//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

JNOS irsa szerinti evanglium. Bevezets
Dr. Lenkeyn dr. Semsey Klra professzor

JNOS irsa szerinti evanglium. Bevezets
Dr. Lenkeyn dr. Semsey Klra professzor


JNOS EVANGLIUMNAK MAGYARZATA

rta: Dr. Lenkeyn dr. Semsey Klra professzor

Bevezets

Az evanglium tartalmi felosztsa.

Jnos evangliuma kt nagy egysgre oszthat. Az els nagy egysg az els rsz tizenkilencedik versvel kezddik, s a 12. rsszel fejezdik be, amelynek tartalma: Jzus kijelentse a vilgnak. A msodik nagy egysg a 13–20. rszeket foglalja magban. Ennek tartalma: Jzus kijelentse tantvnyainak. Az els nagy egysget prolgus vezeti be az 1:1–19-ben. A msodik nagy egysget epilgus kveti, a 21. rsz, az evanglium zradkaknt. A prolgus Jzus messisi munkjnak elzmnyeit hirdeti, az epilgus messisi munkjnak kvetkezmnyeit vilgtja meg.

Az evanglium s a szinoptikusok.

Mr tbb mint egy vszzada a trtnetkritika jelents krdse Jnos evangliuma. A Jelensek knyvnek kpanyaga okozza rejtlyessgt, valamint Jnos evangliumnak a szinoptikusokhoz val viszonya. A szinoptikusok s Jnos is Jzus-kpet brzol, Jzus-trtnetet r a hit alapjn llva, s abbl kiindulva a hvk szmra: hitbreszts s a hit megerstse kzs cljuk. Mindkt tpus evanglium Jzus munkssgrl szmol be, beszdeit kzli, jeleirl szl, szenvedseit, hallt s feltmadst mondja el. Mindkt tpus evangliumban kzvetlenl vagy kzvetett formban Jzus munkssgnak szemtani szlalnak meg. Ugyanahhoz a mfaji kategrihoz tartozik Jnos evangliuma is, mint a szinoptikusok: evanglium, azonban az azonos mfaj ellenre feltn klnbsg van kztk. Klnbsg van az evanglium anyagban. Jnos evangliuma nagy rsznek nem tallhat parallelje a szinoptikusoknl. Ms a trtneti keret brzolsa. Jnos szerint Jzus munkssga legalbb hrom vre tehet, s ezalatt tbbszr megfordult Jeruzslemben. A szinoptikusok szerint Jzus munkssga legfeljebb egy vet tesz ki. Ezek szerint egy hosszabb galileai s Galilea krnykn val munklkods utn egyszer, kzvetlenl kereszthalla eltt megy fel csak Jzus Jeruzslembe. Jnos szerint viszont Jzus az orszg mindhrom nagy tjegysgn munklkodott: Galileban, Jdeban s Jeruzslemben, Samriban s jra Galileban. Jeruzslemben a trvnyesked kegyessg kpviseli vetik el, mert nem vllalja az ltaluk alkotott messisi idelhoz val alkalmazkodst. Galileban azrt botrnkoznak meg rajta, mert nem vllalja, hogy fldi, politikai Messis legyen. A szinoptikusok szerint a templom megtiszttsa Jzus messisi munkjnak vgre esik (Mk 11:15 par.), Jnos szerint messisi munkjnak kezdetre (Jn 2:13kk.). Mk 14:12kk. arrl ad hrt, hogy Jzus tantvnyaival egytt nnepli a pska nnept, Jn 19:30 azt kzli, hogy ekkor mr halott. – Jzus kereszthallnak napja a szinoptikus tudsts szerint Niszn 15., Jnos szerint Niszn 14. A szinoptikusok elbeszlsben Jzus szenvedsnek trtnete az utols nhny fejezetben szerepel, Jnos a 12. rsztl kezdden gyakorlatilag Jzus szenvedsrl szl. Jzus ettl kezdve visszavonultan l tantvnyai kztt, csendben munklkodik, tant, felkszti vit kldetskre. Majd a feltmasztott Jzus megersti a fldi Jzus kijelentst, tantvnyai s az ember irnt tmasztott ignyt. Jzus kijelentst tovbb kell adni a vilgnak: ez a tantvnyi kldets. Az minden ember irnt tmasztott ignye a hit, a rla szl kijelents befogadsa. – Jnos evangliumnak trtneti keret azt teszi nyilvnvalv, hogy a nzreti Jzus trtnete kijelentstrtnet. A prolgusban bemutatott egyszltt Fi munkssgnak kezdettl fogva kijelenti Isten kldtteknt az Atyt a vilgnak s tantvnyainak. Jzus dicssge abban teljesedik ki, hogy ksz lett adni a teremtett vilgrt, engesztel ldozatknt (Jn 12:20–28). A Jnos evangliuma ltal felvzolt trtneti keretben tekintlyes helyet foglalnak el a csodk. A szinoptikusok Jzus csodibl sokkal tbbet kzlnek, mint Jnos. k beszmolnak Jzusnak azokrl a tetteirl, amelyek ltal egszen htkznapi keretek kztt nyjtott segtsget a klnbz testi-lelki betegsgben szenved embereknek. Jnos sokkal kevesebb egyedi esetet kzl Jzus csodibl. A dmoni hats alatt lvk megszabadtsrl egyltaln nem is beszl. Olyan egyedi esetekrl szmol be, amelyek egyrszt az emberi nyomorsg mlysgt, msrszt Jzus erejnek nagysgt szemlltetik; Jzus szemlyisgre hvjk fel az ember figyelmt, s a benne adott kijelents hitelessgt hirdetik. Az Atya rendkvli jelek ltal tesz bizonysgot a Firl, hogy az irnta val bizalmat erstse, hitet munkljon, mert ez ltal a hit ltal nyeri el az ember az j letet, az rk letet, a bntl, a halltl val szabadsgot. Krisztus szemlye dnt jelentsg az ember szmra, a benne val hit az ember egzisztencilis alapja jelenlegi s eljvend letre nzve. A csodk csodja az, hogy Jzusban Isten lthat s jelenlev lett e vilgban, minden ms, ami ltala trtnt, erre a csodra utal jel. Jzus megjelense korszakot zr, s korszakot nyit meg Isten npe trtnetben: A templom megtiszttsa a rgi kultusz, az szvetsgi kultusz vgt, s az j istentisztelet kezdett hirdeti (Jn 2:13–22). A knai menyegzn a vz borr vltoztatsa (Jn 2:1–12) nemcsak azt hirdeti, hogy Jzus r a termszet elemei felett, hanem azt, hogy vele a messisi kor, az rm s a bsg kora kezddtt el. Ez a kor Jzus ldozatrt nylt meg az ember szmra. Az ember megtisztulsa a tovbbiakban nem a kvedrekben lv vz ltal trtnik, hanem az jszvetsg jegye, Krisztus vre ltal. Erre utal a kvedrekben titokzatos mdon – Jzus tmutatsa szerint, az emberi tevkenysget beptve a maga munkjba – vzbl lett bor, amely a ksbbiekben az kiontott vrnek a jele. A bna, aki 38 ven t hiba vrta a gygyulst, meggygyul Jzus szavra (Jn 5), annak jeleknt, hogy Jzusnak semmi sem lehetetlen. Egyetlen ember sorsa sem remnytelen. Jzus ugyanis a legremnytelenebb helyzetbl is megszabadt. A kirlyi fember finak gygytsa (Jn 4) tvolbl, parancsszra, Jzus testi jelen lte nlkl trtnik, jelezve, hogy az ember megszabadulsa nincs Jzus testi jelenlthez ktve. A hatalommal kimondott s hittel fogadott sz az ember gygyulsnak tja. A megelgtsi csoda (Jn 6) nemcsak annak a jele, hogy Jzus meg tudja oldani az ember kenyrkrdst, mindig ppen gy, ahogyan az adott helyzet megkvnja, nem is csak azt hirdeti, hogy Isten az ember kenyrad gazdja, s az is marad minden krlmny kztt, hanem annak a jele, hogy Krisztus az, akire az embernek nlklzhetetlenl szksge van, mert az let felttele, ajndkozja. Teste megtretse ltal olyan letlehetsget teremtett az ember szmra, amelyen nincs hatalma a sttsg, a hall erinek. ldozata javaiban rszesti mindazokat, akik hittel veszik a kenyeret. Az nmagt felldoz r, a kereszt Krisztusa az letet teremt s letet ajndkoz r. Az let, az rk let az, aki a mennyei eledelben rszesl. – A vak, akit Jzus meggygyt, vakon is szletett (Jn 9). Jzus ltal viszont nemcsak szeme vilgt nyeri el, hanem elnyeri a lthatatlan ltsra is a fogkonysgot: hisz az Isten Fiban s imdja t. Jzus a vilg vilgossga, jelenlte ltal megsznik a sttsg. – Olyan halottat tmaszt fel az r, nv szerint Lzrt (Jn 11), aki mr 4. napja halott. A hall nyilvnval ereje azonban nem akadlya letre tmaszt munkjnak. Szava ott is letet teremt; ahol a hall letagadhatatlan valsg. Isten szava nemcsak a nem ltezket hvta letre, hanem letet teremt, letre szltja egykor majd a halottakat is. Jnos evangliumnak csodi messisi jelek. Isten dicssgt jelentik ki a Fi ltal, s a Fi szemlynek jelentsgt hangslyozzk, hirdetik az ember szabadtst, az ember javt munkl Istent.

