Jn. VI. RSZ
tezer ember megvendgelse.
A szinoptikusoknl is olvashatjuk ezt a bizonysgttelt, amelyet mr Mk evangliumban is Jzus tengeren jrsa kvet. A lnyeges pontokon azonos Mk s Jn evangliumnak a bizonysgttele, termszetesen van klnbsg is tudstsuk kztt. Az esemny azonban, amirl az evangliumi hrads szl, azt hirdeti, hogy Jzusban elrkezett az a Messis, akirl a prfcia szlt (zs 55:1kk.): megelgti npt, eljvetele az rm kora. Van hatalma a termszeti trvnyek fltt, van lehetsge arra, hogy a keveset nagy sokasg szmra elgg tegye, s a termszeti trvnyek ellenre jrjon ott, ahol aszerint az ember szmra lehetetlen a jrs.
Jn. 6,1–4. A csoda elksztse.
A Galileai-tenger megnevezshez fzdik mg egy kiegszt megjegyzs. A Tiberis-tenger nven a Genezret tava az jszvetsgben sehol nem szerepel, csak Jn 21:1-ben. Tiberis vrostl kapta ezt a megnevezst. A vrost Herdes Antips alaptotta Kr. u. 26-ban s Tiberius csszr tiszteletre nevezte el Tiberisnak. Jzust messisi munkja sorn ltalban nagy sokasg vette krl, ugyanis azok a messisi jelek, melyeket tett, vonzottk az embereket. Az etheroun (act. ind. praet. imperf.), a tarts cselekvst kifejez igeforma rzkelteti, hogy Jzus nagyon sok esetben segtett a remnytelen helyzetben lv embereken. Lthatv tette, hogy isteni erejvel az elesett emberek javt szolglja. Gyakran hasznlta tantsa sznhelyl a szabad termszetet. Szvegnk nem hatrozza meg konkrtan, hogy itt melyik hegyrl van sz, ugyangy, mint a Mk 3:13-ban s a Mt 5:1-ben. Tantvnyaival sokszor volt a Mester egyedl, ahogyan azt a szinoptikusok is rzkeltetik, hogy elismtelje tantst s krdseikre feleletet adjon, rdekldve azirnt, hogy megrtettk-e azt, amit hallottak s lttak. Az idpont meghatrozsa ltal jelzi, hogy a nagy sokasg jelenlte valsg, hiszen a pskannep kzelben megszokszorozdott a gylekezet ltszma.
Jn. 6,5–9. A szituci ismertetse.
Jzus szrevette a nagy tmeget, amely a hossz t utn fradt s hes volt, teht szksge volt kenyrre. A Betsaidbl val Flphz fordul Jzus krdsvel. gy nyilvnvalv teszi azt a helyzetet, amelyben a nagy sokasg szmrci kenyr elteremtsre van szksg. Jzus tudta, hogy mit akar tenni, krdse ltal azt is ltni akarta, hogy a tantvnyok hogy tlik meg a helyzetet s a rendelkezskre ll lehetsgeket. Flp vlaszbl csak az derl ki, hogy nagyon sok kenyrre lenne szksg, vagyis az, hogy a megoldsra vr feladat igen nagy. Flp jzanul mri fel azt a helyzetet, ami elllt, s kzli, hogy mennyi pnz kellene ahhoz, hogy legalbb valami keveset kapjon a sokasg. Flp az emberi lehetsget mrlegeli s kzli. Nagy ltszm hes ember szmra kenyeret kellene venni, amihez viszont sok pnzre lenne szksg. Egy msik tantvny, Andrs a figyelmet arra a kevs kszletre irnytja, amely egy gyermeknl volt. Kevs kszlet, nagy sokasg. Andrs hangjbl is az csendl ki, hogy a szituci remnytelen, a kivezet t keresse esetn is csak az emberi lehetsgeket veszi figyelembe. Van itt egy gyermek, aki rendelkezik egy kevs kszlettel – errl szl csupn. A tantvnyok kzl annak senki nem ad hangot, hogy Jzus ltal itt van az Isten. A szituci, ha csupn az emberi lehetsgekre tekint az ember, valban remnytelen. Ezt a tantvnyok jl rzkeltetik. Sem Flp, sem Andrs nem ltja a kivezet utat, a megoldst.
Jn. 6,10–13. A csoda.
A csoda Jzus titka. A tantvnyaitl azt kri, hogy ltessk le a sokasgot. Amikor ez megtrtnt, vette a kenyereket, az t rpalepnyt – errl csak Jnos tudst –, s miutn hlt adott, kiosztotta azoknak, akik ott ltek. Hasonlan a halakbl is kaptak, amennyit akartak. Jzus szuvern rknt rendelkezik – nemcsak az emberekkel, hanem az anyagi vilg dolgaival is. Az keze ltal trtnt a csoda. Imdsgt tett kveti, a hlaadst a kenyr sztosztsa. Jzus mint az istenfl csaldapa megvendgeli a csald tagjait. Kezben a kevs megsokasodik, jut mindenkinek, st mg marad is bven. Mindenki jllakott. Amikor ez megtrtnt, a tantvnyok ktelessgv teszi az r, hogy szedjk ssze a maradkokat, ami 12 kosarat tlt meg. Jzus a tantvnyokat rszesv teszi csodjnak. Elksztik az embereket a kenyr elfogadsra s gondoskodnak arrl, hogy a megsokastott eledelbl semmi krba ne vesszen. Nem maga helyett lltja be az r szolglatba az embert, hanem maga mellett. elgti meg a sokasgot, sokastja meg az eledelt, tantvnyai csupn kzvetti az ldsnak. Az r ajndka annak megbecslsre ktelez, nem engedi, hogy semmibe menjen az, ami az emberek szmra szksges s hasznos. Az r szemben a kenyrdarab is becses. A megmaradt kenyrdarab is hasznostand. A megmaradt kenyrdarabok sincsenek pusztulsra krhoztatva. A csoda Jzus hatalmt szemllteti, az anyagi vilg s annak trvnyszersgei felett, jelzi a messisi prfcia beteljesedst, „hezket tlttt be javakkal” (Zsolt 107:9). A Messis kora a bsg kora. A bsg azonban nem jogost fel az anyagi rtkek tkozlsra, vagy ppen feleltlen kezelskre. A tantvnyok kzelben nem veszhetnek el a maradk kenyrdarabok. A jllakott sokasg mellett az a 12 tele kosr is hirdeti Jzus hatalmt, amely a vendgsg utn megmaradt.
Jn. 6,14–15. A csoda hatsa.
A csoda hatsa, kvetkezmnye bizonysgttel az r mellett. Akik szrevettk, hogy mit tett, hirdettk, hogy az a prfta, aki eljvend, vagyis a Messis. Jzus Messis voltt hirdeti az is, hogy tltta, mi a szndkuk vele. Tudta, hogy kirlly akarjk tenni. Neki azonban erre nem volt szksge, mert eleve az. A nagy sokasg szimptija Jzus irnt nem teszi t elbizakodott, jra elmegy a hegyre egyedl. A sokasg elismer gesztusa nem vonja el az Atytl val kzssgtl. A siker nem teszi elbizakodott az Urat. Tudja, hogy minden sikernek alapja az Atyval val kzssg. A hegy az Isten jelenltnek szimbluma. Jzus azrt keresi a magnyt, hogy ne legyen egyedl, oda megy, ahol egytt lehet az Atyval.
Jn. 6,16–21. Jzus jr a tengeren.
