//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Lk 20 - 24

Lk 20 - 24


Luk. XX. RSZ

Luk. 20,1–8. Honnan van Jzus hatalma? (Mt 21:23–27; Mk 11:27–33).

A nagy parancsolatrl szl krdst kihagyva (v. 10:25kk.) Jzus jeruzslemi vita-beszlgetseit Lk az exousia-krdssel kezdi. A szanhedrin tagjai teszik fel Jzusnak ezt a krdst. A megfogalmazs knos pontossga mutatja, hogy a szanhedrin eldzetesen tancskozott a krdsrl, s ez nem is elmleti-theolgiai, hanem felelssgrevon llel hangzik el. Abban is tervszer, hogy tkletes dilemmt kszt el. Ha a vlasz mennyei meghatalmazsra hivatkozik, akkor a vd istenkromls; ha semmilyen meghatalmazsra nem tud utalni, akkor Izrel vallsi rendjbe val illetktelen beavatkozs. Egyre nem szmtanak: Jzus, Jnos szemlyre utalva visszafordtja a krdst a krdezkre, az rstudk krben bevett mdszerrel, amelyet nem is kifogsolhatnak. gy a Jzusnak ksztett csapdba maguk esnek bele. Ha Jnos kldetst mennyeinek ismerik el, akkor nincs tovbb tmadsi alapjuk Jzus ellen sem; ha ezt megtagadjk tle, akkor a tmeggel talljk szembe magukat (v. 19:48).

Luk. 20,9–19. A gonosz szlmunksok pldzata (Mt 21:33–46; Mk 12:1–12).

Mk-hoz hasonlan Lk is meg szaktja a vitabeszlgetsek sort ezzel a pldzattal, amely egybknt a magvet pldzatn kvl az egyetlen, mindhrom szinoptikusban elfordul pldzat. Lk ismt knnyedebben s egyenletesebben fogalmaz Mk-nl. Az ismert szvetsgi kprl (zs 5:1kk.; 61:5; Zsolt 80:9) hallgati elre tudjk, hogy Izrel sorsrl beszl Jzus. Azt a mozzanatot is mindnyjan rtik, hogy ez a drga szl emberekre van bzva, s a gazda kri tlk a szl termst. A kldttek sorsban szp fokozst mutat az elbeszls: a munksok lzadsa egyre lesebb. Itt ri el a pldzat a maga titokzatos tetpontjt. A kpben mg helyn van az a mozzanat, hogy az rks megjelensbl a munksok a gazda hallra kvetkeztetnek, s ezrt akarjk meglni a fit, mert rks hjn az a szl, aki ppen mveli. De az mr a pldzat kereteit sztfeszt valsg, hogy elszr kidobjk a fit a szlbl, s azutn lik meg (ld. a Mt-prhuzamnl). Izrel tlete mellett teht Jzus kzelg sorsrl szl a pldzat, ezrt csatolja Lk – prhuzamaitl eltren – a Zsolt 118:22k.-t is maghoz a pldzathoz. Az ktsgtelen, hogy a vezetk megrtik az ellenk irnyul s a np tlett tartalmaz mozzanatot: ez teszi rthetv, hogy minl elbb szeretnnek szabadulni Jzustl. De a gtl motvum harmadszor is rvnyesl: a np hangulata miatt Jzus elfogatsa komoly kockzatot jelentene, s slyos kvetkezmnyekkel jrna.

Luk. 20,20–26. Az adgaras (Mt 22:15–22; Mk 12:13–17).

Az adgaras krdse a kvetkez egysg, Mk szerkezetnek megfelelen: bevezetsben s befejezsben egyformn nagyobb slyt kap a tbbinl. A krds szemmel lthatan nagy jelentsg Lk grg olvasi szemszgbl, mert bizonytka annak, hogy Jzust a Birodalomhoz val viszonyban nem befolysoltk azok az emberi indulatok, mint Izrel fiait ltalban. A bevezets elmossa az Izrel csoportjaira val utalst, csak a megfigyelsrl s a megfigyelk tiszttalan indtkairl szl. Az elbeszls ismt Mk-prhuzamt kveti, jelents simtsokkal. A feltett krds most is elzetes tancskozs eredmnye, a megfogalmazs clja most is dilemma fellltsa. Ha Jzus igent mond az adfizets ktelezettsgre, akkor elveszti a tmeg becslst, ha elutastja, akkor a Birodalom hatsgaival tallja szembe magt. Csak arra nem szmtanak, ami bekvetkezik. Jzus szinte az zsebkbl veszi ki az nmagrt beszl rvet, a Tiberius-dnrt, amelyben az adt fizettk. Valamennyien agglyok nlkl hasznljk htkznapi gyeik intzsben ezt a pnzt, s ezzel hallgatlag elismerik Istennek azt a rendelkezst, amely emberi egzisztencijuk fenntartsnak eszkzl a Rmai Birodalmat rendelte fljk. Ezzel egyszerre ki is tnik, hogy krdsfelvetsk helytelen: arra kell figyelmket fordtani, hogy Isten kpt visel letkkel Istennek adsai, irnta vannak hlra ktelezve. A tovbbiakban ennek az adssgnak s elkteleztetsnek a krn bell kell engedelmesen elhelyeznik Isten eszkze, a rmai hatalom irnti adssgukat s hljukat azrt a lehetsgrt, amelyet a fldi javakban val rszeseds tern biztost nekik. Ennek a hlnak Istentl szentestett kls jele az ad. A befejez mondat ismt Jzus ellenfeleinek lehetetlenlsrl tud csak szmot adni.

Luk. 20,27–40. Krds a feltmadsrl (Mt 22:23–33; Mk 12:18–27).

Folytatdik a Mk-fle sorrend, ezttal a krdst feltev szadduceusokat is megnevezi Lk, jellegzetes llspontjuk ismertetsvel. Ez nem egyszeren liberlis, hanem sokkal inkbb konzervatv. A szadduceusok egyedl elismert knoni iratcsoportjuk, a Tra alapjn tagadtk a feltmadst mint ksbbi korok illegitim „additamentumt” Izrel hiteles kegyessgi llaghoz. Ennek bizonytsra hasznljk fel Mzes trvnynek a sgorhzassgra vonatkoz parancst (Deut 25:5), amely egyszeren kptelensgbe fullad szerintk, ha van feltmads, rtve ezen a feltmadsnak azt a formjt, amelyet k tmadnak, s amelynek durva anyagiassga ellen most Jzus tantsa is irnyul. Lk messzebb is megy prhuzamainl a feltmads utni let pneumatikus jellegnek kiemelsben. A szadduceusok felvetette mesterklt, rnikus, de a hamis feltmadshitet joggal tmad trtnetkjre Jzus gy vlaszol, hogy egyszerre mr megsemmist csapst kt egymssal vitz llspontra, amelyeknek egyike sem helyes. A feltmads utni let nem a mostani letformnk tretlen folytatsa magasabb szinten, hanem olyasmi, amirl a fldi embernek, a mostani anyagi vilghoz kttt gondolatvilgnak krn bell, megkzelt fogalma sem lehet. gy Jzus tantsa itt is kihvs az embernek az ellen a hajlama ellen, hogy emberi gondolatainak meghosszabbtsbl csinljon az rs segtsgl hvsval theolgit magnak. Jzus mintaszer rstud abban, ahogyan tantst az rsbl bizonytja (ld. a Mk-prhuzamnl). De egszen Messis abban, ahogyan jszer igehirdetsben szl arrl, amirl csak az szlhat, aki az Atyval egytt lt mennyei letformbl jtt el a fldre: a feltmads utni let lnyegrl (34–36).

