//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Lk 04 - 08

Lk 04 - 08


Luk. IV. RSZ

Luk. 4,1–13. Jzus megksrtse (Mt 4:1–11; Mk 1:12–13).

A ksrtstrtnet bevezetse Mk-ra emlkeztet, a tovbbiakban azonban Mt-val mutat egyezseket, kevs eltrssel: ezek kztt legfontosabb a 2. s 3. ksrts sorrendjnek megcserlse. Ez minden esetre Lk tudatos vltoztatsa, s onnan magyarzhat, hogy mr forrsban is kzs a httere a ksrtstrtnetnek s az r imdsgnak: a ksrtsek sorrendje a Lk-fle imdsgforma hrom els krsnek megfordtott sorrendje (3. a kenyrkrs; 2. az Isten orszga-krs; 1. Isten nevnek megszenteltetse). A tbbi eltrs szemmellthatan stilisztikai s nyelvi „simts”, a szveg rthetbb ttelre. – A negyven az nneplyes teljessg szent szma: Lk szerint egy-egy negyven napos idszakkal kezddik (ksrts) s vgzdik (a Feltmadott megjelense Jzus messisi munkssga. Lk hangslyozza, hogy Jzus Isten Lelknek hordozjaknt, ltala jrja egsz lete tjt: gy tr vissza a Jordn melll, gy kszl fel negyvennapos bjttel nyilvnos fellpsre a pusztban, gy teszi felkszlst teljess prbattelvel a ksrt, a legvlsgosabb pillanatban, amikor bjtje utn ert vesz rajta az hsg. E hrom ksrtsben az rdg mindazt odatrja Jzus el, amivel Jzust s utna minden idk egyhzt hite szerint letrtheti Istentl kapott kldetse egyenes tjrl. Az els ksrtsben a pillanatnyi szitucihoz kapcsoldva s azt kihasznlva az heznek telt knl az rdg (vitathatatlan, hogy a javasolt md Jzusnak rendelkezsre llt), hogy ezzel Isten gretnek rvnyessgt cfolhassa. Jzus hite egy pillanatra sem inog meg, hanem vlaszban itt ppen gy; mint imdsgban ksbb, rvnyt szerez az ignek (Deut 8:3): s az vi egyedl Istentl hajlandk elfogadni „kenyerket”. A msodik ksrts a kereszten t a dicssgre vezet trl akarja letrteni Jzust: Izrelnek az a ksi vlekedse foglaldik szavakba az rdg ajkn, amely szerint a pogny vilgbirodalmak ura a stn. Azt a bitorl ignyt kti ssze hazug gretvel, de Jzus most is tudja a vlaszt: Isten igjvel veri vissza a ksrtt (Deut 6:13; Ex 8:3). Mg az elz ksrts elbeszlsben nem tnik ki, hogy hova „emeli fel” az rdg Jzust (a levegbe? egy magas hegyre? v. Mt-ban.), addig itt a helyet is pontosan megjelli Lk: a jeruzslemi templom legmagasabb s legszentebbnek tartott helye ez, ahova csak a papok mehettek fel. A ksrtsnek l gykere van a kor messisi vradalmaiban: errl a helyrl vrtk a Messis eljvetelt Izrel fiai, s, ilyenfajta mutats csodk grgetsvel lptek fel a hamis messisok. Miutn ktszer Isten igjvel vdte ki Jzus a tmadst, most a stn is ehhez az eszkzhz folyamodik: a Zsolt 91:11k. idzsvel tmasztja al a harmadik ksrtst. De Jzusnak az Atyhoz vl viszonyt, irnta val gyermeki bizalmt az sem ingatja meg, hogy a stn egybknt a legrzkenyebb pontot, Jzus istensgt rintette. A Deut 6:16-tal vlaszol, s ezzel vilgoss teszi, hogy az istensge ppen gy, mint npe. vlasztottsga csak Istennel teljes egysgben gondolhat el, sohasem gy, hogy ellene irnyul. – Az rdg visszavonul: az jabb magyarzk arra mutatnak r, hogy Jzus letben most, egszen a 22:23-ig, „stntalan idszak” kvetkezik.

Luk. 4,14–30. Jzus Nzretben (Mt 13:53–58; Mk 6:1–6).

A 14k. Jzus egsz galileai munkssgnak bevezetse, jellegt tekintve summrium (gyjt elbeszls). Az idrend hasonl Mk-hoz (1:14.21); s Mt-hoz (Jzus elhagyja Nzretet: 4:13), de Jzus messisi munkssgnak lre helyez egy tipikus s a tovbbiakban nyilvn tbbszr ismtld mozzanatot, amelyre ersen emlkeztetnek Pl hasonl zsinaggai tapasztalatai az ApCsel-ben. Ezt a mozzanatot Nzrettel kapcsolja ssze, mert gy vlik klnsen kiltv Jzus honfitrsainak dntse: hiszen ez a helysg az, amelyben ifjsgt tlttte, felnevelkedett Jzus. Amikor a zsinaggban (llva) felolvassa a prftai igt, amely az n. „szegnyek evangliuma” (zs 61:1k. a LXX utn szabadon; a megfogalmazs nyitva hagyja azt a krdst, hogy titokzatos vezets hatsra vlasztja ezt Jzus, vagy kikeresi), s azutn (lelve) magyarzatot fz hozz, akkor csak azzal a jogval l, amely a zsinagga valamennyi felntt frfitagjnak biztostva van (az armra fordts mozzanata kimaradt: a jelenet brzolsa minden korrektsge ellenre is tipikus). Jzus igemagyarzatt egyetlen jellemz mondatban foglalja ssze Lk: Jzus nmaga szemlyt lltja gy oda hallgati el, mint akiben az si gret beteljesedett. Hallgatinak az a kivltsg jutott osztlyrszl, hogy kzvetlen tani lehetnek ennek a beteljesedsnek, ahogyan flk hallatra hangzik el az az isteni hitel igehirdets is, amely felhvja erre a figyelmket. De a jelenlevk inkbb hisznek nmaguk emberi szempontjainak, mint Isten tetteinek s kijelentsnek: ellene mondanak Jzusnak (emartyroun aut negatv rtelemben: „ellene tanskodtak”), nem tudjk bevenni, hogy titokzatos szrmazs Messis helyett magukfajta ember, jl ismert fldijk hirdesse nekik a kegyelem igit, a messisi igehirdets tartalmt. Jzus beljk lt, s szemkre veti, hogy ha „csodkkal” hitelesten fellpst, akkor elfogadnk messisi ignyt. Hivatkozhatnak Kapernaumra, de alaptalanul teszik: ott azrt tett messisi jeleket, mert hittek benne; itt azrt vrnak jelt tle, hogy megkerlhessk a hit dntsnek kockzatt. Az szvetsgi hivatkozsok (1Kir 17:1; 18:1.9) elre vetik az ApCsel jl ismert motvumnak az rnykt: Isten elfordul az engedetlen nptl, az evanglium hirdetst s tetteinek vghezvitelt a pognyok kztt folytatja. gy utal Jzus arra, hogy a prftt azok nem szoktk elfogadni, akik emberkzelsgben vannak vele. Neki is szaktania kell szl vrosval (v. Mk 6:1kk.; Mt 13:53kk.), mert a nzreti zsinagga npe meg akarja kvezni igehirdetsrt. Jzus tantvnyai sorban nincsen is kpviselve Nzret npe, de Jzus a nzretiek gyilkos szndkt trelmbl nem engedi megvalsulni, mert nem jtt mg el az rja. Ellenfelei tehetetlenek, Lk brzolsa viszont annyira trgyszer, hogy azt sem sejteti: csods jelensgrl van-e sz vagy Jzus szemlyisgnek lenygz erejrl. Ennek eldntst olvasira bzza.

Luk. 4,31–37. Jzus Kapernaumban (Mk 1:21–28).