A nagy kenyrcsoda s Jzus tengeren jrsa egyms utn kvetkezik a szinoptikusok szerint is (Mk 6:30–52; Mt 14:13–33), br Lk csak a megelgtsi csodrl tudst (Lk 9:10–17). A szituci ismertetse szerint a tantvnyok este mentek le a tengerhez, s miutn hajba szlltak, a tenger tls partjra, Kapernaumba mentek, de Jzus mg nem volt velk. Amikor a parttl kb. 5 km tvolsgra voltak, vihar tmadt. A stt jszakban ez mg flelmetesebb, mint egybknt. A szituci vlsgos. A tenger magasra csap hullmai kztt a tantvnyok knldtak az evezssel. Ekkor lttk, hogy Jzus jr a tengeren, s mikor egszen kzel rt a hajhoz, nagyon megijedtek. Az r a termszeti erk feletti hatalmt szemllteti, isteni erejt jelzi tantvnyainak. Hatalma flelmet vlt ki. A termszeti erkkel szemben kemny kzdelmet folytat tantvnyok Jzusnak a termszeti erk fltti hatalmt tapasztaljk. Isteni erejnek kzvetlen hatsa flelmet szl. Az r szavval, kijelentsvel sznteti meg flelmket. Az eg eimi, m phobeisthe kinyilatkoztats gy hirdeti hatalmt, hogy az btortja s felszabadtja tantvnyait. Jzus gy kzelt tantvnyaihoz, hogy mindenekfeletti hatalmt thatja az a szeretet, amellyel javukat szolglja. Amikor be akarjk venni t a hajba, azonnal ott voltak, ahov indultak. Jzus felgyorstotta azt a folyamatot, ami a megrkezs megszokott idejhez szksges volt. nemcsak a szlnek s viharnak, hanem a tengernek s az idnek is Ura. Jelzi, hogy ltala s vele gyorsan clba jut az, aki ksz a befogadsra (Zsolt 107:30). Ha Jzus velnk van, a hossz t rvidebb lesz s a nehz harc knnyebb.
Jn. 6,22–23. A sokasg tapasztalata.
A sokasg, az, amely rszese volt az elz nap a kenyrcsodnak, tlte azt, hogy Jzus kezei kztt a kevs kszletbl sok lesz, tagjai ott voltak a megelgtett emberek kztt, megerstik Jzus csodjnak valsgt. Tapasztalatukk lett az, hogy Jzus hatalma rendkvli. k tudnak arrl, hogy Jzus nem szllt be abba az egy hajba, ami ott, akkor rendelkezskre llt. A tantvnyok egyedl, nlkle indultak tnak. A sokasg ott keresi Jzust, ahol emberi szmtsaik szerint lennie kell, ahol legutbb tallkoztak vele. Tiberisbl azonban ms hajk jttek oda, ahol k voltak, vagyis annak a helynek kzelbe, ahol ettek a kenyerekbl, miutn hlt adott az r. A kenyrcsoda az r hlaadsnak ksretben trtnt. Az imdsg nyomn a Mindenhat ereje hathats segtsg minden vlsgos helyzetben.
Jn. 6,24–25. A prbeszd elzmnye, elksztse.
Ezt a prbeszdet Jzus tette, a kenyr megsokastsnak csodja indtotta el. Jzus kenyrrel ajndkozta meg a nagy sokasgot, a sokasg kirlly akarta tenni, azonban kitrt ez ell, otthagyta ket. A np azonban nem nyugszik bele, keresi s krdezi Jzust. Prbeszdet kezdemnyez vele, azonban nem alaktja hozz felfogst, gondolkodsmdjt, kitart a maga szk ltkr, csak a jelenre tekint, a pillanatnyi, fldi gondok ltal meghatrozott nzetei s ignyei mellett. Szeretn elnyerni Isten csodlatos jttemnyt a jelen kenyrgondjnak megoldshoz, de kitr Isten ignye ell. Elfogadja Isten kldttnek jttemnyt, de elutastja Isten kldttt. A gondolkodsmdjban fldhzragadt, a mltat helytelenl rtkel np Jzushoz fordul a maga ignyvel, de nem vllalja Jzus ignyt. Olyan prbeszd ez, amely Isten npe rtetlensgt szemllteti Isten kldttvel szemben. Istenbizonytkot akar ltni a felttel nlkli hit ignye ell kitrve. – Jzus gy veti fel a hit ignyt, mint amely dnt jelentsg kvetelmny Isten rszrl npvel szemben. A 24. vers megismtli a 22. vers gondolatt. Itt arrl van sz, amit elzleg mr elmondott, de hogy az olvask eltt vilgoss teszi, hogy a sokasg annak a tnynek, hogy sem Jzus, sem a tantvnyai nem voltak mr ott a nagy kenyrcsoda sznhelyn, levonta a gyakorlati konzekvencijt. Keresik s megtalljk Jzust. nem zrkzik el ellk, gy foglalkozik velk, ahogyan jnak ltja. Nem a feltett krdskre vlaszol, hanem a csodlatos megelgtsi trtnetre irnytja figyelmket. Leleplezi, mi van az emberben. A sokasg szmra az a fontos, hogy jllaktak, kenyeret kaptak. Ez is lnyeges, azonban nem csak ez. A megelgtsi csoda teljes rtelme ennl sokkal tbb. Jzus tettnek mlyebb rtelmt viszont a sokasg nem rtette meg. – Nyilvnval, hogy Jzus az ember testi szksgleteit is szmon tartja, s azokra nzve is megoldst ad, azonban ennl tbbet tesz, ezltal jelzi munkjnak teljesebb s mlyebb rtelmt. Tantsa szerint az embernek egzisztencilis megoldst hozott. Ez a megolds szemlyhez kttt s hit ltal nyerhet el.
Jn. 6,26–27. Buzdts a maradand eledelrt val fradozsra.
Jzus leleplezi Isten npe irnta val rdekldsnek a motvumait. A sokasg Jzus irnt rdekldik, de csupn a maga kenyerre s biztonsgra gondol. Az r kifogsa az, hogy tetteiben nem ltjk meg azt a tbbletet, amit a megelgtsi csoda fejez ki. – A sokasgban az az embertpus van elttnk, amely Jzust csak a maga javrt keresi. A fldhz s fldiekhez tapadt gondolkodsmd ksrtse nem mai, de ma is jl ismert. – A muland eledelrl a maradandra irnytja az r hallgati figyelmt, az rk letre, arra az ajndkra, amelyet ad. A maradand eledelrt val munka nyomn nyeri el Jzus ajndkt az ember. Az rk letre tpll eledelt az Emberfia adja. Istentl val felhatalmazs alapjn teszi ezt. Kldetst az Atya hitelestette. A sphragizein (3:13.33) jelentse itt is „megpecstelni”, „megersteni”. Isten pecstje a lthat s hallhat jelads ltal ajndkozott Szentllek. A megpecstels, Jzus kldetsnek hitelestse az megkeresztelkedse alkalmval trtnt meg. Mirt fradoztok? Mi az, ami betlti az leteteket? Jzus tancsa legyen valsgg! Legyen fontos a maradand eledelrt val fradozs. Legyen fontos az az igny, amelyet az Emberfia tmaszt azokkal szemben, akik megtapasztaltk hatalmt, megzleltk jsgt. A kenyeret ajndkoz r ignyess teszi azokat, akik keresik s krdezik t. Neki ugyanis fontos az ember jelene s jvje egyarnt. Az Emberfia az let s az rk let ajndkozja.