Luk. 20,41–44. Krisztus Dvidnak fia s Ura (Mt 22:41–46; Mk 12:35–37).

Lk-nl az elz beszlgetshez kapcsoldott a farizeusi rstudk helyeslse (Mk-tl eltren, mivel a nagy parancsolat krdse elmaradt), a vitk sora itt is Jzus krdsvel zrul, aki kora rstudinak mdszere szerint egy problmatikus bibliai helyet idz, s ennek megfejtst kri ellenfeleitl (44). A megfejts az ellenfelek rszrl ebben az esetben nemcsak elmleti dntst ignyel, hanem nmagukra ktelez szemlyes llsfoglalst Jzus szemlyt illeten. Ha vlaszukban elismernek egy olyan lehetsget, hogy a Messis, aki nagyobb Dvidnl, testikppen szrmazhatik tle, teht fldi eredet lny, akkor ezzel alapot adnak Jzus messisi ignye al. Ezrt a nagyon is nekik val mdon feltett krds ell is kitrnek.

Luk. 20,45–47. vs az rstudktl (Mt 23:5–7; Mk 12:38–40).

A vita-beszdeket ellenfelei tletes jellemzsvel tetzi be Jzus. A sokasg jelenltben vja tantvnyait magatartsuktl, ahogyan hi pffeszkedskkel mrgezik a kzlet, az nnepek s a csaldi krk levegjt; ahogyan a trvny biztostotta tekintlykkel hazug kegyessgk ltszata mgtt megbjva visszalnek. Jzus minden szava nylt tekintlyrombols az rintettek szemben, de valjban, botrnkoztat formjtl elklnthetetlenl, Isten igazsgos tletnek meghrdetse, amely mindig slyosabban nehezedik a vezetkre, mint azokra, akiket vezetnek – s flrevezetnek.

Luk. XXI. RSZ

Luk. 21,1–4. A szegny zvegy adomnya (Mk 12:41–44).

Az elzkben ppen az zvegyek keserves sorsra utalt Jzus: most az jabb elbeszls ezek kzl emel ki egyet, s az ldozatos lelklet pldjaknt lltja elnk. A. templomban az asszonyok udvarban vannak a kegyes adomnyok elhelyezsre szolgl perselyek (gazophylakeion: ezeknek s az elhelyezskre kijellt helyisgnek a neve egyarnt). A gazdagok adomnyai sszegkben jelentsek, de erklcsi rtkk csekly, mert flslegkbl adnak, gy ppen az ldozat kszsge nem mutatkozik adakozsukban. Az zvegy adomnynak anyagi rtke elenysz (v. Mk 12:42), de erklcsi rtkt pratlann teszi az, hogy ez az asszony aggodalmaskods nlkl adja oda azt, ami meglhetst biztostan egy-kt napra: ezzel vlik nmagunk tadsnak rk pldjv.

Luk. 21,5–6. Jzus jvendlse a templomrl (Mt 24:1–3; Mk 13:1–4).

A Mk nyomn halad egysg a szinoptikus apokalipszis bevezetse. A jelenet itt a templomban jtszdik, a krdezk nincsenek kzelebbrl megjellve. Jzus szavai nem bizalmas krben, hanem a nyilvnossg eltt hangzanak el (v. Mk 13:3). Az emberi ltszat nem tveszthet meg Isten akarata fell: ami ma mg emberi erfesztseink eredmnyeknt eleven let ltszatt kelti, az Isten tletnek rvnye alatt mr csupn romhalmaz, Isten npe engedetlensgnek elre mutat jele.

Luk. 21,7–19. Az utols idk jelei (Mt 24:4–14; Mk 13:5–13).

Az apokalipszisben Mk-ot kveti Lk, br komoly eltrsekkel. Fknt Jeruzslem pusztulst rajzolja eleven sznekkel: emiatt teszik Lk keletkezsnek idejt 10 utnra, de mg ha ez helyes is volna, akkor sem vaticinium ex eveutu-rl van sz, csak arrl, hogy Jzus idkzben elfelejtett prftai szavait az tlt esemnyek eleven sznekkel idztk a keresztynek emlkezetbe. Jzus hallgatinak krdse a templomrl mondottakhoz kapcsoldik, de a vlasz ezen tllpve az utols idk kzeledtt jelz esemnyekrl szl. Nem ncl ismeretkzls ignyvel: akik szavait megrtik, azoknak az engedelmessg s a szabaduls rtjt kell megtallniuk ezek nyomn. Elszr a hamis messisok propagandjtl vja vit Jzus. Ennek klns veszlye abban van, hogy a feszlt vrakozsban l ember hiszkeny, betegesen fogkony a vgyai kzeli beteljesedst gr szavak irnt (adventizmus!). De Jzus tantvnyainak fel kell kszlnik az emberi gonoszsg vgletes kitrseire is: borzalmas hborkra s az anyagi vilg egszt megrz irtzatos vlsgokra, termszeti csapsokra is. Mindezt idben s fontossgban megelzi az ellenk irnyul ldzsekre val felkszlsk. Jzus azt tantja, hogy ezek az ldzsek javukra lesznek, mert olyasmit tanulnak meg bellk, amit klnben nem tanultak volna meg, az tletben pedig mellettk tanuskodnak az tlt szenvedsek. Kiszolgltatottsguk minden mrtket fell fog mlni, a sokrt vlsg jelentkezik a csaldok tagjainak meghasonlsban is, de az ellenk irnyul egyetemes gyllet kzepette is gri nekik segtsgt, amely szavaiknak s magatartsuknak ellenllhatatlan ert ad. Biztostja ket gondviselsrl is, amely letk legaprbb rszleteire is kiterjed; majd ezek utn jelli meg a szabaduls s az letre juts egyetlen tjt, az llhatatos kitartst (hypomon, v. Rm 5:3kk.).

Luk. 21,20–24. Jeruzslem pusztulsa (Mt 24:15–22; Mk 13:14–20).