A messisi jelekhez nagyszabs tants, beszd fzdik az evangliumban. Jzus beszdeinek a jellege formai s tartalmi szempontbl is klnbzik a szinoptikus evangliumokban kzlt beszdektl. A formlis klnbsgek.

A szinoptikusokban Jzus tettei rendszerint – Mk evangliumban csaknem kizrlagosan – magyarzat, hozzjuk fzd beszd nlkl szerepelnek. A tettek nyilvnos vagy zrt kr rtkelsrl keveset olvashatunk. Mt s Lk ugyan jval tbbet kzl Jzus beszdeibl, mint Mk, azonban ms formban, mint Jnos. Itt Jzus tetteihez egy-egy nagy beszdkompozci, egy-egy rszletes magyarzat, vita, prbeszd fzdik. A tett az az alkalom, amely Jzus beszdt, tantst elindtja. A szinoptikusokban tbbnyire rvid, csattans, tmr mondsok sorozatt talljuk. Jnos nagy, sszefgg, gondosan felptett beszdeket kzl. Egy tmnl hosszan idz, tbb oldalrl megvilgtja, meditl. Egy-egy gondolati egysget elismtelve veti fel az j motvumot, s gy viszi tovbb a gondolatsort. Mint a keznkben lv kristly, amely ugyanaz marad, de amelyen minden mozdulatra egy-egy j szn csillogsa vlik lthatv, gy Jzus beszdei is az azonos tma felvetse kzben egy j motvumot vilgtanak meg a gondosan felptett beszd kifejtse sorn. gy kzli, Jzus tantsa az j ismeretet, hogy szervesen kapcsoldjk az elzkhz, s hogy kzben feledsbe ne menjen a rgebbi. Tantst az emberi szvek hstbljra akarja rni. Az Ige, a beszd, a „logos” nemcsak a teremts eszkze, hanem az jjteremts is. A teremt Ige azonos az jjteremt Igvel. Ez abban is kifejezsre jut, hogy az szvetsg grg fordti az Isten beszdt s az Isten Igjt kifejez hber fogalmat: a dbr igt s az mar fnevet a logos, illetve a legein fogalmakkal fordtottk. Az Ige ltal Isten hatalma mutatkozik meg a teremtsben, s ugyanez ltal az Ige ltal Isten jjszl ereje vlik nyilvnvalv az jjteremtsben. Az egsz szvetsg annak a bizonysga; hogy Isten nem nma blvny, hanem az emberrel szava ltal, Igje ltal kapcsolatot teremt r. Kijelentse, szava ltal kzli akaratt (2Mz 20:1–20), s a prftk ltal tmutatst. Isten Igje, beszde ltal az jszvetsgi korban sem csupn az ember ismereteit akarja nvelni, hanem lett formlni. Megszltja az embert, rendelkezik vele, szolglatba lltja, s dicstsre hvja el. Isten a mindenhat; a megkzelthetetlen, Igje ltal lpett be a teremtett vilgba, s az Ige testt ltele ltal dnt fordulat kvetkezett be annak letben, az eljvend j g s j fld alapvetse megtrtnt: Az Ignek az egsz vilgmindensgben megmutatkoz szerepe nem zrult le a teremts utn, hanem folytatdott a megvlts mvben s az e munkrl szl bizonysgttelben. Isten Igjnek teht a teremtsbl ismert munkja mellett szoteriolgiai s ekklziolgiai funkcija van. Krisztus megvlt munkjra, teht szoteriolgiai alapra plnek fel ezek a nagy, sszefgg beszdek oly mdon, hogy vilgoss vlik ekklziolgiai jelentsgk: az Isten Fiban val hitre szltanak, s ldozata javaiban val rszeslsre hvnak, a vele val l kzssgre.

A tartalmi klnbsgek.