Jn. 6,28–31. Istennek tetsz dolog a hit.
Higgyetek abban, akit kldtt! A galileaiak flrertettk az ergazesthai fogalmt. Jzus azonban vilgoss teszi, hogy Isten ignye nem sokfle tett. A krdezk krdsnek tbbes szm formulja helyett Jzus egyes szm formult hasznl. Arrl az egy dologrl van itt sz, ami sorsdnt, tanstsanak hitet Isten kldtte irnt. A hitnek kell meghatrozni az Isten kldtthez val viszonyukat. Felttel nlkli bizalmat vr az r az emberi keretek kzt munklkod Fia irnt. Ez az egyetlen s nlklzhetetlen felttele annak, hogy az eledelben val rszeseds rk letre szl legyen. – Az ember Istennel val kapcsolatt azzal rontotta meg, hogy bizalmatlan lett vele szemben, nem hitt a szavnak. Ez a kapcsolat Krisztus ltal gy ll helyre, hogy az ember hisz Isten kldttben. Isten a kzte s az ember kzt megromlott kapcsolat rendezdst vrja, rendezett viszonyt szemlytelen dolgok mechanikus vghezvitele helyett. – Jzus kitr krdst kap, a hit ignynek burkolt elutastsa a sokasg vlasza. „Milyen jelt mutatsz?” Az tezer ember egyszer tlte, hogy a fldi kenyr megsokasodott, a tovbbiakban pedig azt vrn, hogy ahogyan a mannacsoda ismtldtt a pusztban (2Mz 16:4–35), gy jra a mennyei kenyeret adja nekik Jzus. Gondoskodjk llandan tpllkukrl; hogy a mindennapi kenyr gondjtl megszabaduljanak – llaptja meg nhny jelents rsmagyarz. – Jzustl nagyobb csodt vrnak, mint amilyen az elz volt. Ha ezt megteszi, csak akkor tekintik az eszkhatolgikus dvssg ajndkozjnak. A zsidk krdse voltakppen ez: Kpes vagy te arra, hogy isteni kldetsedrl meggyzz bennnket? Mit teszel, ami igazol? Jzus elutastja krsket s vilgoss teszi, hogy annak a kenyrnek az esetben, amelyet ad, valami egszen msrl van sz. – Isten ignye a hit ignye. Ez ell sokflekppen ki lehet trni, ennek egyik fajtja az okoskod krdsek sorozata, az Isten-bizonytk, a hatalmi jel, az ncl csoda ignylse. – Jzus egy dolgot kr, a felttel nlkli bizalmat. A mltra hivatkozva tr ki npe Isten jelenlegi ignye ell. Isten npe megjul ksrtse, hogy a hit helyett ltni akar, a jelenben munklkod r irnti bizalom nyilvntst a mltra val hivatkozssal utastja el. A mlt jelentsgnek eltlzsa, a jelen jelentsgnek lebecslse szintn Isten npnek tipikus bnei kz tartozik.
Jn. 6,32–34. Nem Mzes adta, hanem az n Atym adja nektek az igazi mennyei kenyeret.
jra ketts amen vezeti be a mondatot. Jzus mondanivaljt negatv s pozitv formban ersti meg. Az ellentt nyilvnval a zsid tradci s Jzus kijelentse kztt. Mzes nem ajndkoz, csak az ajndk kzvettje (2Mz 16:15). A kenyr ajndkozja Isten. Ezenkvl a manna nem is az igazi mennyei kenyr. Az igazi mennyei kenyr adomnyozsa nem a mlt esemnye, hanem a jelen, amelynek ketts ismertetjele van. Az egyik az, hogy a mennybl szll al. A msik az, hogy letet ad a vilgnak. Ez a kijelents Jzus szemlyre, kldetsre s kldetsnek jelentsgre irnytja a np figyelmt. – Jzus lnyegltsra tant, a mlt s a jelen esemnye helyes megtlsre, valamint Isten s emberi eszkze szerepnek helyes megtlsre. A mlt nagyjai nem kerlhetnek a jelenben munklkod Isten helybe. Jzus leleplezi Isten npe blvnyozsra hajlamos szndkt, hirdeti az l Isten jelenben nyjtott, kozmikus jelentsg ajndkt. Isten mennybl val ajndka, amit a jelenben ad, tbb, mint amit a mltban adott, s sszehasonlthatatlanul szlesebb. krnek szl: letet ad a vilgnak. Nemcsak kenyeret, hanem letet ajndkoz, nemcsak Izrelnek, hanem az egsz vilgnak szl Isten ajndka. – Jzus kijelentsre ltszlag helyes a np visszhangja. A ksbbiek bizonysga szerint azonban nyilvnval, hogy az r kijelentst flrertettk, mint ahogyan a samriai asszony (Jn 4:15).
Jn. 6,35–36. Jzus letet ad – hitet vr.
A prbeszd folytatdik tovbb. Jzus hallgati krsre nyltan, egyenesen, vilgosan vlaszol: „n vagyok az let kenyere”. Jzus vlasza az eg eimi kijelents formjban sszefoglalva mondja el, hogy az szemlyben van ott az, ami irnt rdekldtek, benne kapjk meg azt, amit krtek. Jzus kijelentsben adatik az embernek az letet jelent ajndk. Isten igazi kenyere az szemlyben van kztk, egybknt sehol nincs. Ezrt csak akkor lehet az ember, ha hozz jn. Aki ezt teszi, az tbb nem hezik s nem szomjazik. A kijelents paradoxija nyilvnval Jzusnak ebben a mondatban. Aki ugyanis valamit tle szeretne elnyerni, annak tudnia kell azt, hogy t magt kell elfogadnia. Aki az let ajndkrt jrul hozz, meg kell tanulnia, hogy maga az, akit tulajdonkppen akar. adja teht az let kenyert, mivel maga az. A ho artos ts zs gen. qual. vagy ahogyan az 51a-ban szerepel: ho artos ho zn azt jelenti: az letet teremt er. lv tev hatalomrl van sz. az, aki nem nmagrt, hanem az Atya szolglatban az emberrt van, fontos, nlklzhetetlen a vilg szmra. Az eg eimi igk nem Jzus lnyt hatrozzk meg, hanem kijelentsnek, kldetsnek jelentsgt az ember szmra. Aki letet akar nyerni tle, hinnie kell benne, vagy ahogyan kpes kifejezssel lve fogalmazza meg a szvegnk, oda kell menni hozz. A „Jzushoz odamenni” kifejezs ugyanabban az rtelemben szerepel, mint a 37.44k..65; valamint az 5:40 s 7:37 versekben. A kijelent maghoz szltja az embereket, s akik hallgatnak r, azok odamennek hozz. Az let utni vgy beteljesedse jut kifejezsre abban az gretben, hogy az hez hsge s a szomjaz szomjsga megsznik. A kenyr szimbolikus rtelme, az let kenyernek s let viznek az azonos jelentstartalma nyilvnval. Az dvssg nem oldhat el, nem fggetlenthet Jzus szemlytl, csak ltala nyerhet el. Aki hozz jn, annak soha tbb nem kell hsget szenvedni. A kenyr az hsg csillaptsnak eszkze, a vz a szomjsgot sznteti meg. A msodik kppel is ugyanazt mondja. Megersti kijelentse hitelessgt. A kpes kifejezsekkel a szveg azt fejezi ki, hogy a Jzussal val szemlyes kapcsolat, az irnta megnyilvnul felttel nlkli bizalom, a bel vetett hit ltal lesz az ember az rk let rszese. – Jzus szava szemre veti hallgatinak hitetlensgt. Ignye nem j. Azok, akik krltte vannak, hallottk tantst, lttk t s jeleit. Nem ez az els messisi jel. – Jzus munkjnak nincs pozitv visszhangja. – Krisztus az rk let felttelt biztostja, rajta nem mlik, aki l vele, az biztonsgban lehet, mert az let teljessgben rszesl. Aki hit ltal szemlyes kapcsolatba kerl vele, azt lteti Krisztus. Az let felttele Krisztusban adott, a hozz jruls, a bel vetett hit az ember kszsgnek megnyilvnulsa az Isten rszrl biztostott javak elfogadsra.
