hogy meglik. Az evanglium mvszi felptse megmutatkozik a Lzr feltmasztsrl szl trtnet elhelyezsben s kzlsben egyarnt. Jzus az ember egzisztencijra nzve hirdet itt gykeres s remnyteljes megoldst. A trtnet cscspontja Jzus nkijelentse s Lzrt feltmaszt szava. – Mint ahogyan a samriai asszony esetben, itt is egy asszonyt ajndkoz meg Jzus rendkvl jelents kijelentsvel, amelynek lthat bizonysga Lzr feltmasztsa. Ez a trtnet gretes jele a halottak feltmasztsnak. – A perikpa Jnos nll anyaga: a negyedik evanglium abban az esetben teljesen fggetlen a szinoptikus evangliumoktl.

Jn. 11,1–6. A kls szituci.

Jzus hradst kap arrl, hogy egy ember, akinek a neve Lzr, betegen fekszik. A beteg nevnek jelentse: „az, akinek Isten segt”. Rvidtett formja Lzr. Bethnia a lakhelye, nem egszen 3 km-re (15 stadion) Jeruzslemtl. Testvrei – Mrta s Mria – Jzus szkebb barti, illetve tantvnyi krhez tartoztak (Lk 10:38–42; Jn 11:5). A ksbbiek sorn Mria az az asszony, aki kzvetlenl a kereszthall eltt megkente Jzust (12:1kk.), amint a szveg utal is r (Jn 11:2). – Ezt a kt asszonyt gy mutatja be a szveg, mint ismert, jelents szemlyisgeket, annak ellenre, hogy az evangliumban eddig nem emltette ket. A testvrek zenetnek az a clja – jllehet egyenes beszd formjban nincs rla sz –, hogy Jzus jjjn el a beteghez s gygytsa meg. Jzus az zenetre rejtlyes, titokzatos mondattal vlaszol. Jzus ugyanis ltja a betegsgnek azt a cljt, amely az ember szeme eltt el van rejtve. Ismeri a fldi esemnyek mennyei httert. A h astheneia ouk estin pros thanaton pontos fordtst nem knny visszaadni. Az eredeti szveg nemcsak a betegsg jellegt hatrozza meg, hanem a betegsg okra s cljra is utal egyszerre, amely nem a hall, hanem Isten dicssgnek megmutatkozsa az embert teljes megsemmislssel fenyeget, pusztt ervel szemben. Az 1Jn 5:16–17-ben ugyanezt a kifejezst talljuk. A 2Kir 20:1; Pld 11:19 s 12:20 is az eis thanaton kifejezssel l. A thanatos-t Jzus itt ketts rtelemben hasznlja. Azt jelzi, hogy ez a betegsg nem vlik a beteg lett egyszer s mindenkorra megszntet tnyezv, rk halll: Isten terve szerint ms a rendeltetse. A fordtsban a rszlet tartalma a leghsgesebben gy adhat vissza: „ez a betegsg nem vlik rk halll”, esetleg: „Ez a betegsg nem a hall miatt val”. A betegsg ugyanis hallos, a beteg halott lesz, mire megrkezik Jzus, viszont a halott nem marad a hallban. A hall ellenre val let tvlatt hirdeti itt meg az let Fejedelme. Kijelentse szerint Lzr betegsge nem lesz az lett rkre megszntet eszkzz. Jzus kijelentse sszecseng a 9:3-mal: a mondat msodik felt v. zs 52:13 prfcijval. Jzus Lzr betegsgt abban a nagy sszefggsben ltja, amelyben helyes s teljes megvilgtsba kerl az ember fldi sorsnak valamennyi rszlete, az lettjnak fldi rszlete is. Ez az esemny dnt jelentsg a Fi megdicstse, kereszthalla szempontjbl (12:23; 13:31; 14:13). Jzus kzvetlen, testvri kapcsolatban volt a bethniai testvrekkel. Nem tartotta tvol magtl azokat, akik ragaszkodtak hozz: szerette ket. Isten clja azon szeretetkzssg helyrelltsa, amelyet az ember bizalmatlansga rontott meg. Az ember azt vrn, hogy Jzus azonnal felkerekedik, hogy megmentse bartjt. Ehelyett kt teljes napot vrt a hrads utn. A szveg nem emlti ugyan, de nyilvn Isten tmutatsra vr Jzus, mint ahogyan az elzek sorn is (Jn 7:8), az els jeltl kezdve (Jn 2:1–12).

