//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Lk 09 - 12

Lk 09 - 12


Luk. IX. RSZ

Luk. 9,1–11. A tizenkett kikldse (Mt 10:1.9–14; Mk 6:7–29).

Lk itt is Mk sorrendjt kveti (a 6:1–6 kihagysval, mert ezt mr Lk 4:14kk. nmileg ms formban ellegezte). Jzus elszakadban van Galiletl, a tantvnyok egyre inkbb eltrbe lpnek. Most kikldi ket npk kz: ez nekik ppen gy prba, mint a npnek. A kldetsnek elszr tartalmt ismerteti Lk: a tantvnyok ugyanazt a mennyei megbzatst s ert (exousia) kapjk, amelyet Jzus kapott az Atytl: gy kldetsk rvn Isten fokozottan knlja fel npnek az dvssget. De a kldets tartalma mellett dnt a kldetsben tanstott magatartsuk is. Bot, tarisznya, traval, pnz, egy vlts alsruha – mind annak a jele volna, hogy emberileg szeretnk bebiztostani magukat. De Jzus teljesen rbzza ket npk vendgszeretetre: ezrt ad nekik olyan parancsot, hogy meg ne srtsk. azt, aki tiszta szvvel vendgl ltja ket. Igehirdetsk egyttal tlet is: akik nem fogadjk be ket, azokkal minden kzssget meg kell tagadniuk. – Jzus szkebb hazjnak uralkodja, Herdes Antips, Nagy Herdes fia s utda, atyja halltl kezdve Kr. u. 39-ig Galilea s Perea ura aki Keresztel Jnost kivgeztette, felfigyel Jzus s tantvnyai nyugtalant munkssgra. rtesl arrl is, hogyan vlekedik Jzusrl a lakossg; de mindezek nyomn csak krds tmad benne, feleletet nem tall r. Hogy a vlaszt szemlyes tallkozs tjn szeretn megkapni, az magban vve j gondolat; de mire erre sor kerl, akkor mr ks (23:8kk.). – Kzben Lk arrl szmol be, hogy a tantvnyok visszatrnek kldetsk befejeztvel Jzushoz, hogy szmot adjanak neki tapasztalataikrl. Jzus keresi is a magnyt, hogy nyugodtan megbeszlhessen tantvnyaival mindent: de a sokasg Betsaidban utolri ket, ignyli Jzus igehirdetst s gygytst, Jzus pedig nem zrkzik el ellk, nem vonja meg tlk irgalmas segtsgt.

Luk. 9,12–17. tezer ember megelgtse (Mt 14:13–21; Mk 6:34–44).

Jzus az evangliumot szemlyvlogats nlkl mindenkinek hirdeti, akinek szksge van r: az sem akadlyozza meg ebben, hogy azt az idt, amelyben a sokasg ezt ignyli tle, eredetileg az Atyval vagy vivel val bizalmas egyttltre akarta fordtani. A sokasg azzal vlaszol erre, hogy idt, fradsgot, hsget feledve ragaszkodik a tant s gygyt Jzushoz. viszont, mr ismert termszete szerint, nem felejtkezik el a fldi ember relis szksgleteirl. A tantvnyokkal ellenttben nem is hagyja hallgatit ezekben magukra, hanem maga vllalja, hogy kielgti szksgleteiket, s tantvnyait munkatrsaiv teszi ebben a szolglatban. Az hez tmeg megelgtsnek mrtke meghalad minden emberi szmtst: a teremt isten ereje van itt munkban Jzus messisi tettben. Az egsz esemnyben a legnagyobb rend s tervszersg mutatkozik, az eredmny pedig Isten ajndkoz kegyelmnek bsgrl beszl: a maradk bsge is jelzi Isten munkinak termszett. Az elbeszls flreismerhetetlen kapcsolatban ll az rvacsora szereztetsvel.

Luk. 9,18–22. Pter hitvallsa. Jzus elszr jelenti szenvedst (Mt 16:13–21; Mk 8:27–31).

Kzvetlenl a megelgtsi csoda utn kt, szenvedstheolgiai szemszgbl igen fontos s szorosan sszetartoz rszlet kvetkezik 18–22 s 23–27). Mk 6:45–8:26 nagyobb egysge kimarad, mert Lk tipizl brzolsmdjhoz nem ill motvum-ismtldst jelentene ennek az anyagrsznek a felvtele. – Jzus szmos messisi jelt tett mr, de szemlynek rtkelse titokban maradt tantvnyai eltt. Az tezer megelgtse utn, az Atyval val imdsgos egyttlt utn fordul vele lev tantvnyaihoz kt krdssel. Az els azt tudakolja, hogy milyen vlemnnyel van rla krnyezete. A vlaszbl kitnik, hogy ltalban prftai szemlyisgnek tartjk, de nincsenek tisztban azzal az egszen mssal s gykeresen jjal, amit Jzus az szvetsg vilghoz kpest jelent. A msodik krds a tantvnyoktl vr immr elktelez vlaszt. Pter fogalmazza meg s mondja ki a tantvnyok vlaszt: ez Jzus Messis-voltnak nylt s egyrtelm megvallsa. Jzus mg nem tartja rettnek a helyzetet, sem a tantvnyokat arra, hogy ez a vlasz a nyilvnossg el kerljn: a tantvnyok is a fldi hatalom kategriiban gondolkoznak Jzus Messis-voltrl. Ezrt szl nekik messisi kldetsnek valsgos kvetkezmnyeirl: szenvedsrl s hallrl. De mindez nem emberek nknybl, hanem Isten akaratbl fog megtrtnni: sem a veresget szenvedett ellenfl tehetetlensgvei, hanem a sorst nknt vllal Fi engedelmessgvel nz szembe az elkvetkezendkkel.

Luk. 9,23–27. Jzus kvetse (Mt 16:24–28; Mk 8:34–9:1).

Nemcsak legszkebb tantvnyi krre; mindenkire rvnyes az a szably, hogy Jzust csak az kvetheti, aki teljes sorskzssget vllal vele. nmagunkkal kell itt megvvnunk a legslyosabb harcot, mert emberi termszetnk fldi egzisztencink biztostsra sztnz, el addig, hogy ennek rdekben megszerezznk mindent, ami megszerezhet (kerdsai holon ton kosmon). Viszont akinek ez a legfbb gondja, az ppen egyedli rtkt: Istentl kapott s az rklet boldogsgra rendelt szemlyisgt veszti el. Ezrt kell komolyan vennnk azt az alternatvt, amelyet Jzus ad itt elnk: minden fldi kvetkezmny vllalsval, nzsnk s n. „boldogulsunk” megtagadsval kell trekednnk az egyetlen igazi rtk megszerzsre. Krisztus senkire nem knyszerti r magt: szabad dntst vr tlnk. De azt senki nem vrhatja tle, aki alantas emberi szempontjai jegyben megtagadta vele a kzssget fldi letben, hogy az tletben majd vllalja vele a kzssget (epaischynomai ezt a magatartst a gyakorlati llsfoglals skjban mutatja be). – A dnts srgssgre figyelmezteti vit Jzus a zr mondatban: aki nem szmol Krisztus dicssge gyors kibontakozsval a trtnelemben, az nem tudj a komolyan venni nmagra nzve a dnts srget idszersgt.