Jn. 6,37–40. Jzus megtart s feltmaszt.
Egy zrt egysget kpez ez a rszlet. Leszgezi, hogy csak az kerl kapcsolatba vele, amit az Atya neki ajndkozott. „Mindaz, amit az Atya nekem adott, hozzm jn.” Az evanglista kedveli a neutralis pan hasznlatt (39. v.; 17:2; 1Jn 2:16; 5:4). Jzus ketts fggsgi viszonyrl szl ebben a rszletben. Az egyik az ember s teremtje viszonya, a msik az Atya s a Fi viszonya. Az Atya dntse nemcsak a Fi dntse mgtt van ott, hanem az ember lete mgtt is. Jzus vilgoss teszi, hogy a maga kldetsben az Atya akarata szerint jr el, s megtartjv lesz annak az embernek, aki hozz jn, oly mdon, hogy az nem vsz el. Jzus az ember megtartja nemcsak a fldi letben, hanem a hall llapotban is. A hall tmeneti llapot az ember szmra. Jzus a hallbl letre tmaszt az utols napon. Az ember a maga muland s romland ltmdja helyett dicssges, soha el nem ml letet nyer. Az utols nap j ltmdot gr az ember szmra. Az Atya akarata az, hogy mindaz, aki lt a Krisztusban adott lehetsggel, mindaz, aki hisz benne, rk letet nyerjen, feltmadsban rszesljn. Az Atya akarata az, hogy a Fi ltal adott lehetsg az ember javt szolglja. Az Isten rszrl biztostott objektv adottsg akkor lesz az ember szmra lds, ha az ember Isten ignynek megfelelen l vele. A therein s a pisteyein: hen dia dyoin, azaz kt fogalom ltal fejezi ki ugyanazt a dolgot. – Az Atya dntstl felttelezetten rvnyes Jzus megtart munkja. Jzus mindenkit fogad, aki hozzjn, senkit nem vet ki; azrt jtt le a mennybl a fldre, hogy teljestse az Atya akaratt, aki ltala nyjtja az ember megtartsnak s feltmasztsnak lehetsgt. A Fi azt teszi, amit az Atya rbzott, s abban a krben teszi, amit az Atya meghatrozott.
Jn. 6,41–44. Zgolds, botrnkozs Jzus kijelentsre az emberi vlasz.
A 41. vers a 35.-re utal vissza. A tmeg rszrl a hit elutastsa egy „csendes tntets” formjban trtnt. Nem reflektltak pozitvan Jzus kijelentsre. Ott nmn lltak ellen Jzus ignynek, itt zgoldnak. A gongyzein artikullatlan morajls, zgs, a bosszankods, a bktlensg jele. Itt mr a zsidk lpnek fel a np helyett. Jzus kijelentsn botrnkoznak. Azon tkznek meg, hogy az az ember, akinek csaldjt jl ismerik, azzal az ignnyel lp fel, hogy a kijelent, a mennybl val. – Jllehet ember, ismert a csaldja, azonban nemcsak ember, kijelentsben ppen ez vlik nyilvnvalv. Az evanglium ugyan Jzus szletsnek htterrl nem szl oly mdon, mint Mt s Lk, azonban Jzus kijelentse errl bizonysgot tesz. Jzus azoknak a zsidknak, akik br Isten npnek tartjk magukat, de annyira csak nmaguk lehetsgeivel s adottsgaival szmolnak, az Atynak az emberi rcin kvl lv hatalmrl szl, amely nemcsak Jzus szletse s kldetse mgtt van ott, hanem ott van az ember lete mgtt is, s az akarata kell ahhoz, hogy az ember, a csak fldi dolgokkal, krlmnyekkel s adottsgokkal szmol ember, Isten fldhz ragadt npe kimozduljon a holtpontrl, elinduljon a neki ajndkozott Szabadthoz, s ljen azzal az lettel, amely a hall ellenre adatik az utols napon az embernek. A helkein fogalma jelzi, hogy isteni vonzsra, fellrl val energira van szksg ahhoz, hogy az ember elinduljon a Krisztushoz, hitre jusson. – A zsidknak a Jzusra vonatkoz ismerete igaz, de az igazsgnak csak az egyik oldala, az igazsgnak csak a fele. A msik fele az, amit Jzus kijelentse tartalmazott: a mennybl szllt al s funkcija az ember szmra az, amit biolgiai lte szmra a kenyr jelent. Az emberi tapasztalat nem elg Krisztus titknak a megismershez, a helyes s teljes Krisztus-kphez kijelentsre van szksg. Az ember a maga ismeretei alapjn csak rszigazsgokig juthat el, kijelentsre van szksge ahhoz, hogy a rszigazsg teljes igazsgg legyen. Krisztus ember, ezt lltjk a zsidk, s ez igaz, de nem csak ember, ezt jelenti ki maga gy, hogy hirdeti nemcsak Istentl val eredett, hanem tle val kldetst is. – Az ntelt embert alzatra inti a maga kldetse korltaival relisan szmol Krisztus. Jzus rendre inti azokat, akik kijelentsn felhborodtak, mert ezzel annak adtk jelt, hogy Istenrl beszlnek ugyan, de csak nmagukkal s az emberi lehetsgekkel szmolnak. nmagukat tartjk minden dolog mrtknek, a teljes igazsg forrsnak. Az r korltlan hatalmra eszmlteti Isten ntelt npt Jzus. Az Atya minden lehetsgnek az Ura, akitl nemcsak fgg kldetse teljestsben, hanem az ember is, a benne adott lehetsg elfogadsban. Az Atya munkja gy hat az emberre, mint a mgnes a vasreszelkre. Az Atya munkja dnt az ember szmra. Jzus kldetse azok szmra jelent ldst, akiket az Atya erre az ldsra mltatott. Az Atya indtsra van szksge az embernek ahhoz, hogy Krisztushoz mehessen s megtart munkjnak rszesv legyen.
Jn. 6,45–51. A pusztai manna s az „l kenyr”.