Kapernaumban, idben is kzvetlenl egymsutn trtnik a kvetkez ngy esemny. Nzret elhagysa utn ez a vros lesz Jzus lland lakhelyv (v. Mt 4:13): tudjuk, hogy mr elzetesen is volt vele kapcsolata. A sznhely ismt a zsinagga, itt tant Jzus szombaton, de tantst itt mr nem rszletezi Lk. Kapernaum laki mulattal figyelnek r (exeplssonto), mert isteni megbzats s er (exousia) garancijt rzik meg benne. Lk megszokott sorrendjben (msknt Mt!) az igehirdetst Jzus messisi cselekvse kveti: a zsinaggban jelenlev megszllott meggygytsa. A dmoni llek hiba prblkozik meg Jzussal szemben a leleplezs eszkzvel, a dnt tny az marad, hogy urra akadt benne, s meg kell htrlnia. Az eset tani megdbbenve keresglik a trtntek magyarzatt: magyarzatot ugyan nem tudnak adni, de a messisi jel hre elterjed az egsz krnyken. A 37. vers tartalma arra utal vissza, amit a 14. vers tartalma elre jelzett. A farizeusokkal val vita Lk-ban elmarad: az evanglium ellensgei Lk szemlletmdja szerint egszen msak, krnyezetnek az anyagi javakra, az emberi szmtsra pl magabiztossgban keresendk.

Luk. 4,38–39. Pter anysnak meggygytsa (Mt 8:14–15; Mk 1:29–31).

Simon, a ksbbi Pter mr elzleg kapcsolatban llhatott Jzussal: most meghvja csaldjhoz. A meghvs rthet: prftt, tantt, rabbit Izrelben tisztessg vendgl ltni, msfell a rabbik a betegeket is ltogattk. Pter anysa malriban szenvedhet, de Jzus r a betegsget okoz dmoni erk fltt: meggygytja a beteget, s ezzel visszaadja neki azt a lehetsget, hogy hivatst ismt betlthesse.

Luk. 4,40–44. Jzus sok beteget meggygyt (Mt 8:16–17; Mk 1:32–39).

A trtntek hrre este, a szombat elteltvel megindul a vros npe Jzushoz: betegeiket viszik hozz, s Jzus valamennyiket meggygytja. A dmonok tiszttalan bizonysgttelt Jzus hatrozottan elutastja s tiltja. Napkeltekor Jzus keresi a magnyt, hogy imdsgos kzssgben lehessen egytt az Atyval, de a kapernaumiak bizalma, lnk ellentteknt a nzretiek magatartsnak, marasztaln. Jzus azonban csalhatatlan biztonsggal mutat r a hit s az nzs hatrvonalra: akrmennyire rzik a kapernaumiak, hogy Jzusra vannak utalva, nem sajtthatjk ki maguknak. Gondolniuk kell arra, hogy Istentl kapott kldetse kvetkezmnyeknt nem kthet helyhez. Most Jdea zsinaggiban kell folytatnia messisi munkssgt, de kldetse ksbben, az egyhz kldetsben ugyangy nem lesz felttelekhez kthet s hatrok kz szorthat.

Luk. V. RSZ

Luk. 5,1–11. Pter elhvsa (v. Mt 4:18–22; Mk 1:16–20).

Lk-ban az els tantvnyok elhvsrl egszen ms termszet elbeszlst tallunk, mint a prhuzamokban: ez a forma Lk nll anyagnak forrsaira utal. Rokon az elbeszls a prhuzamokkal abban, hogy a dnt itt is Jzus elhv szava, semmi ms mozzanat nem jhet szmtsba Jzus s kveti kapcsolatnak sem ltrejttben, sem folytatdsban. Eltrs van abban, hogy az elhv szhoz itt egy messisi jel csatlakozik: Pternek minden emberi szmtst megcsfol gazdag halszata. A f hangsly termszetesen nem erre esik, ez csak felhvja figyelmnket a dnt mondanivalra: a Jzusban megmutatkoz kegyelem nagysgra. – Az 1–3. versbeli jelenet Mk 3:9 megfelelje: Jzus a Genezret-t (Lk-nl vlasztkos pontossggal nem „tenger”, hanem limn, a kisebb llvizekre hasznlt sz) partjn ll, halszokat lt a kzelben, amint halszat utn hlikat mossk, bekrezkedik Simon halszbrkjba, aki a halsztrsasg feje lehet (a tbbieket metochoi, koinnoi nvvel jelli Lk), s Jzussal mr kzelebbi kapcsolatban ll (ld. 4:38k.), kiviteti magt vele a tra, egy kiss tvol csak a parttl, s innen tantja a parton ll sokasgot. – Mg a tbbi halszt lthatan nem rdekelte Jzus jelenlte (Simon szavaibl kitnik, hogy az jszaka eredmnytelensge bnthatta ket), addig Simon eddig is kszsgesen llt Jzus rendelkezsre, st: tovbbra is ez trtnik. Br minden valamireval halsz tudja, hogy hibaval a prblkozs ebben az idben, s Simon is hangot ad ennek az ellenvetsnek, mgis a „rabbi” (Lk: epistats) irnti tiszteletbl enged kvnsgnak. Az eredmny megdbbent: a teremt Isten erejvel cselekv Jzus hatalmrl tanskodik (helytelen minden allegrizls, az „Evezz a mlyre!” parancs spiritualizl magyarzgatsa klnsen). Pter vlasza egyrszt helytelennek mondhat: hiszen ppen azrt van szksge Jzus kzelsgre, mert bns. De mgis ez a sz itt az egyedl helynval vlasz: Isten kegyelme csak megflemltheti az embert, s nem csoda, hogy Ptert Jzus magatartsa (nem pedig bnbnatra szlt prdiklsa!) mlyen megalzza, s bnbnatra indtja. Jzus elfogadja a bnvallst, a halszatban rsztvevi, eddig kznys-bosszs halszok megrendlst is szreveszi, elhvja Simont s (gy rtend Lk elbeszlse) vele egytt a kt Zebedeusfit. Eljvend hivatst eddigi foglalkozsbl vett kppel vilgtja meg eltte: ezentl embereket kell „fognia” (anthrpous eszgrn; zgrein ltalban „lve elfog”, gy a halszat szakszava is, de tvitt rtelemben – s itt ezrt beszdes a sz hasznlata – „foglyul ejt”; semmiesetre sem gy rtend, hogy Pter „emberhalszata” az emberek lelki erszakols tjn val rabulejtse: de gy sem, hogy e munkjban mostantl sikerrl-sikerre vezet az tja).

Luk. 5,12–16. Jzus meggygyt egy leprst (Mt 8:1–4; Mk 1:40–45).

A 4:43-hoz kapcsoldik vissza az jabb rszlet. A helyszn nincs kzelebbrl megjellve, a Jzushoz gygyulsrt knyrg beteg leprs (a betegsg termszetre nzve ld. a prhuzamos helyek magyarzatt). A tallkozs nem lehetetlen, mert Izrelben elklntettk ugyan a leprsokat, de a falvakbl nem tiltottk ki, st nagyon szigor felttelekkel a zsinaggai istentiszteleten is rsztvehettek. Mindenesetre a leprs nyltan megvallja betegsgt, Jzus pedig – hitt ltva – azonnal meggygytja. Izrel felfogsa szerint ilyen gygyuls csak isteni beavatkozsra trtnhetik, elzetesen megtrtnt bnbnat s bnbocsnat a felttele, teht maga a gygyuls ezek bizonytka is. Ilyen rtelm hozzfzssel ktelezi Jzus a gygyult beteget a Lev 14:1kk.-ben elrt ldozat bemutatsra: ez az ldozat Jzus isteni erejnek bizonytka a papok szmra, de ugyanakkor bizonytk ellenk is, mert k a betegsggel szemben tehetetlenek, a trvny csak a gygyult betegre nzve tartalmaz elrst. Mint annyiszor, Jzus most is tiltja a tettei krli „hrverst” a gygyult betegnek, de mgsem tudja megakadlyozni hrnek terjedst a np korben: tudja a legjobban, hogy milyen prbt jelent ez szemlyvel kapcsolatosan npnek. Mindezt azzal ellenslyozza, hogy maga visszavonul a nyilvnossg ell, huzamosabb idre (n hypochrn, igen j grgsggel), s szoksa szerint az Atyval keresi az imdsgos kzssget, hogy tovbbi munkira felkszljn.

