Jn. VII. RSZ
A 7. rsz, amely a negyedik evanglium szerkezethez hven hrom jelents egysgre tagoldik, a kvetkez rszleteket foglalja magban. Az 1–13 mg Galileban jtszdik le az nnep eltt, majd az nnepre val felmenetel krlmnyeirl s Jzusnak az nnepen val rszvtelrl szmol be gy, hogy szl a vele kapcsolatos kzhangulatrl is. A msodik rsz, a 14–36 beszmol Jzus cselekedeteirl az nnepen. A harmadik rsz, a 37–52 az nnepi esemnyek utn az utols nnepnap trtnett ismerteti. Elszr gy idzik Jzus Jeruzslemben, hogy elrejtzik a nyilvnossg ell, azutn nyilvnosan fellp, tant a templomban, s vgl nyltan megszltja az nnepi zarndokokat, hogy fogadjk el t az igazi, az l vz forrsaknt. Az els egysg bevezet jelleg, nmagban vve kerek egszet alkot. A msodik egysg kt nagyobb rszletre tagoldik (14–24 s 25–36). A harmadik egysg a np hromfle llsfoglalsnak megfelelen zrja le a rszletet. A 7. rszben a Krisztus szemlye krli vita egyre lesebb. A 31. vershez a 32. versben a fpapokrl s a farizeusokrl egy olyan mondat kapcsoldik, amely a Jzus ldzsnek motvumt jra felveti, st tovbb is viszi. Nyilvnval, hogy Jzus krl egyre fokozdik az ellensges indulat. A szemlye mellett s a szemlye elleni llsfoglals egyre lesebb, egyre jobban krvonalazdik a mellette lvk s a vele szemben lvk tbora.
Jn. 7,1–13. A jeruzslemi t elzmnye.
Jzus azutn ismt Galileban tartzkodott, hogy a farizeusok nem nztk j szemmel munkjt Jdeban (4:1). Jzus kitrt ellk s 5–6 hnapot tlttt el Galileban. Egy orszg, de kt klnbz vidk, kt klnbz tartomny. A helyi hatsgok mindig dnten meghatrozhatjk egy tartomny arculatt, lgkrt. A nagyobb biztonsgot Jzus munkja s szemlye szmra gyermekkortl fogva Galilea jelentette. Voltakppen az egyiptomi tartzkods utn is azrt kerlik Jdet, mert Galilea biztonsgosabb nekik. Jzus szemlye s munkja nem illik bele abba a formliss lett kegyessgi rendbe, amelynek a centruma Jdea s a templom volt Jeruzslemben. A papi arisztokrcia kegyessge ekkor mr sokkal inkbb az zleti szellemet, mint a szeretet ketts parancsnak a betltst jelezte (Jn 2:13kk.). Jzus krlbell t hnapon t Galileban, Izrel kegyessgi letnek kzpontjtl tvol tartzkodott. Ebben a tartomnyban lt azzal a lehetsggel, mely szmra a csendes munklkodsra adatott. Jzus messisi munkja alatt el tudott rejtzni, s tudott nyilvnosan is fellpni. Tudott az, ellenfelei ell kitrni. Galilea Jzus munkjnak f sznterv lett. – Jdeba teht azrt nem akart tmenni, mert a zsidk meg akartk lni. Jzus felelssge az letrt nemcsak abban mutatkozik meg, hogy orvosolja az emberi let klnbz nyomorsgait, hanem abban is, hogy vigyz a maga letre. Jzus nem idealista hsknt viselkedik kldetse sorn. Kerli az n. sznpadi jeleneteket. Nem ksrti az Istent, nem teljesti az ember vgyait, nem lp be a ksrt csapdjba, amely llandan az emberi hisgra apelll. Tbb esetben is kikerli azokat a szitucikat, amelyek a hallt jelentenk szmra. Az Isten irnti bizalom nem jelent feleltlensget s ttlensget. Az letrt akkor is felels, ha a sajt letrl van sz, az let vdelmre, vsra, megbecslsre akkor is el van ktelezve, ha az v forog kockn. Kt szempontbl is jelents ez az evangliumi tudsts. Jelents azrt, mert jelzi, hogy Jzus lpseit a maga letnek vdelme motivlja, s az let megbecslsre ktelez minden tekintetben. Jelents azonban azrt is, mert ez a zsidk szmra mg tovbbi lehetsget biztost arra, hogy megvltozzanak, megtrjenek. A megtrs kairosznak ignye rvnyes velk szemben Keresztel Jnos fellpse ta. Jzus letrt val felelssge teht ketts vonatkozsban is ott van amgtt, hogy Galileban munklkodik, s nem szndkszik tmenni Jdeba. Isten gondvisel kegyelme szmt a jzan, az adott szitucival relisan szmol emberi aktivitsra az let vdelmben. – A lombstrak nnepe: heort tn sknon (3Mz 23:34; 5Mz 16:13) vagy heort ts sknopgias (5Mz 16:16; 31:10; Zak 14:15.18–19) a zsidk rendkvl jelents nnepe: az si aratsi hlaad nnep. Minden vben Tisri hnap 15–21-ig nnepeltk (szept.–okt.). Ezekhez a napokhoz kln nnepnapknt kapcsoltk a Tisri 22-t. Az nnepls mdjt rszletesen lerta s szablyozta a Misnban a Szukkth trakttus. A pusztai vndorls emlkre az nnep hetben az izrelitknak lombokkal fedett storban kellett lakniok. A trvny elrsa szerint nagy szmban mutattak be ldozatokat. Emellett az nneplshez hozztartozott mg az nnepi csokor, az n. „lulab” is, amelyet mirtusz-, fz-, plma- s barackfa gaibl lltottak ssze. Az nnepen rszt vev izrelita frfiak ezt a reggeli ldozatnl pontosan megllaptott irnyban s rendszerint hromszor lobogtattak meg a „Halll”-zsoltrok (Zsolt 113–119) neklse kzben. Az nnep egyes napjain krmeneteket tartottak a nagy ldozati oltr krl, a 7. napon pedig, amelyet Jn 7:37 szerint az nnep „nagy” napjnak mondottak, a krmenet htszer kerlte meg az oltrt. Az nnepi rendtartshoz tartozott az nneplyes vzldozat. Hajnalban a papok a kzeli Siloah forrsbl vzzel tltttek meg egy aranykorst, s amikor a vizet hoz pap az n. „vzkapu”-nl belpett a bels templomudvarba, a krtket megfjtk a papok. Ezutn a reggeli ldozat alkalmval a vizet az italldozathoz kapcsolva az oltron elksztett ednybe tltttk. Elszr csak az nnep els napjnak estjn, ksbb az nnepi ht minden estjn nagy rmnneplyt rendeztek. Szpen kivilgtottk a templomot, az asszonyok udvarban kb. flmteres lmpsokat lltottak fel, amelyeken 4–4, aranybl val olajtl llt. Ezek nemcsak a templomudvart vilgtottk meg, hanem a hagyomny szerint olyan vilgossgot rasztottak, hogy egsz Jeruzslem fnyben szott. Mikor az esti ldozat befejezdtt, az nnepl sokasg, frfiak s nk egyarnt az asszonyok eludvarba mentek, ahol megkezddtt az rmnnep. A lvitk a frfiak udvarba vezet lpcsn llva klnfle hangszereken jtszottak, mintegy hangversenyt rendeztek, nekeket adtak el, s kzben msok, a kegyes frfiak fklyatncot jrtak. A hagyomny szerint Sieon ben Gamliel (az ApCsel 5:34-ben szerepl Gamliel fia) gy jrta a fklyatncot, hogy „nyolc fklyt vett, s azokat doblta s elkapta gy, hogy egyik sem rte a msikat”. Jehosua ben Chananja rabbi, aki mg mint gyermek a jeruzslemi templomban rszt vett a lombstrak nnepn, gy emlkszik vissza, hogy akkor a templomltogats s a minden esti nneply miatt nyolc napig szinte nem is aludtak. A kzmonds szerint, aki nem ltta a storos nnep rmnneplyt, az soha letben nem ltott rmet. – Jzus testvreirl ezen a helyen kvl az 5. s 10. versekben, st mg az 1:12-ben is sz van. A metabainein jelentse: „tmenni”, „vndorolni”. Ez a fogalom az egyik helyrl a msikra val tmenetel kifejezsre szolgl. Ez esetben a tovbblpsre kerl a hangsly. Taln a „lpj tovbb” fejezn ki legjobban az ige jelentstartalmt. A galileai tartzkods megszntetsre szlt, a tovbblps srgetst foglalja magba ez az imperatvuszi forma. Az 5:24-ben is ez az ige szerepel kpes rtelemben. – Jzus testvreinek szavai azt jelzik, hogy Jzus csaldja fldi letben mg nem tartozott kvetihez, a hitetlen vilgot reprezentljk. Testvrei s anyja bizonyos mrtkig ugyanazt akarjk. Szeretnk, ha hatalmi jeleket tenne Jzus, s gy betlten azokat az emberi vradalmakat, amelyek Izrel krben a Messissal kapcsolatban ltek. Hitetlensgk itt nem szemlynek elutastsban mutatkozik meg, hanem tetteinek flrertsben. A testvrek Jzus jeleit flrertik. Vlemnyk szerint a tett fogalmn a Jzus testvrei kldetst bizonyt, legalizl, hatalmi csodt rtenek, amely igazolja kijelentst. A mathtai fogalmn pedig azt a szlesebb tbort rtik, amely a tizenkettn kvl a np nnepi zarndokai krbl kerlt ki. Valsznleg ppen azokra gondolnak, akik korbban mr Jeruzslemben lttk tetteit (v. 2:23; 3:26; 4:1). – A 4. versben a tantvnyok helyre a kosmos fogalma kerl. A testvrek ignynek tovbbi indoklsa vilgoss teszi, hogy Jzustl azt vrjk, hogy visszavonulst szntesse meg, vessen vget neki, s lpjen a nagy nyilvnossg el. Kzben megjegyzi: itt mr nem arrl van sz, hogy tantvnyainak mutassa meg magt. Persze ez nem zrja ki azt, hogy ne lehetne sz arrl is; amennyiben nem csupn a tizenkettt rtjk a tantvny fogalmn. Nyilvn arrl van sz, hogy Jzus testvreinek ignye az, hogy az kveti, de a vilg is, teht egy mg szlesebb kr is lssa Jzus munkjt, elttk bizonytsa be hatalmt. A testvrek ignye az, hogy a vidket cserlje fel a fvrossal, s a visszahzdst vltsa fel a kzletben, a kzpontban val forgolds. A testvrek ignye Jzus irnt nem csupn annyi, hogy gygytsa a betegeket, segtsen az elesetteken. Ok a csapdt az ismertt ltel eszkznek tekintik. Lehetetlennek tartjk, hogy Jzus rejtve maradjon, visszahzdva ljen Galilea jelentktelen vidkn: ismertt kell tennie magt. A parrsia a nyilvnvalv ltel, a nyilvnossg eltt val btor, hatrozott fellps kifejezsre szolgl, itt azonban – mint a 11:54-ben s a Kol 2:15-ben is – egyszeren csak a nyilvnossgot jelenti. A testvrek Jzust a nyilvnossg eltt szeretnk ltni. Jeruzslemben elismertt lenni – ez a dnt szmukra. Szmukra Jeruzslem a vilg, amelynek krben Jzusnak ki kell jelentenie magt. A phanerson seauton itt csak azt jelenti: „mutasd meg magad”, kerlj a vilg szeme el. Az ei tauta poieis nem feltteles rtelm, hanem a tny megllaptsa. Ha ezeket teszed, mint ahogyan ez tny, akkor kerlj eltrbe, hadd legyen ez nyilvnos, kzismert.
