//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Jn 1,19 - 1,51

Jn 1,19 - 1,51


Jn. 1,19–34. Keresztel Jnos bizonysgttele.

Ez a rszlet kes bizonysga annak – s Jnos evanglista ezt mvszi mdon szemllteti –, hogy az dvtrtnet korszakai sszetartoznak, s szereplinek kldetse elvlaszthatatlanul egyms munkjhoz kapcsoldik: egy nagy cl rszfeladatainak a megoldsai klnbz szinten. Minden rszlet elkszti a kvetkezt. Keresztel Jnos hsges bizonysgttele nyomn, az tantvnyi krbl kerltek ki Jzus els tantvnyai. Jzus vllalja s elhvja azokat, akik Keresztel krbl indultak el utna.

19–28. „Nem n vagyok a Krisztus”.

Keresztel Jnos munkssga meglehetsen nagy mozgoldst tmasztott Izrelben. Ez indtotta a zsidkat arra, hogy ellenriztessk Keresztel tevkenysgt. A Ioudaioi meghatrozs terminus technicus Jzus korban annak a rtegnek a jellsre, amely vele szemben llt. Az evangliumban a tovbbiak sorn Jzus vitapartnerei, ellenfeleiknt szerepelnek (2:6.13; 5:1; 6:4; 7:2; 17:40). A fogalom a tovbbiakban egyre inkbb azt a krt jelli, amelyik megtartva a maga vallsos szoksait s szertartsait, mereven ragaszkodva a mlt rksghez a konzervatvizmus megtestestje. Az evanglista szmra a hoi Ioudaioi fogalma azoknak a zsidknak az sszessgt jelenti, akik mereven elzrkztak Jzus ell. gy a hitetlensg kpviselit, a hitetlen vilg megtestestit jelenti ez a fogalom. Jzus elhatrolja magt tlk (8:17; 10:34; 7:19.22). Ily mdon a Ioudaioi fogalma elssorban nem faji kategria, nem a zsid npet jelent meghatrozs, hanem Izrel vezet testlete magatartsa nyomn a hozz hasonl magatartst megtestest kr jellsre hasznlatos a tovbbiak sorn. Annak a vitnak, amelyrl az evangliumban folyamatosan sz van, mintegy eljtka ez a rszlet. A np vezetirl, a Nagytancs tagjairl van itt sz. Ezek a zsidk hivatalos kldttek, akiknek Jnos tevkenysgrl azrt kellett kpet alkotniuk, hogy a Nagytancs megvizsglhassa a Keresztel munkjt. A kldttsg papokbl s lvitkbl llt. Ez utbbi meghatrozs csak itt szerepel az evangliumban. A papok, a hagyomny szerint, ron nemzetsghez tartoztak. A templomi szolglatok kzl k vgeztk az ldozatok bemutatst, a tisztulsi s engesztelsi szertartsokat, gondoztk a szent kenyerek asztalt s a gyertyatartkat, ldst mondtak, az istentiszteleteken megfjtk a krtket, elksztettk a szent kenolajat s mindazt, amire a klnbz ldozatok bemutatshoz szksg volt. A lvitk alacsonyabb rang szolgltokat vgeztek. A templomszolgk, ajtnllk s nekesek kzlk kerltek ki. Keresztel Jnos fknt azzal a tisztulsi szertartssal, keresztelsi gyakorlatval keltette fel a Nagytancs figyelmt, amelyre nzve nem volt semmifle tmutats a mzesi trvnyben. Jnos olyasmit kvetelt a hith izrelittl, ami meghaladta a trvny elrsait, s a messisi dvkor elkzeltst hirdette. A jeruzslemi kldttsg eltt Jnosnak igazolnia kell azt, amit hirdet, s azt, amit cselekszik. A papok s lvitk mint a tisztasgi szertartsok szakrti itt egytt szerepelnek a delegciban. Krdsk egszen ltalnos rtelm, azonban a r adott vlaszban termszetesen – mint ahogyan a 25. versben ez kifejezsre is jut – a Keresztel tevkenysgnek igazolst vrjk, legitimcijt annak, amit tesz. Jnos keresztelsi gyakorlata ekkor mr szles krben ismert. Az evanglista felttelezi, hogy olvasi is ismerik Keresztel Jnos fellpsnek trtnett, ezrt mellzi annak ismertetst (Mk 1:2kk.). Itt csak a 25. versben jn szba, hogy Jnos keresztel. A zsid hatsg elssorban attl fl, hogy Keresztel mozgalma politikai messisi sznezetv lesz. Krdskkel a helyzet tisztzst akarjk elrni. Keresztel vlasza megfelel az nneplyes tanvalloms formjnak: a homologesen kai ouk ernesato abszolt rtelemben