Luk. 5,17–26. A bna meggygytsa (Mt 9:1–8; Mk 2:1–12).

Lk nem jelli meg a trtnet szfnhelyt ponttisan, csak Mk-prhuzambl tudjuk, hogy Jzus ismt Kapernaumban van. Jzus itt is tanit elszr, majd tantsa utn gygyt is „az r erejvel” (dynamis sajtosan a „csodatev er” szava is). Szavainak s tettnek tani kztt. farizeusok is vannak, azokrl a vidkkrl, amelyek messisi munkssgnak legfbb sznhelyei: ezeket nyilvn nemcsak az rdeklds viszi oda Jzushoz, hanem az a cl is, hogy hivatalbl megfigyeljk s elbrljk magatartst. A jelenet azt is jl jellemzi, hogy Jzushoz mennyire nehz odajutni, de aki igazn tallkozni akar vele, az mennyire nem ismer akadlyokat (Lk egybknt a helyszni adottsgok rajzt „lefordtja” grg olvasi szmra: a Mk-ban szerepl lapos vlyogtet helyett a grg vilgban ismeretes cserptetrl beszl). Jzus a bna (itt paralelymenos a szoksosabb paralytikos helyett, vlasztkosabb, nmelyek szerint orvosi szakkifejezs; mindenesetre ez is a bnasg mindenfle fajtjt jelli) szmra bnbocsnatot hirdet, amikor ltja azok hitt, akik mintegy „kzbenjrtak” a betegrt nla. Ez a szava ellenkezst vlt ki a krnyezetben lev farizeusokbl: bnt egyedl Isten bocsthat meg, ha ember nmagnak tulajdontja ezt a lehetsget, akkor istenkroml s hallra kell kvezni. Ehhez hozzjrul a farizeusok logikja, amelyen Jzus tlt, s visszjra fordtja. A bnbocsnat grete az ajkn nem res szbeszd, hanem a beteg gygyulsban bizonyul azonnal igaznak, mert a betegsg a bn tnete, a gygyuls pedig a bnbocsnat kvetkezmnye (Lk itt minden stilisztikai simts ellenre megtartja a jzusi szavak sajtos, a hagyomnyban szilrdan fennmaradt formjt, ld. a prhuzamokban). Az, ami a beteggel trtnt, az szvetsg messisi greteinek beteljesedseknt ll az esemny tani eltt. Ezek nem jutnak ugyan el a teljes megrtsig, de megdbbens vesz ert rajtuk, s mlyen elgondolkoznak.

Luk. 5,27–32. Lvi elhvsa (Mt 9:9–13; Mk 2:13–17).

Az elz elbeszls alapgondolatnak folytatsaknt az idben is kzvetlenl hozz kapcsold trtnet arrl tant, hogy Jzus a bnbocsnat ajndkozsban nem ismer korltokat. Ennek eljele volt mr Simon elhvsa, akiben olyan ember lett Jzus kvetjv, aki nmagt trvnyszegnek tallta. Lviben viszont olyasvalakit hv el legkzelebbi krnyezetbe Jzus, akit foglalkozsa miatt a kzvlemny egyrtelmen megvet s kitaszt Izrel kzssgbl. Ezt a gesztust betetzi azzal, hogy a Lvi rendezte vacsorn asztalkzssget, teht letkzssget vllal a Lvihez hasonlan megvetett s kitasztott emberek egsz seregvel. A tiltakoz farizeusoknak s rstudknak pedig arrl ad leckt, hogy kldetsnek Istentl akart tartalma nem a bn kvetkezmnyeknt fennll emberi helyzetek megllaptsa s lergztse, hanem a bn elleni harc, a bn ldozatainak irgalmas szv megsegtse s meggygytsa (a hygiainontes s dikaioi megjellsekben Jzus nem ironikus szhasznlattal l, ez mltatlan is volna hozz; csupn belemegy a farizeusok konvencionlis dikaios-fogalmba, s ennek metaforikus prhuzamt adja a testi egszsg emltsben).

Luk. 5,33–39. Jzus tantsa a bjtrl (Mt 9:14–17; Mk 2:18–22).

A prhuzamoktl eltren Lk ezt a beszlgetst kzvetlen kapcsolatba hozza az elzvel: a vita Lvi hzban, az asztal mellett folyik tovbb, az elbb felvetett krdsekrl. A bjt Jzus korban nem trvnyes elrsknt, de a magnkegyessg szilrd elemeknt annyira elterjedt, hogy a heti ktszeri bjtt mindenki kteleznek tartotta magra nzve. Jzus krnyezete Jnos tantvnyaitl eltren azzal keltett botrnkozst farizeusi krkben, hogy nem tartotta ezt a szokst. A szemrehny farizeusi krdsre Jzus azzal adja meg a vlaszt, hogy a messisi kor tlrad rmben lve nnepronts volna a bjtls, mert a bjtnek megvan az idszersge, s az vi szmra is eljn majd a gysz ideje, amikor „elvtetik kzlk”. A befejez kt pldzat azt teszi vilgoss, hogy a Jzusban eljtt j kor merben j tartalma radiklis dntst ignyel az embertl: toldozgatssal a rgibl sohasem lehet j, s rgi formkba az j tartalom nem ltztethet. Az ilyen ksrletek eredmnye csak annyi, hogy veszendbe megy az j, st, a rgibl is az, ami mg magban vve hasznlhat volna. A krdst az teszi nehzz, hogy aki a „rgiek” zhez szokott, az puszta knyelemszeretetbl nem kvnja az jat: az j melletti dnts nem emberi megfontolsaink eredmnye, erre csak Isten Lelke juttathat el.

Luk. VI. RSZ

Luk. 6,1–5. Kalsztps szombaton (Mt 12:1–8; Mk 2:23–28).

Tovbb folyik a vita Jzus s ellenfelei kztt Jzusnak a trvnyhez val viszonyrl: ezttal a szombat megtartsa vlik a vita tmjv. Botrnkozst nem az okoz, hogy a tantvnyok gabonafldn thaladva esznek a termsbl: Izrelben ez mint a trzsi birtokrendszer rvnyt erst szably fennllt; ki-ki ehetett brmely fld termsbl, ha thaladt rajta, csak magval nem vihetett belle. A szombatot azzal szegik meg az ltalnos felfogs szerint a tantvnyok, hogy a letps s a kimorzsols szombaton meg nem engedett munkt jelent. Jzus beszdes trtneti pldval vlaszol, s szavaiban az is benne van, hogy tantvnyai Dvidhoz hasonlan sajtos isteni kldetsben jrnak, Jzus kldetsben, akinek ppen ezrt mindent alja vetett az Atya, a trvnyt is, benne a kortrsai szemben legnagyobbat, a szombat-trvnyt is.

Luk. 6,6–11. Jzus szombaton gygyt (Mt 12:9–14; Mk 3:1–6).

