//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Jn 04 - 05

Jn 04 - 05


Jn. IV. RSZ

Jn. 4,1–42. Jzus s a samriai asszony.

A samriai asszony trtnete Jnos evangliumnak az egyik legszemlletesebben, legsznesebben eladott rszlete, mfajt tekintve prbeszd. Ez kt szempontbl is botrnkoztat Jzus kortrsai szmra. Egyrszt azrt, mert Jzus szba ll egy asszonnyal, msrszt azrt, mert ez az asszony samriai. – Jzus beszlgetpartnere a megvetett nemhez s a lenzett fajhoz tartozik. A beszlgetst viszont nem a lenzett faj megvetett nemnek tagja kezdemnyezte, hanem a szabadt r, aki tettvel hirdeti, hogy rvnytelen az a rend, amely faji vagy nemi alapon tesz klnbsget ember s ember kztt. Jzus tettvel teszi vilgoss, hogy nem rvnyes a tovbbiak sorn az az ellentt, amely a klnbz fajta embereket egymstl elvlasztotta. sszekapcsolja Samrit Jdeval s Galileval. Megnyitja a Jdebl Samrin t Galileba vezet utat, s jrhatv teszi akkor is, ha a samaritnusok vallsa nem azonos Izrelvel. A pszichologizl magyarzk szerint az asszony nem valsgos alak, hanem Samria szimbluma, a samriai gylekezet megszemlyestje, s az t frj a klnbz vallsos irnyzatokat jelenti, amelyekkel a fogsg ta tallkozott Samria npe (2Kir 12:21kk.). – Ktsgtelen, hogy lehet a trtnetnek e tekintetben is rvnyes zenete, azonban ez ppen akkor vlik hangslyoss, ha a trtnetet nem emeljk ki a realitsok vilgbl, ha meghagyjuk a trtneti skban. – Ha Jzus munkamdszert ismerjk, akkor ismeretes elttnk, hogy valsgos esetek ltal tant Isten orszgrl. A konkrt trtneti alakok termszetesen lehetnek szimbolikus jelentsgek is, de ez nem ok arra, hogy elvitassuk egy-egy esemny trtneti jellegt. Jzus a samriai asszonnyal folytatott prbeszde ltal nemcsak arrl ad jelt, hogy megsznteti a faji klnbsgek alapjn kialakult ellentteket, hanem arrl is, hogy eltrli a nk htrnyos helyzett. nem szentestette azt a rendet, amely rtkbeli klnbsget tett a nemek kztt a nk rovsra. A samriai asszonnyal folytatott beszlgets, ez a rendkvl jelents kijelentseket tartalmaz tants nem akkor ri el cscspontjt, amikor Jzus az asszony mltjra utal, de mg nem is akkor, amikor Jzus Isten jelenlegi ignyt trja fel azok irnt, akik t imdjk, hanem akkor, amikor az asszonynak Jzus kijelenti nmagt, leleplezi messistitkt. Akkor, amikor gy szl: „n vagyok az, aki veled beszlek”. – Jzus egy asszonynak – aki radsul samaritnus – jelenti ki vilgosan azt, ami miatt Izrel vezet testlete annyit ostromolta. Samria npe viszont gy szlt mellette: „ez a vilg megvltja” (Jn 4:42). A puszta szra, a csodk nlkli bizonysgttelre hit tmad Samriban gy, hogy a Jzusrl szl bizonysgttel eszkze, az evanglium hirdetje egy asszony, egy kijelentst nyert n. Ez a hosszabb elbeszls a kvetkez egysgekre tagoldik: Az 1–6. versek bevezet jellegek, a trtnet helyt s idejt kzlik, ismertetve azt a szitucit, amelyben ez az esemny lejtszdik. A prbeszd kt nagy tmt vet fel, a 7–15. versek tmja az l vz, a 16–26-ban az igazi istentisztelet jn szba. A 27–38 kzbees rszlet, amelyben a vrosbl visszatr tantvnyokkal beszlget Jzus. A 27–30 a szituci ismertetse. A 31–34 az igazi eledelrl szl, mg a 35–38. versekben Isten orszga rendjnek egyik sajtossgt ismerteti Jzus. A trtnet zr szakasza az asszony sikri bizonysgttelnek visszhangjt szemllteti s Jzus tallkozst a samriaiakkal. A szinoptikusoknl ennek a trtnetnek nincs paralelje.

1–6. Jzus Samriban.

Jzus elhagyja Jdet. Munkja sznhelyt azrt vltoztatja meg, mert a farizeusok tudomsra jutott annak eredmnye. Mikor ezt meghallotta, tra kelt, mivel a farizeusok tbbsge rosszindulattal figyelte Jzus eredmnyes munkjt, veszlyesnek tartottk magukra nzve. Messisi munkja kezdetn Jzus npszer volt npe krben, munkjnak nagyobb visszhangja volt, mint Keresztel Jnosnak, aki mellett megkezdte kldetse teljestst. Nemcsak a Keresztel tantvnyai krben vlt ez a tny ismertt (Jn 3:22kk.), hanem a farizeusi krben is. A farizeusokhoz eljutott hr ugyan nem egszen pontos – mivel Jzus nem keresztelt, csak tantvnyai –, azonban a hrvivk nyilvn nem jrtak utna annak, hogy Jzus krben ki az a szemly, helyesebben ki az szemly szerint, aki keresztel. Nem tettek klnbsget Jzus munkja s tantvnyai tevkenysge kztt, akik egy ideig azt tettk, amit a Keresztel. A bevezet rszlet megersti a Keresztel Jnos tantvnyi krbl szrmaz hr igazsgt, amely szerint Jzus s a Keresztel egy ideig egyms mellett munklkodott. Arrl nincs sz, hogy Jzus tantvnyainak keresztsgi gyakorlata milyen jelleg volt. – Nyilvn Jzus tantvnyi krnek csak tmeneti gyakorlatrl lehet sz, hiszen a Jnos keresztsge s a Jzus megbzsa alapjn vgzett skeresztyn keresztsg kztt van egy bizonyos idbeli tvolsg. Erre Jzus csak feltmadsa utn hatalmazta fel tantvnyait. – Mivel a zsidk vezetit mr a Keresztel mozgalma is nyugtalantotta (Jn 1:24), Jzus krl pedig mg nagyobb mozgolds tmadt, gy Jzus – mieltt felelssgre vonnk munkjrt – mr kitr ellk. Jdet elhagyta s ismt Galileba ment. Samrin kellett tmennie. Galilea megkzeltsnek a legrvidebb tjt vlasztotta, s ez Samrin t vezetett. gy hrom nap alatt Galilebl Jeruzslembe juthatott. A msik t a forr s nehezen jrhat Jordn vlgyn t vezetett, amelyet ltalban nem kedveltek. Az ortodox zsidk azonban, hogy Samrit kikerlhessk, inkbb ezt vlasztottk. Jzus azzal, hogy Samrin, a flpogny terleten t akar eljutni Galileba, azt hirdeti, hogy kldetse Samrinak is szl. Kldetse keretben felkereste Samrit, hogy ott megbzatst betltse. Ez a rszlet elkszti azt, amit a ksbbiek sorn ebben a perikpban expressis verbis megmondott (34. v.). Isten a Messis munkja ltal megbklteti a klnbz fajta embereket egymssal. – Az esemny sznhelye Sikr, a mai Askr vros kzelben lv Jkb ktja. Askr a 868 m magas Garizim s a 932 m magas Ebl hegyek kzti vlgyben fekszik, az Ebl hegy keleti lbnl. Jkb ktja Askrtl dlre kb. 1 km-re van. Ez a kt ma is 30 m mly. Nemcsak esvz, hanem forrsvz is tpllta. Annak a fldbirtoknak a kzelben van, amelyet egykor Jkb finak, Jzsefnek adott (1Mz 33:19; 48:22; Jzs 24:32). Ezen a fldbirtokon, ahol a Jerikbl s Jeruzslembl jv utak tallkoznak, tallhat Jzsef srja 5–6 perc jrsra Jkb ktjtl. Jzus a kt mellett akart pihenni, mivel fradt volt a gyalogls miatt. – Jzus, a dicssg Krisztusa valsgos ember, aki elfrad, meghezik s megszomjazik.

7–9. Jzus vizet kr a samriai asszonytl.