hasznlatos. Termszetesen nem a hitvalls rtelmben szerepel ebben az sszefggsben, hanem a bri eljrsban szoksos terminus technicusknt. – Keresztel Jnos „vallst tett” = vlaszt adott a feltett krdsre, nem tagadta meg a vlaszt, nem zrkzott el a feleletads ell. A dinamikus ekvivalencia elvt alkalmazva a fordtsban, valamint a szitucit is figyelembe vve azt hiszem, clszer a valls-ttel helyett „a nyilatkozott” kifejezst hasznlni, elbb abszolt rtelemben, a szvegsszefggsnek megfelelen, azutn pedig ismertetve nyilatkozatnak tartalmt. Jnos nyilatkozata egyrtelmen utastja el azt a gyant, amely a krds mgtt meghzdott. Vlasza azok szmra is eszmltet, akiket nem a gyanakvs, hanem a tlfttt lelkeseds akadlyozott meg szemlye helyes rtkelsben. Jnos nem az, akinek a zsidk gyantottk, s lelkes kveti tartottk: nem a Krisztus. Nyilatkozata alhzza a prolgus 8. versnek kijelentst. Jnos nem rtkelte tl nmaga szemlyt, st mindent megtett azrt, hogy a helytelen kpzeteket megszntesse, a tisztnltst segtse. A krdezs a meghatrozott lehetsg felttelezsvel folytatdik tovbb. Ha ugyanis Jnos Ills vagy prfta volna, akkor rthet lenne az is, hogy keresztel. Ugyanis mindkt meghatrozs a Messisra vonatkoztatva is szerepel. A zsidsg vrakozsban Ills messisszer alakknt szerepelt. gy a jeruzslemi kldttsgnek az a krdse, hogy vajon nem Ills jelent-e meg Jnosban, azt jelenti, hogy br Jnos nem tartja magt a Messisnak, de vajon nem -e az mgis? A krdezk Ills nevnek emltsvel a Messisra gondolnak. Mivel ilyen vradalom is fzdtt Ills nevhez, gy rthet, hogy Jnos elutastja ezt a felttelezst. Jzus a Mt 11:14 s Mk 9:13 szerint Istennek azt a kldttt ltja benne, akiben beteljesedett a Mal 3:1 s 4:5–6 jvendlse – helyes megvilgtsba lltja az Ills-tradcit –, vagyis az dvtrtnet utols nagy prftjt, a Messis hrnkt. – Jnos viszont ppen azrt utastja el az Illssel s a „prfta” meghatrozssal val azonostst, mivel npe vezet testletnek felfogsban mindkett a meggrt szabadt, a Messis kpzett idzi. A npies messisi vrakozs a Mzes ltal meggrt prftban is (5Mz 18:15) Izrel szabadtjt, teht egy Messis jelleg alakot vrt (Mt 16:14; Jn 6:14). Felelete arra a munkra utal, amit vgez, s az rs tekintlyre hivatkozik. Ezzel teljesedik be zsais prfta jvendlse (zs 40:3). egy hang, amely szl a pusztban, egyetlen feladata az, hogy a npet a Messis eljvetelre felksztse. Ez azt jelenti, a Messis tksztje. Ezzel tisztzta, megvilgtotta azt az dvtrtneti helyzetet, amely a jelenkben valsg, s meghatrozta abban a maga sajtos feladatt. Vilgos kpet adott nmagrl s munkjrl. zsais szava elszr a fogsgban lv npet szltotta meg, mivel Isten ket akarta az atyk orszgba visszavinni, nekik kellett felkszlnik belsleg a fogsgbl val szabadulsra. Jnos a Szabadtt jelenti be hrnkknt, Jahve kldttt, rla tesz bizonysgot: ez a kldetse (Jn 1:7–8). A 24. vers alapjn az olvas els benyomsa az, mintha egy msik kldttsgrl lenne sz a papokbl s lvitkbl ll kldttsg mellett. Az sszefggs azonban arra enged kvetkeztetni, hogy a prbeszd szerepli nem vltoztak. Mg a 19. versben a foglalkozsukat kzli a szveg, addig itt kegyessgi krket hatrozza meg. A farizeusok Jzus kornak prtjai sorban egy tekintlyes kegyessgi prt, papi s laikus rtegbl llt. A papok s lvitk kzl elg szp szmmal voltak olyanok, akik a farizeusok irnyzathoz tartoztak. A Kr. e. 2. szzadban komoly megjulsi mozgalom ez, azonban Jzus korban kegyessgk formliss lett, klssgg vlt. Klns gonddal rkdtek a trvny rendelkezseinek megtartsn: A keresztsg irnti krdst azrt teszik fel, mert Jnos nem vllalta az azonossgot egyetlen olyan szemllyel sem, aki a farizeusi mrtk