Luk. XIII. RSZ
Luk. 13,1–5. Megtrsre int jelek.
A kt, mvszi szerkesztssel egyms mell lltott esemny Krisztus visszajvetelnek s a megtrs srgssgnek krdshez kapcsoldik. Az elbeszls Lk nll anyaga. Piltus itt emltett kegyetlenkedsrl mshonnan nem tudunk, de egybknt ismert jellemhez jl illik. Jzus vlasza arra vall, hogy az eset elbeszlit nem is annyira Piltus tette, hanem az ldozatok szemlye foglalkoztatta. Az ilyenfajta hallt nemcsak arra magyarztk, hogy Isten nem fogadta el az ldozatokat, hanem valamilyen egszen rendkvli bn bntetsnek is tartottk. A rosszul megfejtett jel mell, amelynek az elbeszlk ltal adott magyarzata annyira emlkeztet arra, ahogyan a mi n. „vallsos embereink” szeretik rtelmezgetni az idk jeleit, Jzus maga llt oda egy msik esetet. A jeruzslemi templomtl dlkeletre, a Jsft-vlgy bejratnl lev Siloah-beli toronyptsnl bekvetkezett hallos kimenetel szerencstlensget. A helyes rtelmezst egytt adj a meg a kettre: az ilyen s hasonl esemnyek mindenkinek klnbsg nlkl a megtrs szksgessgrl s srgssgrl beszlnek.
Luk. 13,6–9. A termketlen fgefa.
A termketlen fgefa pldzata Lk nll anyaga, tartalma ugyanaz, mint Mt 21:18kk.; Mk 11:12kk. elbeszls, csak azok egy prftai jelrl szmolnak be, itt pedig pldzattal van dolgunk. Ennek rtelme vilgos: Isten npe egy teljes, lezrt korszakot hagyott maga mgtt (a kpben hrom v), amelyben Ura gymlcstelennek tallta lett. Az tlet esedkes, meghirdetsnek mdja kemny (hinati tn gn katargei?). Csupn Krisztus irgalmas kzbenjrsa az oka annak, hogy mg mindig van id a megtrsre, az Isten kvnta gymlcs megtermsre (v. Zsolt 1:3). De az id srget, s ha a np lete Krisztus irgalma ellenre is medd marad, akkor maga a kzbenjr enged szabad folyst az tletnek, akkor pedig nincsen tbb menekvs.
Luk. 13,10–17. A nyomork asszony meggygytsa szombaton.
Az elbeszls rokon a 6:6kk.-belivel, csak itt Jzus elszr meggygytja a tizennyolc ve nyomork asszonyt, s ezt kveti a zsinagga vezetjnek mltatlankodsa. a felels az istentisztelet rendjrt, s a gygytst zavar mozzanatnak tekinti. Nem mer kzvetlenl Jzushoz fordulni kifogsval, hanem a jelenlevket utastja rendre bosszsan s trelmetlenl. Jzus nyilvn maga sem szvesen lt rendetlensget az istentiszteletben, csak a rendet rti mskppen, mint a zsinaggaf. Szerinte ez a bels tisztzottsg kifejezje, amaz viszont llektelen, st, lelketlen re az emberre nzve nygg tett ncl s klssges rendnek, amely nem is rdemli meg ezt a nevet. Megszgyent, amit Jzus mond: Izrel fiai tudtak nagyvonalak lenni a szombat-krdsben, ha anyagi rdekk kvnta. gy „irgalmasabbak” voltak barmaikhoz, mint embertrsaikhoz, mg hozz zsidkhoz! A tmeg megoszlik a trtntek hatsra. Jzus ellenfelei megszgyenlve vonulnak vissza, akikben pedig van szv, azok rmmel ltjk meg Jzus tetteiben s szavaiban Isten dicssgnek emberek kztt val megnyilatkozst.
Luk. 13,18–21. A mustrmag s a kovsz pldzata (Mt 13:31–33; Mk 4:30–32).
A prhuzamoktl eltren a kt pldzat itt Krisztus visszajvetelvel val sszefggsben rtend: Isten orszga evilgi kicsiny kezdeteitl feltartztathatatlanul nvekszik ama dicssges nagysgig, amelyben majd a parousia idejn jelentkezik. A kis mustrmag, a belle nvekv gyomfle nvny, amely kedvez ghajlati s talajviszonyok kztt csaknem fv nvekszik, Jzus hallgatinak jl ismert jelensg. Ezen szemllteti Isten orszgnak termszett is Jzus, s ebben az is benne van, hogy a kt vgpont kztti folyamat Isten titka. De mgis gy az, hogy valsga, ereje betlti vilgunk, e vilgkorszak lett. Mert Isten orszga nem gy jut el a vgs kiteljesedsig, hogy ez tapasztalati ismereteink krbe esnk: eri lthatatlanul s eltn mdon, de ppen nem tnkenyen feszlnek itt vilgunkban.
Luk. 13,22–30. Kik mennek be Isten orszgba? (v. Mt 7:13–14; 25:10–12; 7:22–23; 8:11–12).
A rszlet elemei Mt-ban egszen ms sszefggsekben s egymstl fggetlenl tallhatk: Lk rjnak nll forrsai adjk az indtst arra, hogy a bennk tallt sszefggst sajt ri cljainak a szolglatba lltsa. – Az tvezet megjegyzs (22) a 9:51-beli keretre utal vissza: Jzus tban van Jeruzslem fel. Az tkzben felvetett krds termszettl lesen elt mdon, a vlasz kizrja mindenfle ncl, elmleti s kvncsisgbl fakad vita lehetsgt. Mindenkinek a maga krdse lehet egyedl fontos; ez pedig az, hogy el ne szalassza az dvssgre vezet t megkeresst s a megtallt ton val elindulst. Nem arra van szksgnk, hogy msok sorst latolgassuk kvncsian, hanem arra, hogy odaad igyekezettel munkljuk tulajdon dntsnket. A szoros ajt, a zrt hzajt kpe egyarnt errl beszl. Aki nem ismerte fel az id srgetst, az kimarad Isten orszgnak letbl. Isten npnek kivetett tagjai fjdalommal lthatjk, hogy azrt vannak kirekesztve a boldog sk hn hajtott trsasgbl, mert elutastottk a Krisztust, gy helyket az engedelmessgre jutott pognyok foglaljk el. Az j vilgkorszak visszjra fordtja a, rgi rtkelst, Isten igazsga tletes s gretes helycsert hajt vgre.
Luk. 13,31–33. Jzus zen Herdesnek.
A rvid, nll anyagrsz idiben nem vlik el az elzmnyektl, de nem vilgos belle, hogy a farizeusok mirt figyelmeztetik Jzust. Herdesnek ktsgkvl kellemetlen volt Jzus szemlye, klnsen azrt, mert munkssgval az uralkodsa alatt ll terleten keltett nyugtalansgot. De brmilyen terve volt Jzussal, a farizeusok aligha vllaltk volna, hogy hrvivi legyenek. Inkbb azzal kvntak tntetni, hogy semmifle erszaknak nem hvei, ezrt ha nem is rtenek egyet Jzussal, Herdes stt terveitl mgis vjk. Jzus ezt egyszeren ktsznsgnek minsti, ezrt vlaszban Herdeshez utastja ket. Arrl „zen” neki, amiben ppen benne van: letnek msodik szakaszban dmonokat z ki, s gygyt. A harmadikban teljesedik be majd sorsa Jeruzslemben, ahov vndortjnak bevgeztvel rkezik meg. Az ismtlsnek hat zr vers azt mondja ki, hogy mindez nem az nknybl trtnik gy, hanem Isten akaratbl kvetkezik szksgkppen. Ezrt senki s semmi, a ravasz Herdes (alpx) alattomos terve sem trtheti le tjrl.
