Jn. I. RSZ
Jn. 1,1–18. Prolgus.
Az evanglium bevezetst ltalban prolgusnak nevezi a szakirodalom. Azonban nem abban az rtelemben bevezets a prolgus az evanglium elejn, mint ahogyan ltalban egy irodalmi m esetben szoksos, gy pl. Lukcs evangliumnak a bevezetse is, amely tjkoztat a m eredetrl, indtkrl, cljrl. Jnos evangliumnak prolgusa nem szabvnyos; megszokott rtelemben bevezets, sem formjt, sem tartalmt illeten. Formja klti, amelynek keretn bell nhny helyen przai rszlet van beillesztve. A klti formban ilyen przai rszlet a Keresztel Jnos megjelensrl s kldetsrl szl bizonysgttel. Amennyiben ezt a rszletet, vagyis a 6–8. s a 15. verset kiemeljk a prolgusbl, egy ritmikus, tbbnyire hrom s ktsoros himnuszt kapunk. Nhny rsmagyarz kiemeli mg a himnusz sszefggsbl a 12. vers utols egysgt s a 13. verset is. A ritmikus mondatok megfelelnek a hber kltszet kvetelmnyeinek. Ugyanezt a formt talljuk a prftknl is, tbb helyen, s a blcsessgirodalomban. – Tartalma hrom alapvet jelentsg kijelentst foglal magba. Az els gy fogalmazhat meg: a logosz az skezdetben Istennl volt (1. v.); a msodik ezt mondja: a logosz a vilgban volt (10. v.); a harmadik gy hangzik: a logosz testt lett (14. v.). Ezt a hrom jelents tmt fejti ki a prolgus, szl a logosz ltrl, lnyrl gy, hogy tfog kpet ad munkjrl. A harmadik egysg s az utna kvetkez rszlet tvezet az egsz m, az evanglium ftmjhoz. Az evanglista ebben a munkjban a testt lett logosz dicssgt brzolja, a testben lv dicssg Krisztusrl tesz bizonysgot, az emberknt megjelent rkkval Fi megvlt munkjt hirdeti. Azrt volt szksge prolgusra, hogy himnikus formban tfog jelleg hitvallst szlaltasson meg Krisztusrl, akinek fldi egzisztencijn tragyog mennyei dicssge. Jnos prolgusa semmi ktsget nem hagy a tekintetben, hogy ki volt a fldi Jzus lnye szerint, kezdettl fogva. Az ember csak akkor rtheti meg t, ha ismeri lnyt, tud isteni eredetrl. A prolgusnak az a feladata, hogy bevezessen az evangliumba. Az evanglium egszvel szoros kapcsolatban van, el egszen odig, hogy azonos a tmja s fogalmi kszlete. A logoszrl tesz bizonysgot az evanglium, konkrtan szemlltetve azt, amit a prolgus ltalnossgban szlaltatott mg. Az sszhang nyilvnval az evanglium s annak bevezetse kztt. Ugyanazokat a fogalmakat idzi a bevezet rszlet, amelyek az egsz evanglium legjellemzbb fogalmai, kulcsfogalmak, gy pl. a „vilgossg” (4. v.); „a bizonysgttel” (7. v.); „a vilg” (10. v.); „a dicssg” s „az igazsg” (14. v.). A prolgusban Istenrl van sz, akinek lte megelzte a trtnelmi kort, a teremtett vilg ltt, s arrl az emberi logika ltal nem kvethet esemnyrl, hogy a teremtett vilgon kvl lv Isten e vilgba lpett, testt lett. A nem lthat Isten emberknt tette lthatv magt, kijelentst adott s kijelentst ad. Az evangliumban az elbeszl gy szlal meg, hogy mg az az elhatrols sincs meg a szerz s az olvas kztt, ami az 1Jn 1:1–4-ben. Itt a beszl szemlyt s a hallgat szemlyt egybekapcsolja a tbbes szm els szemly formval. Az elbeszl gy adja el mondanivaljt, mint aki egynek tudja magt azokkal, akiknek az evanglium szl. A prolgus kultikus-liturgikus kltemny formja hitvallsknt szlaltatja meg Isten pratlan jelentsg kijelentst.
1–2.
A prolgus bevezetse rendkvl nneplyes s tmr. Mly teolgiai tartalmat kzl mvszi formban. Az Ige ltrl s lnyrl szl ez a bizonysgttel. Az Ige Istennl volt, Isten volt. A kijelents tmja a logosz. Arrl van itt sz, akirl az egsz evanglium a kvetkezkben majd bizonysgot tesz arrl, akinek lte mr kezdetben is volt, megelzte az ltalunk ismert s ismeretlen vilg kezdett. – Az szvetsg grg fordti az Isten beszdt, igjt jelent hber szavakat, fknt az ’amar igt s a dabar fnevet a logosz fogalmval fordtottk le. A logosz jelentstartalma ezltal oly mdon gazdagszik, hogy az nem csupn a dolgok rendjben feltrul, rtelmes, logikus valsgot jelenti, hanem Isten szavt, Igjt is. Ennek az Ignek jellemz tulajdonsga az, hogy benne Isten hatalma mutatkozik meg, teht nem csupn a dolgokban lv rtelmes rend, mint a grg szjrs szerint. Az Ige megszlt bennnket, ignyt tart rnk, ignyt tmaszt irntunk. Isten Igjvel teremt, amit mond, az valsgg lesz (1Mz 1–2; Zsolt 33:9). Az szvetsg szerint Isten. szava tett, cselekedet, esemny, trtnelmet alakt tnyez, a termszeti jelensgeket s trvnyszersgeket meghatroz, befolysol valsg (Zsolt 29). Isten Igje rejtett valsga az letnek a teremts utn is (zs 55). Szl a prftkhoz s ltaluk Izrelhez, st a npekhez. Isten kldttei ltal olyan igazsgokat fed fel, amelyekre az ember tapasztalati ton soha el nem juthatott volna. Tudtul adja azt, ami j, azt, amit vr nptl (Mik 6:8–9). Isten Igje megszltja s utastja az embert. – Az evanglium elejn az en arch meghatrozs az 1Mz 1:1-gyel csendl ssze, a LXX szerint. Ez termszetesen egyltaln nem vletlen egybecsengse a teremtsrl s az jjteremtsrl szl bizonysgttelnek. Az 1Mz 1:1 elmond egy trtnetet, amely hirdeti Isten teremt munkjt. Jn 1:1 pedig arrl tesz bizonysgot, aki megelzte azt. A prolgus els meghatrozsa. az skezdetre vonatkozik egy hromsoros versszak elejn. Az Isten teremti aktusa eltti esemnyekrl tnyeket kzl, az emberi spekulcit elutastva. Olyan titokrl van sz ebben a kijelentsben, amelybe egyetlen ember sem nyerhet betekintst. A logosz volt, mieltt brmi lett volna, nincs s nem is volt id, amikor a logosz ne lett volna, aki Isten Fia. rius nzett, amely szerint volt olyan id, amikor a logosz nem volt, a Niceai Zsinat Kr. u. 325-ben a prolgus els mondata alapjn utastotta el. Az evanglium tartalma a ksbbiek sorn megersti ezt a kijelentst (17:24). A msodik mondat azt hangslyozza, hogy a logosz Istennl volt. Ezzel azt vilgtja meg, hogy a logosz szemly, akinek sajt lte, lete volt, s kzvetlen, benssges kapcsolatban, szemlyes viszonyban volt Istennel. A logosz Istenhez tartozott. A harmadik gondolat mg pontosabban fejezi ki a logosz isteni voltt, kiemelve, hogy a logosz Istennel azonos ltez. Az els kijelents teht a logoszrl azt hangslyozza, hogy kezdetben volt, vagyis az egsz vilg eltt. Mg tbbet mond az a tny, hogy nem az ektisth, mg nem is az egeneto szl a