szerint jogosult a keresztsg gyakorlsra. Ez 36:25 szerint Isten gri: npre „tiszta vizet hint”, hogy megtisztuljon. Ezt az gretet a messisi korra vonatkoztattk. A keresztsg a messisi munkhoz tartozik, eszkhatolgikus skramentum. Jnos munkja az eszkhatolgikus kort idzi. Keresztel Jnos vlaszval hirdeti a maga munkjnak viszonylagos rtkt s korszaka pratlan jelentsgt. Mr kreikben van ismeretlenl az, akire minden embernek szksge van. – Jnos csak vzzel keresztel. Ez a keresztsg mg nem a teljessg, de a teljessghez vezet t. Ez a keresztsg nem lp fel azzal az ignnyel, hogy azok, akik rszeslnek benne, elnyerik az Ez 36:26k. grete szerint az „j szvet s j lelket”. Jnos keresztsge felkszt annak az elfogadsra, aki mr megrkezett, de mg rejtve van elttk. Keresztel Jnos a keresztsggel jelzi s hirdeti az dvtrtnet pratlan jelentsg korszaknak kezdett. Jnos a Messist hirdeti, az mltsgt. Nemcsak keresztsgvel, hanem bizonysgttelvel is r irnytja mindazok figyelmt, akik figyelnek r. A saru szjnak megoldsa a rabszolgamunkk sorba tartozott ugyangy, mint ahogyan a saru odaksztse urnak, vagy az is, hogy azt utna hordozza (Mt 3:11). Keresztel mg arra sem tartja magt mltnak, hogy a Messis krl azt a munkt vgezze, amit a rabszolga szokott ura krl. Jnos ezzel a mondattal, amely lnyegben a szinoptikusoknl is megtallhat (Mk 1:7; Mt 3:11; Lk 3:16), azt a lnyegi klnbsget kvnja rzkeltetni, ami a Messis s kzte van. – A helysg meghatrozsval zrul le ez a rszlet, ahogyan a 6:59 s a 8:20. A Jordnon tli Bethnia krlbell a Vdi El-Charrar torkolatval szemben fekdt. A Jeruzslembl, illetve Jerikbl jv s a Holt-tengertl keletre, dli irnyba halad utat tvezeti a Jordn folyn.

29–34. „me, az Isten Brnya…”.

Az evanglium rja az elz esemnyhez kapcsolja ezt a rszletet. Ahhoz viszonytva rvnyes az idpont meghatrozsa. Eszerint a kldttsg jeruzslemi eltvozst kvet nap az esemny idpontja. Az evanglista hat egymst kvet nap esemnyt rktette meg (1:19.29.35.40.43; 2:1). Keresztel Jnos bizonysgttele ebben a szakaszban ri el cscspontjt. Azt, akit gy hirdetett az elzek sorn, mint kora ismeretlen alakjt, a kvetkez nap mr alkalma van a nyilvnossg eltt kijelenteni. „me, az Isten Brnya, aki elveszi a vilg bnt.” Az amnos kifejezs itt s a 36. versben fordul el az evanglium keretein bell. Az 1Pt 1:19-ben ez a kifejezs kpes rtelemben szerepel. Az ApCsel 8:32-ben fordul mg el ugyanez, amely az zs 53:7-et Jzusra vonatkoztatja. Az jszvetsg egybknt mshol nem illeti Jzust ezzel a fogalommal, a Jel knyvben az arnion fordul el. Az nyilvnval, hogy az amnos tou theou fogalmnak szvetsgi gykrzete van. St az is vilgos, hogy Jnos evangliuma keletkezsi idejben a gylekezetekben gyakori ez a meghatrozs Jzusra vonatkoztatva (1Pt 1:18–20; Jel 5:6.12). Ez a kifejezs a liturgikus nyelv jl ismert, gyakori fordulata. A Jel 15:3 szerint a Brny himnuszrl van sz, amelynek esetleg egy mondata ppen ez volt – knnyen elkpzelhet, hogy ppen Keresztel Jnos bizonysgttele alapjn. A hatrozott nvel arra mutat, hogy itt nem ltalnossgban van sz az ldozatbemutats alkalmval levgsra kerlt brnyokrl, hanem arrl a meghatrozott egyetlenrl van sz ppen, arrl a pskabrnyrl, aki a halltl s krhozattl megment (2Mz 12:7.13.22.27; Zsid 11:28). Pl az 1Kor 5:7 szerint Jzust a keresztynsg hsvti Brnynak tekinti. Jnos evangliuma a tovbbiak sorn kifejezsre juttatja, hogy Jzus az igazi pskabrny. Keresztel Jnos prfcija az zs 53-ban gykerezik. E prfcia rtelmben mutat r mint Isten szenved szolgjra, aki magra vette, hordozta, s gy elvette a vilg bnt. Az amnos mgtt az arm „talja” van, amelynek ketts a