Jn. II. RSZ
Jn. 2,1–12. A knai menyegz.
A szinoptikusoknl nincs paralelje a knai csoda trtnetnek. Elbeszlsnek mdja megfelel a csodaelbeszls formlis kvetelmnyeinek, stlusban s szerkezetben egyarnt. Stlusa novellaszer, szerkezete jl tagolt. Az 1–2. vers bevezets, a 3–5. elkszts a csodra, a 6–8. versek a csoda ismertetse, a 9–10. versek a csoda bizonytsa a csodra reflektl ember ltal, a 11–12. szerkeszti megjegyzs s tjkoztats. Ezt az n. „luxus-csodt” csak akkor tudjuk helyesen rtelmezni, ha Jzus istensgrl szl bizonysgnak tekintjk. A csoda minden mozzanatban annak a jele, hogy a szavak s a tettek mgtt tbbet kell keresnnk, mint amennyi abbl els hallsra rthet s els ltsra lthat. Krisztus kerl az ertlenn lett, megresedett zsid szertarts helyre, ajndkozva a megtisztulsra szolgl kvedrekbe nttt vz borr vltoztatsa ltal az evanglium tzt s az er lelkt (Jn 1:17), amely bsgvel s jsgval minden eddigi dolognak fltte van. Jzus tvltoztatja Keresztel Jnos megtisztulst hirdet keresztsgnek vizt” „borr”, amely ksbb az j szvetsgkts, a Krisztus ldozatt hirdet rvacsornak egyik jegye. Krisztus vre tisztt meg minden bntl (1Jn 1:7). Az j szvetsgktst, Krisztus ldozatt hirdeti a ksbbiekben a kehelybe kitlttt bor (Mk 14:24 par.). gy rthetjk meg az rjra val utalst – mr itt, messisi munkjnak kezdetn –, amelynek elszr el kell jnni. Az rja az Atya tmutatsa szerint alkalma annak, amikor az j szvetsg megktst jelent engesztel ldozat vre kiontatik. Ezt jelzi az az ra, amikor a kvedrekbe nttt vz borr lett. A trtnet idmeghatrozsa az 1:43-hoz kapcsoldik. Kna nem a Nzrettl szakra, mintegy rnyi t tvolsgra lv KFR-Knna, mint ahogyan a 17. szzad ta nmelyek gondoltk, hanem Kirbet-Kna. Ez a helysg Nzrettl szakra, mintegy 14 km-re van, a hagyomny szerint Ntnael vrosa. Az esemny kerete egy menyegz, vagyis egy csaldi nnep. A menyegz rmnnep Izrelben, mint ahogyan ms npek krben is. A hzassgra lp, egyms szmra eljegyzett fiatalok pros letnek megkezdst jelenti az nnep. A hzassg egybknt magnjogi intzmny. Miutn a jegyesrt az elzleg megllaptott sszeget, illetve szolgltatst megfizettk (5Mz 22:29; 1Mz 29:20.27; Jzs 15:16; Br 1:12; 1Sm 17:25), megtrtnt a hzassgkts, amely nnepsggel volt egybektve. Az nnepsg, a lakodalom legfontosabb-rsze volt a menyasszony tvitele atyja hzbl frje hzba. A vlegny diadmmal volt felkestve (n 3:11; zs 61:1) s bartai ksretben ment el a menyasszony hzhoz. A menyasszonyt szp ruhkba ltztettk s rtkes kszerekkel dsztve magt (Zsolt 45:14k.; zs 61:10), leftyolozva vrta a vlegnyt (nekek 4:1.3; 6:7). A menyegz napjn, mieltt beesteledett volna, a vlegny megjelent bartaival egytt jegyese hzban. Ezutn a menyasszony trsnivel egytt kvette a vlegnyt annak atyjhoz, csaldjhoz. A lakodalmas menet az utckon vgan nekelt s tncolt (Jer 7:34; 16:9). j otthonba a menyasszonyt fklyafny mellett ksrtk. Ezutn kerlt sor az nnepi tkezsre (1Mz 29:22; Br 14:10): Az eskvi lakomt ltalban a vlegny hzban tartottk: ht napig tartott, de kt htig is elnylhatott. A szegnyeknl azonban csak ktnapos volt az eskv. A hzastrsi let a menyegzvel kezddtt, az nnepsg els jszakja volt a nszjszaka. A nsznpnek nem kellett vgig kitartani az nnepi alkalmon, azonban a nsznagytl ezt elvrtk. A tbbi meghvott vendg szabadon jhetett-mehetett: A menyegz a teremtsben adott rend vllalsnak jele s az eljvend rmteljes eszkhatolgikus kor hrnke. – Mria, Jzus anyja, Jzus s tantvnyai is jelen voltak ezen a csaldi nnepen, amelyen a korabeli szoksok szerint a rokonok, bartok s szomszdok is megjelentek. Mria valsznleg rokoni kapcsolatban volt a csalddal. Taln innen rthet, hogy otthonosan mozog a hzban. Jzus tantvnyain ltalban a tizenkettt rtjk, gy szerepelnk a 6:67.70-ben is. Jn nem kzli valamennyi tantvny elhvst, csak a tipikus esetekrl tudst. Jzus s tantvnyai benne lnek az letnek abban a keretben, amelyet az ember a teremtsben kapott Istentl, nem kapcsoljk ki magukat npk kzssgbl. Jzus s tantvnyi kre nemcsak ott jelenik meg, ahol baj van, hanem ott is, ahol rm s boldogsg. – A csoda elksztse. nnepls kzben elfogyott a bor, amely pedig hozztartozott az nnepi alkalomhoz. Mria Jzushoz fordul, segtsget, csodt vr tle. Az evangliumban nem ez az egyetlen hely, ahol Mria szerepel (Jn 6:42; 19:25), de rdekes mdon nem nv szerint, br trtneti alakjrl ktsgtelenl tud az evanglista. Mria Jzussal csak a tnyt kzli, amikor elfogyott a bor. Elvrja azonban, hogy nyilvnosan lpjen fel ennek a kellemetlen helyzetnek a megszntetsre. Jzus szavaival azonban eszmlteti anyjt: ti emoi kai soi gynai egy meglehetsen szles krben elterjedt npies beszdmd fordulata, amelynek elutast jellege hangslytl s a krlmnytl fggen klnbz mdon lehet ers vagy kevsb ers, az aamah li vlk hber formula megfeleljeknt. Ez a formula nem egyszer s mindenkorra jelenti a kzssg megszaktst, az elutastst, hanem csupn az ppen szban forg konkrt esettel kapcsolatban (Br 11:12; 2Sm 16:10; 19:22; 1Kir 17:18; 2Kir 3:13; 2Krn 35:21; zs 3:15; 22:1; Jer 2:18; Hs 14:9.). A gynai megszlts nem tiszteletlen (v. Bauer, gyn), azonban mgis vilgos jelads Jzus rszrl anyja s a kzte lv klnbsgrl, mivel anyja tlpi hatskrnek hatrait. Mria pratlan jelentsg szolglata nem jelent jogot ahhoz, hogy Jzust csodattelre felszltsa. Jzust nem emberi sztnzsek hatrozzk meg tetteiben, hanem az Atya akarata. A prbeszd megfogalmazsa kifejezi azt a bels feszltsget, amely a dialgust jellemzi (v. Jn 5:19.30; 7:6; 8:25). Az ra itt a kairos rtelmben szerepel, ti. valaminek az alkalma. Ha kevs id mlva az hajnak mgis eleget tesz Jzus, az nem azt jelenti, hogy ellentmondsba jutott nmagval, hanem csupn azt, hogy engedelmeskedik az Atya akaratnak, kveti Isten tmutatst, indttatst nyert a csoda megttelre (Jn 7:6.13). – Mria megrti Jzus szavt, s a szolgkat Jzus szava irnt val felttel nlkli engedelmessgre biztatja. Nem vilgtja meg a szveg, hogy Mria milyen kapcsolatban