Jn. 11,7–16. Jzus prbeszde tantvnyaival.

Miutn eltelt kt nap, Jzus felszltja tantvnyait, hogy vele egytt menjenek t Jdeba. Indtvnya nyugtalansgot idz el. A tantvnyok jl tudjk, hogy mivel jrhat ez az t, s emlkeztetik r a Mestert is (Jn 10:31; 8:59). Jzus vlasza arra a biztonsgra utal, amelyet az Atyajelent neki szolglati ideje alatt. – Palesztinai idbeoszts szerint a nap napkeltvel kezddik s napnyugtval vgzdik, s a nappalt osztjk fel 12 rra. Teht ha a nappal hosszabb, az rk is azok, ha rvidebb, az rk is azok, de a napnak mind a 12 rja vilgos. Jzus kijelentsvel a szolglatra kijellt idszakra utal. – Mg Jzus szolglatnak az ideje tart, amg el nem vgezte azt a munkt, amellyel az Atya megbzta, addig hibaval minden ellene irnyul, az lett veszlyeztet akci. Ahogyan nappal teljesen biztonsgos a jrs, gy Jzus helyzete is biztonsgos mindaddig, amg le nem telik fldi szolglatnak kimrt ideje. Az Atya irnti felttlen bizalom alapjn kszl Jdeba, nem a jdeai helyzetet mrlegelve. Az Atya ugyanis letveszlyes helyzetben is oltalmban tartja. Mg a 9. vers pozitv, a 10. vers negatv formban fejezi ki ugyanazt a gondolatot. jszaka az let felttelei msok. A sttsg letveszlyes. Jzus szmra azonban mg nem rkezett el az id. Mg nem jtt el megldoztatsnak rja. Miutn tantvnyai aggodalmt igyekszik eloszlatni, egy kis sznet utn megismtli javaslatt gy, hogy kzli jdeai tjnak konkrt cljt. Az szvetsgben is hasznlatos mdon (2Sm 7:12; 1Kir 2:10) emlti Lzr hallt: elaludt. Az alvs eufmizmus a hall jellsre, az jszvetsgben is tbb helyen (Mt 27:52; ApCsel 7:60; 13:36; 1Kor 7:39; 11:30; 15:6). A tantvnyok nem rtik meg Jzus szavait, illetve sz szerint veszik rtelmt. A kzhiedelem szerint az lom a slyos beteg llapotnak vlsgos helyzetben a gygyuls kezdett, helyzete jobbra fordulst jelzi. Jzus ezutn nyltan szl Lzr hallrl, amely az emberi sors remnytelensgt hirdeti, s ezzel egytt szl e halleset Isten terve szerinti jelentsgrl is. Jzus munkja a hitbreszts s a hit megerstsnek szolglatban ll. A tantvnyok nevelsnek szerves rsze hitk erstse. Az Isten irnt val felttlen bizalom megerstshez szolgl alap Jzus kszlben lv tette. Jzus kijelentse: „elmegynk hozz”, az els mozzanata annak a folyamatnak, amely a hallbl val letet munklja. – Tams, nevnek jelentse szerint az „iker”, a tantvnyok gondolatt fejezi ki, s a halott sorsban val osztozs perspektvjt ltja maguk eltt Jdea tartomnyban. Nyilatkozata abban a helyzetben, amelyet az elzek sorn ott tapasztalt, teljes mrtkben rthet. Jzust Jdeban mr az elzek sorn is meg akartk kvezni. Ott r a hall vr, s a Mester sorsban rszestik ltalban kvetit is. Tams a Mester sorsban val osztozsra szltja fel a tbbieket. Az evangliumban ez az egyetlen olyan hely, ahol sz van a tantvnyok Jzusrt val esetleges szenvedsrl. Tams ezzel megszlaltatja azt a gondolatot, amelyrl Jzus bcsbeszdben tantja ket. Jzus itt nem megy bele e tma elemzsbe.

Jn. 11,17–27. Jzus s Mrta.