Az sszefggs kveti a prhuzamokt, ez az elbeszls nem idi, hanem trgyi kapcsolatban ll az elzvel (nem ugyanazon a szombaton trtnik, mint amaz). A zsinaggban a sorvadt kez beteg lttn a farizeusok s rstudk – ismerve Jzust – elre szmolnak azzal, hogy a szombat ellenre gygytani fog, s ezzel az felfogsuk szerint megszegi a szombat-trvnyt. Jzus tisztban van gondolataikkal, de nem zavartatja magt „leskeldsktl” (paratreisthai a hivatalbl trtn megfigyelst jelenti). A gygytst megelzen feltett krdse lesen vilgt bele a farizeusi kegyessg sivrsgba: eszkbe sem jut, hogy akinek megvan az ereje s lehetsge a msik emberen val segtsre, pusztn a szombat miatt nem segt, az nem megszentelte, hanem kegyetlen kegyessgvel megszentsgtelentette a szombatot. Nem csoda, ha erre a hihetetlenl tiszta, tall, de les diagnzisra Jzus ellenfelei eszket vesztik, s a jzan rvek helyett – mert ezekkel nem boldogulhatnak – az erszak tjra igyekeznek lpni: akit kptelenek meggyzni, azt el akarjk tenni lb all.

Luk. 6,12–16. A tizenkt tantvny elhvsa (Mt 10:1–4; Mk 3:13–19).

Mg ellenfelei egyre veszlyesebben trnek letre, addig Jzus a velk folytatott vitk utn (az 5:17–6:11 t vitja a galileai idszak els nagy egysge) hosszasan imdsgos kzssgben van az Atyval: ennek helye Jzus ltalnos szoksa szerint „a hegy”. Nem vletlen, hogy ide szltja maghoz tantvnyait, akiket nmaga kldetsnek rszeseiknt ki akar kldeni (apostoloi). A tizenkettes szmnak eszkhatolgikus jelentsge van: az idk vgn teljessggel helyrelltand egsz Izrel trzseinek szent szma ez. De akiket gy kivlaszt, azok nem a hatalom vagy a kegyessg arisztokrati, hanem a np tipikus kpviseli: vmszed s zlta, rkk az eltrbe trekv s csendesen visszahzd, hangoskod s halkszav ember egyarnt elfordul kzttk, az emberi jellem s letkrlmnyek gazdag vltozatossgban vannak kpviselve kzttk, s nem Jzusnak valamilyen erszakos „uniformizl” trekvse teremt egysget, hanem az a kzs cl, amelyet eljk tz, az egyedli Mester kvetse, az kldetsben vl jrs.

Luk. 6,17–19. Jzus tant s gygyt (Mt 4:24–25; Mk 3:7–12).

A Mk-prhuzam az alapja a rvid rszletnek, amely az n. mezei prdikci bevezetse, de Lk elbeszlse megrvidl, a helyszn is megvltozik Mk-hoz kpest. Itt Jzus csak a tizenkettvel indul el a sksgra, a tmeg odalent vr r, prdiklsr s gygyt tetteire. Betegeik kzl kiemeli a megszllottakat, de a summriumszer elbeszls vgl teljesen ltalnostv vlik: Jzus isteni ereje minden beteget meggygyt.

Luk. 6,20–26. Kik a boldogok? (v. Mt 5:1–12).

A Lk-fle mezei prdikci hrom egysgre oszlik: az els rszlet kt ngymondatos szakasz, s ersen rokon a Mt-fle makarismos-okkal, viszont csak azok egyik felnek van itt megfelelje, mert a msik felk az elzk ellentteknt „jaj”-okat tartalmaznak, gy az egsznek a Mt-fle anyaghoz val viszonya igen problmatikus. A msodik egysg a szeretet parancsolathoz kapcsold jzusi szavakat tartalmaz (6:27–38), ebben is vannak rintkezsek a Mt-fle Hegyi Beszddel, de a klnbsgek is sokrtek, gy a kt beszd rszleteinek egymshoz vagy forrsaikhoz val viszonyt ismt problmatikuss teszik, A harmadik egysg a tantvnyok letformjra vonatkoz tants (6:39–46), ennek prhuzamai Mt-ban nem is a Hegyi Beszdben tallhatk. A zrpldzat (6:47–49) ismt Mt-beli prhuzamval rokon. Mindez arra enged kvetkeztetni, hogy Mt s Lk kzs forrsa mellett Lk-nak kln forrsa. is lehetett (esetleg a szbeli hagyomnyban): gy rthet az, hogy a rszletekben mutatkoz eltrsek mellett a Hegyi Beszd s az n. mezei prdikci tartalmi tekintetben rokon: ez egyttal az evangliumok anyaga hagyomnyozsnak termszetre is fnyt vet. – Az els egysg teht a makarismos-okkal kezddik (a formulra nzve v. Zsolt 1:1): Jzus boldogoknak nyilvntja azokat, akiknek letre a szegnysg, az hezs, a knnyeket fakaszt bnat s az szemlyrt tmadt ldzsek slya nehezedik. Nem letknek ezek a terhei teszik ket boldogg, hanem azrt „j nekik”, mert Jzusban eljtt a Szabadt szmukra, aki eddigi sorsukat visszjra fordtja: Isten orszgnak rkseiv teszi ket, vigasztalst s rmt ad nekik nagy bsggel, kitasztottakbl s megvetettekbl jutalmazottakk, a prftk rkstrsaiv teszi ket. „J nekik”, mert letsorsuk olyan lelki magatartst rlel meg bennk, amely fogkonyakk teszi ket a Szabadt ajndkainak h hajtsra s boldogt elfogadsra, ellenttben azokkal, akik fldi gazdagsgban, anyagi javak bsgben, evilgi rmk hajszolsban s emberek eltti npszersgben kerestk letk tartalmt. Ezek „elvettk jutalmukat”, s Isten orszga rendjben, Isten igazsgossga rtelmben, az sorsuk visszjra fordul: gazdagsgukat vigasztalan let, bvelkedsket hezs, rmket srs s szomorsg, az emberek kztt lvezett tekintlyket Isten elvet tlete, a hamis prftk sorsban val rszeseds vltja fel. Ez az a stt httr, amely mg nagyobb fnnyel ragyogtatja fel elttnk a boldogok boldogsgt.

Luk. 6,27–38. A szeretet parancsa (Mt 5:38–48; 7:1–2).

A mezei prdikci msodik rsze a szeretet parancsnak jzusi rtelmezsrl ad tantst gy, hogy ennek a parancsnak az igazi tartalmt a legszlssgesebb esetben, az ellensg irnti szeretet magatartsn s ktelezettsgn szemllteti. – A „jaj”-ok utn kln hangslyt tesz Jzus arra, hogy azokhoz szl, akik hallgatjk, s parancsa voltakppen kzvetlenl a 22. versben emltettekre irnyul. A parancsokbl az tnik ki, hogy a mi magatartsunk nem az emberek irntunk tanstott magatartsra vlaszol, hanem Isten szeretetre: ezt a szeretetet szemlyvlogats nlkl sugrozza tovbb az emberekre. Az ellensgeskedsnek, gylletnek, tkozdsnak s bntalmazsnak nem az szab hatrt, nem az tartztatja fel, ha hasonlval viszonozzuk: szeretet, jsg, lds s imdsg azok az erk, amelyek meglljt parancsolnak nekik. Vilgos, hogy ezek a szablyok Jzus tantvnyainak, az egyhz tagjainak az erklcst szablyozzk. Azokt azonban minden idkre szl rvnnyel, nem csupn egy rendkvli korszak rendkvli parancsai formjban. Ebben az rtelemben folytatja parancsait Jzus, s Lk ismt „lefordtja” ezeket pogny-keresztyn olvasinak: Mt-val ellenttben nem a peres gyek alkalmval tanstand magatartsrl szl, hanem az emberi egyttls terletn lpten-nyomon elfordul lehetsgekrl. Ezrt nem jobb s bal arcrl beszl, csak egyikrl s msikrl, ezrt kezdi Mt-val ellenttben a felsruhn s folytatja az alsn (v. a Mt-prhuzam magyarzatval!). gy szl a klcsnads kszsgrl, s gy tiltja a jogos kvetels tmasztst is, mert a szeretet lelkvel ellenttben ebben is az erszak indulata jutna bennnk szhoz. Az aranyszablyt, amely egybknt negatv s pozitv formban egyarnt ismers kzmondsos fordulat a kor irodalmban, Lk ismt nemcsak Izrel fiaira korltozza (msknt Mt 7:12., a trvnyre s a prftkra utalva), hanem kiterjeszti minden emberre, aki Isten orszgnak „j igazsgt” kteleznek fogadja el nmagra. ppen arra mutat r ehhez kapcsoldva, hogy ez az j igazsg nem emberi lehetsg, mert a viszonzs helybe az ellegezs gesztust teszi, ehhez pedig minden emberi erfeszts kevs: erre csak abbl a szeretetbl telik, amellyel Isten „elbb szeretett minket”. Kegyelem s jutalom a gymlcs, amelyet ez a magatarts megterem, s a mennyei Atya jr elttnk ezen az ton irgalmassgval, amelynek kirasztsra az emberek kztt minket vlasztott ki eszkzl. Ez a jutalom nemcsak a vgs tletben jut osztlyrsznkl: Jzus flrerthetetlenl gri, hogy tlkezs s krhoztats nlkli, megbocstsra ksz magatartsunk mr itt a fldn tformlja embertrsainkhoz val viszonyunkat ppen gy, mint az k hozznk val viszonyukat. gy, s csak gy vltoztathatja s vltoztatja is meg Isten npe az emberek vilgt: ms t nincsen.