volt a hz lakival. Rendelkezsbl nyilvnval az a bizonyossg, hogy Jzus valamilyen mdon segteni fog. A szolgkat arra kszti fel, hogy ha rthetetlen lenne is szmukra az tmutats, akkor is kvessk. Mria megvilgtja a szolgkhoz szl szavaival azt, hogy miknt kell az embernek Jzus szavt fogadni. Jzus kijelentse irnti engedelmessgre indt. A csoda megtrtnik a prbeszd utn. Ebben a csodban nemcsak a vz borr vltoztatsn van a hangsly, hanem azon is, hogy ez rendkvl nagy mennyisg vzzel trtnik meg. Jzus a zsidk tisztasgi trvnynek megfelelen elksztett hat kvedret sznltig tele tlteti vzzel. A mtrts grg mrtkegysg a hber bthnak felel meg. 1 bth 39 l. gy egy kvederbe – attl fggen, hogy 2, illetve 3 metrta rtartalm-e – 80, illetve 120 liter vz frt. Az a tny, hogy Jzus a kvedreket resen tallja – oda vannak ugyan lltva, de resek –, azt mutatja, hogy a trvny elrst megtartjk, de csak formlisan. Emellett a kvedrek szma azt jelzi, hogy mg a ht a teljessg szma, addig a hat a mg be nem teljesedett dolgok szimbluma. A rgi szvetsges np tisztasgi trvnye csak ritulis tisztasgot teremthet, ennl azonban tbbre van szksg. Jzus kvnsgra az res vedrek sznltig megtelnek. A szolgk ketts parancsot kaptak. Az els utn a msodikat is teljestettk. Jzus emberi eszkzk ltal vgzi csodlatos munkjt. Nem lltja flre az embert, hanem megszltja, ignyli szolglatt. A teremtett emberrel kzli tmutatst, ltala vgzi emberek javt jelent munkjt. Jzus messisi kldetse kezdetn gy jelentette be ignyt az emberre, hogy jelt adta a teremtett vilg elemeire kiterjesztett ignynek. A vz a flddel, tzzel s levegvel egytt a teremts selemeihez tartozik. Jzus a teremts elemeivel rendelkezik, van hatalma ahhoz, hogy cljnak megfelelen hasznostsa, megvltoztassa azokat. Az elemek feletti hatalmval, a vz borr vltoztatsval azt jelzi, hogy gy avatkozik bele a teremtett vilg elemeinek rendjbe, hogy munkja nyomn rm s boldogsg vr az emberre. Klvin sszefggst lt Jzus csodatettnek kerete s a csoda kztt. Nagy dsze – gymond – a hzassgnak, hogy a menyegzi lakomt Krisztus nemcsak a maga jelenltre mltatta, hanem els vghezvitt csodjval is felkestette. Jzus azt hirdeti, hogy biztostja a felttelt annak, hogy a hzassg, rm s boldogsg llapota maradand legyen. Isteni erejvel olyan vltoztatst visz vghez, amely j rtelmet ad az letnek, a termszetes, a teremts rendjvel egytt ajndkozott lethez adja az jjteremts, az eljvend rmteljes korszak erejt, s ennek szimbluma a bor. A csoda vghezvitelnek kerete msrszt azt hirdeti, hogy megjtja s teljess teszi a rgi tisztasgi rendet. A mzesi trvnyt, az szvetsgi rendet szimbolizl kvedreket megtlteti, s azok borral teltdnek meg, amely az evanglium jelkpnek is szmt. A bor mr a grgk eltt is a prftai lelklet itala volt. Jzus a rgi helybe jat teremt. A trvnyt tisztel npet az evanglium lelkletvel ajndkozza meg. Ennek az ajndknak az alapja az ldozata. Az j szvetsgktst hirdeti Jzus els messisi csodja, s annak ldsos kvetkezmnyeit jelzi. A kvedrekbe kerlt bor Jzus vrt, az ldozatt hirdeti a ksbbi rvacsora egyikjegyeknt. Jzus vre, az ldozata az j szvetsges np szmra a tisztasg, a boldog, rtelmes s tartalmas egyni s csaldi let forrsa. A bor Jzus vrnek, az j szvetsg vrnek szimbluma. Jzus els messisi csodja hirdeti azt a dnt jelentsg vltozst, az dvtrtnetnek azt a fordulatt, amely Jzus megjelensvel bekvetkezett. A bor – a csoda ltal – Jzus hallt jelzi, halla pedig Isten megvlt munkjt hirdeti. A tantvnyok elhvsa utn kvetkez harmadik napon hirdeti Jzus az dvtrtnet dnt jelentsg esemnyt. A csoda vghezvitele titok, a kvetkezmnye nyilvnval. A paradoxon a megfogalmazs alapjn rzkelhet, a szolgk a vzbl mertettek, amely igen j borr lett. Az a szoks, amelyrl a nsznagy a bor megkstolsa utn szl, sem az kori, sem a mai gyakorlatbl nem ismeretes, inkbb csak egy humoros megjegyzs. Jzus rejtetten, minden feltnst mellzve viszi vghez munkjt emberi eszkzk ltal. Errl bizonysgot tesznek mindazok, akik annak ldsaiban rszeslnek.
A csoda rtkelse. Az esemny visszhangjrl alig esik sz. Csak a tantvnyok reflexijt ismerjk a nsznagy mondatn kvl. – Jzus csodjt gy vitte vghez, hogy szemlye rejtve maradt. Nem reklmozta nmagt. csak szlt, a szolgk szavnak engedelmeskedtek, s ekzben hatott rejtetten, de megtapasztalhat mdon Isten mindenek felett val ereje, amely a teremtett elemeket megvltoztatja. A kijelents, Jzus szava elindt egy olyan folyamatot, amelyben a teremtett vilg elemei s emberei az jjteremts eszkzeiv lesznek s ldsaiban rszeslnek. Mindenki rszeslhet a Megvlt rejtett munkjnak ldsbl. Szemlynek titka rejtve marad sokak szmra, tantvnyai azonban megersdnek hitkben. Jzus messisi munkjnak kezdetn az els jel ltal azt hirdeti, hogy a teremtett vilg szmra az rmet, a boldogsgot hozta. Krisztus az ember szmra nem a flelmetes, a megsemmist hatalom, hanem a teremtett vilg elemeit emberi eszkzk ignybevtelvel talakt, szemlyt elrejt, munkjt megtapasztalhatv tv r. – Jzus kzelsge s munkja fokozza a tantvnyok irnta val bizalmt. Mellette ott voltak azok, akik szavra, illetve mg Keresztel Jnos tmutatsra indultak el utna, kvettk t. A hit ltja a csodt, a csoda megersti a hitet. Jzus kveti egyre mlyebben hisznek benne, s gy egyre tbbet ltnak meg belle. Az elbeszls egy rvid hradssal zrul, amely ismerteti Jzus tovbbi tjt s tartzkodsi helyt. Kapernaumba, a mai Tell-Humba vonul Jzus hozztartozival, testvreivel s tantvnyaival egytt. Mria ngy fia: Jakab, Jzsef, Jda s Simon kzl (Mk 6:3) ksbb Jakab lesz a jeruzslemi gylekezet vezetje. Jzus rvid ideig tartzkodott csaldja krben. Kapernaumi munkssgrl Jnos – a szinoptikusokkal ellenttben – semmit nem mond. Szerintem ppen azrt nem szl a kapernaumi esemnyekrl, mert azok mr kzismertek voltak az evanglium rsakor. – Az idmeghatrozs azt jelenti, hogy Jzus ez alkalommal csupn ideiglenesen tartzkodott Kapernaumban.
Jn. 2,13–22. A templom megtiszttsa.