Isteni titok kijelentse emberi fogalmakkal. Az evanglistk gy igyekeztek megszlaltatni Krisztus kijelentst, hogy az Isten szava maradjon, ugyanakkor arra trekedtek, hogy Isten szava gy hangozzk, hogy megragadja azt az embert, akinek a szmra Isten kijelentse jelenti a gykeres s vgrvnyes megoldst. Jzus kijelentse gy szl kzvetlen krnyezethez, hogy az ismert dvtrtneti esemnyekkel sszefggsben eszmltet arra a tbbletre, amit jelent nekik, de nemcsak nekik, hanem az egsz vilgnak. – Jzus egyetemes rvny megvlt munkjt hirdeti, a vilgrt adja oda lett, kpes kifejezsekkel, emberi szavakkal vilgtja meg ezt az ember szmra dnt jelentsg tnyt. Ismert fogalmak ltal kzli az ismeretlent, emberi fogalmak ltal Isten eszkhatolgikus tettt, szabadt munkjt hirdeti gy, hogy az emberi fogalmak jelzseiv vlnak tettei oly mdon, mint ahogyan a klnbz tjelz tblk, illetve az let klnbz terletein hasznlt egyezmnyes nemzetkzi jelzsek. – Jnos evangliumnak e rszlete nyilvnvalv teszi, hogy a fogalmak jelzseit helyesen kell megrtennk ahhoz, hogy Jzus kijelentse kzvettse szmunkra azt, amit hallgatinak hirdetett: Isten pratlan jelentsg, minden ember szmra letet, rk letet jelent munkjt. – A mlt Istene a jelen szabadt Ura. A manna ajndkozja az let ajndkozja. Az dvtrtneti mlt elre mutatott arra a korszakra, amelyben Isten nem csak egy nemzedknek ad csodlatos, a maga krlmnyei kztt megoldst jelent segtsget, hanem az egsz vilgnak gy, hogy az nemcsak fldi krlmnyei kztt jelent megoldst, hanem azon tl is. Isten az ember tantja, megtartja, dvztje, ha l azzal a lehetsggel, amely Jzus ltal adatott.
45–46. Mindnyjan Istentl tantottak lesznek.
Az Atya rejtett munkja a Fihoz juttatja el az embert. Az a feszltsg, ami a 44. versben rzkelhet, a 45. versben olddik fel oly mdon, hogy nyilvnvalv vlik az Atya egyetemes, mindenkit tfog szeretete. Az, ami az ember szmra lehetetlen, Istennek lehetsges, s Isten a maga korltlan lehetsgt az ember javra rvnyesti. A pantes, pas fogalmai annak az Istennek a jsgt hirdetik az emberi nem irnt, aki mr az szvetsgi korban Izrel prfti ltal is azt a kort hirdette (zs 54:13), amikor mindenki ismerni fogja t (Jer 31:34; zs 11:10; Jel 3:1). Mindenkinek szabadsga van arra, hogy az Atya hatsa al kerljn, mert erre teremtett lehetsget. Az Atya Llek ltal val hatsnak kvetkezmnye az ember megvilgosodsa. A prftai idzet bevezet formja ugyanaz, mint az ApCsel 7:42; 13:40-ben vagy a Rm 9:25-ben. Kai esontai pantes didak toi theou. Isten az eszkhatolgikus kor esemnyeknt gy hirdetteti a Messis megrkezst, hogy vele prhuzamosan hirdeti az emberek bensjben lthatatlanul, de valsgosan vgbemen munkjt (zs 54:13; Jer 24:7; 31:33–34; Jel 2:27; Hab 2:14; 1Jn 2:20.27; 1Thessz 4:9). Az Atya rszrl biztostott lehetsg nemcsak az, hogy van Jzus, hanem az is, hogy az ember odamehet hozz. Az evanglium azt hangslyozza, hogy a hit az eszkhatolgikus kor ajndka, amely nem az ember termszeti adottsgaibl ered, de nem is mgikus dolog. Az Atya hatsra az ember elindul Jzushoz, s aki hozz megy, azt nem utastja vissza. Az Atyt hallgatni s tle tanulni azt jelenti: hinni, Jzushoz menni. Ez a kijelents nyilvnvalv teszi, hogy a hit lnyeghez mennyire hozztartozik a paradoxia. Az Atya munkja, az ember kszsge egyszerre s egymstl el nem vlaszthat mdon nyilvnul meg benne. Az Atya szava Krisztus ltal szl. Krisztus jelenti meg az Atyt, szl Jzus nkijelentsben s ksbb a keresztyn igehirdetsben. Az Atya Krisztus ltal lett az ember tantja. Jzus ltal rkezett el az a kor, amirl a prftk elre szltak. Isten emberi szavak ltal szl, az emberi sz Isten szava lehet, ert kzvett, embereket a holtpontrl elmozdt, gygyt, megjt zenet.
47–51. Az let objektv s szubjektv felttele.
„Aki hisz, annak rk lete van.” Jzus a kzismert nyomst szval ersti meg korbbi kijelentst a 35. vershez kapcsoldva. jra felveti a levl ftmjt, s kt oldalrl vilgtja meg azt. Az nneplyes bevezet utn elszr a megtart er szubjektv felttelrl szl: aki hisz, annak rk lete van; majd kzvetlenl ehhez kapcsoldva az rk let objektv alapjt vilgtja meg kpes kifejezssel: „n vagyok az let kenyere”. A 31–33. versekre utal Jzus nkijelentse. Az atyk s a Jzusban hvk kzti klnbsget vilgtja meg. Az atyk korban a manna a pusztai generci szmra csodlatos segtsg volt, azonban a halltl nem mentette meg ket. Aki azonban abbl a kenyrbl eszik, amely Jzus szemlyben a mennybl szllt al, rkk fog lni. Erteljes hangsly kerl arra, hogy maga Jzus, s nem a Mzes korban adott manna az l kenyr. Egyrszt megismtli mennyei eredett, msrszt j motvum jelentkezik ebben a kijelentsben az evs mozzanatnak megemltsvel, br ez nem jelent j dolgot. Ahol ugyanis eledelrl, kenyrrl van sz, ez a motvum, az evs kpzete termszetesen addik. Nyugodtan hasznlhatjuk ezt a kifejezst, mert ugyanazt jelenti, mint amit az, hogy valaki Jzushoz jn s benne hisz, vagyis a vele val szemlyes kapcsolat kifejezsre szolgl. A hit s a „kenyrbl val evs” ms fogalmak ugyan, azonban ugyanazt a lnyeget fejezik ki. Mindketthz ugyangy az rk let grete fzdik. Az l kenyr kifejezs is ugyanazt mondja, csak vilgosabban, mint amit az let kenyere kifejezs jelent. Mivel Jzus maga l, kpes arra, hogy letet, rk letet adjon. Jzus az let objektv felttelt biztostja. Jzus nkijelentsnek paradox jellege nem abban a rszletben a leglesebb, hogy Jzus Jzsef s Mria fia, a mennybl alszllt kenyr, hanem abban, hogy , aki a mennybl szllt le, azrt az let kenyere, mert a megfesztett, az nmagt ldozatknt odaad r, aki testt adja a vilg letrt. Ez a kijelents botrnkoztat, s ezt mg csak fokozza a sarx fogalmnak hasznlata. A mennybl jtt megfesztett Jzus lesz – s ppen mint megfesztett – az let kenyere. Jzus megersti a kijelentse befogadshoz fzd gretet: aki hisz, annak rk lete van. s a vele val szemlyes kapcsolat sszehasonlthatatlanul nagyobb ajndkot jelent az ember szmra, mint amit a pusztai generci szmra a manna jelentett. A Jzussal val szemlyes kzssg ugyanis azt jelenti, hogy az ember oltalmat, vdelmet nyer a hall erivel szemben. Szemlyisge nem semmisl meg. Ahogyan ugyanis a vdolts vdelmet jelent a klnbz betegsgekkel szemben, a Krisztussal val kzssg gy jelent oltalmat a hall pusztt hatalmval szemben. A mennybl val Krisztus s a trtneti Jzus azonostst a kijelent r teszi meg. vilgtja meg az letet jelent munkjnak alapjt: nmaga felldozst a vilg letrt.