Luk. 13,34–35. Jzus tlete Jeruzslem fltt (Mt 23:37–39).
Jeruzslem szomor vgzete az, hogy szinte kizrlagos sznhelye legyen a prftagyilkossgoknak (ld. 33. v.). Ezrt hirdet Jzus fjdalommal, de megalkuvs nlkl tletet az engedetlen vros fltt. A beszdes kp elszr Istennek npe s szent vrosa irnti meghat gyngdsgrl beszl; majd felpanaszolja Jzus a ddelgetett vros kemny ellenszeglst, meghirdeti teljes pusztulst; de az utols sz mg itt is a kegyelmes gret: eljn az id, amikor Izrel megtr Urhoz, s az idk vgn boldog, dicst hlaadssal fogadja azt, aki az nevben rkezik hozz.
Luk. XIV. RSZ
Luk. 14,1–6. Vzkros meggygytsa szombaton.
Egy nagyobb egysgben (1–24. v.) asztali beszlgetseket kzl itt Lk: az egysgest keret bevezetst itt az 1. versben kapjuk. A vendglt egy vezet farizeus, de az asztaltrsak magatartsa jl mutatja: mennyire nem szinte s egyrtelm a meghvs (paratroumenoi: hivatalbl figyelik Jzust a jelenlevk). A vzkros jelenlte az ilyen lakomk termszetbl rthet (v. 7:37kk.). Magt a betegsget Izrelben a parzna s kicsapong letmd kvetkezmnynek tartottk. Jzus mindent s mindenkit megelzve megszlal, s ezzel maghoz ragadja a kezdemnyezst. Kt krdse ugyanabban a krben mozog, mint az elz szombati gygyts alkalmval mondott szavai (13:10kk.). Megfogalmazsuk olyan, hogy ellenfeleinek ugyan sajt llspontjuk alapjn elutast vlaszt kellene adniuk, de ezzel elrulnk gondolkozsmdjuk kicsinyessgt s korltoltsgt, st: kptelensgt s embertelensgt. Ezrt egyszeren nem vlaszolnak, mert nem tudnak vlaszolni.
Luk. 14,7–11. Pldzat az lsrendrl.
Lk-nak ez az nll pldzata a vele egy asztalnl lkhz fordul, akik azt figyelik, hogy Jzus rabbihoz illen viselkedik-e a vendgsgben; kzben tulajdon magatartsukkal akaratlanul elruljk lelkletk sivrsgt. Ezt szreveszi Jzus is ezrt mondja ezt a pldzatot, amely a farizeusoknak kritiktlan nbecslsket veti szemkre, de egyltalban nem arra akar szablyt adni, hogyan viselkedjk az ember, ha az emberek krben illenden akar elbbre jutni, hanem Isten vendglt asztalra, a messisi lakomra utal. Tartalmt kp nlkl a 11. v. foglalja ssze: Isten a felfuvalkodkat megalzza, az alzatosakat pedig felemeli (v. Jak 4:6; 1Pt 5:5; Pld 3:34 LXX).
Luk. 14,12–14. Pldzat a meghvsrl.
A vendgek utn a vendgltt szltja meg Jzus. A meghvsnak egy olyan vonsra rmutat r, amelyet mi is jl ismernk: krhoztatja az olyan meghvst, amely mgtt szmts hzdik meg. De most sem illemszablyt ad, mg kegyes illemszablyt sem. Tantsa olyasmit kvn, ami fldi viszonyok kztt kptelensg. Ez mutatja, hogy pldzatrl van sz: Isten orszgnak tagjait az emberekhez val viszonyukban is csak Isten orszgnak lelklete vezetheti, ennek gykere pedig a legcseklyebb mrtkben sem lehet a szmts, csak az irgalom. Jzus erre mutat pldt egsz letvel, s csak ez a magatarts rszesl Isten jutalmban, ppen azrt, mert nem ignyel semmifle fldi jutalmat.
Luk. 14,15–24. A nagy vacsora pldzata (Mt 22:1–10).
Az utols pldzat az elzk sszefoglalsa s lezrsa is: Mt-fle prhuzamtl eltr sszefggsben szerepel, de amattl ms eltrsek is megklnbztetik (Mt-ban inkbb a pldzat elejn, itt a vgn t t a kpanyagon a valsg). Az egyik vendg megjegyzsre vlaszol Jzus a pldzattal, de nemcsak a jelenlevkhz fordul vele, hanem mindenkinek sznja. A kzbeszl azt fejezi ki makarismos-val, hogy megrtette: Jzus elz pldzatai Isten orszgnak nagy vendgsgre utalnak. Jzus vlasza viszont leleplezi a megszlalsban megcsendl hamis hangot: a kzbeszl flnyes nbizalmt, amellyel nmagt Isten orszga vendgeinek trsasgba sorolja. A pldzatbeli vacsora a szoksokhoz hven van brzolva: az elzetes meghvst kveti a lakoma konkrt idpontjt megjell hvs. Itt szl a pldzat arrl, hogy a meghvottak nem lesznek a nekik ksztett vacsora vendgei, ha brmit is fontosabbnak tartanak a meghvs haladktalan elfogadsnl; viszont ott fognak lni az eredetileg nem nekik megtertett asztalnl azok, akik elszr nem is kaptak meghvst, akiket a meghvottak mltatlanoknak is tartanak, kik azonban a hvst azonnal kszsgesen elfogadjk. A ketts hvs: a vros falain bell s kvl levk meghvsa Izrel megvetettjeire s a pognyokra utal, ebben mr az skeresztyn misszi lmnyeinek lecsapdst lthatjuk.
Luk. 14,25–27. A tantvnyok nmegtagadsa (Mt 10:37–38).
A kls keret Lk-tl val: nagy tmeg megy Jzus utn, de ltalban nem veszik komolyan, hogy magatartsukbl milyen kvetkeztetst kellene levonniuk. Jzus kvetse az a lehetsg, amely abban bizonyul valsgosnak, hogy hisz benne az ember. Ezt fejezik ki Jzus szavai: kifejezsei a mai embernek visszatetszik, de Izrel fiainak termszetesek (hb. sn’, gr. misein adott esetben csak „kevsb szeret, a szeretetben htrbb helyez valakit”). Aki Krisztussal kzssgben akar lni, annak szaktania kell mindenkivel, aki letben Krisztus helyt akarja elfoglalni, vagy vetlytrsa akar lenni Krisztusnak. A msodik kvetelmny, kp formjban, arrl beszl, hogy csak az lehet Krisztus tantvnya, aki pillanatrl pillanatra vllalja azt az letformt, amely lete elvesztsnek kockzatval, st: nmaga lland ldozatul adsval jr.
Luk. 14,28–35. Szmvets Krisztus kvetsben (Mt 5:13; Mk 9:49–50).
A befejez pldzatok kzl az els kett arra int, hogy Krisztus kvetsre csak gy vllalkozhatunk; ha szmot vetnk minden kvetelmnnyel, s nyltan szembenznk letnk krlmnyeivel. A fldi vagyon visszahz erejrl van itt sz, Lk ebben ltja Krisztus kvetsnek szinte legflelmesebb akadlyt: A megzetlenlt s pldzata is ebben az sszefggsben kap itt j rtelmet: aki az elbb mondottak figyelembevtelvel kveti Krisztust, az hasonl az telnek zt, a dolgoknak rtelmet ad shoz (a kp Izrelben ltalnossgban ismeretes, v. 2Krn 13:5; Lev 2:13). Aki nem tudja a vilgban betlteni ezt a szerepet (v. Mt 5:13), azon ppen gy nem lehet segteni, mint az zt vesztett sn: flslegess s haszontalann vlik, semmire sem j tbb.