Amikor Jzus megrkezett Bethniba, Lzr mr 4. napja a srban volt, ugyanis a halottat keleti szoks szerint lehetleg mr a halla napjn eltemettk (ApCsel 5:6.10). Bethnia kzel volt Jeruzslemhez: kt s hromnegyed km a tvolsg a kt vros kztt. Ezzel is magyarzhat a ltogatk nagy szma. A fvrosbl minden valsznsg szerint sokan kerestk fel a testvreket, mivel sokan ismertk ket. Mindhrman Jzus krnyezethez tartoznak szmtottak. Az elhunyt hozztartozinak ltogatsa Izrelben bevett szoks. A hallesetet kvet nyolc napon bell bartok s ismersk rshely idzsvel vagy ms kegyes mondsokkal vigasztaltk az elhunyt szeretteit. Jzus s a testvrek kapcsolatnak jellemzse emlkeztet a Lk 10:38–42-re. Jn evangliumban azonban Mrta kerl eltrbe, s t rszesti tantsban Jzus. Mg Mria otthon maradt a vendgekkel, Mrta Jzus el sietett, amint meghallotta jvetelnek hrt. Mrta nem titkolja, hogy csaldst okozott neki Jzus kssvel, ugyanis testvrnek a halltl val megmentst tle remlte. Jzus erejtl vrta a beteg gygytst. Mrta s Jzus tallkozsa, illetve prbeszde a trtnet rendkvl jelents rsze. Mrta tud arrl, hogy Jzus Atyjval olyan viszonyban van, hogy krse teljestse fell semmi ktsge nem lehet. Korltokat nem ismer lehetsgei vannak az Atyjval val pratlan kapcsolata ltal. Mrta Jzus imdsgban, az Atya irnti krsben ltja Jzus csodatev erejnek alapjt. Az Atya segtsgl hvsa ltal rad ki a gygyt, szabadt er. A csoda nem mgia, nem varzsls, hanem az imdsg meghallgatsnak jele. Az Atya meghallgatja a Fit, s kirasztja gygyt, letet ad erejt: a Szentllek erejt. Anlkl, hogy Mrta kimondan, hangot ad remnysgnek ezzel a mondattal: „amit csak krsz, megadja nked”. Jzus ltal jra fordulhat testvre sorsa, az Atyjval val egyedli kapcsolata alapjn. Mrta Isten erejre szmt, amely Jzus kzbenjrsa ltal nyerhet el. Viszont remnytelensgnek is hangot ad: testvre halla Jzus krse miatt vgrvnyes, megvltoztathatatlan, szomor valsg. Jzus a hallbl val letet gri, a feltmads remnysgvel vigasztalja Mrtt. A halott feltmadst hirdeti. – A jv letet hirdet. Ez az, amit Jzus mondani tud ebben a helyzetben? A feltmads gretrl minden istenfl izrelita tud, remnysgknek ez a forrsa. Mrta a jv grete helyett valami mst, valami tbbet vr. Jzus szavt flrerti. Igaz, hogy Jzus a jv esemnyeknt hirdeti meg Lzr feltmadst, de ez egyltaln nem azt jelenti, hogy ez a jv az utols napra rtend. Mrta viszont gy rti Jzus grett. Ezt az gretet eszkhatolgiai rtelemben veszi, les hatrt hzva az gretes jv s a vlsgos jelen, a remnyteljes jv s a remnytelennek ltsz jelen kz. – Jzus azonban megsznteti a teljes vltsg napjhoz fzd greteknek azt a szemllett, amely a kettt mereven elvlasztja egymstl, les hatrt hzva a jelen s a jv kz. Jzus szemllete szerint az gretes s remnyteljes, a teljes s vgrvnyes megoldst jelent utols nap esemnye, az jjteremts ereje kihat a jelenre, ellegezi az let erit, az ember s a teremtett vilg sorsra nzve, s a hall eri ellen val kzdelemre indt. – Mrta jvre vonatkoz remnysge statikus s mechanikus, amelybl nem rad ki a jelen vlsgos helyzetben vigasztalst s megnyugvst jelent er. Jzus Mrtnak – aki a maga jvre vonatkoz remnysgvel remnytelenl ll a jelen vlsgos helyzetben – az emberi sors teljes, gykeres, vgrvnyes megoldsrl szl kijelentst hirdeti.