logosz ltrl, hanem az n. A logoszt a vilg ltezi kzl kiemeli ez a meghatrozs. A vers megfogalmazsa azt is kifejezi, hogy a kezdetben egyms mellett lv kt azonos lny szemly gy van egyms mellett, hogy a logosz nem alacsonyabb rend lny. A logosz Isten. A flrerts elkerlse vgett szksges annak tisztzsa, hogy az itt tallhat meghatrozs gy hangslyozza a logosz istensgt, hogy ugyanakkor kifejezsre juttatja az Istentl val fggetlensgt, ami szemlyisgt illeti. A theos s a ho theos ugyanis nem ugyanaz volt abban a korban. A ho theos, „az Isten” a logosz meghatrozs mellett csak a theos meghatrozs szerepel; vagyis a fnv hatrozott nvel nlkl. A logoszt teht csak „Istennek” nevezi, s nem „az Istennek”. A ho theos az Atyra vonatkozik, a theos a Fira. Az Atya s a Fi lnyt tekintve azonos, szemlyt illeten ms. Az evanglium kvetkezetesen megteszi a ksbbiek sorn is ezt a finom klnbsgttelt az Atya s a Fi kztt (Jn 17:3; 14:28; 1:18; 4:34). A logosz az skezdetben az Istennel val zavartalan kzssgben lt. ppen ez, hogy a vilg teremtse eltt az Istennel szemlyes kzssgben lt, emeli ki, s hangslyozza jelentsgt. A prolgus els versszaknak harmadik sora jelenti a kijelents cscspontjt, a logosz mindennl s mindenkinl sszehasonlthatatlanabbul nagyobb mltsgt s jelentsgt hangslyozza az olvas szmra. A 2. vers megismtli az els vers kijelentst oly mdon, hogy annak msodik egysgt kiegszti. Ez a mondat tmr sszefoglalsa annak, amit az 1. vers mondatai kzltek. gy kvnja hangslyozni az evanglium rja, hogy nem az szvetsgi trvnnyel azonostott blcsessgrl – ahogyan a hellnista zsidsg kpzelte –, de nem is a pogny vallsok elgondolsainak megfelel mitikus szemlyekrl, istensgekrl, illetve flistenekrl vagy ppen a klnbz filozfiai nzeteknek megfelel selvekrl vagy ms ltezkrl van itt sz. Minden dualisztikus (azaz kt selvet felttelez) elgondolst kizr ez a bizonysgttel. Isten teremt Igje volt kezdetben nla, s nem ms hatalom, nem ms jelleg er. A kezdet Istent s a nla lev logoszt hirdeti gy, hogy az eltte lv esemnyekrl nem ad kijelentst. A logosz ltrl, lnyrl, az Istenhez val szemlyes jelleg kapcsolatrl tnyeket kzl, amelyek a vilg teremtse eltti ltt, az Istennel val szemlyes kapcsolatt, Isten voltt hirdetik.
3–4. A logosz s a vilg. A logosz a teremts kzvettje.
Az Ige ltal lett minden, ami ltezik, ami csak van. A kijelents llt formjt, amely a logosznak a teremtsben lv funkcijt hirdeti, egy tagad formulval is megersti. ktsoros vers els fele teht megllaptja azt a tnyt, hogy minden, ami van, a logosz kzvettse ltal jtt ltre, isteni hats kvetkezmnye s ltala ltezik. A vers msodik fele pedig egy negatv formulval hangslyozza a logosz pozitv s kizrlagos funkcijt a teremts vghezvitelben. Ez a kijelents kizrja azt, hogy Isten teremt munkjban a logosz mellett brki msnak lett volna szerepe. A bibliai teremtstrtnet lersbl ez vilgos. Az Istennel legszorosabb kapcsolatban lv szemly a teremts kzvettje. A logosz ltal valstotta meg az Isten teremti gondolatt. Nem valami alacsonyabb rend istensg a teremts kzvettje, hanem az, aki az Istennel egy, lnyeg szerint. – Az segyhz kzs bizonysgttelvel sszhangban van Jnos hitvallsa (1Kor 8:6; Kol 1:16; Zsid 1:2). A himnusznak mr a kezd soraiban is nyilvnval az az ellentt, amely kzte s a gnzis kztt van. A gnzis tantsa szerint az anyagi vilg rossz s megvetend. Ez a ttel teht, hogy minden a logosz ltal lett, ellenttben van a gnzis tantsval. A mindensg, a vilgegyetem az Ige ltal jtt ltre, de az Ige mg ennl tbbet is jelent a szmra. A logosz nemcsak a teremts, hanem az jjteremts kzvettje is a vilg szmra. Az let forrsa s meghatrozja a logosz. Az let s a vilgossg az emberi lt sadottsgaihoz tartozik, a tovbb nem elemezhet, legfeljebb csak krlrhat valsgok sorba. A logosz letad, nemcsak trtneti mivoltban, hanem mr preegzisztens ltben is. Benne megvan az isteni let teljessge. Az ltala teremtett vilgnak letet kzvett. Az let jellegnek meghatrozst az emberi nem szmra a phs fogalmval fejezi ki. Az Isten rszrl val let vilgossgot jelent az embernek. A logosz, aki nmagban hordozza az letet, azt az letet hordozza, amely megvilgost er. A z s a phs fogalma szorosan egyv tartozik. Ahol az let megjelenik, ott vilgossg tmad, nemcsak fizikai, hanem lelki rtelemben is. A z s phs jelentsge az evangliumban konkrt esemnyek ltal vlik vilgoss, illetve mutatkozik meg. A z s a phs fogalmval felvetett evangliumi tma a testt lett logosz, Jzus Krisztus munkja nyomn a valsg ltal igazolt. Az letet ajndkoz s isteni kinyilatkoztatst, vilgossgot hoz logosz a vakon szletett embert meggygytja (Jn 9), a halottat letre szltja (Jn 11). Mindkt fogalom jelentstartalma gazdag, rendkvl tfog. A z nemcsak az ember fldi ltt jelenti, hanem azt a ltt is, amelyben Krisztus ltal rszesedik, vagyis az letet jelenti megjtott formjban s gretes perspektvjval egytt. A phs a vilgossgot szintn nem csak ltalnos rtelemben jelenti, hanem specilisan. Jelenti azt a vilgossgot is, amelynek fnynl lthatv vlik az is, aminek a megvilgostshoz nem elegend az emberi fnyforrs, akkor sem, ha a legfejlettebb vilgteszkzkrl van sz. Isten maga a vilgossg, akiben semmi sttsg nincs (1Jn 1:5). „Krlveszi magt vilgossggal, mint egy kntssel” (Zsolt 104:2), „rk vilgossga vinek” (zs 60:19kk.). Kijelentse ltal vilgostja meg az, aki Istennl volt, s maga is Isten, az embert oly mdon, hogy nemcsak a tapasztalati ton elsajtthat ismeretek megrtsre lesz kpes, hanem a tapasztalati ton nem kvethet valsgok ltsra, megismersre is. A vilgossg az ember szmra egzisztencilis jelentsg, amely ltala elssorban etikai skban jelentkezik a tovbbiak sorn. Az let s fny elvlaszthatatlanul egyv tartozik, a sttsg s a hall ellentteknt. Isten szava, kijelentse a keresztynsg eltti emberisg szmra vilgossg, az let grett, a jv remnysgt jelenti (Zsolt 27:1; Mik 7:8k.; zs 49:6). A vilgossg itt gy szerepel abszolt rtelemben, mint a 4. s 6. rszekben a vz s a kenyr. A 3:19 s 8:12 szintn gy hasznlja. A vilgossgban az rszest bennnket, aki maga a vilgossg (Kol 1:12), ezrt lehetnk a „vilgossg fiai” (1Thessz 5:5).