Ugyanez az igny ismtldik Jzus irnt a 10:24-ben is. Arrl van itt sz, hogy tegyen olyan hatalmi jelt, amely mr nem az istensgt elrejt, a testt ltel korltait vllal Fi bizonysgttele, hanem a dicssges Krisztus. A testt ltelben adott kijelents ketts termszet, nemcsak kijelenti Istent, hanem el is rejti. Nem elgti ki a ltsra vgy embert, hanem hitre szltja. A testvrek ignye voltakppen a testt lett Igvel szemben val elgedetlensgnek hangot adva vrja a ms jelleg kijelentst, bizonysgttelt. Ez azoknak a hangja, akik meg akarjk kerlni a hitet: nem hinni akarnak, hanem ltni. Ltni akarjk a testt lett Ige helyett az istensgt bizonyt Krisztust. A jelenben vrnk Krisztustl azt, ami csak a jv esemnye lehet. Nem vllaljk azt a kijelentst, amely a testt lett Igben adatik s hitet vr. Lttatni s bizonyttatni akarjk Jzussal istensgt. Az 5. vers azt a krdst veti fel, hogy helyes-e hitetleneknek nevezni azokat a testvreket, akik Jzusnak csodkat, rendkvli ermegnylvnulsokat tulajdontanak? A testvrekrl szl szveg azrt llaptja meg ezt, mert ki akartk kerlni, vagy meg akartk kerlni a testt lett Ige kijelentse irnti felttlen bizalom ignyt. Istenbizonytkot vrtak Jzustl, Jzus viszont felttel nlkli hitet vr az embertl. Jzus testvrei nem alkalmazkodtak a kairos rendjhez. Itt ugyanis arrl van sz, hogy a testvrek id eltt akartk Jzust dicssgesnek ltni, ki akartk kerltetni vele a testt ltel fzist, kijelentsnek jellegn akartak vltoztatni. A hitetlensg mgtt nemcsak tudatlansg hzdhat meg, a hitetlensg nemcsak tudatlansgbl szrmazhat, hanem hamis remnysgbl is. Az embernek az Isten fl kereked gesztusa s az t irnytani akar szndka a hitetlensg jele. A nagy nnep nagy lehetsg. A testvrek voltakppen arra indtjk Jzust, hogy ezen az nnepen vegye t nyilvnosan az uralmat. A nagy kenyrcsoda utn is ezt vrtk tle a galileaiak, kirlly akartk tenni. A termszeti ember, lehet br Jzus kzvetlen krnyezetnek tagja is, a maga elgondolsa alapjn keresztezni akarja Isten megvlt tervt. A testvrek messisi csodra vrtak, hogy annak alapjn higgyenek. A csapda akkor is csapda, a ksrts akkor is ksrts Jzus szmra, ha a motivci nem ugyanaz. – Jzus a leghatrozottabban elhatrolja magt a testvrek koncepcijtl. Klnbsget tesz sajt ideje s a testvrek ideje kztt. Ezzel azt rzkelteti, hogy nem abban a szfrban mozog, mint k. Az ideje mg nincs itt, a testvrek szmra mindig adott. Jzus szmra a nagy kzdelem ideje, amelyben a dnt csatt kell megvvnia az ellensggel, amelyben le kell szmolnia a bnnel s annak szerzjvel, mg nem jtt el. Ez a harc Jeruzslemben fog megtrtnni, ez a harc hallt jelenti, azonban az idpont mg vrat magra. – Jzus vlasza teht megvilgtja tetteinek httert, letnek ritmust. Az idn bell, a chronos adta lehetsgeken bell a kairosra vr, az Atya tmutatsa szerint lp az emberi javaslatokkal s elvrsokkal szemben. A kairos az a dnt pillanat, amelynek elrkezse a kell lpsekre indtja Jzust. Az alkalmas idt megvrja. – Hisg, flelem, bizonytsi szndk nem motivlja tettei vghezvitelben, sem emberi, testi ktelk, hanem egyedl az Atya tmutatsa. Az Atya az idk s az alkalmak korltlan hatalm Ura, az tmutatsra figyel Jzus, s neki engedelmeskedik. Vlaszban meghzdik egy finom klnbsgttel nmaga s testvrei kztt. Az elutast szavnak ez az alapja. Jzus az Atya intsre figyel, s az mg nem kvetkezett be. A testvrek ideje mindig kszen van, hiszen mg nem tettk meg azt a dnt fordulatot, amely ltal az Atya programjt vllalni kszek. Jzus vlasza szerint testvrei a vilghoz tartoznak, viszont nem tartozik velk egy kategriba. Itt teht nemcsak arrl a klnbsgrl beszl Jzus, ami abbl addik, hogy nemcsak ember, hanem Isten is, hanem azt a klnbsget is megvilgtja, ami abbl addik, hogy testvrei a vilghoz tartoznak, azaz Izrelnek ahhoz a rteghez, amely nem hisz benne. A formlis istenflelem a vilg kategrijba tartozik, az istentudat mg nem istenhit, a Jzus kzelsgben val let mg nem kzssg vele. Jzus kijelentse a testi kapcsolat rvn a hiteles sz mellette, vele egy fedl alatt lvk esetben is. Ez a sz pedig a vilghoz tartozknak minsti a helyzetknl fogva hozz kzel lv testvreit. Jzus ms viszonyban van a vilggal mint testvrei. A vilg gylletnek oka az a tanvalloms, amely trgyilagos helyzetkpet rajzol. A martyrein a tan vallsttele, a tan trgyilagos megllaptsa. Jzus tanvallomsa a vilggal szemben ekkor mr negatv, azaz ellene szl: npnek a benne adott lehetsget, a megtrst elmulaszt tagjairl van sz. Jzus tanvallomsa velk szemben munkjnak ebben a szakaszban azrt negatv, mert elmulasztottk a megtrst, nem fogadtk hittel Isten emberi szavak ltal megszlal s messisi jelek ltal megmutatkoz ignyt. A Keresztelben Isten mr kijelentette npe szmra a metanoia szksgessgt. Jzus ltal biztostotta ennek a kariost, de a np egy rsze elzrkzott elle, maradt a rgi, megszokott formlis vallsossga mellett, kitartott a ta erga ponra, a gonosz tettek, vagyis a megromlott emberi termszetbl ered cselekedetek mellett, amelyek htterben a gonoszsg atyja, az ellensg hzdik meg. Jzus a tettek alapjn tl. tlete trgyilagos s hiteles. A jt nem mondja rossznak, sem a rosszat jnak. A vilg, azaz Izrelnek az a rsze, amely nem hisz benne, azrt gylli, vagy enyhbb kifejezst hasznlva, azrt negliglja, azrt mellzi t, mert ismt felveti velk szemben jogos ignyt, tudatostja elmarasztal tlett, bizonysgot tesz gonosz tetteirl, vagyis arrl, hogy az ellensg pecstjt viselik magukon. Tetteik megromlott letkrl tanskodnak, az ellensgrl, a gonoszrl vallanak. A vilg nem szereti, ha elmarasztalja Jzus szava. Nem a gonosztetten vltoztat, hanem gylli azt, aki a gonosztettet leleplezi. A bizonysgttel azonban nem igazolja, hanem megigaztja az embert. A gonosztettbl lehet jtett, ha a Jzus leleplez munkjra nem a gyllet, hanem a megtrs a vlasz. A gonosztett jelzi az ember llapott, s ignyli a szabadtst. Jzus nem azrt jtt, hogy eltussolja az ember bajt, hanem azrt, hogy segtsen rajta. Bizonysgttele eszmltet, hogy megvltoztasson. – Jzus jra rzkelteti azt a klnbsget, amely kzte s testvrei kztt van. A jeruzslemi utat testvrei szmra javasolja a fenti rvek alapjn, neki azonban mg vrnia kell a kairos elrkezsre, az Atya tmutatsra. Az ideje az Atya kezben van, dntseit teljes mrtkben az tmutatsa alapjn hozza meg. Jzus nem siet, de nem is ksik el. Nem emberi motivcik, hanem az Atya akarata szerint cselekszik. Amg ms tmutatst nem kap, addig Galileban marad. Jzus nemje a testvrei javaslatra igen az Atya