A szinoptikus evangliumok szerint Jzus beszdeinek rendkvl gazdag a tartalma: trvnymagyarzat, etikai tants (Mt 5–7); pldzatok a mennyek orszgrl (Mt 13 stb.); gylekezeti szablyok (Mt 18); eszkhatolgikus beszdek (Mt 24 par.); Jzus szenvedsrl, hallrl s feltmadsrl szl jvendlsek (Mt 16:21–23 par.). Mindebbl semmit sem tallunk Jnosnl. Isten orszgnak fogalma egyetlen helyen szerepel, a Jn 18:36-ban. Az evanglium valamennyi beszdnek tmja, tartalma, Jzus Krisztus szemlye, az nmagrl szl kijelentse, a Messis-titok leleplezse, illetve feltrsa. Ezekben a beszdekben sz van a Messis kldetsrl, az Atynak s a Finak az egyedlll viszonyrl (Jn 7–10), a hit ignyrl, a vilg megtartsrl (Jn 12:20–50); a tantvnyoknak kldetskre felkszt nevelsrl (Jn 13–17). E jellegzetes tartalmat kiemeli a beszdek egyedlll stlusa s fogalmi kszlete. Az evanglium nagyrszt a zsid tradicibl mert (Jn 15), de hasznlja a hellnista vilg jl ismert fogalmi kszlett, st a qumrniak krben gyakori fogalmakat is. Jl ismeri s utal a zsid nnepekre, nnepi szoksokra (2:13; 6:4; 7:2; 8:37; 10:22; 18:22; 19:31–42), s ezeknek a keretn bell meghirdeti az j, a messisi kor eljvetelt, Isten npe irnt tmasztott j ignyt s a npek szmra elksztett lehetsget. A zsid nnepeken megszlal s tant Jzus, kijelentse ltal j tartalommal, krisztolgiai tartalommal tlti meg Izrel nnepeit. A lombstrak nnepnek utols napjn – amelyen az italldozat bemutatsa egyrszt a sziklbl fakasztott vz csodjra emlkeztette a npet, msrszt a Messis ltal elrkez dvssget hirdette (zs 12:3) – Jzus az nnep tartalmhoz kapcsoldva meghirdeti a messisi kor bekszntst (Jn 7:37kk.). Ugyanez trtnik Galileban a pska nnepn (Jn 6). A Jzus nagy beszdeiben szerepl, a qumrniak fogalmi kszletvel hasonlsgot mutat kpzetek: vilgossg – sttsg, vilgossg – sttsg fiai, igazsg – hamissg, let – hall ellenttprok tartalma ms az evangliumban, mint a qumrniaknl. A qumrniak tantsa szerint ezek a fogalmak nincsenek sszefggsben a Messis vrsval, Jnos evangliumban viszont krisztolgiai tartalmak. A vilg vilgossga, az igazsg, az let Krisztus (Jn 8:12; 9:5; 14:6). Ugyanez rvnyes a gnzis s a Jnos evangliuma kztt lv fogalmi azonossgra is. Jn a maga fogalmi kszlett gy hasznlja fel a pratlan jelentsg zenet kzlsre, hogy egyttal vilgoss teszi azt a dnt tartalmi klnbsget, amely az azonos csengs fogalmak kztt van. A gnosztikus fogalmaknak antignosztikus lt ad annak a tnynek a kzlsvel, hogy az „isteni logosz” nemcsak testet lttt magra, hanem testt lett (Jn 1,14). Ennek a tnynek a jelentsgt emelik ki az n. „n vagyok…” kezdet kijelentsek, amelyek elssorban szvetsgi, msrszt vallstrtneti kpzetek ltal hangslyozzk Krisztus szemlynek pratlan jelentsgt. az egyetlen, aki letet s vltsgot adhat s ad is, mint az let kenyere (Jn 6), a vilg dvztje (Jn 4:42), a vilg vilgossga (Jn 8:12), az t, az igazsg s az let (Jn 14:6), az igazi szlt (Jn 15:1kk.), a feltmads s az let (Jn 11:25), a j psztor (Jn 10:11.14). A szinoptikus evangliumokban Jzus beszdeinek tmja az esetek nagy tbbsgben trgy, Jn, evangliumban szemly: Jzus Krisztus, az egyszltt Fi, akinek az Atyhoz val viszonya pratlan, kldetse egyedlll. Jnos szerint Jzus az „n Atymrl” s a „ti Atytokrl”, az „n Istenemrl” s a „ti Istenetekrl” beszl (Jn 20:17). az egyetlen, az egyszltt Fi (Jn 1:14–18; 3:16.18). A Fi a Llek teljessgvel jr, a Llek erejvel cselekszik, mennyei dicssge tragyog a fldi ltformn (Jn 1:14; 17:24). Jn Jzus istenfii mltsgt kldetsben brzolja. Jzus nem magtl jtt, hanem Isten kldtte (Jn 7:29; 8:42; 3:34). Kinyilatkoztatja az Atyt, s teljessgre viszi az mvt (Jn 4:34; v. 5:35; 9:4; 10:37–38; 17:4). A Fi arrl tesz bizonysgot, amit ltott s hallott (Jn 3:31). Az Istent soha nem lthatta senki (Jn 1:18), csak a Fi, az Atya kldtte (Jn 6:46). Kldetse Istentl ered, tle val, tlejtt, egy az Atyval (Jn 10:30). – Jnos a zsidkat nem rtegekre, illetve prtokra tagoltan, csoportonknt brzolja, mint a szinoptikusok, hanem egysges tborknt. A kijelentst hoz Krisztus itt mr nem a kpmutat farizeusok ellen, nem is a trvnyessg, az igazi kegyessg ltszat szerinti igazai ellen harcol, hanem a hitetlensg ellen, s ennek megtestesti: a zsidk ellen. Rluk beszl gy: a ti trvnyetek (Jn 15:25), nekik mondja, hogy az igazi mennyei kenyeret nem Mzes adta (Jn 6:32kk.), hanem egyedl Isten adja. A jeruzslemi templom s a benne foly kultusz vgt hirdeti meg (2:13kk.; 4:21). A zsidkrl mondja, hogy nem brahm fiai, hanem az rdg fiai (Jn 8:39kk.). Mzes, akire hivatkoznak, maga lp fel vdlknt velk szemben. Izrel mint egysges egsz, mint tipikus kplet Krisztus ellen