Lk itt is Mk-ot kveti, de tdolgozza olyan mdon, hogy ez nll forrsaira utal. A Mk-beli „pusztt utlatossg” helyett arrl beszl, hogy a vrost ostroml seregek veszik krl. vinek ez a jel arra, hogy kezdett vette a vros pusztulsa (ermsis!). Ezttal a vros nem ad menedket, lakinak az isteni harag fltte vgbemen tlete ell meneklnik kell, ha Krisztus kveti: ezek ui. nem rszesek a vros pusztulst felidz engedetlensgben. Ami mskor lds, az let nagy rme, – most az is az letet megkesert teherr vlik: a terhes vagy kisgyermekes anyknak csak nehezebb teszi helyzetk a szenvedsek elviselst. A vrost s npt Isten kiszolgltatja a pognyoknak, mert nem vak vletlen, nem trtneti esetszersg, hanem az hatalma idzte fel a veszedelmet a vrosra: szabja meg ellensgei hatalmnak hatrt, idejt is (kairoi ethnn).

Luk. 21,25–38. Az Emberfia eljvetele (Mt 24:29–36; Mk 13:24–32).

Az elzmnyekbl vilgoss vlt, hogy az dvssg trtnetben nem Jeruzslem tletes elpuszttsa az utols sz. Ezrt Jzus tovbbviszi beszde fonalt isten orszgnak eljvetelig: ez az Emberfia megjelense a fldn, mennyei dicssgben. Jzus most sem isteni mindentudst akarja bizonytani, hanem fldi gylekezett kvnja flkszteni a kvetkezendkre. A rgi vilgforma megsemmisl, s tadja helyt az jnak: ezt jelzi elre dbbenetes megrzkdtatsa. Ezutn jelenik meg az Emberfia. gy jn el az az id, amely mindenki szmra borzalmakkal s mondhatatlan riadalommal kezddik; Krisztus eddig vitatott dicssgnek lthat s tagadhatatlan jelentkezsvel folytatdik, vinek pedig meghozza felemeltetsket: a megvlts teljessgt (apolytrsis). Mindez annyira nem rdemk vagy vrakozsuk szerint trtnik, hogy nemcsak emberileg; de – azt mondhatjuk – mg hitben sem termszetes. Krisztus hvja fel kln a figyelmket arra, hogy ez az id az idejk is azrt, mert a Krisztus ideje. Az ismert s kedvelt termszeti kppel, a fk kizldlse s a nyr kzeledte kztti sszefggssel szemllteti Jzus ezeknek a jeleknek s az Emberfia eljvetelnek sszetartozst. Mindebben az a hangslyos, hogy ennek a nemzedknek mennyire srget krdse az Emberfia eljvetele: egy pillanatig sem tvesztheti szeme ell a felkszls s a kszenlt parancst. A krtte lev vilgban kell betltenie hivatst, de ez sohasem jelentheti azt, hogy be akar rendezkedni ebben a vilgban, s teret enged az letben a Krisztusval ellenttes indulatoknak. Kszenlt, bersg, imdsg – ez Krisztus egyhznak egyedli tja, amelyen a kszbn ll prbk utn eljuthat a megtartatsra. Ezekben kell megllnia (v. 1Kor 16:13), hogy megllhasson dicssgben rkez Ura eltt. – Jeruzslem npe mg mindig ragaszkodik Jzushoz. Hallgatja, amg a templomban tant, s hallani akarja, mihelyt tantani kezd. Mg sincsen biztonsgban a vrosban: jszakra rejtekhelyen hzdik meg az Olajfk hegyn, – nem nfltsbl, hanem azrt, mert nem jtt mg el az rja.

Luk. XXII. RSZ

Luk. 22,1–6. Jds elrulja Jzust (Mt 26:1–5; 14–16; Mk 14:1–2; 10–11).

Lk a szenvedstrtnetben is Mk szerkezett kveti, de az egsz nagy egysget folyamatos, bels trvnyszersgekhez igazod trtnett formlja. Jzus Isten alzatosan szenved szolgja, a gylekezet pldja: rtatlansga mellett maga pogny brja tanuskodik. – Az idmeghatrozs elmosdottabb, mint Mk-nl (a nagy tavaszi nnep egszt a kovsztalan kenyerek nnepnek neve alatt foglalja ssze), de az elbeszlsbl vilgos, hogy Jzus gye dnt fordulathoz rt. Itt jn kapra a szanhedrinnek Jds felajnlkozsa. Emberi magyarzatt Lk sem prblja adni, de brmi is az emberi indtk, igazi mozgatja csak a stn lehet, aki a ksrts ta nem kzeledett Jzushoz. Most betr a tizenkettes krbe, s egyet a tizenkett kzl megszerez cljainak. Jds szerept Lk egszen Mt-hoz hasonlan beszli el, csak a tmegre esik nagyobb hangsly. Jds beavatkozsnak szksgessge ti. innen vlik rthetv: ha nem lp kzbe, a hivatalos vezetk Lk brzolsa szerint mg most sem tudnnak elbnni Jzussal, mert a tmeget nem sikerlt a maguk prtjra hdtani.

Luk. 22,7–23. Az utols vacsora (Mt 26:20–29; Mk 14:17–25).

Lk az elkszleteket Mk nyomn beszli el: az emltett nap (v. 1. v.) Niszn h 14, a vacsora kifejezetten pska-vacsora (a hmera tn azymn tall, mert dlig minden kovszt eltvoltottak a hzbl, s estre mr kovsztalan kenyeret adtak a pskavacsorhoz; a vacsora pska-jellegre nzve v. a prhuzamok magyarzatt). A vacsora lksztsre maga Jzus ad utastst, mg pedig kt nevn megnevezett tantvnynak (Pter s Jnos: az sgylekezet legtekintlyesebb vezeti, v. ApCsel 3:1). Pontosan megjelli, hogyan jutnak el a sznhelyre (anagaion emeleti helyisg, nem tartozik szorosan a lakshoz, gy vendgek is ignybevehetik: estrmenon fknt a kerevetekre s a vnkosokra utal, de ltalban: „berendezve”). Az elbeszls titokzatos: nem tudjuk meg, hogy ki a hzigazda (a korai hagyomny Mrk anyjnak; Mrinak a hzrl beszl; a rszletek ersen emlkeztetnek a bevonuls elkszleteire, v. 19:29kk.). Magt a vacsort Lk, a teljessg ignyvel, prhuzamainl rszletesebben beszli el (14–18). A vacsornak megszabott rendje volt, s ehhez minden csaldban pontosan alkalmazkodtak. A csaldf vezeti a vacsort, kzben tbbszr tnyjtja a kelyhet a csald tagjainak. Ilyenkor bibliai vagy ms liturgikus szavak mltatjk a pska-vacsora jelentsgt, s emlkeztetnek az egyiptomi szabadulsra. A csaldf rvid igehirdetsben is dicsti Isten hatalmas tetteit. Izrel szabadtsnak nnepe Jzus szavai nyomn vlik az egyhz nnepv, annak a szabadtsnak az emlkre, amelyet szerez vre rn vinek: olyan nnepp, amelyen nemcsak emlkeznek rla, hanem grete szerint maga is jelen van vi kztt. Lk kt kehely-osztst emlt, errl beszlnek az ezekhez fzd szavak. Amit a pska-nnep eddig Izrelnek hirdetett, az Isten eljvend orszgbn teljesedik be lthat mdon. A mostani alkalomra azrt vgyott annyira Jzus, mert most tudja megrtetni tantvnyaival ldozatnak jelentsgt az eltvozsa s a vilgkorszak befejezdse kztti idszakra nzve. Nem abban a formban lesz egytt ebben az idben vivel, mint eddig volt: nem fogja lpsrl lpsre rigaztani lbukat az kvetsnek tjra, de erre nem is lesz szksg. A pska-vacsora a golgotai ldozatrl adott jel, j szvetsg pecstje. Jzus, az igazi pska-brny olyan kzssg tjt kszti meg nmaga s vi kztt, hogy e szvetsg npnek tagjai mostantl fogva megjult letk legbels lnyege szerint, a Lleknek egsz lnyket betlt ereje s vilgossga ltal jrnak Krisztus tjn. Ez az sszefggs folytatdik abban, hogy az gret felemel szavait az rulra utal mondatok kvetik: ezek mly megdbbenst s tancstalansgot vltanak ki mindegyikkbl. Az ember bnnek mlysgre jellemz, hogy az rul Jzus legkzvetlenebb krnyezetbl kerl ki: mg a bcsvacsorn is klnbsgttel nlkl lehet jelen kzttk. Mk-hoz hasonlan Lk is csak az rulra vr tletrl szl: nv szerint sem nmagtl, sem tantvnyai krdsre nem nevezi meg, tvozsrl, sem esik sz. Ha kilte szemlyi krds, akkor csak nmaga szmra az: msoknak csak trgyi krds, int plda. Ezt jelenti Jzus magatartsa.