akaratra. – A felsznes olvas szerint a 8. s 10. vers kztt ellentt van. Jzus kijelenti, hogy nem megy fel az nnepre, s mgis felmegy. Jzus jeruzslemi fellpsnek azonban nem kls motivcija van, hanem bels, fellrl val. Mg a testvrek a vilg hangjt kpviselik, Jzus az Atya tmutatsra hivatkozik. A kairos Jzus szmra az a lehetsg, az az alkalom, amelyet az Atya kszt el s ajndkoz neki. A testvrek unszolsra Jzus nemet mond. Ez azonban nem egy kategorikus, rkrvny „nem”, hanem csak addig rvnyes, amg az Atytl ms tmutatst nem kap. Az aneb – mikzben az nnepre val felmenetel kifejezsre szolgl – jelzi Jzus tovbbi sorst is. Azzal, hogy Jeruzslembe felment, tudatosan vllalta, hogy ellensgei kz lp, amelynek kvetkezmnye a kereszt. Jzus nem az nnepi zarndokokkal egytt, hanem magnyosan, nem a nagy nyilvnossg krn bell, hanem titokban, minden feltnst kerlve ment fel az nnepre. Az all’ forma arra utal, hogy Jzus – miutn a testvrek felmentek az nnepre – maga is felment ugyan, de nem gy, ahogyan k vrtk, ekkor mg nem akarta magra irnytani senkinek sem a figyelmt. A felmenetele nem a messisi demonstrci jegyben trtnt, hanem krypt, az elrejtzs, a titokban marads, a minden fltnst kerlni igyekvs, a visszahzds szellemben. gy ment fel Jzus az nnepre, mintha nem is ment volna, vagyis szemlye teljesen rejtve maradt. Ez nem volt az az igazi fellps, amit a testvrek vrtak tle. Felment, de titokban. Ez Jzus messisi munkjnak jellegn nem vltoztat: a titok, a titokzatossg hozztartozik a kijelent szemlyhez s a kijelents lnyeghez. A zsidk mr elzleg is kerestk, szmtottak Jzus jelenltre, rdekldtek utna. Az ekeinos kiss becsmrl kifejezs, ugyangy szerepel a 9:12-ben, s a 19:21-ben is. Mindenesetre az feltnst kelt a tmeg krben, hogy Jzus az nnep kezdetn nincs jelen. A tmeg llsfoglalsa Jzussal kapcsolatban nem egysges. A goggysmos nem pontosan s helyesen artikullt beszd, gy jelentheti a suttogst is, nemcsak a zgoldst. Itt inkbb az elbbirl van sz, ha a szitucit is figyelembe vesszk. A tmeghangulat jellemzsre szolgl, a tmeg megnyilatkozsnak a formjra. Ahol ugyanis mindenki beszl, hangosan vagy inkbb flhangosan, ott nem lehet rteni pontosan, hogy ki mit mond. Rla vitzott a tmeg, mivel nem volt egyetrts szemlye krl, sem munkja megtlsben. Nmelyek pozitvan nyilatkoztak mellette, msok negatvan szltak ellene. Senki sem meri vlemnyt vllalni, mert fl. A zsidktl val flelem motivlja a Krisztussal kapcsolatos llsfoglalst, illetve annak mdjt. Akit s akiket az emberektl val flelem hatroz meg, lehet helyes a meggyzdsk, de nem lesz hatrozott, a kzgondolkodst alakt a beszdk, az letk. A zsidktl val flelem relis, de vajon nem nagyobb-e Jzus a zsidknl? Akit dntseiben az emberektl val flelem hatroz meg; az mg nem ismerte meg Jzus mindenek felett val hatalmt.
Jn. 7,14–24. Az nnep negyedik napjn felment Jzus a templomba.
Jzus nem a zsidktl, hanem az Atytl fgg, nem rokonsga ignynek megfelelen, hanem a kairos ignynek megfelelen teljesti kldetst. Istenbizonytkot nem ad, de kijelentst igen, kijelentsnek jellegn nem vltoztat. Szemlye s munkja titok marad mindazoknak, akik lts tjn akarnak hinni; de ltni fognak mindazok, akik felttel nlkl mernek bzni benne. Szoksa szerint a templomba ment s tantott az nnep negyedik napjn. Arrl a tevkenysgrl szmol be a szveg, amirl mr a 6:59-ben sz volt s a tovbbiakban is tudst (7:28.35; 8:20.28; 18:20). A zsidk csodlkoznak tjkozottsgn, ugyanis nem rszeslt iskolai oktatsban, nem kapott tudomnyos kpzst (v. ApCsel 4:13). A zsid vezetk kritikja az Jzusrl, hogy kpzetlen. Msrszt viszont ppen azt nem rtik, hogy honnan ismeri az rsokat. Jzus vlaszt ad nekik, meghatrozza a tudomnya forrst. Megvilgtja azt, hogy nem valamelyik rabbi oktatsa rvn nyerte tudomnyt, annak forrsa ms, nem azonos az rstudkval. Tantsa tkletes sszhangban van Istennel. Ez a tudomny nem rla szl elmletben, hanem az akaratval sszhangban lv tettekben mutatkozik meg. Vilgoss teszi, hogy hatalma s tudomnya Istentl val. Tlmutat nmagn (Jn 12:49; 14:10). Jzus tantsa Isten akaratt jelenti ki. Az 5:41kk.-ben felvetett doxa fogalmnak emltsvel fzi tovbb a gondolatsort. Az igazi tant, aki kijelentst kzl, riem a maga dicssgt keresi, hanem azt, akitl a felhatalmazst, a kldetst kapta. Mellette, rla tesz bizonysgot, aki igaz s nincs hamissg benne (v. 2Kir 14:32; Zsolt 91:16). A ketts meghatrozssal alhzza annak minden gyann fell ll igaz voltt, aki szemben ll a hazugsg atyjval. a trvnyad a trvny kzvettjvel szemben. Azok, akik Mzesre s a trvnyre hivatkoznak, de voltakppen csak hivatkoznak r, anlkl, hogy megcselekednk a trvny parancsolatait. Jzus tudatostja bennk azt az adssgot, ami a trvnnyel szemben, s azt is, ami vele szemben terheli ket. Jzus rzkelteti velk, hogy tud arrl az ellensges indulatrl, ami bennk van. Izrel vezeti s a tmeg kzt klnbsget tesz az evanglium (Jn 5:15). A tmeg reflexija itt az, hogy Jzus megszllott (v. 8:48k..52; 10:20; Mt 11:18; Lk 4:33; 7:33; 8:27; 13:11; Mk 3:22.30; 7:25; ApCsel 8:7; 19:13), s ldzsi mnija van. Jzus logikusan megvilgtja, hogy a vele szemben tanstott magatartsuk a trvny alapjn sem igazolhat, hiszen a trvny a krlmetlkeds vgrehajtst engedlyezi szombaton, mert az az emberrt van (3Mz 12:3). Ha ez engedlyezett szombaton, akkor az sem szmt bnnek, ha egy ember az egszsgt nyeri vissza szombaton, hiszen az a bn rontsnak megszntetst jelenti egy konkrt esetben, s kapcsolatot azzal, aki az j szvetsges gylekezet tagjait gyjti. Jzus szombatnapi gygytsa azzal az Istennel van sszhangban, aki irgalmassgot akar, s aki az egsz trvnyt s a prftk tartalmt a szeretetben ltja (Mt 5:43; 7:12; 9:13; 12:7; 22:37–40; 23:23; Lk 10:27kk.; v. Mk 6:1–6). Jzus v a ltszat szerinti tlettl, a felsznessgtl. A ltszat, a dolgok klseje lehet megtveszt, nem szabad abbl levonni a konzekvencit. Aki ltszat szerint tl, ltszateredmnyre jut. Ez semmikppen sem kvetsre mlt. A ltszat a tudatlansg egyik formja. Az igaz, igazsgos tlet az, ami a jelensgeket a valsgnak megfelelen rtkeli. Ez nemcsak lehetsg, hanem ktelessg, hogy helyes eredmnyhez jusson; a tnyek, a valsg felismersben legyen rszk mindazoknak, akik tetteit ltjk, tantst halljk. Igazsgos tlettel tlni azt jelenti, hogy annak a mrcje szerint vlemnyt alkotni, aki egyedl igaz. Az kijelentsnek egszt figyelembe vve, s azon mrve le az esemnyeket – ez az igaz tlet alkalmazsa.
Jn. 7,25–31. Vajon a vezetk felismertk, hogy a Krisztus?