Luk. 9,28–36. Jzus megdicslse (Mt 17:1–8; Mk 9:2–8).

A megdicslsi jelenet Lk-ban is kzvetlenl Pter hitvallshoz kapcsoldik, az id meghatrozsban Lk a rmai idszmtshoz alkalmazkodva beszl nyolc naprl (mindkt hatrnap beszmtsval). Az esemny jelentsgt (v. egybknt a prhuzamok magyarzatval) mr az is jelzi, hogy ismt csak a hrom bizalmas tantvny van egytt Jzussal. Az esemny sznhelyt Lk is csak tipikusan jelli meg: a hegyre megy fel Jzus (v. 2Pt 1:18; az si hagyomny az 562 m magas galileai Tbor-hegyre gondol, amely Nain s Kna kztt van, eszerint Jzus tban volna Caesarea Philippibl Jeruzslem fel). A hegy mr az szvetsgi gondolkozs szerint is Isten kijelentsnek helye (v. Ex 24:12kk.; 1Kir 19:1kk.). szvetsgi mozzanat az is, hogy az nneplyes esemny elksztshez itt is hat napra volt szksg (Ex 24:16). Jzus „tformldst” Lk gy rja krl, hogy kikerli a pogny olvask flnek gyans mellkzngj szakkifejezst (metamorphsis a pogny istenlegendk mitikus, gyakran rendkvl „pikns” tvltozsait jelenti: gondoljunk Zeus „n gyeire”). Jzus megdicslsnek jelentkezsi formja az, hogy „arcnak klseje mss lett”. A tudatosan szerny s alzatos kifejezsbl az is tisztn kivehet, hogy Lk nem akarja olvasiban azt a benyomst kelteni, mintha Isten dicssgnek Jzus arcn val jelentkezse, ez a mennyei titok, emberi eszkzkkel pontosan brzolhat volna. Lk azt is elbeszli, hogy a megdicslt Jzus a megjelent dicssges mennyei szemlyekkel, Mzessel s Illssel Jzus fldi letnek vgrl beszl, abban az rtelemben, ahogyan Jzus szlt nhny napja errl tantvnyainak. A tantvnyok elszr szinte nkvletbe kerlnek Isten kzelsgnek hatsra, de amint magukhoz trnek, akkor sem rtik a trtnteket, ahogyan Pter szavaibl kitnik. Viszont hallaniuk kell az isteni szzatot, amely Jzus szavait megersti. Amint a ltomsnak vge, s Jzus egyedl marad ismt, szorong csendben indulnak vissza, lefel a hegyrl, de a titokzatos esemnyrl, amelynek taniv lettek, egyelre senkinek nem mernek szlni.

Luk. 9,37–43a. Az epilepszis gyermek meggygytsa (Mt 17:14–21; Mk 9:17–29).

Az elbeszls mindhrom evangliumban a megdicslsi jelenet utn kvetkezik: Lk a hegyen tlttt jszaka utni napra helyezi idben. Amg fent a hegyen Jzus gy mutatkozott meg hrom tantvnynak, mint mg eddig soha, de ezek nem rtettk meg; addig lent a hegy tvben az ott maradt tantvnyok tehetetlensge okozott slyos problmt: a beteg gyermek meggygytsnak ksrletben vallott kudarcuk a tmeg szemben nyilvn Jzusnak a dmonok fltti hatalmt tette ktsgess. A szerencstlen apa a hegyrl rkez Jzus el siet krsvel, s Jzus fjdalmas felshajtsbl vlik vilgoss, mennyire keresztllt azonnal a sokasg gondolkozsmdjn. – Jzus maghoz hvja a gyermeket, de mikzben viszik hozz, kitr rajta a roham: a rszletes lers semmi ktsget nem hagy afell, hogy epilepszirl van sz. A meggytrt gyermeket Jzus isteni erejvel haladktalanul meggygytja, az apt megjutalmazza sok ksrts kztt is megrztt hitrt; a tmeg pedig mulatban eljut odig, hogy a trtnteket Isten nagysga ktsgtelen jelnek tartja, megszgyentsl a csdt mondott tantvnyoknak, akiknek Jzus itt ppen ezrt nem is tesz szemrehnyst Lk elbeszlse szerint hitetlensgkrt.

Luk. 9,43b–45. Jzus msodszor jelenti szenvedst (Mt 17:22–23; Mk 9:30–32).

Az ltalnos csodlkozs kzepette ismt kzelg szenvedseirl szl Jzus a tantvnyoknak: a fny-rnyk-hats itt klnsen les. Nem csoda, ha a tantvnyok nem rtik meg: hogyan kerlhet emberek hatalmba az, aki Isten hatalmt ennyire „nem rsz szerint” kapta. Annyit azonban nylvn megsejtenek, hogy amirl Jzus beszl, az Isten titka, de szksgszeren gy kell trtnnie: e kettssg miatt nem is mernek krdezskdni sem.

Luk. 9,46–48. A kisgyermek pldja (Mt 18:1–5; Mk 9:33–37).

A galileai idszak lezrst jelentik a 9:43–50 tantsai. A fldrajzi helyzetmegjells eltnik, a kisgyermekek paradigmatikus emltse Mk nyomn halad ugyan, de az onnan ismert kt mozzanatot egybeszerkeszti Lk (Mk 9:33k. a rangvita, 36k. a kisgyermek megldsa s vlasz a rangvitra). A tantvnyokba kvlrl, szellemi krnyezetkbl „hatol be” (eislthen), termszetesen fogkonysguk miatt, az Isten orszgtl annyira idegen rangkrds. Jzus vlasza megdbbent: valban az a legnagyobb, aki a legnagyobbat, Istent befogadja; de Isten gy intzkedett, hogy hozz val viszonyunk egyetlen mdon mrhet le: Krisztushoz val viszonyunkon, Krisztus pedig a segtsgre szorul emberben ll elnk. Ennek paradigmja itt a kisgyermek: annak, hogy Isten az emberi rtkrendet visszjra fordtja, hogy valsgosan azok Istene lehessen, akik az emberi hatalom mmortl elkbult, nz ember segtsgre nem szmthatnak. Luk. 9,49–50. Ismeretlen rdgz (Mk 9:38–41). A galileai idszak zr tantsa kzvetlenl kapcsoldik az elzhz. Jnos az 51kk-hez hasonlan itt is arrl tesz bizonysgot szavaiban, hogy a Krisztushoz val tartozs kizrlagossgnak hangslyozsban sokszor emberi indulat ragadja magval. Az ismeretlen gygyt tevkenysge ellen e kizrlagossg jegyben tiltakoztak a tantvnyok. Jzus trelmesen, de hatrozottan vja ket mindenfle hamis „csoportntudattl”, s a kornak ismert, kzmondsszer szavval mutatja meg: hogyan kell a jvben vinek az eltaszt akadkoskods helyett megrt s trelmes szeretettel magukhoz vonniuk azokat, akik tartalmi tekintetben ugyanazt az gyet szolgljk, amelyet k (a plur. 2. szemly forma Mk plur. 1. szem. megfogalmazsa helyett nagyobb hangslyt tesz a tantvnyok szemlyre s kzssgre).

Luk. 9,51–56. Jzust elutastjk egy samriai faluban.