A templom megtiszttsnak trtnett a szinoptikus evangliumokban is megtalljuk (Mt 21:12–13; Mk 11:15–17; Lk 19:45–46), azonban a trtnet idbeli elhelyezse ott ms. A szinoptikusok Jzus messisi munkssgnak utols idejhez tartoz esemnynek tekintik, a virgvasrnapi esemnyek sorba illesztve. Jnos az els, a kezdeti idejre teszi Jzus munkjnak. Az nem vits, hogy a hagyomny szilrd elemrl van sz. – Ha az evangliumok szerkezeti felptst figyelembe vesszk, s Jzus szenvedstrtnetnek esemnyeire is tekintettel vagyunk, akkor Jnos kronolgija tnik hitelesebbnek. A szinoptikusok ugyanis Jzusnak csak egyetlen jeruzslemi tjrl tudstanak, gy az utols ht keretbe illesztik bele mindazt, ami Jeruzslemhez kapcsoldik Jzus messisi munkssgbl. Jnos viszont tbb jeruzslemi tartzkodsrl is tudst Jzusnak, gy tbb lehetsge nylik az esemnyek kronolgiai sorrendjnek figyelembevtelre. Amikor Jnos Jzus munkssgnak kezdetre teszi a trtnetet, a szinoptikusoktl fggetlennek bizonyul, s kzlse a tnyek biztosabb ismeretbl szrmazik. Jzus az szvetsgi kultusz kzpontjnak, a templomnak a megtiszttsval kezdi meg harct a megrontott, megresedett kultusz s megromlott let ellen. Jzus megbecslte a templomot, s emlkeztette annak npt az zrkeds-nyerszkeds, az nzs jeleirl rulkod lelkletkre, amelytl meg kell tisztulni, amelynek misszii lelklett lehet s kell vltoznia. A templombl indul ki az, aki beteljesti a templomi kultuszt, meghirdetve azt a jelet, melynek alapjn felpti majd az j templomot. – A pska-nnep alkalma indtja Jzust arra, hogy kapernaumi tartzkodst megszaktva Jeruzslembe menjen, mint npnek, krnyezetnek tagjai is. A templom a tenger szintjnl kb. 700 mterrel magasabban fekdt. Ez az els nnepi tja Jzusnak Jeruzslembe ksretvel, tantvnyaival egytt. Az utazs esemnyrl s a megrkezsrl egyarnt szkszavan szl az evanglista, a lnyegre, Jzus jeruzslemi tapasztalatra s tettre irnytja olvasi figyelmt. Jeruzslem Izrel vallsos letnek kzpontja, Jzus itt hirdeti meg az eltorzult templomi kultusz tlett s az j grett. Izrel vallsos letnek centrumban szl a rgi kultusz vgrl s az j kezdetrl. Az nnepi alkalom megbecslse Jzus messisi munkja alapjn nyilvnval. megbecsli az Atyval val kzssg s a npe fiaival val tallkozs lehetsgnek alkalmt. Jzus el megdbbent kp trul a jeruzslemi templomban. A templom jobban emlkeztet egy heti vsr helyre, mint az istentiszteletre, az elcsarnokban, az n. pognyok udvarban rusokat tallt. A galambon kvl, amely a szegny emberek ldozati llata volt (3Mz 5:7; 12:8), ott folyt az krk s juhok rustsa, az idegen pnz bevltsa, mivel a templomadt sem rmai, sem grg pnzzel nem lehetett kifizetni. Az llatok rustsa s, a pnzvlts korbban az Olajfk hegyn trtnt, ami ott rendjn is volt, hiszen az nnepi zarndokok szma mintegy 125 ezer emberr tehet egy-egy nagy nnep alkalmval. A pskalakomt legalbb tz szemly kzssgben kellett elfogyasztani. Az nnepi zarndokok egy rsze magval hozta az ldozati llatot, msik rsze Jeruzslemben szerezte be. ltalban 20 szemlyre szmtottak egy brnyt. Az llatok rustst Kajafs fpapsga idejn vittk be a pognyok udvarba, ezt engedlyezte. Hanns fiainak zelmei Palesztinban botrnkoztatak voltak, azok a vsrcsarnokok s pnzvlt helyisgek is, amelyeket Hanns azrt tartott fenn, hogy a Sionon lv templomi bankot erstse vele. – Jzus Hanns fiainak zelmei ellen lp fel. Az llatokat nem puszta kzzel, hanem egy korbcsflvel zi ki. Ez azokbl a ktelekbl val volt, amelyekkel az llatok meg voltak ktzve. Az ott lv ktelekbl nhnyat sszefogva kezdett Jzus a templom megtiszttshoz. Az llatokkal val zrkeds s pnzvlts folyt azon a helyen, amely a npek fiainak kijellt helye volt. Izrel sokkal inkbb a maga knyelmre gondolt Jzus korban mr, mint a npek fiai irnti ktelessgre. Az ldozati llatokra s a templomad kifizetshez szksges pnz bevltsra is szksg volt, azonban mindebbl Jzus korra mr zrkeds lett. A templom az zrkeds szellemrl rulkodott a misszii lelklet helyett. A templom kpe Izrel lelki minsgt hven tkrzi. A npek fiai szmra nem maradt hely Izrel templomban. Izrel vallsos letnek kzppontjban, a jeruzslemi templomban messisi jel ltal hirdeti meg Jzus a jeruzslemi templom kldetsnek vgt s az j templom felptsnek grett. Jzus messisi jeladsa azt hirdeti, hogy a templom nem llhat az nzs, az zlet szolglatban, nem lehet az zrkeds helye. A npek fiainak helyt nem foglalhatjk el az ldozati llatok. A npek irnti felelssg helyt nem foglalhatja, el semmi ms. Knyelmi szempontok nem vlthatjk fel a misszii szempontokat. Jzus megtiszttja a templomot, eltvolttatja mindazt, ami nem odaval. Gesztusa azonban nem csupn annyit jelent, hogy Izrel istentiszteletnek meg kell julnia – ezt is. Ennl azonban tbbrl van sz ebben a messisi jelben. Arrl szl ez a prftai jel, hogy elrkezett a vge annak az istentiszteletnek, amelyhez ldozati llatokra van szksg. – A tantvnyok megemlkeztek az rs szavrl. A Messis tiszta istentiszteletet akar, mert szereti buzgn, nmagt felemsztve, Isten hzt. A tiszta istentisztelet alapja s ra az nmagt megemszt szeretet, nmaga felldozsa. A zsidk a messisi jel igazolsra szltjk fel Jzust. Hatalmi jelet vrnak tle, nmagt, tettt igazol csodt. A dbbenet s mulat utn, amikor abbl felocsdtak, felelssgre vonjk t. A zsidk a gg pozcijbl szlnak. Igazoltatni akarjk Isten Fit. Jzus els tallkozsa a zsidkkal jelzi azt a feszltsget, amely kezdettl fogva egsz messisi munkjn t vgig jellemezte ezt a viszonyt. Jzus krdskre, krskre rejtlyes mdon vlaszol: prfcival. Imperatvuszi formban elhangz jvendls, amely be is teljesedett rvidesen. A jvendlsnek ketts rtelme van. A zsidk lerontottk, elpuszttottk a templomot: Jzus testt, amely harmadik napra „felplt”. Hallba adtk Jzust, azonban nem maradt a hallban. Isten ntelt, elvakult npnek rombol akcija az egyik rsze a prfcinak, amelyhez hozzfzi az gretes rszt: pt munkjt. A templom az engedetlen np puszttst jelent tevkenysge ellenre felpl. Jzus kijelentst kptelensgnek tartottk a zsidk, mert a maguk racionlis szemllete alapjn prbltk megrteni, s mrlegelni az emberi lehetsgekbl kiindulva valra vlsnak eslyeit. A zsidk vitba szlltak Jzussal, s ktsgbe vontk szavnak hitelessgt. – Jzus nem vitapartnere az embernek, hanem a kijelents ajndkozja, aki bizalmat ignyel, hitet vr. A tantvnyok hittek az rsnak s Jzus szavnak. Az evanglium rjnak zrmondata nyilvnvalv teszi Jzus prfcijnak beteljesedst s ennek kvetkezmnyt. Amikor Jzus feltmadt a hallbl, eszkbe jutott a tantvnyoknak prfcija, amellyel meghirdette az tletes s gretes jvt. Isten gretnek a vonala halad tovbb, az ereje ert vett a pusztuls, a pusztts erejn, hirdetve a hallbl val let grett. Az let ellensge, a sttsg hatalma megronthatja, leronthatja a templomot, de meg nem semmistheti, mert Isten megvltoztatja a hall llapott. Jzus feltmadsa a hall ellenre val let tvlatt nyitotta meg az emberi nem szmra. A tantvnyok hittek az rsnak, amelyben az rs Ura elre hirdette dvzt tervt, s hittek Jzus szavnak, amely elre szlt kereszthallrl s feltmadsrl. Az rs szava s Krisztus szava sszhangban van. Ugyanaz a Llek ihlette az rst, mint amely Krisztus kijelentst. A tantvnyoknak eszkbe jutott Jzus beszde, s felttlen bizalom tmadt bennk az rott s hallott Kijelents irnt. Hittek a Jzusrl szl s a Jzus ltal megszlal kijelentsnek.
Jn. 2,23–25. A messisi jelek visszhangja.
A hely s az idmeghatrozs a perikpa bevezet versben az elz rszlethez kapcsolja ezt a rvid hradst Jzus tovbbi messisi munkjrl. Egyrszt Jzus els jeruzslemi munkssgnak jellemzse, msrszt bevezetje a kvetkez egysgnek. Az els summrium ez, amely sszefoglalja Jzus messisi munkja kezdeti idszakt. Az evanglista nem szmol be egyenknt Jzus csodirl, csak rzkelteti, hogy azoknak szma nem kevs. Az nnepen rszt vevk kzl sokan hittek Jzusban. A csoda ltal sokan elindultak utna. Nem ktsges azonban, hogy Jzus azt a hitet, amely a csoda nyomn szletett meg, nem tartja valdi hitnek. Lehettek azonban az nnepi zarndokok krben olyanok is, akik l hitre jutottak az nnepi esemnyek alapjn. A sokasg nagy rsze azonban inkbb csak szimptijval tnteti ki, mint felttel nlkli bizalmval. Jzus tlt az emberen, mindenek feletti tudsa alapjn helyesen rtkeli az nnepi esemnyeket, t nem vaktja el a sokasg rokonszenve. Ismeri az embert, jobban, mint ahogyan az ember nmagt (Zsolt 139:1kk.; Jer 17:10). Olyan kpessggel rendelkezik, amely Isten kpessge. Tudja, mi van az emberben, elle nem lehet elrejtzni. Lelki szemei eltt semmi s senki nincs elrejtve.