Jzus mondata nemcsak e trtnet cscspontja, hanem Jzusnak az nmagrl szl kijelentsei sorban is az els. Egy asszony a fltanja annak a kijelentsnek, amely a tvoli jv remnysgt kzelvalv teszi, megvalsulst hirdeti a jelenben. – A teljes vltsg napjnak az esemnyei gretes eljelknt vlnak valsgg Jzus jelenltben. Ahol Jzus jelen van, ott az gretes jv jelenn vlik, a tvoli jvre idztett esemnyek jeleknt. Eg eimi h anastasis kai h z. Jzus az szvetsg s a keleti vallsok jellegzetes kijelentsi stlusban szlaltatja meg – mint ahogyan az eddigiek sorn is tbbszr – az ember jelenlegi s eljvend sorsra, egzisztencijra nzve vgleges megoldst jelent szavt. Jzus beszdmdja a kijelent rra utal, a kijelentst ad Isten szl ilyen mdon. Beszdnek stlusval kijelentse tartalmt ersti meg. Kijelentse ltal azt hirdeti Jzus, hogy ltala a kijelent Isten van jelen az emberek kztt, szavbl Isten kijelentst kell meghallanunk. Jzus szavban nem Isten lnyrl, hanem az ember szmra valjelentsgrl, funkcijrl, munkjrl, illetve ajndkrl szl. Jzus az embert a hall llapotbl letre kelt hatalom. A hallbl val letre nyitja meg a lehetsget Jzus a feltmads ltal. Ez azt jelenti, hogy az ember sorsra nzve megoldst ajndkoz. Az ember sorsa a bn miatt a hall, ezrt a megoldst szmra a hallbl val feltmads jelenti. Az let rszesv az ember a feltmads ltal lesz. Jzus paradox mdon megfogalmazott mondata: a ho pisteyn eis eme kan apothan zsetai, kai pas ho zn kai pisteyn eis eme ou m apothan eis ton aina ltal vilgoss teszi, hogy a z eszkhatolgiai jelensg, amelyet feltmads ltal nyerhet el az ember. Jzus a feltmaszts ltal letet ajndkoz. Mg az Atya mve a teremts, s nem a ltezk letre keltse, addig a Fi, az r Jzus munkja a hallbl val feltmaszts s az letben val megtarts. Az ember jelenlegi s eljvend egzisztencija Krisztushoz kttt. Krisztus az ember letlehetsgnek hordozja. Az ember nmagban csak a hall csrjt hordozza. A Krisztusban val hit ltal lehet az ember a feltmads s az let rszese. Ez a trtns hit ltal mr a fldi leten bell bekvetkezhet. A hitre juts voltakppen egy trtnetsorozat megindtja. Annak a trtnetsorozatnak a kezd aktusa, melynek befejez mozzanata az utols napon val feltmads (6:39–40.44; 5:29). Hit ltal tmad fel az ember a bn ltal meghatrozott letformbl arra az letre, amelyet a Llek vezetse hatroz meg. Erre az letre nzve rvnyes Krisztus grete, remnysget breszt szava az ember szmra. A testi hall nem semmisti meg egzisztencilisan, a hall nem sznteti meg szemlyisgt lnyege szerint, a hall llapotban sem vlik semmiv. Luther szavai szerint a hallban is lettel van krlvve az, aki hisz Krisztusban. Pl apostol tantsa arrl szl, hogy a hall sem szntetheti meg a hvk Krisztussal val kzssgt (Rm 8:38k.). Aki az Istentl nyert let rszesv lett, azon nincs hatalma az rk hallnak. – Mrta, a halott testvre sorsa miatt aggd asszony olyan kijelentst kap, amely nemcsak a dialgus cscspontja, hanem az evanglium eszkhatolgijnak dogmatikai magva. Jzus szavai szerint teht a hv, ha testi halllal meg is hal, l. Krisztus uralma alatt marad, kzelebb jutva hozz. Ez az egyik lnyeges dolog, a msik pedig azt vilgtja meg, hogy annak a hvnek a szmra, aki mg l e fldi let keretei kztt, a hall a maga tulajdonkppeni rtelmben s borzalmas voltban nincs. A testi hall szmra elvesztette flelmetes voltt, ugyanis nem lehet rr rajta, nem vlaszthatja el Krisztustl. A hvnek mr most rsze van az eszkhatolgikus feltmadsban s letben, a hallbl letre jutott (Jn 5:24). Krisztus uralmi krbl nem veheti ki tbb az let ellensge. Krisztus, az irnta val felttlen bizalom, a kijelentse irnt tanstott hit ltal teszi a hall ellenre az let rszesv az embert. Jzus kijelentse dnts el lltja az embert. Mrtnak szl krdse az emberi nem minden tagjnak szl. Jzus minden ember szmra egzisztencilis megoldst jelent lehetsget az ember egyni, szemlyes dntse alapjn ajndkozza. – Az ember llny lett Isten teremt akaratbl, s j letet nyerhet helyes dntse, az Isten irnt val felttlen bizalom alapjn Krisztus ltal. – Mrta felelete bizonysgttel Jzus, az Isten Fia, a meggrt Messis mellett. Az a hitvalls, amely Jzus tantvnyi krben Pter rszrl hangzott el, elhangzott egy asszony rszrl is. A Krisztus messisi kldetse mellett nemcsak a tizenkett egyik tagja, Pter tett teht bizonysgot ily mdon, hanem bizonysgot tett a Krisztusnak szolgl asszonyok kzssgnek egyik kzismert tagja is: Mrta. Mrta hitvallsa jelzi az igazi hv magatartst, amely az emberi keretek kztt megltja Krisztust. Az emberarc Jzus a korltlan hatalm r, aki hatalmt az ember javra veszi ignybe. A meggrt let a vilg rgi keretei kztt ugyan, de megtapasztalhat mdon jelentkezik annak jeleknt, hogy Jzus ltal Isten eszkhatolgikus uralma elkezddtt a vilgban. Mrta hitvallsa zrja a prbeszdet annak gretes jeleknt, hogy az utna kvetkez nemzedkek ni tagjai az emberi keretek kzt jelentkez Isten Finak szemlyes dntsket ignyl krdsre helyesen vlaszolhatnak, az irnta val felttlen bizalom jegyben. Mrta megnyitotta a Krisztusrl helyesen bizonysgot tevk ni sort, Pter mell llva a maga hitvallsval. Krisztus megbecslsnek kzzelfoghat jele az a ni nem irnt, hogy prbeszdet folytatott egy asszonnyal, s llsfoglalst ignyelte elhangzott kijelentsvel kapcsolatban.