foglalt llst annak ellenre; hogy a Messis kzlk tmadt, s az egyhz lete Jeruzslembl indult el. Izrel Jzus korabeli nemzedke viszont, mint egsz, annak a jele, hogy Isten fiai, ha Krisztus ellen foglalnak llst, „nem npp” lesznek, viszont mindazok, akik Krisztus mellett dntenek, hisznek benne, Isten gyermekeiv lesznek (Jn 1:11kk.). – Jnos szerint Jzus a szenvedstrtnetben is az esemnyek ura, aki eltt meghtrlnak, fldre esnek azok, akik ellene voltak (Jn 18:6). Zavarban van az, akinek tletet kell hirdetnie felette, s ezt jobb meggyzdse ellenre teszi, nyomsa alatt, pozcija fltsbl (Jn 19). Aki tlett hirdet fltte, megktztt, de akit megktztek, a ktelkek kztt is szabad, nknt vllalta ezt a sorsot, teljesti kldetst egszen addig, mg kijelentseinek sort le nem zrja ezzel a kijelentssel: „Elvgeztetett” (Jn 19:30). Jn-nl a teolgiai crucis lesebben rvnyesl, mint a szinoptikusoknl. A kereszt megvltja az Atytl kapott munkt, megbzatst teljes engedelmessggel vitte vghez. – Jnos nem tudst sem a keresztsg, sem az rvacsora szereztetsrl gy, mint a szinoptikusok, br Jzus bcsvacsorjt brzolja (Jn 13:1–30), s arrl is tudst, hogy a feltmadott Jzus tantvnyait felhatalmazta, s kikldte a szolglatra. Jzus feltmadsnak testi valsgt jobban hangslyozza, mint a szinoptikusok: Kifejezsre juttatja, hogy a feltmadott test anlkl tkrzte a fldi Jzus szemlyisgnek jellegzetes vonsait, hogy a feltmadott test a hall eltti test trvnyszersgeinek al lett volna rendelve. Isten hall feletti hatalma az ember szmra jelet s remnysget adott arra nzve, hogy a teremtsben megmutatkoz jellegzetesen emberi szemlyisg nem sznik meg, nem vlik az emberi test jellegtelenn, hanem romolhatatlann, maradandv lesz, j trvnyszersgek szerint megalkotva. A gnosztikus tvtantsok ellen az evangliumnak nemcsak a prolgusa mondja ki az rvnyes szt azzal, hogy az Ige testt lett, hanem a Jzus feltmadsrl szl hrads is azzal, hogy a megfesztett s valsgosan meghalt nzreti Jzus testben tmadt fel. Isten s az kldtte, az egyszltt Fi nem a test, nem az anyag ellen harcolt, hanem az ember s a vilg lett megront bn ellen. Feltmadsa utn az j g s j fld embernek, a feltmadt embernek a tpust testi formban jelenti meg. Krisztus testi formban val feltmadsa s megjelense azonban nemcsak az ember jv irnti remnysgt ersti meg, hanem tantvnyai hitt s kldetstudatt is. Tams lt s hisz (Jn 20). Jnos evangliuma szerint az eszkhatolgia nem hatroldik el olyan lesen a jelentl, mint a szinoptikusoknl. Jzussal a Messis kora, az emberisg utols korszaka kezddtt el (Jn 3:36; 3:18; 5:24; 12:44–48). Ebben a korszakban mr objektven rvnyeslnek Krisztus vltsgnak javai, s ez dnt az ember szmra. A jelen s a jv egyarnt Krisztus vltsga jegyben folyik. A jelen objektv lehetsge, ha az ember rszrl hittel prosul, az gretes s vgleges, a teljes megoldst jelent jv garancija. A Krisztusban val hit az ember jelent s jvjt egyarnt meghatrozza (Jn 11:25kk.). – A Szentllekrl rszletesebb tants tallhat Jn-nl, mint a szinoptikusoknl. A Llek Isten ltmdja (Jn 4:24); az ember jjszletsnek eszkze (Jn 3:5–8); a prtfog, aki oltalmba veszi s megtartja a tantvnyokat (Jn 14:16kk.; 14:25kk.). Dnt szerepe van Krisztus elmenetele s visszajvetele kztt. A Jzusra vonatkoz tradcit megeleventi. Elhvja a tantvnyok tudatban azt, amit Jzus „beprogramozott”: Krisztus beszdt korszeren alkalmazza, a tantvnyokat vgig, a clig vezeti (Jn 16:7–15). Jnos evangliuma s a szinoptikusok kzt lv klnbsgek magyarzatra nzve szmtalan megoldsi ksrlet szletett mr eddig is a teolgiai irodalomban. Vannak, akik a zsid tradci vilgt tekintik az evanglium kizrlagos htternek, s a papi tradci vonalnak rvnyeslst ltjk benne. Vannak, akik azt zsid forrsokbl maradktalanul megrthetnek tartjk. Mg tbben vannak, akik a hellenista zsidsg szellemi irnyzata, kzelebbrl annak neves kpviselje, Philo, a hres alexandriai iskola nagy mestere hatsnak rvnyeslst ltjk Jn evangliumban. Msok Jnos szerzsgnek elvitatsban keresik az evanglium rejtlynek megoldst. A teolgiai kutats Jn evangliumval kapcsolatosan felfedez egy-egy igazsgmozzanatot, amelynek relatv jogosultsga vitathatatlan s hasznostand, de semmikppen nem helyettesthet be egyetlen igazsgmozzanat sem a teljes igazsg helybe. A rszigazsg rendkvl jelents, ha az egsz, a teljes igazsghoz akar hozzjrulni, azonban azonnal rtkt veszti, ha a teljes igazsgot akarja ptolni: Mint ahogyan a hrom els evanglium, gy a negyedik is a hit bizonysgttele, amelyben a Szentllek ltal szlaltatja meg a Krisztus-esemnyt a szerz, a szentrk bizonysgttelre ptve s kiegsztve azokat.