5–13. A logosz a vilgban. A vilgossg fnylik a sttsgben.
A 4. versben emltett phs fogalma a z-rl szl kijelentsben mint lltmnykiegszt szerepelt, az 5. versben ezzel a fogalommal viszi tovbb a gondolatsort. Az 5. versben alanyknt szerepel ez a fogalom. Az rsmagyarzk szmra igen nagy problmt jelent a phs mellett szerepl kt ige, amelyeknek klnbz az akcija. A mondat els felben lv lltmny akcija imperfectum: phainei (praes. imperf.), a msodik rszlet lltmnya instans: katelaben (I. aor. = praet. inst). Krds, hogy ez a kijelents vajon mr a testt lett logoszrl, vagy a praeegzisztens logoszrl szl-e? A szveg itt a logosznak a teremts s a testt ltel kztti funkcijrl beszl, egszen rviden s tmren. Rendkvl szkszavan jellemzi a teremts s a testt ltel kztt lv llapotot, mint ahogyan az eljvend kozmikusjelleg, apokaliptikus fordulatrl sem szl rszletesen. Az 5. vers teht arrl szmol be, hogy a logosz ismeretlen maradt abban a vilgban testt ltele eltt, amely pedig ltt neki ksznhette.
6–8. A vilgossgrl szl bizonysgttel.
Ez a nhny vers przai formban van elttnk. A 6. verssel a szent trtnet talajra lptnk. Attl, ami a logosz a trtnelmi korszak eltt volt, s mg a trtnelmi korszakban is, tovbb halad a rla szl bizonysgttel az emberr ltelnek a korszakhoz, amelyrl a, prolgus kvetkez rszletben s vgl a 14–18-ban is sz van. Ezt azonban csak akkor tudjuk gy ltni, ha az egsz prolgusrl helyes ttekintst nyertnk. Klnben itt az a benyomsunk tmadna, mintha nem egy egysges, mvszi munkval lenne dolgunk. A 6–8. vers Keresztel Jnost lltja elnk, majd a 9. folytatja a vilgossgrl szl kijelentst. Ez, a Keresztelrl szl bizonysgttel kzbeiktatsa azonban az evanglium egsz szellemt tkrzi, bemutatja szerkesztsi mdszert. – Konkrt esemnyre val hivatkozs szaktja meg az evanglista bizonysgttelt. – Ha megfigyeljk a prolgus fogalmai mellett – amelyek az evanglium egszvel tkletes sszhangban vannak – annak szerkezett is, nyilvnvalv vlik, hogy ugyanaz a szerkesztsi metdus mutatkozik meg a tovbbiak sorn, amellyel itt, az evanglium bevezet egysgben tallkozunk. Az evanglista a himnuszt megszaktja egy konkrt esemnyre val utalssal, megjegyzssel. Az szvetsgi beszdstlus tkrzdik ebben a rszletben. Az egeneto anthrpos megfelel a hber vajhi ’is echd formulnak (1Sm 1:1). A 6–8. versekkel felvetett tma az evanglium els felben mg tbb alkalommal szerepel (1:19–34; 1:35k.; 3:22kk.; 5:31kk.; 10:41). A Keresztel Jnos kldetsrl szl bizonysgttel a szinoptikus evangliumokban is szerepel. Ott rszletes lerst tallunk Jnos prftai szemlyisgrl, kldetse betltsnek mdjrl s kldetse visszhangjrl. Jnos Jzus tksztje, elfutra, a legnagyobb az asszonytl szletettek kztt, aki azonban Isten orszgnak mg csak az ajtajban ll. Mint ilyen viszont mr nem elre mutat, hanem a mellette lvre, kortrsra, amikor bizonysgot tesz. Elhvsa s specilis helyzete, kldetse alapjn a legnagyobb a prftk sorban, a Krisztus eltt jr kvetek kztt (Mt 11:11). Jnos evangliuma nem homlyostja el Keresztel Jnos alakjnak trtneti vonsait annak ellenre, hogy nem rszletezi fellpsnek mdjt, helyt, sem a prftai sz tartalmt ebben az sszefggsben. A Keresztelrl mindez ismert mr a gylekezetek krben a szinoptikusok alapjn. Itt elg egy mondattal belltani alakjt s munkjt az dvtrtnet sszefggsbe. Ez a mondat egyrtelmv teszi Jzus Krisztushoz val viszonyt s dvtrtneti funkcijt. A logosz Isten volt, Jnos ember, akinek kldetse Istentl val. Azrt jtt, hogy bizonysgot tegyen a vilgossgrl, akiben Isten tkletes, teljes, hiteles kijelentse jelent meg. A szveg megfogalmazsra jellemz a hebraizmus, ami az evanglium egszre is jellemz (13:2; 19:1; v. 1Sm 1:1; Mk 1:4; Lk 1:5). Jnos dvtrtneti funkcija a vilgossgrl szl bizonysgttel. Ez a megllaptsa az evanglistnak a prolgus kezdetn, ami azrt lnyeges, mert gy rgtn az evanglium elejn megtrtnik az elutastsa annak a helytelen nzetnek, amely Keresztel Jnos szemlyt tlrtkelte.
9–11. Az igazi vilgossg.