A tulajdonkppeni cselekmny azzal kezddik el, hogy egy samriai asszony jn a kthoz. A meghatrozs nem a vrost, hanem a vidket jelenti. Jzus vizet kr az asszonytl. A tantvnyai a kb. 3 km-re lv vrosba mentek ennivalt venni. Jzus krse az asszonyt megdbbenti. rthetetlen szmra, hogy egy zsid egy samaritnustl szolglatot kr, s szolglatot akar elfogadni. Ez szokatlan, vratlan, meglep dolog volt akkoriban. A zsidk s a samaritnusok kzti ellentt gykerei igen mlyre vezethetk vissza, nemcsak faji, hanem vallsi ellentt is volt kztk. Jzus azonban nem a korabeli viszonyokat akarja konzervlni, hanem megoldst jelent azokra nzve. Szabadt munkja egyarnt szl a zsidknak s a samaritnusoknak. Bkessget hirdet az egymssal faji s vallsi alapon szembenll npeknek, gy a zsidknak s samaritnusoknak is.

10–15. Az let vize.

A drea gyakori kifejezs az skeresztyn irodalomban Isten ajndknak jellsre. A drea fogalmval illetik a Szentlelket (ApCsel 2:38; 8:20; 10:45; 11:17; Zsid 6:14), de hasznlatos ez a fogalom az „igazsg” (Rm 5:17): „az dvssg” (Ef 3:7; 4:7) jellsre is. A hydr zn a hber majim chajim (1Mz 26:19; 3Mz 14:5; Jer 2:13; Zak 14:8) a forrsbl, illetve ktbl val vz a ciszternbl val vzzel szemben. Hatrozott nvel nlkl szerepel, mg a hozz hasonl esetekben ltalban hatrozott nvelvel egytt fordulnak el a megfelel fogalmak, gy pl. a to phs, az artos s a h ampelos. Az l vz az elz fogalmakkal egytt Jzus kijelentst s Jzust, a kijelentt egyarnt jelentik. Jzus szemlyre, a benne adott ajndkra utal az l vz fogalma titokzatosan. A zsid rstudomny azonban hasznlja ezt a kifejezst kpes rtelemben is, a trvny jellsre. „Amikppen a vz letet rejt magban a vilg szmra, gy a trvny (tra) igi is letet rejtenek magukban a vilgnak”. Jzus azonban itt nem a trvnyre, hanem nmagra irnytja az asszony figyelmt. Nem a trvny, hanem szemlyesen az „l vz” birtokosa. Az asszony nem rti Jzus szavait, megmaradva a maga gondolatainak szk korltai kztt, arra a vzre gondol tovbbra is, amely Jkb ktjban van. Jzus arrl a vzrl beszl, amelynek a forrsa. Az ismert fogalmakat egy mlyebb jelentstartalom kifejezsre hasznlja. Az asszony krdssorozatt az satyra val ntudatos hivatkozssal zrja, illusztrlva azt, hogy a kt vztartalma rendkvl bsges. Jzus ekkor annak az ajndknak a pratlan jelentsgre mutat r, amelyet ad, prhuzamba lltva azzal a vzzel, amelyet az asszony nem kis ntudattal emltett. Jkb ktjnak a vize csak egy kevs idre sznteti meg az ember szomjsgt, az a vz, amelyet Jzus ad, soha ki nem apad forrss vlik az emberben: „rk letre buzog”. Az rkkval rtkek jellsre fldi javakat jelz fogalmat hasznl Jzus. Olyan fogalmak ezek, amelyek az ember termszeti lethez szksges javakat jelentenek. A vz az ember mindennapi letben nlklzhetetlen. A vzben szegny Keleten klnsen rtkeltk a vizet. Az szvetsgben az est s a forrsokat Isten ajndknak, az ldsnak tekintettk (Zsolt 65:10k.; Jb 38:25). Az eszkhatolgikus remnysghez is hozztartozik az, hogy vzben nem lesz hiny, az utols idben bven lesz vz (zs 43:19k.; 49:10; Jel 4:18). Jeruzslemben egy forrs fakad, s tovbb folyik egyre nvekedve (Ez 47:1–12; Jel 4:18; Zak 13:1; 14:8). Ehhez kapcsoldik Jzus kpes beszde, amely szerint a legnagyobb jt a vz fogalmval jelli (Zsolt 23:2k.; 36:9k.; 42:1k.; zs 12:3; 55:1). Isten maga az l vz forrsa (Jer 2:13; 7:13). A vz fogalmhoz kapcsoldik az er, a vilgban minden let az n. „svzre” vezethet vissza. Az let vize a klnbz vallsok fogalmi kszletben is ismeretes mint a halhatatlansg ajndkozja. A vz haszna teht nem merl ki a fldi letben ismert jelentsgvel, az lethez s a tisztasghoz fzd funkcijval. Vallstrtneti kpzetek szerint jelentsge ennl jval tbb, eszerint ugyanis a vz; dvzt er rszesv teszi az embert. A vz nemcsak a termszeti let felttele teht, hanem az rk let kzvettje is. A keresztsg az jjszlets frdje. Az a vz, amit Jzus ad, kimerthetetlen forrss lesz az emberben: rk letre ltet vz. Jzus a Szentllek ajndkra utal, aki llandan az emberben marad, s olyan letre indtja, amelyhez az rk let grete fzdik, hitet breszt, s megtart a hitben mindvgig. A Krisztusban hv az, aki ebbl a vzbl iszik, s hit ltal az rk let rszesv vlik. Az asszony Krisztus mondatt lnyege szerint nem rti, csodavzre, varzsvzre gondol, gy csupn praktikus okbl kri. Krse annak a jele, hogy rtelme mg tompa, nem rti Jzust, nem kpes mg Jzus ajndknak a megragadsra. Jzus nem a mindennapi munka vgzsnek a szksgessgt akarja megszntetni ajndkval, hanem az embert olyan mennyei energia rszesv teszi, amely minsgi letre teszi t alkalmass rgi keretek kztt s garancija jvjnek. Jzus sokkal tbbet grt, mint amit az asszony abbl megrtett. Jzus ajndka az ember egzisztencilis problmjt oldja meg: Soha el nem ml, rk letet ajndkoz.

16–26. Az igazi istentisztelet.

Jzus kijelentse felfedi az emberi szv titkait. A beszlgets menett Jzus irnytja.

16–24. Az istentisztelet helye.

Kzenfekv, hogy Jzus a beszlgetsbe az asszony frjt is be akarja vonni. Ezrt kri, hogy hvja oda a frjt. Erre azonban kiderl, hogy nincs frje annak, aki Jzus eltt ll. Az asszony vallomsa azonban az igazsgnak csak a felt tartalmazza. Jzus kiegszti az asszony mondatt, kzli a teljes igazsgot. Zsidk esetben – s nagyon valszn, hogy ez a samaritnusok esetben is gy volt – mr a 4. s 5. hzassgktst nem engedlyeztk. Egy asszony Jzus korban legfeljebb hromszor mehetett frjhez. – Jzus tlt az asszonyon, ismeri jelent s mltjt. Jelt adja termszetfltti tudsnak, mindenekfltt lv ismereteirl tesz bizonysgot (v. Jn 1:48). Kijelentse leleplezi az embert. Kijelentsben az rsmagyarzk kzl nmelyek mlyebb rtelmet is ltnak. Eszerint az asszony a samaritnus np reprezentnsa, gy a 16–19. versekben lv prbeszd ketts rtelm. Az asszony sorsa egyttal npe sorst tkrzi. A prbeszd sorn itt az asszony eljut odig, hogy Jzusban megltja a prftt. ppen ezrt a samaritnusok legfontosabb vallsi krdsvel fordul hozz. Az asszony megragadja a kedvez alkalmat, s Jzustl vrja, hogy dntse el a zsidk s samaritnusok vszzadokra visszanyl vitakrdst. Melyik az igazi szent hely: a Garizim hegye, vagy a jeruzslemi templom? Hol kell Istent imdni? Annak ellenre, hogy ekkor mr msfl vszzada nem volt templom a Garizim hegyn, mgis megmaradt szent helynek a samaritnusok szmra, br egy titokban tartott bizonytalansg terhelte ket. Az asszony krdsbl is ez ltszik. Melyik az igaz valls? A samaritnusok hagyomnya szerint Izrel a Knan fldjn, a Garizim hegyn mutatott be elszr hlaldozatot s nem az Ebl hegyn. Ez a prfta, aki termszetfltti tudssal rendelkezik, nyilvn hiteles vlaszt tud adni a feltett krdsre. Jzus feleletben egyms mell lltja a kt szent helyet, mivel Isten egyetlen specilis helyhez sem kti imdatnak felttelt s lehetsgt a jvben. Jelenlte nem korltozhat egy helyre, ppensggel nem egyetlen plet falai kz, mg akkor sem, ha olyan hatalmas plettmbrl van sz, mint amilyen a jeruzslemi templom volt. A helyhez kttt kultusznak nincs a tovbbiakban jelentsge. A jeruzslemi templom is betlttte rendeltetst. Isten imdata nincs helyhez ktve Isten npnek kvetkez idszakban. A zsidk elnye a samaritnusokkal szemben nem a szent hely, hanem az a kijelents, amely ltal az l Isten megismerhet. A samaritnusok viszont ettl szakadtak el, ezrt vannak htrnyos helyzetben a zsidkkal szemben. A kijelentsnek nem elg egy rszt ismerni, mert akkor az ember hitismerete hinyos lesz. Az dvtrtnet vonalt a jdeaiak vittk tovbb, a szabadts, a megvlts a zsidk kzl indult ki. Ez tny akkor is, ha trtnetesen Izrel hitetlenl elutastotta s vgl keresztre adta az egyetlen „igazi” izrelitt, Jzust. Az asszony azonban nemcsak negatv vlaszt kap krdsre. Jzus tantsnak msodik fele a zsidknak s samaritnusoknak egyarnt hirdeti Isten imdatnak j felttelt: en pneumati kai altheia. Az j felttel sem a szent idrl, sem a szent helyrl, sem az addig rvnyes rendrl nem tud semmit, Isten igazi imdi ezektl szabadok. A felttel, amely ktelez Isten imdi szmra, az egy objektv adottsg s egy szubjektv lehetsg. Az objektv adottsg Isten Szentlelke, aki az embernek adatik Krisztus megvlt munkja alapjn, jjszli s vezeti Isten dicstsre, az emberek javnak szolglatra. Az altheia az igazi istentiszteletnek megfelel magatarts, melynek Krisztus a modellje. A klssges, hamis kultusszal szemben a prftk is olyan istentiszteletre buzdtottk a npet, amely az igazsgot rvnyest letben folytatdik tovbb. Isten igazi imdatnak szerves rsze az igazsgt rvnyest tettsorozat a htkznapi let keretei kztt. Isten Llek. Ez a meghatrozs termszetesen nem az rk fogalmi meghatrozsok szellemben ad felvilgostst Isten lnyrl, hanem az emberekhez val viszonyt illeten. Isten vilgossg, aki az embert megvilgostja, s nem sttsg (1Jn 1:5). Isten szeretet (1Jn 4:8). Ez azt jelenti, hogy Isten szereti az embereket s szeretetre indtja ket. „Isten Llek”, ez azt jelenti, hogy Isten a vilgban az ember, a testi ember szmra kontrolllhatatlan s racionlis ton ki nem mutathat mdon munklkodik, vgzi jjteremt munkjt. jjszl embereket, a hallbl letre tmasztja s megtartja a Megvlt Krisztussal, a mennyei Atyval val kzssgben. – Jzus egy asszonynak jelenti ki azt a jvt, amely ltala mr jelen, s hirdeti azt az istentiszteletet, amely minden faj s mindkt nem: minden ember szmra egyformn adott lehetsg, szl Isten jelenltnek mdjrl s munkjnak jellegrl. Jzus tantsa nem csak az ember tudst gyaraptja, hanem lett formlja. gy tant, gy nevel, gy kzli az ismeretet, hogy az letet forml energiv vlik.