A np teljesen meglepdtt azon, hogy Jzus nyilvnosan tant a templomban. A jeruzslemiek kzl nhnyan egyms kzt beszlnek a krlttk zajl esemnyekrl. Meglep, hogy Krisztust meg akartk lni, s mgis nyltan beszlgethet a templomban, senki sem szl ellene semmit. Racionlis magyarzatot adnak a dolognak, a vezetk nyilvn felismertk benne a Krisztust. Gondolataikat krds formjban vetik fel, s ktsgeiknek is hangot adnak. A ksi zsid apokaliptika llspontjt szlaltatjk meg, amely szerint a Krisztus szrmazsa titok, senki nem tudja, honnan van. Azt vrtk, hogy a Messis hirtelen lp fel a teljes ismeretlensgbl. Jzusrl az volt a kztudatban, hogy Nzretbl val s Jzsef fia (Jn 1:45; 6:42). Jzus ellenfelei biztosnak ltsz tudst helyreigaztja. Ezek azt hiszik, a Messis szrmazsra vonatkoz tudsuk biztos, s ezrt krdjelezik meg Jzus Messis voltt. Ezzel szemben nneplyesen kijelenti, hogy ellenfeleinek a szrmazsra vonatkoz megllaptsa tves, helytelen. Istentl van, a szrmazsa titokzatos, titok kortrsai szmra. Kldetse az Atytl van. A szrmazsa mellett kldetse httert is megvilgtja, valamint az Atyval val kzvetlen, benssges kapcsolatt. Jzus a mennybl jtt a fldre, Isten Lelknek kzvetlen beavatkozsra szletett emberknt erre a vilgra (Lk 1:26kk.), van ott kldetse mgtt (Lk 4:18kk.). Az Istentl elidegenedett emberrel szemben, a Vele val kzssgben l. A hon hymeis ouk oidata azt jelenti: „akit ti nem ismertek”, vagyis nem vagytok vele kzssgben, elszakadtatok tle s nem talltatok vissza hozz. Istenrl valamit tudni, vagy t ismerni s Vele kzssgben lni nem ugyanaz a dolog. Jzus tle van s az kldtte, Vele olyan egyedlll kapcsolatban van, mint senki ms. A jeruzslemiek, nyilvn az arra illetkes vezet rteg hatsra, a templomrsg tagjai le akartk tartztatni, de senki nem mert kezet emelni r, mert ennek az Istentl meghatrozott alkalma mg nem jtt el. A Messis egyedl az Atytl fgg kldetse teljestse kzben. Az Atynak van hatalma fken tartani s meghistani a Krisztus kijelentsn megbotrnkoz, ellene irnyul emberi erket, szndkokat. A lthatatlan kz lefogja a lthat kezeket. A jeruzslemiekkel szemben a sokasgbl sokan hittek benne. nnepi zarndokok sokan voltak a sztszrtsgban l zsidsg krbl az nnepen, akik fogkonyak voltak Jzus szavra. A tettek, a jelek Jzus mellett szlnak. A csodatv mellett megszlal hang mg nem az igazi, a rla szl bizonysgttel mg nem a valdi, a vele kapcsolatos krds mg arrl rulkodik, hogy tisztzdsra van szksg ahhoz, hogy egyrtelm, hatrozott legyen a Krisztusrl szl bizonysgttel. A Krisztus eljtt, eljvetele nem a jvhz kapcsold, hanem a mlthoz fzd esemny. A Krisztus eljtt, ez a csoda, amit tett, azok errl a csodrl szl messisi jelek.
Jn. 7,32–36. Kerestek engem s nem talltok.
A farizeusok, amikor meghallottk a tmeg suttogst, a Jzussal kapcsolatos pozitv vlemnyket, a fpapok segtsgvel megprbltak hathatsan intzkedni. A templomrsg tagjai ltal akartk Jzust letartztatni. Ez azonban nem sikerlt. Jzus ideje mg nem jtt el. Egy ideig mg ott marad kztk – ez ugyan mr nem sok, de hatalmi eszkzk ignybevtelvel sem lehet siettetni. Jzus addig marad a fldn, amg arra szksg van, utna pedig az Atyhoz megy. Kldetst teljesti a fldn, s utna annl, aki elkldte. Krisztus nem emberi parancsra mozog a fldn, nem sikertelensg kvetkeztben tr vissza ahhoz, aki kldte. Kijelentse vilgos beszd az eltte lv esemnyekrl. „Keresni fogtok engem, de nem talltok meg.” Jzus tudatban van fldi munkja idejnek s ezt jelzi is. Fldi ltmdjnak ideje letelik, „az Atyhoz megy”. A fldi ltmd utn a mennyei kvetkezik. Az eltvozsa a fldrl nem negatv esemny, hanem a munkja eredmnyre kvetkez jabb fzis, jabb szakasz, teht pozitv s eredmny. Az Atya ltal rbzott munkt folytatja. Jzus ltmdjnak megvltozst hirdeti s szl arrl a hatsrl, amely a fldi embert a menny Istentl elvlasztja. A zsidk flrertik tantst, s arra gondolnak, hogy elhagyja a szent vrost s tmegy a diaszprban lk kz. Szavait tancstalanul ismtlik, de vltozatlanul nem rtik. Vgl Jzus – amikor az Atyhoz tmegy – nemcsak a diaszprban l honfitrsaiknak, hanem a vilg minden rszn l npeknek hozzfrhetv teszi azt a jhrt, amelyet fldi munkja idejn npe krben hirdetett.
Jn. 7,37–39. Ha valaki szomjazik, jjjn hozzm s igyk.
A lombstrak nnepnek utols napjn hangzik el Jzus e mondata. A hrom nagy nnep, a pska, a pnksd s a lombstrak nnept Izrelben kt-kt okbl is nnepeltk. A lombstrak nnepe a mi naptrunk szerint kb. oktber 15-vel kezddtt. Minden felntt zsid frfinak ktelez volt a rszvtel, aki Jeruzslemtl mintegy 30 km-es krzetben lakott. A hzak helyett rgtnztt kis kunyhban laktak az nnepnapok alatt, amelyeket utckon, tereken, kertekben lltottak fel. A kunyh fala gakbl s lombokbl llt. A teteje szalmval volt fedve oly mdon, hogy jjel a csillagokat ltni lehetett. Mindez arra az idre emlkeztet, amikor atyik otthontalanul vndoroltak a pusztban, anlkl, hogy tet lett volna a fejk fltt (3Mz 23:40–43). Az nnep msik tartalma a fld termsrt val hlaads (2Mz 23:16; 34:22). A lombstrak nnepe volt a legkedveltebb az nnepek kztt, egyms kztt csak „az nnepnek” neveztk (1Kir 8:2), vagy az r nnepnek (3Mz 23:29). Minden ms nnepi alkalomnl jobban jellemezte, az nnepet s az embereket a vidmsg (3Mz 23:39). Mivel szre esett, az emberek a fld termst betakartottk s nnepeltek (2Mz 23:16). Vidm hlaadssal ltek egytt az emberek a termszetben. Flavius Iosephus a legszentebb s legnagyobb zsid nnepnek nevezte (Ant. 3,10,4). Az nnephez klnbz szoksok kapcsoldtak. Jzus kijelentse szorosan sszefgg azzal a ritulval, amely szerint a pap vette az aranykorst – kb. 1 s fl literes volt –, azzal lement a Siloah tavhoz s megtlttte vzzel. Mg a kapun tlpett a korsval, a tbbiek zs 12:3-at idztk. Azutn a vizet a templom gldozati oltrhoz vitte fel s ott ldozatknt Istennek adta t, azaz kinttte. Ezalatt a Halll-zsoltrokat (113–118) nekeltk a lvitk hangszeres ksretvel. Az egsz szertarts szemlletes, dramatizlt mdon a vizet, az est, a sziklbl fakasztott forrst ksznte meg Istennek, emlkezve a pusztai vndorls egyik jelents esemnyre. Az utols nap htszer ismtldtt meg ez a szertarts, emlkezve arra, hogy Izrel htszer kerlte meg Jerikt. Az aranykannt az gldozati oltrhoz vitte fel a naponknti boradomnnyal egytt az oltr mindkt csszjbe s kinttte. Jzus ezen a napon, a np Isten irnti hljhoz kapcsoldva eszmltet a benne s ltala megjelent nagyobb ajndkra. Jzus mondatval ezt fejezi ki: Ti hlt adtok Istennek a vz adomnyrt, ami csillaptja szomjsgotokat, feldti testeteket. Ha azt szeretntek, hogy lelki bkessget, rmet nyerjetek; megelevenedjetek, akkor jjjetek hozzm! Jzus a szertarts drmai, feszltsggel teljes pillanatt hasznlja fel, hogy az emberek figyelmt, Isten utni szomjsgt az rkkval dologra irnytsa (Pld 9:4k.). Meghvsa grettel prosul. Aki Jzushoz jrul, az nemcsak felfrissl, hanem maga is alkalmass vlik arra, hogy feldtse krnyezett. Beteljesedik a prftai sz (zs 55:1; Jer 2:13) s az rs szava (Zsolt 36:10; 42:2k.). Jzusnl gy tall l vzre, megelevent erre az ember, hogy maga is kzvettjv lesz annak (Mt 5:6; Jn 6:35.44; 5:40; 3:20k.). Kpes kifejezssel szl a bel vetett hitrl, a vele val kzssgrl. Aki vele jr, annak belseje, egsz lete talakul, alkalmass vlik a tbbiek megjtsra. Jzus az rsra hivatkozva ersti meg kijelentst. Ez nem egy konkrt hely, hanem az rs tartalom szerinti idzse (v. zs 58:11; Zak 14:8). Jzus itt arrl a Szentllekrl szl, aki gy adatik a benne hvknek, hogy alkalmass vlnak a msok szmra j letet jelent szolglatra. A Szentllek kitltetst gri s jelzi a mg megdicslse eltt lv r (Ez 11:19; 18:31; 36:26; 47:1.12; Zsolt 105:41; Jel 4:18). nemcsak ltta s tudta az dvtrtnet dntjelentsg esemnyei kztt az sszefggseket, hanem kijelentst adott rluk npe tagjainak. A Szentllek kora mg nem rkezett el ekkor, a Szentllek mg nem kezdte meg dvtrtneti funkcijt. Az dvtrtnet esemnyei felttelezik egymst. Kereszt nlkl nincs pnksd. Az idben elvgzett kldets teljestse elkszti a kvetkez idszak esemnyeit. Krisztus megvlt munkja felttele s elksztse a Szentllek kitltetsnek s munkjnak.