Luk. 22,24–30. Ki a legnagyobb? (Mt 20:25–28; 19:28; Mk 10:42–45).

Az utols vacsorn elhangzott szavaiban Jzus vilgoss teszi tantvnyai eltt, hogy hamarosan meg kell vlniuk tle. Ezt a lelki helyzetet ragadja meg Lk a kvetkezkben: Jzus szavainak rszint a kzs sznoptikus forrsok, rszint nll forrsai alapjn olyan gyjtemnyt adja; amely a tantvnyok magatartst tisztzza a kvetkez idkre s a tvolabbi jvre nzve; rszben a bcs mozzanata hatrozza meg ezeket. Az els egysg (24–27) ltalnossgban emlti, hogy a tantvnyok kztt felvetdik a nagysgrl szl vita. Nem fldi rangrl van itt sz, hanem az Isten orszgban elrhet nagysgrl, de nemcsak Jzus vlasza, hanem maga a tantvnyuk lelklete (philoneikia) is mutatja, hogy emberi gondolatok hzdnak meg mgtte. Jzus figyelembe veszi azt, ami ebben a vitban pozitvum: a tantvnyokban Isten orszga irnt g vgyat. Ezrt felel krhoztats nlkl. Vlasznak az a lnyege, hogy az emberek kztti rend fenntartsnak legitim eszkze a hatalom, de Isten uralkodsnak lnyege s alapja a szolglat. Dnten ismt nmagra mutat r: az asztalnl is vllalta a szolga szerept a tantvnyok kztt (v. Jn 13:1kk.), s teljestette azt, amire ez a jel utalt: lett adta rtk a kereszten. – A msodik egysg (28–30) azt mutatja, mennyire komolyan veszi Jzus azt a kicsiny hsget is, amelyet tantvnyai nagy elesseik s htlensgeik mellett is tanstanak: Isten orszga rkseiv teszi ket, mindazzal egytt, ami ezzel jr. Nem rdemk alapjn, csak Isten jvoltbl lehetnek teht valban nagyok az orszgban, de gy valban azokk is lesznek.

Luk. 22,31–38. Jzus intelmei a tantvnyokhoz.

A tovbbiakban jabb kt intelemmel fordul Jzus vihez, mg pedig elszr Pterhez (31–34). Szavai nagy nyomatkkal hangzanak el (erre vall a ketts megszlts: Simn, Simn), s egy pillanatra fellebbentik a ftylat arrl a pneumatikus httrrl, amely a Jzus hallt megelz percekben itt a fldn foly harc mgtt hzdik meg. A stnnak valamikppen van lehetsge arra, hogy Isten kezbl kikrje vit. termszetesen le akarja trteni a kikrteket az let tjrl, Isten azonban ezt csak vi megprblsra hasznlja fel. Igaz, a prba sorri a polyva sztszratik, eltnik (v. Mk 13:27kk.; Lk 3:17), de a tiszta bza megmarad. Nem a stn szava az utols sz, hanem a kzdelem kzben rtnk imdkoz Krisztus. Ennek ksznheti megmaradst Simon is: nem csak ppen hogy megmenekl, hanem letriek teljes megfordulsa utn felelssget ruhz r Jzus a tbbiek irnt. Pter mg mindig azt hiszi, hogy a helytlls krdsben szmthat emberi kszsgre (hetoimos eimi), de Jzus emlkezetes szava knyrtelen tisztasggal mutat r arra, hogy mi telik az embertl a dnt pillanatban. – Vgl ismt valamennyi tantvnyhoz fordul Jzus (35–38), s arra emlkezteti ket, hogy a kiklds alkalmval szabadsgot adott nekik arra, hogy az evanglium hirdetsnek szolglatbl ljenek meg. Ez a parancs akkor relis volt, az akkori helyzetben szmthattak Izrel fiainak vendgszeretetre. Most gykeresen megvltozott a helyzet, s ugyanaz a lelklet kt ellenkez helyzetben ltszlag ellenkez magatartsban nyilvnul meg. A np vezetinek magatartsa vilgoss tette, hogy ezekben az idkben Krisztus kveti a maguk erejre vannak utalva. Ennl tbbrl is van sz: Jzus elbrlsa miatt tantvnyai is kerlhetnek olyan helyzetekbe, amelyekben letk sincsen biztonsgban. Jzus nem erszak alkalmazsra, fegyverhasznlatra buzdtja vit, csupn arra a felelssgkre, amely rjuk hrul esetleges fegyveres tmadsok kipattansa miatt. Nem szabad a kiszolgltatottsg; ltszatt keltenik, nehogy knnyelmen clpontot nyjtsanak ellensges indulatok kirobbansra. Hogy a fegyvernek csak ilyen jelkpes, pedaggiai jelentsge van az intelmekben, azt a zrszavak mutatjk: erre a clra kt fegyver elg (v. 49kk.).

Luk. 22,39–46. A Gecsemn kertben (Mt 26:36–46; Mk 14:32–42; v. Jn 18:1–2).

1k. elbeszlse ezen a ponton sokkal tartzkodbb, mint prhuzamai. Nem nevezi meg a kertet, Jzus imdsgt csak egyszer emlti, a tantvnyok csdjre ppen csak utal. Minden hangsly Jzus hallkzdelmre (genomenos en agnia) s ennek testi tneteire esik. Figyelemremlt, hogy a kp infernlis sttsgn egy villansnyira ttr a mennyei segtsg fnye: Jzus kzdelme irtzatos, de nem remnytelen. A jelenet vgs kicsengse pedig az, hogy Jzus meghajlik az Atya akarata eltt: maga indul el a bnattl elallt tantvnyok felbresztse utn sorsa el.