25–26. Jzus kijelentse nmagrl.

Az asszony egyre tbbet rt meg Jzus kijelentsbl. Megrti, hogy Jzus a Messis korrl beszl. A samaritnusok is vrtk a Messist, aki meg fogja jtani a Garizim hegynek kultuszt, zsidkat s pognyokat egyarnt maga mell gyjt, uralkodik majd sok np fltt. Amit az asszony jvendnek gondol, az mr jelen. Jzus egyenes beszdben fejezi ki magt, leleplezi messisi titkt az asszonynak: „n vagyok az, aki veled beszlek”. Ezzel a kijelentssel ri el a beszlgets cscspontjt. Ezzel megkapta az asszony azt az ajndkot, amirl elzleg sz volt (Jn 4:10). Jzus a samriai asszonyt nemcsak arra mltatta, hogy a hit alapelemeire tantsa, hanem arra is, hogy a legnagyobb titkot, a sorsdnt jelentsg kijelentst kzlje vele. A Jkb ktja mellett pihen vndor a Messis. – Sem nem az, akit a zsidk, sem nem az, akit a samaritnusok a maguk messisidelja szerint vrtak, hanem az, akirl Isten kijelentse elre szlt a prftk ltal, a npeket megvilgost, a fajokat megbkltet, az asszonyokat megbecsl s kijelentsre mltat, szolglatt ignyl, SZOLGAI FORMBAN JELENTKEZ ISTEN. Az kori felfogst a nkkel kapcsolatosan radiklisan megszntette.

27–38. Jzus s a tantvnyok prbeszde.

27–30. A tantvnyok visszatrse, az asszony tvozsa.

A tantvnyok megjelense az asszonyt tvozsra indtja. A Jzussal folytatott beszlgets ersen hatott r. A tantvnyok csodlkozst elssorban az vltotta ki, hogy Jzus asszonnyal beszlgetett. Erubim 53b, Joma 66b, Kidduschin 701 megtiltja az asszony kszntst, dvzlst. A rabbik illetlen dolognak tartottk az asszonnyal val beszlgetst. A rabbinvendkeknek akkor is felrttk, hogy asszonnyal beszlgettek utcn, ha trtnetesen az illet felesge vagy lenytestvre volt beszlgetpartnere. Ugyanez az elfogultsg jellemz itt Jzus tantvnyaira is, de nem mertek szlni a Mesternek. – Az asszony jvetele eredeti cljrl megfeledkezve, mg a vdrt is otthagyva megy vissza a vrosba, s hvja a vros lakit ahhoz az emberhez, aki leleplezte mltjt. Az asszony tette kt szempontbl jelents. Egyrszt felhvja vrosa lakinak figyelmt Jzusra, msrszt ket is hozz hvja: vrosa npt Jzushoz vezeti. gy tesz bizonysgot mellette, hogy vrosa npe elindul ahhoz, aki megmondott neki mindent:

31–34. Mester, egyl!

A tantvnyok felknljk Jzusnak a vsrolt ennivalt. azonban az gy add kpanyaghoz kapcsoldva magyarzza meg nekik, hogy szmra az a legfontosabb, hogy kldetst teljestse ebben a vilgban: annak akaratt vigye vghez, aki elkldte. – Az Isten irnti engedelmessg az a titokzatos eledel, amely t igazn lteti. Jzus egsz letmvre gondol, s ez annyira betlti, hogy testi szksgletei egszen httrbe szorulnak (v. 5:30–6:38). Egy specilis rsze kldetsnek a samriai misszi. A tantvnyok gondolkodsmdja azonban annyira a fldiekhez tapad, gondolkodsmdjukat annyira a fldi dolgok hatrozzk meg, hogy egyltaln nem kpesek megrteni Jzus szavait. Egyenesen meg vannak dbbenve azon, hogy Jzus gondoskodsukat nem mltnyolja.

35–38. n elkldtelek titeket…

Jzus a kldetsrl szl bizonysgttele utn a kldets szksgessgrl tant, tantvnyait arra neveli, hogy vegyk szre a kldets irnti ignyt. A krlmnyek hirdetik: szksg van arra, hogy az utols id, az eszkhatolgikus kor munksai megkezdjk kldetsk teljestst. Az arats ideje mr kzel van. Az Isten szntfldjnek munksa maradand, el nem ml rtk, az rk let rszesv lesz. Nemcsak az arat, hanem a vet is ugyanabban a jutalomban rszesl, s egytt rlnek. Isten munkjban rszesedni, brmilyen rszletmunka legyen is az, rmet jelent. Az dvtrtnet vonaln korban egyms utn kvetkez munksok voltak s vannak. Jzus megjelensnek s a tantvnyok kldetsnek is van elzmnye. Isten dvzt munkja nem egyetlen genercihoz kttt. A tantvnyok Jzus kldetse alapjn llnak be abba a munkba, amely ignyli a j munksokat. Jzus kld szava a tantvnyok figyelmt arra a folyamatossgra hvja fel, amely Isten tervszer munkjt jellemzi. Remnysgre indt. A tantvnyok olyan kldttek, akik eltt mr jrtak, a prftk, Keresztel Jnos. Jzus munkja kzvetlen elzmnye kldetsknek.

39–42. Jzus Sikrban.