Jn. 7,40–44. Vita Krisztusrl.
Jzus szavainak igen nagy hatsa van az nnepl emberekre. Sokan vannak, akik a prftt ltjk benne, akinek a megjelense a trtnelem utols nagy korszaknak a bekszntst jelenti, az eszkhatolgikus kor kezdett. Jzus Messis voltt. Ezzel szemben nneplyesen kijelenti, meghatrozs egyenrtk azzal, amit msok mondtak, ti. hogy a Messis. Mindkt meghatrozs az eszkhatolgikus dvssg ajndkozjnak a jellsre szolglt. Voltak, akik meglttk Jzusban azt, aki valban volt: a Krisztust. Msok llsfoglalst az zavarta, hogy a prfcik szerint a Messisnak Dvid hzbl, az csaldjbl s Betlehembl kell szrmaznia (2Sm 7:12; zs 11:1; Jer 23:5; Mik 5:1). Jzusrl viszont az ment t a kztudatba, hogy Nzretbl szrmazott (Jn 1:45; 6:52). Szemlye krl folyt a vita egszen odig, hogy mg nmelyek vilgoss tettk, hogy mellette foglalnak llst, msok ellene lptek fel s le akartk tartztatni, el akartk fogni. Ez azonban nem sikerlt. Senki sem vetette r a kezt. Jzus ellenfelei tehetetlenek vele szemben. Jzus ereje fken tartja az ellensg erejt, s leszereli az ellene irnyul akcit. Az ellensges akaratbl nem lesz tett.
Jn. 7,45–52. Sohasem beszlt mg gy ember.
A np krben bekvetkezett szakads a Krisztus szemlye krli vitban a hatsgi kikldttekre is hatott. A Nagytancs emberei, a templomszolgk eredmnytelenl trtek vissza a fpapokhoz s a farizeusokhoz. gy igazoljk magukat: „Sohasem beszlt mg gy egyetlen ember sem, ahogyan ez szlt”. Jzus szava olyan hatalom, amely lefegyverzi mg azokat a szolgkat is, akiket azrt kldtek, hogy t elvezessk. Az beszde megktzi a sttsg hatalmt s felszabadtja a hatsa al kerlt embert. A Mester azoknak, akik hallgattk, pratlan, j, rendkvli lmnyt nyjtott. A fpapok s a farizeusok becsmrl megvetssel vlaszoltak a szolgk beszmoljra. A np flrevezetjt ltjk benne. Elvakultsguk akadlyozza ket a helyes ltsban. ppen azok szenvednek vaksgban, akik az orszg rendezett letrt felelsek. Szerintk a vezetk vagy a farizeusok kzl senki sem hitt benne, a np vlemnye pedig nem irnyad. A npet megvetettk, felsbbrendsgk tudatban ltek. A tmeg, a fld npe semmit sem szmtott nekik. Jzust akarjk kisebbteni azzal, hogy kvetit vele egytt mlysgesen lenzik. – Nikodmus azonban, aki kzlk val volt, aki kzelebbi, szemlyes tapasztalattal rendelkezett Jzusrl, a trvnyes rend megtartsra eszmlteti azt a krt, amelyhez maga is tartozott. Senkivel szemben nincs joguk tletet hozni azeltt, amg ki nem hallgatjk, s meg nem gyzdnek arrl, hogy mit csinl. Az testamentumi trvny szerint ez alapvet joga minden embernek (5Mz 1:16k.). Nikodmus vdelmbe veszi Jzust s vele egytt a trvnyt, az igazsgot. Igyekszik jzansgra eszmltetni npe vezetit, kegyeseit. Megszlalsa azrt lnyeges, mert jelzi, hogy azrt kzlk is van, aki nem osztja velk a Jzusrl alkotott vlemnyket, ami azt jelenti, hogy a np vezet kreiben is vannak, akik Jzus mell lltak. Nikodmus meri a tbbsg vlemnyvel szemben a maga meggyzdst kpviselni, az igazsgnak hangot adni akkor is, ha ez nem a tbbsg hangja. Trgyilagos megllaptsra azonban szemlyesked vlaszt kap, s olyan ltalnos rvny igazsg idzse hangzik el a vezetk rszrl, amely egyrszt megkrdjelezhet (ld. 2Kir 14:25), msrszt akik idzik, ltszat szerint tlnek, anlkl, hogy tisztban volnnak az igazsggal. Jzusra vonatkoz ismereteik hinyosak, illetve tvesek. A hinyos ismeret, rossz informci, amely gggel, tlsgosan nagy ntudattal prosul, a hit akadlya. Jzus ellenfeleinek magatartsa inkorrekt, rs ismeretk felsznes, a flk sket, a szvk kemny. Nem a kijelentst megszlaltat nzreti prftval van baj, hanem azokkal, akik szntszndkkal ragaszkodnak a maguk hinyos ismereteihez s rossz informcijukhoz vele kapcsolatban. Akit nem az igazsg rdekel, hanem a maga igaznak bizonytsa, az nem tud trgyilagos lenni Krisztus megtlsben.
Jn. VIII. RSZ
Jn. 7,7:53–8:11. A hzassgtr asszony.
Miutn mindenki hazament, Jzus az Olajfk hegyre tvozott, amely Jn evangliumban csak itt szerepel. Az Atyval val benssges kapcsolatot kereste s tallta meg az r. A hegy az Istennel val kzssg lehetsgnek a szimbluma. A vele val kzssg nem menekls az letbl, hanem a felkszls alkalma az letre. Mr korn reggel jra a templomban van, s az egsz np hallgatja. azt teszi, ami munkjnak tipikus rszhez tartozik: tantja azokat, akik felkerestk. A np tantst rendszeresen vgezte, kora reggeltl ks estig. Reggel, mr tantsa kzben vittek oda hozz egy tetten rt hzassgtr asszonyt. A farizeusok s rstudk az evanglium keretn bell csak itt szerepelnek egytt. Elkpzelhet, hogy a Nagytancs ell viszik Jzus el ezt az asszonyt, ugyanis a rabbinus hagyomny szerint az a Niknos-kapu kzelben a Templomhegyen lsezett. Olyan esetnek tekintik, ami miatt Jzus kikerlhetetlenl nehz helyzetbe kerl, sikerl ellene terhel bizonytkhoz jutni. ltalban a rabbinak adtk t a dnts felelssgt, ha az letben egy nehz jogi krds felvetdtt. Az rstudk s farizeusok Jzushoz mint rabbihoz fordulnak. Jzust a trvny rendelkezsre figyelmeztetve (3Mz 20:10; 5Mz 22:22) lltjk dnts el, illetve krik vlemnyt a hzassgtr n esetben. Csapdnak sznjk krdsket. Ha ugyanis Jzus felmenti az asszonyt, akkor vt a trvny ellen, s gy alapot szolgltat a vdra; ha eltli, sszetkzsbe kerl korbbi tantsval, illetve llsfoglalsval. A hzassgtrs hozztartozott a hrom hallt rdeml bnhz. A jogi helyzet ebben az esetben teljesen vilgos volt. Csupn a hallos tlet kivitelezsre vonatkoz elrsban lehet nmi klnbsg az esettl fggen, amit a trvny szintn elrt (3Mz 20:10). Az rstudk s farizeusok teljesen szablyosan jrtak el a trvny szerint. Ez az asszony hallos bnt kvetett el. Ez az asszony a farizeusok szmra azonban nem szmtott embernek, csak egy eszkz, egy sakkfigura volt ahhoz, hogy Jzussal szemben megnyerjk a jtszmt. Csupn ahhoz kellett nekik, hogy segtsgvel Jzust lehetetlenn tegyk. A trvny nevben fellp emberek teljesen tvol vannak a trvny szellemtl, embertelenek, istentelenek. – Jzus vlasza klns. Nem azt az utat jrja, amelyre ellenfelei szmtanak. Semmit nem mond, hanem lehajol s r a fldre. Mit jelent ez? Jzus azzal, hogy lehajol, azt jelzi, nem kvn trgyalsba bocstkozni ellenfeleivel, sem brv lenni az gyben. Az rs, amelyet a fld porba rt-ujjaival, sok gondot okozott az rsmagyarzknak, azonban megfejteni a dolog termszetbl addan nem lehet. Az ellenfelei srgetsre adott vlasza: „aki kzletek bn nlkli, az vesse r az els kvet”. Elnmtja a vdlkat, megsznteti az tlethirdets kvetelst. A vdlk maguk is vdlottak lettek Jzus kijelentse nyomn. Jzus a trvnyt sokkal radiklisabban veszi vdelmbe, mint az asszony vdli, s egyttal annak a mrtkt rvnyesti az adott helyzetben rjuk nzve. Jzus a bnt bnnek tartja, viszont nemcsak azt, ami nyilvnvalv vlt, hanem azt is, ami ppen a trvny szavnak idzsvel fedezi magt. maga senkit sem tl el, mert nem azrt jtt, hogy elvesztse az embert, hanem azrt, hogy megmentse. a bnsk szabadtja, megtartja. Nem vet vget a bns ember letnek, hanem j lehetsget tr el, a bntl val megszabadulst bnbocsnat ltal. Izrel tlettl Jzus elhatrolja magt, Isten tlett viszont rvnyesti azokra is, akik az tlszkben lnek. Jzus elismeri, hogy az asszony bns, de az tlet vgrehajtsra azt hatalmazza fel, aki bn nlkli. Jzus kijelentse nyomn senki sem merte felvenni a kvet, hogy az asszonyra dobja. Az asszonyt magra hagytk. Mikor Jzus jra felegyenesedett, csak az asszony llt mellette. Vele beszl. Tle krdez, neki hirdet felment tletet. „n sem tllek el. Eredj el, mostantl fogva tbb ne vtkezzl!” Jzus nem tussolja el a bnt, hanem megbocstja. Nem tli el a bnst, hanem felmenti. A felments azonban nem tovbbi bnzsre szlt, hanem j let folytatsra. A kegyelem j letre indt. A Megvlt j tvlatot nyit az asszony eltt. – Az evanglium s trvny szerves egysge vlik nyilvnvalv Jzusnak ebben az egyetlen mondatban. – Ha csak evangliumot hirdet, akkor azt a ltszatot kelti, mintha szabadossgra hatalmazna fel, s nem venn komolyan a bnt. Ha csak a trvnyt alkalmazza, az hallt jelent. A kett egytt viszont azt jelenti, hogy a felmentett, felszabadtott ember a bn ellen harcol, j letben jr ember a kegyelem elnyerse ltal. Krisztus felment tlete az j letben val, Istennek tetsz letre szabadt fel. A megvlts rendje a bns embert gy veszi prtfogsba, hogy felszabadtva a bn krhoztat tlettl, j letre indtja. A bnbocsnattal az ember j letre szl ert nyer Krisztus j letre szl tmutatsa ltal. Megvlt munkja nem tletre, hanem j letre szltja az embert.