Luk. 22,47–53. Jzus elfogatsa (Mt 26:47–56; Mk 14:43–52; v. Jn 18:3–12).

Az elz jelenet befejezse s ennek a jelenetnek a kezdete s egsze a tudatos kontraszt-alkots szp pldja. Az imdsg mennyei fnykrbl ellp Jzus mg be sem fejezi szavait, amikor megjelenik az a sereg, amelynek a sttsg adta kezbe ltszathatalmt (53). Az evanglium rja nem is szl a Jzus ellen kitdult sokasg fldi megbzirl. – Jds fellpsn ltszik, hogy a csapat nyomravezetje, rul gesztust pedig Jzus rvid krdse leplezi le. Jzus hvei, a helyzetet felismerve, a nemrg elhangzott beszlgetst (36kk.) flrertve fegyverrel prbljk vdeni Mesterket, de Jzus a leghatrozottabban megtiltja a fegyver hasznlatt, st, isteni erejvel az elidzett testi krt is azonnal orvosolja. Ahogyan nem maradt el a jelenet rvidsge ellenre sem Jds leleplezse, gy nem marad el a Jzus elfogatsra rkezett csapat erklcsi minstse sem. De Jzus szavaibl az is vilgos, hogy nem lehetne hatalmuk fltte, ha nem Isten akarata szabta volna meg lehetsgeiket, az rjukat.

Luk. 22,54–65. Jzus a fpap hzban; Pter megtagadja Jzust (Mt 26:67–75; Mk 14:65–72; v. Jn 18:15–18; 25–27).

Mk-tl eltren Lk emltetlenl hagyja a fpap palotjban lefolyt esti trgyalst. Elbeszlsnek zrtabb egysget kvn biztostani, gy valsznleg nll forrsait kvetve Pter esett adja el. Sem a fpap neve nincs megjellve, sem a helyszn megjellse nem pontos. Csupn az vilgos, hogy Pter megy Jzus utn, mert valra akarja vltani grett (33). Csakhogy egszen ms helyzetbe krl, mint amelyre vrt. Hsi helytllsrl kpzeldtt, de Jzusnak most mg a kihallgatsa sem kezddtt meg, s ott tallja magt egyszer emberek trsasgban a fpap udvarn; egytt l velk a tz mellett, s kzben hromszor egymsutn krik szmon rajta Jzushoz val tartozst. Persze, veszlyrl sz sincsen: ezek az emberek nem intznek semmit, szavuknak semmi slya nincsen az gyben. Egybknt nem is tartjk klnsebben fontosnak sem lltsukat, Pter vlaszai utn eszkbe sem jut igazukat vitatni. Egyszval: ppen csak megemltik, hogy gy emlkeznek: Jzus krnyezetbl ismerik. Pter pedig ezekre a szavakra egyre fokozd hvvel tagadja le Krisztushoz val tartozst. A jelenet Jzus jelenltben folyik, Ptert a megjvendlt jelen kvl az r re szegezd tekintete is emlkezteti a vacsorn mondott szavaira. Pter esetvel nem csupn a bns ember mrhetetlen nyomorsga leplezdik le, hanem meghal az egyhz letre nzve minden heroizmus lehetsge, hogy tadja helyt a Llek erejtl indtott bizonysgttelnek. Mg Pter srva hagyja el erklcsi veresgnek sznhelyt, addig a Jzus rzsre kirendelt emberek (a templomrsg tagjai lehetnek) Jzus gnyolsval s gyalzsval tltik idejket. Prftaknt emlegeti a kzvlemny: ezen az alapon gnyoljk. Mg tlegelik, betakarjk a szemt: a prftnak gy is tudnia kell, hogy mi trtnik krltte. Nem Izrel vezeti, de mgis a templom szolglatban ll emberek ezek: sszesen ennyi az, amit a prftrl s a prftasgrl tudnak vagy gondolnak.

Luk. 22,65–71. Jzus a nagytancs eltt (Mt 26:63–66; Mk 14:60–64).

Jzusnak a nagytancs eltti kihallgatst Lk nagyon szkszavan rajzolja, egybknt Mk nyomn haladva. Tankrl sincsen emlts, de nincs is rjuk szksg, mert Jzus beismeri az ellene emelt vd lnyegt, gy, hogy kzben a szanhedrin s nmaga viszonyt is jellemzi: nincsen egymssal beszlnivaljuk. Ami Jzus ajkn az isteni igazsg titknak kinyilatkoztatsa, azt csupn a hit tudja ennek elfogadni, de brki, aki jogi krdst csinl belle, csak istenkromlsnak minstheti. Mindenesetre a messis-problma nem kerl szba olyanformn, hogy ebbl vdat alakthatnnak ki a tovbbi trgyalsok sorn, ezrt knytelenek a pogny hatsg eltt hazugsghoz folyamodni a „szent gy” szolglatban (23:1kk.).

Luk. XXIII. RSZ

Luk. 23,1–5. Jzus Piltus eltt (Mt 27:1–2; 11–14; Mk 15:1–5).

Az egsz tmeg felkerekedse a vd slyt kvnja nvelni. Izrel vezeti Piltustl – jl ismert jelleme alapjn – azt vrjk, hogy kmletlen tletet fog hozni egy messisi felkels gyben; mert az eltklt szndkuk, hogy Jzust ilyesmivel fogjk vdolni. De hallos tletet vgs fokon egybknt is csak a procurator mondhat ki. Piltus most kerl rintkezsbe elszr az ggyel, s Lk tallan mutatja be, hogyan igyekszik a vdat elad zsid hatsg a hrom vdponttal (a np nyugalmnak megzavarsa, az adfizets elleni uszts, Rma-ellenes politikai mozgalom szervezse) a. procuratort befejezett tnyek el lltani. Piltus egyetlen rvid krdst intz Jzushoz, erre Jzus hatrozott igennel vlaszol. De Piltusnak a tmeghez intzett szava mutatja, hogy ebben a vallomsban (sy legeis: elfogad rtelm) semmi mst nem lt, csak Izrel Istennek nphez val viszonyt megjell kifejezst (basileus), illetve ennek krn bell mozg megllaptst. Politikai jelentsget vagy mellkzngt nem hall ki belle. A vd kpviselinek utols prblkozsa az, hogy Jzus lland „mozgoldsra” hvjk fel a figyelmet: jeruzslemi tantsnak ltaluk torztva ismertetett tartalmval egybevetve ez csak az egsz orszgra kiterjed messisi propagandt, Rma ellen irnyul politikai tevkenysget jelenthet.

Luk. 23,6–12. Jzus Herdes eltt.