jelentse: 1. „brny”, 2. „gyermek”, „szolga”. Valsznleg ez a fordulat, vagyis a talj lh az ebed Jahve rtelmben „az r szolgja” lett alapjv ily mdon az amnos theou formulnak. Ily mdon az els – s minden valsznsg szerint – az eredeti rtelme Jzusra alkalmazva ennek a fordulatnak ez volt: „me, az Isten szolgja”. – Ha ennek a fogalomnak arm jelentstartalmra gondolunk, az is nyilvnval, hogy ezzel a fogalommal gy mutat r Keresztel Jnos az r szenved szolgjra, hogy egyttal vilgoss teszi azt a pratlan kapcsolatot is, amelyben Istennel van. Isten Brnya gy Isten szolgja, hogy Isten Fia. A talja ketts jelentstartalmnak amnos-szal val fordtsa a pais helyett Jzus kzponti jelentsg funkcijt hzza, al. Ez a fogalom emlkeztet az szvetsgi ldozati kultuszra. A jeruzslemi templomban naponta, reggel s este bemutattak egy-egy brnyt ldozatul. Ez volt az n. lland, vagyis tmid ldozat. Ezen tl azonban sokkal jelentsebb az az ldozat, amelyet venknt az Egyiptombl val szabaduls emlkre mutatott be a fpap azrt; hogy Izrel szmra engesztelst szerezzen (2Mz 12:7; v. Zsid 11:28): Jzus az a Brny, akinek szjban lnoksg nem talltatott, vagyis mint rtatlan Brny hordozta bneink terht, „megsebesttetett a mi vtkeinkrt”. Igazi pskabrnyknt adta lett ldozatul nemcsak npe fiairt, mint szvetsgi ldozat, hanem azrt, hogy eltrlje a vilg bnt, ahogyan Mik 7:18 hirdeti: Isten ltala „bocstja meg a bnt s trli el a vtket”. Ezt szlaltatja meg az 1Jn 2:2 is. Az airein azt jelenti: „felvenni”, „megszntetni”, „eltrlni”, „hatlyon kvl helyezni”, „felvenni valamit azrt, hogy eltvoltsa”. Jnos evanglista szhasznlata szerint a Keresztl bizonysgttelben Isten Brnya ldozatnak a jelentsge is megszlal; a vilg. bnnek eltrlse. Jzusban megjelent az a Messis, aki magra vette a bn krdsnek elintzst. Jnos bizonysgttele ezzel nem marad meg Isten szenved szolgja funkcijnak rszleges rtkelsnl, hanem hirdeti – elretekintve a jv esemnyre – teljes s tkletes jelentsgt mr megjelensekor. Azt hirdeti, hogy az eltte megjelent ember, az Isten szenved szolgja a vilg teremtse eltt mr letben lv Fi. A testt lett Ige a preegzisztens Krisztus. A 31. vers a 26. vershez kapcsoldik. ltalnos nzet volt ugyanis, hogy a Messis rejtetten l a vilgban mindaddig, amg a nyilvnossg eltt be nem mutatjk (v. Jn 7:27). Keresztel Jnos a kzhangulatot szlaltatja meg azzal, hogy a Messis rejtett voltrl szl. Szles krben ismeretes volt az az elkpzels, hogy a Megvlt Isten leszllt a mennybl anlkl, hogy felismertetn magt. Krisztust Keresztel Jnosnak kellett Isten tmutatsra Izrel eltt bemutatni, kijelenteni, jelenltt nyilvnvalv tenni. A vzkeresztsg nem csak azt jelenti, hogy a messisi korszak kszbre rkezett el Izrel npe, hanem egyttal Isten eszkze a Messis nyilvnvalv ttelnek. Jnos vzkeresztsgnek az volt a clja, hogy Jzust Izrel eltt ismertt tegye. Keresztel Jnos maga sem ismerte Jzust megkeresztelkedse eltt lnye szerint, de ltrl termszetesen tudott. Jzus megkeresztelkedse alkalmval, ismerte fel benne a Messist. Az eljvendre vonatkoz tudsa ekkor lett szemlyes ismeretsgg. Ez a keresztsg teht tbb Jnos szmra, mint kldetsnek cscspontja, ebben ltta kldetse rtelmt. Jnos felismerte s ismertt tette Izrel szmra azt, aki az eszkhatolgikus dvssget elhozta s megjelentette, de eddig ismeretlenknt volt jelen a np krben. Krisztus nyilvnos kijelentse Izrelnek Jzus megkeresztelkedse utn a Keresztel igehirdetsnek dnt tartalma. Jzus megkeresztelkedsnek trtnett az evanglium nem ismerteti, mivel az kzismert volt az evanglium rsa idejn. Azt emeli ki, ami szmra a dnt. Ltta, amint a Llek galambknt leszllt Jzusra s