Az evanglium szvege.

A legrgebbi szvegek kztt az egyezs ppen olyan nagy, mint a szinoptikusok esetben, viszont az eltr varinsok szma sem kevs. A legjelentsebb problmt a 7:53–8:11 s a 21. rsz jelenti. A 7:53–8:11 a papirusz-kziratokbl hinyzik – legalbbis azokbl, amelyek eddig rendelkezsnkre lltak –, s ppen ennek alapjn a keleti egyhzatyk szvegbl is. Az evanglium szvegt a magyarzat sorn clszer a szveg eltr varinsaival egytt figyelembe venni, minden egyes esetben.

Az evanglium irodalmi sajtossgai.

Jn evangliuma nyelvt, fogalmi kszlett, Krisztus-kpt, teolgiai llsfoglalst tekintve egysges, jl tgondolt irodalmi alkots. Nyelvi s tartalmi szempontok alapjn az rsmagyarzk kzl nmelyek idegen rszletnek tekintik az evanglium keretn bell a 7:53–8:11-et, a parzna nrl szl perikpt. Elkpzelhet, hogy a 8:15 illusztrcijaknt kerlt a mai helyre. Krdses a 21. rsz helyzete, br e rsz szkincse s stlusa nem t el az 1–20. rsztl. A 20:30 azonban szablyszer befejezs, s a 21:24 egy jabb zradk, amely a 21:23-ra utal, s az ott szerepl szeretett tantvnyrl mondja, hogy az rta mindezeket. Az evanglium egyenetlensgei (pl. 14:31; v. 18:1) megmagyarzhatk azzal, hogy Jnos az evangliumot tbb rszletben diktlta. Jnos regkori mvrl van sz, amelyet istentiszteleti, liturgiai hasznlatra alkotott meg fejezetenknt, s az utols simtst a mvn tantvnyi kre vgezte el. Az emltett egyenetlensgek ellenre a m a prolgus csodlatos koncepcijval kezddik, az evanglium nyitnyaknt, egyltaln nem szabvnyos bevezetst nyjtva. Rendkvl alkalmas azonban arra ez a bevezets, hogy a m olvasjt felemelje abba a magassgba, amelyben megnylik szmra az a m, amely a teremt s kijelent Ige azonossgrl gy tesz bizonysgot, hogy az Krisztusban lpett be a vilgtrtnelembe. Az els rszben nyilvnvalv vlik az az j lehetsg, amely a trtnelemben emberknt megjelent

Krisztusban minden embernek adatik, s az az igny, amely ltal a Krisztusban adott objektv lehetsg szubjektve is valsg lesz minden ember szmra. Isten kegyelmt s igazsgt ajndkozza Krisztusrt, a Krisztusban, s ez hit ltal vlik valsgg mindenki esetben. A 2. rsz messisi jelei gy hirdetik a teremtett vilg elemei s az ember felett val htalmt Jzusnak, hogy jelzik azt az ldozatot, amely alapja a teremtett vilg remnysgnek, s az j istentiszteleti rendnek. Az dvssg tja, az let tja az jjszlets. Ez a Fiban val hit ltal trtnik (Jn 3. rsz). A hitetlensgben ellenben az tlet vlik nyilvnvalv. Az igazi hit, ahogyan az a 4. rszben lthatv vlik, nem csodahit, hanem a Jzus szemlybe vetett hit, szava irnti felttlen bizalom. Miutn az evanglium Jzus munkssgt az orszg mindegyik jelents vidkn szemlltette, brzolja az ellenfeleivel val vitjt az 5–11. fejezetekben. Beszdeiben Jzus nmagt az ember szmra letet jelent valsgknt hirdeti meg: let kenyere (Jn 6:35), az l vz forrsa (Jn 7:37–39), az let vilgossga (Jn 8:12), a vilg vilgossga (Jn 9:5), a feltmads s az let (Jn 11:25k.). Jzus lete odaadsa ltal lett a feltmadst s az letet jelent Megvlt, aki Isten megvlt tervt vghezviszi, errl tesz bizonysgot a kereszten utols kijelentsvel: „Elvgeztetett” (Jn 19:30).

Az evanglium vallstrtneti httere.