A vdak kztt szba kerlt, hogy Jzus, Galilebl indult el. Galilea tetrarchja Herdes – Antips, s mivel kitnik Jzus galileai illetsge, Piltus az nnep alkalmbl ugyancsak Jeruzslemben idz tetrarchhoz kldi Jzust. Ez lehet ksrlet arra, hogy a kellemetlen gytl megszabaduljon, hogy nmagrl elhrtsa a felelssget: az elbeszls sszefggsben udvariassgi gesztusnak minsl. Lk a tetrarcht nem rajzolja kedveztlen sznekkel, inkbb azt emeli ki, hogy az egybknt hellnista mveltsg ember rgta feszlt kvncsisggal hallgatja a Jzusrl kzszjon forg hreket. Kvncsisgnak kielgtst vrn most a hres – vagy hrhedt – csodatevtl; de ppen ez a magatartsa lesz az okv. annak, hogy Jzus vlaszra sem mltatja, holott a hivatali minsgben krdez Piltusnak kszsggel vlaszolt. Egy vilg vlasztja el Jzust a Herdesektl. Viszont Herdes is van annyira politikus, hogy kihasznlja az olcs alkalmat: Piltus jogkrbe val beavatkozsnak a leghalvnyabb ltszatt is kerli. A Jzusra adott fnyes kirlyi ruha bizonytja, hogy a zsidk gnyoldsba is szvesen belemegy, de vgl is visszakldi Jzust Piltushoz. Ez a „gesztusvlts” egy ellensgeskeds nyomn tmadt bartsgot pecstel meg, amelynek rtkre termszetesen kr volna egyetlen szt is vesztegetni, ahogyan Lk sem teszi ezt. A szanhedrin kpviseli mindenesetre szemmel tartjk a fogoly tovbbi sorst, s Herdestl egytt mennek vele vissza ismt Piltushoz.

Luk. 23,13–25. Jzus s Barabbs (Mt 27:15–26; Mk 15:6–15).

Piltus mr egyszer nyilatkozott a tmeg eltt Jzus rtatlansgrl: most ez a motvum ismtldik azzal a bvtssel, hogy Piltus Herdes gesztust is e megllaptsnak bizonytkaknt adja el. Az elbeszls abban is logikus, hogy Piltus jl megfogalmazott kzvett javaslattal ll el: a slyos testi fenyts megrtnte utn a procurator elgondolsa szerint a vezetk s a tmeg sznalmat fognak rezni a fogoly irnt, s lemondanak a nyilvnvalan rtatlannak bizonyult ember eltlsnek kvetelsrl. A javaslat azonban heves elutastsra tall, viszont ennek nem Piltus az oka. A tmeg elsznt gyllete s elvakult dhe hallos tletet kvetel, s Lk brzolsbl alig kivehet okok miatt (a 17. v. a szvegekben bizonytalan) hasonl erllyel kveteli egy lzadsban rsztvett gyilkos, Barabbs szabadon bocstst (ld. a prhuzamoknl). Piltus bne itt vlik nyilvnvalv: enged a tmeg nyomsnak, a legkisebb kockzatot sem vllalja az ltala felismert s tbbszr nyomatkosan hangoztatott, jogi tnyknt kihirdetett igazsgrt. Npe kiszolgltatta Jzust a pogny hatalom kpviseljnek, a rmai ftisztvisel kiszolgltatja (paredken auton) tulajdon npe akaratnak.

Luk. 23,26–31. Jzus tja a kereszthez (Mt 27:32; Mk 15:21). Lk tovbb is kveti Mk-ot, de szmos motvumt mellzi. Nem szl arrl, hogy a rmai katonk is kignyoltk Jzust. Nem emltette azt sem (Mt–Mk), hogy tantvnyai mind magra hagytk Jzust. Itt ez kzvetve mgis kitnik: vi kzl senki sincsen, aki vinn helyette a keresztet a veszthelyre. Egy vletlenl arra vetd idegent knyszertenek. erre a szolglatra. Viszont szl Lk arrl, hogy Izrelben sem mindenki gondolkozott gy Jzusrl tovbbra sem, mint a hallt kvetel tmeg. Az eltltet a vroson t vittk ki a veszthelyre, rszint bntetse slyosbtsra, rszint a tmeg elrettentsre. De ilyen alkalmakkor sokan gyszoltk, sirattk is az eltltet. Ez trtnik most Jzussal is: Lk klnsen az asszonyokat emeli ki a gyszolk kzl. Bevonulsakor Jzus srt a vros fltt, most az asszonyok srsa kzben hagyja el a vrost. tudta, mirt sr: most azoknak, akik szemly szerint t gyszoljk, tudomsukra hozza, mirt van okuk srni. tletet hirdet Jeruzslem fltt ismt. Elszr az apokaliptikus tlet mozzanatait formlja ijeszt makarismos-sz, az tlet elhordozhatatlansgnak szemlltetsre. Azutn nmaga sorst lltja prhuzamba a messisgyilkos vrosval. Ha vele, az rtatlannal az trtnhetik Isten rendelsbl, aminek most tani, hogyan fog akkor Isten tlete lesjtani a bns vrosra s npre azrt a tettkrt, amelyet rajta vittek vghez.

Luk. 23,32–43. Jzus megfesztse (Mt 27:33–44; Mk 15:22–32).

A keresztrefeszts esemnynek elbeszlsben Lk ersen elt Mk-tl, nll forrsainak jelents hatst mutatja (39–42 nll anyag is). Rmai szoks szerint tbb, ezttal hrom eltlten hajtjk vgre a hallos tletet: a 22:37 szvetsgi utalsa teljesedik be abban, ahogyan Izrel Messisa kt gonosztev kztt vgzi lett a kereszten, megtkozottknt. A „kt msik gonosztev” (heteros-nak grg szoks szerint nincs inkluzv rtelme) emltse Lk szmra egy jabb, prhuzamaitl eltr mozzanat elksztje is. – A veszthelyre rve megtrtnik a keresztrefeszts (ld. a prhuzamok magyarzatban), s ennek brzolsban is feltnen tartzkodik Lk a rszletezstl. ppen csak utal a rmai katonk rsz vtelre, arra mg csak nem is cloz, hogy a keresztre szegzett titulus rtelmi szerzje Piltus. ll a kereszt, s a rajta fgg Jzus els szava imdsg: knyrgs azokrt, akik keresztre szegeztettk s szegeztk, mert nem tudjk, hogy mit tettek. Ilyen nagy szeretettel szereti Isten s az Krisztusa az embert. Lk ismt csak rinti Jzus ruhi kisorsolsnak a mozzanatt: a gnyold tmegre s a hozzjuk csatlakoz szanhedrin-tagokra irnytja figyelmnket, akik messisi ignyei, jogossgnak cfolatt ltjk abban, hogy Jzus most nem tud segteni magn. De mg ez is annak a megjegyzsnek a ksretben hangzik el, hogy msokat megmentett, s ez a hall fl szmra Jzus irgalmassgnak dicstsv vlik. – A katonk szavai Jzus emberi elesettsgre utalnak, a knjai enyhtsre felknlt ecetes borral egytt, de erre cloz mennyei rtelemben vett kirlysgnak az emlegetse is, amelynek sorn ugyanazok a szavak hangzanak el, amelyekkel Piltus Jzus rtatlansgt bizonytotta. – A harmadik gnyolds tvezet a megfeszts jabb mozzanathoz: Lk elbeszlse szerint csak az egyik gonosztev illette szidalmakkal Jzust. A msik fedd szval fordul most trshoz, az igazsg felismerse alapjn minsti azok eljrst, akik keresztre juttattk Jzust, s a benne felismert mennyei kirlyhoz folyamodik utols knyrg szavval. Megrz az, ahogyan itt egy ember elrontott, eljtszott letnek utols pillanatban megfordul: Isten kifrkszhetetlen titka az ilyesmi. De mg megrzbb az, hogy Jzus egy jogos tlettel elmarasztalt s kivgzett gonosztevhz fordul, ennek gri az dvssget (smeron met’ emou es en t paradeis: a hatrozsz a bizonyossg kifejezje, nem szabad a kifejezst semmilyen irnyban erltetni; ahol Jzus cselekszik, ott bekvetkezett Isten rja, az isteni ma; ahol Jzus van, ott van a paradicsom, emberi rtelemben vett id s tr nincsen tbb), amikor utoljra fldi letben emberhez szl.