Luk. XV. RSZ
Luk. 15,1–10. Az elveszett juh s az elgurult drahma pldzata (1–7. v.: v. Mt 18:11–14).
A 15:1–2 tartalma az a stt httr, amelybl az Isten megkeres s megtart irgalmrl szl, az egsz rszt betlt hrom pldzat elragyog. Az els kett elkszts a harmadik, nagyszabs pldzatra: az r az anyagot mr nll forrsban ebben az sszefggsben tallhatta. Kzelebbi helyzetrajz nlkl, kzvetlenl tudjuk meg, hogy a farizeusok s rstudk Jzusnak a kegyesek trsadalmbl kivetettekkel val kzssgvllalsa miatt hborognak. Emberi korrektsg vagy morlis szempontok alapjn igazuk lehetne, de Jzus nem ezekbl merti cselekvse indtkait; hanem Isten orszgnak alapvonsbl, az irgalmassg indulatbl. Mindenesetre trelmesen s sokrten vlaszol az ellenvetsekre, de nem nvdelembl, hanem azrt, hogy ellenfelei helyes kpet alkothassanak Istenrl s Isten termszetrl. Az els pldzatbeli eljrst a farizeusok s rstudk is helyesnek s jogosnak tartjk: hasonl helyzetben ugyangy gondolkoznnak s tennnek. Most ebbl kell kvetkeztetnik Isten cselekvsre: gy viszont igazoldik Jzus magatartsnak helyessge, mert ez kvetkezetesen folyik Isten gondolkozsmdjbl. A msodik pldzat kiegszti az elst: amott a psztornak bajba jutott juha irnti sznakozsa ll a kzppontban, itt arra az rtkre esik a hangsly, amellyel a magban vve nem jelents pnzrtk pnzdarab br az asszony szemben. Egsz pnznek tizedrszt vesztette el, de enlkl hinyosnak rzi a megmaradt sszeget, ezrt ujjong rmmel nnepli a drahma megtallst. Jzus is irgalmassga jegyben vllal kzssget azokkal, akiket Izrel a vesztesglistn knyvel el: mindegyikknek sajtos rtke van a szemben, nlklk hinyosnak rzi a meglevk, az igazak tbort. Olyan Istennk s Krisztusunk van, akinek mindennl nagyobb rm az elveszettek megtallsa.
Luk. 15,11–32. A tkozl fi pldzata.
A tkozl fi pldzata j mozzanatot is ad az els ketthz. Azok is trgyilagosan beszlnek az igazakrl, emez sem a farizeusok kegyessgt akarja ktsgbevonni, amikor hozzjuk fordul. Azt a krdst veti fel, hogy tudjk-e vllalni a kzssget az „elveszettekkel”, vagy mltatlankodva elklnlnek-e tlk (az idsebbik fi viselkedse). – Egy rksdsi krdssel kezddik a pldzat: egy apnak a kisebbik fia kikri a birtokbl az t megillet rszt (to epiballon meros, szakkifejezs, a kisebbik fi esetben ez a vagyon egyharmada). A pldzatbl nem tnik ki, hogy mr maga ez a lps is a fii viszony felmondst jelenten. Az rksds trtnhetett az rkhagy letben is, ajndkozssal, a kamat s a haszonlvezet visszatartsval. A fi ktsgtelenl kiltstalannak tartja helyzett hazjban, s ez a palesztinai viszonyok ismeretben rthet. Ezrt idegenben prbl szerencst. De ha eddigi nllsulsval nem is tpte szt az apa-fii viszonyt, most, amikor a kikrt rszt nem egzisztencija megalapozsra, hanem ennek megsemmistsre fordtotta; flttlenl megtette ezt a lpst. Isten nem tiltakozik az ember „nagykorsgi ignye” ellen, akr npe, akr msok akarnak elindulni ennek az tjn (szekularizmus). Csak akkor ltja elveszettnek az embert, ha a tle „kikrt” s kapott nllsgt „sajt gerjedelmeire klti”: A pldzat ezutn a fi elesettsgt jellemzi: zsid ltre egy pogny gazdhoz szegdik el disznpsztornak, annyira megvetett s kivetett vlik, hogy legszksgesebb tpllkt is a tiszttalan llatokbl kell elvennie (keration „szentjnoskenyr”, kzismert diszn-takarmny; oudeis edidou azt jelenti, hogy vele annyit sem trdtek, mint a disznkkal). Az apai hz emlke bred fel benne. Tudja, hogy fii jogait eljtszotta, gy alzatos megbnst tanst elhatrozsra jut. Bresnek kvn hazamenni, s gondosan megfogalmazza bnvall szavait is, amelyekkel vissza akar krezkedni az elhagyott hzba. Az nllsgval csdbe jutott embernek – emberi oldalrl nzve – valban nincsen ms lehetsge. m az apa meg sem vrja fia hazarkezst, tekintlyhez sem tartja mltatlannak, hogy elbe szaladjon. Nem. is engedi vgigmondani nmaga fltt tlkez szavait, hanem a legbenssgesebb dvzls utn a rendkvli vendgnek kijr tisztelet kls jeleivel illeti. Nem engedi, hogy brki is kelletlenl tekintsen a visszatrt fira, hanem fnyes rmnnepet rendez (ton moschon siteuton hatrozott nvelje azt jelzi, hogy egy ilyen volt a hznl, rendkvli nnepi alkalomra fenntartva). Ez Isten vgremehetetlen szeretetnek kpe, amellyel nem tartja mltsgn alulinak gy fogadni a hozz visszatr bnbn embert aki pedig elzetesen a tle kapott javakat fecsrelte el. – Az apnak ez a szeretete az, amelyet az idsebbik fi nem rt meg. csak ccse zlltt elletn hborodik fel, ezrt nem tudja a trtnteket gy rtkelni, mint apja: a fi halott volt, s most ismt l. Az nagyon megdbbent, hogy az a fi, aki lltlag atyja irnti bizalombl maradt otthon, annyira idegen s bizalmatlan tudott maradni apja irnt. Az apa t tekintette egsz vagyona urnak, de csak munkjt hnytorgatja fel, s apja szeretetlensgrl kesereg, teljesen alaptalanul. Ezt a lelkletet veti szemre Jzus a farizeusok tbornak s minden idk birtokon belli szabvnykegyeseinek. Kegyessgi cselekedeteiket alapjban vve nygnk rzik, a trvnyt nem tudjk szabad llekkel rtelmezni, gy kirekesztik magukat az Isten szerinti tiszta emberi rmkbl, majd pedig Istennek rjjk fel az egszet. Az normik ellenre Istenhez tallt megtr bnsknek csak szemkben ktes tisztasg letfolytatst tudjk brlni; de Istennek a bnbnk el siet, ellegez szeretete hinyzik a szvkbl. Izrel s az ltala lenzettek, zsidk s pognyok; a megmereved egyhz s a szekulris vilg; az egyhzon bell az nigaz kegyesek s a „szablytalanul” megtrk viszonynak get s szntelenl megismtld krdseire vlasz ez a pldzat.