A tantvnyokkal folytatott beszlgets, e kzbees jelenet utn folytatdik a samriai asszony trtnete. Az asszonyt lenygzte mindaz, amit a Jkb-ktjnl tlt. A helysg lakit megmozgatta bizonysgttele, hittek szavnak, s elindultak, hogy szemlyes tapasztalatot szerezzenek annak igazsgrl. Jzusban sokan hittek a samriaiak kzl. Nem szksges ellentmondst ltni e rszlet s a Lk 9:51 bizonysgttele kztt. Jzus letnek s munkssgnak ideje sokkal gazdagabb esemnyekben, s sokkal tbbrt, mint ahogyan azt az rsmagyarzk egy rsze felttelezi, szimplifikl hajlamainak engedve. Ez a trtnet Jzus messisi munkjnak kezdetre esik, a 9:51 ksbbi. Samria klnben sem egyetlen helysg, hanem egy tartomny, amelynek vrosai s falvai voltak. Nem valszn, hogy a kt trtnet szerint ugyanarrl a vrosrl volna sz. – Jzus mellett itt egy samriai asszony tesz bizonysgot, ott kt „tiszta zsidnak” szmt frfi. – Vajon nem csak arrl van-e itt sz, hogy az asszony lelkes bizonysgttele megtagadta a vros lakit s vonzv tette szmukra Jzust, mg a tantvnyok tlzott ntudata elutastst vltott ki a samriaiakbl. Nem mellkes Krisztus gye szempontjbl, hogy ki s hogyan kpviseli t az emberek kztt. Mindenesetre a kt trtnet trtneti tny, st rendkvl jelents gy egyms mellett. v a hamis ltalnoststl. Nem mondhatjuk azt, hogy Samria teljes egszben befogadta Krisztust. Volt olyan rsze, amely befogadta. Viszont azt sem mondhatjuk, hogy Samria elutastotta Krisztust: volt olyan rsze, amely elutastotta. – Jzus kt napig munklkodott Samriban igen eredmnyesen, mert mg sokkal tbben hitre jutottak az szavra, mint az asszony bizonysgttelre. – Az igehirdets nyomn hit tmad, a hitbl bizonysgttel, hitvalls Krisztus mellett. „Tudjuk, hogy valban a vilg megvltja.” Jzus mltsgjelzi kzl az evangliumban csak itt talljuk ezt a jelzt, egybknt 1Jn 4:14-ben fordul el. Ez a krisztolgiai mltsgjelz emlkeztet a Jn 3:16-ra. Isten szeretetbl megvlt test szletett. Krisztus a vilg megvltja, aki egyarnt zsidk s samaritnusok, Izrel s minden np minden tagj. Benne a hellnista kor megvlt utn val svrgsa beteljesedett. Jzust azzal a mltsgjelzvel illettk, amely a legtekintlyesebb fldi hatalom, a rmai csszrok mltsgjelzje volt. Ez a hitvalls a hellnista mveltsg kor valamennyi npe szmra kiemeli Jzus kozmikus, univerzlisjelentsgt. Jzus a vilg megvltja, megtartja, aki ltal az rtelmes letben, az rk letben rszesl az ember, minden ember.

43–54. Jzus Galileban – a msodik csoda Knban.

43–46a. Jzus Galileban.

Jzus rvid samriai tartzkodsa utn folytatja tjt: tervnek megfelelen Galileba ment. Jdeban mr kezdett kilezdni a helyzet. Keresztel Jnos tantvnyai s a farizeusok fltkenysge miatt. Jzus j elre kitr az tjukbl, mieltt a fltkenysgbl konfliktus lenne. A szituci megvilgtsa azrt nem knny, mert a 44. vers megllaptsa sokkal inkbb rvnyes Jdera ebben az sszefggsben, mint Galilera, viszont ppen az utn a hrads utn hozza a szveg, hogy Jzus egyrszt megrkezett Galileba, msrszt pedig az evangliumban sehol nem Jdet, hanem Galilet nevezi szkebb hazjnak (7:1–3; 41:52; 18:5.7; 19:19). ppen azrt ment Galileba, mert ott nagyobb biztonsgban volt, mint Jdeban. A szinoptikusok szerint az a tny, hogy kzvetlen krnyezete is megbotrnkozott benne (Mk 6:1kk. par.). gy nyilvn arrl lehet sz, hogy Jzus Galileban is egyre inkbb azt tapasztalja, amit Jdeban. Hovatovbb a tipikus kp az lesz, hogy Jzus a maga hazjban kevs megbecslst kap. Ez Jdera ppen gy rvnyes, mint Galilera, mr messisi munkja kezdetn is, klnsen, ha a samriaiak rszrl tanstott megbecslssel sszefggsben vesszk figyelembe ezt a megllaptst, mrpedig itt gy szerepel ez az adat. Galileban mindig kedvezbb Jzus helyzete, mint Jdeban. Galileban vannak, akik befogadjk t. Galileban vannak, akik kvetik t, ott voltak Jeruzslemben a pskannep alkalmval is (Jn 2:13.23; 3:2), s lttk messisi jeleit, azonban az irnta megmutatkoz tisztelet, megbecsls s hit nem ltalnos, nem tipikus. gy indokolt, hogy Jzus a galileai hegyes vidken fekv Knba vonuljon vissza. Ehhez a helysghez fzdik az dicssgnek els kijelentse. A vrossal sszekapcsolja az a jel, amellyel meghirdette a messisi kor kezdett, s egyttal jelezte messisi munkja cscspontjt hirdet ldozatt (Jn 2:1kk.). Azt az ldozatot, amely alapja annak, hogy a messisi korhoz fzd gretek valsgg legyenek.

46b–54. A kapernaumi fember finak meggygytsa.

Az rsmagyarzk alaposan elemzik a kirlyi udvarhoz tartoz Herdes Antips tetrarcha udvartartsban lv fember fia meggygytsa trtnetnek a szinoptikus anyagbl ismert kapernaumi centri szolgja gygytsi trtnethez val viszonyt (Mt 8:5–13; Lk 7:1–10). – Az alapos sszehasonlt munka eredmnyeknt azonban nemcsak a feltn hasonlsgra, hanem a lnyeges klnbsgre is fny derl. Ha Jnos evangliuma tendencijt s tbbszr is hangslyozott megllaptst figyelembe vesszk, akkor termszetesen nem az a helyes eljrs, ha a hasonlsg alapjn cskkenteni prbljuk azoknak a csodknak a szmt, amelyekrl az evangliumi tudsts szl, hiszen az egyrtelmv teszi, hogy Jzus sokkal tbb csodt tett, mint amennyi abbl rsban rgztdtt (Jn 20:30; 21:25). Elkpzelhet termszetesen az is, hogy trtnetesen Jnos egy-kt esetben ugyanazt az esemnyt kvnta rgzteni, amit a szinoptikusok, azonban n azt hiszem, hogy akkor rtkeljk helyesen a ktfle tpus evangliumi bizonysgttelt, ha nem akarjuk felttlenl egymssal azonostani azokat. Rendkvl elgondolkodtat az a krds – ppen Jzus csodit a minimumra cskkent tendencia alapjn –, hogy vajon a hasonlsgot lehet-e azonossgnak tekinteni, s a hasonlsg ellenre jelentkez klnbsgeket a hagyomnyoz gylekezeteknek tulajdontani? Vagy sokkal inkbb arrl van sz, hogy a feltn hasonlsgok mellett is lnyeges klnbsgeket tartalmaz esemnyeket az let hozta ltre. Jzus szava: „Menj el, a te fiad l” beteljesedik. Az apa elindul Jzus szava nyomn, hisz annak, s mr tkzben tudomsra jut, hogy Jzus szava valra vlt, a gygyuls abban az rban trtnt meg, amelyben Jzus szava elhangzott. Krds, hogy az evangliumok tendencijrl van-e itt sz csupn, vagy sokkal inkbb az let sokrt esemnyeinek hsges rgztsrl? n azt hiszem, hogy a kt trtnet a hasonl vonsok ellenre is annyira sok klnbsget mutat, hogy meglehetsen mersz dolog azonossgrl beszlni.