Luk. 23,44–49. Jzus halla (Mt 27:45–56; Mk 15:33–41; v. Jn 19:28–30).

Lk elbeszlsben elmarad a Zsolt 22:2 idzse s a hozz fzd gnyolds („Illst hvja…”). Az idmeghatrozsban, a sttsg s a templomkrpit meghasadsa emltsben prhuzamosak az elbeszlsek, csak Lk-ban gyorsabban peregnek az esemnyek, s az utols mozzanat gy elbbre kerl. Jzus utols kiltsa is imdsg (Zsolt 31:6): Izrel fiainak esti imdsgval vlik meg az lettl, jelezvn azt, hogy aki az Istennel val kzssgbe megy t a halllal, az olyan, mint aki fraszt napja utn lomra hajtja fejt. A rmai centurio bizonysgttele az utols Jzust dicst sz a passiban. Utna mr csak azt tudjuk meg, hogy akik Izrel fiai kzl azrt mentek ki a kereszthez, hogy Jzus knjait vagy erklcsi veresgnek jell ksi bnbnatt szemllhessk, azok egszen ms rzsekkel fordulnak vissza. Nem brjk nzni ezt a szenvedst, kezdi ket gytrni lelkiismeretk. Tvolabb a kereszttl pedig ott vannak Jzus galileai kveti, ismt sem utols sorban az asszonyok, s tani mindannak, ami trtnik.

Luk. 23,50–57. Jzus temetse (Mt 27:57–61; Mk 15:42–47; v. Jn 19:38–42).

A holttestet alkonyat eltt le kell venni a keresztrl. Itt most elll egy igaz ember (dikaios, ahogyan Zakarisrl vagy Simeonrl szlt Lk), s elvgzi azt a szolglatot, amelynek kvetkeztben Jzus holttestnek az elhunyt zsid kegyeseket megillet kegyelet s tisztelet jut osztlyrszl. Ez az utols tiszteletads, immr a halott Jzusnak, egy olyan frfi rszrl, akirl azt is megtudjuk, hogy a szanhedrin intzkedseit nem helyeselte, s a Simeonfle krkhz tartozott. Arimtiai Jzsef tekintlye is hozzjrulhat Piltus egybknti vlemnye mellett ahhoz, hogy akadly nlkl kiadatja a holttestet. Jzsef a testet a legnagyobb rendben temeti el tulajdon, mg rintetlen srboltjba: az rintetlensg Izrelben olyan mozzanat, amely sajtosan Isten kzelsgre utal. Az asszonyok jelenltt az magyarzza, hogy szombat elteltvel be akarjk balzsamozni a testet; erre mr minden elkszletet meg is tettek, de a szombat mindenkppen a nyugalom napja, mg ilyen krlmnyek kztt is.

Luk. XXIV. RSZ

Luk. 24,1–12. Jzus feltmadsa (Mt 28:1–10; Mk 16:1–8; v. Jn 20:1–10). A Lk-fle feltmadstrtnet szerkezete komoly mgondra vall: hrom, egym

shoz kpest fokozst jelent bizonysgttelbl ll (ezzel Lk nem azt akarja kifejezni, hogy Jzus csak hromszor jelent meg vinek feltmadsa utn, hanem brzolsa ismt tipikus, s a hrom a teljessg jelkpes szma). Ezek egyetlen clja az, hogy Jzus testi feltmadst tanstsk az egyhznak, gy klnleges hangsly esik az res sr tnyre. Mindebben az fejezdik ki; hogy Jzus halla s feltmadsa Istennek az az rk tervben foglalt megmsthatatlan akarata, amelyrl az rsok is szlnak. A kettsen egy esemnyben kt olyan tny kvetkezik be, amelyek az emberi gondolkozs szmra egyszeren kptelensget jelentenek: a) a mennyei kirly, Isten fldre kldtt Fia gonosztevknt vgzi lett a kereszten, kiszolgltatva ellensgeinek; b) Izrel Messisa s a vilg megvltja egyedl a hallnak ezen a szrny trsn t juthat el arra a dicssgre, amely feljogostja apostolainak kikldsre (ld. ApCsel 1:8). – Az els trtnet azzal kezddik, hogy a 23:55-ben emltett asszonyok a ht els napjn (teht a 23:54-ben jelzett szombat elmltval) alig brjk kivrni, amg megvirrad: kora hajnalban elindulnak, Hogy lerjk Jzus irnti kegyeletket. Tiszteletremlt, de az emberi lehetsgek krn bell marad gondolataik vilgbl most azonban egyik tny a msik utn zkkenti ki ket. Elszr: a sr biztostsra rendelt, Lk-ban elzetesen nem emltett nagy k el van hengertve a sr szjtl. Msodszor: a sr res. Mindez arra j, de erre szksg is van, hogy vgkppen sszezavarja gondolataikat. Szksges s dvs tancstalansgukbl mutatja meg a kivezet utat a mennyei fnnyel megjelen kt frfi: jelenltk termszetesen flelemmel tlti el ket, de szavuk feloldozst ad, s, az isteni szksgszersgre utalva elszr a feltmads tnyt jelenti ki egyetlen, rvid s egyszer mondatban; majd Jzus ama szavaira emlkezteti ket, amelyeket annyiszor s annyiflekppen igyekezett a szvkbe vsni (eti n en t Galilaia a prhuzamokhoz kpest tudatos korrekci: Lk nem szl Jzus galileai megjelenseirl). gy bred fel a dermedt szv Krisztus-kvetkben szavainak emlke: azonnal sietnek beszmolni a trtntekrl a tbbieknek (a mozzanat inkbb Mt-val prhuzamos, elt Mk-tl). Csak most nevezi meg Lk, mintegy az esemny hitelestsre, a feltmads els tanit. Mivel azonban a hrnkk asszonyok, a tbbiek hitetlenkedve fogadjk szavaikat. Pter indul el, hogy utna jrjon a hr hitelessgnek, de csak annyit llapthat meg, hogy a sr res, gy egyelre nem jut tl a csodlkozson (v. 33k.).