Jn. 11,28–32. Jzus s Mria.

A trtnet folyamatban a kvetkez rszlet Mria s Jzus tallkozsa. Mrta, bizonysgttele utn azonnal indult Mrihoz, hogy rtestse Jzus jelenltrl s tolmcsolja az r zenett. A szveg nem beszl arrl, hogy Jzus megbzsa alapjn indult el Mrta Mrihoz. Tudjuk azonban, hogy az evangliumi tudsts lnyegre trekszik, gy vannak olyan mozzanatok, amelyket nem emlt meg. A tovbbiak sorn viszont vilgoss vlik, hogy Mrta Jzus zenett tolmcsolta Mrinak. Az zenetet titokban, minden feltnst mellzve igyekezett tadni, mivel biztostani akarta Mrinak a Mesterrel val nyugodt beszlgets lehetsgt, a tmeg tvoltartsval. Jzus megnevezse: ho didaskalos arra enged kvetkeztetni, hogy a testvrek Jzus tantvnyi krhez tartoztak (Lk 10:38–42). Mrta szndka azonban nem sikerlt, mert a zsidk kvettk Mrit. Mria Jzushoz ment csendes remnysggel, vrakozssal, a zsidk viszont arra gondoltak, hogy a srhoz igyekszik. Logikjuk rthet. A sr mellett val sirats gyakorlata Izrelben szoksos volt. Mria ugyangy ksznti a Mestert, mint Mrta. is meg volt gyzdve arrl, hogy Jzus megmenthette volna testvrt a halltl. Mria az r el borulva, teljes tiszteletben rszestve t, eltrja fjdalmt. – Mria sietve ment ahhoz a Mesterhez, aki nem sietett hozzjuk a hv szra. Az r kslekedse miatt nem lett kibrndult tantvnny. Az rhoz fordul remnytelen helyzete, a hall kzvetlen kzelsgnek lmnye s miatta val bnata ellenre. A prba nem rendti meg Jzus irnti bizalmt.

Jn. 11,33–40. Jzus s a zsidk.