Luk. 6,39–46. Pldzatok Jzus kvetinek magatartsrl (Mt 7:3–5.15–23).

„Vak vezet vilgtalant” – a nlunk Jzus tantsbl elltalnosodott kzmonds Jzus korban is kzismert szls volt: Mt a farizeusokra korltozza az emltst, Lk a tantvnyokra, ltalban pedig minden idk egyhzra rti, mindenesetre a Mt-ban is tallhat gondolat tovbbviteleknt. Izrelnek sem „llt jl” a msok irnti vak, st: elvakult gg. Mg kevsb akkor a pognyokbl lett keresztyneknek, mg ha azzal hitegetnk is magukat, hogy nem Izrel vtknek a folytati. Akik ilyen llekkel vllalkoznak msok vezetsre, maguk is elpusztulnak, msokat is pusztulsba visznek. Minden idk vezeti eltt Jzus maga ll ott ezzel az intssel s az egyedl helyes, mert alzatos s irgalmas magatarts pldjval. Igaz; hogy a tantvny nem szrnyalhatja tl soha Mestert. De ppen az irgalmas szeretet tern az sem lehet cl, hogy kpmutat szernykedssel mindenron el akarjon maradni tle. Mindez azrt kap erteljes hangslyt, mert az egyhzban – a konkrt gylekezetben – mindenkire r van bzva a msok nevelse. Ha ebben a szolglatban gy prblunk megllni, hogy msok vtkeit felnagytjuk, magunkit pedig emlts nlkl hagyjuk s palstoljuk, akkor Isten kmlet nlkl mutat r a valsgos helyzetre, az igazi „nagysg-viszonyokra”, amelyek ppen az ellenttt jelentik a mi rtkelsmdunknak, ahogyan a szlka s gerenda ugyancsak kzmondsos fordulata rmutat. – Mindezek summja az; hogy kls ltszat szptgetse, valamilyen formlis keresztyn magatartsra val igyekvs semmit nem old meg: egyedli megolds a teljes egzisztencia megvltozsa, a megtrs s jjszlets lehet. Az utols pldzat arrl szl, hogy Istennek tetsz cselekedetei csak az j embernek lehetnek: a legszebb s legkeresztynibb szavak is hibavalk, ha nem bels megoldottsgunk kifejezi, s csak slyosbtjk tletnket.

Luk. 6,47–49. Aki ksziklra pt (Mt 7:24–27).

A zrpldzat a Mt-prhuzammal ellenttben folyamatban mutatja be a hzptst, elhagyja az pt kln jelzvel val minstst, nem a jvre, hanem a jelenre van vonatkoztatva, s a kpanyagot ismt „lefordtja” a grg viszonyok nyelvre. Tartalma szerint Jzus kvetinek magatartst a hallgats, a szls s a cselekvs tretlen egysgben foglalja ssze: ez lehet letnk egyedli szilrd alapja.

Luk. VII. RSZ

Luk. 7,1–10. A kapernaumi szzados szolgjnak meggygytsa (Mt 8:5–13).

Mt-tl eltren Lk-ban kzvetlenl a mezei Prdikcihoz csatlakozik a pogny centurio szolgjnak meggygytsrl szl elbeszls. Lk ismt j vonst visz bele ebbe: a zsid vnek viszik Jzus el a centurio krst, s azzal tmasztjk ezt al, hogy bizonysgot tesznek errl a pogny katonrl: a zsidk irnti embersges magatartsban megnyilvnul kegyessgrl, amelynek bizonysga mr maga az a tny is, hogy csupn egy rabszolga az, aki ennyire „becses” a centurio szemben, s akinek gygyulsrt Jzushoz fordul. Kegyessgnek, helyesebben a belle foly alzatnak jabb jelt adja ez az ember akkor, amikor Jzus vonakods nlkl elindul a hzhoz, de egy jabb kldttsget meneszt elbe, s olyan szavakkal zen Jzusnak, amelyek kegyessge s embersge mellett Jzus irnti felttlen hitnek, hatalmban val korltlan bizakodsnak jelt adjk. nmaga hivatsnak krbl vett kppel kri Jzust: ne fradjon, ne menjen el hzba, mert erre mltatlannak tli magt. Intzkedjk csupn „szban” (alla eipe log: a logos a hasznlt kp krn bell szinte „veznysz”), hiszen a dmonvilg tagjai flttlen engedelmessgre vannak ktelezve irnta, gy ilyen termszet beavatkozsa a kvnt eredmnnyel fog jrni. Jzus csodlkozst kifejez vlasza Izrel irnt nem elutast; mint Mt-ban („Izrelben nem talltam ilyen hitet”), hanem csak fokoz Izrelhez kpest (oude en t Isral… „mg Izrelben sem talltam ekkora hitet”). Az elbeszls a szolga meggygyulsnak megllaptsval vgzdik, s a centurio Jzussal val szemlyes tallkozsnak elmaradsbl add feszltsg-cskkensrt Jzus tvolbl, puszta szavval vgzett gygytsnak valban rendkvli sly tnye krptol.

Luk. 7,11–17. A naini ifj feltmasztsa.

A rszlet Lk nll anyaghoz tartozik; az elz elbeszlshez viszonytva fokozs (Jzus nemcsak a betegsg, hanem a hall fltt is r), msfell trtneti motivlja Jzus ama vlasznak, amelyet Keresztel Jnos vele kapcsolatos krdsre ad (22. v.). A trtnet sznhelye Nain (Nzrettl dlkeletre kb. 15 km-nyire). iderve Jzus mindjrt a vroskapuban temetsi menettel tallkozik szembe: az ifj az imnt halhatott meg, mert a kivitel (exekomizeto a temetbe val kiszllts szakkifejezse) kzvetlenl a hall belltt kveten szokott megtrtnni (ennyiben az elbeszls fokoz jellege mellett is kevesebbet mond egyelre, mint Lzr feltmasztsa a Jn 11-ben). Az elbeszls hangslyozza, hogy az anya zvegy, s egyetlen tmasza az elhunyt fi volt (a motvumra nzve v. 1Kir 17; 2Kir 4 elbeszlseit, Ills s Elizeus halott-feltmasztsait: ez a prhuzam Jzust az szvetsg prfti mell, st fl helyezi). A srva gyszol anyt Jzus elszr lecsendesti, azutn a legvalsgosabb mdon megvigasztalja: az ifj feltmasztsval visszaadja elvesztett egyedli tmaszt. Az eset tani Isten kzelsgnek flelmben ismerik fel Jzus szemlynek pratlan jelentsgt, s Jzus hre feltartztathatatlanul terjed Jdeban (Palesztinban) s krnykn.