Az elbeszls a Lk-fle „nagy betolds” bevezetse: jelentsgt Lk azzal is kiemeli, hogy sajtosan biblikus stlusban fogalmazva szl Jzusnak arrl az elhatrozsrl, amellyel rlp a Jeruzslembe vezet tra, s ezt az elhatrozst azzal kti ssze, hogy az utat – a zsidk ltalnos szokstl eltren – a npe ltal megvetett, flpogny szrmazs s kegyessgben is tvelygnek tartott samaritnusok orszgn t kvnja megtenni (a legjelentsebb LXX-kifejezsek: estrixen to prospon, hb. sm pnm Jer 21:10; to prospon autou n poreuomenon, hb. pnek hlekm 2Sm 17:11; a bibliai sznezethez tartozik az is, hogy tantvnyait aggeloi-nak nevezi). Az els prba a samaritnusok krben visszautastssal jr: Izrel megvetsre Samria is gyllkdssel vlaszol. Jakab s Jnos heves kitrse persze elssorban szemlyes srelmkbl fakad, de bosszvgyukat gy akarjk „legalizlni”, hogy az elutastssal Jzust rt srelmet lltjk eltrbe. Jzust azonban nem tvesztik meg: leinti ket (epetimsen autois), annyival is inkbb, mert ppen Izrel fiainak nincs semmi erklcsi alapjuk a samaritnusok rtetlensgnek s elutast magatartsnak megtlsre: Jzus is zsid. Az 55b–56a mondataiban megszlal korai magyarz utal arra, hogy a tantvnyokbl megint „idegen llek” beszl, ha k nem is tudnak rla; Jzus pedig ppen messisi kldetse jegyben utastja el a tantvnyok tletre val kszsgt, amely fldi letnkben soha nem „idszer”.

Luk. 9,57–62. Jzus kvetse (Mt 8:18–22).

Jzus Jeruzslembe megy: ez nyomja r a blyegt a kvetkez rszletre, amelyben a 61k. tbblet a Mt-prhuzamhoz kpest. Els kvetje maga ajnlkozik: a jeruzslemi utat Jzus hatalomtvtelnek kzeledseknt rtelmezi, s elrkezettnek ltja az idt, hogy csatlakozzk hozz, mert a kell pillanatban mellette akar lenni, hogy dicssgben osztozzk. Jzus vlasza a vlsgnak megfelelen jellemzi maga vllalta sorst: kivetettknt l az emberek vilgban, hogy rlunk elvegye az elvetettsg tkt. Aki kveti, annak ebben a sorsban kell vele osztoznia. A msodik kvet is maga ajnlkozik, de felttelt szab, amely mgtt ltszlag a trvny komolyan vtele hzdik meg. Jzus ppen annyira nem enged ezen a ponton, amennyire komolyan veszi s vteti vivel is egybknt az tdik parancsolatot. Az ok egyedl az, hogy aki brmit is az kvetse el helyez a dnts percben, az halott dologgal foglalkozik, s nincsen kzssge az igazi lettel. A harmadik eset Ills s Elizeus kapcsolatnak kezdetre utal (1Kir 19:20), s Jzus vlaszbl az vlik vilgoss, hogy „nagyobb van itt” Illsnl az szemlyben. Aki nincs tisztban ezzel, az nem alkalmas Isten orszgra: magatartsa Lt felesgnek ingadozsra emlkeztet, aki engedetlensgrt tletes pusztulsval fizetett.

Luk. X. RSZ

Luk. 10,1–12. A hetvenkt tantvny kikldse (v. Mt 9:37–38; 10:7–16; 11:20–24).

Az elbeszls tudatos dublett a tizenkett kikldse mellett, mint ilyen csak Lk-ban van meg, anyaga viszont a Mt-fle egyetlen kikldsi trtnetvel prhuzamos. Ez gy magyarzhat, hogy Lk a Logia alapjn dolgozik, de a hagyomny ltala felkutatott anyagban tall utalst a tizenkett mellett a nagyobb kr kikldsre is, s ezt hasznlja fel sajtos mondanivalja kiemelsre: az evanglium nemcsak Izrelnek szl, hanem a pognyoknak is (hetvenkett a pognyok jelkpes szma Izrelben, v. Gen 10; a szvegekben vltozatknt elfordul hetven csak lekerekts). Az arats, amelynek kpvel Jzus itt rzkelteti a misszit, srget feladat, az a szntfld, amelyen ennek a munknak folynia kell, az egsz vilg, munksai a tizenkett utn most a hetvenkettes csoport tagjai. Jzus elszr arra utal, hogy munkjuk sorn kiszolgltatottak lesznek: sem biztonsgot, sem sikert nem gr nekik. Ezt a helyzetet azonban vllalniuk kell, s nem prblhatnak meg emberi biztostkokra tmaszkodni a kldetssel jr veszlyek elhrtsra. Munkjuk siets, ezrt arra sem vllalkozhatnak, hogy tkzben azok kszntsvel tltsk az idt, akikkel tallkoznak (ez Izrelben hossz idt ignyl szertartsos szoks volt): egyetlen cljuk a bkessg meghirdetse, hogy ennek nyomn kitnjk: kik a „bkessg fiai” kldetsk terletn, vagyis azok, akik hn hajtjk s kszsges szvvel fogadjk Isten orszgnak mindent helyrellt rendjt. Magatartsuknak is bizonysgtevnek kell lennie: j lelkiismerettel fogadhatjk el meglhetsk biztostst azoktl, akik kzt jrnak, mert ez Isten rendelkezse szerint megilleti ket, de nem lehetnek e tren sem ignyesek. Gygyt s igehirdet munkjuk tletes oldalval is tisztban kell lennik, s brmennyire fjdalmas oldala is ez a kldetsnek: akik nem fogadjk be ket s velk egytt Krisztus evangliumt, azokkal flrerthetetlen kls jel tjn is kzlnik kell, hogy a legcseklyebb mrtkben sem vllaljk velk a kzssget. Az tlet ilyen rzkeltetse nem emberi indulatbl ered gesztusuk, hanem Isten tletnek meghirdetse. Luk. 10,13–16. A meg nem tr vrosok krhoztatsa (Mt 11:21–24).

Idrendben Mt-fle prhuzamtl eltren, de trgyi tekintetben helyes sszefggsben adja itt Lk Jzus prftai tlethirdetst a messisi jelek ell elzrkz galileai vrosok fltt. si hagyomnyt riz a rszlet: Korazint (Keradze? Kapernaumtl szakra 3 km-nyire) mshonnan nem is ismerjk, mint Jzus tetteinek sznhelyt; Betsaida a Genezret-t legszakibb pontjnl fekszik. Tirusz s Szidn Galiletl szakra, a szriai tengerparton fekv fnciai vrosok: teht hangslyozottan s kzismerten pogny helysgek. Galilea vrosait, kztk klnskppen „a maga vrost”, Kapernaumot szinte elrasztotta Jzus flreismerhetetlen messisi jeleivel. Most elbizakodottsgukat s kemnysgket ostorozza: az a kivltsg, amelyet Jzus jvoltbl lvezhettek, engedetlensgk miatt, a legslyosabb tletet fogja eredmnyezni valamennyikre „ama napon”. A lenzett pogny vrosok felelssge nem is hasonlthat az vkhez, mert a dnts szemszgbl soha nem voltak olyan kedvez helyzetben, mint amazok. Klnsen les az tletes sz Kapernaumra nzve. – A kikldsi beszdhez visszakanyarodva azzal zrja szavait Jzus, hogy Isten az embereknek Krisztushoz s hozz val viszonyt azokhoz val viszonyukon mri le, akik az evanglium igjvel s tetteivel jrtak kzttk.