Jn. III. RSZ
A 3. fejezettel kezddnek el Jzus prbeszdei az evanglium keretn bell. Jzus kedvelte a prbeszdes tantsi formt. A beszdek vagy az elbeszlanyag keretein bell szerepelnek, vagy egy-egy csodhoz kapcsoldnak. – Jzus els prbeszdei lelkigondozi beszlgetsek. Ezeket kveti ksbb a zsidkkal folytatott polemikus vitk sorozata. Az rstudk s a Nagytancs kpviseli egysges tborknt szerepelnek. Az evanglista arra trekszik, hogy Jzusnak a Galileban, Jeruzslemben s Jdeban vghezvitt els munkssgrl szl hrads mellett az egyes emberekkel folytatott beszlgetseirl, Jzusnak az egyes emberekkel val szemlyes tallkozsairl is hrt adjon, tjkoztasson. Hangslyozni kvnja, hogy Jzus az egynekkel val foglalkozst is ugyanolyan jelentsnek tekinti, mint a nagy sokasg krben vgzett munkt. Nikodmus szemlye a zsid rstud rteg reprezentnsa, ltala ez a rteg tallkozik Jzussal, a samriai asszony pedig a flpogny rteg s a ni nem kpviseljeknt. Mindkt prbeszd rendkvl jelents tmt vet fel.
Jn. 3,1–21. Jzus s Nikodmus.
Nikodmus szemlyben Izrel tantja keresi fel Jzust, Izrel tantjval folytat prbeszdet. Voltakppen a beszlgets gazdag tematikja trja fel rviden az egsz evanglium tartalmt. A 16. vers az evanglium tmr sszefoglalsa. Jzus rendkvl jelents kijelentse kerl ezzel az elbeszls kzppontjba oly mdon, hogy a tovbbiakban mr mellkess vlik voltakppen az elbeszls kerete. Nincs is sz arrl, hogy mi volt Nikodmus reflexija Jzus kijelentsre a tovbbiakban A 13. verssel tulajdonkppen egy krisztolgiai-szoteriolgiai beszd kezddik, amelyben Jzusrl mr csak 3. szemlyben van sz. – Nikodmus a flig-meddig hv tpusa Izrel krben. Jnos arrl tesz bizonysgot, hogy Jzus kveti nem csupn a halszok, vmszedk s bnsk kategrijbl kerltek ki.
1–12. Az jjszlets titka.
A Nikodmusrl szl trtnet azt hirdeti, hogy Jzus az egyetlen, aki az dvssgre vezet utat ismeri s ajndkozza. az egyetlen, aki a zsidknak a teljessget jelenti s hozza. Nikodmus a csodlkoz ember tpusa azokkal szemben, akik elindultak Krisztust kvetni. Jzus csodja hatssal volt r, krdseket vltott ki belle. a Nagytancs egyik tagja, szemlyben a zsidsg hivatalos testletnek kpviseljvel tallkozik Jzus. Neve a grgknl gyakori, de Izrelben is elfordul ebben a korban. Az evangliumban mg kt helyen tallkozunk vele (Jn 7:50k. s 19:39). A Nagytancsnak ahhoz a rszhez tartozik, akik hittek Jzusban a ksbbiek sorn (Jn 12:42). Az, hogy jszaka kereste fel Jzust, nem csupn a zsidktl val flelem miatt trtnt (Jn 19:38), hanem azrt is, mert a zsid rstudk igen szvesen tantottak s beszlgettek a ks jszakba nyl rkban. Nikodmus azokkal a szavakkal kezdi a beszlgetst, amelyek arrl tesznek bizonysgot, hogy elismeri Jzust rabbinak, olyan tantnak, akinek tekintlye nem azon alapszik, hogy odatartozik valamelyik nagy trvnytant iskoljhoz, hanem azon, hogy kzvetlenl Istentl kapta a kldetst s a meghatalmazst. Nikodmus Jzusban azt a tantt ltja, aki pratlan mdon az, vagyis az egyedli, a minden tant fltti tantmester, ahogyan az 1:21 szerint a „prfta” meghatrozs szerepel. Jzus tettei alapjn jutott arra a meggyzdsre, hogy benne Izrel pratlan jelentsg tantja jelent meg. Nikodmus azt is nyilvnvalv teszi hogy ezzel a vlemnyvel nincs egyedl. Mivel tbbes szmban fogalmaz, nyilvnvalan annak ad hangot, hogy meggyzdsben msok is osztoznak, nevkben is szl. Kellett teht lenni a jeruzslemi vezet emberek tborban egy olyan krnek, amelyre Jzus nagy hatssal volt, s kezdetben egyltaln nem tanstottak elutast magatartst vele szemben. Nikodmus bizonysgttele mindenkppen elismer nyilatkozat, azonban mg nem hitvalls, nem a Krisztusrl szl bizonysgttel. Az ugyanis, amit rla mond, hogy ti. Isten van vele, az rvnyes az szvetsg tbb jelents alakjra is, gy pl. Mzesre (2Mz 3:12) s Jeremisra (Jer 1:19). Az anthen „fellrl”, „jonnan”. A fogalom mindkt jelentse arra utal ebben az sszefggsben, hogy az embernek olyan gykeres megvltozsra van szksge ahhoz, hogy Isten orszgban rsze legyen, amelyet a sajt kpessgei alapjn nem tud elrni. A fellrl val szlets az jonnan val szlets. A grg anthen fogalom ketts jelentse alapjn kifejezd szjtk sem a hber, sem az arm fogalom alapjn nem rvnyesl. Az jjszlets a mennyei llampolgrsg felttele. Luther a Vulgata szvegt kveti fordtsban akkor, amikor az jonnan szlets” mellett dnt a „fellrl val szlets” helyett. A grg fogalom ugyan mindkt fordtsra lehetsget ad, azonban a mgtte lv arm, illetve hber fogalom „a fellrl” val szlets jelentst foglalja magba. Jnos abban az rtelemben hasznlja a „fellrl” kifejezst itt, mint ahogyan Jak levelben is szerepel (Jak 1:17; 3:15.17), s az evanglium tovbbi rszleteiben is (Jn 3:31; 19:11), hogy az a „fellrl” az Isten vilgt s az j munkjt, kegyelmnek ajndkt jelenti. Jn evangliumban a bnbnat, megtrs fogalma helyett a hellnista vilg olvasira val tekintettel szerepel a „fellrl”, illetve „az jonnan” szlets. Mindkt kifejezs ismert szmukra. Nikodmus flrerti Jzus mondatt. Nem a „fellrl” hatrozt ragadja meg, hanem fldi, termszeti folyamatra gondol. Jzus lelki folyamatrl beszl. A farizeusi gondolkodsmd hatrozza meg dnten Nikodmust, s annak korltait kptelen feladni a Jzussal folytatott prbeszdben. t az foglalkoztatja, az izgatja, mit kell tennie azrt, hogy Isten orszgba bemehessen. Jzus vlasza zavarba hozza, ugyanis nem szl egyetlen szt sem arrl, hogy neki brmit is tennie kellene, hanem arrl beszl, hogy egsz lnye, az egsz lete gykeres megjulsra van szksg. Az, amirl itt sz van, az emberileg teljesen lehetetlen, nem tartozik az ember lehetsgei kz. Az ember a maga adottsgai alapjn nem teljestheti Isten ignyt. Nikodmus krdssel vlaszol Jzus kijelentsre. Ezrt Jzus vlaszban mg erteljesebben azt hangslyozza, hogy az jjszlets Isten erejnek a minden emberi rtelmet fellhalad munkja az emberi letben. A megolds nyitja teht Isten, aki j lehetsget biztost Krisztus ltal, az eljvetelvel kezdd korban az embernek. Ezt vilgtja meg Jzus azzal, hogy a gennth anthen helyett vlaszban a geennth hydatos kai pneumatos kifejezst hasznlja. Az elz meghatrozst konkrtabb teszi. Ezzel egyrtelmv teszi azt, hogy az jjszlets csoda, a csoda felttelt, a csoda megvalsulst a pneuma biztostja, a lthatatlan, de relis, valsgos mennyei energia, Isten ereje.