A Jzusrl szl bizonysgttel formja s tartalma attl is fgg, hogy milyen httr van a mgtt, aki megszlaltatja, s attl is, hogy milyen krlmnyek kztt szlal meg. Jnos evangliuma mgtt els helyen kell szmtsba vennnk az szvetsget s a palesztinai viszonyokat. A 4. evanglium rja otthon van az szvetsgi, a palesztinai viszonyok ismeretben, a Jzus korban Palesztinban beszlt nyelvben, gondolkodsmdban. A hber s arm nyelv ismerete a grg nyelv hasznlatbl is ltszik; az evangliumban sok a hebraizmus. Tizenkilenc idzet szerepel anlkl, hogy mindig pontosan meghatrozn az eredeti szveg helyt, s sz szerint adn annak formjt. Helyenknt csak ltalnossgban hivatkozik az szvetsgre (Jn 1:45; 2:22; 5:39.46; 17:12; 20:9). A dnt rsbizonytk krisztolgiai jelleg, az szvetsg Krisztusrl szl bizonysgttelt idzi (Jn 5:39). Az rs idzsnek mdja nem azonos Mt evangliumval, azonban a clja ugyanaz. Az rs bizonysgttele alapjn kimutatja, hogy Jzus a meggrt Messis (Jn 1:45; 5:39.46). Az szvetsg jelents alakjait idben Jzus megelzte (Jn 8:58), aki nagyobb, mint Jkob (Jn 4:12), rla tett bizonysgot Mzes (Jn 5:45k.; v. 1:45). A prftk elre szltak eljvetelrl (Jn 6:14; 7:40). Mzes a trvnyt adta, de a kegyelem s az igazsg Jzus Krisztus ltal kapott ajndk. A kgy felemeltetse a pusztban (Jn 3:14) s a pusztai eledel (Jn 6:31) tipologikusan Krisztusra vonatkoz jelzsei az dvtrtnetnek. Az evanglista az rs szavval vilgtja meg azokat a nehezen megrthet tnyeket is, mint amilyen Jds rulsa (Jn 13:18; 17:12) s a zsidk hitetlensge (Jn 12:38.40; 17:12). Ahol azonban nincs is kifejezetten szvetsgi helyekre val hivatkozs, ott is nyilvnval az egybecsendls, az sszhang az szvetsggel: gy kapcsoldik a prolgus az 1Mz 1-hez, a Jn 1:14–18 a snai-hegyi szvetsgktshez, a 10. rsz psztorrl s nyjrl szl tantsa, valamint a 15. rsznek az igazi szltrl szl pldzata szvetsgi kpzetekhez. Jzus nmagrl szl kijelentse: az „n vagyok” bevezetssel kezdd kinyilatkoztatsai is szvetsgi gykerekre nylnak vissza. Isten Izrelnek gy jelentette ki magt a szvetsgkts dokumentumban (2Mz 20:1kk.) s a prftai iratokban, elssorban Deutero-zsais bizonysgttelben (zs 40–55). Az „n vagyok” kezdet kijelents-sorozat az ember szmra azt az rmhrt kzli, hogy Isten gy jelent meg a fldn, hogy az letet jelent szmra. A hellnista zsidsg, az alexandriai teolgia, Philo kzvetlen hatsa Jnos evangliumban nem mutathat ki. A logoszrl szl tantst, mely mgtt, br ott lehetett a hellnista tradci, Jnos nem Philotl vette t. A formlis hasonlsg mellett ugyanis a kett kztt dnt klnbsg van. Az azonos csengs fogalmak jelentstartalma ms. A farizeusi rabbinus zsidsg Jzus vitapartnere, a hitetlen vilg kpviselje. A Nagytancs tagjai – ez a hivatalos testlet Jzus isteni kldetst elutastotta zmben – nem hittek benne. – Jnos azonban kapcsolatban volt ezekkel a krkkel, pontos rteslseit tlk vette. A szinoptikusoknl jobban tjkoztat a Jzus elleni dnts elvi htterrl. Tud a Nagytancs titkos lsrl s hatrozatrl (Jn 11:47–53). Nyilvnval, hogy Jnosnak volt kapcsolata velk. – A holt-tengeri tekercsek felfedezse utn felvetdtt az a krds, hogy vajon van-e valamilyen rokonsg a qumrni szvegek s Jnos iratai kztt. Ismerte-e vajon Jnos ezeket a szvegeket? Vajon mieltt Jzus kvetje lett, nem tartozott-e a qumrni kzssghez? Jnos, Keresztel tantvnyaihoz tartozott, a qumrniakkal kzvetlen kapcsolata nem volt. Az is legfeljebb csak feltevs, hogy Keresztel Jnos egy ideig a qumrni kzssghez tartozott. Biztos adatunk ugyanis errl sincs. A qumrni iratokra jellemz az etikai-kozmikus dualizmus: vilgossg – sttsg, igazsg – hazugsg, llek – test ellentte. Jnos evangliumban azonban a legerteljesebben hangslyozott ellentt az let s hall ellentte, amely viszont parallel nlkli. A qumrni irodalomban errl az ellenttprrl nincs sz. A formlis hasonlsg ellenre lnyeges tartalmi klnbsg van teht a qumrni iratok s Jnos evangliuma kztt. Ha Jnos s a gnzis viszonyt elemezzk, akkor abbl a tnybl kell kiindulnunk, hogy Jnos elssorban az szvetsgi szellemi httrben gykerezik, s a palesztinai zsidsg krben munklkodott Jzus. Ebben a krben jelentette ki magt gy az Isten Krisztusaknt. Ebbl a krbl kiindulva azonban a hellnista vilg szmra is rvnyes mdon szlal meg Jzus igehirdetse, kijelentse. Hirdeti, hogy a vilg megvltja. Ez abban is megmutatkozik, hogy a hellnista kultrkrben l, Jdea hatrain kvl lvk szmra Jzus kijelentse a maguk fogalmi krnek megfelelen szlal meg. A npek fiai krben ismert fogalmak j tartalommal telnek meg. Jnos hasznlja a gnzis szkincst, legjellemzbb fogalmait azonban mellzi. Az ember istenn vlsrl nem szl. A gnzis fogalmi kszletnek hasznlatval az a szndka, hogy Krisztus zenett hirdesse a hellnista mveltsg npek fiainak. Az evanglista azt akarja, hogy Krisztus zenete az egsz akkor l vilg szmra elrhetv legyen. – Ami az evanglium vallstrtneti httert illeti, mg egy krdst kell tisztznunk, nevezetesen azt, hogy milyen viszony van az evanglium s a mandeista iratok kztt. A mandeus szekta felfedezse utn legelszr ugyanis az a feltevs alakult ki, hogy keresztynsg, klnsen a jnosi iratokban, kzvetlenl fgg a mandeus iratoktl. Nmelyek akkoriban azt gondoltk, hogy rbukkantak a keresztynsg eredetnek titkra. Ksbb kiderlt, hogy a mandeus iratok mai formjukban a Kr. u. 8. szzadbl szrmaznak, s forrsaik sem rgebbiek Kr. u. 600-nl. gy kzvetlen fggsrl sz sem lehet. Az nyilvnval, hogy a mandeus kpzetvilg vgs gykereiben rokonsgot mutat a keresztynsggel, s gy az jszvetsg megrtse szempontjbl a mandeizmus megismerse jelents. Ez a szekta Keresztel Jnost tartja egyetlen emberi tantjnak. Tle szrmaztatjk keresztsgket s alakjt legends vonsokkal ruhzzk fel. Szent irataik: a Jnos-knyv, liturgikus knyvk a Ginza („kincs”), vagy ms nven a Mandeusok Nagy Knyve. Egsz irodalmuk tartalmban babilni, gnosztikus s keresztyn hatsokat mutat, mfajban is rendkvl vltozatos. Tantsa szerint a kegyesek lelke a fny vilgbl szrmazik, de sket, az els embert stt hatalmak fldreszlltakor bilincsbe vertk. Sorsban utdai is osztoznak. Szeretnnek meneklni az anyagtl. Segtsgkre jelent meg el Manda d’ Haijje (Isten ismerete vagy az let ismerete). ad kijelentst a kegyeseknek, s ezzel biztostja a llek hazatrst a keresztsg s a halottak misje ltal. Ezek segtsgvel tudja csak legyzni a llek a dmoni akadlyokat. Mindentt les ezekben az iratokban a j s a rossz, a vilgossg s a sttsg, a szellem s az anyag, a frfi s a n ellentte. A dnt klnbsg Jnos evangliuma s a mandeus iratok kztt az, hogy mg a mandeus szvegekben mitikus alakrl van sz, Jnos evangliumnak kzppontjban a trtneti Jzus szemlye van, a kijelents kzvettje. – Jnos evangliumnak vallstrtneti httere, ami tartalmi vonatkozsait illeti: az szvetsg, ami megfogalmazs mdjt illeti: kornak a hellnista zsidsg krben l Philo teolgijnak a nyelve, a misztriumvallsok misztikus irodalma, a hermszi irodalom s a gnzis szellemi lgkre. Az a kijelents azonban, amit hirdet, nem emberi blcsessg, mint Philo teolgija, s nem emberi forrsokbl gri a megvltst, mint a misztriumvallsok s a gnzis. Jnos azt a Megvltt hirdeti, aki testt lett, s mivel ugyanakkor Isten egyszltt Fia, gy a hiteles kijelents kzvettje, aki letet jelent a teremtett vilg szmra. Az evanglium bizonysgttelnek cljt gy hatrozza meg: „Ezek pedig azrt rattak meg, hogy higgytek, hogy Jzus a Krisztus az Istennek Fia, s hogy e hitben letetek legyen az nevben” (Jn 20:31).