megnyugodott rajta. – A galamb a ks zsidsgban a Szentllek szimbluma. A Szentllek leszllsa volt az a jel, amely hirdette, hogy a megkeresztelked klnleges feladatra hvatott. A Szentllek gy szllt le r, hogy rajta is maradt. Jzust az szvetsgi prftktl tbbek kztt az klnbztette meg, hogy Jzus lland, intenzv kapcsolatban volt a Llekkel. Jzus a messisi korra meggrt Llek hordozja. Mg egyszer kiemeli Jnos ezzel a mondattal azt, hogy azt hirdeti, amit ltott, azonban gy, hogy azt, amit ltott, rzkeli, rtelmezi. Ez azt jelenti, hogy bizonysgttele felfedi Jzus szemlyisgnek legmlyebb titkt: az Isten Fia. Isten jeladsa alapjn mutatta be Izrelnek mint az gretek rkseinek az Isten Fit. Keresztel Jnos s keresztsge az eszkhatolgikus kor elrkezsnek eljele s mint ilyen, korhoz kttt esemny. Rendeltetse az volt, hogy bnbnatra s megtrsre szltva elksztse a npet annak szmra, aki Szentllekkel rendelkezik: az Isten Finak. – Jnos isteni jelads alapjn mutatott r Isten Fira. A Keresztel semmikppen nem akarta az ideiglenest vgrvnyess tenni, a korhoz ktttet korszakok flttiv emelni, akkor sem, ha az szemlyvel volt sszefggsben. gy alzatban nagy s tmutatsban maradand, kijelentse korszakok feletti rvny, meghatrozza minden utna kvetkez bizonysgttel tartalmt: „Ez az Isten Fia”, de minden utna kvetkez bizonysgttel alapjt is: „n lttam”. A fellrl nyert lts, Isten kijelentse az alapja annak a bizonysgttelnek, amely nmagn tlmutatva hirdeti: „Ez az Isten Fia”.

Jn. 1,35–39. Andrs s a msik tantvny.

Jzus els tantvnyainak elhvsa kzvetlenl kapcsoldik Keresztel Jnos bizonysgttelhez. A msnap arra enged kvetkeztetni, hogy az elz esemnyekhez viszonytja az evanglista az idpont meghatrozst. Az elz napi esemny megismtldik oly mdon, hogy Jnos ismtelten felfigyel, szreveszi Jzust s megismtli vele lv tantvnyai eltt a Jzus dvtrtneti kldetst megvilgt mondatt. Amint a Keresztel bizonysgttelt meghallottk, kvettk Jzust. Keresztel Jnos hiteles bizonysgttele nyitott flekre tallt, elindtotta tantvnyait Jzus kvetsre. Jnos tmutatsnak konkrt kvetkezmnye van. Jnos nem vlik akadlyv annak, hogy kveti ahhoz forduljanak oda, aki nagyobb nla, st erre nzve tle kapjk az indttatst. Jzushoz csatlakozni s utna menni – ezzel a mozzanattal kezddik el Krisztus kvetse. Az kolouthsan elszr csak annyit jelent: „elindulni utna”. Ennek a kpnek az alapjn a tantvnysg jellsre a rabbinus terminolgiban terminus technicusnak szmt „a kvetk” kifejezs. Jzus kveti Jzus tantvnyai. Jzus s a kt Jnos-tantvny kztt rvid prbeszd alakul ki. Jzus, miutn megfordult s „kinzte magnak” a kt tantvnyt, akik kvettk, megszltja ket. Krdsre krds a vlasz. „Hol laksz?” „Hol van a szllsod?” Ez voltakppen azt jelenti, hogy hol van az a hely, amely alkalmas a nyugodt beszlgetsre, tanulsra. A rabbi megszlts nem sokat mond. Udvarias, de meglehetsen tartzkod, termszetesen a tisztelet kifejezse is megnyilvnul benne. Ez a jelenet a maga htkznapi egyszersgben utolrhetetlenl nagyszer, amelyet az szlaltathat meg gy, aki maga tlte. Gondosan vigyz azonban arra, hogy ne a szemlyre, hanem azokra az esemnyekre derljn fny, amelyek hirdetik Jzus s az ember tallkozst, az els tantvnyok elhvst. – Jzus meghvja – kzvetlen, keresetlen szavakkal – a kt tantvnyt. Izrel htkznapi rintkezsben kzismert, elterjedt formula Jzus mondata. A kt tantvny elfogadja Jzus meghvst s egsz nap nla maradnak. A hs dekat idmeghatrozs a babiloni-smi naptr szerinti, ami idszmtsunk szerint a dlutn 4 rt jelenti. A tantvnyokra mly benyomst tett a Jzussal val tallkozs, ezrt tltttk nla az egsz napot.

Jn. 1,40–42. Simon Pter elhvsa.