Jn. 8,12–20. „n vagyok a vilg vilgossga.”
A kvetkez rszletben Jzus vitja folytatdik tovbb: nem a nppel, hanem kizrlag a farizeusokkal s a papi arisztokrcia kpviselivel. Kijelentse a prolgus msodik jelents gondolatt ersti meg, a vilgossgrl szl bizonysgttelt. Az evanglium elz egysgben is tallhat az itt elhangzott kijelentssel rokon rszlet (3:19–21), s a kvetkezkben is ismtldik ugyanez (9:5; 11:9; 11:35k. s 12:46). A 12. vers. egy nneplyes kijelent mondattal kezddik, amely mr a 4:26-ban s a 6:35.48.51-ben is elfordult. A kijelents szvetsgi httere ismeretes, amely szerint Jahve meggrt Messisa a npek szmra vilgossg (zs 42:6; 49:6; 60:19). Jzus kijelentsvel azt hirdeti, hogy az szvetsgi prfcia beteljesedett ltala. , mint aki Isten kijelentsnek a megtestestje, hiteles hrnke, az a fnyforrs, aki a vilgnak megvilgosodst, gygyulst, dvssget ajndkoz. Aki t kveti, vagyis hisz benne, az elnyeri a teremt s nvekedst biztost vilgossgot. A vilgossg fldi s eszkhatolgikus rtelemben az let szimbluma. Jzus a lombstrak nnepnek rendkvl ltvnyos liturgijhoz kapcsoldva vilgtja meg szemlye jelentsgt. Ahogyan a templomi fny bevilgtotta az egsz vrost, a legsttebb helyeket, udvarokat s utckat is, ahogyan a templomi fny thatolt az jszaka sttjn, gy vilgtja meg Jzus az egsz vilgot. a fnyforrs, aki nemcsak egy jszakra tri meg a sttsg hatalmt, hanem rkre, s nemcsak Jeruzslem nnepl npe, hanem mindenki szmra fnyt jelent, az egsz let tjt bevilgtja. A templom nnepi fklyi kialszanak; Jzus olyan fnyforrs, amely kimerthetetlen, rkk vilgt s ennek rszesv teszi kvetit. Krisztus thatja azokat, akik vele kapcsolatba kerltek. Az kvetse vezetse szerint jrni, tmutatst teljesteni, szolglatra lenni, a sttsget eloszlatni, a mennyei fnyt a fldn felragyogtatni, vagyis az ellensg sttsget terjeszt Isten-ellenes s emberellenes tevkenysgt leszerelni, megszntetni. Jzus kijelentsvel voltakppen messisi ignyt jelenti be s annak a kvetire vonatkoz kvetkezmnyt. Aki hatsa al kerl, az letet nyer. A rabbinusok szerint a Messis neve: vilgossg, gy Jzus kijelentsnek a prfcikban gykerez ignye krnyezete szmra vilgos. rtik Jzus messisi ignyt, azonban tiltakoznak ellene, ktsgbe vonjk bizonysgttelnek hitelessgt a trvnyre val hivatkozssal (5Mz 19:15; 17:6; 4Mz 35:30). Jzus visszautastja les, elvakult, ntelt lltsukat kt rv alapjn. Az els szemlyisgnek nmagban meglv tekintlye. az let egsz nagy sszefggst ismeri, sajt letnek a fldi szakaszt megelz s kvet rszletei ismeretnek is birtokban van. Ezt ellenfelei nem mondhatjk el nmagukrl. Jzus ntudata hiteles tuds, az let eredetre s kvetkezmnyre vonatkoz ismeret ltal megalapozott. a teljes valsgot ismeri. Jzus fltte van a trvnynek s kijelentse hitelessgt megkrdjelez ellenfeleinek, akik test szerint tlnek, vagyis emberi mdon, a teljes igazsg kis tredknek birtokban, csupn az elhomlyosodott emberi rtelein pislkol fnyvel rendelkezve. Jzus nem tl. Nem az kldetse e korszakban, de ha mgis, akkor termszetesen hiteles s rvnyes az tlete a trvny mrlegre lltva is, mert nincs egyedl, amint a farizeusok gondoljk – ugyanis soha nincs egyedl –, hanem mellette van az Atya, aki elkldte. Ez a kijelents jra arrl tesz bizonysgot, hogy benne a meggrt Messis van jelen. Szavainak az a hitelestje, aki elkldte, vagyis a teremt r. Tle val az a blcsessg s tuds, amely szavai ltal nyilvnvalv lesz. Az Atya van kldetse mgtt. Jzus fldi munkssga idejn mindig tlmutat nmagn, hirdeti s jelzi azt, hogy az Atyval llandan kzssgben van. A farizeusok jabb krdse annak a jele, hogy Jzusban csak egy embert ltnak s kijelentst nem veszik figyelembe. viszont krdskre ismtelten megersti, hogy elvlaszthatatlan egysgben van az Atyval, s aki t megismerte, az megismerte az Atyt is. A megismers azt jelenti, aki kzssgbe kerlt Jzussal, az kzssgbe kerlt az Atyval is. Izrel tragdija az, hogy Jzussal nem vllalta a kzssget, nem ismerte fel benne az Atya kldttt, gy nem ismerte meg az Atyt sem. Az a tragdijuk, hogy azt hittk, mindent jobban tudnak; mint maga az Isten. Jzus nemcsak nekik, hanem rluk is vilgosan beszl. A relis kp azt mutatja, hogy Isten npe vitban van Istenvel, mert nem olyan, mint amilyennek npe meglmodta. Isten npe vitban van Istenvel, mert az elkpzelseit nem igazolja. Isten npe vitban van Istenvel, mert a hozz szl Isten nagyon emberi s hitet vr. – Jzus vitja a templomban, az asszonyok eludvarban lv fedett csarnokban zajlott le ellenfeleivel, azon a helyen, ahol az ldozatok megvltsra 13 nagy persely volt elhelyezve. A hely pontos meghatrozsa alhzza a trtnet hitelessgt.
Jn. 8,21–29. Jzus kijelenti hallt s a hitetlensg kvetkezmnyt.