A 8. s 9. vers antitetikus kapcsoldsa nyilvnval. A 9. vers mondatnak alanya a logosz. A 6–8. versek utn, amelyekben az evanglista mintegy szljegyzetknt kzlte a Keresztel Jnosra vonatkoz llspontjt, megszaktva a prolgus logoszra vonatkoz egysges gondolatmenett, gy folytatja az 5. versben felvetett gondolatot, hogy a vilgossg fogalmnak felvetsvel ugyanakkor kapcsolatot teremt a 8. s 9. vers kztt is. Keresztel Jnos jelentsgt hangslyozza az evanglium. Alakja termszetesen messze ltsz fnyt, vilgossgot jelentett prftai kldetse ltal Izrel elesett helyzetben, azonban nem volt az igazi vilgossg. Ez a meghatrozs egyedl a logoszra rvnyes. az egyetlen igazi vilgossg, akinek jelentsge nem korltozdik csak Izrelre, hanem minden embernek szl. A logosz kldetsnek univerzlis jelentsgt hangslyozza a szveg. Az kldetse trben, idben nem korltozott. Ez azt jelenti, hogy a logosz mint igazi vilgossg nemcsak Izrel, hanem minden np, nemcsak egy generci, hanem valamennyi, vilgossga minden kor minden npnek. Az althinos „az igazi”, „valdi” a tulajdonkppeni, aki maga a fny forrsa, s nem csupn kisugrzja. Az igazi vilgossg az Isten vilgossga, amely megjelent a logosz ltal, az kijelentse vilgt fny, megvilgost energia. az let vilgossga (8:12). A Krisztusban adott kijelents kizrlagos, egyedli. A benne adott kijelents exkluzivitst hangslyozza a vonatkoz mellkmondat. Minden ember szmra , s egyedl a kijelent. A phtizei jelentse: fnnyel, vilgossggal betlteni. Benne, s csakis benne adatik meg az emberek szmra az a lehetsg, hogy vaksguk megsznjk s rzkeljk azt a vilgot, amelynek rzkelshez kevs az ember termszeti adottsga. A lts ott lehetsges, ahol vilgossg van. Minden ember az Ignek ksznheti ltt s lte mellett a vilgossgot, vagyis megromlott, a sttsg llapotba kerlt letnek megvltoztatst. Az Ige vilgost meg isteni fnyvel minden embert. Ez az Ige rejtetten, mr testt ltele eltt is ott volt abban a vilgban, amely neki ksznheti ltt.
10. A vilg azonban nem ismerte fel t.
A 10. verssel kezddik a himnusz msodik frsze. Mg mindig a preegzisztens logoszrl van sz. A logosz a teremtett vilggal nem szaktott a bn miatt. A ginskein + tina jelentse: „valakit elismerni” annak, ami (1Jn 3:1; Mt 7:23). Ezenkvl a ginskein jelentse az egzisztencilis kzssg valakivel, a hber jada-nak megfelelen. A kosmos-rl Jn evangliuma taln tszr ugyanabban az rtelemben szl, mint a szinoptikusok, vagyis a teremtett vilg egszt, a termszeti s az emberi vilgot egytt jelenti, teht az univerzumot (Jn 1:3; 13:1; 17:5 stb.). A kosmos azonban jelentheti csupn a fld lakit is, akik krben testt lett a logosz, hogy a maga hatst rvnyestse (Jn 1:29; 3:17; 7:4; 12:19; 14:19; 17:6.18). A kosmos Jnos szhasznlat szerint jelenti azt a vilgot, amely Isten szeretetnek trgya (Jn 3:16), de jelenti az szeretetnek ellenll, vele szembehelyezked, ellensges vilgot is (1Jn 2:16; 4:4.5), a sttsg uralma alatt lv szfrt, amely a Stn, az ellensg uralma alatt van (Jn 8:12; 12:31; 14:30; 16:11), ebben az rtelemben szerepel a 17:9-ben is. Amikor ilyen rtelemben van sz a kosmos-rl, akkor ltalban „ez a vilg” megnevezssel szembe van lltva egy msikkal, gy pl. a 8:23; 9:39; 12:25.31; 13:1; 16:11; 18:31; 1Jn 4:17. Ebben „a vilgban lenni” azt jelenti: a „fldn lenni” (17:4; 12:32), lent lenni (8:23), mg minden, ami Istentl val, „fent” van, s a mennybl jn (1:32.51; 3:13.31; 6:62; 8:23; 13:3; 14:2; 16:28; 17:3). A gnzisra jellemz, hogy a vilg szerinte egyrtelmen gonosz, a rossz teljessge. Itt, ebben az sszefggsben az embervilgrl van sz, amely – br ltt neki ksznheti – nincs kzssgben vele. Ezt a tnyt ersti meg a kvetkez megllapts, amely tipikus kpet tr fel a. logosz s az embervilg viszonyrl. A hoi idioi kifejezs a kzvetlen, kzeli kapcsolat jellsre szolgl fogalom. A kzeli hozztartozk, rokonok jellsre hasznlatos (1Tim 5:8). A ta idia jelenti az otthont (Jn 16:32; 19:27; ApCsel 21:6); de jelenti a tulajdont, a birtokot is. A logosz s a vilg teremtsbl add kapcsolatra utal ez, a meghatrozs. Itt ugyanis nem csupn Izrelrl, hanem az egsz vilgrl van sz, mint amely eredete szerint a logoszhoz tartozik, Isten tulajdona. A logosz kldetse az egsz vilgnak szl (Rm 1:17). A vilg az sajtja, tulajdona (15:19). Az elutastsa nem csak Izrel rszrl trtnt s trtnik. Az ou parelabon ahogyan a 10. versben az ouk egn a kijelents elutastst jelenti, a befogads pedig a benne val hitet. A paralambanein kifejezs ebben az rtelemben csak itt szerepel Jnosnl, teljesen azonos a jelentse a lambanein jelentsvel (1:12; 5:43), a pisteuein rtelmnek felel meg.
12–13. Vannak, akik befogadtk t.
A 12. vers azt vilgtja meg, hogy a logoszt az a vilg, amely eredete szerint hozztartozik, nem teljes egszben utastotta el. Kreiben vannak, akik befogadtk. A logosz befogadsa lehetsget s hatalmat jelent. Az exousia Jnos evangliumban mindig a „jog”, a „teljhatalom” rtelmben szerepel (1:12; 5:27; 10:18; 17:21; 19:10k.). Az exousia ms, mint az emberi termszetbl s lehetsgekbl add energia vagy kpessg. Az exousia annak a ltmdnak a biztostshoz szksges er, amely jelli az ember j sttust. Az a gondolat, hogy Isten ajndka, ereje ltal Krisztus kveti Isten fiai, az gyermekei lesznek, kezdettl fogva szerepel az jszvetsgi bizonysgttelben. A tekna theou az j eszkhatolgikus emberi egzisztencia meghatrozsa. Ez a meghatrozs a zsidsgban s a misztriumvallsokban egyarnt eszkhatolgikus fogalom. Az j eszkhatolgikus np meghatrozsa kifejezi azt a benssges szemlyes kapcsolatot, amely Isten s npe kztt van. Azok tartoznak Isten j nphez, akik felttlen bizalmukkal ajndkoztk meg t. A vilg mint egsz nem ismerte meg t, a zsidsg mint np nem fogadta be t, azonban mindkt krbl vannak s voltak, akik megismertk, vagyis egzisztencilis kzssgben lnek vele, hisznek benne.
14–18. A logosz testben.