Luk. 10,17–20. A hetvenkett visszatrse.

A rszlet, Lk nll anyaga, kzvetlenl kapcsoldik a kikldets elbeszlshez. Ha a 9:37kk. stt httert gondoljuk a kikldtt tantvnyok tapasztalatai mg, akkor rtjk tlrad rmket: tetteik nem elszigetelt „csodk”, hanem a dmonvilg Krisztustl kapott dnt veresgnek sszefgg jelei, amelyeknek most mr k nemcsak tani, de eszkzei is lehettek. A helyzet ilyen rtkelst Jzus szavai is altmasztjk: azt a hatalmat adta t nekik, amelyet kapott az Atytl; e hatalom kiradsnak jelei addig kvetik munkikat, amg valban Krisztus indulatval jrnak szolglatukban. Ezrt zrja szavait Jzus azzal az intelemmel, hogy vi mg akkor se fldi szolglatuk lthat eredmnyeire irnytsk figyelmket, ha egybknt helyesen is rtik ezeket: hanem arra, ami szolglatukat egyltalban lehetv teszi; hogy ti. Isten szemly szerint nyilvntartja ket mint olyanokat, akik rszesei az rkletnek. Mert ezt egyetlen dolog tette lehetv: az, hogy Isten dnten rvnyre juttatta kirlyi uralmnak rendjt a fldn, a stnnak pedig nincs mr joga s lehetsge arra a mennyben, hogy Isten vlasztottait krhoztassa.

Luk. 10,21–24. Jzus hlaadsa (Mt 11:25–27; 13:16–17).

A tantvnyok rmnek mintegy folytatsa Jzus felujjongsa (galliasato jellegzetesen aoristosi cselekvs), de egyttal helyreigaztsa is, mert nem emberi indttats, hanem a Llek ltal ihletett prftai imdsg. Emberi blcsessg kptelen Isten megismersre, ezrt Isten dvzt tervbe szervesen beletartozik az, hogy a „kiskoraknak” (npioi) jelenti ki nmagt: olyanoknak, akik sem emberi tudsukra, sem szemlyk jelentsgre nem hivatkozhatnak. Ilyeneket tett Jzus is az evanglium hirdetsnek eszkzeiv, s ebbl a szemszgbl nzve ok a kikldttek visszatrse az ujjongsra, mert dnt lpst jelent Isten dvzt tervnek a megvalsuls fel halad tjn. Ami gy az Atya akaratbl a Fi ltal trtnt, arra letnt idk kegyesei vgyva vrtak, de csak Jzus kortrsai egyszeri jelentsg nemzedknek adatott meg, hogy szemtanja legyen a beteljeseds tjn ennek a dnt lpsnek.

Luk. 10,25–37. Az irgalmas samaritnus (25–29. v. v. Mt 22:34–40; Mk 12:28–34).

Az elzkben Isten cselekvsnek f vonsairl volt sz: most, Lk szemllethez hven a megszokotthoz kpest fordtott sorrendben az ember erre adott vlasznak, a keresztyny kegyessgnek hrom dnt mozzanata kvetkezik (felebarti szeretet 10:25–37; igehallgats 10:38–42; imdsg 11:1–13). A 25–29 s 30–37 kapcsolata Lk forrsaibl szrmazhatik, az itteni sszefggsbe azrt kerlhetett, mert falakja samaritnus; viszont a Mt-Mk-fle prhuzamok helyn, a jeruzslemi idszakban azrt marad el a megfelelje, mert indokolatlan dublett volna. A trvnytud krdse sok hasonl helyzetbl ismers, indtka is. A feszltsget maga a krds tartalmazza: a krdez „cselekedni” akar valamit azrt, amirl is csak gy tud beszlni, mint „rksgrl” (klronoms). Jzus az rsra val hivatkozs szablyos formuljval krdez vissza, a vlaszt helyesli, de hozzfzi azt, amibl kitnik, hogy az ismeret kevs. A megolds az, ha az ember teljes egzisztencija sszhangban van a trvnnyel, s ez indtja cselekvsre, nem a tr vny betjvel val klssges egyezs ignye. A trvnytud viszont kitr krdsvel elmleti skban akar maradni, amikor Izrel egyik leggetbb krdst, a „felebart” (rac) rtelmezsnek mdjt szegezi szembe Jzussal. Jzus tovbbra is komolyan veszi a krdst, csak elmleti vitba nem hajland belemenni: ez azonnal kitnik a paradigmatikus trtnet tartalmbl, amelyet sem a trvnytud, sem Lk olvasi nem tarthattak fiktvnek. Az itt emltett t hossza kb. 27 km, ezen a szakaszon az ess 400 m krl van. Az egsz vidk szikls, elhagyott hely, az t veszlyes. Olyan eset, amilyet itt Jzus elbeszl, gyakori lehetett (ha a lstai zltkat jelent, akkor ezek „hazafias” cljaik rdekben raboltak, de az ldozatot ilyenkor letben hagytk). A jeruzslemi papsg szmtalan tagja lakott Jerikban: az itt emltett pap s lvita hosszas templomi szolglata utn igyekszik hazafel. Viselkedsket ezenkvl a tiszttalantl val irtzs is okolhatja, amely hivatsuk kzben idegzdtt szinte betegesen beljk; egybknt a jeruzslemiek krben nem volt j hrk: kzismertek voltak szeretetlensgkrl, gy Jzus itt tipikus vonst hasznl fel. Gondolhatunk arra a palesztnai npszoksra is, hogy aki a bajba jutott. embert megrintette, az kteles volt rajta segteni, akkor is, ha ez anyagi ldozatot kvnt tle. Viszont a szent szolglatbl jv kt zsid magatartsnak les ellentte a zsidk szemben gyllt, tvelyg, flpogny samaritnus magatartsa, aki flretve minden agglyt, kellemetlen kvetkezmnyektl val flelmet, segt a flholt emberen, pedig nyilvnval, hogy zsidnak tartja. Kora megszokott mdjn elsseglyben rszesti, de ezen tlmenen kt napi napszmnak megfelel sszeget ki is fizet a beteg polsrt, s ksz tovbb is ldozni r, ha szksges. Teht nem tloz, nem tesz tbbet, mint amennyire flttlenl szksg van, de azt megteszi. A pldzatot akkor rtjk jl, ha arra figyelnk, hogy a samaritnus tettnek indtkt Jzus azzal a szval jellemzi (esplagchnisth), amelynek alanya mskor Isten vagy Krisztus! Azutn a krdez, a pap s a lvita kpzetvilgtl teljesen elfordulva, az engedelmes cselekvsre rmutatva mint kvetend pldra, az egsz pldzatban egyetlen „vallsos” megjellst, minstst vagy motivlst nem hasznl. Vgl vlaszban bizonyos eltolds van a trvnytud krdshez kpest. Amaz csak azzal szmol krdsben, hogy valaki ms bajba jut segtsgre szorul, s krdse az: ha ez gy van, kin ktelessge segteni, kin nem. Jzus azt a lehetsget veti fel, hogy a krdez van segtsgre utalva, s a krds az: ki segt rajta. A trvnytud a trvny elmleti vlaszra vr. Jzus az irgalmassg gyakorlati kvetkezmnyre mutat r. Mindez azrt van, hogy kitnjk az, ami Izrel nz s flnyes trvnymagyarzatbl nem tudott vilgoss vlni, hogy ti. a felebarti szeretet nem ismerhet a segtsgre szorul ember megsegtsben semmifle klnbsgttelt vagy korltot. Termszetesen ez a felismers is csak a neki megfelel cselekvsben minsl helyesnek s rtkesnek.