A pneuma Jn evangliumban nem az idealista filozfia tantsnak rtelmben hasznlatos. A pneuma ugyangy, mint a hber ruah az emberi ltmdban is a „leheletet”, „lelket”, „szelet” jelenti, de jelenti az ember fltti isteni ert is. A pneuma az emberi keretek kztt lthatatlanul jelentkez isteni, az ember fltti, rejtlyes valsg. Tbb, mint amire az ember kpes, fltte van az emberi, a termszeti lehetsgnek. Isten s az ember kzssgnek biztostja (Jn 4:24). A pneuma hasznlatos Isten lnynek jellsre: Termszetesen ezt nem szabad gy rtelmeznnk, mint egy Isten ltrl, lnyrl szl defincit. Arrl van itt sz csupn, hogy Isten ms, mint a testi, az anyagi vilg, s a vele val tallkozsnak a lehetsgt maga biztostja az ember szmra, a testi, anyagi vilg realitsaitl fggetlenl. Jnosnl viszonylag ritkn van sz a pneumrl. Az 1:32–33-tl eltekintve, ahol a pneumrl, mint mitolgiai nagysgrl van sz, gy tesz bizonysgot Jnos evangliuma, mint aki a hv letnek s a gylekezet ltnek az alapja: isteni hatalom (Jn 3:5k..8). Megmutatja a pneumnak az igazsggal (Jn 4:33k.; 14:17; 15:26; 16:13) s az lettel (6:35–51) val kapcsolatt. Jellemzje az, hogy lv tesz (Jn 6:63), vagyis ltrehozza a keresztyn letet, a kijelents ltal megalapozott eszkhatolgikus egzisztencit. Ez ellenttben van a sarxszal, „a testtel”, a vilg szmra tulajdonkppen nem lthat (Jn 14:17). A rgi keretekben jelenik meg az j: Jzus beszde alapjn szletik, s valsul meg az ember j, eszkhatolgikus egzisztencija, keresztyn lete, az ltal a beszd ltal, amely pneuma s z (Jn 6:63). Az evangliumban teht a pneuma funkcijra kerl elssorban a hangsly. Jzus kijelentst a pneuma foganatostja az emberben lthatatlanul, de megtapasztalhat mdon. Jzus meghirdette azt a korszakot, amely a Llektl val szlets s a vzkeresztsg kora. Errl a korrl mr az szvetsgi prftk is jvendltek. Ez 36:25k.; s ms helyek is sszekapcsoljk a vzkeresztsget s a Llek elnyerst. Jnos evangliumban a Llek munkjra esik a dnt hangsly. A keresztyn gylekezet ebben ltta az jat Jnos keresztsgvel szemben (Jn 1:26.33), amelynek a jelentsgt ez vitn fell meghaladta. Ezrt a 6–8. versben mr csak a Llektl val szletsrl beszl. Ez azrt rthet, mivel itt a Llek jelentsgt kvnja hangslyozni. Nemcsak azrt, mert a hangsly valban azon van, hanem azrt is, hogy vjon a vzzel val keresztsg mgikus rtelmezstl. A Llek a keresztsg objektv tnyezje, aki hit ltal hat, munklkodik a megkeresztelt emberben. Keresztel Jnos gy hirdette meg a Messist, hogy nem vzzel, hanem Szentllekkel keresztel. Jnos szmra a keresztsg az dvssg skramentuma, amely a bnbn embernek bnbocsnatot ajndkoz, s ltala rszt Isten orszgban. Jzus szmra ezzel szemben a vzkeresztsg nmagban vve nem az egyedli rvnyes dveszkz. Aki Isten orszgba akar jutni, annak radiklis megjulsra van szksge, jjszletsre, amely a Llek ltal megy vgbe. Arrl van teht itt sz, hogy Jnos evangliuma Jzus ignyt kornak ismert fogalmval fejezi ki. A termszeti embernek gykeres megvltozsra van szksge. Ez a gykeres megvltozs Jzus ltal lehetsges. A Jzussal val kzssg azonban az ember szmra nem azt jelenti hogy feladja ember voltt s isteni lnny lesz (ez a lnyeges klnbsg Jzus tmutatsa s a misztriumvallsok tantsa kztt), hanem azt, hogy a maga ember voltban Isten ignynek megfelelen vltozik meg. A fellrl, illetve jonnan szletett ember szemllteti Isten kpt, ltala kibrzoldik Krisztus. Csodrl van sz. Ezt ersti meg egy antithetikus idzettel. Az antithzis parallelizmus membrorum formjban teszi nyilvnvalv Nikodmusnak s az evanglium minden olvasjnak, hogy radiklis klnbsg van a test vilga s a llek vilga, a testtl szletett s a Llektl szletett let kztt. Az ember ltmdja jelenlegi helyzett illeten testi ltmd. Lehetsgei erre korltozdnak, azonban ebben a ltmdban adatik szmra csoda ltal, Jzus megjelense ltal az a lehetsg, hogy eddigi letszfrjban megragadja azt a msikat, amely kitgtja szmra a lt hatrait s minsgi vltozst jelent szmra. Ez a Llek lthatatlan, de valsgos hatsa, munkja. A Llek nem a test vilgtl fggetlenl, nem az embert flretve, hanem benne vgzi a maga gykeresen talakt munkjt: az jjszletst. A fellrl szlets olyan kvetelmny, amely all senki sem vonhatja ki magt. Az ember j egzisztencijt nem tanuls, nem is valamilyen ms emberi teljestmny, hanem csoda ltal nyeri el, jjszlets ltal, Isten ajndkaknt. A testi ember, a fldi ember Isten rejtett munkja ltal egy magasabb rend lt rszesv lehet. Az jjteremts nem fggetlen a teremtstl, a Llek az embert formlja t. Az j kezdet az jjszlets, a rgi ember irnt tmasztott igny, melyet a Llek titokzatos, emberi rtelemmel fel nem foghat, kiszmthatatlan munkja visz vghez. A Llek csodlatos munkja semmifle szablyhoz nem kttt, egyltaln nem szmthat ki, de hatsa megtapasztalhat. A szl megfoghatatlan, azonban hatsa rzkelhet. gy van ez azzal is, aki a Llektl szletett. Hit ltal trul fel az ember eltt a Llek munkja. Termszetes, st szksgszer Nikodmus tovbbi krdse. Vilgoss vlt ugyanis eltte Jzus kijelentse alapjn, hogy az ember termszeti, testi llapotban semmit sem tehet, a farizeusi trekvs nem elegend az ember j lethez. Nikodmus megrti, hogy Jzus nem egy msodszori testi szletsrl beszl, hiszen az eredmny akkor ugyanaz maradna, hanem a testi vilg keretei kztt a Llek ltal val j kezdetrl. Krdse most mr ennek a lehetsgre vonatkozik. Ez a krds nem csupn elmleti krds, hanem egzisztencilis. Nikodmus nem csak azrt krdez, hogy ismereteit gyaraptsa, hanem azrt, mert az letrl, ltrl, jvjrl van sz. Jzus vlaszban Nikodmus megbecslst juttatja kifejezsre azzal, hogy Izrel tantjnak nevezi, s nem a „zsid” kifejezst hasznlja (v. Jn 1:19). Nikodmus Jzus szemben az igazi Isten npnek a kpviselje, annak jelents tantja. Jzus viszont ppen ezrt el is marasztalja, mivel az rs alapjn (Ez 11:19k.; 36:26k.; zs 44:3; 59:21; Jel 3:1) tjkozottabbnak kellene lennie az jjszlets krdst illeten. A prftk ltal Isten kijelentst adott arrl a korrl, amelyben a Llek munklkodik. Szlt a Lleknek az emberben, a fldn dnt vltozst vghezviv munkjrl. Jzus egy vonalba lltja magt az Isten Lelke ltal megszlal bizonysgtevkkel. A Llek fldi viszonylatokban megmutatkoz munkja csak egy rsze tevkenysgnek, korntsem a teljessg. A nagyobb mrtk s mg csodlatosabb, az ember szmra ismeretlen szfrban megy vgbe, a mennyei vilgban. A Llek munkja, akr a testi vilg szntern trtnik, akr azon kvl, csak hit ltal rzkelhet. Az Isten irnti felttlen bizalomra indt Jzusnak a Llek e vilgi s e vilg keretein kvli munkjrl szl kijelentse. Hit ltal trul fel az ember szmra Isten rejtett munkja gy, hogy rszesv is lesz annak. Isten a termszeti ember szmra tbbet nyjt annl, mint aminek rzkelsre kpes, de kijelenti s ignyli azt, ami ltal rzkelhetv, megismerhetv lesz szmra, st rszesv is vlik annak. Ez pedig a bel vetett hit. A hit nem az emberi lehetsgek alapjn mrlegel, hanem az Isten lehetsgeire val tekintettel bzik abban, aki nemcsak az emberi letnek ajndkozsra volt kpes, hanem kpes annak jjteremtsre is.
13–21. Az Emberfia a vilg dvztje.