Luk. 7,18–35. Keresztel Jnos krdse s Jzus vlasza (Mt 11:2–19).

Keresztel Jnos s Jzus viszonyt mutatja be itt Lk, mindkettejk oldalrl; vgl pedig mindkettjk szemlyt egy magasabb egysgben helyezi egyms mell: Isten tervnek az sszefggsben. Jnos tantvnyainak beszmolja utn Jnos krdse s Jzus erre adott vlasza kvetkezik elszr (18–23), majd Jnos tantvnyainak tvozsa utn Jzus a tmeg eltt tesz bizonysgot Jnosrl (24–30), vgl Jzus tulajdon kortrsait jellemzi hozz s Jnoshoz val viszonyuk tekintetben (31–35). – Jnos a fogsgbn tantvnyai tjkoztatsra van utalva, s ennek alapjn kldi ket vissza Jzushoz a jellegzetes krdssel. Ktsgtelen, hogy ebben a krdsben bizonyos ktely szlal meg: vajon ez a Jzus lehet-e az, akirl igehirdetshen gy szlt, ahogyan tette. De az is vilgos, hogy bizalom van benne Jzus irnt: klnben nem hozz klden tantvnyait: gy megszlal benne Jnosnak arra val kszsge is, hogy Jzus vlasza alapjn kiigaztsa nmaga eddig alkotott Messis-kpt. Jnos tantvnyai munkban talljk Jzust (ez a vons elt Mt brzolstl): rszint e munkira, rszint korbbi gygytsaira, halott-feltmasztsra s evanglium-hirdetsre hivatkozva adja meg a krdezknek Jzus a vlaszt. Szemlyben s munkssgban si gretek teljesednek be, s boldog az, aki ktelkeds nlkl – vagy inkbb: ktelyeit legyzve – ismeri fel benne Isten kldttt. – Ha valaki azt hinn az elhangzottak alapjn, hogy Jzus vlasza elmarasztalja Jnost krdsrt, annak az elkvetkezk sorn fel kell ismernie slyos tvedst. Jzus pontosan tudja, hogy hova kell tennie Jnos krdst, s pontosan tudja azt is, hogy miben van Jnos szemlyisgnek pratlan rtke. Akik valamikor azzal kezdtk, hogy kimentek hozz a pusztba, azok jl teszik, ha emlkezetkbe idzik szemlyes lmnyeik alapjn az tkszt jellegzetes alakjt. Megingathatatlan jellem, clja fel kvetkezetesen halad ember Jnos; akit emberi szempontok – rdek, a hatalom nyomsa – nem trthetett le tjrl: ennek ksznheti, hogy nem Herdes udvarban, hanem a tetrarcha brtnben li utols napjait. igazn nem az emberek tetszst kereste: egyetlen clja, amely teljesen betlttte lett, az volt, hogy kortrsai figyelmt rirnytsa az Eljvendre. A prftk vilgban ktsgkvl a legnagyobb: nem adatott meg senkinek, hogy a Messisrl abbl a kzelsgbl szlhasson, amelybl szlt. De Isten orszgban megelzi t az a nemzedk, amelynek mutatta az utat az Eljvendhz. Jnosnak Jzus ltal is elismert emberi nagysga szksgszeren eltrpl az jjszlets adta j let isteni lehetsge s valsga mellett. Ezrt klnsen megdbbent az, hogy Jzusnak gy kell beszlnie npe hivatalos kegyeseirl, mint akik kemnyszvsgk miatt kirekesztettk magukat ebbl a lehetsgbl; mg npk elvetettjei, a senkik, a „massa perditionis”, a kzvlemny eltkozottjai megtettk Jnos fel azt a lpst, amely Jzushoz vezetett. – Egy tall kppel zrdik Jzusnak Jnosrl adott vlemnye: kortrsait a makacs gyermekekhez hasonltja, akik srtett s duzzog szeszlykben htat fordtanak pajtsaiknak, brmilyen jtkba hvjk ket („lakodalmas” s „temetsdi” a kt emltett jtk). Jnos aszktikus letet lt, azrt nem kellett nekik. Jzus nem lt aszkta mdra, szemre is vetettk neki, s tle ppen ezrt fordultak el. De az igazi blcsessg rvnybl nem von le semmit az, hogy sokan elvetik: mindig vannak, akik befogadjk, s ezek letbl igaznak bizonyul. Amikor a hivatalosak elzrkznak, Izrel elvetettjei, a mltatlanok megvalljk Isten blcsessgt, igaznak tartjk az ltala felknlt utat.

Luk. 7,36–50. A bns n megkeni Jzus lbt.

Mt 26:6–13 s Mk 14:3–9 riz ugyan egy megkenetsi trtnetet, de ezek prhuzama inkbb Jn 12:1–8-ban tallhat, mert valamennyien Jzus kzeli hallra utalnak, mg ez a vons az itteni elbeszlsbl hinyzik. A helyzetet a hagyomny kettgazsa magyarzza, ilyesmivel tbbszr is tallkozunk: Lk ezt a formt nll anyagnak forrsaiban tallhatta, a msikat viszont azrt mellzte, mert indokolatlan dublettnek rezte. – Az elbeszlsbl az tnik ki, hogy Jzus nem ll les ellenttben a farizeusokkal: egy farizeus meghvsra elmegy hozz, s vendgeknt asztalhoz l vele (kateklith az kori tkezsi mdra utal: alacsony asztal mellett, kereveten, fekv helyzetben tkeztek; gy rthet az asszony elhelyezkedse Jzus lbnl). Szoks szerint hre megy a nevezetes vendgnek, s sokan megfordulnak a vendglt hznl: ilyenkor azt sem szltottk mg, aki egybknt nem lett volna kvnatos vendg a hznl. gy jelenik meg a hznl a helysgben bns letmdjrl ltalnosan ismert asszony; bnbnata s Jzus irnti odaadsa szertelen gesztusokra indtja: knnyeivel ntzi, hajval szrtgatja Jzus lbt, majd kincset r kenettel rasztja el. A farizeus csendben, de mlyen rosszalj a, hogy Jzus nem utastja vissza ezt a tolakod kzeledst, rabbi ltre tri, hogy n, mghozz egy ilyenfajta n rintse. De Jzus olvas a gondolataiban, s kornak tantihoz hasonlan pldzattal eszmlteti r a finnys kegyest „elklnl” magatartsnak embertelensgre. Az asszonynak sok bne bocsttatott meg, ezrt nem brja fkentartani magt szeretetnek kinyilvntsban (hoti gapsen poly a ktsznak sajtos, a kvetkezmnyeshez kzelll rtelmben). Csodsan szrnyal, klti szavakban von prhuzamot Jzus a tiszteletadsban is mrtktart farizeus zrkzottsga s a bnbocsnatra vlaszol hla jegyben cselekv asszony kitr, gttalanul rad szeretete kztt. Megrtjk: mirt mennek be a vmszedk s a parzna nk a farizeusok eltt (s helyettk) Isten orszgba: ott csak annak van helye, aki a bnt bocst Krisztust ilyen „fktelenl” tudja szeretni. Jzust krnyezetnek dbbent s mltatlankod krdse sem zavarja: a feloldozs igjvel bocstja el az asszonyt.

Luk. VIII. RSZ

Luk. 8,1–3. Jzus ni kveti.