Luk. 10,38–42. Mria s Mrta.

A Lk nll anyaghoz tartoz elbeszlst nem vezeti be helymeghatrozs, csak azt rtjk meg a bevezet versbl, hogy Jzus egy maga tr be a kt ntestvr hzba, ahol a samriai falu lakival les ellenttben meleg fogadtatsban rszestik. A trtnet megrtshez dnten szksges arra figyelnnk, hogy Jzus az emberek rtetlensgvel val gytrdstl fradtan rkezik a kt testvr hajlkba, s arra, hogy tja Jeruzslembe, szenvedseinek sznhelyre vezet. Mria mly emberi megrtssel, a szeretet lelkletvel illeszkedik bele a fradt Mester helyzetbe: azt teszi, amire Jzusnak szksge van, s ilyen mdon azt kapja ajndkba, amire neki szksge van. Meghitt trsasgv lesz Jzusnak, s boldog hallgatjv az ignek. Mrta nagyon jellegzetes mdon a maga elgondolsa szerint, szinte sztforgcsoldva a sokfle szolglatban, szeretn mutat bizonysgt adni szeretetnek. Emberi feltnsvgy, gond s lendlet hajtja, ahogyan Jzus is jellemzi magatartst: ez azonban hamar tadja helyt a zgoldsnak s szemrehnysnak. Jzus arra mutat r vlaszban, amit Mrta nem ismert fel: minden helyzetben fel kell ismerni az alkalom sajtos kvetelmnyt, s annak kell megfelelnnk. Jzusnak Mrta sokfle szolglatbl kevs is elg lett volna, vgl pedig a helyzet sajtos volta egyetlen dolgot tesz fontoss mindnyjuk szmra: az igvel val kzssget. Ezt ismerte fel s vlasztotta Mria: ez a j rsz, s ez az, ami Jzus grete szerint nem vtetik el attl, aki mellette dnt.

Luk. XI. RSZ

Luk. 11,1–13. Jzus imdkozni tant (Mt 6:9–13; 7:7–11).

A rszlet Mt-ban ms sszefggsben szerepel: a kvetkez kt rsz egyb elemeihez hasonlan a Hegyi Beszd alkatelemv vlt. Lk-ban ezek nem frtek bele a galileai idszakba, gy kerltek az n. „ti elbeszlsbe”, ahova a mshol el nem helyezhet hagyomnyelemek ltalban kerltek. – Elszr az imdkozsrl tant Jzus (1–4): amikor Jzust imdkozni ltjk tantvnyai, azt krik tle, hogy tantsa ket imdkozni. Jzus tudja, hogy az ember nmagtl nem tud imdkozni, ezrt kszsggel tantja vit gy, hogy pldt ad az imdkozs mdjra, szinte mintaimdsgot, amely azonban semmikppen nem gpies hasznlatra sznt „imaformula”. Hogy mennyire nem formulaszeren gondolkozott az imdsgrl az segyhz sem, azt legjobban mutatja az, hogy az r imdsgt Lk mskppen jegyzi fel, mint Mt. Az imdsg dnt tartalma s fbb pontjai mindenesetre egyeznek: Istent Atyjnak szlthatja az imdkoz tantvny; nevnek szentsgt akarja teljes szvbl megrizni s komolyan vtetni msokkal is; uralkodsnak megvalsulsban ltja letnek s az emberisg letnek egyetlen megoldst; tle vrja s fogadja el naprl napra tulajdon keze munkjval megszerzett meglhetst is; lete cljnak tartja, hogy Isten bnbocsnatt tovbb sugrozza msok letbe; s tisztban van azzal, hogy a stn bnre csbt erejvel szemben nmagban tehetetlen, ezrt Istenhez fordul ebben is segtsgrt. – Egy beszdes pldzattal buzdtja Jzus ezutn tantvnyait az imdkozsban val llhatatossgra (5–8): ennek kulcsszava (anaideia „arctlansg”) termszetesen a kr bart s a vonakod msik pldzatnak kpanyagban van meg a helye, az imdkoz ember s az imdsgot meghallgat Isten viszonyban az utols egysgben talljuk meg a magyarzatt, amelyben az imdsg meghallgattatsrl tant Jzus (9–13), a Mt 7:7–12 prhuzamaknt, ha itt ms sszefggsben is. A hrmas gret rszint fokozst fejez ki, rszint klnbz lethelyzetekre utal. Az ezt kvet hrmas kp (Mt-hoz viszonytva egy mozzanattat gyarapodott) a „kisebbrl nagyobbra” halad kvetkeztetssel ad biztat gretet arrl, hogy ha a fldi apkrl ll az, hogy nem tvesztik meg kr gyermekeiket, hanem azt adjk nekik, amire szksgk van (kenyr – k, hal – kgy, tojs – skorpi a kls hasonlsg alapjn kerl prhuzamba: az els az letet fenntart tpllk, a msodik az letre rtalmas, vagy legalbbis hasznlhatatlan hasonmsa), akkor mennyivel inkbb ll ez a mennyei Atyra. A zr mondat arra utal, hogy Isten minden ajndkban nmagt adja egszen az embernek: Szentlelkt; de imdsga meghallgatst is csak az remlheti bizton, aki mindent gy kr tle s mindenben ezt kri tle.

Luk. 11,14–23. Jzus az ersebb fegyveres (Mt 12:22–30; Mk 3:22–27).