Luk. XVI. RSZ
Luk. 16,1–13. A hamis sfr pldzata (13. v.: v. Mt 6:24).
Amirl Jzus a 15. rszben a farizeusokat tantotta, abban a tantvnyok tisztzottak. Nekik viszont az a tisztznival krdsk, hogy Krisztus kveti j letnek hogyan kell kifejezdnie a fldi dolgokkal, fknt az anyagi javakkal val lsben. Ez a tants kezddik a hamis sfr pldzatval. Az eset kzismert lehetett Jzus hallgati krben, fel is lehettek hborodva rajta. Maga a pldzat is sokakban keltett botrnkozst: azzal vdoltk Jzust, hogy korruptsgra tantja vit. Pedig a pldzat flrerthetetlen, csak nem szabad elfeledkeznnk Jzus pldzatainak termszetrl. Erklcstelensgre pp oly kevss tant, ahogyan a tolakod bart pldzata sem buzdt Isten irnti „szemtelensgre” (11:8). A tiszttartrl elszr azt tudjuk meg, hogy htlen vagyonkezelssel vdoljk meg gazdjnl (dieblth: az ige jelentse gyakran „rgalmaz”). Hogy joggal-e vagy sem, az nem tnik ki. – A gazda elbocstja, s vgelszmolst kr tle. Amg ezt be nem nyjtja, addig mg termszetesen egsz eddigi rendelkezsi joga kezben van. Ahogyan ezzel l, azt a pldzat is erklcstelennek minsti (oikonomos ts adikias 8. v.), hiszen tetemes krt okoz gazdjnak. A kt elbeszlt eset csak kiragadott plda, de mr ezekben is mintegy szzezer forintos ttelekrl van sz (50 bat kb. 18 hl, 20 kr kb. 73 hl, rtkk kb. 500–500 dnr). A pldzat rtelmt Jzus egyetlen mondatban adja: megdcsri a tiszttartban azt, hogy szmolt helyzetvel, kihasznlta az alkalmat, s cltudatosan jrt el. Ebben lltja pldaknt a vilg fiait a vilgossg fiai el (a kt megjells mutatja, hogy a kyrios itt mr nem a pldzatbeli gazda, hanem Jzus): trekedjenek ilyen cltudatosan egyetlen cljukra, az dvssgre. Szksgnk van erre az intelemre, mert sokszor csak egy clnak tartjuk sok ms kzl az dvssget, s nem tudunk mindent feltenni erre az egy lapra”, mint akiknek nincs ms „lehetsgk, akr a hamis sfrnak a maga fajtja krben s a maga helyzetben. Sohasem tekinthetjk letnk biztostsra szolgl tnyeznek, szilrd alapnak az anyagi javakat. Ezek csak arra jk, hogy msok javra ljnk velk, s gy megnyljanak elttnk emberi szvek s Isten orszga kapui. Persze, ez sem rthet semmifle szmts irnyban: prbnak kaptuk a fldi javakat, ezeken tanuljuk a mennyeiek irnti hsget, a kisebbekrl a nagyobbakra haladva. Ha a mlkony javakkal hsgesen bntunk, akkor megbzst kapunk az rkkvalkra is. Kzben mindig tudnunk kell, hogy a fldiek neknk rkk idegenek, igazn mieink csak a mennyeiek. A kett vilga valban „g s fld”, s mindenkinek szmolnia kell azzal, hogy a fldi javakrt trtn let nem llhat Isten szolglatban. Ez nem csupn id vagy energia krdse: egymst klcsnsen kizr kt rzletrl, kt sszeegyeztethetetlen letszemlletrl van sz. Vagy emberi rvnyeslsnk, vagy Isten szolglata: a kett egytt lehetetlen!
Luk. 16,14–18. A farizeusoknak szl tantsok (Mt 11:12–13; 5:18.32).
A bevezet versekkel val sszefggsben a hrom utols vers egszen ms rtelmet kap, mint Mt-ban. – A farizeusi gondolkozs az szvetsgi szemllet eltorztsval a gazdagsgot Isten jutalmnak, a szegnysget az bntetsnek tartotta, – mindkettt megmsthatatlannak tekintette. A szegnyeket kihasznlta, de megvetette; a gazdagsgot sokszor ktes tisztasg mdszerekkel is hajszolta (philargyroi). A farizeusok azon gnyoldnak itt, hogy Jzus, a fldhzragadt szegny ember, akinek igazban sejtelme sem lehet ezekrl a dolgokrl, mer tantst adni az embernek az anyagi javakhoz val helyes viszonyrl. Jzus elszr letknek e tren mutatkoz kettssgre utal: nmagukat s embereket megcsalhattak ezzel, de Istent nem tveszthettk meg, rtkelsmdjt sem vltoztathattk meg sznlelskkel. Ezt kveten szl nhny sarkalatos ttelben a trvny termszetrl, mert a farizeusoknak az anyagiakhoz val viszonya ppen gy trvny rtelmezskbl folyik, mint az v. Elszr azt hirdeti meg, hogy az szvetsgi kor Jnossal lezrult, utna valami teljesen j veszi kezdett. Ez az evanglium hirdetse, s erre az jellemz, hogy minden emberhez szl. Az j tpus kegyessget az is jellemzi, hogy nem medd elmletesdi vagy passzv szemllds tlti be benne az ember lett, hanem Isten kirlyi uralkodsnak szinte rszakosan aktv keresse, a megvalsulsrt odasznt teljes emberi let gyakorlati szolglata. Ez nem rvnytelenti a trvnyt, hanem az let minden terletn megersti, de gy, hogy a trvny isteni tartalmnak szellemben szerez rvnyt a parancsolatoknak, nem az embernek a trvnyrl alkotott vlekedse alapjn. Plda erre a trvny hzassgra vonatkoz parancsolatnak rtelmezse: Jzus nem tr megalkuvst, nem engedi, hogy az ember a maga knyelmre elferdtse a trvny tiszta rtelmt. Isten teremtsbeli rendjnek tiszta formjt iktatja jogaiba frfi s n kapcsolatnak megtlsben, a farizeusi elmlettl s gyakorlattal ellenttben.
Luk. 16,19–31. A gazdag s Lzr pldzata.