A bizonysgtev a megdicslt Jzus szempontjbl nzi az esemnyeket. A trtneti esemny s az evangliumi bizonysgttel kzti id a bizonysgttelre pozitv hatssal van. Tbb helyen is tapasztalhat az evangliumban, hogy az evanglista a fldi Jzus s a megdicslt Jzus szavt vltogatja. Az evanglium rsa idejn mr nemcsak Jzus alszllsa, hanem mennybemenetele is a mlt esemnye. Az Emberfia Jnos evangliuma szerint Jzus kedvelt kifejezse nmaga jellsre (1:51; 3:13–34; 5:27; 6:27.53; 8:28; 12:23.34; 13:31). – A mennybe az ment fel, aki onnan jtt el. Jzus leszllsa a fldre elzmnye mennybemenetelnek. Az inkarnci s a megdicsls egyv tartozik. Jnos elhatrolja magt ezzel a kijelentssel krnyezetnek vallsos nzeteitl. A gnosztikusak szmra a testt ltel s a testt lett Emberfinak mennybemenetele egyarnt botrnkoztat s kptelensg. Az jjszlets a fldn trtnik, de csak a mennyei dolgok, Jzus fldre jvetele s mennybemenetele alapjn lehetsges. Az igazi csoda az, hogy a mennybl leszll Jzus a keresztre adta magt, s a kereszthall utn feltmasztott testben val megjelensei utn felment a mennybe. Az rkkval Fi fldi kldetsnek teljestse utn, jra Fiknt, Isten jobbjn folytatja a megvltott vilg dicssges clba juttatst. A mennyei dolgok a hit titkai. A hypszusthai jelentse ketts: felemeltets a keresztre, a dicssgbe, s felemeltets a mennybe, vagyis a kijelent r visszatrst jelenti a vilgbl mennyei otthonba. Az dvesemny mindkettt jelenti. Jzus testt ltelt s a dicssges ltmdba val visszamenetelt. Jzus testt ltele a csoda s annak eszkhatolgikus kvetkezmnye. Jzus szabadt munkjt jelezte Mzes a pusztban felemelt kgy trtnetvel (4Mz 21:8k.). A felemeltetett Emberfiba vetett hit jelent szabadulst. A basileia tou theou helyre a z ainios fogalma lp, amely itt fordul el elszr Jnos evangliumban. Trgyi szempontbl nincs klnbsg a kt fogalom kztt. Csupn arrl van sz, hogy a specilisan szvetsgi foglmi kszlet bvl. Az jszvetsgben ltalban felvltva szerepel e kt fogalom. A z fogalma ltalban az ainios jelz nlkl is jelenti az rk letet (3:36; 5:24.40; Mk 9:43.45; Mt 19:17). A z ainios Jnos evangliuma szerint Jzus igehirdetsnek kzponti jelentsg fogalma. E fogalom jelentstartalma magban foglalja az lv tev, megelevent ert. Jzus szavai az rk let beszdei, mert letet teremtenek. Isten rszrl biztostott a szabaduls, az ember rszrl az irnta val felttlen bizalomra, hitre van szksg. Isten a szabadt, aki hit ltal rszesti megtart kegyelmben, az rk letben az tlet alatt lv embert. Az istensgt elrejt Emberfiban val hit a soha el nem ml let rszesv teszi a halandsg s mulandsg miatt megvltsra, szabadulsra szorul embert… A keresztre emelt Emberfira tekint ember a megdicslt megtart erejnek vlik rszesv, azzal kerl kzssgbe, akin nincs hatalma a hall erejnek. Isten dvzt szndka univerzlis. A felemeltetett Emberfiba vetett hit ltal vlik az ember az rk let rszesv. E mgtt az dvesemny mgtt Isten szeretete van. Nem vletlenl szerepel az edken fogalma a szvegben, a Fi kldetsre egybknt hasznlatos apesteilen helyett, ugyanis ez a fogalom a hallra adsra utal, mint ahogyan a Rm 4:25; 8:32; Mk 9:31 s a Gal 1:4 is ezt hangslyozza. Az ige akcija egyrtelmv teszi, hogy a szveg egy egyszeri, jelentsgben pratlan esemnyrl beszl, amelyben Isten minden rtelmet fellhalad szeretete megmutatkozott. Isten felldozta egyszltt Fit azrt, hogy a teremtett vilgot a pusztulstl megmentse, s rk letet ajndkozzon neki. Ezrt hirdeti az 1Jn 4:9; hogy Isten szeretet. Az egyszltt Fi fogalmnak hasznlatval Jnos evangliuma alhzza azt az egyedlll kapcsolatot, amely az Atya s a Fi kztt van. Jzus a mennyei vilgbl val kldtt, aki a Dn 7 jvendlse szerint az Emberfia. Jzus mennyei eredetre, az Atyval val pratlan viszonyra Jn evangliumban erteljes hangsly kerl (Jn 6:27.53; 9:35). Istennek a Jzus Krisztus ltal vghezvitt dvakarata univerzlis jelentsg. Ezt hangslyozza a kvetkez rszlet a 17. vers ltal. Jzus kldetse nem az tlethirdets s krhoztats, hanem az rmhr kzlse, dvzts, megvlts, szabadts. Jzus kortrsai s mg Keresztel Jnos is az tletet hirdet Messisra vrtak, aki csak Izrel szmra jelent szabadtst. Jzus szabadtsa azonban nem korltozdik egy npre: a bnbocsnat egyetemes rvny. Kldetse nem a krhoztats, hanem a mements Isten akarata szerint, hiszen ez felel meg a teremtett vilgot megment, dvzt szndknak. Isten egyetemes jelleg dvzt szndka hit ltal valsul meg az emberek letben. A 18. vers voltakppen az elzek sorn mr felvetett gondolatot hangslyozza: Isten dvzt szndknak hittel kell prosulnia ahhoz, hogy az dvssg valsgg legyen. A ketts rtelemben is felemelt Fi irnti bizalmat vr Isten az embertl. Aki l az Isten rszrl teremtett pratlan jelentsg lehetsggel, nem esik a teljes megsemmislst jelent tlet al (v. 5:24; 6:40.47; 11:25k.). Isten a Fi ltal lehetsget teremtett mindenki szmra az rk letre, aki nmagt elzrja ettl a lehetsgtl, az ezzel maga tlte el nmagt. Az tlet az, hogy Isten pozitv tettre, amely a legnagyobb ldozatot jelenti s letre szl lehetsget hirdet, az ember negatv magatartssal vlaszol. A negatv vlasz oka az ember rszrl az, hogy jobban szereti nmagt, a maga megszokott termszeti lett, amely a sttsggel van kapcsolatban, mint a vilgossgot, vagyis Isten kldttt s a benne s ltala nyilvnvalv vlt ignyt. Vilgossgra jnni azt jelenti, hogy nem nmagunkban, hanem Krisztusban bzni s vele sszhangban lni. ltalnos tapasztalat, hogy a vilgossg ell az rejtzik, az keresi a sttsget, akinek a tettei gonoszak. A helytelen t kvetst jelenti a rossz meghatrozsra is hasznlatos sttsg, mg a vilgossg annak ellentteknt a j meghatrozsra szolgl. Azok, akikrl a szvegben sz van, olyanok, akiket a rossz lelkiismeret tart tvol a Krisztusban adott lehetsgtl. ltalnos tapasztalat, hogy aki rosszat tesz, gylli a vilgossgot. A vilgossg leleplezi az embert, olyannak mutatja, amilyen valjban. Felfedi a rosszat s radiklis vltozst ignyel. A radiklis megvltozs ignye ell val elzrkzsrl van itt sz, amely mgtt lehet kzny, a rossz irnti szimptia, st azonosuls a rossz, a gonosz hatalmval. Az embert gykeresen az hatrozza meg, akivel kzssgben l. Jzus a sttsg hatsa alatt lv embernek hozta a megvltozs lehetsgt gy, hogy kiemeli, megszabadtja annak hatsa all s nmaghoz kapcsolja. Ez viszont nem az ember ellenre trtnik, hanem a Jzus irnt megnyilvnul bizalom, szemlyes dnts alapjn. A Jzusban val hit egzisztencilis vltozst jelent. A Jzus irnti bizalom alapjn Isten ereje rszesv vlik az ember, s a vele val kzssg, a vele sszhangban ltel az igazsg cselekvsben mutatkozik meg. A felismert igazsg nem csupn elmlet, hanem let; nem teria, hanem az ember magatartst meghatroz er. Ahol az igazsg tettekk formldik, letmdban nyilvnul meg, ahol az igazsg az let esemnyv vlik, ott az, aki ltal ez trtnik, a vilgossgra jn. Nem marad sttsgben, hiszen az Istennel sszhangban lv tettek a vele val kzssgbl erednek. Az igazsg cselekvse felttelezi s ignyli a vilgossgot. Az igazsg cselekvse Isten cselekvse bennnk s ltalunk; az rejtett, de megtapasztalhat munkja a jelenlegi vilgkorszakban. Isten maga az igazsg, aki az igazsg tetteiben jelentkezik emberi keretek kztt. Isten a vilgossg, aki a vele sszhangban lv embert nmaga szne el vezeti, nmaghoz vonzza. Amint a gonosz cselekedetek a sttsgbe sllyesztenek, gy az igazsg tettei a vilgossgra, Istenhez vezetnek. Jzus – mint a vilg vilgossga – lthatv teszi, hogy az igazsg cselekedetei Isten ltal vghezvitt tettek. Az igazsg cselekvi azrt jnnek a vilgossgra, hogy nyilvnvalv vljk Isten j munkja bennk s ltaluk, vagyis hogy az a j, ami valsg, az igazsg tettei ltal hirdesse a szemlyt elrejt, de munkjban megmutatkoz Istent. Az igazsg cselekvi tudatban vannak annak, hogy nem nmaguktl cselekszik azt, s ezt nyilvnvalv, vilgoss is teszik. A gonosz cselekvi eltvolodnak Istentl. A gonosz tettek eltvoltjk az embert a vilgossgtl, az igazsg odakapcsolja. Jn evangliumban az altheia Isten valsga (Jn 14:6), teht a vele s ltala val tettekrl van itt sz, szemben a hazugsggal, az ellensggel sszhangban lv tettekkel (1Jn 1:6). Az tlet az, hogy a vilgban megjelent vilgossg helyett az emberek a sttsghez ragaszkodnak, tbbre becslik s mellette dntenek (v. 5:44).