A vita Jzus s ellenfelei kztt tovbb folytatdik. Az evangliumra jellemz, gazdag rveket tartalmaz rszlettel van dolgunk. Jzus a prbeszd folytatsra mindig ksz, szksg van a helyzet jzan, relis feltrsra. ismeri a jvt s feltrja hallgati eltt. Tudatban van annak, mi vr r, s mi vr vitz partnereire. Mindkettrl szl. Az elmenetele a np fiai szmra a prbeszd, a kzvetlen beszlgets lehetsgnek vgt jelenti: Jzus az alkalom megragadsnak jelentsgt hirdeti. Krisztus elmenetelrl szl prfcia eszmltets npe fiai szmra. A mellette val dnts elmulasztsa tragdiv lehet. A bn llapotban maradni hallt jelent (Ez 3:18; 18:18). A cltveszts, az Istentl val elszakads az ember pusztulst jelenti. A rossz irnyba halad emberi let egyre inkbb elszakad az let forrstl s kimerlve pusztul el. A Krisztusban adott lehetsg felelssgre indt. Krisztus tja a kereszthez, az Atyhoz vezet. A kzvetlen prbeszd lehetsge kzte s npe fiai kztt a tovbbiakban mr nem adatik meg. Ellenfelei azonban jra nem rtik kijelentst. A gg skett teszi az embert Jzus szavai szmra. A fldi lehetsgeken s eshetsgeken tlmutat szavakat mindenkppen e vilgi gondolkodsmd keretei kz igyekeznek beszortani. Jzus megvilgtja a kztk lv klnbsg httert s az ellentt okt. A lent s fent, az e vilg s nem e vilg fogalmai rzkeltetik azt a klnbsget, amely Jzus s ellenfelei kztt van. Ezekkel a fogalmakkal rzkelteti azt, hogy az emberi adottsgok egyrszt nem azonosak az Istenvel, msrszt viszont azt is, hogy az ember annak a hatsa al kerlt, aki llandan ellene hangolja. A vilg itt az Istennel szembehelyezkedett ellensg hatsa alatt lv szfrt jelenti, a bn hatalma alatt lv letet, amelynek a vge pusztuls. Jzus nemcsak a diagnzist ismtli meg, hanem a terpira is figyelmeztet. A bn llapotban val lt hallt jelent: aki nem hisz Jzusban, aki nem hiszi, hogy az, akirl a prfcik jvendltek kezdettl fogva, az nem rszesl az ltala biztostott letben. A megmenekls, az let tja a Jzusba vetett hit, az irnta val bizalom. Kijelentsre jabb krds a vlasz. Nem ad lnyre vonatkozan ms kijelentst, csak azt, amit mr eddig is elmondott. A tn archn ho ti kai lalo hymin fordtsa elg nehezen oldhat meg, teljes bizonyossggal nem tudjuk, hogy mit akar a grg szveg mondani. Szemlyt illeten lehet egy ilyen megolds: „A kezdet, amit mr mondtam is nktek”. Elkpzelhet azonban ez is: „Az vagyok, amit kezdettl fogva mondtam nektek”. Mindenesetre az vilgos, hogy Jzus ellensgei krdst nem tartja jogosnak, s ezzel korbbi kijelentseit megersti a prfcik Messisra vonatkoz kijelentsnek szellemben. az, aki kezdetben volt; a kezdet Urval azonos. az, akinek azonban nemcsak mltja, hanem jelene s jvje is van. a szntelenl ltez, soha el nem ml valsg, az Atyval l kzssgben lv, rla hiteles kijelentst megszlaltat r. Jzus nem fggetlentette magt kldetse sorn az Atytl. A vilgban azt kpviselte, akitl a megbzst nyerte. Egy gretes kijelents hangzik azutn, miutn megllaptja, hogy sok mondanivalja volna mg. – A keresztre s az Atyhoz val felemeltetse olyan esemny, amely elsegti felismerst. A kereszt a hatrtalan szeretet, a legnagyobb ldozatvllals szimbluma. Jzusnak az ember irnti szeretete vgtelen. Jzusnak az Atya irnti engedelmessge maradktalan. Tetteinek modellje az Atya tette, tantsnak alapja az, amit tle tanult. Az Atyra figyel, neki engedelmesked Fi az Atyval val kzssgben lv, az jtetszst tkletesen megvalst r. Az Atyrl gy tesz bizonysgot, mint aki soha nem hagyta el, mindig vele maradt; kldetsrl gy nyilatkozik, hogy mindig az Atya tetszsnek megfelelen jrt el. Azt tette, ami kedves eltte. Jzus felttel nlkl engedelmeskedett az Atynak, az Atya szntelenl vele volt. Az Atya tantsa a Fi kijelentsben szlalt meg a vilgban. A Fi hiteles kpet adott, s megbzhat ismereteket kzlt e vilgban az Atyrl s az vilgrl. A bizonysgttelnek j visszhangja volt, sokan hitre jutottak, mikzben tantott. Jzusnak nemcsak akadkoskod vitapartnerei voltak, hanem hitre jutott kveti is.
Jn. 8,30–38. Az igazsg szabadd tesz, a bn szolgasgra krhoztat.
Az jszvetsgnek kevs helye ad olyan teljes kpet Jzus kvetsrl, mint az itteni. Ez magban foglalja az els lpstl egszen vgig, a clig tart szakaszt. Kvetse azzal kezddik, hogy hisznk benne, vagyis hitelesnek tartjuk beszdt. Igaznak ismerjk el azt, amit Isten szeretetrl, a bn flelmetes voltrl s az let rtelmrl kijelentett. Jzust kvetni azt jelenti, hogy szntelenl a szava mellett megmaradni. Menein en: kitartani szilrdan Jzusnak amellett a kijelentse mellett, amely az igazsghoz s ezzel a szabadsghoz vezet (v. Jn 15:7; 1Jn 4:16; 2Jn 9; 1Tim 2:15; 2Tim 3:14; Gal 4:31; 5:1.13). A sztoikusoknl tallkozhatunk azzal a gondolattal, hogy a blcsessg s az igazsg szabadd tesz. Azonban az a szabadsg, amirl itt sz van, magasabb rend, mint a sztoikusok szabadsga, mint ahogyan az igazsg is az a mennyei er, amely megszabadtja az embert mindattl, ami a mennyei vilgtl elszaktotta. Ez az er Jzusban jelent meg s ltala adatik (Jn 1:9.14), az szava kzvetti. Ez a sz megtant klnbsget tenni a lnyeges s a lnyegtelen dolgok kztt, s arra indt, hogy mellette maradjunk. Nem csupn egyszeri helyes llsfoglalsrl van teht sz, hanem hv felismersrl s elismersrl annak, amit az Atya a Fi ltal az ember megmentsrt tesz. Valban szabadd, vagyis igazi tantvnny lehet ltala az ember. Szabadd a flelemtl, nmagunktl, az ellensgtl s annak hatalmtl, a msik embertl s a bn mindenfle formjtl. Jzus ellenfelei hamis ntudattal mint brahm utdai utastjk el a benne adott szabadsgot. Nekik nincs szksgk r, mert szabadok. Valban, a klnbz uralmak igja alatt is, gy a babiloni fogsg idejn is a rmaiak uralma alatt is igyekeztek lelki-szellemi szabadsgukat megrizni, s az egy l Isten uralmnak tudatt bren tartani. Jzus azonban itt nem arrl a szolgasgrl beszl, amire k gondoltak, hanem arrl, ami a bn kvetkeztben minden emberre kihat s alkalmatlann teszi az embert a teremtsben adott kldetse betltsre. A vtkezs knyszertl, az ntrvny letstlustl szabadt meg Jzus, s ezt egyedl csak teheti meg, ugyanis az Izrelnek adott gretek is errl beszlnek. brahm utdainak is szksgk van a szabadtsra. Az egyetemes szolgasg llapotbl az szabadthat meg, aki szabad a bntl: Jzus. a Fi, az rks, aki otthon van az atyai hzban. A szolga csak egy ideig lehet ott, a fisgra val felszabadts ltal vlhat rksv annak. A bizonytalan ltmd helyett Krisztus biztosat ajndkoz, s a ktes rtk sttus helyett fii mltsgban rszest. A bn szolgja nem maradhat meg Isten hzban, a Fi viszont, aki rkk ott marad, ha szabadsgnak rszesv tesz, biztostja ennek a lehetsgt. Az igazi szabadsg csak Jzus szabadtsa ltal nyerhet el. Jzus ellenfeleinek hivatkozsi alapjt elismeri s ismeri, azonban kimutatja azt az ellenttet, ami az satykra val hivatkozsuk s a tetteik kztt van. Ez a tny azzal magyarzhat, hogy az satykra val hivatkozsbl nem szrmazik az szellemben val tett, Jzus beszdnek hittel val elfogadsa. Ehelyett meglsnek terve foglalkoztatja ket. Jzus s ellenfelei kztt a klnbsg nyilvnval. az let Urra, az Atyra figyel s tle val zenetet hirdet. Ellenfeleinek szndkai s tettei mgtt az atyjuk van, aki a bn szerzje s az igazsg ellensge. Jzus szavnak befogadsa nlkl brahm utdai az ellensg Istenellenes szndkainak vgrehajti, a bn szolgi. Isten nevben akarjk meglni Isten Messist. Jzus beszde brahm utdai valsgos helyzett trja fel. Az Isten szvetsgre emlkeztet tradci nem lehet a szvetsget realizl Krisztus ellensge. A tradci s az let sszetartozik. Ha a tradci letellenes gesztusok hivatkozsi alapjv lesz, ott valami vgzetes flrerts kvetkezett be azok krben, akik arra hivatkoznak. Ha brahm magva az ellensg szvetsgesv lett s annak szellemben cselekszik, akkor megtagadta azt a szvetsget, ami az atyk Istenhez kti (Mt 3:9; Lk 3:8; Gal 3:29; Rm 4:5).
Jn. 8,39–47. Isten Fia s a gonosz fiainak vitja.