A rszlet egszben a Mt-prhuzammal rokon, a Logira utal Mk-kal ellenttben. – Jzus egyik messisi tettnek nyomban a sokasg csodlkozsa kzepette megszlal ellene az a kptelen vd, hogy dmoni hatalmakkal ll szvetsgben, majd az a kvnsg, hogy „mennyei jelt” adjon: dntsre szlt jeleit semmibe se vve a szemlyes dntst flslegess tev hatalmi megnyilvnulst kvetelnek. Jzus termszetesen nem teljesti krsket, s gyanstgatsuktl sem befolysoltatja magt, de olyan vlaszt ad, amelynek logikja elnmtja ellenfeleit. Jzus s a Stn (a Beezeboul nvre, vltozataira s jelentskre nzve ld. a prhuzamok magyarzatt) kztt lethall-harc folyik: ha ebben a harcban brmelyik fl megalkuszik, akkor vge van. Ha a dmonvilg fejedelmrl azt lltjk Jzus ellenfelei, hogy alkura lpett vele, ez csak ugyanazt bizonytja, amit Jzus tetteibl helyes megrtsk esetn is kiolvashatnnak: a stn dnt veresget szenvedett Jzustl. Ellenfelei llspontjnak tarthatatlansga abban is megmutatkozik, hogy a kzlk val rdgzk ellen nem emelnek olyan kifogsokat, amilyeneket Jzus ellen emeltek: elfogultsguk mr magban is ellenk tanskodik. Ha viszont Jzusnak a dmonok fltti gyzelmben Isten erejnek megnyilatkozst knytelenek megltni, akkor akr akarjk, akr nem: szmolniuk kell Isten orszgnak srget jelenltvel (epthasen „utolrt, rtok trt”). Vgl az is bizonyos, hogy gygytsaiban Jzus a stntl elragadott zskmnyt osztogat: mrpedig minden harc trvnye az, hogy ilyesmit csak az tud megtenni, aki elzetesen legyzte s kifosztotta ellensgt mindenbl. Mindez srgeti Jzus hallgatinak dntst, mert kizr ellenttekrl van sz az harcban, s aki nem az szvetsgese, az a stn kezre dolgozik; aki nem vesz rszt Isten npe sszegyjtsnek munkjban az oldaln, az a np egysgnek a megbontsban vlik vtkess. Luk. 11,24–26. A dmon visszatrse (Mt 12:43–45). Az elz tants zrsaknt a kor rdgzinek egyik tapasztalatrl szmol be Jzus: a gygyult megszllottak visszaessrl. A dmon igazi munkaterlete az ember lete: ha innen tvoznia kell, nem nyughatik. Ezrt nem maradhat a gygyult ember lete gazdtlan, mert nerejbl nem llhat ellent a megsokszorozott erej dmon jabb, veszedelmesebb tmadsnak. Igazn csak akkor vlhat szabadd az letnk, ha gazdt cserl: a stn helyett Krisztus lakhelyv vlik, s uralkodik fltte. Luk. 11,27–28. Ki boldog igazn?

A rvid jelenet Lk nll anyaga: Mt ezen a helyen a Lk 8:19kk. prhuzamt adja. A megszlal asszony boldog rmmel fogadja Jzus szavait s tetteit, de a maga asszonyi mdjn fejezi ki rmt s szinte odaadst Jzus irnt: nagysgnak mlyrl fakad megbecslst. Jzus mgis helyreigaztja, mert szavai nem j utat mutatnak. Nem a Jzussal val testi kapcsolat teszi igazn boldogg az embert, hanem az Isten szava irnti engedelmessg: gy a boldogsgbl val rszesedsben Jzus szkkr fldi csaldja helybe Istennek az egsz vilgra kiterjedt nagy csaldja lp, s ezen bell lehetnek az emltett felttellel „igazn boldogok” Jzus test szerinti hozztartozi is csupn.

Luk. 11,29–32. Jns jele (Mt 12:38–42).

A rvid egysg vlaszknt utal vissza a 16. versben felvetett krdsre, ezrt van egszen ltalnossgban mozg bevezetse. Itt hatrozottan kimondja, hogy nem ad jelt a jelkvn gonosz nemzedknek: Istentl kapnak jelt Jzus szemlyben s sorsban, eltnsben s utna megjelensben. A mozzanatok kls hasonlsga alapjn nevezi ezt Jns jelnek. A tovbbiakban szvetsgi pldkkal vilgtja meg Jzus azt a klnbsget, amely a jelek irnt fogkony, ezeket megrt s bellk a kvetkeztetst helyesen levon nemzedkek, mint Salamon s Jns nemzedke, s az idejben l, kemnyszv s hajthatatlan nemzedk kztt van, amely pedig Jzusban azt tudhatja nmaga krben, aki nagyobb Salamonnl s nagyobb Jnsnl. Amazoknak a kisebb jelek irnti fogkonysga az tletben krhoztatss lesz ezekkel szemben, akik a legnagyobb jel mellett is rtetlenl, vakon s elvakultan mentek el.

Luk. 11,33–36. A lmps s a szem pldzata (Mt 5:15; 6:22–23).

A kt pldzat csak Lk-ban kerl kapcsolatba egymssal: kzs mozzanatuk, a vilgossg rvn (az els mr a 8:16-bl ismeretes, ott Mk prhuzama alapjn szerepel). A lmps pldzata ebben az sszefggsben j tartalmat kap: Isten Krisztusban adott kijelentsnek termszetrl tant. Ha a kicsiny vilgossgok a maguk idejben a pognyokig elhatottak fnykkel, akkor nem Isten az oka annak, hogy a semmivel el nem takart „nagy vilgossgot”, Jzusban Isten gretnek beteljesedst npe nem ismeri fel, mert nem a nap, hanem az irnta rzketlen beteg szem az oka annak, ha az ember napfnyben is vilgossg nlkl marad. De gretet is ad Jzus: Isten az ember kezbe adta a dntst, hogy befogadja-e a nagy vilgossgot, s ha az ember ksz erre, akkor egsz lett betlti a fny, nem marad benne semmi sem sttsgben.

Luk. 11,37–54. Jzus beszde a farizeusok s a trvnytudk ellen (Mt 23:1–36).

A beszdet Lk egy konkrt esemnyhez kapcsolja (v. Mt 15:1): itt most sem Jzus kezdemnyezi a vitt, hanem ellenfelei provoklnak. A farizeusi kegyessggel val vita Mt-nak egybknt is sokkal fontosabb eleme: itt Jzusnak az a diagnzisa ll a kzppontban, hogy a Messisval szembenll np lete egyre tartalmatlanabb vlik, mert aminek kzelebb kellett volna vinnie Krisztushoz, az most Istennel lltja ellenttbe. A Mt-prhuzamokhoz val viszony azzal magyarzhat a rszletekre nzve, hogy Lk rszint nll forrsaira tmaszkodik, rszint tudatos szerkeszt munkt vgez. – A farizeus hzban val vendgeskeds bizonyos rtelemben tisztzza a helyzetet. Jzus tudatosan nem alkalmazkodik a farizeusok ritulis szoksaihoz, mr csak azrt sem, mert ezek nem az szvetsgi trvny elrsai, hanem ezeknek emberi hagyomny alapjn val tovbbvitelei, de gy szinte a trvny fl magasl megszoksok. Az evs eltti kzmoss mellzse vltja ki a vendglt ellenzst, Jzus pedig a farizeusi tpus kegyessg jellemzsvel vlaszol: pldzata sejtelmes, nem egszen egyrtelm. Azt veti szemkre, hogy a tisztasgi rendszablyok knosan pontos megtartsra irnyul igyekezetk elfeledteti velk a bels tisztasg parancst. Termszetesen nem lnyegtelen dolog a fizikai tisztasg, de Isten npe nem lhet gy, mintha a Teremts az let testi vonatkozsaival egytt nem alkotta volna meg az ember lelki szemlyisgt is (ouch ho poisas t exthen kai to esthen epoisen: llt formban nehzkesebb: „Aki megtette a kls dolgokat, az nem tette meg a belsket is”). Az igazi tisztasg abban van, hogy letnk bels-lelki tartalmt adjuk oda irgalmassgbl msok javra (ta enonta – elemosynn), nem pedig ppen ezt akarjuk kivenni klssges kegyessgnkkel Isten kezbl. A tizedrl tett megjegyzs ugyanebben a krben mozog, a kvetkez viszont a farizeusok kicsinyes hisgt krhoztatja. Ezutn azt veti szemkre Jzus, hogy a velk val rintkezs tiszttalann teszi az embert. Megdbbent megllapts ez azokrl, akik beteges finnyssggal klnltek el mindenkitl, akiben tiszttalansgot szimatoltak: k azok, akik kls magatartsukkal elterelik a figyelmet bels romlottsgukrl, gy megfertzik azt, aki gyantlanul kzeledik hozzjuk. – A farizeusok csoportjnak legtekintlyesebb tagjai, a trvnytudk (rstudk), a np hivatalos theolgusai s lelki vezeti bntva rzik magukat a mondottak miatt. Vlaszul Jzus arra mutat r, hogy a tantk tlete mindig slyosabb. k teszik elviselhetetlenn a np fiainak lett trvnymagyarzatukkal, de nmagukat egyltalban nem erltetik meg a maguk adta szablyok megtartsban. Atyikhoz hasonlan prftagyilkos nemzedk, de nem szmolnak azzal, hogy seik vtkt is rajtuk kri szmon Isten, mert vllaljk velk a lelki kzssget. Vgl azt veti szemkre Jzus, hogy visszalnek a np krben elfoglalt kulcshelyzetkkel. Nem fogadjk el a Krisztust, de k a felelsek azrt, hogy a np fiai kvl maradnak Isten orszgn, holott nlklk bejutottak volna oda. – Vendgsgbe hvssal kezddtt az elbeszls: jellemz a farizeusok s rstudk lelkletre, hogy tmadssal, faggatzssal, leskeldssel s stt tervek szvsvel vgzdik. Mindezekben elre vetdik a kereszt rnyka.