Jzus ismt Knba ment. Miutn kilezdtt krltte a helyzet mind Keresztel Jnos, mind a farizeusok kreiben, olyan helyre tvozott, ahol nyugalomra tallt. Kna az els messisi jel sznhelye, a vz borr vltoztatsnak az esemnye fzdik hozz. Az az esemny, amely ltal Jzus nemcsak azt jelzi, hogy a teremtett vilg elemei felett van hatalma, hanem azt is; hogy ezeket ignybe veszi megvlt munkja javainak ajndkozsban. Egy fember krse. Hallos beteg fia szmra kr segtsget Jzustl a Herdes Antips udvartartshoz tartoz fember. Ez a magasabb trsadalmi llsban lv frfi osztozik npe hitben s remnysgben. Hallos beteg gyermekhez hvja Jzust. Azt kri, hogy menjen le a magasabban fekv Knbl a Galileai-tenger mellett jval mlyebben fekv Kapernaumba. A vlsgos helyzet megoldst Jzustl vrja. Jzus szemlyes jelenltt ignyli, csodatv erejnek kiradst vrja. Jzus vlasza: a krsre krds. Krdse a hit jellegre vonatkozik. Elgtelennek tartja azt a hitet, amely csupn a vlsgos helyzetben indtja az embert arra, hogy keresse t, keresse Istent. Nem tartja elegendnek, valdinak azt a hitet, amely csodk s jelek ltstl fgg. Jzus felttel nlkli hitre szlt a krshez kapcsold krdsvel. A megismtelt krs a hit jele. A fember krsnek megismtlsben jelt adja annak, hogy hite megfelel Jzus ignynek. Megszltsa nemcsak arrl beszl, hogy hisz Jzus mindenekfeletti hatalmban, hanem arrl is, hogy magt is az hatalma alatt lvnek tartja. A szemlyes bizonysgttel hangjn ismtli meg krst. A szeretet ktelke nemcsak ahhoz kti, akirt kzbenjr, a gyermekhez, hanem ahhoz is, akinl gyermekrt kzbenjr, az rhoz. gy fordul hozz, hogy bizonysgot tesz rla. Jzus teljesti a fember krst, de nem gy, ahogy vrta. „Menj el, a fiad l!” Nem megy el hozz, nem indul el vele. Csak szl. t arra indtja, hogy menjen el. azonban csak meghirdette a gygyulst. Jzus kijelentse azonban az let grete. Jzus szava tmutats. Jzus szava alapjn indult el haza a segtsgt ignyl ember. – Hitt az r szavnak s hite engedelmessgben, tettben nyilvnult meg. Jzus vghezvitte a csodt, a vghezvitele azonban titok marad. A hit tjt jr ember hrt kap a csodrl. Amint a fember tban volt hazafel, szolgi mr jttek el a j hrrel. Isten a hit tjra lp ember mell ll, gondoskodik arrl, hogy a hit ersdjk, a j kezdetnek helyes folytatsa legyen (Fil 2:12k.). A prbeszd megersti a fember hitt, bizonyoss teszi, hogy Jzus vitte vghez a csodt, gyermeke gygyulst. – Jzus gygyt ereje nincs testi jelenlthez ktve, tvolban is hat. Jzus nem ment le Kapernaumba, azonban a gyermek vlsgos llapott szava ltal megvltoztatta. Szava gygyt er kzvettjv lett, teljestette az apa krst, a gyermek meggygyult. A hit tapasztalatt vlt s vonzv lesz. Az apa Jzus szavra hitt s megtudhatta, hogy Jzus kijelentst, beszdt igazolja a valsg. Az apa nem maradt egyedl csaldjban, egsz hza npe rlpett arra az tra, amelyet Jzus vrt tle. Krnyezete tagjaiban is megszletett az a bizalom, amelyet Jzus mindn embertl vr. A hv apt hznpe kvette azon az ton, amelyen Jzus ignynek megfelelen elindult. – Nemcsak addig maradt hv, amg szksge volt az isteni gygyt erre, a vlsgos helyzet megszntetsre, hanem azutn is, miutn a nyomaszt helyzet all felszabadult. A megtapasztalt szabadts krnyezetben helyes dntst szl. Jzus ismt jelt adta hatalmnak, miutn Jdet elhagyta s Galileba ment. Msodszor azt tette megtapasztalhatv, hogy hatalma nagyobb, mint az embert veszlyeztet rmt er. Van hatalma arra, hogy megvltoztassa az ember vlsgos helyzett. A szava kzvetti szemlyes jelenlte nlkl is azt az ert hit ltal, amely elg ahhoz, hogy a hallos beteg meggygyuljon s ljen.

Jn. V. RSZ

Jn. 5,1–47. Jzus gygytsa s tantsa Jeruzslemben (a 3. jel).

Az eddigi fejezetek az alapvets jegyben ll rszletei az evangliumnak. A m az elz fejezetekben tudatta, hogy kivel tallkozott s tallkozhat Jzusban az ember (1. rsz), s mit jelent megjelense. Benne, ltala s vele egy j korszak kezddtt el, a kegyelem s igazsg kora. A trvnyesked ritualizmus s a templomi ldozatok bemutatsnak az ideje lezrult (2. rsz). Az rk let ajndka, amely utn svrog az ember, az egsz lnynek megjulst munkl Llektl val, s hit ltal adatik (3. rsz). Ez a hit Jzus szemlye irnti felttlen bizalom, amely nem csupn csodk, hanem szavak alapjn tmad. Jzus szava breszt hitet, a benne adott kijelents irnt. A kijelents hrnke asszony is lehet (4. rsz). – Jzus munkjnak sznhelye vltoz, a keverk tartomnyok npnek, a perifrin l embereknek is szabadtja, a vilg Megvltja (4. rsz). – Jzus, ahogyan halad elre messisi munkja vgzsben, egyre inkbb sszetkzik npvel s kijelent munkjt ellensges, hitetlen, megkemnyedett np krben folytatja, majd vgl knytelen nyilvnos munkjt megszaktani, elrejtzni s rejtve maradni az „rja” elrkezsig (5:11.54). Az 5. rsszel kezddik el az evanglium keretn bell az a szakasz, amelyben a messisi jelekhez fzd nkijelentseit ellensgesen fogadjk npe krben. Egyre inkbb vilgoss vlik, hogy az az t, amelyre rlpett, s amelyen jr, elkerlhetetlenl szenvedst jelent, s a kereszthez visz. – Az rsmagyarzk kzl nmelyek az 5. s 6. rsz felcserlst javasoljk, mivel a 6:1-ben arrl van sz, hogy a Galileai-tenger, a Tiberis tava tls partjra ment Jzus, viszont az 5. rsz hradsa szerint Jeruzslemben volt. Mivel a 4. rsz azzal a hradssal zrul, hogy Jzus Galileban van, gy ktsgtelen, hogy jobban illik hozz folytatsknt a 6:1 megllaptsa. Az 5. rsz esemnye a Bethesda tavnl Jeruzslemben trtnik. Az 5. rsz utn – amely ktsgtelenl Jeruzslemet tartja az esemny sznhelynek – nem kzli a szveg a Jzus tvozsrl szl hradst. A 6:1 alapjn viszont felttelezhet, hogy mieltt Jzus tment a Galileai-tenger tls partjra, annak innens oldaln tartzkodott. Ennek megfelelen gy rendezik t az evanglium szvegt, hogy a 4. rsz utn a 6. rsz kvetkezik. A 6. rszt kveti az 5., majd a 7:24. A 7:1–14.25–52 versei utn kvetkeznnek a 8:48–50.54–55. versekkel egytt. A 7:1–14 szerint ugyanis Jzus ismt Galileban tartzkodott. A szvegben tallhat egyenetlensget tbben azzal magyarzzk, hogy az evangliumot eredetileg nem tekercsre, hanem lapokra rtk, s ezek kzl nhny a hasznlat sorn sszecserldtt. gy tbb lap rossz helyre kerlt. Ez a tetszets elmlet azrt nem tarthat helyesnek, mert a rendelkezsnkre ll kziratok – legalbbis eddig – semmifle eltr sorrendnek a nyomait nem mutatjk. gy a lapok felcserlsnek arra az idre kellett volna esnie, amikor mg a szvegrl egyetlen msolat sem kszlt. Ha viszont ez a lapcsere egszen korn megtrtnt volna, nem kpzelhet el, hogy ne vettk volna szre Jnos tantvnyai, a 21. rsz ri, akik gondoskodtak az evanglium lemsolsrl is. Sokkal valsznbb, hogy az evanglium Jnos regkori mve, s a diktls megszaktsnak kvetkezmnye a szveg nmi egyenetlensge, esetleg egy-egy, Jzus helyvltoztatsrl szl adat kimaradsa. Az evanglium szvegnek magyarzatban felttlenl szmolnunk kell azzal – ami az idi keretet illeti –, hogy sokkal teljesebb kpet kapunk Jzus fldi munkssgrl, mint a szinoptikusok alapjn, azonban tudnunk kell azt, hogy a kp gy sem teljes, legfeljebb csak vzt kapjuk annak. – Ahhoz elg Jnos Jzusrl szl bizonysgttele, hogy helyes dntst hozzunk, ahhoz viszont kevs, hogy teljes kpnk legyen Jzus fldi munkjrl. Meg vagyok gyzdve, hogy sokkal hsgesebben tkrzi az evanglium rja Jzus munkjnak trtneti kerett a hzagok ellenre is, mint ahogyan az egy olyan tcsoportosts ltal tkrzdik, amelyet a rendelkezsnkre ll kziratok kzl egy sem igazol. A szveg s annak sorrendje dnt szmunkra a magyarzat sorn ma is, s mindaddig, amg olyan korbbi szvegek nem kerlnek el, amelyek ms sorrendrl tesznek bizonysgot.

1–18. Gygyts a Bethesda tavnl.