Jn. 3,22–36. Jzus munkja Jdeban: Jzus s Keresztel Jnos.
Ebben a nagyobb egysgben a hagyomnyanyag kt kisebb egysge vilgosan megklnbztethet: Az els egysg a 22–30, egy elbeszlst tartalmaz rszlet, amely kzli Keresztel Jnos jabb bizonysgttelt Jzusrl. Ez a rszlet kzvetlenl Keresztel Jnos szavaira megy vissza. A msik lnyeg a 31–36. verseket foglalja magban, egy beszdrszlet, amely br kzvetlenl kapcsoldik az elbeszl anyaghoz, nemcsak stlusban, hanem tmjban is klnbzik attl. Az evanglium bizonysgttele nem hagyja figyelmen kvl azt a tnyt, hogy a trtneti Jzus mr az evanglium rsakor a dicssg Krisztusa, sem azt, hogy helyes megvilgtsba kell helyezni mindazt, ami kora gylekezeteinek krben zavart okozott. Keresztel Jnos bizonysgttele Jzushoz val viszonyrl a Mester jeruzslemi fellpse s Galileba val visszatrse kztti idben trtnt, addig, amg Jdeban tartzkodott. A pskannep utni idrl van sz. A hrads szerint ezalatt maga Jzus is keresztelt. Ezt az adatot azonban az evanglista korriglja a 4:2-ben. Nem maga Jzus keresztelt, hanem csak a tantvnyai. Pontos adatunk nincs arrl, hogy hol trtnt ez az esemny. Az evanglista szmra ugyanis nem ez a dnt, hanem az, hogy az itt kzlt esemny sorn ismtelten elhangzik Keresztel Jnos bizonysgttele Jzus mellett. Ez a bizonysgttel egyrtelmv teszi Jnosnak Jzushoz val viszonyt. Az a keresztsg, amelyet Jzus tantvnyai ltal vitt vghez – minden bizonnyal errl van sz –, mg nem ms jelleg, mint a Jnos keresztsge, mint ahogyan Jzus igehirdetsnek tartalma is ugyanaz fellpse alkalmval, mint Jnos. A meta tauta Jnos kedvelt tvezet formulja (3:22; 5:1.14; 6:1; 7:1; 19:38; 21:1). Jzus s tantvnyai mg Jdea vidkn tartzkodnak. Az ebaptizen (praet. imperf.) arra enged kvetkeztetni, hogy Jzus a pskannep utn egy ideig mg tovbbra is Jdeban munklkodott. Az igeforma tarts cselekvst fejez ki. A szinoptikusok nem kzlik Jzus munkssgnak ezt a mozzanatt, viszont bizonysgttelk Jnos s Jzus munkssgnak arra a rszletre teszi a hangslyt, amelyben Jnos kldetst kveti Jzus, vagyis Jnos mr brtnbe kerlt (Mk 1:14; Mt 4:12), teht nluk ksbbi idszakrl van sz, mint itt. Ez az adat nemcsak azt hangslyozza, hogy Jnos s Jzus egy ideig egyms mellett munklkodott, hanem azt is, hogy Jzus messisi munkja kezdetn Jnos munkjhoz kapcsoldik oly mdon, hogy tantvnyai ltal ugyanazt a szimbolikus jelentsg munkt vgezteti, amit Jnos tett. Jnos munkssgnak helye pontosan nehezen hatrozhat meg, ezrt nem szksges allegorikus rtelemben vennnk. Krdsess teszi ezt az a megjegyzs, amely a hely kivlasztst ppen azzal indokolja, hogy ott volt vz bven. Elkpzelhet ugyan, hogy az evanglista a helysgek allegorikus rtelmt meg akarja ismertetni (v. Jn 9:7). Ainn = ’ajin „forrs”; Saleim salm „dv”, gy az rtelme ez lenne: „forrsok az dvssg kzelben”. Krdses, llaptja meg Bultmann, hogy vajon a mandeusok keresztelsi liturgijban szerepl forrs (Aina) s a mandeus keresztel angyala, Silmai sszefggsbe hozhat-e ezzel. Szerinte sincs azonban klnsebb jelentsge a magyarzat szempontjbl annak, hogy bizonytalan ksrletezs alapjn megprbljuk azonostani a megnevezett helyeket. A lnyeg az, hogy a trtnet a Jordn nyugati partjn jtszdott. A trtnet bevezetse, elzmnye „vitabeszd”. Jnos tantvnyai s egy zsid kztt tmadt vita a tisztasgrl, amely ebben az sszefggsben a keresztynsgre vonatkozik. A vzkeresztsg jelentsge kerlt nyilvnvalan szba. A vita tartalmt nem kzli rszletesen a szveg, ellenben Jnos tantvnyainak a Jzus s tantvnyaival szemben tanstott fltkenysgt vilgoss teszi. Jnos tantvnyai arrl tjkoztatjk mesterket, hogy Jzus s kre vonzbb a np krben, mint . Jnos tantvnyai tapasztalatknt kzlik mesterkkel azt, amit prfciaknt meghirdetett. Tantvnyai pedig a tani, hirdeti Jzus fellpsnek s a munkja irnti rdeklds nvekedsnek. Beszmoljuk bizonysga annak, hogy Jzus munkssgnak els idszakban igen nagy visszhangja van a np krben. Jzus szemlye vonz a np szmra. „Mindenki hozz megy.” A Jnos-tantvnyok zavara ltszik azon esemnyek miatt, melyeket Jzussal kapcsolatban tapasztalnak. Ezt jelentik is mesterknek. Keresztel Jnos viszont nem azonostja magt tantvnyaival, hanem megersti azt, amit mr elzetesen, korbbi bizonysgttele alkalmval hirdetett (Jn 1:20.27.30). Az ek tou ouranou jelentse ugyanaz, mint az anthen rtelme, vagyis „Istentl”; v. Mk 11:30; Mt 21:25. Keresztel Jnos tisztzza kldetst, Jzushoz val viszonyt. A tantvnyok hradsa alapjn megismtli bizonysgttelt Jzus mellett. A Messishoz val viszonya nem neki krds, hanem krnyezetnek. Mivel viszont krnyezetnek krdse, ismtelten szl rla. Jnos szemlye jelentsgnek a tantvnyai rszrl jelentkez tlrtkelst helyre teszi, elutastja. Hivatkozik arra, akinek rendje szerint minden ember azt kapja meg, amit neki sznt az r. Nem emberi motvumok, hanem Isten vonalvezetse, adomnya alapjn alakul Isten dvtervben az egymst kvet kldttek egymshoz s munkjukhoz val viszonya. A kldets ajndk, az eredmny szintn. Az emberi siker htterben az ajndkoz Isten van. – Isten dvtervben Jnos s Jzus egymst kveti s a nagyobb, a jelentsebb kldets Krisztus. Jnos maga nem rtkelte tl a sajt szemlyt mr elzleg sem. Kldetse nem azonos a Krisztusval, ezt ppen tette vilgoss a leghatrozottabban. Isten dvtervben Krisztushoz viszonytva alrendelt szerepe van, viszont pratlan jelentsg. ugyanis kzvetlenl eltte jrt s mellette llt. Hsgesen tanstja, hogy nem a Krisztus, viszont az kzvetlen hrnke, aki mr nem elre mutat, hanem maga mell. Mellette jelent meg az, akirl bizonysgot tett. A jelen esemnye a Messis megrkezse. Ezrt nem fltkenysg, hanem rm tlti be a Jzusrl szl hr nyomn a Keresztelt, mert abban Isten szava beteljesedst ltja. Az Istentl val kldetstudat legyzi, kioltja az irigysget, ggt, gondot, nyugtalansgot s aggodalmaskodst (1Kor 4:7). A vlegnyrl s a menyegzrl szl kp kzvetve szvetsgi kpzetekre utal. Eszerint Jahvnak Izrelhez val viszonya a hzassghoz hasonlthat. Az skeresztyn irodalomban Krisztus mint vlegny s az egyhz mint menyasszony szerepel (ld. Mk 2:19; Mt 9:15; 25:1–12; 2Kor 11:2; Jel 21:2.9; 22:17). Ez a rszlet megvilgtja, hogy Keresztel Jnos Krisztusnak al van ugyan rendelve, de az dvtrtnetben rendkvl lnyeges kldetse van. Nem a fszereplje az dvtrtnet pratlan jelentsg idszaknak, de ott van kzvetlen kzelben annak, aki a legjelentsebb. A vlegny bartja keleti szoks szerint mint lnykr s az nnepsg megrendezje jelents szerepet jtszik a menyegzn (ld. Jn 2:1kk.). A menyegz rmnnep, a vlegny bartja egytt rl a vlegnnyel, mint aki legkzelebb van hozz. Keresztel Jnos rmmel veszi tudomsul annak az zenetnek a beteljesedst, amelyet hirdetett. Kldetst teljestette s azzal zrja bizonysgttelt, hogy meghirdeti Krisztus dvtrtneti jelentsgt nmaga kldetshez viszonytva. A korszakvlts ideje eljtt. Ez Krisztus szmra nvekedst jelent, Keresztel szmra egyre inkbb a httrbe kerlst.