A prolgus harmadik nagy egysge az Ige testt ltelrl szl. A 14. vers az eddigi rejtlyes utalsok utn a titok megoldst hirdeti azzal, hogy kzli a csodt: az Ige testt lett. A praeegzisztens; isteni logosz emberknt jelent meg. Az kor s a keleti vilg ltalban beszl az isteneknek s isteni lnyeknek a megjelensrl. gy van sz a gnosztikus megvltsmtosz f rszben is arrl, hogy egy isteni lny, a legmagasabb rend fia emberi alakot lttt magra, hogy elhozza a kijelentst s megvltst. Ebben a mitolgiai nyelvben megszlal bizonysgttel azonban tartalmt illeten nem mitolgiai. Az, aki nem tartozik a testi ltezk vilgba, testt lett, az emberi trtnelembe lpett. A kijelents trtnet. Arrl nincs sz, hogy ez hogyan trtnt. Jnos rviden, tmren a lnyeget kzli, mintegy rtkelve s megvilgtva a szinoptikusok eltte megszlal bizonysgttelt, amely Jzus szletsnek krlmnyeit hirdeti. A dnt dolog az a tny, amit hirdet az evanglium: az Ige testt lett. Ez az a tny, amely voltakppen megvilgtja az evangliumi hrads s a gnosztikus felfogs kzti klnbsget. Szerintk az istensg lthet magra emberi alakot, de nem lesz testt. A gnosztikus mennyei megvlt idetl val fggsget, amelyet tbben feltteleznek, elutastja ez a kijelents. Jnos evangliuma, a maga antidoketista kijelentseivel egyrtelmen elhatrolja magt a grizis doketista felfogstl. – Jzus nem ltszattestben jelent meg ebben a vilgban, ahogyan a gnosztikus krisztolgia tantja. A sarx fogalmnak hasznlatval Jnos azt juttatja kifejezsre, hogy a logosz egy olyan ltmdba kerlt, amely addigi ltmdjtl alapvetn klnbztt. A gnosztikus krisztolgival szemben, amely szerint Krisztus ltszattestben lpett be ebbe a vilgba, lesen szembeszll az evanglium rja a sarx fogalmnak hasznlatval. A sarx Jnosnl a vilgi-emberi szfra, szemben az isteni, a pneumatikus szfrval (3:5.5; 6:63). A sarx a magyar nyelvben azt jelenti: „hs”, „test”. Amikor azonban a grg szveg az ember jellsre ezt a fogalmat hasznlja, akkor ezzel nem csupn a szmunkra leginkbb rzkelhet testi mivoltot hatrozza meg – termszetesen ezt is –, hanem az szvetsgi szhasznlatnak megfelelen az egsz embert. A sarx teht az embert jelenti, mg pedig a maga termszetes adottsgaival s a bn ksrtsnek kitett, annak rabsgba kerlt llapotval egytt. A sarx fogalma teht az ember termszeti adottsgait s a bn ltal meghatrozott helyzett jelenti. Az jszvetsgi nyelvhasznlat szerint a sarx az az ember, aki nincs a Szentllek vezetse alatt, a Llek vezetse nlkl l. A grg szvegnek azonban ezt a jelentst nem rzkelteti sem az, ha gy fordtjuk: „hs”, sem az, ha gy fordtjuk: „test”. A „test” fogalmn – sajnos a gondolkodsunkban mg mindig meglv platonista, idealista filozfia hatsra – tbbnyire ember voltunknak csak egy rszt rtjk, anyagi termszet felptst, ellenttben a llekkel, illetve a szellemmel, mint lnynk magasabb rend rszvel. Ez a gondolkods meghamistja a bibliai gondolkodst, megrontja a bibliai antropolgit. A bibliai szemllet szerint a „sarx” a mulandsg jegyben lv, segtsgre vr vilg jellsre szolgl fogalom, mg az istenellenes szfra jellsre a skotos hasznlatos s a kosmos. A kosmos azonban nem mindig ebben az rtelemben szerepel; ugyanis – amint arrl mr az elzkben rszletesebben is volt sz – a rendezett vilg, az univerzum meghatrozsra is szolgl. Jelentstartalma ketts. Az szvetsgi nyelvhasznlat az emberisget pasa sarx-nak nevezi (17:2). A sarx annak a ltnek a jellsre szolgl, amely az ember szeme eltt van, amelyhez maga is tartozik. A szveg itt az egeneto fogalmval kapcsolja ssze a logos s a sarx fogalmt. Arrl tesz bizonysgot, hogy a nzreti Jzus szemlyben egyeslt Isten az emberrel. A logosz azz lett, ami nem volt: testt, vagyis annak a vilgnak a tagjv, amely segtsgre szorul. A sarx fogalma Krisztus szemlynek paradox vonsait teszi hangslyoss. Benne az rkkval Isten s a muland s haland ember egybekapcsoldott. Egyszerre valsgos Isten s valsgos ember. Klvin azt tantja, hogy itt kt dologrl van sz: „Az els, hogy kt termszet gy egyeslt egy szemlyben, Krisztusban; hogy az egy s ugyanazon Krisztus igazn Isten s igazn ember”. A msodik pedig, hogy a „szemly egysge nem akadlyozza a kt termszetet, hogy megklnbztetett maradjon, gy, hogy istensge megtartja mindazt, ami sajtlagos rnzve s embersge klnllan megrzi mindazt, ami ahhoz tartozik”. Semmikppen nem mst kell keresnnk teht a kijelentsben, mint ami az rkkval logoszban adatott, a fnyt, amit teremtknt megjelentetett, s amely ltal az ember nmaga megvilgosodik, Istenhez juthat. A trtneti valsgg lett logosz trtnete ltal ismerhet meg Isten. A kijelents trtnete a logosz trtnete. Az trtnete jelenti ki, ismerteti meg az l Istent. – Jnos gy alkalmazkodik kornak emberhez fogalmazsmdjval, hogy tiltakozik felfogsa ellen a kijelents tartalmval. A gnzis fogalmai antignosztikus tartalmak a prolgusban s a tovbbiakban egyarnt. A gnosztikusok szerint a megvlts ltal a llek a testtl megszabadulva jut a mennybe. Itt viszont nem errl van sz; hanem arrl, hogy Isten azonosult a testi vilggal, testt lett: Erre volt szksg ahhoz, hogy az ember kapcsolatba kerlhessen vele, hogy Isten egzisztencilis kzssgbe jusson az emberrel. Szemlyes valsgknt lpett a testi vilgba, hogy szemlyes tallkozsunk lehessen az l Istennel: A testt lett Igrl ezt mondja: esknsen en hmin „kzttnk lakott”. Ez a kifejezs alhzza Isten emberr ltelnek tnyt, hangslyozva, hogy emberi letet lt a trtnelemben. Az esknsen kifejezsnek pontos jelentse: „felttte storfjt”. A skn „stor” tmeneti jelleg lakhely a hzzal szemben, amelyhez a tartssg, az llandsg foglma prosul. A logos emberi ltmdja testi, valsgos fldi lt. Ltmdja azonban ebben a formban csak tmeneti jelleg. A fldi let az rkkval logosz szmra csak egy rvid epizd. Azt jelenti ez, hogy csak tmenetileg idztt a fldn, hogy azutn ismt visszatrjen igazi otthonba. Itt azonban ennl tbbrl is sz van. Jnos a 14kk. kifejezseit s kpzeteit a Jahve szvetsgi megjelensrl szl hradsbl veszi (2Mz 33–34). Isten elszr a szvetsg strban, azutn a templomban lakott npe krben, s az dicssgt kijelentette ily mdon (2Mz 33:9–10; 4Mz 12:5; 2Sm 7:6; Zsolt 78:66). Az szvetsgi prftk azt az gretet hirdetik, hogy Isten a Messis korban a megjtott Jeruzslemben fog lakni (Jel 4:17–21; Zak 2:14), stort Izrel npe krben veri fel. Jnos ezzel a kijelentssel teht a zsid kijelents teolgiai fogalmt veszi t s a testt lett logoszra vonatkoztatja. Emellett figyelembe kell vennnk azt is, hogy a sknoun ige jelentstartalma ltalnosodott, s gy nemcsak a „storozst” jelenti, hanem egyszeren „a lakst” is, valamint azt, hogy „megszllni valahol”. Keleten hasznlatos volt ez a kifejezs az istensg dvssget hoz megjelensnek kifejezsre. gy szerepel akkor, amikor az emberek kztt jelenik meg egy vrosban vagy templomban. Ilyen rtelemben az szvetsgben is elfordul ez a fogalom, illetve a hber megfelelje (2Mz 25:8; 29:45). A hber skan igt gyakran fordtja a LXX a katasknoun fogalmval, gy pl., Zsolt 77:60; Jel 3(4):17; Zak 2:20. A rabbinus irodalomban, a skinh terminus technicusa Isten jelenltnek kifejezsre. Arrl van itt sz, hogy kzttnk lakott, azaz kzttnk, emberek kztt idztt mint ember. A prolgusban az a botrnkoztat hitvalls szlal meg, hogy az ember Jzusban Isten dicssge lett lthatv s voltak, akik ezt szrevettk. A theasthai „szemll”, „csodlkozssal nz”, hogy az ebbl szrmaz tiszteletet lvezze. A grgben a hozztartoz fnvvel (thea) egytt elssorban az istensg nzsnek, ltsnak a jellsre hasznlatos. A lts trgya itt a logosz dicssge, vagyis nem csupn a testt lett logosz.