Idmeghatrozs vezeti be a perikpt. Ezutn a gygytsi trtnetek tradicionlis vonsai kvetkeznek a megszokott rendben. A csodaelbeszlsek mfaji kvetelmnyeit tkrzi a perikpa felptse. – Adatok a betegsg termszetrl, a beteg elksztse a gygytsra, a csodsan hat sz s a gygyuls. Ez konfliktust idz el Jzus ellenfelei krben. Elszr a meggygyult embert vonjk felelssgre a szombattrvny megsrtse miatt, azutn magt Jzust. Az elbeszls Jn nll anyaga, a szinoptikus hagyomnyban nem szerepel, br nhny vonsa emlkeztet a Mk 2:1–12 anyagnak rszleteire. A trtnet sznhelye jra Jeruzslem: Jzus elhagyta Galilet, hogy az nnepen Jeruzslemben legyen. A szvegek az nnep meghatrozst mellzik. Egy rszk a zsidk egy nneprl szl, msik rszk „a zsidk nneprl”. Mindenesetre az nnepi alkalom motivlta Jzus jabb jeruzslemi tjt. Az nnep indtotta arra, hogy ismt Jeruzslembe menjen. nneprl sok helyen van sz az evangliumban, viszont ez az egyetlen olyan hely, ahol nem vlik vilgoss, hogy konkrtan melyik nneprl is van sz. Az vilgos az evanglium szerkezeti felptsbl, hogy az nnepek – elssorban a pskannep – Jzus messisi munkjban jelents volt. Jzus rszt vett ezeken az nnepeken, nagy sokasg eltt jelentette ki magt s jelezte az nnepek j tartalmt. Elkpzelhet, hogy ez a trtnet is a pskannepen trtnt, de nincs kizrva az sem, hogy nem a purim nnepe volt a gygyts idpontja. Mindkt nnep tartalma voltakppen Isten csodlatos szabadtsa. Valsznleg a Juh-kapunl lv trl van sz, amely a templomtrtl szakra a Josephusnl Bezethnak vagy Bezathnak is nevezett vrosrszhez, elvroshoz vezetett. Ez az elnevezs ment t a kziratok egy rszben a tra is. Bethesdnak nevezik tbbnyire, ami azt jelenti: „Irgalmassg hza”, oszlopcsarnokos hz. A t viznek gygyt ert tulajdontottak. Nmelyek a „Szz Forrs”-sal azonostjk, amely mind a mai napig idszakos. Ez sszekttetsben van a Silom tavval. Ngy oszlopcsarnok vette krl a kt vzmedenct, egy pedig a kt vzmedence kztt keresztben volt. Az t torncban nmelyek a Mzes t knyvre, a Trra val utalst ltnak, msok Izrel t jelents kegyessgi irnyzatra, illetve csoportjra val utalsnak tekintik. A tny az, hogy a vz melletti csarnokokban betegek sokasga fekdt, vrva a gygyulsra. A vznek csak akkor tulajdontottak gygyt ert, amikor az idkzi forrs megmozdult. A npi hagyomny, illetve a nphit szerint idnknt angyal szllt le a tra, az megmozgatta, gygyt ert klcsnzve annak. A vzben olyan svnyanyagok voltak, amelyek gygyt hatssal brtak, ez fokozdott fel akkor, amikor a forrs legersebb volt. A Silom forrsa tpllta a t vizt. – Jzus egy olyan beteg mellett llt meg, aki mr 38 ve ott fekdt. A betegsgrl itt semmi kzelebbit nem mond a szveg, de a ksbbiek sorn az sszefggsbl nyilvnval, hogy bnasgrl van sz. A betegsg ideje csaknem annyi, mint Izrel pusztai vndorlsnak az ideje. Nmelyek ebben az emberben a testi Izrel tpust lttk. Sokkal inkbb arrl van sz, hogy egy idlt, hosszan tart beteg mellett sem megy el Jzus. Ez a motvum azt jelzi, hogy Jzus a slyos, remnytelen helyzetben lv ember mell ll. Jzus tudott az llapotrl. Lehet, hogy a krnyezettl hallott rla hiszen az ilyen hosszan tart, slyos llapotban lv betegrl az ott fekv tbbi beteg is nyilvn tudott. azonban anlkl is ismerte az embert, tudott rla, hogy brkitl rdekldnie kellett volna, hiszen tltja az embert, tudja, mi van az emberben, mi van az emberrel. Krdsvel a gygyuls remnysgt breszti fel a betegben. Ms alkalommal elszr a gygytst krik Jzustl, s azutn krdez – itt a kezdemnyez. – A beteg helyzete kiltstalansgrl tjkoztatja Jzust. Hosszan tart betegsgnek, a gygyuls kiltstalansgnak oka az, hogy nincs egy ember, aki a gygyuls helyhez eljuttassa. A beteg nem tudja, kivel beszl, csak a gygyulst jelent t vizvel, az emberi lehetsgekkel szmol. Az emberbl nem a gygyuls irnti vgy hinyzott az eddig eltelt vek sorn, hanem a gygyulshoz odasegt, eljuttat ember. Azrt volt ott a betegek kzt, mert meg akart gygyulni, azonban ehhez kevs volt az akarata. Mg a gutatttnek voltak bartai (Mk 2:1–12), addig ez az ember egyedl maradt, nincs, aki mell lljon, nincs, aki segtsen rajta. Az elbeszlsbl gy tnik, hogy a vz ramlsa rvid ideig tartott, s az a hely, ahol a vz felbuzgott, nagyon kicsi volt. Jzus szava vratlan fordulatot hoz (egeire). Ez a sz egyszerre parancs s ajndk kzvettje, emlkeztet a Mk 2:11-re. A 38 ven t tehetetlen ember enged Jzus felszltsnak, megprbl felkelni s megtapasztalja, hogy Jzus parancsa teljestshez biztostotta a felttelt, a lehetsget. A beteg egszsges lett. Jzus szavt megfogadta. Jzus szava szerint cselekedett. Az gy egy knnyen hordozhat gyknyfonat, amelyet knnyen felvehetett a meggygytott ember. Az gy felvtele s elvitele a csodt demonstrlja. – A gygyts napja szombat volt. A Ioudaioi jelentse: „a zsidk” (ld. 1:19). Ez a meghatrozs nem privt szemlyeket, hanem hivatalos testletet, a Nagytancs tagjait jelli, azon bell a templomrsgre kell gondolnunk. – A zsidk tmadsa nem Jzus, hanem a meggygyult ellen irnyult. A tmads trgya nem a gygyts, hanem az gy elvitele. Szombaton terhet hordani tilos volt. A meggygytott vlasza semmifle rvet nem tartalmaz a tmads kivdsre, egyszeren csak arra hivatkozik, hogy annak a parancst teljesti, aki csodt tett vele, meggygytotta. A zsidk krdse rosszindulat becsmrls hangjt ti meg. Nem azt krdezik, hogy ki az, aki gygytott, hanem azt, hogy ki az, aki parancsot adott az gy felvtelre s hordozsra. A meggygytott nem tudta, nem volt tudatban (ouk dei), hogy Jzus segtett rajta. Az exeneysen, az ekney igbl; „flrehzdott”, csak itt szerepel az jszvetsgben. A LXX-ban ngy helyen fordul el (Br 4:18; 18:26; 2Kir 2:24; 23:16). A tmeg jelenlte motivlja a flrehzds aktust. A kvetkez jelenet valsznleg mg aznap, a templomban jtszdik le. Jzus itt tallkozik a meggygyult emberrel. Minden bizonnyal igyekezett gygyulsa utn a hlaldozatot bemutatni. Jzus itt jra megszltja, s szava vja t a bntl: Mketi hamartane – „Tbb ne vtkezzl!”. Az egszsggel egytt j letlehetsget kapott a meggygytott. Megkapta azt a lehetsget, hogy vllalja lete tartalmaknt az Isten teremti rendjben az ember szmra adott tartalmat, letclt, Isten emberre vonatkoz akaratnak teljestst. ne szakadjon el attl, akinek meggygytott lett ksznhette. Ne engedjen annak a hatsnak, amely Istennel szembe akarja lltani s a maga cljaira felhasznlni. Isten ellensge az embernek is ellensge, az emberi let megrontja. A „ne vtkezzl” azt jelenti, hogy Isten tmutatsa szerint ljen a ksrtt elutastva. A m cheiron soi ti gentai – „nehogy valami rosszabb trtnjk veled”. Jzus szavai egyrtelmv teszik, hogy a betegsgnl mg rosszabb dolog is trtnhet az emberrel. A betegsg minden esetben keserves kereszt, azonban annl mg keservesebb, ha az ember Krisztus gygyt erejnek, felttel nlkli kegyelmnek megtapasztalsa utn vtkezik tovbb, megmarad, illetve jra visszaesik a bnbe. Jzus betegsgbl szabadt szavt ezrt kveti a meggygytottnak mondott buzdts. A kegyelemmel val visszals tlet. A bn ksrtsnek lehet ellenllni, erre az ellenllsra szlt Krisztus tancsa. Az ember felels azrt, hogy hogyan l meggygytott letvel (Mt 12:45; 2Pt 2:20). Eipen tois Ioudaiois, a meggygytott Jzus hatalmt nyilvnvalv akarja tenni mindazok eltt, akik ott voltak a templomban. A kvetkezmnye viszont ennek az lett, hogy a zsidk ldztk Jzust. – Jzus megvilgtja ldzi szmra tette httert. Szba ll velk s magyarzatt adja tettnek, annak ellenre, hogy ellensges indulattal lptek fel ellene. Jzus ellensgei gesztusra, ki nem mondott szavaikra vlaszol. Tettt az Atya tettre val hivatkozssal indokolja meg. Ho patr mou hes arti ergazetai, kag ergazomai. Az Atya munkja a jelenig tart. Isten tevkeny, folyamatosan vgezte a maga munkjt: a vilg megvltst. A szombattrvny lnyege nem a ttlensg, hanem az Atyval val kzssg s egyms javnak szolglata. A szombattrvny nem megktzni akarja az embert, hanem ldsban rszesteni. A szombat az emberrt van, s nem az ember a szombatrt (Mk 2:27). A szombat nem akadlya az dvzt Isten munkjnak, hanem keretv lehet annak. Jzus, mint aki egy a trvnyad Istennel, felette van a szombattrvnynek. Ha a szombat al van vetve az embernek is, mennyivel inkbb a Finak. A Fi tetteinek nem lehet akadlya az a trvny, amely az emberi tettek normja. A 18. versben nyilvnvalv vlik, hogy a 16. versben jelzett ldzs clja Jzus meglse. A szombatnap miatti konfliktus mellett Jzus nkijelentse szerepel. Jzus a maga munkjt az Atya munkjval hozta sszefggsbe, s nem a ho patr hmon-rl, hanem a ho patr mou-rl beszlt. Jzus az Atyval val pratlan kapcsolatrl szl: szemlyes viszonyban van az l Istennel. Kijelentst istenkromlsnak fogja fel krnyezete, legalbbis annak a tekintlyes rsze.