A gazdag s Lzr pldzata Lk nll anyaga, az elz egysgek bevezetse utn a farizeusi theolginak a gazdagsg s szegnysg krdsben vallott llspontjt utastja el. Ennek optimista folyamatossga helybe, amelyet a fldi let s az embernek a hall utni sorsa kztt felttelez, a legkemnyebb tleten alapul diszkontinuitst teszi, s ezt – mai szval lve – a trsadalmi rendszervltozs kpben fejezi ki. A trtnet ismeretes lehetett Jzus krnyezetben, de sajtos alkalmazsa megdbbenten j. Viszont ahogyan a hall utni letrl beszl, azt nem mondja, hanem a korabeli zsidsg szemllethez alkalmazkodik vele (v. 20:34kk.; egy bknt grg mitolgiai fogalmat is alkalmaz: hads 23. v.). A gazdag s a koldus rajza hsgesen idzi a keleti trsadalmak megdbbenten les ellentteit, csak itt nem a pogny embertelensg riaszt pldja ll elttnk, mint a tkozl fi pldzatban. Izrel fia a koldus (neve is mutatja: Lazaros, hb. l’czr „nincsen segtsg” vagy ’l ’eczr „Elezr: Isten segt”; a konkrt nv nem zrja ki azt, hogy az elbeszls pldzat), akinek nyomorsga mrhetetlen (a kutyk emltse mindenkppen tiszttalansgra utal; vagy gy, hogy ezek az llatok a koldust maguk kzl valnak, esetleg halottnak nztk; vagy gy, hogy rintsk, amely ellen Lzrnak nem volt ereje vdekezni, szntelenl tiszttalann tette a szerencstlent). les az ellentt a kt ember hallnak brzolsban is: az egyik Istennl, a msik csak emberek rszrl vette el a megbecsls jeleit. De a legbeszdesebb hall utni sorsuk rajza: a fldi viszonyokhoz kpest minden a visszjra fordul, s az a szakadk, amely most vlasztja el a kt embert, tletes msa annak, amelyet a gazdag ltestett nmaga s a koldus kztt a fldn, – mg csak nem is elvetemlt gonoszsgbl, csupn kznyvel s rzketlensgvel, amelyet a farizeusok termszetesnek is talltak theolgiai llspontjuk alapjn. A gazdag ebben a helyzetben is atyjnak szltja brahmot, s brahm a megfelel megszltssal vlaszol, de mindez nem vltoztat a tnyeken. Sem a gazdag, sem hozztartozi sorsn nem lehet az ltala krt mdokon vltoztatni. Izrel fiainak kivltsga, de lehetsgeik korltja is az, hogy ott van nekik Mzes s a prftk. Ha ezek szavra sem hittek Jzusban, akkor senki s semmi nem segthet rajtuk. A feltmadott Krisztus szava is hibaval volna hozzjuk, ezrt nem is adatik meg nekik ez a lehetsg (v. Jn 5:45kk.).
Luk. XVII. RSZ
Luk. 17,1–10. Jzus intelmei tantvnyaihoz (Mt 18:6–7.15.21–22; 17:20; Mk 9:42).
A 17–18. rsz is a tantvnyokhoz szl, csak ms-ms trgykrben mozog (anyagi javak 16, a gylekezetben val forgolds 17, kitarts az imdsgban 18). Az 1–6. v. prhuzamt, ms sszefggsben, megtalljuk Mt-ban (kis rszben Mk-ban), a 7–10 Lk nll anyaga, tvezet a kvetkez egysgre. A szn nem vltozik, de az idz formula ismtlse mutatja, hogy jabb tants kvetkezik: ez ngy rvidebb egysgre tagoldik. a) A botrnkozsrl (1–3a; skandalon „csapvas, vad fogsra szolgl csapda; bnre csbts”) azt mondja el Jzus: a bnbe esett vilg lethez hozztartozik, hogy olyan jelensgek forduljanak el (anendekton… elthein: „elkerlhetetlen, hogy jjjenek”), amelyek embereket le akarnak trteni az let tjrl. De ez Krisztus tantvnyait nem indthatja arra, hogy az ilyesmit termszetesnek tartsk, tehetetlenl belenyugodjanak, vagy ppen belljanak elidzik sorba. Minden botrnkoztats elssorban Krisztus kicsinyeinek, a kiszolgltatottaknak az lett kezdi ki s ronglja, ezrt annyira szigor Isten tlete, mert ezeket vdi vele. b) A megbocsts kszsgnek hatrtalansgt azzal szemllteti Jzus (3b–4), hogy a bnbn s bnt alzatosan megvall testvrnek mindenkor s mindent meg kell bocstanunk (heptakis ts hmeras a teljessget fejezi ki). De ez nem valamilyen knyelmes magatartst jelent, hanem a testvri ints ktelessgt: emberi indulatok nlkl, nagyon trgyszeren, de meg kell mondanunk annak, aki ellennk vtkezett, hogy miben talltuk vtkesnek. c) A tantvnyoknak hitet kr szavra (5–6. v.: prosthes hmin pistin „adj neknk mg hitet is” – ti. az j let egyb ajndkai mell, az ige jelentse itt nem lehet „nvel, gyarapt”, mert akkor a trgy eltt hatrozott nvelnek kellene lennie) vlaszol ezutn Jzus: ha valaki az j letben van, akkor letnek tartalma a hit, ez sem nem mennyisgi krds, sem nem rads. Aki az j letben jr, az eltt Isten tetteinek megcselekvsben nincsen akadly (a kp itt a prhuzamoktl eltren ltalnos rtelm). d) A szolglatrl szl vgl (7–10) hasonlan Jzus: ez sem az j let jrulkos eleme, amelynek elvgzsrt kln jutalmat ignyelhetnnek Krisztus kveti, hanem Isten orszga lnyegbl foly parancs. Ha elvgeztk, azt tettk, amit kellett. Vgl is csak szemrehnyst tehetnk magunknak, hogy nem tudtunk tbbre jutni ennl Atynk irnti szeretetnk megbizonytsban.
Luk. 17,11–19. Tz leprs meggygytsa.
Tz leprs meggygytsa a harmadik samaritnus-elbeszls Lk nll anyagban (v. 9:52kk.; 10:30kk.). Kzvetlen elzmnyhez a hla mozzanata kapcsolja: arra utal, hogy nem neknk kell Istentl hlt vrnunk a mi tetteinkrt, hanem mi tartozunk hlval neki az tetteirt. A bevezets a nagy betolds alaphelyzetre utal. A megnevezetlen faluban Jzus el kerl leprsok a Lev 13:46 rendelkezse szerint tvol maradnak tle, de az elrt figyelmeztet kilts helyett a knyrgs szavval fordulnak hozz. Jzus ezttal gy gygyt, hogy mg a gygyt sz sem hangzik el ajkn, a gygyulsnak csupn kzvetett kls jele van: a papokhoz kldi a leprsokat, hogy megllaptsk a gygyuls megtrtntt (Lev 14:2k.). Mind a tz flrerthetetlenl meggygyul, a lepra letisztul rluk, de csak egy rzi indttatva magt, hogy hlt adjon rte, s dicstse Izrel Istent: ez pedig – Izrel fiainak megszgyentsre – samaritnus (allogens „ms np fia”, gyakori a LXX-ban is). Jzus szava ennek az egynek hirdeti testi-lelki helyrellst. A tbbirl nem esik sz tovbb (v. 2Kir 5:1kk. – Namn esetvel).
Luk. 17,20–37. Isten orszgnak s az Emberfinak az eljvetele (Mt 24:26–28.37–41).