Jzust a beavatottak hv szemvel kell nzni ahhoz, hogy megtudjuk, kicsoda . A kls ltsnak bels ltssal kell prosulnia ahhoz, hogy a logosz dicssge nyilvnvalv legyen. Ez az egsz evanglium alapvet jelentsg mondanivalja. Ez a kett egytt van a theasthai ige fogalmban (2:22; 14:9.19). Jn a lts kifejezsre a kvetkez fogalmakat hasznlja: horan, idein, opsesthai, blepein, theasthai s therein. Elszr a fldi dolgok s valsgok rzkelse rtelmben van sz az evangliumban a ltsrl (1:38.47; 9:8), azutn a termszet feletti dolgok s folyamatok rzkelsrl (1:32–34; 10:12.14); s vgl ezekben s ezek ltal Jzusban, az szemlyben a kijelent rzkelsrl (1:14; 6:40.62; 12:45; 14:7.17; 1Jn 1:1k.). A lts a hit ltsa. Ez mutatkozik meg a 6:40-ben s a 12:44k.-ben, ahol a therein a pisteuein-nel sszekapcsolva hasznlatos. Ugyangy az akouein is ssze van kapcsolva a hittel (5:24). Msrszt a horan s az akouein sszekapcsolsa.(3:32; 5:37; 1Jn 1:1.3) is szerepel (8:38). Ahogyan a Fi viszonya az Atyhoz a lts fogalmval jellhet, ugyangy a hallssal is (5:30; 8:26.40; 15:15). Ahogyan a lts lehetsge nem korltozdik Jzus kortrsaira, a halls sem, a hallsra is rvnyes a ltsra vonatkoz megllapts. A lts s halls itt egyarnt jelenti a hitet, amely ltal Jzus felismerse lehetsges, ezrt szerepelhetnek vltakozva (Jn 14:7.9). A zsidk Istent nem lttk (5:37), gy nem ismertk meg (8:55). A lts ugyanis ebben az sszefggsben a lnyegltst jelenti, szrevtelt annak, aki a fldi lte alatt lnyege szerint a nzreti Jzus volt, vagyis meglttk benne az Isten Fit. A lts teht nem rzki, hanem a hit ltsa ebben az sszefggsben. Ez a lts pedig nincs Jzus kortrsaihoz ktve, hanem az bizonysgttelk ltal a kvetkez nemzedkeknek is megadatik, de csak gy. Egy trtneti esemnyrl van sz, az Ige testt ltelrl, amelybe azonban hit ltal lthat az Ige lnyege szerint, vagyis az dicssge. Az etheasametha nem jelent ppen ezrt egy meghatrozott szmot, amely csak a szemtankat foglalja magba, mint ahogyan a therein a 6:40-ben s a 12:45-ben, vagy a horan a 14:9-ben, hanem a szemtank egy bizonyos szm szerint nem korltozott rszt, kzttk azokat, akik nem csupn a testi valsg rzkelsre, hanem a benne jelentkez valsg megltsra is kpesek. A szemtank kzl sem lett mindenki szmra a testi, fldi Jzus dicssge valsgg. Viszont vannak hv szemtank, akiknek a bizonysgttele ltal ltsuk tovbbadatik, mint ahogyan az evanglista bizonysgttele ltal is. Az etheasametha fogalma az 1:14-ben nemcsak a szemtankra vonatkozik, viszont elssorban rjuk, akiknek a tradci, a Jzusrl szl bizonysgttel megszlaltatsban dnt jelentsgk volt. Az evanglista s a hv gylekezet, amellyel Jnos sszekapcsolja magt, nem egy idea s rkkval norma ltal jtt ltre, hanem egy konkrt esemny s ennek tradcija, a konkrt trtnet hagyomnyozsa, tovbbtsa ltal. Ettl a tradcitl a lts nem vlaszthat, nem szakthat el. A kijelents trtneti esemnyhez, a testt ltelhez kttt. Ebben az esemnyben, ebben a trtnetben megltni a dicssget, botrnkoztat volt sokak szmra, s nemzedkrl nemzedkre az is marad. A kijelentst nem egy idea, nem, szellemi lnyek, hanem a testt lett Ige kzvetti, s trtneti, fldi esemny tovbbtja. A testt lett Ige dicssge abban van, hogy kijelentv lett. A doxa a hber kbd ekvivalense, megfelelje. Az szvetsgben Jahve hatalmt, uralmt jelenti gy, ahogyan az kifel ragyogan megmutatkozik, kifejezsre jut (4Mz 14:22; Ez 39:21; Zsolt 23:7–10; 56:6.12; 101:16.17; 107:6). Emellett jelenti a Jahve lnytl elszakthatatlan fnyl vilgossgot, amelyben isteni mivolta lthatv lesz (2Mz 24:16–17; 33:19.22; 3Mz 9:6.23k.; 5Mz 4:24–25), vagy amit a felh eltakar (2Mz 16:10; 40:28k.; zs 60:1; Ez 10:4). Isten doxja mutatkozik meg abban, ahogyan hatalmt kijelenti, kifejti a teremtsben s a vilg kormnyzsban, az dvtrtnetben s a vgtrtnetben. Az jszvetsg az szvetsgi szhasznlatnak megfelelen alkalmazza ezt a kifejezst. Istennek ezt a ragyog fnyessgben megmutatkoz fensgt hirdeti a karcsonyi trtnetben az angyalok neke (Lk 2:9). Az jszvetsg azonban nemcsak tveszi az szvetsgi szhasznlatot, hanem meg is gazdagtja azt. Az jszvetsg a dicssg Istene mellett ltja Krisztust, a dicssg Urt (ApCsel 7:2; 1Kor 2:8; Jn 2:1), ebben a remnysgben tekint visszajvetelre (Mk 13:26). Az jszvetsg beszl Isten dicssgn kvl az angyalok dicssgrl is. A szinoptikusok szerint Jzus doxja feltmadsa eltt csak egy alkalommal, a megdicsls hegyn volt lthat (Lk 9:32). A hall kapujn t megy be Jzus vgrvnyesen az dicssgbe (Lk 24:26), s majd visszajvetele alkalmval leplezdik az le mindenki eltt (Lk 21:27). Pl szerint is az eljvend ltmd jellemzje a doxa (2Kor 3:18; 4:6). Jnos ezzel szemben mr a fldi letet gy brzolja, hogy a mennyei dicssg a haland leplet ttri, s mr abban megmutatkozik. A dicssg a vilg keretei kztt a msok javt szolgl letben mutatkozik meg, a vilgrt hozott ldozatban, nfelldozsban. A doxa eredete az Atytl val, a dicssg forrsa. A para prepozci tbbnyire szrmazst jell prepozci, mint ahogyan a 6:46; 7:29; 9:16.33-ban az einai utn, vagy egyenesen az eredetet, mint ahogyan a 15:26; 17:8; 16:27-ben. Az az alapvet jelentsg kijelents, amely itt megszlal, hogy ti. Jzus Isten egyszltt Fia, a keresztynsgnek nem mond semmi jat. A monogens fogalmt ebben az sszefggsben csak Jnos hasznlja (1:14.18; 3:16.18; 1Jn 4:9), klnben az egyhztrtnetben is csak