A rszlet a feltmaszts elksztse. Mria s a zsidk srsa bels megrendlst idz el Jzusban. A 33. verssel nmelyek felttelezse szerint az evanglista a 20. verssel kezdden elhagyott forrshoz, a mr tdolgozott smeia forrshoz tr vissza. A 33. vers enebrimsato t pneumati kifejezse az etaraxen heauton kifejezssel egytt Jzus bels felindulst jelzi. – Jzus az ellen indult fel, akinek ldozatv lett az ember. Azrt s arra indult fel, hogy segtsen a remnytelen sors emberen. Az embrimoumenos lelki megrzkdtatsnak kls jele, amely ltal a csodatv a neki segtsgre lv llek hatsa al kerl. Jzus esetben az Atytl val Llek erejnek tvtelrl van sz. Jzust az Atya indtja az ember sorsnak gykeres s vgrvnyes megoldsrl beszl jelek cselekvsre. Jzus termszetfltti ert mert a hall erejnek megtrshez. Jzus az let erejvel indul a halott fel. A felebart irnti szeretetrl, az emberrel val egyttrzsrl beszlnek knnyei. – A zsidk kzl nhnyan azonban Jzus mly egyttrzsnek jeleit is tmadsi alapnak tekintik s fel is hasznljk hangulatkeltsi motvumknt ellene. Jzus-ellenes mondataik azonban ketts bizonysgttelt jelentenek Jzus mellett. Elismerik egyrszt, hogy Jzus a vak szemeit megnyitotta, teht olyan jel trtnt ltala, amely a Messishoz fzdik az szvetsgi gretekben, msrszt Jzus erejvel olyan realitsknt szmolnak, amely elg a betegek meggygytshoz. Jzus elleni vdjuk gy Jzus mellett szl bizonysgttel voltakppen. Mondataikkal elismertk Jzus messisi jeleit. Elismertk a Jzus ltal bekvetkezett gygytsokat. – Jzus ezek utn jra felindulva indult el a srhoz. A sr barlangsr volt, egy kvel lezrva. Jeruzslem krnyezetben gyakoriak voltak a sziklba vjt temetkezsi helyek, a barlangsrok. Arimathiai Jzsef srja is ilyen volt. Jzus rendelkezik a sr felnyitsrl. – Mrta figyelmezteti, hogy a halott mr negyednapos, gy az enyszet feltartztathatatlanul rr lett rajta. – Palesztinban a halottat mg aznap eltemettk, amikor a hall bekvetkezett. Kzhiedelem szerint a llek mg hrom napig ott van a holttest krl. Itt Mrta megllaptsa nyilvnvalv teszi, hogy a halott mr tl van azon a lehetsgen, amelyet a kzhiedelem gy tartott szmon, hogy mg visszatrhet az letbe. Lzr mr negyednapja halott, vagyis a megelevenedsre semmi remny, teljes kptelensg, bomlsnak indult. Mrta a tnyleges helyzetet regisztrlja, s erre figyelmezteti Jzust. – Jzus viszont Mrtt emlkezteti arra, hogy Isten dicssge vlik nyilvnvalv rvidesen az eltt, aki hisz. Mrta a tnyre, a realitsra tekint, s az emberi lehetsggel szmol. Jzus Istennek arra az erejre utal, amely az ember legvlsgosabb helyzett is kpes megvltoztatni, az enyszetbl is ki tudja menteni, ki tudja venni az embert. Jzus Isten dicssgt ppen az enyszetnek tadott ember letre tmasztsn ragyogtatja fel. Isten dicssge abban mutatkozik meg, hogy a hall ellenre letet tmaszt, letet ajndkoz. A sr szjt megnyitja. Isten dicssge ott ragyog fel, ahol az ember vlsga legjobban lthat: a sr kzelben, a halott sorsnak megvltoztatsban. Isten dicssge nem ncl, tvoli ragyogs s tlrad er, hanem a romlst s enyszetet elidz erktl val megments, a hallbl letre szlt hatalom. Isten dicssge az letre tmasztsban, a hall erinek megsemmistsben mutatkozik meg.

Jn. 11,41–44. A halott feltmasztsa.