Luk. XII. RSZ

Luk. 12,1–12. Btorts hitvallsra (Mt 10:19–20.26–33; 12:32; Mk 3:28–29).

A 12. rsz a tantvnyok magatartsra vonatkoz intelmeket tartalmaz, az els egysg az aggodalmaskodstl vja ket. A nagyobb egysg Lk szerkeszt munkjnak eredmnye, a jvend gylekezeteinek akar szolglni vele. Az anyag a Logira utal, prhuzamait Mt-ban talljuk, Mk-ban alig. j a helyszn s a helyzetrajz: risi tmeg tolong Jzus krl, de az tantsa most elssorban tantvnyainak szl. Az elzkhz kapcsoldva elszr a farizeusi kegyessg lnyegtl, a kpmutatstl vja ket. Az ige hatalma alatt a rejtzkds brmilyen ksrlete medd, mert az igben olyan erk feszlnek, amelyek az emberek titkait leleplezik, e folyamatnak egszen vgletes mrtkig. Ezutn arra inti tantvnyait: ne befolysoltassk magukat magatartsukban a fldi hatalomnak se kisszer, se egszen magas szint kpviselitl, ha ezek azzal krkednek, hogy dnt hatalmuk van a keresztynek sorsa fltt. Jzus nem titkolja, hogy testi letnket elvehetik tlnk, ezt sokflekppen megtehetik. De Krisztus kveti rtkelsben nem ez az utols sz: hiba biztostank megalkuvssal fldi egzisztencijukat, ha a vgs tletben el kellene veszteni az igazi letet. Ezrt ha igazn Uruk tjn jrnak, nem vlt hatalmukkal ideig-rig krked fldi nagysgok tetszshez igaztjk letket, akr kzlk valk, akr kvlllk ezek, hanem az rk Isten akarathoz, akinek egyedl van teljes hatalma testi-lelki egzisztencijuk fltt. – Brmi trtnjk az emberrel, Isten gondviselsbl nem esik ki soha. Aki a semmisgnek tetsz verebet is szmon tartja, az az emberr gy visel gondot, hogy fldi letben a legkisebb vltozs vagy krosods sem kvetkezhetik be az tudtn kvl. Krisztus kveti tudjk, hogy minden az Atya akaratbl trtnik velk, nem emberek nknybl. Krisztus maga is gy tekint fldi letre s sorsra. – A dnts az ember kezben van, hogy vllalja-e Krisztussal a kzssget a fldn, mert a vgs tletben az Emberfia csak az ember dntst pecsteli meg. Mg tovbb is megy Jzus a btortsban. Annak is bnbocsnatot gr, aki t kromolja, mert nem ismerte fel benne a Krisztust. Srget a mellette val dntsre, de ezen a ponton sem akarja emberi rtelemben vett hatalom ignylsnek mg a ltszatt sem kelteni. Csak azt minsti megbocsthatatlan bnnek, ha valaki a Szentllek vilgossgban felismeri benne a Messist, de ebbl nem vonja le a megfelel kvetkeztetst. – Msfell nemcsak az embernek kell komolyan vennie a Szentllek kivltsgos hatalmt, hanem a Llek is komolyan veszi az ember letben a maga helyt s munkjt: Krisztus kvetit legvlsgosabb helyzeteikben sem hagyja magukra, hanem melljk ll, s felruhzza ket a szksges blcsessggel s ervel. Prtfogjukk lesz azzal, hogy szinte szjukba adja a megfelel szavakat, amikor szksgk van r.

Luk. 12,13–21. A bolond gazdag.

A rabbikat szoks volt vits gyekben dntsre krni: Jzust is ilyesmire kri itt valaki, testvrek rksdsi gyrl van sz. azonban tvoltartja magt olyan krdsektl, amelyek mgtt az anyagiassg lelklete (pleonexia) hzdik meg. Egy pldzattal v mindenkit ettl a lelklettl. Egy gazdag birtokos, bsges terms utn, biztostottnak vli lett: ezentl mr megl szerzett javaibl. Mindent erre a szmtsra pt fel, s emberi elbizakodottsgban hossz vekre elre tervez. Lk Jzusa les szavakkal mutat r arra, hogyan vlik a gazdagsgban val hamis bizakods az Isten szerinti let akadlyv, hogy teszi ostobn nzv az embert, s hogyan zrja el elle annak a lehetsgt, hogy az igazi kincset, az rklet javait igyekezzk megszerezni (v. 2Kor 8:9; Zsid 11:26). Luk. 12,22–34. vs aggodalmaskodstl (Mt 6:19–21.25–33).