A kt tantvny kzl az egyiknek a nevt itt kzli a szveg. Az Andreas grg nv, de hasznlatos Izrelben is. Jnos evangliumban a 6:8-ban s a 12:22-ben tallkozunk mg vele. A msik tantvny neve nem szerepel. Andrs elszr testvrvel tallkozott. Idpontrl nem tesz emltst a szveg, azonban nyilvnval, hogy a kvetkez napra kell gondolnunk. Az egyik testvrpr teht Andrs s Pter, a msik a szinoptikusok szerint Jnos s Jakab. Jnos, az evanglium szerzje gondosan kerli nmaga megnevezst. Kell figyelemmel azonban az olvas felismerheti t tudstsa nyomn. Andrs hradsa bizonysgttel a Messisrl. abbl a krbl val, amelyik tudatosan kszlt a Messis eljvetelre s rlpett arra az tra, amelyet Keresztel Jnos mutatott. Eljutott trsval egytt a Krisztushoz. Megltta Jzusban Isten Felkentjt, azt, akit Isten kldtt npe szabadtsra. A Messis-vradalom igen elevenen lt Izrelben, a np vrta a szabadtt, vrtk a szabadtst. Andrs bizonysgttele azt hirdeti, hogy Jzusban az jelent meg, akire vrt a np, akit meggrt Isten. Andrs testvrt odaviszi Jzushoz. Egy lnyeges mozzanata ez Jn evangliuma hradsnak, mert azt hirdeti, hogy az a tantvny, aki megtallta a Messist, testvre szmra, a csald tagjai szmra Isten hasznos eszkzv lehet. A Messishoz vezet tra a testvre segtsgvel, a testvre indttatsra lp r Simon. A Jzussal val tallkozs nem szaktja el a csaldi kapcsolatokat, hanem fokozza a felelssget. A bnbe esett ember gyermeke testvre letre tr (1Mz 3), az az ember, aki a Messist megtallta, testvre mell ll, a Krisztushoz vezeti. Az l Istentl val elidegeneds kvetkezmnye kzny, ellensgeskedst szl ember s ember kztt. Az l Istennel val tallkozs felelssget breszt, segtsgre indt, lpsekre msokkal, msokrt. – Jzus, miutn rtekintett Simonra, jelt adta annak, hogy valban a Messis, aki ismeri az embert lnyege szerint, gy, amint van. Te Simon vagy, Jna fia. Annak nevezi Simont, aki termszeti adottsgai, emberi krlmnyei szerint valban volt. A Messis gy jelenti ki magt Simonnak, hogy nem magrl beszl, hanem rla. Ahogyan viszont rla beszl, azzal hirdeti mindenek felett val tudst, istensgt. Jzus Jna fit, Simont, a termszeti embert szltja meg, gy, amint van, ott, ahol van, s hirdeti szmra az gretes jvt, amelyben az lesz, aki termszeti adottsgai szerint nem volt: Kfs, vagyis – a nv rtelme szerint – Kszikla. A passzv igeforma jelzi az elhvott tantvny gretes jvjt annak az tnak a kezdetn, amit a Messissal val tallkozsa jelent. Simon Kfsnak fog majd neveztetni. Krisztus kvetsnek az tjn azz formldik, akinek az r mr a vele val tallkozs pillanatban ltta. A Messis hirdeti Simon j emberr formldst s egyhztrtneti jelentsgt. Kszikla, az alapja, a fundamentuma az apostolokkal s prftkkal egytt annak a lelki hznak, amelynek a szegeletkve a Krisztus. Krisztusnak a termszeti embert jjteremt hatalmt hirdeti Simon elhvsi trtnete: Krisztust, aki gy ismeri az embert, hogy nemcsak a mltjrl s jelenrl tud, hanem jvjrl is. A termszeti embert teszi tantvnyv, Jna fit Kfss.

Jn. 1,43–51. Flp s Ntnael.