Jzus Istenhez fordul, mint ahogyan csodi eltt mskor is tette, az imdkozs megszokott rendje szerint. Szemeit az gre emelve ad hlt Atyjnak imdsga meghallgatsrt. Az imdsg annak a jele ebben az esetben is, hogy Jzus nem mgusknt, theios anrknt jr el, aki a sajt erejbl cselekszik s a maga dicssgt keresi, hanem mint Isten kldtte, aki nem a maga dicssgt keresi, s semmit sem tesz magtl (8:50), hanem az Atya indtsra munklkodik, s az dicssgt szolglja. Jzus imdsga az Atyval val teljes egysgt jelzi. A kr gesztusa a meghallgatsrt val hlaadssal prosul. – A kr s az ajndkoz Isten tkletes egysge, sszhangja mutatkozik meg ebben a rszletben. Jzus Isten Fia. Jnos evangliumban mr az elzek sorn is a Fi s az Atya egysgrl szl a kijelents (Jn 3:32; 5:30.36; 8:26.40.47; 4:34). A Fi szntelenl l, szemlyes kapcsolatban van az Atyval. Az Atya a Fi erforrsa, a Fi az Atya erejnek kzvettje. Kzbenjr a nprt, ugyanakkor jelt ad npnek isteni eredetrl, indtst a hitre. – Jzus tettt imdsga elzi meg, az Atyval val l kzssgrl jelt ad szava. Ez a sz erteljes, az embert megment tettben mutatkozik meg. Jzus, szava ltal, letre szltja a halott Lzrt. Szavra a halott megelevenedik s kijn srjbl. Az egyhzi rsmagyarzk szerint Lzr kijvetele a srbl csoda a csodban. Jzus utols szava Lzrnak a htkznapi letbe val visszatrsre utal. Lzrt az r visszaadta szeretteinek s az letnek, a Mrtnak adott kijelentse gretes jeleknt. Az emberisg sorsa Jzusnak a hallbl letre hv szava ltal vlik gretess s remnyteljess. A Jzus kijelentsre bizonysgttellel felel asszony Jzus halottat feltmaszt tette ltal megltta Isten dicssgt, visszanyerte Mrival egytt testvrt: Lzrt.

Jn. 11,45–53. A nagytancs hatrozata.

45–46. A csoda hatsa ketts (ld. 7:43; 9:16; 10:19).

Egyesek hitrejutnak (v. 2:11.23; 4:39; 8:30), msok ellenben hitetlensgkben megmaradva Jzus ellen szervezkednek. Az evanglium legnagyobb csodja sem gyzte meg az ellensg tagjait. A halott feltmasztsa, amely a hallbl val let perspektvjt hirdeti, nem illeszthet sem az emberi gondolkods rendszerbe, sem semmifle vilgkpbe. Ez nem kevesebb, mint annak a jele; hogy Jzus a Krisztus, akiben a hall felett is diadalmaskodni kpes r jelent meg a fldn, aki a feltmads s az let. Jzus a csodk csodjt vitte vghez, az abszolt csodt, amely a vlsgos helyzetbe kerlt emberi nem szmra megoldst, letet jelent.

47–48. A fpapok s farizeusok sszehvtk a nagytancsot.

A hivatalban lv fpap mellett a hivatali eldk is viseltk ezt a cmet, ezrt jogos a tbbes szm hasznlata. A nagytancsban egyarnt voltak farizeusok s sadduceusok. A farizeusok semmifle politikai prtnak nem szmtottak, azt tekintettk fontosnak, hogy minden egyes ember a trvny elrsnak megfelelen ljen. Knos pontossggal igyekeztek a trvny elrsait megtartani. A sadduceusok ezzel szemben elit politikai csoport, amely az uralkod arisztokratikus fels rteghez tartozik, s a rmaiakkal j kapcsolatban van: a hatalmi pozciban sszedolgoznak. Minden fpap sadduceus volt, s magtl rtden a nagytancs lsein a papok uralkodtak, a sadduceusok voltak a szvivk. Fltek, ha Jzus mg tbb kvett tud szerezni, veszlyess vlik rjuk nzve. Tancstalansguknak adnak hangot: Jzus veszlyes, mivel a tettei alapjn a np krben npszer. A jelek s a np mellette szlnak. A np elvakult vezeti fltik hatalmukat, templomukat, egzisztencijukat s az orszgot. Jzusban egy Rma-ellenes messisi mozgalom szervezjt ltjk. A nagytancs tancstalansgnak oka egyrszt Jzus npszersge, msrszt a rmaiak uralmtl val flelem egy esetleges ellenk irnyul akci utn. Izrel vezet testlete a Messistl fl s flti a meglv sttuszt, pozcijt.