19–20. Az Atya s a Fi kapcsolata.

Jzus nneplyes kijelents formjban vilgtja meg, hogy teljes mrtkben az Atytl fgg, azonos vele. Nem magtl cselekszik (Jn 8:28), nem magtl beszl (Jn 7:17k.; 12:49; 14:10), nem magtl jtt (Jn 7:28; 8:42), nem a sajt akaratbl (Jn 5:30). Pozitv formban megfogalmazva Isten akaratt teszi, teljesti parancst, s vgzi az munkjt. Ez a kijelentse az egsz evangliumban ismtldik. jra meg jra alhzza Jzus, hogy az Atya kldtte – mintegy 17-szer hangzik el ez a kijelents. Mindenfle spekulatv krisztolgival szemben ez vilgos beszd, az ember Jzus Isten Krisztusa. Jzus az Atytl jtt s teljes egysgben van vele. Kldetst teljest. Jzusnak az Atyval val egysge engedelmessgben nyilvnul meg. Nem azt teszi, amit akar, hanem azt, amit az Atya akar, amit az Atya vr tle. Az Atyval val azonossgt nem tle val fggetlensgre, hanem a vele val egysg, az abszolt fggs rzkeltetsre hasznlja. Az engedelmessg alapja nem a hatalom knyszert ereje, hanem a szeretet szabadd tev Lelke. Ez az alapja annak a klcsns bizalomnak, amellyel az Atya bevonta a Fit a maga munkjba, s rbzta azt is, ami tbb, ami nagyobb, vagyis a bn miatt halott lett ember megeleventse, jjteremtse. A praeegzisztens Krisztus rszt vett a teremtsben, a nem ltezk ltezkk ttelben, az emberr lett Krisztus vgzi a sttsg hatalma al kerlt ember megszabadtst, kivltst a gonosz hatalma all.

21–23. Az tlet a Fi funkcija.

Az Atya adta t neki az tlet jogt. Az Atya s a Fi kzt lv azonossg mellett funkcijukban ott van a klnbsg, hogy a vgs idk tlbrja Jzus. Jzus, mint kijelent az tl br; az, aki dnt let s hall fltt. A nagyobb dolog az, hogy az dicssges visszajvetele alkalmval letre tmasztja a halottakat s sztvlasztja ket. Az utols tlet a Fi funkcija. Az Atya gondoskodik arrl, hogy a Fia szmra a tekintly s a tisztelet biztostva legyen. Termszetesen Jzus ugyangy tl, mint az Atya. Ahogyan az Atya egy a Fival, ugyangy a Fi is egy az Atyval.

24–30. „Aki hallgatja az n beszdemet, s hisz abban, aki engem elkldtt, rk lete van.”

Ismt nneplyes formula vezeti be Jzus kijelentst. Itt is rzkelhet, hogy rendkvl fontos dologrl van sz. Aki Jzus szavt hallja s hisz abban, aki t elkldte, annak rk lete van, az tment a hallbl az letbe. Jzus szavnak befogadsa letet jelent, elutastsa hallt. Hinni abban, aki t elkldte, azt jelenti, hogy igazat adunk Jzus szavnak, gy Istent annak tartjuk, akinek kijelenti magt kldtte ltal. Hisszk, hogy Isten szeretet. Ily mdon j viszony alakul ki kzte s kztnk, a mi flelmnk, szorongsunk megsznik, nyugalmat, bkessget nyernk. Elutastjuk mindazt, ami tle el akar tvoltani, ami a hallhoz juttat, tletre visz, vllaljuk a keskeny utat. Elfogadjuk a Szentllek erejt s segtsgt az nmagunk megromlott emberi termszetvel s a krnyezetnkben jelentkez negatv erkkel szemben szksges kzdelemhez. A hit j viszonyt hoz ltre Istennel, a tvoli Isten kzeliv lesz, a mi Atynk, j kapcsolatot hoz ltre az emberekkel, a gylletbl szeretet lesz, j tulajdonsgok alakulnak ki bennnk, a rgi rtkrendnk, gondolkodsmdunk megvltozik, a gyengk ersekk lesznek, a sikertelensgbl siker, a feszltsgekbl bkessg lesz. Aki ezzel a lehetsggel l, az a hall llapotbl tment az letbe, nem jut tletre, rk lete van. A Jzus beszdnek befogadsa meghatrozza az ember jelent s jvjt egyarnt. A sttsg megktz ereje all felszabadulva Krisztus uralma al kerlt az, aki hittel veszi kijelentst. Ezt jelenti az j letre val feltmads a jelenval let keretei kztt, a jvben pedig a megjult bels prosul megjtott klsvel, vagyis el nem ml dicssges testtel. – Jzus jra az nneplyes formult hasznlja kijelentse megerstsre. Az j szituci, amely Krisztus igehirdetsvel elkezddtt a fldn a bn miatt lelkileg, vagyis Isten szmra halott emberek megeleventsre, letre keltsre nyjt lehetsget. Az j letet ajndkoz er Krisztushoz kttt, ltala adatik mr a jelenben itt s most. A megelevent, j letre szlt Krisztus felhatalmazst kapott az tlet gyakorlsra. az, akirl a prfcia szlt, a hatalommal megjelen Emberfia. A jv annak az eljvetelt hozza, amikor a sr laki is meg fogjk hallani a hangjt s ki fognak jnni a srbl. A feltmads egyetemes. Jzus szavra mindenki megmozdul, letre tmad. A sr nem rkre zrja be a maga lakit. Jzus a lelkileg halottakon kvl meg fogja szltani azokat is, akik testi llapotuk szerint – jobb hjn mondjuk gy – fizikailag, biolgiailag halottak, akik szmra a fldi let befejezdtt. A hall llapotban lvk a dicssges Emberfia szavra feltmadnak. Krisztussal minden ember tallkozik, s attl fggen alakul a tovbbi sorsa, hogy mire hasznlta a neki adott lehetsget. A feltmads a jt cselekvk esetben az rk letre szl, a gonoszt cselekvk esetben az tletre. Aki azzal azonosult, aki egyedl a j, az soha el nem ml let rszesv lesz, aki a gonosz eszkzv adta magt, az annak sorsban rszesl. Az ember szmra az let lehetsge Krisztus ltal adatott, ha nem l vele, az lelki ngyilkossg. Aki a j helyett a gonosz mellett dnt, az az let helyett a hallt vlasztotta. – Krisztus az tlet gyakorlsban is egy azzal, akitl a kldetst kapta. Az tlete nem nknyes, nem szeszlyes, nem szubjektv, hanem igaz, igazsgos, mert az tlbr funkcijban is annak akarata szerint jr el, aki nem szemlyvlogat, aki igaz, aki szeretet.