A 43k. rvid hradst kzl arrl, hogyan kerlt Flp a tantvnyok sorba. A szinoptikus evangliumokban Flp nevvel csak az apostolnvsorban tallkozunk. Jnos evangliumban a kvetkezkben is elfordul, gy a Jn 6:5kk. s a 12:21k.-ben. Andrssal egytt szerepel a kt helyen. A 14:8k.-ben van mg rla sz. A 43. versben ugyanazzal az idmeghatrozssal van dolgunk, mint a 35-ben: „msnap”. Az elz esemnyhez viszonytja az idmeghatrozst. – Jzus t akart menni Galileba, amikor sszetallkozott Flppel. Az esemny sznhelye marad tovbbra is Perea. A szveg az idmeghatrozshoz kapcsoldva mg csak Jzus szndkrl tudst. – „Kvess engem.” Nem arra vonatkozik csupn, hogy menjen vele egytt oda, ahov ppen kszl, hanem arra, hogy legyen a tantvnya, ugyangy, mint ahogyan a Mt 8:22; 9:9 s a Lk 5:27; 9:59 is mutatja. Az akolouthei moi Jzus elhv szava, amely a tantvnny ltel ignyt fejezi ki. Ez teszi Flpt Jzus tantvnyv. Ez a rvid, tmr felszlt mondat mr a Mk eltti tradcibl is jl ismert. Flp Bethsaidbl szrmazik, a Jordn vlgynek keleti rszrl, arrl a vidkrl, amelyrl Andrs s Pter. Az apo s az ek prhuzamosan szerepel az szvetsgben (2Kir 23:20) s az jszvetsgben (Jn 11:1; 19:38; Mt 21:11; Mk 15:43; ApCsel 10:23.38) a szrmazs kifejezsre, st a LXX-ban is. Iulias Bethsaida a Genezreth tavnak az a vidke, ahol a Jordn foly belemlik a tba. Philippus vrosi rangra emelte Tiberius uralkodsa alatt. Ez a trtnet jra az ersti meg, hogy a Keresztel tantvnyai kzl, arrl a vidkrl, amelyen munklkodott, egy meghatrozott kr csatlakozott Jzushoz. Nathanal, a grgben = Theodros „Isten ajndka”. Az jszvetsg rejtlyes alakja, aki a 21:2 tudstsa alapjn Galilebl szrmazik, pontosabban a Nzrethez kzel fekv Knbl. Flp Ntnaellel tallkozik gy, mint ahogyan Andrs Simonnal. A heyrkamen kifejezs pontosan gy szerepel itt is, mint ahogyan Andrs hradsban a 41. versben, a Messis meghatrozsa azonban hinyzik, legalbbis gy konkrtan meghatrozva, ellenben krlrt formban szl rla: hon egrapsen Myss (5Mz 18:15; v. Lk 24:27). A trvny s a prftk megemltse azt jelenti, hogy tulajdonkppen az egsz szvetsgrl van sz, az lland nyelvhasznlatnak megfelel formban (Lk 16:16.29; Rm 3:21). Az szvetsgi gretek beteljesedsrl szl Flp tapasztalata. a Jzus, a Nzretbl val Jzsef fia. Azzal tallkozott a valsgban, akirl tudott az rs alapjn. Az rs kijelenti Krisztust s megersti a Jzusban adott kijelentst. Ntnael megkrdjelezi Flp felismersnek hitelessgt, megszlaltatva a kzvlemnyt: „Vajon Nzretbl tmadhat-e valami j?”. Nzret rossz hr vros, gy a kzvlemny szerint a Messis nem szrmazhat belle. – Jnos egybknt Jzus szletsnek csodlatos krlmnyeirl nem szl semmit (Mt 1:18kk.; v. Mt 13:55), hanem rtkeli, megmagyarzza (Jn 1:14kk.). Flp hradsa nyomn azonban vilgos, hogy Jzus szletsnek krlmnyeirl tudtak. A nzreti megnevezs ugyan nem szletsnek, hanem nevelkedsnek sznhelye alapjn kapcsoldott nevhez. Ntnaelben ktsgeket tmaszt Flp bizonysgttele, szkeptikus vele szemben, fenntartssal fogadja azt. Flp azonban a valsggal igyekszik meggyzni t s megszntetni elvi agglyait, a kzhangulatot megszlaltat s annak alapjn kialakult fenntartsait. „Jjj, s nzd meg.” Flp bizonysgttele gy hirdeti az igazsgot, ahogyan az ellenrizhet a valsgban. Bizonysgttele a valsgot hirdeti. Nem teolgiai rtekezst tart a tovbbiakban, hanem felszltja Ntnaelt arra; hogy szemlyesen gyzdjk meg a valsgrl. Bizonysgttele Ntnaelt nem gyzte meg ugyan, de elindtotta a Krisztussal val tallkozs tjn. A Krisztusrl val bizonysgttel szemlyes tapasztalatbl szrmazik, az igazsgot hirdeti, amely a valsg, s felszlt, elindt a Krisztushoz vezet ton. Az rs szava valsg, Isten testben jelent meg, az letben, emberi keretek kztt lthat, megtapasztalhat realits. Flp bizonysgttele megvilgtja, hogy mindenkinek magnak kell szemlyesen meggyzdnie arrl, hogy Isten az let valsga, emberi keretek kztt jelent meg s gy lthat. A szkeptikus Ntnael, a bizonysgttellel kapcsolatosan elvi agglyokkal, fenntartsokkal rendelkez ember, elindul Jzus fel, enged a felszltsnak. Mieltt egyetlen szt szlhatna Jzushoz, nyilatkozik rla. A csodlatos, elismer jellemzs, amellyel Jzus dvzli, megdbbent. Az a