49–53. Kajafs nyilatkozata.

A fpap tisztnl fogva jelzi a jv esemnyt, megsznteti a testlet tancstalansgt. A fpapi tiszt letfogytiglanra szl tisztsg volt Izrelben. Az evanglium rja az esemny jelentsgre nzve hangslyozza azt, hogy abban az vben Kajafs tlttte be ezt a tisztsget. Izrel hitbeli meggyzdse szerint a fpap ltal Isten szl, mint ahogyan a prftk ltal is (4Mz 27:18–21). Isten a fpap ltal vezeti npt. Isten mg azltal is meg tudja a hiteles zenetet szlaltatni, aki nem rti a Messis titkt s a hatalmi viszonyokat mrlegelve nyilatkozik. Kajafs a jv tjt vilgtotta meg. Jzusnak meg kell halni, hogy Izrel npt a pusztulstl megmentse. Kajafs azt mondja, ami Isten tancsvgzse. Krisztus halla nem szerencstlensg vagy politikai szmtgats kvetkezmnye, hanem Isten megvlt tervnek beteljesedse. A mindenhat Isten erejt jelzi, hogy dvzt tervt nemcsak azok ltal viszi elre, akik neki engedelmeskednek, hanem azok ltal is, akiknek a tetteit politikai szmtgats, a hatalom megtartsa s egyb tiszttalan s tisztzatlan motvumok hatrozzk meg. Isten maga adta egyszltt Fit hallra (Jn 3:16) engesztel ldozatknt, nemcsak egy nprt, hanem az egsz vilgrt (1Jn 2:2).

Jn. 11,54–57. A kitkozott Jzus. Jzus szmol a veszlyes helyzettel s vdi lett.

Clszer lpseket tesz azrt, hogy ne legyen az ellensg knny prdja. ksz kldetst vllalni s az lett felldozni, de knnyelmen odadobni nem. Mindent megtesz azrt, hogy id eltt ne kerljn ellenfelei kezbe, mg egyszer visszavonul kzlk a puszta kzelbe; az Efraim nev vrosba. Valsznleg a mai et-Taijibeh-rl lehet sz, ami Jeruzslemtl 20 km-re fekszik szakra, Bteltl 7 km-re szakkeletre (2Krn 13:19). Itt maradt Jzus rejtve egyedl, nyugodtan tantvnyaival. Csendben, barti kzssgben kszlt a dnt kzdelemre. A rvid kronolgiai hrads rzkelteti, hogy Jzus szmra ennek a pskannepnek klns a jelentsge. Ez a pska szenvedsnek az ideje. Az nnepi zarndokok mr az nnep kezdete, vagyis Niszn 14 eltt znlttek Jeruzslembe, hogy a kultikus tisztasgi elrsoknak eleget tegyenek, amely felttele volt annak, hogy a templom bels terletre lpjenek s a pskabrnybl ehessenek (4Mz 9:10; 2Krn 30:17k.; v. Ioseph. Bell. Iud. I, 229 s Ant. XXI, 145). Az nnepi zarndokok egyms kzt latolgattk, hogy vajon Jzus feljn-e az nnepre, ugyanis tudtak arrl a hatrozatrl, ami Jzus lett veszlyeztette. A nagytancs a nptl vrta, hogy aki kzlk tud Jzus tartzkodsi helyrl, az jelentse, hogy letartztathassk. A hatrozat az hallrl mr kszen volt, a kivitelezs lehetsgre vrtak. Jzus ellenfeleinek a maguk nagyon emberi, ellensges indulatok alapjn hozott hatrozata nem siettetheti, nem is ksleltetheti Isten hatrozatt. Az hatrozatuk clja Jzus vgrvnyes kiiktatsa a np krbl. Isten hatrozatnak clja a np megmentse. Az hatrozatuk motivcija a harag s gyllet Jzus ellen, Isten hatrozatnak motvuma az ember a teremtett vilg irnti szeretet. k le akarjk tartztatni Jzust, hogy megljk; Isten vltsgul adja Jzust, hogy megszntesse az ember hallt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!