A rvid rszlet, Jzus galileai munkssgrl adott sszefoglal adatval, a kvetkez pldzatos tantsok bevezetse. Az evanglium szolglatban jr a tizenkettvel, de a korabeli rabbikkal les ellenttben nket is hvott el lland ksril. Nyilvn tiltakozs ez a frfiak s nk Izrelben szoksoss vlt, egszsgtelen megklnbztetse ellen, amely Isten parancsolatainak tves rtelmezsn alapszik. Ezek az asszonyok maguk is bizonysgai Jzus betegsg s dmoni erk fltti hatalmnak: valamennyiknek egszsgket adta vissza (a magdalai Mrira vonatkoz megjegyzs betegsgnek slyossgra vall; Chuza v. Chuzas Herdes udvari tisztviselje, nyilvn jmd ember). Szolglatuk nem kizrlag ni munka ugyan, de az asszonyokat figyelmes gyngdsgk klnlegesen alkalmass teszi r. Az evanglium l erejt mutatja az, hogy Mrival ksbben gy tallkozunk, mint a feltmads els tanjval, s Johanna is szerepel a hsvti trtnetben (Lk 24:10).

Luk. 8,4–15. A magvet pldzata (Mt 13:1–23; Mk 4:1–20).

A pldzatbl (4–8) s magyarzatbl (11–15) ll rszlet kt fele kztt a 9–10 rvid tvezetsben a pldzatos tants jelentsgrl ltalban szl Jzus. Lk elbeszlse fknt Mk-ot kveti, rendkvl tmr s kifejez, ugyanakkor tisztbb s vlasztkosabb grgsggel r, mint Mk. A pldzat kerete is ms, mint a prhuzamokban: Jzus letnek egy korbbi szakaszba helyezi el a pldzatos tantst, mint amazok. Vrosrl vrosra kveti npes hallgatsga, s most „pldzatos formban” (en parabolais, a hb. ml megfelelje, ld. Mt 13:1kk. magyarzatban) tantja ket. Lk is bevezets nlkl adja a pldzatot (elmara da homoia estin v. hmoith he b. t. theou), s a kpanyag alapja itt is a galileai fldmves np eltt jl ismert fldmvelsi md, az ottani talajviszonyok. Lk azonban kevsb ragaszkodik ehhez az alaphoz: szoksa szerint ltalnosabban fogalmaz, gy olvasi fkppen annyiban rtik a pldzat kpeit, amennyiben hasonl viszonyokat maguk is ismernek. Mk–Mt vltozatval ellenttben mindenesetre elmarad itt a folyamat rszletezse (ikmas „talajnedv” az jszvetsgben csak itt; sajtosan lukcs megfogalmazs az en mes akanthn is; vgl jszvetsgi hapax legomenon a symphyeisai „egytt felnvekedve”, nem „sszenve”). A tantvnyok krdse olyan, mintha csak erre a pldzatra vonatkoznk, Jzusnak azonban arra ad alkalmat, hogy egsz igehirdetsre nzve mondjon el valami nagyon fontosat. A pldzat mindenkit talny el llit, mindenkinek krdst tesz fel: prbra teszi az embert. Van, aki elmegy mellette, van aki keresi a benne rejl sszefggseket, s tanul belle. Ezt a sajtossgt hasznlja fel Jzus arra, hogy prbra tegye Isten npt Isten orszga irnti fogkonysga tekintetben. A helyes reagls nem az rtelem, hanem a teljes emberi egzisztencia dolga, s ppen mint ilyen, Isten titka. ppen errl beszl maga az imnti pldzat is: a prhuzamok lnyeges vonsainak megtartsval az els idk egyhznak misszii tapasztalatai jutnak szhoz. Ezekben tkrzdik Isten orszgnak az a vonsa, hogy szolglatban tkozl bsggel rad az ige, sorsa szinte ijeszt mrtkben van kiszolgltatva a mostoha krlmnyek prbra tev erejnek, de a fogkony szvekben j helyre hullott magvets olyan termssel fizet, hogy az ige hirdetsben meg-meglankad szolgk csak ezt mondhatjk: rdemes vgezni ezt a szolglatot, mert nem kell flteni Isten orszgnak gyt az emberek vilgban.

Luk. 8,16–18. A lmps pldzata (Mk 4:21–25).

Az jabb pldzat itt szorosabban kapcsoldik az elzhz, mint Mk-ban (Mt az anyag rszeit ms sszefggsben adja), stlusra is igen szp grgsge jellemz, szemben Mk vulgris, kiss darabos mondatfzsvel (kl. 17. v.). Az ige hallgatsnak gondolatkrben marad a tants: az Isten igjt hallgat ember letben az ige nyomn vilgossg tmad. De aki a meghallott igt magba akarja zrni, el akarja rejteni, az gy jr, mint aki a meggyjtott mcsest elrejti, pedig ennek az a rendeltetse, hogy lssanak a fnyben azok, akik eltt megvilgthatja az utat, ha csak valaki botor mdon meg nem akadlyozza ebben. Klnben aki brmilyen meggondols alapjn rejtegeti letben Istentl kapott javait, az embereket megtveszthet, de Istent nem tvesztheti meg: az tletben minden nyilvn valv lesz (v. 2Kor 5:10). Ezzel az intssel hvja fel Jzus az, ige meghallgatsbl s befogadsbl ered felelssgnkre figyelmnket: aki felels mdon vonja le a kvetkeztetst abbl, hogy lete gazdagon megajndkozott let, az egyre jobban meggazdagszik. Aki rosszul gazdlkodik javaival, annak minden gyvlt „lelki kincse” puszta ltszatt foszlik szerte Isten igazsgos tletnek slya alatt (ho dokei echein „kisimtja” Mt–Mk les paradoxijt).

Luk. 8,19–21. Jzus igazi rokonai (Mt 12:46–50; Mk 3:31–35).

A Mk-fle sorrendet megfordtva, kzvetlenl a pldzatos tants utn, ugyanannak a hallgatsgnak a jelenltben hangzik el Jzus jabb tantsa. Mk 3:20k.-bl megtudjuk, hogy mi teszi szksgess a csald s Isten orszga kztti vlaszts krdst. Lk ltalnosabban beszl arrl, hogy ez a krds ott vetdik fel, ahol a csald akadlly vlik az Isten orszghoz val tartozsban. Ezt a krdst veti fel az szemlyre nzve csaldja (anyja s fitestvrei: Jzsef valsznleg nem is l mr, nzreti ntestvreit pedig nem emlti itt Lk): ezrt nem vllalj a itt velk a kzssget. Igazi „hozztartozihoz” fordul helyettk: Isten igjnek hallgatihoz s cselekvihez. – Persze, arra is gondolnunk kell, hogy a testi rokonsg sem akadly a Jzushoz val hozztartozsban: Jzus csaldjnak tagjait ott talljuk az sgylekezetben, miutn Isten Lelke megvilgostotta ket, s Jzusban k is felismerik, elfogadjk Megvltjukat.

Luk. 8,22–25. A tenger lecsendestse (Mt 8:23–27; Mk 4:35–41).

A kvetkez hrom elbeszls Mk-tl eltren elszakad az elztl: itt csupn egszen ltalnos idmeghatrozst kapunk. Mt-val val rokonsga itt is szembetl, nyelve szabatosabb, elbeszlsmdja tmrebb s kifejezbb a msik kettnl. – A tls partra teend t okrl vagy cljrl nem esik sz, de kevssel az elinduls utn veszlyes helyzet alakul ki a hajban. A galileai halszok rettegett ellensge, a viharos forgszl pillanatok alatt tmad: a sz teljes rtelmben „lecsap” a krnyez hegyekbl a tra, s komoly letveszedelmet jelent. A jelenet rajza mindvgig hihetetlenl eleven s feszltsggel teltett: Jzus alvsa prbra teszi a megrmlt tantvnyokat, srget szval keltegetik Jzust, Jzus viszont valsggal a pillanat trt rszei alatt csendesti le a termszet lzad erit. Sokkal enyhbb szval, mint Mt–Mk, tantvnyai szemre veti hitetlensgket: ez a figyelmeztets eszmlteti a tantvnyokat a trtntek igazi cljra s rtelmre. A tantvnyok dbbent krdse teljessggel rthet: erre a krdsre vannak hivatva vlaszt adni a kvetkez elbeszlsek.