Iustiniusnl fordul el az Irenaeus eltti idben. A monogens egyetlen gyermeket jelent (Lk 7:12; 8:42; Zsid 11:17). Ez a jelents Jnos szmra nagyon fontos. Azt jelenti ez, hogy a szeretet tlrad mrtkvel nyeri el az Atya dicssgt. Jzus istenfisgnak pratlan, egszen klnleges jellegt s jelentsgt fejezi ki a monogens fogalma, amelynek rtelme: „egyetlen a maga nemben”, „egyszltt”. Ez a fogalom azt a pratlan kapcsolatot hatrozza meg, amely az Atya s a Fi kztt van. Erre az egsz evangliumban erteljes hangsly kerl, mivel voltakppen ez a hiteles kijelents alapja (Jn 14:6.9). A testt lett Igt vgl mint Kijelentt gy jellemzi a szveg: plrs charitos kai altheias. A charis s altheia fogalomprt a hber chesed s ’emet fogalomprral kvnja gyakorta azonostani az ember, klnsen a 2Mz 34:6 s 33:22 doxja miatt. A LXX azonban a chesed-et az eleos fogalmval fordtja ltalban, az ’emet-et pedig a hsg fogalmval adja vissza. A LXX-ban a charis rendszerint a chn fordtsra hasznlatos, amelyet csak helyenknt fordt eleos-szal. A charis, a doxa, pneuma, dynamis s nik fogalmhoz nagyon kzel van, ezek szinonimjaknt is szerepel. Jnosnl a charis csak itt szerepel, s a 16k.-ben, valamint a 2Jn 3-ban, ott dvzl, ksznt formulaknt. Itt s a 16-ban is a kegyelem megbizonytsa rtelmben fordul el. A charis-nak az ajndkoz kegyelem s a kegyelmes ajndk az rtelme. Ennek az ajndknak a tartalma az altheia, vagyis az, aki magt isteni valsgknt hirdeti. Az altheia ugyanis a hellenizmus fogalmi hasznlatban a valsgot jelenti, a megbzhatsgot. Jnos arrl tesz bizonysgot, hogy a logosz a mennyei ajndkok teljessgt adomnyozza. A doxa, charis s altheia annak a bizonysga, hogy Isten az, aki testben jelent meg. A dicssg, a kegyelem s igazsg megnyilvnulsban mutatkozik meg mindenekeltt, magt a hatalmt hirdet, mindenek fltti erejrl bizonysgot tev tettekben jelenti ki, ennek alapjn ismeri fel az ember. A charis s az altheia fogalmval Isten lnyt jellemzi a szveg, de nem nmagban val lnyt, hanem gy, ahogyan az megnyilvnul az emberekhez val viszonyban. A charis eredetileg az a magatarts vagy tett, amely rmet okoz s boldogsgot jelent, a jsg megbizonytsa. A charis jelentheti a jsgot, a trelmet mint adomnyt vagy ajndkot is.
Mieltt a 14. vers gondolatt folytatn, jra beiktat egy kzvetlen megjegyzst az evanglista. Keresztel Jnos bizonysgttelrl szl, aki felismeri a testt lett Igben, hogy az a meggrt, akire vrtak. A martyrei megjegyzs aktualitsra val tekintettel szerepel praes. imperf.-ban, annak ellenre, hogy mltbeli esemnyrl vari sz. A krazein: „hangosan kiltani, szlni”, az inspirlt beszd kzlsnek kifejezsre hasznlatos fogalom. gy szerepel Jzus beszdvel kapcsolatban a 7:28 s 12:44-ben. A pneumatikus kinyilatkoztats kifejezjeknt fordul el a Lk 1:41k.; Rm 8:15-ben s Gal 4:6-ban. Dmoni kiltst fejez ki Mk 3:11; 5:5.7 s 9:26-ban. Prftai szknt jelentkezik a Rm 9:27-ben. Az szvetsgi prftknl a fontos zenet tadsa eltt szerepel hasonl bevezets. Az evanglista rzkelteti azt, hogy Jnos bizonysgttele, az munkssga mr a mlt esemnyeihez tartozik, azonban amit hirdetett, rk rvny igazsg. A Keresztel hirdeti a meggrt szabadt preegzisztens voltt. Valaki utn jnni idi meghatrozst jelent, az emprosthen azonban az idi s a mltsgbeli elssg kifejezsre egyarnt hasznlatos. A megfogalmazs nem akarja feloldani azt a feszltsget, amely az Ige ketts termszetbl addik. A testt lett Ige ksbb jelent meg, mint Keresztel Jnos, teht az dvtrtnet szerepli sorban utna kvetkezett, azonban lnyt tekintve idben s jelentsgben megelzte Jnost. A ho opis mou s a prtos mou ellentmonds annak a titoknak a kifejezsre vagy rejtlynek az rzkeltetsre, amelynek a megfejtshez kevs az emberi rtelem. Jnos bizonysgttele azt hirdeti, hogy a testt lett Ige lete nem akkor kezddtt, amikor megjelent emberknt a trtnelem sznpadn ebben a vilgban. Keresztel Jnos bizonysgttelnek felidzse mellett megszlaltatja Jnos – az els, a gylekezeti hitvalls mellett – msodszor is a gylekezet tagjaival kzs bizonysgttelket a 16. versben. A kijelents dicssgnek megltsa a logosz ajndknak elfogadsban megy vgbe. Ahogyan az etheasametha a kijelents hv elfogadst jelenti gyakorlatilag, gy a lambanein is. rnyalati klnbsg van csupn a kt fogalom kztt. A lambanein fogalma a „megmaradni”, „felfogni”, „megrteni” jelentst foglalja magba, a hv odaforduls aktust, a therein pedig a lts alapjn nyert ismeretet jelenti a ginskein-hez kapcsoldva. Mindkettben benne van az ember egszen: csupn arrl van sz, hogy a mozdulat s a tekintet is a rrad kegyelem felfogsnak eszkze lehet. A lambanein ige inkbb a mozgsszerveink aktivitshoz kapcsoldik, a therein pedig a szem funkcijhoz. Az ember tvev, felvev akcija ltal vlik rszesv annak az objektv lehetsgnek, amely a testt lett Igben adatott. Az isteni lnye teljessgbl ad neknk rszt a hozz fordulsban, a rfigyelsben. Ahogyan a plrs, gy a plrma is tradicionlis jellemzse az isteni szfrnak. A charis annak a mennyei j ajndknak s ernek a foglalata itt, amit a logosz a vilgba hozott. A charin anti charitos, „kegyelmet kegyelem helyett”, nehzkes megfogalmazs. Isten tlrad kegyelmrl van sz, amely kimerthetetlen, gy aligha lehet ms rtelme, mint a charis epi chariti formul: „kegyelmet kegyelemre” (Ez 7:26; Fil 2:27). A kegyelem jegyben val lettapasztalat