Jn. 6,52–59. „Ha nem eszitek az Emberfia testt…”.
Jn evangliuma nem ismtli a szinoptikusokat, hanem bizonysgttelkre pt, ezrt az rvacsorrl szl tants is felttelezi azt, ami ott tallhat, s gy ki is egszti azt. Az 1. szzad vgn l gylekezetek szmra Jzus tantst gy szlaltatja meg, ahogyan arra ott s akkor szksg volt. Alhzza az rvacsora jelentsgt, v annak elspiritualizlstl, de mgikus rtelmezstl is. A spiritualizl rtelmezs ksrtse, a gnosztikus ksrts az 1. szzad vge fel ersdik. gy a doketista gnosztikusokkal szemben mg erteljesebb hangslyt tesz az evanglium megfogalmazsban arra, hogy Jzus teste nem ltszattest, hanem valsgos. Mg Mk 14:22.24; Mt 26:26.28; Lk 22:19k. szvegben a sma s haima szerepel, ugyangy az 1Kor 11:24k. s a 10:16k.-ben is, Jn evangliumban a sma helyre sarx kerl, a „hs”, a vaskos realitst kifejez fogalom s trgn sarka kai pinn mou to haima „aki eszi (rgja) az n testemet, s issza az n vremet” kifejezseket hasznlja. Az evanglista az itt szerepl fogalmak hasznlatval is tiltakozik a gnosztikus irnyzatok ellen. Hangslyozza, hogy evsrl s ivsrl van sz, nem csupn lelki magatartsrl. gy kzd az ellen a felfogs ellen, amely az rvacsort csupn szimblumnak tartja, vagy jelentktelen, jrulkos elemnek a hit mellett. Jzus gy adja magt a gylekezetnek, hogy valsgos eledelt nyjt, s valsgos italt ad. A spiritualizl trekvssel szemben az rvacsora realizmusa biztostja Krisztus ajndknak konkrt voltt, valsgt, amely eszmlteti az egyhzat hite alapjra, Krisztus vltsgmunkjra. Az rvacsora gnosztikus spiritualizl rtelmezsvel szemben a msik ksrts az, hogy az rvacsora mgikus varzsszer, valamifle pharmakon athanasias „halhatatlansgot biztost orvossg”, ahogyan Ignatius nevezte. (gy neveztk egybknt az korban a klnbz betegsgek ellen adagolt gygyszert, amelynek feltallst zisznek tulajdontottk). Elkpzelhet, hogy Ignatius azzal a szndkkal alkalmazta ezt a meghatrozst az rvacsorra, hogy ezzel kifejezsre juttassa a maga meggyzdst, amely szerint nem a kzismert gygyszer, hanem az rvacsora biztost halhatatlansgot (ad. Eph. 20:2). Az korban a misztriumkultuszok szertartsait, kztk a kultikus tkezseket gy tekintettk a hveik, hogy az telben magt az istensget veszik magukba, s elsajttjk tulajdonsgait. Annak a kijelentsnek, hogy Krisztus teste s vre eledel, azok a kpzetek szolglnak alapjul, amelyek szerint azzal, hogy az ember valamilyen, az istensget megtestest eledelt elfogyaszt, bels egysgre jut vele, letnek rszesv lesz. Az ltalnos vallstrtnetnek e tantsa nagyon szles krben elterjedt. Eszerint ugyanis a kultikus tkezs, a megszentelt eledel lvezete a rsztvevt mgikus mdon isteni er rszesv teszi. Jnos evangliuma az rvacsora mgikus rtelmezse ellen kzd azzal, hogy tantsban mintegy jra meg jra visszatr motvumknt hangslyozza a hit jelentsgt. – A zsidk rszrl Jzus kijelentse vitt szl. ps dynatai houtos hmin tn sarka autpu phagein? Abszurd dolognak tartjk Jzus szavt. A zsidk botrnkozsnak ketts oka van. Jzus kijelentst sz szerint rtik, teste, hsa elfogyasztsra gondolnak valahogy gy, mint ahogyan az ldozati llatok hsnak meghatrozott rszeit a trvny elrsa szerint megettk. rthetetlen szmukra Jzus kijelentse, mert a maguk elgondolsa, a maguk rtelme alapjn prbljk felfogni azt. Ez az egyik oka botrnkozsuknak. A msik viszont az, hogy Jzus lehetsgeit is csak emberi mrtkkel mrik, jllehet szmos jelt adta annak, hogy benne az az Isten jelent meg, akinek semmi sem lehetetlen, de a „hogyan” mindig az titka marad. A „hogyan” krdsre Isten vlasza az, hogy embereknl ez lehetetlen, de Istennek minden lehetsges. – Jzus kijelentse hitet ignyel, vagyis felttel nlkli bizalmat az irnt, aki a kijelentst adja. Aki ugyanis hit nlkl, a maga emberi felfogkpessge alapjn prblja meg mrlegelni s megrteni Isten kijelentst, az botrnkozik, felhborodik, vitt provokl s produkl. Isten kijelentse nem lehet vitatma: Isten kijelentsnek nem ez a clja; hanem hogy, az ember rszrl hittel prosuljon. A vitz ember hitetlensgt rulja el, nteltsgrl tesz bizonysgot, s hinyos istenismeretrl vall. Jzus kijelentse megrtsnek felttele a hit, az alzat s a helyes istenismeret. – Jzus tovbbi kijelentse ezt segti el. – Jzus a vitz zsidk krdsvel szemben megersti kijelentst. Vilgoss teszi, hogy kijelentsnek hitelessge nem attl fgg, hogy mi annak az emberi visszhangja, npnek hitetlen tagjai hogyan fogadjk. Ellenfeleinek krdsre, mely a kijelents tartalmra vonatkozik, nem is vlaszol, mivel sem kortrsait, sem az utna kvetkez nemzedket nem menti fel a hit kvetelmnynek teljestse all. Nem bizonygatja Jzus, hogy hogyan adhatja testt, hanem arrl szl nneplyes, nyomst formulval, a dupla amn kifejezssel, hogy kijelentse hiteles, rvnyes sz. Elszr negatv formban szl annak kvetkezmnyrl, ha elmulasztjk hallgati az Emberfia testnek evst, s vrnek ivst, vagyis az rvacsorval val lst, a Krisztus ldozatnak elfogadst. A kegyes zsid szmra ez a kijelents nemcsak les, hanem egyenesen botrnkoztat, ha racionlis rtelemben veszi (3Mz 17:10–14). Arrl van itt sz, hogy az rk letbl kizrja magt az, aki nem eszi az Emberfia testt, s nem issza vrt, vagyis nem l azzal az ajndkkal, amit a trtneti Jzus a valsgos Isten s valsgos ember halla ltal ad neki, ha nem l abbl az ldozatbl, amire Jzus mint a megfesztett Krisztus kpes. Aki nem l a nzreti Jzus ldozatbl, annak nincs lete, legfeljebb biolgiai lte van. Aki nem kerl kzssgbe Istennel, az nmagt zrja el attl a lehetsgtl, hogy benne let legyen, vagyis Istennel kzssgben, Istennek tetsz letet ljen. Ugyanez a gondolat pozitv formban megfogalmazva gy szlal meg: ho trgn mou tn sarka kai pinon mou to haima echei zn ainion… Ez a megfogalmazs mg lesebb. A trgn fogalmnak jelentse: „rgni”, „enni”, „harapni”, teht az evst gy jelenti, hogy annak az egyes mozzanatait is gy rszletezi, ahogyan azok a valsgban vgbemennek. Jzusnak e pozitv formban megfogalmazott ignye abban viszi tovbb az elz kijelentst, hogy ez vilgoss teszi, egyrtelmen hirdeti, hogy az Emberfia azonos a testt lett Igvel, a trtneti Jzussal, s gy adja magt az emberrt, hogy elrhetv teszi magt az embernek, viszont az ember kszsge, elfogad, befogad aktusa kell ahhoz, hogy Krisztus relis ajndkt megragadja, ljen vele. A Krisztus testt enni s a vrt inni azt jelenti, hogy lni azzal az ajndkkal, amelyet a trtneti Jzus gy tett valsgg, hogy magt s gy Istent elrhetv tette az ember szmra. Ahhoz viszont, hogy Krisztus az embernek rk s az utols napon dicssges testben val letet