Luk. 24,13–35. Az emmausi tantvnyok.

A feltmadsrl szl msodik elbeszls jellemzen mutatja be a tantvnyok nagypntek utni llapott. Gondolatvilgukba nem illett bele az, amit Jzus mondott nekik feltmadsrl, ezrt ezekre a szavaira nem is emlkeznek. Lelki zsibbadtsgukon a feltmads tnye alig tud ttrni, klnleges „megvilgosodsra” van szksgk, hogy a feltmadott Jzust megismerjk: a csggedtsg homlyn Jzus lnynek az a mennyei vonsa tud csak thatolni, amelynek annyi jelt adta fldi letben (v. 31kk.). Ezzel a jellegzetes helyzettel kell szmolnunk, amikor a feltmadsrl szl jszvetsgi bizonysgttellel foglalkozunk: ezt nem szabad abban az irnyban flrertennk, mintha a feltmads grete Jzus ajkn sohasem hangzott volna el, s mind ilyen jvendlsei, mind a feltmads elbeszlse csupn a ksbbi gylekezetek „mitikus” alkotsa volna. – Kt olyan tantvnyt mutat be az jabb elbeszls, akik nem a tizenkettes krhz tartoztak, a nevt is csak az egyiknek emlti (Kleopas: a hagyomny szerint Jzsef testvre, megnevezetlen titrsban pedig fit, Simont sejtik, aki Jakab utn a jeruzslemi gylekezet vezetje lett). Emmaus a trtnet adata szerint 60 stadion-nyira (kb. 12 km-re) van Jeruzslemtl, ltalban a mai El-kubebe st ltjk benne. A kt tantvny emmausi lakos lehet, tjuk rthet, mert a vros kzelben lak zarndokok az nnep utni napon ltalban megkezdtk a hazatrst. A kt utas beszlgetse a kzelmlt esemnyeit idzi, rtelmket keresi (syztein), amikor Jzus csatlakozik hozzjuk, de nem ismerik meg. Krdsvel bekapcsoldik beszlgetskbe, s most derl fny a kt tantvny lelkillapotra. Elszr is mlysgesen csodlkoznak azon, hogy az idegen semmit sem tud azokrl az esemnyekrl, amelyek ket lelkk legmlyig felkavartk. Azutn elruljk Jzusra vonatkoz remnysgeiket s ezekben val keserves csaldsukat, el addig, hogy az asszonyok hradst is emltik, st mg a srnl tett ltogatsukrl is beszmolnak. De brmilyen kzel ll egymshoz a kt tmakr, a legcseklyebb „tts” sem trtnik a lelkivilgukban: Lk brzolsa nagyszeren rajzolja lelki tehetetlensgket. Szavaik summja az, hogy mindeddig nem ltta senki azt, akinek a teste klnben a srban valban nem volt ott. Jzus vratlanul kemny szavakkal veti szemkre rtetlensgket s lelki bnultsgukat. A feltmads alapjaknt elszr is az rsokra hivatkozik, ha nem is utal ezekre rszletesen. A tantvnyok szeme mg mindig nem nylik meg, de valami klnleges folyamat indul meg a lelkkben: mly vonzdst reznek az irnt, aki Jzus elvesztse ta elszr szl gy hozzjuk. Amikor titrsuk Emmausba rve „gy tesz, mintha tovbb kszlne menni”, akkor mr nem akarjk elengedni: a ksi idpontra hivatkozva nyomatkosan marasztaljk. A klns ismeretlen irnti tisztelet is indtja ket, amikor asztalukhoz ltetik, de itt hamarosan kitnik, hogy nekik volt szksgk az trsasgra. Megtrtnik a Jzus krnyezetben annyira ismert helycsere: a vendgltk vendgekk, a vendg gazdv, csaldfv lesz. Ez a szituci annyira „jzusi”, hogy most mr megnylik a kt tantvny szeme: megismerik Jzust, s amikor hirtelenl ismt eltnik kzlk; visszamennek Jeruzslembe a tizenegyhez s a velk levkhz, hogy elbeszljk a trtnteket. Szavuk mr l van ksztve: idkzben Jzus Simonnak is megjelent, s Simon hv tanjv lett kzttk a feltmadsnak.

Luk. 24,36–49. Jzus megjelenik a tantvnyoknak (v. Jn 20:19–23).

A bizonysgttelek sornak tetpontja a harmadik: Jzus megjelenik az apostoloknak (a tbbiek httrben maradnak), s bizonysgot tesz elttk nmagrl mint Feltmadottrl. Itt is erteljes hangsly esik Jzus feltmadsnak testi voltra, de ez ktsgtelen feszltsgben van feltmadott testnek mennyei dicssgvel, pneumatikus jellegvel. A feltmadott Jzus mennyei lny: ennek szl azok megdbbense is, akiknek megjelenik. Ez all Jzus feloldja ket, majd egyre flrerthetetlenebb bizonysgt adja annak, hogy vi nem testetlen lelket ltnak, hanem Jzust, a Messist, a hallbl jonnan szletett emberisg els kpviseljt. Az elz trtnetekbl ismert mdon Jzus is elszr nmaga szavaira hivatkozik, amelyekben megjvendlte vinek feltmadst s elzmnyeit; majd az utals itt is visszamegy az rsok gretig, amelyeknek j rtelme nylik meg a tantvnyok eltt Jzus feltmadsnak fnyben. Az t teht nyitva ll arra, hogy elinduljon a bnbocsnat evangliuma Jeruzslembl a npek vilgba, mert a tankat ellltotta Isten. Mg egyetlen lps van htra: a tank vgs felksztse kldetsk betltsre. Ezen a ponton irnytja figyelmket Lk a Msodik Knyv, az ApCsel nagy esemnyre, a Szentllek kitltetsre. Hsvt gretes beteljesedse pnksd esemnyben tetzdik be az egyhz szmra.

Luk. 24,50–53. Jzus mennybemenetele.

Idben el sem vlasztva az jabb s zr esemnyt az elzktl, arrl szmol be Lk, hogy feltmadsa utn Jzus is megteszi a re vr lpst a pnksd fel vezet t megnyitsra Az Olajfk hegytl dlkeletre, Betnia mellett trtnik meg a bcs: mikzben ldva terjeszti ki kezt vire, az r visszatr az Atya dicssgbe, ahonnan jtt, mert kldetst teljesen betlttte. Ezzel immr minden ktsget kizr mdon imdand s imdott szemlly vlik tantvnyainak, akik a gyzelem rmvel lnek benne ezentl npk istentiszteleti letben: annak az Istennek a szolglatban, aki az ember megvltsrt ksz volt egyszltt Fit felldozni. Isten dicstsvel zrul Lukcs, a trtnetr bizonysgttelnek els nagy fejezete.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!