A Lukcs-fle n. kis apokalipszis els egysgben (20–21) a farizeusok krdsre vlaszol Jzus, a msodikban (22–37) tantvnyaihoz szl: a kt rsz egysgt kzs tartalmuk biztostja. A farizeusok krdst a leprs meggygytsa motivlja: ez Izrel felfogsa szerint Isten rendkvli kzelsgrl beszl. Jellemz, hogy azok biztonsgval beszlnek Isten orszga eljvetelrl, akik nmagukat tagjai kz szmtjk, – egybknt. Isten orszgnak eljvetelt tapasztalati tnynek gondoljk, lthat hatalomtvtelnek, amelyet kegyessgkkel kiknyszerthetnek, s emberi eszkzkkel kiszmthatnak (paratrsis „csillagszati megfigyels”). Jzus tiltakozik ez ellen. Isten orszga sem tapasztalatainknak, sem szmtsainknak, sem teljestmnyeinknek nincsen kiszolgltatva. Isten szuvern akaratbl foly tny a jelentkezse: mikzben Izrel emberi mdon keresgli, szmtgatja s hajszolja, Krisztusban mr jelen is van Izrel krben (entos hymn), mint dntsre szlt, az embert prba s tlet al vet tny. – Jzus a tantvnyokat is vja minden hamis biztonsgtl: fldi letnek befejezdse utn jnnek olyan napok, amelyekben teljesen magukra lesznek hagyva, s akkor majd visszakvnjk a vele tlttt fldi napokat, vagy mg inkbb vrjk majd visszajvetelt (22). De ktes rtk, szltben hirdetett jelek utn nem szabad elindulniuk, mert az Emberfia vratlanul, nem helyhez ktve, az egsz vilgra egyszerre kiterjed mdon jn el (23–24). Ezt a dicssges megjelenst szksgszeren elzik meg szenvedsei s halla (25). Egybknt a parousia abban is Isten nagy tleteire emlkeztet, hogy elzetesen az let a maga htkznapi medrben folyik, s az Emberfia megjelense teljesen kszletlenl ri a fldi dolgaiba belemerlt embervilgot (26–30). De aki Isten igjbl, Jzus tantsbl ismerte meg Isten tetteinek a termszett, az tudja, hogy egy ilyen mrtk vlsgban csak gy meneklhet, ha teljesen el tud szakadni a megtlt rgitl, benne nmaga fldi letnek fltstl is. Lt felesgnek pldja mutatja, hogy csak gy nem jtssza el az ember az dvssget a vlsgos pillanatban (31–33). Isten tlete a parousia napjn emberi gondolkozsunknak rthetetlen, titokzatos mdon rvnyesl: a leghasonlbbnak ltsz sorsuakat s a legkzelebb llkat is elszaktja egymstl (34–36 a legrgibb kziratokban nincsen meg). Hallgati riadt krdsre kppel vlaszol Jzus (37): az a tny, hogy a fld megrett az tletre, s Isten tletnek bekvetkezse olyan szksgszer kapcsolatban van egymssal, mint a dgkeselyk megjelense ott, ahol dg van.
Luk. XVIII. RSZ
Luk. 18,1–8. A hamis br pldzata.
A hamis br pldzata a kvetkez egysggel egytt az imdkozs krdsrl szl: ez az imdsgban val kitartsrl, a kvetkez az imdkozshoz szksges alzatrl, – mindkett Lk nll anyaga. – Itt a bevezets adja meg elre a pldzat rtelmt. Maga a pldzat olyan jelleg, mint a hamis sfr. Emberi vonatkozsban a hangsly az zvegyre esik, viszont a hamis brnak Istennel val prhuzamballtsbl nem azt olvashatjuk ki, hogy Istenben semmifle knyrlet nincs, csak azok krst teljesti, akik rks zaklatsukkal terhre vannak. Az zvegy s az imdkoz ember sszehasonltsi alapja csak az, hogy egyetlen fegyverk a szvs kitarts, amellyel igaz gykben az illetkestl prtfogst krnek. A br s Isten kztt pedig ppen csak az a hasonlsg, hogy – termszetesen ms indtkok alapjn – Isten is csak akkor teljesti az ilyen krst, ha ltja, hogy a hozz folyamoda. mindent feltett erre az egy lapra. Hogy a. pldzatbeli br magatartsa egybknt erklcstelen; azt Jzus flrerthetetlenl megmondja (ho krits ts adikias). Azt kell megrtennk mindebbl, hogy Isten vgskppen nem ksik igazsgot szolgltatni vinek; a fldi brval ellenttben nem is trelmetlen azok irnt, akik hozz fordulnak (kai makrothymei ep’ autois). Ezrt nincsen okuk az imdsgban a csggedsre, mert itt nem Istenre, hanem csak nmagukra nzve vethetnek fel krdst: meglesz-e a vlasztottakban a hit a kell idben. Mert csak a hit s a belle fakad imdsg teheti szabadtss az emberre nzve az Emberfia eljvetelt, klnben tlett vlik rajta (v. Rm 10:10; Mk 13:13).
Luk. 18,9–14. A farizeus s vmszed pldzata.
A farizeus s vmszed pldzata paradigma: az imdkozsban tanstand helyes magatartsra tant. Sajtos lt az adja meg, hogy a farizeusi imdsg-gyakorlat ellen irnyul. Mindjrt bevezet szavaiban olyanokhoz fordul Jzus, akik hitbeli egzisztencijuk alapjait vallsos teljestmnyeikben ltjk. Ezrt nem veszik komolyan Isten hatalmt, hanem csak igazsguk elismerst s megrdemelt jutalmazst vrjk tle. Azutn ezen az alapon klnbeknek is tartjk magukat msoknl: msok irnt csak flnynek s lenzsnek jut hely a szvkben. Theolgijuk egyszerre teszi ket istentelenekk s embertelenekk. A pldzat ez: a jeruzslemi templomba megy fel kt ember. A farizeus otthonosan mozog a templomban. Imdsga a formai kvetelmnyeknek megfelelen hlaadssal kezddik, ltszlag Isten szemlyt lltja eltrbe. De hlaadsrl hamar kiderl, hogy mly megvetst takar mindenki irnt, aki a kegyessgnek ms tjt jrja, mint . Klnben hlaads rve alatt csak nmagrl beszl: ncl vallsos cselekedeteit hnytorgatja fel. A vmszed imdsga a farizeusi rtkels szerint liturgiai ellenplda. Nem csatlakozik az imdkozk sereghez, hanem tvolabb ll meg egymagban. Szemt nem emeli az gre: hogyan imdkozhatik gy az g Istenhez? Kezt nem trja Isten fel adomnyainak elfogadsra irnyul kszsgt jelezve, hanem mellt veri. Istennek hlt sem ad, hanem nmagval bajldik: ht imdsg az ilyen? Jzus rtkelse szerint mgsem a farizeus, a plda, hanem a vmszed, mert az imdkozs nem formai, hanem tartalmi krds, lelklet krdse: Csak annak van helye Isten hajlkban s orszgban, aki tudja magrl, hogy rdem szerint egyikben sincsen helye. Ezt a paradoxit az ember bne okozza. Ezrt fejezi be Jzus a pldzatot azzal, hogy a vmszednek gri, farizeusnak nem gri Isten szabadt kegyelmt (kateb… dedikaimenos par’ ekeinon: a hatroz kizr ellenttet fejez ki; „emez igen, amaz nem”).
Luk. 18,15–17. Jzus megldja a gyermekeket (Mt 19:13–15 Mk 10:13–16).
A nagy betoldsban Lk itt visszatr a Mk-kerethez, de az j elbeszls szervesen kapcsoldik az elzhz: ez is arra a krdsre vlaszol, hogy kik mennek be Isten orszgba. Izrelben szoks volt kisgyermekeket odavinni a rabbikhoz, hogy kzrttellel ldjk meg ket. A tantvnyok tiltakozsra Jzus leleplezi a farizeusi kegyessg ket is sokszor megksrt nellentmondst. Ezek a kisgyermekek csecsemk (breph), majd csak hossz vek mltn vezetik be ket a trvny ismeretbe s a vallsos letbe. Most mg semmifle vallsos teljestmnyre nem hivatkozhatnak, amelynek alapjn kapcsolatba kerlhetnnek Isten orszgval. De Jzus elutastja azt a felfogst, amelyre mi is knnyen hajlunk, ha gyermekeinkrl van sz. A gyermekeknek s pldjuk kvetinek gri Isten orszgt, ppen azrt, mert „res lappal” lpnek Isten el: rutaltsguk s fogkonysguk szavak nlkl is beszdesen ll elttnk.
Luk. 18,18–30. A gazdag ifj (Mt 19:16–30; Mk 10:17–31).