jelentsen, szksges az emberi aktivits, az ember rszrl annak a kszsgnek a megnyilvnulsa, hogy a magv teszi Krisztust, kinyl az megtretett teste s kiontott vre, vagyis az j szvetsgkts alapjn adott ajndk utn, elfogadja Krisztust. Ez azt jelenti, hogy nemcsak Krisztus segtsge, gygyt ereje, hanem maga, ignye is annyira valsgg vlik az ember letben, mint amilyen valsg az evs s az ivs. Az rvacsora azt jelenti, hogy az ember lthatan is kifejezi, hogy Krisztust akarja, ajndkval s ignyvel egytt. Krisztus nmagt adja: aki vele l, az mr a jelenben az rk let rszese. Pl apostol kifejezsvel lve abban Krisztus l, vagy a Zsidkhoz rt levl terminolgijt hasznlva az eljvend vilg ereje hat benne, a jvben pedig dicssges ltmdra nyer lehetsget. Jzus kijelentse teht abban is tovbbviszi az elz gondolatot, hogy az rvacsora jelentsgt nemcsak a jelenre, hanem a jvre nzve is megvilgtja, vagyis hirdeti az rvacsora eszkhatolgiai kihatst, jelentsgt. „Mert az n testem igazi tel, s az n vrem igazi ital.” A szvegek az alths fogalmt nem egyrtelmen hagyomnyoztk. Az alths formt talljuk a szvegek tbbsgben, mellette nmelyek az alths formt hozzk. Az alths jelentse: „rvnyes”, „igazi”, „el nem rejtett”, „nyilvnval”, „megbzhat”, „valdi”. Az alths jelentse: „igazn”, „valban”, „bizony”. Az alths forma megersti az elz kijelentst. gy van, ahogy az elzkben elhangzott. Jzus teste valban eledel s a vre ital. Msok szerint viszont itt a hangsly azon van, hogy Jzus teste valban az igazi tel, s vre az igazi ital a nem igazival szemben, ugyanis az letre tpll, kapcsolatot teremt az l Isten s a haland ember kztt, amennyiben az ember vele Jzus ignye s tmutatsa szerint l. – Az rvacsora realizlja s llandstja az Isten s ember kzssgt, a szemlyes kapcsolatot Krisztussal. A Fi kldetsnek htterben az l Atya van: ho zn patr. Ugyanaz a ho zn szerepel az Atyajelzjeknt, mint amelyik korbban az artos, „a kenyr” jelzjeknt szerepelt. Az l Atya van Jzus kldetsnek htterben. Ahogyan az let birtokosa, forrsa s tovbbtja, ugyangy a Fi is az letet kzvetti azoknak, akik az rvacsorban rszeslnek. A Jzussal val szemlyes kzssg, amely az rvacsorban nyilvnval, az let erejben rszesti azokat, akik lnek vele. – Krisztus tantsban a kenyrtl indult el s a kenyrhez jutott. Tantsa kezdetn trtneti Jzusknt hirdeti nmagt, itt pedig mint az rkkval Krisztust, aki az Atya ltal l s ltet. A pusztai genercival szemben Jzus kortrsai benne az let forrsval tallkozhatnak. A beszd zrmondata a 33.50–51 versek gondolatt eleventi fel, s megersti az rvacsora skramentumhoz fzd gretet. Krisztus nemcsak a jelenre, hanem a jvre nzve is tkletes megoldst ksztett az embernek. – Aki az rvacsorval l, az rk let eledelben rszesl. – Jzus tantsnak sznhelye Kapernaum volt, kzelebbrl meghatrozva a zsinagga, ahol rendszeresen vgezte tantmunkjt.
Jn. 6,60–71. „Uram, kihez mehetnnk? rk let beszde van nlad.”
A messisi jel, a nagy kenyrcsoda nemcsak azt hirdeti, hogy Isten az ember kenyrkrdst, hanem hogy letkrdst is meg tudja oldani, s ezt a megoldst nemcsak egy-egy ember, nem is csak npe, hanem minden kor minden npe, az egyetemes emberisg, a vilg szmra ksztette el. Az evanglium Istennek az egsz vilgra kiterjed megvlt munkjt hirdeti s hirdetteti.
60. A tantvnyok kzl sokan megbotrnkoznak Jzus tantsn.
Az a hang, amely itt megszlal, mr nem a np (22kk.), nem is a zsidk (41kk.), hanem azok, akik Jzus tgabb tantvnyi krhez tartoztak. A tantvnyok reflexija Jzus kijelentsre az elutasts. – Aki a maga elgondolsa szerint csak kenyeret akar kapni Jzustl a maga ignyeinek megfelel mdon, az Jzust nem fogja kvetni.
61–63. Ez megbotrnkoztat titeket?
Jzus tlt az emberen, tudja, mi van benne (1:47; 2:25). Krdse eszmlteti tantvnyait, st tovbbi kijelents bevezetse is. Krdse s kijelentse egyarnt vilgoss teszi, hogy tantsa hitet ignyel az ember rszrl. – Aki kijelentst hit nlkl hallgatja, s csupn az emberi lehetsgek alapjn rtkeli, az megtkzik rajta. A problma itt nem a kijelentssel, hanem a kijelentsen megbotrnkoz emberrel van, aki nem hisz, hanem emberileg mrlegel, s bizalom helyett szmtgat. – Jzus, hogy segtsen tantvnyain, leveszi a ftylat a jvrl, mg tbbet mond el nmagrl. letnek nem utols llomsa a kereszt, a kereszt Krisztusa fel fog emeltetni oda, ahol elzleg volt. Jzus kijelenti, hogy visszatr mennyei ltmdjba, s tantvnyai meg fogjk ltni felemeltetst (ApCsel 1:9). Az Istenhez felemeltetett Krisztus kldi a Szentlelket, aki megelevent (Jn 7:38k.; 14:16; 15:26). A fldi Jzus megvlt munkjt a Szentllek teszi az ember szmra hathats valsgg. A pneuma teremt kapcsolatot Jzus megvlt munkja alapjn a fldi ember s a mennyei Atya kztt. A pneuma az letet teremt hatalom. A pneuma, aki Jzusban jelen volt s ltala munklkodott, tette a testet a maga eszkzv, gretet adva s remnysget jelentve a testi vilgnak. A testnek szksge van Isten that, megvlt, megelevent erejre, mert nmagtl nem kpes mss lenni. A termszeti ember nem tud nmagn segteni. Felletesen tekintve a 63. s az 55. verseket, gy ltszik, mintha ellentmondssal lenne dolgunk, azonban az 55. versben nem ltalban a testrl van sz, teht a termszeti vilgot jell fogalomrl, hanem Jzus testrl. Emellett nyilvnval, hogy az 55-ben szban forg evs esetben lelki folyamatrl van sz. s megfordtva, itt a 63. versben pedig a Lelket nem pusztn gondolati vagy lelki valaminek, csak szavakban megfoghat dolognak kell tartanunk, hanem isteni valsgnak, aki neknk ppen az Isten Fia felldozott testben adja magt, s ebben csak gy rszeslnk, amennyiben a jelkpes evsben s ivsban a mi Urunk testt s vrt letre szl ajndkknt elfogadjuk. Az rral val kzssg valsgos lelki kzssg. A lelki egyesls az rral az igazi rvacsora. „A test semmit nem hasznl” kijelents ebben az sszefggsben mg arra is vonatkozik, hogy az embernek az rvacsora alkalmval Jzust kell ltnia a testt s vrt kpvisel jegyekben. Aki ugyanis azoknl marad, az semmit sem nyert az rvacsorbl. Aki az Emberfia testnek az evst testileg rti, az ugyanolyan keveset rtett meg az rvacsora lnyegbl, mint Nikodmus az jjszletsbl, amikor az anyamhre gondolt. Jzus hallgatival szemben beszdt gy hatrozza meg, hogy az pneuma s z: „llek” s „let”. Ez azt jelenti: Jzus beszde eredetben s hatsban egyarnt rendkvli. Ami eredett illeti: nem fldi, hanem mennyei; nem emberektl vett blcsessg, hanem Isten kijelentse. Hatsra a beteg meggygyul, a leprs megtisztul, a vihar lecsendesedik, a halott feltmad, emberek indulnak kvetsre, j letet kezdenek s lnek.