szlal meg itt, amelynek jellemzjv lett az, hogy egyik kegyelmi aktusra kvetkezik a msik az let szksgleteinek megfelelen, s az egyik kegyelmi aktus nem szakthat el a msiktl. Az egsz let a kegyelem jegyben ll. A kegyelem kiradsa a logosz megjelensvel megtrtnt s a tovbbiakban folyamatosan trtnik. – Jzus Krisztus megjelense j korszak kezdete. Ez a vers a Jzus Krisztusban adott kijelents pratlan jelentsgt hangslyozza, abszolt jellegt, prhuzamba lltva az elz, ideiglenes kijelentssel. Jzus Krisztus neve itt fordul el elszr a prolgusban. Mg Mzes neve a trvnnyel van sszekapcsolva, amely az egsz szvetsget jelenti a zsid s keresztyn nyelvhasznlatban egyarnt; Keresztel Jnos neve, a megtrs keresztsghez, Jzus Krisztus neve a kegyelemhez s igazsghoz kapcsoldik. ltala hajolt le Isten bnbocst kegyelmvel a vilghoz, hogy maghoz lelje. Jzusrt s Jzus ltal igazz teszi. Az Ige testt ltele az dvtrtnet j korszaknak nyitnya, az ember j szituciba kerlt. A Jzus Krisztusban adott kijelents az egyetlen lehetsg az l Istennel val kzssgre. A 18. vers a prolgus zradka, amely alhzza a Jzusban adott kijelents abszolt rvnyt s hitelessgt. J tmenetet jelent az evanglium tartalmhoz. A theon oudeis heraken ppote kijelents egyrtelmv teszi, hogy Isten az ember termszeti adottsgai alapjn nem rzkelhet. A theon nvel nlkl szerepel, teht azt jelenti, aki lnyege szerint egszen ms, mint az ember. A heraken praes. perfektum akt. ind. rzkelteti, hogy olyan mltbeli cselekvsrl van sz, amelynek eredmnye, kvetkezmnye a jelenben hat. Az embernek nem lehet hiteles kpe Istenrl a maga ltsa alapjn. Istent senki soha nem ltta, nem lthatta, mivel az ember termszeti adottsgai alapjn nem lthat. Isten lthatatlan az emberek szmra (5:37; 6:46; 1Jn 4:12.20; v. 2Mz 19:21; 33:20.23; 5Mz 4:12). Jnos evangliuma ezzel a kijelentsvel kizrja az Istennel val kzvetlen kapcsolat lehetsgt nemcsak Izrel esetben, hanem a hellnista misztika s gnzis esetben is. Isten nem kzelthet meg kzvetlenl az ember rszrl. Az ember lnyhez viszont hozztartozik az, hogy ltni akarja Istent, szeretne odamenni hozz, ahogyan ez Flp krsben megfogalmazdik (Jn 14:8). Az embernek az a trekvse, hogy odamehessen Istenhez, sokszor csak gy fogalmazdik meg, hogy szeretn, ha lete lenne, ha vgrvnyesen megrtsre tallna, vagy ppen szeretn nmagt trgyilagosan, hitelesen, a vilgossg fnyben ltni. Ehhez azonban arra van szksg, hogy az igazsggal kzssgben legyen, vagyis Jzus Krisztussal. Jzus azrt a kijelent, mert az igazsg s az let (Jn 14:6), a vilg vilgossga (Jn 8:12). Csak az kijelentse ltal lehet Istenhez menni, t megkzelteni. Egykor a teremtsben, amelyben az Ige mint fny, mint vilgossg egyttal az let volt (Jn 1:4), kzvetlen kapcsolatban lt Isten s ember. Most azonban – miutn a vilg sttsgbe kerlt (Jn 1:5) – Jzusban mint a testt lett Igben adott az egyetlen lehetsg az l Istennel val kzssgre, aki az egyetlen t Istenhez (Jn 14:6). Isten kzvetlenl nem kzelthet meg. gy sem, ahogyan a grg gondolkods kpzeli. Eszerint ugyanis Isten olyan ltez, aki az ember rzkei utn valban megkzelthetetlen, ellenben a nous szmra, a nous ltal megrthet s felfoghat. Ez azonban nem igazolhat a bibliai tants alapjn. A bibliai tants szerint nem a nous, hanem a pistis lthatja Istent, mgpedig csakis a kijelentre figyel hit. – Nem igazolja azonban a bibliai tants a gnosztikusoknak az agnostos theosra vonatkoz elmlett sem, amely szerint Isten mint irracionlis ltez az emberek szmra egyszeren felfoghatatlan, megismerhetetlen, megismersnek, Isten megltsnak az egyetlen lehetsge ppen ezrt az, hogy az ember isteni termszetv vltozik t. A kijelents ez esetben a titokzatos tan, amely erre az tvltozsra elkszt. Ezt li t az ember az eksztzisban, amely Isten kzvetlen megltsa. Philo szerint a theios logos a llek vezetje, de csak a teljes elkszlet egy bizonyos stdiumig, amikor ezt elrte; akkor mr a llek a vezettl fggetlen s eljut nllan Istenhez. Ahogyan azonban Jnos evangliuma az eksztzist nem tartja Isten kzvetlen megltshoz clravezet mdszernek, ugyangy nem tartja a kijelentvel szemben nllv lett llek spekulcijhoz fzd lehetsget sem relisnak. A kijelent szava egyrtelm, csak aki t ltja, az ltja az Atyt (Jn 14:9). A testt lett Ige, Jzus Krisztus, az ltala s benne adott kijelents vezet el egyedl az l Istenhez. ltala lehet a bns ember megigazult, az igazsgban rszeslt ember a felttel nlkli kegyelem alapjn van kapcsolatban az rral. Az l Istenrl hiteles kijelentst az adott, aki sttusa alapjn erre egyedl kpes volt, a monogenes theos, vagy ahogyan a szvegek msik rszben tallhat, a monogenes hyios. A legrgebbi szveg monogenes theos-rl beszl. Ez azt jelenti, hogy a prolgus zr verse alhzza a bevezet versszak gondolatt: Isten az, aki a kijelents kzvettje annak a vilgnak a szmra, amely ltala lett ugyan, de elszakadt tle. A kijelent lnynek, isteni mltsgnak hangslyozsval zrul a prolgus, az Atya s a Fi egysgt, lnye azonossgt hangslyozza. Az exegeisthai terminus technicusa az Isten akarata interpretlsnak, magyarzatnak. Arra a magyarzatra hasznlatos ez a kifejezs, amelyet szakemberek, papok, prftk vgeznek. Jzus a szakszer, megbzhat kijelent. A kijelents formja emberi beszd, a kijelents forrsa s tartalma az a logosz, aki Istentl jtt, s vele egy, az let ajndkozja.
|