Az Isten orszghoz val viszonya tekintetben a gazdag les ellentte az elz pldzatbeli gyermekeknek. – Mt-hoz kpest kisebb eltrseket tallunk az elbeszlsben: az ifjbl itt frang izraelita lesz, Jzus megszltsa a Mk-fle formult kveti; a parancsolatokat grg olvasi kedvrt a LXX szvege szerint idzi Lk. A gazdag megszltst az is motivlja, hogy az elz jelenetben jsgosnak ltta Jzust; Jzus viszont azrt nem fogadja el ezt a minstst, mert a gazdag csak embert lt benne, jnak pedig egyedl Istent nevezhetjk (Zsolt 25:8). Az elbeszlsben a feszltsget a gazdag krdse teremti mg (v. 10:25), ez tereli a figyelmet a cselekedetekre is. Jzus vlasza erre a krdsre csak a „rgi trvny” idzse lehet: ha a gazdag rendkvli szablyokat vrt, akkor csaldott. Marad mg az a lehetsg, hogy Jzus meghajlik a gazdag plds kegyessge eltt, s elismeri Isten orszga rklshez val vitathatatlan jogt: Ezt a clt szolgln magabiztos vlasza. amit ezutn mond Jzus, azt csak akkor rtjk jl, ha erre a sajtos esetre vonatkoztatjuk, nem ltalnostjuk el, s nem keresnk benne a gazdagsg veszlyeirl vagy az anyagiakhoz val keresztyn viszonyrl szl elvi fejtegetst. A vlasz ennek a gazdagnak prba. Ha trvnymegtartsa valsg, akkor lett a szeretet tlti be, tetteit ez sugallja. Viszont akkor a vagyon nem lehet neki ksrts, azon az alapon sem, hogy ha nincsen vagyona, nem vgezheti a farizeusi kegyessg megkvnta naponknti, rendszeres jtkonykods. Ha a mennyei kincs valban mindene, akkor Jzus kvetse neki a legmegfelelbb letforma. A gazdag nem llja ki a prbt, s Jzus itt tesz csupn az egyedi esetbl kitekintve ltalnosabb rvny megjegyzst. De elvi fejtegetsbe most sem bocstkozik tantvnyaival. Hogy ki dvzlhet, az nem lehet emberek krdse egymsrl, sem ltalnossgban, sem szemlyesen. Ez a krds nem llthat msokra irnyul kvncsisgunk szolglatba, hanem nmagunk letrl val dntsnket kell mozgstania. Nem is emberi lehetsgrl van itt sz: Isten a maga hatskrben tartja meg dvssgnk krdst, mert egyedl neki van hatalma arra, hogy intzkedjk benne. Amikor pedig a tantvnyok farizeusi mdra „felszmtjk” Jzusnak engedelmes dntsket, akkor Jzus arra mutat r, hogy az ilyen dntsnek csak akkor van rtelme, ha tisztban vagyunk azzal, hogy ezzel olyan gazdagsgra tettnk szert, amelyrl elz letnkben sejtelmnk sem volt; s ez a gazdagsg mr itt a fldn gretesen bontakozik ki, hogy azutn a jvend vilgban elrje dicssges teljessgt.
Luk. 18,31–34. Jzus harmadszor jelenti szenvedst (Mt 20:17–19; Mk 10:33–34).
Mintegy az a kvetsrl mondottak folytatsaknt, harmadszor is szl Jzus – ismt csak a tizenkettnek – szenvedsrl s hallrl. Ezt a sorsot kell vllalniuk vele egytt, ha a hallon diadalmaskod letben is sorskzssgre akarnak jutni vele, aki harmadnapra feltmadt. Az itteni szenvedsprfcia abban j, hogy a passi mozzanatait legkisebb rszletekig felsorolja. Jzus kiszolgltatsnak a rajza is itt a legmegbotrnkoztatbb: nem a np vezetinek (9:22), nem is ltalban „embereknek” (9:44), hanem pognyoknak adjk a kezbe. A tantvnyok most sem rtik Jzus szavait (kifejez az ismtls: ouden synkan – n kekrymmenon – ouk eginskon ta legomena).
Luk. 18,35–43. A jeriki vak meggygytsa (Mt 20:29–34; Mk 10:46–52).
A kls helyzet eltr a prhuzamoktl: Lk a bevonuls eltt mr Izrel kirlyaknt akarja bemutatni Jzust, elszr gygyts rvn (v. zs 29:18; 35:5), majd az dvssget ajndkoz Messis minsgben (Zkeus). A vak, akit Lk nem nevez meg, Jerikba val bemenetele eltt lltja meg Jzust, aki Lk elbeszlsbl kvetkeztetheten rendezett csapattal kzeledik a vros fel (proagontes 39). A vak most krnyezete kzlseibl szerez tudomst arrl, ami krltte trtnik, s gy fordul irgalomrt esd kiltsval Jzushoz, mint aki hrbl ismeri, s Izrel Messisnak tartja (hyie Dauid). Jzus elhrtja krnyezetnek okvetlenkedst, amely ugyan messisi mltsgnak szl, de ezt egszen emberi mdon rtelmezi. Maga el idzi a nyomorultat, s krdsvel valban a korltlan lehetsgek vilgt nyitja meg eltte. A vak megmarad abban a hitben, amelyre Jzus is alaptotta krdst, s csak azt kri tle, amit elbb is krt: gygyulst, amely visszahelyezi t a koldus-sorbl a maguk lbn ll emberek vilgba. Krse – hite alapjn – teljesl, csatlakozik Jzus ksrethez, hangos szval tanstja a trtnteket, s a Krisztus ltal hatalmasan cselekv Istent dicst szavhoz csatlakozik az egsz sokasg.
Luk. XIX. RSZ
Luk. 19,1–10. Zkeus.
Lk-nak ez az nll elbeszlse, a megelzvel s a kvetkezvel szoros kapcsolatban Jzus kirlyi ignyt mutatja be (18:38k. Dvid Fia – 19:10 Emberfia – 19:12kk. a nemes, aki kirlysgot szerez). – Jzus a zarndokok rendezett menetvel Jerikba rkezik, a Jeruzslembe vezet t utols llomsra: innen a vros mg egy napi jrsra van. A kedvez ghajlat, ds nvnyzet vros fontos tmen forgalm hely Arbia fel, jelents kereskedelemmel (balzsamexport), ezrt a rmai korban Jdea vmszed llomsa is. Zkeus a jeriki adk ltalnos brlje, valamennyi itteni vmszed flttese. Innen rthet rendkvli gazdagsga, ezrt veti meg mlyen a np, mert zsid ltre embertelen mdon szolglja ki a rmai hatalmat. Jl jellemzi lelkillapott az elbeszls. Szeretne tallkozni Jzussal, mert mr hrbl ismeri, – nem puszta kvncsisgbl, hanem azrt, mert vgyik valami megnevezhetetlen utn, megsejti, hogy aki most kzeledik, az megszabadthatja lelke mlybl megutlt letformjtl. rett erre a tallkozsra, ezrt szltja meg Jzus (nv szerint: az elbeszls itt titokzatos, nem ad magyarzatot erre a mozzanatra). Ezrt lesz krnyezete szmos tagjnak mr ismert indtkokbl fakad rosszallsa ellenre hznak vendge. Ami Zkeus hznl trtnik, az a gazdag ifj esetnek beszdes ellentte. Zkeus nknt mond le vagyona felrl, majd olyan jvttelt ajnl fel, amely messze tlszrnyalja a trvny elrst (a trvnytelenl elvett rtket 20% kamattal kellett visszatrteni Lev 6:2kk.). Az ltalnos nzettel szemben, de Jnoshoz hasonlan (3:10kk.) Jzus sem zrja ki a vmszedket Isten orszgbl. A bnbnat s a jvttelre val kszsg itt annyira nyilvnval, hogy Jzus dvssget hirdet Zkeus hznak: grethez fzd szavait a sokasg botrnkozsra hajlamos tagjainak sznja.