Az evanglium szerzje, nyelve, keletkezsi helye s ideje.

Az egyhzi hagyomny szerint az evanglium szerzje Jnos apostol, Zebedeus fia. Ezt ersti meg az evanglium bels bizonysgttele is. Az a tantvny, aki ebben az evangliumban megszlal: szemtan. Jzus mellett van, mgpedig kzvetlen kzelben, fldi letnek, munkssgnak, kereszthallnak s feltmadsnak idejn. Az utols vacsora alkalmval Jzus kzvetlen szomszdja volt (Jn 13:23). krdezi meg Pter sztnzsre, hogy ki az, aki elrulja Jzust. A kereszt Krisztusa re bzza desanyjt (19:26). t rtesti a magdalai Mria Pterrel egytt, hogy nyitva tallta Jzus srjt, majd a srhoz siet, Ptert megelzve, s elszr nz be a nyitott srba s hisz (Jn 20:2). ismeri fel Jzust a parton a rendkvl gazdag halfogs alkalmval (Jn 21:7). Elszr az a tantvnyi kr tesz bizonysgot Jnos bizonysgttelnek a hitelessge mellett, amely Jnos evangliumnak vgn szlal meg. k tudjk, hogy az evanglista bizonysgttele igaz. Bajosan gondolhat el, hogy az a testlet (vagy akr egyes keresztynek), amely – illetve akik – a legnagyobb nyomatkkal hangslyozzk, hogy igazat mondanak, egyttal olyasmit tanstanak, ami nyilvnvalan nem igaz, ami megkrdjelezhet, vagy amire nzve nem szereztek megbzhat rteslst. Akik a szerz szemlye mellett bizonysgot tesznek, ezt kzvetlen rteslsek alapjn teszik. – Az egyhzatyk nyilatkozatai egyrtelmen azt bizonytjk, hogy az evangelium szerzje Jnos apostol, s iratt Efzusban rta. Eusebius Irenaeustl vette a kvetkez idzetet: „Azutn Jnos is, az rnak tantvnya, aki az kebeln pihent, kiadta az evangliumot az zsiai Efzusban idzvn”. Irenaeus megllaptst a ksbbi egyhzatyk nemcsak megerstik, de meg is indokoljk. Alexandriai Kelemen azt mondja, hogy miutn ms evangliumban kzls ttetett testi dolgokrl (ta smatika), Jnos, bartai biztatsra, a Szentllek inspircijra egy lelki evangliumot (to pneumatikon euaggelion) rt. Irenaeus megllaptsa azrt rendkvl jelents, mert olyan tanra hivatkozik, nv szerint Polykarpusra (Kr. u. 155-ben Szmirnban vgeztk ki), akirl feljegyeztk, hogy egytt volt Jnossal s Andrssal, akik az Urat lttk. Polykarpus kapcsolatban volt Kis-zsiban az r tantvnyaival, kzttk egy Jnos nev tantvnnyal, aki szemtan volta miatt Kis-zsiban igen nagy tekintlynek rvendett, s nagy kort rt meg. Jnos evangliumnak szerzje azzal a hatrozott ignnyel lp fel, hogy szemtanknt tesz bizonysgot a Krisztusesemnyrl. Egy nagyon rgi egyhzi kommentr, az n. „Catena” ezt mondja: „Utolsnak Jnos, a mennydrgs fia mr meglehetsen lemedett korban, amikor veszedelmes eretneksgek tmadtak, tollba mondotta evangliumt Papiasznak, hossz let hierapoliszi tantvnynak, hogy kiegsztse azokat, akik eltte az Igt az egsz fldn hirdettk a npeknek, amint azt tovbbadtk neknk Irenaeus, Eusebius s ms megbzhat trtnetr utdaik”. A 2. szzad vgn keletkezett n. Muratori-fle knonjegyzk az evanglium keletkezsrl azt rja, hogy Jnos „tantvnytrsai s pspkei” buzdtsra – hogy ti. evangliumot rjon – gy vlaszolt: „Bjtljetek velem egytt hrom napig, s ami kinyilatkoztatst nyernk, azt beszljk majd el. A kvetkez jszakn azonban Andrs apostol kinyilatkoztatst nyert azzal az utastssal, hogy Jnos rjon le mindent a sajt nevben, de apostoltrsai mintegy ellenrizzk azt”. Jnos mellett tesz bizonysgot az a tny is, hogy az evanglium mr a 2. szzad elejn ismert, s a P52 adata szerint, amely 1935-ben vlt ismertt, Jn 18-bl idz nhny verset a 2. szzad elejn. Teht az evanglium keletkezsi ideje az els szzad vgnl ksbbre nem tehet (kb. 90). Luther s Klvin f evangliumnak tekinti az evangliumok kztt. Az jabb kutatsok sorn felttelezett llspontok a jzan biblikusok krben jogos kritikt vltottak ki, annl is inkbb, mivel Papiasznak arra az adatra hivatkoznak, miszerint Jnos neve mellett egyszer az „apostol”, egyszer pedig a „presbiter” meghatrozst emlti. Ennek alapjn azonban egyltaln nem szksgszer kt szemlyt felttelezni. Nem bizonyt erej az sem, hogy Efzusban kt Jnosnak a srjt mutogattk. Feine-Behm szerint: „A trtneti hagyomny csak egy Jnosrl tud Kis-zsiban. A msodikat nyugodtan mellje tehetjk ennek a srba: akkor is csak egy fog a srban fekdni”. Dnt jelentsg az a tny, hogy kb. Kr. u. 180-ig az egyhzi hagyomny egyrtelmen pozitv az evanglium rtkelsben. Az els adatunk, amely negatv llspontot kpvisel, Jn evangliuma, a Jelensek knyvvel szemben, mely a 2. szzad vgrl val. Irenaeus (meghalt 202) tudst arrl (Adversus haeresis II. 11,9) elszr, hogy harcol egy olyan csoport ellen, amely a montanizmus elleni harcban annyira messze elment, hogy Jn evangliumt s a Jelensek knyvt mint az eretnek Kerinthosz mveit elvetette. Eusebiusnl (Kr. u. 270–340) is tallunk olyan adatot (Historia ekklesastika III. 28,2), amely arrl szmol be, hogy az egyik rmai presbiter a 4. evangliumot s a Jel-t mint gnosztikus-montanista iratot elvetette. – Mindkt hrads vilgoss teszi azt, hogy a Jn bizonysgttelvel kapcsolatos negatv llsfoglals csak azutn szletett meg, miutn a montanista mozgalom, ez a Frgibl Kr. u. 156-ban elindul szekta, ln Montanusszal, kisajttotta magnak Jnos evangliumt, harcolva az egyhz kezdd elvilgiasodsa ellen. Azt tantotta ugyanis, hogy a msik parakltosz, a msik vigasztal, az igazsg Lelke megrkezett. Ez a Llek azonban csak a frgiai prftai mozgalom tagjain t osztogatja ajndkait az egyhznak. – Mivel a montanistk Jn evangliumra hivatkoztak, gy erre nmelyek azzal vlaszoltak, hogy elvetettk az evangliumot. Irenaeus s Eusebius adata nyilvnvalv teszi, hogy a Jn bizonysgttelvel szemben tanstott negatv llsfoglals az egyhztrtnet korai idszakban csak azutn szletett meg, miutn Montanus s kveti r hivatkoztak. A montanistk elleni kzdelem nmelyek esetben Jnos bizonysgttelnek az elutastshoz vezetett. Jn evangliumnak tartalma, stlusa s kifejezsmdja annyira egysges, hogy ez a krlmny egyarnt megersti a korai egyhz llsfoglalst, s valszntlenn teszi forrsok hasznlatt, illetve egy rgebbi evangliumnak egy ksbbi redaktor ltal trtnt tdolgozsra vonatkoz elmlett. Az evanglium felptse mvszi munka, amely az anyag kivlasztsban, felptsben s megfogalmazsban egyarnt megmutatkozik. Ez azonban nemcsak az egsz evangliumra rvnyes, hanem minden egyes perikpra is. Az evanglium szerzje Zebedeus fia, Jnos, Jzus tantvnya, aki a 12 krn bell is az n. legbizalmasabb tantvnyi krhz tartozott Pterrel s Jakabbal egytt. Az evangliumban „a szeretett tantvny” meghatrozs mg rejti szemlyt. az aki Jzus messisi munkjnak szemtanja, el egszen kereszthallig. Tanknt szlal meg gy, hogy a Szentllek vilgossgval, azaz lnyege szerint rti, s magyarzza a trtneti Jzusban adott kijelentst. „…s aki ltta, bizonysgot tesz, s igaz az bizonysgttele, s tudja, hogy igazat mond, hogy ti higgyetek” (Jn 19:35). Jnos az evanglistk kztt a teolgus, aki munkjval adja jelt annak, hogy Jzus grete beteljesedett, az igazsg Lelke eljtt (Jn 16:13), a Prtfog, a Szentllek megrkezett, aki megtantotta mindenre fldi munkjnak szemtanit, eszkbe juttatta Krisztus tantst s tetteit (Jn 14:26), s eljuttatta a teljes igazsgra (Jn 16:13). Jnos gy hirdeti a nzreti Jzust, hogy bizonysgttele nyomn lthatv teszi a dicssg Krisztust. Jnos az isteni titok mlysgeit ltja, s lttatja bizonysgttelvel, az isteni kinyilatkoztats mly s gazdag kincsit trja fel szemllve, s szemlltetve les ltssal az rk vilgossgot. Ezrt lett az Ez 1:10 s Jel 4:6–7 ltomsaiban szerepl ngy llny kzl – amelyeket mr korn az evangliumok szimblumainak tekintettek – Hieronymus s Augustinus ta Jnos evangliumnak szimblumv a sas. Az evangliumot nem armul rta szerzje, eredeti grg irat. Smi hatst tkrz grg nyelv van elttnk e mben. Ez a tny is arrl szl, hogy szerzje olyan palesztinai, aki ksbb hellnista nyelvterleten munklkodott. A keletkezsi helyet illeten, br nmelyek Palesztinra gondolnak a pontos fldrajzi s trtneti adatok alapjn, az egyhzi hagyomny szerint Kis-zsia az evanglium keletkezsi helye. Az evanglium pontos helyrajzi s kronolgiai adataira nzve elg magyarzat az, hogy palesztinai szrmazs a szerzje. Az evanglium keletkezsi ideje az 1. szzad utols vtizede. A kritikai iskolk megindulsa utn jval ksbbre tettk az evanglium keletkezsi idejt, azonban az 1935-ben nyilvnossgra kerlt kt kortrtneti dokumentum (P52 s P Egerton 2) alapjn egyrtelmv lett, hogy nem tehet 100-nl ksbbre.

Az evanglium tartalmi sajtossgai.