64–65. A hitetlensg s httere.
Nem Jzus beszdvel, hanem az ember hitvel van baj. Jzus beszde megrtsnek a felttele a hit. tlt az emberen, tudja, mi van benne. Ismeri azokat is, akik gy vannak mellette, hogy nincsenek vele. Tudja, ki az, aki el fogja rulni t. Jzus az esemnyeket s az embereket egyarnt ismerte, s azok httert is. Beszdnek ez a rszlete visszautal korbbi kijelentsre.
66–67. „Ti is el akartok menni?”
Jzus Galileban nagy npszersgnek rvendett. A hallra kszl Krisztus melll azonban egyre inkbb elmaradnak az emberek. A nagy sokasgbl nhny ember marad meg Jzus krl. – Jzus krdse a kritikus szituciban a tizenkettnek szl. Ez a krds dnts el lltja ket.
68–69. Pter hitvallsa.
Simon Pter itt is mindnyjuk nevben szl. Hitvallsa megersti Jzus kijelentst. Jzus r, az embernek dvssget ajndkoz. Jzus az rk letre vezet, az rk letet ajndkoz beszd birtokosa. Beszde letet teremt kijelents. Az rk let beszde nem szakthat el Jzus szemlytl. A kijelent r a kijelents tartalma. Pter hitvallsa szemlyes bizonysgttel formjban szlaltatja meg Jzus kijelentst. – Jzus kijelentsre helyes vlasz a hit. A hit lapjn gazdagabb ismeret rszesv lesz az ember. A hit s ismeret elvlaszthatatlanul sszetartoznak (1Jn 4:16). Pter hitvallsa Krisztus helyes megismersrl tesz bizonysgot.
70–71. „Nem n vlasztottalak ki titeket, a tizenkettt?… Kzletek egy mgis rdg.”
Jzus kijelentse olyan feszltsget rejt magban, amelynek teljes feloldsa csak a sznrl sznre lts vilgban kvetkezik be. – Amikor Istennel s az dolgaival foglalkozunk, mindig a titkok vilgval van dolgunk. A titkok vilgt leplezi le, arrl ad hiteles kijelentst Jzus. Ez a kijelents elg ahhoz, hogy megvilgtsa elttnk az letre vezet utat, de kevs ahhoz, hogy Istent s az dntseit teljesen megrtsk. Rsz szerinti az ismeretnk. Isten azonban nem is teljes ismeretet, hanem felttel nlkli hitet vr tlnk ebben a vilgkorszakban. Ez a felttel nlkli bizalom nem azt jelenti, hogy gy tesznk, mintha mindent ismernnk Isten titkaibl, hanem azt, hogy alzatosan megvalljuk azt, amit nem tudunk, nem rtnk s bzunk abban az Istenben, aki egyedl a „j”, hogy dntse is az, akkor is, ha mi azt most jelenlegi adottsgaink alapjn nem ltjuk t. – Jzus krdse alzatra, bizalomra s hsgre indtja minden kor krdez embert. Mg Jzusnak is van olyan krdse, amely jelzi a feszltsget az tette s a kzvetlen krnyezetben bekvetkezett tny kztt. vlasztotta ki a tizenkettt, az elhvsa alapjn voltak mellette, s egy mgis rdg. A mellette lvk kzl egy az ellensget testesti meg. Jzus mr itt elre megmondja Jds szgyenletes rulst. Jds kivlasztott s mgis rul? Ht nem maga Jzus jelentette ki, hogy kezdettl fogva tudta, ki fogja elrulni (64. v.)? Mirt vlasztotta akkor t? – Jzus Jds rulst a Stn hatsra, az ellensg beavatkozsra vezeti vissza. Az ellensg funkcijval azonostotta magt Jds, gy a diabolos, „az ellensg” fogalmval illeti Jzus (13:2.27). Vajon Jzusnak nem lett volna hatalma arra, hogy a Stn hatsa all kivonja Jdst? – Nem Jzus hatalma kevs ahhoz, hogy a kivlasztottakat megtartsa. Ebben a rszletben ppen az a megdbbent, hogy br Jzus mindent megtesz az emberrt, ennek ellenre mgis van, aki az ellensg megtestestjeknt van jelen krnyezetben. Jzus kijelentse az ellensg hatalmt is szemllteti, aki az emberrel nemcsak a teremtst rontotta meg, hanem a megvltssal kapcsolatban is ez a szndka. Jzus krnyezett ez a tny eszmlteti arra, hogy Jzus ember melletti dntsnek az ember Jzus melletti dntsvel kell prosulnia. Jzus kivlasztsa olyan lehetsg, amellyel nemcsak rte, vagyis jl, hanem ellene, vagyis rosszul is lehet lni. – Az ember kivlasztsa nem zrja ki az ember szemlyes felelssgt. A Jzusban s Jzus mellett adott lehetsggel vissza is lehet lni. Az ember felelssgt ignyli az a Krisztus, aki lehetsget teremtett arra, hogy mellette neveldjk a rla bizonysgot tev ember. Jzus kivlasztottja is mltatlann teheti magt Krisztus szolglatra. A tizenkett kzl egy hagyta, hogy a Stn eszkzv tegye. Jzus megdbbent kijelentse leleplezi a tizenkett kzl azt az egyet, aki el akarta t rulni. A Jds neve mellett szerepl meghatrozst a szvegek nem egyrtelmen hozzk. Nmelyek szerint a Karitbl val frfirl van sz, msok szerint a zltk prtjnak egy tagjrl. A szemlylers megersti, hogy trtneti valsg Jzus kijelentse. – Aki ll, vigyzzon, hogy el ne essk, s a Jzusrl val hitvalls szlaljon meg ltala Jzus vilgot megvlt munkjrl.
|