Luk. 19,11–27. A mink pldzata (v. Mt 25:14–30).
A pldzat kzvetlenl folyik az elzmnyekbl, a talentumok Mt-fle pldzathoz kpest jelentkez ri vonsok 1k. nll forrsaira utalnak. nemes ember a pldzat falakja, aki kirlysgot akar szerezni, polgrai fellzadnak ellene, kldttsg tjn jelentik be neki tiltakozsukat; de hatalomra jut, s kemnyen megbosszulja a lzadst (12.14.27.). A mozzanat-sort Nagy Herdes finak, Archelaos-nak az esetvel hozzk kapcsolatba, aki Kr. e. 4-ben, apja halla utn Rmba ment tmogatsrt, hogy apja rkt elfoglalhassa. Ezalatt tven tag jeruzslemi kldttsg kereste fel tiltakozsval, de Archelaos vllalkozsa sikerrel jrt. Hazatrve hvei tmogatsval tvette a hatalmat, az ellene szervezett lzadst pedig vrbe fojtotta. A zarndokok Jerikn (az j, hellnista vrosrszen) thaladva lthattk az tethrarcha alig hrom vtizede plt palotjt s a vidk megtermkenytsre ltestett ntzmveit. Az ismert trtnet olyan pldzatt vlik Jzus igehirdetsben, amely a kszbn ll jeruzslemi esemnyekhez fzd hamis vradalmakat utastja vissza. Jzus krnyezete arra vr, hogy a kzelg nnepen dnt fordulat szletik: isteni exousia-ja alapjn Jzus tveszi a politikai hatalmat, s helyrelltja Izrel dicssgt. De a pldzatnak mindjrt a kezd mozzanata arrl szl, hogy Jzus kirlysga itt s most az emberek eltt nem tisztzott tny: vannak, akik lzadnak ellene. Ezrt olyan idnek kell eljnnie, amelyben a kirly tvol van vitl. Ezalatt vi szmra a prbk ideje kvetkezik el hveinek kemny s cltudatos munkt kell vgeznik, valamennyien egyenl lehetsgeket kapnak (a pldzatbeli mina, gr. nma – smi klcsnsz – rtke 100 drahma, kb. tzezer forint). Ellensgei is nyltan kifejezik llspontjukat. Amikor az r visszatr, akkor mr lthatan, de tletesen vlik nyilvnvalv kirlysgt. Elszr hveivel tart szmadst: ezek irnt alapkvetelmnye a hsg (v. 1Kor 4:2). Ezt mindenkiben mltnyolja s jutalmazza, az eredmny arnyban, amely termszetesen az illetk kpessgei szerint klnbz: lzadkkal leszmol: zelmeiknek vget vet, elpusztttatja ket. Aki a hsg parancsa ellen vt, aki az emberisg trtnetnek nagy kzdelmben, a j s gonosz let-hall-harcban a gonosz oldalra ll, vagy akr csak semleges is akar maradni, az eljtssza lett, legalbbis a szolglat lehetsgt. Ez utbbi rtelemben hatreset a htlen szolg, aki mg bankba sem tette a pnzt, pedig ez munkjba sem kerlt volna: viszont ennek a lehetsgnek az elmulasztsa jellemzi lelklett. – Ami Jeruzslemben trtnni fog, az ennek a nagytvlat folyamatnak a nyitnya: az rti jl, aki gy tekint re.
Luk. 19,28–40. Jzus bevonul Jeruzslembe (Mt 21:1–17; Mk 11:1–11; v. Jn 12:12–19).
Az elbeszlssel Jzus jeruzslemi munkssgnak idszaka kezddik meg. Innentl Lk szoros kapcsolatban ll Mk elbeszlsvel, de a bevonuls trtnetben is mutat eltr, nll vonsokat (28.36–38), amelyek Lk nll forrsait sejttetik az elbeszls mgtt. – Az elz jelenet Jerikban jtszdott, a pldzat elhangzsa utn Jzus folytatta tjt Jeruzslem fel: a kb. flnapos rt kietlen, szikls vlgyeken vezet t, ers emelkedvel. Az t llomsainak (fldrajzi sorrend szerint fordtott) megjellse, a tantvnyoknak adott parancs s vgrehajtsa elbeszlst kveti (ld. ott); viszont Lk nem beszl gakrl, zld lombokrl, amelyekkel a tmeg elbortja Jzus tjt, hanem ruhikat tertik elje a fldre, gy vlik a bevonuls rgtnztt diadalmenett. Az rkez kirlyt dvzl kiltsok a tantvnyoktl szrmaznak, hlaadsknt Jzus messisi tetteirt. Sajtos kettssg van ebben a fogadtatsban: a tantvnyok jl rtik a bevonuls jelentsgt, amikor az rkez kirlyt dicstik Jzusban. De az dvzls mgtt meghzd emberi indulatok disszonancit jelentenek szavaikban. A farizeusoknak viszont kizrlag a dolog emberi oldala tlik a szemkbe, ezrt akarjk rbrni Jzust a veszedelmes tntets leintsre. Ezrt az figyelmket Jzus az esemny mgtt meghzd elhrthatatlan s tletes isteni kinyilatkoztatsra irnytja.
Luk. 19,41–44. Jzus siratja Jeruzslemet.
A fgefa megtkozsa s nhny ms kisebb rszlet elhagysval (v. 13:6–9) Lk Jzus fjdalmas prftai szavt kzli ezen a helyen, kzvetlenl a templom megtiszttsa eltt. Nem nmaga sorsnak elre vetd rnya, hanem Jeruzslem sorsnak kzelg beteljesedse indtja knnyekre. A vros, a templom-domb, az egsz ltvny pompja mgtt lelki szemei eltt feltrulnak a romok, amelyek a vros ellen vvott ostrom utn maradnak. Az ostrom fldi-politikai okai mgtt Isten tletre mutat r: Ura kegyelmes, de szmonkr ltogatsnak alkalmt (kairos ts episkops), Jzus rkezsben a bke elrsnek tjt (ta pros eirnn) nem ismerte fel a szent vros. Ezrt kell Isten tletben megsemmislnie.
Luk. 19,45–48. A templom megtiszttsa (Mt 21:12–13; Mk 11:15–19; v. Jn 2:14–22).
Itt is, mint Mt-ban, kzvetlenl kveti a bevonulst: az elbeszls nagyon rvid. Jzusnak ez a tette messisi jel, elleg hatalma tletes teljessgbl. Jelentsge a templom jelkpes megtiszttsa, Isten kinyilatkoztatott parancshoz hven, szembeszllva az emberi torzts kirv tneteivel. A jelenetet kvet mondat a jeruzslemi idszak nyitnya: tipikusan bemutatja, hogyan vgzi messisi munkjt Jzus ezekben a napokban j munkaterletn, s milyen magatartst vlt ki ezzel a jeruzslemi vezetkbl, akiket egyrszt Jzus ellen sztt tervk hatroz meg, msfell a np magatartsa, amelyet minden igyekezetkkel sem tudnak Jzusrl alkotott vlemnyk tekintetben a maguk prtjra hdtani.
|