Jnos evangliuma a maga korban a Llek ltal megszlal bizonysgttel a nzreti Jzusrl, aki a dicssg Krisztusa. A hit ignyt az evangliumok kztt a leglesebben veti fel s jelentsgt hangslyozza. Vilgoss teszi, hogy a hit nem a mlt hagyomnyaihoz val klssges; formlis ragaszkods, hanem e hagyomnyok lnyegi megrtsnek korszer alkalmazsa. Ha Isten npe hisz, akkor eltte is vilgoss vlik, hogy Mzes s Jzus, brahm s Jzus, vagyis az dvtrtnet elz nagy korszaka s az j nincs ellenttben, hanem egymssal sszefggsben van. Az rsban, az szvetsgi kijelentsben ugyanaz a Llek szl, aki Krisztusban jelenval s mennybemenetele utn munklkodik. A hit ignye, az Isten Fia irnt val felttlen bizalom ignye, az a jogos igny Isten npvel szemben, amely ell semmikppen nem trhet ki, mg az rsra val hivatkozssal sem, mert az rs Krisztust igazolja. A hit az Istennel val kzssg alapja, az ember j letnek felttele. Izrel mr akkor, amikor Jnos r, egysges tmb, Iudaioi nven szerepel, s a hitetlensg tipikus kpviselje: a vilg. A np „nem npp” lesz, ha nem hisz, s a „nem npbl” np lesz, ha Krisztusban hisz. A trtneti Jzus mellett messisi jelek tesznek bizonysgot, amelyek a dicssg Krisztust hirdetik, a jelekhez fzd rendkvl alapos tantsi egysgekkel egytt. Az Ige hirdetsnek jelentsge vilgoss vlik az evanglium felptse ltal. Az evanglium alapmotvuma s ignye a szeretet; az emberszeretet s a testvrszeretet. Az Isten Fiban val hit, ha az valban hit, szeretetben mutatkozik meg. A szeretet, amely Isten megvlt tettnek alapmotvuma (Jn 3:16), Krisztus tantvnyai letnek is alapmotvumv kell legyen. A Krisztussal val szeretetkzssgnek a tantvnyi krben rvnyesl szeretetben kell megvalsulnia. A szeretet modellje Krisztus, Krisztus szeretetrl szl jell kell vlnia tantvnyainak. Tantvnysguk jele s hiteles pecstje a tettekben megmutatkoz, minden ldozatra ksz szeretet. „Arrl ismeri meg mindenki, hogy az n tantvnyaim vagytok, ha egymst szeretitek” (Jn 13:35). „gy szeresstek egymst, amint n szerettelek titeket” (Jn 15:12). Ahol a szeretet lgkrben folyik az let, ahol az emberek szmra emberhez mlt letre nylik lehetsg, ott Krisztus nem a mlt emlke, nem res frzis, hanem valsg, az embert megtart, j letre indt er. Az evanglium a tantvnysg ismertet jelnek tekinti az egysget. Kt szempontbl is lnyeges Jzus tantvnyainak egysge. Egyrszt a tantvnyi kzssg fennmaradsnak felttele. A hvk kzssge akkor pt s addig pl, amg – az sszetart er hatrozza meg. Msrszt a teremts harmnijt megbomlaszt er felett val gyzelem jele, amely az jjteremts eljeleknt Krisztus tantvnyai kzssgben mr rvnyesl. Krisztus fpapi imdsgban a tantvnyok egysgrt knyrg: A tantvnyok egysge Krisztusban adott ajndk, s mr az els nemzedk letben s utna, nemzedkrl nemzedkre megvalstand feladat. Az evanglium szerint Jzus vilgossgban val jrst ignyel kvetitl. „n vagyok a vilg vilgossga, aki engem kvet, nem jrhat a sttsgben, hanem v lesz az let vilgossga” (Jn 8:12). A lelki, szellemi s erklcsi sttsg nem tallhat otthonra Krisztus kveti tborban. A babona; tudatlansg, elmaradottsg, a sttsg tettei felszmoldnak ott, ahol Krisztus kvetse realits. Aki Krisztust kveti, az nincs kzssgben a sttsg semmifle formjval, vilgossgban jr, azaz tiszta letet l: tiszta szv, vilgos fej, tiszta kez, kvetje mindannak, ami a vilgban j, igazsgos, halad. Szabad az embertelen trsadalmi s vallsi konvenciktl, rgen elavult nzetektl egyarnt. Az evanglium szerint Krisztus tantvnyai kzssgben a szolglat rendje az rvnyes rend. Krisztus senkit sem hatalmaz fel a msik ember felett val uralkodsra. Az els nem az – e rend szerint –, akit sokan szolglnak ki, hanem az, aki sokak javra munklkodik, nknt, szabad dntse alapjn. Krisztus mindenfle uralkodsra pl rendet rvnyen kvl helyez tantvnyait illeten. A hatalmi pozci az rendje szerint soha nem vlhat uralmi pozciv. Krisztus mindenek felett val hatalmt egyetlen esetben sem rvnyestette emberek rovsra, megalzsra s leigzsra, de minden alkalommal rvnyestette emberek; tantvnyai javra. Szolglata az j let, a bvlkd let alapja. Tette tjelz. – Az evanglium szerint a tantvnyi kldetsnek Krisztus kldetse az alapja. „Amint engem kldtt az Atya, n is elkldelek titeket” (Jn 20:21). Krisztus a modell. A kldets teljestsnek garancija a Szentllek (Jn 20:22). A Szentllek eleventi meg a trtneti Jzust s az ltala adott kijelentst.

Irodalom.

Bauer, W.: Das Johannesevangelium3. Tbingen 1933. Handbuch zum N. T. 6. J. C. B. Mohr. Billerbeck: Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midrasch. II. – Mnchen 1924. C. H. Becksche Verlagsbuchhandlung. Blass-Debrunner: Grammatik des neutestamentlichen Griechischen. – Gttingen 1954. Vandenhoeck-Ruprecht. Bultmann, R.: Das Evangelium des Johannes. – Gttingen 1959. 16. Aufl. Vandenhoeck-Ruprecht. Barclay, W.: Johannesevangelium I–II. – Wuppertal 1984. Bundes-Verlag. Aus dem Englischen bersetzt von E. Leseberg. 4. Aufl. Haenchen, E.: Johannes Evangelium. – Gttingen 1968. Vandenhoeck-Ruprecht. Harnack: ber das Verhltnis des Prologs des vierten Evangeliums zum ganzen Werk – Zeitsch. f. Theol. und Kirche 1892. 189kk. de Boor, W.: Das Evangelium des Johannes. – 2. Teil. – Wuppertal 1985. 9. Aufl. R. Brockhaus Verlag. Karner Kroly: A testt lett Ige. Jnos evangliuma. – Budapest 1950. A Magyar Luther-Trsasg kiadsa. Lenkeyn Semsey Klra: jszvetsgi kortrtnet. = Bibliai Atlasz. Budapest 1973. Reformtus Sajtosztly. Lenkeyn Semsey Klra: Evangliumi szemelvnyek. Debrecen 1979. A debreceni reformtus kollgiumi s egyhzkerleti sokszorost iroda. Leidig, E.: Jes Gesprcht mit der Samaritanerin und weitere Gesprche im Johannesevangelium. – Basel 1981. Friedrich Reinhardt Kommissionsverlag. Leipoldt, J.: Die Frau in der antiken Welt und im Urchristentum. 2. Aufl. Leipzig 1955. Koehler – Amelang. Mtys Ern: Jnos evangliuma. – Srospatak 1950. Sylvester Rt. Schneider, Johannes: Das Evangelium nach Johannes. – Berlin 1976. Evangelische Verlagsanstalt. Schulz, S.: Die Stunde der Botschait. Einfhrung in die Theologie der vier Evangelisten. – Hamburg 1967. Furche – Verlag. Strathmann, H.: Das Evangelium nach Johannes. – Gttingen 1968. Vandenhoeck-Ruprecht. Stauffer, E.: Jzus alakja s trtnete. Ford.: Varga Zsigmond. Debrecen 1960. Kszlt a Debreceni Ref. Theologiai Akadmia Jegyzetkszt Irodjban. Pkozdy Lszl Mrton: A Psztor-Igk Jnos evangliuma 10. rszben („Egy akol” vagy „egy nyja”?) jszvetsgi fzetek XIII. 1947. Schnakenburg, R.: Johannesevangelium. Schweizer, E.: „Ego eimi…” 1939. Rissi, M.: Die Hochzeit in Kana Jn 2:1–11 = Oikonomia. Heilsgeschichte als Thema der Theologie. Hrsg. Felix Christ. Oscar Cullmann zum 65. Geburtstag gewidmet. – Hamburg 1967. GmbH. Weiss, B.: Bibl. Theol. = Meyer. Heitmller, W.: Das Johannesevangelium. Gttingen 1920. Zahn, Th.: Das Evangelium des Johannes. – Leipzig 1908. A. Deicherstsche Verlagsbuchh. Nachf.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!