Jzus ellenfelei ismtelten hangslyozzk, hogy brahmot tartjk atyjuknak, vagyis Isten igazi npnek, az gret rkseinek. Jzus ezt joggal vitatja el s tnyekkel bizonytja, hogy az lltsuk nem llja meg a helyt. Eszmltet arra az ellenttre, ami brahm tettei s az tetteik kztt van. Ha brahm fiai volnnak, akkor vele azonos tetteket vittek volna vghez, az brahm lelklete hatrozta volna meg ket. brahm kszsgesen fogadta be Isten kveteit egykor (1Mz 18:16), k viszont meg akarjk lni az emberknt kztk lv kldttt Istennek, aki az igazsgot, a valsgot hirdeti nekik. Arrl tesz bizonysgot, amit Istentl hallott. Jzus hangslyozza, hogy Isten kijelentst hirdeti, annak, amit mond, az Atya a forrsa: Isten zenett adja t nekik. brahm nem fordult gyilkos szndkkal az ellen, aki neki Isten szavt hirdeti. Ms atya van a tetteik mgtt, ms hatrozza meg ket. Jzus nem azt veszi figyelembe, hogy nmagukrl mit mondanak, hanem azt, hogy a tetteik mit mondanak rluk. A tetteik nem igazoljk szavaikat, a tetteik jelzse a dnt. Tiltakoznak Jzus megllaptsa ellen. Hmeis ek porneias ou gegennmetha: „mi nem parznasgbl szlettnk”. Ez azt jelenti, hogy nem blvnyimd sk az atyik. A parznasg az szvetsgi prftk szhasznlata szerint tbb esetben a blvnyimdst jelenti (Hs 1:2; 2:4.7). Az rstudk nem kevs ntudattal hivatkoznak arra, hogy az izrelitk Isten fiai (5Mz 14:1), legalbbis ha a trvnyt megtartjk, a pogny npek ellenben mint blvnyimdk a „parznasg fiai”. Jzus ellenfelei teht kell ntudattal a kzfelfogst szlaltatjk meg llspontjuk mellett, hiszen az szvetsg sorozatosan arrl tesz bizonysgot, hogy Isten klns mdon atyja npnek (2Mz 4:22; 5Mz 32:6; zs 63:16; 64:7; Mal 2:10). Amellett viszont, hogy azt hangslyozzk, hogy npk nem tartozik a blvnyimd npek kz, lehet a mondatnak egy Jzus szletsre clz le. Jzus csodlatos szletsvel szemben ugyanis azt tartottk, hogy Mria htlen volt Jzsefhez, s egy Parthera nev rmai katona van Jzus szletsnek htterben. Jzus viszont az egy Atyra, az l Istenre val hivatkozsukat ugyanazzal a mdszerrel utastja el, mint az elbbit. Ha ugyanis Isten volna az atyjuk, akkor annak meg kellene mutatkoznia az kldtthez val viszonyukban. Jzus vilgoss teszi, hogy k nem Isten gyermekei, mert t nem szeretik, Istentl val kldetst nem ismerik el, a beszdt nem rtik meg, nem fogadjk be, hinyzik bellk a hit. Jzus mindinkbb httrbe szortja ellenfeleit, akik nem hallgatnak r. Nem az rtelmi kpessgk hinyzik ahhoz, hogy Jzus ignyt megrtsk s hozz forduljanak, vagyis nem a teremtsbeli adottsgaik akadlyozzk a Megvlt ignynek elfogadst, hanem a gg, az alzat hinya s a sajt nzeteik tlrtkelse, vagyis nmaguk llspontjnak az abszolutizlsa, blvnyozsa. Isten hangja helyett a hazugsg atyjnak hangjra hallgatnak, tle valk, vagyis annak ihletse hatrozza meg ket. Az ek tou patros tou diabolou este: „az rdg atytl valk vagytok” antitetikus mondatszerkezettel van dolgunk s hyperbolikus kifejezsekkel. Br e meghatrozs alapjn kt szemlyre is gondolhatnnk, mint ahogyan vannak is, akik gy rtelmezik ezt a meghatrozst, azonban itt nem sz szerint kell vennnk a meghatrozst, hanem a hyperbolikus stlus szellemnek megfelelen. Azt vilgtja meg ezzel Jzus, hogy Isten ellensgvel van szellemi rokonsgban npe vezet rtege. Aki nevnek jelentse szerint vdol, szidalmaz, ellensg. Az kvnsga Isten jszndknak a meghistsa, amelynek kivitelezst emberi eszkzk ignybevtelvel akarja megvalstani. Az anthrpoktonos az jszvetsgben csak itt s 1Jn 3:15-ben szerepel: programja az ember megsemmistse. Embergyilkos tevkenysghez szvetsgest az emberi nem soraiban keres s tall. Kezdettl fogva az ember letnek ellensge. Az igazsgban, vagyis Isten mellett nem llt meg, nem akart mellette maradni, hozz tartozni. Rendkvl tmren utal ez a kijelents a Stn buksra. Mivel az igazsgtl elszaktotta magt, nincs kze ahhoz, hazug. A bneset trtnete ezt vilgosan mutatja. A hazugsg elindtja, a hazugsg szerzje. A Stn lnye les ellentte Isten lnynek. A Stn jellemzi (gyilkos s hazug) szorosan sszetartoz fogalmak, az let s igazsg ellentteknt, amelyek szintn sszetartoznak. Jzus megvilgtja az ellensget s mdszert, megersti vele szemben kijelentse hitelessgt, krdsvel eszmltetve vitz ellenfeleit mulasztsukra, adssgukra. az igazsgot szlja ketts rtelemben. Hiteles, a valsgnak megfelel kpet ad Istenrl s az ember helyzetrl. Azrt szlt hitre, mert az ember valsgnak megfelel helyzetn csak az segt, ha felttel nlkli bizalommal fordul ahhoz, akit Isten megtartknt kldtt el hozz. bn nlkli, az igazsgot szlja, amelynek forrsa Isten. Jzus kijelentse hiteles, ha npe nem hallgat r, nem hisz benne, akkor annak az oka nem a kijelents kzvettjben van, nem is a kijelents forrsban, hanem egyedl benne. A np tvol kerlt Istentl. Nem tle van, brmennyire hivatkozik is r. Isten jelszv lett a szmra, s a jelszv lett Istenre hivatkozva az embergyilkos eszkzeknt, a hazugsg atyjnak a mdszereivel szll szembe az l Isten letet jelent, igazsgot hirdet kijelentsvel. Istentiszteletk istentelen, az l Isten hinyrl rulkodik. Folyik a szertarts, de hinyzik belle az Isten s az akaratra figyel ember. Jzus az igazsgot nprl akkor sem hallgatja el, ha ez egyrtelmen elmarasztalst jelent szmukra. Az nmagval eltelt npnek szksge van a relis kpre a maga helyzetrl.
Jn. 8,48–59. Az let grete, Jzus nagyobb, mint brahm.
Jzus ellenfeleinek a vdja egyre slyosabb. A samaritnus jelz azt jelenti, hogy Izrel ellensge, a megvetett np krhez tartozik. Nem kevsb slyos a msik megllaptsuk sem, ami azt jelenti: gonosz llek hatsa alatt ll, megszllott. Ha a fogalmak arm formjt nzzk, akkor a samaritnus egyttal az rdgk fejedelmvel hozhat sszefggsbe, a Stnt jelenti. A Jzus elleni vd teht az, hogy Jzus az rdg fia, vagyis gonosz llek hatalma alatt van. Jzust az Izrel tborn kvliekhez soroljk, aki sem a nphez, a vallsi kzssghez, sem Istenhez nem tartozik. a vdat elutastja s visszafordtja ellenfeleire. Tiszteli az Atyt, vagyis teljesti akaratt, k viszont nem tisztelik az kldttt. Ezzel a magatartsukkal az Atyt srtik. Jzus nem a maga szmra vrja az elismerst. Nem az hatrozza meg kijelent munkjban, hogy mi lesz annak emberi visszhangja. Abban a tudatban teljesti kldetst, hogy van, aki egykor hiteles mrcvel mri meg szemlyt s munkjt egyarnt. biztos abban, hogy vgl nyilvnvalv vlik rktl fogva meglv dicssge, szemlynek s munkjnak hitelessge. Az Atya irnti felttlen bizalma akkor is megmarad, amikor npe teljesen negatv mdon nyilatkozik rla. Kijelent munkjt folytatja tovbb, s az beszdnek a megtartshoz az rk let grett fzi. nneplyes formban kzli az zenetet, megerstve annak rendkvl jelents tartalmt (v. 8:52.55; 14:23; 15:20; 17:6). Az embernek nemcsak a jelene, hanem a sz szoros rtelmben a jvje, az lete fgg attl, hogy megtartja-e Jzus beszdt, vagyis hittel fogadja-e s engedelmeskedik-e annak. Ahogyan mr az elzek sorn is sz volt rla, a hithez az rk let grete fzdik (Jn 3:16.36; 5:24; 6:40.47), a hitetlensg kvetkezmnye viszont a hall. A „nem lt hallt” ugyanazt jelenti, mint a „nem zleli meg a hallt” (Mk 9:1; v. Zsid 2:9), vagyis nem jut krhozatra, nem lesz rsze az rk hallban. A hall Jzus ltal elvesztette borzalmas mivoltt, megszabadt annak hatalma all. gy az ember testi halla az a kapu, amely ltal az ember Istenhez jut. Ez a kijelents jabb botrnkozst vlt ki, s az ellenfl igazolva ltja a maga llspontjt, amelynek hangot is ad. Jzust megszllottnak tartjk. Kijelentst a maguk emberi gondolkodsmdja alapjn tlik meg. Szemlye s beszde egyarnt botrnkoztat szmukra. Szavait sz szerint rtik s helytelenl magyarzzk. Jzus ugyanis nem az ember biolgiai ltmdjrl nyilatkozik, hanem testi-lelki-szellemi ltnek, egsz szemlyisgnek a totlis megsemmislsrl szl, amikor hallrl beszl, s ebben nem lesz rszk azoknak, akik vele kzssgben vannak. A megromlott emberi logika nem kpes kvetni Jzus kijelentst, sem megrteni annak lnyegt. A hitetlen szv nem tudja felfogni, hogy Jzusban valban nagyobb van jelen npe krben, mint a prftk, Isten korbbi kvetei. Vdoljk azzal gyanstva, hogy tlrtkeli a maga szemlyt ahelyett, hogy kijelentse alapjn elgondolkodnnak, s megvltoztatnk szemlyre vonatkoz nzeteiket. A vita csak akkor eredmnyes, ha a vitz partner ksz tbbre jutni, s a maga llspontjt megvltoztatni. A hamis ntudattal rendelkez vitapartnerekkel Jzus nem szaktja meg a beszlgetst. A szemlye tlrtkelsre vonatkoz vdat elutastva partnereit jra tvedskre figyelmezteti. Kt dolgot hangslyoz. Az egyik az, hogy az igazi tisztelet s megbecsls Istentl val s neki ebben van rsze. Az az Isten van mellette s azzal van lland kapcsolatban, ismerve t, akire ellenfelei gy hivatkoznak, mint atyjukra, de hazug mdon, helytelenl. A valsg, az igazsg Jzus oldaln van. Ha azonosulna npe fiainak llspontjval, hazugg lenne. Az llspont-vltoztatsra nem neki, hanem npe fiainak
|