A Hegyi Beszdbl (a 32–33a kivtelvel) ismert elemeket Lk tkletes tartalmi kapcsolatba lltja egymssal s az elzmnyekkel. Jzus a hit logikjnak egy gyakran elhanyagolt, de sarkalatos ttelre mutat r: aki hitben tudja s vallja, hogy lett Istennek ksznheti, az nem gondolkozhat gy, hogy azt mr nem vrhatja Istentl, ami ennek az letnek a fenntartshoz itt a fldn szksges. De egy msik szemszgbl nzve is visszsnak mutatkozik az aggodalmaskods: az embernek egyltalban nem adatott a kezbe az a lehetsg, hogy maga erejbl tartsa fenn lett; lete tartamt sem hosszabbthatja meg a legkisebb mrtkben sem Isten akarata nlkl. Ezutn a termszet isteni trvnyszersgnek mlyrtelm felismerse alapjn biztatja tovbb vit Jzus. Ha az llatvilg s a nvnyvilg tagjait sajtos adottsgaiknak megfelelen olyan gazdag bsggel tartja el Isten, mennyivel inkbb szmot tarthat akkor erre az ember, ha a maga adottsgaihoz hven keze munkjval dolgozik meg a kenyerrt. Vilgos, hogy nem „szent henylsre” buzdtja vit Jzus, hanem attl vja ket, hogy nyugtalanul krdezgessk: mit hoz a holnap, mintha letk gazdtlan let volna, s ki volna szolgltatva valami vak vgzet szeszlynek, amely fltt nerejkbl kell rr lennik. Isten azrt visel gondot klnskppen is az emberre, mert letnek nagyobb s drgbb tartalmat adott: az uralkodsnak megtallst s meglst a fldn. Az npe kicsiny nyj, de orszga az akaratbl vi kicsiny seregnek az gye. Ezrt kell ennek a seregnek belskppen szabadnak lennie a fldi vagyontl, lemondania arrl, hogy emberi eszkzkkel maga biztostsa letnek anyagi feltteleit. Csak gy tudja igazn a msok irnti irgalmassg tjt jrni, letnek slypontjt az nzs s aggodalmaskods vilgbl Isten szeretetnek rk, mennyei vilgba ttenni.

Luk. 12,35–48. bersg s hsg a vrakozsban (Mt 24:43–51).

Egyre inkbb a jvre irnytja Jzus vi figyelmt, gy kerl kzppontba visszajvetelnek s a re val vrakozsnak a krdse. A kt els kp az lland kszenlt parancst adja eljk. Ha a keleti ember munkra, harcra vagy tra kszlt, hossz felsruhjt vvel rvidebbre fogta, hogy akadlytalanul mozoghasson. Ha jjel is kszenltben kellett llnia, lmpst gve tartotta, hogy ne akkor kelljen mg gyjtogatnia, amikor srgsen szksg lehet r. – A menyegz kpe, amelyen egyre inkbb tt maga a valsg, vilgosan a parousia-ra utal: erre kell szntelenl kszen llnia Krisztus kveti seregnek. Mert az visszajvetele kiszmthatatlan: ezt a tulajdonsgt fejti ki kt jabb kp, amelyek rendkvlisgkkel hvjk fel magukra figyelmnket, mint Jzus pldzatai igen gyakran. Az els az urra hsgesen s szntelenl vrakoz szolga pldzata: itt emltett jutalma a htkznapi letben elkpzelhetetlen, itt a valsg maga tetszik t a kp anyagn. Hasonlan a tolvajrl szl pldzatban is: nincsen olyan tolvaj, aki elre jelezn betrse idpontjt. De a mondanival ppen gy vlik slyoss, mert ppen ennyire elkpzelhetetlen az is, hogy brki, akr maga Jzus is bejelenthetn: mikor jn vissza az idk vgn mennyei dicssgben a fldre. – Pter krdse vezeti be az utols pldzatot: Jzus nem mondja ki, de a kppel rthetv teszi, hogy ami az elzkben mindenkinek szlt, azt most klns hangsllyal az apostolokra, s ezzel egytt minden idk egyhzi vezetire alkalmazva ismtli meg. Ismt rabszolgrl beszl, de ennek kiemelt munkakre van a hztartsban: gondoskodik a hz valamennyi rabszolgjnak eltartsrl (doulos – oikonomos). A h szolga most jutalmul a gazda egsz vagyona fltt rendelkez teljhatalm tiszttartv vlik. A pldzat folytatsa arrl szl, hogy az ilyen „gondnoki” beosztssal vissza is lehet lni, s az tlet, amely az ilyen magatartst kveti, megsemmist. Krisztus egyhza vezetinek szl az intelem: a rjuk bzott szolglatot, az ezzel jr lehetsgeket s befolyst a gondoskodsukra bzottak javra hasznljk-e fel vagy nz rdekeik, emberi szenvedlyeik s alantas hajlamaik rvnyestsre. A vezetk tlete mindig slyosabb, a vtek bntetse nem marad el, legfeljebb mrskldik annak esetben, aki nem tudatosan s kiszmtottan, hanem belts hinyban kvette el.

Luk. 12,49–53. Meghasonls az evangliumrt (Mt 10:34–36).

A Krisztus eljvetelrl szl tovbbi tants e krds krbe vg helytelen fogalmainkat igaztja helyre. A dicssgben rkez Messist Izrel a bkessg fejedelmeknt vrta, aki sok prbn tment npe hatalmt s fnyt lltja helyre. Az egyoldalan optimista vradalommal szemben Jzus arra mutat r, hogy a Messis a parousia alkalmval a csaldokat is megoszt, slyos vlsgokon t vezeti el npt s az emberisget a vgs nagy bkessgre. Ez azzal kezddik, hogy tzet bocst a fldre: itt viszont Keresztel Jnos gondolatait igaztja helyre. Jnos egyoldalan az tlet tzrl szlt, amelyben az istentelenek megsemmislnek. Jzus az emberisg tzzel val megkereszteltetsrl szl, mert nem az istentelenek pusztulst hajtja, hanem az az akarata, hogy mindenki megtrjen s ljen. Tudja, hogy Isten orszga teljessgnek kibontakozsa neki az letbe kerl, de ezen az ron is vllalja kldetst, st: clba tr engedelmessge jegyben ez a tvlat nem cskkent semmit szinte trelmetlen; g vgyakozsn sem.

Luk. 12,54–56. Az idk jelei (Mt 16:2–3).

Az intelem rtelme az sszefggsben a Mt-prhuzamhoz kpest megvltozik: az elbbi intelmet ismtli meg Jzus, a tmeghez fordulva. A termszetben jl tjkozd ember, aki bszke is erre a jrtassgra, knnyen nyugszik bele abba, hogy Isten vilgnak egy msik rszben teljesen tjkozatlan. Ez slyos meghasonlottsg jele (hypokritai), ezrt minden embernek az a feladata, hogy felismerje Isten cselekvsnek jeleit a vilg letben, megrtse tartalmukat, s igazodjk hozzjuk letfolytatsban.

Luk. 12,57–59. Megbkls tkzben (Mt 5:25–26).

Gyakorlati pldval vilgtja meg itt Jzus az elz intelmet. Az embernek Istenhez val viszonya s ennek fldi-emberi kvetkezmnyei (dikaiosyn) knnyen megtlhet dolgok. Az az ads, aki tisztban van helyzete remnytelensgvel, keresi hitelezjvel a megegyezst, mg lehet, hogy az adsok brtnbe ne kerljn, s gy szabadulsa kptelen feltteltl ne vljk fggv. Isten npnek is tudnia kell, hogy remnytelenl eladsodott Istennel szemben: ezrt addig kell keresnie vele a megbklst, amg nem ks, amg nem jtt el az tlet ideje, amg Krisztus knlja irgalmbl, kegyelmesen a megtrs lehetsgt. Persze, a kt mozzanat nem csupn a kp s valsg mdjn fgg ssze, hanem az Isten irnti magatartsnak az emberek irnti magatarts a kvetkezmnye is, ha Isten npe tisztzta Istenhez val viszonyt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!