31–40. Bizonysgttel Jzus mellett.

Ennek a rszletnek a kzponti fogalma a martyria. Jzus nem maga tesz tanbizonysgot nmagrl. Nem szl maga mellett, hanem az, aki igaz, s hiteles a bizonysgttele, vagyis a mindenhat s mindentud Atya. Jzus kijelentsnek hitelessgt az Atya garantlja, az ember megszabadtsnak ily mdon szilrd az alapja. Kt tan kellett minden vits gyben val dntshez (5Mz 17:6; 19:15). Jzus mellett fldi tan is szlt. Keresztel Jnos tbbszr is megismtelte bizonysgttelt (Jn 1:7; 19:20.26; 19:35–36). Jnos az igazsgrl, az igazsg mellett tett tanbizonysgot. Jzus Jnos kldetst igazolja, jelentsgt megvilgtja. A Keresztel mltatsa hirdeti Jnos kldetsnek idhz s helyhez kttt voltt. megvilgtotta a bnbnat s megtrs tjt, rmutatott arra, aki nemcsak fklya, hanem az igazi vilgossg, a fny forrsa. Jnos jelentsge relatv, mint ilyen, elismert, aki azonban t akarja abszolutizlni s nem jut el ahhoz, akit Jnos hirdetett, annak szmra nem rte el kldetse a cljt. Jnos kldetse akkor hasznos az embernek, ha nem rtkeli t tl, hanem elindul azon az ton, amit megvilgtott, mint g s vilgt fklya. Nem Jzusnak volt szksge Jnosra, hanem krnyezete tagjainak, a npnek, azrt, hogy megvilgtsa a Krisztushoz vezet utat. Mellette nagyobb tanbizonysgok szlnak, mint Jnos. Azok a tettek, amelyeket az Atya bzott r, hogy vghezvigye ket. Ezek a tettek messisi jelek, amelyek a prfcik ltal megjvendlt Krisztust hirdetik (Mt 11:4; Lk 7:22). Az Atya gy van mellette, hogy nemcsak elindtotta messisi munkja vgzsre, hanem szntelenl vele van. Az a bizonysgttel, amely megkeresztelkedse alkalmval megszlalt mellette, rvnyes egsz fldi plyjra. Az Atytl val tanbizonysg a Jzus imdsgra kirad, vlsgos helyzetben lv emberek helyzett gretesen megvltoztat szabadt er. ugyan az esemnyek htterben marad Jzus messisi munkja sorn, de rejtetten, Jzus ltal jelenval. Istennel kzvetlenl nem tallkozhat az ember (5Mz 4:12), de kegyelmbl kzvetett mdon Jzus ltal igen. Aki nem hisz azonban benne, az elzrja magt attl a lehetsgtl, hogy az l Istenhez eljusson, vele kzssgben legyen, t megismerje. Krisztus egyedl az, aki hiteles istenismeretet ad, a hozz vezet utat megnyitja, a vele val kzssget biztostja. A hitetlensg tragdia az ember szmra. Az szava azrt nem lett letforml erv Jzus kortrsai kzl sokak szmra, mert nem hittek benne. megvilgtja a baj okt, hogy tudatostsa bennnk s ezzel biztostsa a vltozs, a vltoztats lehetsgt. Jzus hirdeti, hogy rendezetlen az Istennel val kapcsolatuk, felsznes az ighez val viszonyuk, azrt, hogy rendbe hozhassk azt, ami nincs rendjn. Helytelenl kutatjk az rsokat. Ftyol van a szemkn, eltompult az rtelmk, kemny a szvk. A tiszta lts, a megvilgostott rtelem, a nyitott szv alkalmas az rs zenetnek megrtsre. Az rs alapjn vlik elnyerni az rk letet. Az rs azonban Krisztushoz vezet, rla szl. Aki az rst alzatos szvvel, engedelmessgre ksz llekkel tanulmnyozza, az eljut ltala Krisztushoz, aki azonban a maga ktes rtk llspontjt akarja vele bizonytani Krisztussal szemben, az nem nyer letet belle. Az rs Krisztusrl tesz bizonysgot, aki ltal elnyerhet az rk let. Az megllaptsa ellenfeleivel kapcsolatban negatv: „ti nem akartok hozzm jnni, hogy rk letetek legyen”. Az rs kulcsa Krisztus. nem kerlhet ki annak, aki az rk let rszese kvn lenni, s az rs igazi ismerje. A kijelentett s az rott Ige nem llthat szembe egymssal. Aki ellenll Krisztusnak, aki nem akar odamenni hozz, az nmaga ellen vt, nmagt fosztja meg az rk lettl. Az rs funkcija az, hogy Krisztushoz vezessen, Krisztus funkcija, hogy letet ajndkozzon, az ember funkcija, hogy ksz legyen Krisztushoz jnni, az let forrshoz.

41–47. Elismerst emberektl nem kapok.

Amint az elz rszlet kulcsszava a martyria volt, gy ennek a szakasznak a tmja a doxa. Azonban a doxa itt nem a fogalom elsdleges jelentsnek rtelmben szerepel, hanem msodlagos jelentse szerint: „tisztelet”, „elismers”. Jzusnak mint az Atya kldttnek a felismerse, elismerse, tisztelete itt a prbeszd tmja. Ahogyan Jzusnak az emberi bizonysgttelre nincs szksge, gy nincs szksge az emberi elismersre sem, kortrsaival ellenttben, akik az elismerst hajhsztk, az emberek rszrl megnyilvnul, az ntudatukat nvel tiszteletet. Jzus mentes minden egoista trekvstl, teljesen fggetlen az emberek vlemnytl. Viszont trgyilagos kpet ad arrl, hogy mi a httere a vele szemben tanstott negatv magatartsuknak. Jzus ismeri az embert, tltja ellenfeleit is. A hiteles kp rluk ez: „Isten, szeretete nincs meg bennetek”. Elzrtk nmagukat Istentl csak az rs betjig jutottak el az rs Ura helyett, s nmaguk igazolsig Isten bnbnatra, megtrsre szlt hangjnak hallsa helyett. Az rs Urnak ignye eltt bezrkztak, amely sszefoglalva a szeretet ketts parancsban konkretizldik. Isten szeretetnek hinya az embert elvlasztja Krisztustl. Jzus ketts jelt ad ellenfeleinek arrl, hogy Isten kldtte: az egyik mindentudst hirdeti, tudja, mi van az emberben. A msik: a mindentudst nem ellennk, hanem rtnk, emberekrt hasznlja fel. szinte kpet ad az ember el nmagrl s nmagukrl. A helyes emberismeret, a j diagnzis eredmnyess teheti a terpit. Jzus elismerse, az befogadsa sszefggsben van az Atya szeretetvel. az Atya kldtteknt jtt, az megbzottjaknt szlt, hirdetve ignyt. Ha ms jn s ms jtt, azt elfogadtk, ugyanis azonos volt az llspontjuk (Jn 3:31; 1Jn 4:5). Jzus ltal a mennyei zenet szlalt meg, amely fordulatot vr az embertl; ms ltal az azonos hang szl, a fldi, e vilgi beszd hangzik, amelyre r vannak hangoldva. Az ellensg, a Stn, a hazugsg atyja nagy csalrdul knl hitvnysgokat, lovat ad az ember al Istennel szemben. Az ekeinos itt elssorban azt jelenti, aki kezdetben hazugsg ltal ejtette meg az embert, s azta is ezzel a mdszerrel igyekszik sikereket elrni nla. Az nteltsg, az nimdat s emberimdat akadly a Krisztushoz vezet ton. Ahol Isten dicstse helyt az ndicsret s egyms dicstse foglalja el, ott a Krisztus irnti bizalom nehezen szletik meg. „Hogyan hihetntek ti nbennem, mikor egymst dicstitek, Isten dicstsvel pedig nem foglalkoztok?” Jzus korban a ltszatkegyessg foglalta el az igazi istenflelem helyt. Az emberek elismer hangja httrbe szortotta az Isten hangjt (Mt 23:5–7). Az volt fontos, hogy ki vagyok az emberek szemben. De hogy ki vagyok az Isten szemben, az mellkes. Jzus figyelmezteti ellenfeleit arra, hogy ne ltassk magukat. A benne s ltala megszlal Atya ignye ell ne trjenek ki, mert a szmads napjn azok lesznek a vdlik, akikre val hivatkozssal kitrnek a hitre szlt zenet ell: Mzes, vagyis az szvetsgi iratok s szemlyek. Az szvetsg iratai Krisztust hirdettk, a szabadtrl tettek bizonysgot. Az rs tekintlye mg nem lehet elbjni Krisztus ell, sem Krisztus nevre hivatkozni az rs ignyvel szemben. Az szvetsg s Krisztus nem jtszhat ki egymssal szemben.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!