Az elattousthai a LXX-ban ltalban azt jelenti: „valaminek hjval lenni” (1Kir 2:5; 21:15; 2Kir 3:29; Zsolt 33:10). Ott azonban nem ebben az rtelemben szerepel, hanem a csillagszat krn bell szerepl specilis jelentstartalmnak megfelelen: „kisebbedni”, „kisebb lenni”. A fogalom asztrolgiai rtelme a felkel Nap s a fogy Hold egymshoz val viszonyt juttatja kifejezsre. A rgi vilgkorszak eltnben van, az eszkhatolgikus kor kezddik el. Keresztel Jnos magatartsval is bizonysgt adja, hogy hitt annak valsgban, amit hirdetett – sajt szemlyt illeten is: valban a Messis tksztjnek tudta magt, mint ahogyan az volt. A Messis megrkezsrl s munkjrl szl hrads Keresztel szmra az gretek beteljesedst jelenti. A Messis kornak jellemzsre szvetsgi gondolkods szerint a menyegz kpnek hasznlatval azt fejezi ki, hogy elrkezett az rm kora. Jzus mellett Jnos tlttte be a legjelentsebb szerepet ebben a korban. A vlegny bartjnak zsid szoks szerint kzvett szerepe volt a vlegny s menyasszony kztt, nemcsak megkrte a menyasszonyt, hanem oda is vezette hozz. A Messis s a messisi gylekezet egymsra tallt, gy az, aki egymshoz vezet tjukat elksztette, s ezzel cljt elrte, kldetst teljestette, osztozik a menyegzi rmben. Szmra Jzus nem a fltkenysgre indt utd, hanem a kldetsnek rtelmet ad, a jv korszakra nzve a beteljesedst ellegez s azt valsgg tev r. Jnos Jzusra vonatkoz prfcija az dvtrtnetben bekvetkez nagy korszakvltst jelenti. Az a korszak, a Messist hirdet gretek kora, amelynek az utols kvete, lassan teljesen elenyszik. Az a korszak pedig, amely a Messis megjelensvel az ember szmra a gykeres s vgrvnyes megolds elzt adja, feltartztathatatlan. A jv a Messis korszaka, az nvekedst hozza Isten megvlt munkjnak terve szerint. Az a szksgszersg, amely Keresztel Jnos s Jzus kldetse mgtt van, s a korszakvlts utn a Messis munkjnak kibontakozst jelenti, az Isten jjteremtst tervez, gr s valsgg tev akarata. Ez az a „kell”, amely feltartztathatatlanul bontakoztatja ki azokat az esemnyeket, amelyek a Messis nagysgt s a teremtett vilg jjteremtst vgl minden ember eltt lthatv teszik. Keresztel Jnos gy hirdeti a Messis nvekv jelentsgnek idejt, hogy ezzel egytt az kldetsnek vgt is hirdeti. elhalvnyul, majd lthatatlann is vlik, mint a Hold a felkel Nap fnyben. Keresztel Jnos s kveti a rgi korszak vghez tartoznak, akik azonban az jhoz legkzelebb voltak. A Messis s kveti az j, az eszkhatolgikus kor hrnkei. Keresztel Jnos s kveti a tovbbiakban nem nll mozgalomknt, hanem a messisi gylekezet tagjaiknt lnek. A jv a Keresztel szmra a jelentktelenebb vls, a kisebb ltel ideje. Tantvnyait igaz, hiteles bizonysgttellel kszti fel a jvre, elindtja a Messishoz. Nemcsak igehirdetsvel, hanem egsz letvel a Messis tksztjnek bizonyult. Vilgoss teszi, hogy Jzus fltte van, kzvetlenl Istentl jtt. Mennyei eredete ltal kiemelkedik a fldi vilgbl, fltte van annak. Jzus a tapasztalati vilg fltt s kvl lv ltezk vilgbl rkezett a fldi vilgba. Eredete, szrmazsa szerint nem tartozik azok sorba. Ez azonban nem csupn azt jelenti, hogy fltte van annak, hanem azt is, hogy minden ms kldttnl jelentsebb a kldetse. Ha Istenrl s vilgrl beszl, akkor kzvetlen tapasztalatai alapjn beszl, teht hiteles az, amit mond. Az szava a szem- s fltan szava, Isten beszde. – A fldi vilghoz tartoz kldtt e vilg krben van otthon, s ami ezen tl van, arrl kzvetett ton a Llek ltal nyer kijelentst, mert lnye szerint idegen neki. A mennyei vilghoz tartoz kldtt viszont lnye szerint ahhoz a vilghoz tartozik, szava kzvetlenl maga a Kijelents. A fellrl val kldttnek ms a Llekhez val viszonya. A Fi a Llek teljessgnek birtokosa (1:33). A preegzisztens Krisztus egy az Atyval szletsnl fogva, a trtneti Jzus azonos vele, mint Llektl val s a Llekkel kldetse felhatalmazott (Jn 12:45; 14:9; 10:30; 17:11). Az evanglista reflexii tszvik bizonysgttelt. Jnos megjegyzi azt, ami az els szzad vgre nyilvnvalv vlt: Izrel mint np elutastotta, nem fogadta be a fellrl val kldttet, a Krisztust. Izrel mint szvetsges np elvetette Isten kldttt, a mennybl val kvetet. Ez kemny tlet a zsid nprl, de az egsz emberisgrl is (Jn 1:5.10k.). Vannak azonban kivtelek. Vannak, akik befogadtk Jzus bizonysgttelt, vagyis hittek a Fiban, hittek abban, amit Jzus hirdetett. Ezek megerstettk, hogy Istennek a Jzusban s Jzus ltal megszlal beszde hiteles, igaz. Ez a beszd ugyanis annak a szava, aki fellrl val szrmazsa mellett a Llek teljessgt nyerte el kldetshez. Isten Jzus kldetst hitelestette a megkeresztelkedse alkalmval. A kldetse fellrl val, az Atytl, akinek a dolgait hirdeti azzal a Llekkel, amelyet bsgesen kapott s llandan, folyamatosan kapja. Jzus intenzv kapcsolatban maradva a mennyei vilggal teljesti fldi kldetst. Mg egy jabb alapjt is megvilgtja az evanglista a Fi pratlan kldetsnek, ez pedig az Atya szeretete. Az Atya szeretete a Fi irnti bizalomban mutatkozott meg, amelynek konkrt jele az, hogy mindenekfelett val hatalommal ruhzta fel. Rendelkezsre bocstott mindent. Ez azt jelenti, hogy Isten megbzta azzal, hogy, nevben cselekedjk, rendelkezhet mindennel. Jzus Isten teljhatalm megbzottja a fldn. – „Mindent a kezbe adott.” Jzus mr a jelenben teljhatalom birtokosa. A hit, a Jzus mellett val dnts sorsdnt az ember szempontjbl. Aki hisz, annak mr most rk lete van. A hit termszetesen egyttal az engedelmessg aktust is magban foglalja, aktivitst jelent. A Fival szemben tanstott engedetlensg kvetkezmnye az tlet. Isten haragja az emberen marad, amelyet engedetlensge miatt von magra. Az rk let rszesv az Isten Fiba vetett hit ltal lesz az ember, az engedetlensg viszont az let lehetsgnek elvesztst jelenti, az tlet alatt lv letet. A hit ugyangy magban foglalja Jn evangliuma szerint is az engedelmessget, mint ahogyan az Pl leveleibl lthat (Rm 1:5), a hitetlensg viszont az engedetlensget. A Fival szemben tanstott engedetlensg tartstja Isten bn miatti tlett az emberen.
|