Luk. 8,26–39. A gadarai megszllott meggygytsa (Mt 8:28–34; Mk 5:1–20).

Lk elbeszlse tovbb is Mk nyomn halad, jelents stilisztikai korrekcikkal, ezttal tartalmban is szelidtve adja lnyegben a Mk-bl ismert anyagot (a 29. v. helyzete is megvltozik a Mk 5:4–5-hz kpest). A fldrajzi adat mg kevsb ttekinthet, mint Mk-ban: Lk aligha ismeri a helyszint. A hrom vltozat kzl (Gergeza, Geraza, Gadara) a legvalsznbb Gadara, a Dekapolisz nev hellnista vrosszvetsg egyik vrosa, amelynek partvidke a tig nylik, maga a vros mintegy 5 km-nyire dlkeletre van a ttl, valban Galileval tellenben, a krnyk a lersnak is jl megfelel. A megszllott kzveszlyes, dhng elmebeteg: nem tr magn ruht, kerli az emberek trsasgt s srboltokban lakik: ezek Izrelben klnlegesen tiszttalan helyeknek szmtottak. A beteg nyomorsga annyira kilt, hogy Jzus minden elzmny nlkl parancsol a dmonnak: menjen ki a megszllottbl. A dmon azonban megretten Jzus ltala ismert erejnek hatsa alatt, amely mr eddig is szmtalanszor megmutatkozott gygytsaiban. Tudja, hogy Jzusnak hatalma van fltte, joga is van a parancsolsra, de fl attl, hogy Jzus parancsa egyszer s mindenkorra elzrhatja elle az rts, nyugtalansg-kelts s emberi lelkek foglyulejtse, st elpuszttsa tern eddig „lvezett” lehetsgeit. Ezrt tiltakozik, s ezrt akar „prbeszdbe” kerlni Jzussal. Jzus belemegy ebbe, de egy pillanatra sem alkuszik; a prbeszd kezdetn a dmonok szokott fegyvert fordtja a tiszttalan llek ellen: leleplezi szemlyisgnek titkt. gy tnik ki, hogy a beteg llapota azrt olyan slyos, mert dmoni lelkek egsz serege tartja hatalmban (legin: maga a nv a diagnzis, s ezt a dmonok egyttese mondja ki!). Jzus mrhetetlen flnye mutatkozik meg abban is, hogy eleget tesz a kiztt dmonok krsnek: a kzelben lev disznnyjba engedi ket. k ugyan ezt a kmlet gesztusnak fogjk fel, de Jzus a maga sajtos cljra hasznlja fel. Prftai jelt tesz akkor, amikor a tiszttalansg megtestestjnek szmt llatokat. tengedi a dmonoknak, s ezzel megpecsteli sorsukat. A pogny krnyezet vlaszts el van lltva, s Lk-ban az alternatva klnsen les: az embersg s az anyagi rdek a kt lehetsg. A disznpsztorok tjn rteslnek a vros laki a trtntekrl, az eredmnynek szemtaniv is lesznek hamarosan, de dntsk egyrtelmen elutast Jzus messisi programjval kapcsolatban: inkbb az anyagi javak maradjanak psgben, mintsem ilyen ron egy honfitrsuk gygyulst hajtank, vagy ennek tudnnak rlni. Jzus mg. a gygyult beteget igaztja tba: rmutat arra, hogy most akkor kveti t igazn, ha nem engedi ennyiben maradni a dolgot, hanem tettnek tanjv lesz vi kztt. Azzal vgzdik az elbeszls, hogy magunk eltt ltjuk az egykori beteget, amint elindul a Jzustl kapott parancs alapjn nem knny tjra: hirdetni az evangliumot a maga szemlyes tapasztalataknt – npe kztt.

Luk. 8,40–56. A vrfolysos asszony meggygytsa. Jairus lenynak feltmasztsa (Mt 9:18–26; Mk 5:21–43).

A kt elbeszls a hagyomnyban is egytt szerepelt: nyilvn hiteles trtneti emlkezs csapdik le benne. Mt kln ton jr, Lk sem ad tbbet nla: vltoztatsai a Logira utal tudatos mdostsok. – A helyzet vilgos: Jzus visszatr tantvnyaival Galilea nemrg elhagyott fldjre, a kzelebbi helyszn alighanem Kapernaum. Jairus is, a beteg asszony is nyilvn hallott mr Jzus gygytsairl: mindkettejk krse a lehetetlensg hatrt srolja, s ezen a ponton mindkettejk hitnek ki kell llnia a vgs prbt is. Mindenesetre a feszlten vrakoz s Jzus jttn ujjongva rvendez tmeg jelenlte a „meleg” httr az elbeszls mgtt. A helysg zsinaggjnak vezetje, akinek sajtos hang s a trtnet tartalmval sszecseng nvt is megrizte a hagyomny (hb. j’r „megvilgost”, jcr „feltmaszt”), a legmlyebb alzatot kifejez formban adja el krst, amelyrl maga sem titkolja, hogy emberi szmts szerint remnytelen a teljestse (apethnsken pregnnsan imperfektv: „halln volt”; a kt trtnet kztt rdekes sszecsengs a lenyka letkornak s az asszony betegsgben tlttt veinek egyez szma: tizenkett). – Alig indul el Jzus Jairus hzba, egy klnleges eset vonja magra mindenki figyelmt: legelszr csak annyi vlik belle nyilvnvalv, amennyi Jzus krdsbl, Pter rtetlenked vlaszbl, majd Jzus jabb megjegyzsbl kitnik. Valaki a tmegben azzal a szndkkal frkztt szrevtlenl kzelbe, hogy megrinthesse, s az gy mintegy „kierszakolt” szemlyes kapcsolat rvn meggygyuljon. A ksrlet flig sikerl: a slyos beteg asszony, akit Lk mr elbb bemutat, egszen remnytelen betegsgbl meggygyul. De gygyulsnak jvhagysa, isteni szentestse eltt hitnek egy komoly prbt kell killnia: a gygyt Krisztus eltt senkinek sem lehet titka, legrejtettebb titkt is ki kell neki szolgltatnia. Az asszony vall betegsgrl, amelyet szgyenbl prblt rejtegetni, mivel klnleges tiszttalansgot okoz bajnak szmtott. Jzus pedig kimondja a vgleges feloldoz szt, bmulatos emberi gyngdsggel s csodlatos isteni hatalommal. – Kzvetlenl ezt kveten kell Jairusnak killania a hite szmra is alig elviselhet prbt. Krse mr eddig is let s hll hatrn mozgott, de az ember addig mg lt lehetsget a gygyulsra, amg a hall be nem kvetkezett. Az elljr hzbl rkez kldttsg viszont ppen azt kzli, hogy a gyermek mr halott (tethnken a perfectum les, befejezett jelentsvel), teht minden hibaval. Jzus irgalmasan siet segtsgre Jairus mr egyszer megtapasztalt hitnek, tsegti a vlsgos ponton, s Jairus hite ismt erre kap. Most mr hatalommal intzkedik Jzus: leinti a tehetetlen gyszba belemerlt tmeget, nem zavarja gnyoldsuk sem (ouk apethanen a kvetkezendk szemszgbl minsti a lenyka llapott: minden ellenkez ltszat ellenre nem tette meg a „dnt lpst” a hallba): A szlkn kvl csak hrom legbizalmasabb tantvnya lehet tanja a gyermek letrekeltsnek. A lenyka azonnal visszatr az let normlis kerkvgsba: Jzus parancsa (dothnai aut phagein) azt szemllteti, hogy aki Isten orszgnak sszefggsben l, annak mindig van rzke a fldi let legsrgsebb szksgei irnt. Legvgl Jzus gtat vet az esemny hre elterjedsnek.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!