szkepszis s ellenrzs, amellyel Ntnael a maga ismeretei alapjn Jzushoz kzeltett, egy pillanat alatt semmiv lesz a Jzussal val szemlyes tallkozs nyomn. Jzus kijelentse megsznteti szkepszist, leszereli ellenllst, eloszlatja ktelyeit. Jzus azzal, hogy leleplezi Ntnaelt, rpillantva a valsgnak megfelelen nyilatkozik rla, gy jelenti ki nmagt, mint aki az embert lnye, jelleme szerint ismeri s megtli. Hiteles, a valsgnak megfelel kpet alkot az emberrl, egy pillanat alatt tltja. Ntnael az igazi izrelita, akiben nincs hamissg. Isten szvetsges npnek hsges kpviselje jtt szemlyben Jzushoz, az, aki nem formlisan tartozott az gretek rkseinek sorba. Az izrelita meghatrozs csak itt szerepel a 4. evangliumban, megerstve tartalmt pozitv mdon az igazi jelzvel s alhzva ezt a meghatrozst a hozz kapcsolt kiegsztssel. Ntnael teht a szvetsges Isten ignynek megfelelen l np kpviselje, ellenttben azokkal, akik a „zsid” nven szerepelnek az evangliumban. Elhvsa emlkeztet Simon Pter elhvsi trtnetre, azonban mg ott Pter nevt s csaldjt hatrozza meg Jzus, addig itt Ntnael lnyrl szl. Mg ott a jvre nzve kzl gretet, itt a mlt hsges kpviseljrl nyilatkozik. Jzus eltt mlt, jelen s jv egyarnt ismert. Nemcsak arrl tud, ami a mlthoz tartozik, hanem arrl is, ami a jv titka. Ntnael megdbben Jzus nyilatkozatn s ismeretnek forrsa irnt rdekldik, kijelentsre krdssel vlaszol. Jzus feleletbl vilgos, hogy elbb ismeri az embert, mint ahogyan az ember felismeri t. Ntnaelt mr ltta akkor, amikor a fgefa alatt lt. A rabbi szvesen vlasztott helyet magnak s tantvnynak ltalban egy-egy fa alatt, amely a tanulsra, tantsra alkalmas. A fgefa alatt lni, kpes kifejezsnek szmt az rstudomnyban, azt jelenti: „a tra igjvel foglalkozni” (v. Midras az nekek nekhez 4:11; 1Mz 3:7). Fgefnak gondoltk az denkerti j s rossz tudsnak a fjt. Ntnael olyan rabbi, aki a j s rossz tudsnak birtokban van, az rst kutatja mint igazi izrelita, s ez nem akadlyozza meg abban – a zsidkkal ellenttben (Jn 5:39.41k.) –, hogy Jzusban higgyen s odamenjen hozz. Ntnael szmra Jzus kijelentse a bizonysg csodlatos kpessgrl, termszet feletti tudsrl, ismeretrl elegend bizonytk arra, hogy felismerje Jzusban Izrel kirlyt. Ntnael Jzus kijelentsre hitvallssal vlaszol. Br megszltsa mg gy indul, mintha csak Izrel neves tanti sorba tartoznak tekinten Jzust, azonban a megszltst kvet mondat kiemeli t azok sorbl, Isten Fit, Izrel kirlyt ismeri fel benne, eltte hdol. Mindkt meghatrozs Jzus messisi mltsgjelzje, amely mr a Zsolt 7-ben egyv tartozik. Ezzel a bizonysgttelvel a magv tette azt, amit a Keresztel hirdetett (Jn 1:34). Ntnael hitvallsa Jzusban azt ltja, aki lnye szerint: az Isten Fit; s azt, aki funkcija szerint: Izrel kirlyt, Isten szvetsges npnek uralkodjt, teht a meggrt szabadtt, a Messist. Jzus vlasza Ntnael hitvallsra gretet tartalmaz. Az rsmagyarzk kzl nmelyek a Jzus grett bevezet mondatot krdsnek tekintik, msok kijelent mondatnak. Nehz eldnteni, hogy csodlkozst kifejez krdsrl vagy a tnyt rgzt kijelentsrl van-e itt sz, mivel az interpunkci jval ksbbi, mint a szveg. Ha viszont az sszefggsre tekintettel vagyunk, akkor szerintem az kijelent mondatot felttelez. Jzus kijelentse ugyanis a hit alapja, s a hit a lts felttele. Jzus megllaptja Ntnael hitt s ehhez fzi a jv mg tbbet jelent esemnyeinek ltst. nneplyes, a kijelentst megerst formulval vezeti be a csodlatos jv grett, amelyben j s egyre jelentsebb hittapasztalat rszesv lesz az ember. A jvben nyilvnvalv lesz az, hogy Jzusban nemcsak az van jelen a fldn, aki lnye szerint ismeri az embert, teht a minden ismeret birtokosa, hanem a mindenek feletti hatalommal rendelkez r. Az Emberfia Isten Fia, aki lete fldi szakaszban is lland kapcsolatban van Istennel. Jzus szavait tettek kvetik, a szavaiban megmutatkoz termszetfeletti ismeretet a tetteiben megmutatkoz termszetfeletti er megmutatkozsa, nyilvnvalv ttele kveti. A legnagyobb dolog az – s ez az igazi, egyetlen valdi csoda –, hogy Isten testben jelent meg a fldn, s gy van jelen, minden ms ezt a csodt hirdet jel.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!